مشاهدة النسخة كاملة : قسم خاص بالمدرسين المتعاقدين


الصفحات : 1 [2] 3 4 5 6

miss asma
02-08-2009, 12:14 PM
السلام عليكم

ازيك يا استاذة هند

الكلام ده صح فعلا بس هو مش للعقود بس

هو لكل المدرسين بس المشلة انه على مراحل ودفعات

المدرسة بتقسم الراغبين في الاشتراك على دفعات

وعلى بقى ما ييجي دوري يكون عدى كام شهر

عشان كدا انا خدتها من قصيرها وهاقدم في مكان قريب مني

انا وزمايل كتير ليا

ال i c d l بقى ضروري جدا للمتعاقدين وغيرهم

عشان كدا مافيش ضرر اننا نعمله حتى لو كان هايفيدنا في شغلنا بس

وفادنا في التعيين خير وبركة ما كانش نبقى عملنا اللي علينا

ده على فرة في ادارتنا ادارة القاهرة الجديدة

ماعرفش بالنسبة لباقي الادارات ايه الوضع

newmasry
02-08-2009, 01:00 PM
الأربعاء 08 يوليو 2009 - 07:00 م
الجمل لـ «المصري اليوم»: اقترحنا بدء العام الدراسي الجديد عقب عيد الفطر‏

http://jupiter.almasryonline.com/Masry/images/medium/IUG104015.jpg


هشام شوقي (http://www.almasryonline.com/portal/event/portal/MasryPortal/ARTICLE_AR?_pageid=74,187164&_dad=portal&_schema=PORTAL&_portlet_ref=74_187193_74_187164_187164&channelId=FI&itId=UG99888&pId=UG14&pType=1&_eventName_viewAuthorPage=viewAuthorPage&_event_authorName=%D9%87%D8%B4%D8%A7%D9%85+%D8%B4% D9%88%D9%82%D9%8A)
أعلن الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، أن هناك اقتراحاً ببدء العام الدراسى المقبل يوم 26 سبتمبر 2009 ليكون عقب عيد الفطر، نظراً لتزامن بداية العام مع شهر رمضان، منوهاً بأن تحديد موعد بدء الدراسة أمر يخص مجلس الوزراء وليس وزارة التعليم.

وطمأن الوزير، فى حواره مع «المصرى اليوم» الأسر المصرية بقبول نفس الأعداد الحالية فى الكليات الحكومية فى النظام الجديد للثانوية، بغض النظر عن سياسة القبول بالجامعات.

وأوضح الجمل أنه تم الانتهاء من بندى «مواصفات الخريج» و«معطيات المناهج»، ضمن مشروع الثانوية الجديد، مشيراً إلى أن الوزارة على وشك وضع «وثيقة المنهج» بنهاية العام الحالى، فيما سيتم تدريب المعلمين للمشروع، وطرح مواصفات الكتاب المدرسى العام المقبل.

وحول أزمة الإداريين بالتعليم، أكد الوزير أنهم سيحصلون على الحافز، مستطرداً: «لكن المهم طريقة المنح والمسمى الذى يحصلون بمقتضاه على هذا الحافز نظراً لكونهم فئات متكررة».

وقال الجمل إن العاملين بالتربية والتعليم لا يستحقون حافز المحليات نظراً لحصولهم على مكافأة امتحانات تعادل 200 يوم، وهو ما يعنى وصول حافزهم إلى 100٪.

وذكر أن عقوبة الدروس الخصوصية للمعلم وفق مجلس التأديب الذى تعده الوزارة لمواجهة هذه الظاهرة، تبدأ باللوم مروراً بالإنذار وانتهاء بالخصم.

وتطرق الحوار مع وزير التعليم إلى الكثير من الأمور الأخرى المتعلقة بالحقل التعليمى، فإلى التفاصيل:

■ مشروع الثانوية العامة الجديد «مثير للجدل»، ولا أحد يعرف أين توقف.. فى الوزارة.. أم فى لجنة التعليم بالحزب الوطنى؟

- أولا المشروع لم يتوقف، ونحن بدأنا طبقا للمخطط عقب انتهاء أعمال مؤتمر تطوير الثانوية. والفترة الزمنية للمخطط ثلاث سنوات، مر منها عام وضع خلاله البندان الأول والثانى موضع التنفيذ.

والبندان يتمثلان فى «مواصفات الخريج»، و«معطيات المناهج». وقد انتهت اللجنة المسؤولة عن المناهج من وضع محتويات المناهج التى سيتم تدريسها.

■ متى كان آخر اجتماع للجنة، وما هو الموقف الحالى الخاص بإعداد المدارس لتنفيذ المشروع؟

- آخر اجتماع كان فى 27 يونيو الماضى، واللجنة تضم 150 من الخبراء إلى جانب المشروعات الأخرى الخاصة بإعداد المدارس. وهذه اللجنة يتعاون معنا فيها وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وهيئة الأبنية التعليمية.

وتم إعداد 800 مدرسة بتمويل من البنك الدولى، وبدء العمل فى ألف مدرسة من بين 1700 مدرسة ضمن المشروع نبدأ العمل بها خلال العامين المقبلين. وكل ما يتعلق بالمشروع يسير وفق المخطط الزمنى.

■ وهل سيتم طرح المشروع للمناقشة المجتمعية خلال الفترة المقبلة؟

- ما سيتم خلال المرحلة المقبلة هو مزيد من الحوار المجتمعى، لان هناك «نقلة» فى مفهوم الانتقال من مرحلة التعليم قبل الجامعى إلى مرحلة التعليم الجامعى، ولابد من شرح المشروع بشكل أكبر. وجلسنا مع عمداء كليات التربية، ولدينا أيضا جلسات حوار مع لجنتى التعليم بمجلسى الشعب والشورى، كما أن الحوار سيظل مستمرا خلال العامين المقبلين ،ونحن خلال ذلك الحوار المجتمعى سنواصل العمل فى 9 مشروعات، كما تواصل وزارة التعليم العالى العمل فى 4 مشروعات أخرى حتى سبتمبر 2011

■ هناك مواد جديدة ضمن المشروع الجديد مثل علوم الفضاء.. هل المعلمون فى مصر جاهزون ولديهم المقدرة على تدريس مثل تلك المواد؟

- هناك عدة مواد موجودة بالمشروع ليست المواد العلمية فقط، لكن مواد أخرى تعتمد على أساليب ومناهج البحث لابد أن يدرسها الطالب من بداية المرحلة الثانوية إلى جانب أن يتعلم أيضا إعداد مشروع.

كل ذلك يأتى فى إطار الإعداد للمشروع، خاصة أن لدينا عامين يمكن تدريب المعلمين خلالهما وإعداد بنك أسئلة، لذلك اللجنة القائمة على المشروع الجديد تقوم بتحديد المنهج والكتاب كمواصفات المصادر التعليمية سواء كانت اسطوانات مدمجة أو مواقع تعليمية على الانترنت وكراسة تدريب المعلم، وتوزيع المنهج على عدد ساعات الدراسة، ونحن حاليا على وشك الانتهاء من وثيقة المنهج مع نهاية العام الجارى 2009

وخلال عام 2010 يبدأ تدريب المعلمين وطرح مواصفات الكتاب وأسلوب إعداد الكتاب وكل ما يتعلق بإعداد المدرسة نفسها.

■ لكن الشارع متخوف خاصة فيما يتعلق بسياسة القبول، فهل ستظل الحكومة ملتزمة بتوفير مكان بالجامعة لكل طالب ناجح فى الثانوية ؟

- هذه المخاوف هى التى يتم طرحها فى كل دوائر الحوار المجتمعى حول المشروع الجديد.

أولا سياسة التعليم العالى ليست تحديد أعداد المقبولين، ونحن الان نتحدث عن «التقويم»، فيجتمع المجلس الأعلى للتعليم الجامعى ويقوم بتحديد أعداد الطلاب المقبولين فى كل كلية والأمر لا علاقة له بنتيجة الثانوية العامة لكن يتم وفقا لإستراتيجية الوزارة، وإستراتيجية التعليم العالى حاليا عدم التوسع فى الكليات النظرية والتوسع فى الكليات العملية والتكنولوجية، وتقليل أعدد المتقدمين للطب بنسبة 15% مع التوسع فى الهندسة والكليات التكنولوجية ودارسة التمريض.

ونتيجة لذلك نلاحظ تحسن نسبة دارسى العلمى مقابل الأدبى، فالنسبة كانت منذ 4 سنوات 25% للعلمى مقابل 75 % للأدبى، وهذا العام أكثر من 35 % علمى مقابل أقل من 65 % أدبى، وسوف تستمر.. لكن أعداد المقبولين بالجامعات لن تقل بل ستزيد فى الاتجاه الذى تحتاج إليه الدولة.

وحتى يطمئن المجتمع كله على استمرار قبول الطلاب بالجامعات الحكومية والتعليم المجانى، فعلى الأقل نفس الأعداد ستظل موجودة، بصرف النظر عن سياسات القبول.. نحن نتحدث فقط عن «أسلوب التحاق».

■ عقب تطبيق كادر المعلمين لم يتراجع نزيف الأموال الموجهة للدروس الخصوصية؟

- أولا، نحن مازلنا فى مرحلة التسكين، ونحن خلال عام ننتهى منها وندخل فى المرحلة الثانية، كما أن لدينا ندوة مهمة جداً تشارك فيها الوزارة ونقابة المعلمين والمجتمع لدراسة نتائج تطبيق الكادر.

■ كيف نحاسب المعلم، خاصة أن قانون الكادر لا يوجد فيه عقاب للمعلم لو أعطى الدروس الخصوصية؟

- القانون به كل شىء والحقيقة كانت وجهة نظر المجتمع ممثل فى مجلس الشعب خلال مناقشة القانون أنه لا يجب أن تكون هناك عقوبات فى قانون «الكادر»، نظراً لوجود عقوبات فى قانون الوظيفة العامة كافية بشرط تطبيقه سواء كان الإخلال فى ممارسة الدروس الخصوصية أو الضغط على طالب أو الإهمال.

والمهم هنا هو تعاون جميع الأطراف لتطبيق ذلك، وإعادة هيبة المعلم أمر مهم للمجتمع ككل، كما أن الثقة فى المعلم أمر مهم، إلا أنه يجب ألا تعطى ثقة دون مساءلة.

■ عندما تحدثت خلال لقائك مع عمداء كليات التربية تحدثت عن إجراء رادع فى مواجهة الدروس الخصوصية.. ما شكل العقاب؟

- هو أسلوب مجالس التأديب والتى سيكون ممثلا فيها نقابة المعلمين والوزارة والمجتمع والمعلمين أنفسهم، وبناء على الخطأ ستحدد العقوبة.

■ هل ستكون مجرد خصم من راتب المعلم؟

- سوف تتراوح العقوبة من اللوم إلى الخصم إلى الإنذار. وبالفعل هى موجودة بالقانون وستكون موجهة للمعلم من جانب زملائه، لأن ذلك هو حق المجتمع.

■ هناك أزمات تصاعدت منذ عامين بسبب اللامركزية؟

- لا يمكن أن نتخيل إدارة 43 ألف مدرسة من ديوان عام الوزارة، لابد من تفويض سلطات مالية وإدارية لوكلاء الوزارة وهى سلطات موجودة لدى الإدارة المحلية منذ فترة كبيرة، واليوم طبقاً للقانون التعاقد مع المعلم المساعد هو من سلطة المحافظ وليس الوزارة.

■ معنى ذلك أن الوزارة غير مسؤولة عن التعاقد؟

- الوزارة مسؤولة عن وضع القواعد ومتابعة هذا الموضوع والأعداد المطلوبة لكل محافظة، ونحن كل عام مالى يكون لدينا عدد محدد، وفقا للموازنة، يتم توزيعه على المحافظات وفقا للاحتياجات، ويترك للمحافظة تحديد التخصصات.

والوزارة تحدد شروط العمل، إنما التعاقد هو سلطة المحافظ.

■ ماذا عن تدخل نواب البرلمان فى التعاقدات، وتوجد إشارات لذلك بدليل الاعتصام والتظاهر أمام مقر ديوان عام الوزارة؟

- خلال الفترة الماضية تم التعاقد مع 180 ألفاً، وهو عدد غير بسيط فى عدد من السنوات لم يحدث من قبل، وبالتالى لابد أن تكون هناك شكاوى خاصة إذا كنت أعمل ولم يأت دورى فى التعاقد لكن دور الوزارة هنا هو مراجعة كل التعاقدات التى تقوم بها المحافظات للتأكد من أنها تتم وفقا للقواعد، ولو كان هناك أى مخالف للقواعد نحن نتدخل، فحتى الآن هناك بعض التعاقدات لم تتم رغم أنها ذهبت للمحافظات من العام الماضى حيث تتم مراجعتها مع المحافظات.

■ ماذا لو جاء تعاقد مخالف؟

- تتم إعادة الأمر مرة أخرى للمحافظة.

■ كيف ترى التيارات المعارضة لسياستك مثل «حركة الدفاع عن حقوق الإداريين» و«معلمون بلا نقابة خاصة»؟

- عندما تقول لى «معلمون بلا نقابة» فأنا لا أستطيع لقاءهم فهم يقولون نحن بلا نقابة بينما هناك نقابة.. نحن يمكن أن نجلس معهم ونتحاور حول مشاكل المعلمين ونحلها معا.. فكيف يطلقون على أنفسهم بلا نقابة ونسميهم معارضة، فالنقابة موجودة، فى كل مراحل «الكادر».

■ لماذا لا تستمع الوزارة لمطالب المعارضة من المعلمين؟

- الوزارة بحكم مسؤوليتها الدستورية تتعامل من خلال الجانب الشرعى للمعلمين وهو نقابة المعلمين.

■ ماذا عن وضع مطالب الإداريين خاصة بعد بيان وزارة المالية الذى أشارت فيه إلى أن دور المالية التنفيذ وأن المسؤول عن حافز الإداريين «التعليم» والبرلمان؟

- قانون 155 عندما ظهر كان فيه فئات محددة بالاسم، وهذا قانون ملزم بالطبع، هناك فئات أخرى تعمل بالتربية والتعليم، وذات أهمية فى منظومة التعليم، لكن خصوصية تلك الفئات مثل «الإداريين» أنها متكررة فى وزارات أخرى.

وعندما ظهر حافز الإثابة الخاص بالمحليات كان مشروطا بأن من يحصل على أقل من 75% يحصل على الفارق، بينما العاملون فى التربية والتعليم من الإداريين يحصلون على مكافأة امتحانات تعادل 200 يوم بما يعنى أنها توازى 85% فعند إضافتها لحافز الـ25% يزيد حجم الحافز هنا على 100%.

و بالتالى أصبح قانونا لا يستحق العامل بالتربية والتعليم حافز المحليات فى الوقت الذى زاد فيه راتب المعلم بنسبة 150% وهو ما لم يحدث مع الإدارى، ونتيجة لأن الإدارى عمل متكرر كان يجب معالجة الأمر ليس على مستوى المالية والتعليم فقط لكن على مستوى أكبر.

■ هل سيحصل الإداريون على الحافز؟

- سيحصل الإداريون على الحافز لكن المهم طريقة منح الحافز ومسمى ذلك الحافز نظرا لأنهم فئات متكررة.

■ العام الدراسى المقبل سيتزامن فى بدايته مع رمضان فلماذا لا يتم إرجاؤه؟

- لدينا المجلس الأعلى للتعليم قبل الجامعى وقرار بداية العام الدراسى ليس قرار الوزير فقط، وبالفعل هناك مقترح ببداية العام الدراسى يوم 26 سبتمبر أى عقب عيد الفطر وأشير هنا إلى أن تحديد موعد بدء العام الدراسى يخص مجلس الوزراء وليس وزارة التعليم

المصدر : المصرى اليوم

(هند)
02-08-2009, 03:09 PM
السلام عليكم
ازيك يامياده كلامك صح احنا ننقل الاخبار ونعمل الى يفدنا انا برده لسه باخدها بره مش مستنيه زى ما اتفقنا
ومتشكرين على الاخبار استاذ مصرى دايما سباق بالاخبار جزاك الله كل خير

ahmedgamalsms
02-08-2009, 03:48 PM
ما أخبار التثبيت بالنسبة ل80ألف وهل فى مدارس وصل لها منشور الانتقال من معلم مساعد إلى معلم
اللى عنده المنشور ينشره على النت ليستفيد منه الجميع

tar_ek_06
02-08-2009, 05:36 PM
انا لسه متخرج من كليه تربيه ومش فاهم يعنى ايه متعاقد ويفرق ايه عن المتثبت وكمان عاوز اعرف لو واحد متعاقد ومعاه شهاده ال icdl والتربوى وكمان جيد فى اللغه الانجليزيه يعمل ايه ؟؟؟؟ انا عارف ان كلامى بالنسبالكم ممكن يكون عبيط بس انا عاوز افهم

ام مرام
02-08-2009, 08:45 PM
السلام عليكم :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:
ممكن اعرف هل icdlمتوفرة برة الادارة ولا لا والتكلفة كام والمدة اد ايه وبتكون معتمدة ولا لا
شكرا على الاهتمام والرد:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

(هند)
02-08-2009, 09:56 PM
السلام عليكم
طبعا متوفرة بره باسعار مختلفه غالى ورخيص ومعتمده كمان اسالى فى المحافظه والمجاس المحليه هتلاقى كتير

newmasry
02-08-2009, 11:39 PM
إنهاء اعتصام منسقى إضراب مدرسى العقود بكفر الشيخ

الأحد، 2 أغسطس 2009 - 18:24

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/S220092813638.jpg اللواء أحمد عابدين محافظ كفر الشيخ
كفر الشيخ ـ عبير زاهر
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml) أنهى د.سامح حسنين وناجى النادى منسقا حزب الكرامة بكفر الشيخ اعتصامهما اليوم أمام مبنى المحافظة بعد إعلانهما الإضراب عن الطعام، اعتراضا على موقف الأمن معهم خلال مشاركتهم فى الوقفة الاحتجاجية التى قام بها 100 من المدرسين العاملين بالعقود العادية بالتربية والتعليم.

أشار المعتصمون إلى أن سوء التعامل الأمنى كان السبب وراء إعلان إضرابهم واعتصامهم بمبنى المحافظة بعد نقل الوقفة الاحتجاجية لمدرسى التربية والتعليم من أمام مديرية التربية والتعليم إلى مبنى المحافظة مطالبين بعمل عقود مميزة لهم براتب شهرى 370 جنيها بدلا من العقود العادية التى يتعاملون بها براتب 170 جنيها، رغم قيامهم بنفس الأداء التربوى فى المدارس الموزعين عليها من قبل التربية والتعليم.

وأعلن اللواء أحمد عابدين محافظ كفر الشيخ، ببحث مشكلة مدرسى العقود العادية فى ظل عدد العقود المميزة التى سوف تمنحها الوزارة لمحافظة كفر الشيخ خلال الأيام القليلة القادمة والتى سوف توزع بمنتهى العدالة تحت شروط محددة تتمثل فى شهادة التخرج والتقدير والسن للمتقدم

شريف الصعيدى 22
03-08-2009, 01:44 AM
هل فعلا لنا كادر فى 29/8

صفوت داود
03-08-2009, 07:21 PM
السادة الزملاء
مطلوب دبلوم تربوى من المتعاقدين حديثا وحسب قول الوزير ( يجب الحصول على دبلوم تربوى وسيكون بنظام التعليم عن بعد )
وبالسؤال فى كلية التربية - جامعة الاسكندرية افادوا انة لديهم دبلومات نظام السنتين مع ضرورة الالتزام بالتدريب العملى مما يتعارض مع نظام الدراسة بالتربية والتعليم
لذا نرجو افادتنا عن اماكن الدبلوم التربوى المعتمدة حتى لايتعرض المتعاقدين لضرر فى حالة الالتحاق بدبلوم غير معتمد
رجاء سرعة التعاون والرد الموضوعى حيث ان التسجيل بالكليات اخر موعد لة شهر اغسطس

(هند)
04-08-2009, 09:10 PM
السلام عليكم
امتحانات icdl محلوله ومترجمة
http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html (http://www.4shared.com/file/111322303/6451b9df/_____________1_-_5_-_2009.html)
http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html (http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html)
للامانة منقولhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/mnn.gif

ام مرام
04-08-2009, 09:51 PM
السلام عليكم
امتحانات icdl محلوله ومترجمة
http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html (http://www.4shared.com/file/111322303/6451b9df/_____________1_-_5_-_2009.html)
http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html (http://www.4shared.com/file/11132230..._5_-_2009.html)
للامانة منقولhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/mnn.gif

جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك:friendsxs3:

Observer
05-08-2009, 01:02 PM
مفيش أخبار عن تجديد التعاقدات بالأزهر ؟!

أبوطالب82
05-08-2009, 01:59 PM
شكرا يا استاذة هند على مجهودك

Observer
05-08-2009, 02:43 PM
نظام التعاقد كان نكتة بايخة وأصبح واقع دمه تقيل
كفاية هزار بايخ وثبتونا بقى
احنا زهقنا واتخنقنا وتعبنا من الوعود الكدابة
مفيش حد بيقول كلام حقيقى لينا
وكل يوم أخبار واشاعات مفبركة
طب نروح لمين يقولنا على مصيرنا
أنا بشتكى لسيادة الريس حسنى مبارك
راعى المصريين ونصير الغلابة
وبقوله يا ريس احنا تعبنا
ياريت حضرتك تحل مشكلتنا
كل ذنبنا اننا متعاقدين
وعشان كدة احنا مش عارفين مصيرنا ايه
يا ترى ممكن ياريس يوصلك صوتنا
احنا متأكدين انك لو عرفت بالمشكلة دى هتحلها على طول
والكل عارف انحيازك التام للبسطاء اللى احنا منهم
حتى الكادر ياريس اللى حضرتك عملتو لينا
وقلت انه هيرفع دخل المرتب حديث التخرج
حرمونا من دخول امتحانه ودة برضه عشان متعاقدين
دى مشكلتنا ودة همنا عايزين نتساوى بزمايلنا الثابتين مش أكتر
وهو دة حلمنا
يا ترى ممكن يوصلك صوتنا يا نصير البسطاء .. ؟

الأستاذ حمدي
05-08-2009, 10:11 PM
السلام عليكم .
على من اسمهم نزل في الترشيحات ( المسابقة كانت من حوالي شهرين ) أن يذهبوا غداً للإدارة ومعهم 6 صور شخصية وأوراق استطلاع رأي أمني .

إحنا لسه هنتعاقد أما انتوا فمتعاقدين وسبقتونا لكن من كثرة ما قرأت عن سوء حال المتعاقدين .. إلا أني أحمد الله تعالى على التعاقد بردك لأن فيه ناس كثيرون لم يحالفهم الحظ !

مهما واجهتكم من مشاكل لن تكونوا بأسوء حالاً ممن لم يتعاقد !!
وكذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم ، ومن رأى بلوة غيره هانت عليه بلوته ( ابتسامة )

العروبة2
06-08-2009, 02:55 AM
الحمد لله باركولي يا جماعة بفضل الله وتوفيقه حصلت على الدبلومة التربوية (العامة) السنة دي بتقدير جيد جداً
والنتيجة لسه ظاهره من يومين وعقبال الجميع اللي مخدش الدبلومة

أ/ هشام العيسوى
06-08-2009, 03:04 AM
الف الف مبروك يا العروبة
وعقبال مانبارك لبعض بالتثبيت

Mr.Trueman
06-08-2009, 01:39 PM
جزاكم الله خيرا يا استاذة هند.عندنا فى الادارة طلبوا مننا اوراق خاصة بالنقابة والتأمين الصحى وصور سخصية .

بس كان عندى استفسار بسيط . هم خريجى تربيه مطلوب منهم دبلومه تربوى ولا لا ؟ياريت الى عنده معلومات اكيده يجاوبنى وجزاكم الله خيرا اجمعين .

العروبة2
06-08-2009, 01:49 PM
الف الف مبروك يا العروبة
وعقبال مانبارك لبعض بالتثبيت


ربنا يكرمك وشكرا على ذوقك ويا رب الكل يتثبت

العروبة2
06-08-2009, 03:07 PM
محدش يجيب سيرة امتحانات كادر للمتعاقدين لغاية سعادته ما يقول
صبراً المتعاقدين فإن موعدكم الجنَّة
منقول من المصري اليوم بتاريخ النهارده 6/8/2009
الجمل: الدولة وفرت ٣.٥ مليار جنيه لثانى مراحل كادر المعلمين.. والانتهاء من التسكين بعد اختبارات ٢٩ أغسطس

كتب هشام شوقى ٦/ ٨/ ٢٠٠٩
يسرى الجمل
أكد الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، أن الوزارة سوف تنتهى تماماً من تسكين المعلمين بالمرحلة الثانية بانتهاء الاختبارات التى ستعقد يوم ٢٩ ءغسطس الحالى للعائدين من الإجازات أو الإعارات أو الذين حالت ظروفهم دون التقدم، إضافة إلى من لم يجتز الاختبارات فى دور مايو والمشرفين الاجتماعيين ومشرفى الأنشطة والذين تمت موافقة مجلس الدولة على ضمهم لكادر المعلمين.
وقال الجمل - خلال لقائه بشباب الجامعات بمعهد إعداد القادة بحلوان أمس - هذا ليس نهاية المطاف ولكنه البداية نحو تهيئة المعلم لدوره المنشود تجاه المجتمع، والذى وفرت له الدولة ٣.٥ مليار جنيه فى ميزانية هذا العام للمرحلة الثانية للتسكين، ولذا فان ثقتنا كبيرة فى المعلم المصرى الرائع فى أدائه لأنه لا يوجد نظام تعليمى ناجح يثق فى المعلم.
موضحاً أن الوزارة ستعقد لقاء مع النقابة لبحث ما بعد الكادر وحق المجتمع، وكذلك تفعيل ميثاق شرف المعلم لبحث المردود الإيجابى لتطبيق الكادر ومواجهة المردود الذى لا يحقق طموحات المجتمع.
وأضاف الوزير: لا تخوف من تطبيق التقويم الشامل ولابد من الثقة فى المعلم وهناك متابعة من خلال الإدارة والتوجيه الفنى والمجتمع ولابد من إعطاء الثقة للمعلم لأن التقويم الشامل يعطى الفرصة للطالب حتى يكون مشاركاً ويغير النمط التعليمى الذى لا يصلح لعصر المعرفة كما أنه يعيد الدور التربوى للمدرسة من خلال ملف الطالب ويساعد الطالب على الإبداع والنشاط والتفكير وحل المشكلات وهى أولى خطوات البحث العلمى والتى تبدأ من المدرسة لأن تأهيل الطالب وتكوينه من البداية يساعد على مقومات البحث العلمى.
وأكدأن اختبارات القدرات فى النظام الجديد للثانوية العامة سوف تعتمد على قدرات الطالب لأنها اختبارات غير نمطية ولذا سوف تحد من الدروس الخصوصية وتعيد دور المدرسة التربوى.
ولفت إلى أن حصول ١٨٧ مدرسة على شهادة الاعتماد والجودة هو «بداية الطريق» نحو تحقيق التطوير المتمركز على المدرسة، مؤكداً أن الوزارة تعد ٤٤٣٠ مدرسة بنهاية العام للتقدم للحصول على شهادة الاعتماد.

العروبة2
06-08-2009, 03:08 PM
منقول من المصري اليوم بتاريخ النهارده 6/8/2009
الجمل: الدولة وفرت ٣.٥ مليار جنيه لثانى مراحل كادر المعلمين.. والانتهاء من التسكين بعد اختبارات ٢٩ أغسطس

كتب هشام شوقى ٦/ ٨/ ٢٠٠٩
يسرى الجمل
أكد الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، أن الوزارة سوف تنتهى تماماً من تسكين المعلمين بالمرحلة الثانية بانتهاء الاختبارات التى ستعقد يوم ٢٩ ءغسطس الحالى للعائدين من الإجازات أو الإعارات أو الذين حالت ظروفهم دون التقدم، إضافة إلى من لم يجتز الاختبارات فى دور مايو والمشرفين الاجتماعيين ومشرفى الأنشطة والذين تمت موافقة مجلس الدولة على ضمهم لكادر المعلمين.
وقال الجمل - خلال لقائه بشباب الجامعات بمعهد إعداد القادة بحلوان أمس - هذا ليس نهاية المطاف ولكنه البداية نحو تهيئة المعلم لدوره المنشود تجاه المجتمع، والذى وفرت له الدولة ٣.٥ مليار جنيه فى ميزانية هذا العام للمرحلة الثانية للتسكين، ولذا فان ثقتنا كبيرة فى المعلم المصرى الرائع فى أدائه لأنه لا يوجد نظام تعليمى ناجح يثق فى المعلم.
موضحاً أن الوزارة ستعقد لقاء مع النقابة لبحث ما بعد الكادر وحق المجتمع، وكذلك تفعيل ميثاق شرف المعلم لبحث المردود الإيجابى لتطبيق الكادر ومواجهة المردود الذى لا يحقق طموحات المجتمع.
وأضاف الوزير: لا تخوف من تطبيق التقويم الشامل ولابد من الثقة فى المعلم وهناك متابعة من خلال الإدارة والتوجيه الفنى والمجتمع ولابد من إعطاء الثقة للمعلم لأن التقويم الشامل يعطى الفرصة للطالب حتى يكون مشاركاً ويغير النمط التعليمى الذى لا يصلح لعصر المعرفة كما أنه يعيد الدور التربوى للمدرسة من خلال ملف الطالب ويساعد الطالب على الإبداع والنشاط والتفكير وحل المشكلات وهى أولى خطوات البحث العلمى والتى تبدأ من المدرسة لأن تأهيل الطالب وتكوينه من البداية يساعد على مقومات البحث العلمى.
وأكدأن اختبارات القدرات فى النظام الجديد للثانوية العامة سوف تعتمد على قدرات الطالب لأنها اختبارات غير نمطية ولذا سوف تحد من الدروس الخصوصية وتعيد دور المدرسة التربوى.
ولفت إلى أن حصول ١٨٧ مدرسة على شهادة الاعتماد والجودة هو «بداية الطريق» نحو تحقيق التطوير المتمركز على المدرسة، مؤكداً أن الوزارة تعد ٤٤٣٠ مدرسة بنهاية العام للتقدم للحصول على شهادة الاعتماد.

محدش يجيب سيرة امتحانات كادر تاني لغاية سعادته ما يقول
صبراً أيها المتعاقدون فإن موعدكم الجنَّة

صفوت داود
06-08-2009, 03:22 PM
وكذلك لاتوجد جهة رسمية فى الوزارة للرد على الاسفسارات

nasserfathy
07-08-2009, 02:30 AM
ناصر فتحي عويس
الفيوم-سنورس بيهمو
تعاقد 2007
ياجماعة الفكره جميلة جدا ويا ريت الكل يصبر لحد الامور ما تتعدل أما بالنسبة ل icdlفعلا مهمة جدا انا فعلا خلصت كل الامتحانات منذ شهرين ودعائي للجميع بالتوفيق

(هند)
07-08-2009, 05:47 PM
السلام عليكم
بالنسبه لاوراق التأمين انا عملتها من زمان مش عارفه بتتختلف من محافظه لمحافظه ولا لا اما النقابه لسه ومفيش اى اخبار جديده فى الاداره بقولوا انتظروا اخبار جديده فى نصف رمضان ان شاء الله
مش شرط تربوى لخريجى التربيه لانهم تربيه اصلا

ebraheem
07-08-2009, 05:53 PM
اتمنى من الله ان يتم التثبيت قريبا والاهم ان يثبتنا الله عند السؤال

مونى عزمى
07-08-2009, 11:30 PM
احنا المفروض ياجماعة نطالب بحقنا فى التثبيت فى ناس متعاقدة بقالها 3 او4 او 5 سنين. ومش هنخد حقنا غير بكدة لما مدرسين اقتصاد منزلى - ومكتبات وكمبيوتر قدموا تظلم للوزير غير عقدهم لعقد معلم مساعد ذينا ولما اطبق الكادر على معلمين تربية وتعليم عمل معلمين الازهر تظلم وحصلوا على حقهم ودلوقت الاداريون عملين احتجاج واشمعن احنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sally2009
08-08-2009, 10:33 AM
السلام عليكم........
وصلت نشرة للتثبيت فى بعض المحافظات وهى من خمسة ورقات............. طبعا الشروط الأساسيه اللى كلنا عارفينها مضاف اليها اجتياز اربع مستويات فى اختبار الرخصه الدوليه وهم.... internet - powerpoint - word - windows
تجيب الورق اللى يثبت انك اجتازت الاختبارات الاربعه ..... وبعد تكملة كل الأوراق يتبقى اختبار الأكاديميه المهنيه للمعلم المساعد فى أربع اختبارات وهى : اجادة اللغه الانجليزيه و الكفاءه التربويه والتخصص ومهارات الاتصال باللغه العربيه...........
أى يوجد اختبار فى أربع نواحى .... هذا ما عرفته حتى الاّن وتم نشره فى عدة محافظات ولكن لم يصل الى محافظتى حتى هذه اللحظه.......

(هند)
08-08-2009, 11:29 AM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير ايه المعلومات الحلوة دى ان شاء الله خير بس ازاى هنثبت ااننا معانا الاربع موديمات دول بشهادة موثقه ولا ايه؟؟

أبوطالب82
08-08-2009, 11:56 AM
ياجماعة مفيش حاجة رسمى نزلت

العروبة2
09-08-2009, 01:03 AM
يا جماعة ما مدى جدية هذه الأخبار ؟
لأن في المحافظة (المنيا)
عندنا ما وصلش حاجة زاي كده لغاية دلوقتي

sally2009
09-08-2009, 11:39 AM
السلام عليكم....
المنشور ده مكون من خمسة ورقات وفعلا تم نشره فى عدة محافظات ... ولكنه حتى الاّن لم نراه فى المنوفيه ........بس اللى بيدلل عل صحة هذا المنشور انه نفس كلام الوزير بالضبط ..... ومش اى كلام زى اللى سمعناه من قبل بعض الزملاء ان فيه تثبيت من غير اختبار .......ولذلك فالمنشور صحيح ومطابق لكلام السيد الوزير ....... وعدم وصوله فى بعض المحافظات ووصوله للبعض الاّخر فهذا التأخير من المحافظ نفسه مش من القرار.....

مسيو عاطف
09-08-2009, 12:32 PM
السلام عليكم....
المنشور ده مكون من خمسة ورقات وفعلا تم نشره فى عدة محافظات ... ولكنه حتى الاّن لم نراه فى المنوفيه ........بس اللى بيدلل عل صحة هذا المنشور انه نفس كلام الوزير بالضبط ..... ومش اى كلام زى اللى سمعناه من قبل بعض الزملاء ان فيه تثبيت من غير اختبار .......ولذلك فالمنشور صحيح ومطابق لكلام السيد الوزير ....... وعدم وصوله فى بعض المحافظات ووصوله للبعض الاّخر فهذا التأخير من المحافظ نفسه مش من القرار.....
الكلام ده من تأليفك ومش صحيح
بلاش نتكلم فى حاجات ملهاش اساس من الصحة كفاية تعبنا

ام مرام
09-08-2009, 04:19 PM
يا جماعة ده عدل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كام مرحلة وكام اختبار المفروض اننا نجتزهم على شان التعيين
دبلومة تربوى -icdl- وغيره وما خفي كان اعظم
زى ما يكونوا مستخسرين المرتب فينا وبيفتحوا الف باب ليه
اظاهر كده يا جماعة هيعينونا بعد كده وزراء!!!!!!!!!!!!!!

(هند)
09-08-2009, 08:43 PM
السلام عليكم
يا استاذ الكلام مش تاليف احنا هنالف ليه هنكدب مثلا ونصدق الكدبه الخبر ده انا شفته فعلا فو موقع تانى وان شاء نجيب الورق ده ليكم لكى نتاكد

أ/محمد على عاشور
09-08-2009, 10:14 PM
المنشور نزل فى الغربية ونحن نستعد الان
جارى الرفع للمنشور
بس المشكلة فى حاجة تانية

مسيو عاطف
09-08-2009, 11:14 PM
جــــــــــــــايز

samah2009
10-08-2009, 12:49 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الكلام صحيح
وفعلاً المنشور نزل عندنا بالغربية
ربنا يوفقنا جميعاً ياااااااارب

nasserfathy
10-08-2009, 02:01 AM
أنا أري ان الكل المفروض يستعد لأي اختبار وربنا ان شاء الله معنا جميعا

MUSTAFAEGYPT
10-08-2009, 03:49 AM
أنت تريد وأنا أريد والله يفعل مايريد

الحل هو التوكل على الله والأخذ بالأسباب

taher172007
10-08-2009, 12:26 PM
فعلا المنشور دة وصل اسيوط
ثــــــــــــــم وصل للادارة وبعض المدارس

الأستاذ حمدي
10-08-2009, 06:56 PM
عندنا في الدقهلية العمل جاري على قدم وساق لتثبيت المتعاقدين .. هكذا أقوال الإداريين عندنا في الإدارة .

sally2009
10-08-2009, 07:25 PM
الكلام ده من تأليفك ومش صحيح
بلاش نتكلم فى حاجات ملهاش اساس من الصحة كفاية تعبنا
السلام عليكم ....
أولا : أنا بشكر الزميل المحترم جدااااااااا عاطف على ذوقه و أدبه وأسلوبه فى الرد على زملاؤه ...
ثانيا : انت بكل أدب اتهمتنى بالتأليف والافتراء فى الكلام وأنا هضحك عليك انت و أمثالك ليه هههههه هو أنا أعرفك أصلا .......
ثالثا : لغاية امبارح كنت بقول ان الكلام ده على لسان زملائى فى المحافظات الأخرى اللى عمرى ما كدبتهم ولا للحظه واحده ودائما أكن لهم الحب والاحترام ....وأول ما قالو الكلام ده بتوع اسيوط.....
رابعا : أما اليوم فعلى لسانى أنا وعلى مسئوليتى الشخصيه وصلت النشره اللى الأخ المحترم بيكدبها فى مدرستى فى المنوفيه ....... وشوفناها كلنا وهى نفس النشره ....يا رب التوفيق للجميع....

ديدي ود
10-08-2009, 09:04 PM
نشرة ياجماعة اللي بتتكلمو عليها حد بفهمني واللي مش معاه تربوي وicdl هيعمل اية.النشرة اللى وصلت عندنا محافظة الدقهليةاليوم 10/8 خاصة بالدبلومة التربوي .وإجادة اللغة الإنجليزية هنخدها منين ومدتها إيه.علي فكرة نزل عندنا في إدارتناicdl مدتها 3 أسابيع .أرجو الإفادة .

نوراالهدى
10-08-2009, 09:23 PM
اخر المعلومات اللى وصلت ادارتنا انهم عملوا لينا دورات icdl تبع التربيه والتعليم
وكمان نزل اعلان فيه الشروط الواجب توافرها فى المعلم المساعد عشان يحصل ع شهادة مزاولة المهنه وتحويل الاسم من مدرس مساعد لمعلم
الشروط كل المطلوب فيها
1_تقارير تقييم الاداء
2_شهادة الجامعه
3_شهادة التاهيل التربوى لغير خريجى التربيه
4_ صحبفه احوال جنائيه
5_صورة للرقم القومى
6_اجتياز اختبار اربع وحدات من شهادة icdlوهى الويندز والورد والانترنت والبريد الالكترونى

عايزة اسال سؤال وياريت حد يفدنى انا تم التعاقد معى فى يناير 2009 يعنى قربت على سنة وهما عايزين شهادة التاهيل التربوى لغير خريجى التربية طب ازاى حد يقولى منين هحصل عليها وازاى يعنى تبع التربية والتعليم ولا على حسابى وفى كام سنة بليز حد يجاوبنى

نوراالهدى
10-08-2009, 09:31 PM
ياريت حد فاهم يرد عليا

khaledelsaed
10-08-2009, 11:21 PM
السلام عليكم الاخوة والاخوات
الحمد لله الذي وهبنا اخوة مثلكم جميعا كل يخاف على مصلحة الاخر ويعطي ما عنده من معلومات جديدة بكل حب وصدق
لكن لي طلب ...!
ارجووووا من الاخوة الذين وصلت لهم نشرة التثبيت ان يضعوا منها نسخه هنا بالمرفقات لكي يتطلع عليها من لم تصلهم هذه النشرة بعد .
لكي يقرأها ويعرف متطلباتها قبل ان تصله ويقدر يتصرف في اي شئ ناقصه
واشكر كل الاخوة في الموقع الممتاز للاخوة المدرسين
أخوكم خالد البسيوني
مدرس حاسب الي بالازهر ( متعاقد طبعا )
منذ 2007
والسلام عليكم
على فكره كنت هنسى
كان معي صديق اليوم جاره مدرس متعاقد بالتربية والتعليم
جه يجدد عقده في عندنا في نحافظة الغربية قالوا له انت مش محتاج تجدد لانكم بتتثبتوا ......... هذا ما وصلني من اخر اخبار اليوم

khaledelsaed
10-08-2009, 11:30 PM
السلام عليكم
الحمد لله الذي وهبنا اخوة افاضل مثلكم جميعا كل يخاف على مصلحة الاخر ويقدم اخر ما ظهر له من معلومات بحب وصدق
لكن لي طلب بسيييط .....!
ارجووووا من الاخوة الذين وصلتهم نشرة التثبيت ان يقوموا يوضع صورة منها هنا بالموقع او في هذه الصفحة لكي يتطلع عليها الاخرون ممن لم تصلهم النشرة بعد
وذلك لكي نعرف جميعا محتواها ويستطيع كل فرد ان يرى ما هو مطلوب ويجهز نفسه له
ارجوا ذلك منكم
اشكركم جميعا مره اخرى على كل المجهود الرائع من اسرتي الالكترونية هنا
اخوكم ... خالد البسيوني
مدرس حاسب الي بالازهر ( متعاقد طبعا ) 2007
اه قبل ما انسى
اخر معلومة مصلتني اليوم
قابلت صديق لي اليوم قال لي ان له صديق مدرس متعاقد بالتربية والتعليم كان رايح يجدد تعاقده عندنا في محافظة الغربية
قالولوا انت مش مضطر تجدد العقد لانكم بتتثبتوا ..... هذا اخر ما وصلني من معلومات وددت ان اخبرها لكم لعل صدركم يستريح قليلا ونفتح طاقة من الامل ثانية
والسلام عليكم

أ/ هشام العيسوى
11-08-2009, 01:53 AM
اخبار جميلة ومبشرة
لكن هل من جديد بالنسبة للازهر؟!

أ/ هشام العيسوى
11-08-2009, 01:55 AM
الف مبروك لاخواننا فى التربية والتعليم
اخبار جميلة ومبشرة بالخير

لكن هل من جديد للازهريين؟

MUSTAFAEGYPT
11-08-2009, 05:47 AM
السلام عليكم ....
أولا : أنا بشكر الزميل المحترم جدااااااااا عاطف على ذوقه و أدبه وأسلوبه فى الرد على زملاؤه ...
ثانيا : انت بكل أدب اتهمتنى بالتأليف والافتراء فى الكلام وأنا هضحك عليك انت و أمثالك ليه هههههه هو أنا أعرفك أصلا .......
ثالثا : لغاية امبارح كنت بقول ان الكلام ده على لسان زملائى فى المحافظات الأخرى اللى عمرى ما كدبتهم ولا للحظه واحده ودائما أكن لهم الحب والاحترام ....وأول ما قالو الكلام ده بتوع اسيوط.....
رابعا : أما اليوم فعلى لسانى أنا وعلى مسئوليتى الشخصيه وصلت النشره اللى الأخ المحترم بيكدبها فى مدرستى فى المنوفيه ....... وشوفناها كلنا وهى نفس النشره ....يا رب التوفيق للجميع....
مكنتش اعرف ان الأخت سالى بتعز أخونا عاطف للدرجة دى على العموم ياريت تتفضلى برفع النشرة بالمرفقات عشان نشوف ايه البنود اللى بتتحتويها النشرة وعشان ناخذ نسخة منها ونروح نعرضها فى المديرية ونشوف ليه مجتش عندنا

MUSTAFAEGYPT
11-08-2009, 05:48 AM
السلام عليكم ....
أولا : أنا بشكر الزميل المحترم جدااااااااا عاطف على ذوقه و أدبه وأسلوبه فى الرد على زملاؤه ...
ثانيا : انت بكل أدب اتهمتنى بالتأليف والافتراء فى الكلام وأنا هضحك عليك انت و أمثالك ليه هههههه هو أنا أعرفك أصلا .......
ثالثا : لغاية امبارح كنت بقول ان الكلام ده على لسان زملائى فى المحافظات الأخرى اللى عمرى ما كدبتهم ولا للحظه واحده ودائما أكن لهم الحب والاحترام ....وأول ما قالو الكلام ده بتوع اسيوط.....
رابعا : أما اليوم فعلى لسانى أنا وعلى مسئوليتى الشخصيه وصلت النشره اللى الأخ المحترم بيكدبها فى مدرستى فى المنوفيه ....... وشوفناها كلنا وهى نفس النشره ....يا رب التوفيق للجميع....مكنتش اعرف ان الأخت سالى بتعز اخونا عاطف لدرجة دى

MUSTAFAEGYPT
11-08-2009, 05:50 AM
السلام عليكم ....
أولا : أنا بشكر الزميل المحترم جدااااااااا عاطف على ذوقه و أدبه وأسلوبه فى الرد على زملاؤه ...
ثانيا : انت بكل أدب اتهمتنى بالتأليف والافتراء فى الكلام وأنا هضحك عليك انت و أمثالك ليه هههههه هو أنا أعرفك أصلا .......
ثالثا : لغاية امبارح كنت بقول ان الكلام ده على لسان زملائى فى المحافظات الأخرى اللى عمرى ما كدبتهم ولا للحظه واحده ودائما أكن لهم الحب والاحترام ....وأول ما قالو الكلام ده بتوع اسيوط.....
رابعا : أما اليوم فعلى لسانى أنا وعلى مسئوليتى الشخصيه وصلت النشره اللى الأخ المحترم بيكدبها فى مدرستى فى المنوفيه ....... وشوفناها كلنا وهى نفس النشره ....يا رب التوفيق للجميع....
مكنتش اعرف ان الأخت سالى بتعز اخونا عاطف للدرجة دى

Mr.Trueman
11-08-2009, 01:07 PM
اللهم ثبتنا فى الدنيا والاخرة

mk9999
11-08-2009, 01:31 PM
عندنا فى شمال سيناء قامت مديرية التربية والتعليم بارسال اسماء جميع المتعاقدين المستوفين للشروط بناء على طلب الوزارة تمهيدا لتثبيتهم على درجة مالية خلال الايام القليلة القادمة ان شاء الله تعالى وربما يتم التثبيت على وظيفة معلم مساعد ثم بعد اجتياز اختبارات الكادر يتم التسكين فى وظيفة معلم وذلك عندما تحدد الوزارة ميعاد الامتحان - ربما العام القادم ان شاء الله- والله أعلى وأعلم ........ ندعو الله أن يثبتنا فى الدنيا والاخرة .

شريف الصعيدى 22
11-08-2009, 02:10 PM
انا محتاج اعرف احنا لينا دخول كادر الشهر ده ولا ايه

أبوطالب82
11-08-2009, 02:43 PM
ياريت حد فاهم يرد عليا
بصفتك متعاقد من 1/2009 فأنت محتاج دبلومة تربويه ودى من أى كليه تربيه
فيه فى جامعة القاهرة الدبلومه التربويه نظام العام الواحد عن بعد (من خلال الإنترنت ) بتجيبلهم شهادة بأنك بتجيد ال( word - windows- internet ) أما إذا كنت عايز تاخدها بنظام العام الواحد برضه بس محتاجه حضور صباحى وفيه نظام العامين
والمصروفات 845 جنيه

أبوطالب82
11-08-2009, 02:54 PM
ياريت حد فاهم يرد عليا
بص يا سيدى لازم دبلومة تربويه وهى سهلة ان شاء الله
فيه فى جامعة القاهرة معهد البحوث التربويه ممكن تاخدها نظام العام الواحد عن بعد ( من خلال الانترنت )هتجيببلهم شهادة تفيد انك فاهم كمبيوتر + أصول الورق بتاعك
أو ممكن تاخدها نظام العام الواحد بس لازم حضور وشرط انك تبقى متفرغ
وفيه برضه نظام العامين
والمصروفات 845 جنيه
والله ولى التوفيق

teacher120
11-08-2009, 03:02 PM
الازهر يقتدى بالتربيه والتعليم ربنا يسهل لهم امورهم واحنا من بعدهم ان شاء الله واحنا جاهزين

سارة زهيرى
11-08-2009, 09:11 PM
اه قبل ما انسى
اخر معلومة مصلتني اليوم
قابلت صديق لي اليوم قال لي ان له صديق مدرس متعاقد بالتربية والتعليم كان رايح يجدد تعاقده عندنا في محافظة الغربية
قالولوا انت مش مضطر تجدد العقد لانكم بتتثبتوا ..... هذا اخر ما وصلني من معلومات وددت ان اخبرها لكم لعل صدركم يستريح قليلا ونفتح طاقة من الامل ثانية
والسلام عليكم[/quote]


بجد أخبار سارة جدا
ويارب تستريح صدورنا وصدوركم وتتفتح طاقات الامل لنا جميعا

لكن ما سمعناه والله أعلم أن التثبيت يكون على درجة معلم واعتقد أن كل المتعاقدين على درجة معلم مساعد
ولكي يتم الانتقال من درجة معلم إلى معلم مساعد فــــــــــــــــــلا بـــــــــــــــد من
الحصول على شهادة التأهيل التربوي
الحصول على دوره ICDL
إجادة اللغة الانجليزية وبصراحة دي مش عارفة المطلوب فيها كورس انجليزي أم إجادتها فقط

وجزاك الله خيرا على ما سمعته ونقلته إلينا ونتمنى أن يكون في تثبيت بجد للمتعاقدين بالتربية والتعليم والأزهر أيضا

سارة زهيرى
11-08-2009, 09:19 PM
اه قبل ما انسى
اخر معلومة مصلتني اليوم
قابلت صديق لي اليوم قال لي ان له صديق مدرس متعاقد بالتربية والتعليم كان رايح يجدد تعاقده عندنا في محافظة الغربية
قالولوا انت مش مضطر تجدد العقد لانكم بتتثبتوا ..... هذا اخر ما وصلني من معلومات وددت ان اخبرها لكم لعل صدركم يستريح قليلا ونفتح طاقة من الامل ثانية
والسلام عليكم


بجد أخبار سارة جدا
ويارب تستريح صدورنا وصدوركم وتتفتح طاقات الامل لنا جميعا

لكن ما سمعناه والله أعلم أن التثبيت يكون على درجة معلم واعتقد أن كل المتعاقدين على درجة معلم مساعد
ولكي يتم الانتقال من درجة معلم إلى معلم مساعد فــــــــــــــــــلا بـــــــــــــــد من
الحصول على شهادة التأهيل التربوي
الحصول على دوره icdl
إجادة اللغة الانجليزية وبصراحة دي مش عارفة المطلوب فيها كورس انجليزي أم إجادتها فقط

وجزاك الله خيرا على ما سمعته ونقلته إلينا ونتمنى أن يكون في تثبيت بجد للمتعاقدين بالتربية والتعليم والأزهر أيضا

سارة زهيرى
11-08-2009, 09:54 PM
السلام عليكم
الحمد لله الذي وهبنا اخوة افاضل مثلكم جميعا كل يخاف على مصلحة الاخر ويقدم اخر ما ظهر له من معلومات بحب وصدق
لكن لي طلب بسيييط .....!
ارجووووا من الاخوة الذين وصلتهم نشرة التثبيت ان يقوموا يوضع صورة منها هنا بالموقع او في هذه الصفحة لكي يتطلع عليها الاخرون ممن لم تصلهم النشرة بعد
وذلك لكي نعرف جميعا محتواها ويستطيع كل فرد ان يرى ما هو مطلوب ويجهز نفسه له
ارجوا ذلك منكم
اشكركم جميعا مره اخرى على كل المجهود الرائع من اسرتي الالكترونية هنا
اخوكم ... خالد البسيوني
مدرس حاسب الي بالازهر ( متعاقد طبعا ) 2007
اه قبل ما انسى
اخر معلومة مصلتني اليوم
قابلت صديق لي اليوم قال لي ان له صديق مدرس متعاقد بالتربية والتعليم كان رايح يجدد تعاقده عندنا في محافظة الغربية
قالولوا انت مش مضطر تجدد العقد لانكم بتتثبتوا ..... هذا اخر ما وصلني من معلومات وددت ان اخبرها لكم لعل صدركم يستريح قليلا ونفتح طاقة من الامل ثانية
والسلام عليكم

بجد أخبار سارة جدا
ويارب تستريح صدورنا وصدوركم وتتفتح طاقات الامل لنا جميعا

لكن ما سمعناه والله أعلم أن التثبيت يكون على درجة معلم واعتقد أن كل المتعاقدين على درجة معلم مساعد
ولكي يتم الانتقال من درجة معلم إلى معلم مساعد فــــــــــــــــــلا بـــــــــــــــد من
الحصول على شهادة التأهيل التربوي
الحصول على دوره icdl
إجادة اللغة الانجليزية وبصراحة دي مش عارفة المطلوب فيها كورس انجليزي أم إجادتها فقط

وجزاك الله خيرا على ما سمعته ونقلته إلينا ونتمنى أن يكون في تثبيت بجد للمتعاقدين بالتربية والتعليم والأزهر أيضا

سارة زهيرى
11-08-2009, 10:15 PM
اخر المعلومات اللى وصلت ادارتنا انهم عملوا لينا دورات icdl تبع التربيه والتعليم
وكمان نزل اعلان فيه الشروط الواجب توافرها فى المعلم المساعد عشان يحصل ع شهادة مزاولة المهنه وتحويل الاسم من مدرس مساعد لمعلم
الشروط كل المطلوب فيها
1_تقارير تقييم الاداء
2_شهادة الجامعه
3_شهادة التاهيل التربوى لغير خريجى التربيه
4_ صحبفه احوال جنائيه
5_صورة للرقم القومى
6_اجتياز اختبار اربع وحدات من شهادة icdlوهى الويندز والورد والانترنت والبريد الالكترونى

عايزة اسال سؤال وياريت حد يفدنى انا تم التعاقد معى فى يناير 2009 يعنى قربت على سنة وهما عايزين شهادة التاهيل التربوى لغير خريجى التربية طب ازاى حد يقولى منين هحصل عليها وازاى يعنى تبع التربية والتعليم ولا على حسابى وفى كام سنة بليز حد يجاوبنى


اللي بيسجل عندنا في قسم التطوير بالادارة يا جماعة بياخد السبع برامج
الاربع برامج دي للمتعاقدين فقط وهل اللي عايز يقدم الوقتي يقدم ولا نستنا شويه لما النشرة اللي بتتضمن أربع برامج بس توصل إدارتنا
ويا ترى في حد قدم ياخد دورة icdl المتضمنه 4 برامج بس
أفيدونا أفادكم الله
عايزين نلحق اللي باقي في الاجازة قبل ما تخلص

misterzook
11-08-2009, 11:58 PM
يا جماعة كم راتب شهر يوليو؟ فى ادارات صرفت 350 و اخرى 328 وكلها تابع لمحافظة 6 اكتوبر ارجو الافادة بشأن المرتب فى بقية الادارت او المحافظات حتى نتخذ اللازم

misterzook
12-08-2009, 12:11 AM
يا جماعة كم راتب شهر يوليو؟ فى ادارات صرفت 350 و اخرى 328 وكلها تابع لمحافظة 6 اكتوبر ارجو الافادة بشأن المرتب فى بقية الادارت او المحافظات حتى نتخذ اللازم

العروبة2
12-08-2009, 03:54 AM
يا رب يوصل الكلام قريب لينا في المنيا ويتنفذ بسرعة زاي باقي المحافظات وأهنئ كل أخواتنا بالتثبيت ويا رب الكل يتثبت تربيةوتعليم والأزهر لأن كلنا ـأخوات

العروبة2
12-08-2009, 03:57 AM
يا رب الكلام يتنفذ عندنا في المنيا ويوصل المنشور ده . وأهنئ كل أخواتنا في باقي المحافظات وعقبال الأزهر زاي التربية والتعليم

ديدي ود
12-08-2009, 11:53 AM
ياجماعة حد يقولي كل واحد مننا هيعمل الدبلومة دي في الجامعة القريبة منه ولا في مكان محدد كلنا هنقدم فيه وياريت حد يقولي اسم الدبلومة بالضبط .اللي عرفناه انها سنة دراسية واحدة لكن ياتري النظام في المدرسة هيبقي ازاي .أرجو الإفادة :bosyht9::av4056bb7jp3:

ديدي ود
12-08-2009, 12:58 PM
حرااااااااااااااااام . همابيعقبونا ولا ايه بجد أعصابنا تعبت واتبهدلنا كل شوية رايحين الإدارة ولا حد مسئول سائل فينا.ولحد دي الوقتي مش عارفين مصيرنا بيعاملونا كأننا معانا الإعدادية مش مؤهلات عليا .والمعلمات ودبلوم الصنايع بقوا مدراء ووكلاء؟عجبي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دبلومة وicdlوإجادة لغة وإنجليزية كل ده هنعملو امتي وازاي ونجيب فلوس ووقت لكل ده منين بجد ؟؟؟؟؟؟:angry2::bosyht9:

ديدي ود
12-08-2009, 01:05 PM
أنا معلم مساعد حاسب الي مجموعة من زمايلنا خريجين معهد حاسب الي ولكن مش معاهم شهادة معادلةوالشهادة دي زي ما انتوا عارفين مطلوبة في اوراق التقدم للدبلومة طب دول هيعملواايه.لوحد عنده معلومة تفيدنا يردعلينا ولكم جزيل الشكر:abdoog8:

شريف الصعيدى 22
12-08-2009, 02:42 PM
بالنسبة لدبلوم التربوى فديه لازم كل واحد يخدها السنادى وبالنسبه للى بيسأل على اسمها
هيه معروفه فى جميع كليات التربية اسمها دبلومة تربوى عام ديه بتكون مدتها سنه
وبتختلف المصاريف حسب كل كلية منفردة يعنى تروح كليه تلاقيها ب 830
وكليه اخرى وديه بصراحه مقلتش ارخص منها تربية دمنهور ب 400 جنيه
وبالنسب لنظام الحضور اثناء اليوم الدراسى بتختلف برده حسب نظام الدكاتره
يعنى فى كليات الدكاتره فيها بيبدأوا شغل تربوى بعد انتهاء اليوم الدراسى يعنى من الساعه 2 وانت طالع
وطبعا ده هيكون متعب جدا لينا
وفى برده كليات على سبيل المثال تربية كفرالشيخ بالتفاق مع الدكاتره
زى العام لماضى كان الحضور ايام السبت والجمعه فقط
وطبعا مفيش اجبار على كليه بعينها
قدم فى الكليه القؤيبه منك وطبعا الارخص مصاريف
لانها فى الاخر ورقه زى اى ورقه تطلعها من اسيوط زى من القاهره
ارجو ن اكون وضحت الفكرة للمدرسين المقبلين عليها
وانا ان شاء الله هابدأ اقدم الاسبوع الجاى
بس الواحد لسه فى مرحلة التفكير لانى بروح كل الكليات القريبه منى
واقارن بنهم

عندى استفاسر صغير ياترى حد منكم قبض مرتب شهر يوليو
لان فى كفرالشيخ لسه مخدنهوش

العروبة2
12-08-2009, 02:44 PM
يا شباب الدبلومة دي مدتها سنة في بعض الكليات للمتفرغين

ام مرام
12-08-2009, 08:32 PM
يا جماعة كم راتب شهر يوليو؟ فى ادارات صرفت 350 و اخرى 328 وكلها تابع لمحافظة 6 اكتوبر ارجو الافادة بشأن المرتب فى بقية الادارت او المحافظات حتى نتخذ اللازم
مرتب شهر يوليو : كان 308 ونحن ايضا محافظة 6 اكتوبر !!!!!!!!!
ممكن حد يفهمنى ليه الفرق ده
ارجو الرد

ديدي ود
12-08-2009, 10:18 PM
اناقبضت شهر 7 وزاد المرتب 17 جنيه فقط

نوراالهدى
12-08-2009, 10:27 PM
السلام عليكم
انا روحت سألت النهاردة فى المديرية عن الدبلومة التربوية وقالولى لازم تتاخد من اى كلية فى سنة
ولما سألتهم انا هخدها فى سنة واحدة ازاى وبيشترط الحضور الساعة 8 صباحا وهذا يتعارض مع المدرسة
فقالوا ممكن بالاتفاق بينا وبين المدير ممكن يعنى يساعدنى ولما قولتلهم ده طبعا مستحيل
( قالوا فعلا كل زميلاكم قالوا انوا مستحيل المدير يساعدهم فى الموضوع ده )
فاقترحوا عليا انى اعملها فى سنتين لانها بتكون مسائى ولما قولتلهم انى مر عليا سنة وفاضل سنة على العقد ازاى هخدها فى سنتين
قالوا اننا من حقنا سنة ثالثة بأذن الوزير
دلوقتى ايه رأيكم فى موضوع السنتين دول
وعايزة اعرف هل الدراسة فى جامعة بنها سهلة ومش شرط الحضور
بليز حد يرد عليا
ولكم جزيل الشكر

sally2009
12-08-2009, 11:03 PM
مكنتش اعرف ان الأخت سالى بتعز أخونا عاطف للدرجة دى على العموم ياريت تتفضلى برفع النشرة بالمرفقات عشان نشوف ايه البنود اللى بتتحتويها النشرة وعشان ناخذ نسخة منها ونروح نعرضها فى المديرية ونشوف ليه مجتش عندنا
السلام عليكم....أولا انا لا بعز الاستاذ عاطف ولا بكرهه...وياريت لو حضرتك شفت الموضوع من الاول ورد الاستاذ عاطف عليه واتهامى بالكذب والتأليف كنت عرفت انا رديت عليه ليه وكنت حضرتك سألته هو السؤال ده مش أنا...المفروض ان احنا هنا بنتكلم ونشارك بكل جديد نعرفه وانا من يوم ما اشتركت فى الموقع ده وانا بكتب كل اللى اعرفه بعد ما اتأكد من صحته علشان زملائى يعرفوا كل جديد بيحصل فى المحافظه عندى....والمفروض ان احنا هنا كلنا اخوات وزملاء وياريت نلتزم بأدب الحوار على الموقع لأننا كلنا زملاء والكلام ده مينفعش انه يحصل وان حد يكدب التانى بالطريقه دى وأسفه لو انى طولت عليكم بس انا حبيت اوضح رأيى ولو حضرتك عايز تسأل ياريت تسأل الزميل الاستاذ عاطف أولا وليه اخد مشاركتى انا مع ان الكل كان بيقول وبيأكد نفس الكلام.......

مسيو عاطف
13-08-2009, 01:02 AM
السلام عليكم ....
أولا : أنا بشكر الزميل المحترم جدااااااااا عاطف على ذوقه و أدبه وأسلوبه فى الرد على زملاؤه ...
ثانيا : انت بكل أدب اتهمتنى بالتأليف والافتراء فى الكلام وأنا هضحك عليك انت و أمثالك ليه هههههه هو أنا أعرفك أصلا .......
ثالثا : لغاية امبارح كنت بقول ان الكلام ده على لسان زملائى فى المحافظات الأخرى اللى عمرى ما كدبتهم ولا للحظه واحده ودائما أكن لهم الحب والاحترام ....وأول ما قالو الكلام ده بتوع اسيوط.....
رابعا : أما اليوم فعلى لسانى أنا وعلى مسئوليتى الشخصيه وصلت النشره اللى الأخ المحترم بيكدبها فى مدرستى فى المنوفيه ....... وشوفناها كلنا وهى نفس النشره ....يا رب التوفيق للجميع....
اولا انا والحمد لله محترم جدا جداجدا ااااااا
ثانيا انا بحترم كل الزملاء الموجودين فى المنتدى وكلامى مش سخرية او اهانه لا سمح الله بس ده تنفيس عن نفسى شوية
ثالثا مفيش اى حاجة ولا منشور وصلت عندنا فى سوهاج لحد دلوقتى مع انكم بتتكلموا بقالكم اكتر من اسبوع عنه
رابعا فين المنشور اللى وصلكم وليه ما رفعتهوش على المنتدى

أ/محمد على عاشور
13-08-2009, 01:35 AM
والله العظيم المنشور جاء (فى الغربية عندنا الله اعلم بالباقى) وهارفعة مخصوص لان الزملاء لم يقرؤه جيدا

ahmedgamalsms
13-08-2009, 01:00 PM
هذا هو المنشور بالنص
كتاب دوري رقم ( ١) لسنة ٢٠٠٩
بخصوص تحديد القواعد التنفيذية والإجرائية الخاصة بمنح شهادة الصلاحية
لشغل وظيفة معلم في ضوء القانون ١٥٥ ولائحته التنفيذية
أو ً لا: إجراءات التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة معلم:
١- يجب أن يعد المعلم المساعد ملف الحص ول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل
وظيفة معلم خلال ستة أشهر من تاريخ استلامه العمل ويجب أن يتضمن ملف
الحصول على شهادة الصلاحية اللازمة للتعيين على وظيفة معلم المستندات الآتية:
أ – صورة بطاقة الرقم القومي.
ب- شهادة جامعية.
ج- نسخة من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد.
د- شهادة تأهيل تربوي (دبلوم عام في التربية لغير خريجي كليات التربية).
و- صحيفة الحالة الجنائية.
ز – بيان تقييم الأداء داخل الفصل في مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس
وإدارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.
ح- بيان تقييم الأداء داخل المدرسة في مجالات أخلاقيات المهنة والمشاركة في
تحسين المدرسة وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.
خ- ما يفيد اجتياز أربع وحدات في اختبار شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب
Word – ) ومعالج الكلمات (Windows) وهي النوافذ (ICDL) الآلي
والإنترنت والبريد (Power point) والعروض التقديمية (Processor
.(Internet and e-mail) الالكتروني
٢- يمكن للمعلم المساعد التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة
معلم خلال العام الأول من تاريخ تعاقده لشغل وظيفة معلم مساعد متى توافرت فيه
.( شروط شغل وظيفة معلم وتم استيفاء المستندات المشار إليها في البند ( ١
٣- يحتفظ المعلم المساعد بأصول المستندات المطلوبة لحصوله على شهادة الصلاحية في
ملفه على أن يحتفظ مدير المدرسة بنسخة منها.
٤- عند اكتمال جميع المستندات المطلوبة المستوفاة يتقدم المعلم المساعد إلى مدير
المدرسة بطلب التقدم لفرع الأكاديمية التابع له لحضور اختبار الحصول على شهادة
الصلاحية لشغل وظيفة معلم.
٥- يراجع مدير المدرسة ملف المتقدم وعند اكتماله يحرز خطاب ترشيح موجه لفرع
الأكاديمية التابع له مع التوصية بإدراج المتقدم في ألأول اختبار تعقده الأكاديمية
للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة للتعيين في وظيفة معلم.
٦- يتقدم المعلم المساعد بخطاب الترشيح والملف المشار إليه كاملا إلى فرع الأكاديمية
التابع له.
٧- يتم مراجعة جميع المستندات والتأكد من اكتمالها وصحتها داخل فرع الأكاديمية.
٨- في حالة توافر جميع المستندات والتحقق من صحتها تدرج الأكاديمية اسم المعلم
المساعد في كشوف المرشحين لحضور اختبار الحصول على شهادة الصلاحية لشغل
وظيفة معلم وفقا لقواعد الأكاديمية.
٩- يخطر فرع الأكاديمية المعلم المساعد بحضور الاختبار موضحا بالإخطار موعد
ومكان عقد الإختبار.
١٠ - يتقدم المعلم المساعد للاختبار في الموعد والمكان المحددين ومعه إثبات شخصية
والإخطار الموجه له من الأكاديمية بالحضور.
١١ - يكون الاختبار اللازم اجتيازه للحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم في
المكونات الآتية:
أ – مهارات الاتصال باللغة العربية.
ب- المهارات الأساسية في اللغة الإنجليزية.
ج- الكفاءة التربوية.
د- مادة التخصص.
١٢ - يتم تحديد درجة المعلم المساعد في الاختبار بمعرفة اللجان المتخصصة
بالأكاديمية.
١٣ - يتم اخطار المعلم المساعد بنتيجة اختباره.
١٤ - في حالة تحقيق المستوى المطلوب تضاف شهادة اجتياز الاختبار إلى ملف
الترخيص ويحرر فرع الأكاديمية التابع له المتقدم توصية بحصول المعلم على شهادة
الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة معلم.
١٥ - تصدر الأكاديمية بناء على ما تقدم شهادة الصلاحية اللازمة لشغل المرشح وظيفة
معلم.
١٦ - في حالة عدم اجتياز المتقدم لاختبار الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة
معلم يمنح المعلم المساعد فرصة للتقدم للاختبار مرة اخرى بعد ( ٦ أشهر ) على الأقل
وذلك بشرط أن يكون تعاقده لشغل وظيفة معلم مساعد مستمرًا.
١٧ - في حالة مرور عامين على تعاقد المعلم المساعد دون حصوله على شهادة
الصلاحية يتقدم المعلم المساعد بطلب للسيد وزير التربية والتعليم لتجديد التعاقد لعام
ثالث.

ahmedgamalsms
13-08-2009, 01:02 PM
وصل عندنا فىالغربية منذو ثلاثة أسابيع ومحافظات أخرى منذو شهر ولاجديد بعد ذلك هل أحد عنده جديد
وبالنسبة اللى مخلص الشروط كلها يعمل إية
أفيدونا

سها أحمد شوقي
13-08-2009, 01:22 PM
:stickjo4:علي فكره ياجماعه المنشور ده موجود فعلا وقرأته في دمياط وبالفعل مكون من خمس ورقات
تحياتيلكمجميعا ومع أطيب تمنياتي بالتوفيق لنا جميعا

سها أحمد شوقي
13-08-2009, 01:24 PM
علي فكره يجماعه محدش عاارف المنشور ده بينطبق علي أي فئه من المتعاقدين؟

مونى عزمى
13-08-2009, 05:56 PM
ووصل بردة عندنا فى منصورة مكون من 3ورقات وفية شروط التقديم للحصول على شهادة الصلاحية والتحويل من مسمى معلم مساعد الى معلم وبعد كدة عند اتمام الملف والشروط منطبقة نتقدم الى امتحان الاكاديمية وفيها 4 امتحانات تربوى وتخصص وعربى وانجليزى وياجماعة لم يشترطوا الحصول على شهادة icdl العالمية ولكن 4 مستويات ذى ما زمائلنا قالوا عليهم قبل كدة وهيتم عقد دورات تدريبية للحصول عليها وممكن الواحد يخدهم فى اى مركز لكن icdlوتويفيل دة ان شاء الله للحصول على المرحلة التالتة من كادر ودى هتبقى للمتميزين.

ام مرام
13-08-2009, 06:00 PM
السلام عليكم
المنشور ده جه بالفعل فى العديد من المحافظات ولكن هناك محافظات لم يصلها
بس فى ناس لسة مش مصدقة مع العلم انى قرأته بنفسى لكنى
لا أصدق لانى لدى احساس انه نوع من كسب الوقت والمماطلة
لماذا الربط بين التعيين وهذه الطلبات من المفروض التعيين اولا مع فرض علينا خلال فترة زمنية الحصول على الدبلومة والicdl
هل من العدل ان ناس تتعيين ونفس دفعتها تتأجل علشان مش تربوى او مش حصلين علىicdl

أستاذ أيمن
13-08-2009, 09:40 PM
وصلت هذه النشرة إلى محافظة الإسكندرية يوم الخميس 2009/8/6 ولم بحدث شيء من الناحية العملية

شريف الصعيدى 22
13-08-2009, 11:09 PM
وصل المنشور لدسوق محافظة كفرالشيخ
لسه واصل امبارح بس لسه مقرتوش لانى مرحتش اصلا
بليز ياجماعه احنا اغلبنا مش تربيه
هانكمل الورق وهانعمل ايه فى التربوى ديه
لاننا لسه هانقدم السنادى
ارجو الافادة

وبجد بجد ميرسى لاول واحده عرفت حكايه المنشور ده
الف شكر ياسالى

مسيو عاطف
13-08-2009, 11:09 PM
ممكن اسأل سؤال
اللى متعاقد من اكتر من سنة وولم تنطبق عليه الشروط دى كلها يعما ؟ هيترفد يعنى ؟

misterzook
14-08-2009, 01:12 AM
يا جماعة المنشور ده كما فهمت نزل فى اغسطس 2009 و فى 80 الف متعاقدين كمعلم مساعد من يناير 2008 يعنى مر علينا عام وسبعة اشهر بدون اى ارشادات عن الدبلومة لغير التربويين مما اضاع فرصة التقديم فى الدبلومة التربوية من اغسطس 2008 يعنى كان ممكن دلوقتى نكون حصلنا عليها واحنا لسه هنبدأ السنة دى يعنى هتنتهى فى يوليو 2010 وكمان icdl لم نعرف عنها اى شيىء لكن دى ممكن يكون امرها سهل لمعظمنا يعنى المدة اللى فاتت نتحاسب عليها ازاى واحنا لا نعلم عن هذه الشروط اى شيىء وعقبال منخلص الدبلومة هيكون خلصوا العامين قانونا وكمان فات 6 شهور من السنة الزيادة اللى بقرار من الوزير ولما نكمل الملف الموجود فى المنشور بوجود الدبلومة والicdl هنقدم فى اخر يوليو او اول اغسطس 2010 ده لو مكانش فى دور ثان للدبلومة اللى بيبقى فى سبتمبر وده شيىء وارد المهم ان احنا كده مقدمناش الا فرصة واحدة للتقديم فى الاكاديمية وليس لنا الحق فى التقديم مرة اخرى لأن العقد تنتهى السنة الثالثة فيه و هى بقرار من الوزير فى يناير 2011 يعنى اللى يفشل فى اختبارات الاكاديمية فى اغسطس 2010 مش هيلحق يعدى عليه 6 شهور علشان يمتحن تانى
وهذا المنشور يفيد المتعاقدين الجدد لان امامهم الفرصة لكن القدامى ضاعت عليهم 95% من الفرص
يعنى نتحاسب على حاجة مكناش نعرفها او احنا المفروض كنا نضرب الودع ونقرأ الطالع علشان نعرف الشروط وناخد فرصتنا ونقدم بعد اول 6 شهور من التعاقد غصب عن المدير والادارة والوزارة لأنهم مايعرفوش اللى هيحصل
اقترح يااخوانى الاعزاء اذا لم يعطونا الفرصة كاملة ان نتضامن ونقيم دعوى قضائية لأخذ حقوقنا

alassal
14-08-2009, 06:56 AM
انا كنت فى الادارة( الاقصر) عندنا ولقيت المسئول عن المتعاقدين بالادارة بيفرز فى العقود بتاعت المتعاقدين
فسئلتو ليه مجمع العقود دى فرد عليا.........دول الى حيتم تعينهم يعنى ابشرووو باذن الله خير

صفوت داود
14-08-2009, 09:44 AM
اعتقد ان القدامى ممكن يتمسكوا بتاريخ المنشور ويطالبو بحقهم من تاريخ صدورة وليس من تاريخ التعاقد

مسيو عاطف
14-08-2009, 10:46 AM
والله العظيم انا اول واحد معاكم فى رفع قضية لو حقنا ضاع

sally2009
14-08-2009, 11:23 AM
الحمد لله وصل المنشور لكل الناس ...........يعنى ما طلعتش بألف ولا كدابه ولا عندى تهيئات ......عموما بالتوفيق للجميع.....

شريف الصعيدى 22
14-08-2009, 12:22 PM
خلاص بليز ياجماعه احنا والله كلنا اخوات
ياريت بقى ننسى اى سوء فهم بنا
لان كلنا بنحترم بعض وكلنا فى الهوا سوا
خلاص مستر عاطف خلاص استاذه سالى

ياريت بقى بجد نفكر هانعمل ايه فى المنشور ده
عاوزين نفهم المطلوب بالظبط

نوراالهدى
14-08-2009, 03:21 PM
جماعة المنشور ده كما فهمت نزل فى اغسطس 2009 و فى 80 الف متعاقدين كمعلم مساعد من يناير 2008 يعنى مر علينا عام وسبعة اشهر بدون اى ارشادات عن الدبلومة لغير التربويين مما اضاع فرصة التقديم فى الدبلومة التربوية من اغسطس 2008 يعنى كان ممكن دلوقتى نكون حصلنا عليها واحنا لسه هنبدأ السنة دى يعنى هتنتهى فى يوليو 2010 وكمان icdl لم نعرف عنها اى شيىء لكن دى ممكن يكون امرها سهل لمعظمنا يعنى المدة اللى فاتت نتحاسب عليها ازاى واحنا لا نعلم عن هذه الشروط اى شيىء وعقبال منخلص الدبلومة هيكون خلصوا العامين قانونا وكمان فات 6 شهور من السنة الزيادة اللى بقرار من الوزير ولما نكمل الملف الموجود فى المنشور بوجود الدبلومة والicdl هنقدم فى اخر يوليو او اول اغسطس 2010 ده لو مكانش فى دور ثان للدبلومة اللى بيبقى فى سبتمبر وده شيىء وارد المهم ان احنا كده مقدمناش الا فرصة واحدة للتقديم فى الاكاديمية وليس لنا الحق فى التقديم مرة اخرى لأن العقد تنتهى السنة الثالثة فيه و هى بقرار من الوزير فى يناير 2011 يعنى اللى يفشل فى اختبارات الاكاديمية فى اغسطس 2010 مش هيلحق يعدى عليه 6 شهور علشان يمتحن تانى
وهذا المنشور يفيد المتعاقدين الجدد لان امامهم الفرصة لكن القدامى ضاعت عليهم 95% من الفرص
يعنى نتحاسب على حاجة مكناش نعرفها او احنا المفروض كنا نضرب الودع ونقرأ الطالع علشان نعرف الشروط وناخد فرصتنا ونقدم بعد اول 6 شهور من التعاقد غصب عن المدير والادارة والوزارة لأنهم مايعرفوش اللى هيحصل
اقترح يااخوانى الاعزاء اذا لم يعطونا الفرصة كاملة ان نتضامن ونقيم دعوى قضائية لأخذ حقوقنا

السلام عليكم

على فكرة احنا كمان متعاقدين من يناير 2009 او من اكتوبر 2008
لان العقد كان المفروض من شهر اكتوبر بس اتعاقدنا من شهر يناير يعنى تقريبا فات 11شهر
يبقى فاضل سنتين السنة الاساسية والسنة اللى هناخدها بعد ما نعمل التماس للوزير
وطبعا السنتين هيضعوا فى الدبلومة لان مش هينفع ناخدها فى سنة
لانه لازم تفرغ تام عشان الحضور عليه 75% وغير التدريب العملى فى المدارس خلال السنة الواحدة للدبلومة
وبعدين انا سألت عليها قالوا انها صعبة جدا فى سنة واحدة مع عملنا طبعا
يعنى لازم تتاخد فى سنتين وهيكون فاضل برضوا كام شهر مع احتمالات
( الرسوب فى مواد او الرسوب فى الكادر ) يعنى بجد حرام

alassal
14-08-2009, 03:27 PM
ان شاء الله خير و ان شاء الله تتعينو

ابو سليمان
14-08-2009, 04:33 PM
جزاكم الله الخير جميعا واشكركم على هذا الموضوع الرائع
واحب اشارك معاكم انا من العريش ومتاعقد من 2005 مدرس رياضيات بالازهر

hossam_azazi
14-08-2009, 05:56 PM
انا مدرس متعاقد بتاريخ 29/10/2006
حاصل علي ليسانس اداب وتربية 2003 ثم دبلومة مهنية 2004 وما ازال في العقد المميز معلم مساعد اريد ان اكمل دراستي لاحصل علي الدبلومة الخاصة حتي استفيد بها ماديا واساوي بها حيث يلزم ذلك الحصول عليها اثناء العمل فلو اخذتها هذا العام و انا متعاقد تحسب لي ماديا واسوي بيها ام كان لم يكن ولا بد من اخذها وانا مثبت ولا تعاقد ارجو التوضيح عاجلا حتي لا يفوت ميعاد التقد للدراسات العليا

hossam_azazi
14-08-2009, 06:06 PM
فعلا المنشور وصل

سارة زهيرى
14-08-2009, 06:09 PM
يا جماعة المفروض المتعاقدين يكون لهم نظام خاص
بجد كده حرااااااااااااااااااااااااام
دبلوم تربوي
وكمان دورة icdl
وليه المتعاقدين يمتحنوا أربع مستويات
اللغة الانجليزية بالاضافة الى ما اجتازه المعلمون
(كفاءة تربويه - تخصص -لغة عربية)

وكله جاي في وقت واحد

ربنا معانا

سارة زهيرى
14-08-2009, 06:16 PM
ووصل بردة عندنا فى منصورة مكون من 3ورقات وفية شروط التقديم للحصول على شهادة الصلاحية والتحويل من مسمى معلم مساعد الى معلم وبعد كدة عند اتمام الملف والشروط منطبقة نتقدم الى امتحان الاكاديمية وفيها 4 امتحانات تربوى وتخصص وعربى وانجليزى وياجماعة لم يشترطوا الحصول على شهادة icdl العالمية ولكن 4 مستويات ذى ما زمائلنا قالوا عليهم قبل كدة وهيتم عقد دورات تدريبية للحصول عليها وممكن الواحد يخدهم فى اى مركز لكن icdlوتويفيل دة ان شاء الله للحصول على المرحلة التالتة من كادر ودى هتبقى للمتميزين.



معلش يا جماعة هو امتحان الاكاديمية غير امتحان الكادر ولا ايه

أ/ هشام العيسوى
14-08-2009, 06:27 PM
بالنسبة للازهر واحد زميلى كان سمع رئيس قطاع المعاهد الازهرية من اسبوعين تقريبا ببرنامج صباح الخير يامصر
لما سئل عن تثبيت المتعاقدين قال انهم بمجرد اجتياز الامتحانات سيثبتون فورا
ولما سئل عن موعد الامتحان قال انه بعد الانتهاء تماما من امتحان جمع الاساسين

تقريبا على بداية 2010
والله اعلم

ام مرام
14-08-2009, 07:01 PM
ارجوا من الله التوفيق للجميع

mohammad00
14-08-2009, 08:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زملائي الأعزاء الأحرار المتعاقدين في كل مكان :
في البداية لا بد أن كل منا يعرف :
1- أننا قوة لا يستهان بها 0
2- نحن على حق ونطالب بحق مشروع وهو " الاستقرار النفسي والاجتماعي "
3- لا يضيع حق وراءه مطالب 0
بسم الله مشروعنا : " نحن قلب رجل واحد " ويد الله مع الجماعة :
لا للتخاذل – لا للتراجع – لا للخوف
أولاً : عمل فاكسات من جميع أنحاء الجمهورية لشيخ الأزهر بالتثبيت 0
ثانيا : الاتصال الدائم بيننا – موقف موحد – لا للفردية – لا للعجرفة والعنترية 0
ثالثا : عدم استخدام ألفاظ نابية أو سباب أو شتائم 0
رابعا : عمل وقفة سلمية أمام مشيخة الأزهر بموعد نحدده سويا 0
وأخيرا أحذر أصحاب القلوب الضعيفة من إحباطنا أو كسر عزيمتنا 0 " إما معنا أو كف عنا "
ويا أحبائي أود أن تفهمون شيئا :
1- يضحكون على عقولنا ويتلاعبون بالألفاظ وكأننا عرائس في يدهم 0
2- هناك درجات مالية موجودة ويكذبون علينا .. شوف كام واحد متعاقد مطلوب سواء في التربية والتعليم أو الأزهـــر .. فإذا هم يحتاجوننا ويكذبون علينا 0
3- يجهلون حقنا في الاستقرار النفسي والاجتماعي وتكوين مستقبلنا ألسنا من حقنا التنقل بين المحافظات وكذلك السفر للخارج مثل الذين سبقونا وكذلك أيضا توفير الراحة لنا بدلا من تجديد العقد وأخذ الدمغات ومشاوير التأمين الصحي والقمسيون الطبي لمصلة مَن كل هذا يا سادة ؟ حرام

4- والأهم من ذلك أننا لم نرهق ميزانية الدولة لأننا نأخذ مرتب وحوافز ومكافأة امتحانات وكما يقولون لنا معاش فإذن لماذا لا يكون تثبيت هو حقنا المشروع . ألستم متفقين معي أرجوا القراءة المتأنية والتفكير الجاد في الحل .


















وإليكم صورة الفاكس



الأزهر الشريف
مشيخة الأزهر الشريف
السيد صاحب الفضيلة مولانا الأكبر شيخ الأزهر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شيخنا الجليل أولا تحية حب واحترام وتقدير للأزهر الشريف منارة العلم الذي نشرُف بالعمل تحت لوائه ونكن له كل فخر 0
بداية أود أن أقول من صاحب اختراع كلمة متعاقد أو ( تعاقد) ؟ أسمح لي أجاوب إنهم الوزراء الغير قادرين على تحمل المسئولية الموكلة إليهم وتسببوا في كلمة ( التعاقد ) 0
يا فضيلة الشيخ يا قائد المسلمين هل ترضى لنا الذلة والمهانة ونحن مقيدين في أغلال كلمة مؤقت يا شيخنا نرجو منك التفاعل معنا نحن أصحاب أسر ولدينا مسئوليات وتكفينا نظرة أبناؤنا ألينا ونحن عرائس تحرك من هذا وذاك وكذلك أيضا نظرة المجتمع إلينا وعندما نُسأل هل أنت أساسي أم متعاقد يكفينا خجلا أن نقول متعاقد 0
يا شيخنا الجليل خير الناس أنفعهم للناس وكل راع مسئول أمام الله عن رعيته . وأن فضيلتك مسئول عن توفير أمننا وعزتنا 0
يا فضيلة الشيخ الكبير ألسنا نواجه الغلاء وجشع التجار وارتفاع الأسعار مثل زملاؤنا الذين دخلوا الكادر الجديد ...
العين تدمع والقلب يفيض فنرجو الرأفة بنا وبأهلنا0
يا فضيلة الشيخ : ألم تتفق معي أن هناك وزارات تعين تعيين رسمي !!!
يا فضيلة الشيخ : ألسنا وزارة منفصلة إداريا عن التربية والتعليم ؟

مقدمة لفضيلتكم /
كل متعاقد على أرض مصرنا الحبيبة

mohammad00
14-08-2009, 08:12 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أتقدم بخالص التحية والحب والامتنان إلى صاحب فكرة ومنفذ هذا القسم للمتعاقدين وناديت كثيرا فيى منتدى الأزهر بقضية المتعاقدين منذ أكثر من عام وللكن لأن الموقع مراقب حُذف لي مقالات كثير لكن بفضل الله الشرفاء كثيرون فأرجوا منكم يامتعاقدون الصبر والمثابرة والجهد حتى نصل إلى غايتنا النبيلة المستحقة يا رجال ياشباب يا فتيات يا نساء إنه حقنا المسلوب والمستحق فتعالوا وهلموا حتى نوحد كلمتنا وصفنا من أجل التثبيت دون قيد أو شرط ... التعاقد أيرضوه المسئولين لأبناؤهم أو ذويهم فأرجوا المشاركات الفعالة ومشاركتنا في حملتنا على موقع الحسام
www.alhossam.com (http://www.alhossam.com)
http://www10.0zz0.com/2009/08/14/17/934784935.gif (http://www.0zz0.com)

mohammad00
14-08-2009, 08:34 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آسف على عدم معرفتي بقوانين الإدارة
ولي استفسار الآن ماهو رقم فاكس مشيخة الأوهر أو وكيل الأزهر هل هو
22623226 ؟؟؟ أم ماذا نرجوا تحري الصدق والأمانة ..وشكرا

misterzook
14-08-2009, 09:01 PM
يجب ان يصل صوتنا الى مجلس الشعب والى لجنة التعليم بالمجلس عن طريق وقفة احتجاجية جماعية لمن مر عليهم عام او اكثر دون معرفة اى شروط بشأن اختبار الكادر الذى يعنى اجتيازه التثبيت والفشل فيه يعنى انهاء العقد بقوة القانون والطرد دون اى تعويض بعد مرور 3سنوات وقد مر منها الكثير !!!!! او نصل الى جميع البرامج كما فعل الموظفين اللى فى التربية والتعليم علشان حافز الاثابة
يجب ان يكون تحركنا جماعى ومن كل المحافظات فى نفس الوقت حتى نشعر المسئولين والحكومة باننا بنى ادمين لنا حق فى هذا البلد ان نعيش دون اذلال او امتهان من وزير و وزارة و موظفين يأخذوا قرارات عشوائية لا يراعى فيها اى نوع من العقلانية بالنسبة للتوقيتات او الظروف الخاصة او العائلية او الاستعداد المادى

وكأن الامر كن فيكون


الشروط تعنى الاستحالة على الاقل بالنسبة للوقت لمعظمنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!

انظروا لما حدث فى موضوع اتفاقية الاستخدام العادل بتاع الانترنت بعد الوقفات الاحتجاجية والضغط على وزارة الاتصالات فى البرامج الحوارية والتهديد بالغاء الاشتراكات فى شركات الdsl تراجع وزير الاتصالات وتراجعت الشركات وقال الوزير ان الاشتركات الموجودة تستمر بنفس المميزات
ما ضاع حق وراءه مطالب

مسيو عاطف
14-08-2009, 09:57 PM
لازم يا جماعة نقف وقفة جامدة مع بعض ولازم نطالب بحقنا مهما حصل ومفيش لا خوف ولا تراجع يعنى ببساطة لا تراجع ولا استسلام

مسيو عاطف
14-08-2009, 10:00 PM
مطلوب وقفـــــــــــة احتجاج على كل المستويات

ابو كريمان
14-08-2009, 10:40 PM
هد مشكور من الجميع وياريت رد على الاخت نورالهدى بالنسبه للدبلومه فى عام واحد مش صعبه اوى ولو قريبه من قنا خديها هناك ولو احتجت مذكرات انا مستعد انا اخدتها 2008

mohammad00
15-08-2009, 12:45 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نداء إلى كل نفس تأبى على نفسها الذل والمهانة وأتقدم بخالص الحب والوفاء للشرفاء الرجال الذين لا يخشون في الله لومة لائم وأخاطب ضعاف النفوس او إن جاز التعبير الجبناء إلى متى تغمسون رؤوسكم في الرمال لكن أحيي فيكم الجبن ومبدأ الخسة وأنتم معنا إن ربحنا حقنا أن إذا قدمونا كبش فداء تتنصلون منا وأنتم براء من هذه الحملة ... أليس هذا صحيح ..
ولكن يا رجال العزة والشرف والكرامة دعونا من هؤلاء الجبناء نحن وراء التثبيت دون قيد أو شرط ونحن لو وقفنا على قلب رجل واحد فإن شاء الله النصر حليفنا وأناشد كل من يقرأ ردي هذا أن يجلس مع نفسه ويفند ماذا جنى من تخاذله وضعفة غير كل مهانة وذل وقهر ... أفيقوا .. أفيقوا يا متعاقدون قوموا من ثباتكم طالبوا بحقكم المشرووووووووووع .
وفي النهاية فوضنا أمرنا منكم إلى الله يا جبنننننننننننننننننننننننناء .
مع خالص تحياتي للرجال

أ/ هشام العيسوى
15-08-2009, 03:41 AM
سبحان الله
تنادون الان بما كنت انادى به من شهور من عام تقريبا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=81745

واخذنا نتوعد ونهدد ولكن لا تنفيذ
فهل انتم جادون هذه المرة أم ستكون كسابقتها؟!

shoshoelmnsora
15-08-2009, 10:12 AM
انا بقا تعاقد من 2005 ولا معايا تربوى ولا معايا icdl وفرحى اول يوم العيد اعمل اية

اتجوز ولا اخد الدورة ولا الدبلومة ولا استعد للعام الجديد ودفاترة لانى مش مدرسة اخصائية

انا بجد تعبت

sally2009
15-08-2009, 10:45 AM
انا بقا تعاقد من 2005 ولا معايا تربوى ولا معايا icdl وفرحى اول يوم العيد اعمل اية

اتجوز ولا اخد الدورة ولا الدبلومة ولا استعد للعام الجديد ودفاترة لانى مش مدرسة اخصائية

انا بجد تعبت
السلام عليكم...
أولا: مبروك على الزواج ...
ثانيا:انتى أخصائيه ايه ؟؟ لو خريجة خدمه اجتماعيه أو تربيه نوعيه فكده يبقى تمام أوى ومش محتاجه دبلومه تربوى ولا حاجه انتى كده معاكى شهادة تأهيل تربوى ....
ثالثا: انتى سهل جداااا بعد الزواج ان شاء الله تاخدى دورة ال icdl ... وتبقى كده جاهزه لاختبار الأكاديميه ...واطمنى جداااااااااا يوم الوزاره بسنه.... يعنى الامتحان مش بكره ولا حاجه .......فباذن الله قبل الاختبار هتكونى جاهزه ومبروك مره تانيه للزواج .....

shoshoelmnsora
15-08-2009, 12:44 PM
خدمة اجتماعية مؤهل غير تربوى
يعنى لازم تربوى

sally2009
15-08-2009, 12:50 PM
الخدمه الاجتماعيه مؤهلين تربويا..........الغير مؤهلين هم خريجى الاداب والعلوم والتجاره انما انتى درستى تربوى.........

shoshoelmnsora
15-08-2009, 12:54 PM
الادارة عندنا فى المنصورة قالت غير تربوى

shoshoelmnsora
15-08-2009, 12:56 PM
وقلولى روحى قدمى للتربوى بس المشكلة مش فاضية لية

alassal
15-08-2009, 05:21 PM
يلا لازم شغل الللعب دا من الوزارة

نوراالهدى
15-08-2009, 07:10 PM
هد مشكور من الجميع وياريت رد على الاخت نورالهدى بالنسبه للدبلومه فى عام واحد مش صعبه اوى ولو قريبه من قنا خديها هناك ولو احتجت مذكرات انا مستعد انا اخدتها 2008


ابو كريمان انا بجد متشكرة اوى على المساعدة بس للاسف انا من القاهرة وبجد مصعبنها علينا اوى
يعنى ازاى هوفق بين الدبلومة وشغلى والاثنين فى ميعاد واحد وبيشترط الحضور جدا عندنا وبعدين كمان التدريب العملى يعنى بيوزعونا على المدارس كل ده ازاى وانا فى المدرسة بتاعتى ومتشكرة مرة تانية على تقديم المساعدة

alassal
15-08-2009, 07:38 PM
الدبلومة سنة واحدة بدا السحب فى قنا جامعة جنوب الوادى
من 15/8/2009الى 30/8/2009

http://7upz.net/uploads/7upz-12475211570.gif (http://alassal11.hyperphp.com/vb/index.php)

مونى عزمى
15-08-2009, 08:19 PM
سلام عليكم جميعا:

انا شايفة الناس مصعبين اوى حكاية دبلومة مع الشغل طيب لية الدبلومة ياجماعة المحاضرات بعد الساعة اتنين الظهر يعنى بعد الشغل وطالبين دبلومة عامة يعنى درساة اسهل انا الحمد لله السنة اللى فاتت كنت بدرس دبلومة الخاصة وانا اصلا خريجة تربية واخدت دورةicdl وكمان منحة وزارة الاتصالات 9 شهور عن كورس برمجة استمرت دراسة لمدة 11 شهر بجانب الشغل كل دة فى سنة واحدة فين العزيمة هى عايزة بس شوية تنظيم وقت

نوراالهدى
15-08-2009, 08:26 PM
الدبلومة اللى انت بتقول عليه ديه دبلومة سنتين مش سنة واحدة لان الدبلومة التربوى العام غير الخاصة
الدبلومة الخاصة بتبدا بعد الظهر اما دبلومة التربوى العام ( السنتين ) هى اللى بتبدا بعد الظهر
والسنة بتبدا من الساعة 8 صباحا يعنى مع معاد العمل

khaledelsaed
16-08-2009, 01:58 PM
في اجتماع المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي ..الثلاثاء
تعيين 80 ألف معلم لأول مرة .. منذ 5 سنوات
الجمل: المدرسون الجدد يجيدون اللغة الإنجليزية والتعامل مع الكمبيوتر
كتب أحمد عمر:
يعقد المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي اجتماعه السنوي بعد غد الثلاثاء لإعداد الخريطة الزمنية للعام الدراسي 2009/2010 وبحث تعيين 80 ألف معلم يحصلون لأول مرة علي رخصة معلم من بين 190 ألف معلم مساعد يعملون بالوزارة وذلك لأول مرة منذ خمس سنوات لم يتم خلالها تعيين معلمين جدد.
أشار د. يسري الجمل وزير التربية والتعليم إلي أن 80 ألف معلم الذين سيحصلون علي ترخيص معلم أمضوا عاماً دراسياً كمعلم مساعد واستوفوا جميع الشروط من حيث حصولهم علي مؤهل تربوي أو مؤهل عال. بجانب مؤهل تربوي بالإضافة إلي إجادتهم اللغة الانجليزية والكمبيوتر.
أضاف الوزير أنه بجانب تعيين 80 ألف معلم ستقوم الوزارة بالتعاقد مع مجموعة أخري من المعلمين لمدة عام.
كما سيعرض علي اجتماع المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي اتفاق تم مع كليات التربية لتأهيل المعلمين المتواجدين الآن بالتعاقد للحصول علي مؤهل تربوي وهناك عدد من الكليات أعدت برامج للتعلم عن بعد لتحقيق التوازن بين المعلم وأداء رسالته في المدرسة


موقع جريدة المساء اليوم 16/8/2009
http://www.algomhuria.net.eg/almessa/today/first/detail01.asp

محب الصحابه
16-08-2009, 01:59 PM
السلام عليكم ايها المعلمون الافاضل
لقد تم اعلان اسماء المتعاقدين الجدد فى مسابقة مطروح للعام الدراسى 2009/2010
لذلك نرجوا من معلمى مخافظة مطروح تحميل النتيجه على المنتدى او ارسال اى رابط تم اعلان الاسماء عليه لاننا من محافظات بعيده ولا نستطيع الذهاب لرؤية النتيجه والعوده
ولكم خالص الشكر

alassal
16-08-2009, 03:38 PM
http://7upz.net/uploads/7upz-12475211570.gif (http://alassal11.hyperphp.com/vb/index.php)

simsim12
16-08-2009, 04:21 PM
وقلولى روحى قدمى للتربوى بس المشكلة مش فاضية لية

فعلاً مظبوط كلامك
انا اخصائي اجتماعي بالتعاقد من 2005 ادارة السنبلاوين
قالولنا في الادارة انه لازم بردة نعمل تربوي قالولنا روحو ع تربية الزقازيق سهلة ومش لازم حضور ناس كتير راحت قدمت هناك بس للاسف قفلت يوم 10 /8 سحب المظاريف
رحت طنطا لقيت المصاريف 800 جنية غير الكتب ب 700 وحضور وموصلات
مفيش قدامي غير تربية المنصورة التقديم بدأ فيها اليوم 16/8/2009 لغاية 15/9 /2009 المصاريف 406
بس بيقولوا صعبة والنجاح فيها صعب
مش عارف الواحد يعمل اية محتار وحتاجين رد رسمي م الوزارة يفهمنا خاصة بعد تصريحات الوزير اليوم في جريدة المساء
مش عارف اعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس شكلها كدا لازم اقدم في تربية المنصورة
لو حد هنا من المنصورة واخد الدبلومة دي ياريت يكلمن او يقولي نظمها اية الله يكرمكم

mohammad00
16-08-2009, 04:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية أذكر أخواني وأخواتي ألا ينسوا قضيتنا الشريفة وهى التثبيت الفوري دون قيد أو شرط ...
أما بعد
هل يعقل يا سادة أن يدخل المعلم المثيت هنا والمتعاقد خارخياويأخذ المرتب بالعملة الصعبة إلى الكادر وهو لا يخدم أبناء وطنة بل يخدم شعوب أخرى .. وأنعي بكامل الأسى والحزن جميع المتعاقدون الذي يخدمون أبناء وطنهم بكل إخلاص ولا يدخلون الكادر .. والذين هم أولى ممن تركوووا بلادهم ويكذبون ويخادعون في أسباب الأجازات التي يأخذونها .. فحكموا عقولكم يا أولوا الألباب من يستحق الكادر المتعاقد أم الهاربين والساخطين على مرتباتكم ...
أرجوا التوفيق لنا ولكم ... والسلام عليكم ورحمة الله

مونى عزمى
16-08-2009, 05:17 PM
بس ياسمسم انا واخدة بكالوريوس من كلية تربية المنصورة وعاملة دبلوم مهنى ودبلومة خاصة من تربية المنصورة وتقديرى الحمد لله جيد جدا فى دبلومتين الدراسة مش صعبة ولا حاجة ودى توفير ليك من ناحيتين الفلوس 406 بدل 800 تانى حاجة السفر انت قريب من منصورة . الحضور فى دبلومات فى جامعة منصورة سواء عام او مهنى او دبلوم خاص بعد الساعة اتنين يعنى لو ظبطت نفسك فى مدرسة تخد الحصص الاولى لحد الخامسة كدة هتوصل فى ميعاد ومش شرط حضور فى كل مواد اما بالنسبة لنظام الدبلومات فهى 40% على امتحان عملى والمقصود بيها الابحاث المطلوبة منك والشفوى و60% على امتحان تحريرى يعنى مثلا لو مادة من 100 درجة تتوزع كالتالى البحث 30 درجة ومحدش بيخد فية اقل من 20 درجة دة بالميت لو مافيش حد مستقصدك و10 درجات شفوى و60 درجة تحريرى

khaledelsaed
16-08-2009, 05:31 PM
ارجوا من اخواني واخواتي المدرسين المتعاقدين عدم الخروج عن هدف المشاركات وهو التكلم عن اخبار التثبيت فقط ... ممكن نعمل مشاركة اخرى او قسم خاص بمشاكل الدراسات ما بعد الجامعية
هدفنا هنا...
اخبار التثبيت فقط

teacher120
16-08-2009, 06:10 PM
اهم حاجه الجميع يستعد لمعركه التثبيت بكل الاسلحه المؤهل التربوى والاىسى دى ال و يقوى نفسه فى الانجلش

والله الموفق

MMYR14
16-08-2009, 07:03 PM
في اجتماع المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي ..الثلاثاء
تعيين 80 ألف معلم لأول مرة .. منذ 5 سنوات
الجمل: المدرسون الجدد يجيدون اللغة الإنجليزية والتعامل مع الكمبيوتر
كتب أحمد عمر:
يعقد المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي اجتماعه السنوي بعد غد الثلاثاء لإعداد الخريطة الزمنية للعام الدراسي 2009/2010 وبحث تعيين 80 ألف معلم يحصلون لأول مرة علي رخصة معلم من بين 190 ألف معلم مساعد يعملون بالوزارة وذلك لأول مرة منذ خمس سنوات لم يتم خلالها تعيين معلمين جدد.
أشار د. يسري الجمل وزير التربية والتعليم إلي أن 80 ألف معلم الذين سيحصلون علي ترخيص معلم أمضوا عاماً دراسياً كمعلم مساعد واستوفوا جميع الشروط من حيث حصولهم علي مؤهل تربوي أو مؤهل عال. بجانب مؤهل تربوي بالإضافة إلي إجادتهم اللغة الانجليزية والكمبيوتر.
أضاف الوزير أنه بجانب تعيين 80 ألف معلم ستقوم الوزارة بالتعاقد مع مجموعة أخري من المعلمين لمدة عام.
كما سيعرض علي اجتماع المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي اتفاق تم مع كليات التربية لتأهيل المعلمين المتواجدين الآن بالتعاقد للحصول علي مؤهل تربوي وهناك عدد من الكليات أعدت برامج للتعلم عن بعد لتحقيق التوازن بين المعلم وأداء رسالته في المدرسة.
الصفحة السابقة (javascript:history.back(0);)
الصفحة الرئيسية (http://www.algomhuria.net.eg/almessa/today/fpage/)
http://www.algomhuria.net.eg/almessa/temp1res/images/line.gif

MMYR14
16-08-2009, 07:04 PM
في اجتماع المجلس الأعلي للتعليم قبل الجامعي ..الثلاثاء
تعيين 80 ألف معلم لأول مرة .. منذ 5 سنوات
الجمل: المدرسون الجدد يجيدون اللغة الإنجليزية والتعامل مع الكمبيوتر

MMYR14
16-08-2009, 07:06 PM
الاجتماع يوم الثلاثاء الموافق 18/8/2009

عماد رجب اسماعيل
16-08-2009, 10:53 PM
فيه حاجه فى حامعه اسكندريه اسمها دوره تاهيل تربوى للمعلمين (الغير تربويين والاداريين)الدوره دى مدتها 5 اسابيع الدراسه يوم الجمعه والسبت من 4-8 يعنى مجموع المحاضرات 10 محاضرات ودى ب300 جنيه المهم ياترا دى هيمشوها والا يقولوا لازم تربوى وبعدين العقد مكتوب فيه يتعهد الطرف الاول بالحصول على شهاده بالتاهيل التربوى المناسب لو عاوز يقول دبلومه تربويه كان قالها مباشره ده نص قانون انا عموما قدمت فى الدوره دى ولسه هتبدا بعد العيد ,انتوا بقى عندكم التربوى ب400 و800 عندنا فى جامعه اسكندريه مصاريف بس 2200 جنيه غير الكتب اخدت انا كام علشان ادفع الفين ونص دبلومه ولابد شرط التفرغ او موافقه مدير المدرسه طبعا لا فيه تفرع والا مدير المدرسه هيرضى يوافق امال يشيلوا الحصص الزياده لمين .. اما نشوف اخرتها اللى عنده معلومات ياريت يمدنا بيها .

elmister
16-08-2009, 11:35 PM
انا سمعت من مصدر صادق بالنسبة لى من واحد بيشتغل فى كلية التربية ان لجنة الكلية بقيادة مجموعة من الدكاترة بيجهزوا لتدريب نحو الف مدرس مساعد خلال الفترة القادمة ان شاء الله فى الكلية حتى يتم تثبيتهم هذا للامانة وتحرى الدقة والله اعلم ويارب التوفيق من عندك يارب ويكون دا اخر كلام عن الموضوع دا بقه لاننا بجد شكلنا بااااااااااااااااااااخ والموضوع بقه كدااااااا عامل زى الشحاته والتسول ( يا يثبتونا يا يمعدوش يتكلموا فى هذا الموضوع الى الابد وصدقونى احنا كشعب مصرى هنتكيف وهنعيش حياتنا وخلاص على كدااا ) لكن بهذ

شريف الصعيدى 22
17-08-2009, 12:14 AM
ياجماعه عاوزين نعرف دلوقتى اللى زى حلاتى ولسه مخدوش دبلوم التربوى ده
وضعنا ايه فى المنشور اللى جه ده
نقدم بقية الورق ولا ايه
فى اقتراح المدير بتاعى قالى عليه
انى اروح احجز دلوقتى فى اى كليه تربيه واخد منهم افاده انى
مقيد عندهم فى الكليه ايه رايكم
ياريت ياجماعه بجد نتابع موضوع المنشور ده
وهل ياترى مدة تقديم الورق ده على طول يعنى مستمره
ولا بفترة محدده
وجزاكم الله خيرا

أ/محمد على عاشور
17-08-2009, 05:09 AM
طيب والباقى icdl انا مش مصدق ان هيكون تثيبت فعلى احنا بنسمع ونقرا من زمان

(هند)
17-08-2009, 09:29 AM
السلام عليكم
ياجماعة ياريت كل واحد يبدأ يعمل الى عليه يحجز تربوى ياخدicdl يعمل الى عليه عشان مش يرجع يقول ياريتنى وخلى الباقى على ربنا ولو حصل حاجه يقدر يتكلم ويقول انا عملت وجهزت نفسى وربنا يثبتنا دنيا واخرة

hossam_azazi
17-08-2009, 10:55 AM
متعاقد لغة عربية 2006 مقدرتش اكتب مدرس يلا حسبي الله ونعم الوكيل

حسين القاضى
17-08-2009, 11:23 AM
سبق وأن شاركت فى موضوع رئيسى بعنوان: لهذه الأسباب أطالب المسئولين بتثبيت المتعاقدين
فأرجو منكم الاطلاع عليه وهذا اولاً
ثانياً: كلما تنوى الحكومة بالتثبيت يخرج مسمار جحا بل مسامير جحا
1- فمرة يشترط أن يكون مضى على العقد أكثر من عام (وإن كنت ممن يجتاز هذا الشرط حيث أن كثير من الزملاء وأنا منهم يعمل منذ أكثر من 8 سنوات فإليك المسمار الثانى
2- يشترط أن يكون حاصلاً على التربوى......وإن كنت منهم مثلى فإليك المسمار الثالث
3- الحصول على شهاده icdl وإن كنت لا سمح الله منهم وأنا لست منهم فإليك المسمار الرابع
4- إتقان اللغة الإنجليزية والحصول على شهادة التويفل وإن كنت منهم لا سمح الله وأنا لست منهم فإليك المسمار الخامس
5- بص يابنى أنت وهو وهى تثبيتكم على جثتى ، الحرامية ماخلوش فى البلد فلوس وخلينا نضحك على بعضنا أكبر فترة ...وأنتم عارفين أن أنا لازم أحط المسامير دى كلها علشان الكرسى اللى أنا قاعد عليه ما ينفعشى بدون المسامير وسلم لى على على بابا

أبوطالب82
17-08-2009, 01:14 PM
ياجماعة فيه حاجة الناس مش واخدة بالها منها
سيادة الوزير بيصرح بأنه فيه تنسيق تم بين كليات التربيه لتأهيل المعلمين( عن بعد ) فين ده ولا هو كلام والسلام
نفسنا المسئول اللى يقول كلمة يلتزم بيها ولا هى وعود وتصريحات اعلاميه و Show وخلاص
ياعم ارحمنا بقى احنا زهقنا

مسيو عاطف
17-08-2009, 02:04 PM
انا مبقتش اصدق اى كلمة يقولها وزير التربية والتعليم

mohammad00
17-08-2009, 02:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الموضوع وما فيه يا جماعة في قضية التثبيت .. الوزير يقول إشمعنا أنا مش متثبت في الوزارة علشان كده كلنا زي بعض ممكن نشمشي كلنا أنا وانتوا .............. تحياتي إلى حبيبي اللادود وزير التنمية الإدارية والتعليييييييييم منكوا لله

مونى عزمى
17-08-2009, 04:10 PM
سلام عليكم:
بص ياجماعة بالنسبة لدوة ال icdl هو لم يشترط فى منشور غير 4 مستويات بس يعنى مش العالمية وعموما فى منحة من وزارة الاتصالات للحصول على الرخصة الدولية وكل شىء فيها مجانى للخريجين وطلبة فى مدارص بتدفع 200 جنية تامين وتستردهم عند استلام الشهادة وهى شهادة موثقة من اليونسكو والموقع :
www .icdl.gov.eg وبعد كدة تدوس ctrl+enter
اما بالنسبة لغير كلية تربية يشترط دبلومة وطلبوا فى مديرية عندنا شهادة دبلومة وكلام واضح اللى ملفة كامل هيدخل امتحان اكاديمية وطبعا التقديم لدبلومات لها ميعاد وبيقفل فلازم تنتهوا من قصة دى قريب وتقدموا فى اى كلية ومش مشكلة استحملوا سنة تعب دبلومة وشغل عسى يكون خير
وبالتوفيق للجميع

عماد رجب اسماعيل
17-08-2009, 06:08 PM
المشكله مش فى الدبلومه المشكله اجيبلهم استماره تفرغ منين والمدير لو وقفت على دماغى مش هيمضيلى عليها وقالولى فى الكليه لو الورق مش كامل هيرجع تانى واخر ميعاد 1-9 والمصاريف 2200 غير الكتب وفيه عملى وله درجات والغياب له نسبه هنعمل ايه بس ارحومنا

عماد رجب اسماعيل
17-08-2009, 07:38 PM
يا ناااااااااااااااااااااااااااااااااااااان فرجت خدوا الخبر ده لسه طازه
اعلان مهــم للمعــلم المســـاعد .... وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email "
وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع . بتاريخ 17-8 ولسه طازه نازل حالا

khaledelsaed
17-08-2009, 09:13 PM
مهــم وعـــاجل
تهيـب الإدارة الالكترونية للتعليم بالسادة مديري إدارات ورؤساء أقسام الإحصاء بالمديريات و الإدارات التعليمية ، سرعــة الانتهاء من تسجيل جميع بيانات السادة المتعاقدين " معلم مسـاعد " وتسليم كلمات المـرور الخاصة بهـم تمهيداً لاختبارات التسكين على وظيفة معـــلم


الخبر من موقع الوزارة
http://services.moe.gov.eg/ (http://services.moe.gov.eg/)



اعلان مهــم للمعــلم المســـاعد ....

وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .


وده من موقع الاكاديميه

http://academy.moe.gov.eg/ (http://academy.moe.gov.eg/)


من الاخر اللي مخلصش ال icdl يلحق يخلصها

sosograph
17-08-2009, 09:19 PM
شكرا مستر عماد
في الاسكندريه لسة موصلتش النشره ده
يارب توصل

khaledelsaed
17-08-2009, 09:27 PM
على فكرة الكلام ده لسه جديد يدوب النهارده
وده نازل على موقع الوزارة الرسمى
يعني هيكدبوا وينصبوا كمان في المواقع الرسميه ؟؟؟ ... الله أعلم .. كل شئ ممكن عندنا
المهم
انه لسه ممكن يوصل الادارات خلال يوم او اثنين ان شاء الله
أبشروا خير ان شاء الله

ahmed salh
17-08-2009, 09:51 PM
يا جماعها
ا
لوزير بيقو ل تثبيت 80 الف من 180 الف متعاقد والتعاقد مع عدد اخر جديد يبقي لازم يعلن عن تثبيت بعض المتعاقدين

ahmed salh
17-08-2009, 09:56 PM
وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساوافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع . عدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

عماد رجب اسماعيل
17-08-2009, 10:07 PM
انا كمان فى اسكندريه تبع اداره شرق بس الكلام ده من موقع الوزاره رأسا.المشكله بقى اللى ممعهوش تربوى هيعملوا معاه ايه وهما مجبوش سيره ,وياترا الامتحان فى ايه يعنى نذاكر اللى امتحنوا فيه المدرسين قبل كده والا الامتحان فى حاجات تانيه انشاء الله كله هيبان .

وليد الاخصائى
17-08-2009, 10:16 PM
لو سمحتم ياجماعة ارجو الرد على على موضوع مهم لغاية انا اخصائى اجتماعى معلم مساعد مطلوب فعلان دبلومة تربوية ولا خاصة بالمدرسين فقط لو سمحتم ارجو الرد الفعالى

محمد طاهر عبد الوارث
17-08-2009, 10:53 PM
مبروك لمتعاقدي التربية والتعليم:av4056bb7jp3:
و لا عزاء لمتعاقدي الأزهر:abdoog8:

alassal
17-08-2009, 11:07 PM
يبقى انتا اكيدفى مصر

ان شاء الله خيـــــــــــــــــــــــر

ابو كريمان
17-08-2009, 11:43 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

simsim12
18-08-2009, 01:26 AM
لو سمحتم ياجماعة ارجو الرد على على موضوع مهم لغاية انا اخصائى اجتماعى معلم مساعد مطلوب فعلان دبلومة تربوية ولا خاصة بالمدرسين فقط لو سمحتم ارجو الرد الفعالى
انا زيك بردة
اخصائي مساعد اجتماعي
الحق نفسك وقدم الان لان محدش عارف لينا تربوي ولا ملناش
فخليك في المضمون وقدم
وربنا يكرمنا ونثبت

أ/ هشام العيسوى
18-08-2009, 03:00 AM
مبرووووووووووووك لجميع متعاقدى التربية والتعليم
وادعو اننا نسمع اخبار حلوة للازهر قريبا

ahmed salh
18-08-2009, 10:42 AM
يا جماعه الخبر من موقع الاكاديميه على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر icdl، لكن لماذا قال قبول ملفات وليس التسجيل علي موقع الاكاديميه لدخول امتحان الكادر مما يدل علي ان الموضوع سياء خذ وقت طويل

ahmed salh
18-08-2009, 10:46 AM
مهــم وعـــاجل
تهيـب الإدارة الالكترونية للتعليم بالسادة مديري إدارات ورؤساء أقسام الإحصاء بالمديريات و الإدارات التعليمية ، سرعــة الانتهاء من تسجيل جميع بيانات السادة المتعاقدين " معلم مسـاعد " وتسليم كلمات المـرور الخاصة بهـم تمهيداً لاختبارات التسكين على وظيفة معـــلم
http://services.moe.gov.eg/images/Business062-150.gif

ahmed salh
18-08-2009, 10:49 AM
هذا الخبر من موقع الوزاره ولكن لم يحدد بعد موعد التسجيل ولا موعد الامتحان

(هند)
18-08-2009, 01:33 PM
السلام عليكم
الف مبروك ياجماعة على فكرة الى جاىاصعب احنا لسه مش عارفين نظام الامتحانات دى ايه رربنا معانا

alassal
18-08-2009, 01:59 PM
فى حد تعاقد 2009
ممكن يرد عليا
والف مبروك لاخونا
http://7upz.net/uploads/7upz-12475211570.gif (http://alassal11.hyperphp.com/vb/index.php)

نوراالهدى
18-08-2009, 06:13 PM
السلام عليكم

ايه رأيكم يا جماعة فى الدبلومة التربوى نظام العام الواحد ( التعلم الالكترونى ) عن طريق النت فى معهد البحوث التربوية بجامعة القاهرة

teacher120
18-08-2009, 06:53 PM
انتم السابقون وانا ان شاء الله بكم لاحقون
مبروك لكم جميعا وربنا يوفقكم ويوفقنا

محمد عاطف 22
18-08-2009, 07:53 PM
اللهم ارزقنا القناعة -- اللهم حببنا فى صلاة الجماعة -- اللهم احشرنا ياربنااااا مع النبى المصطفى صاحب الشفاعة

aleman
18-08-2009, 10:42 PM
كلام ام مرام صحيح
اطبق عندنا بالاسكندرية بادارة شرق التعليمية
وجارى تطبيقه على باقى الادارات
وده كلام اكيد لانى اعمل بمدرسه امام الادارة فبالتالى كل الاخبار عندنا
والسلام خير ختام

aleman
18-08-2009, 10:45 PM
الicdl هى المهمة فقط لخريجى تربية وهى المطلوبه فى العقد للتسكين بوظيفة المعلم
اما الكادر ده ياتى بعدين بعد التعيين
وبالنسبه لساكنى الاسكندرية الاكاديمية المهنيه باذن الله حتكون بمركز التدريب الرئيسى ببولكلى
والله الموفق

مسيو الحسينى احمد
19-08-2009, 08:49 AM
فى المنشور الذى وصل الينا فى المدرسة والذى نتكلم عنه هنا فى جملة تقول انه يمكن للمعلم المساعد التقدم للحصول على شهادة الصلاحية خلال العام الاول من تاريخ بدايةالعقد ولم يقل بعد مرور عام من تاريخ بداية العقد اذن يحق لجميع المتعاقدين دخول الاختبارات يعنى تعاقد 2009 يحق له دخول الاختبارات لان كلمة خلال تعنى داخل العام الاول مش بعد مرور سنة زى ما البعض فسرها

ممكن تعليق منكم على هذه النقطة

mohammad00
19-08-2009, 01:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخواني وأخواتي الأعزاء أرجو الا تنساقوا وراء أقاويل لا أفعال دعونا من التهليل عندما يقول وزير التعليم أو رئيس الوزراء فنحن على مشارف شهر سبتمبر على حد زعم وزير التعليم تسكين 80 ألف متعاقد فارجوا منكم الاهتمام بقضيتنا الشريفة المشروعة وهي التثبيت دون قيد أو شرط وأنا مع " التثبيت أولا ثم الكادر " فهذا يجب أن يكون شعارنا وحوارنا ... أما الحكومة أستاذة في الكلام العائم وإن شاء الله .. وما إلى دون ذلك .. يا جماعة نريد التفعيل وأخذ الآراء لعمل حملة للتثبيت سواء فاكسات أو على النت أو ارسال مشاكل لموقع رئيس الوزراء أو التربية والتعليم .. أيام ويظهر لنا الصدق أو الأمانة وتحمل مسئولية المتعاقدين الغلابة .. الذين يتعلقون بأي حرف ينطق على شفاة وزير آآآآآآآآآسف التعليم .. يا جماعة اسمعوا وعوا .... يا وزير التعليم إما تكون رجل صادق معنا في التثبيت وإما ارحل ما دمت عاجز ...

sara_mm27
19-08-2009, 03:10 PM
علي حسب فهمي

ان كل اللي عملته الوزارة انها هتقبل الملفات بتاعتنا :angry2:
وهتحدد موعد للاختبار (حسب قوانين الأكاديمية:abdoog8:) اللي هي مشاااااااااء الله بتنص انه لازم يكون مر عامين علي تاريخ التعيين عشان يحق لك دخول الاختبار علي وظيفة معلم
الادهي والأمر بقي
اني عرفت ان اجتياز الاختبار يااااادوب هيكون ورقة تتحط فملف الترخيص :040vk0: اللي بيكون شامل علي

ملف التهيئة والاشاد
شهادة اجتياز دورة طرق التدريس
تقارير المدير والموجه
شهادة اجتياز اختبارات الاكاديمية
(بجانب ما يثبت اجتياز الاربع مديولات )

وكلوووووووو يتحط فملف ويتبعت تاااااااااااااااااااااااااااااااني للاكاديمية
بعـــــــــد كده ربنا يدينا ويديكو طولة العمر
يتم الانعام علينا بلقب معلم:av4056bb7jp3:

فنصيحة
اللي يفرح يفرح بالراحة
لسة المشوار طويـــــــــــــــــــــــــــل
بس برضو التقدم خطوة للامام حاجة تدعو للتفاؤل:romarioxp6:

ورمضـــان كريـــــم

شاكر الرحمن
19-08-2009, 03:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله نحن المتعاقدين بالتربيه والتعليم بجنوب سيناء نعاني من عدم صرف حقوقنا الماديه كامله فراتبنا 320ج فقط لاغير ونعيش علي الحد الادني من مستوي المعيشه بدون خدمات بدون مياه شرب وبدون كهرباء في الكثير من المناطق و اغلبيتنا نعمل بالوديان والقري النائيه والمرتبات لاتصرف في موعدها وتتاخر لمده تقترب من الشهر ولانحصل علي مكافئه العمل بالوديان مع اننا نعمل بمدارس داخل مناطق غير مأهوله اساسا والسكان يبعدون عن المدارس بعده كيلو مترات والمناطق الأخري بعضها قريب من السكان ومن لايصدق كلامنا يسأل عن مدارس اليانس بابو رديس ومدرسه المالحه براس سدرووادي السعال والشيخ عواد بسانت كاترين ووادي مندر وميعر وغيرهم من المدارس اننا نمشي داخل الجبال الوعره من اجل الوصول للمدارس ومن اجل لقمه العيش ونحن لا نطلب الا المساواه اننا نسير مايقرب من 30كم للوصول لبعض المدارس غير سوء مياه الشرب وعدم توافرها وعدم توافر الخبز اساسا ولانحصل علي منحه المحافظه ومكافئه الوديان ونطالب بصرفها لنا اسوه بالزملاءالمتعاقدين بالأزهر فهل تكفي للمعيشه في هذه المناطق فهم يحصلون علي الرواتب في موعدها وجميع المستحقات الماليه ومنحه المحافظه ومكافئه الوديان فيصبح راتبهم 590ج فأين العدل والمساواه ام نحن لسنا ببشر ام اننا مواطنيين درجه ثانيه فرحمه بنا وباهلنا ومن نعول نرجو صرف كافه حقوقنا الماليه من للازهر 590ج اين العدل والزميل المثبت عام2004 راتبه لايقل عن 550ج ام انهم بشر غيرنا ونحن دون باقي الزملاء

alassal
19-08-2009, 04:20 PM
http://7upz.net/uploads/7upz-12475211570.gif (http://alassal11.hyperphp.com/vb/index.php)







http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/report.gif (http://www.thanwya.com/vb/report.php?p=1510373) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/quote.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=1510373) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/multiquote_off.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=1510373)

العروبة2
19-08-2009, 05:44 PM
الموضوع ده طبعاً يفرح وخاصة أن الوزارة من مدة لم تقم بتعيين خريجين خالص وبعدين انتوا زعلانين ليه هو انتو مش في الدنيا وعارفين أن في حاجة اسمها قانون الوظيفة الجديد

مصطفى1981
19-08-2009, 08:50 PM
متطلبات تثبيت المتعاقدين

salama201043
19-08-2009, 11:00 PM
فكرة رائعة

alassal
20-08-2009, 06:43 AM
ما الحياة إلا مدرسة... الزمن أكبر مُعلميها، وشهادة نَجاحها تَكمُن في العمل الصالح

مسيو الحسينى احمد
20-08-2009, 12:29 PM
على العموم النشرة وصلت عندنا فى الادارة وتنص على ان من مر عليه عام فى التعاقد سوف يدخل اختبارات للحصول على شهادة الصلاحية وسوف يتم استلام المفات من يوم الاحد 23 /8
بالنجاح والتوفيق والثبيت انشاء الله الى جميع الزملاء من متعاقدى2008 و نحن متعاقدى 2009 فى القريب العاجل يارب

ehssas
20-08-2009, 02:02 PM
انا عايز اعرف حاجه انا اخصائى اجتماعى (اخصائى مساعد) متعاقد عقد مميز عايز اعرف هو احنا كاخصائيين لينا دبلوم التربوى دا ولا ملناش مع التوضيح للاطمئنان

Noga83
20-08-2009, 05:01 PM
ازيكوا ياجماعة انا طبعا متعاقدة مقهورة من ضمن المتعاقدين ياريت تقبلوني بقي اخت جديدة هنا وحبيت ارد على سؤال اتسال كتير هنا ناخد الدبلومة التربوية ولا لا..... بصوا ياجماعة اي حد لقب كليته فيه كلمة تربية فهو معفي منها زي لما نقول كلية تربية كلية تربية اساسي كلية تربية نوعية كلية تربية بنات عين شمس تربية رياضية اي حاجة من دي مدام فيها تربية يبقي انت خلاص مش محتاج دبلومة اما بقي اي كلية تانية اداب خدمة اجتماعية تجارة زراعة يبقي لازززززززززززم الدبلومة التربوي وانا اصحابي كلهم اللى مش كلية تربية اخدوهااااااااااا ويايرت اكون قلت حاجة مفيدة في الموضوع ده

hossam_azazi
20-08-2009, 05:22 PM
ايه الملف ده

alassal
20-08-2009, 05:33 PM
انا عايز اعرف حاجه انا اخصائى اجتماعى (اخصائى مساعد) متعاقد عقد مميز عايز اعرف هو احنا كاخصائيين لينا دبلوم التربوى دا ولا ملناش مع التوضيح للاطمئنان

طبعا لازم تاخد البلومة ويجب التوجه الى اقرب كلية تربية لسحب ملف التقدم لدبلومة وياريت اليومين دول عشان مضيعش الفرصة

hossam_azazi
20-08-2009, 05:41 PM
وايه الملف و مما يتكون وشكرا

hossam_azazi
20-08-2009, 05:44 PM
ايه الملف علشان نجهزه http://academy.moe.gov.eg/

hossam_azazi
20-08-2009, 05:53 PM
http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gif بشـــرى للســـادة المعــلمين المســـاعديـن .... وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

hossam_azazi
20-08-2009, 06:00 PM
http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gif بشـــرى للســـادة المعــلمين المســـاعديـن .... وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

sally2009
20-08-2009, 09:21 PM
السلام عليكم....
مكونات ملف الحصول على شهادة الصلاحيه الازمه لشغل وظيفة معلم .....
1- صورة بطاقة الرقم القومى .
2- شهاده جامعيه
3- نسخه من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد .
4- شهادة تأهيل تربوى (دبلوم عام فى التربيه لغير خريجى كليات التربيه ..)
5- صحيفة الحاله الجنائيه ..
6- بيان تقييم الاداء داخل الفصل فى مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس وادارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن..
7- بيان تقييم الاداء داخل المدرسه فى مجالات أخلاقيات المهنه والمشاركه فى تحسين المدرسه وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن ..
8- ما يفيد اجتياز اختبار أربع وحدات فى اختبار شهادة الرخصه الدوليه لقيادة الحاسب الالى (icdl) , وهى النوافذ (windows) , ومعالج الكلمات (word processor) , والعروض التقديميه (powerpoint), والانترنت والبريد الالكترونى (internet and E- mail) ....

محمد عاطف 22
20-08-2009, 10:41 PM
http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gifبشـــرى للســـادة المعــلمين المســـاعديـن ....

وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

أحمد الهلالي
20-08-2009, 11:53 PM
بصراحة الدراسة عن طريق التعليم الالكتروني ممتع جدا . وكمان الدكاترة اللي ماسكين الموضوع دة متفاهمين جدا . وخاصة الدكتور سامح والدكتور نادر .
نحن السابقون . توكلي علي الله وقدمي إلكتروني .

manoly_10
21-08-2009, 08:11 AM
[quote=sally2009;1517890]السلام عليكم....
مكونات ملف الحصول على شهادة الصلاحيه الازمه لشغل وظيفة معلم .....
1- صورة بطاقة الرقم القومى .
2- شهاده جامعيه
3- نسخه من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد .
4- شهادة تأهيل تربوى (دبلوم عام فى التربيه لغير خريجى كليات التربيه ..)
5- صحيفة الحاله الجنائيه ..
6- بيان تقييم الاداء داخل الفصل فى مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس وادارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن..
7- بيان تقييم الاداء داخل المدرسه فى مجالات أخلاقيات المهنه والمشاركه فى تحسين المدرسه وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن ..
8- ما يفيد اجتياز اختبار أربع وحدات فى اختبار شهادة الرخصه الدوليه لقيادة الحاسب الالى (icdl) , وهى النوافذ (windows) , ومعالج الكلمات (word processor) , والعروض التقديميه (powerpoint), والانترنت والبريد الالكترونى (internet and E- mail) ....
9- 3 صور شخصية
10- خطاب الترشيح للاكاديمية المقدم من المدير الى الاكاديمية

ويتم ختم الصور من مدير المدرسة على انها صورة طبق الاصل لكل من:
1- شهادة الجامعية مع الاصل للاطلاع
2- صورة من العقد مع الاصل للاطلاع وختم العقد بختم النسر
3- صورة من شهادة icdl مع الاصل للاطلاع
4- صورة من شهادة التأهيل التربوى (لغير تربوى) مع الاصل للاطلاع


يمكن التقدم للاختبار ما مضى على عقده على اقل سنه
حتى ولم يحصل على icdl
وذلك بان يكتب فى الاكاديمية اقرار على نفسه بانه لم يحصل على ترخيص حتى ياتى بشهادة icdl

علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

وللعلم الاكاديمية فرع القاهرة تخدم 5 محافظات
القاهرة و القليوبية والجيزة و6 اكتوبر و حلوان
التقديم مازال مفتوح وليس له وقت محدد لانتهائه حتى الان

انا الحمد لله قدمت للاكاديمية فرع القاهرة وخصوص انى حاصلة على icdl والاول فى التقديم على مستوى مدرستى كلها والوحيدة الحاصلة على icdl


مواعيد التقديم من الساعة 12 الى الساعة 3 ويستحسن الحجز قبلها بيوم

satra
21-08-2009, 08:44 AM
ارجوكم افيدونى
الدبلومه عن طريق النت الى فى جامعة القاهرة
ممكن اى حد يقدم فيها
وهل يشترط ان المتقدم يكون حاصل على شهادة icdl
وهيه فعلا معتمده وتنفع ولا لا
رجاء الرد سريعا
جزاكم الله كل خير

نوراالهدى
21-08-2009, 10:09 AM
ارجوكم افيدونى
الدبلومه عن طريق النت الى فى جامعة القاهرة
ممكن اى حد يقدم فيها
وهل يشترط ان المتقدم يكون حاصل على شهادة icdl
وهيه فعلا معتمده وتنفع ولا لا
رجاء الرد سريعا
جزاكم الله كل خير



بصى انا ان شاء الله هقدم فيها يوم الاحد ومش شرط icdl ينفع اى شهادة معترف بيها انك اخذت دورات كمبيوتر من مكان معترف به وبيشترط يكون فيهم تقريبا ثلاث برامج منهم ( الورد - الانترنت - ) ومش فاكرة الثالث ايه وكمان عايزين حاجة اسمها تقرير كفاءة او كفاية ( نموذج 4 ) بتجيبيه من الادارة وتمليه وتمضيه وتختميه من المدير وبعدين يختم بختم النسر
و6 صور شخصية
وصورتين من البطاقة
والشهادة المؤقتة اصل
وشهادة الميلاد بالكمبيوتر
و845 جنيه
والتقديم ايام الاحد والثلاثاء والخميس
من كل اسبوع حتى 31/8 2009
وبالنسبة اذا كان معترف بيها ولا لا
انا بعتقد انها معترف بيها
وانا هقدم فيها وخلاص وربنا يستر

أبوطالب82
21-08-2009, 01:58 PM
طبعا دبلومه التربيه شعبه التعليم الإلكترونى معترف بها

misterzook
21-08-2009, 03:33 PM
طبعا دبلومه التربيه شعبه التعليم الإلكترونى معترف بها


يعنى انت سبت كل الكلام و رديت على حكاية الدبلومة
لما اشوفك

satra
21-08-2009, 03:34 PM
مشكوووووووووووووووووووووووورين
جزاكم الله خيرا

elbltagy78
21-08-2009, 04:37 PM
ما هى الاستمارة التى يتم بها التسجيل بقسم الاحصاء هل هى استمارة المدرس / الموظف ارجو من عندة علم ان يخبرنا ومن عندة صورة من الاستمارة ان يرفعها او ياتى باسمها وشكراااااااا

elbltagy78
21-08-2009, 04:38 PM
كيف يتم التقدم للاكاديميه وشكرا

البرئ0
21-08-2009, 05:40 PM
ياجماعة هى النشرة دية نزلت فى كل المحافظات وعاوز اعرف فرع الاكادية فى محافظة الدقهلية فين لو سمحتوا

(هند)
21-08-2009, 09:59 PM
السلام عليكم
خبر مهم على الى عنده اى غلطه فى بياناته فى استمارة البيانات يروح الادارة قسم الاحصاء ويصلحها وكمان الى ناقل من ادارة لللتانيه يقدر دلوقتى بصورة من امر النقل ينقل احصائيا

misterzook
21-08-2009, 10:08 PM
كتاب دورى رقم(1) لسنة 2009

نوع الملف: PDF/Adobe Acrobat
واليكم الملف على الرابط التالى




لتنزيل الملف اضغط هنا (http://www.monofeya.gov.eg/C1/%D8%A3%D9%86%D8%B4%D8%B7%D8%A9%20%D9%88%20%D8%A3%D 8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87% D8%A7%D8%B2/Document%20Library/%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%8 A.pdf)


ارجو قراءة البند 16 قراءة جيدة لأنه مجحف بالنسبة للرسوب اول مرة والتقدم مرة اخرى بعد 6 اشهر بشرط عدم انتهاء العقد طيب ازاى والنشرة دى نزلت بعد مرور عام وسبعة اشهر من عقود ال80 الف معلم مساعد من يناير 2008 وكده عقدنا ينتهى يناير 2010 يعنى فاضل 6 شهور ولسه هنقدم فى الدبلومة من اول السنة دى يعنى مش هنعرف نقدم فى الاكاديمية حتى يناير 2010 يعنى انتهاء العامين

وعلى حسب البند 17 ( بعد مرور عامين دون الحصول على شهادة الصلاحية يقدم طلب للوزير لتجديد العقد عام واحد فقط) يعنى من يناير 2010 الى يناير 2011
طيب نحسبها مع بعض الدبلومة السنتين تنتهى فى يونيو 2011 بعد انتهاء العقد ب6 شهور وفى ناس كتير قدمت للدبلومة السنتين طبعا لعدم التفرغ ودول الله يكون فى عونهم لان كدة ملهمش فرصة اصلا و ده ماورد بالنشرة والوزير هيقول لهم مع السلامة ابقو علقوا الدبلومة اللى اخدتوها فى الصالون
وبكدة يبقى تعبوا نفسهم على الفاضى

طيب اللى مقدم سنة نظامى يعنى سنة حضور طبعا بيغامر لأنه ماضى تعهد بالتفرغ و طبعا هو فى الحقيقة مش متفرغ وعنده شغل فى المدرسة الصبح او بعد الظهر وعلى حسب مرونة المدير و ظروف الجامعة هيمشى اموره ويكون الله فى عونهم وكده هتخلص فى يونيو 2010 ولو فى ملاحق لا قدر الله يبقى فى سبتمبر 2010
ويبقى كدة يجرى يقدم ورقة للاكاديمية علشان يختبر طيب لو لم يوفق لا قدر الله مش هيلحق يعدى عليه 6 شهور ليقدم مرة اخرى كما ورد فى البند 16 مع ان المفروض ان يبقى لينا 3 فرص او فرصتين على الاقل

لكن عايزين يحاسبونا على حاجة مكناش نعرفها وهذا الكلام امامكم وليس تشاؤم او منشور جاى من زنجبار
لكن دى الحقيقة والمفروض طبعا ان النشرة دى كانت نزلت فى بداية التعاقد علشان كنا نلحق نقدم على الدبلومة من العام الماضى او نرفض التعاقد اصلا

يبقى الدبلومة الاليكترونية الحل المثل ودى هتخلص يونيو 2010 لكن برده هتفضل مشكلة انها فرصة واحدة يعنى لا مرض لا ظروف عائلية لا ظروف طارئة لا اخطاء!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انا لله وانا اليه راجعون

English101
22-08-2009, 02:26 AM
يا جماعة لو سمحتم انا مدرس مساعد جديد معاكم .. وعندى سؤال أرجوكم تساعدونى

فى الطلبات موجود


6- بيان تقييم الاداء داخل الفصل فى مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس وادارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن..
7- بيان تقييم الاداء داخل المدرسه فى مجالات أخلاقيات المهنه والمشاركه فى تحسين المدرسه وفق استمارات التقويم المعده لهذا الشأن ..


وكاتبين ( وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن ) .. وأنا مش عارف اجيب الاستمارات دى منين

ياريت لو حد عنده الاستمارات دى أرجوكم يبعتهالى .. ويحطها داون لود لينا كلنا

ربنا يوفقنا كلنا .. وربنا يعوضه كل خير اللى يخدم الاخرين كنفسه

gana_masr
22-08-2009, 10:20 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دى الاستمارات المطلوبة فى ملف المعلم المساعد


تقرير مدير المدرسة
والتقرير الخاص بالموجه

أبوطالب82
22-08-2009, 02:16 PM
جزاك الله خير مستر ذوق لقد بينت ووضحت وأرحت

(هند)
22-08-2009, 02:17 PM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير
حد بيشتغل فى البحيرة ياجماعه انا رحت المديرية وللان لم يسمعوا ان اى شىء بيقولوا لسه مجاش لهم اى قرار

English101
22-08-2009, 03:21 PM
بجد بجد أشكرك يا Gana_Masr على الاستمارات اللى انت جبتهالنا الف شكر .. وربنا يعوضك خير

teacher120
22-08-2009, 05:45 PM
ياريت الى يعرف فرع الاكاديميه فى مدينه المنصوره يذكره وله الشكر

ahmed salh
22-08-2009, 06:00 PM
انا راي ان المدرسين كلهم يطالبو الوزارات الاخري بتطبيق كادر المدرسين والامتحانات والتسجيل في الاكاديميه وتجهيز الملفات وتغير المسميات الوظيفيه الي مسميات الكادر الجديده طبعا ماحدش يقدر يعمل الكلام التخاريف ده الي مع المدرسين المصريين لانهم تركو الفرصه لكل من هب ودب يتكلم ويتدخل في عملهم والا لماذا لم يتم تنفيذ كادر مثله للاطباء دلوقتى نقابه الاطباء لاتطالب بكادر للاطباء بل تطالب بتحسين الاجور وزياده المرتبات لقد صرح وزير الري بزيادة الحوافز للمهندسين في وزارة الري 600% بدون اي كادر او امتحانات ولا زفت ودة كلة لان المدرسين مالهموش نقابه حد يعرف نقيب المعلمين اسمه ايه

مونى عزمى
22-08-2009, 10:22 PM
كل سنة وانتم طيبين جميعا والسنة القادمة ان شاء الله نكون اتثبتنا

مونى عزمى
22-08-2009, 10:24 PM
فرع الاكاديمية هيبقى طبعا ذى المثبتين فى المنصورة يعنى فى كلية تربية او الامتحان فى كليات تانية ذى حقوق وغيرها

misterzook
23-08-2009, 12:55 AM
جزاك الله خير مستر ذوق لقد بينت ووضحت وأرحت


انت الوحيد اللى رديت شكلك تعرفنى قبل كده:040vk0::040vk0::040vk0::040vk0::040vk0:

teacher120
23-08-2009, 01:23 PM
يا جماعه اخوكم مدرس متعاقد ازهر لغه انجليزيه
لسا من اقل من ربع ساعه اتصلت بمكتب فضيله وكيل الازهر وناس محترمين وعرضت عليه قضيتنا احنا معلمين مساعدين من 2005 وعملنا من خلال المسابقات كان رده ابعت فاكس على هذا الرقم 0225925437 وسوف يتم عرض الفاكس على وكيل الازهر فورا

الموضوع مش صعب ياريت كل واحد يبعت فاكس مش هيكلف غير جنيه او يتصل بالرقم لانه فاكس ورقم مكتبه ايضا وكل واحد يصيغ قضيه التثبيت اسوه بزملاؤنا فى التربيه والتعليم لان احنا معلمين مساعدين زى بعض يبقى ليه الاكاديميه تفرق بين الازهر والتربيه والتعليم وما المانع ان يتم دخولنا الكادر سويا ياريت محدش يكسل وانا هبعت فاكس الان ان شاء الله

khaledelsaed
23-08-2009, 01:26 PM
يا جماعة
ايه حكاية المرتب بتاع شهر 8 ده ؟؟
انا لسه شايف كشف المرتبات النهارده
انا كنت باخد 338 جنيه
شهر 7 اللي فات اصبح 320
شهر 8 .....( اللي مفروض المرتب يجي معاه زيادات شهر 7 المعروفه .. يعني المفروض كنت اخد حاولي 353 جنيه )
تخيلوا لقيت مرتبي كام ؟؟؟؟؟
؟؟؟
؟؟؟؟
؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
307 جنيييييه
ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
حراااام والله
حسبي الله ونعم الوكيل فيهم كلهم واحنا في رمضان
ويا ترى الموضوع ده سببه ايه ؟؟؟؟؟
وهيستمر اد ايه ؟؟؟
ارجو اللي يعرف يقول الاسباب عشان الواحد خلاص اتعقد

teacher120
23-08-2009, 01:50 PM
يا جماعه اخوكم مدرس متعاقد ازهر لغه انجليزيه
لسا من اقل من ربع ساعه اتصلت بمكتب فضيله وكيل الازهر وناس محترمين وعرضت عليه قضيتنا احنا معلمين مساعدين من 2005 وعملنا من خلال المسابقات كان رده ابعت فاكس على هذا الرقم 0225925437 وسوف يتم عرض الفاكس على وكيل الازهر فورا

الموضوع مش صعب ياريت كل واحد يبعت فاكس مش هيكلف غير جنيه او يتصل بالرقم لانه فاكس ورقم مكتبه ايضا وكل واحد يصيغ قضيه التثبيت اسوه بزملاؤنا فى التربيه والتعليم لان احنا معلمين مساعدين زى بعض يبقى ليه الاكاديميه تفرق بين الازهر والتربيه والتعليم وما المانع ان يتم دخولنا الكادر سويا ياريت محدش يكسل وانا هبعت فاكس الان ان شاء الله

العروبة2
23-08-2009, 01:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


دى الاستمارات المطلوبة فى ملف المعلم المساعد



تقرير مدير المدرسة
والتقرير الخاص بالموجه







شكراً لحضرتك على الاستمارات دي ورمضان كريم
لكن في سؤال مين اللي هايعرف يكتب حاجة في الاستمارات دي دا محدش يعرف يكتب حاجة فيها من المقيمين
وواضح الاموضوع مش سهل

alassal
23-08-2009, 02:15 PM
كل سنة وانتم طيبين جميعا والسنة القادمة ان شاء الله نكون اتثبتنا

AHMED TEACH
23-08-2009, 02:39 PM
المدرسين المتعاقدين في الازهر تم تخفيض المرتب هذا الشهر الي 305 جنية الحقووووووووووووووووووونا
عاوزين يدمرووووووووووووووونا

khaledelsaed
23-08-2009, 02:54 PM
يا جماعة
ايه حكاية المرتب بتاع شهر 8 ده ؟؟
انا لسه شايف كشف المرتبات النهارده
انا كنت باخد 338 جنيه
شهر 7 اللي فات اصبح 320
شهر 8 .....( اللي مفروض المرتب يجي معاه زيادات شهر 7 المعروفه .. يعني المفروض كنت اخد حاولي 353 جنيه )
تخيلوا لقيت مرتبي كام ؟؟؟؟؟
؟؟؟
؟؟؟؟
؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
307 جنيييييه :mad::abdoog8::giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljo tiiniug3::giljotiiniug3:
ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
حراااام والله
حسبي الله ونعم الوكيل فيهم كلهم واحنا في رمضان
ويا ترى الموضوع ده سببه ايه ؟؟؟؟؟
وهيستمر اد ايه ؟؟؟
ارجو اللي يعرف يقول الاسباب عشان الواحد خلاص اتعقد

teacher120
23-08-2009, 06:21 PM
هل خصموا منا فلوس نقابه كما يردد البعض و؟ هو احنا اصلا فى الازهر لنا نقابه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mohammad00
24-08-2009, 12:15 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي متعاقدين الأزهر الشريف بالنسبة لمرتبا ت شهر 7 فإنه كل عام في هذا التوقيت يتم خصم 25 % من الأساسي ودا في نهاية السنة المالية وتعود في الشهر الذي يلية فإذا تم الخصم في شهر 7 يعود في 8 أما إذا لم يتم الخصم في 7 يتم الخصم في شهر 8 هذا بالنسبة لشمال سيناء وأظن أنها معممة على الكل أما بخصوص الفاكس الذي يرسل إلى مشيخة الأزهر أرجووووا من الجميع زيارة موقع الحسام دت كوم لأن به حملة تثبيت متعاقدين وبها صورة فاكس مهم جدا يجب علينا جميعا ارسالة من جميع محافظات مصر ... لأن التثبيت حق مشروع ..

mohammad00
24-08-2009, 12:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة للسؤال الخاص بهل لنا نقابة في الأزهر نحن هنا نقابة في الأزهر لكنا لا تعطي معاش في نهاية الخدمة لكنها تفتصر على معونات للزملاء في المناسبات السعيدة مثل الزواج أو لا قدر الله في الوفايات أم هل يوجد خصم من المترتب بالنسبة للنقابة من المتعاقدين نعم من وقت قصير لكن هذا جيد لأننا بذلك نكون ضمن النقابة وهاذ يعني أنها مسئوله إذا أحد المتعاقدين لا قدر الله فسخ عقده في المعنية بعدم تنفيذ هذا الفسخ .. وشكرا للجميع أكرر الرجاء زيارة موقع الحسام للمشاركة معنا في حملة التثبيت بجانب هذا المنتدى العملاق والعملاق جدا لأنه سمح بمساحة من الحرية في قبول الرد على هذا الموضوع الشائك وهو التعاقد .. والله معنا .. وشعارنا التثبيت الفوري دون شرط أو قيد

ihnawbas
24-08-2009, 01:47 AM
السلام عليكم
انا زميلكم فى التعاقد ....والفكره اللى بتقترحوها جميله قوى وربنا معاكم ويارييت تبقى فعاله اكتر على ارض الواقع ويكون لها فوائد وتاثيرات ونقدر من خلالهانبقى زى جروب ونقدر فى اى مشكله اننا نتفق ونجتمع فعلا فى اى مكان ونحل مشاكلنا وخاصه لو المسؤلين ظلمونا فى شئ او جاؤو على حقوقنا فى اى شئ وربنا يوفقكم لما فيه الخير
أحمد صبرى
الزقازيق
آداب فرنسى
متعاقد أخصائى مكتبه منذ 2006.
ولم احصل بعد على العقد المميز لانهم قالو ان احنا مرحله ثالثه وكانوا بيقولوا اننا هنحصل عليه فى 1/7 وبعد كده سمعنا انه هيكون فى 15/7 ثم 20/7 ثم 1/8 ثم 15/8 ثم 20/8 ثم مفيش وباقى الحال كما هو عليه ولسه مفيش اى جديد لحد ومنا الحالى 24/8/2009 فياريييييت ياجماعه اللى يعرف حاجه عن الموضوع ده يبلغنى ولو لسه فى حد زييى مكتبات ومخدشى لسه العقد فياريت يتواصل معايا علشان نحط همومنا على هموم بعض ونستنى الفرج من ربنا .... واهو نهون على بعض


وشكرا للجميع مع تمنياتى للجميع بالتثبيت قبل التوفيق
أخوكم وزميلكم مسيو / أحمد صبرى 24/8/2009

badry333
24-08-2009, 02:05 AM
المتعاقدين الحالين على وظيفة معلم مساعد سوف يدخلون الامتحاناللاكاديمية ويعينون بوظيفة معلم أما الذين سيتعاقد معهم على وظيفة معلم مساعد سيطلب منهم شهادة ألcdl

(هند)
24-08-2009, 04:53 AM
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

" هو آلله آلذي لآ آله آلآ هو عآلمٍ آلغيب و آلشهآده هو آلرحمٍن آلرحيمٍ هو آلله آلذي لآ آله آلآ هو آلمٍلك آلقدوس آلسلآمٍ آلمٍؤمٍن آلمٍهيمٍن آلعزيز آلجبآر آلمٍتكبر سبحآن آلله عمٍآ يشركون هو آلله آلخآلق آلبآرئ آلمٍصور له آلآسمٍآء آلحسنى يسبح له مٍآ آلسمٍوآت و آلآرض و هو آلعزيز آلحكيمٍ "

هل تعلمٍ آن مٍن قرأ آلثلآث آلآيآت آلآخيره مٍن سورة آلحشر آلنهآر صلى عليه 70 آلف مٍلك حتى يمٍسي و آذآ قرأهآ آلمٍسآء صلى عليه 70 آلف مٍلك حتى يصبح و آذآ مٍآت مٍآت شهيد انشرها لكي لاتحرم نفسك الأجر وأجر كل من قرأها(منقولة)

(هند)
24-08-2009, 04:54 AM
السلام عليكم
جزاك الله كل ا لخير ااكيد المعلومه دى استاذ بدر؟؟

ra23sh
24-08-2009, 10:39 AM
الأخوة الأعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سمعنا الكثير والكثير عن تثبيت المتعاقدين وللاسف الكلام كثير بخصوص هذا الموضوع والكل يجتهد ولا أحد من المسئولين يخرج علينا ولو مرة ليبين لنا حقيقة الأمر.............. للأسف والكل يغفل هذه النقطة الهامة ألا وهي أن سيادة الوزير المحترم (انا مش عارف جايبين الرجل ده منين)أعلن انه سوف يتم تعيين 80 الف معلم مساعد بعد اجتيازهم كل الاختبارات التعجيزية واستيفائهم كل الشروط وذلك من بين 180 الف متعاقد فأين سيذهب الباقون اذا زاد العدد عن 80 الف ممن يجتازوا الاختبارات ........وهل اذا اجتاز الاختبارات العدد المعلن عنه ستضيع الفرصة على الذين لم يتمكنوا من التقدم الي الاكاديمية وهم الغير تربويين........ الاسئلة كثيرة ولا تجد الاجابة...........وايضا هناك الكثيرون الذين تحدثوا عن دورات المعلم المساعد ونحن هنا في ادارتنا لم نسمع عنها من قريب او بعيد .......... وهناك البعض يقولون انهم تقدموا باوراقهم الى الاكاديمية ونحن هنا حتى الان الادارة لا تعلم شئ ولم يعطينا احد التقارير المطلوبة في الملف .........
هناك اخت فاضلة قالت انها تقدمت بملفها الي الاكاديمية فرع القاهرة فارجو من الجميع المساعدة في ايضاح ذلك بالتفصيل ..... عنوان الاكاديمية فرع القاهرة .. ارقام التليفونات الخاصة بها............
وايضا لو سمحتوا أيها الاخوة للتيسير على الزملاء كتابة العناوين الخاصة بالاكديمية في الفروع المختلفة للمحافظات الاخري وتليفوناتها للتيسير على الاخوة الزملاء في الاستفسار عن الامور المتعلقة بملفاتهم ومواعيد التقدم لها ..........
وعفوا اذا كنت قد اطلت عليكم ....... جزاكم الله خير وكل عام وانتم بخير
























































[/quote]

Eslam Farouk
24-08-2009, 01:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى شمال سيناء بدأت الامور تتضح الحمد لله.. تم اعلان منشور فى مديرية التربية والتعليم به الورق المطلوب للتقديم بالاكاديمية ( فرع بورسعيد ) وقد تم بدء تقديم الاوراق من يوم 23/8/2009.

وفى مقابلة للسيد وكيل وزارة التربية والتعليم بشمال سيناء أكد ان المتعاقدين التربويين او غير التربويين ( ومعهم دبلومة تربوى ) الذين امضوا عام دراسى كامل سيؤدون الاختبارات قريبا باذن الله بعد الانتهاء من اختبارات المعلمين الاساسيين التى تجرى نهاية هذا الشهر.. وأوضح أن الذين سيتم تثبيتهم بإذن الله سيحل محلهم فى العقود معلمين جدد..

فأبشروا

mohammad00
24-08-2009, 01:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إليكم أيها الكاذبين المضللين التابعين لمشيخة الأزهر الشريف والبريئ منكم أيها المنافقون ومن آيات المفافق إذا حدث كذب وأنتم خدعتمونا بكلامكم المعسول في الدورة الخاصة بمنطقة شمال سيناء من الفترة 4/7/2009إلى 18/7/2009 وهو أن المتعاقدين لسنة 2005و2006 لم يتم التجديد لهم لأنهم سوف يتم تثبيتهم هذا العام وسوف يدخلون الكادر في شهر 10 / 2009 اقول لكم أيها الكاذبووون عليكم من الله ما تستحقون أنتم تنتمون لمنارة الدين وتعاليمة وتكذبون بئس القوم أنتم إن القلب يفيض والعين تدمع على أمثالكم ... أجئتم لتخديرنا وتثبيطنا لأنكم تعرفون ما قدر النار التي بقلوبنا من كلة تعاقد اليس كذلك أيها الجبناء ... وأشهدكم جميعا أنني سوف أرسل هذا الرد على منتدى الأزهر لكني متأكد من عدم نشره لأنهم تابعوووووووووووووووووووون . لا يملكون من أمرهم شيئ .. للأسف فقدنا حرية الرأي والديمقراطية المزعومة .. آخرا وليس بآخر سلامي للشجعان ...

أ/ هشام العيسوى
24-08-2009, 02:30 PM
السؤال:

السلام عليكم ورَحْمة الله وبركاته،


شيخَنا الفاضل، حفظك الله



ما صِحَّة الكلام التَّالي؟


"هل تعلم أن مَن قرأ الثلاثَ الآيات الأخيرة مِن سورةِ الحَشْرِ في النهار صلَّى عليْهِ 70 ألفَ ملَكٍ حتَّى يُمْسِي، وإذا ماتَ مات شهيدًا، وإذا قَرَأَها فِي المساء صلَّى عليْهِ 70 ألفَ ملَك، وإذا مات مات شهيدًا".



وجزاكُمُ الله خيرًا.


الجواب:

الحمدُ لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصَحْبِه ومَن والاه، أمَّا بعدُ:


فالحديثُ المذكور رواه مَعقِل بن يسار عن النبي - صلى الله عليه وسلم – قال: ((مَن قالَ حينَ يُصْبِحُ عَشْرَ مرَّاتٍ: أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم، ثُمَّ قرأ الثَّلاثَ آياتٍ من آخِرِ سورة الحشر، وكَّل الله به سبعينَ أَلْفَ ملَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حتَّى يُمْسِي، وإِنْ ماتَ ذلك اليومَ ماتَ شهيدًا، ومَن قالَها حينَ يُمْسِي كان بتلك المَنْزِلة)).



أخرجه الترمذي (2922)، وأحمد (5/26 رقم 20306)، والدارمي (3425)، والطبراني في "الكبير" (20/229 رقم 17293)، والبيهقي في "الشُّعَب" (2/492 رقم 2272)، وابن بشران في "أماليه" (208 جامع الحديث)، وابن الضريس في "فضائل القرآن" (222 جامع الحديث) من طريق أبي أحمد الزبيري، ثنا خالدٌ يَعْنِي ابن طهمان أبو العلا الخفَّاف، حدثني نافعُ بنُ أبي نافع، عن معقل بن يسار.



وقال النَّوويُّ في "الأذكار" (1/67): "في إسناده ضعف"، وقال في الخلاصة: "اتفقوا على ضعفه".



وقال المنذري في "الترغيب والترهيب" (1/252): وفي بعض نسخ الترمذي قال: حديث غريب، وفي نسخٍ أُخْرى قال: حسن غريب.



وردَّ الذَّهبِيُّ في "الميزان" النُّسَخَ التي فيها أنَّ التِّرمذيَّ حسَّنه، فقال في "الميزان" (1/632): لم يُحَسِّنْه التِّرمذي، وهو حديث غريبٌ جِدًّا.



والعِلَّةُ فيه خالد بن طهمان؛ فقد ضعَّفه ابْنُ الجارود، وابنُ معين، وقال: ضعيف خلط قبل موتِه بِعَشْرِ سنين، وكان قبل ذلك ثقة. انظر "تهذيب التهذيب" (3/99)، وقال في "التقريب": "صدوقٌ رُمِيَ بالتشيُّع ثُم اختلط"، والحديث ضعَّفه أيضًا الشيخ الألباني،، والله أعلم. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

" هو آلله آلذي لآ آله آلآ هو عآلمٍ آلغيب و آلشهآده هو آلرحمٍن آلرحيمٍ هو آلله آلذي لآ آله آلآ هو آلمٍلك آلقدوس آلسلآمٍ آلمٍؤمٍن آلمٍهيمٍن آلعزيز آلجبآر آلمٍتكبر سبحآن آلله عمٍآ يشركون هو آلله آلخآلق آلبآرئ آلمٍصور له آلآسمٍآء آلحسنى يسبح له مٍآ آلسمٍوآت و آلآرض و هو آلعزيز آلحكيمٍ "

هل تعلمٍ آن مٍن قرأ آلثلآث آلآيآت آلآخيره مٍن سورة آلحشر آلنهآر صلى عليه 70 آلف مٍلك حتى يمٍسي و آذآ قرأهآ آلمٍسآء صلى عليه 70 آلف مٍلك حتى يصبح و آذآ مٍآت مٍآت شهيد انشرها لكي لاتحرم نفسك الأجر وأجر كل من قرأها(منقولة)

أ/ هشام العيسوى
24-08-2009, 02:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه
أجمعين
أدلك على ثلاث آيات تقرأها في دقائق معدودة ,, تجعل سبعين ألف ملك يصلون عليك ليس هذا فقط
بل إن مت في يومك هذا مت شهيدااا
إنها آخر ثلاث آيات من سورة الحشر
فقــط قل:
أعوذبالله السميع العليم من الشيطان الرجيم


{هو اللهُ الذي لا إلهَ إلاّ هو عالم الغيب والشهادة هو الرحمن الرحيم. هو الله الذي لا إله إلا هوالملك القُدّوس السلام المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون . هو الله الخالق البارئ المصوّر له الأسماء الحسنى يُسبّح له ما في السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم }

عن معقل بن يسار رضي الله عنه عن النبي قال من قال حين يصبح ثلاث مرات " أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم" وقرأ ثلاث آيات من آخر سورة الحشر ، وكَّلَ اللهُ سبعين ألف مَلَكٍ يصلّون عليه حتى يمسي،وإن مات في ذلك اليوم مات شهيداً، ومن قالها
حين ُيمسي كان بتلك المنزلة

"..أخرجه الترمذي وقال
حديث حسن غريب

لا تضيع الفرصة مادمت في الدنيا ،فغيرك تحت الأرض يتمنى لو يرجع ليقرأ حرفاً من القرآن ويكسب حسنة يرجح بها ميزان حسناته
وأعلمي أختي في الله أن الحديث المذكور لا يصح
وذكر فيه أهل العلم

بعض الفتاوى أنقل لكم منها فتوى فضيلة الشيخ
عبد الرحمن السحيم


حفظه الله والتي جاء فيها

" أما الآيات الواردة في آخر سورة الحشر فلم يثبت في فضلها ما ذُكِر .

والحديث رواه الإمام أحمد والترمذي بلفظ :
من قال حين يصبح ثلاث
مرات : أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم
وقرأ الثلاث آيات من آخر سورة الحشر
وَكَّل الله به سبعين ألف ملك يُصلّون عليه حتى يمسي
وإن مات في ذلك اليوم مات شهيدا ، ومن قالها حين يمسي
كان بتلك المنْزِلة .


وقال الترمذي
هذا حديث غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه .

واستغربه الذهبي
فقال : غريب جدا

وكذلك ابن حجر

وضعّفه الألباني

وأما حديث أبي الدرداء في فضل من قال
" لا إله إلا الله في يوم مائةمرة "

فهو ضعيف أيضا .

بل قال الألباني
ضعيف جـداً .

والله أعلم . "

الشيخ عبد الرحمن السحيم


وهذه فتوى أخرى من موقع الإسلام سؤال وجواب
بعنوان
حديث ضعيف في فضل قراءة آخر سورة الحشر

أريد التأكد من صحة هذه الحديث
عن معقل بن يسار رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : من قال حين يصبح ثلاث مرات أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم وقرأ ثلاث آيات من آخر سورة الحشر وكل الله به سبعين ألف ملك يصلون عليه حتى يمسي وان مات في ذلك اليوم مات شهيدا , ومن قالها حين يمسي كان له بتلك المنزلة ؟.


الحمد لله
هذا الحديث رواه الترمذي في كتاب فضائل القرآن ، باب فيمن قرأ حرفا من القرآن ماله من الأجر رقم
(2922) .
والإمام أحمد في مسنده رقم (19795)
وفي سنده خالد بن طهمان قال عنه ابن حجر: صدوق رمي بالتشيع ثم اختلط .
تقريب التهذيب (1644)
وضعفه الألباني رحمه الله ، انظر ضعيف أبو داود
(2922)
وهناك الكثير من أذكار الصباح والمساء الصحيحة الثابتة عن النبي صلى الله عليه وسلم انظر بعضها في سؤال رقم ( 12173 (http://www.islamqa.com/index.php?ln=ara&ds=qa&lv=browse&QR=12173) )

http://www.islamqa.com/ar/ref/41031

teacher120
24-08-2009, 03:12 PM
بارك الله فيك

محمد عبد العظيم النحاس
24-08-2009, 03:37 PM
أرجو الدعاء لى بعد قراءة هذا الموضوع


عنوان فرع الأكاديمية بالإسكندرية (( 33 ش عبد العزيز فهمى بولكلى ))


محتويات الملف المطلوبة :



صورة بطاقة الرقم القومى .

شهادة جامعية + 3 صور شخصية .

نسخة من العقد المؤقت .

صحيفة الحالة الجنائية .

بيان تقييم الأداء داخل الفصل ( و هو عبارة عن ورقة من موجهك يشيد فيها موجهك بسلوكك و اجتهاديك و مختومة بختم التوجيه )

بيان تقييم المعلم داخل المدرسة ( و هو عبارة عن ورقة يشيد فيها مديرك بسلوكك و اجتهاديك و مختومة بختم المدرسة ).

اجتياز اختبار (ICDL ) فى أربع وحدات ( الويندوز و النت و الورد و البور بوينت ) و إن لم تكن قد اجتزتهم فتقدم تعد منك للأكاديمية مرفقة مع الملف بأنك ستحضر الشهادة و أنك موافق على أن تحجب النتيجة حتى إحضار الشهادة )

خطاب ترشيح من المدير موجه إلى فرع الأكاديمية التابع لها مع التوصية بإدراج المتقدم فى أول اختبار .


أخوكم فى الله
محمد عبد العظيم النحاس
مدرس لغة عربية
e . mail : mr_muhammad_elnahas***********

محمد عبد العظيم النحاس
24-08-2009, 03:39 PM
هذا القسم يتناول كل ما يهم المتعاقدين من أخبار جديدة وآراء ومقترحات وموضوعات

ويناقش هموم المتعاقدين ومشكلاتهم والمواقف التى تقابلهم وكافة القضايا التى تثير

إهتمامهم كإمتحانات الكادر والتثبيت وخلافه ...

بإختصار هذا القسم سوف يكون بمثابة نقابة رسمية للمتعاقدين فى هذا المنتدى

وساحة مفتوحة للنقاش والحوار وإبداء الرأى والمناقشة

وركن يجمع آمالهم وآلامهم أيضاً ، وكل ما يخصهم من أخبار ....

فرجاء كل من لديه سؤال أو إستفسار أو خبر أو رأى أو معلومة حول مدرسى التعاقد
فى مصر أن يطرحه هنا

وشكراً ..

أرجو الدعاء لى بعد قراءة هذا الموضوع


عنوان فرع الأكاديمية بالإسكندرية (( 33 ش عبد العزيز فهمى بولكلى ))


محتويات الملف المطلوبة :



صورة بطاقة الرقم القومى .

شهادة جامعية + 3 صور شخصية .

نسخة من العقد المؤقت .

صحيفة الحالة الجنائية .

بيان تقييم الأداء داخل الفصل ( و هو عبارة عن ورقة من موجهك يشيد فيها موجهك بسلوكك و اجتهاديك و مختومة بختم التوجيه )

بيان تقييم المعلم داخل المدرسة ( و هو عبارة عن ورقة يشيد فيها مديرك بسلوكك و اجتهاديك و مختومة بختم المدرسة ).

اجتياز اختبار (ICDL ) فى أربع وحدات ( الويندوز و النت و الورد و البور بوينت ) و إن لم تكن قد اجتزتهم فتقدم تعد منك للأكاديمية مرفقة مع الملف بأنك ستحضر الشهادة و أنك موافق على أن تحجب النتيجة حتى إحضار الشهادة )

خطاب ترشيح من المدير موجه إلى فرع الأكاديمية التابع لها مع التوصية بإدراج المتقدم فى أول اختبار .


أخوكم فى الله
محمد عبد العظيم النحاس
مدرس لغة عربية
e . mail : mr_muhammad_elnahas***********

ام مرام
24-08-2009, 03:49 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

ابو سليمان
24-08-2009, 09:37 PM
انا متعاقد من 2005 بالازهر مدرس رياضيات وقمت بتجديد العقد ولكن لقيتهم بيقولوا ان اختبار الصلاحية لمزوالة مهنه التعليم ليس لدفعه 2005 ولكن لدفعه 2006 واننا 2005 سيتم عمل لينا اختبار كادر واللى ينجح يتعين بس انا مش عارف اية الصح وايه الغلط ياريت حد يفيدنى
شكرا

حدوتة المنتدى
24-08-2009, 10:51 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أولا كل سنة وحضرتكم جميعا بخير والف صحة
انا بشكر الاخ الفاضل على اقتراحة بوجود صفحة او ممنتدى او مدونة تكون للمتعاقدن علشان نتبادل الاراء فيها جميعا أخوكم مدرس بالتعاقد برضه واسمى ااحمد
طيب لو سمحتم بالنسبة للااربع مستويات اللى مطلوبة لتقديم الملف لفروع الاكادمية هلا لابد وان تكون من اليونيسكو
وياترى امتحانات ال icdl صعبة ولا ايه[/B]

حدوتة المنتدى
24-08-2009, 10:55 PM
بالنسبة الاخصائى الاجتماعى اذا كان هو فى الاساسا بكالوريوس خدمة أجتماعية وتم التعاقد معه أخصائى أجتماعى هل لابد من عمل الدبلومة التربوى ايضا مع انه مبيدخلش فصول ويشرح حصص ولا يكبر دماغه منها لان الواحد بقى محتار جدا والله وياريت الرد من الالالالالالالالالاخوة الافاضل وشكرا متعاقد محتااااااااااااااااااااااااااااار

(هند)
24-08-2009, 10:57 PM
السلام عليكم
اخيرا البيان وصل ايتاى بالبحيرة طلبوا مننا النهارده فى المدرسة تجهيز الملف

emtaha2010
24-08-2009, 11:24 PM
انا متعاقد من 2005 بالازهر مدرس رياضيات وقمت بتجديد العقد ولكن لقيتهم بيقولوا ان اختبار الصلاحية لمزوالة مهنه التعليم ليس لدفعه 2005 ولكن لدفعه 2006 واننا 2005 سيتم عمل لينا اختبار كادر واللى ينجح يتعين بس انا مش عارف اية الصح وايه الغلط ياريت حد يفيدنى
شكرا

يا رب الخبر ده يكون صح ....
وحسبنا الله ونعم الوكيل

salmaa222
24-08-2009, 11:34 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه اوضح انه شى جميل جدا ان بوجد قسم يهتم بالمتعاقدين يتابع اخبارهم ونتبادل المعلومات والخبرات والاراء شكرااا جزيلا على هذه الفكره
ثانيا اريد توضيح شى انا متعاقده معلم مساعد مدرس فصل ابتدائى ومنتدبه خمس ايام للتعليم الثانوى اى لا علاقه لى بالتعليم الابتدائى مطلقا لانى منتدبه فى الثانوى كنت اتسال عن موقفى هل انا حسب العقد مدرسه ثانوى ام ابتدائى
وهناك ورقه تقييم اداء المعلم تمضى من التوجيه هل اوقعها من التوجيه التثانوى او الابتدائى مع العلم انى ليس لى علاقه بالتعليم الابتدائى الا على الورق فقد وكل تعاملاتى الفعليه مع التعليم الثانوى ارجو الاهتمام والرد فعلا محتاجه توضيح ومحتاره
ولكم وافر الشكر .

أ/ هشام العيسوى
25-08-2009, 01:35 AM
انا 2005 زيك
ومعرفش اى حاجة!!
انا متعاقد من 2005 بالازهر مدرس رياضيات وقمت بتجديد العقد ولكن لقيتهم بيقولوا ان اختبار الصلاحية لمزوالة مهنه التعليم ليس لدفعه 2005 ولكن لدفعه 2006 واننا 2005 سيتم عمل لينا اختبار كادر واللى ينجح يتعين بس انا مش عارف اية الصح وايه الغلط ياريت حد يفيدنى
شكرا

salama201043
25-08-2009, 12:48 PM
ربنا يكرم الجميع

مونى عزمى
25-08-2009, 02:01 PM
سلام عليكم:

لسة جاية حالا من مديرية التربية والتعليم بالجلاء فى المنصورة قالوا ان تقديم الملف سيكون فى دمياط الجديدة فى الاكاديمية المهنية العنوان (دمياط الجديدة- الحى الثانى- المجاورة السادسة بجوار مدرسة مشرفة الثانوية) علما بان التقديم بدأ من يوم الاثنين الموافق17/8 من الساعة 1.30 الى 3.30 .
تليفون الاكاديمية:0572403787

فى ادارات هتقدم فى دمياط ومن ضمنها ادارة نبروة وفى ادارات هتقدم فى الشرقية

وحسبى الله ونعم الوكيل على انهم بيشحططونا لدمياط الجديدة
اشمعن المثبتين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

khaledelsaed
25-08-2009, 02:47 PM
يا ريت كل واحد مننا يا اخواننا يقول هو رأيه ايه في اللي بيحصل ده ...؟؟؟
يعني شايف ايه في الموضوع ؟؟؟ ممكن يكون في تثبيت ولا كلام في الهوا وتخدير
يعني انا شايف ان الوزير كلامه فاضي
الحاجات اللي بتتعمل فعلي ملهاش معنى مؤكد ان بعدها هيكون في تثبيت !!!
محدش أكد بكده
موضوع المرتبات اللي نقصت الشهر ده بالطريقه دي
انا شايف انها سياسة مصر الدائمة
اشغل الناس بأي موضوع تاني يهمهم هينسوا الموضوع الاولاني
يعني شايف ان ممكن كلامهم يكون صح ونتثبت بنسبة 20%
متقولوش ده متشائم لكن بحاول افكر بصوت عالي معكم
بالمناسبة
فين مشاركات الناس الاوائل اللي تعبوا كتير في بداية عمل هذا المنتدى للمعلمين المتعاقدين
بس بقالنا كتير مسمعناش منهم حاجه ؟؟؟؟؟
komanda ????
هند عزت ؟؟؟
sally2009
العروبة 2 ؟؟
وغيرهم من اخواننا الكرام اللي تعبوا نفسهم كتير عشان يجبولنا اخبار ويطمنونا ؟؟؟
شكرا لكم وللجميع

teacher120
25-08-2009, 02:48 PM
معقول مدينه المنصوره مفيش فيهافرع للاكاديميه

teacher120
25-08-2009, 02:49 PM
ان شاء الله فيه تثبيت ولكن على البطىء

sweety titi
25-08-2009, 03:59 PM
يا جماعة ان من محافظة القليوبية بس مش عرفة مقر الاكاديمية فى المحافظة فين ياريت حد يقولى والملف المطلوب يحتوى على اية ؟

khaledelsaed
25-08-2009, 05:34 PM
ان شاء الله فيه تثبيت ولكن على البطىء

يا رب يكون تثبيت ع البطئ .... مش على المميت :giljotiiniug3:

alassal
25-08-2009, 05:38 PM
شىء عجيب ي جدع

Eslam Farouk
25-08-2009, 05:47 PM
يا جماعه يا ريت اللى يروح يقدم فى الاكاديمية يسأل اخر ميعاد للتقديم امتى..؟
لأن عندنا هنا فى شمال سيناء مديرين المدارس معظمهم من محافظات تانية ومدوخنا على التقارير..

(هند)
25-08-2009, 05:48 PM
السلام عليكم
ابشروا ولا تنفروا وحتى لو مش تثبيت اهو خطوة نقدر نقول عليها جيدة مش احسن من تجديد العقد وخلاص كل سنه بشروط جديدة