مشاهدة النسخة كاملة : وزير التعليم العالى : كليات القمة للمتفوقين من طلاب السنة الفراغ 2010

eslam_2009
14-04-2009, 04:46 AM
هانى هلال لـ الجمهورية: كليات القمة للمتفوقين من طلاب "السنة الفراغ"

أعلن د.هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي أنه لن يلتحق بكليات القمة "الطب - الصيدلة - طب الأسنان - الهندسة" إلا الطلاب المتفوقون من طلاب السنة الفراغ لتحقيق مبدأ تكافؤ الفرص خاصة أن بعض الآراء تؤكد أن التحاق الطالب بها مع عدم مقدرته العلمية المطلوبة قد يؤدي إلي كوارث فيما بعد.

أوضح د.هلال في تصريح خاص ل "الجمهورية" إذا كنت في السنوات السابقة أقبل 1% مثلا من عدد الطلبة الناجحين في الثانوية العامة تكون هي نفس النسبة لهؤلاء الطلاب في سنة الفراغ حتي يتحقق الدستور والعدالة ومن المتوقع أن تحتسب نسبة القبول بهذه الكليات طبقاً للحد الأدني لبعض الكليات في آخر ثلاث سنوات ولا يتم قبول أي طالب إلا إذا تخطي الحد الأدني.

حذر الوزير طلاب الثانوية العامة من التراخي هذا العام طمعاً في فرصة "السنة الفراغ" لأن كليات القمة للمتفوقين في هذه السنة مشيراً إلي أن البعض يري الصعوبة في هذه السنة وأن بعض الطلاب لن يكونوا علي نفس مستوي طلاب السنوات الأخري .

منقول من جريدة الجمهورية .

يعنى من الاخر اللى مريح نفسه السنة دى وناوى يأجل يبقى يقول "عليه العوض ومنه العوض"
ما انا قولت برضو هما الناس دول دماغهم مفوتة عشان يخلوا كليات القمة تاخد من المجاميع الفلكية اللى احنا فاكرينها (طب 85% , هندسة 79.5% , .................... !!!!!!!!!! ) وادينا صحينا من الحلم .

pureheart
17-04-2009, 12:04 AM
معاك حق
يعنى يجوا ناس مكبرة و تدخل الكليات ديه

shaima'a
29-04-2009, 02:03 PM
طيب اللي جايين من برا ايه نظامهم ؟؟

Bent 3bdo
04-05-2009, 12:12 PM
ربنا يعمل اللى فيه الخير

وجدان حنفي
22-04-2010, 01:36 PM
يا أخ ولا يا أخت pureheart انا وجدان حنفي (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=51053)

طالب من سنة الفراغ مجموعي في تانية 97.3 واعتقد ان ده أكتر من مجموع سياتك فبلاش تريقة والنبي

الناس فيها اللي مكفيها

يعني انت فاكر اني لما اتأخرت سنة فرحت؟

دي سنه بتضيع من عمري

وأغلب الطلبة اللي معايا كان ليهم ظروف وفي ناس وافدة من الخليج

يعني مش عشان سياتك في صيدلة يبقى محدش تاني يدخل

بمبدأ - اللي ورايا فدايا -

يا من ذل
22-04-2010, 02:40 PM
يا أخ ولا يا أخت pureheart انا وجدان حنفي (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=51053)

طالب من سنة الفراغ مجموعي في تانية 97.3 واعتقد ان ده أكتر من مجموع سياتك فبلاش تريقة والنبي

الناس فيها اللي مكفيها

يعني انت فاكر اني لما اتأخرت سنة فرحت؟

دي سنه بتضيع من عمري

وأغلب الطلبة اللي معايا كان ليهم ظروف وفي ناس وافدة من الخليج

يعني مش عشان سياتك في صيدلة يبقى محدش تاني يدخل

بمبدأ - اللي ورايا فدايا -

معاكى فى كل اللى بتقولة
فعلا ردك استفزنى جدا

وانا مسحت اللى انا كنت كاتبة لان مالوش لزمة
يلا ربنا معانا يااااااااااااااااااااااااااااارب

طالبة ولكن
23-04-2010, 03:08 AM
معاك حق
يعنى يجوا ناس مكبرة و تدخل الكليات ديه

اهو اللى ماجل سنة من عمرة

ومضيعها بيقى مكبر

عجبي

الى دخلك يدخلنا

متتغريش بس يا ماما

الدكتور سنايبر
17-06-2010, 08:49 AM
حصل خير يا جماعة

ربنا يسترها و يسهل السنة دي على الجميع

يقظة فكرى
21-06-2010, 05:41 PM
ممكن اقول حاجه
الله يخليكم ردوا عليا
هو علوم هتقبل كده من كام هموت وادخلها ردوا عليا

asmaa2011
27-06-2010, 09:31 PM
يعني تقصدو ان المجاميع نزلت السنه دي ولا ايه النظام (((انا في تالته ثانوي السنه دي يعني في سنه الفراغ ))

انا في السعوديه ومش عارفه هيعملولنا ايه لما نروح مصر و الكليات هتقبل من كام بالنسبه للي جايين من برا فلو حد يعرف ميبخلش علينا ويقول

وشكرا

محمودشرف
24-07-2010, 10:24 PM
انا ازهر كنت في سنه ثالثه وجبت 96% ينفع التحق بكليات التربيه والتعليم
ارجو الرد سريعا