مشاهدة النسخة كاملة : قسم خاص بالمدرسين المتعاقدين


الصفحات : 1 2 3 [4] 5 6

محمد عاطف 22
17-09-2009, 10:36 PM
ربنا يكرمك اخت هند
جزاك الله كل الخير
محمد عاطف . مدرس متعاقد لغة انجليزية - كفرالشيخ

ahmed salh
17-09-2009, 11:33 PM
هام جداااااااا ارجوا من جميع الاخوه المتعاقدين من قراءه الماده 72 من القانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر وملاحظه هذة الجملة واكتشاف اكبر عمليه ظلم للمدرسين المتعاقدين ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل به-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوي المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا البابذا الباب.مامعنى هذة المادة 72 من قانون الكادر ان اي شروط جديدة لشغل وظيفة معلم مثل المؤهل التربوي و icdl ,وغيرها من الشروط لاتطبق علي الشاغلون لوظاءف تعليميه في تاريخ العمل بهذا الباب ان هذه الماده 72 تعني ان يتم تسكين المدرسين المؤ قتين وقت صدور الكادر في 7/2009في وظيفه مدرس مباشرة اي المدرسين المتعاقدين في2005و2006و2007 يتم تسكينهم مباشرة عند تطبيق القانون اي في بدايه 2008 وان من يتم التعاقد معة اول مره من بدايه 2008 يكون تعا قد مدرس مساعد لمدة سنتين ثم ينفذ علية شروط الاكاديميه والكتاب الدوري

ahmed salh
17-09-2009, 11:36 PM
يا جما عه الماده 72 من الكادر قانون155 لسنه 2007 لازم نقراها ونطالب بيها

ahmed salh
17-09-2009, 11:38 PM
لانها تعيين وتثبيت فوري بدون شروط

(هند)
17-09-2009, 11:56 PM
ربنا يكرمك اخت هند
جزاك الله كل الخير
محمد عاطف . مدرس متعاقد لغة انجليزية - كفرالشيخ
وجزاك الله مثل الجزاء

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 01:45 AM
يا جما عه الماده 72 من الكادر قانون155 لسنه 2007 لازم نقراها ونطالب بيها

هية الحكومة اساساً بتنفذ قوانين

الحكومة الوقتى بتخالف القانون

وليد 55
18-09-2009, 01:51 AM
مشكورررررررررررررررررررررررررر

نوراالهدى
18-09-2009, 02:19 AM
نمرة شئون الطلبة في معهد الدراسات التربوية بجامعة القاهروة ....0235675866
انا اخدت الدبلوم التربوي السنه دي ونجحت بفضل الله
في معهد الدراسات التبويه بجامعة القاهره
بس نظام تعليم اليكتروني او زي مابيسموه التعليم عن بعد
ارتباطك بالمعهد عن طريق النت..... الانشطه والاعلانات عن المقابلات او الامتحانات المناهج ومقابلات الدكاتره
كله بيكون عن طريق النت
كل المطلوب كان مستخرج اصلي للمؤهل وشهادة الميلاد واكيد صورة البطاقه
المصروفات السنه دي كانت حوالي 850 جنيه مصري
والدبلومه سهله جدا وممتعه ...
بس اسمحيلي ازيدك الكلام للاخر
ان في مشكلتين ..اولا كان اخر ميعاد لتقديم 1/9/2009
ومش عارفه ممكن تقدمي التماس او كده ولا لاء

ثانيا نظام التعليم عن بعد السنه دي شرط تقدمك بما يفيد انك اخدتي الicdl
على القل الاربع موديولات بتوع الوورد والباور بوينت و و .... وبردو للاسف مش عارفه هل ممكن زي الاكاديميه كده يكتفوا بانك تمضي تعهد باخد الicdl في اقرب فرصه ولا لاء ؟؟

يا رب اكون افدتك

ممكن تردى على لو سمحتى انتى برده فى المعهد
كان فيه امتحان قبول وعملتى فيه ايه
وهل فيه حد بيرسب فيه لو سمحتى ردى على عشان
انا قدمت وامتحنت بس خايفة اترفض
وشكرا

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 02:55 AM
وزارة التربية و التعليم تبدأ فى إجراءات تعيين 80 ألف معلم2009, سبتمبر , 16 , الاربعاءhttp://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/9C5CD084-356C-45B5-84F1-73CE101751F0/14734/16092009a01.jpg

تنفيذا لخطة الوزارة لإصلاح التعليم وتحقيق الاستقرار لعناصر المنظومة التعليمية، وأهمها المعلم، استعرض الأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم الإجراءات الخاصة بالتقدم للحصول على شهادة الصلاحية لتعيين من تم التعاقد معهم كمعلمين مساعدين فى يناير 2008 فى وظيفة معلم.
وقد أكد الدكتور الوزير على أن الوزارة ستقوم بمنح شهادة الصلاحية لتعيين المعلمين المساعدين فى وظيفة معلم طبقا لقانون الكادر الخاص للمعلم، والذى يشترط على المتقدم لشغل وظيفة معلم حصوله على مؤهل عال تربوى، أو مؤهل عال وتأهيل تربوى (دبلوم تربوى)، واجتياز الاختبارات المقررة للتسكين، وأن يكون متعاقدا على وظيفة معلم مساعد لمدة لاتقل عن عام دراسى كامل، موضحا أن الوزارة سوف تبدأ فى اتخاذ إجراءات تعيين 80ألف معلم مساعد الذين تم التعاقد معهم فى يناير 2008.
وصرح الأستاذ الدكتور محمود عابدين مدير الأكاديمية المهنية للمعلم، أن الأكاديمية وجميع فروعها بالمحافظات سوف تبدأباستقبال ملفات المعلمين المساعدين الذين تنطبق عليه شروط التقدم لامتحان الترخيص للتعيين فى وظيفة معلم وفقا لعدة شروط أهمها:
1. عمله لعام دراسى واحد على الأقل معلما مساعدا.
2. الحصول على تقرير مرضِ من السيد مدير المدرسة التى يعمل بها، والموجه الذى يشرف عليه خلال العام الدراسى الماضى.
3. الحصول على الدبلوم العام فى التربية إذا كان من غير خريجى كليات التربية.
4. اجتياز اختبارات الترخيص فى مكونات الاتصال باللغة العربية، والكفاءة التربوية، ومادة التخصص، والمهارات الأساسية فى اللغة الإنجليزية.
ولا يصدر قرار الترخيص إلا بعد تقديم مايفيد حصول المتقدم على إفادة باجتيازأربع وحدات فى إختبار شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الآلى (ICDL) وهى(WINDOWS) و (WORD-PROCESSOR) و (POWER POINT) والانترنت والبريد الالكترونى.
وتأمل الأكاديمية الانتهاء من التسجيل نهاية الشهر الجارى حتى يتسنى الاستعداد النهائى لامتحانات الترخيص التى سوف يعلن عن موعدها قريبا.

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 02:57 AM
انا عارف ان الخبر تم عرضه هنا قبل كدة بس حبيت انقله بالتفصيل

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 03:13 AM
الخبر ده ياجماعة مهم جدا وبيؤكد تأجيل الدراسة مرة أخرى وعلى فكرة عمان اجلت الدراسة شهر والكويت أجلت الدراسة لحد يناير وننتظر مصر اللى صدر منها الخبر التالى بواسطة وزارة الصحة
.


وزير الصحة:
توقعات بإصابة 16مليون مصري ووفاة 7 ملايين
http://www.moheet.com/image/66/225-300/666330.jpg
مصريون يرتدون أقنعة واقية من انفلونزا الخنازير

القاهرة: كشف الدكتور حاتم الجبلى وزير الصحة المصري عن السيناريو الأسوأ فى التعامل مع فيروس H1N1 المعروف بأنفلونزا الخنازير، قائلا: "نتوقع فى حالة تفشى المرض أن يصاب 20% من المواطنين أى ما يقارب 16 مليون شخص ويمكن أن تصل الوفيات إلى 7 ملايين".
ونقلت "المصري اليوم" عن الجبلي قوله إن تأجيل الدراسة وارد بقوة مرة أخرى، مشيرا إلى اجتماع قبل 3 أكتوبر المقبل "بداية العام الدراسى" لبحث اتخاذ قرار بذلك.
ورغم إعلان الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، بدء الدراسة يوم السبت 3 أكتوبر، بعد تأجيلها لمدة أسبوع واحد، منعا لانتشار وباء فيروس أنفلونزا الخنازير، إلا أن الجبلى، أكد على احتمال تأجيل الدراسة مرة أخرى، قائلا :قرار التأجيل مرتبط بشروط، أهمها معدل سرعة انتشار المرض"، وتوقع ظهور إصابات عديدة مع بداية الدراسة.
وأشار الجبلى إلى أن عدد حالات الوفيات حتى الآن فى جميع بلدان العالم وصل إلى ثلاثة آلاف حالة، ومصر تعتبر أقل بلدان العالم فى حالات الوفيات من جراء فيروس أنفلونزا الخنازير، وأوضح أنه كوزير صحة لدولة بحجم مصر لابد أن يتوقع أسوء الاحتمالات، والعمل على تحجيمه لتقليل أعداد الإصابات وبالتالى تقليل أعداد الوفيات، مؤكدا أن هناك شيئين يمكن أن نواجه بهما هذا المرض وهما التطعيم والتوعية،
وألمح الوزير إلى أن خطورة الفيروس تكمن فى أنه يمكن أن يصيب أعداداً كبيرة من الشباب من عمر 5 سنوات إلى 30 عاما بنسبة 70%، وقال: "لكن المشكلة الأكبر هى تحور الفيروس، الأمر الذى يجعله شديد الضراوة، حيث يصيب المرضى بالالتهاب الرئوى ولو حدث ذلك، فسوف يؤدى إلى وفاة من 1.5مليون إلى 7 ملايين شخص، وذلك خلال شهرى يناير وفبراير وهما أخطر شهرين يمكن أن يتحور فيهما الفيروس القاتل".
وقال الجبلي إن فيروس أنفلونزا الخنازير غير نمطى، كما أن معدل انتشاره يمكن أن يتغير من يوم إلى آخر، مطالبا وكلاء الوزارة بالمحافظات بمديريتى التعليم والصحة، بتوخى الحذر فى التعامل مع الطلاب المصابين بالمرض، قائلا "يجب ألا يشعر الطالب المصاب بشىء مخل بالشرف"، مشددا على أهمية الحالة النفسية للمصابين.
كما كشف الجبلى عن وضع آلية بالنسبة لمنح المعلمين إجازة من خلال التأمين الصحى تتلاءم مع الوضع الراهن، وأوضح أن المرض حاليا أصبحت له ملامح تختلف عن الأنفلونزا الموسمية من حيث الانتشار السريع الذى يبلغ 4 أضعاف "الأنفلونزا الموسمية"، وأشار إلى أن نسبة الإصابة عالميا تبلغ 9 فى الألف لكنها فى مصر بلغت 2 فى الألف.
وأعرب الوزير، عن قلقه الشديد من عمل مراكز الدروس الخصوصية خصوصا أنها مكان يتكدس فيه عدد كبير من الطلبة، مؤكدا أنها "مكمن الخطر"، وأكد أنه سيتم اتخاذ إجراءات مشددة تجاه تلك المراكز.
وأشار الجبلى إلى أنه تم الاتفاق مع وزارة التربية والتعليم على إيجاد حل للقضاء على التكدس داخل الفصول، وأوضح أن هناك اقتراحات عديدة، منها أن تكون الدراسة 3 أيام فى الأسبوع، أو أن تكون على فترتين، لافتا إلى اقتراح ثالث وهو دخول مرحلة دراسية تلو الأخرى وفقا لخطورة انتشار الفيروس ولنتائج الفحص والملاحظة لما يحدث من تطورات صحية، فنبدأ مثلا بالمرحلة الابتدائية ثم الإعدادية ثم الثانوية. http://www.moheet.com/image/63/225-300/632199.jpgالدكتور حاتم الجبلى وزير الصحة المصرى
أما بالنسبه للجامعات فسوف يتم إلغاء حضور طلبة الانتساب إلى الجامعات، وسيكون اليوم الدراسى من 8 صباحا إلى 8 مساء لمدة 6 أيام فى الأسبوع، وقال الجبلى إنه فى حالة تفشى الفيروس فى الجامعات سيتم منع جميع الطلاب من الحضور واللجوء للقنوات التعليمية وقناة الجامعة والإنترنت أيضا لتعويض الطلاب.

وأعلن الجبلى أن مصر لديها مليون عبوة من مصل مكافحة أنفلونزا الخنازير، وقال: "مازلنا فى انتظار وصول دفعة أخرى تبدأ بوصول 80 ألف عبوة فى أكتوبر ليصل إجمالى حجم المصل فى مارس المقبل إلى 5 ملايين عبوة بجانب المخزون الأول، فيصل الإجمالى 10 ملايين عبوة".
فى سياق متصل، أكد الجبلى أنه من المتوقع أن يصدر قرار فى أى لحظة بمنع الحج لهذا الموسم‏ إذا تطلب الأمر ذلك، وتضاعفت نسبة الإصابة بالمرض،‏ مشيرا إلى أنه تم تحذير شركات السياحة بعدم التعجيل بعقد ارتباطات مؤكدة لموسم الحج لهذا العام‏، وأن كل شخص حجز للحج هذه السنة فإن ذلك على مسؤوليته الشخصية‏ والوزارة غير مسؤولة وقتها عن خسائر شركات السياحة لأن صحة المصريين أهم وأولى بالرعايا ولن نعرضها للخطر.
وجاءت تصريحات الجبلي خلال اجتماع اللجنة المشتركة من وزارتى الصحة والتربية والتعليم لمواجهة المرض، والتي عقدت اجتماعها أمس الاحد، بحضور وزيرى الصحة والتعليم مع جميع المديريات والقيادات التعليمية والصحية عبر شبكة الفيديو كونفرانس بوزارة التربية والتعليم لبحث آخر الاستعدادات لمواجهة جائحة إنفلونزا الخنازير والاستعدادات لبدء الدراسة 3 أكتوبر/تشرين الاول ومناقشة أية معوقات فى إتمام الاستعدادات ومتطلبات المرحلة القادمة.
من جانبه، قال وزير التربية والتعليم يسري الجمل "إنه بالنسبة لمواعيد الامتحانات سواء النقل أو الشهادات العامة ستتخذ جميع الاجراءات الخاصة بذلك تباعا ، مشيرا إلى وجود مرونة كافية لتحقيق ذلك وهناك بعض المتغيرات التى يمكن أن تعدل بالخريطة الزمنية ليتحقق الصالح العام .
وأكد الجمل على التعاون والتنسيق الكامل مع وزارة الاعلام من خلال اتحاد الاذاعة والتليفزيون لبث جميع المواد الدراسية على القنوات التعليمية الاربع حتى يتمكن الطلاب من متابعة العملية التعليمية والتحصيل الدراسى فى حالة حدوث إغلاق جزئى للمدرسة وحتى يتمكن الطلاب من مواصلة المنهج الدراسى لحين عودة الدراسة بالمدرسة.
وحذر الجمل من عدم إرسال التلاميذ مع بداية العام الدراسى ، قائلا انه "خطأ كبير لانه يمكن أن يؤدى إلى خلل تعليمى ، وسيكون له أثر سلبى على العملية التعليمية طوال العام وهو الأمر الذى يتطلب وعى ولى الأمر" ، مشيرا الى ضرورة المتابعة اليومية للمدارس على الطبيعة ، بالاضافة إلى ضرورة متابعة نسب الغياب والتى تعد جزءا أساسيا من عمل المنسق داخل المدرسة .
ولفت إلى أنه تم اعتماد مبلغ 40 مليون جنيه من صندوق دعم وتمويل المشروعات التعليمية ستقوم هيئة الأبنية التعليمية بتوزيعها على المحافظات لتصرف على الإجراءات المتعلقة بمواجهة المرض كعمليات الصيانة المتعلقة بدورات المياه وتطهير الخزانات.

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 03:27 AM
ومن وجهة نظرى الشخصية أرى ان التأجيل وارد وارد بس ممكن ندخل المدرسة أول شهر اللى هوا شهر 10 على اما المدارس والجامعات تجمع الرسوم والمدارس الخاصة تجمع المصاريف وبعد كدة تتأجل الدراسة

لان الحكومة بتتاعتنا مبتسبش حقها ابدا

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 03:30 AM
كل عام واخوانى الأفاضل واخواتى الفضليات بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله عليكم وعلى الأمة الاسلامية بالخير واليمن والبركات

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 04:24 AM
بالنسبة للزملاء الأفاضل اللى بيقدوا فى اكاديمية دمياط واللى هما من خارج دمياط انا حبيت اعرض ليهم صيغة التقرير اللى موجودة فى الأكاديمية هنا الخاصة بتقرير الآداء للموجه ومدير المدرسة


محافظة .........
مديرية التربية والتعليم

السيد الأستاذ الدكتور / مدير عام الأكاديمية المهنية للمعلم

" محافظة دمياط "
تحية طيبة وبعد

نشهد نحن الموقعين ادناه بأن الأستاذ / .................................معلم مساعد
مادة / ................... بمدرسة ....................... كان متميزاً فى عمله وأدائه مرضى
هذا للعلم واتخاذ اللا زم

وتفضلوا بقبول فائق الاحترام

موجه المادة ..........................مدير المدرسة....................................... الموجه العام


يعتمد
وكيل الوزارة

English101
18-09-2009, 10:28 AM
ألف شكر بجد للأخت هند عزت على استجابتها

وربنا يعوضك خير ياهند

ياريت يا جماعة كلنا نستجيب

اللى عنده امتحانات مجاوبه للغة العربية للجميع والتربوى

يبعتها للكل عشان نستفيد كلنا

English101
18-09-2009, 10:34 AM
يا جماعة دى امتحانات رائعة للغة العربية للجميع والتربوى وإجابتها

جمعتها من أكتر من مكان ونسقتها وتعبت فيها جداً

أرجو انكوا تستفيدوا .. وتدعولى

ورجاء محبة .. اللى عنده حاجة للتربوى واللغة العربية للجميع
ياريت يخدمنا ويبعتها .. عشان لازم كلنا نساعد بعض

اتفضلوا الملفات اللى جمعتها

http://www.4shared.com/file/133542259/7492ce5a/Tarbawy__Arabic_For_All.html

منى البهائى
18-09-2009, 01:32 PM
الشكر الجزيل للأخ العزيز mmeegypt على عرضه للأخبار السابقة

وكل عام وأنت بالف صحة وسلامة وسعادة بمناسبة عيد الفطر المبارك

(هند)
18-09-2009, 04:20 PM
السلام عليكم
كل سنه وانتم بخير والف صحة وسلام

MUSTAFAEGYPT
18-09-2009, 04:32 PM
الشكر الجزيل للأخ العزيز mmeegypt على عرضه للأخبار السابقة

وكل عام وأنت بالف صحة وسلامة وسعادة بمناسبة عيد الفطر المبارك


جزاكم الله خير الجزاء يااخت منى

Mr.Trueman
18-09-2009, 10:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهنئكم بكل قلب صافي احبكم في الله اهنئكم بحلول العيد ويارب نكون فيه الى الله اقرب

ابو الفاروف
18-09-2009, 10:32 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اخوكم ابو الفاروق
كنت اعمل اخصائى مكتبات بالاجر لمدة 5 سنوات وتم توقيع عقد مؤقت فى 1/3/2009 وانا خريج كلية الاداب جامعة المنصورة دفعة 1998 قسم جغرافيا وكنت من اوائل من عمل اخصائى مكتبات بالاجر حتى اننى الاقدم فى ادارتى بالنسبة للذين عملو فى المكتبات بالاجر وحين تم العمل بالعقد المؤقت بالنسبة لاخصائى المكتبات ولله الحمد كنت من ضمن المتعاقدين ولكن بنسبة ال 5 % اعاقة حيث اننى اعانى من اعاقة بدنية فى الارجل ونظرا لحصولى على شهادة التأهيل المهنى الخاصة بذوى الاحتياجات البدنية الخاصة تم اعفائى من شروط التعاقد الخاصة بآخصائى المكتبات والتى من اهمها واولها التخصص اى اكون من خريجى كلية التربية قسم مكتبات او اداب قسم وثائق ومكتبات ثم الافضل تقديرا من خريجى الكليات المختلفة ، وانا تقديرى مقبول ولكن تم قبولى كما قولت تحت بند 5% اعاقة وسؤالى هنا .
هل من الضرورى ان يكون الاخصائى ايضا حاملا لمؤهل تربوى اى كان نوع تخصصة اى اخصائى مكتبات او اجتماعى او خلافة ... للحصول على الرخصة والترقية من معلم مساعد لمعلم وخوض اختبارات الاكاديمية ؟

واذا كان من الضرورى ان يكون الاخصائى تربويا فهل يمكن استثنائى من ذلك الشرط كما تم استثنائى من قبل من شروط التعاقد نظرا لظروفى الصحية ونظرا لان نسبة ال 5% هى نسبة مقررة او مفروضة من القانون يتم ادراجها فى التعاقدات او التعيينات بحكم القانون مباشرة وذلك فى وظيفة مناسبة للمؤهل الدراسى دون النظر الى اى بنود او شروط ؟

ارجو الرد من اى شخص يكون لدية المعلومات الصحيحة وعلى دراية بالقانون وشكرا لكم اخوكم ابو الفاروق

otroja
19-09-2009, 12:02 AM
ن

ممكن تردى على لو سمحتى انتى برده فى المعهد
كان فيه امتحان قبول وعملتى فيه ايه
وهل فيه حد بيرسب فيه لو سمحتى ردى على عشان
انا قدمت وامتحنت بس خايفة اترفض
وشكرا


السلام عليكم
بالنسبه لامتحان القبول بيكون سوري
يعني السنه اللي فاتت كان السؤال بتاعي في اختبار القبول عن سبب التحاقي بالدبلوم..فقط لا غير

والكل بينجح فيه يا استاذتنا الفاضله ان شاء الله

وبالنسبه للسنه الاساسيه لو نفس النظام الماده بتكون 60% نظري + 40% نشاط

والنشاط بيكون ابحاث في الماده ممكن يكون بحث واحد او اكثر حسب مايعلن في الموقع تبع المعهد

*المقابلات مع الدكاتره في الجامعه في الغالب بتكوةن مفيده 99% :(
لانك منها بتابعي الملغي والمهم وممكن كمان الدكتور يقول عن اساله اكيده في الامتحان وهكذا

خلاصة القول ان الموضوع سهل جدا وجميل جدا واي شئ انا حاضره ان شاء الله ... انا لسه معايا شغلي بتاع السنه اللي فاتت على الكمبيوتر


ادعيلي بأه لاني مقدمه في الدبلوم الخاصه السنه دي وعندي امتحان انجليزي كمان اسبوع :)

MUSTAFAEGYPT
19-09-2009, 03:00 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اخوكم ابو الفاروق
كنت اعمل اخصائى مكتبات بالاجر لمدة 5 سنوات وتم توقيع عقد مؤقت فى 1/3/2009 وانا خريج كلية الاداب جامعة المنصورة دفعة 1998 قسم جغرافيا وكنت من اوائل من عمل اخصائى مكتبات بالاجر حتى اننى الاقدم فى ادارتى بالنسبة للذين عملو فى المكتبات بالاجر وحين تم العمل بالعقد المؤقت بالنسبة لاخصائى المكتبات ولله الحمد كنت من ضمن المتعاقدين ولكن بنسبة ال 5 % اعاقة حيث اننى اعانى من اعاقة بدنية فى الارجل ونظرا لحصولى على شهادة التأهيل المهنى الخاصة بذوى الاحتياجات البدنية الخاصة تم اعفائى من شروط التعاقد الخاصة بآخصائى المكتبات والتى من اهمها واولها التخصص اى اكون من خريجى كلية التربية قسم مكتبات او اداب قسم وثائق ومكتبات ثم الافضل تقديرا من خريجى الكليات المختلفة ، وانا تقديرى مقبول ولكن تم قبولى كما قولت تحت بند 5% اعاقة وسؤالى هنا .
هل من الضرورى ان يكون الاخصائى ايضا حاملا لمؤهل تربوى اى كان نوع تخصصة اى اخصائى مكتبات او اجتماعى او خلافة ... للحصول على الرخصة والترقية من معلم مساعد لمعلم وخوض اختبارات الاكاديمية ؟

واذا كان من الضرورى ان يكون الاخصائى تربويا فهل يمكن استثنائى من ذلك الشرط كما تم استثنائى من قبل من شروط التعاقد نظرا لظروفى الصحية ونظرا لان نسبة ال 5% هى نسبة مقررة او مفروضة من القانون يتم ادراجها فى التعاقدات او التعيينات بحكم القانون مباشرة وذلك فى وظيفة مناسبة للمؤهل الدراسى دون النظر الى اى بنود او شروط ؟

ارجو الرد من اى شخص يكون لدية المعلومات الصحيحة وعلى دراية بالقانون وشكرا لكم اخوكم ابو الفاروق

ممكن حضرتك تتفضل بعرض مشكلتلك على الرابط التالى
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722&page=52

(هند)
19-09-2009, 01:53 PM
السلام عليكم الرد ده وصلى اعتبر ده نتيجة كويسة
بالإشارة إلى البريد الالكترونى المقدم منكم إلى السيد الدكتور وزير الدولة للتنمية الإدارية بشان ما يلى:
1.نطالب بالتقدم العاجل لإمتحان المرحلة الثانية من الكادر
2.نطالب بحقنا فى الــبــدل الـنـقـدى أســوة بـالأســاسييــن
3. نطالب بحقنا فى الحصول عـلــى أجـازة بـدون مــرتـــب
يرجى التفضل بالإحاطة انه جارى دراسة البند رقم ( 1، 2 ) بالتنسيق مع الجهة المختصة وسوف نوافيكم بالرد فور وروده.
اما بالنسبة للبند رقم (3) فانه لا يجوز منح المتعاقد اجازة بدون مرتب لانه غير معين على درجة ولكن يمكنه وقف التعاقد ويمكنه الرجوع فى حالة الاحتياج.

اما بالنسبة لطلب التثبيت فأتشرف بالإحاطة انه بصدور أحكام القانون رقم 155 لسنة 2007 بتعديل بعض أحكام قانون التعليم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 حددت المادة 71 منه مكونات جدول وظائف المعلمين والتي تبدأ بوظيفة معلم مساعد، وهي إحدى وظائف هذا الجدول، ولها توصيف وتقييم محدد يصدر به قرار من وزير التربية والتعليم.
·وفقا لحكم المادة 73 من هذا القانون يكون شغل وظيفة " معلم مساعد " بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة لأي إجراء.
·ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من امضي سنه علي الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها علي الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقا لمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية.






www.ad.gov.eg (http://www.ad.gov.eg/)





www.egypt.gov.eg (http://www.egypt.gov.eg/)

otroja
19-09-2009, 08:53 PM
السلام عليكم
http://academy.moe.gov.eg/primary.aspx
موقع الاكاديميه المهنيه للمعلمين
البرنامج الداعم في كلام عن التخصص والتربوي واللغه العربيه برجاء الاضطلاع عليه يمكن يفيد

mohamed abd elnapy
19-09-2009, 09:34 PM
تقبل الله منا ومنكم وكل عام انتم بخير جميعا

MUSTAFAEGYPT
19-09-2009, 11:10 PM
السلام عليكم الرد ده وصلى اعتبر ده نتيجة كويسة
بالإشارة إلى البريد الالكترونى المقدم منكم إلى السيد الدكتور وزير الدولة للتنمية الإدارية بشان ما يلى:
1.نطالب بالتقدم العاجل لإمتحان المرحلة الثانية من الكادر
2.نطالب بحقنا فى الــبــدل الـنـقـدى أســوة بـالأســاسييــن
3. نطالب بحقنا فى الحصول عـلــى أجـازة بـدون مــرتـــب
يرجى التفضل بالإحاطة انه جارى دراسة البند رقم ( 1، 2 ) بالتنسيق مع الجهة المختصة وسوف نوافيكم بالرد فور وروده.
اما بالنسبة للبند رقم (3) فانه لا يجوز منح المتعاقد اجازة بدون مرتب لانه غير معين على درجة ولكن يمكنه وقف التعاقد ويمكنه الرجوع فى حالة الاحتياج.

اما بالنسبة لطلب التثبيت فأتشرف بالإحاطة انه بصدور أحكام القانون رقم 155 لسنة 2007 بتعديل بعض أحكام قانون التعليم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 حددت المادة 71 منه مكونات جدول وظائف المعلمين والتي تبدأ بوظيفة معلم مساعد، وهي إحدى وظائف هذا الجدول، ولها توصيف وتقييم محدد يصدر به قرار من وزير التربية والتعليم.
·وفقا لحكم المادة 73 من هذا القانون يكون شغل وظيفة " معلم مساعد " بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة لأي إجراء.
·ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من امضي سنه علي الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها علي الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقا لمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية.






www.ad.gov.eg (http://www.ad.gov.eg/)





www.egypt.gov.eg (http://www.egypt.gov.eg/)



جزاكم الله خيرا يااخت هند على هذه المعلومات

ahmed salh
20-09-2009, 12:10 AM
ارجو من الأخت هند ان ترسل رساله اخري جديده لوزير التنميه الاداريه وان تسأله سؤال واحد فقط عن المادة 72 من قانون الكادر ولماذا لم تطبق هذة المادة وشكرا

ahmed salh
20-09-2009, 12:12 AM
لان هذا الوزير هو الذي قدم قانون الكادر الي مجلس الشعب وهو السبب في كل مشاكل المتعاقدين لانه وزير يحب التعقيد

نوراالهدى
20-09-2009, 12:21 AM
السلام عليكم
بالنسبه لامتحان القبول بيكون سوري
يعني السنه اللي فاتت كان السؤال بتاعي في اختبار القبول عن سبب التحاقي بالدبلوم..فقط لا غير

والكل بينجح فيه يا استاذتنا الفاضله ان شاء الله

وبالنسبه للسنه الاساسيه لو نفس النظام الماده بتكون 60% نظري + 40% نشاط

والنشاط بيكون ابحاث في الماده ممكن يكون بحث واحد او اكثر حسب مايعلن في الموقع تبع المعهد

*المقابلات مع الدكاتره في الجامعه في الغالب بتكوةن مفيده 99% :(
لانك منها بتابعي الملغي والمهم وممكن كمان الدكتور يقول عن اساله اكيده في الامتحان وهكذا

خلاصة القول ان الموضوع سهل جدا وجميل جدا واي شئ انا حاضره ان شاء الله ... انا لسه معايا شغلي بتاع السنه اللي فاتت على الكمبيوتر


ادعيلي بأه لاني مقدمه في الدبلوم الخاصه السنه دي وعندي امتحان انجليزي كمان اسبوع :)



انا بجد متشكرة اوى على الرد والافادة بس فى مشكلة ان المتقدمين للدبلومة السنادى كتير اوى
بسبب القرار بتاع التعين طبعا انتى عارفاه وعشان كده خلوا الامتحان تحريرى وكان زى امتحان الكادر بالظبط ويمكن اصعب وكان فيه رياضة وفى الاخر كان السؤال اللى جالك
مش عارفة الامتحان ده روتينى برضوا ولا تصفية بين المتقدمين
المهم ربنا يستر
وانا بجد متشكرة لردك على واستعدادك لمساعدتى
وبجد ربنا يوفقك فى امتحان الانجليزى وتنجحى ان شاء الله

MUSTAFAEGYPT
20-09-2009, 06:27 AM
ارجو من الأخت هند ان ترسل رساله اخري جديده لوزير التنميه الاداريه وان تسأله سؤال واحد فقط عن المادة 72 من قانون الكادر ولماذا لم تطبق هذة المادة وشكرا

ياريت يااخت هند ترسلى هذه الرسالة

ahmed salh
20-09-2009, 09:00 AM
نحن في انتظار رساله الأخت هند

(هند)
20-09-2009, 10:24 AM
ياريت يااخت هند ترسلى هذه الرسالة
ان شاء الله احاول بس انا كنت ببعت زى المجموعة الى معايا مش عارفه ليه بعتلى الرد بيتهيقلى لو بعت تانى مش هيردهههههههههههههه
كل سنه وانتم طيبين

MUSTAFAEGYPT
20-09-2009, 12:56 PM
ان شاء الله احاول بس انا كنت ببعت زى المجموعة الى معايا مش عارفه ليه بعتلى الرد بيتهيقلى لو بعت تانى مش هيردهههههههههههههه
كل سنه وانتم طيبين

شكرا ياهند على اهتمامك بس انا حاسس ان الوزير بيعملك حساب شكلنا هنثبت بوجودك معانا ههههه

كل سنة وانتى طيبة

MUSTAFAEGYPT
20-09-2009, 12:59 PM
ممكن ياهند اعرف ايه المقصود بالبدل النقدى الللى حضرتك ذكرتيه فى الرسالة هل تقصدى بيه الكادر ولاا ايه


ولكم جزيل الشكر وفائق التقدير

mmaegypt
20-09-2009, 05:30 PM
lمشكووووووووووووووووووووور

ahmed salh
20-09-2009, 05:48 PM
مادة(72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة

ahmed salh
20-09-2009, 05:55 PM
أهم شىء السطر قبل الاخير وفيه استثناع لكل من كانيشغل وظيفة تعليميه وهم المدرسون المتعاقدون قبل اعتماد قانون الكادر في مجلس الشعب فى 7/2007من اي شروط اخري حتى شرط تأهيل تربوي اي يتم تعينهم مباشرة في وظيفة معلم بدون اي شروط اواكاديميه لان الاكاديميه وعقد المعلم المساعد لمن تعاقد اول مرة بعد الكادر اي بعد 7-2007

ahmed salh
20-09-2009, 05:57 PM
والايميل بتاعي ahmed73h***********:abdoog8:

MUSTAFAEGYPT
21-09-2009, 11:26 AM
لا اله الا الله

MUSTAFAEGYPT
21-09-2009, 11:48 AM
وبعدين قلى انت كسبت كام فلوس عشان ابلغ الضرايب عنك

أ/ هشام العيسوى
21-09-2009, 01:56 PM
كل دا كلام فاضى
والاستاذ بيحط الرابط بتاعه عشان يكسب اكتر
لاتنخدعوا

MUSTAFAEGYPT
21-09-2009, 02:58 PM
شكرا ياهشام منا قلت كدة برده

ahmed salh
21-09-2009, 11:41 PM
مادة(72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.
اقرأ حضرتك المادة 72 والتى تستثني المعلمين والشاغلون لوظائف تعليميه من اي شرط لشغل وظيفة معلم حتى لولم يكون حاصل على تأهيل تربوي والاما معنى هذة المادة ولماذا أضيفت

Mr.Trueman
21-09-2009, 11:59 PM
الله يكرمكم يا اخوة عايزين نركز فى الامتحان الى جاى دا وياريت الى عنده اى حاجه فى اى تخصص يتفضل بيها كى تعم الفائدة وجزاكم الله خيرا

(هند)
22-09-2009, 01:40 AM
مادة(72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.
اقرأ حضرتك المادة 72 والتى تستثني المعلمين والشاغلون لوظائف تعليميه من اي شرط لشغل وظيفة معلم حتى لولم يكون حاصل على تأهيل تربوي والاما معنى هذة المادة ولماذا أضيفت
جزاك الله كل خير بعت النص الحمد لله ومستنيه الرد يارب يرد وهبعتلكم ايميله نبعت مع بعض الردود والرسايل تابعونا فى الحملة جزاكم الله كل خير

(هند)
22-09-2009, 02:03 AM
مدير إدارة تعليمية يؤكد ضياء الدين أفسد التعليم في المنيا http://www.elkhamis.com/mkalat_img/mkalat_1382009151914.jpg تقدم 4 مدير وادارات عموم بتعليم المنيا ببلاغ للنيابة الإدارية ضد تجاوزات وكيل وزارة التربية والتعليم والذي حرمهم من حقهم في التكريم الذي اعدته الوزارة لمديري الإدارات التعليمية التي اعتمدت بها مدارس ضمن مشروع الجودة والاعتماد لتحسين التعليم.
كان مدير وادارات المنيا وسمالوط وملوي وأبوقرقاص التعليمية قد رفعوا عدة شكاوي إلي رئيس الوزراء ووزير التعليم ضد وكيل الوزارة أكدوا فيها ان وكيل الوزارة اراد مجاملة المحافظ الذي قام بنقلنا من مواقعنا فجأة وبدون أسباب فقام وكيل الوزارة بترشيح مديري الادارات الجدد والذين لم يكن لهم اي دور في مشروع الجودة والاعتماد.
ومن جانبه طالب يحيي عبدالعظيم مدير إدارة ملوي التعليمية سابقا بمواجهة وكيل الوزارة لمعرفة سبب استبعاده من إدارة ملوي رغم انه تم تكريمه من الوزارة كمعلم مثالي علي مستوي الجمهورية ولا توجد أي مخالفات مالية أو إدارية أو جزاءات من أي جهة رقابية.. واضاف مدير الإدارة أن محافظ المنيا ووكيل الوزارة افسدوا التعليم في المنيا حيث اراد المحافظ ان يحقق منظومة سياسية ففتح الباب علي مصراعية في التعليم وقام بتعيين 24 ألف مدرس بالحصة اغلبهم غير مؤهلين في الوقت الذي تسعي فيه الوزارة لتطبيق سياسة الجودة والتطوير كما انه لا يعقل ان يقوم 6 مدرسين بتدريس المادة الواحدة للفصل الواحد كما ان محافظ المنيا اراد سحب المبالغ الخاصة بالانشطة لصالح مكتبة المحافظة وهذا مخالف للقانون.
المنيا - إسلام فهمي

سها أحمد شوقي
22-09-2009, 02:30 AM
عندي إستفسار عن المتعاقدين من عام 2004 هل في حد فيهم فدم في الأكاديمية
ولا لا
أرجو الإفاده

(هند)
22-09-2009, 02:38 AM
عندي إستفسار عن المتعاقدين من عام 2004 هل في حد فيهم فدم في الأكاديمية
ولا لا
أرجو الإفاده
السلام عليكم
انا متعاقدة 2005 ولكن زملائى 2004 وكلهم قدموا لاننا كلنا مجددين العقد من شهر 3 /2008/لمعلم مساعد احنا بنقدم على اساس العقد ده مش العقد الاول

MUSTAFAEGYPT
22-09-2009, 11:36 AM
جزاكم اللله خيرااااااااا

mohammad00
22-09-2009, 05:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أرجوا التأني في القراءة والتفاعل الجاد مع الموضوع
انتابني احساس غريب حينما كنت أقرأ جريدة عقيدتي اليوم الثلاثاء 22/9/2009 وجاء بها على لسان " الشيخ صفوت المرسي مدير الدعوة بأوقاف القاهرة " أنه قال " وإذا كان الشيء بالشيء يذكر فمن خلال عقيدتي أقدم أسمي آيات الشكر الي الرئيس مبارك الذي أعطي توجيهاته برعاية الدعاة مادياً ومعنوياً مما كان له أطيب الأثر وكانت الترجمة علي أرض الواقع من خلال تحسين دخولهم وإن شاء الله ننتظر المزيد من خلال إقرار الكادر الخاص بدعاة الأزهر والأوقاف في الأيام القادمة وهو ما يتطلب منا نحن الدعاة تفرغاً للقيام بدورنا والإخلاص في النهوض بالمساجد حتي تؤدي دورها المنوط بها في خدمة الدعوة الإسلامية وابراز صورة الإسلام السمحة عن الإفراط والتفريط."
وأنا أرد " بأن من ايات المنافق إذا حدث كذب " .....................
وقال فضيلة الشيخ أن وإن شاء الله ننتظر المزيد من خلال إقرار الكادر الخاص بدعاة الأزهر والأوقاف في الأيام القادمة وهو ما يتطلب منا نحن الدعاة تفرغاً للقيام بدورنا والإخلاص في النهوض بالمساجد حتي تؤدي دورها المنوط بها في خدمة الدعوة الإسلامية وابراز صورة الإسلام السمحة عن الإفراط والتفريط. وكأنه يقول أن الداعية على المنبر لا يبرز صورة الدين السمحة إلا بالفلوس " سبحانك ربي إني كنت من الظالمين " فإذا كان ذلك حال الدعاة فأين نحن من رئيس الجمهورية .. فنحن مثلا مدرسين الأزهر أو التربية والتعليم نغرس قيم الدين الحنيف في نفوس أطفالنا على عكس الدعاة على المنبر فهم يخاطبون البالغين فقط فايهما يارئيس الجمهورية أولى بتحسين أحوالهم المادية " ويقول المثل الشعبي " التعليم في الكبر كالنقش على الحجر " وكذلك الجميع من المسئولين يعرفوا مدى أهمية بناء الأطفال منذ الصغر سواء من النواحي الدينية والعلمية والاجتماعية والاقتصادية فنحن المدرسين نساهم بشكل كبير في بناء المجتمع فمن المنطق والعقل أننا نكون أكثر استقرار وأمان .
كما أهيب بشيخ الأزهر أن ينهض من ثباته ويقول كلمة الحق والمساواة يعمل بقول الرسول فيما معناه " والله لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه " وأن فضيلتكم أهنتنا كثيرا بالتبعية لوزير التربية والتعليم فنحن مستقلين عنهم وأنت شيخ المسلمين باعتبار أن الأزهر منارة الدين في العالم . فكيف ترضى لنا الظلم " وما ربك بظلام للعبيد " وقال وزير التنمية الادارية أن الجهة التي نتبعها هي أصل التثبيت بتقديم خطاب البتثبيت فكيف تتقاعص فضيلتكم عن تأدية رسالتك وهي المساواة بيننا والمثبتين ألم نكن نحن أبناءكم وأحفادكم .. ؟!
هذا ما أردت أن أرد به على خطاب شيخ جليل من علماء الأزهر فهو يرى المنكر والظلم أمامة ويكتم شهادة الحق ويشكر ريس الجمهورية على عدم تقديم المساواة بين المتعاقدين والدعاة معا أنهم يقدمون رسالة متكاملة . فيا شيخ المفروض أن تنصح المسئولين وليس محاباتهم .. سامحك الله
وآسف للجميع على الإطالة لكن لابد للوقوف أمام هؤلاء المسيسين .

MUSTAFAEGYPT
23-09-2009, 12:32 AM
اللهم انى لا أسألك رد القضاء ولكنى أسألك اللطف فيه

سها أحمد شوقي
23-09-2009, 12:54 AM
متشكره جدا يأخت هند علي التواصل معايا
بس المشكله عندنا في دمياط إنهم معملوش خطوة تغييير العقد وبالتالي الأكادميه رفضت الورق بسبب إن العقد بصيغة معلمفما هو الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Mr.Trueman
23-09-2009, 12:58 PM
قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه " يعجبني الرجل إذا سيم الخسف أن يقول بملء فيه : لا "

Observer
23-09-2009, 01:07 PM
قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه " يعجبني الرجل إذا سيم الخسف أن يقول بملء فيه : لا "


ويعجبنا فيك أستاذ سمارت حكمتك وفطنتك
ترد بالآيات القرآنية والأحاديث النبوية
وترفق بكل موقف أو موضوع ما يناسبه
من القرآن والسنة والأقوال المأثورة
بارك الله فيك أستاذ سمارت
لكل إنسان من إسمه نصيب

Observer
23-09-2009, 01:10 PM
انهاردة يا جماعة بإذن الله

خطوة مهمة جداً فى طريق الحملة

برجاء المتابعة والتنفيذ معنا للمصلحة العامة

وكل عام وأنتم بخير

مياده3
23-09-2009, 01:27 PM
هى الاكاديمية هتكون فاتحة السبت ان شاء الله ياستاذ mmegypt

MUSTAFAEGYPT
23-09-2009, 01:31 PM
انهاردة يا جماعة بإذن الله


خطوة مهمة جداً فى طريق الحملة

برجاء المتابعة والتنفيذ معنا للمصلحة العامة

وكل عام وأنتم بخير

منتظرين ان شاء الله

(هند)
23-09-2009, 01:44 PM
متشكره جدا يأخت هند علي التواصل معايا
بس المشكله عندنا في دمياط إنهم معملوش خطوة تغييير العقد وبالتالي الأكادميه رفضت الورق بسبب إن العقد بصيغة فما هو الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم
الحل انكم كمتعاقدين تبعتوا بالمشكلة للوزير فى فاكس وكل الجهات المختصة وكمان للفرع الرئيسى للاكاديمية بالقاهرة

رحمة حسن
23-09-2009, 02:59 PM
يا جماعة هو امتحان الاكاديمية فعلا فى شهر 10 ولا ده كلام جرائد زى ما قال الموظف فى الاكاديمية فى محافظتى

ahmedgamalsms
23-09-2009, 07:53 PM
خبر مهم للمعلمين المساعدين: تقرر أن يكــون أخـر موعـد لاستــلام أوراق المعلميــن المساعدين الذين تنطبق عليهم الشروط لدخـول اختبار الترخيص لوظيفــة معلم هو يوم الاثنيــن الـمــوافق 5/10/ 2009م . علماً بأن فروع الأكاديمية فى أنحاء الجمهورية مفتوحة يومياً من التاسعة صباحا إلى

الأمير محمد السيد حمودة
23-09-2009, 08:23 PM
يا جماعة الاخصائيين الاجتماعيين المتعاقدين كده مظلومين اه والله مظلومين كيف يضعون الدبلومة التربوى شرط للدخول لامتحان الاكاديمية علما بان الاخصائى الاجتماعى درس المواد التربوية التى درسها طالب كلية التربية واوكيف يتم ذلك والاخصائى الاجتماعى هو اساس التربية وهو القادر على حل مشكلات الطلاب والمدرس يكتفى باالعملية التعليمية والدروس الخصوصية فقط الرجاء من سيادة الوزير استسناء الاخصائيين الاجتماعيين من شرط الدبلومة التربوى لان كدة حرام

(هند)
23-09-2009, 08:46 PM
يا جماعة الاخصائيين الاجتماعيين المتعاقدين كده مظلومين اه والله مظلومين كيف يضعون الدبلومة التربوى شرط للدخول لامتحان الاكاديمية علما بان الاخصائى الاجتماعى درس المواد التربوية التى درسها طالب كلية التربية واوكيف يتم ذلك والاخصائى الاجتماعى هو اساس التربية وهو القادر على حل مشكلات الطلاب والمدرس يكتفى باالعملية التعليمية والدروس الخصوصية فقط الرجاء من سيادة الوزير استسناء الاخصائيين الاجتماعيين من شرط الدبلومة التربوى لان كدة حرام
اهلا بيك ياأستاذ محمود ياريت تشاركنا فى الحملة وشكرا لاجابتك الدعوة

ميدو احياء
23-09-2009, 10:28 PM
اخلر موعد لتقديم الملفات للاكاديميه يوم 5/10/2009

Mr.Trueman
23-09-2009, 11:45 PM
ويعجبنا فيك أستاذ سمارت حكمتك وفطنتك
ترد بالآيات القرآنية والأحاديث النبوية
وترفق بكل موقف أو موضوع ما يناسبه
من القرآن والسنة والأقوال المأثورة
بارك الله فيك أستاذ سمارت
لكل إنسان من إسمه نصيب



قال تعالى : ( وإن يريدوا أن يخدعوك فإن حسبك الله هو الذي أيدك بنصره وبالمؤمنين ( 62 ) وألف بين قلوبهم لو أنفقت ما في الأرض جميعا ما ألفت بين قلوبهم ولكن الله ألف بينهم إنه عزيز حكيم ( 63 ) ""الانفال""
ربنا ينصرنا على من ظلمنا.جزاك الله خيرا اخى الكريم.

said_math
24-09-2009, 12:13 AM
بجد فكرة روووووووووعه؟
بس والله يا جماااعه المتعاقدين دول وانا منهم تايهين ومش عارفين نعمل ايه

والله ربنا يسترها معاااااااااانا

ويسترها فى الاياااااااااااام الى جايه

وعايز اقول حاجه للجماعه اللى بيكلموا بعض ذى الشااااااااات

احنا فى منتدى يا جماااااااااااااااااااااعه

ههههههههههههه

زى القمر
24-09-2009, 12:38 AM
يا جماعة الاخصائيين الاجتماعيين المتعاقدين كده مظلومين اه والله مظلومين كيف يضعون الدبلومة التربوى شرط للدخول لامتحان الاكاديمية علما بان الاخصائى الاجتماعى درس المواد التربوية التى درسها طالب كلية التربية واوكيف يتم ذلك والاخصائى الاجتماعى هو اساس التربية وهو القادر على حل مشكلات الطلاب والمدرس يكتفى باالعملية التعليمية والدروس الخصوصية فقط الرجاء من سيادة الوزير استسناء الاخصائيين الاجتماعيين من شرط الدبلومة التربوى لان كدة حرام
السلام عليكم
انا ايضا بضم صوتى الى صوتك وربنا يوفقنا
انا برضه اخصائية اجتماعية واخدت دورة تاهيل تربوى وقالولى ما تنفعش

زى القمر
24-09-2009, 12:40 AM
انا تابعة لادارة المنتزه الاسكندرية هل احد من المتعاقدين حصل على تدريب من الاكاديمية
ارجو الرد

مياده3
24-09-2009, 01:40 AM
هى الاكاديمية هتكون فاتحة السبت ان شاء الله ياستاذ mmegypt

MUSTAFAEGYPT
24-09-2009, 02:47 PM
هى الاكاديمية هتكون فاتحة السبت ان شاء الله ياستاذ mmegypt

ان شاء الله فاتحة والخير

خبر مهم للمعلمين المساعدين:
تقرر أن يكــون أخـر موعـد لاستــلام أوراق المعلميــن المساعدين الذين تنطبق عليهم الشروط لدخـول اختبار الترخيص لوظيفــة معلم هو يوم الاثنيــن الـمــوافق 5/10/ 2009م .
علماً بأن فروع الأكاديمية فى أنحاء الجمهورية مفتوحة يومياً من التاسعة صباحا إلى السادسة مساء من السبت حتى الخميس .

MUSTAFAEGYPT
24-09-2009, 02:49 PM
هى الاكاديمية هتكون فاتحة السبت ان شاء الله ياستاذ mmegypt

ان شاء الله فاتحة والخير ده من على موقع الأكاديمية كمان

خبر مهم للمعلمين المساعدين:
تقرر أن يكــون أخـر موعـد لاستــلام أوراق المعلميــن المساعدين الذين تنطبق عليهم الشروط لدخـول اختبار الترخيص لوظيفــة معلم هو يوم الاثنيــن الـمــوافق 5/10/ 2009م .
علماً بأن فروع الأكاديمية فى أنحاء الجمهورية مفتوحة يومياً من التاسعة صباحا إلى السادسة مساء من السبت حتى الخميس .

مياده3
24-09-2009, 05:40 PM
جزاك الله خيرا

موري2
24-09-2009, 07:52 PM
انا مروة
الاسكندريه
بكالوريوس علوم و تربيه شعبه عامة تخصص رياضيات
تعاقد منذ 2006 و برضه في الابتدائي
كنت بدرس حاسب الي لحد السنة دى اول سنة يخلونى اشتغل رياضيات للصف الثالث الابتدائي و ربنا يستر شكل السنة من اولها مش مظبوطة يعنى مش متفائله خير النهاردة المدير قالي هديكى جدول حساب لسنة ثالثه و انشطة و احبشلك جدول حلو كدة قولت يارب استرررررررر


نفسي اعرف بقي هل لينا اجازات رعايه طفل ؟

موري2
24-09-2009, 07:53 PM
نسيت اقولكم معايا شهادة ال icdl بقالها سنة تقريبا

موري2
24-09-2009, 07:56 PM
زى القمر انا كمان تابعه لادارة المنتزة التعليميه

انا روحت فرع الاكاديميه النهارده و وديت الورق المطلوب و قالي تعالي 5/10 اسألي عن معاد الامتحان

MUSTAFAEGYPT
24-09-2009, 09:38 PM
انا مروة
الاسكندريه
بكالوريوس علوم و تربيه شعبه عامة تخصص رياضيات
تعاقد منذ 2006 و برضه في الابتدائي
كنت بدرس حاسب الي لحد السنة دى اول سنة يخلونى اشتغل رياضيات للصف الثالث الابتدائي و ربنا يستر شكل السنة من اولها مش مظبوطة يعنى مش متفائله خير النهاردة المدير قالي هديكى جدول حساب لسنة ثالثه و انشطة و احبشلك جدول حلو كدة قولت يارب استرررررررر


نفسي اعرف بقي هل لينا اجازات رعايه طفل ؟


اثناء الولادة بتأخدى أجازة ثلاث شهور ومرتبك ماشى عادى

بالنسبة لرعاية الطفل عندنا المدرسات بيستأذنوا يوميا عشان رعاية الطفل يعنى يستأذنوا ساعتين وممكن ييجوا بعدها واحيانا كتير بيخلعوااااااااا

MUSTAFAEGYPT
24-09-2009, 09:39 PM
فيه مدرسات متعاقدات واخدين حاجة عندنا اسمها اجازة 60%

يعنى بيحضروا المدرسة ثلاث ايام فى الأسبوع بس عشان ياخدوا بالهم من الأطفال

مقابل 60% من المرتب

زى القمر
25-09-2009, 12:14 AM
زى القمر انا كمان تابعه لادارة المنتزة التعليميه

انا روحت فرع الاكاديميه النهارده و وديت الورق المطلوب و قالي تعالي 5/10 اسألي عن معاد الامتحان
انا كمان رايحة الاسبوع الجاى بعد ما اكمل ورقى من التوجيه وربنا معانا واول ما يوصل جديد نبلغ بعض

زى القمر
25-09-2009, 12:17 AM
عايزة اعرف احنا المتعاقدين مرتبنا كام بالضبط او بمعنى اصح مفروض ناخد كام فى ايدينا

MUSTAFAEGYPT
25-09-2009, 06:08 AM
خبر مهم للمعلمين المساعدين:
وافق معالى الأستاذ الدكتور/ يسرى الجمل وزير التربية والتعليم ، ورئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين على استمرار قبول طلبات ترخيص "المعلمين المساعدين" الذين تنطبق عليهم الشروط لدخول اختبار الترخيص لوظيفة معلم حتى يوم الخميس الموافق 8/10/2009م .
وتسهيلا على المعلمين المساعدين فقد تقرر جعل فترات العمل بفروع الأكاديمية فى أنحاء الجمهورية مفتوحة يومياً من التاسعة صباحا إلى السادسة مساء من السبت حتى الخميس، وذلك لاستيعاب كافة الأعداد المتقدمة وبما لا يؤثر على سير الدراسة .صرح بذلك ،،، أ.د/ محمود عابدين مدير الأكاديمية المهنية للمعلمين http://academy.moe.gov.eg/images/line.jpg

مونى عزمى
25-09-2009, 12:11 PM
انا بقترح ياجماعة نتبادل مع بعض اسئلة كادر وخصوصا ان الامتحان ذى ما نزل فى جرائد انة هيبقى فى شهر 10 يعنى مفيش وقت وكمان المشكلة ان كل واحد هيمتحن على جهاز كمبيوتر يعنى من الاخر الاعتماد على النمفس وانتم بقى عارفين ان الاسئلة صعبة . انا تخصص علوم اعدادى ياريت لو حد علوم ذى نتبادل مع بعض

سها أحمد شوقي
25-09-2009, 12:45 PM
ياااريت لوحد عنده إمتحانات في الكادر علوم يبعتها أو يبعط الرابط بتاعها وي

ابو كريمان
25-09-2009, 12:53 PM
الواحد مش عارف الحقيقه فين

ابو كريمان
25-09-2009, 12:57 PM
الاخت سها انا عندى الامتحانات ممكن الايميل لارسالهم لك

جمال عبد الناصر عيد
25-09-2009, 07:09 PM
الموضوع جميل

حازم مصطفى ابوهمام
25-09-2009, 08:45 PM
ابوكريمان ياريت تضع النموذج من امتحان الكادر هنا وليس على الخاص حتى يستفيد منه الجميع .

المؤمنه بالله
25-09-2009, 09:16 PM
افيدونى انا متعاقده مع الازهر منذ 2006 هل من حقى الالتحاق بالاكاديميه ولا لا انا من محافظه الغربيه افيدونى بسرعه وايه هى شروط الالتحاق

Mr.Trueman
25-09-2009, 11:51 PM
عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ » ...

English101
26-09-2009, 12:17 AM
انا بقترح ياجماعة نتبادل مع بعض اسئلة كادر وخصوصا ان الامتحان ذى ما نزل فى جرائد انة هيبقى فى شهر 10 يعنى مفيش وقت وكمان المشكلة ان كل واحد هيمتحن على جهاز كمبيوتر يعنى من الاخر الاعتماد على النمفس وانتم بقى عارفين ان الاسئلة صعبة . انا تخصص علوم اعدادى ياريت لو حد علوم ذى نتبادل مع بعض

ما انا كنت بقول كده من زمان ومحدش بعت حاجات كتير

دى يا جماعة ملفات عربى وتربوى راااااااائعة

تعبت جداً على ما جمعتها

اتفضولها وياريت اللى عنده أسئلة مجاوبه للعربى والتربوى للجميع يبعتها

اتفضلوا وادعولى

http://www.4shared.com/file/133542259/7492ce5a/Tarbawy__Arabic_For_All.html

مونى عزمى
26-09-2009, 12:29 AM
انا عندى حاجات كتير مجمعها من فترة فى التخصص فى كل المواد وفى التربوى والعربى عندى فى كذا فولدر منزلها بس مش عارفة طريقة بعتها اذاى على المنتدى

المؤمنه بالله
26-09-2009, 01:49 AM
افيدونى انا متعاقده مع الازهر منذ 2006 هل من حقى الالتحاق بالاكاديميه ولا لا انا من محافظه الغربيه افيدونى بسرعه وايه هى شروط الالتحاق
افيدونى انا متعاقده مع الازهر منذ 2006 هل من حقى الالتحاق بالاكاديميه ولا لا انا من محافظه الغربيه افيدونى بسرعه وايه هى شروط الالتحاق

المؤمنه بالله
26-09-2009, 01:52 AM
يا اخواتى ساعدونى حيث انى حاصله علىicdlودبلومه تربويه ومتعاقده مع الازهر من 2006 لكن عاوزه اعرف الازهر له الحق فى دخول الاكاديميه ولا لا ومحافظه الغربيه تقدم فين

دعاء 24
26-09-2009, 01:56 AM
عايزة اعرف احنا المتعاقدين مرتبنا كام بالضبط او بمعنى اصح مفروض ناخد كام فى ايدينا

بالنسبة لى أنا من محافظة بنى سويف وتعاقدت فى 1\10 \ 2008 أول ما اشتغلت كنت بأخذ 306 جنيه وفى شهر 7 اللى فات مرتبي زاد بقى 322 :lol: مش عارفة بقى باقى المحافظات زينا ولا لأ :confused:

جمال عبد الناصر عيد
26-09-2009, 08:49 AM
صباح الخير علي الجميع
انا عندي استفسار هام جدا وياريت حد يرد علي هل تقبل الاكادميه من هم الان طلاب في المعهد التربوي جامعه القاهره؟

MUSTAFAEGYPT
26-09-2009, 12:24 PM
ما انا كنت بقول كده من زمان ومحدش بعت حاجات كتير

دى يا جماعة ملفات عربى وتربوى راااااااائعة

تعبت جداً على ما جمعتها

اتفضولها وياريت اللى عنده أسئلة مجاوبه للعربى والتربوى للجميع يبعتها

اتفضلوا وادعولى

http://www.4shared.com/file/133542259/7492ce5a/tarbawy__arabic_for_all.html


شكراااااااااااااااااااااا جزيلا لك ياعسل

ميدو mn
26-09-2009, 02:31 PM
سؤال


ويا ريت حد يجاوب عليه


الاكاديميه فتحت للمتعاقدين ولا لسه

لانى سمعت انها فتحت

بس جيت ادخل قالو الدخول غير مسموح

فهل كده لسه

ولا كلمة السر عندى غلط

MUSTAFAEGYPT
26-09-2009, 04:17 PM
سؤال


ويا ريت حد يجاوب عليه


الاكاديميه فتحت للمتعاقدين ولا لسه

لانى سمعت انها فتحت

بس جيت ادخل قالو الدخول غير مسموح

فهل كده لسه

ولا كلمة السر عندى غلط

نفس المشكلة عندى ياميدو واضح انها لسة مفتحتش للمتعاقدين

زى القمر
26-09-2009, 05:29 PM
بالنسبة لى أنا من محافظة بنى سويف وتعاقدت فى 1\10 \ 2008 أول ما اشتغلت كنت بأخذ 306 جنيه وفى شهر 7 اللى فات مرتبي زاد بقى 322 :lol: مش عارفة بقى باقى المحافظات زينا ولا لأ :confused:
انا من محافظة الاسكندرية وتعاقدت فى 1/12/2008 كنت باخد 319.5 جنيه وفى شهر 7 اللى فات اخدت 275 جنيه وقالوا ان فيه خصم علشان نقابةالمعلمين بالرغم من انى اخصائية اجتماعية وفى شهر8 اللى فات اخدت 308 جنيه وشهر 9 لسه مااخدوش كل الحكاية انى سمعت ان مرتبنا مفروض يكون 440جنيه مع زيادة شهر 7 لو حد اخد المرتب ده فى اسكندرية يرد عليا

MUSTAFAEGYPT
26-09-2009, 05:37 PM
المرتب بتاعنا كامل بدون خصومات 440

والحكومة بتخصم 120 حنيه تأمينات ومعاشات ونقاية .................... الخ

يبقى كدة الصافى 320

MUSTAFAEGYPT
26-09-2009, 06:17 PM
اللهم انى لا أسألك رد القضاء ولكنى أسألك اللطف فيه

Ahmed ibrahim Hassan
26-09-2009, 06:43 PM
فكرة جميلة يا ريت كلنا نتحد لكى نحصل على حقوقنا
اخوكم
احمد ابراهيم احمد
مدرس انجليزى
تعاقد 2008 (ازهر)

ahmed salh
26-09-2009, 08:54 PM
ياجماعه المشكله بتاعتنا ليست مع الحكومه كلها ولكنها مع وزير واحد فقط من الحكومه هو وزير التنميه الاداريه احمد درويش الذي تولى الوزارة في منتصف 2004واوقف المسابقات التى كانت تتم في التعليم او الازهر ومن كان ينجح في هذة المسابقات يعين واستبدلها بنظام التعاقد المححدد المدة ولذلك فالتعاقدات كلها تبدأ من 2005 وبيقولك الجهة الاداريه هي اللى تطلب تنثبيتك طيب هى طلبت اكتر من ذلك هى طلبت دفعات اخرى لسد العجزفى 2006 و2007و2008و2009اليس هذا كافيا ثم الظلم الاكبر للمتعاقدين بعدم تنفيذ المادة 72 من قانون الكادر والتى تنص على تعيين المتعاقدين فورا من ا/ا/2008 لمن كان متعاقدقبل 7/2007 تاريخ صدور قانون الكادر واليكم نص المادة 72 من قانون الكادر المادة (72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.

MUSTAFAEGYPT
28-09-2009, 08:18 AM
الاتحاد قوة

elbltagy78
28-09-2009, 11:09 AM
هل المتعاقدون بالتربية والتعليم فى 1/1/2009 التربوى فقط هيقدموا فى الاكاديمية بمحافظة الشرقية دا كلام سمعتة من الادارة التعليمية افيدونى بسرعة جزاكم الله خيرا

أبوطالب82
28-09-2009, 03:24 PM
أستاذ أحمد صالح انت كلامك منطقى وكله صح وما تسمعش للى بيقول عن كلامك أنانية لان هو ده العدل المفروض يثبت القديم تلقائيا وبعدين يبص للجديد ولكن أهو تخلف وفلوس بتتنهب وخلاص وييجوا يقولولك هنعمل حملة ولازم نتحد وكلنا نبقى ايد واحدة
ولا حد فاهم حاجة
مش كدة ولا أيه؟

MUSTAFAEGYPT
28-09-2009, 04:00 PM
اللهم عافنى فى بدنى اللهم عافنى فى بصرى

Observer
28-09-2009, 07:55 PM
إنطلقت الآن الخطوة الكبرى والحاسمة فى مشوار
الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المتعاقدين

على الرابط التالى

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154&page=63

مشاركتك ركن أساسى فى هذه الخطوة بالذات
هيا شارك وكن إيجابى

عبدالله عاشور
28-09-2009, 08:58 PM
انا مدرس متعاقد 2005 وعندى مشكلة بحلم أحلها
لما قدمنا فى التعاقد شغلونا كلنا ابتدائى مع ان كتير جدا مننا تربية عام مش تربية اساسي
وحاليا بقالي أربع سنين دابخ علشان أحول من ابتدائى لأعدادي ومش عارف
مع العلم بوجود عجز كبير جدا فى المدارس الاعدادية فى تخصصى (العلوم)
وانا خريج تربية عام طبيعة وكيمياء بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف
ياريت حد يفيدني فى حل المشكلة دى
وشكرا لكم اساتذتى وزملائي الاعزاء

Esraa_english
28-09-2009, 09:50 PM
http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/S9200927173328.jpg الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم
كتب حاتم سالم
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml) وافق الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم على استمرار قبول طلبات ترخيص المعلمين المساعدين الذين تنطبق عليهم الشروط لدخول اختبار الترخيص لوظيفة معلم حتى يوم الخميس الموافق 8 أكتوبر المقبل.

وصرح محمود عابدين مدير الأكاديمية المهنية للمعلمين بأنه تقرر جعل فترات العمل بفروع الأكاديمية فى أنحاء الجمهورية يوميا من الساعة التاسعة صباحا إلى الساعة السادسة مساء من السبت حتى الخميس وذلك لاستيعاب كافة الأعداد المتقدمة وبما لا يؤثر على سير الدراسة.

وأوضح أن الأكاديمية بجميع فروعها بالقاهرة والمحافظات استعدت لهذه الاختبارات منذ منتصف الشهر الحالى باستقبال ملفات المعلمين المساعدين وذلك لتعيينهم فى وظيفة معلم لمن ينطبق عليه قانون الكادر من حيث حصوله على مؤهل عال وتأهيله تربويا قبل حصوله على شهادة الصلاحية واجتيازه الاختبارات، وأن يكون أتم عمله لمدة عام دراسى واحد على الأقل معلما مساعدا.

وأشار عابدين إلى أن هناك عددا من الشروط يجب أن تنطبق على المعلم المتقدم للحصول على الترخيص للتعيين فى وظيفة معلم وتتمثل فى ضرورة أن يكون المعلم قد حصل على تقدير مناسب من مدير المدرسة الذى يعمل المعلم المساعد تحت إدارته، ومن الموجه الذى يشرف على المعلم المساعد خلال العام الماضى، والحصول على الدبلوم العام فى التربية إذا كان من غير خريجى كليات التربية، بالإضافة إلى تقديمه ما يفيد اجتيازه اختبارات شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الآلى (آى سى دى إل).

ونوه عابدين إلى أنه سيتم استقبال كافة بيانات هؤلاء المعلمين إلكترونيا على قاعدة الأكاديمية، ونتوقع أن يصل العدد إلى حوالى 80 ألف معلم مساعد سيشملهم امتحان الترخيص للتعيين فى وظيفة معلم.

وأوضح أن اختبارات الحصول على الترخيص تتضمن المكونات الأربعة التالية: مهارات الاتصال باللغة العربية، الكفاءة التربوية، مادة التخصص، والمهارات الأساسية فى اللغة الإنجليزية.

وأشار إلى أنه وتسهيلا على المعلمين المساعدين فيسمح للمعلمين الذين لم يستوفوا شرط الحصول على الرخصة الدولية للكمبيوتر أن يتقدموا للاختبار على ألا يصدر قرار الترخيص بدرجة معلم إلا بعد تقديمه ما يفيد تحقيق هذا الشرط.

Esraa_english
28-09-2009, 09:55 PM
برنامج تأهيل المعلمين الجدد

يجب أن يجتاز المعلم الحديث برنامج تأهيل مبني على المعايير لكي يصبح معلما سواء كان هذا المعلم الحديث قد عُين حديثا أو أُعيد توجيهه من عمل إداري أو من تدريس مادة مختلفة ، كما يجب اعتبار برنامج تأهيل المعلم الحديث تكملة لدورة إعداد المعلم في كليات التربية وفرصة للنمو المهني للمعلم ، وهذا سيؤدي بالتبعية إلى تحسن الأداء المدرسي بشكل عام وتحسن نتائج تعلم التلاميذ بشكل خاص

ويتكون هذا البرنامج التدريبي
من ثلاثة دورات هي كالتالي

1.محتوى دورة مهارات التأهيل والإرشارد


دورة مهارات التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10890/دورةمهاراتالتأهيلوالإرشاد.doc)
العروض التقديمية لدورة مهارات التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10891/العروضالتقديميةلدورةمهاراتالتأهيلوالإرشاد.ppt)
سجل التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10892/سجلالتأهيلوالإرشاد.doc)


2. محتوى دورة مقدمة فى طرق التدريس
دورة مقدمة في طرق التدريس (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10893/دورةمقدمةفيطرقالتدريس.doc)
العروض التقديمية لدورة مقدمة في طرق التدريس (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10894/العروضالتقديميةلدورةمقدمةفيطرقالتدريس.ppt)



3- محتوى دورة مهارات تقييم المعلم المساعد
دورة مهارات تقييم المعلم المساعد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10895/دورةمهاراتتقييمالمعلمالمساعد.doc)
العرض التقديمي لدورة مهارات تقييم المعلم المساعد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10896/العرضالتقديميلدورةمهاراتتقييمالمعلمالمساعد.ppt)



لمزيد من المعلومات يمكنك زيارة موقع
وزارة التربية والتعليم
الادارة المركزية لتدريب

http://knowledge.moe.gov.eg/Arabic/Departments/cdist/noviceteachers (http://knowledge.moe.gov.eg/Arabic/Departments/cdist/noviceteachers)

MUSTAFAEGYPT
29-09-2009, 02:59 PM
برنامج تأهيل المعلمين الجدد

يجب أن يجتاز المعلم الحديث برنامج تأهيل مبني على المعايير لكي يصبح معلما سواء كان هذا المعلم الحديث قد عُين حديثا أو أُعيد توجيهه من عمل إداري أو من تدريس مادة مختلفة ، كما يجب اعتبار برنامج تأهيل المعلم الحديث تكملة لدورة إعداد المعلم في كليات التربية وفرصة للنمو المهني للمعلم ، وهذا سيؤدي بالتبعية إلى تحسن الأداء المدرسي بشكل عام وتحسن نتائج تعلم التلاميذ بشكل خاص

ويتكون هذا البرنامج التدريبي
من ثلاثة دورات هي كالتالي

1.محتوى دورة مهارات التأهيل والإرشارد


دورة مهارات التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10890/دورةمهاراتالتأهيلوالإرشاد.doc)
العروض التقديمية لدورة مهارات التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10891/العروضالتقديميةلدورةمهاراتالتأهيلوالإرشاد.ppt)
سجل التأهيل والإرشاد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10892/سجلالتأهيلوالإرشاد.doc)


2. محتوى دورة مقدمة فى طرق التدريس
دورة مقدمة في طرق التدريس (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10893/دورةمقدمةفيطرقالتدريس.doc)
العروض التقديمية لدورة مقدمة في طرق التدريس (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10894/العروضالتقديميةلدورةمقدمةفيطرقالتدريس.ppt)



3- محتوى دورة مهارات تقييم المعلم المساعد
دورة مهارات تقييم المعلم المساعد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10895/دورةمهاراتتقييمالمعلمالمساعد.doc)
العرض التقديمي لدورة مهارات تقييم المعلم المساعد (http://knowledge.moe.gov.eg/NR/rdonlyres/A43CB397-5371-4A25-BD6D-1E7E983DCAC7/10896/العرضالتقديميلدورةمهاراتتقييمالمعلمالمساعد.ppt)



لمزيد من المعلومات يمكنك زيارة موقع
وزارة التربية والتعليم
الادارة المركزية لتدريب

http://knowledge.moe.gov.eg/Arabic/Departments/cdist/noviceteachers (http://knowledge.moe.gov.eg/Arabic/Departments/cdist/noviceteachers)



جزاكم الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااااا

Mr.Trueman
30-09-2009, 05:45 AM
أعلن الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، إجراء اختبارات كادر المعلمين باستخدام البصمة الإلكترونية، فى المستقبل القريب بعد اتفاق بين وزارتى «الاتصالات» و«التعليم» يقضى بتطبيق هذه التقنية الحديثة.

وقال الجمل فى تصريحات صحفية أمس إن الوزارة تهدف من وراء استخدام البصمة الإلكترونية، القضاء على الأخطاء التى وقع فيها المعلمون عند التسجيل وإدخال الرقم السرى، والرقم الكودى، والرقم القومى.

وأضاف أن الوزارة حريصة على نجاح كل من سجل نفسه فى اختبارات الكادر، وتابع: «الهدف ليس مادياً بقدر ما هو تنمية مهارات المعلم»، موضحاً أن النظام الجديد سيبدأ مع إجراء اختبارات التعيين لـ ١٥٥ ألف معلم مساعد، تم التعاقد معهم.

وأشار الجمل إلى أن الوزارة ستقوم بصرف كارت ذاكرة «فلاشة» لكل معلم مساعد، يستطيع من خلالها أداء الامتحان والتعامل مع جهاز الكمبيوتر عقب التأكد من شخصيته من خلال بصمة اليد، بالإضافة إلى أن الرقم الخاص سيمكن المعلم فى أى مكان بالجمهورية من مراجعة بياناته والتأكد منها.

وأوضح أن المعلم سيظهر له الاختبار المناسب من خلال تقنية «بنك الأسئلة»، لافتاً إلى أنه مع نهاية المدة الزمنية المحددة للاختبار يستطيع المعلم معرفة النتيجة الخاصة به مباشرة.

وأكد أن اختبارات كادر المعلمين التى أجريت إلكترونياً سيتم استخدامها فى إعداد «بنك الأسئلة» للثانوية العامة فى نظامها الجديد، وأضاف أن أكاديمية المعلمين ستنفذ برامجها وخططها بالكامل إلكترونياً، مشيراً إلى أن صندوق تمويل المشروعات التعليمية يدعم الأكاديمية مادياً وفنياً، من خلال عدد كبير من الأساتذة والمتخصصين فى هذا المجال.

المصدر
جريدة المصرى اليوم
__________________
http://www.naqaae.org/main/php/vb2/showthread.php?p=40861

Mr.Trueman
30-09-2009, 06:02 AM
حد فاهم حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ياريت الى فاهم يفهمنا...................

شكلها حرب عالمية ثالثة على المتعاقدين..................


عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب و يكذب فيها الصادق و يؤتمن فيها الخائن و يخون فيها الأمين و ينطق فيها الرويبضة قيل: وما الرويبضة؟ قال: الرجل التافه يتكلم في أمر العامة. ‌
قال الألباني (صحيح) انظر حديث رقم: 3650 في صحيح الجامع.‌


Read more: http://www.qariya.com/vb/showthread.php?t=39406#ixzz0SYj4nCcq (http://www.qariya.com/vb/showthread.php?t=39406#ixzz0SYj4nCcq)

MUSTAFAEGYPT
01-10-2009, 10:19 AM
اللهم وفقنا الى ماتحبه وترضاه

ahmed_592005
01-10-2009, 11:11 AM
اخر خبر للمتعاقدين بالازهر
تم ارسال قرار اليوم بتحهيز اوراق الساده المدرسين الراغبين في التقدم لوظيفة معلم
وذلك حتي يوم13/10
وطبعا مطلوب مؤهل تربوي والحصول علي الرخصه الدوليه للكمبيوتر او اقرار بتقديمها قبل الامتحان
وهذا للعلم وشكرا

ahmed_592005
01-10-2009, 11:31 AM
امتحانات icdl بالاجوبه
http://rapidshare.com/files/29027887...___1582__.htm

monamode
01-10-2009, 11:47 AM
حد فاهم حاجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ياريت الى فاهم يفهمنا...................

شكلها حرب عالمية ثالثة على المتعاقدين..................


عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب و يكذب فيها الصادق و يؤتمن فيها الخائن و يخون فيها الأمين و ينطق فيها الرويبضة قيل: وما الرويبضة؟ قال: الرجل التافه يتكلم في أمر العامة. ‌
قال الألباني (صحيح) انظر حديث رقم: 3650 في صحيح الجامع.‌


Read more: http://www.qariya.com/vb/showthread.php?t=39406#ixzz0SYj4nCcq (http://www.qariya.com/vb/showthread.php?t=39406#ixzz0SYj4nCcq)






















لو امتحنت ال icdl
هتفهم ان النظام بقي زيه بالظبط
هنمتحن ع اجهزة كممبلبيوتر وبوقت معين وكده
وفي نهايه الامتحان بتعرف النتجه ف وقتها
ومفيش بقي لا قلم رصاص ولا الحوارات دي
وده افضل بكتييييييييييييييلار

MUSTAFAEGYPT
01-10-2009, 12:00 PM
امتحانات icdl بالاجوبه
http://rapidshare.com/files/29027887...___1582__.htm

أبو حميد الرجاء التأكد من الرابط

ahmed_592005
01-10-2009, 12:13 PM
رابط اخر
http://rs298.rapidshare.com/files/90609326/icdl.rar

ahmed_592005
01-10-2009, 01:49 PM
:confused::confused:

ahmed_592005
01-10-2009, 01:53 PM
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

محمد عاطف 22
01-10-2009, 05:03 PM
اخر خبر للمتعاقدين بالازهر
تم ارسال قرار اليوم بتحهيز اوراق الساده المدرسين الراغبين في التقدم لوظيفة معلم
وذلك حتي يوم13/10
وطبعا مطلوب مؤهل تربوي والحصول علي الرخصه الدوليه للكمبيوتر او اقرار بتقديمها قبل الامتحان
وهذا للعلم وشكرا


بالفعل كلام الاستاذ أحمد صحيح مائة بالمائة
http://www.4shared.com/file/136781216/48f4da8c/Picture_001.html

وهذا رابط الصور التى أخذناها اليوم

همسات حالمة
01-10-2009, 08:11 PM
يعنى يا جماعة المتعاقد فى 1/2/2009 ليه حق الالتحاق بالاكاديمية ولا لأ

(هند)
01-10-2009, 10:35 PM
انا مدرس متعاقد 2005 وعندى مشكلة بحلم أحلها
لما قدمنا فى التعاقد شغلونا كلنا ابتدائى مع ان كتير جدا مننا تربية عام مش تربية اساسي
وحاليا بقالي أربع سنين دابخ علشان أحول من ابتدائى لأعدادي ومش عارف
مع العلم بوجود عجز كبير جدا فى المدارس الاعدادية فى تخصصى (العلوم)
وانا خريج تربية عام طبيعة وكيمياء بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف
ياريت حد يفيدني فى حل المشكلة دى
وشكرا لكم اساتذتى وزملائي الاعزاء

السلام عليكم انا مثلك وعددكبير برده نفس تاريخ تعينك حالنا واحد فاصبر لما نتثبت يمكن الله اعلم ربنا يوفقنا ومتزعلش فى كتير قوى زيك

elbltagy78
01-10-2009, 10:49 PM
اللى معاة تربوى 2009 هيقدم فى الاكاديمية مبروك

MUSTAFAEGYPT
02-10-2009, 08:42 AM
اللى معاة تربوى 2009 هيقدم فى الاكاديمية مبروك


يارتيت تجبلنا مصدر الخبر ده لأنه مطبقش عندنا

doaanasim
02-10-2009, 06:04 PM
انا يا جماعه عندى مشكلة و مجموعه من زملائى و عددنا 100

المشكلة هى ان عندى فى مدينة المحلة الكبرى
تم فتح باب التقدم للعمل بنظام المكافأة الشاملة كاخصائى مسرح
و لان اعداد هذا التخصص قليلة جدااااا
تم فتح باب التقدم لجميع التخصصات فى كلية تربية
يعنى ليسانس اداب و تربية عربى او انجليزى او رياضيات او غيره
و فعلا تم قبول اورقنا و تم التعيين و توزعنا على المدارس و ذلك لسد العجز
و فعلا اشتغلنا لمدة شهرين
و بعدين فجأة و بدون سابق انذار تم ارسال جوابات اخلاء لنا من المدارس
و ذلك لاننا لسنا متخصصين

طيب لو احنا مش متخصصين اخدونا ليه
و ليه مشونا دلوقتى

بالاضافة ان فى ناس تانية بيعملو معانا فى نفس الادارة فى اقسام انشطة تانية و فى غير تخصصهم و عملو عقود مميزة

انا و المجموعه اللى معايا حوالى 100 واحد

ممكن تقولولى اعمل ايه او ارفع شكوى لمين انا و زملائى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مستنية ردودكو و مساعدتكم

Mr.Trueman
02-10-2009, 06:47 PM
وأوضح أن الأكاديمية بجميع فروعها بالقاهرة والمحافظات استعدت لهذه الاختبارات منذ منتصف الشهر الحالى باستقبال ملفات المعلمين المساعدين وذلك لتعيينهم فى وظيفة معلم لمن ينطبق عليه قانون الكادر من حيث حصوله على مؤهل عال وتأهيله تربويا قبل حصوله على شهادة الصلاحية واجتيازه الاختبارات، وأن يكون أتم عمله لمدة عام دراسى واحد على الأقل معلما مساعدا.

سها أحمد شوقي
02-10-2009, 11:02 PM
يا جماعه أهم حاجه دلوقتي إن إحنا نجمع الإتحانات

المصرى
02-10-2009, 11:25 PM
هل فعلا فية امتحان كادر للمتعاقدين مساواة بالاساسين هل فية تثبت

محمد عبده عمر
03-10-2009, 12:41 AM
المجهد عظيم نشكركم

محمد عبده عمر
03-10-2009, 12:42 AM
المجهود عظيم الشان وجميل

beboo50
04-10-2009, 01:16 AM
السلام عليكم يا اهل الخبره
انا اخصائى اجتماعى تعاقد
ومدير المدرسه كلفنى انهارده بعمل منسق مع الاداره والزائر الصحى
وهذا العمل مطلوب منى المرور على نظافة الفصول وصحة الطلبه
انا اعمل ايه وهل هذا من واجباتى او من حق المدير يكلفنى بيه ولا ايه
انا اعمل ايه يا اهل الخبره يا ريت حد مسئول يكون قادر على فهم القوانين
ويتفضل مشكراااااا بالرد عليه للاهميه القصوه
والسلام عليكم

فارس الليل
04-10-2009, 01:31 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخوكم متعاقد بمحافظة البحيرة
والحمد لله قدمت فى الاكاديمية
وبعد التقديم فوجئت بخبر لو حصل
يبقى خير للجميع
وهو ان امتحان الكادر والتثبيت للمتعاقدين يوم
15/10/2009
بس على فكره ده بيتناقض مع كلامهم
انهم هايدربونا الاول على الامتحانات
عموما يارب يكون فيه امتحان
وبعده التثبيت
لاننا بجد اتخنقنا

sweety titi
04-10-2009, 05:13 PM
لو سمحتوا يا جماعة حد سمع انة تعاقد 2009 وقدم فى الاكاديمية ياريت لو حد يعرف يقول لنا

(هند)
04-10-2009, 06:51 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


أخوكم متعاقد بمحافظة البحيرة
والحمد لله قدمت فى الاكاديمية
وبعد التقديم فوجئت بخبر لو حصل
يبقى خير للجميع
وهو ان امتحان الكادر والتثبيت للمتعاقدين يوم
15/10/2009
بس على فكره ده بيتناقض مع كلامهم
انهم هايدربونا الاول على الامتحانات
عموما يارب يكون فيه امتحان
وبعده التثبيت

لاننا بجد اتخنقنا


السلام عليكم
انابردة فى البحيرة وكنت هناك يوم الخميس فى الاكاديمية بصراحة انا مسالتش عن الامتحان بس فى النفس الوقت مسمعتش حد قال كده ياريت تاكد لنا على الخبر جزاك الله كل خير


واكيد مفيش تدريب كله كلام كفاية تدريب واحد

زى القمر
04-10-2009, 07:10 PM
السلام عليكم يا اهل الخبره
انا اخصائى اجتماعى تعاقد
ومدير المدرسه كلفنى انهارده بعمل منسق مع الاداره والزائر الصحى
وهذا العمل مطلوب منى المرور على نظافة الفصول وصحة الطلبه
انا اعمل ايه وهل هذا من واجباتى او من حق المدير يكلفنى بيه ولا ايه
انا اعمل ايه يا اهل الخبره يا ريت حد مسئول يكون قادر على فهم القوانين
ويتفضل مشكراااااا بالرد عليه للاهميه القصوه
والسلام عليكم

وعليكم السلام
اناكمان اخصائية متعاقدة
المهام التى اسندها المدير اليك هى تعليمات من الادارة التعليمية وانا فعلا بدات بتنفيذه فى الفصول بتاعتى وده جزء من مهام الاخصائى ومن حق المدير ان يكلفك ببعض المهام لكن فى حدود عملك وفى جميع الاحوال ياريت تلجا للموجه المشرف عليك لمعرفة ايه اللى ليك وايه اللى عليك
انت تابع لمحافظة ايه وادارة ايه وتعاقدت امتى؟
انا بقى من الاسكندرية ادارة المنتزة تعاقد 12/2008 ياريت ترد عليا علشان امتحان الاكاديمية

فارس الليل
04-10-2009, 11:19 PM
[quote=هند عزت;1659205]السلام عليكم
انابردة فى البحيرة وكنت هناك يوم الخميس فى الاكاديمية بصراحة انا مسالتش عن الامتحان بس فى النفس الوقت مسمعتش حد قال كده ياريت تاكد لنا على الخبر جزاك الله كل خير

انا كنت هناك الخميس برضه
والكلام ده على مسئولية
اخر واحد بتقابليه وانتى بتقدمى الملف
اللى بتاخدى منه الوصل بتاعك
لما لقيت كل الناس بره بتقول ان الامتحان يوم
15/10/2009
سالته هو فيه امتحان فعلا ولا ده كلام
قالى احنا كمان سمعنا ان فيه امتحان فى اليوم ده
بس مفيش حاجه وصلتلنا رسمى
وادخل على موقع الاكاديمية بعد يوم
8/10/2009
وانت تعرف فيه امتحان ولا مفيش
لان ده هايكون اخر معاد للتقديم
((( ده كان كلامه معايا )))
وعموما هانت
15/10/2009
الأسبوع اللى الجاى
يعنى لو وصلنا رقم الجلوس
ومكان اللجنه زى انهارده
يبقى الكلام ده حقيقي
ولو موصلش يبقى لسه بدرى

سها أحمد شوقي
04-10-2009, 11:34 PM
أنا معتقدش إن الإمتحان يوم 15 لان علي الأقلهيكون فيه إستعدادات كافيه للإمتحان

(هند)
05-10-2009, 12:27 AM
[quote=هند عزت;1659205]السلام عليكم
انابردة فى البحيرة وكنت هناك يوم الخميس فى الاكاديمية بصراحة انا مسالتش عن الامتحان بس فى النفس الوقت مسمعتش حد قال كده ياريت تاكد لنا على الخبر جزاك الله كل خير

انا كنت هناك الخميس برضه
والكلام ده على مسئولية
اخر واحد بتقابليه وانتى بتقدمى الملف
اللى بتاخدى منه الوصل بتاعك
لما لقيت كل الناس بره بتقول ان الامتحان يوم
15/10/2009
سالته هو فيه امتحان فعلا ولا ده كلام
قالى احنا كمان سمعنا ان فيه امتحان فى اليوم ده
بس مفيش حاجه وصلتلنا رسمى
وادخل على موقع الاكاديمية بعد يوم
8/10/2009
وانت تعرف فيه امتحان ولا مفيش
لان ده هايكون اخر معاد للتقديم
((( ده كان كلامه معايا )))
وعموما هانت
15/10/2009
الأسبوع اللى الجاى
يعنى لو وصلنا رقم الجلوس
ومكان اللجنه زى انهارده
يبقى الكلام ده حقيقي

ولو موصلش يبقى لسه بدرى

السلام عليكم جزاك الله كل خير يارب بس نعرف هنمتحن فى ايه احنا خايفين ياخدونا كده وحنا تايهين

(هند)
05-10-2009, 12:29 AM
طيب اكيد بقه المفروض التسجيل على الاكاديمية يبدا واكيد برده مش 6 ايام يكفوا للتسجيل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا ايه اكيد هيكون فيه ضغوط على الموقع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا معانا

فارس الليل
05-10-2009, 01:23 AM
طيب اكيد بقه المفروض التسجيل على الاكاديمية يبدا واكيد برده مش 6 ايام يكفوا للتسجيل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا ايه اكيد هيكون فيه ضغوط على الموقع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا معانا

السلام عليكم
انتى بالتاكيد سجلتى
مش انتى قدمتى فى الملف بتاعك الكود ؟؟؟
الكود دليل التسجيل
والكود ده هاتدخلى بيه بعد يوم 8/10/2009
على موقع الاكاديمية
هاتعرفى المواد اللى هاتمتحنى فيها
بس المكان والمعاد اللى هاتمتحنى فيهم مش هاتعرفيه
الا عن طريق الظرف اللى هايوصلك على مدرستك
وفيه الاسم والرقم القومى والكود والرقم السرى
ومكان الامتحان وتاريخه
زى ماحصل مع المعينين بالظبط
يعنى موقع الاكاديميه مش هايفيدنا الا فى معرفة معاد الامتحان بس
و يارب يطلع فعلا فى 15/10/2009
وعلى فكره الامتحان فى اربع مواد زى ما الكتاب الدورى رقم 1 لسنة 2009 قال وعلى فكرة المفروض ان الكتاب ده مع كل المتعاقدين والمواد هى :
1- مهارات الاتصال باللغه العربيه
2- المهارات الاساسية فى اللغة الانجليزية
3- الكفاءة التربوية
4- مادة التخصص
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

فارس الليل
05-10-2009, 01:31 AM
الكتاب الدورى رقم ( 1 ) لسنة 2009
للى عايزه موجود على الرابط ده
هنا (http://www.monofeya.gov.eg/C1/%D8%A3%D9%86%D8%B4%D8%B7%D8%A9%20%D9%88%20%D8%A3%D 8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87% D8%A7%D8%B2/Document%20Library/%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%8 A.pdf)

فارس الليل
05-10-2009, 01:46 AM
أنا معتقدش إن الإمتحان يوم 15 لان علي الأقلهيكون فيه إستعدادات كافيه للإمتحان


انا قولت ده الكلام اللى سمعته
وان كنت اشك فيه برضه
بس لو حصل يبقى خير طبعا
لان المفروض على كلامهم
ان اللى هاينجح فى المتحان
هايتعين على درجة معلم
والله اعلم

محمود السماوى
05-10-2009, 04:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أخوكم محمود أحمد السماوى مدرس خط متعاقد من سنة 2006 عاوز اعرف اة موقفنا نحن مدرسين الخط العربى نت التثبيت علما بان اعلى شهادة عندنا هى دبلوم التخصص واخدناة يبقى هنجيب منين مؤهل عالى يعنى السؤال هل يكون لنا نصيب فى التثبيت ولا لاءة

elbltagy78
05-10-2009, 06:33 PM
فى تقديم للاكاديمية للعقود 1/1/2009 للتربوى فقط وتكتب اقرار انك مش كملت سنة

(هند)
05-10-2009, 09:01 PM
انا قولت ده الكلام اللى سمعته
وان كنت اشك فيه برضه
بس لو حصل يبقى خير طبعا
لان المفروض على كلامهم
ان اللى هاينجح فى المتحان
هايتعين على درجة معلم

والله اعلم

السلام عليكم
جزاك الله كل خير عما نقلت
احنا بقه نذاكر من المذكرة الى اخدناه فى مركز التدريب تدريب المعلم المساعد الى هو طرق تدريس وكده اكيد هيكون منه ربنا يوفقنا
بس برده ده كله كلام هايف عن طرق التدريس احنا عايزين حتى حد يقولنا نعمل ايه احنا عاملين زى الغرقانين وخايفه نكون تجربة ليهم او بيضحوا بينا

ELTMSAH
05-10-2009, 09:45 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مدرس متعاقد حيث جائنى التعاقد فى 1/7/2008 واستلمت التعيين بالمدرسة كمدرس متعاقد
وفى 2/10/2008 تعرضت لحادث سيارة وانا اعبر الطريق مما ادى الى اجراء بعض العمليات مما أدى الى تركيب شرائح ومسامير وقمت باخطار المدرسة بذلك لعمل الازم وبعد شهر من تاريخه تم تحويلى الى الكمسيون للكشف وعمل ما هو لازم الى ان تقرر اعطائى اجازة وتجدد على حسب حالة المريض وتم اعتماد الاجازة من 3/10/2008 الى 3/4/2008وكانت تحسب لى اجازة مع الاحتفاظ بالاجر الكامل الى ان فؤجئت خلال هذا الشهر اى شهر اكتوبر بنشرة تنص على خصم قيمة الاجاز كاملة حيث لا يوجد بند اجازات للمتعاقدين وهذه من ضمن شروط
التعاقد على حسب قولهم
وقالوا سف يتم خصم قيمة المبلغ من المرتب .انا قولت يعنى ايه ؟
قالوا يعنى مش هتاخد المرتب لغاية سداد القيمة المستحقة ؟
طيب اصرف منين ؟ ادفع التزاماتى ازاى؟ طيب انا ذنبى ايه من البداية ؟
اغيثونى اغيثونى اغيثونى والله الموفق

فارس الليل
05-10-2009, 11:17 PM
[/center]
السلام عليكم
جزاك الله كل خير عما نقلت
احنا بقه نذاكر من المذكرة الى اخدناه فى مركز التدريب تدريب المعلم المساعد الى هو طرق تدريس وكده اكيد هيكون منه ربنا يوفقنا
بس برده ده كله كلام هايف عن طرق التدريس احنا عايزين حتى حد يقولنا نعمل ايه احنا عاملين زى الغرقانين وخايفه نكون تجربة ليهم او بيضحوا بينا



السلام عليكم
جزانى الله واياكى وجميع من ساهم هنا بكل خير
وياريت تحاولى تجيبى اى نماذج امتحانات
لمادة تخصصك ومهارات اللغه العربية والتربوى من على النت
هاتفيدك اكتر من المذكره بتاعت طرق التدريس دى
اما مهارات الانجليزى ربنا يسترها معانا باه
لان الامتحان ده جديد ومطبقش على المعينين
وعلشان كده مش هتلاقى نماذج له خالص على النت
وانتى كويس انك اتدربتى يعنى عندك فكرة
احنا لا دربونا ولا حاجه
وهايخدونا من الدار للنار
واحنا مش عارفين اى حاجة
عموما ربنا يسترها علينا جميعا
ويسهلنا كل صعب
امين

فارس الليل
05-10-2009, 11:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مدرس متعاقد حيث جائنى التعاقد فى 1/7/2008 واستلمت التعيين بالمدرسة كمدرس متعاقد
وفى 2/10/2008 تعرضت لحادث سيارة وانا اعبر الطريق مما ادى الى اجراء بعض العمليات مما أدى الى تركيب شرائح ومسامير وقمت باخطار المدرسة بذلك لعمل الازم وبعد شهر من تاريخه تم تحويلى الى الكمسيون للكشف وعمل ما هو لازم الى ان تقرر اعطائى اجازة وتجدد على حسب حالة المريض وتم اعتماد الاجازة من 3/10/2008 الى 3/4/2008وكانت تحسب لى اجازة مع الاحتفاظ بالاجر الكامل الى ان فؤجئت خلال هذا الشهر اى شهر اكتوبر بنشرة تنص على خصم قيمة الاجاز كاملة حيث لا يوجد بند اجازات للمتعاقدين وهذه من ضمن شروط
التعاقد على حسب قولهم
وقالوا سف يتم خصم قيمة المبلغ من المرتب .انا قولت يعنى ايه ؟
قالوا يعنى مش هتاخد المرتب لغاية سداد القيمة المستحقة ؟
طيب اصرف منين ؟ ادفع التزاماتى ازاى؟ طيب انا ذنبى ايه من البداية ؟
اغيثونى اغيثونى اغيثونى والله الموفق

السلام عليكم
يا اخى
ربنا ييسرك الحال
ويطلعك من الشدة دى على خير
ان شاء الله

(هند)
05-10-2009, 11:25 PM
بشرى سارة جدااااااااااااااااااااااا


[b]اعلن المدير التنفيذى لمركز الحق فى التعليم انة تم تخصيص ثالث جمعة من كل شهر لاستماع شكاوى العقود والوقوف بجانبهم وتلبية مطالبهم بالضغط من خلال القضاء على وزير التربية والتعليم ووزير التنمية الادارية


بجد عايزين اية اكتر من كدة واحد بيساندنا ومحاميين بيطوعوا للدفاع عننا هنستنى اية يفوتوا على بيت كل واحد ويشحتولك حقك ويجبوة ليك
فى اية يا شباب مصر بجد كل دى سلبية بقت فينا ياااااااااااااااة بجد كدة حرام فوقوا بقى حقنا هيضيع لو سبناة
يا جماعة الحملة رجعت بدليل ان المركز دة هيقف معانا وهينظم خطواتنا بشكل علمى وعملى وقانونى
يلا يا شباب

ayman3body
05-10-2009, 11:32 PM
يا خبر النهارده بفلوس
أعتقد إننا لازم نذاكر عشان ربنا يكرمنا ومحدش عارف الإمتحان إمته متشغلوش بالكم
بالتوفيق للجميع

(هند)
05-10-2009, 11:42 PM
فرصة كبيرةنجمع 500 توكيلوهو مش عدد صعب قوى ياريت بقه نفوق وننقذ الحملة مين هيكمل ويكون معانا يارب تردوا حتى تقولوا معاكم تطمنونا ان فيه لسه متعاقدين مهتمين بالصفحة وهيكونوا معانا وايد واحدة تانى احنا مش محتاجين قائد ياجماعة احنا دلوقتى هدفنا معروف وسهل هو توكيل هتعمله وتقول لزمايلك وتجمعهم وتقولنا هنا واحنا علينا الباقى ان شاء الله توكيل والله توكيل بس روحوا صفحة الحملة لكى تعرفوا تفاصيل اكتر

(هند)
05-10-2009, 11:58 PM
المركز القومى للحق فى التعليم دة خطواتة منظمة جداااااااااا يعنى ابتدوا يعلمونا ازاى نعمل حملة بشكل جيد ومين هية الاطراف المعنية اللى ممكن نخاطبها وازاى نعرف مين الاطراف المؤيدة لينا والاطراف المعارضة والاطراف المحايدة وكيفية كسب عضو محايد او معارض كمان فهمونا ان احسن وافضل انواع الاضراب هو الاضراب اللى ميتعملش اصلا
هما منظمين جداااااااا بس انا بصراحة حسيت ان اخر جزء فى الندوة هو اهم جزء وهو الجزء القانونى
المركز لدية ثلاث محاميين متطوعين للدفاع عننا وقاموا الاساتذة المحاميين بشرح قنون التعليم لنا واكدوا ان الوزير بيخالف القانون لان المفروض اننا نتثبت بعد دخول امتحان الاكاديمية ودة طبعا اللى الوزير بيرفضة وقالت الاستاذة نبيلة المحامية بالمركز اننا لازم نذهب بداية الى لجنة فض المنازعات وعمل دعوى وطبعا لجنة فض المنازعات هية جهة استشارية وليست الزامية بس لابد من اخذ ايصال يدل اننا اتجهنا لها اولا
ثانيا نعمل توكيل للمحامين دول وهما هيرفعوا قضية على وزير التربية والتعليم بس المشكلة العدد لازم العدد ميقلش عن 500
ولما سالتها عن المكسب فى القضية اكدتلى مليوووووووووووووووون فى المية ان القضية كسبانة بس اهم حاجة العدد وسالتها ينفع الوزير مينفذ حكم المحكمة قالتلى استحالة يرفض لازم ينفذ


بصراحة يا جماعة انا متفائلة جداااااااااااااااااا بس عايزين اكبر عدد ممكن يعمل اللى انا قلت علية
والله الموفق
دة كل اللى اتقال فى الندوة

Mr.Trueman
06-10-2009, 05:28 AM
يقول الشاعر :

لقد أسمعت لو ناديت حياً .. ولكن لا حياة لمن تنادي
ولو ناراً نفخت بها أضاءت .. ولكن أنت تنفخ في رماد





ويقول اخر :
ومن يهن يسهل الهوان عليه ما لجرح بميت إيلام

وليد سرحان
06-10-2009, 02:00 PM
والله المتعاقدين هما الي شايليين المدارس ومنغرهم المدارس ولا ليها لزمة

ام هيا
06-10-2009, 09:32 PM
ياجماعة اللى بيسال عن مذكرات يذاكر منها احسن حاجة اللى موجودة على موقع الاكاديمية فى البرنامج الداعم شوفوا مرحلتكوا ايه وتخصصكوا ايه وحملوا المذكرات وابدأوا ذاكروا وربنا يكرمنا جميعا يارب.


بس معلش عندى سؤال ياريت تجاوبونى عليه حد صرف بدل المعلم ولا لأ لاننا فى البحيرة لحد دلوقتى ماصرفناش اى حاجة ولا فى اى اخبار عنه ياريت لو حد يعرف يقولنا .

(هند)
06-10-2009, 09:40 PM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير يام هيا اخر حاجه اتصرفت زيادة شهر 7البحيرة بردة

ayman3body
06-10-2009, 11:35 PM
ممكن حد يعرفني يعني إيه بدل معلم

(هند)
07-10-2009, 12:11 AM
اسلام عليكم
المفروض ده مسمى بتاخد فلوس زيادة 50 جنية زى العلاوة وسمعنا اننا هناخدة قريب لما كنا فى شهر 4 فى تدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية بمحافظة البحيرة مش عارفه حد سمع غيرنا ولالا بس تقريبا لما نكون معلم بعد معلم مساعد زى ترقية يعنى ان شاء الله

ayman3body
07-10-2009, 07:11 AM
شكرا على الرد

Mr.Trueman
07-10-2009, 01:22 PM
اسلام عليكم
المفروض ده مسمى بتاخد فلوس زيادة 50 جنية زى العلاوة وسمعنا اننا هناخدة قريب لما كنا فى شهر 4 فى تدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية بمحافظة البحيرة مش عارفه حد سمع غيرنا ولالا بس تقريبا لما نكون معلم بعد معلم مساعد زى ترقية يعنى ان شاء الله




لو سمحتى تقصدى ايه بتدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية ؟ انا وكل زملائى مش يعرفوا حاجه عن التدريب دا .

bob1111
07-10-2009, 05:14 PM
ممكن حد يعرفني يعني إيه بدل معلم

بدل المعلم دههو المرحله الاولي من الكادر وده كل المعلمين بياخدوه بما فيهم المتعاقدين
هو عبارة عن 50 % من الاساسي

أ/ هشام العيسوى
07-10-2009, 11:38 PM
الناس نامت ليه؟!!!!!!!!!!!!

(هند)
08-10-2009, 11:40 PM
لو سمحتى تقصدى ايه بتدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية ؟ انا وكل زملائى مش يعرفوا حاجه عن التدريب دا .
اسفه انى اتاخرت فى الرد بس ده كان لظروف والله
تدريب المعلم المساعد ده كان تدريب طرق تدريس للمتعاقدين الى من زمان تقريبا لحد تعاقد 2006وده بيجيلك به جواب انت وكل وزمايلك بيكون فى مقر الاكاديمية تبع محافظتك بس كله كلام ليس له اهمية محاضرات وخلاص ممكن تسال فى التدريب فى الادارة

Mr.Trueman
09-10-2009, 07:48 AM
جزاكم الله خيرا يا اخت هند

سها أحمد شوقي
11-10-2009, 08:52 PM
أنا ملاحظة إن معدش فيه مشاركات ولا أخبار جديده إيه السبب ياتري؟؟؟؟

ahmed salh
12-10-2009, 12:05 AM
لو سمحتى تقصدى ايه بتدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية ؟ انا وكل زملائى مش يعرفوا حاجه عن التدريب
التدريب دة اخدناة حوالي شهر ولبس لة اي اهمية ولم يطلب من الاكاديميه

علا سعد عبد الرحمن
12-10-2009, 03:55 PM
فكرة جميلة جدا ياجماعة
وعامة اعرفكم بنفسى علا سعد عبد الرحمن مدرسة رياضيات اعداى (تعاقد طبعا)2007 بالدقهلية ومرعوبة جدا من امتحان الكادر
وياريت ياجماعة الامتحانات تمدونا بيها على استمرار
جهد مشكور

sweety titi
12-10-2009, 05:10 PM
لو سمحت يا جماعة عندى استفسار بسيط
فى واحد قريبى متعاقد حاسب الى وهو خريج معهد حاسب الى وعندما تخرج من المعهد لم يكن تبع وزارة التعليم العالى ولكن بعد ذللك اصبح تبع التعليم العادى فهل هو لازم ياخد سنة معادلة من المعهد عشان ياخد الدبلومة التربوى ولا لا وهل اذا لم ياخد هذة السنة لم يتم تجديد عقدة لان العقد المفروض انة يجدد هذة السنة
اسفة على الاطالة ويا ريت اكون قدرت اوصل السؤال

(هند)
12-10-2009, 05:28 PM
لو سمحتى تقصدى ايه بتدريب المعلم المساعد فى الاكاديمية ؟ انا وكل زملائى مش يعرفوا حاجه عن التدريب
التدريب دة اخدناة حوالي شهر ولبس لة اي اهمية ولم يطلب من الاكاديميه
هو فعلا ليس له اهمية بس روتين عبارة عن بعض محاضرات تربوى ووسائل وخلاص بس اهو شغل حكومة بقه هنقول لا

سها أحمد شوقي
12-10-2009, 09:37 PM
أعلن وزير التربية والتعليم تعيين 80 ألف معلم خلال أيام


علي الرابط التالي.http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=77567 (http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=77567)

(هند)
12-10-2009, 09:54 PM
.السلام عليكم

من ناحية اخرى، أعلن وزير التربية والتعليم أنه سيتم خلال أيام تعيين 80 ألف معلم اجتازوا الاختبارات الخاصة بالأكاديمية المهنية للمعلمين، مشيراً إلى أنه سيتم فى خطوة لاحقة التعاقد مع عدد مماثل من شباب الخريجين بالمحافظات للعمل بعقود مميزة فى وظيفة معلم مساعد
ياجماعة االى انا فاكراه اننا قدمنا ولسه ممتحناش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو نسى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حد يفكرة
ده نص كلام الوزير فى ا لخبر

zieizag
12-10-2009, 11:42 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خبر مهم جدا :slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::049gc0:
النهرده جات نشره الى المدارس تفيد انه لن يتم تجديد عقود المتعاقدين الابعد ان يتم محو اميه خمس من الاميين وده شرط التجديد للمتعاقدين :049gc0::049gc0::049gc0:
ياريت حد من خبراء العمليه التعليميه يفيدنا نعمل ايه مع ان البند ده غير مكتوب داخل العقد اللى معانا وحل الموضوع ده ايه يا ريت نعرف ؟؟؟؟:040vk0::040vk0::040vk0:

ranad2003
12-10-2009, 11:56 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خبر مهم جدا :slap1qk6::slap1qk6::slap1qk6::049gc0:
النهرده جات نشره الى المدارس تفيد انه لن يتم تجديد عقود المتعاقدين الابعد ان يتم محو اميه خمس من الاميين وده شرط التجديد للمتعاقدين :049gc0::049gc0::049gc0:
ياريت حد من خبراء العمليه التعليميه يفيدنا نعمل ايه مع ان البند ده غير مكتوب داخل العقد اللى معانا وحل الموضوع ده ايه يا ريت نعرف ؟؟؟؟:040vk0::040vk0::040vk0:

حضرتك تبع ادارة اية احنا القار دة نزل عندنا من اول الصيف وحضرنا دورة cle علشان نعلمهم

ranad2003
12-10-2009, 11:57 PM
نفسى اعرف حاجة الناس المتعاقدين ع الموضوع دة كتير طيب لية مش بيشاركونا على رابط الحملة هل هو عدم اقتناع / لا مبالاة / ولا اية ؟؟؟؟؟

(هند)
13-10-2009, 04:57 PM
السلام عليكم

المركز المصري للحق في التعليم :
القاهرة-مدينة السلام- 26عمارات صف الضباط- شقة 12
تليفون 0222783795 – 0103603256
هذا هو عنوان وتليفونات المركز المصري للحق في التعليم

sally2009
13-10-2009, 05:14 PM
السلام عليكم جميعااااااااااا
يا جماعه استعدو للامتحان .... فرع الأكاديميه بتاعى فى طنطا اتصلو بى امبارح وقالو ان الامتحان خلاص خلال ايام قليله وطلبو منى فى التليفون كود المعلم بتاع استمارة المدرس اللى احنا كلنا عملناها .... وطلبو كمان مراجعة الرقم القومى بتاعى على التليفون وكل البيانات علشان الامتحان......ورقم الجلوس خلاص هينزل ....شكل الامتحان قرب بجد ... ربنا يستر ... والكل يستعد برقم الكود بتاعه علشان هيطلبوه منكم لما يتصلوا... ياااااااااا رب بالتوفيق للجميع......

(هند)
13-10-2009, 05:53 PM
السلام عليكم
ازيك ياسالى ايه الاخبار الجامدة دى ربنا معانا

Mr.Trueman
13-10-2009, 06:42 PM
لا تحزن إن الله معنا

الاستاذ علاء
15-10-2009, 08:18 PM
لازم يبقى فيه فعل واتخاذ قرار صح يحققلنا الى بنتمناه بجد ولازم نبقى ايد واحده بجد

ranad2003
15-10-2009, 08:28 PM
يا استاذ علاء اقترح واشترك معانا واتفاعل معانا بجد ساعتها هنبقى فعلا ايد واحدة

مياده3
15-10-2009, 10:48 PM
خبر مهم
تهيب الأكاديمية المهنية للمعلمين بالســـادة المعلميـــن المساعدين الذين تم قبـول أوراقهــم بأفرع الأكاديميـــة بالمحافظات المختلفة، سرعة التوجه إلي قسم الإحصاء بالإدارات التعليمية التابع لها لتسجيل وتحديث بياناتهـم واستلام كود المعلم المساعد وكلمة السر الخاصة بكل منهم فوراً. وذلك تمهيداً لإعلان أرقام الجلوس ومقار اللجان
http://academy.moe.gov.eg/

Mr.Trueman
16-10-2009, 11:31 PM
والله الناس دى بتهرج . هو احنا هنمتحن فى ايه ؟ونذاكرها امتى؟

hfshaheen
16-10-2009, 11:59 PM
فى تقديم للاكاديمية للعقود 1/1/2009 للتربوى فقط وتكتب اقرار انك مش كملت سنة

يا أخ elbltagy78 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=87200)
الكلام ده مؤكد ولا ايه يا ريت تقوللي و من امتى القرار ده؟ شكرا

مياده3
17-10-2009, 05:20 PM
خبر مهم من موقع الاكاديميه
تهيب الأكاديمية المهنية للمعلمين بالســـادة المعلميـــن المساعدين الذين تم قبـول أوراقهــم بأفرع الأكاديميـــة بالمحافظات المختلفة، سرعة الدخول على الموقع وطباعة استمارة التقدم للاختبار ومراجعة البيانات بها، واعتمادها من المدرسة والإدارة التعليمية، وتقديمها إلي قسم الإحصاء بالإدارة التعليمية التابع لها تمهيداً؛ لتسليمها إلي فرع الأكاديمية، حتى يتسنى للأكاديمية إصدار أرقام الجلوس وتحديد مقار لجان الاختبار .

مونى عزمى
17-10-2009, 06:08 PM
يعنى ياميادة هنطبع الاستمارات دى منين وندخل على اى موقع

فارس الليل
17-10-2009, 08:34 PM
موقع الاكاديمية المهنية للمعلمين
من هنا (http://academy.moe.gov.eg/academy/)
ودخل الكود
والرقم القومى
وكلمة السر
هاتلاقى بيناتك
اطبعها
واختمها من المدرسة
و سلمها لقسم الاحصاء بالادارة
علشان يوصلك الاسم و ورقم الجلوس
ومقر اللجنه وتاريخ الامتحان
مع ارق امنياتى بالتوفيق للجميع
ان شاء الله

(هند)
17-10-2009, 10:21 PM
السلام عليكم
انا فعلا جربت الموقع بس بتسجل الكود والسرى والقومى فقط يظهر ورقه مختصرة للبيانات
وجزاكم الله كل خير

فارس الليل
17-10-2009, 10:28 PM
فعلا البيانات مختصره جدا

مودى العربى
17-10-2009, 11:33 PM
انا اسمى محمود احب ان اشكر كل الموجدين فى الغرفة عايز اعرف اية ظروف الاكاديمية ؟ واية هى الشروط المطلوبة؟انا كنت اعرف انا لازم يعدى سنة على التعاقد بس لقيت ناس قدمت ورقها وهى ما فاتش عليها سنة من التعاقد ارجو الرد السريع؟

Mr.Trueman
17-10-2009, 11:42 PM
اللهم يارب يارب يارب يا عالم ما بالنفوس ياري ياكريم يا مجيب
ياسميع يا عليم
ياذا الجلال والاكرام يارحمان يارحيم
يا حنان يا منان
اللهم انك الاحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد
اللهم اني ادعوك باسمك الاعظم الذي اذادعيت به اجبت واذا سالت به اعطيت
يالله يالله يالله اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
يسر امورنا اللهم يسر امورنا اللهم يسر امورنا
ربنا اتنا في الدنيا حسنه وفي الاخرة حسنه وقنا عذاب النارب
وصل اللهم على محمد وعلى ال محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم انك حميد مجيد

ranad2003
18-10-2009, 12:37 AM
امين يارب العالمين

Noga83
18-10-2009, 01:16 AM
يلا ياجماعة اطبعوا الورق من موقع الاكاديمية بعد لما تدخل رقم الكود والرقم السري والرقم القومي واختموها من مدير المدرسة وسلموها في قسم الاحصاء في الادارة التابع لها

اول لما الموقع يفتح بتلاقي بيانات مختصرة جدا اضغط تحت على طباعة استمارة التقدم هتفتحلك صفحة فيها بياناتك بالتفصيل الممل اتاكد منها كويس واللى عنده غلط يبلغ مركز الاحصاء عنده لو طلعت صح ان شاء الله هتلاقي عندك كلمة فوق بتقولك تعليمات الطباعة مضمونها يعني انك تضغط على كلمة Tools في شريط القوائم ومنها اختار internet options وبعد كده اختار منها privacy وشيل علامة الصح من مربع block pop up خلااااص كده كله تمام ارجع بقي للورقة اللى هتطبعها وغير الرقم من 90% لــــ75% ده حجم مناسب انا جربته واطبع بقي ويلا روح او روحي المدرسة واختموها


اخر حاجة لو اي حد طلعله رسالة فيما معناها انه موقف activx control يدخل على internet option ومنها يختار security وبعدين custom level ويعمل enable لـــــــــــ run activx control كده ان شاء الله مفيش مشاكل طلعت معايا غير كده وذاكروا كويس يلا سلام عليكم

ahmedgamalsms
18-10-2009, 06:03 AM
عندما أدخل الكود تظهر ليست لك صلاحيات للدخول ماذا أفعل

ام هيا
18-10-2009, 05:28 PM
ياجماعة كنت عاوزة اسال عن شهادة الicdl دلوقتى ان شاء الله الامتحانات قربت وانا لسة ماخدتش الاربع مديولات المطلوبة والمشكلة ان عندنا فى البحيرة مافيش غير مركز واحد وزحمة جدا وقالوولى مش قبل نص نوفمبر على مانحجز للامتحان فياريت لو حد من طنطا او شبين يشوفلى المراكز المعتمدة عنده ينفع نقدم فيها ولا لا وهل فى اماكن ياريت تفيدونا ربنا يبارك فيكوا

Eslam Farouk
18-10-2009, 05:45 PM
تقريبا يا ام هيا هاتلاقى المراكز كلها زحمة..
عندنا هنا فى شمال سيناء - اللى المفروض العدد فيها قليل بالنسبة للمحافظات الاخرى - زحمة جدا ، لدرجة انهم اجلوا كل اللى لسه هايبدأ الامتحانات الى ما بعد العيد..

ahmed salh
18-10-2009, 07:50 PM
المركز المصري للحق في التعليم :
القاهرة-مدينة السلام- 26عمارات صف الضباط- شقة 12
تليفون 0222783795 – 0103603256
هذا هو عنوان وتليفونات المركز المصري للحق في التعليم

يا جماعه انا اتصلت علي المركذ المصري وردو ااا عليا انهم رافعين قضايا تطالب وزاره التعليم والتنميه الاداريه بتعيين المدرسين المتعا قدين فوراااااا بدون امتحا نات او تربوي بناء علي حكم الماده 72 من قانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر

Mr.Trueman
18-10-2009, 10:52 PM
هو لازم الخطوه دى؟يعنى محدش طلب مننا الكود

(هند)
18-10-2009, 11:16 PM
السلام عليكم
اكيد طلبوها اتصل بالفرع الى قدمت فيه واتاكد

Mr.Trueman
18-10-2009, 11:33 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لا هما فى الاكاديميه شافوا الكود بس انا اقصد ان الادارة التعليميه مش طلبت مننا الكود مطبوع ومختوم من المدرسة

فارس الليل
19-10-2009, 05:20 AM
المركز المصري للحق في التعليم :
القاهرة-مدينة السلام- 26عمارات صف الضباط- شقة 12
تليفون 0222783795 – 0103603256
هذا هو عنوان وتليفونات المركز المصري للحق في التعليم

يا جماعه انا اتصلت علي المركذ المصري وردو ااا عليا انهم رافعين قضايا تطالب وزاره التعليم والتنميه الاداريه بتعيين المدرسين المتعا قدين فوراااااا بدون امتحا نات او تربوي بناء علي حكم الماده 72 من قانون 155 لسنه 2007 قانون الكادر


مادة(72) من قانون 155 لسنه 2007
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.
مع خالص تحياتى

فارس الليل
19-10-2009, 05:30 AM
بعد الامتحان
والنجاح ان شاء الله
لو كان الكلام اللى بيتقال عن عدم وجود تعيين ده صح
وان اللى هاينجح هيتعمل معاه عقد جديد
لمدة خمس سنوات
يبقى كده نرفع قضية كلنا
لاننا ساعتها هاتنطبق علينا ما يلى :
مادة(73) من قانون رقم 155 لسنة 2007
يكون شغل وظيفة "معلم مساعد" بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائياً دون حاجة لأي إجراء.
ويتم التعاقد مع المعلمين المؤقتين الذين يباشرون فعلاً أعمال التعليم في تاريخ العمل بهذا الباب لشغل وظيفة معلم مساعد وذلك متى توافرت فيهم شروط شغل الوظيفة.
ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من أمضى سنة على الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها على الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقاً للمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية .
ويسري حكم الفقرة الأولى على الأخصائيين الاجتماعيين والنفسيين وأخصائيي التكنولوجيا وأخصائي الصحافة والإعلام وأمناء المكتبات المشار إليهم في المادة (70) من هذا القانون الذين يعينون بعقود مؤقتة .
ولغاية الامتحان ما يخلص والنتيجة تظهر احنا هانفضل محافظين على حسن النية
بس لو اكتشفنا ان بعد كده مفيش تعين
يبقى فيه كلام تانى
ده مش وقته دلوقتى
مع ارق امنياتى للجميع
بالنجاح والتوفيق

Noga83
19-10-2009, 12:29 PM
اخي المحترم smart لو قريت على موقع الاكاديمية هتلاقي معني الكلام انك تختم الورقة دي من المدرسة وتسلمها في مركز الاحصاء اللى في الادارة اللى انت تابع ليها وانا فعلا طبعت الورقة ومضيتها وختمتها من مدير المدرسة ورحت الادارة مضيتها من مدير الادارة وختمتها وسلمتها في مركز الاحصاء في الادارة بتاعتنا وكان عندهم خبر بكل حاجة حتي بيقولولنا معني ان الورقة دي طلعت يعني الامتحان قريب جداااااااااا ولو عرفت اي حاجة هبلغكم ان شاء الرحمن .

Mr.Trueman
19-10-2009, 05:48 PM
جزاكم الله خيرا

Mr.Trueman
19-10-2009, 05:49 PM
جزاكم الله خيرا

(هند)
19-10-2009, 08:51 PM
اخي المحترم smart لو قريت على موقع الاكاديمية هتلاقي معني الكلام انك تختم الورقة دي من المدرسة وتسلمها في مركز الاحصاء اللى في الادارة اللى انت تابع ليها وانا فعلا طبعت الورقة ومضيتها وختمتها من مدير المدرسة ورحت الادارة مضيتها من مدير الادارة وختمتها وسلمتها في مركز الاحصاء في الادارة بتاعتنا وكان عندهم خبر بكل حاجة حتي بيقولولنا معني ان الورقة دي طلعت يعني الامتحان قريب جداااااااااا ولو عرفت اي حاجة هبلغكم ان شاء الرحمن .
السلام عليكم
انا فعلا عملت استمارة الاختبار ومكتوب عليها اختبار اكتوبر يعنى الامتحان قريب جدا
بس المشكلة ان الادارة بتقولى ان الورقة دى هقدمها فى المديرية مش فى الادارة ياريت حد يقولى نقدمها فين ؟

sally2009
20-10-2009, 05:13 PM
السلام عليكم.....
أرجو افادتى سريعا من فضلكم......
أنا قدمت فى الأكاديميه فى شهر رمضان ...وتم قبول الأوراق .... أنا تعاقد 1/11/2008 ....وتم الاتصال بى من قبل فرع الاكاديميه فى الغربيه وطلبو منى رقم الكود والرقم القومى ... وقالو ده علشان مراجعة البيانات على موقع الاكاديميه تمهيدا لاعطائنا ارقام الجلوس...... ولما دخلت على موقع الاكاديميه ودخلت الكود والرقم السرى والرقم القومى ... ظهر لى رساله ان ليس لدى صلاحيه للدخول......كيف ذلك من فضلكم.....؟؟؟
ارجو افادتى عما افعله حتى يسمح لى الموقع بالدخول على بياناتى .....وجزاكم الله خيرااااااااااا............

(هند)
20-10-2009, 05:21 PM
السلام عليكم.....
أرجو افادتى سريعا من فضلكم......
أنا قدمت فى الأكاديميه فى شهر رمضان ...وتم قبول الأوراق .... أنا تعاقد 1/11/2008 ....وتم الاتصال بى من قبل فرع الاكاديميه فى الغربيه وطلبو منى رقم الكود والرقم القومى ... وقالو ده علشان مراجعة البيانات على موقع الاكاديميه تمهيدا لاعطائنا ارقام الجلوس...... ولما دخلت على موقع الاكاديميه ودخلت الكود والرقم السرى والرقم القومى ... ظهر لى رساله ان ليس لدى صلاحيه للدخول......كيف ذلك من فضلكم.....؟؟؟
ارجو افادتى عما افعله حتى يسمح لى الموقع بالدخول على بياناتى .....وجزاكم الله خيرااااااااااا............
السلام عليكم
جربى الرابط ده للبيانات
http://teacher.moe.gov.eg/new/ (http://teacher.moe.gov.eg/new/)
ولما تتاكدى ان بياناتك صح ادخلى الموقع الى يتسجلى عليه الاول كلناكانت الرسالة بتظهر لنا دلوقتى بيفتح وبنسجل للامتحان بس اتاكدى لو مفتحش روح الاحصاء واتاكدى هناك تانى من الكود والسرى

Eslam Farouk
20-10-2009, 08:38 PM
السلام عليكم.....
أرجو افادتى سريعا من فضلكم......
أنا قدمت فى الأكاديميه فى شهر رمضان ...وتم قبول الأوراق .... أنا تعاقد 1/11/2008 ....وتم الاتصال بى من قبل فرع الاكاديميه فى الغربيه وطلبو منى رقم الكود والرقم القومى ... وقالو ده علشان مراجعة البيانات على موقع الاكاديميه تمهيدا لاعطائنا ارقام الجلوس...... ولما دخلت على موقع الاكاديميه ودخلت الكود والرقم السرى والرقم القومى ... ظهر لى رساله ان ليس لدى صلاحيه للدخول......كيف ذلك من فضلكم.....؟؟؟
ارجو افادتى عما افعله حتى يسمح لى الموقع بالدخول على بياناتى .....وجزاكم الله خيرااااااااااا............
http://academy.moe.gov.eg/images/b8.gif جداً للمعلمين المساعدين:
قرر معالي الأستاذ الدكتور / يسري صابر الجمل وزير التربية والتعليم رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين السماح للمعلمين المساعدين المتعاقدين حتى 31 أكتوبر 2008م، والمستوفين للشروط؛ دخول اختبارات الترخيص للمعلم المساعد، أما المعلمون المساعدون المتعاقدون اعتباراً من الأول من نوفمبر 2008م يُؤجل دخوله للاختبارات القادمة

fakhryyahya
20-10-2009, 09:57 PM
الجمل: 65 ألف معلم مساعد في اختبارات الكادر.. آخر الشهر
سيد جاد
أكد د.يسري الجمل وزير التربية والتعليم ان الاختبارات الخاصة بتعيين المعلمين من وظيفة معلم مساعد سوف تعقد نهاية هذا الشهر. ناقش الوزير مع الدكتور محمود عابدين مدير الاكاديمية المهنية للمعلمين والدكتور نجيب خزام مدير المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي الإجراءات الخاصة بعقد الاختبارات لمن انطبقت عليهم الشروط من المتعاقدين ومضي عليهم سنة وكذلك الالتزام بقانون الكادر حيث بلغ عدد الذين تنطبق عليهم شروط دخول الامتحان للترقي إلي وظيفة معلم 80 ألف معلم وقد تقدم للأكاديمية للاختبار 65 ألف معلم مساعد.
قال الوزير ان من يجتاز الاختبارات والشروط التي يجب توافرها من لابد ان يكون حاصلا علي شهادة الرخصة الدولية CICDL والدبلوم العام في التربية إذا كان من غير خريجي كليات التربية ومضي عام دراسي علي الأقل علي عمله معلما مساعدا واجتياز اختبارات الترخيص وهي مهارات اللغة العربية والكفاءة التربوية ومادة التخصص والمهارات الاساسية في اللغة الانجليزية والحصول علي مؤهل تربوي.
اضاف انه تم الاتفاق مع كليات التربية للتيسير علي المعلمين المساعدين الراغبين في الحصول علي دبلومة في التربية وتقديرا لظروف وطبيعة عملهم يمكن استخدام اسلوب التعلم عن بعد من مقررات متخصصة لمن لم يستطع الانتظام لمساعدة أكبر عدد من المعلمين في الحصول علي الدبلومة التربوية ومدتها عام.
أوضح انه بعد اعلان نتيجة الاختبارات وتعيين المعلمين المساعدين في وظيفة معلم سوف يتم اجراء تعاقدات جديدة بدلا منهم ممن يستوفون الشروط لملء فراغ من تمت ترقيتهم لدرجة معلم وسوف يستمر هذا سنويا.
الصفحة السابقة (javascript:history.back(0);)
الصفحة الرئيسية (http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/)
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/temp1res/images/line.gif

fakhryyahya
20-10-2009, 09:59 PM
بشرى للسادة المدرسن المتعاقدين
سوف يتم عقد الامتحانات نهاية شهر اكتوبر
الرجاء الاستعداد للامتحانات
هذا الخبر فى جريدة الجمهورية بتاريخ الاربعاء 21/ اكتوبر 2009

ام هيا
20-10-2009, 10:30 PM
بيقولوا استثنوا شرط التربوى ؟ هل ده صحيح فعلا

gana_masr
20-10-2009, 10:31 PM
فى اى حل لتعديل التخصص لان مفيش حد فاهم حاجة لا فى الادارة ولا الاكاديمية ولا المديرية
اضجكوا على التخصص ومادة التدريس




http://m7ml.com/uploads6/67371d77c5.jpg (http://m7ml.com/)

http://www.thanwya.com/vb/%3Ca%20href=http://m7ml.com/%20target=_blank%3E[img]http://m7ml.com/uploads6/67371d77c5.jpg

ام هيا
20-10-2009, 10:53 PM
بالنسبة لتعديل مادة التخصص لازم تروحى قسم الاحصاء وهو يدخل بالكود بتاعك على بياناتك عنده ويعدلها انا لسة واحدة صحبتى معدلة بياناتها انهاردة وفعلا دخلنا لقيناها متعدلة فى الاستمارة .

fakhryyahya
21-10-2009, 01:42 PM
http://academy.moe.gov.eg/images/line_S.jpgميعاد امتحان الترخيص للمعلم المساعد http://academy.moe.gov.eg/images/New_2.gifوافق معالي الأستاذ الدكتور / يسري الجمل وزير التربية والتعليم وزير التربية والتعليم ورئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين على أن يكون امتحان الترخيص للمعلم المساعد يوم الجمعة الموافق 20/11/2009 .
فسيتم امتحانهم في رحاب الجامعات المصرية. المزيد
(http://academy.moe.gov.eg/Mnews_test_assistant1.aspx)http://academy.moe.gov.eg/images/line.jpg

فارس الليل
21-10-2009, 03:53 PM
وافق معالي الأستاذ الدكتور/ يسري الجمـل
وزير التربية والتعليم ورئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين
على أن يكون امتحان الترخيص للمعلم المساعد
يوم الجمعة الموافق 20/11/2009
فسيكون امتحانهم في رحاب الجامعات المصرية
وسيكون سير الامتحان على النحو التالي:
• من 9.30 صباحاً حتى 11.00صباحاً امتحان الكفاءة فى اللغة الإنجليزية.
• من 2.00 إلي 5.00 مساءً المكونات الثلاثة الأخرى
( التخصص – الكفاءة التربوية – مهارات التواصل باللغة العربية )
وعلى المعلمين المستوفين للشروط متابعة إصدار أرقام الجلوس ومقر الامتحان
من خلال موقع الأكاديمية فى أقرب فرصة
الخبر منقول من هذا الرابط (http://academy.moe.gov.eg/Mnews_test_assistant1.aspx)
مع ارق امنياتى بالنجاح والتوفيق للجميع

مياده3
21-10-2009, 05:30 PM
يارب سهل يارب
طيب عاوزيين مذكرات لغه انجليزيه ياريت مدرسين انجليزى يساعدونا

misterzook
21-10-2009, 10:00 PM
كلامى موجه للمعلمين المساعدين من 2008 وغير تربويين


انا وزملاء كثيرين من دفعة ال80 الف معلم مساعد من المتعاقدين من يناير وفبراير و مارس 2008 وكنا نعمل بعقود مميزة او بالاجر او بالحصة من قبل صدور قانون الكادر لم يتم استثناءنا من المؤهل التربوى ولم يقبل اوراق ترشيحنا فى الاكاديمية ولم نعلم حتى بشأن الدبلومة الا فى شهر اغسطس 2009 اى بعد مرور عام و7 شهور مما اضاع فرصة الحصول عليها من بداية التعاقد وقبول المتعاقدين الجدد بدلا منا ولا يتبقى فى مدة العقد مايتيح لنا الحصول على الدبلومة التى تستمر عامين و لم توفر الوزارة اى دبلومة عن بعد كما يقول الخبر
ارجو من ادارة الموقع التحقق من كلامى و استظهار الحقيقة من مصدر هذا التصريح
وارجو من جريدتكم الموقرة متابعة موقفنا مع الوزارة التى تقوم بعمل show اعلامى لكن الحقيقة هى ان الوزارة الموقرة ظلمت الوف من المتعاقدين القدامى بسبب التأهيل التربوى و لم يخبرونا بماهيته و فاجئونا بكونه دبلومة عامة فى التربية تستمر لمدة عامين ولم يراعوا او يدركوا اننا بشر لا نملك ان نقوم باعمال خارقة كى نأتى لهم بتلك الدبلومة عندما يخبرونا بأنها مطلوبة ولم يعطونا الوقت كى نحصل عليها منذ صدور القانون فى يوليو 2007 و لو كنا نعلم هذا الشرط لكنا الان مستوفين لشروط الاكاديمية لكن ما حدث هو مبدأ عدم تكافؤ الفرص حيث سيتم تعيين دفعات احدث منا وسيتم طردنا بعد انتهاء العقد كما ذكر القانون لنكون احد ضحايا يسرى الجمل وتصريحاته وبداعاته


ارجو ارسال تلك الرسالة الى موقع اليوم السابع لعل وعسى حد يتحرك وينصفنا ولازم نتواصل مع بعض يمكن نعرف نعمل حاجة

salama201043
22-10-2009, 06:05 PM
امتحان الكفاءة فى اللغة الإنجليزية

(هند)
22-10-2009, 06:17 PM
السلام عليكم
والله العظيم دول فعلا قاعدين فى مكاتبهم وبيخططوا وخلاص ولا بيراعوا اى ظروف ازاى يعملوا مواعيد امتحانات كده كاننا يعنى فاضين ولا مفيش حد عنده بيت واطفال

أ/ هشام العيسوى
23-10-2009, 12:43 AM
ياستى احنا ماصدقنا
يعنى كنتى عاوزينه يعملوه امتى؟!!
فى اخر العام مثلا؟!
السلام عليكم
والله العظيم دول فعلا قاعدين فى مكاتبهم وبيخططوا وخلاص ولا بيراعوا اى ظروف ازاى يعملوا مواعيد امتحانات كده كاننا يعنى فاضين ولا مفيش حد عنده بيت واطفال

alassal
23-10-2009, 01:08 AM
مع ارق امنياتى بالنجاح والتوفيق للجميع

Mr.Trueman
23-10-2009, 12:54 PM
مش عارف ليه كل ما اشوف الوزير دا افتكر القصبجى واسماعيل ياسين وهو بيقوله: هو .....هو.... ..............

http://www.youtube.com/watch?v=JWBHUwupXFI

(هند)
23-10-2009, 01:55 PM
ياستى احنا ماصدقنا
يعنى كنتى عاوزينه يعملوه امتى؟!!
فى اخر العام مثلا؟!
انا اقصد طول اليوم من 9 ل5 وفيه ناس سكنها بعيد يعنى تخرج من بيتك7صباحا ترجع 7 مساءا يرضى مين يعنى

سارة زهيرى
23-10-2009, 09:46 PM
أنا أخصائية إجتماعية متعاقدة من 2005 وأخر تعاقد عملينه 2008- 7 - 1 واحنا 8 في إدارة المنزلة اللي حاصلين على الدبلومة التربوية بس كلنا لما ندخل بيناتنا يجي لنا لا توجد صلاحية هو مفيش امتحانات للأخصائيين الاجتماعيين ولا اية تب وليه قبلوا أوراقنا في الأكاديمية
على فكرة المشكلة مش في إدارتنا بس
يا ريت لو في حد من الأخصائيين الاجتماعيين الحاصلين على دبلوم تربوي وطبعوا استمارتهم يقول لنا لأننا مش عارفين المشكلة دي من إيه بالضبط ومعدش وقت لان بيقولوا لنا أن الميعاد لحد 10- 31 ومش عارفين نسافر الوزارة ولا ايه
أفيدوني أفادكم الله

فارس الليل
23-10-2009, 11:11 PM
اخوكم اخصائي اجتماعى
بمحافظة البحيرة
ومعاى تربوى
ودخلت بياناتى
فى قسم التطوير بالادارة
وطلعتلى استمارة بالبيانات
يعنى ان شاء الله هامتحن
على انى اخصائي اجتماعى مساعد
الاستاذة ساره زهيرى
اسف انى لم استطيع الرد على رسالتك
ولكن تم ارفاق صورة مصغرة من الاستماره
الخاصة بى وفيها مادة التخصص
اخصائى اجتماعى
مع ارق امنياتى بالنجاح والتوفيق للجميع

English101
23-10-2009, 11:55 PM
اللغة الأنجليزية ان شاء ربنا هتبقى سهلة جدا

ده برنامج رائع رائع فعلا سهل ومبسط جدا ..

اتفضلوا يا جماعة البرنامج بس خلوا بالكوا

لازم تسطبوا برنامج Adobe reader قبل برنامج اللغة الأنجليزية عشان يشتغل
واللى مش عنده البرنامج يتفضل ينزله من اللينك ده
http://www.4shared.com/file/143116425/e03e3b2c/AdbeRdr80_en_US.html

ودلوقتى اتفضلوا برنامج اللغة الأنجليزية .. وأرجوكم أرجوكم ادعولى

http://www.4shared.com/file/143108994/a1aa1fa1/Express_English.html

أ/ هشام العيسوى
24-10-2009, 12:15 AM
جزاك الله خيرا

فارس الليل
24-10-2009, 01:38 AM
جعلها الله فى ميزان حسناتك
ان شاء الله

سارة زهيرى
24-10-2009, 01:46 AM
اخوكم اخصائي اجتماعى

بمحافظة البحيرة
ومعاى تربوى
ودخلت بياناتى
فى قسم التطوير بالادارة
وطلعتلى استمارة بالبيانات
يعنى ان شاء الله هامتحن
على انى اخصائي اجتماعى مساعد
الاستاذة ساره زهيرى
اسف انى لم استطيع الرد على رسالتك
ولكن تم ارفاق صورة مصغرة من الاستماره
الخاصة بى وفيها مادة التخصص
اخصائى اجتماعى

مع ارق امنياتى بالنجاح والتوفيق للجميع



جزاك الله خيرا

فارس الليل
24-10-2009, 01:49 AM
وادى صورة تانية من الاستمارة
يا أستاذه سارة
http://www.9ower.com//uploads/images/9ower_com-3edbabe868.bmp (http://www.9ower.com/)

azzam_2006
24-10-2009, 08:27 AM
سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم... سبحان الله .. والحمد لله ... ولا إله إلا الله .... والله أكبر .... ولا حول ولا قوة إلا بالله

علوم وفنون
24-10-2009, 11:27 AM
أنا عاوزه إختبارات علوم مجاب عنها ياريت لوكانت عن كادر أغسطس أو مايو

tarekqena
25-10-2009, 09:04 AM
انا زوجتي تعيين بالتعاقد رياض أطفال
الرجاء امتحانات الكادر رياض اطفال
كذلك امتحانات icdl

فارس الليل
26-10-2009, 12:15 AM
امتحان icdl
فى هذا الرابط
هنـــا (http://www.ziddu.com/download/7072327/I.C.D.L.doc.html)

فارس الليل
26-10-2009, 12:21 AM
اللغة الأنجليزية ان شاء ربنا هتبقى سهلة جدا

ده برنامج رائع رائع فعلا سهل ومبسط جدا ..

اتفضلوا يا جماعة البرنامج بس خلوا بالكوا

لازم تسطبوا برنامج adobe reader قبل برنامج اللغة الأنجليزية عشان يشتغل
واللى مش عنده البرنامج يتفضل ينزله من اللينك ده
http://www.4shared.com/file/143116425/e03e3b2c/adberdr80_en_us.html

ودلوقتى اتفضلوا برنامج اللغة الأنجليزية .. وأرجوكم أرجوكم ادعولى

http://www.4shared.com/file/143108994/a1aa1fa1/express_english.html


اشكرك جدا على هذا البرنامج الرائع حقا
وانصح الجميع بالتحميل
لانه هيفيد المتعاقدين اللى هايدخلوا
امتحان 20/11/2009 ان شاء الله
وانصح ايضا اللى مش هايدخلوا الامتحان بالتحميل
لانه هايفيدهم كمعلومات عامة عن اللغة الانجليزية

sameh 5
26-10-2009, 12:45 AM
شكرا على المجهودات الرائعه

Mr.Trueman
26-10-2009, 06:00 AM
جزاكم الله خيرا

حنوشه المنسى
26-10-2009, 11:16 AM
ممكن امتحان المعلم المساعد / مدرس فصل

فارس الليل
26-10-2009, 07:46 PM
ممكن امتحان المعلم المساعد / مدرس فصل


الرابط ده
ممكن يفيدك
ان شاء الله
من هنا (http://academy.moe.gov.eg/traning/prim/c09/c09_pdf/c09_2.pdf)
مع ارق امنياتى بالنجاح والتوفيق للجميع

شيموشيمو
27-10-2009, 12:45 AM
جزاك الله خيرااااااااااااااااااااااااا

english101

mhmdmarey
27-10-2009, 01:00 AM
وانا معاكم بروحى وعقلى ودعواتى ان يكون القسم ناجحا
محمد محمود مرعى
بكالوريوس تربية كيمياء وفيزياء
مدرس علوم ابتدائى وربنا يكرم الجميع بما يريد

roaaaa
27-10-2009, 10:58 AM
فكرة رائعة فعلا

مسيو عاطف
27-10-2009, 11:32 AM
اشكرك جدا على هذا البرنامج الرائع

هانى اقسام
27-10-2009, 02:45 PM
زميلكم هانى اقسام اليائس

Mr.Trueman
27-10-2009, 05:39 PM
اللهم لك الحمد حمدا طيبا طاهرا مباركا فيه كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

Mr.Trueman
27-10-2009, 06:17 PM
بشرى للمعلمين المساعدين فقد تقرر عقد الاختبارات للحصول على وظيفة معلم يوم الجمعة الموفق 20/11/2009 والان بامكانكم تحميل ومشاهدة النماذج على هذا الموقعhttp://teachersgate.blogspot.com (http://teachersgate.blogspot.com/)/ (http://teachersgate.blogspot.com/)



ahmed1rashad


جزاكم الله خيرا يا اخى

(هند)
27-10-2009, 07:48 PM
السلام عليكم
جزاكم الله كل خير

علوم وفنون
27-10-2009, 09:46 PM
فين أسئلة العلوم
غير علوم أ
وعلوم ب