مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص كلية اللغات والترجمة

nader_nader
19-06-2009, 09:29 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
عندي بعض الاسئلة المتعلقة بكلية اللغات والترجمة - الازهر لان اختى تتمنى من الله هذة الكلية القيمة واتمنى ان تجيبوني عليها وجزاكم الله كل خير

هل يشترط للتقدم في كلية اللغات والترجمة (من خريجي الثانوية العامة ) ان تكون اللغة الثانية هي الفرنسي
يعني مثلا لو اللغة الاولى انجليزي والثانية الماني هل ممكن التقدم لقسم اللغة الانجليزية ؟؟؟؟

ما هي اخر نسبة اشترطتها الكلية للبنات المتقدمات من الثانوية العامة ( العام الماضي) ؟؟؟

ما هي اخر درجات تشترط الكلية الحصول عليها ( العام الماضي) في اللغة الاجنبية الاولى والثانية ؟؟؟؟

اخيرا اين تقع هذة الكلية وهل لها مصروفات دراسية مرتفعة وكيف يتم التقدم لها ؟؟؟

زهرة الاسلام
20-06-2009, 02:11 AM
للأسف مش أعرف أجاوب غير ع السؤال الاخير
وهو ان كلية لغات وترجمة فى القاهرة مدينة نصر سواء انجليزى او المانى فرنساوى تركى اسبانى عبرى
ويوجد لغات انجليزى فقط فى العاشر من رمضان وف طيبة الاقصر وفى تفهنا الاشراف اما باقى الاقسام فى القاهرة فقط
بالنسبة للمصروفات عادية جدا يعنى تمن الكتب زائد مصاريف الكلية العادية 30 جنية او حاجة زى كدة
دا بالنسبة لطلبة الازهر مش عارفة فيه شروط ايه للتربية والتعليم
تقديم الورق لطلبة الازهر فى كلية الدراسات الاسلامية للبنات فى اسكندرية...
وبخصوص اللغة الفرنسية اعتقد انها شرط لو هتدخل فرنساوى لاننا فى العلمى فى الازهر ممكن ندخل انجليزى واحنا ما اخدناش اصلا فرنساوى
للاسف مش عندى معلومات تانية واتمنى اكون افدتكم........
فى رعاية الله

زهرة الاسلام
20-06-2009, 02:12 AM
أنا فى لغات وترجمة لو احتاجتوا حاجة ......

nader_nader
20-06-2009, 10:13 AM
جزاكي الله كل خير على المعلومة
بس يا ريت لو حد يقدر يفيدني ويجاوبني اكون شااااكر لان المعلومات دي انا محتاجها ضروري جداااااااااا

اسراء عبد المقصود
30-06-2009, 09:57 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

للأسف أنا أعرف ان طلبة الثانوية العامة من شروط تقديمهم في الكلية دى

لازم تكون الغة الثانية فرنساوى

البنت اللي عرفت منها كده كانت ثانوى عام وراحت تقدم

لقت الشرط ده مكتوب على دوسية التقديم

فللاسف ما دخلتهاش لانها كانت واخدة المانى في الثانوية

ده اللى اعرفه ومتأكده منه وربنا ييسر لها اللى فيه الخير

yoyo s
26-07-2009, 09:59 PM
لا الة الا الله

yoyo s
26-07-2009, 10:02 PM
لو كان العلم دون التقى شرف ........ لكان اشرف خلق الله ابليس

hebatallah
30-07-2009, 01:17 PM
ابنتى ثانوية ازهرية ادبى بمجموع 85% ماهى الكليات بجامعة الازهر التى يمكنها دخولها وهل هناك شروط لدخولها تربية اسلامية قسم صحافة واعلام

أنين المذنبين
12-08-2009, 06:06 PM
لو سمحت هى الكلية ممكن ولد من الثانويىة الغعامة العادية يخشها ولا ايه

jassyjoe
04-02-2010, 09:27 PM
السلام عليكم يا زهرة الاسلام . انا معايا اداب انجليزى من جامعة المنصورة سنة 2001 تقدير مقبول و كنت ثانوية عامة عادية مش ازهرى و كنت عايزة اسأل اذا كنت اقدر اقدم فى كلية اللغات و الترجمة التى توجد بتفهنا الأشراف دى و لا لأ و ايه هى اقسام الكلية و اذا كان بها قسم للترجمة الفورية و هل ممكن اقدر اكمل بعد الدراسة اذاقبلت يعنى اكمل ماجستير و دكتوراه و لا لأ ... الايميل jassyjoy80*********** و شكرا على المجهود و انا اسفة اذا كنت ازعجتك .

jassyjoe
04-02-2010, 09:28 PM
الايميل الخاص بى هو ( jassyjoe80***********

jassyjoe
04-02-2010, 09:30 PM
معلش يا زهرة الاسلام الايميل مش واضح ممكن ترد عليا داخل المنتدى

e.s.r.a.a
05-02-2010, 03:55 AM
انا ادبى ممكن اعرف تنسيق لغات وترجمه ايه
وليها شروط ولا عادى

wadahfadl
14-02-2010, 08:48 PM
ازيكم يا شباب انا اخوكم وضاح طالب في كلية اللغات والترجمه قسم فوري الفرقه التمهيديه
الحقيقه انا يشرفني اني اساعدك لو اقدر في اي معلومات تطلبوها علي ايميلي wadahfadl
الايميل علي الياهو طبعا

زهرة الاسلام
22-02-2010, 03:30 AM
إلى العضوةjassyjoe معذرة لأنى مش دخلت المنتدى من زماااان
وأنا بعتلك رسالة ع الخاص أتمنى أكون أفدتك فيها

زائر غير مسجل
09-03-2010, 09:16 AM
سلام عليكم لو سمحتم يا جماعة اريد التواصل مع اي حد منكم يعرفني على نظام الدراسات العليا في لغات وترجمة انجليزى وهذا هو الايميل mahmoudabbas29 وهو علي الياهو طبعاوعلي فكرة انا معيد بجامعة سيناء

ريانة الجنه
13-03-2010, 04:16 PM
السلام عليكم انا اختى فى كلية اللغات والترجمه تمهيدى ترجمه فورى انجليزى
بس هيه خايفه اوى هى كانت الاولى فى الثانويه بتقدير 93% هى خايفه من الكليه ومن اللغه اوى
يا ريت تنصحوها واتمنى الاخ وضاح يقول تجربته
وادعلها كتييييييييييييييييييير وادعولى
سلام

wadahfadl
13-03-2010, 07:12 PM
في الحقيقه يا اختي يا غاليه في اول الدراسه احنا اتدمرنا نفسيا بس ده كان متوقع لاننا كن سامعين الكلام ده قبل ما ندخل
بس كتير من زملائي وقفو عند الموقف ده ولحد دلوقتي مش فاهمين حاجه انما انا والحمد لله قدرت اني اسمع الدكاتره بتقول ايه وخصوصا الكلمات المكرره وبقيت بابحث عن الكلمات دي في القاموس وباحفظها وشوية بشويه بقينا بنفهم 75% من المحاضره لو مكانش 100% كمان ده حتي في دكاتره لما لقونا بنفهمهم كده بيفكرو يتكلمو عبري (همه عايزننا نبقي حمير وخلاص) هههههههههههههه
المهم دلوقتي وصلت لمرحلة متقدمة اني باذاكر لوحدي من الكتاب من غير شرح ومن غير محاضرات وحصلت علي كمية كويسه جدا من الكلمات من اول السنه لدرجه ان اصعب الكتب بقيت باقراها من غير ماترجم كلمات الا بسيط والله
وعموما الحمد لله علي كل حال بس المهم النتيجه اخر السنه تكون زي الكلام ده ادعولي يا صحابي
ولو عايزين اي مساعده انا بافتح كل يوم (كل يوم .كل يوم) من المغرب للعشاء حتي يوم الجمعه ايميلي وضاح فضل(wadahfadl)علي الياهو طبعا اي خدمه يا اخت ريانه الجنه

هانى الشرقاوى
28-03-2010, 10:25 AM
في الحقيقه يا اختي يا غاليه في اول الدراسه احنا اتدمرنا نفسيا بس ده كان متوقع لاننا كن سامعين الكلام ده قبل ما ندخل
بس كتير من زملائي وقفو عند الموقف ده ولحد دلوقتي مش فاهمين حاجه انما انا والحمد لله قدرت اني اسمع الدكاتره بتقول ايه وخصوصا الكلمات المكرره وبقيت بابحث عن الكلمات دي في القاموس وباحفظها وشوية بشويه بقينا بنفهم 75% من المحاضره لو مكانش 100% كمان ده حتي في دكاتره لما لقونا بنفهمهم كده بيفكرو يتكلمو عبري (همه عايزننا نبقي حمير وخلاص) هههههههههههههه
المهم دلوقتي وصلت لمرحلة متقدمة اني باذاكر لوحدي من الكتاب من غير شرح ومن غير محاضرات وحصلت علي كمية كويسه جدا من الكلمات من اول السنه لدرجه ان اصعب الكتب بقيت باقراها من غير ماترجم كلمات الا بسيط والله
وعموما الحمد لله علي كل حال بس المهم النتيجه اخر السنه تكون زي الكلام ده ادعولي يا صحابي
ولو عايزين اي مساعده انا بافتح كل يوم (كل يوم .كل يوم) من المغرب للعشاء حتي يوم الجمعه ايميلي وضاح فضل(wadahfadl)علي الياهو طبعا اي خدمه يا اخت ريانه الجنه

على فكرة بقا
أصعب سنة فى القسم ( الترجمة الفورية ) هى التمهيدى
شد حيلك يا مان وربنا معاك

هانى الشرقاوى
28-03-2010, 10:26 AM
سلام عليكم لو سمحتم يا جماعة اريد التواصل مع اي حد منكم يعرفني على نظام الدراسات العليا في لغات وترجمة انجليزى وهذا هو الايميل mahmoudabbas29 وهو علي الياهو طبعاوعلي فكرة انا معيد بجامعة سيناء

انا هتواصل مع حضرتك إن شاء الله

wadahfadl
28-03-2010, 07:30 PM
الشده علي الله بس ادعووووووووووووووووووولي

زائر غير مسجل
18-04-2010, 02:38 AM
هل ممكن احول من من كلية الغات والترجمة بالازهر الى كلية عامة

sekobeko
08-05-2010, 05:40 AM
افيدونا افادكم الله انا خريج تربيه فرنسى جامعه ازهر ياترى ينفع اكمل دراسه فى لغات وترجمه ولا لا؟
اى حد جامعه ازهر ياريت يستفسرلنا من شؤن الطلبه بكليه تربيه وجزاكم الله خير فى انتظار الرد

i'm the king of the fort
09-05-2010, 11:36 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالب فى كلية اللغات والترجمه قسم الترجمه الفوريه اللغه الانجليزيه الفرقه الثانيه لمن يريد الاستفسار عن اى مشكله باذن الله نقدر نرد عليه

i'm the king of the fort
09-05-2010, 11:40 AM
وهذا اميلى لمن يريد معرفة اى شى فى الكليهfathy_samir2020

زائر غير مسجل
29-05-2010, 05:13 PM
ياريت حد يرد على ضرورى انا خريجة كلية سياحه وفنادق ونفسى اكمل فى لغات وترجمه ياريت لو حد يعرف الشروط وكمان كنت عايزه اعرف فروع الكليه غير القاهره يعنى لو فى فى الاسكندريه

wadahfadl
24-06-2010, 10:16 AM
ياريت حد يرد على ضرورى انا خريجة كلية سياحه وفنادق ونفسى اكمل فى لغات وترجمه ياريت لو حد يعرف الشروط وكمان كنت عايزه اعرف فروع الكليه غير القاهره يعنى لو فى فى الاسكندريه

انا سألت في الشؤون عندنا قالو لا انما سمعت كده تخاطيف كلام من بعيد قوي جدا خالص انه ينفع للبنات ازاااااااااااااااااي ماعرفش وربنا يستر علينا

وزي ما قلنا قبل كده كله بيمشي بالكووووووووووووووسه

اما عن الفروع انا عن نفسي ما اعرفش غير فرعين الاول في كايرو والتاني في طيبه بالاقصر
wadahfadl
yahoo

toti_medo2
13-07-2010, 11:11 PM
ممكن استفسار وحد يجاوبنى عليه لو سمحتم؟
انا عايز ادخل لغات وترجمه قسم المانى هل يشترط درجه معينه فى الانجليزى؟
وياريت حد يجاوبنى فى اسرع وقت وشاكر جدا. <احمد ابراهيم>

wadahfadl
17-07-2010, 09:03 AM
لا طبعا مش شرط

محمود سنجر 30
15-02-2011, 01:17 AM
ياريت اي حد يعرف جدول محاضرات الترم الثاني اولى انجليزي جامعة الازهر يخبرني

elaf tq
04-03-2011, 02:09 AM
هيا الكلية دى للبنات بس ؟؟

wadahfadl
07-03-2011, 06:56 PM
شباب الثانويه من يريد المساعدة منكم او استفسار فليضعه في تعليق وسيتم الرد عليه سواء انا او احدي زملائي او زميلاتي
ولمن يريد التواصل wadahfadl yahoo.com

احمد.فتحى
22-06-2011, 06:57 PM
شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررراااا اااااااااااااااااا

احمد.فتحى
22-06-2011, 07:02 PM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووور

مصطفى الدرش
15-07-2011, 03:57 PM
انا خريجة لغات وترجمة جامعة الازهر فرع تفهنا الاشراف عام 2009 وتقديرى العام جيد جدا بس للاسف لسة مشتغلتش ماعلينا الى محتاج اى استفسار ممكن يسال وباذن اللة افيدة وربنا يوفق الجميع وفعلا اصعب سنة هى تمهيدى يعنى الى فى تمهيدى مايياس خالص

مصطفى الدرش
15-07-2011, 04:03 PM
ايوة يااحمد يشطرط الى يدخل لغات لازم يكونجايب مجموع فى الانجليزى حتى لو هيدخل قسم المانى بس على فكرة المجموع مابيبقاش كبير على ايامنا الشرط ان لازم تكون جايب مجموع فى النجليزى بنسبة 75 / بس دلوقتى معرفش كم

مصطفى الدرش
15-07-2011, 04:07 PM
فروع كلية اللغات فى القاهرة وتفهنا الاشراف دقهلية بس على خط الزقازيق والعاشر من رمضان وطيبة فى الاقصر وكل واحد تابع للمحافظة بتعتة او الاصح وجه بحرى ولا قبلى

قارئة الفرقان
17-07-2011, 09:36 AM
ارجو الافادة ضروري

انا طالبة في ثانوي عام قسم ادبي و عايزة ادخل كلية لغات الازهرية ممكن اعرف ايه الشروط؟؟و المكان؟؟و المجموع كام؟؟

مصطفى الدرش
20-07-2011, 03:30 PM
ربنا يوفق الجميع

مصطفى الدرش
20-07-2011, 03:33 PM
لما التنسيق ينزل ياقارئة الفرقان تيتابعية وتشوفى المجموع بتاع الى ثانوى عام اية بس ماتالييش خالص هو التنسيق بيتاخر شوية

rooma200
21-07-2011, 12:52 AM
السلام عليكم يا جماعة انا كنت عايزة بس استفسر عن كلية اللغات والترجمة دي علشان بيقولولي انها كويسة بس انا مش عارفة ايه المطلوب مني اعملة علشان اقدم فيها واية اقسامها واي واحد فيها افضل اريد الافادة منكم ضروري افادكم الله مع العلم اني انا خلصت ثانوي عام وجبت 89% ولكم جزيل الشكر

rooma200
21-07-2011, 12:57 AM
ارجوكم يا جماعة حد يرد عليا ويفيدني

wadahfadl
24-07-2011, 06:33 PM
السلام عليكم
انا طالب في كلية اللغات والترجمة سنة ثانيه
مبدأيا مبدا التحويل من العام للازهر في كلية اللغات موجود ومتفق عليه للبنات فقط وليس للبنين حق التحويل
ثانيا شروط الالتحاق بالكليات انا مش اعرفها بالضبط بس لازم يكون المجموع في المجمل عالي ودرجة الانجليزي عاليه جداااا
ثالثا بخصوص المواد بيكون اغلبها عن القسم بمعني مواد زي قواعد وانواع تراجم كتيييييييييير ولغويات ومسرحيات وادب انجليزي وحاجات تانيه كتيييييييييير بس طبعا ده كله مش في سنة واحده ده متقسم عالخمس سنين
رابعا الكلية ليها 4 فروع 1- تفهنا دقهلية 2-مدينة نصر القاهره 3- العاشر من رمضان شرقية 4- طيبة الاقصر
خامسا للي في ثانوي عام افضل انهم يروحو اليومين دول مش عشان يقدمو ولكن عشان يعرفو هم ينفع يقدمو وللا لا بالعربي الشروط بتاعة القسم هتمشي عليهم وللا لا
سادسا للي في الازهر التنسيق كل سنة بيكون غبي ومكار بس البنات العلمي بيكون اعلي من 90 والادبي بيكون من 85-90
اما الولاد فده بالحظ لانه في سنتي انا اللي هي قبل اللي فاتت كان التنسيق من 87 والسنة اللي فاتت كان من 67 يعني مالهوش امان
( نظام الدراسه)
نبدا بالشرعي واللغوي عشان خايفين منه
في تمهيدي مفيش لا شرعي ولا لغوي ولا قران
من اولي لرابعة بتاخد مادتين لغوي ومادتين شرعي في كل سنة والقران كل سنة خمس اجزاء
مواد الانجليزي بقي في المجمل بتدور حوالين الترجمة والقواعد والمسرحيات والادب والشعر والصوتيات واللغويات وانواع تراجم كتييييييييييييييييير
كلهم متقسمين عالخمس سنين طبعا
في تمهيدي 7 مواد بس السنة كلها
كل سنة 12 مادة شامله الانجليزي واللغوي والشرعي والقران
متقسمين عالترمين
ارجو اكون افادتكم
اخوكم وضاح فضل

راجيه رحمة الغفور
25-07-2011, 11:05 PM
يا جماعه افيدونا والله انا محتاره جدا

wadahfadl
26-07-2011, 06:10 PM
انا ممكن افيدكم في نظام الدراسه بس المعادله لا
اليومين دول انا عرفت معلومه جديده وهي ان المعاده بتكون بعد تنسيق الازهر لما يبان يعني لسه بدرررررررررررررررررررررررررري قوي لان تنيسقنا بيظهر في شهر 9
المعادلة بتتعمل في المدينة الجامعية مش في الكلية
والمدينة قدام الكلية يعني مش فرقت كتير
انا باحاول اجتهد عشان اوصل لمعلومات وده علي قد ماقدر بس يا ريت لو في اخت زميلة تقدر تفيدكم اكتر مني اكيد
وضاح فضل

Nehal_1993
31-07-2011, 07:07 AM
هو مينفعش اني ادخلها من ثانوي عاام عادي مش لغات ولا ازهر؟؟؟
ومجموعها يبكون في حدود ايه لو من ادبي؟؟؟
ياربت تفيدوووني

wadahfadl
06-08-2011, 09:32 PM
شروط قبول طالبات الثانوية العامة الراغبات فى الالتحاق بجامعة الازهر

الطالبات الحاصلات على الشهادة الثانوية العامة يقتصر على الطالبات فقط للالتحاق بشعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية بقسميها ( الانجليزيه و الفرنسية ) بكلية الدراسات الانسانية للبنات بالقاهرة و البنات الازهرية بطيبة الجديدة و العاشر من رمضان و كلية الدراسات الانسانية بتفهنا الاشراف دقهلية ( انجليزى فقط) للعام الجامعة 2011/2012 تقبل شعبة اللغات الاوروبية و آدابها و الترجمة الفورية القسمين العلمى و الادبى بنسبة لا تقل عن 85% من المجموع الكلى بالنسبة للغة الانجليزيه الاولى و85% مجموع اللغة الانجليزية .

اما بالنسبة لقسم اللغة الفرنسية يقبل القسمين الادبى و العلمى و بنسبة لا تقل عن 75% من المحموع الكلى للدرجات و تحتسب درجة نجاح مادة المستوى الخاص فى اللغة الانجليزية الاولى ان وجدت ضمن درجات المجموع الكلى للطالبه وان تكون اللغتان الاجنبيتان اللتان درستهما الطالبة فى شهادة الثانوية العامة هما بالتحديد الفرنسية و الانجليزية و الا تقل الدرجة الحاصل عليها الطالبة فى مادة اللغة الاجنبية الاولى ( اللغة الفرنسية) عن 80% على الاقل من النهاية العظمى المخصصة لها

المصدر :موقع جامعة الازهر

منقول بالنص

الطالبة العربية
08-08-2011, 04:56 PM
هل لازم تكون اللغة الثانية فرنساوى علما بانى طالبة فى ثانوية عامة وكنت واخدة اللغة الثانية ايطالى وياريت اى حد يعرف ميعاد التقديم فيها امتى وبتقبل من كام ونفسى ادخل فيها قسم لغات وترجمة انجليزى ومجموع الانجليزى شرط

2ala2
12-08-2011, 11:42 PM
بالنسبه للطالبات الحاصلات على الثانويه العامه و عاوزين يدخلوا كلية الدراسات الانسانيه قسم الترجمه الفوريه لغه انجليزيه هل لازم يكون المستوى الرفيع انجلييزى.........وانا جايبه 89%و 42,5 ف الانجلش و الفرنساوى 43.....ارجو الرد بسرررررررررررررعه لأن التقديم بكررررررررره....وجزاكم الله خيرا

wadahfadl
15-08-2011, 01:55 PM
الكلام واضح يا اخت والمستوي بينحسب علي المجموع
اما نسبة ال85% فدي بالضبط لازم تكوني جايبة مجموع42.5 في الانجلش او اكتر
التقديم اخره 18/8
بسرعة كده يادوب تلحقي نفسك وان شاء الله تنضمي للكلية

trust fate
24-07-2012, 03:01 AM
شكرا جزيلا للاخ وضاح علي افادته يارب يكون في ميزان حسناتك بس عندي سؤال بالنسبة لطلبة الثانوية العامة اللغة التانية لازم تكون فرنساوي ولا عادي واروح اقدم امتي؟

wadahfadl
24-07-2012, 10:32 AM
تقدر ترد في البوست ده
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=444447

وعموما لا مش شرط ودي شروط السنة اللي فاتت من الموقع الرسمي للجامعة
http://www.azhar.edu.eg/pages/thanwy.htm