مشاهدة النسخة كاملة : قسم خاص بالمدرسين المتعاقدين

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6

Observer
04-07-2009, 05:10 PM
هذا القسم يتناول كل ما يهم المتعاقدين من أخبار جديدة وآراء ومقترحات وموضوعات

ويناقش هموم المتعاقدين ومشكلاتهم والمواقف التى تقابلهم وكافة القضايا التى تثير

إهتمامهم كإمتحانات الكادر والتثبيت وخلافه ...

بإختصار هذا القسم سوف يكون بمثابة نقابة رسمية للمتعاقدين فى هذا المنتدى

وساحة مفتوحة للنقاش والحوار وإبداء الرأى والمناقشة

وركن يجمع آمالهم وآلامهم أيضاً ، وكل ما يخصهم من أخبار ....

فرجاء كل من لديه سؤال أو إستفسار أو خبر أو رأى أو معلومة حول مدرسى التعاقد
فى مصر أن يطرحه هنا

وشكراً ..

أ/ هشام العيسوى
04-07-2009, 07:02 PM
وانا معاك استاذ كوماندا
لازم يكون لنا قسم يلمنا بدل ما حنا متبعثرين فى المنتديات
ويكون له مشرف همام ياتى بالاخبار قبل صدورها!!!

(هند)
04-07-2009, 07:13 PM
السلام عليكم
فكرة رائعة ياريت بجد تتنفذ

ممدوح مصطفى الانصارى
04-07-2009, 07:42 PM
مستر / محمد فوزى( komanda)
شكرا جزيلا على اهتمام حضرتك
باخبار الزملاء المتعاقدين ومشكلاتهم
خالص التحيات والتقدير

الأستاذ حمدي
04-07-2009, 09:56 PM
جزاك الله خيراً .. فكرة رائعة !
لكن أين هو القسم الجديد أم أنك تقصد هذا الموضوع ؟

(هند)
04-07-2009, 10:26 PM
السلام عليكم
مبروك التثبيت يارب نبدا بقه انا هروح المديرية بكرة ان شاء الله واتى لكم باول خبر ان شاء الله

العروبة2
04-07-2009, 11:17 PM
أولاً شكراً على فكرة الصفحة الخاصة بنا
وشكراً للأستاذ هند ويا ريت فعلاً تأتي لنا بالخبر اليقين وجزاك الله خيراً

salama201043
04-07-2009, 11:36 PM
السلام عليكم
فكرة رائعة ياريت بجد تتنفذ

Observer
05-07-2009, 01:56 AM
طب يلا يا جماعة كل واحد فينا يبدأ بتقديم نفسه

عشان نعرف بعض أكتر ويكون فى تفاهم وتواصل أكثر بين الجميع

وهابدأ بنفسى

أنا محمد فوزى مدرس لغة إنجليزية متعاقد بالأزهر 2006

خريج تربية الأزهر بالقاهرة

وعندى عقدة متعقدة من التعاقد :(

ياريت كل واحد يدخل يكتب عن نفسه عشان نعرفه أكتر

وأهم حاجة يشارك فى الموضوع دة ولو بكلمة

اتفضلوا يا جماعة ...

مسيو عاطف
05-07-2009, 10:25 AM
فكرة حلوة
انا اسمى / عاطف عبدالشافى احمد
سوهاج- البلينا
تربية فرنسى
متعاقد 2007 بس فى الابتدائى(ههههههههههههههههههههه)
اقوم بتدريس عربى وحساب والعاب لتالتة ابتدائى(جسبى الله ونعم الوكيل)

أبوطالب82
05-07-2009, 02:25 PM
فكرة جميلة بس مقترحاتنا توصل للمسئولين

Observer
05-07-2009, 02:49 PM
أنصح إخوانى المدرسين المتعاقدين باستغلال أجازة الصيف وعمل شهادة
ICDL
لأنه اكيد هنحتاجها فى يوم من الأيام سواء فى شغل أو سفر للخارج لمن يريد السفر و احتمال كبير يطلبوها فى حالة التثبيت.

أنا شخصياً عملت ال skill card بتاع الإختبار ويوم الثلاثاء إن شاء الله هدخل اختبار اول موديول فى ال ( IT ) بس ادعولى ربنا يسهل ، وياريت أى حد عمل الشهادة دى يقول عملها فين وازاى ويدل باقى الزملاء على المكان المعتمد اللى عملها منه ..

عليكم بال ICDL قبل الزحام وفوات الأوان
وشكراً ...

sosograph
05-07-2009, 02:51 PM
فكره جميله

مستر / محمد أحمد
05-07-2009, 03:16 PM
بالتوفيق لكم جميعا ويسعدنا فتح هذه الصفحة من اجلكم جميعا وشكرا للاستاذ محمد فوزى على الفكرة التى لم نتردد لحظة فى تثبيتها من اجلكم

sally2009
05-07-2009, 04:20 PM
السلام عليكم..........
بالنسبه للحصول على شهادة ال icdl فأنا حاصله عليها منذ عام من وزارة التعليم العالى بالتعاون مع المصريه للاتصالات عن طريق منحه وهى مستمره حتى الاّن فى جميع المراكز المعتمده فى القاهره والمحافظات وأنا حصلت عليها من مركز مصر ليرن فى مصر الجديده والشهاده معتمده من اليونسكو.........وبالتوفيق للجميع.........

أ/ هشام العيسوى
05-07-2009, 05:21 PM
شكرا لمشرفى المنتدى على التثبيت
وشكر خاص للاستاذ /ممدوح
وياريت الاخبار الحلوة تجيبوها هنا
ومتنسوش ان فى ازهر وفى تربية تعليم يعنى المصادر مختلفة

وبالنسبة للاى سى دى ال فانا حصلت عليها من سنةو 3 اشهر تقريبا من مركز الحساب العلمى بجامعة المنصورة
وانت طبعا بادى بالاى تى عشان انت انجليزى
انما انا كنت سايبها اخر حاجة
والحصول على الشهادة سهل جدا حتى لمن ليس عنده فكرة عن الكمبيوتر
اهم حاجة تنزل الامتحانات المحلولة على النت وتزكز فى السؤال والاجابة وهتعدى باذن الله

اخوكم/هشام العيسوى
متعاقد من2005 الازهر
خريج تربية جامعة الازهر شعبة دراسات اسلامية

algazzr
05-07-2009, 05:31 PM
ؤبنا يوفقكم جميعا الى الخير والهدى والفلاح والنجاح فى الدنيا والاخره 0

مياده3
05-07-2009, 06:02 PM
جزاكم الله خيرا على هذا القسم فعلا كنا محتاجنه

(هند)
05-07-2009, 09:10 PM
السلام عليكم اخباركم ايه جميعا يارب خير ان شاء الله اولا فكرة معقولة فعلا اننا نبدا اى سى دى ال انا الحمد لله قدمت وهبدا قريبا مع انى سمعت ان الاكاديمية هتتولى تدريبنا المهم اننا نعمل الى علينا ومش هنخسر شىء لو اخدناها حتى تنفع فى السفر للخارج ولما تيجى من الاكاديمية نكون فهمين كويس الشرح عشان الامتحان
اخر الاخبار
كنت فى الادارة وعرفت ان الاكاديمية طالبة التقرير وهو عبارة عن ورقه فيها /اسماء المتعاقدين/ والمؤهل وسنة التخرج /تربوى/ غير تربوى / المادة التى يدرسها /تقدير السيد الموجه /تقدير السيد المدير /تاريخ التعاقد وده فى جدول
مرضى /غير مرضى/ مرضى /غير مرضى /
وبعدين تتعمل فى الدرسه ويمضى الادارى والسيد المير ويختمها وطبعا يعلى صح على مرضى
واخر ميعاد لتقديم الورقة دى 15/7/2009
اما بالنسبه للتسجيل للاكاديمة فاختلفوا شئون العاملين بيقولوا مش مهم ده لانه لسه مفيش قرار وصلهم بالكلام ده ولسه بدرى عليه قدامنا ل2010ان شاء الله يدينا العمر ونشوف اليوم ده
اما موظف الاحصاء بيقولولا حاولا لحد ما تسجلوا لان الموقع هيقفل
معلش فيه حاجه تانيه بيتم الان تسجيل المتعاقدين المعلم المساعد المرحلة الاولى على بيانات الادارة لانهم طالبينه فى الوزارة بمصر ولما سالت قال ده للتثبيت ان شاء الله ياريت كله يروح يسال فى شئون عاملين وخصوصا الموظف المسؤل عن التعاقدات وعشان تتسجل بتجيب ورقه من المدرسة مختومة مع اسطوانه فيها الاسم والمؤهل وتاريخه والرقم القومى والماده وتاريخ العمل الى هو 2/70/2008
وربنا يثبتنا دنيا واخره

Observer
05-07-2009, 10:15 PM
شكراً جزيلاً للأخت هند وبارك الله فيكى

أخبار سارة وجميلة إن شاء الله وطبعاً عارفين الوقت والجهد المبذول

من حضرتك فى إحضار هذا الأخبار إلى هذه الصفحة ..

وأنا سمعت أيضاً إن إجراءات التثبيت شغالة على قدم وساق فى الوزارة

تمهيداً لبدء التثبيت الفعلى ..

والمفروض إحنا كمان نكون جاهزين لأى إجراء أو طلب مفاجئ منهم

زى ال icdl مثلاً ومراجعة مواد وامتحانات الكادر

شكراً هند وإن شاء الله خير

سها أحمد شوقي
06-07-2009, 01:00 AM
[quote=sally2009;1384326]السلام عليكم..........
سالي اخبارك إيه فينك من زمان

sally2009
06-07-2009, 01:09 AM
ازيك يا سها...
انا الحمد لله بخير....

teacher120
06-07-2009, 01:52 AM
محمود ابراهيم
المنصوره
مدرس E ( تعاقد طبعا )ازهر
خريج تربيه ازهر وحاصل على شهاده icdl من اليونسكواوياريت يا جماعه الكل ياخدها وتكون من مركز معتمد وياريت الى مش معاه تربوى يقدم فى الدبلومه السنه دى ان شاء الله وربنا يوفقنا

ممدوح مصطفى الانصارى
06-07-2009, 02:36 AM
فكرة حلوة
انا اسمى / عاطف عبدالشافى احمد
سوهاج- البلينا
تربية فرنسى
متعاقد 2007 بس فى الابتدائى(ههههههههههههههههههههه)
اقوم بتدريس عربى وحساب والعاب لتالتة ابتدائى(جسبى الله ونعم الوكيل)
ولا يهمك يا مسيو
وبأمر الله ربنا يفرجها على حضرتك
وكل الزملاء قريبا .
اللهم نسألك الفرج وحسبنا الله ونعم الوكيل .

مياده3
06-07-2009, 02:32 PM
جزاكى الله خيرا هند على الاخبار الجميله
ربنا يوفق الجميع

(هند)
06-07-2009, 04:49 PM
ربنا يكرمنا جميعا

الأستاذ حمدي
06-07-2009, 06:18 PM
بخصوص الـ icdl أنا نزلت كل الكتب والامتحانات بأجوبتها من على النت .. مفيش مشكلة إن شاء الله مع الكمبيوتر وكل ما يتعلق به لأني أجيد استخدامه .. وأصلاً قبل ما أشترك في هذا المنتدى .. يعني حوالي من شهر كده .. كنت بشارك في منتديات البرامج ووصلت لمرحلة مللتُ منها من كثرة البرامج وكل ما يتعلق بها ! ( ابتسامة )
فلو أي أحد لديه مشكلة تتعلق بالحاسوب أنا ممكن أساعده إن شاء الله .

أما أنا فمش عارف أسمي نفسي إيه .. هل أنا متعاقد أم لا ؟
لأن منذ شهر تقريباً نزلت مسابقة في كل المحافظات والحمد لله اسمي نزل في الترشيحات .. كانوا عاوزين 15 واحد قسم رياضيات تربية أساسي والحمد لله طلعت رقم 8 فقد كنتُ حاصلاً على تقدير جيد .. كما كان سني مناسب لأني لسه مخلص السنة اللي فاتت، والناس بتقول طالما اسمك نزل في الترشيحات يبئه سوف يتعاقدون معك .

لكن لسه مفيش أخبار بهذا الخصوص .. وإن شاء الله لما يجد جديد سوف أطرحه هنا .

على فكرة : قد كنتُ أظن أن (الواسطة) سوف يكون لها دور في هذا التعاقد لكن خاب ظني فلم يكن هناك أية واسطة بل كان التقدير والسن هو الفيصل ، فالحمد لله الذي كتب لحمدي التعاقد ..

ولذلك أطلب من جميع المتعاقدين ، أن يحمدوا الله عز وجل فيوجد غيرنا أناس كثيرون لم تترشح أسماؤهم وكذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم !

sally2009
06-07-2009, 07:25 PM
كلامك صحيح يا أستاذ حمدى... بجد المفروض اننا نشكر ربنا سبحانه وتعالى اننا اشتغلنا ....أنا شخصيا عانيت كثيرااااااااااااااااااااااا لحد ما تم قبولى فى التعاقد العام الماضى وكنت أعمل بالأجر منذ أن تخرجت منذ عام 2003 وحتى 2008 فأنا وزملائى عانينا كثيرا ولكننا اليوم فى حال أفضل بكثير وربنا يتم علينا الفرحه بالتثبيت .... اللهم اّمييييييييييييييين..........

تاتي توتي
06-07-2009, 08:19 PM
ربنا يكرمكم جمعيا ودى خطوة جيدة فأنا متعاقدة ايضا في التربية والتعليم في محافظة اسيوط 4/2009
واعاني من الكثير منالاسئلة والحيرة هل هناك امتحان كادر ام لا في اغسطس القادم وموضوع محو امية 5 افراد موضوع ممل ومتعب للغاية وهل لوحد معرفش يمحو اميةالخمسة سيخرم من التثبيت وينتهي كل شئ ام ماذا اما تعبت اقوي الرجاء منكم الرد علي

ام نورين
06-07-2009, 10:51 PM
انا خريجة رياض اطفال 1999 لم اتقدم للادارة التعليمية لان الموجه كانت طالبة دراسات عليا وعندما طلعت على المعاش قدمت اوراقى وتم قبولها فى شهر 10\2008 وعملت مدرسة رياض اطفال وعند الاعلان عن التعاقد فى الادرة قالوا هيخدوا الى غاملين دراسات ودبلومات طب كانوا شغلونا لية انا بقبض 105 نصفهم كان بيضيع مواصلات هل لى الحق فى التعاقد المميز الرجاء الافادة انا عقد بالمكافئة الشاملة ومتى نحصل على العقد المميز شكرا للافادة

ام نورين
06-07-2009, 10:53 PM
على فكرة انا تقديرى جيد

العروبة2
06-07-2009, 11:08 PM
وأنا بجد سعيد على إنشاء وتثبيت هذه الصفحة ولمعرفة المزيد عني لأن طلبتوا أن الكل يحاول يقدم نفسه
الرابط ده به كل شيء عن بلدي ومحافظتي ومعلومات عني
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=133539
وللعلم أنا صاحب فكرة إنشاء الصفحة

محمد عاطف 22
06-07-2009, 11:47 PM
ودة اول خبر أضيفة :- من جريدة المساء بتاريخ 6-7-2009

أكد ياسين الشيخ رئيس الإدارة المركزية لشئون العاملين والافراد بمشيخة الأزهر ان المناطق التعليمية الأزهرية سوف تبدأ التعاقد مع 5 آلاف و500 مدرس ومحفظ قرآن لا مركزيا للعمل بالمعاهد الدينية لسد العجز في مختلف التخصصات بما يساهم في النهوض بالتعليم الأزهري.
قال ياسين في تصريحات خاصة ل "المساء": إن هؤلاء المتعاقدين الجدد تم اختيارهم بشفافية(مش عارف عاوز يوضح اية بالظبط) من بين المتقدمين للمسابقة وكانت الأولوية للمؤهل والتقدير الأعلي واقدمية التخرج.
أضاف أن المتعاقدين بالمعاهد الأزهرية يتمتعون بنفس المزايا المالية والادبية للمعينين.

انجزوا بقة مرحلة التعاقد دى الله يكرمكوا
المنتظم والملتزم يتثبت فورا ... دة الف باء شغل .... لانة بالتاكيد هيضيف ويفيد
واظن جميع الاخوة المتعاقدين جديرين بالتثبيت
اللى بقالة 3 سنوات او اربعة على ذمة التعاقد ومجبش مشكلة واحدة من ساعة متعاقد وشغال طاحونة المفروض يعمل اية تانى
روتين بطيـــــــــــــــــــــــــــــــئ

Observer
07-07-2009, 12:21 AM
ربنا يكرم الجميع إن شاء الله

أ/ هشام العيسوى
07-07-2009, 02:15 AM
بالتوفيق
وفعلا فكرة الصفحة دى جمعتنا بسكل كويس

وبالنسبة لتعاقد الازهر فدى المسابقة اللى كانت نازلة من شهور
سيتم التعاقد على بداية العام الجديد

(هند)
07-07-2009, 09:35 AM
السلام عليكم
الاستاذ حمدى نصيحة ليك انت لازم تثبت اجادتك للكمبيوتر يعنى لازم يكون معاك شهادة احنا بلد الشهادات اكيد انت بتجيده اكتر من الى معاه شهادة بس نصيحة اعمل شهادة من اى مركز وربنا يوفق الجميع
ام نورين ياريت تعملى تظلم لو لسه مفتوح باب التظلم ازاى محتاجين الى معاهم دراسات ودبلومة اصلا الكليه عملوها عشان التدريس مش الدراسات والدبلومة وحاولوا بجد وشوفى وتابعى االخبار اعلمى فاكس للوزيى واثبتى انك كنت بتشتغلى بالحصة وانك اولىوربنا معاك

(هند)
07-07-2009, 09:49 AM
السلام عليكم
الاستاذ عمرو انا مريت على الصفحة جزاك الله كل خير وشكرا على الفكرة دى فعلا فكره رائعة

elbltagy78
07-07-2009, 11:34 AM
فكرة رائعة واى حد محتاج شئ عن icdl انا تحت امركم جميعا

الاستاذ / محمد رفعت فضل
07-07-2009, 12:06 PM
ياجماعة الحمد لله تم تثبيت المتعاقدين بس سمعت أنه فى مشكلة مش عارف مش فاهمها أنه هيثبت اللى معاهم تربوى يعنى أنا مثلاخريج أداب بس معملتش تربوى أستنى لما أخدها وبعدين يثبتونى ولا ايه مش فااااااااهم

Observer
07-07-2009, 01:04 PM
ياجماعة الحمد لله تم تثبيت المتعاقدين بس سمعت أنه فى مشكلة مش عارف مش فاهمها أنه هيثبت اللى معاهم تربوى يعنى أنا مثلاخريج أداب بس معملتش تربوى أستنى لما أخدها وبعدين يثبتونى ولا ايه مش فااااااااهم

الأفضل انك تبدأ فوراً فى إجراءات الدبلومة العامة بأقرب كلية تربية لحضرتك

الدبلومة مدتها سنة واحدة فقط بعد ما كانت سنتين

وفى حالة حصولك على تقدير جيد فى الدبلومة العامة

تقدر تقدم على الدبلومة الخاصة على طول بدون دبلومة مهنية

والمصاريف مش كتير والدراسة لا تتطلب الحضور فى جميع المواد

المهم انك تقدم اوراقك فوراً وغالبأ بيكون فى شهر أغسطس

وأى استفسار أنا فى الخدمة وربنا يوفقك ...

Observer
07-07-2009, 01:28 PM
وللعلم أنا صاحب فكرة إنشاء الصفحة

طب ليه حضرتك لم تنفذها ؟!

عموماً أهلا بيك معانا ومنتظرين مشاركاتك وآراءك

شكراً ...

Observer
07-07-2009, 02:13 PM
ودة اول خبر أضيفة :- من جريدة المساء بتاريخ 6-7-2009

أكد ياسين الشيخ رئيس الإدارة المركزية لشئون العاملين والافراد بمشيخة الأزهر ان المناطق التعليمية الأزهرية سوف تبدأ التعاقد مع 5 آلاف و500 مدرس ومحفظ قرآن لا مركزيا للعمل بالمعاهد الدينية لسد العجز في مختلف التخصصات بما يساهم في النهوض بالتعليم الأزهري.

إيه رأيكم يا جماعة فى كلمة " لا مركزياً " ؟!

أشعر انها محاولة للهروب من فخ تثبيت المتعاقدين من الأزهر

واحد يرد بأمارة إيه ؟

أقوله كل مسابقات الأزهر السابقة من 2005 وحتى المسابقة قبل الأخيرة

كان إختيار المتقدمين و تنسيقهم وتعيينهم واعتماد النتيجة مركزياً يعنى من القاهرة

وكان إعلان المسابقة ينشر فى الأخبار والأهرام والجمهورية بالإضافة لصوت الأزهر

وكانت النتيجة تعلن ويذكر كل بيانات المتسابق الناجح زى التقدير وسنة التخرج والدور وتاريخ

الميلاد ... الخ ، يعنى كان فى شفافية ووضوح فى اختيار المتسابقين بشكل لا يسمح بالشك

وهذا مالم يحدث فى هذا المسابقة مع الشطب الكثير فى الورق ووجود تحركات مريبة !!

كما أن الإختيار تم فى كل منطقة على حدة ..

وهذا يؤكد أيضاً تصريحات أحمد درويش وزير التنمية الإدارية اللى بيقول فيها ان كل المتعاقدين

اشتغلوا بالواسطة والكوسة والمجاملات وبلا ضوابط وبالتالى فليس لهم حق التثبيت فى يوم ما !!

وبذلك تكون كلمة " لا مركزيا " سبب فى دخول تعيينات الأزهر فى بند الكوسة والمجاملات

ولا يكون لهم تثبيت أيضاً بعد تميز مسابقات الأزهر بالنزاهة والشفافية فى الأعوام الماضية ..

حضراتكم شايفين إيه ؟!

osama saleh
07-07-2009, 02:34 PM
انا اسمى اسامة صالح عبد العظيم صالح خريج كلية الاداب قسم اللغة الانجليزية 2002 دبلوم الدراسات العليا فى االلغة الانجليزية 2005وتمهيدى الماجستير عام 2008 عملت منذ تخرجى مدرس لغة انجليزية بنظام الحصة بمدرسة الجهاد الاعدادية التابعة لادارة العدوة التعليمية بمحافظة المنيا كما انى كرمت من قبل وزير التربية والتعليم السيد الوزير /حسين كامل بهاء الدين اثناء زيارتة لبعض المدارس فى المحافظة لمكدرس لغة انجليزية ثم جاء نظام العقود فقدمت اوراقى فكانت الصاعقة انى اكتشفت ان اسمى مدرج ضمن المتعاقدين كمدرس فصل فذهبت الى مقر ادارة العدوة التعليمية لاثبات انى مدرس لغة انجليزية وانى مؤهلى اداب انجليزى لا حول ولا قوة الا باللة فقالوا لى بنفس الجملة (هية كدة عجبك تاخذ العقد كدة بدون وجع دماغ ماشى مش عجبك فية 1000غيرك مستنيين) قلت لهم ان اريد حقى فقط انا مدرس انجليزى وليس فصل ولكن لا حياة لمن تنادى فذهبت الى المديرية بالمنيا اكثر من 10 مرات ولكن لا حياة لمن تنادى حتى تدخل احد اعضاء مجلس الشعب ليتوسط لى للدخول الى وكيل الوزارة وبالفعل فبعدما اطلع السيد وكيل الوزارة على الاوراق وافق على تغير عقدى من مدرس فصل الى مدرس لغة انجليزية و بالفعل وقعت عقد يوم 15/3/2008 كمعلم مساعد اعدادى لغة انجليزية ولكن فوجئت ان كتالوج الاسماء الوارد من المديرية والوزارة ان اسمى مدرج ضمن مدرسى الفصل وليس مدرس لنجليزى فعندما تكلمت فى الادارة قالوا لى هية كدو ومش عايزين وجع دماغ مع العلم ان بعض خريجى الحقوق اسمائهم مدرجة ضمن مدرسى اللغة الانجليزية . فاين التخصص اين العدل والله لا اعلم اللغة الانجليزية فماذا افعل لكى احصل على حقى فى زمن يوكل الامر الى غير اهلة افيدونى باللة عليكم ارجوا الرد بسرعة بالله عليكم وحسبى الله ونعم الوكيل يا سيادة الوزير اين التخصص الذى ناديت بة ام ان الكلام شئ والواقع شئ اخر ارجوا الحل

مع العلم ان معى صورة من العقد مدون فية وظيفة معلم مساعد لغة انجليزية وليس مدرس فصل وعندما ذهبت الى المديرية بالمنيا والله عملت اسوا معاملة وقال لى مدير شئون العاملين بالمنيا (ما تتفزلكش فيها هو عقدك كدة) على الرغم من انة راى صورة العقد مدون فيها مدرس انجليزى وليس مدرس فصل قلت لة العقد شريعة المتعاقدين وساذهب الى النيابة الادارية بصورة العقد قال لى اعمل ما بدا لك احنا ممكن نفسخ العقد فى اى وقت فما الحل القانونى لاخذ حقى ومجازاة المتسبب افيدونى بالله عليكم

الأستاذ حمدي
07-07-2009, 02:36 PM
السلام عليكم
الاستاذ حمدى نصيحة ليك انت لازم تثبت اجادتك للكمبيوتر يعنى لازم يكون معاك شهادة احنا بلد الشهادات اكيد انت بتجيده اكتر من الى معاه شهادة بس نصيحة اعمل شهادة من اى مركز وربنا يوفق الجميع
ام نورين ياريت تعملى تظلم لو لسه مفتوح باب التظلم ازاى محتاجين الى معاهم دراسات ودبلومة اصلا الكليه عملوها عشان التدريس مش الدراسات والدبلومة وحاولوا بجد وشوفى وتابعى االخبار اعلمى فاكس للوزيى واثبتى انك كنت بتشتغلى بالحصة وانك اولىوربنا معاك
وعليكم السلام ورحمة الله .
إن شاء الله سوف أبدأ في أخذها بداية من الشهر القادم .. شهر 8
وهي بالفعل ضرورية جداً حتى تثبت إجادة الشخص للكمبيوتر ، رغم أنها في بعض الأحيان قد لا تكون معياراً لأن الناس بتذاكر الامتحانات وخلاص !

(هند)
07-07-2009, 05:07 PM
السلام عليكم
ربنا معاك ياستاذ اسامه فورا بالاوراق الى معاك اعمل فاكس للوزير تظلم فيه وطالما معاك الورق انت معاك الحق لان العقد بينك وبين وكيل الوزارة يعنى الادارة هى الى تخبط راسها فى الحيط ممكن يكون بس اسمك مدرج كده وفى التسجيل الحالى للمتعاقدين فى الادارة سجل نفسك مدرس مساعدبس اعمل ولو كل يوم فاكس لوزير واواجع دماغة لحد ما يرد المهم ماتسيب حقك وربنا معاك

sally2009
07-07-2009, 05:49 PM
السلام عليكم....
ممكن أعرف ايه حكاية التثبيت اللى بتقولو عليها دى وممكن حد يوضح ايه اجراءات التثبيت دى ونعمل ايه ؟؟؟
انا أعمل معلمة علوم اعدادى بنظام التعاقد المميز منذ 1/11/2008 وحاصله على بكالوريوس علوم وتربيه.. وحتى الاّن لم يسمع أحد عندنا فى محافظة المنوفيه عن التثبيت وكل لما نسأل فى الاداره يقولوا لسه مفيش أى تعليمات عندنا بخصوصكم..... يا ريت حد يوضح ايه الموضوع ولكم جزيل الشكر....

الأستاذ حمدي
07-07-2009, 08:51 PM
السلام عليكم....
ممكن أعرف ايه حكاية التثبيت اللى بتقولو عليها دى وممكن حد يوضح ايه اجراءات التثبيت دى ونعمل ايه ؟؟؟
انا أعمل معلمة علوم اعدادى بنظام التعاقد المميز منذ 1/11/2008 وحاصله على بكالوريوس علوم وتربيه.. وحتى الاّن لم يسمع أحد عندنا فى محافظة المنوفيه عن التثبيت وكل لما نسأل فى الاداره يقولوا لسه مفيش أى تعليمات عندنا بخصوصكم..... يا ريت حد يوضح ايه الموضوع ولكم جزيل الشكر....
كل ما نعرفه هو إن فيه كلام عن تعيين 80 ألف معلم من بين 180 ألف معلم متعاقد .. وسوف تتعاقد الوزارة مع 80 ألف معلم جدد أنا من ضمنهم إن شاء الله لأن فيه مسابقة نزلت على مستوى المحافظات واسمي نزل في الترشيحات لكن ليس هناك جديد حتى الآن عن كلا الموضوعين !!

والله أعلم .

Observer
07-07-2009, 10:27 PM
آخر الأخبار

وزير التعليم فى برنامج الحياة والناس مع الصحفية رولا خرسا
الثلاثاء 7/7 على قناة الحياة 2 الساعة 11 مساءً
يؤكد على ضرورة توافر بعض الشروط لتثبيت المعلم المساعد والحصول على ( رخصة معلم )
الشروط هى

1 - حصول المعلم على مؤهل تربوى عالى أو مؤهل عالى بالإضافة لتأهيل تربوى.

2 - حصوله على الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر (icdl ).

3 - إجتياز المعلم لإختبارات الأكاديمية فى المجالات الثلاثة ( التربوى والعربى والتخصص ).

4 - حصوله على تقرير مرضى يثبت كفاءته كمدرس من مدير المدرسة.

5 - حصوله على تقرير مرضى يثبت كفاءته كمدرس من موجه المادة.

Observer
07-07-2009, 10:31 PM
كدة الرؤية وضحت

لا مفر من الحصول على شهادة ال ( icdl )

ولا مفر من الحصول على دبلومة تربوية للمؤهلات غير التربوية !!

يلا نبدأ مفيش وقت ..

الأستاذ حمدي
07-07-2009, 10:39 PM
آخر الأخبار

وزير التعليم فى برنامج الحياة والناس مع الصحفية رولا خرسا
الثلاثاء 7/7 على قناة الحياة 2 الساعة 11 مساءً
يؤكد على ضرورة توافر بعض الشروط لتثبيت المعلم المساعد والحصول على ( رخصة معلم )
الشروط هى

1 - حصول المعلم على مؤهل تربوى عالى أو مؤهل عالى بالإضافة لتأهيل تربوى.

2 - حصوله على الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر (icdl ).

3 - إجتياز المعلم لإختبارات الأكاديمية فى المجالات الثلاثة ( التربوى والعربى والتخصص ).

4 - حصوله على تقرير مرضى يثبت كفاءته كمدرس من مدير المدرسة.

5 - حصوله على تقرير مرضى يثبت كفاءته كمدرس من موجه المادة.

بالفعل كده الأمور وضحت أخي العزيز .. :blush:

لكن هل هناك اختبار في اللغة الإنجليزية ؟ كما ذكر في هذا الموضوع : شروط حصول المعلم المساعد على رخصة معلم 7/7/2009 (http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=135743)

Observer
07-07-2009, 10:54 PM
بالفعل كده الأمور وضحت أخي العزيز .. :blush:

لكن هل هناك اختبار في اللغة الإنجليزية ؟ كما ذكر في هذا الموضوع : شروط حصول المعلم المساعد على رخصة معلم 7/7/2009 (http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=135743)

أعتقد أن وزير التعليم كان يقصد بامتحان اللغة الإنجليزية قياس مستوى اللغة عند التقدم

للأكاديمية كاختبار روتينى يضمن معرفة المعلم ببعض المصطلحات والتعبيرات التربوية

والمتعلقة بتكنولوجيا التعليم بشكل عام كما فهمت ..

يعنى اختبار روتينى أو عابر كما أعتقد

لكنه لم يذكر الحصول على شهادة ( التويفل ) من قريب أو بعيد

العروبة2
07-07-2009, 11:48 PM
طب ليه حضرتك لم تنفذها ؟!

عموماً أهلا بيك معانا ومنتظرين مشاركاتك وآراءك

شكراً ...

أستاذنا الفاضل
أقصد أن الفكرة روادتني في تجميع كل المتعاقدين في صفحة واحدة
وربنا أرسل لنا صديق عزيز زاي حضرتك لتنفيذ الفكرة لتعم المنفعة ولا أقصد التقليل من شأن تنفيذ الفكرة إطلاقاً وآسف إذا كنت جرحت إحساسك
ولمعرفة المزيد عن أرجو الدخول على هذا الرابط لأستفيد من مشاركاتك وإسهاماتك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=133539 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=133539)

Observer
07-07-2009, 11:57 PM
أستاذنا الفاضل
أقصد أن الفكرة روادتني في تجميع كل المتعاقدين في صفحة واحدة
وربنا أرسل لنا صديق عزيز زاي حضرتك لتنفيذ الفكرة لتعم المنفعة ولا أقصد التقليل من شأن تنفيذ الفكرة إطلاقاً وآسف إذا كنت جرحت إحساسك
ولمعرفة المزيد عن أرجو الدخول على هذا الرابط لأستفيد من مشاركاتك وإسهاماتك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=133539 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=133539)

أستاذ عمرو انا سعيد جداً بمعرفة حضرتك وتشرفت بزيارة الرابط

والصفحة دى ملك لينا كلنا مش لحد معين وطبعاً كل واحد بيدخل يقول رأى أو معلومة الكل بيستفيد

وهو دة الهدف من الصفحة ، التشارك وتبادل الرأى والمعلومة لكل المدرسين المتعاقدين

أشكرك أخى العزيز واتمنى لك كل التوفيق ...

العروبة2
08-07-2009, 12:24 AM
:078111rg3:أستاذ عمرو انا سعيد جداً بمعرفة حضرتك وتشرفت بزيارة الرابط

والصفحة دى ملك لينا كلنا مش لحد معين وطبعاً كل واحد بيدخل يقول رأى أو معلومة الكل بيستفيد

وهو دة الهدف من الصفحة ، التشارك وتبادل الرأى والمعلومة لكل المدرسين المتعاقدين

أشكرك أخى العزيز واتمنى لك كل التوفيق ...

وأنا النهادرة كسبت صديق عزيز وهو طبعاً حضرتك والسبب كانت هذه الصفحة التي جمعت بيننا ولك خالص الشكر والتقدير
وأرجو مشاركتك ومساهماتك في صفحة بلدتي لأستفيد أنا والأخرين

Observer
08-07-2009, 12:39 AM
:078111rg3:
وأرجو مشاركتك ومساهماتك في صفحة بلدتي لأستفيد أنا والأخرين

حاااااااضر

من عنيا الإتنين مستر عمرو

أ/ هشام العيسوى
08-07-2009, 02:21 AM
والله كل يوم سعادتى تزيد بهذه الصفحة وربنا يجعلها وش الخير علينا جميعا
لى ملاحظتين
الاولى على مشاركة الاستاذ محمد فوزى(كوماندا) التى يشكك فيها فى تعاقدات الازهر
اعتقد ان قصد الشيخ بلا مركزيا يعنى المنطقة هى المسؤلة عن الاعلان والتعاقد وده بيتم من اول مسابقة تعاقد
والحمد لله مسابقات الازهر تتسم بالنزاهة الشديدة
الا فى نقطة الاحتياطى
هى دى اللى فيها اللعب الصح

ثانيا على المشاركة الخاصة بالشروط التى وضعها وزير التربية والتعليم فالبرغم انى والحمد لله تتتوافر فى الشروط المطلوبة الا انى ارى نها تعجيزية بعض الشئ ومقصود بها المماطلة قدر الامكان والله اعلم

والا فما فائدة اجادة الكمبيوتر مثلا لمدرس فى فصل الدكك فيه مكسرة!!!
او اللغة الانجليزية لغير المتخصصين؟!!

(هند)
08-07-2009, 08:58 AM
السلام عليكم
اعتقد ان كلام الوزير ممكن يكون صح لانى لما رذهبت للادارة فعلا شفت ورقه لازم كلنا نعملها وانا قلتكم عليها قبل كده وفيها تقرير للموجه اما مرضى او غير مرضى والمدير ايضا وده خطوة جيدة وطبعا لازم icdl ةاللغة بس ياترى هو هيصبر لحد ما نحصل على الشهادات ؟الله اعمل وكمان لسه اختبارات الاكاديمية ودى فيها ل2010وكده كلامه يتفق مع المحاضرين الى كانوا فى التدريب كانوا بيقولوا نمتحن ونتثبت ربنا معانا

(هند)
08-07-2009, 11:32 AM
السلام عليكم
اخر خبر كله يروح الادارة ويسجل اسمه فى التطوير للتدريب علىicdlويسجل اسمه التدريب هيبدا 5/8 ان شاء الله وادعوا لناولو حد تبع ادارة ايتاى ياريت يسجل اسمى معاه جزاكم الله كل خير

أحمد حسن أبو كريم
08-07-2009, 12:19 PM
يا رب تثبت يا جماعة كلكم

sally2009
08-07-2009, 12:39 PM
السلام عليكم..
بالنسبه اى انا حاصله على ال icdl معتمده من وزارة التعليم العالى واليونسكو ...... يبقى هاخد الكورس تانى ..... كلاكيت تانى مره.......... ولا هيعترفو بيه ده معترف بالشهاده دوليا.... ولى skill card باسمى والرقم القومى بتاعى ..... اعمل ايه أرجو المساعده.......

الأستاذ حمدي
08-07-2009, 01:54 PM
السلام عليكم..
بالنسبه اى انا حاصله على ال icdl معتمده من وزارة التعليم العالى واليونسكو ...... يبقى هاخد الكورس تانى ..... كلاكيت تانى مره.......... ولا هيعترفو بيه ده معترف بالشهاده دوليا.... ولى skill card باسمى والرقم القومى بتاعى ..... اعمل ايه أرجو المساعده.......
وعليكم السلام ورحمة الله .
طالما معتمدة من اليونسكو .. أكيد هيعترفوا بيها !
لا أعتقد أننا بمثل هذا التخلف وإلا فعلى الدنيا السلام :blush:

sahar_ali9
08-07-2009, 06:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخواني أعرض عليكم مشكلتي التي كسرتني وهزمتني نفسيا
فأنا خريج أداب 2000 قسم جغرافيا ودبلوم دراسات عليا تربوي عام 2003 ومعي معهد كمبيوتر 2002 والكثير من دورات الحاسب واللغات
وقد عملت في المدارس الخاصة الإعدادية كمدرس دراسات اجتماعية لمدة 4 أعوام
ثم مدرس للحاسب الآلي في المدارس الحكومية الإعدادية بالأجر لمدة ثلاث أعوام
وجائني التعاقد في 1 / 1 / 2009 من الإدارة التعليمية التي أتبع لها حيث أخذ توجيه الحاسب الآلي أوراقنا وهم من قدموها وجاؤا لنا بالتعاقدات

أتدرون جاء التعاقد بمسمى معلم مساعد فصل ( فصــــــــــــــــــــل )
وسألت كيف فهذا لا يتناسب مع مؤهلاتي العلمية ولا العملية
وكذلك لا يتناسب مع خبراتي العملية وأنتم من قدمت لنا للحصول على التعاقد من توجيه الحاسب الآلي

فكيف يكون التعاقد مدرس فصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قالوا هكذا جاء قرارك الوزاري

فماذا أفعل بالله عليكم
أرجو الإفادة

Observer
08-07-2009, 06:43 PM
هو احنا كمتعاقدين
مينفعش نرفع شكوى مباشرة لسيادة الرئيس حسنى مبارك
برفع الظلم عنا وتثبيتنا بدون هذه الإجراءات التعجيزية المستحيلة ؟!

خاصة ان سيادة الريس معروف عنه الإستجابة الفورية
لكل مشكلة خاصة بالمواطن

أصل واضح يا جماعة ان التعاقد انكتب علينا طول حياتنا

الفكرة مطروحة للتعليق

Mr.Zing0
08-07-2009, 08:19 PM
السلام عليكم أمثالى من المطحونيييييييين
أولا: أنا متفائل جداااااااااا
ثانيا : الشكوى لغير الله مذله, وإحنا مش ناقصين
ثالثا: الوزير قال تعيييين وليس تثبيييييت_هناك فرق !!!!!
رابعا :أنا حضرت تدريب إعداد المعلم المساعد, و المحاضرين قالولنا إن فى خطه من لجنه السياسات_بقياده جمال مبارك_أن ينتهى نظام العمل بالتثبيت, ويبقى أنظمه العمل بالتعيين _سواء تعيين بأجر,بالعقد,......_ وأهو أسمه تعيين.
خامسا: سيتم التدرج فى إنتشار هذا النظام من أول عامل المدرسه وحتى مدير الإداره التعليميه.
سادسا: سمعت_والله أعلم_أن بعد ما هنمتحن و نأخد الرخصه و خلافه هيجددوا عقدنا بـ"عقد مفتوح" ممكن ينهوه فى أى وقت, ولو أنت ماشى معاهم كويس ومحتاجينك هيفسخوا العقد قبل ما تطلع معاش بفتره علشان تروح عليك التأمينات اللى بتتخصم منك كل شهر و وتبقى من غير معاش....و اللى يحجز رصيف يشحت عليه يلحق بسرعه!!!!!

سؤال أرجو الإجابه عليه: هل كل الزملاء اللى متعاقدين لعمل غير متوافق مع مؤهلاتهم وخبراتهم , هيمتحنوا فى الأكاديميه على أساس عملهم أم مؤهلاتهم_يعنى لو أنت تخصصك أو مرحله التعليم اللى المفروض تعمل فيها حاجه , وعملك الفعلى اللى متعاقد عليه حاجه تانيه تمتحن على أى أساس؟؟؟؟؟؟

أنا مااااااا زلت متفائل_ "ما" نافيه ناهيه ماحيه .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

newmasry
08-07-2009, 11:38 PM
زملائى الاعزاء
احب ن اشارككم فى هذا الموضوع المهمالا وهو التعاقد وذلك لسببين الاول اننى حاصل على ليسانس اداب قسم اللغة الانجليزية تقريبا قريب منكم بحكم المؤهل لو كنت اشتغلت مدرس يعنى.
الثانى ان عندنا فى مصر للطيران حيث اعمل عملوا نوع جديد من العقود لمدة من ثلاث الى خمس سنوات وبعد البحث المضنى لمدة اربعة سنوات فى مصر للطيران والمؤسسات الاخرى مثل وزارة التنمية الادارية والجهاز المركزى للتنظيم والادارة اكتشفت التالى:
اولا:يوجد هناك مشروع قانون مقدم من قبل وزارة التنمية الادارية بخصوص الوظائف يسمى بقانون الوظيفة العامة الجديد وهذا مازال قيد البحث والدراسة بين الوزارة ومجلس الوزاراء ومجلس الدولة ثم مجلس الشعب ويقول هذا القانون ان الاصل فى التعيين هو التثبيت وهذا الكلام موجود على موقع وزارة الدولة للتنمية الادارية.
ثانيا:ان التعيين بنظام التعاقد ينقسم الى عدة انواع منها المكافأة الشاملة بند اجور 2/2 وهذا يجوز له التثبيت والنوع الثانى عقد لصالح مشروع وهذا يبقى ببقاء المشروع ويفنى عقده بفناء مشروعه ويسمى هذ التعاقد بالباب السادس.
وهناك نوع اخر من التعاقدات وده موجود بكثرة فى المطارات المصرية المختلفة يسمى بالمكافأة المقطوعة وهو نوع من التعاقد مع موظفين من ذوى الخبرة او التخصصات النادرة وسنهم اكر من الثلاثين بكتير ويكون مرتبه خالى من الاستقطاعات او الضرائب.
واقصد بهذا السرد ان تعرفوا اى نوع من التعاقد انتم هل مكافاة شاملة ام عقد لصالح مشروع او مكافاة مقطوعة اما اسوأ من ذلك وهو عقد عمل نظير اجر وهو اقل انواع العقود حيث لا تامينات ولا معاشات ولا رعاية صحية او اى نوع من الرعاية ومن هذا المنطلق يمكنكم ان تتفهموا جيدا الوضع القانونى الخاص بكم وعلى اثر ذلك تعرفون ان هناك تثبيت من عدمه لان الثبيت يتأتى عن طريق العوامل التالية:
1-كون المتعاقد مكافأة شاملة بند2/2
2-طلب السلطة المختصة وهى وزارة التربية والتعليم كما فى شأنكم بتثبيت المتعاقدين بعد فترة معينة ويجوز لتلك السلطة ان تترك التعاقد كما هو بدون تثبيت كما ينرأى للسلطة المختصة.
3-مرور اكثر من ثلاث سنوات على تاريخ التعاقد بالاضافة الى وجود تقارير جيدة من الرئيس المباشر وما هو اعلى منه.

اتعشم الا اكون صدعتكم وان اكون نقلت لكم وبامانة خلاصة تجربتى مع كلا من (مصر للطيران - القابضة لمصر للطيران - وزارة الطيران المدنى - وزارة الدولة للتنمية الادارية - الجهاز المركزى للتنظيم والادارة)

اود ان اذكركم ان هناك اناس فى مصر للطيران يعملون بنظام المكافاة الشاملة منذ اكثر من 15 سنة

Observer
08-07-2009, 11:54 PM
زملائى الاعزاء
احب ن اشارككم فى هذا الموضوع المهمالا وهو التعاقد وذلك لسببين الاول اننى حاصل على ليسانس اداب قسم اللغة الانجليزية تقريبا قريب منكم بحكم المؤهل لو كنت اشتغلت مدرس يعنى.
الثانى ان عندنا فى مصر للطيران حيث اعمل عملوا نوع جديد من العقود لمدة من ثلاث الى خمس سنوات وبعد البحث المضنى لمدة اربعة سنوات فى مصر للطيران والمؤسسات الاخرى مثل وزارة التنمية الادارية والجهاز المركزى للتنظيم والادارة اكتشفت التالى:
اولا:يوجد هناك مشروع قانون مقدم من قبل وزارة التنمية الادارية بخصوص الوظائف يسمى بقانون الوظيفة العامة الجديد وهذا مازال قيد البحث والدراسة بين الوزارة ومجلس الوزاراء ومجلس الدولة ثم مجلس الشعب ويقول هذا القانون ان الاصل فى التعيين هو التثبيت وهذا الكلام موجود على موقع وزارة الدولة للتنمية الادارية.
ثانيا:ان التعيين بنظام التعاقد ينقسم الى عدة انواع منها المكافأة الشاملة بند اجور 2/2 وهذا يجوز له التثبيت والنوع الثانى عقد لصالح مشروع وهذا يبقى ببقاء المشروع ويفنى عقده بفناء مشروعه ويسمى هذ التعاقد بالباب السادس.
وهناك نوع اخر من التعاقدات وده موجود بكثرة فى المطارات المصرية المختلفة يسمى بالمكافأة المقطوعة وهو نوع من التعاقد مع موظفين من ذوى الخبرة او التخصصات النادرة وسنهم اكر من الثلاثين بكتير ويكون مرتبه خالى من الاستقطاعات او الضرائب.
واقصد بهذا السرد ان تعرفوا اى نوع من التعاقد انتم هل مكافاة شاملة ام عقد لصالح مشروع او مكافاة مقطوعة اما اسوأ من ذلك وهو عقد عمل نظير اجر وهو اقل انواع العقود حيث لا تامينات ولا معاشات ولا رعاية صحية او اى نوع من الرعاية ومن هذا المنطلق يمكنكم ان تتفهموا جيدا الوضع القانونى الخاص بكم وعلى اثر ذلك تعرفون ان هناك تثبيت من عدمه لان الثبيت يتأتى عن طريق العوامل التالية:
1-كون المتعاقد مكافأة شاملة بند2/2
2-طلب السلطة المختصة وهى وزارة التربية والتعليم كما فى شأنكم بتثبيت المتعاقدين بعد فترة معينة ويجوز لتلك السلطة ان تترك التعاقد كما هو بدون تثبيت كما ينرأى للسلطة المختصة.
3-مرور اكثر من ثلاث سنوات على تاريخ التعاقد بالاضافة الى وجود تقارير جيدة من الرئيس المباشر وما هو اعلى منه.

اتعشم الا اكون صدعتكم وان اكون نقلت لكم وبامانة خلاصة تجربتى مع كلا من (مصر للطيران - القابضة لمصر للطيران - وزارة الطيران المدنى - وزارة الدولة للتنمية الادارية - الجهاز المركزى للتنظيم والادارة)

اود ان اذكركم ان هناك اناس فى مصر للطيران يعملون بنظام المكافاة الشاملة منذ اكثر من 15 سنة

شكراً على هذه الجرعة القانونية الدسمة

وشكراً على مجهودك الوافر فى البحث عن أصل هذه الموضوع

وللأسف فهناك كثير من المتعاقدين لا يعرفون هم على أى باب يعملون

وأنا اولهم

لذلك أرجو ممن يعلم شئ عن نوعية تعاقد المدرسين أن يتفضل بالإفادة

وجزاكم الله خير الجزاء

newmasry
09-07-2009, 01:05 AM
يا باشا ولا يهمك لا شكر على واجب
هو انا كنت عملت ايه يعنى
كلنا فى الهوا سوا سواء كان مدرس مثلكم او وظيفة اخرى زى حالاتى
شكرا على الرد

teacher120
09-07-2009, 01:55 AM
احنا يا جماعه مكافاه شامله فى الازهر ودا شىء صريح فى مسابقات الازهر

ثانيا انا متاكد ان شاء الله ان التعيين هو التثبيت لان لا يستقيم العمل بنظام العقود والدوله هتلاقى نفسها فى خلال خمش سنوات متعاقده مع نصف العماله الموجود يعنى حوالى 3 مليون متعاقد وطبعا مينفعشىلا يصح ان يكون المعلم متعاقد والمعلم الاول ولوكيل والمدير معقول كل دول هيبقوا تعاقد..حقل التعليم له خصوصيه لن يستقيم العمل به من خلال التعاقدات .كما ان الملاحظ فى الازهر مثلا ان كتير من الساده الموجهين هيخرجوا على المعاش فى خلال سنتين لان نظام ال 65 اتلغى وكل بيخرج معاش على 60 يعنى الساده الوكلا والمدرسين هيطلعوا توجيه واماكنهم فاضيه يعنى ميقدروش يستغنوا عنا ان شاء الله وهيثبتونا غصب عنهم بس الموضوع عاوز صبر.
وياريت يا جماعه الى مش معاه كليه تربيه يقدم وياخد دبلومه والكل يحاول ياخدicdl
وموضوع الاختبارات مش مقصود بيه التويفل اكيد هيعملو اختبارات فى الاكاديميه وربنا يعديها على خير
اخوكم محمود ابراهيم
مدرس لغه انجليزيه

أ/ هشام العيسوى
09-07-2009, 01:56 AM
لا احنا فى الازهر على نظام المكافاة الشاملة باب 2 اجور الذى يجوز له التثبيت بعد ثلاث سنوات
واعتقد انه نفس الشئ بالنسبة للتربية والتعليم
بس انا كنت بسمع ان التربية والتعليم بتفصلهم ايام فى نهاية كل عام حتى لايحق لهم التثبيت
فهل هذا صحيح؟

teacher120
09-07-2009, 02:15 AM
انا حصلت على icdl منذ اكثر من عام من synergy center هذا المركز موجود فى مدينه طلخا خلف المحكمه مع العلم ان الشهاده معتمده من اليونسكوا ومختومه بختم المنظمه
icdl&ecdl
international computer driving licence

European computer driving licence
الرخصه الدوليه والاوربيه
المهم يا جماعه فيه المنحه بتاع وزاره الاتصالات مجانا والتقديم موجود حاليا فى المركز بتدفع فلوس التامين وتسترده بعد الحصول على الشهاده وكل الامتحانات اونلاين

ودا رقم التليفون050/2540917

Observer
09-07-2009, 02:20 AM
انا حصلت على icdl منذ اكثر من عام من synergy center هذا المركز موجود فى مدينه طلخا خلف المحكمه مع العلم ان الشهاده معتمده من اليونسكوا ومختومه بختم المنظمه
icdl&ecdl
international computer driving licence

european computer driving licence
الرخصه الدوليه والاوربيه
المهم يا جماعه فيه المنحه بتاع وزاره الاتصالات مجانا والتقديم موجود حاليا فى المركز بتدفع فلوس التامين وتسترده بعد الحصول على الشهاده وكل الامتحانات اونلاين

ودا رقم التليفون050/2540917

أنا معاك مستر حودة فى موضوع المنحة بتاع وزارة الإتصالات

بس دة لو الواحد مش مستعجل لأنه ممكن يستنى لأكتر من سنة

أما لو ناوى بجد فأحسن له ياخدها من برة على حسابه خاصة أفضل

والتكاليف حوالى 500 جنيه مصرى

أ/ هشام العيسوى
09-07-2009, 02:37 AM
مش هى هى ولا ايه؟
مادام لك رقم سكيل يبقى خلاص هتاخدها تانى ليه؟

Observer
09-07-2009, 03:21 PM
اطلب الرأى والمشورة منكم ياجماعة

انهاردة اتصلت بيا مدارس سعودية بتحدد مقابلة فى أحد المكاتب فى القاهرة

للعمل مدرساً معهم لأنى حطيت السى فى بتاعى عالنت وعجبهم

أنا محتار وفى نفس الوقت مخنوق ومتضايق

أروح اعمل المقابلة واسافر واسيب التعاقد دة الى الأبد

ولا أقعد هنا مربوط قصاد أسيادى انتظاراً للعطف المنتظر بالتثبيت ؟!

انا خلاص اتخنقت وحسيت بالعنصرية الرهيبة اللى احنا فيها

يعنى لا قادرين نعيش فى بلدنا محترمين

ولا قادرين نسافر عشان خاطر نظام التعاقد الملعون دة

حسبى الله ونعم الوكيل

حسبى الله ونعم الوكيل

(هند)
09-07-2009, 03:36 PM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير استاذ مصرى على المعلومات فعلا كلنا المفلاررض نعرف موقفنا ايه قانونا عشان نقدر نتكلم ونطالب بحقوقنا ونظام التعاقد الى الدولة عايزه تقلد به دول زى فرنسا اذكركم انهم دافعوا عن حقهم فى ان الدولة مسئولة عن تعينهم وعملوا اعتصامات لحد ما القانون اتغير واحنا اكيد مش اقل منهم ونقدر نتكلم ونطالب بحقوقنا كاملة بس المهم نعرفها وجزاك الله كل خير

taher172007
09-07-2009, 03:38 PM
حسبى الله ونعم الوكيل .................. فى وزير التربية والتعليم
حسبى الله ونعم الوكيل ...................فى محافظ اسيوط
الواحد مش كفاية طلعت عينه فى التعليم 15 سنة
وطلع بتقدير عام جيد جدا ومن العشرة الاوائل فى كلية تربية 2006
شعبة رياضيات
وبع دة كله مش عاوزيين يثبتونا
قال اية امحى امية 5 افراد
حد فاضى من لقمة العيش
كل الشباب الغير متعلمين ................ مسافرين
معظم كبار السن ............................ مش فاضين يتعلموا بيجروا على رزق عيالهم
معظم الناس مش معها بطاقات رقم قومى
ماذا افعل فى هذة المشكلة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احمد ابوضيف
مدرس رياضيات بالتعاقد
الغنايم /اسيوط

حسبى الله ونعم الوكيل............

(هند)
09-07-2009, 03:48 PM
السلام عليكم
يااستاذ احمد انت فى عقد مكتوب الشرط ده
اكيد لا خلاص ميقدرش يعمل حاجه قلنا دى محليات متقدرش تعمل حاجه فى العقد والعقد بينك وبين وكيل الوزارة ثبت اسامى واوراق وخلاص فى مجلس المدينه

Observer
09-07-2009, 04:43 PM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير استاذ مصرى على المعلومات فعلا كلنا المفلاررض نعرف موقفنا ايه قانونا عشان نقدر نتكلم ونطالب بحقوقنا ونظام التعاقد الى الدولة عايزه تقلد به دول زى فرنسا اذكركم انهم دافعوا عن حقهم فى ان الدولة مسئولة عن تعينهم وعملوا اعتصامات لحد ما القانون اتغير واحنا اكيد مش اقل منهم ونقدر نتكلم ونطالب بحقوقنا كاملة بس المهم نعرفها وجزاك الله كل خير

انا فاكر ايام الاعتصامات دى فى فرنسا والشباب اللى كسروا الدنيا عشان ياخدوا حقهم

وفى الآخر الحكومة نفذت مطالبهم ولغت نظام التعاقد احتراماً لرغبة الشباب ولمبدأ الديمقراطية

وفاكر كمان انى نشرت تعليق فى احد ابواب القراء فى جريدة الجمهورية عن الموضوع دة

وقلت فيه : ليه عندنا لما لغوا التعيين بالتعاقد محدش اتكلم فى مجلس الشعب أو الإعلام

أما فى فرنسا فالدنيا بتقوم ومبتقعدش ؟!

وكان رد محرر الصفحة الساخر : لأن الدنيا عندنا بتقعد ومبتقومش !!!!!!

newmasry
09-07-2009, 06:23 PM
لقد جئت اليكم ببعض من نصوص قانون الوظيفة العامة والموجود على موقع وزارة الدولة للتنمية الادارية والذى تحدثت المادة العاشرة منه على ان يكون الاصل فى شغل الوظائف المدنية عن طريق (التعيين) وبقصد بها التثبيت ومن الممكن ان يثار رأى مضاد حول ان نظام التعاقد هو احد طرق التعيين واذا سمحتم لى الرد فانا اقول ان الوزارة تقصد به التثبيت وذلك لسببين:
اولا- لانه فى نفس المادة العاشرة التى تحدثت عن التعيين كاصل قانونى حين نتحدث عن شغل الوظائف العامة وافردت فى اخر المادة جزء يتحدث عن اعادة تنظيم التعاقد لشغل الوظائف وهذا يعنى ان كان يقصد بالتعيين نظام التعاقد فلماذا تحدث فى نفس ذات المادة عن اعادة تنظيم التعاقد.

ثانيا- حينما تم وضع التصور الاساسى لمواد هذا القانون تم التحدث عن ان التعاقد هو النظام الاصيل لشغل الوظائف وتم رفض هذا من قبل ادارة الفتوى والتشريع بمجلس الدولة ابان مراجعة القانون بل وطلب مجلس الدولة من وزارة الدولة للتنمية الادارية ان يكون التعيين بالتثبيت هو الاصل فى التعيين.

ارجون الا اكون قد اطالت عليكم
تجدون مرفق طيه نص قانون الوظيفة العامة الجديد وبه نص المادة التى تحدثت عنها والذى لازال النقاش قائم بشأنه ونحن كلنا نأمل بتطبيقه قريبا كما هى مادته العاشرة بلا تغيير

teacher120
09-07-2009, 06:45 PM
اطلب الرأى والمشورة منكم ياجماعة

انهاردة اتصلت بيا مدارس سعودية بتحدد مقابلة فى أحد المكاتب فى القاهرة

للعمل مدرساً معهم لأنى حطيت السى فى بتاعى عالنت وعجبهم

أنا محتار وفى نفس الوقت مخنوق ومتضايق

أروح اعمل المقابلة واسافر واسيب التعاقد دة الى الأبد

ولا أقعد هنا مربوط قصاد أسيادى انتظاراً للعطف المنتظر بالتثبيت ؟!

انا خلاص اتخنقت وحسيت بالعنصرية الرهيبة اللى احنا فيها

يعنى لا قادرين نعيش فى بلدنا محترمين

ولا قادرين نسافر عشان خاطر نظام التعاقد الملعون دة

حسبى الله ونعم الوكيل

حسبى الله ونعم الوكيل

اخى العزيز مستر كوماندا الحال من بعضه كلنا مخنوقين لكن انصحك بالانتظار والصبر لما نشوف اخرهم ايه معانا يمكن نتثبت مع انى خايف لما يثبتونا ان شاء الله يمنعوا الاجازات لمده معينه لان كل المتعاقدين عاوزين يسيبوا البلد واولهم الاخ عيسوى ربنا يصبرنا جميعا فى برده مدراس تابعه لوزاره الدفاع المدنى وعاوزين مدرسين الى يرغب يتصل بهذا الرقم 0120181821

(هند)
10-07-2009, 12:16 AM
لقد جئت اليكم ببعض من نصوص قانون الوظيفة العامة والموجود على موقع وزارة الدولة للتنمية الادارية والذى تحدثت المادة العاشرة منه على ان يكون الاصل فى شغل الوظائف المدنية عن طريق (التعيين) وبقصد بها التثبيت ومن الممكن ان يثار رأى مضاد حول ان نظام التعاقد هو احد طرق التعيين واذا سمحتم لى الرد فانا اقول ان الوزارة تقصد به التثبيت وذلك لسببين:
اولا- لانه فى نفس المادة العاشرة التى تحدثت عن التعيين كاصل قانونى حين نتحدث عن شغل الوظائف العامة وافردت فى اخر المادة جزء يتحدث عن اعادة تنظيم التعاقد لشغل الوظائف وهذا يعنى ان كان يقصد بالتعيين نظام التعاقد فلماذا تحدث فى نفس ذات المادة عن اعادة تنظيم التعاقد.

ثانيا- حينما تم وضع التصور الاساسى لمواد هذا القانون تم التحدث عن ان التعاقد هو النظام الاصيل لشغل الوظائف وتم رفض هذا من قبل ادارة الفتوى والتشريع بمجلس الدولة ابان مراجعة القانون بل وطلب مجلس الدولة من وزارة الدولة للتنمية الادارية ان يكون التعيين بالتثبيت هو الاصل فى التعيين.

ارجون الا اكون قد اطالت عليكم
تجدون مرفق طيه نص قانون الوظيفة العامة الجديد وبه نص المادة التى تحدثت عنها والذى لازال النقاش قائم بشأنه ونحن كلنا نأمل بتطبيقه قريبا كما هى مادته العاشرة بلا تغيير
جزاك الله كل خير كنت فين من زمان تفهمنا الكلام ده

المجدد
10-07-2009, 01:21 AM
سؤال وارجوكم الاجابة عليه بدقة ان كان لدى احدكم معلومات دقيقة
هل للمتعاقد الحق في الانتداب من مكان لمكان
يعني في البداية هل له حق الانتداب عموما
وان كان له
هل يجوز الانتداب من مرحلة لمرحلة

وان كان من لدية سلطة الموافقة على الانتداب
هل الموجه في المكان المتجه اليه او في الموجه في المكان الخارج منه
على اساس انه بهذا الانتداب سينتقل من ادارة لأدارة ومن مرحلة لمرحلة

newmasry
10-07-2009, 01:48 AM
سيدى الفاضل

كقاعدة عامة يكون الانتداب بناءا على قرار من السلطة المختصة وذلك حسب حاجة ومقتضيات العمل وذلك عموما ويمكن للسلطة المختصة ان تعيدك الى مكانك الاصلى مهما مر عليك من وقت الا اذا قاموا بتسكينك على الوظيفة المنتدب اليها...........هذا عموما

اما بالنسبة اليك قيمكنك ان تسأل فى المديرية التابع اليها ادارة شؤون العاملين حيث ان لكل وزارة لائحة داخلية تسير على نهجها..............ارجو ان اكون قد انرت لك الطريق....

teacher120
10-07-2009, 02:24 AM
نعم له الحق فى الانتداب ولكن بعد موافقه الموجه العام ومدير الاداره

انا سالت موجه عام وقالى كده

شريف الصعيدى 22
10-07-2009, 11:16 PM
بجد انا سعيد ان الموضوع ده اتثبت
اعرفكم بنفسى شريف الصعيدى مدرس مساعد حاسب الى فى ادارة دسوق التعليمية التابعة لمحافظة كفرالشيخ انا كنت معاكم من زمان بس مكنتش بدخل كتير الايام اللى فاتت
عندى اقتراح ياريت اى حد يعمل ورق حديد يبلعنا
يعنى انا مثلا اخر حاجه عملتها استمارة موظف مليتها وختمتها من الادارة ووديتها على مركز الاحصاء
ولسه امبارح مودى ورقة للادارة بيياناتى الاسم والمؤهل تاريخ التعاقد تربوى ولا غير تقرير السيد الموجه تقرير المدير العام طبعا الموجه فى مدينة تانية غير اللى انا شغال فيها كلمتها فى التليفون وقالتلى امضيلى انت
والله انا الحمد الله بجد مرتاح خالص فى الشغل والمدير عشره على عشره يارب تكونوا انتو كمان كده
انا متعاقد عقد مميز فى عشره 2008
عندى سؤال صغير انا دلوقتى بمتحن تمهيدى ماجستير فى كلية تجارة شبين
هل ممكن لما انجح تفيدنى بحاجه فى الشغل ده
انا الحمد الله خلصت icdl والشهر الجاى هاقدم تربوى

(هند)
10-07-2009, 11:25 PM
السلام عليكم
اكيد كل شهدادة تنفع يااستاذ شريف بس ياريت تعمل التربوى هيكون دى اهم وبعد كده المؤهلا فى التثبيت ان شاء الله بتنفع قوى

waeldont
11-07-2009, 01:06 AM
السلام عليكم
طب ما فيش اخبار عن تعاقدات جديده ولا حاجه
واللي عنده اي خبر يا ريت يقوله

تاتي توتي
11-07-2009, 05:25 AM
اضم صوتي معاك يااستاذ احمد ابوضيف وحقا حسبي الله ونعم الوكيل في محافظ اسيوط واللي ابتدع مشروع الخرافة محو الاميه انا ايضا في نفس المعاناة ونفسي اشوف حل

أبوطالب82
11-07-2009, 03:03 PM
ربنا يسهل للجميع

ttt_zzz2010
11-07-2009, 04:47 PM
السلام عليكم
انا اسمى احمد خريج تربية عام رياضيات بتقدير جيد جدا وبشتغل مدرس رياضيات فى الأزهر طبعا بالعقد فوجئت بتوزيعى على معهد ابتدائى مع انى تربية عام ولما كلمت الموجه العام قالى انا ما عنديش مكان فاضى فى الاعدادى استلمت وتوكلت على الله ولكن فوجئت بان زاميلى خريجين تربية اساسى اشتغلو فى معاهد اعدادى وثانوى لدرجة ان واحد فيهم بيدى رياضة 2 ( 3 ثانوى ) رحت للموجه تانى قالى انا ماشى بتسلسل هو فين التسلسل دا بس طردنى من المكتب دخلت لوكيل الوزارة ( منطقة سوهاج الأزهرية ) وكتبتله تظلم كتبلى عليه ( يحول للموجه العام للرياضيات لاتخاذ الازم ) شاف القصة دى واحد من الموظفين صعبت عليه قالى شوفله واسطة كل الناس اللى راحت اعدادى وثانوى راحت واسطة . اعمل ايه واسطتى ربنا . ( حسبى الله ونعم الوكيل ) وادينى مستنى باقالى 3 سنين .
حد عنده حل للمشكلة دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أ/ هشام العيسوى
11-07-2009, 05:25 PM
ونعم بالله اخى
لا يضيع حق وراءه مطالب
لازم تسعى على حقك

sally2009
11-07-2009, 06:06 PM
السلام عليكم

انا اسمى احمد خريج تربية عام رياضيات بتقدير جيد جدا وبشتغل مدرس رياضيات فى الأزهر طبعا بالعقد فوجئت بتوزيعى على معهد ابتدائى مع انى تربية عام ولما كلمت الموجه العام قالى انا ما عنديش مكان فاضى فى الاعدادى استلمت وتوكلت على الله ولكن فوجئت بان زاميلى خريجين تربية اساسى اشتغلو فى معاهد اعدادى وثانوى لدرجة ان واحد فيهم بيدى رياضة 2 ( 3 ثانوى ) رحت للموجه تانى قالى انا ماشى بتسلسل هو فين التسلسل دا بس طردنى من المكتب دخلت لوكيل الوزارة ( منطقة سوهاج الأزهرية ) وكتبتله تظلم كتبلى عليه ( يحول للموجه العام للرياضيات لاتخاذ الازم ) شاف القصة دى واحد من الموظفين صعبت عليه قالى شوفله واسطة كل الناس اللى راحت اعدادى وثانوى راحت واسطة . اعمل ايه واسطتى ربنا . ( حسبى الله ونعم الوكيل ) وادينى مستنى باقالى 3 سنين .

حد عنده حل للمشكلة دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لازم متضيعش حقك ولازم ترفع الشكوى للوزاره لو أمكن..لأن فيه مشكله كبيره جداااااااااا هتقابلك عند التثبيت واختبار الكادر .... هى انهم بيسكنوا كل واحد فى مكان معين ودرجه معينه يعنى لو اتكتبلك فى استمارة المدرس على البوابه الالكترونيه مدرس ابتدائى هتفضل كده علاطول ... فلازم متتتنازلش عن حقك حتى لو وصلت شكوتك للوزير نفسه.... وربنا يوفقك....

suzanne sami
11-07-2009, 07:39 PM
انا سمعت في الادارة اليومين الليفاتوا ان الدنيا مشغولة هناك علشان بيثبتوا المتعاقدين ..... يارب يكون الكلام بجد

Observer
11-07-2009, 08:37 PM
كلما نقول فرجت وهنهيص ونزقطط

يطلع لينا الجمل فى نص الأغنية ويقول

فطريقك مسدود مسدود مسدود

يا ولدى :slap1qk6:

ربنا يهديك علينا يا CAMEL !!!

sally2009
11-07-2009, 08:39 PM
السلام عليكم.....
فعلا الكلام صحيح المديريه طلبت من الاداره بيانات المتعاقدين كامله وتاريخ التعاقد.... وتقرير الموجه ومدير المدرسه .... مرضى ام غير مرضى ...... علشان تبعت للمتعاقدين علشان التدريب للتثبيت ... ويا رب بالتوفيق للجميع.......

teacher120
12-07-2009, 06:50 PM
لازم متضيعش حقك ولازم ترفع الشكوى للوزاره لو أمكن..لأن فيه مشكله كبيره جداااااااااا هتقابلك عند التثبيت واختبار الكادر .... هى انهم بيسكنوا كل واحد فى مكان معين ودرجه معينه يعنى لو اتكتبلك فى استمارة المدرس على البوابه الالكترونيه مدرس ابتدائى هتفضل كده علاطول ... فلازم متتتنازلش عن حقك حتى لو وصلت شكوتك للوزير نفسه.... وربنا يوفقك....

اخى احمد اعمل شكوى ارئيس قطاع المعاهد الازهريه
مدينه نصر الحى السابع بجوار التامين الصحى

واسرد قصتك بالكامل وان شاء الله لا يضيع حقك
وان كان معك مستندات يبقى افضل

teacher120
12-07-2009, 07:01 PM
ان شاء الله الوزير الهمام هيكون موجود غدا الاثنين على البيت بيتك ياريت كل واحد يحاول يتصل بالبرنامج ونشوف مشاكلنا لانه اكيد هيتجاهل المتعاقدين لان حضرته مشغول بالثانويه العامه

مع ان الثانويه الازهريه اصعب جدا والازهر مبيعملش هيصه زى سياده الوزير
saad.mashakel***********
ارقام التليفون الخاصة بالبرنامج (5788541-5788587
فاكس البيت بيتك : 0020227923512

أ/ هشام العيسوى
12-07-2009, 07:07 PM
ياحودة اكيد كل الكلام عن الثانوية العامة معتقدش انه سيتطرق للمعلمين
دى سبوبة ياعمونا
بيدخلهم ملايين من نتيجة الثانوية العامة
وحسبنا الله ونعم الوكيل

محمد عاطف 22
12-07-2009, 08:21 PM
أكد ياسين الشيخ رئيس الإدارة المركزية للشئون الإدارية والأفراد بمشيخة الأزهر أن المتعاقدين الجدد سوف يتسلمون العمل بالمعاهد الدينية بالقاهرة والأقاليم أول سبتمبر المقبل وعددهم حوالي 5 آلاف و500 سيتم اختيارهم من المتقدمين للعمل ضمن المسابقة الأخيرة. وفقا لمعايير محددة هي: الأعلي تقديراً ومؤهلاً والأقدم تخرجاً و الأكبر سناً.
قال -في تصريحات خاصة ل"المساء الديني"- إنه تمت مراجعة أوراق المتقدمين لمسابقة التعاقدات في عشر مناطق أزهرية بالتنسيق مع الإدارة المركزية لشئون العاملين لقطع الطريق علي كل من تسول له نفسه مجاملة أي المرشحين علي حساب الآخر عند المفاضلة بين الخريجين. وذلك وفقا لتعليمات الإمام الأكبر محمد سيد طنطاوي شيخ الأزهر.
أضاف أن المتعاقدين يتمتعون بنفس امتيازات المعينين المادية والأدبية.. موضحاً أن 20 ألفاً من بين 70 ألفاً من المتعاقدين تقدموا إلي لجنة شئون العاملين يطلبون نقلهم من المعاهد التي يعملون بها إلي خارج المناطق وقد تم إرجاء البت في هذه الطلبات إلي ما بعد الامتحانات وستتم مراعاة لم شمل الأسرة بالنسبة للسيدات من المتقدمات عند بحث هذه الحالات بما لايخل بمصلحة العملية التعليمية.
نقلا من جريد المساء

محمد عاطف 22
12-07-2009, 08:31 PM
للمجندين فقط:العامل المؤقت يعود للوظيفة..بعد التجنيد
تقدمها: ثناء حامد

اصدر الجهاز المركزي للتنظيم والادارة مبدأ وظيفيا هاما للمجندين فقط.. صرح د.صفوت النحاس رئيس الجهاز بأن الموظف المعين بصفة مؤقتة إذا ما تم تجنيده يحتفظ له بوظيفته المؤقتة حتي انتهاء مدة العقد أو مدة التجنيد أيهما أقرب.. بحيث إذا انتهت مدة التجنيد أثناء مدة العقد يعود لاستلام عمله المؤقت وبذات الصفة.. أما إذا انتهت مدة العقد قبل انتهاء التجنيذ فلا يجوز الاحتفاظ له بعد انتهاء عقده بوظيفته كما لا يجوز التجديد للعقد.
أضاف انه لا يجوز سحب القرار الصادر بالتعيين واعتباره كأن لم يكن طالما ثبت ان العامل مجند ويتعين علي الجهة الادارية الاحتفاظ للمعين بالوظيفة خلال فترة تجنيده تنفيذا لأحكام المادة 43 من القانون رقم 127 لسنة 1980 بشأن الخدمة العسكرية والوطنية بشأن اعادته إلي الوظيفة المحتفظ بها إذا طلب ذلك خلال المدة المحددة قانونا.
واضاف.. يعاد الموظف إلي الوظيفة المحتفظ له بها إذا طلب ذلك خلال ثلاثين يوما من تاريخ تسريحه من الخدمة العسكرية ويجب اعادته إلي العمل خلال ستين يوما من تاريخ تقديم الطلب ويعتبر تقديم الطلب هو تاريخ عودته للعمل.. وإذا لم يقدم الموظف طلبه في الميعاد أو لم يتسلم عمله خلال ثلاثين يوما من تاريخ أمر العودة للعمل جاز رفض الطلب ما لم يكن التأخير لعذر مقبول.

محمد عاطف 22
12-07-2009, 11:07 PM
الدكتور احمد نظيف :-
بيتكلم على البيت بيتك بيقول ان المدرس بمجرد ميتخرج من الجامعة
بيتعين مدرس مساعد وبعد سنتين المفروض يتحول لمرحلة تانية هى المعلم
والكادر
مش فلوس بس ياجماعة دى حاجة اسمها تغير مفاهيم بمعنى :-
ان كل 5 سنين هيبقا فى امتحان جديد لجميع المدرسين للترقية

طيب المتعاقدين فين من كدة
لابعد سنتين بقينا معلمين
و كمان مخدناش غير نصف الكادر فقط ....

بكرة هيكون وزير التربية والتعليم(يســـــــرى الجمل) على الهواء مباشرة
فى البيت بيتك برضة

ارقام التليفون الخاصة بالبرنامج (5788541-5788587
فاكس البيت بيتك : 0020227923512

ياريت نتصل ونتكلم ياجماعة

Observer
12-07-2009, 11:53 PM
الأستاذ محمد عاطف ألف شكر ليك على المتابعة

وغداً إن شاءالله سوف أحاول عمل مداخلة تليفونية فى البيت بيتك

مع وزير التعليم يسرى الجمل

وأرجو ذلك من الجميع أيضاً حتى يشعر بمعاناتنا

teacher120
13-07-2009, 12:10 AM
ياريت يا جماعه الكل يحاول يشارك بكره ويتصل بسياده الوزير

أبو البتول
13-07-2009, 12:29 AM
واحد صاحبى بيسأل كيف يحصل على عقد فى التربية و التعليم

Observer
13-07-2009, 12:32 AM
واحد صاحبى بيسأل كيف يحصل على عقد فى التربية و التعليم

فى مسابقة تعاقد كبيرة العام الدراسى القادم فى التربية والتعليم

ممكن يجهز نفسه وأوراقه وربنا يوفقه ...

أبوطالب82
13-07-2009, 02:00 PM
اللهم ثبتنا

newmasry
13-07-2009, 05:33 PM

برضه الخطوات مش واضحة يا استاذ كوماندا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الأستاذ حمدي
13-07-2009, 06:48 PM

أخي كوماندا هل هذه المسابقة غير المسابقة اللي كانت معمولة قريب منذ حوالي شهر تقريباً والتي _ ولله الحمد _ تم ترشيحي فيها .. ولسه لغاية الآن لم يحدث شيء أم أنها مسابقة أخرى جديدة ؟

Observer
13-07-2009, 07:06 PM
برضه الخطوات مش واضحة يا استاذ كوماندا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مفيش خطوات ولا حاجة يا مصرى

كل اللى عليه انه بيجهز أصول أوراقه وصور منها بالطبع

وبيتابع الإدارة التعليمية بتاعته بشكل متكرر كل أسبوع مثلاً

وهو أكيد بمجرد بدء التقديمات هيسمع من أى حد

والأوراق المطلوبة بتكون المؤهل الدراسى وشهادة الميلاد والرقم القومى وشهادة التجنيد

وبالتوفيق ان شاء الله

Observer
13-07-2009, 07:12 PM
أخي كوماندا هل هذه المسابقة غير المسابقة اللي كانت معمولة قريب منذ حوالي شهر تقريباً والتي _ ولله الحمد _ تم ترشيحي فيها .. ولسه لغاية الآن لم يحدث شيء أم أنها مسابقة أخرى جديدة ؟

ألف مبروك استاذ حمدى على الترشيح

بس من حوالى أسبوعين يسرى الجمل عمل تصريح عن المتعاقدين

وقال فيه ان فيه مسابقة جديدة لإختيار معلم مساعد لعام واحد للعام الدراسى الجديد

وأكيد كان يقصد مسابقة جديدة غير اللى انت نجحت فيها

وغالباً هتكون فى شهر 8 زى معظم المسابقات بس امتى بالتحديد الله أعلم

عموماً بمجرد نزول المسابقة الكل بيعرف

وعن نفسى لو عرفت أى أخبار جديدة هجيبها هنا على طول

مع خالص تحياتى ...

مياده3
13-07-2009, 11:03 PM
السلام عليكم
عاوزة اسال عن شهادة icdl
يعنى اللى اخدها هيثبت ولا ممكن ناخدها الوقتى ولا ايه يعنى هينتظروا لما ناخدها
ممكن الرد لو سمحتم

Observer
13-07-2009, 11:08 PM
السلام عليكم
عاوزة اسال عن شهادة icdl
يعنى اللى اخدها هيثبت ولا ممكن ناخدها الوقتى ولا ايه يعنى هينتظروا لما ناخدها
ممكن الرد لو سمحتم

الجمل بيقول ان الوزارة هتدرب المعلمين للحصول على شهادة ال (icdl )

ولاحظى كلمة " تدرب " لأن فى فرق بين التدريب والحصول على الشهادة نفسها

عموماً لو حبيتى تعملى الشهادة على حسابك يكون أفضل

لأن حبال وزير التعليم طوييييييييييلة زى المحاكم بالظبط !!!

مياده3
13-07-2009, 11:10 PM
جزاك الله خيرا وشكرا على رد

سها أحمد شوقي
14-07-2009, 12:15 AM
علي العموم ربنا يوفقنا جميعا لان بصراحه انا في رايي إن كل المعلمين المتعاقدين بصفه عامه لديهم إمكانات علميه ومهنيه أكتر بكتيير من المعلمين القدامي ولديهم القدرة علي التنوع في طرق التدريس وانهم احرص كثيرا علي الاطلاع

أ/ هشام العيسوى
14-07-2009, 01:55 AM
اخبار لقاء الزير ايه
حد اتصل او شاف البرنامج؟

الأستاذ حمدي
14-07-2009, 09:31 AM
ألف مبروك استاذ حمدى على الترشيح

بس من حوالى أسبوعين يسرى الجمل عمل تصريح عن المتعاقدين

وقال فيه ان فيه مسابقة جديدة لإختيار معلم مساعد لعام واحد للعام الدراسى الجديد

وأكيد كان يقصد مسابقة جديدة غير اللى انت نجحت فيها

وغالباً هتكون فى شهر 8 زى معظم المسابقات بس امتى بالتحديد الله أعلم

عموماً بمجرد نزول المسابقة الكل بيعرف

وعن نفسى لو عرفت أى أخبار جديدة هجيبها هنا على طول

مع خالص تحياتى ...
الله يبارك فيك أخي العزيز :022yb4:

وتسلم على معلوماتك القيمة التي تتحفنا بها !:bosyht9:

newmasry
14-07-2009, 01:07 PM
مفيش خطوات ولا حاجة يا مصرى

كل اللى عليه انه بيجهز أصول أوراقه وصور منها بالطبع

وبيتابع الإدارة التعليمية بتاعته بشكل متكرر كل أسبوع مثلاً

وهو أكيد بمجرد بدء التقديمات هيسمع من أى حد

والأوراق المطلوبة بتكون المؤهل الدراسى وشهادة الميلاد والرقم القومى وشهادة التجنيد

وبالتوفيق ان شاء الله

ودى بتكون ليها اى امتحانات ولا حاجة يا استاذ كومندا وارجو ان كان فيه امتحانات ارجو توضيح طبيعتها من فضلك.

أبوطالب82
14-07-2009, 02:29 PM
سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى أله وصحبه وسلم تسليما كثيرا

Observer
14-07-2009, 04:27 PM
ودى بتكون ليها اى امتحانات ولا حاجة يا استاذ كومندا وارجو ان كان فيه امتحانات ارجو توضيح طبيعتها من فضلك.

بدون امتحان لأن التفضيل بين المتقدمين بيكون عن طريق

المؤهل والتقدير وسنة التخرج

والله أعلم

مياده3
14-07-2009, 06:26 PM
ممكن سوال هو سنة التعاقد هتكون من شروط التثبيت يعنى الاقدم ولا ايه

sally2009
14-07-2009, 07:01 PM
السلام عليكم ....
انا سمعت لقاء وزير التربيه والتعليم فى البيت بيتك .... وفعلا أكد كلام تعيين ال 80 الف معلم بالشروط التاليه :
أولا : أت يكون خريج احدى كليات التربيه ... او حاصل على دبلومه تربوى لخريجى الكليات الاخرى ..
ثانيا : أن يحصل على شهادة الرخصه الدوليه لقيادة الكمبيوتر ...
ثالثا : اجادة اللغه الانجليزيه ...
رابعا: اجتياز اختبارات الكادر الثلاث : التربوى والتخصص ومهارات الاتصال باللغه العربيه ...
هذه الشروط لمن أمضوا عاما كاملا فى وظيفة مدرس مساعد وتم تقييمه من قبل الاداره المدرسيه .....

أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى
14-07-2009, 07:07 PM
السلام عليكم
فكرة المنتدى اكثر من رائعة
جزى الله صاحبها خيرا
أنا ياسر خليفة الطحاوى
من المنيا قرية طحا الأعمدة
ليسانس لغة عربية وعلوم إسلامية من كلية دار العلوم جامعة المنيا
دفعة 99
عملت مدرسا بالحصة لمدة تسع سنوات
حتى أراد الله وتعاقدت هذا العام
وعرفت إنه فيه تثبيت
بس يا ترى : هل الدبلومة التربوية أساسية لغير التربوى أم لا ؟
أرجو الافادة
وجزاكم الله خيرا

sally2009
14-07-2009, 07:08 PM
على فكره فى بعض المدارس بدأ تدريب المتعاقدين على ال icdl .... تروح تسجل اسمك فى اى مدرسه بها تدريب وتاخد التدريب اللى مدته 21 يوم متصله ....... بس المشكله دلوقتى الناس اللى اخدت الكورس معتمد من اليونسكو تكتب اسمها و تاخد التدريب ولا كده خلاص ؟؟؟
اللى يعرف حاجه ياريت يقول ايه الموقف واعمل ايه و أقدم الشهاده لمين...؟؟؟

sally2009
14-07-2009, 07:12 PM
أستاذ ياسر ....
أهلا بك ... الوزير وضع شرط التأهيل التربوى أول شرط فى الشروط يعنى أى مؤهل غير كلية تربيه لابد يأخذ دبلومه تربوى وده شرط أساسى فلازم حضرتك تقدم على أخذ الدبلومه وربنا يوفقك.......

أ/سمر
14-07-2009, 08:10 PM
لو سمحتم انا لسة متخرجة واللى قراته عقدى
انا خريجة كلية التربية عام رياضيات

سها أحمد شوقي
15-07-2009, 12:33 AM
أخبار حوار الوزير في برنامج البيت بيتك إيه فيه اخبار عنا ولا مفيش ياريت حد يريحنا ويقولنا خبر أكيد

العروبة2
15-07-2009, 10:36 AM
أخبار حوار الوزير في برنامج البيت بيتك إيه فيه اخبار عنا ولا مفيش ياريت حد يريحنا

أ/ هشام العيسوى
15-07-2009, 11:15 AM
طب الوزير ماقالش حاجة عن ميعاد الامتحان؟
وطب والازهر مصيره ايه؟

أبوطالب82
15-07-2009, 02:40 PM
ما حدش شاف الحوار

teacher120
15-07-2009, 08:31 PM
السلام عليكم ....
انا سمعت لقاء وزير التربيه والتعليم فى البيت بيتك .... وفعلا أكد كلام تعيين ال 80 الف معلم بالشروط التاليه :
أولا : أت يكون خريج احدى كليات التربيه ... او حاصل على دبلومه تربوى لخريجى الكليات الاخرى ..
ثانيا : أن يحصل على شهادة الرخصه الدوليه لقيادة الكمبيوتر ...
ثالثا : اجادة اللغه الانجليزيه ...
رابعا: اجتياز اختبارات الكادر الثلاث : التربوى والتخصص ومهارات الاتصال باللغه العربيه ...
هذه الشروط لمن أمضوا عاما كاملا فى وظيفة مدرس مساعد وتم تقييمه من قبل الاداره المدرسيه .....

نفس الكلام قاله من قبل عمال يعيد ويزيد احنا محتاجين توضيح من سيادته

teacher120
15-07-2009, 08:34 PM
ان شاء الازهر هيعمل الى التريبه والتعليم هيعملوه اسوه بهم

teacher120
15-07-2009, 08:35 PM
ان شاء الازهر هيعملوووه التريبه والتعليم هيعملوه اسوه بهم هههههههههههه

hi all
16-07-2009, 12:20 PM
اهو احنا مستنين يا أ محمود وميش جديد.

الشوربجى112
16-07-2009, 09:49 PM
اخوكم احمد الشوربجى من الشرقيه متعاقد فى 2/7 مدرس عربى ليسانس دراسات اسلاميه
طبعا مدرس فى التربيه والتعليم مش فى الازهر
انا مرتبى قبل زيادة مايو 322 جنيه بس بيقولوا ن فى القهليه المرتب 348 جنيه ارجو تاكيد المعلومه:d:d:d:d:d:d:d:d:d:friendsxs3::friendsxs3: :friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3::f riendsxs3::friendsxs3:
الشوربجى للاعلان الراقى باولادصقر شرقيه

ahmed salh
16-07-2009, 09:56 PM
ايوه الكلام ده صحيح انا مدرس م في الدقهليه

ahmed salh
16-07-2009, 09:58 PM
يا شوربجي انا في الدقهليه

ahmed salh
16-07-2009, 10:19 PM
يا جماعه دي شروط جديده مش من وزير التعليم ولا من قانون الكادر وليست من شروط العقد دي شروط وزير التعقيدات الاداريه ( التنميه الادرايه) د احمد درويشششششششششششششش
icdl , english .تربوي علي ايه قانون الكادر من قضي عام دراسي مدرس متعا قد يدخل اختبار الكادر فبي 3 مجالات اذا نجح يكون مدرس ومن لم ينجح يدخل مره 2

محمد عبده عيسى عمران
17-07-2009, 01:50 AM
أنا سجلت لدخول الامتحان إن شاء الله يوم الأحد 3 مديولات والثلاثاء القادم مديولتين فعلا أنا ضغط نفسي جدا
بس أنا واثق في كرم ربنا ومجهودي ودعاؤكم أن شاء الله

(هند)
17-07-2009, 12:57 PM
السلام عليكم
ربنا يوفقك ياستاذ محمد وقولنا بقه على الاخبار انا لسه فى التدريب

Observer
17-07-2009, 01:51 PM
هو يسرى الجمل بيتكلم عن تثبيت ناس فى دولة تانية !!

فين الإجراءات الفعلية لتثبيت المتعاقدين

ولا هو كلام فض مجالس والسلام ؟!

أبوطالب82
17-07-2009, 01:57 PM
أيوة كلام ابن عم حديت
وسلملى على الوعود الكاذبة

Observer
17-07-2009, 02:07 PM
أيوة كلام ابن عم حديت
وسلملى على الوعود الكاذبة

هل أصبحت المراوغة سمة لهذا الرجل ؟

فقد وعد من قبل بتثبيت المتعاقد بمجرد قضاءه عام كمدرس مساعد بدون شروط ولم يحدث

والآن يتنصل ويهرب من وعوده المكررة بالتثبيت لمن يستحق مع إن الكل يستحق

طب إمتى يعنى ؟!

إمتحانات الكادر انتهت والكل دخل الإمتحان

إمتحانات الثانوية العامة خلصت والنتيجة ظهرت كمان

السنة المالية بدأت والميزانية جاهزة ومعمول حساب تثبيت المتعاقدين فيها

فماذا تنتظر يا جمل ؟!

newmasry
17-07-2009, 05:34 PM
هل أصبح الكذب سمة لهذا الرجل ؟

فقد وعد من قبل بتثبيت المتعاقد بمجرد قضاءه عام كمدرس مساعد ولم يحدث

والآن يتنصل ويهرب من وعوده المكررة بالتثبيت لمن يستحق مع إن الكل يستحق

طب إمتى يعنى ؟!

إمتحانات الكادر انتهت والكل دخل الإمتحان

إمتحانات الثانوية العامة خلصت والنتيجة ظهرت كمان

السنة المالية بدأت والميزانية جاهزة ومعمول حساب تثبيت المتعاقدين فيها

فماذا تنتظر يا جمل ؟!

هل أصبحنا فى زمن الكذب ؟!!!!

الصبر يا شباب الوطن فيه ناس بقالها اكتر من عشر سنوات متعاقدة

أبوطالب82
17-07-2009, 08:53 PM
احنا بندور على أبسط حق من حقوقنا
والله احنا شغالين من خمس سنين وورانا التزامات كتيرة
نسيبلهم البلد ونهج منها ولا نعمل أيه
أفيدون .......................ا؟

مسيو عاطف
18-07-2009, 11:45 AM
احنا بندور على أبسط حق من حقوقنا
والله احنا شغالين من خمس سنين وورانا التزامات كتيرة
نسيبلهم البلد ونهج منها ولا نعمل أيه
أفيدون .......................ا؟
انا معاك نهج من البلد بس نروح فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(هند)
19-07-2009, 10:41 AM
السلام عليكم
ايه ياجماعية الانهزامية الى انتم فيها دى
ازاى نهج من البلد دى بلدنا ولو هما مش هيعملوا الى احنا عايزينا والى هو حقنا هما الى يمشوا ونجيب غيرهم هما نسوا انهم بيشتغلوا لخدمتنا احنا لبلدنا والى مش يعمل الى عليه يمشى ويجى غيرة مش احنا الى نمشى و بدل ما تقول نقعد على قلبهم لحد مانجيب حقنا ونطالب بيه تقول نهج طيب ما هما عايزين كده محدش يطلب ولا يتكلم لا هنقعد ونطلب ونجيب حقنا باذن الله

hossam_azazi
19-07-2009, 11:05 AM
انا متعاقد مواليد 7/8/1982 الاستاذ اللي في النقابة قلي هتدفع سنتين 2*90= 180 والتاني قلي3 سنوات اصدق مين وهل لو انا دفعت 3 سنوات ولو بزيادة في مشكلة ولا ملهمش لازمة ارجو الرد السريع

hossam_azazi
19-07-2009, 11:08 AM
ارجو الرد السريع لسرعة التسديد

teacher120
20-07-2009, 01:31 AM
قريبا الجمل يعلن الماجستير شرط التعيين

اول ما اشتغلت كنت مبسوط
الان اصبحت اكره هذه المهنه
مهانه وذل واحتقار من المجتمع ومش عاجبهم

شريف الصعيدى 22
20-07-2009, 08:47 AM
هوه احنا لنا فى علاوة يوليو
ولا ديه للدائمين بس

dody sharazad English teacher
20-07-2009, 03:24 PM
جزاكى اللة كل خير

أبوطالب82
20-07-2009, 06:17 PM
العلاوة لكل الناس .....................

أيمن رمضان محمد
21-07-2009, 01:36 AM
جزاكم الله خيرا
ايمن رمضان محمد
اخصائي اجتماعي
متعاقد 2008
ادارة الفشن التعليمية

newmasry
21-07-2009, 08:57 PM
بنسبة 10% بدءاً من أغسطس المقبل..

الجمل يقرر صرف حافز المعلمين ويتجاهل الإداريين

الثلاثاء، 21 يوليو 2009 - 18:56

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/yousry-el-gamal620081322299.jpg وزير التعليم د.يسرى الجمل
كتب حاتم سالم
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) أعلن الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم صرف حافز إثابة للمعلمين الناجحين فى اختبارات الكادر بقيمة 10% من أساسى المرتب، بدءا من شهر أغسطس المقبل، بجانب الزيادة المالية المقررة بقانون الكادر، كما قرر أن يشمل الحافز المعلمين الحاصلين على دراسات عليا وشهادة ICDL .. يأتى ذلك فى الوقت الذى يعتزم فيه إداريو التربية والتعليم الدخول فى اعتصام مفتوح أمام قصر رئاسة الجمهورية بعابدين، بدءا من 16 أغسطس المقبل احتجاجا على عدم صرف حافز الإثابة لهم بالتساوى مع المعلمين.

وأوضح الجمل أن منح حافز الإثابة للمعلمين يتوقف على تطوير كل معلم لمهاراته وإجادته لأداء عمله بناء على تقارير من الإدارة المدرسية والتوجيه الفنى. وقال إن المعلم الذى يطمع فى الحصول على الزيادات المالية لابد وأن يكون متقنا للتحدث باللغة الإنجليزية واستخدام الحاسب الآلى فى العملية التعليمية، بجانب إجادته اللغة العربية ومادة التخصص، وهذه الشروط تسرى على من يرغب فى التعيين بالتربية والتعليم أو من يريد الترقى من درجة لأخرى كل 5 سنوات.

وأكد الجمل أن نتيجة كادر مايو ستعلن خلال أيام بنهاية يوليو الجارى، وأضاف أن وزارة التربية والتعليم ستنتهى من تطبيق المرحلة الثانية من الكادر وتسكين جميع المعلمين الناجحين بإجراء اختبارات كادر أغسطس، مشيرا إلى أن الوزارة ستعقد منتدى مفتوحا بالتعاون مع نقابة المعلمين تحت عنوان "ماذا بعد الكادر؟" لمناقشة كيفية تحسين مستوى المعلمين بعد تسكينهم على المستويات الوظيفية الخمسة للكادر.

وصرح بأن وزارته قاربت على إنهاء إجراءات تعيين 180 ألف معلم مساعد بالتربية والتعليم لأول مرة منذ سنوات طويلة، مشيرا إلى أن الأكاديمية المهنية للمعلمين تختبر هؤلاء المعلمين للتأكد من كفاءتهم واستحقاقهم للتعيين كمعلمين.

من ناحية أخرى، كرم الوزير 28 معلما مثاليا على مستوى الجمهورية من جميع المحافظات، ومنح كل معلم منهم حاسبا آليا "لاب توب" هدية مع كارت USB للإنترنت يعمل مجانا لمدة عام، فى احتفالية حضرها قيادات الوزارة ومديرو المديريات التعليمية بقاعة الاحتفالات الكبرى بديوان الوزارة صباح اليوم الثلاثاء

المصدر:موقع اليوم السابع الاخبارى بتاريخ 21-07-2009

محمد عاطف 22
21-07-2009, 10:36 PM
ربنا يكرم الجميع

Observer
21-07-2009, 11:36 PM
" وصرح بأن وزارته قاربت على إنهاء إجراءات تعيين 180 ألف معلم مساعد بالتربية والتعليم لأول مرة منذ سنوات طويلة، مشيرا إلى أن الأكاديمية المهنية للمعلمين تختبر هؤلاء المعلمين للتأكد من كفاءتهم واستحقاقهم للتعيين كمعلمين "

وإنا لمنتظرون .. !!!

ممدوح مصطفى الانصارى
21-07-2009, 11:50 PM
تواصل رائع بين زملائى الافاضل
ادعو الله ان يدوم فى الخير
تحياتى لكل الزملاء ولاخى الكريم
صاحب فكرة الموضوع الرائع .

teacher120
22-07-2009, 12:48 AM
اقول ايه بس كل يوم كلام بجد وزير مراوغ

teacher120
22-07-2009, 12:53 AM
انا حاسس كما اكون اعمل فى جهاز المخابرات وكان تعيين المدرسين محتاج كل هذا الكلام والتاهيل مع ان الوزير نفسه مش مؤهل هو مبيخفش من ربنا لما يساله عن الامانه الى هو مش اهل لها هو ماله ومال التعليم من اساسه

sally2009
22-07-2009, 12:56 AM
السلام عليكم .....
تصريحات سيادة الوزير ليه متناقضه ؟؟
كيف أن الوزاره أوشكت على الانتهاء من اجراءات تعيين 180 الف مدرس مساعد .... مع العلم ان السيد الوزير يؤكد على شرط اجادة اللغه الانجليزيه والرخصه الدوليه لقيادة الكمبيوتر ؟؟؟؟
أى تصريح له يجب ان نصدقه ....... للأسف لم يعد هناك أى مصداقيه فى الوزاره .... ولم نعد نصدق أى وعود كاذبه من أى مسئول......

(هند)
22-07-2009, 01:29 AM
السلام عليكم
اعتقد ان الخبر ده مطمئن شوية مش فيه حاجه عن الكمبيوتر والانجليزى بس الاختبار من الاكاديمية وشكرا استاذ مصرى على مجهودك

مياده3
22-07-2009, 11:32 AM
وصرح بأن وزارته قاربت على إنهاء إجراءات تعيين 180 ألف معلم مساعد بالتربية والتعليم لأول مرة منذ سنوات طويلة، مشيرا إلى أن الأكاديمية المهنية للمعلمين تختبر هؤلاء المعلمين للتأكد من كفاءتهم واستحقاقهم للتعيين كمعلمين "

هم مش كانوا 80 الف بس اللى هيتعينوا وبعدين يعنى فى امتحان قبل التثبيت

teacher120
22-07-2009, 11:39 AM
هو بيقول هنعين بس هل ال80الف كلهم جاهزين معاهم رخصه دوليه ومعاهم تربوى وهيجتازوا الانجلش يعنى مدرس تارخ مثلا ماله ومال الانجلش حتى لو كان مجرد امتحان مهمش وبعدين ندخل على اختبار الكادر وربنا يستركلام لا يصح ان يصدر من مسؤوول زى سيادته بكلمه واحده هيعينا كلنا ونرتاح ولكن المراوغه

Observer
22-07-2009, 12:05 PM
بمنتهى البساطة ياجماعة

هذا الرجل لا يدرك مايقوله ، وكل تصريحاته بلهاء وجوفاء وبعيدة عن الواقع

وأشعر من خلال أحاديثه فى وسائل الإعلام المختلفة أنه رجل بسيط جداً ورأسه خالية من أى فكر !!

وعندما يشعر أنه " اتزنق " فى سؤال معين بلف ويدور ويراوغ بطريقة مثيرة للشفقة حتى يهرب من الإجابة

فى حياتى لم أر وزير مثل هذا الوزير لا يملك أى مقوم من مقومات الإقناع أو القيادة أو حتى المصداقية

لأنه ببساطة عبارة عن أداة مطيعة جداً فى يد الحكومة وينفذ كل ماتريده بشكل أعمى وبدون مناقشة

والدليل هو وعد الدكتور نظيف له بأنه باق فى التشكيل الوزارى القادم والقيادة مبسوطة منه !!

أبعد كل هذا ننتظر من هذا المسكين صدقاً فى القول أو عمقاً فى الرؤية ؟

teacher120
22-07-2009, 01:04 PM
صدقت يا اخ كوماندا

هو باقى الى ان يكمل تطبيق نظريته الفاشله فى انهيار التعليم المصرى وسبل الانحطاط بمستوى المعلم وقهره وو*****ه وجعله اضحوووووكه يسخر منها الجميع

ترى معظم البرامج الى تتحدث عن التعليم تتناول المعلم باستهزاء

أبوطالب82
22-07-2009, 04:18 PM
اللهم أهلك الظالمين بالظالمين

newmasry
22-07-2009, 09:47 PM
طالبوا بعزله من منصبه لعدم تعيينهم..

مدرسو الأزهر يقاضون طنطاوى أمام "محكمة العدل"

الأربعاء، 22 يوليو 2009 - 20:26

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/s4200913153616.jpg شيخ الأزهر محمد سيد طنطاوى
كتب عمرو جاد
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) يعتزم 300 من مدرسى الأزهر غدا الخميس، توقيع وثيقة اتهام دولية تقدم لمحكمة العدل فى لاهاى ضد الدكتور محمد سيد طنطاوى شيخ الأزهر، للمطالبة بعزله من منصبه بعد رفضه تنفيذ أحكام قضائية تلزمه بتعيينهم فى عدد من المعاهد الأزهرية، وهو الأمر الذى دفعهم إلى الاعتصام لمدة 10 أيام أمام مستشفى الحسين بالأزهر، إلا أنهم قاموا بإنهاء الاعتصام بناء على ما سموه "ضغوط أمنية" ليلجأوا بعد ذلك للاعتصام فى المحافظات التابعين لها.

وقال عبد الحكيم دياب أحد المدرسين المعتصمين، إنهم سيتوجهون غدا إلى مكتب أحمد الحداد المحامى لكى يتقدموا بالوثيقة، مؤكدا أن موقف شيخ الأزهر من عدم تعيينهم هو أمر غير مبرر، وبالتالى فهو لا يستحق أن يظل فى منصبه طالما لا يحترم أحكام القضاء، فى الوقت الذى من المفترض أن يكون فيه قدوة لغيره من المسلمين فى احترام القضاء.

المصدر اليوم السابع

newmasry
22-07-2009, 11:24 PM
خبر جديد برضه يوضح ان لا يضبع حق ورائه مطالب

بدل طبيعة عمل ورعاية صحية للمؤقتين في البريد

وافق مجلس إدارة الهيئة القومية للبريد برئاسة المهندس علاء فهمي علي طلب النقابة العامة للبريد بصرف بدل طبيعة العمل لنحو‏5500‏ من العمالة المؤقتة ومساواتهم بنظرائهم الدائمين في المميزات والحقوق والواجبات والرعاية الصحية حفاظا علي استقرار العاملين واسرهم‏.‏

وقال السيد ناصر عبد الحميد رئيس النقابة انه سيتم صرف بدل طبيعة العمل لكل عامل حسب التخصص والدرجة الوظيفة بحيث تتساوي العمالة المؤقتة بالدائمة دون نقصان للطرفين في الحقوق المقررة‏.‏ وأضاف انه سيتم صرف علاوة دورية زيادة علي الراتب الأساسي للعاملين المؤقتين والدائمين بالهيئة بواقع‏15%‏ والبالغ عددهم‏55‏ ألف عامل وعاملة دون حد ادني أو أقصي للعلاوة‏.‏

وقال انه يجري حاليا العمل علي تثبيت العمالة المؤقتة بالتعاون مع الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة لإمداد الهيئة بالدرجات اللازمة للتثبيت‏.‏ وأشار إلي ان المجلس وافق علي تسوية حالات العاملين الحاصلين علي مؤهلات دراسة أعلي في أثناء الخدمة مع منحهم مميزات نظرائهم بالهيئة حملة المؤهلات‏.‏

المصدر:الاهرام

(هند)
23-07-2009, 10:41 AM
السلام عليكم
اكيد مفيش حق بيضيع طالما بنطالب بيه يارب كل الوزارات حالة يتحسن ويثبت كل المؤقتين ان شاء الله ادعوا من الله الاستمرار فى الجهد لمحاولة الوصول لحقوقنا

محمد عاطف 22
23-07-2009, 11:51 AM
طالبوا بعزله من منصبه لعدم تعيينهم..

مدرسو الأزهر يقاضون طنطاوى أمام "محكمة العدل"

الأربعاء، 22 يوليو 2009 - 20:26

http://www.youm7.com/images/newspics/large/s4200913153616.jpg شيخ الأزهر محمد سيد طنطاوى
كتب عمرو جاد
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) يعتزم 300 من مدرسى الأزهر غدا الخميس، توقيع وثيقة اتهام دولية تقدم لمحكمة العدل فى لاهاى ضد الدكتور محمد سيد طنطاوى شيخ الأزهر، للمطالبة بعزله من منصبه بعد رفضه تنفيذ أحكام قضائية تلزمه بتعيينهم فى عدد من المعاهد الأزهرية، وهو الأمر الذى دفعهم إلى الاعتصام لمدة 10 أيام أمام مستشفى الحسين بالأزهر، إلا أنهم قاموا بإنهاء الاعتصام بناء على ما سموه "ضغوط أمنية" ليلجأوا بعد ذلك للاعتصام فى المحافظات التابعين لها.

وقال عبد الحكيم دياب أحد المدرسين المعتصمين، إنهم سيتوجهون غدا إلى مكتب أحمد الحداد المحامى لكى يتقدموا بالوثيقة، مؤكدا أن موقف شيخ الأزهر من عدم تعيينهم هو أمر غير مبرر، وبالتالى فهو لا يستحق أن يظل فى منصبه طالما لا يحترم أحكام القضاء، فى الوقت الذى من المفترض أن يكون فيه قدوة لغيره من المسلمين فى احترام القضاء.

المصدر اليوم السابع

الله ينور يارجالة ...بس بلاش لاهاى خلوها النائب العام
علشان لاهاى فيها امريكين كتير ومبيحبوش الازهر اساسا

أبوطالب82
23-07-2009, 02:20 PM
والله ما فيه حاجة هتتم ولا اعتصامات ولا حاجة ولا حد هيشوف حاجة
وقابلونى

(هند)
23-07-2009, 04:20 PM
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) مدرسو الأزهريجمعون التوقيعات لعزل طنطاوىقام عدد من مدرسى الأزهر صباح اليوم، الخميس، بجمع توقيعات من أجل تقديم دعوى قضائية أمام محكمة العدل الدولية بلاهاى، لعزل شيخ الأزهر الدكتور محمد سيد طنطاوى من منصبه، وذلك لرفضه تنفيذ أكثر من 100 حكم قضائى بتعيين 300 منهم فى المعاهد الأزهرية بمختلف أنحاء الجمهورية.

وقال أحمد حداد المحامى، إنه سيتقدم بشكوى مماثلة ضد شيخ الأزهر أمام منظمة العمل الدولية، ومنظمات حقوق الإنسان الدولية، وذلك لما سماه "تعنت" طنطاوى وأتباعه سياسة الكيل بمكيالين، مشيراً إلى أن المدرسين سيبدأون إضرابا مفتوحاً فى محافظاتهم لحين تنفيذ الأحكام الصادرة بحقهم.

وقال الحداد فى تصريح لليوم السابع إنه لن يترك أى جهة دولية مختصة بحقوق العمل إلا وسيتقدم بشكوى إليها "طالما شيخ الأزهر يفسر القانون على مزاجه الخاص"، مضيفاً أن المدرسين أصابهم اليأس والإحباط من مماطلة مسئولى الأزهر.

بينما أكد عدد من المدرسين لليوم السابع أن ما قاله شيخ الأزهر عن عدم ملاءمتهم للتعيين، هو كلام لا أساس له من الصحة، حيث أكدوا أن كثيراً منهم حصل على دراسات عليا وشهادات متقدمة فى فروع مختلفة من التخصصات التعليمية، وتساءل بعضهم عن سبب إعلان الأزهر عن مسابقات لوظائف جديدة فى الوقت الذى يرفض فيه تعيين من هم أولى بهذه الوظائف.

sally2009
23-07-2009, 06:39 PM
السلام عليكم.............
فيه خبر كويس جدااااااااااااا حبيت أبلغكم بيه وهو ان الأكاديميه المهنيه طلبت من الادارات التعليميه ارسال تقارير الصلاحيه للمتعاقدين الذين عملو كمدرسين مساعدين فى العام الدراسى 2008/2009 ....... وعلى الفور تم ارسال الاشارة للمدارس ....وقام مديرى المدارس بارسال التقارير ..... وعندى فى مدرستى أنا شفت التقرير بنفسى واسمه تقرير صلاحية متعاقد...... وكلنا أنا وزملائى والحمد لله أخدنا فوق التسعين من مائه .......
على فكره التقرير ده هو اللى هناخد بيه ترخيص مزاولة المهنه وربنا يرحمنا من كلمة مدرس مساعد ويبقى اسمها مدرس فقط .........

مياده3
23-07-2009, 07:37 PM
جزاكى الله خيرا سالى
دا لكل المتعاقدين وهنمتحن قبل التثبيت ولا ايه

(هند)
23-07-2009, 07:39 PM
السلام عليكم
التقرير ده هو الى عملناه قبل كده الى فيه المدير مرضى او غير مرضى ولا حاجه تانية؟ ياريت تردى بسرعة وجزاك الله كل خير فيما بلغتى

زيزى حجازى
23-07-2009, 07:54 PM
انا عندى سؤال مهم وياريت رد انا بعمل بمهنه معلم مساعد متعاق
د ومطلوب منا عمل التربوى للتثبيت هل هذا اكيد للتثبيت ولا لاياريت اللى عنده اجابه يفدنى

newmasry
23-07-2009, 10:58 PM
مصر

44790‏السنة 133-العدد2009يوليو24‏2 من شعبان 1430 هـالجمعة
بدء اختبارات تسكين‏80‏ ألف معلم مساعد في أغسطس

كتبت ـ نيفين شحاتة‏:‏
أكد الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم أنه تم تسكين قرابة مليون معلم في المرحلة الثانية للكادر الخاص بالمعلمين‏.‏ وأضاف أنه ستجري في أغسطس المقبل اختبارات التسكين من الذين لم يجتازوا الاختبارات في دور مايو أو كانوا عائدين من إعارة أو إجازة خاصة والمشرفين الاجتماعيين ومشرفي الأنشطة الذين تمت موافقة مجلس الدولة علي ضمهم للكادر‏.‏

جاء ذلك خلال الاحتفال بتكريم المعلمين المثاليين‏.‏ وقال الوزير إن هدفنا الارتقاء بالمستوي المادي والمهني للمعلم الذي أصبح له أكاديمية مهنية تمنحه الرخصة التربوية وترقي بتدريبه‏,‏ ولدينا خريطة تدريبية متخصصة وفق الاحتياجات الفعلية لنوع التدريب الذي يحتاجه المعلم سواء في تخصصه أو التخصص التربوي أو اللغة العربية‏,‏ وهو ما أفرزته اختبارات الكادر الخاصة بالتسكين‏.‏ وأضاف أن الوزارة سوف تقوم بالتسكين لوظيفة معلم مساعد لعدد‏80‏ ألف معلم والذين تم التعاقد معهم في يناير‏2008‏ ومضي سنة وأكثر ويحق لهم وفق القانون التقدم لوظيفة معلم مساعد وليسوا تعاقدا جديدا بل ضمن موازنة الدولة حاليا ويمارسون عملهم منذ التعاقد معهم‏,‏ وأشار إلي أنه يشترط للتسكين في وظيفة معلم مساعد أن يتوافر في المتقدم إجادته اللغة الإنجليزية والحصول علي شهادة‏icdl‏ والكمبيوتر وتقرير فني من مدرسته والتوجيه الفني‏.‏

محمد عبده عيسى عمران
23-07-2009, 11:45 PM
وبالنسبة للتربوي هل هذا شرط أم لا؟

الطلاوى
24-07-2009, 12:24 AM
ياترى فيه تثبيت للمتعاقدين ولا وما هى شروط الاختيار

(هند)
24-07-2009, 12:48 AM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير تكرار الخبر يعنى صدقه ان شاء الله

sally2009
24-07-2009, 01:33 AM
السلام عليكم ...
أولا : بالنسبه للتقرير ده غير بتاع مرضى أو غير مرضى ..... الأول اسمه تقرير تقييم اّداء .... أما الثانى فاسمه تقرير صلاحية متعاقد ......
ثانيا : بالنسبه للدبلومه التربوى فهى شرط أساسى للتثبيت لغير خريجى التربيه ..... حتى يتعادلو مع خريجى التربيه ويصبحو أيضا مؤهلين تربويا .......

(هند)
24-07-2009, 01:02 PM
السلام عليكم
جزاك الله كل خير ياسالى وياريت بقه الى يعمل التقرير يقول ويحدد المحافظه لان اكيد المواعيد هتختلف برده فى المحافظات زى التدريب كده وربنا يوفقننا[

(هند)
24-07-2009, 01:05 PM
السلام عليكم
ياجماعة العقد ده 2 سنتين لازم خلالهم تعمل التربوى وتنجح فى اختبار الاكاديمية وسمعت انك ليك انك تعيد الامتحان تانى لقدر الله لو حصل حاجة وان شاء الله خير بس نعمل الى علينا

سها أحمد شوقي
24-07-2009, 02:48 PM
يارب التوفيق لنا جميعا ويحقق أمالنا وكل طموحطنا يااااارب

teacher120
24-07-2009, 08:46 PM
يعوووووووووود الامل بكلام الجمل

teacher120
24-07-2009, 08:53 PM
بس فى حاجه مش فاهمها ال 80 الف الى تم التعاقد معهم فىيناير 2008 هيتسكنوا على معلم مساعد وييحصلو لسا على رخصه معلم مساعد مش المفروووض يقول معلم ويتعينوا

انا مش فاهم الراجل دا عاوز ايه

sally2009
24-07-2009, 11:17 PM
يا جماعه محدش يقرأ تصريحات من الصحف علشان الكلام حاجه والفعل حاجه تانيه ........ متصدقوش الا الحاجات اللى بتحصل وبنشوفها أمام أعيننا ...... أولا : احنا دلوقتى على درجة معلم مساعد أساسا ...... ولا حد شايف حاجه تانيه ؟؟؟؟
ثانيا : أنا عرفت ان فعلا فيه فى الاداره دوشه جامده وكلام كتير عن التثبيت والموظفين بيقولو فى قسم التعيينات انهم شغالين فى الدوسيهات والبيانات بتاعتنا علشان مطلوبه منهم علشان التثبيت ...... وبكده تبقى الصوره وضحت ..... ان التصريحات فى وادى والحقيقه فى وادى تانى خاااااااااااااااااااااااااالص............

ام مرام
25-07-2009, 10:52 AM
ارجو من الله التوفيق والتثبيت للجميع

elbltagy78
25-07-2009, 12:35 PM
المفروض دا للتعاقد الجديد

سها أحمد شوقي
25-07-2009, 04:55 PM
بأمانه يجماعه انا معدتش هصدق أي كلام خااالص لان بصراحه أعصابي تعبت إلي هصدقه اما تيجي نشره بإسمي للمدرسه خلاف كده كله لعب بالاعصاب بجد

Observer
25-07-2009, 05:08 PM
التخبط فى التصريحات والتناقض بين الفعل والقول هى مأساة وزير التعليم الكبرى ، والمطلوب هو بيان الموقف النهائى من قضية المتعاقدين للمرة الأخيرة ، فكما أسلفت انتهت الوزارة من جميع المسئوليات الكبيرة التى تؤرقها مثل امتحانات الكادر وامتحانات الثانوية العامة ولم يبق سوى قضية المدرسون المتعاقدون فى الدولة فلماذا المماطلة والتسويف ؟!
نريد قولاً نهائياً فى معضلة العصر الحديث " التعاقد " لأننا مللنا الكذب والتسويف !!
وسؤالى ألا يوجد هناك مصدر إعلامى واحد فى وزارة التربية والتعليم يمكن أن نستقى منه الخبر الأكيد لهذا التخبط المذل ؟! لأن وزير التعليم لا يتحكم فى مصائر متعاقديه فقط ولكنه يتحكم أيضاً فى مصائر المدرسين المتعاقدين بالأزهر وهذا من سخرية القدر !!!

محمدمدبولي1
25-07-2009, 07:14 PM
محمد المدبولي من البحيرة ادارة ايتاي البارود
سعيد بمعرفتكم جميعا والي بنعملة دة هو الصح يعني نحس اننا موجودين علي الاقل ولينا صوت ولو مع بعض
رينا يوفقكم ونكمل

teacher120
25-07-2009, 09:19 PM
هنقول ايه بس منه لله قعد يزن على طنطاوى لما مشى الازهريه وراه والنتيجه مش عارفين راسنا من رجلينا

(هند)
25-07-2009, 11:49 PM
خبرين للمتعاقدين احداهما قمة الفرح والثانى قمة التدنى
الخبر السيئ : زياده الراتب هى 7 جنيهات فقط يعنى 313 و16 قرش (بدل 306)(هذه المفردات لمن يشترك نقابة )
زيادة الاساسى خمسة جنيهات اى انه اصبح 153 و 60 قرش بعد 148و 80 قرش .
الخبر الذى فيه قمة الفرح :
الوزير ارسل قرار تثبيت لمحافظة اسيوط لكل من تعين فى شهر 7 أسمه القرار الاول بجعلهم معلم وليس مساعد ,لكن المحافظ مكتم على القرار ورافض تطبيقه علشان محو الامية وفيه ناس شافوه فى الحسابات وفى مكتب وكيل الوزارة .
القرار الثانى : يخص من تعين فى شهر 12 أو شهر يناير 2009 وده هيبقى تثبيت برده بس لسه لم يصدر واسمه قرار (2) للشريحه الثانية
القرار الثالث : واسمه قرار (3) للشريحة الثالثة اى من تعينوا فى شهرى 3 و4 2009 وده لسه لم يصدر وايضا سيكون بنفس الصيغة (جعلهم معلم ) تلغى لكلمة

(هند)
25-07-2009, 11:51 PM
1- مصدر المعلومات أشخاص يعملون فى مكتب وكيل الوزارة بمديرية اسيوط + أشخاص يعملون فى قسمى التعيين والحسابات .
2- المرتب ال 322 يعنى ليس مشترك نقابة هيأخذ 329 و50 قرش (يعنى هى هى الزيادة)
3- الشروط شبه التعجيزية الخاصة ب ال icdl واجادة اللغة دى هتتطبق على ال 80 ألف الجدد اى التعاقدات التى سوف تجرى على متقدمين جدد تماما سوف تطلب منهم فرجاء اعداد انفسهم واذا تعينوا فى البداية بدونها فيجب سرعة البدء فى اخذها .
4- القرار لكل المحافظات (يعنى ايه اسيوط بس ) .
5- المشكلة الداخلية أى تخص اسيوط بذاتها هى محو الامية , بمعنى ان المحافظ موقف تطبيق القرار كى لا يلغى (مشروع أسيوط بلا أمية) لان مرصوده له ملايين الفلوس للمحافظة فلازم يفضل المشروع شغال وليس امامهم سوى ربط التعيين بانجاح خمسة من محو الامية كى يظل المشروع شغال .
6- سيتبع تثبيت الدفعة الاولى تثبيت دفعة الشريحة الثانية بعدهها بفترة ليسة كبيرة ثم الشريحة الثالثة (المضلى قدما فى التثبيتات ) من أجل جعل المدارس مستقرة .
أنا أساعد بما يصلنى من معلومات اول بأول وربنا معنا جميعا.

teacher120
25-07-2009, 11:57 PM
الخبرين حلوين دووووووول 7 جنيه
بس اى حاجه تتحقق

Observer
26-07-2009, 12:00 AM
الله أكبر

الأخت هند شكراً على الأخبار السارة وإن شاء الله القادم أفضل

بارك الله فيكى وأول الغيث قطرة ....

emtaha2010
26-07-2009, 12:01 AM
1- مصدر المعلومات أشخاص يعملون فى مكتب وكيل الوزارة بمديرية اسيوط + أشخاص يعملون فى قسمى التعيين والحسابات .
2- المرتب ال 322 يعنى ليس مشترك نقابة هيأخذ 329 و50 قرش (يعنى هى هى الزيادة)
3- الشروط شبه التعجيزية الخاصة ب ال icdl واجادة اللغة دى هتتطبق على ال 80 ألف الجدد اى التعاقدات التى سوف تجرى على متقدمين جدد تماما سوف تطلب منهم فرجاء اعداد انفسهم واذا تعينوا فى البداية بدونها فيجب سرعة البدء فى اخذها .
4- القرار لكل المحافظات (يعنى ايه اسيوط بس ) .
5- المشكلة الداخلية أى تخص اسيوط بذاتها هى محو الامية , بمعنى ان المحافظ موقف تطبيق القرار كى لا يلغى (مشروع أسيوط بلا أمية) لان مرصوده له ملايين الفلوس للمحافظة فلازم يفضل المشروع شغال وليس امامهم سوى ربط التعيين بانجاح خمسة من محو الامية كى يظل المشروع شغال .
6- سيتبع تثبيت الدفعة الاولى تثبيت دفعة الشريحة الثانية بعدهها بفترة ليسة كبيرة ثم الشريحة الثالثة (المضلى قدما فى التثبيتات ) من أجل جعل المدارس مستقرة .
أنا أساعد بما يصلنى من معلومات اول بأول وربنا معنا جميعا.

:022yb4:
جزاكي الله خيرا
وأسأل الله التوفيق والسداد للجميع
:039uw8:

شريف الصعيدى 22
26-07-2009, 12:03 AM
يارب نتثبا باه عاوز اساااااااااااافر
اه فعلا فى اداره دسوق عندنا بيفحصوا الملفات بتاعتنا
ده حتى شهادة الجيش البهوات ضيعوها وقالتلى اعمل غيرها بسرعه
قبل ماتتوقف عن العمل
ومش عارف اعمل ايه

teacher120
26-07-2009, 12:03 AM
مع احترامى الكامل لحضرتك
بنظره عقلانيه احنا تبع قانون الكادر 155 الى بيقول لازم المدرس المساعد يحصل على شهاده الصلاحيه يعنى يختبر فى الكادر وينجح من مده سنه الى ثلاث سنوات واذا لم يحصل عليها انتهى عقده تلقائيا
اذا تحقق هذا الشرط فى المدرس المساعد يحق للمحافظ المختص تثبيته

لا اعتقد انهم هيثبتوا حد من غير ما يمتحن وينجحوا شويه ويسقطوا شويه وكده يعنى عشان الشفافيه والا كانوا ريحوا دماغهم من موضوع التعاقد وثبتوا الناس من الوهله الاولى
ويارب انتى تكونى صح وكلامى غلط انا اتمنى

وربنا يصلح حالنا جميعا وييسر لنا الامور انه سميع بصير

(هند)
26-07-2009, 12:06 AM
قرار الوزير لا يتعارض مع القانون واذا تعارض قرار الوزير مع القانون يتم الغاء قرار الوزير
مادة(72)
مع عدم الإخلال بشروط شغل الوظائف المدنية المنصوص عليها في قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة يشترط فيمن يشغل وظيفة من وظائف المعلمين اعتباراً من تاريخ العمل بهذا الباب ما يأتي:
1-أن يكون متمتعا بالجنسية المصرية أو جنسية إحدى الدول التي تعامل المصريين بالمثل في تولي الوظائف العامة
ويجوز لوزير التربية والتعليم الاستثناء من هذا الشرط عند التعاقد مع المعلمين الأجانب وفقاً للقواعد التي تبينها اللائحة التنفيذية
2-أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
3-أن يجتاز الاختبار المقرر لشغل الوظيفة.

مادة(73)
يكون شغل وظيفة "معلم مساعد" بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائياً دون حاجة لأي إجراء.
ويتم التعاقد مع المعلمين المؤقتين الذين يباشرون فعلاً أعمال التعليم في تاريخ العمل بهذا الباب لشغل وظيفة معلم مساعد وذلك متى توافرت فيهم شروط شغل الوظيفة.
ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من أمضى سنة على الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها على الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقاً للمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية .
ويسري حكم الفقرة الأولى على الأخصائيين الاجتماعيين والنفسيين وأخصائيي التكنولوجيا وأخصائي الصحافة والإعلام وأمناء المكتبات المشار إليهم في المادة (70) من هذا القانون الذين يعينون بعقود مؤقتة .

مادة(74)
يشترط للتعيين ابتداء في إحدى وظائف التعليم المشار إليها في المادة(70) من هذا القانون أو للترقية للوظائف الأعلى أو ما يعادلها على النحو الوارد في هذا الباب توافر شروط شغلها والحصول على شهادة الصلاحية لشغل الوظيفة واجتياز التدريب والاختبارات التي تعقد لهذا الغرض .

teacher120
26-07-2009, 12:21 AM
ربنا يسهل لنا الامور

والله ما كنا عاوزين كادر ولا غيره
جاء الكادر ومعه تعب القلب مش كان زمانا زى اى حد اخدنا اجازه وشوفنا مصالحنا

teacher120
26-07-2009, 12:23 AM
ربنا يسهل لنا الامور

والله ما كنا عاوزين كادر ولا غيره
جاء الكادر ومعه تعب القلب مش كان زمانا زى اى حد اخدنا اجازه وشوفنا مصالحنا
شكرا لكى على مجهودك العظيم

أ/ هشام العيسوى
26-07-2009, 03:00 AM
يامسهل يارب

مياده3
26-07-2009, 07:59 AM
ربنا يسهل يارب

(هند)
26-07-2009, 01:04 PM
السلام عليكم
ايه ياجماعة مش عايزين حد ينسى الموضوع الاساسى التقرير حد عمله ولالا

(هند)
26-07-2009, 01:07 PM
المتعاقدين ليس لهم امتحانات فى اغسطس كل الاخبار الى قلتها منقولة
مهــم جـــدا فئات المعلمين المسموح لهم بدخول اختبارات كادر المعلمين أغسطس 2009:
1- المعلمون الذين لم يتقدموا للاختبارات من قبل.
2- المعلمون الذين تغيبوا عن الامتحانات السابقة.
3- المعلمون الذين لم يصلوا إلي حد التمكن في الاختبارات السابقة، وظهرت النتائج الخاصة بهم قبل انتهاء فترة التسجيل.
4- المعلمون المعارون خارج مصر.
5- المعلمون الحاصلون على أجازات خاصة.
6- المعلمون المعارون للمدارس الخاصة من وزارة التربية والتعليم أو أي جهات أخرى داخل مصر

للتاكد بنفسك
http://academy.moe.gov.eg/academy/home.aspx (http://academy.moe.gov.eg/academy/home.aspx)

miss asma
26-07-2009, 01:25 PM
السلام عليكم

يا جماعة انا مش عارفة امتى بالظبط ميعاد التقديم للدبلومة التربوي

وعلى فكرة الدبلومة الالكترونية مناسبة لينا جدا وكمان سهلة

وكل اللي عملوها انا اعرفهم نجحو وجايبين تقديرات كويسة

انا حاولت اعرف امتى الميعاد بس مالقيتش تسجيل على

موقع معهد البحوث التربوية التابع لجامعة القاهرة

ياريت لو حد يعرف المعاد بالظبط يقولنا

على فكرة لا المرتب مشكلة قوي ولا الزيادات

المهم نظرتنا لنفسنا واننا ما نبقاش سد عجز في شغلنا وخلاص

واننا مايبقاش بيتلعب بينا و باعصابنا

احنا بنشتغل يمكن اكتر من الباقيين وخاصة الخريجين الجدد اللي زينا

لا ن غالبية العقود خريجين جدد كلنا طاقة وهما باسلوبهم ده بيخنقونا وهايخلونا نبلطج

زي الاساسيين

اسفة على صراحتي للمدرسيين الاساسيين اللي هايقرو الرد بس دي الحقيقة

زيزى حجازى
26-07-2009, 01:33 PM
ياريت حد يجاوبنى هل امر التربوى لازم للتثبيت

أبوطالب82
26-07-2009, 01:39 PM
التربوى شرط أساسى للتثبيت
بالنسبه للدبلومة التربويه احنا سألنا عن الدبلومة عن بعد من خلال النت قالوا احتمال يبقى فيه السنادى شرط الحصول على شهادة icdl وقالوا ان الشروط والتقديم هيبدأ أول شهر 8

miss asma
26-07-2009, 01:45 PM
السلام عليكم

اقري حضرتك الكلام اللي فوق

العقد نفسه بتاعنا الحالي بيشترط حاجات معينة

وهما ضافو بقى من عندهم عشان التعسير اكتر

حصولنا على الدبلومة التربوي بالرغم اني اخصائية نفسية

مش بدرس مادة معينة وشرحه بالنسبة للاجتماعيين

وi c d l للحاسب الالي

وكمان اجادة لغة مش عارفة بقى انجليزي ولا يمشي معاهم فرنساوي

http://www.alba7es.com/Page25.htm (http://www.alba7es.com/Page25.htm)

ده الموقع بتاع التسجيل في الدبلومة التربوي الالكترونية

http://ies.elearning.cu.edu.eg/ (http://ies.elearning.cu.edu.eg/)

وده موقع معهد البحوث التربوية لو عايزين تعرفو انتم اي معلومات

محمد عاطف 22
26-07-2009, 03:34 PM
السلام عليكم

لا ن غالبية العقود خريجين جدد كلنا طاقة وهما باسلوبهم ده بيخنقونا وهايخلونا نبلطج

زي الاساسيين

نبلطج
نبلطج
نبلطج
نبلطج
داحنا هنبلطج بلطجة
الله يكرمكوا احنا مش عارفين ناخد كادر
هنبلطج ازاى بس

ام مرام
26-07-2009, 05:14 PM
السلام عليكم

زي الاساسيين

السلام عليكم
انا لسة وخده الدبلومة التربوى من معهد الدرسات التربوية جامعة القاهرة قسم تعليم الكترونى 2008-2009 وبفضل الله نجحت والتقديم يكون فى أول شهر 8 والدرسةفيها جميلة جدا ولايوجد شرط الحضور بس فيها عيوب طبعا وهى ابحاث طول السنة
وبتكون سنة واحدة وبيكون لنا موقع بنتواصل مع المشرفين والمصريف حوالى
880 جنية + 200 جنية cd بمقارنتها مع غيرها بتكون اكثر من رائعـــــــــــــ:slap1qk6:ة
اتمنى من الله التوفيقى للجميع

hossam_azazi
26-07-2009, 05:19 PM
هل حد يعرف طريق الحصول علي التويفل والمصاريف ارجو المساعدة

(هند)
26-07-2009, 05:56 PM
السلام عليكم شكرا على المعلومات دى ياجماعة وجزاكم اله كل خير

miss asma
27-07-2009, 12:38 AM
السلام عليكم

يا استاذي الفاضل انت عايز تاخد الكادر

انا بقى عايزة اخد نفسي بس

عايزة ابقى زميلة مش ضيفة في مدرستي

عايزة الطلبة مايخافوش وانا معاهم احسن تيجي سنة

مايلاقونيش فيها معاهم

بس مش عايزة اكتر من كدا

ها ايه رايك

(هند)
27-07-2009, 09:39 AM
السلام عليكم
عندك حق والله يااسماء التثبيت ما هو الا احساس بالامان لنا واطمئنان وان كل السنين دى الى تعبنا فيها مش هتروح كده على الفاضى بين قرارت الوزير واوراق الادارة وانا نفسى اتثبت واخد اجازة طويلة او انقل لمكان قريب منى يارب بالتوفيق ان شاء الله

العروبة2
27-07-2009, 12:26 PM
نقلاً عن
الأهرام المسائي بتاريخ اليوم 27/7/2009
ضم‏175‏ ألف معلم جديد إلي الكادر الأسبوع المقبل
اعتماد نتيجة المرحلة الثانية غــدا ونسـبة النجـــاح‏95 %‏
‏40‏ ألــف مـدرس يخوضون الاختبارات الأخـيرة‏29‏ أغسـطس
كتب ـ سيد مصطفي‏:‏
http://massai.ahram.org.eg/ahram/2009/7/27/6665_1m.jpgد. يسرى الجمل يعتمد الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم غدا نتائج المرحلة الثانية لاختبارات كادر المعلمين‏,‏ والتي جرت‏29‏ مايو الماضي وبلغ عدد المتقدمين للامتحان‏179‏ ألفا و‏800‏ معلم ومعلمة‏,‏ وبلغت نسبة النجاح‏95%‏ علي أن يتم تسكين الناجحين بالكادر أول أغسطس المقبل وعددهم يزيد علي‏175‏ ألف معلم‏.‏ وصرح الدكتور محمود عابدين رئيس الأكاديمية المهنية للمعلمين بأن امتحانات المعلمين الذين لم يجتازوا الامتحانات السابقة‏,‏ والذين يتقدمون للامتحان لأول مرة ستكون يومي‏29‏ و‏30‏ أغسطس‏,‏ مشيرا إلي أن عدد الذين لم يتقدموا من قبل‏40‏ ألفا و‏100‏ معلم‏,‏ والباقون من الامتحانات السابقة‏14‏ ألفا سواء في امتحانات أغسطس‏2008,‏ أو مايو‏2009‏ والمعلمون العائدون من الإعارات أو إجازات خاصة‏,‏ وكذلك المشرفون الاجتماعيون‏,‏ ومشرفو الأنشطة‏,‏ وأن المركز القومي للامتحانات قد انتهي من جميع الإجراءات والترتيبات الخاصة باختبارات الكادر القادمة‏.‏

وأوضح رئيس الأكاديمية أنه سيتم اعتبارا من العام المقبل العمل بالنظام الجديد للترقيات بعد الانتهاء من عمليات تسكين المعلمين في الكادر‏,‏ وأن النظام الجديد للترقيات سوف يأخذ نفس نمط الترقيات المتبع في الجامعات المصرية‏,‏ والذي يعتمد علي إجراء الأبحاث العلمية في التخصص والتدريبات المستمرة علي أحدث التطورات في مجال عمله المهني‏,‏ وتخصصه العلمي مع إجراء اختبارات مع كل ترقية أعلي يحاول المعلم الانتقال إليها‏.‏

وقال‏:‏ إن هذه الترقيات تتم بشكل علمي منظم‏,‏ ويتم حاليا وضع الدراسات والنظم التي يتم العمل بها لضمان الحيادية والشفافية وتكافؤ الفرص بين جميع المعلمين في مصر‏,‏ وفي مختلف التخصصات‏.‏ وأشار إلي أن الدولة قدمت ما عليها نحو المعلم‏,‏ وجاء دوره لتحسين مستواه المهني‏,‏ وأداء ما عليه‏,‏ مشيرا إلي أنه سيتم متابعة ذلك بدقة لكي ينعكس ذلك داخل الفصول‏,‏ وأن الأداء يعد جزءا مهما وأصيلا في عملية ترقية المعلم إلي الوظيفة الأعلي‏.‏

العروبة2
27-07-2009, 12:29 PM
مفروض واحد يسأل احنا فيهم
نرد ونقول
طبعاً لأ لأ
وطيب وإيه لازمة الخبر ده هنا
مجرد طمأنينة لأنه جاي الدور علينا أكيد إن شاء الله:078111rg3:

Observer
27-07-2009, 12:41 PM
أنا من كتر قراية الأخبار والتصريحات كل يوم

مبقتش فاهم حاجة :excl:

لو حد فاهم يفهمنى !!!

ام مرام2
27-07-2009, 06:15 PM
السلام عليكم
نحن لا ندريد فلوس او كادر
كل ما نحتاج اليه اننا لا نكون درجة ثانية من المعلمين او فرز تانى
ان الأساسيين ينظرون لنا هكذا أو لا ينظرون لنا اساسا
مع العلم اننا نعمل مثلهم بل اكثر فى بعض الاحيان
الحمل دائما علينا احطياطى - اشراف - مواد غير اساسية - تلاميذ غير مؤدبة
واذا قمنا بلأعتراض يقولوا انتم عقود :giljotiiniug3:
ليس لكم حق فى الاعتراض

Observer
27-07-2009, 06:31 PM
السلام عليكم
نحن لا ندريد فلوس او كادر
كل ما نحتاج اليه اننا لا نكون درجة ثانية من المعلمين او فرز تانى
ان الأساسيين ينظرون لنا هكذا أو لا ينظرون لنا اساسا
مع العلم اننا نعمل مثلهم بل اكثر فى بعض الاحيان
الحمل دائما علينا احطياطى - اشراف - مواد غير اساسية - تلاميذ غير مؤدبة
واذا قمنا بلأعتراض يقولوا انتم عقود :giljotiiniug3:
ليس لكم حق فى الاعتراض

أنا عن نفسى أريد فلوس وكادر وحوافز وبدلات

وتقدير معنوى من الجميع

فالمتعاقد لايقل عن الأساسى فى شئ بل ربما يزيد

كما أريد تعويض مناسب عن فترة التعاقد المهينة التى نمر بها

وربما يقول زميل دة بيحلم أو مزودها وفاكر نفسه فى أمريكا

وأنا أقول له أن الرضا بالذل والخضوع و التقليل من شأن الذات هو سبب المشكلة

فكن مقتنعاً بنفسك وقدراتك وإمكانياتك أولاً حتى تقنع الآخرين بها

اننى كمتعاقد لا أطلب مستحيلاً أو شيئاً يعاقب عليه القانون

بل أطلب المساواة والتقدير المادى والمعنوى

وأعتقد أن هذا طلب مشروع ...

أليس كذلك ؟!!

محمد عاطف 22
27-07-2009, 09:32 PM
الله ينور عليك ياحودة انتا بتقول كلام زى الفل
تمام التمام
تعظيم سلام

miss asma
27-07-2009, 11:06 PM
السلام عليكم

مهما اختلفت الاسباب حسب تقدير كل واحد

لينا نفس الهدف وده عمره مايقلل من حد ولا يزود من التاني

(هند)
28-07-2009, 07:53 AM
السلام عليكم
كلكم بتتكلموا صح مش غلط انننا نفسنا المرتب يزيد او نتثبت وبرده لازم نكون واثقين من قدراتنا وعافين بالضبط ماذا نريد وعارفين حقنا ولا نقلل منه ولا نزيد منه المهم نطالب به وندافع عنه التثبيت حق لينا لاى سبب من الاسباب الى قولناها بس المهم نطالب ومش ننام وخلاص وربنا يوفقنا جميعا

Mr.Trueman
28-07-2009, 05:54 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

مونى عزمى
29-07-2009, 02:11 AM
سلام عليكم:
اعلمياجماعة انا شايفة انكم مصدعين دماغكم جااااااااااااااااااااااااااااامد اوى . حد فيكم قرأ العقد معلم مساعد كويس كل حاجة واضحة فية بالنسبة لامتحانات امام الاكاديمية مكتوب اننا هنمتحن قدامها بعد مرور سنتين من العقد ويعنى العقد هينتهى قريب اهو فى اول سنة 2010 م بالنسبة لتقارير مرضى وغير مرضى من قبل مانسمع عنها فى اخر سنة مكتوبة فى العقد هى من الاول ان هيطلب تقرية من مدير المدرسة والموجة ومدرس الاول ويكون التقرير مرضى اوغير مرضى وليس نسب كما سابقا من خلال التقرير دة يتم دخول لامتحانات الاكاديمية واللى هينجح خلاص واللى مش هينجح هيتمد سنة اخرى ويمتحن مرة تانية اذا لم ينجح يبقى اوت. السؤال بقى اكيد فية امتحان اكاديمية لان دة جاى صريح فى العقد وهنخد الكادر التانى دة متوقع لكن ياترى بعد نجاح هيقى فية تثبيت ولا يمدوا عقود تانية وبالنسبة لغير تربويين لازم يخد دبلومة تربوى وبالنسبة ل icdl ياجماعة خدوها مش هتاثر بحاجة خدوها هتفعك بعدين فى سفر . بتهيق لية طلبات دى التويفيل وال icdl دى علشان المرحلة التالتة من كادر وهم المتميزين اللى واخدين ماجستير وicdl , j,تويفيل
والله

(هند)
29-07-2009, 08:20 AM
السلام عليكم
جزاك اله كل خير ولسه كمان فيه حاجه اسمه ملف المدرس الى لسه هنعمله مع المرشد وفيه تقارير المرشد والمدير وانت نفسكليك تقرير هتعمله ليك وربنا معانا

أ/ هشام العيسوى
29-07-2009, 03:04 PM
بالنسبة لنا فى الازهر لم نحصل على هذا العقد
عقدنا عقد بمكافاة شاملة مثل اى مصلحة حكومية
ولا يوجد لا معلم مساعد ولا غيره ومش عارفين ايه مصيرنا

ام مرام
29-07-2009, 04:09 PM
السلام عليكم
قام مدير المدرسة بإطلاعنا على قرار الوزير بتحويل المعلم المساعد إلى معلم وذلك بطلب بعض الأوراق منا وعمل نسخة من هذه الاوراق ونعطيها لمدير المدرسة ونحتفظ بالأصل إلى اطلاع الأكاديمية عليها وتقرر صحة هذه الأوراق وهذه الأوراق هى :
1- صورة بطاقة الرقم القومى
2-صورة من الشهادة الجامعية
3- شهادة تأهيل تربوى لغيرالتربويين
4- صحيفة الحالة الجنائية ( فيش وتشبيه )
5- بيان تقييم الأداء داخل الفصل ( تقرير الموجه )
6- بيان تقييم الأداء داخل المدرسة ( تقرير المدير )
7- ما يفيد اجتياز icdl
8- نسخة من العقد المؤقت الخاص بشغل المتقدم لوظيفة معلم مساعد
والله ولى التوفيق

newmasry
29-07-2009, 04:26 PM
300 أزهرى يشكون "طنطاوى" لـ"العمل الدولية"

الأربعاء، 29 يوليو 2009 - 16:46

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/small320091913814.jpg شيخ الأزهر محمد سيد طنطاوى
كتب عمرو جاد
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml) تقدم عدد من مدرسى الأزهر، مساء أمس الثلاثاء، بشكوى لمنظمة العمل الدولية ضد الدكتور محمد سيد طنطاوى شيخ الأزهر، وذلك فى تصعيد جديد منهم لاحتجاجهم على رفضه تنفيذ أحكام قضائية تلزمه بتعيينهم فى عدد من المعاهد الأزهرية بمختلف محافظات الجمهورية.

وقال أحمد الحداد، المحامى الموكل عن 300 مدرس أزهرى هم أصحاب الشكوى، إنه تلقى وعدا من مسئولى مكتب المنظمة فى مصر ببحث الشكوى يوم الأحد القادم بعد دراستها من مختلف جوانبها، مضيفا أن المنظمة بدورها ستتولى رفع مذكرة بالشكوى الى محكمة العدل الدولية بلاهاى.

وأضاف الحداد لليوم السابع، أنه تقدم بمذكرة أخرى للإدارة المركزية للشئون القانونية بالأزهر للرد على شكاوى المدرسين.

وقال عدد من المدرسين لليوم السابع إنهم سيستمرون فى ملاحقة شيخ الأزهر فى جميع الجهات القانونية من أجل ما سموه" استرداد حقوقهم الضائعة"، وأضافوا أنهم سيواصلون اعتصامهم بالمحافظات حتى يتم الاستجابة لمطالبهم.

المصدر:
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=122857

sally2009
29-07-2009, 08:47 PM
ميرسى ليكى جداااااااااااااااااااا يا أم مرام على المعلومات الجديده دى......
بس يا ريت تعرفينى صورة القرار اللى حضرتك اطلعتى عليها دى بتاريخ ايه ؟؟؟؟ ووصلت امتى عندك المدرسه ؟؟؟
وليه حتى الاّن لم تعلن كقرار فى الصحف الرسميه والتليفزيون .....

ام مرام
29-07-2009, 09:59 PM
ميرسى ليكى جداااااااااااااااااااا يا أم مرام على المعلومات الجديده دى......
بس يا ريت تعرفينى صورة القرار اللى حضرتك اطلعتى عليها دى بتاريخ ايه ؟؟؟؟ ووصلت امتى عندك المدرسه ؟؟؟
وليه حتى الاّن لم تعلن كقرار فى الصحف الرسميه والتليفزيون .....
اسباب عدم ظهورها فى الصحف الرسمية غير معلومة
بس القرار لسة نازل المدرسة حالا واحنا اطلعنا عليه اليوم وفى زملاء فى مدارس اخرى اطلعت عليه اليوم
أرجو التوفيق للجميع

(هند)
29-07-2009, 11:32 PM
السلام عليكم
جزاكم الله كل خير على المعلومات بس لو سمحت يا ام مرام تقولى كان التاريخ امته ومحافظة ايه؟
على فكرة انا عملت الفيش وملف بالورق ده من سنه تقريبا وسلمته للادارة كانوا طلبوه حضرتك عملتيه قبل كده ولا دى اول مرة ؟

ام مرام
30-07-2009, 09:12 AM
السلام عليكم
جزاكم الله كل خير على المعلومات بس لو سمحت يا ام مرام تقولى كان التاريخ امته ومحافظة ايه؟
على فكرة انا عملت الفيش وملف بالورق ده من سنه تقريبا وسلمته للادارة كانوا طلبوه حضرتك عملتيه قبل كده ولا دى اول مرة ؟
احنا محافظة 6 اكتوبر
وموضوع الفيش ده احنا كلنا عملينه فى اول التعاقد بس مشعرفة طلبينه ليه تانى حتى كمان احنا مش معانا نسخة من العقد المدير احتفظ بيها بس القرار جه امبارح فى المدرسة او اول امبارح مشعرفة بس احنا اطلعنا عليه امبارح
بس المشكلة عندى icdlوخايفة جدا منهاوقدمت فى الادارة علشان اخدها بس مشعرفة افضل حاجة اذكر منها

(هند)
30-07-2009, 09:18 AM
السلام عليكم
انصيحة اخت ام مرام خديها بره ولو الشرح فقط وامتحنى تبع الادارة وانت كنت عايزة مصادر تذاكرى منها عندى ان شاء الله ولا يهمك بالامتحانات كمان وجزاك الله كل خير

(هند)
30-07-2009, 10:53 PM
السلام عليكم
هنقلكم خبر من اسيوط بس حلو عقبال باقى المحافظات ان شاء الله

تاكد لنا نحن معلمين محافظة اسيوط ان الوزير ارسل اشارة بالفعل للمحافظ بتثبيت كل معلم مساعد تربوى استكمل عام دراسيا كاملا ....ولكن .... سيادة المحافظ رفض تنفيذ القرار او انه كتم عليه طبعا علشان مشروع محو الامية اللى مخصص له ميزانية كبيرة ومعنى تنفيذ القرار حرمانه من هذه الميزانية بس المهم ان القرار صدر وانا بقول كده علشان ابشر الجميع ويشاركوا بردوددهم هل فى قرارات فى محافظاتهم ولا الوضع على ماهو عليه وعلى المعلمين المساعدين اللجؤ للشارع؟؟؟؟؟؟

sally2009
30-07-2009, 11:05 PM
السلام عليكم .......
أنا لى سؤال هام سأطرحه على كل الزملاء ....... ويا ريت تردوا عليه ....
الأستاذه أم مرام قالت ان عندهم نزلت نشره للتثبيت ..... ولكن يشترط فيها الحصول على ال icdl ....... ده مش القضيه أنا حاصله عليها منذ عام .......... بس المشكله ان الأستاذه هند نقلت خبر عن معلمى أسيوط بيؤكدوا فيه ان قرار التثبيت نزل لمن امضى عام دراسى كامل فى وظيفة مدرس مساعد ..... ولم يشترط الحصول على ال icdl .......ايه التضارب فى القرارات ده ؟؟؟
هو مش المفروض كلنا هنتعين بقرار واحد ... وبشروط موحده على كل المحافظات ......
ولا كل محافظه ماشيه بدماغها كده ومفيش أى تنسيق من الوزاره .... يا ريت حد يقوللى ايه التخبط فى القرارات اللى بيشككنى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا و بيخلينى مصدقشى حتى الوزير نفسه !!!

ابو كريمان
30-07-2009, 11:07 PM
اقول ايه بس يار ب يكون كلامكم صحيح بس الاستفسار وايه اخبار الازهر ولا يمكن لازم نشتكى لمنظمه العمل الدوليه احنا كمان

alassal
31-07-2009, 12:11 AM
مش عارفين نصدق مين كل واحد
عمال يطمن التانى بس
ان شاء الله التثبيت جاى
على فكرا انا تعاقديناير 2009يعنى ملناش تسبيت السنة دى

MUSTAFAEGYPT
31-07-2009, 07:54 AM
والله ياجماعة ربنا يسمع منكم ويتم التثبيت بس من وجهة نظرى الشخصية ارى أن الحكومة ليس فى خطتها تثبيت المتعاقدين وخصوصا بعد استشارتى لأحد المسئولين الكبار بالجهاز المركزى للتنظيم والإدارة وكذلك بعد قيام الحكومة بعرض مشروع الوظيفة العامة الذى يتم مناقشته حاليا بمجلس الشعب

تحياتى
اخوكم
mmeegypt
ماجستير التربية النوعية تخصص معلم الحاسب الآلى

(هند)
31-07-2009, 09:54 AM
السلام عليكم .......
أنا لى سؤال هام سأطرحه على كل الزملاء ....... ويا ريت تردوا عليه ....
الأستاذه أم مرام قالت ان عندهم نزلت نشره للتثبيت ..... ولكن يشترط فيها الحصول على ال icdl ....... ده مش القضيه أنا حاصله عليها منذ عام .......... بس المشكله ان الأستاذه هند نقلت خبر عن معلمى أسيوط بيؤكدوا فيه ان قرار التثبيت نزل لمن امضى عام دراسى كامل فى وظيفة مدرس مساعد ..... ولم يشترط الحصول على ال icdl .......ايه التضارب فى القرارات ده ؟؟؟
هو مش المفروض كلنا هنتعين بقرار واحد ... وبشروط موحده على كل المحافظات ......
ولا كل محافظه ماشيه بدماغها كده ومفيش أى تنسيق من الوزاره .... يا ريت حد يقوللى ايه التخبط فى القرارات اللى بيشككنى جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا و بيخلينى مصدقشى حتى الوزير نفسه !!!

ده مش تخبط اولا القرار بيجى من الوزير عادى بس المحافظ ليه دور برده زى كده اختلافنا فى المرتب ده الى بيحدده المحافظ وبرده يوم السبت الاجازة فى بعض المحافظات ومحافظات لا برده ده الى بيحدده المحافظ اما بالنسبه لام مرام فهو مش تثبيت هما بس طلبوا منهم اوراق وممكن فى اى محافظه ميطلبوش ده وممكن يتثبتوا عادى ومش لازم icdlالله اعلم لسه الخبر مش مؤكد المهم كل محافظه هتلاقى ليها حاجات مختلفةزى محو الامية فى اسيوط برده بس فى النهاية الى يهمنا القرار ايه التثبيت طالما نزل القرار طلع خلاص نقدر نعمل اى حاجه ونطالب بحقنا وان شاء الله خير تفائلوا كده ول محصلش السنه دى يكون السنه الجاية ان شاء الله وربنا يثبتنا جميعا

ام مرام
31-07-2009, 10:54 AM
ده مش تخبط اولا القرار بيجى من الوزير عادى بس المحافظ ليه دور برده زى كده اختلافنا فى المرتب ده الى بيحدده المحافظ وبرده يوم السبت الاجازة فى بعض المحافظات ومحافظات لا برده ده الى بيحدده المحافظ اما بالنسبه لام مرام فهو مش تثبيت هما بس طلبوا منهم اوراق وممكن فى اى محافظه ميطلبوش ده وممكن يتثبتوا عادى ومش لازم icdlالله اعلم لسه الخبر مش مؤكد المهم كل محافظه هتلاقى ليها حاجات مختلفةزى محو الامية فى اسيوط برده بس فى النهاية الى يهمنا القرار ايه التثبيت طالما نزل القرار طلع خلاص نقدر نعمل اى حاجه ونطالب بحقنا وان شاء الله خير تفائلوا كده ول محصلش السنه دى يكون السنه الجاية ان شاء الله وربنا يثبتنا جميعا
السلام عليكم
الكلام كان واضح جدا بخصوص الأوراق المطلوبة وهى شروط تحويل المعلم المساعد إلى معلم
وشكرا

MMYR14
31-07-2009, 03:20 PM
طبع‏350‏ مليون كتاب بالصحف القومية والقطاع الخاص‏..‏
ومجالس تأديبيــــة لمعاقبة المعلمين غــــــير الملتزمين
المنوفية ـ محمد العيسوي‏:‏
أكد الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم انه سيتم القضاء نهائيا علي مشكلة عدم وصول الكتاب المدرسي للتلاميذ في بداية العام الدراسي الجديد الذي يبدأ‏26‏ سبتمبر‏.‏ وقال انه تم الانتهاء من طبع‏95%‏ من اجمالي الكتب المدرسية البالغ عددها‏350‏ مليون كتاب داخل مطابع الصحف القومية والأميرية والقطاع الخاص‏.‏ وقال انه تم إعلان الكتب الفائزة للصفين الخامس الابتدائي والثاني الإعدادي للبدء في طباعتهما لاستكمال طباعة جميع الكتب قبل بداية العام الدراسي الجديد‏,‏ متعهدا بالقضاء نهائيا علي مسألة تأخر تسليم الكتاب المدرسي للطلبة وعدم تكرار ما حدث العام الماضي‏.‏

ونوه الجمل بأنه سيتم تنظيم مؤتمر موسع مع نقابة المعلمين لتفعيل ميثاق شرف المعلم‏,‏ ودور المجالس التأديبية لمعاقبة كل معلم يخرج عن القانون‏,‏ مشيرا إلي أن‏80‏ ألف معلم مساعد لهم حق التعيين ممن مضي عليهم أكثر من عام بنظام التعاقد وبشرط اجتياز اختبارات الكادر واللغة الانجليزية‏,‏ وحصولهم علي الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر‏.‏ وأشار وزير التعليم إلي أنه سيتم إعداد برنامج تدريبي للمعلمين بالتنسيق مع وزارة الصحة للتوعية بمرضي انفلونزا الطيور والخنازير بين الطلاب‏,‏ وتفعيل دور الزائرات الصحيات بالمدارس‏,‏ موضحا أنه في حالة اعلان وزارة الصحة أن مرض الانفلونزا أصبح وباء في مصر سيتم التعامل مع المدارس التي بها كثافات عالية من خلال العمل علي نظام الفترتين‏.‏

sally2009
31-07-2009, 03:58 PM
هو ايه اللى بيحصل ده فينا ....... هو مش سيادة الوزير كان قال فى كل تصريحاته السابقه انه هيعين 180 ألف معلم ....... ايه اللى قلل العدد الى 80 ألف بس ...... ولسه كل يوم هنسمع حاجات وشروط جديده ........ربنا يستر...

newmasry
01-08-2009, 01:12 AM
فى العام الدراسى الجديد

الإداريون يقررون الامتناع عن توزيع الكتب

الجمعة، 31 يوليو 2009 - 20:37

http://www.youm7.com/images/NewsPics/large/s10200811211917.jpg هل يستجيب الجمل لمطالب الإداريين؟
كتب حاتم سالم
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml) قرر أعضاء لجنة تنسيق إضراب إداريى التربية والتعليم، الامتناع عن تسلم ملفات الطلاب المتقدمين للالتحاق بمراحل التعليم المختلفة للعام الدراسى المقبل، كنوع من الاحتجاج على ما وصفه الإداريون بتجاهل الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم لإيجاد حل لأزمة عدم صرف حافز الإثابة لـ 560 ألف إدارى بالتربية والتعليم.

وقال فوزى عبد الفتاح منسق الإضراب "من سيتسلم ملفات الطلاب بالمدارس يعد خارجا عن صف الإداريين، وليس من حقه مطالبة اللجنة بالدفاع عنه ضد تعنت وزيرى التربية والتعليم والمالية"، وأوضح أن لجنة تنسيق إضراب إداريى التربية والتعليم طلبت من الإداريين الذين يعملون كأمناء توريدات بالمدارس، عدم تسلم أو تسليم الكتب المدرسية التى ترسلها وزارة التربية والتعليم، كما طلبت من الإداريين العاملين بالسكرتارية عدم تسلم مصروفات الطلاب للعام الدراسى الجديد أو تسجيل رسوم المشاركة فى الأنشطة التعليمية.

يأتى ذلك الإجراء قبل 15 يوما من بدء اعتصام أعضاء اللجنة فى منتصف أغسطس أمام القصر الرئاسى بعابدين، بالتزامن مع اعتصام إداريى المحافظات أمام مقار المديريات التعليمية، وقال فوزى عبد الفتاح منسق لجنة الإضراب "مصرون على الاعتصام رغم تلقينا تهديدات من جهات أمنية ولن نفضه بالقاهرة والمحافظات إلا بعد تلبية الحكومة لمطالبنا بصرف 50 % حافز إثابة و50 % حافز محليات".

المصدر: اليوم السابع

(هند)
01-08-2009, 09:25 AM
السلام عليكم
والله بجد المفروض ننسى موضوع التثبيت السنه دى لانهم يقرروا يثبتونا فى سطر ويلغوا القرار فى السطر التانى بالشروط
نعمل ايه نصدق مين ؟

أبوطالب82
01-08-2009, 01:16 PM
ولا تصدقى حد خالص لأننا أصبحنا فى زمن الوعود الكاذبة

(هند)
01-08-2009, 11:32 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخر المعلومات اللى وصلت ادارتنا انهم عملوا لينا دورات icdl تبع التربيه والتعليم والدورات دى هتبدا يوم السبت ان شاء الله
وكمان نزل اعلان فيه الشروط الواجب توافرها فى المعلم المساعد عشان يحصل ع شهادة مزاولة المهنه وتحويل الاسم من مدرس مساعد لمعلم
الشروط كل المطلوب فيها
1_تقارير تقييم الاداء
2_شهادة الجامعه
3_شهادة التاهيل التربوى لغير خريجى التربيه
4_ صحبفه احوال جنائيه
5_صورة للرقم القومى
6_اجتياز اختبار اربع وحدات من شهادة icdlوهى الويندز والورد والانترنت والبريد الالكترونى
مفيش اى شروط للغه يعنى icdl بس
والدورة مجانى هندفع التامين فقط ولمده 21 يوم بس هتبدا على مراحل يعنى اول مرحله اللى عقدهم من 1\7\2008 ويكونوا حاصلين ع التربوى
وبعد كده مرحله تانيه بالنسبه اللى مش معاهم تربوى
ومرحله اخير للعقد اللى بتاريخ 1\1\2009
ده النظام المتبع فى ادارات محافظه الشرقيه
دى اخر المعلومات اللى وصلت وبدا التنفيذ فيها

sally2009
02-08-2009, 12:18 AM
السلام عليكم..
ميرسى ليكى جداااااااااااااااا يا هند على المعلومات دى .........بس عندى فى المنوفيه لسه منزلش أى قرارات خااااااااااااااااالص لغايه الان بس على فكره كورس الicdl 7 مواد ومفيش شهاده الا بعد اجتياز ال 7 مواد وبعدين مفيش ماده اسمها انترنت وماده اسمها ايميل .......... الاتنين ماده واحده اسمها الانترنت .......

(هند)
02-08-2009, 10:04 AM
السلام عليكم
والله ياجماعة ده خبر منقول مش انا الى كتباه معلش نسيت اقول انا برده كنت هسال على كده