مشاهدة النسخة كاملة : من الاخر هل يجوز اعادة الثانوية ولا لا تانى ,, افيدونا

mrhamed
15-01-2009, 05:37 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو من مشرفى المنتدى كله وجميع الاعضاء ان يفيدونا من الناحية القانونية هل يجوز اعادة الثانوية العامة مرة اخرى ام لا
رحت اسال فى احدى المدارس الخاصة وقبل مااقول للمدير لسؤال قالى لا ومعاملة مالهاش لازمة وكانى بتسول
وللاسف ده حال معظم المسئولين فى العملية التعليمية الا من رحم ربى

انا تعبت وزهقت من السؤال فى الموضوع ده وماوصلتش لاى حاجة

ياريت ياجماعة الى شغال فى مدرسة من المدرسين او الموجهين ولهم اتصال باى جهة قانونية تعليمية يفيدونا لانى تعبت والله من كتر السؤال

ومش عايز ردود تقول ليه بتفكر كده
انا عايز ردود تقول ينفع ولالا

افادكم الله ياامة الاسلام
مستنى ردودكم على احر من الجمر وياريت الردود تكون موثقة يعنى زى ماقولت المدرسين يسالوا فى المدارس ويفيدونا

ربنا يكرمكم

الاستاذ على الدين يحيى
15-01-2009, 05:47 PM
هل يحق لك استخراج شهادة ميلاد جديدة بها بيانات جديدة غير البيانات الأصلية ؟!!
كذلك شهادة الثانوية العامة
المادة التى دخلت الامتحان فيها ونجحت بها تسجل فى شهادتك ولا يحق لك تحت أى ظروف تغيير درجة هذه المادة أو إعادة الدخول مرة أخرى للامتحان فيها . يعنى تم تسجيل بياناتك بخصوص هذه المادة كما لو كانت بيانات فى شهادة الميلاد !!
أما المادة التى لم تدخل الامتحان فيها أو دخلت الامتحان ورسبت فيها ( يعنى لم تسجل أى بيانات بخصوص هذه المادة ) فهى فقط التى يحق لك الدخول للامتحان فيها ولو بعد سنين طويلة .
وباختصار لا يجوز إعادة امتحان الثانوية العامة لأى مادة سبق لك النجاح فيها .

mrhamed
15-01-2009, 06:32 PM
هل يحق لك استخراج شهادة ميلاد جديدة بها بيانات جديدة غير البيانات الأصلية ؟!!
كذلك شهادة الثانوية العامة
المادة التى دخلت الامتحان فيها ونجحت بها تسجل فى شهادتك ولا يحق لك تحت أى ظروف تغيير درجة هذه المادة أو إعادة الدخول مرة أخرى للامتحان فيها . يعنى تم تسجيل بياناتك بخصوص هذه المادة كما لو كانت بيانات فى شهادة الميلاد !!
أما المادة التى لم تدخل الامتحان فيها أو دخلت الامتحان ورسبت فيها ( يعنى لم تسجل أى بيانات بخصوص هذه المادة ) فهى فقط التى يحق لك الدخول للامتحان فيها ولو بعد سنين طويلة .
وباختصار لا يجوز إعادة امتحان الثانوية العامة لأى مادة سبق لك النجاح فيها .

اشكرك على ردك المفصل استاذى الكريم , واسال العلى القدير ان يهدينى السبيل لافضل الخطوات فى الحياة لان الواحد تعب من التفكير فى العودة الى الماضى من جديد وترك عمل التغيير فى الوقت الحاضر

بارك الله فيك

shouaeb
16-01-2009, 02:47 AM
السللام عليكم ورحمة الله

يهنى انا دلوقتى وواخد ثانوية عامة :romarioxp6:من 2003 شعبة ادبى
وحصلت على ليسان اداب قسم جغرافيا
وكنت ناوى اكمل درسات عليا لكن للاسف مفيش حاجة تشجع فى الجامعة :mad:تخلى الواحد يكمل
لان نفس الدكاتره:abdoog8: هايدرسو ا نفس المواد وهايعيدو نفس الكلام :giljotiiniug3:بالمسطرة

فعشان كدة حبيت اعيد الثانوية العامة بس شعبة علمى عشان الاقى مجال جديد ممكن اكمل فية دراسة

فاية العمل دلوقتى

يعنى كدة خلاص موش هاينفعع
طب لية المفروض دة يكون عادى جدا

بس انا متاكد انة فى طريقة ان شاء الله

وبعدين مش المفروض ان شهادة الثانوية العامة ليها فترة صلاحية بعد الحصول عليها

يعنى المفروض ممكن الطالب يتقدم ليها تانى

انا فعلا حزين

طب ممكن ياستاذ تةضح لنا ازاى هية زى شهادة الميلاد يعنى اية اللى ممكن يحصل لو تقدمت ليها تانى

يعنى مثلا هايترفض اسمى من الامتحانات ولا من بداية التقديم

وحسب الكلام يعنى ممكن انى ادرس المواد اللى انا لم ادخل الامتحان فيها :049gc0:
طب ازاى وانا موافق ادخل امتحانات المواد العلمية واغير الشهادة من ادبى لعلمى هل ممكن ذلك

وهل ممكن الوضع يتغير بعد تطبيق نظام الثانوية العامة الجديد:078111rg3:

شكرا

ارجو الاهتمام بالرد

اخوكم:)

محمد يونايتد
30-05-2011, 02:58 AM
السلام عليكم
احنا هانعمل صفحة على فيس بوك اسمها السماح باعادة الثانوية العامة
المهتم بالموضوع ياريت يشترك ويدعو اصدقاؤه

محمد يونايتد
06-06-2011, 02:17 AM
لينك الصفحة اهو
http://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%AD-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D8%A9/175299405860966

yasmen_2
17-03-2012, 11:42 AM
يا ريت لو سمحتوا تدخلونى معاكوا فى موضوع اعادة الثانويه العامه ده لانه بالنسبالى حياة او موووت وارجوكوا تساعدونى فى الوصول ليكوا لانى لسه مبتدئة علشان اقوم باى دور فى الموضوع ده , وشكرا ,جزاكم الله خيرا.

yasmen_2
17-03-2012, 11:43 AM
انا عارفه انى متاخره عنكوا بس يا ريت تفيدونى بالجديد

اسحاق نيوتن
17-03-2012, 11:58 AM
اكيد طبعا دا موضوع سهل

هالة محمد 2
17-03-2012, 12:00 PM
اه انا سمعت ان عادى تعيدى السنة بس هتكون من اول اولى ثانوى