مشاهدة النسخة كاملة : حملة ضد الغش

mr.soliman
31-05-2009, 08:17 PM
ابنائى الطلبة &اخوانى المدرسين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
(الساكت عن الحق شيطان اخرس )
الى كل طالب مجتهد الى كل ولى امر قد بذل جهدا مع اولاده اذا لم نتحرك الان ونبذل قصارى جهدنا لمحاربة هذا المرض الخبيث وهو الغش فسيضيع مجهود كل طالب مجتهد ومجهود الآباء المطلوب هو القضاء على هذا الوباء الذى اصاب الازهر كل من ناحيته اطالب الطلبه برفض الغش وتقديم الشكاوى واطالب اولياء الامور بارسال تلغرافات وشكاوى الى شيخ الازهر مباشرة والى كل من بيده المسئولية وانا اعرف بعض اولياء الامور الذين اقتنعو بالفكرة وسيرسلون غدا شكاوى الى كل الجهات المسؤلة لمنع هذه الظاهرة او هذا الوباء فهيا بنا جميعا نرفع صوتنا عاليا ولا نسكت حتى يسمع لنا صوت
لا للغش
لاللغش
لاللغش

أيمن الوزير
01-06-2009, 11:24 AM
السلام عليكم
أخي سليمان والله إن فكرتك تراودني منذ زمن قريب وقد بيت النية أن أقوم بحملة ضد هذا المرض اللعين الذي جعلنا آخر الأمم فما عاد فينا زويل ولا غيره ما عاد فينا إلا طالب لا يعرف بديهيات وأساسيات القراءة والكتابة ويحمل شهادة محترمة شهادة مزورة فقادته تلك الشهادة إلا وظيفة ليس أهل لها انتشر الفساد وما سر هذا الفساد ولا التأخر إلا نتيجة من نتائج الغش الذي دفعنا إلي التكاسل وترك الجد من الأمور والركون لنجاح سهل
فبالله عليكم تعالوا نبدأ
بالله عليكم تعالوا نقل للغش وللغشاشين لا وألف لا
بالله عليكم تعالوا نعمل لله نعمل لديننا نعمل لأمتنا
بالله عليكم تعالوا ننبذ الباعثين علي الغش من المعلمين والطلاب
بالله عليكم تعالوا ننصح الغشاشين ونعرفهم أنهم سر تدمير الأمة
بالله عليكم تعالوا نبدأ بأنفسنا فنمنع الغش في لجاننا ولو زهقت أرواحنا
بالله عليكم تعالوا نكتب مطويات عن سلبيات الغش وننشرها
بالله عليكم تعالوا نبدأ

Prayer
01-06-2009, 04:01 PM
جزاكم الله خيرا وأضم صوتي لصوتكم كطالبة ولكني أعتقد مع أحترامي الشديد لرأي حضرتك يا مستر سليمان أن هذا الوباء علاجه في يد الطلاب وليس لشيخ الأزهر يدا في ما يحدث,و علي كل طالب أن يبدأ بنفسه وبمن حوله (أن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم)

Observer
02-06-2009, 12:32 PM
الغش يهدم منظومة التعليم من الأساس

ويترك المرارة فى نفس الطالب المجتهد

ويشعره بعبثية التعليم وعدم جدواه

الغش آفة التعليم

لتكن حملة جادة الغش

شكراً ..

أ/ هشام العيسوى
03-06-2009, 02:31 AM
للاسف الغش اصبح الشئ الطبيعى هذه الايام
وبتوجيهات عليا لتحسين صورة الازهر(الشكل الخارجى فقط!!!) حتى لايقال ان طلاب الازهر يرسبون والازهر صعب

انا معاك من كل قلبى لكن والله اعلم اعتقد ان هذا لن يأتى بنتيجة

ahmedkuwit
03-06-2009, 08:23 AM
** ام اللي يحرب غش الامتحانات لانه مفيش امتحانات بدون غش واللي عنده تعليقthehell928@yahoo.com

ahmed fahmi
03-06-2009, 11:00 AM
والله ان من الاسباب الرئيسية لفشل التعليم فى مص هو الغش ..............حراااااااااااااااااااااااام
ففيه ظلم للطالب المجتهد المحترم ويخرج اجيال لا تعرف شيء وربما لا تعرف ان تكتب
ولكن المشكلة الاساسية ترجع لعدم تأمين لجان الامتحانات بدرجة مناسبة تجعل المدرس مطمئن وهو يمنع الغش

mr.soliman
03-06-2009, 07:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اليوم ازف اليكم بشرى طيبة
قام ولى امر طالب بالاتصال بمدير منطقة المنوفية وشكى له مايحدث من غش فى لجنة ابنه ومع التهديدات التى تلقاها الطال من زملائه بانه سيقطع بالمطاوى ان استمر فى محاربته للغش مع ذلك لم يتردد الاب وقام بالاتصال بمدير المنطقة ولم يأكله مدير المنطقه ولم يهدده بان ابنه سيرسب بل تقبل شكواه بصدر رحب ووعده بانه سيتصرف بسرعه وبالفعل جاء اليوم موجهين من المنطقه على دراية بالامر وقمو بالفصل فى هذا الامر
فتحية الى مدير منطقة المنوفية الازهرية الشيخ: محمد محمد الابياري
تحية الى والد الطالب الاستاذ: خالد الطبلاوى
تحية الى الطالب الشجاع : على خالد الطبلاوى
فيها جميعا نقوم بمثل ماقامو به
واتمنى ان من يقوم بتصرف ايجابى فى هذا الامر ان يكتب لنا ماحدث
الله اكبر ويحيا الأزهر

111سمسمة
04-06-2009, 11:57 AM
معظم مدرسى الازهر الجدد يحاولون باستماته منع الغش ولكن يمارس علينا ضغوط لاتتخيلها فشيخ المعهد يأمرنا بذلك وان لم نفعل اصبحنا منبوذين منه ومن بعض الزملاء الذين يرون ان الغش امر طبيعى والادهى ان بعض الطالبات يشكون مدرسيهم الى الشيخ اذا منعهم هذا المعلم من الغش واحيانا ياتى الشيخ بنفسه ليسهل الغش داخل اللجنة ويأمر المدرس بتسهيل اللجنة والى ان تمر ايام الامتحانات تكون اعصابى دمرت لانهيار المبادىء التى تربيت عليها واحساسى بالعجز امام هذه الضغوط ارجو التواصل وايجاد حل لو وجد

mr.soliman
04-06-2009, 12:45 PM
اختى الكريمه
مسالة ضغط الشيخ والمدرسين من اجل الغش مساله متكرره وقد حدث معى ذلك فى بداية تعيينى وفعلا كنت اظل طول اليوم احس بالذنب الا اننى ذكرت نفسى بان رضا الرب مقدم على رضا العبد ربما يغضب البعض فسيكون هذا الغضب ظاهريا اما من الداخل فسيكنون لك الاحترام وان لم تعبر عنه الالفاظ ( فى يوم من الايام قابلت طالبا كنت ادرس له فى الصف الثانى الثانوى سلم على لكنى لم اتذكر اسمه فذكرنى بنفسه وقال لى 'عندما كنا فى المعهد كنا لانحبك لانك كنت تمنعنا من الغش لكن عندما دخلنا الجامعه عرفنا انك كنت تفعل الصواب وعرفنا ان من كان يغششنا هو من كان يضرنا ' مارايك فى هذا والله لقد غضب منى اقاربى غضب منى زملائى حتى اصدقائى خارج العمل اقصد من كان لهم ابناء ولم يغشو الا انهم الان يكنون لى كل احترام وايقنو ان هذا مبدأى ولن يتغير فاصبرى واحتسبى وعلها تكون البداية
ولنا قول القائل
سئل الحق يوما ' أين كنت حتى تعالت شجرة الباطل ' قال ' كنت فى باطن الارض أجتث جذورها'

أيمن الوزير
06-06-2009, 07:36 AM
فلتستمر الحملة حتي نقطع الغش من جذوره و والله سينقطع

mr.ars
06-06-2009, 11:25 AM
لا للغش واتقوا الله

mr.soliman
08-06-2009, 10:28 PM
ارسل لى احد اعضاء بوابة الثانوية وهو

ahmedkuwit

رسالة خاصة
والنص بتاع الرسالة كان غريب
" نت يا بنال*****ه يا اهبل لو حاربت الغش تاني انا ***** ديك امك"
المشكلة انه مااكتفاش بكده فبعت كمان رسالة ودانصها
"هو يا ******* لما ميكونش فيع غش هنحل ازاي عاوز تفهمني انك مكنتش بتغش يا ابن ال**********""
طبعا انا شلت الكلام اللى مينفعش ينكتب
وبقول للاخ احمد انا متشكر جدا لانك كده خلتنى متاكد انى صح لان الحق دايما بيبقى ليه اعداء واذا كنت بتشتم وبيتهيالك انى مش هعرف اخد حقى منك ففى الاخرة اكيد هاخده وان شاء الله سنكمل المشوار رغم كيد الكائدين وحقد الحاقدين.
وياخسارة يابوابة الثانوية

Prayer
12-06-2009, 03:48 AM
ارسل لى احد اعضاء بوابة الثانوية وهو

ahmedkuwit

رسالة خاصة
والنص بتاع الرسالة كان غريب
" نت يا بنال*****ه يا اهبل لو حاربت الغش تاني انا ***** ديك امك"
المشكلة انه مااكتفاش بكده فبعت كمان رسالة ودانصها
"هو يا ******* لما ميكونش فيع غش هنحل ازاي عاوز تفهمني انك مكنتش بتغش يا ابن ال**********""
طبعا انا شلت الكلام اللى مينفعش ينكتب
وبقول للاخ احمد انا متشكر جدا لانك كده خلتنى متاكد انى صح لان الحق دايما بيبقى ليه اعداء واذا كنت بتشتم وبيتهيالك انى مش هعرف اخد حقى منك ففى الاخرة اكيد هاخده وان شاء الله سنكمل المشوار رغم كيد الكائدين وحقد الحاقدين.
وياخسارة يابوابة الثانوية

بسم الله الرحمن الرحيم (فلا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الاعلون أن كنتم مؤمنين) والله لقد خسر وخاب من تعدي علي ورثة الانبياء قال رسول الله(صلي الله عليه وسلم)(وان العلماء ورثة الأنبياء....الخ) فاللهم اهدي عبدك هذا أن علمت فيه خيرا

Prayer
12-06-2009, 03:57 AM
اللهم أني قد تبرأت من الغش ومن من يساعد علي الغش ,اللهم أني قد نصحت من يغش ومن يساعد علي الغش ,اللهم أن أنزلت بالغشاشين عذابا فلا تنزله علي ,اللهم أني قد أستعنت بك و توكلت عليك ,وأجتهدت في طلب العلم وفعلت ما بوسعي فاللهم منك التوفيق فأن لم توفقني ضاع جهدي سدي .....فأنك بيدك ملكوت كل شئ يارب العالمين

atia130
15-06-2009, 09:54 PM
الغش لا يأتي بمجموع والطلاب الممتازين لا يغششوا زملائهم فنحن نطلب من المراقبين في أضعف الإيمان حماية الطلاب الممتازين
تشجيعهم علي عدم تغشيش زملائهم وبعد ذلك لا يجد الغشاش سوي جاهل مثله ويغش منه

mr.soliman
21-06-2009, 02:47 PM

ها قد اتى اخر يوم فى امتحانات الثانوية الازهرية وكلنا عارفين ماكان يحدث فى يوم المستوى الرفيع من غش وكتب وبرشام وطبعا مش هقدر احيلكى اللى حصل جوه اللجان بالتفصيل لانى بقالى فترة احتياطى لأنى من اعداء النجاح ................... اقصد اعداء الغش لكن زملائى يعنى بعضهم مش هقول كلهم حكولى عن كمية الكتب والمذكرات اللى طلعوها من الطلبة وفيم ناس منعو الغش فى لجانهم

المهم اللى عايز اقوله

ياجماعه اهو انا مغششتش ومش لوحدى فيه غيرى مغششوش والحمد لله منسخطناش قرود ولا ودونا مشتشفى المجانين ولا قطعونا بالمطاوى او ضربونا بالجنازير حتى لو كانو عملو كده كنا هنحتسبه عند الله وكلنا فداء للازهر اللى للاسف فيه ناس كتير ميعرفوش قيمته بس فيه فرق بينا وبين الجماعه اياهم احنا طالعين مرفوعى الراس لاننا لم نذلها لغير الله اماهم فاعتقد انهم اذلو انفسهم لمجموعه من الحثالة الفاشلين واناشدهم ان يراجعو انفسهم ويتوبو ا ويعقدو العزم ان يناضلو ا معنا لاصلاح الازهر .

الله اكبر ويحيا الازهر

فيلسوف الغبرة
21-06-2009, 05:37 PM
اى حد بيسمح بالغش انسان مش محترم

يعنى عبارة عن مرض خبيث زى الايدز مثلا

انا مش فاهم دول عايشين ازاى

اكيد معندهمش كرامة

نسيبة بنت كعب
23-06-2009, 01:43 AM
نرجوا عند تطبيق ذلك أن يكون على الجميع أما ماحدث مثلا هذه السنة ان معاهد منع الغش فيها تماما ومعاهد دخلت الكتب فيها دا والله ظلم وكمان فى معهد واحد ولجنتين جنب بعض لجنة الامتحان اتملى كاملا واللجنة اللى جنبها فى الرياضة عشان يتأكدوا من الناتج الاخير فقط الله أكبر على اللى حصل انا شافية ان دة ظلم كبير

mr.soliman
23-06-2009, 01:54 AM
اختى الكريمة
ان كنتى فى المعهد اللى مغشش فانتى الافضل لان كل من غش فقد بنى حياته القادمه على باطل ومانبت من حرام فالنار اولى به

نسيبة بنت كعب
23-06-2009, 02:29 AM
نعم الحمد لله ولكن صعبة جدا لما اكون فى لجنتى مش عارفة اتاكد من ناتج واعتقد والله اعلم ان دة مش غش لانى بسأل زميلتى دة صح والا غلط ولكن لم اطلب اجابتها