مشاهدة النسخة كاملة : قسم خاص بالمدرسين المتعاقدين

الصفحات : 1 2 [3] 4 5 6

almotamarid
25-08-2009, 07:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وانتم جميعا بخير وفى تمام الصحه والعافيه
اخوكم لسه باحث عن تعاقد
انا كنت مقدم فى مسابقة مطروح
مفيش حد عنده اى اخبار يا جماعه عن مسابقة مطروح ايه الجديد فيها انا الحمد لله عرفت ان اسمى نزل فى الكشف بس مش عارف هنمضى امتى ونفسى اعرف علشان مقلق بصراحه الموضوع طول اوى
ارجو الرد والاهتمام من من يملك اى معلومات عن الموضوع دا وتقبلونى اخ وصديق لكم
ويارب يوفق الجميع
( قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا )
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Eslam Farouk
25-08-2009, 08:38 PM
كل عام وانتم جميعا بخير وفى تمام الصحه والعافيه
اخوكم لسه باحث عن تعاقد
انا كنت مقدم فى مسابقة مطروح
مفيش حد عنده اى اخبار يا جماعه عن مسابقة مطروح ايه الجديد فيها انا الحمد لله عرفت ان اسمى نزل فى الكشف بس مش عارف هنمضى امتى ونفسى اعرف علشان مقلق بصراحه الموضوع طول اوى
ارجو الرد والاهتمام من من يملك اى معلومات عن الموضوع دا وتقبلونى اخ وصديق لكم
ويارب يوفق الجميع
( قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا )
عندنا هنا فى شمال سيناء نفس الحكاية..
الأسامى نزلت بس لسه محدش مضى العقد.. وسمعت انهم هايمضوا يوم 1/9 ان شاء الله لأن لازم تستلموا قبل الدراسة ماتبدأ..
وبالتوفيق..

teacher120
25-08-2009, 11:17 PM
ربنا يوفقوا يارب

sweety titi
25-08-2009, 11:33 PM
يا جماعة هو التقديم فى الاكاديمية لازم يكون عدى سنة لانى انا متعاقدة شهر فبراير 2009 فهل ينفع اقدم ولا لا؟

Mr.Trueman
26-08-2009, 12:37 AM
صح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم انه قال: «اللهم من ولي من أمر أمتي شيئاً فشق عليهم فاشقق عليه، ومن ولي من أمر أمتي شيئاً فرفق بهم فأرفق به» رواه مسلم.]

Mr.Trueman
26-08-2009, 12:41 AM
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

:abdoog8:

أ/ هشام العيسوى
26-08-2009, 02:38 AM
انت من نبروه ولا ايه؟
انا من نبروه!
سلام عليكم:

لسة جاية حالا من مديرية التربية والتعليم بالجلاء فى المنصورة قالوا ان تقديم الملف سيكون فى دمياط الجديدة فى الاكاديمية المهنية العنوان (دمياط الجديدة- الحى الثانى- المجاورة السادسة بجوار مدرسة مشرفة الثانوية) علما بان التقديم بدأ من يوم الاثنين الموافق17/8 من الساعة 1.30 الى 3.30 .
تليفون الاكاديمية:0572403787

فى ادارات هتقدم فى دمياط ومن ضمنها ادارة نبروة وفى ادارات هتقدم فى الشرقية

وحسبى الله ونعم الوكيل على انهم بيشحططونا لدمياط الجديدة
اشمعن المثبتين
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

hossam_azazi
26-08-2009, 08:46 AM
المنشور جه المنصورة امس لكن فين مقر الاكاديمية

almotamarid
26-08-2009, 11:44 AM
انا سمعت ان اللى مأخر الموضوع دا هي الموازنه بتاعت وزارة الماليه دى
وان اول ما يعتمدولها موازنه بأذن الله الناس هتمضى على طول
وكل سنه وانتوا طيبيبن

أبوطالب82
26-08-2009, 02:12 PM
ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

elbltagy78
26-08-2009, 05:47 PM
اين فرع الاكاديميه بالشرقيه يا ريت اى حد من الشرقيه عندة معلومات يعرفنا

(هند)
26-08-2009, 06:26 PM
يا ريت كل واحد مننا يا اخواننا يقول هو رأيه ايه في اللي بيحصل ده ...؟؟؟
يعني شايف ايه في الموضوع ؟؟؟ ممكن يكون في تثبيت ولا كلام في الهوا وتخدير
يعني انا شايف ان الوزير كلامه فاضي
الحاجات اللي بتتعمل فعلي ملهاش معنى مؤكد ان بعدها هيكون في تثبيت !!!
محدش أكد بكده
موضوع المرتبات اللي نقصت الشهر ده بالطريقه دي
انا شايف انها سياسة مصر الدائمة
اشغل الناس بأي موضوع تاني يهمهم هينسوا الموضوع الاولاني
يعني شايف ان ممكن كلامهم يكون صح ونتثبت بنسبة 20%
متقولوش ده متشائم لكن بحاول افكر بصوت عالي معكم
بالمناسبة
فين مشاركات الناس الاوائل اللي تعبوا كتير في بداية عمل هذا المنتدى للمعلمين المتعاقدين
بس بقالنا كتير مسمعناش منهم حاجه ؟؟؟؟؟
komanda ????
هند عزت ؟؟؟
sally2009
العروبة 2 ؟؟
وغيرهم من اخواننا الكرام اللي تعبوا نفسهم كتير عشان يجبولنا اخبار ويطمنونا ؟؟؟
شكرا لكم وللجميعالسلام عليكم
جزاك الله كل خير عن سؤالك اولا والله كل الاخبار ليس بها جديد عما نراه دلوقتى وربنا موجود الى يقدر على خبر يجيبه ان شاء اللهوجزاك الله كل خير

Mr.Trueman
26-08-2009, 08:43 PM
كلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام !!!!!!

مونى عزمى
26-08-2009, 08:46 PM
انا ادارة نبروة
لوسمحتم حد يكتب صيغة تقارير الموجة والمدير وخطاب ترشيح وجزاكم الله خير

Mr.Trueman
26-08-2009, 09:04 PM
انا حاصل على اربع مستويات من icdl من مركز الحاسب الالى بالمجلس المحلى عندنا يا ترى تنفع ولا ايه؟ياريت حد يفيدنا افادكم الله وثبتنا جميعا فى الدنيا والاخرة.

sweety titi
26-08-2009, 09:32 PM
يا جماعة هو التقديم فى الاكاديمية لازم يكون عدى سنة لانى انا متعاقدة شهر فبراير 2009 فهل ينفع اقدم ولا لا؟

المجدد
27-08-2009, 03:12 AM

يسمح لك بالتقدم للأكاديمية لأن مر عليك عام
لأن عقدك يحسب من أول اكتوبر 2008 حتى لو استلمت العمل في شهر فبراير او مارس او ابريل حتى
ثانيا مطلوب منك طبقا لأخر نشرة أو الكتاب الدوري كما يسمونة ان يكون مر عليك 6 اشهر فقط
اذا لا تسمع اي اجتهادات انت مسموح لك بالتقدم للاكاديمة

المجدد
27-08-2009, 03:15 AM
انا حاصل على اربع مستويات من icdl من مركز الحاسب الالى بالمجلس المحلى عندنا يا ترى تنفع ولا ايه؟ياريت حد يفيدنا افادكم الله وثبتنا جميعا فى الدنيا والاخرة.

شهادتك تنفع في حالة اناه معتمدة باي ختم نسر او ختم ادارة
يعني ممكن تقول بيانات اعتمادات اللي على الشهادة
لأن مش اي جهة تصدر اجتياز اي سي دي ال إلا الاماكن المعتمدة والمصرح لها باصدار تلك الشهادة
ان شاء الله خيرا
ارفق الشهادة بالملف وانظر ماذا ستفعل الاكاديمة ان استلموه كان بها وان لم
سيطلبوا منك شهادة اخري بس خلاص

مونى عزمى
27-08-2009, 10:32 AM
لوسمحتم حد يكتب صيغة تقارير الموجة والمدير ضرورى ضرورى وخطاب ترشيح وجزاكم الله خير

alassal
27-08-2009, 11:46 AM
كلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام !!!!!!

MUSTAFAEGYPT
27-08-2009, 12:16 PM
كل عام وأنتم بخير

النشرة الخاصة بالمعلمين المساعدين وصلت عندنا دمياط والحمد لله بدأنا نقدم فى الأكاديمية

بدمياط الجديدة اللى هيه بلدى يعنى بينى وبين الأكاديمية مسافة 50 متر وبالتالى هرتاح شوية فى الصيام

كدة بقى ياعم عاطف الكلام صح اهوه شوف بقى ليه موصلتش سوهاج

انا خايف يكون الراجل اللى كان جايب ليكم النشرة عمل حادثة فى الطريق

تحياتى ياقلبى وكل سنة وانت طيب

أخوك
mmeegypt
ماجستير التربية النوعية تخصص معلم الحاسب الآلى ج المنصورة

MUSTAFAEGYPT
27-08-2009, 12:26 PM
لوسمحتم حد يكتب صيغة تقارير الموجة والمدير ضرورى ضرورى وخطاب ترشيح وجزاكم الله خير

التقارير دى ياأخت مونى بتكون جاهزة عند المدير وليها صيغة معينة وغالباً بتختلف من محافظة لمحافظة

أنا دخلت للمدير قلت له انا عايز التقارير لقيته طلع من درج المكتب تقريران واحد ليه وواحد للموجه وختمهوملى

بختم الشعار وطبعا التقرير امتياز لأن ده معروف انه روتين أهم شىء يكون ماأختيش جزاءات لأن الجزاءات بتنزل درجة التقرير من ممتاز لجيد جدا وهكذا

وحتى لو التقرير جيد هيمشى لأن أهم شىء فى التقرير انه يكون مرضى يعنى ميكنش الدرجة ضعيف ( وده شرط التقدم للحصول على شهادة الصلاحية )
مع العلم إن عدد صفحات التقرير يعنى على أما أفتكر حوالى 8 صفحات عن التخطيط والاستراتيجيات وخلافه ،،،،
تحياتى

(هند)
27-08-2009, 12:39 PM
السلام عليكم
اليكم صيغة الجواب الموجه من المدرسة للمديرية وبه تقرير الموجه والمدير ايضا بس ده فى ادارة ايتاى الله اعلم هيكون كده فى كل المحافظات ولا وهذه الافاده من الاداره معها ورق الاعلان عن بدء استلام الاكاديمه للملفات المعلم المساعدو يبدا من 23/8/2009 مع ورقه اخرى فيها الطلبات

مديرة التربية والتعليمبمحافظة البحيرة
ادارة ........
افادة
تشهد ادارة مدرسة /.........................
ان الاستاذ/...........
مدرس مادة /...........
يؤدى عمله بكفاءة ونشاط ويقوم باداء واجباته الوظيفية والفنية على اكمل وجه كما يتحلى بروح التعاون والالتزام فى علاقاته مع ادارة المدرسه ومع زملاءه بالمدرسة
موجه المادة مدير المرسة
الاسم / الاسم /
التوقيع التوقيع
يعتمد

مدير عام الادارة

خاتم شعار الجمهورية

اما المستندات المطلوبه1- صورة بطاقة الرقم القومى
2-صورة طبق الاصل من الشهادة الجامعية معتمدة بخم النسر
3-عدد 3 صور شخصية محفوظه بغلاف مكتوب عليه اسم المعلم
4-صورة معتمدة من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد على ان يكون مرعام على استلام العمل
5-صورة معتمد بخاتم النسر من شهادة تاهيل تربوى دبلوم عام فى التربية لغير خريجى كليات التربية
6-صحيفة الحالة الجنائية معتمدة
7- تقرير عن الاداء من المقي (الموجه)+تقرير عن الاداء من مدير المدرسة
8-ما يفيد اجتياز اربع وحدات فى اختبار شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الالى ICDL وهى (POWer-WOrd-Window-INternet)
وفى حالة عدم حصول المعلم على تلك الموديلات يقوم المعلم بكتابة اقرار يتعهد فيه باجتياز تلك الاختبارات كشرط اساسى للحصول على شهادة صلاحية
9- غلاف بلاستيك يضم كافه المستندات محفوظ داخل ظرف بلاستيك
وربنا يوفق

(هند)
27-08-2009, 12:49 PM
السلام عليكم
يارت حد يقول مقر الاكاديمية بمحافظة البحيرة جزاكم الله كل خير

مونى عزمى
27-08-2009, 01:50 PM
انت من دمياط انا لسة متصلة على الاكاديمية فى دمياط الجديدة
ت:0572403787
الموظف قالى انها ورقة وبيكتب فيها عادى حتة انا سالتة اعملها على كمبيوتر قالى عادى الموجة مش معترض على حاجة بس قالى هاتى الصيغة وانا اعملها ليكى ومش عندنا صيغة تقارير ومحدش يعرف حاجة غير الورق اللى جية من وزارة واننا هنقدم فى دمياط فارجو منك الافادة وشكرا على اهتمامك علشان بس ماروحش وارجع يبقى ناقص حاجة على العلم انا من منصورة
وشكرا

أ/ هشام العيسوى
27-08-2009, 01:56 PM
سؤال لنتعاقدى التربية والتعليم
هى المرتبات كام عندكم؟
وهل نقصت هذا الشهر ام لا؟

(هند)
27-08-2009, 02:04 PM
السلام عليكم
بالنسبة لى المرتب زاد من الشهر الى فات 14 ج

حسين القاضى
27-08-2009, 02:31 PM
يا ريت يا جماعة أى حد يرد على الكلام ده
أولاً: عندنا المرتب 322 ج فهل هناك أى أحد من المتعاقدين يتسلم اكثر من هذا المبلغ لأننا سمعنا عن زيادة من زمان
ثانياً: أنا متعاقد من 1/7/2009 فأرجو من يعلم يعطينى الخلاصة فيما يجب أن أفعله لأننى مللت من الكلام ومن تتبع آخر الأخبار
علماً بأننى حاصل على مؤهل تربوى ولم أحصل على icdl وتقبلوا تحياتى

(هند)
27-08-2009, 03:43 PM
السلام عليكم
ياجماعة مرتبات المتعاقدين بتختلف من محافظه لاخرى المهم انك بتقبض مثل باقىى المتعاقدين داخل محافظتك الزياده الوحيدة كانت الشهر الى فات وكانت عبارة عن 10% الى بنزيدها كل سنه فى شهر 7ودى بتكون على حسب النسبه الى بيحددها الريس

ahmed salh
27-08-2009, 04:32 PM
صح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم انه قال: «اللهم من ولي من أمر أمتي شيئاً فشق عليهم فاشقق عليه، ومن ولي من أمر أمتي شيئاً فرفق بهم فأرفق به» رواه مسلم.]

ارجو من سياده الوزير احمد درويش ان يقرا هذا الحديث ويفهمه جيدا وان يرحم المدرسين المتعاقدين من تعقيداته الاداريه

http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/report.gif (http://www.thanwya.com/vb/report.php?p=1534193) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/quote.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=1534193) http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/multiquote_off.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=1534193)
smart_trueman2000مشاهدة ملفه الشخصي (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=265233)إرسال رسالة خاصة إلى smart_trueman2000 (http://www.thanwya.com/vb/private.php?do=newpm&u=265233)

Observer
27-08-2009, 06:03 PM
( قف بجانب أخيك المتعاقد )

فى الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين
خير الناس أنفعهم للناس

ساند بالقول أو بالفعل
على الرابط التالى

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

شريف الصعيدى 22
27-08-2009, 06:10 PM
ممكن نقدم افادة اننا بناخد تربوى السنادى ولا لازم نكون حاصلين عليه فعلا
ارجو الرد

Mr.Trueman
27-08-2009, 11:21 PM
اكيد كل المسؤلين الى فى الوزاره عارفين الحديث دا وغيره بس دول ناس نسوا الله فانساهم انفسم وكانهم يتلذذون ب***** خلق الله ونسوا انه من فرج عن مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كربات يوم القيامه ومن يسر على معسر يسر الله عليه فى الدنيا والاخرة.ولا حول ولا قوة الابالله العلى العظيم.

Mr.Trueman
27-08-2009, 11:30 PM
الى كل الاخوة المتعاقدين ارجو منكم التركيز فى الحديث الشريف التالى واكتشاف اوجه الشبه بين ........... وبين...............

قال النبي صلى الله عليه وسلم:" إن بين يدي الساعة سنين خداعة يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين وينطق فيها الرويبضة. قيل:وما الرويبضة. قيل:المرء التافه يتكلم في أمر العامة ".السلسلة الصحيحة

ahmed_592005
28-08-2009, 03:18 AM
يااااااااااااااااااااااااااااااا رب

Observer
28-08-2009, 04:51 AM
شارك معنا فى الحملة الكبرى
لإسترداد حقوق المتعاقدين

واغتنم الفرصة الاخيرة للتثبيت

الحملة على الرابط التالى

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

sweety titi
28-08-2009, 03:24 PM
لو سمحتم حد راح فرع الاكاديمية اللى فى القاهرة

Eslam Farouk
28-08-2009, 06:12 PM
هنا فى شمال سيناء كان المرتب 339 وزاد هذا الشهر واصبح 355
هذا بالاضافة للحوافز 158
اى ان جملة المرتب بالحوافز 513 جنيه

Mr.Trueman
28-08-2009, 10:29 PM
انت بتتكلم جد؟ يعنى انتو بتقبضوا مرتب فى ايديكوا 513 جنيه ؟
اولا ربنا يبارك لكم فيما رزقكم
ثانيا الله يخرب بيت الى فى بالى . اللهم امين

almotamarid
28-08-2009, 11:18 PM
اللهم بارك لنا فيما اعطيت
ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
اللهم اصلح احوالنا واحوال جميع المسلمين
آمين يارب العالمين

Esraa_english
29-08-2009, 01:26 AM

اختكو اسراء ومبسوطه جدا اني انضميت ليكو بالنسبه للنشره الخاصه بالاكاديميه وصلت الاداره عندنا في اســــــــــوان من اسبوع او اكتر والحمد الله

بس بالنسبالي انا حصلت علي الموديولات المطلوبه في الicdl وبعمل الدبلومه التربوي نظام العامين خلصت سنه وفاضل سنه

السؤال باه ينفع اقدم في الاكاديمي ولا " لا " بحث اني اجيب ورقه من الكليه اني ششغاله في الدبلومه وخلصت سنه

الحاجه التانيه بالنسبه للمرتب فهو الشهر ده نقص 8 جنه من 348,5 ل 340,13

Noga83
29-08-2009, 02:32 PM
بالنسبة للمرتب كنا بنقبض 309 بقوا من اول سبعة 300 بالظبط ومزدناش 10% بل بالعكس اخدوهم مننا احنا وحسبي الله ونعم الوكيل

استاذة اسماء
29-08-2009, 03:50 PM
احنا يا جماعة بنقبض باسم الله ما شاء الله بالبدل النقدي تقريبا 400 وشوية

حاتم شوقى
29-08-2009, 03:57 PM
اريد ان اعرف مصير المتعاقدين حاليا و لكن عقد عادى --- هل سيصبحوا اصحاب عقد مميز ام لا و متى سيتم تمييزهم

حاتم شوقى
29-08-2009, 04:01 PM
اريد معرفة مصير المعلمين المتعاقدين ولكن تعاقد عادى و قد صرح الوزير بالتعاقد معهم كمعلمين مساعدين اى يصبح عقدهم عقد مميز و هم على راس العمل حاليا فمتى سيتم التعاقد معهم و جزاكم الله كل خير

استاذة اسماء
29-08-2009, 04:05 PM
السلام عليكم ورحمةة الله ىوبركاته انا سعيدة اني انضميت ليكم انا متعاقدة من 2005 اخصائية اجتماعية وياريتني لا دخلت خدمة ولا كنت اصلا اجتماعية لاني شفت الويل العام الماضي بسبب اني اخصائية اجتماعية (((((( متعاقدة )))))) المهم ياجماعة ياريت تفيدوني الارشاد اتطبق عندنا من السنة اللي فاتت ولكن قالوا اننا كاخصائيين اجتماعيين مالناش في الارشاد لانه بيطبق على المدرسين بس وف نفس الوقت بيقولوا ان الارشاد اساس الحصول على الصلاحية كمان انا خريجة خدمة اجتماعية وقالولنا السنة اللي فاتت اننا تربويين يعني مش حنحتاج ناخد الدبلومة التربوية السنة دي رجعو قالوا مش تربويين ولا زم تاخدو الدبلومة التربية وكدة ضيعوا مننا سنة كاملة على التلاتة اللي فاتو الله يجازيهم وبصراتحة موضوع الصلاحي كمان انا مش فهماه حد يقدر يفيدني الله يخليكم

حمدى الجندى
29-08-2009, 04:56 PM
يا جماعة لى إستفسران
1- أين فروع هذه الأكاديمية وخصوصا فى محافظة مطروح
2-ما هى الإستمارات التى يجب أن تملى وتختم عن طريق المدرسة والإدارة وإلى عنده صورة من هذه الإستمارةيرفعها على الموقع لو سمحتم
3-أما بخصوص الأخصائى الإجتماعى فهو غير مطالب بالحصول على الشهادة التربوى إلا إذا كان يمارس التدريس كمدرس

أ/ هشام العيسوى
29-08-2009, 05:33 PM
دا فى محافظة ايه؟
احنا يا جماعة بنقبض باسم الله ما شاء الله بالبدل النقدي تقريبا 400 وشوية

khalod
29-08-2009, 06:25 PM
اهلا بيك جداااااااا يا أخ هشام
انت طبعا متعقد من التعاقد ده لكن احنا بنتمني ان يكون اخرته الاستقرار مش الرمي في الشارع زي ما المدرسين المثبتين ما بيقولوا لينا . يعني انا سمعت مدرس محترم مثبت بيقول لمدرس متعاقد زي حالتنا بسبب مشكله ( انت ايه يابني دانا ممكن افسخلك التعاقد بتاعك ده وارميك في الشارع )
بيقول الكلام ده علي اساس انه مدرس والحكومه سايباه
اصل ده ابن الحكومه واحنا ولاد ......................... كمل
وعلي فكره المدرس ده لايفقه شيء عن المتده اللي بيدرسها
علي العموم احنا بنلتمس من الحومه انها تساعدنا ضد المهازل اللي بتحصل لولادها دي وتخلي لهم كرامه وتمنع التفرقه الطبقيه اللي هي اساس الازمه اللي احنا فيه دي
أ/ خالد جحا
مدرس رياضيات جامعة المنصوره بكالريوس علوم وتربيه
تعاقد 2007

(هند)
29-08-2009, 11:37 PM
السلام عليكم
ان شاء اله هروح الادارة اعرفكم اخبار ثم لو كمل الملف هروح الاكاديمية دعواتكم ان شاء الله اجيب لكم اخبار حلوة

Mr.Trueman
30-08-2009, 12:00 AM
يا جماعه والله العظيم انا راسى خلاص هتنفجر من العك دا icdl واكاديميه وامتحانات وتقديم وفيش و نقابه .
ربنا يعذبهم فى الدنيا والاخرة زى ماهم بيعذبوا فى خلق الله.

أ/ هشام العيسوى
30-08-2009, 01:38 AM
اهلا بيك ياخالد
وطبعا كلنا نشعر بالمعاناة
واتمنى ان تشارك معنا بايجابية فى الموضوع المثبت
الحملة الكبرى لاسترداد حقوق المتعاقدين
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154

اهلا بيك جداااااااا يا أخ هشام
انت طبعا متعقد من التعاقد ده لكن احنا بنتمني ان يكون اخرته الاستقرار مش الرمي في الشارع زي ما المدرسين المثبتين ما بيقولوا لينا . يعني انا سمعت مدرس محترم مثبت بيقول لمدرس متعاقد زي حالتنا بسبب مشكله ( انت ايه يابني دانا ممكن افسخلك التعاقد بتاعك ده وارميك في الشارع )
بيقول الكلام ده علي اساس انه مدرس والحكومه سايباه
اصل ده ابن الحكومه واحنا ولاد ......................... كمل
وعلي فكره المدرس ده لايفقه شيء عن المتده اللي بيدرسها
علي العموم احنا بنلتمس من الحومه انها تساعدنا ضد المهازل اللي بتحصل لولادها دي وتخلي لهم كرامه وتمنع التفرقه الطبقيه اللي هي اساس الازمه اللي احنا فيه دي
أ/ خالد جحا
مدرس رياضيات جامعة المنصوره بكالريوس علوم وتربيه
تعاقد 2007

سها أحمد شوقي
30-08-2009, 03:44 AM
الله يكون في عونا وعونك

salmaa222
30-08-2009, 04:11 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ارجو منكم المساعده ( فخير الناس انفعهم للناس )
اريد الاستفسار عن شىء انا متعاقده معلم مساعد مدرس فصل ابتدائى ومكتوب هذا فى العقدولكن منتدبه خمس ايام للتعليم الثانوى اى لا علاقه لى بالتعليم الابتدائى مطلقا لانى منتدبه فى الثانوى كنت اتسال عن موقفى هل انا حسب العقد مدرسه ثانوى ام ابتدائى
وهناك ورقه تقييم اداء المعلم تمضى من التوجيه هل اوقعها من التوجيه الثانوى ام الابتدائى مع العلم انى ليس لى علاقه بالتعليم الابتدائى الا على الورق فقد ولا اعرف الموجهين به وكل تعاملاتى الفعليه مع التعليم الثانوى ارجو الاهتمام والرد فعلا محتاجه توضيح ومحتاره جدااااا .
كذلك استماره تقييم المعلم داخل المدرسه هل اوقعها من مدرستى الاساسيه التعليم الابتدائى علما بانه لا توجد علاقه بها الا على الورق فقط ام اوقعها من مدرستى المنتدبه اليها طوال ايام الدراسه ارجو الافاده ضرورى لتقديم الورق للاكاديميه افادكم الله
ولكم وافر الشكر والتقدير .

على عارف
30-08-2009, 01:49 PM
فاتت عليا دورة icdl امبارح شكلى هاخدها بعد يلا نصيب
العيد او فى الدراسة نصيب فاتت منى بسببى شغلى التانى دورتين لحد الان

ahmed salh
30-08-2009, 02:02 PM
لاحول ولا قوه الا ب الله وحسبي الله ونعم الوكيل في وزير التنميه الاداريه ووزير التعليم

ahmed salh
30-08-2009, 02:04 PM
اللهم اني صاءم

استاذة اسماء
30-08-2009, 02:09 PM
دا فى محافظة ايه؟

دة في محافظة الوادي الجديد

أ/ هشام العيسوى
30-08-2009, 05:24 PM
اعتقد ان المحاغظات زى مطروح وسينا بيبقلهم حاجات خاصة
دة في محافظة الوادي الجديد

Mr.Trueman
30-08-2009, 11:10 PM
هو مفيش اخبار جديده النهاردة ولا ايه يا اخوة؟

ام هيا
30-08-2009, 11:50 PM
ياجماعة من فضلكم حد يقولى هى الاستمارات بتاعت التقييم والتعهد اللى مطلوبة مننا فى التقديم للاكاديمية صيغتها اللى نزلت على الموقع هنا مظبوطة يعنى جايية من الاكاديمية كده ولا حد من هنا عاملها ارجوا منكم الرد بسرعة لانها ماجاتليناش الصيغ بتاعتها عالادارة عندنا .

أبوطالب82
31-08-2009, 02:30 PM
يا جماعة صوتكم شويه مع الحملة
عاوزين نتحد مرة لله

محمد عاطف 22
31-08-2009, 03:39 PM
ياااااااااريت
ياجماعة نتفق على صيغة موحدة
واحد من الاعضاء يكتبها ونقوم كلنا بعمل كوبى وباست ليها

ام مرام
31-08-2009, 07:09 PM
السلام علكم
فى حد قدم فعلا فى الاكاديمية وفى أى محافظة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد عاطف 22
31-08-2009, 07:44 PM
انا المرتب جة النهاردة حاجة تقرف بجد لو مفيش تثبيت
310.25 والربع قبل ال 310
ياسلام

المهم مش عرفين لحد دلوقتى احنا نظامنا اية
تعاقد الازهر يمشى فى تخبط خلف الوزارة
يامسهل للأتنين

snow.white2008
31-08-2009, 08:29 PM
اولا : احب اهنئ الجميع بحلول شهر رمضان الكريم
ثانياَ : احب اشكر كل القائمين علي الموقع وخاصة القسم الخاص بالمدرسين المتعاقدين ويسعدني اني انضم لهذه الاسرة الكريمة اللي اكيد حاسة بكل المشاكل والعراقيل اللي بتواجهنا اثناء تخليص اجراءات الورق من الادارات
اما بالنسبة للتقديم في الاكاديمية للحصول علي شهادة الصلاحية واللي احنا بصدده من فترة ، فأنا قدمت الاوراق المطلوبة اليوم 31/8/2009 بفرع الكاديمية بالقاهرة والاوراق المطلوبة كانت :
1. صورة الرقم القومي
2. اصل الفيش
3.صورة العقد السنتين ( مختومة بختم النسر ومكتوب عليها صورة طبق الاصل) ويشترط انه يكون مضي عليه سنة
4. صورة شهادة التخرج ( مختومة بختم النسر ومكتوب عليها صورة طبق الاصل)
5. خطاب ترشيح من المدرسة ( يرشحك للحصول علي شهادة الصلاحية)
6. تقرير تقييم الموجه ( وطبعا ممضي ومختوم)
7. تقرير تقييم مدير المدرسة
8. ثلاثة صور شخصية
9. شهادة icdl او اقرار بالحصول عليها
10. وكل الاوراق دي توضع في دوسيه بلاستيك
وبعد التسليم والحصول علي الايصال هيتم تصوريره وارسال نسخة للادارة ومتابعة الاخبار والانتظار لحد ما يظهر اي شئ جديد
والله الموفق

علي فكرة : انا اسمي snow.white2008
مدرسة لغة انجليزية - ادراة حلوان التعليمية - اعمل بنظام العقد المميز من 4/2008

ياريت ياجماعة اللي يعرف اي معلومات جديدة يبلغ الجميع

واشكركم مرة ثانية علي تواجدكم وارجو المزيد من الموضوعات المميزة واللي تهم كل المتعاقدين

sweety titi
31-08-2009, 09:09 PM
كنت عايزة اعرف لو سمحتم انا متعاقدة فى فبراير 2009 ومتوافر كل شروط التقديم هل ينفع انى اقدم ولا لا ؟

sally2009
01-09-2009, 02:16 PM
كنت عايزة اعرف لو سمحتم انا متعاقدة فى فبراير 2009 ومتوافر كل شروط التقديم هل ينفع انى اقدم ولا لا ؟
السلام عليكم....
طبعاااااااااااا ينفع تتقدمى للأكاديميه ...الشروط ان المتعاقد يكون أمضى على تعاقده على الأقل ستة أشهر ...ويكون على رأس عمله....والكلام ده موجود فى النشره اللى كلنا شوفناها ووصلت المدارس....

أبوطالب82
01-09-2009, 02:28 PM
التقديم لمن مر عليهم سنه والأخت المتعاقدة من فبراير 2009 لم يمر عليها سنة

الزعيم البلقاسي
01-09-2009, 02:34 PM
الناس في وادي وأنا في وادي

أولاً: أنا نفسي أعرف إيه لازمة نظام شهادة icdl أو أي شهادة تانية
يا جماعة لازم نفوق ونتطور. إحنا فعلاً دولة نامية بحق. لازم يكون اختبار الحاسب عملي بشهادة أو بدون..
متى سنصبح مثل بقية دول العالم المتطورة؟ ... العبرة في التطبيق وليس في الورق.
ثانياً.. لا تنظروا إلى هذا المشروع على أنه بشرى سارة. نعم.. فالأمر يأتي في سياق سياسات المماطلة والمراوغة الحكومية للتفكير في الخطوة التالية التي لم توضع في الحسبان.. (مثل موضوع الكادر .. موعده وآلية صرفه)
كبسولات حارقة لوزير الوزارة الخارقة..
1- هل سبق لك يا خريج هندسة الكهرباء أن حصلت على دبلومة تربوي قبل أن تصبح وزيراً لوزارة التربية والتعليم.. ولماذا لا تبدأ بنفسك؟
2- إذا كان الأمر موضوعاً في سياق من حسن النوايا فلماذا لا تكون هناك مقابلات شخصية واختبارات عملية لتجنب إضاعة الوقت؟
3 - هل يفعل عاقل مثلما فعلت في تكرار نفس أسئلة الكادر في جميع امتحانات الكادر التي تمت؟
لك الله يا مصر

satra
01-09-2009, 05:21 PM
لو سمحتوا
ارجوكم الرد سريعا
انا بس كنت عايزه نعرف التقديم فى الدبلومه الالكترونية جامهة القاهرة لسه شغال ولا لا
لوحد عند اى فكره يدلنى لو سمحتم
جزاكم الله كل خير

mohammad00
01-09-2009, 05:41 PM
كنت بالأمس مع عضو في المجلس القومي لاتحاد نقابات مصر وهو يعمل بمنطقة شمال شيناء وتحاورنا في عدة موضوعات ... لكن الأهم عندما علمت بأن الأزهر سحب شغله من المقاولون العرب وبل والأهم عندما انتقل الشغل للأزهر كان أول الضحايا هم المتعاقدون لأنهم حرموا من النقابة وتم فصلهم .. أركرر تم فصلهم لماذا ؟؟؟ المهم أين المبالغ التي خصمت من المرتبات ؟؟؟ ولصالح من كل هذا .. يا شيخ الأزهررررررررررر إتقي الله فينا .. وأنا أوجه مظلمة للرأي العام أين الفلوس وكيف نستردها طالما وعودكم كاذبة .. وإن شاء الله سوف نرفع دعوى للنيابة الإدارية للتحقيق في هذه المبالغ ..
وأيضا ما هو موقفنا من الكادر ؟ وأيضا ما موقفا من التثبيت ؟؟؟ وأيضا ما موقفنا من التربية والتعليم ؟؟ وأيضا والأهم ما موقف شيخ الأزهر ضد كل هذه المهاترات والأكاذيب والاشاعات ؟؟؟؟؟؟؟؟
رحم الله شيخ الأزهر جاد الحق وكذلك أيضا الشيخ محمد متولي الشعراوي
ولكم جزيل الشكر
يا كل متعاقد في أرض مصر داخل الأزهر طالب بحقك وشوف موقفك من النقابة

satra
01-09-2009, 10:25 PM
لو سمحتوا
ارجوكم الرد سريعا
انا بس كنت عايزه نعرف التقديم فى الدبلومه الالكترونية جامهة القاهرة لسه شغال ولا لا
جزاكم الله كل خير

نوراالهدى
01-09-2009, 11:13 PM
لو سمحتوا
ارجوكم الرد سريعا
جزاكم الله كل خير

انا قدمت من اسبوع وكنت عارفة ان اخر يوم
فى التقديم 31/8/2009 لكن النهاردة انا رحت
عشان اسلم الكشف الطبى
لقيت فى زحمة كتير ة اوى
وعرفت ان دول بيقدموا
يعنى ممكن يكونوا مدوا التقديم شوية
والله اعلم
على العموم روحى وجربى مش هتخسرى حاجة

MUSTAFAEGYPT
01-09-2009, 11:27 PM
انت من دمياط انا لسة متصلة على الاكاديمية فى دمياط الجديدة
ت:0572403787
الموظف قالى انها ورقة وبيكتب فيها عادى حتة انا سالتة اعملها على كمبيوتر قالى عادى الموجة مش معترض على حاجة بس قالى هاتى الصيغة وانا اعملها ليكى ومش عندنا صيغة تقارير ومحدش يعرف حاجة غير الورق اللى جية من وزارة واننا هنقدم فى دمياط فارجو منك الافادة وشكرا على اهتمامك علشان بس ماروحش وارجع يبقى ناقص حاجة على العلم انا من منصورة
وشكرا

الأخت الفاضلة
أعتذر لتأخرى فى الرد لأنى مدخلتش هنا من فترة

بالنسبة للتقارير الناس هنا حبايبنا ومتساهلين جداً والله جبتلهم التقرير كامل زى ما أنا

عملت خير وبركة بيخدوه عملتى الصيغة اللى ذكرتها الأخت _( هند ) من قبل للتقرير بيخدوها برده وعلى فكرة هيه دى نفس الصيغة اللى موجودة هنا فى الأكاديمية وأنا شايف ان دى أسرع وأسهل

الأستاذ / ( على ) رئيس الأكاديمية هنا قلى احنا عندنا تعليميات بأن أول أما نخلص امتحانات شهادة الصلاحية للمتعاقدين نبدأ ندخلهم الكادر مباشرة

تحياتى

MUSTAFAEGYPT
02-09-2009, 04:04 AM
أنت تريد وأنا أريد والله يفعل ما يريد

sally2009
02-09-2009, 01:15 PM
السلام عليكم.......
يا جماعه أنا متعاقده من 1/11/2008 تعاقد مميز ..... ولما اتصلت بفرع الأكاديميه فى محافظتى ....ردت عليه مدام وقالتلى انهم بياخدوا الاوراق من اللى تعاقدهم مر عليه سنه او اكتر يعنى لغاية 1/9/2008 ........حتى سألتها عن التعاقدات القديمه اللى كان عقدهم مميز عام واحد ويتجدد وجددوا فى 12/2008 ...... قالت ملناش دعوه احنا لينا اخر عقد السنتين مر عليه عام ولا لأ ...... يعنى ايه طب مين اللى هيقدم فى المنوفيه..... وليه بيعملو كده ؟؟؟....مع العلم أن النشره اللى وصلت للمدارس بتقول ان المعلم المساعد يكون مر على تعاقده ستة أشهر على الأقل ويكون على رأس عمله .....ايه التناقض فى القرارات ده ؟؟ وليه ؟؟؟

last_net
02-09-2009, 07:16 PM
اخر خبر من اخوكم احمد مدرس متعاقد(متقاعد) ههههههه قريته اليوم فى جريدة المساء مش من النت اشتريت الجرنال لانى مش لاقى الخبر على موقع المساء على النت وهو ابشرواااااااااااااااااااااااااااا:
احمد درويش بيقول مفيش تثبيت فى الحكومه الحكومه (الجهاز الادارى ) فيه نص مليون متعاقد بس فيه 79 الف بيقبضوا من البند الاول وهم الاولى بالتثبيت المقصود احنــــــــــــــــــــأ بس فى تفكير والكلام لسه على لسان اللى ما يتسمه اننا منثبتهمش علشان محدش يطالب بالتثبيت بعدهم الله يخرب بيتك

last_net
02-09-2009, 07:17 PM
الخبر بتاريخ انهاردة 2/9/2009

last_net
02-09-2009, 07:20 PM
انا مش عارف زملائنا مش فهمين ليه التقديم لمين:
يا جماعه التقديم بالعربى الفصيح للى خد عقد معلم مساعد اول دفعه او بتوع المواد الثقافيه بس ويكون معاه تربوى لازم بس ال icdl مش ضرورى هو ده الملخص

سها أحمد شوقي
02-09-2009, 10:04 PM
سالي عامله إيه
علي فكره أنا لسه مرحتش الأكاديميه عندنا خااالص
بس ناويه روح قريب إن شاء الله وهسأل هناك بقولك عملتي إيه بالنسبه لتقرير مدير المدرسه والموجه غلشان دي الحاجه إلي وقفه قدامي أي تقارير إلي الأكاديمية بتقبلها

سها أحمد شوقي
02-09-2009, 11:21 PM
[يااريت لو عندك تقارير التقييم للموجه ومدير المدرسه
تبعتيهالي:friendsxs3:

ttt_zzz2010
03-09-2009, 01:07 PM
وقـف التثبيـت فـي الحكومــة
درويش‏:‏ أبشر من دفع رشاوي أملا في التعيين الدائم بأن أموالهم ضاعت عليهم كتب ـ محمد مروان‏:‏
http://massai.ahram.org.eg/ahram/2009/9/2/m6702-1.jpgدرويشأكد الدكتور أحمد درويش وزير الدولة للتنمية الإدارية أنه ليس هناك فرصة علي الاطلاق للتثبيت بالجهاز الاداري للدولة في الفترة الحالية وأن من لجأوا للأبواب الخلفية ودفعوا رشاوي للبعض أملا في التثبيت‏..‏ أبشرهم بأن أموالهم ضاعت عليهم‏.‏

وأشار خلال لقائه بنقابة الصحفيين مساء أمس إلي أن الحكومة توجهت في الماضي إلي تعيين أعداد كبيرة في الجهاز الاداري لاحتواء تفاقم البطالة مما شكل عبئا علي كاهل الدولة وتزايدت البطالة المقنعة خلف المكاتب بصورة رهيبة‏.‏

وحول ما أثير عن الاعلان عن وظائف في عهد وزارته أكد ان هذا الكلام غير صحيح وانه تم الاعلان عن وظائف مرتين فقط في عامي‏2002‏ و‏2004‏ وتم تعيين‏280‏ ألف موظف واقتصر دوره علي تلقي شكاوي المتظلمين فور توليه الوزارة في‏2004.‏

وأوضح ان لجنة الشفافية والنزاهة رفعت تقريرين لمجلس الوزراء وسيتم رفع التقرير الثالث في أكتوبر المقبل وهي لجنة ليست حكومية تقيم وضع العمل الاداري في مصر‏..‏ مشيرا إلي أن اللجنة تتكون من‏15‏ عضوا من شخصيات عامة وتحت رئاستي‏.‏

وقال انه تم وضع‏10‏ خطوط عريضة لخطة مكافحة الفساد خلال جلسة بمجلس الشعب فبراير الماضي‏..‏ مشيرا إلي أن المواطن هو الذي أفسد الموظف لعدم رغبته في الانتظار ولاصراره علي تجاوز غيره بالرشوة الادارية فأخطر شيء ان يتعرض المجتمع لمثل هذه الهزة الاجتماعية‏.‏

وأكد درويش ان قانون الوظيفة العامة الجديد سيعالج السلبيات بالقانون الحالي حيث تمت اضافة العديد من المواد والبنود لتنظيم عملية التعاقدات والمساءلة والتي تغاضي عنها القانون الحالي والتأكيد علي الاعلان والمفاضلة عند شغل الوظائف الحكومية‏

أ/عبدالعزيز عيسي
03-09-2009, 02:06 PM
أنا حاصل علي بكالوريوس علوم وتربية عام 2007م قسم كيمياء وفيزياء وكنت أعمل بنظام الحصة والمكافأة الشاملة بإدارة بيلا التعليمية بمدرسة منشية الجرايدة للتعليم الأساسي في مجال تخصصي ولم أحصل علي عقد مميز أسوة بزملائي حتي تاريخه رغم أنني كنت علي رأس العمل في العام الدراسي المذكور (2007 / 2008م) وتنطبق علي قواعد الوزارة الخاصة بالعقود المميزة وعدم حصولي علي هذا العقد كان بسبب التحاقي بالخدمة العسكرية الوطنية وقد انتهيت منها وتم تسريحي من القوات المسلحة

ابو سليمان
03-09-2009, 04:06 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتوا ياريت حد يرد علية ويريحنى ويقولى هيعملوا اية مع المتعاقدين بالازهر من 2005 هيعينوهم ولا لاء وفية دورة كمبيوتر ليهم ولا لاء وفية اكاديمية ليهم ولا لاء ياريت حد يرد عليا بسرعه

محمد عاطف 22
03-09-2009, 05:00 PM
درويش‏:‏ أبشر من دفع رشاوي أملا في التعيين الدائم بأن أموالهم ضاعت عليهمكتب ـ محمد مروان‏:‏

http://massai.ahram.org.eg/ahram/2009/9/2/m6702-1.jpgدرويشأكد الدكتور أحمد درويش وزير الدولة للتنمية الإدارية أنه ليس هناك فرصة علي الاطلاق للتثبيت بالجهاز الاداري للدولة في الفترة الحالية وأن من لجأوا للأبواب الخلفية ودفعوا رشاوي للبعض أملا في التثبيت‏..‏ أبشرهم بأن أموالهم ضاعت عليهم‏.‏

وأشار خلال لقائه بنقابة الصحفيين مساء أمس إلي أن الحكومة توجهت في الماضي إلي تعيين أعداد كبيرة في الجهاز الاداري لاحتواء تفاقم البطالة مما شكل عبئا علي كاهل الدولة وتزايدت البطالة المقنعة خلف المكاتب بصورة رهيبة‏.‏

وحول ما أثير عن الاعلان عن وظائف في عهد وزارته أكد ان هذا الكلام غير صحيح وانه تم الاعلان عن وظائف مرتين فقط في عامي‏2002‏ و‏2004‏ وتم تعيين‏280‏ ألف موظف واقتصر دوره علي تلقي شكاوي المتظلمين فور توليه الوزارة في‏2004.‏

وأوضح ان لجنة الشفافية والنزاهة رفعت تقريرين لمجلس الوزراء وسيتم رفع التقرير الثالث في أكتوبر المقبل وهي لجنة ليست حكومية تقيم وضع العمل الاداري في مصر‏..‏ مشيرا إلي أن اللجنة تتكون من‏15‏ عضوا من شخصيات عامة وتحت رئاستي‏.‏

وقال انه تم وضع‏10‏ خطوط عريضة لخطة مكافحة الفساد خلال جلسة بمجلس الشعب فبراير الماضي‏..‏ مشيرا إلي أن المواطن هو الذي أفسد الموظف لعدم رغبته في الانتظار ولاصراره علي تجاوز غيره بالرشوة الادارية فأخطر شيء ان يتعرض المجتمع لمثل هذه الهزة الاجتماعية‏.‏

وأكد درويش ان قانون الوظيفة العامة الجديد سيعالج السلبيات بالقانون الحالي حيث تمت اضافة العديد من المواد والبنود لتنظيم عملية التعاقدات والمساءلة والتي تغاضي عنها القانون الحالي والتأكيد علي الاعلان والمفاضلة عند شغل الوظائف الحكومية‏

ياعم تثبيت مين انتا مش شايف
دول هيثبتونا تثبيت
بالمسامير كمان

Mr.Trueman
03-09-2009, 11:01 PM
دا انسان معتووووووووووووووووووووووووووووووووووووه

ranad2003
04-09-2009, 12:14 AM
يا جماعة انا جالى النهاردة فى المدرسة جواب لحضور دورة تدريبية فى مدرسة طبرى روكسى فى الفترة من 7/10 حتى 29/10 ولمدة ثلاث ايام فى الاسبوع واسم الدورة تطبيقات تربوية وعملية للمعلم المساعد حد جالة الجواب دة زيى ع العلم ان مش كل زمايلى المدرسين المساعدين جالهم التدريب دة لو حد جالة ياريت يقولى

MUSTAFAEGYPT
04-09-2009, 12:47 AM
درويش‏:‏ أبشر من دفع رشاوي أملا في التعيين الدائم بأن أموالهم ضاعت عليهمكتب ـ محمد مروان‏:‏

ربنا يسترررررررررررر

egyption nasser
04-09-2009, 10:22 AM
:انا عبد الناصر شحاته احمد متعاقد 2005 وجددت العقد 2008 [/color][/b]
مدرس انجليزي ابتدائي عام
قنا - ابوتشت - الخزان
مدرسة قناطر نجع حمادي الابتدائية
ت- 0129087411
ياريت نلاقي حل للاحنا فيه لانه والله الي بيحصل لينا ده حرام[/B]

(هند)
04-09-2009, 04:13 PM
السلام عليكم
استاذة راندا لو اول مرة يجيلك التدريب ده اكيد ده التدريب الى اخده بعضنا قبل كده وهو كان فعلا 3 ايام فى الاسبوع او 2 المهم هو ت
ريب عادى يعنى مواد تربوى ورشة عمل كده يعنى المهم التزمى وروحى للتدريب لانك بتاخدى شهادة انك اجتازتى هذا التدريب ولو تغيبت اكتر من 3 محاضرات مش بتخدى الشهادة

sally2009
04-09-2009, 04:23 PM
السلام عليكم.....
سؤال هاااااااااام .......
الى كل متعاقدى عام 2008 والذين تم قبول أوراقهم فى الأكاديميه ... أنا متعاقده فى 1/11/2008 ولم يتم قبول أوراقى بحجة انى لسه باقى لى شهرين على اتمام عام كامل على بداية العقد ..... وانهم بيقبلوا أوراق الذين تم التعاقد معهم حتى 1/9/2008 فقط وبعد كه بيوم لا يقبل....... أرجو من أى حد فى تاريخ تعاقدى أو أى تعاقد بعد 1/9/2008 وتم قبول أوراقه فى فروع الاكاديميه بالمحافظات الرد عليه بسرعه ..... وله جزيل الشكر.......

مياده3
04-09-2009, 06:07 PM
انا كمان 1/10/2008 يعنى مش هنقدم

Observer
04-09-2009, 06:30 PM
أرجو من جميع إخوانى وزملائى المدرسين المتعاقدين المشاركة

فى الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين

أن تكون إنسان عادى شئ وأن تكون إنسان إيجابى شئ آخر

جرب مرة أن تكون إيجابياً وسترى النتيجة

Mr.Trueman
05-09-2009, 12:54 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
ارجو من سيدتكم الوقوف بجانبنا نحن المدرسون المتعاقدون لرفع الظلم والذل عنا ونحن ننادى بتحسين التعليم وتحسين صورة المعلم وتحسين ظروفه وفى الوقت نفسه نعرضه لافدح مواقف المذله والمهانه التى يتعرض لها بشر من زملائه المثبتين او من اولياء الامور نحن لا نطلب اى شى ليس لنا بل من حقنا ان يتم التعامل معنا بطريقه ادميه فلسنا عبيدا لهذا الدرويش او هذا الجمل او ذالك النظيف وهم لايمنون علينا ولا ينفقون علينا من مال ابيهم فهذه بلدنا وهذا وطننا وهذا خير بلدنا الذى يريدون حرماننا من ابسط حقوقنا فيه. ساعدونا لاسترداد حقوقنا والوقوف بكرامه امام طلابنا الذين بداوا يفهمون مايحدث ويتعاملون معنا بطريقه ليست كريمه وبعد ذلك نعيب على هذا المعلم او ذاك عندما يفقد اعصابه.قبل ذلك يجب ان توفر هذه الحكومه الظروف الكريمه للحياه ويكفى ان تعلمو ان الراتب للمدرس المتعاقد لايزيد عن 350 جنيه قابله للخصم. وحسبنا الله ونعم الوكيل وابشر هذا الد
رويش بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم :((اللهم مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمَّتي شيئا فَشَقَّ عليهم فاَشْقُقْ عليه.و مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمتي شيئا فَرَفَقَ بهم فَارْفِقْ به))
رواه مسلم

ranad2003
05-09-2009, 01:35 AM
السلام عليكم
استاذة راندا لو اول مرة يجيلك التدريب ده اكيد ده التدريب الى اخده بعضنا قبل كده وهو كان فعلا 3 ايام فى الاسبوع او 2 المهم هو ت
ريب عادى يعنى مواد تربوى ورشة عمل كده يعنى المهم التزمى وروحى للتدريب لانك بتاخدى شهادة انك اجتازتى هذا التدريب ولو تغيبت اكتر من 3 محاضرات مش بتخدى الشهادة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة استاذة هند
ربنا يكرمك ع اهتمامك بالرد بس الدورة اللى حضرتك بتكلمى عنها دى اسمها مقدمة فى طرق التدريس دى اللى زمايلنا السنة اللى فاتت حضروها لكن دى دورة تانى اسمها تطبيقات تربوية وعملية للمعلم المساعد يعنى مختلفة

ranad2003
05-09-2009, 01:36 AM
بالنسبة للاستاذة سالى انا تاريخ العقد المميز 1/10 2008 يعنى لسة مكملتش سنة وع الرغم من ذلك قدمت ورقى للاكاديمية وقبل وانا محافظة القاهرة

almotamarid
05-09-2009, 02:14 AM

لو سمحتوا يا جماعه مفيش حد عنده اى اخبار عن مسابقة مطروح

والناس اللى اساميها نزلت فى الكشف هتمضى امتى

( اللهم اصلح احوالنا جميعا يارب )

مياده3
05-09-2009, 10:38 AM
بالنسبة للاستاذة سالى انا تاريخ العقد المميز 1/10 2008 يعنى لسة مكملتش سنة وع الرغم من ذلك قدمت ورقى للاكاديمية وقبل وانا محافظة القاهرة
جزاكى الله خيرا انا كمان 1/10 وعاوزة اقدم

sally2009
05-09-2009, 12:15 PM
جزاك الله خيراااااا لسرعة الرد ...وربنا يوفقك ويكرمك بالتثبيت قريباااااااااا ان شاء الله......

MUSTAFAEGYPT
05-09-2009, 07:14 PM
أهم شىء بتهتم بيه أى أكاديمية فى مختلف المحافظات إن المتعاقد يكون عدى عليه ترمين فى المدرسة مش شرط يكون مضى عليه سنة كاملة يعنى لو واحد اتعين فى شهر 10 / 2008 أو 11 /2008 من حقه يقدم فى الصيف ده لأنه بكدة يكون مضى عليه ترمين ودة أهم شىء بتهتم بيه الأكاديمية

MUSTAFAEGYPT
05-09-2009, 07:18 PM
الناس إللى اتعاقدوا فى 1/2009 مش هيعرفوا يقدموا الصيف ده لأنهم ببساطة ملحقوش التيرم الأول فى العام الدراسى السابق وبكدة يكون لسة قدامهم كمان تيرم ( التيرم الأول فى السنة الجديدة )

ranad2003
05-09-2009, 07:31 PM
ربنا يكرمك استاذة سالى وانا مقدرة جدا ان الواحد بيبقى نفسة يعرف ومش عارف يعمل اية وخصوصا فى حالنا احنا المتعاقدين التهيين

MUSTAFAEGYPT
05-09-2009, 07:37 PM
ياعاطف انت فين يابنى ياريت لو دخلت تطمنى عليك وحشتنى بجد دا انت كنت عامل حس للمنتدى وبعدين انا عايز اعرف ايه الأخبار عندكم النشرة وصلت ولا لسة انا المرة دى خايف يكون الراجل اللى كان جايب النشرة توفى

ranad2003
05-09-2009, 07:41 PM
نو كومنت ؟؟؟؟؟

m_nagib_2010
06-09-2009, 04:18 PM
وحسبنا الله ونعم الوكيل وابشر هذا الدرويش (د.أحمد درويش) بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم :((اللهم مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمَّتي شيئا فَشَقَّ عليهم فاَشْقُقْ عليه.و مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمتي شيئا فَرَفَقَ بهم فَارْفِقْ به))
رواه مسلم

miss/ samah raafat
06-09-2009, 07:55 PM
النهاردة انا اخيراً قدمت والحمد لله بعد عذاب وفعلا الناس اللى عاملة تعاقد في 2009 مش ليهم تقديم واهم حاجة ان كل واحد ياخد اصل المؤهل واصل العقد والله المستعان:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

مياده3
06-09-2009, 10:07 PM
mmeegypt
ممكن اسال حضرتك احنا برضه اكاديمية دمياط الجديده بس تخصص حاسب الى 1/10 /2008 هقدم عادى ولا ايه لازم شهر 7 بس جزاك الله خيرا

(هند)
06-09-2009, 11:33 PM
كتاب دوري رقم ( ١) لسنة ٢٠٠٩
بخصوص تحديد القواعد التنفيذية والإجرائية الخاصة بمنح شهادة الصلاحية
لشغل وظيفة معلم في ضوء القانون ١٥٥ ولائحته التنفيذية
أو ً لا: إجراءات التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة معلم:
١- يجب أن يعد المعلم المساعد ملف الحص ول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل
وظيفة معلم خلال ستة أشهر من تاريخ استلامه العمل ويجب أن يتضمن ملف
الحصول على شهادة الصلاحية اللازمة للتعيين على وظيفة معلم المستندات الآتية:
أ – صورة بطاقة الرقم القومي.
ب- شهادة جامعية.
ج- نسخة من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد.
د- شهادة تأهيل تربوي (دبلوم عام في التربية لغير خريجي كليات التربية).
و- صحيفة الحالة الجنائية.
ز – بيان تقييم الأداء داخل الفصل في مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس
وإدارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.
ح- بيان تقييم الأداء داخل المدرسة في مجالات أخلاقيات المهنة والمشاركة في
تحسين المدرسة وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.
خ- ما يفيد اجتياز أربع وحدات في اختبار شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب
Word – ) ومعالج الكلمات (Windows) وهي النوافذ (ICDL) الآلي
والإنترنت والبريد (Power point) والعروض التقديمية (Processor
.(Internet and e-mail) الالكتروني
٢- يمكن للمعلم المساعد التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة
معلم خلال العام الأول من تاريخ تعاقده لشغل وظيفة معلم مساعد متى توافرت فيه
.( شروط شغل وظيفة معلم وتم استيفاء المستندات المشار إليها في البند

mohammad00
06-09-2009, 11:59 PM
شكرا اساذه هند هلة مشاركاتك الهامة كما أحب أن أدعوا الجميع لزيارة هذا الرابط والمشاركة في آخر أربع موضوعات في صفحة 19 للأهمية بالنسبة للمتعاقدين وشكرا : http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

MUSTAFAEGYPT
07-09-2009, 08:11 AM
لا اله الا الله

MUSTAFAEGYPT
07-09-2009, 08:25 AM
mmeegypt
ممكن اسال حضرتك احنا برضه اكاديمية دمياط الجديده بس تخصص حاسب الى 1/10 /2008 هقدم عادى ولا ايه لازم شهر 7 بس جزاك الله خيرا

الأخت الفضلى/ ميادة

طبعا من حقك تقدمى عادى لأنك بكدة هيكون حضرتك عدى عليكى تيرمين وعلشان تتأكدى بنفسك وتكونى مطمئنه ده رقم التليفون الخاص بالأكاديمية مع العلم أن مجىء حضرتك هنا هينورلنا دمياط 0572403787

MUSTAFAEGYPT
07-09-2009, 08:30 AM
كتاب دوري رقم

( ١) لسنة ٢٠٠٩

بخصوص تحديد القواعد التنفيذية والإجرائية الخاصة بمنح شهادة الصلاحية
لشغل وظيفة معلم في ضوء القانون ١٥٥ ولائحته التنفيذية

أو ً لا
: إجراءات التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة معلم:

١

- يجب أن يعد المعلم المساعد ملف الحص ول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل

وظيفة معلم خلال ستة أشهر من تاريخ استلامه العمل ويجب أن يتضمن ملف

الحصول على شهادة الصلاحية اللازمة للتعيين على وظيفة معلم المستندات الآتية:
أ

– صورة بطاقة الرقم القومي.

ب

- شهادة جامعية.

ج

- نسخة من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد.

د

- شهادة تأهيل تربوي (دبلوم عام في التربية لغير خريجي كليات التربية).

و

- صحيفة الحالة الجنائية.

ز

– بيان تقييم الأداء داخل الفصل في مجالات التخطيط واستراتيجيات التدريس

وإدارة الفصل والتقويم وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.

ح

- بيان تقييم الأداء داخل المدرسة في مجالات أخلاقيات المهنة والمشاركة في

تحسين المدرسة وفق استمارات التقويم المعدة لهذا الشأن.

خ

- ما يفيد اجتياز أربع وحدات في اختبار شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب

word –

) ومعالج الكلمات (windows) وهي النوافذ (icdl) الآلي

والإنترنت والبريد (power point) والعروض التقديمية (processor

.(

internet and e-mail) الالكتروني

٢- يمكن للمعلم المساعد التقدم للحصول على شهادة الصلاحية اللازمة لشغل وظيفة

معلم خلال العام الأول من تاريخ تعاقده لشغل وظيفة معلم مساعد متى توافرت فيه
.(

شروط شغل وظيفة معلم وتم استيفاء المستندات المشار إليها في البند

الأخت الفاضلة / هند

ده كتاب دورى عام لكل المحافظات لكن كل أكاديمية بتنظم عملية الحصول على شهادة الصلاحية حسب ماتراه مناسبا وطبقاً للائحتها الداخلية

يعنى الأكاديمية مهمتها القيام بعملية تنظيم لحصول المعلمين على شهادة الصلاحية

يعنى احنا عندنا فى دمياط ناس متعاقدة من خمس سنين الأولى إنه يأخذ مين الأول بالطبع ياخذ القدامى الأول لأنهم لو فتحوها للجميع هنقف على باب الأكاديمية زى مابنقف على طوابير العيش فالكتاب الدورى ده صحيح لكن الأكاديمية مهمتها هى تنظيم هذه العملية وحسب ماترام ملائم ومناسب عشان كدة الأكاديمية عندنا هنا بتشترط مرور تيرمان على المتعاقد عشان الجداد ينتظروا شوية على أما يستلموا ملفات الناس القدامىده عندنا هنا فى دمياط ممكن أكاديمية فى محافظة تانية شايفه إنها لديها إمكانيات تأخذ المتعاقدين إللى مر عليهم ست شهور وده حسب ماتراه الأكاديمية ( نظام لامركزى )

MUSTAFAEGYPT
07-09-2009, 11:32 AM
وحسبنا الله ونعم الوكيل وابشر هذا الدرويش (د.أحمد درويش) بحديث رسول الله صلى الله عليه وسلم :((اللهم مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمَّتي شيئا فَشَقَّ عليهم فاَشْقُقْ عليه.و مَنْ وَلِيَ مِنْ أَمْرِ أمتي شيئا فَرَفَقَ بهم فَارْفِقْ به))
رواه مسلم

صدقت يااخى فيما قلت

ولكن أبشرك أيضا بأن فيه ناس كانوا متعاقدين وأعرفهم شخصياً وعدى عليهم ثلاث سنوات بدون تثبيت ورفعوا قضايا وتم تثبيتهم

emtaha2010
07-09-2009, 11:48 AM
كتب حاتم سالم

http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml) ينظم العشرات من المعلمين المتعاقدين مع مديرية التعليم بمحافظة الشرقية بنظام "العقد المؤقت" وقفة احتجاجية صباح اليوم الاثنين، أمام مقر ديوان الوزارة بقصر العينى، لمطالبة الوزير يسرى الجمل بإلزام مديريتهم بتحرير عقود مميزة لهم بحد أدنى من الأجر 300 جنيه.

يطالب معلمو "العقود"، فى وقفتهم الاحتجاجية غدا، وزير التربية والتعليم، بتعيين كل من مرّ على عمله 3 سنوات كمعلم، مع منحهم زيادات وحوافز بالمساواة مع المعلمين المعينين فى مديرية التعليم بالشرقية، ويقول المعلمون "نحن لا نشعر بالأمان الوظيفى وظروف عملنا أشبه بعمال التراحيل بسبب تدنى أجورنا، ونريد تكوين كيان نقابى مستقل يدافع عن حقوقنا".

ويقول المعلمون المضربون إن مديرية التعليم بالشرقية تتعسف فى إعطائهم حقوقهم، وأضافوا "رغم أن قانون الكادر نص على التعاقد معنا بوظيفة معلم مساعد لمدة عامين ثم تعييننا بوظيفة معلم، إلا أن المديرية بالشرقية ترفض تنفيذ القانون".

من جانبها أعلنت حركة "معلمون بلا حقوق" بمحافظتى الشرقية والفيوم وشبكة معلمى مصر و رابطة "حقوق إداريى التعليم" و "المركز المصرى للحق فى العليم" تضامنها مع منظمى وقفة الغد أمام ديوان الوزارة.

(أرجو التعليق علي الموضوع علي موقع اليوم السابع)

المصدر: اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=134163 (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=134163)

مياده3
07-09-2009, 07:17 PM
mmeegypt
جزاك الله خيرا على الرد

فرج فاروق
07-09-2009, 09:12 PM
هذا ما ورد فى موقع الأكاديمية المهنية للمعلمين

http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gif بشـــرى للســـادة المعــلمين المســـاعديـن .... وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

فرج فاروق
07-09-2009, 09:15 PM
وهذا ما ورد فى موقع وزارة التربية والتعليم بوابة الخدمات الاليكترونية

مهــم وعـــاجل
تهيـب الإدارة الالكترونية للتعليم بالسادة مديري إدارات ورؤساء أقسام الإحصاء بالمديريات و الإدارات التعليمية ، سرعــة الانتهاء من تسجيل جميع بيانات السادة المتعاقدين " معلم مسـاعد " وتسليم كلمات المـرور الخاصة بهـم تمهيداً لاختبارات التسكين على وظيفة معـــلم

فرج فاروق
07-09-2009, 09:18 PM
هذا ما ورد فى موقع الأكاديمية المهنية للمعلمين

http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gif بشـــرى للســـادة المعــلمين المســـاعديـن .... وافق معالي الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين، على قبول ملفات المعلمين المساعدين الراغبين فى دخول امتحان الحصول على شهادة الصلاحية لشغل وظيفة معلم ، حتى فى حالة عدم حصولهم على الوحـدات الأربعة المطلوبة من الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر ICDL، علــى ألا يصدر قرار الترخيص للمعلم المساعد بعد اجتياز الاختبار إلا بعـد إحضار ما يفيد اجتياز هذه الوحـدات الأربعة " Windows- Word - Power point - Internet and Email " . وقد تم التنبيه على فروع الأكاديمية بالمحافظات الالتزام بهذا التيسير ... مع التمنيات بالتوفيق للجميع .

فرج فاروق
07-09-2009, 09:19 PM
وهذا ما ورد فى موقع وزارة التربية والتعليم بوابة الخدمات الاليكترونية

مهــم وعـــاجل
تهيـب الإدارة الالكترونية للتعليم بالسادة مديري إدارات ورؤساء أقسام الإحصاء بالمديريات و الإدارات التعليمية ، سرعــة الانتهاء من تسجيل جميع بيانات السادة المتعاقدين " معلم مسـاعد " وتسليم كلمات المـرور الخاصة بهـم تمهيداً لاختبارات التسكين على وظيفة معـــلم

فرج فاروق
07-09-2009, 09:22 PM
لا يوجد أي رد فعل من أى مسئول فى الازهر

بل بلعكس تم خصم جزء من المرتبات وهكذا الازهر يكون عكس الاتجاه

فرج فاروق محمد
مدرس بالازهر
ياريت لو فى اخبار حد يحاول يطمنا

mohamed ali bacha
07-09-2009, 09:27 PM
انا مدرس لغة فرنسية خريج كلية الاداب دفعة مايو 1996 جامعة طنطا
وللا سف الشديد علشان انا اداب ومش تربية لم استطع التعين الى الان فى وظيفة مدرس مع انى بشتغل مدرس خصوصى للطلبة فى قريتى مع بعض الطلبة لانى لا اعرف فى الحياة غير التدريس
وكنت سمعت ان فية مسابقة فى الاسكندرية فى مدينة العامرية طالبين اعداد كبيرة من مدرسى اللغة الفرنسية بس للا سف انا مش عارف هم شرطين الاقامة فى الاسكندرية يعنى ابناء الاسكندرية بس ولا اى محافظة
وكمان هل مشترطين خريج تربية فقط ولا اية هى الشروط
فارجوك لو ممكن حديعرف ويرد على برسالة او باىطريقة اكو ن شاكر لك
احسن انا من قرية فى مركز زفتى محافظة الغربية يعنى بيعد جدا جدا عن الاسكندرية واحنا كمان فى صيام يعنى السفر هيكون مشكلة كبيرة لى فلو تتقدر تساعدنى باى معلومة اكن ممتن لك جدا وجزاك اللة خيرااا
رقم تليفونى 0167955242
او الايميل
mr_yasser31***********

mohamed ali bacha
07-09-2009, 09:29 PM
mr_yasser31***********

تامر الرفاعى
07-09-2009, 10:47 PM
انا تامر الرفاعى
مدرس لغه فرنسيه متعاقد فى الازهر منذ 2007
ليسانس تربيه جامعة المنصوره
ليسانس اداب جامعة طنطا
تمهيدى ماجستير
محل الاقامه:دمياط

Mr.Trueman
07-09-2009, 11:14 PM
رواه مسلم

NO COMMENT!!!!!!!!!!!!:blush::blush::blush:

مسيو عاطف
08-09-2009, 12:05 AM
ياعاطف انت فين يابنى ياريت لو دخلت تطمنى عليك وحشتنى بجد دا انت كنت عامل حس للمنتدى وبعدين انا عايز اعرف ايه الأخبار عندكم النشرة وصلت ولا لسة انا المرة دى خايف يكون الراجل اللى كان جايب النشرة توفى
الاخ العزيز mmeegypt الف شكر على سؤالك عنى... وانا الحمد لله بخير وقدمت فى الاكاديمية... وبصراحة انا زهقت من اللى بيحصل فينا وكنت ناوى ابطل ادخل الموقع وانسى كل حاجة لانى تعبت جدا من الاخ الوزير اللى مابيصدقش فى اى كلمة يقولها مش هو اللى قال هنثبت 80 الف فى اول شهر سبتمبر ......والنبى حد يساله هما فين يا حج؟ وانا بكرر شكرى ليك مرة تانية وان شاء الله معاكم على طول واللى يحصل يحصل ...هى موتة واللا اكتر

مسيو عاطف
08-09-2009, 12:10 AM
على فكرة انا تربية فرنسى ومتعاقد فى الابتدائى وبدرسلهم عربى وحساب.... حسبى الله ونعم الوكيل

أ/ هشام العيسوى
08-09-2009, 01:54 AM
الناس دى مدرسين ولا فى وظائف اخرى؟
وياترى اخدوا حقهم بعد قد ايه؟
صدقت يااخى فيما قلت

ولكن أبشرك أيضا بأن فيه ناس كانوا متعاقدين وأعرفهم شخصياً وعدى عليهم ثلاث سنوات بدون تثبيت ورفعوا قضايا وتم تثبيتهم

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 05:45 AM
الاخ العزيز mmeegypt الف شكر على سؤالك عنى... وانا الحمد لله بخير وقدمت فى الاكاديمية... وبصراحة انا زهقت من اللى بيحصل فينا وكنت ناوى ابطل ادخل الموقع وانسى كل حاجة لانى تعبت جدا من الاخ الوزير اللى مابيصدقش فى اى كلمة يقولها مش هو اللى قال هنثبت 80 الف فى اول شهر سبتمبر ......والنبى حد يساله هما فين يا حج؟ وانا بكرر شكرى ليك مرة تانية وان شاء الله معاكم على طول واللى يحصل يحصل ...هى موتة واللا اكتر

العفو ياعاطف دا أنت أخ وبعدين أنا عايزك تعلمنى الكمبيوتر بالفرنساوى

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 05:52 AM
الناس دى مدرسين ولا فى وظائف اخرى؟
وياترى اخدوا حقهم بعد قد ايه؟

حبيب قلبى الموضوع ده سهل جداً بس لو مجلس الشعب وافق على قانون الوظيفة العامة الجديد اللى طرحه الوزير احمد درويش هيبقى بالنسبة لينا مشكلة

ادعى ربنا ان يمر علينا ثلاث سنوات وقانون الوظيفة العامة ميطبقش فى الحالة دى سهل اوى التثبيت عن طريق مجلس الدولة أو القضاء الادارى

طبعاً الموضوع عشان اوضحه لحضرتك مش هينفع كتابة ممكن حضرتك تكلمنى على الايميل لو حبيت وانا اشرحلك ازاى الناس دى حصلت على حقوقها وهما على فكرة مدرسين طبعا ً

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 05:57 AM
على فكرة انا تربية فرنسى ومتعاقد فى الابتدائى وبدرسلهم عربى وحساب.... حسبى الله ونعم الوكيل

شوف ياعاطف المشكلة منك الوقتى ياحبيب قلبى اعمل طلب للموجه العام بتاعك واطلب فيه نقلك لتدريس اللغة الفرنسية اللى هيه تخصصك وفى حالة رفض الموجه العام المباشر لك لطلبك على طول اعمل فاكس لوزير التربية والتعليم وطالبه بأنك توضع فى المكان الصح اللى هوا تخصصك الموضوع ده عايز منك تحرك ومتسكتش وصدقنى هتدعيلى بعد كدة وان طلبك لم يجاب بعد الفاكس ومن خلال الموجه العام كلمنى وانا هقلك على الخطوة اللى تعملها بعد كدة
تعرف انا لما جالى التعيين وجدتهم وضعنى فى مدرسة ابتدائية لتدريس مادة الكمبيوتر رفضت على طول استلام العمل وعملت تظلم وقلت فيه ازاى ابقى راجل معايا بكالوريوس تربية نوعية حاسب ودراسات عليا (حاسب ) واتعين ابتدائى وفيه غيرى خريج تجارة( اللى مش متخصص ) متعين مدرس كمبيوتر اعدادى وقلت فى طلبى على أى أساس تم التوزيع وفى نهاية الطلب ذكرت أنه فى حالة عدم تلبية طلبى سأقوم باللجوء للوزاة ثم النيابة الادارية والقضاء على طول طلبى اتوافق عليه وتم نقلى للمرحلة الاعدادية وندبى يومين لإحدى مدارس البنات الثانوية

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 06:09 AM
mmeegypt
جزاك الله خيرا على الرد

وجزاكم مثل ياأختى الفاضلة ميادة 3

كنت عايز أسأل حضرتك على سؤال وياريت حضرتك تجوبينى عليه

متعرفيش ميادة 1 وميادة 2 فين ؟؟؟؟؟؟؟؟

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 06:27 AM
فيه خبر للمتعاقدين انا اكتشفته بالصدفه بخصوص الأجازات بس جامد جدا وقميل أوى

satra
08-09-2009, 08:22 AM
ارجو الرد سريعا
هل لخريجى اداب التقديم فى الاكاديميه
مع العلم انه قدم فى الدبلومه
جزاكم الله خيرا

(هند)
08-09-2009, 05:34 PM
فيه خبر للمتعاقدين انا اكتشفته بالصدفه بخصوص الأجازات بس جامد جدا وقميل أوى
السلام عليكم
ياترى ايه الخبر ممكن نعرفه ولا سر

MUSTAFAEGYPT
08-09-2009, 08:07 PM
السلام عليكم
ياترى ايه الخبر ممكن نعرفه ولا سر

لا مش سر طبعا بس خبر جميل بالنسبة للأجازات وعرفته بالصدفه عن طريق التنظيم والادارة والخبر هو .............. لحظة هرد على التليفون وارجع أكمل

سها أحمد شوقي
08-09-2009, 09:02 PM
ههههههههههههههههههههههههههه

مصطفى1981
08-09-2009, 09:16 PM
طب فين اكاديمية القليوبية

مصطفى1981
08-09-2009, 09:20 PM
انا مدرس حاسب بعقد و عقدى هيخلص فى شهر4 اعمل دبلومة التربوى ويبقى لسة اقدامى سنتين ولا انفض و فين اكاديمية القليوبية حد يقولى رقمى 0191138915

Mr.Trueman
08-09-2009, 11:45 PM
روى الأمام الترمذى رحمه الله ، عن عبد الله بن عباس قال :

كنت خلف رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما قال يا غلام ، إني أعلمك كلمات : احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء ، لم ينفعوك بشيء إلا قد كتبه الله لك، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ، رفعت الأقلام وجفت الصحف

أ/ هشام العيسوى
09-09-2009, 01:16 AM
انا بقالى 4 مش 3!!
انا بعتلك الايميل وهيكون بينا حوار اعرف ازاى الناس حصلت على حقوقها عشان اعمل زيهم
حبيب قلبى الموضوع ده سهل جداً بس لو مجلس الشعب وافق على قانون الوظيفة العامة الجديد اللى طرحه الوزير احمد درويش هيبقى بالنسبة لينا مشكلة

ادعى ربنا ان يمر علينا ثلاث سنوات وقانون الوظيفة العامة ميطبقش فى الحالة دى سهل اوى التثبيت عن طريق مجلس الدولة أو القضاء الادارى

طبعاً الموضوع عشان اوضحه لحضرتك مش هينفع كتابة ممكن حضرتك تكلمنى على الايميل لو حبيت وانا اشرحلك ازاى الناس دى حصلت على حقوقها وهما على فكرة مدرسين طبعا ً

أ/ هشام العيسوى
09-09-2009, 01:18 AM
حرام عليك
اعصاب الناس ماتستحملش هزار!!
لا مش سر طبعا بس خبر جميل بالنسبة للأجازات وعرفته بالصدفه عن طريق التنظيم والادارة والخبر هو .............. لحظة هرد على التليفون وارجع أكمل

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 01:27 AM
انا بقالى 4 مش 3!!
انا بعتلك الايميل وهيكون بينا حوار اعرف ازاى الناس حصلت على حقوقها عشان اعمل زيهم

اوكى انا هضيفك بس والله النت بطىء جدا الآن وبيفصل منى

Esraa_english
09-09-2009, 02:49 AM

معرفناش الخبر كل ده التليفون مخلصشي

هههههههههههههههههه

يارب الخبر يكون حلو وليك الحلوه:av4056bb7jp3:

magda9910
09-09-2009, 11:59 AM
جزاكم الله خيرا اتمنى لكم جميعا التوفيق يا ريت تمدونا باخر الاخبار

أبوطالب82
09-09-2009, 02:29 PM
ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 02:38 PM
فيه مثل انجليزى أنا بعتز بيه المثل بيقول

كلما ازدادت معرفتى بالناس ازداد حبى لكلبى

المثل ده كنت ذكرته فى أحد الأبحاث استنادا وأعجب اللجنة جداً

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 02:43 PM
انا بقالى 4 مش 3!!

الصديق الفاضل /

أنا ضفت حضرتك وفى انتظارك

تحياتى

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 02:54 PM
جزاكم الله خيرا اتمنى لكم جميعا التوفيق يا ريت تمدونا باخر الاخبار

وياريت حضرتك برده تمدينا بأى أخبار كدة ولاكدة احنا مش عايزين حد يخبى أى خبر زى ناس هنا قاعدين يتحججوا بأنهم بيردوا على التليفون بقالهم يوم ولسة التليفون مخلصش

امال بقى لو كان راح يشترى عيش كان هيرد علينا امتى ...... السنة الجاية ........

satra
09-09-2009, 02:56 PM
ارجو الرد سريعا
جزاكم الله خيرا

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 02:59 PM
انا مدرس حاسب بعقد و عقدى هيخلص فى شهر4 اعمل دبلومة التربوى ويبقى لسة اقدامى سنتين ولا انفض و فين اكاديمية القليوبية حد يقولى رقمى 0191138915

لو مش خريج كلية تربية طبعا اعمل الدبلوم التربوى والدبلوم التربوى له مصنفات فيه دبلوم عام فى التربية ودى مدتها سنة واحدة وانصح حضرتك بيها قبل مامدة العقد تخلص وفيه دبلوم خاص وده مدته سنتان وطبعا احنا فى غنى عنه طالما فيه دبلوم مدته سنة وفيه دبلوم مهنى

sally2009
09-09-2009, 03:02 PM
السلام عليكم.....
ليس لخريج الاداب التقدم للأكاديميه ....لأنهم بيشترطوا شهادة التأهيل التربوى ........بس ولا يهمك ..الأكاديميه مفتوحه أول ما تخلص الدبلومه هتقدم وتحصل على شهادة الصلاحيه ان شاء الله.....وربنا يوفقك.....

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 03:05 PM
ارجو الرد سريعا
جزاكم الله خيرا

الصديق الفاضل /

حضرتك لو ليسانس آداب وتربية لابد من الرجوع للأكاديمية لأنها ممكن تقبلك بدون دبلومة الرجاء الاتصال على هذا الرقم وبسرعة للاستفسار بالأكاديمية عندنا هنا 0572403787

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 03:09 PM
الأكاديمية بتفتح عندنا لحد الساعة 3 عصرا

رحمة حسن
09-09-2009, 03:54 PM
ادعولى يا جماعة
افتكر ان محافظتى هى المحافظة الوحيدة اللى العقودات فيها لا تنص على بند الاكاديمية وهم مش موافقين بالعقد اللى مش فيه البند ده رغم انى والله مستوفاه لجميع شروط الاكاديمية
ومش عارفة المسألة هتنتهى على ايه ربنا يستر

حازم ناجح
09-09-2009, 05:17 PM
انتو عايزين تتثبتو ا ولا عايزين تستقلو ا لواحدكم ياعالم بلاش غباء

حازم ناجح
09-09-2009, 05:20 PM
التعاقد جبلى عقدة

الحارث_1
09-09-2009, 05:56 PM
ايه الاستخفاف بعقول الناس ده الاكادمية مفيهاش دراسة ولا ايي معلومة جديدة مفيش غير امتحانات فقط طيب ليه الشروط المؤهل التربوي طلما في امتحان في التربيةهو لازم ادخل دبلوم تربوي وانجح علشان ادخل امتحان وانجح طب منا نجحت في الكليه هو ايه الحكاية بضبططيبطيب الاكاديمية بتعترف بكليات التربية؟ سؤال صعب لات لوبتعترف بها مش يكون في امتحان في التربية لومش بتعترفمش هيكون شرط من دخول الاكاديمية اااااااااااااااااااه دمااااااااااااااااااااااااااااااااااغييييييييييييي يييييييي انا مش فاهم حاجة

مياده3
09-09-2009, 06:06 PM
الأكاديمية بتفتح عندنا لحد الساعة 3 عصرا

ممكن حضرتك تكتب ايه اللى مطلوب بالضبط للتقديم لاكاديمية دمياط الجديده والمواعيد لان لسه محدش قدم عندنا فيها
وجزاك الله خيرا

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 06:38 PM
لا اله الا الله

سها أحمد شوقي
09-09-2009, 07:43 PM
مفيش حد عااارف هنمتحن إمتي بالظبط

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 08:39 PM
مفيش حد عااارف هنمتحن إمتي بالظبط

فيه واحد زميلى إسمه عارف عماشة هروح أسأله

MUSTAFAEGYPT
09-09-2009, 08:46 PM
ممكن حضرتك تكتب ايه اللى مطلوب بالضبط للتقديم لاكاديمية دمياط الجديده والمواعيد لان لسه محدش قدم عندنا فيها
وجزاك الله خيرا

الأكاديمية فاتحة الباب للتقديم من 17/8 الى الآن ولم تحدد مواعيد لإغلاق باب التقديم ويبيتم قبول الملفات يوميا ابتداءاً من الساعة الواحدة حتى الثالثة

بالنسبة للأوراق يااختى الفاضلة ميادة 3 مع العلم إن حضرتك معرفتنيش ميادة واحد واتنين فين نفس المطاليب اللى ذكرها الأخوة هنا بالمنتدى بخلاف الآتى :

الأكاديمية هنا لا تشترط مرور عام كامل على المتعاقد أهم شىء يكون حضر تيرمين فى المدرسة
تقرير الآداء بتاع الموجه والمدير موجود الصيغة بتاعته هنا فى الأكاديمية بتنقليها وبتمضى عليها مدير المدرسة والموجه
انا كنت النهاردة عند الأكاديمية لقيت ناس بيقدموا من بلقاس والمنصورة

(هند)
10-09-2009, 11:56 AM
السلام عليكم
شكرا للاهتمام والرد
ش كفاية المسئولين بيعذبونا احنا كمان هنستخف بعض

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 12:44 PM
مش كفاية المسئولين بيعذبونا

لقد حزنت كثيراً لقيام المسئولين ب*****ك

ودائما تذكرى قوله تعالى ( ولا تحسبن الله غافلاً عما يعمل الظالمون إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار )

فإصبرى وإحتسبى

وممكن حضرتك تراسلى منظمات حقوق الانسان أو مركز النديم لحقوق الانسان للتحقيق فى قضايا ال*****

(هند)
10-09-2009, 01:04 PM
السلام عليكم
شكرا لذوقك واهتمامك

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:04 PM
ادعولى يا جماعة
افتكر ان محافظتى هى المحافظة الوحيدة اللى العقودات فيها لا تنص على بند الاكاديمية وهم مش موافقين بالعقد اللى مش فيه البند ده رغم انى والله مستوفاه لجميع شروط الاكاديمية
ومش عارفة المسألة هتنتهى على ايه ربنا يستر

الأخت الفاضلة

الرجاء الرجوع والتأكد من صحة هذه المعلومات لأن المتعاقدين القدامى عندنا بيقدموا عادى مع ان عقدهم لاينص على بند الكاديمية

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:07 PM
انا غتدى متعاقدين بالمدرسة من خمس سنوات عقد قديم واخدوا كمان الرقم السرى معانا نحن اصحاب العقود المميزة

فحضرتك ارجعى للأكاديمية فما ضاع حق وراء مطالب

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:14 PM
وتأكدى أن الدور عليكم قد تكون الأكاديمية عندكم بتعمل كدة عشان عملية تنظيم لا أكثر عشان يخلصوا من اصحاب العقود اللميزة وبعد كدة يتفرغوا ليكم العملية عملية وقت مو أكثر

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:24 PM
لقد تذكرت الآن كلمة لأحد اساتذتى عندما قال لى

( يامصطفى إنك فى حياتك سوف تقابل أناس عقولهم مثل عقول العصافير فتعامل معهم بعقلية متقدمة )

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:27 PM
ممكن تكون الأكاديمية بتعمل معاكم كدة عشان تنظم العملية شوية فلا تقلقى والدور عليكم بعد ذلك

(هند)
10-09-2009, 01:50 PM
السلام عليكم
ياريت نشوف الايجابية دى والردو الذكية والتفاعل وسرعة الرد والمشاركات الايجابية الفعالة فى صفحة الحملة الكبرى لتثبيت المدرسين المتعاقدين وعلى فكرة الحملة للايجابين فقط

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 01:53 PM
لقد تذكرت الآن كلمة لأحد اساتذتى عندما قال لى

( يامصطفى إنك فى حياتك سوف تقابل أناس عقولهم مثل عقول العصافير فتعامل معهم بعقلية متقدمة )

وقد يسأل سائل لماذا تذكرت هذه الكلمة الآن

فأقول له رداً على إحدى الرسائل الخاصة

للأسف الشديد فيه ناس يظهرون أمامنا بمظهر حسن داخل المنتدى وفى البرايفت تظهر شخصيتهم الحقيقة

وأنا أحذرهم

(هند)
10-09-2009, 01:59 PM
السلام عليكم
اولا انا الى يقصدها الاستاذ مصطفى انا مغلطش فيك ولا قلت حاجه انت الى بدات بس محبتش يكون الموقع ساحه للكلام والردود الى مش ليها لازمه وبتحذرنى من ايه حضرتك ؟؟؟

(هند)
10-09-2009, 02:05 PM
واحب اقول لحضرتك انا لو فيه حاجه عايزه اقولها وهغلط فيك زى ما انت غلطت فيا من الاول على الاقل قلتها فى رساله خاصه مش قدام الموقع كله والحد له انا مقلتش اى كلام غلط ليك لحد الان وحتى فى الرساله الخاصة وان مش زى ما بتقول بظهر بشكل تانىفى البرفيت الحمد لله ناس كتير تعرفنى من الموقع وبيكلمونى واسلوبنا واحد سواء برفيت او ميل او على الموقع

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 02:08 PM
لا اله الا الله

(هند)
10-09-2009, 04:07 PM
السلام عليكم
والله ما اهانه وعموما على الرغم انهم ميعرفوش الرساله فيها عموما انا اسفه لحضرتك
بس التجاهل بقه يكون لغطاطتنا واسفه مره تانية وعلى فكرة انا بعتذر عن غلطى ومش هنظر لغطلك فى اخر مشاركة

(هند)
10-09-2009, 04:17 PM
انا نويت ان شاء الله انسحب من المكان ده ومش هتشوفونى تانى وسلام

Observer
10-09-2009, 04:25 PM
الأخت هند عزت من أكثر الأعضاء إحتراماً وتهذباً فى الحديث
و لا تتأخر عن تقديم يد العون الصادق لأى زميل أو عضو فى أى وقت
لنظهر مزيداً من الرقى و الإحترام فى التعامل مع بعضنا البعض

Observer
10-09-2009, 04:30 PM
موقع اليوم السابع يهتم بحملة إسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين

كفانا سلبية لنشارك جميعاً فى الحملة

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154&page=28 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154&page=28)

أ/ هشام العيسوى
10-09-2009, 04:50 PM
مش معقولة بقى كل واحد يزعل من حاجة يقولك انا خارج ومعدتش داخل تانى
احنا معلمين يااستاذة هند ولازم يكون عندنا حلم وصبر اكتر من كده
انا نويت ان شاء الله انسحب من المكان ده ومش هتشوفونى تانى وسلام

MUSTAFAEGYPT
10-09-2009, 07:12 PM
السلام عليكم
والله ما اهانه وعموما على الرغم انهم ميعرفوش الرساله فيها عموما انا اسفه لحضرتك
بس التجاهل بقه يكون لغطاطتنا واسفه مره تانية وعلى فكرة انا بعتذر عن غلطى ومش هنظر لغطلك فى اخر مشاركة

السلام عليكم

وانا أعتذر أختى الفاضلة عن آخر مشاركة مع القيام بحذفها ولست أدرى كيف وصلت الأمور لذلك

وأنا أعتبر أن دخولك هنا مرة أخرى دليل قاطع على تقبلك لإعتذارى

أنا كنت بحاول إضفاء نوع من المرح على المشاركات الخاصة بى لأن بجد إخوانى المتعاقدين يأسوا من كثرة الكلام والأخبار التى لاتلتزم الوزارة بتنفيذها فما كنت أفعله كنت أعتبره محاولة للتخفيف بنوع من المرح مع اعطاء معلومة جديدة

(هند)
10-09-2009, 10:15 PM
السلام عليكم
انا بشكرك والله على الروح دى بس كنت اقصد الصفحة دى بس انا عمرى ما اتخلى عن الحملة لو حتى ايه وانا قبلت الاعتذار لانى اصلا مزعلتش لان اعتبرت الكلام مش لى

salama201043
10-09-2009, 11:15 PM
هل يشمل ذلك متعاقدي الأزهر الشريف

محمد عاطف 22
10-09-2009, 11:47 PM
والله ياجماعة الموضوع خد اكتر من حجمة مابين الاستاذة هند والاستاذ الفاضل
ياجماعة بلاش المبدأ دة

اوصنى يارسول الله :- قال لاتغضب

Mr.Trueman
11-09-2009, 12:47 AM
مفيش حد عنده عروسة لي؟ وياريت تكون متعقده وكلها عقد هى كمان عشان حياتنا تبقى كلها عقد فى عقد

مونى عزمى
11-09-2009, 01:15 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

مش كفاية علينا الاسم متعاقدين جاى كلة من العقد وقلقعويشن

MUSTAFAEGYPT
11-09-2009, 04:07 AM
شوفوا ياجماعة نحن متعاقدين دمياط يسمح لنا بكل شىء كمتعاقدين فيما عدى شيئان اننا ناخذ أجازة بدون مرتب او اننا نعمل اعارة داخلية لاحدى المدارس الخاصة او خارجية دول الحاجتين اللى مش مسموح لينا هنا بيهم

للأسف الشديد فيه مديريات تعليمية متعسفة وبترفض تنفيذ اللوائح أوبصفة عامة يرفضون عمل أى شىء للمتعاقد مجرد أما المسئول يعرف انك متعاقد يقلك طلبك مرفوض لكن الملاحظ أن العقد بتاعنا يحتوى على بند قانون العاملين بالدولة وبالتالى لنا كافة الحقوق

MUSTAFAEGYPT
11-09-2009, 04:09 AM
كان فيه مدرسة خاصة عايزانى لتدريس مادة الحاسب الآلى ولما رحت المديرية رفضوا الموافقة على الاعارة الداخلية من الحكومة للمدرسة الخاصة قللتلهم ازاى انا بينطبق عليه قانون العاملين بالدولة ومايسرى على المثبت يسرى عليه فردت عليه مديرة الشئون القانونية و قالت كلامك سليم بس انت متعاقد لسد العجز منقدرش نوديك مدرسة خاصة واحنا هنا فى احتياجك

MUSTAFAEGYPT
11-09-2009, 04:14 AM
بالنسبة للمرتبات ياجماعة هيه متشابهة فى كل المحافظات ولا لا

أنا باخد مرتب قدره 422 بالحوافز بعد خصم النقابة والتأمينات وكله كله ( 322+100ج حافز اثابة )

انا طبعا مبحكيش قصص انا بحاول اوضح مواقف بحيث ان اخوانى الأفاضل يستفيدوا منها لأن انا على علم ان فيه ادارات الى الآن ترفض عمل النقابة للمتعاقدين او منحهم اجازات شبه دائمة زى ما المديرية بتعمل معانا هنا

كلمة وبامانة المديرية عندنا هنا الى حد ما متفاهمة وبتساعدنا وبتقف جنبنا وبتمدنا بكل قرارات جديدة

منى البهائى
11-09-2009, 09:40 AM
أتمنى أن تقلبونى صديقة جديدة لكم

أنا متعاقدة أيضا بالتربية والتعليم ومن كثرة همومى بخصوص العقد انا كنت ببحث على جوجل عن مشاكل المتعاقدين واثناء البحث دخلت منتداكم وتمنيت أن أكون أخت لكم

ra23sh
11-09-2009, 11:15 AM
أتمنى أن تقلبونى صديقة جديدة لكم

أنا متعاقدة أيضا بالتربية والتعليم ومن كثرة همومى بخصوص العقد انا كنت ببحث على جوجل عن مشاكل المتعاقدين واثناء البحث دخلت منتداكم وتمنيت أن أكون أخت لكم

اهلا بك اختي العزيزة معنا
شاركونا حملتنا الكبرى المستمرة لاسترداد حقوقنا على موقع بوابة الثانوية العامة على الرابط التالي
مهمتنا الحالية هي التضامن والوقوف جنبا الى جنب وتوحيد صفوفنا والمناداة بحقوقنا

hossam_azazi
11-09-2009, 11:54 AM
سلامي للجميع

أ/ هشام العيسوى
11-09-2009, 01:41 PM
اهلا باخوننا الجدد معنا
وياريت كله يشارك بفاعلية فى الحملة عشان نسترد حقوقنا

سها أحمد شوقي
11-09-2009, 02:45 PM
إلتمسوا الدعاء في العشر الأواخر من رمضان

أبوطالب82
11-09-2009, 02:49 PM
ربنا افرغ علينا صبرا وثبت أقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين

ahmed salh
11-09-2009, 05:55 PM
هام جداااااااا ارجوا من جميع الاخوه المتعاقدين من قراءه الماده 72 من القانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر وملاحظه هذة الجملة واكتشاف اكبر عمليه ظلم للمدرسين المتعاقدين ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل به-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوي المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا البابذا الباب.مامعنى هذة المادة 72 من قانون الكادر ان اي شروط جديدة لشغل وظيفة معلم مثل المؤهل التربوي و icdl ,وغيرها من الشروط لاتطبق علي الشاغلون لوظاءف تعليميه في تاريخ العمل بهذا الباب ان هذه الماده 72 تعني ان يتم تسكين المدرسين المؤ قتين وقت صدور الكادر في 7/2009في وظيفه مدرس مباشرة اي المدرسين المتعاقدين في2005و2006و2007 يتم تسكينهم مباشرة عند تطبيق القانون اي في بدايه 2008 وان من يتم التعاقد معة اول مره من بدايه 2008 يكون تعا قد مدرس مساعد لمدة سنتين ثم ينفذ علية شروط الاكاديميه والكتاب الدوري

منى البهائى
11-09-2009, 06:49 PM
شاركونا حملتنا الكبرى المستمرة لاسترداد حقوقنا على موقع بوابة الثانوية العامة على الرابط التالي

جزاكم الله خيرا

منى البهائى
11-09-2009, 06:51 PM
شوفوا ياجماعة نحن متعاقدين دمياط يسمح لنا بكل شىء كمتعاقدين فيما عدى شيئان اننا ناخذ أجازة بدون مرتب او اننا نعمل اعارة داخلية لاحدى المدارس الخاصة او خارجية دول الحاجتين اللى مش مسموح لينا هنا بيهم

للأسف الشديد فيه مديريات تعليمية متعسفة وبترفض تنفيذ اللوائح أوبصفة عامة يرفضون عمل أى شىء للمتعاقد مجرد أما المسئول يعرف انك متعاقد يقلك طلبك مرفوض لكن الملاحظ أن العقد بتاعنا يحتوى على بند قانون العاملين بالدولة وبالتالى لنا كافة الحقوق

انا فعلاً اسمع ان المديرية عندكم كويسة فى دمياط لأن بنت عمى من هناك ومتعاقدة

منى البهائى
11-09-2009, 08:32 PM

انا دخلت الجروب بس مش عارفة ازاى اتعامل معاه ................... رجاء توضيح كيفية التفاعل والمشاركة

زيادحمدى
11-09-2009, 11:49 PM
زميلة لنا في المدرسة تشغل وظيفة مساعد أخصائي اجتماعي
تقدمت بأوراقها للأكاديمية ب فطلبوا منها شهادة التأهيل التربوي
وأصروا عل ذلك من جميع المتقدمين من الأخصائيين مع العلم أن منهن
حاصلات على درجة الماجستير في تخصص الخدمة الاجتماعية
نرجو الاستفسار من الأخوة فبي باقي المحافظات .
في انتظار الرد

Mr.Trueman
12-09-2009, 12:01 AM
اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عنا

منى البهائى
12-09-2009, 07:46 AM
no comment

MUSTAFAEGYPT
12-09-2009, 09:33 AM
زميلة لنا في المدرسة تشغل وظيفة مساعد أخصائي اجتماعي
تقدمت بأوراقها للأكاديمية ب فطلبوا منها شهادة التأهيل التربوي
وأصروا عل ذلك من جميع المتقدمين من الأخصائيين مع العلم أن منهن
حاصلات على درجة الماجستير في تخصص الخدمة الاجتماعية
نرجو الاستفسار من الأخوة فبي باقي المحافظات .
في انتظار الرد

فى دمياط عندنا أى شهادة حاصل عليها المتعاقد وليس مذكور فى الدرجة كلمة تربية لابد له من الحصول على المؤهل التربوى وقيس على هذا الكلام كل المؤهلات وبذلك يكون مؤهل بكالوريوس الخدمة الاجتماعية يحتاج الى مؤهل تربوى

MUSTAFAEGYPT
12-09-2009, 09:37 AM
اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عنا

آاااااااااااااااااامين

ra23sh
12-09-2009, 11:32 AM
انا دخلت الجروب بس مش عارفة ازاى اتعامل معاه ................... رجاء توضيح كيفية التفاعل والمشاركة
يا جماعة موضوع الانضمام لينا في الجروب على الفيس بوك مهم جدا لحملتنا .......... اولا لابد ان يكون للشخص حساب على الفيس بوك ثم بعد ذلك يدخل على رابط الجروب ويقوم بالانضمام للجروب عن طريق Join Group الموجودة على يمين الصفحة ثم بعد ذلك يمكنم المشاركة من خلال The Wall او Discussion Board
واذا كان هناك مشكلة في الانضمام للجروب انا في خدمة الجميع ......... لانه من المهم ان نسير في الطريق الصحيح
وادعو الكسالى ان يفيقوا من نومهم وينضموا لنا لان الامر لن يستغرق سوى دقائق..............
والله الموفق والمستعان

zftooty
12-09-2009, 11:50 AM
أخوكم
محمد أحمد الزفتاوى
مدرس حاسب آلى بالتعاقد
بكالوريوس تربية نوعية 2005

ra23sh
12-09-2009, 12:02 PM
أخوكم
محمد أحمد الزفتاوى
مدرس حاسب آلى بالتعاقد
بكالوريوس تربية نوعية 2005

اهلا بك اخي العزيز بيننا .......... ونرحب بك بالانضمام لحملتنا وللجروب الخاص بنا وننتظر مشاركاتك الفعالة

زيادحمدى
13-09-2009, 02:45 AM
فى دمياط عندنا أى شهادة حاصل عليها المتعاقد وليس مذكور فى الدرجة كلمة تربية لابد له من الحصول على المؤهل التربوى وقيس على هذا الكلام كل المؤهلات وبذلك يكون مؤهل بكالوريوس الخدمة الاجتماعية يحتاج الى مؤهل تربوى

شكرا على سرعة الرد

ابو كريمان
13-09-2009, 02:51 AM
حسبى الله ونعم الوكيل

ahmed salh
13-09-2009, 01:10 PM
ام جداااااااا ارجوا من جميع الاخوه المتعاقدين من قراءه الماده 72 من القانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر وملاحظه هذة الجملة واكتشاف اكبر عمليه ظلم للمدرسين المتعاقدين ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل به-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوي المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا البابذا الباب.مامعنى هذة المادة 72 من قانون الكادر ان اي شروط جديدة لشغل وظيفة معلم مثل المؤهل التربوي و icdl ,وغيرها من الشروط لاتطبق علي الشاغلون لوظاءف تعليميه في تاريخ العمل بهذا الباب ان هذه الماده 72 تعني ان يتم تسكين المدرسين المؤ قتين وقت صدور الكادر في 7/2009في وظيفه مدرس مباشرة اي المدرسين المتعاقدين في2005و2006و2007 يتم تسكينهم مباشرة عند تطبيق القانون اي في بدايه 2008 وان من يتم التعاقد معة اول مره من بدايه 2008 يكون تعا قد مدرس مساعد لمدة سنتين ثم ينفذ علية شروط الاكاديميه والكتاب الدوري

ahmed salh
13-09-2009, 01:23 PM
ارجو من السادة المدرسين والقائمين على الحمله قراءة المادة 72 من قانون الكادر لانها تنص على تعيين كل المدرسين العاملين في التدريس اثناء وقيل صدور القانون بدون اي شرط جديد مثل المؤهل التربوي وبالتالي بدون التقديم في الاكاديميه ولا اى حاجة لكل من كان يعمل اوتعاقد قبل 7/2007 تاريخ صدور قانون الكادر والتى تطالب الجهة التنفيذيه وهي التعليم والتنميه الاداريه باثتثناء كل المدرسين المتعاقدين قبل الكادر من اي شروط لتعينهم في وظيفه مدرس وتعينهم فور تطبيق الكادر اي منذ بدايه 2008 ولنا الحق في المطالبه بالتعويض المادي عن هذه الفتره لاننا نستحق وظيفه معلم والمرحله الثانيه من الكادر

ahmed salh
13-09-2009, 08:06 PM
يا جماعة احنا كلمتنا واحدة لان المطالب بتاعتنا لازم نوضح فيها موقفنا وان المادة 72 من القانون الكادر هي التى تحل المشكله لان لوسئل وزير النعليم او التنميه الاداريه عن المتعاقدين سوف يهرب من الاجابه بأن ذلك يحتاج تعديل تشريعي وقانون ونحن نطالب بتطبيق القانون هناك 24000 زميل واعتقد ان معظمهم من المتعاقدين شاهدوا الموضوع الخاص بالمتعاقدين في هذة الصفحه اعتقد يجب اللجوء لنقاب المعلمين لكي تطالب بحقنا ومسأله الوزراء عن اسباب عدم تصبيق المادة 72 من الكادر

w3w2010
13-09-2009, 11:03 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

emtaha2010
14-09-2009, 01:15 AM
مازالت سلسلة العذاب والمعاناه مستمره للمتعاقدين في الازهر الشريف
وحسبنا الله ونعم الوكيل

خبر سيئ :stickjo4:

مازال الخصم من مرتبات المتعاقدين مستمرا (قبضت مرتب شهر 9 زي شهر 8 أي 310,25 جنيها)

:abdoog8: :giljotiiniug3:

MUSTAFAEGYPT
14-09-2009, 04:10 AM
وحسبنا الله ونعم الوكيل

مازال الخصم من مرتبات المتعاقدين مستمرا (قبضت مرتب شهر 9 زي شهر 8 أي 310,25 جنيها)

ممكن حضرتك تسأل فى الحسابات عن سبب الخصم ممكن يكونوا بيعملوا ليكم النقابة أو اى شىء من هذا القبيل

مياده3
14-09-2009, 12:42 PM
mmeegypt
ممكن اسال حضرتك اخر ميعاد للتقديم فى اكاديمية دمياط امتى سمعنا انه الاسبوع دا الكلام دا صح
جزاك الله خيرا

سها أحمد شوقي
14-09-2009, 01:02 PM
لالالالالالالالالالالا أنا سألتهم قالو ليه إنها مفتوحه

أبوطالب82
14-09-2009, 01:51 PM
أستاذ أحمد صالح كلامك منطقى وزى الفل والله

amiraeltr
14-09-2009, 11:36 PM
فكرة عمل موقع لنا نحن المعاقدين(المظلومين و المهمشين) جيده و لكن ارجو ان تكون فعاله
و بالمناسبه انا م/amiraeltr مدرسه متعاقده بالتعليم الثانوى الصناعى وتعاقد جديد2009/2 ولكنى كنت اعمل بنظام الحصه قبل ذلك.

Mr.Trueman
15-09-2009, 02:20 AM
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

Signore.Ahmed
15-09-2009, 02:39 AM
وحسبنا الله ونعم الوكيل

أنا فى واحد لسه قايلى أن مرتبات المتعاقدين الجدد 100 جنيـــه فقط !!!!!!!!!!!!!! :(

هل الكلام ده حقيقى ، أنا لسه همضى على العقد :(

MUSTAFAEGYPT
15-09-2009, 05:54 AM
mmeegypt
ممكن اسال حضرتك اخر ميعاد للتقديم فى اكاديمية دمياط امتى سمعنا انه الاسبوع دا الكلام دا صح
جزاك الله خيرا

هما لسة محددوش موعد لانتهاء التقديم ياميادة

وبعدين احنا ليه لسة هننتظر ماتروحى تقدمى

احسن شىء انك تقدمى بدرى بدرى

MUSTAFAEGYPT
15-09-2009, 06:00 AM
صدقونى ياجماعة احنا هنا ( المتعاقدين ) فى دمياط قالبين الدنيا رأس على عقب وعاملين حملة قوية فى جرائد دمياط المحلية والمحافظ وعدنا انه هيوضع حل للموضوع ده

لو كل واحد بدأ بنفسه ومحافظته أكيد الوضع هيتغير

MUSTAFAEGYPT
15-09-2009, 10:34 AM
اللهم انى لا اسالك رد القضاء ولكنى اسألك اللطف فيه

جنتى اسامه فارس
15-09-2009, 11:23 AM
السلام عليكم و رحمة الله
انا عندى مشكله كبيييييييييييييييييره جدا و هى التربوى اولا انا اخصائيه تطوير و زميلتى اخصائى اجتماعى و مطلوب منننا دبلوم تربوى عام , و طبعا عوزه اخدها فى مكان سهل لانى عندى اطفال و كمان يكون قريب
المهم عوز اعرف هل الاخصائى للتطوير ليه تربوى ؟ و لو فيه اه الورق المطلوب و الفلوس و كل حاجه عن الموضوع ده علشان انا ارفانه جدا جدا و عوزه اعرف راسى من رجلى
ارجو الرد بسرعه

Signore.Ahmed
15-09-2009, 12:49 PM
يا جماعة ، هل فعلا مرتب المتعاقد 100 جنيه فقط ؟؟؟؟!!!! عقد عادى مش مميز فى البداية .

otroja
15-09-2009, 01:26 PM
السلام عليكم و رحمة الله
انا عندى مشكله كبيييييييييييييييييره جدا و هى التربوى اولا انا اخصائيه تطوير و زميلتى اخصائى اجتماعى و مطلوب منننا دبلوم تربوى عام , و طبعا عوزه اخدها فى مكان سهل لانى عندى اطفال و كمان يكون قريب
المهم عوز اعرف هل الاخصائى للتطوير ليه تربوى ؟ و لو فيه اه الورق المطلوب و الفلوس و كل حاجه عن الموضوع ده علشان انا ارفانه جدا جدا و عوزه اعرف راسى من رجلى
ارجو الرد بسرعه

.... نمرة شئون الطلبة في معهد الدراسات التربوية بجامعة القاهروة ....0235675866
انا اخدت الدبلوم التربوي السنه دي ونجحت بفضل الله
في معهد الدراسات التبويه بجامعة القاهره
بس نظام تعليم اليكتروني او زي مابيسموه التعليم عن بعد
ارتباطك بالمعهد عن طريق النت..... الانشطه والاعلانات عن المقابلات او الامتحانات المناهج ومقابلات الدكاتره
كله بيكون عن طريق النت
كل المطلوب كان مستخرج اصلي للمؤهل وشهادة الميلاد واكيد صورة البطاقه
المصروفات السنه دي كانت حوالي 850 جنيه مصري
والدبلومه سهله جدا وممتعه ...
بس اسمحيلي ازيدك الكلام للاخر
ان في مشكلتين ..اولا كان اخر ميعاد لتقديم 1/9/2009
ومش عارفه ممكن تقدمي التماس او كده ولا لاء

ثانيا نظام التعليم عن بعد السنه دي شرط تقدمك بما يفيد انك اخدتي الicdl
على القل الاربع موديولات بتوع الوورد والباور بوينت و و .... وبردو للاسف مش عارفه هل ممكن زي الاكاديميه كده يكتفوا بانك تمضي تعهد باخد الicdl في اقرب فرصه ولا لاء ؟؟

يا رب اكون افدتك

otroja
15-09-2009, 01:28 PM
يا جماعة ، هل فعلا مرتب المتعاقد 100 جنيه فقط ؟؟؟؟!!!! عقد عادى مش مميز فى البداية .

المتعاقدين الجدد بقبضوا _ المفروض _ صافي 226
الغقد المميز بياخدو 322 تقريبا في اول سنه
تاني سنه 340
تالت 370
والمكافأه زي ماهي ال1600

last_net
15-09-2009, 05:41 PM
جبت الارقام منين
احنا مرتبنا 307 بالعافيه
عمره ماهيعدى 322 تانى اللى بعد التسكين على معلم بلاش كتر كلام وخد الخبر الحلو ده
معلش يا جماعه الحملة هندهديها شوية
ومعلش برضوا لاخونا اللى جايب منشور النقابه لان ده حاجه قديمه فعلا احنا لينا نقابه بس الادارات بتختلف من مكان للتانى فى وقت الخصم والاشتراك
المهم الخبر اللى خلانى طاير من الفرحه
يسرى الجمل يعلناختبارات المعلم المساعد(80 الف) فى اكتوبر الجاى وتعييين الامر اللى متكررش من سنسن
والكلام ده مش من عندى لا من البوم السابع ومبروك التثبيت ليكم

otroja
15-09-2009, 10:29 PM
جبت الارقام منين
احنا مرتبنا 307 بالعافيه
عمره ماهيعدى 322 تانى اللى بعد التسكين على معلم بلاش كتر كلام وخد الخبر الحلو ده
معلش يا جماعه الحملة هندهديها شوية
ومعلش برضوا لاخونا اللى جايب منشور النقابه لان ده حاجه قديمه فعلا احنا لينا نقابه بس الادارات بتختلف من مكان للتانى فى وقت الخصم والاشتراك
المهم الخبر اللى خلانى طاير من الفرحه
يسرى الجمل يعلناختبارات المعلم المساعد(80 الف) فى اكتوبر الجاى وتعييين الامر اللى متكررش من سنسن
والكلام ده مش من عندى لا من البوم السابع ومبروك التثبيت ليكم

اولا الف شكر ليك على اسلوبك في الرد
:slap1qk6:

ثانيا انا اعمل بالعقد منذ ان كان المرتب يا استاذي افاضل 107 جنيه وبتاع 35 قرش تقريباً

وبعدين في تعديل في المرتبات واصبح مرتبنا في متوسط ال195 جنيه ثم 226

ثم انعم الله علينا بالعقد المميز واصبح المرتب لي ولكل من حولي 322 والسنه دي اصبح 340 تقريبا وبنقبضهم ولله الحمد

طبعا كل تغير في الارقام بنتكلم في سنه ماليه
الا نقلة العقد فابنصرف الفلوس زي العقد مامكتوب من تاريخه
يعني الي استلم في ابريل بيقبض من اول ابريل 322 واترقي في السنه الماليه في شهر 7 الى 340 العام الماضي والسنه دي هم بيقبضو 370وملحوظه... انهم قبضو بعد شهر 7 بأثر رجعي

واحنا اللي نزلنا العقود في اكتوبر 2008 قبضنا فرق المرتبات في شهر مارس

اي خدمه:stickjo4:

اكرر شكري لاسلوبك في الرد

تامر الرفاعى
15-09-2009, 11:02 PM
يا جماعه لازم نعترف بحاجه:
-الحمله مش نجحه زى محنا فاكرين...كتير جدا من المتعاقدين لا يعرفوا شئ عن الحمله وخاصتا الاقاليم وذى عندنا فى دمياط لأن كتير جدا ما يعرفوش حاجه عن موقع الثانويه العامه.
لازم يكون فى حل تانى لكن اللى بيحصل ان كل مدرس يدخل يقول كلام تشجيع وخلاص وان دخل وقال كلام جد أكيد بيكون داخل باسم تانى .
لازم نوصل صوتنا للسيد جمال مبارك انا عارف انه بيوقف بجوار الشباب لازم يعرف ان مكانة المدرس اتهزت.
-ازاى هشرح قدام طلاب بيقولولى انك مدرس متعاقد بشكوه نطردك ده غير تناكة اولياء الامور.
-نفس حد يرد عليا: لو واحد هاجر هجره غير شرعيه كلنا بنهاجمه ونقول عليه مغفل ولو واحد اصبح جاسوس لاسرائيل نقول عليه خاين عميل.
ولو واحد معملش كل ده وسمع كلام الحكومه وقدم فى مسابقه واشتغل مدرس وأستحمل كل الاهانات من الساده الاقدم منه ثم بعد كده مشوه/طردوه ياترى هيبقه حالته ايه يا جماعه نفسنا ما نكرهش مصر
لازم نوصل صوتنا لاكتر من مكان لازم ننقل خطوره الموقف لازم نحمى أجيال من انها تكره مصر
-ابوس ايد كل مسئول بلاش تعاملوا المتعاقدين على انهم نجس سيبوهم يشتغلوا بضمير
لازم ننقل رسالتنا على كل المنتديات لازم نحاول نقابل بعض الاعلامين والدور الاكبر يقع على عاتق سكان القاهره لانهم اكثر قرب من صناع القرار
لازم نغير حملتنا ونخلى عنوانها
"حتى لا نكره مصر"
لازم يكون فى ترابط اكثر بين كل المحافظات لازم ناخد ارقام مبويلات بعض ونتواصل لازم نلاقى حد مهم وكبير مكانتا فى المجتمع يراس الحمله لازم نتحرك قبل ما نكره مصر .
لازم نوصل افكارنا للسيد الرئيس اللى اكيد وسط مشاغله هيحللنا مشاكلنا
بنحبك يا مصر مهما تعملى فينا

Mr.Trueman
15-09-2009, 11:50 PM
اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

سها أحمد شوقي
16-09-2009, 03:20 AM
عندي ليكم خبر حلو
بس ربنا هو الموفق
جاء في جريدة الجمهوريه وباب (عقول تتفتح) أن إختبار الصلاحيه سيكون في أكتوبر المقبل.
وكذلك في جريدة الأهرام
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب التوفيق

MUSTAFAEGYPT
16-09-2009, 03:45 AM
انت تريد وانا اريد والله يفعل مايريد

(هند)
16-09-2009, 10:12 AM
السلام عليكم
ياستاذ تامر مين الى يقدر يحكم بنجاح الحملة وامته هو احنا لسه عملنا حاجه لسه فى الاول لما نيجى ونحكم دلوقتى ده ظلم وبعدين قولنا لسه الموضوع مش منتشر لان الدراسة لسه وكمان فيه متعاقدين كتير مش عندهم نت بس الاسباب دى فى ايدنا احنا بدل ما نتكلم نقول منجحتش نقول ايه الاسباب الى تنجحها وتو صل صوتنا وانا معاك فى الحلول دى والمفروض اننا لسه فى خطوات اولى واكيد ده هيحصل ان شاء الله بس المهم كل واحد يعمل الى عليه وبلاش ياس

محمد عاطف 22
16-09-2009, 11:25 AM
الصفحة الأولى

44844‏السنة 133-العدد2009سبتمبر16‏26 من رمضان 1430 هـالأربعاء
بدء إجراءات تعيين‏80‏ ألف معلم مساعد الشهر المقبل

تبدأ وزارة التربية والتعليم الإجراءات التنفيذية لتعيين‏80‏ ألف معلم مساعد لمن ينطبق عليهم قانون الكادر من حيث الحصول علي شهادة الصلاحية‏,‏ واجتياز الاختبارات الخاصة بهم الشهر المقبل‏.‏

MUSTAFAEGYPT
16-09-2009, 02:54 PM
الصفحة الأولى

44844‏السنة 133-العدد2009سبتمبر16‏26 من رمضان 1430 هـالأربعاء

بدء إجراءات تعيين‏80‏ ألف معلم مساعد الشهر المقبل

تبدأ وزارة التربية والتعليم الإجراءات التنفيذية لتعيين‏80‏ ألف معلم مساعد لمن ينطبق عليهم قانون الكادر من حيث الحصول علي شهادة الصلاحية‏,‏ واجتياز الاختبارات الخاصة بهم الشهر المقبل‏.‏

خطوة كويسة للأمام

زى القمر
16-09-2009, 07:57 PM
انا اخصائية اجتماعية معايا شهادة دورة تاهيل تربوى من كلية التربية جامعة الاسكندرية ومعايا شهادة icdl من مكاتب الثقافة الجماهيرية بيقولوا انها معتمدة هل لازم اخد دبلومة التربوى علما انى لو اخدتها اصبح مدرسة علم نفس وفلسفة

English101
16-09-2009, 10:38 PM
يا جماعة ياريت نجهز نفسنا للأمتحان

وخصوصا ياريت نبعت لبعض اى حاجه عشان نذاكرها

وخصوصا اللغة العربية والتربوى

واللى عنده حاجه زى كده ياريت يبعتها .. كلنا يا جماعة فى مركب واحدة

ياريت نساعد بعض عشان ربنا يساعدنا ويكرمنا كلنا

ودى ملفات من عندى للغة العربية فى المرفقات .. هتساعدكوا جداً

otroja
16-09-2009, 11:20 PM
السلام عليكم اثناء البحث وجدت رابطين عسى يكون فيهم نفع ان شاء الله

الاول به سلسة محاضرات تربويه

http://www.tariqel3lm.com/vb/showthread.php?t=14904

الثاني به تجميعه من اسئلة الكادر التربويه مع الاجابات

http://www.******.com/vb/showthread.php?t=2411

لا اعلم السبب ولكن الكلمة التي تتحول الي نجوم في العنوان هي e g y e d u

اضطريت لكتابتها مفرطه ... معذرة

سها أحمد شوقي
16-09-2009, 11:43 PM
مشكوررين بس يااريت إلي عنده أسئله في التخصص علوم
يبعتها وياااريت تكون محلوله
وهي فكره رائعه أن نتعاون مع بعض للتغلب علي ما يواجهنا من صعاب

Mr.Trueman
17-09-2009, 01:10 AM
. هى اسئلة الكادر الى فاتت هى نفس الاسئلة الى هانمتحن فيها؟؟؟؟
ومفيش على موقع الاكاديمية اى منهج او اسئله؟؟؟
ياريت حد فاهم يرد علينا يا اخوة جزاكم الله خيرا فى الدنيا والاخرة........

English101
17-09-2009, 09:34 AM
يا جماعة عندى ليكوا مفاجأة

أسئلة للتربوى مجمعة من أكتر من مكان ومجاوبة كمان

نزلوها وأدعولى .. بس هى ملف مضغوط .. فكوه الاول

وأرجوكوا .. عشان خاطر ربنا .. محدش يكسل أو يستخسر

اللى عنده اى حاجة منظمة للغة العربية أو التربوى

يخدمنا ويبعتها .. وربنا أكيد هيعوضه

ماتنسوش .. كلنا فى مركب واحدة

زى القمر
17-09-2009, 12:51 PM
انا عايزة اعرف ينفع اقدم بالشهادات اللى معايا ولا لا وكمان عايزة اعرف المقصود فى النشرة دورة تاهيل تربوى ولا الدبلوم العام ارجو الرد

زى القمر
17-09-2009, 03:09 PM
طيب انا معايا شهاده الicdl مش من اليونسكو تنفع اقدم بيها

English101
17-09-2009, 03:28 PM
انا عايزة اعرف ينفع اقدم بالشهادات اللى معايا ولا لا وكمان عايزة اعرف المقصود فى النشرة دورة تاهيل تربوى ولا الدبلوم العام ارجو الرد

لو أنتى خريجة كلية تربية .. خلاص روحى قدمى

لو كلية تانيه هتحتاجى شهادة تأهيل تربوي من كلية التربية .. بتدرسيها لمدة سنه وبعدين تمتحنى فيها

English101
17-09-2009, 03:30 PM
طيب انا معايا شهاده الicdl مش من اليونسكو تنفع اقدم بيها

روحى جربى بيها فى الاكاديمية

ولو الموظف ماوفقش عليها .. روحى لمدير الاكاديمية
لو وافق عليها .. هيمضى عليها بالموافقة

لو ماوفقش يبقى الشهادة دى مش نافعة

English101
17-09-2009, 03:40 PM
طب فين اكاديمية القليوبية

أكاديمية القليوبية فى روكسى

تركب المترو وتنزل محطة سراى القبة

وتسأل فين كلية التربية

هتلاقى الاكاديمية جنب مدرسة الطبرى

(هند)
17-09-2009, 10:15 PM
يا جماعة عندى ليكوا مفاجأة

أسئلة للتربوى مجمعة من أكتر من مكان ومجاوبة كمان

نزلوها وأدعولى .. بس هى ملف مضغوط .. فكوه الاول

وأرجوكوا .. عشان خاطر ربنا .. محدش يكسل أو يستخسر

اللى عنده اى حاجة منظمة للغة العربية أو التربوى

يخدمنا ويبعتها .. وربنا أكيد هيعوضه

ماتنسوش .. كلنا فى مركب واحدةالسلام عليكم
الرابط ده موجود عليه كل الافادة ان شاء الله ومتنسوش الدعوات هتلاقوا اسئلة تربوى لغة عربية وكورسات للمعلم الحديث وان شاء الله كل الاقسام هتستفيد من التربوى
http://www.4shared.com/file/10672816.../__online.html (http://www.4shared.com/file/106728166/bcc4a2da/__online.html)