مشاهدة النسخة كاملة : طب بشرى اسال واستفسر

طبيب عالمى قادم
13-07-2009, 07:24 PM
السلام عليكم

هذا الموضوع انا متكفل فيه فى الرد على اى استفسارات من الطلبة اللى داخلين طب جديد واى استفسار هيكون الرد عليه باذن الله
فى امان الله

د\ الاء
13-07-2009, 10:25 PM
ان شاء الله هنستفسر عن حاجات كتيير بس لمل النتيجة تطلع ونشوف
يا تري هنستفسر ولا

طبيب عالمى قادم
14-07-2009, 12:05 AM
يا تري هنستفسر ولا

ان شاء الله هتفستروا جميعا

محمد عبادة
14-07-2009, 12:59 AM
طب بشري ولا أسنان أفضل؟
يا ريت تجاوبني بالأدله والبراهين المؤكده يا دكتور

Bent 3bdo
14-07-2009, 01:54 AM
يا تري هنستفسر ولا
ان شاء الله ربنا هيحققلك اللى فيه الخير يا لولو

طبيب عالمى قادم
14-07-2009, 03:06 AM
طب بشري ولا أسنان أفضل؟
يا ريت تجاوبني بالأدله والبراهين المؤكده يا دكتور
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة ده سؤال محير ولكن انا هقول رايى ولكن الامر يرجع لك فى الاخر
يرى البعض ان طب الاسنان اسهل كثيرا من الطب البشرى لييييه؟
اولا \ الطب البشرى احنا بندرس فيه كل حاجة وبنطلع بتخصص واحد
يعنى بندرس انف واذن وباطنة واطفال ونساء وولادة وطب شرعى
والطبيب فى الاخر بيختار تخصص واحد اما طب الاسنان انت عرفت تخصصك من اول يوم

ثانيا \الطب البشرى العملى فيه اصعب من طب الاسنان مثلا فى مادة زى التشريح احنا بنشرح فى الطب البشرى الجسم كله اما فى الاسنان بيشرحواhead +neck فقط

يعنى من الاخر الاسنان اسهل من البشرى بس مش لدرجة كبيرة

الطب البشرى مستقبله فى مصر احسن من حيث الناحية المادية
لييييييييه؟ كل الناس الوقتى اللى بتتعب بتروح لدكتور خارجى مش بتروح المستشفى وخاصة ان سمعة المستشفيات الان فى النازل الا النذر القليل

اما المريض اللى عاوز يخلع درسه ايه اللى هيوديه لعيادة ويدفع كشف بالشىء الفلانى وفيه حاجة اسمها مستشفى يخلع فيها درسه كل الحكاية تذكرة بجنيه

اما طب الاسنان مستقبله فى الخارج احسن بكتيير حيث عمليات الزرع والتجميل والتقويم وغيرده كله الحالة المادية بره مصر احسن من هنا فيدفع الى الذهاب الى عيادات الاسنان بدلا من المستشفات

اما لو جينا ننظر للطب البشرى والاسنان من حيث فترة الدراسة
هتلاقى الطب البشرى7 بالصلاة على النبى اما الاسنان 5

بالاضافة ان خمسة وسادسة طب كل منهم 14 شهر متواصليين يعنى لوانت فى اولى واخر فى تالتة هتةصل انت تالتة واللى كان فى تالتة لسه فى خامسة

اما الاسنان السنة زى اى سنة دراسية عادية

اذا كنت تنظر للاسهل فعليك (من وجهة نظرى) بالاسنان
اذا كنت تنظر للافضل والاشيك فعليك (من وجهة نظرى)بالبشرى

dr_shosho_2009
14-07-2009, 03:37 AM
لو سمحت يا دكتور مبروك

انا بنت ومحتارة بين الطب والاسنان

وطبعا زى ما حضرتك عارف البنات مش وش بهدلة

ممكن اعرف الانسب لى الطب ولا الاسنان ودا ان شاء الله بعد المجموع

لأنى بستبعد الطب ولو حتى جبت مجموعه بس يا ترى انا صح ولا غلط

وان شاء الله فرصتى فى مجموع الطب كبيرة وانا عايزة كلية مستقبلها مضمون

طبيب عالمى قادم
14-07-2009, 04:06 AM
لو سمحت يا دكتور مبروك

نصيحتى ليكى لو جالك مجموع طب بشرى ادخليه انتى بكده داخلة كلية من كليات القمة وكذلك الاسنان من كليات القمة ولكن من ناحية البهدلة انتى هتتبهدلى فى الاتنين سواء بشرى او اسنان يبقى بهدلة ببهدلة بشرى لان مستقبله للبنات كويس
وانا ارجح للبنات البشرى والصيدلة لان الصيدلة الدكتورة هتفتح صيدلية وتبقى فى البيت ولها مصدر دخل من غير ما تخرج
وكمان بنات اليومين دول ضعفانين مش يقدروا يشدوا الدرس من فم المريض ههههه
الاسنان افضل للولد عن البنت
وفى النهاية اللى حضرتك مياله ليه يكون افضل لانك هتحبى الكلية على اساس كده
وشكرا ليكى وربنا يجعل الطب من نصيبك

طبيب عالمى قادم
14-07-2009, 04:08 AM
لو سمحت يا دكتور مبروك

كمان الطب مستقبله فى مصر مضمون اما الانسان مستقبله خارج مصر افضل من داخل مصر
والبت مش ليها غربة وبهدلة

hamada_92
16-07-2009, 08:54 PM
معلش يا دكتور انا جبت 98.4 هل افكر فى بشرى ولا انسى وكمان عاوز اعرف ايه مواد كل سنة فى طب و كتر خيرك لو مواد كل سنة بتاعت اسنان وصيدلة وسؤال غريب شوية هو انت ندمان انك دخلت بشرى اصل بيقولوا ان اللى بيدخلها بيندم وعاوز اعرف ايه الاحسن صيدلة ولا طب من ناحية المزايا والعيوب وشكراااا

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 09:23 PM
معلش يا دكتور انا جبت 98.4 هل افكر فى بشرى ولا انسى وكمان عاوز اعرف ايه مواد كل سنة فى طب و كتر خيرك لو مواد كل سنة بتاعت اسنان وصيدلة وسؤال غريب شوية هو انت ندمان انك دخلت بشرى اصل بيقولوا ان اللى بيدخلها بيندم وعاوز اعرف ايه الاحسن صيدلة ولا طب من ناحية المزايا والعيوب وشكراااا

طبعا يجب التفكيير لا احتمالية الطب السنة دى انه يرتفع عن السنة اللى فاتت ولكن المؤشرات تقول انه لا يزيد كثيرا ولكن فى النهاية دى حاجة بتاعة ربنا ولكن خلى عندك شوية امل

بالنسبة لمواد كل سنة فى طب

اولى/ 1-فسيولوجى علم وظائف الاعضاء
2-هستولوجى علم الانسجة ودراسة
الخلايا ووظائفها وتركيبها ميكروسكوبيا
3-كيمياء حيوية يدرس الهرمونات والفيتامينات والانزيمات وميكانيكية عملها وتركيها والبيئة الكيميائية البيولوجية فى الجسم
4-اناتومى يدرس الجسم تشريحيا (عظم-عضلات-اوعية دموية-اعصاب -علم الاجنة)

ده بالنسبة لاولى اما تانية نفس الموجود فى اولى تيبكال

تالتة/فارما -علم الطفيليات-بارا-ميكرو بيولوجى

رابعة/رمد-انف واذن-طب شرعى وسموم-طب مجتمع
خامسة /باطنة واطفال
سادسة/نسا وولادة وجراحة
سابعة/امتياز فى المستشفى ولا امتحانات ولا مزاكرة

اما بالنسبة لموضوع انا ندمان ولا لا
فانا مش ندمان خالص بالعكس انا بحب الكلية هو صحيح فى سنة اولى فى بداية السنة الطلبة كلهم بلا استثناء بيكونوا قرفانين من الكلية ولكن لما تعرفوا النظام وتحبوها هتترتاحوا ليها وعلى فكرة دى كانت امنية حياتى انى ادخل كلية الطب
ومش اى طب طب عين شمس اسم يشرف صاحبه والحمد لله ربنا حقق لى املى

اما بالنسبة للطب ولا الصيدلة ؟
انا شايف ان البنت لازم تمارس المهنتين لانها بتكون لها كفاءة عالية فيهم غير الكليات الاخرى زى الهندسة وغيرها ولكن الصيدلة بتكون للبنت اللى عاوزة تفتح صيدلية وتقعد فى البيت اما لو كانت بتحب الشغل وعاوزة تخرج تدخل طب
ولكن فى النهاية ده رايى ربما يرى البعض غير ذللك
واذا كان الندم من دخول كلية الطب يرجع للصعوبة
فانا عاوز اقول ان كل كليات القمة سواء صيدلة او بشرى او اسنان اصعب من بعضها بل على العكس الطب من اسهل الكليات فى العملى لانك هتشوف حاجات واقعية امامك

ارجوا ان تكونوا قد استفدتم
وشكرا على المرور

A L M A S
16-07-2009, 09:46 PM
اهلا بيك ..
الحقيقة عايز اسئل عن الفرق بين الطب البشري و العلاج الطبيعي ..و ايهما افضل ؟؟

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 10:05 PM
اهلا بيك ..
الحقيقة عايز اسئل عن الفرق بين الطب البشري و العلاج الطبيعي ..و ايهما افضل ؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
كثيرا ما نسمع بمسمى العلاج الطبيعي وكثيرا منا ما يسميهالتدليك او المساج وهنا اود ان اوضح اليكم التسميه الصحيحه الا وهي اخصائي العلاجالطبيعي فما هو تعريف العلاج الطبيعي : هو اختصاص يندرج تحت اختصاصات الفروع الطبيهالمعالجه لكثير من الامراض وهي مهنه تعتمد على علاج المريض بالوسائل الطبيعيه مثلالعلاج المائي والكهربائي والتمارين الرياضيه والمساج وهنا نرى ان المساج ليس الاجزء صغير ووسيله واحده من الوسائل الكثيره المتوفره لدى المعالج الطبيعي للعلاج ولوقسمنا دور اهم الوسائل العلاجيه التي تساعد على شفاء المريض باذن الله نراهاكالتالي :
5% باستخدام العلاج المائي والكمادات الدافئه والبارده.
5% باستخدام العلاج الكهربائي باحدى الاجهزه الكثيره المتوفره ومنها الليزر.
5% باستخدام المساج وحقيقه الامر ان المساج يستخدم لتلين العضلات وتحقيق الراحه للمريضولتجهيز العضله للقيام بالتمارين الرياضيه.
ونرى ان التمارين الرياضيه تحتلالصداره في العلاج في اغلب الحالات التي تصل المعالج الطبيعي ومن هنا نرى ان تسميهالعلاج الطبيعي بالمساج تسميه مغلوطه والاصح بالتسميه هي العلاج الطبيعي .
اختصاصات العلاج الطبيعي : بعد الصحوه في عالمنا العربي بتجاه العلاج الطبيعينرى ان هناك كليات باشرت بادخال العلاج الطبيعي وبدات بالتدريس لهذه المهنه واغلبهذه الكليات تخرج بدرجه الباكلوريوس (اربع سنوات) بحيث يتخرج الطالب كاخصائي علاجطبيعي ومؤهل لمزاوله المهنه بشكل عام وهناك درجات اعلى في هذه المهنه واختصاصات عدهيمكن للمعالج الطبيعي التخصص فيها وهي الاعصاب , العظام, العنايه المركزه , الاطفال , المسنين, النساء والتوليد, اصابات الملاعب..

marina2010
17-07-2009, 06:04 PM
انا عايزة اسأل حضرتك يا دكتور انا بنت و محتارة بين طب بشرى و طب أسنان و صيدلة و يا ريت اعرف نظام الدراسة فى كل منهم و انى احسن بالنسبة للبنات مع العلم انى جايبة 99% و محتارة جدا ارجو الرد قبل بداية التنسيق

Dr.ahmed91
17-07-2009, 06:25 PM
انا عايزة اسأل حضرتك يا دكتور انا بنت و محتارة بين طب بشرى و طب أسنان و صيدلة و يا ريت اعرف نظام الدراسة فى كل منهم و انى احسن بالنسبة للبنات مع العلم انى جايبة 99% و محتارة جدا ارجو الرد قبل بداية التنسيق

رديت على حضرتك في موضوعك

شكرا

:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

hamada_92
17-07-2009, 07:08 PM
معلش انا كل شوية بسال بس بعد ما المجلس الاعلى للجامعات قرر يخفض اعداد المقبولين الى 12% او 15% عن العام الماضى يعنى 98.4 احتمال تدخل بشرى بنسبة ايه؟
انا بجد فقدت الامل ومش عارف انام ومتوتر وانا للاسف بعد بشرى مش حيكون ليا غير الصيدلة وانا بكره الكيمياء العضوية والكيميا عامة ومتحمستش لما شوفت مواد الصيدلة انا بجد زعلان جدا انا حاسس يا اما بشرى يا اما ى بيتنا اسف طولت اوى بس المهم عاوز اعرف احتمالية دخولى قد ايه

Dr.ahmed91
17-07-2009, 07:13 PM
معلش انا كل شوية بسال بس بعد ما المجلس الاعلى للجامعات قرر يخفض اعداد المقبولين الى 12% او 15% عن العام الماضى يعنى 98.4 احتمال تدخل بشرى بنسبة ايه؟
انا بجد فقدت الامل ومش عارف انام ومتوتر وانا للاسف بعد بشرى مش حيكون ليا غير الصيدلة وانا بكره الكيمياء العضوية والكيميا عامة ومتحمستش لما شوفت مواد الصيدلة انا بجد زعلان جدا انا حاسس يا اما بشرى يا اما ى بيتنا اسف طولت اوى بس المهم عاوز اعرف احتمالية دخولى قد ايه

حماده انت جايب 403.5
ماشاء الله مجموع ممتاز
الاول شوف ترتيبك كام على العلمي علوم
تقريبا موقع مصراوي انكش نزلها

لو لقيت نفسك من اول 5-6 الاف قول الحمد لله

بص انت ان شاء الله حتدخل طب بس لو مش طب في محافظتك ممكن تدخل اي طب و تحول منها بكل سهولة ان شاء الله

المهم متقلقش وان شاء الله خير

hamada_92
17-07-2009, 07:22 PM
المشكلة ان المواقع دى بتقدم الترتيب من غير المستوى وانا ترتيبى من غير المستوى 7118 على ما اعتقد هو من بالمستوى بيكون فى 3 الاف بس هو المستوى المفروض بيتضاف ولا لا

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 07:56 PM
المشكلة ان المواقع دى بتقدم الترتيب من غير المستوى وانا ترتيبى من غير المستوى 7118 على ما اعتقد هو من بالمستوى بيكون فى 3 الاف بس هو المستوى المفروض بيتضاف ولا لا
ادخل على موقع الوزارة وشوف ترتيبك الموقع ده بيعرض ترتيبك على الجمهورية

طبيب عالمى قادم
20-07-2009, 03:16 AM
مصراوى بيعرض الترتيب على الجمهورية للطلبة

romel2007
20-07-2009, 12:39 PM
موقع الاستاذ دلوقتي بيجيب الترتيب علي علمي علوم بس

طبيب عالمى قادم
20-07-2009, 01:31 PM
موقع الاستاذ دلوقتي بيجيب الترتيب علي علمي علوم بس
شكرا على المعلومة

hamada_92
20-07-2009, 04:59 PM
ازى حضرتك يا طبيب عالمى قادم انا انهرده كتبت طب وامرى لله على فكرة انا فى اسكندرية انا كتبت طب اسكندرية وبعدين كليات الطب فى بقية المحافظات هل ده صح ولا الفروض اكتب طب اسكندرية وبعدين اسنان اسكندرية وبعدين اكتب المحافظات التانية ؟
على العموم انا كتبت الرسالة عشان انت تستحق الشكر لانك ساعدتنى فشكرا جزيلا ليك بس على فكرة انا فكرت لوهلة فى الاسنان بس بعد كده لقيت انى مش حاببها لان موادها محددة بس انا انا حاسس انى شايل هم من السنوات اللى هتضيع من عمرى عشان الطب بس انا عاوز اسالك سؤال هل فعلا تعب الطب حييجى بفايدة يعنى هل شقانا السبع سنين دول حيميزنا عن اسنان وصيدلة ؟

mariam-92
20-07-2009, 09:56 PM
ايه احسن طب عين شمس ولا القاهرة؟ مع العلم ان مجموعي 99 واني اقرب جدااا لطب عين شمس
و سمعت ان القاهرة اقدم واسهل

طبيب عالمى قادم
20-07-2009, 11:15 PM
ازى حضرتك يا طبيب عالمى قادم انا انهرده كتبت طب وامرى لله على فكرة انا فى اسكندرية انا كتبت طب اسكندرية وبعدين كليات الطب فى بقية المحافظات هل ده صح ولا الفروض اكتب طب اسكندرية وبعدين اسنان اسكندرية وبعدين اكتب المحافظات التانية ؟
على العموم انا كتبت الرسالة عشان انت تستحق الشكر لانك ساعدتنى فشكرا جزيلا ليك بس على فكرة انا فكرت لوهلة فى الاسنان بس بعد كده لقيت انى مش حاببها لان موادها محددة بس انا انا حاسس انى شايل هم من السنوات اللى هتضيع من عمرى عشان الطب بس انا عاوز اسالك سؤال هل فعلا تعب الطب حييجى بفايدة يعنى هل شقانا السبع سنين دول حيميزنا عن اسنان وصيدلة ؟
الحمد لله انا بخير
انت اللى اتصرفته كده صح لان انت لو جالك اى طب غير الاسكندرية ان شاء الله تحول فى نسبة ال10% وترجع الاسكندرية ان شاء الله

طبيب عالمى قادم
20-07-2009, 11:19 PM
ايه احسن طب عين شمس ولا القاهرة؟ مع العلم ان مجموعي 99 واني اقرب جدااا لطب عين شمس
و سمعت ان القاهرة اقدم واسهل
انا فى رايى عين شمس لانها الان تسعى للاعتماد والجودة عالميا كمان العملى فيها كتيير جميل لكن اصعب بكتيير من القاهرة والعملى فيها كويس جدا يعنى الدكتور بيكون دكتور فاهم مش حافظ

طبيب عالمى قادم
21-07-2009, 12:17 AM
بشرى سارة الى طلاب الطب

35 ألف طالب سجلوا رغباتهم.. وخفض أعداد المقبولين بالطب 6% بدلا من 15%
المجلس الأعلي للجامعات يعلنها اليوم:
تخفيض المقبولين بالطب والهندسة
كتب مجدي طنطاوي:
يعلن المجلس الأعلي للجامعات اليوم أخباراً سارة لطلاب الثانوية العامة الراغبين في الالتحاق بكليات القطاع الطبي والهندسي.
ينتظر زيادة الأعداد المقرر قبولها بالكليات عن العام الماضي.. لمواجهة ارتفاع الحد الأدني بصورة جنونية عن العام الماضي.
صرح مصدر مسئول بالمجلس الأعلي للجامعات بأنه ستتم دراسة تخفيض أعداد المقبولين بكليات الطب عن العام الماضي بحيث لا تزيد نسبة التخفيض علي 6% بدلا من 15% حفاظا علي طموح وأحلام الأسرة المصرية.
استقبلت معامل التنسيق الإلكتروني بالجامعات أمس طلاب الشريحة الأولي من المرحلة الأولي لتنسيق القبول بالجامعات بينما يمكن لطلاب المرحلة تسجيل رغباتهم عبر الإنترنت.
سجل أمس 35 ألف طالب وطالبة من الناجحين في الثانوية العامة من المرحلة الأولي رغباتهم عبر شبكة الإنترنت.
2.5 مليار جنيه تكلفة النظام الجديد للثانوية العامة
كتب خالد عبدالعليم:
استعرض الدكتور أحمد نظيف رئيس الوزراء أمس مع وزيري التربية والتعليم والتعليم العالي والبحث العلمي محاور ومجالات والاجراءات التنفيذية المقترحة لعملية تطوير التعليم الثانوي وسياسات القبول بالتعليم العالي وتحويل برنامج التطوير إلي خطط عمل محددة مرتبطة ببرنامج زمني محدد.
بحيث تبدأ عملية التطوير في السنة الأولي للمرحة الثانوية اعتبارا من العام الدراسي 2011/2012 وفي السنة الثانية اعتبارا من 2012/2013. والسنة الثالثة اعتبارا من 2013/2014 علي أن تبدأ أولي المراحل تطبيق سياسات القبول الجديدة للتعليم اعتبارا من العام الدراسي 2014/2015 وبالنسبة للجانب المالي أوضح د. مجدي راضي المتحدث الرسمي لمجلس الوزراء أنه من المتوقع أن تبلغ تكلفة منظومة التطوير ما يزيد علي2.5 مليار جنيه.

طبيب عالمى قادم
21-07-2009, 12:29 AM
طبعا الطب البشرى يفرق عن الاسنان والصيدلة فالطبيب البشرى هو المعالج باذن الله وسبب فى الشفاء والعلاج كمان انت اللى بتعطى الامر للصيدلى انه يصرف العلاج للمرضى كمان انت ليك ثواب كبير عند ربنا فى الدراسة بتاعتك لانك فى طلب العلم كالمجاهد فى سبيل الله

طبيب عالمى قادم
21-07-2009, 08:34 AM
انا عاوز انصح اللى داخليين اى كلية من كليات القمة نصيحة لوجه الله
اوعى تجعل اللغة الانجليزية مشكلتك
والله انا كنت فى بداية العام عشان اذاكر صفحة واحدة بحتاج 3 ساعات
دى بس مشكلة مؤقتة ولكن حلها هيكون بعد شهر او اتنين بالكتير
اوعى تحس بالفشل فى المذاكرة انت بعد كده هتكون كويس قوى ومتقن للانجليزية اتقان جيد
وانتوا قدها واكبر من المسئولية
يلا سلام

hamada_92
21-07-2009, 04:42 PM
الف شكر عالنصيحة

ولاء حسنى
21-07-2009, 11:39 PM
اولا احب اشكرك على الموضوع لانه افادنى كتير انا كتبت طب عين شمس والناس خوفتنى على اساس التعب والبهدلة والسنين الكتيرة بس حضرتك طمنتى بان اختيارى صح وكمان كان حلمى انى اخفف الالم عن الناس وشكرا

طبيب عالمى قادم
22-07-2009, 04:41 AM
اولا احب اشكرك على الموضوع لانه افادنى كتير انا كتبت طب عين شمس والناس خوفتنى على اساس التعب والبهدلة والسنين الكتيرة بس حضرتك طمنتى بان اختيارى صح وكمان كان حلمى انى اخفف الالم عن الناس وشكرا
الشكر لله وبالتوفيق والنجاح ان شاء الله
شكرا على التعليق الجميل

محمد عبادة
26-07-2009, 07:08 PM
انا عاوز انصح اللى داخليين اى كلية من كليات القمة نصيحة لوجه الله
اوعى تجعل اللغة الانجليزية مشكلتك
والله انا كنت فى بداية العام عشان اذاكر صفحة واحدة بحتاج 3 ساعات
دى بس مشكلة مؤقتة ولكن حلها هيكون بعد شهر او اتنين بالكتير
اوعى تحس بالفشل فى المذاكرة انت بعد كده هتكون كويس قوى ومتقن للانجليزية اتقان جيد
وانتوا قدها واكبر من المسئولية
يلا سلام

والله أنت راجل سكرة
تسلم بجد يا دكتور و أنا إن شاء الله داخل طب المنصورة

طبيب عالمى قادم
26-07-2009, 10:41 PM
والله أنت راجل سكرة
تسلم بجد يا دكتور و أنا إن شاء الله داخل طب المنصورة
بارك الله فيك وشكرا على الرد الجميل يا دكتور محمد

الطامحة للافضل
27-07-2009, 11:55 AM
اهلا يا طبيب عالمى قادم موضوعك جميل بجد كنت عاوزة اسالك هو بعد ما التنسيق ظهر نعمل ايه عشان نبقى فى قيد الكليه؟؟ جعله الله فى ميزان حسناتك

طبيب عالمى قادم
27-07-2009, 06:21 PM
اهلا يا طبيب عالمى قادم موضوعك جميل بجد كنت عاوزة اسالك هو بعد ما التنسيق ظهر نعمل ايه عشان نبقى فى قيد الكليه؟؟ جعله الله فى ميزان حسناتك
بتذهبى للكلية ببطاقة الترشيح والاوراق المطلوبة للتقديم فى الكلية فى الميعاد المحدد وشكرا لكى

nora2000
27-07-2009, 06:56 PM
انا الحمد لله جالي طب في محافظتي

بس بصراحة بدور علي الاحسن والناس كلها قالولي طب القاهرة كويسة

انا عارفة ان صعب جدا اني احول من الجامعة ده لجامعة القاهرة لاني انا عايشة هنا واوراقي كلها من نفس المحافظة

بس ممكن ناجر شقة واثبت محل الاقامة وبعد كدا احول

وده عايز وقت وجهد ومحاولات كتيرة لاقناع اهلي

انا كنت عايزة اسال هل فعلا طب القاهرة يستاهل اني اعمل كل ده؟؟

طبيب عالمى قادم
27-07-2009, 07:49 PM
انا الحمد لله جالي طب في محافظتي

بس بصراحة بدور علي الاحسن والناس كلها قالولي طب القاهرة كويسة

انا عارفة ان صعب جدا اني احول من الجامعة ده لجامعة القاهرة لاني انا عايشة هنا واوراقي كلها من نفس المحافظة

بس ممكن ناجر شقة واثبت محل الاقامة وبعد كدا احول

وده عايز وقت وجهد ومحاولات كتيرة لاقناع اهلي

انا كنت عايزة اسال هل فعلا طب القاهرة يستاهل اني اعمل كل ده؟؟
اولا احب ان اقول لكى ان التنسيق بيكون حسب التوزيع الجغرافى وطالما لكى طب محافظتك لا يجوز التحويل للابعد
ثانيا المسكن اللى انتى هتاجريه لاثبات محل الاقامة ليس له فائدة لان الاةراق المقدمة بتكون باسم المدرسة الثانوية اللى انتى متخرجة منها
ثالثا لييه التعب ده كله اصبرى وحولى بعد ما تقضى سنة اولى فى محافظتك وحولى للقاهرة

nora2000
27-07-2009, 08:16 PM
هو ينفع بعد اول سنة احول اي طب عادي

ولا لازم بردو سكن وكدا

طبيب عالمى قادم
27-07-2009, 08:21 PM
هو ينفع بعد اول سنة احول اي طب عادي

ولا لازم بردو سكن وكدا
ممكن تحولى بعد اول سنة بس مش هيكون ليكى مدينة ولكن ممكن تنسكنى مدينة السنة اللى بعدها

nora2000
27-07-2009, 08:52 PM
متشكرة جدا لحضرتك

طبيب عالمى قادم
27-07-2009, 09:14 PM
متشكرة جدا لحضرتك
العفو اى خدمة

د/بسمة الاسلام
25-08-2009, 04:23 AM
انا لسه اولى طب عين شمس

ومش عرفة حاجة
برجاء النصيحة

ahmedmohali1
26-08-2009, 11:15 PM
لو سمحت انا كنت عايز اعرف اية النظام الجديد فى طب الاسكندريو
و سمعت كمان انها حتبقى 6 سنين بس من اول السنادى
و ان النظام دة حيطبق من اول السنادى و اسمة integrated
يا ريت شويت تفاصيل

طبيب عالمى قادم
27-08-2009, 05:54 PM
انا لسه اولى طب عين شمس

ومش عرفة حاجة
برجاء النصيحة
السلام عليكم
انا عاوز اقولك يا بسمة ان بجد كل طلبة اولى فى بداية السنة بيكونوا تايهين وهايمين ولكن بجد ده مش عيب العيب انا الواحد يفضل على الوضع ده ولكن ارجو منك الدخول على الموضوع التالى للاستفادة
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=138373

طبيب عالمى قادم
27-08-2009, 05:55 PM
لو سمحت انا كنت عايز اعرف اية النظام الجديد فى طب الاسكندريو
و سمعت كمان انها حتبقى 6 سنين بس من اول السنادى
و ان النظام دة حيطبق من اول السنادى و اسمة integrated
يا ريت شويت تفاصيل
والله بجد مش عندى فكرة عن النظام هناك ولكن ممكن تسال حد من طب الاسكندرية

dr-rana
30-08-2009, 08:56 PM
معلش يا جماعة انا استفساري تقيل شوية

انا لسة ماأخدتش اي كورسات ولا اعرف حاجة عن المصطلحات ممكن تساعدوني

وتقولولي أعمل ايه؟؟

طبيب عالمى قادم
03-09-2009, 08:12 PM
معلش يا جماعة انا استفساري تقيل شوية

انا لسة ماأخدتش اي كورسات ولا اعرف حاجة عن المصطلحات ممكن تساعدوني

وتقولولي أعمل ايه؟؟
يا دكتورة رنا دى مشكلة مؤقتة وعادى u will be master in english

dr-rana
05-09-2009, 07:12 PM
ميرسي دي أمنيتي بجد وربنا يحققها لي لأني نيتي خير وانا داخلة الكلية حبا فيها

بس الخوف بيعمل العمايل

طبيب عالمى قادم
05-09-2009, 07:38 PM
ميرسي دي أمنيتي بجد وربنا يحققها لي لأني نيتي خير وانا داخلة الكلية حبا فيها

بس الخوف بيعمل العمايل
لا ان شاء الله لازم يكون عندك امل وطموح والخوف ده مرحلة مؤقتة بس

dr-rana
06-09-2009, 12:33 PM
دي كمان أمنية تانية ههههههههههه

decent
07-09-2009, 05:23 PM
ازي حضرتك يا طبيب عالمي قادم 0 انا في بداية النتسىق اتحيرت كتير و خفت من الدراسة في طب فكتبت صيدلة 0 و بعد فترة اقتنعت بالطب فحولت .لكن انا كنت عاوزة نبذة مختصرة عن طبيعة المواد في السنة الاولي و كيفية مذاكرتها 0

FRANKENSTEIN
07-09-2009, 05:26 PM
ازي حضرتك يا طبيب عالمي قادم 0 انا في بداية النتسىق اتحيرت كتير و خفت من الدراسة في طب فكتبت صيدلة 0 و بعد فترة اقتنعت بالطب فحولت .لكن انا كنت عاوزة نبذة مختصرة عن طبيعة المواد في السنة الاولي و كيفية مذاكرتها 0

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=59638

شوفي الموكوع دا

dr_super
08-09-2009, 01:22 AM
السلام عليكم شكرا على الموضوع الرائع دة يا دكتور طبيب علمى اسال الله ان يهبك العلم النافع ......
انا جايب بفضل الله 99.8% وانا 901 ع الجمهورية و700 ع العلمى ....
كتبت طب المنصورة والحمد لله جتلى ومن ساعتها وانا قلق جدا عندى بعض الاسئلة...و الافكار الشاردة....

هل ينفع افتح عيادة بعد البكلريوس وانا عندى24 سنة؟؟؟؟ولا لازم اخد ماجستير؟؟
اليس امر طويـــــــــــل جدا ان افتح عيادة وابدا حياتى بعد ال30 عام :(؟؟؟
انا مستعد اتحمل اي مشقة دراسية فى الكلية لانى احب العلم ولكن لية اشتغل بعد ال30 او ال35 وانا ممكن افتح صيدلية فى ال22سنة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟او حتى عيادة اسنان!!!:confused:

هل صدر قرار بان من يفتح عيادة وليس معه ماجستير سوف يسجن؟؟؟

على حسب قانون العرض والطلب الطبيب البشرى لم يعد مرغوب فيه فهناك 205 الف طبيب بمصر ولقد حذر د.سيد حمدى من الالتحاق بالطب لا البطالة القادمة ستكون فيها فما ردك يا دكتر ؟؟؟؟؟؟:confused:
هل البهدله مستمرة لما بعد المتيباذ فالتعيين بيكون فى مناطق بعيدة مثل الواحات سينا....الخ؟؟
انا خايف من ذلك المستقبل المظلم فهل عندكم قبس من نور؟؟؟ شكراااااااااااااااااا

طبيب عالمى قادم
08-09-2009, 04:43 PM
السلام عليكم شكرا على الموضوع الرائع دة يا دكتور طبيب علمى اسال الله ان يهبك العلم النافع ......
انا جايب بفضل الله 99.8% وانا 901 ع الجمهورية و700 ع العلمى ....
كتبت طب المنصورة والحمد لله جتلى ومن ساعتها وانا قلق جدا عندى بعض الاسئلة...و الافكار الشاردة....

هل ينفع افتح عيادة بعد البكلريوس وانا عندى24 سنة؟؟؟؟ولا لازم اخد ماجستير؟؟
اليس امر طويـــــــــــل جدا ان افتح عيادة وابدا حياتى بعد ال30 عام :(؟؟؟
انا مستعد اتحمل اي مشقة دراسية فى الكلية لانى احب العلم ولكن لية اشتغل بعد ال30 او ال35 وانا ممكن افتح صيدلية فى ال22سنة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟او حتى عيادة اسنان!!!:confused:

هل صدر قرار بان من يفتح عيادة وليس معه ماجستير سوف يسجن؟؟؟

على حسب قانون العرض والطلب الطبيب البشرى لم يعد مرغوب فيه فهناك 205 الف طبيب بمصر ولقد حذر د.سيد حمدى من الالتحاق بالطب لا البطالة القادمة ستكون فيها فما ردك يا دكتر ؟؟؟؟؟؟:confused:
هل البهدله مستمرة لما بعد المتيباذ فالتعيين بيكون فى مناطق بعيدة مثل الواحات سينا....الخ؟؟
انا خايف من ذلك المستقبل المظلم فهل عندكم قبس من نور؟؟؟ شكراااااااااااااااااا
ممكن تتبع موضوع ماذا بعد التخرج فى قائمة كلية الطب

dr-rana
08-09-2009, 11:36 PM
كنت عاوزة بعد اذنكو حد يوضحلي طبيعة مادة الهستولوجي

يعني هي أصعب ولا الأناتومي ؟؟

وهل البايو فيها جزء عضوي ولا كلها حيوية ؟؟

wanted-man
09-09-2009, 12:46 AM
أولا يا د/ رنا مفيش اي وجه مقارنه بين الاناتومي والهستولوجي ........الهستولوجي أسهل بكتييييييييير من الاناتومي بل لا تكاد تذكر جنب الاناتومي وممكن مش تحتاجي لكورس قيها طالما هتتابعي المحاضرات والسكاشن بانتظام...وعلى فكرة هي كلها على بعضها ف كتاب واحد عبارة عن 224صفحة بالظبط غير كراسة العملي والشرايح اللي تحت الميكرسكوب..يعني ماده سهلة جدااااااااا دي ساعات فيه ناس بتذاكرها ف اخر شهر قبل الامتحان بس وزمايلي عادي يعني....بس يا ريت الكلام ده ميخلكيش تستهتري بيها ده مجرد لفت نظر مش أكتر....
ثانيا.الهستولوجي ده هو علم الانسجة والخلايا الحية يعني هتتدرسي فيها ان شاء الله كل خلية ف جسم الانسان وشكلها وحجمها وطريقة التغذيةو والهضم والعضيات اللي جواها وشكلهم والميكانيزم(طريقةعمل)كل حاجه ف دول وأماكن تواجدها بالجسم وعمرها كل حاجه تتوقعيها عن الخلية والانسجة العضلية وشكلهم تحت الميكروسكوب الاضوئي والالكتروني ولونها تحت تأثير الصبغة الفلانيه والصبغة الفلانيه يعني باختصار كل حاجه عن الخلية
ثالثا..موضوع البايو..المقطع بايو لوحده يعني حياه او حيوي..يعني الكيمياء الحيوية هي الكيمياء العضوية هيا هيا 99.8%من البايو كيمياء عضوية ومركبات عضويةواماكن وجود هذه المركبات واماكن تأثيرها بالجسم وخواصها....أوك
أتمني مكونش طولت عليكو بس ده كان مجرد توضيح د/رنا وأتمنى الكل يستفيد منه
أخوكم الكبير د/wanted man

طبيب عالمى قادم
09-09-2009, 12:54 AM
أولا يا د/ رنا مفيش اي وجه مقارنه بين الاناتومي والهستولوجي ........الهستولوجي أسهل بكتييييييييير من الاناتومي بل لا تكاد تذكر جنب الاناتومي وممكن مش تحتاجي لكورس قيها طالما هتتابعي المحاضرات والسكاشن بانتظام...وعلى فكرة هي كلها على بعضها ف كتاب واحد عبارة عن 224صفحة بالظبط غير كراسة العملي والشرايح اللي تحت الميكرسكوب..يعني ماده سهلة جدااااااااا دي ساعات فيه ناس بتذاكرها ف اخر شهر قبل الامتحان بس وزمايلي عادي يعني....بس يا ريت الكلام ده ميخلكيش تستهتري بيها ده مجرد لفت نظر مش أكتر....
ثانيا.الهستولوجي ده هو علم الانسجة والخلايا الحية يعني هتتدرسي فيها ان شاء الله كل خلية ف جسم الانسان وشكلها وحجمها وطريقة التغذيةو والهضم والعضيات اللي جواها وشكلهم والميكانيزم(طريقةعمل)كل حاجه ف دول وأماكن تواجدها بالجسم وعمرها كل حاجه تتوقعيها عن الخلية والانسجة العضلية وشكلهم تحت الميكروسكوب الاضوئي والالكتروني ولونها تحت تأثير الصبغة الفلانيه والصبغة الفلانيه يعني باختصار كل حاجه عن الخلية
ثالثا..موضوع البايو..المقطع بايو لوحده يعني حياه او حيوي..يعني الكيمياء الحيوية هي الكيمياء العضوية هيا هيا 99.8%من البايو كيمياء عضوية ومركبات عضويةواماكن وجود هذه المركبات واماكن تأثيرها بالجسم وخواصها....أوك
أتمني مكونش طولت عليكو بس ده كان مجرد توضيح د/رنا وأتمنى الكل يستفيد منه
أخوكم الكبير د/wanted man

جمييييييييييل

wanted-man
09-09-2009, 01:16 AM
ميرسي يا دكتور ...يا رب الجميع يستفيد

wanted-man
09-09-2009, 01:20 AM

بصراحة ده سؤال محير ولكن انا هقول رايى ولكن الامر يرجع لك فى الاخر
يرى البعض ان طب الاسنان اسهل كثيرا من الطب البشرى لييييه؟
اولا \ الطب البشرى احنا بندرس فيه كل حاجة وبنطلع بتخصص واحد
يعنى بندرس انف واذن وباطنة واطفال ونساء وولادة وطب شرعى
والطبيب فى الاخر بيختار تخصص واحد اما طب الاسنان انت عرفت تخصصك من اول يوم

ثانيا \الطب البشرى العملى فيه اصعب من طب الاسنان مثلا فى مادة زى التشريح احنا بنشرح فى الطب البشرى الجسم كله اما فى الاسنان بيشرحواhead +neck فقط

يعنى من الاخر الاسنان اسهل من البشرى بس مش لدرجة كبيرة

الطب البشرى مستقبله فى مصر احسن من حيث الناحية المادية
لييييييييه؟ كل الناس الوقتى اللى بتتعب بتروح لدكتور خارجى مش بتروح المستشفى وخاصة ان سمعة المستشفيات الان فى النازل الا النذر القليل

اما المريض اللى عاوز يخلع درسه ايه اللى هيوديه لعيادة ويدفع كشف بالشىء الفلانى وفيه حاجة اسمها مستشفى يخلع فيها درسه كل الحكاية تذكرة بجنيه

اما طب الاسنان مستقبله فى الخارج احسن بكتيير حيث عمليات الزرع والتجميل والتقويم وغيرده كله الحالة المادية بره مصر احسن من هنا فيدفع الى الذهاب الى عيادات الاسنان بدلا من المستشفات

اما لو جينا ننظر للطب البشرى والاسنان من حيث فترة الدراسة
هتلاقى الطب البشرى7 بالصلاة على النبى اما الاسنان 5

بالاضافة ان خمسة وسادسة طب كل منهم 14 شهر متواصليين يعنى لوانت فى اولى واخر فى تالتة هتةصل انت تالتة واللى كان فى تالتة لسه فى خامسة

اما الاسنان السنة زى اى سنة دراسية عادية

اذا كنت تنظر للاسهل فعليك (من وجهة نظرى) بالاسنان
اذا كنت تنظر للافضل والاشيك فعليك (من وجهة نظرى)بالبشرى

توضيح بسيط يا دكتور (طبيب عالمي)عذرا في خطأ حضرتك وقعت فيه
الطبيب بعد ميخلص الكلية مش بيختار يبقى ده يتبع نظام اخر و هو:::::مجموعك التراكمي على مر ال 6 سنوات يحدد لك التخصص الذي ستكون فيه بأمر الله حاجه زي التنسيق يعني كده من الاخر وليست متروكه للحرية كل واحد يختار انما هي تتبع تنسيق اخر وهو تنسيق الاقسام.....مجرد توضيح فقط يا دكتور
د/Wanted Man
الفرقة الثالثة(طب طنطا)

طبيب عالمى قادم
09-09-2009, 01:49 AM
توضيح بسيط يا دكتور (طبيب عالمي)عذرا في خطأ حضرتك وقعت فيه
الطبيب بعد ميخلص الكلية مش بيختار يبقى ده يتبع نظام اخر و هو:::::مجموعك التراكمي على مر ال 6 سنوات يحدد لك التخصص الذي ستكون فيه بأمر الله حاجه زي التنسيق يعني كده من الاخر وليست متروكه للحرية كل واحد يختار انما هي تتبع تنسيق اخر وهو تنسيق الاقسام.....مجرد توضيح فقط يا دكتور
د/wanted man
الفرقة الثالثة(طب طنطا)
اولا شكرا لحضرتك
ثانيا اها التخصص بيكون حسب التقدير العام التراكمى على مدار 6 سنين وانا فاهم كده بس انا بقول لو ان انسان مثلا جايب تقدير عالى جدا فى الطب ده ادامه الفرصة انه يختار تخصصه يعنى مثلا الاول على الدفعة فى طب ده اى تخصص ان شاء الله هيدخله اماالاول فى اسنان تخصصه واضح من اول يوم
وشكرا ليك

dededodda
09-09-2009, 08:32 AM
انا نفسي اعرف طب الزقازيق ولا اسماعيلية احسن وليه لوسمحت

طبيب عالمى قادم
09-09-2009, 07:42 PM
انا ممكن اقول ليك مميزات كلا من الزقازيق والاسماعيلية
الزقازيق نظام الدراسة فيها زى باقى كليات الطب دراسة على الطريقة المصرية ولكنها مبطبقش اى طرق اخرى سواء امريكية او اخرى وهذا يتيح لك الفرصة انك تحول من كلية طب لاخرى اما بالنسبة للاسماعيلية انت لو دخلتها مش هتعرف تحول لانها بتطبق نظام امريكى يعنى الدراسة فيها تهتم بالجانب العملى اكتر من النظرى والدكتور بيكون فاهخم اكتر الى حد ما ولكن لكى تحول من الاسماعلية لاى جامعة اخرى مش هينغع

dr-rana
10-09-2009, 02:18 PM
شكرا للجميع جزاكم الله كل خييير

roka nabil
13-09-2009, 11:56 PM
بعد اذنكم انا عايزة استفسر عن حاجة وعايزة اتاكد
انا سمعت ان فية قسم جديد داخل طب عين شمس بالفلوس
اللناس الى فرق معاهم غلى درجة او اتنين معلش ممكمن حد يرد علية بسرررررررررررعة
ارجوكم ساعدونى
انا اسفة الاطالة:bosyht9:

dr.nour
14-09-2009, 12:54 AM
:078111rg3::078111rg3::078111rg3:انا فى طب طنطا بس انا سمعت ان الفلوس بتبقى للى عايز معلومات من الدكاترة بعد المحاضرة بس ربنا معاكى

طبيب عالمى قادم
14-09-2009, 01:40 PM
بعد اذنكم انا عايزة استفسر عن حاجة وعايزة اتاكد
انا سمعت ان فية قسم جديد داخل طب عين شمس بالفلوس
اللناس الى فرق معاهم غلى درجة او اتنين معلش ممكمن حد يرد علية بسرررررررررررعة
ارجوكم ساعدونى
انا اسفة الاطالة:bosyht9:
انا فى طب عين شمس بس اول مرة اسمع الكلام ده دلوقتى انا ماظنش ان النظام يبقى كده فى جامعة حكومية

fankoosha
18-09-2009, 09:22 AM
lw sam7t plz ana 3ayza 2a3rf el ta2deer el tarakomy byt7sab ezay??
w howa ana l7ad magmoo3 kam aw ta2der eh 2a2dr 2a7'tar el kesm el ana 3ayzah ??

طبيب عالمى قادم
18-09-2009, 01:36 PM
lw sam7t plz ana 3ayza 2a3rf el ta2deer el tarakomy byt7sab ezay??
W howa ana l7ad magmoo3 kam aw ta2der eh 2a2dr 2a7'tar el kesm el ana 3ayzah ??
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للتقدير التراكمى
اولا نسب التقديرات بمعنى ان 65%=جيد
75%=جيد جدا
85%=امتياز
فمثلا سنة اولى طب من 800 درجة وتانية من 800 درجة لو انا جايب فى السنتين 1500من 1600اذن تقديرى امتياز لانه فوق ال85%
اظن مفيش اسهل من كده
وكذلك على مدار ال6 سنين
بالنسبة بقى لموضوع القسم اللى عاوزاه بيكون حسب التقدير والتخصصات بيكون لها تنسيق على مستوى مصر كلها مثل تنسيق الثانوية العامة
حسب التقديرات يعنى
ارجو ان اكون وفقت فى توصيل المعلومة

Einstein
23-09-2009, 04:47 AM
أنا كنت عايز اسأل على كتابين كنت شوفتهم فى المكتبة امبارح

أول كتاب كان اسمه Biochemistry الاصدار الرابع ( 4th Edition ) وهوا حوالى 160 ريال

وكان مكتوب الكلام دا عن الكتاب

Biochemistry enables students to quickly review assimilate and integrate large amounts of complex information by utilizing powerful visual resources that deliver that focus and clarification needed for mastery of difficult biochemical concepts

تانى كتاب اسمه anatomy and physiology in health and illness وهوا حوالى 120 ريال

الكتابين دول ممكن يفيدوا اللى داخل أولى طب بحاجة

طبيب عالمى قادم
23-09-2009, 01:19 PM
أنا كنت عايز اسأل على كتابين كنت شوفتهم فى المكتبة امبارح

أول كتاب كان اسمه biochemistry الاصدار الرابع ( 4th edition ) وهوا حوالى 160 ريال

وكان مكتوب الكلام دا عن الكتاب

biochemistry enables students to quickly review assimilate and integrate large amounts of complex information by utilizing powerful visual resources that deliver that focus and clarification needed for mastery of difficult biochemical concepts

تانى كتاب اسمه anatomy and physiology in health and illness وهوا حوالى 120 ريال

الكتابين دول ممكن يفيدوا اللى داخل أولى طب بحاجة
السلام عليكم
الموضوع مش مستاهل لده كله الكتب دى اكيد مراجع وهتصعب عليكى لانك لسه جديدة على اللغة وفيه معلومات كتيير هتوهى فيها كانك فى بحر واسع جدا
الموضوع بسيط والله المشكلة فى البداية بس مؤقتة

fankoosha
24-09-2009, 11:28 PM
fhemt what you mean el7amdolelah..thanks so much "طبيب عالمي قادم "" shokran ya doctor

طبيب عالمى قادم
25-09-2009, 01:23 PM
fhemt what you mean el7amdolelah..thanks so much "طبيب عالمي قادم "" shokran ya doctor
not at all

طبيب عالمى قادم
29-09-2009, 02:54 PM
كنت عاوزة بعد اذنكو حد يوضحلي طبيعة مادة الهستولوجي

يعني هي أصعب ولا الأناتومي ؟؟

وهل البايو فيها جزء عضوي ولا كلها حيوية ؟؟
مادة الهستولوجى من اسهل المواد وهى علم دراسة الانسجة الحية ودراسة الخلايا وان شاء الله سهلة بس محدش يستهين بيها

خريف فى قلبى
02-10-2009, 03:45 PM
جزاك الله خيرا

maryam.s
04-10-2009, 12:01 AM
طيب حضرتك ممكن اعرف
احنا فى بنىسويف كتاب البيو بتاع دكتور عماد كده
اما اختى فى القصر كان عندها كتاب دكتور رشيد وهو مستفيض قوى
السؤال بقى الاحسن لو انا عايزة افهم كوس اذاكر من كتاب دكتزر رشيد واراجع قبل الامتحانات مثلا من كتاب بتاع دز عماد اللى يعتبر الدكتور عدنا بيشرحه بالظبط
وصحيح هو الدكتور مع نفسه فى الشرح يعنى مش لازم بترتيب الكتاب؟؟ يعنى اللى مش قاله ده(النهاردة وهو بيشرح يعنى ساب اغلب التشابتر الاول وشرح التانى) ده بقى مش هيقوله واحنا نبقى نقراه يعنى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
ومعلش سؤال اخير هو الاميركان سيستم احسن ولا ااااااااا؟وليه معمول فى الاسماعيلية بس؟؟
والله المستعان
وجزاكم الله خيرا ع مجهوداتكم العظيمة معنا ديه
بجد جزاكم الله خيرا

طبيب عالمى قادم
04-10-2009, 09:07 PM
طيب حضرتك ممكن اعرف
احنا فى بنىسويف كتاب البيو بتاع دكتور عماد كده
اما اختى فى القصر كان عندها كتاب دكتور رشيد وهو مستفيض قوى
السؤال بقى الاحسن لو انا عايزة افهم كوس اذاكر من كتاب دكتزر رشيد واراجع قبل الامتحانات مثلا من كتاب بتاع دز عماد اللى يعتبر الدكتور عدنا بيشرحه بالظبط
وصحيح هو الدكتور مع نفسه فى الشرح يعنى مش لازم بترتيب الكتاب؟؟ يعنى اللى مش قاله ده(النهاردة وهو بيشرح يعنى ساب اغلب التشابتر الاول وشرح التانى) ده بقى مش هيقوله واحنا نبقى نقراه يعنى ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
ومعلش سؤال اخير هو الاميركان سيستم احسن ولا ااااااااا؟وليه معمول فى الاسماعيلية بس؟؟
والله المستعان
وجزاكم الله خيرا ع مجهوداتكم العظيمة معنا ديه
بجد جزاكم الله خيرا
يجب الاخذ فى الاعتبار اننا نهتم بالكيف وليس بالكم فمعنى ان تاب دكتورك فى بتى سويف صغير مش فيه كلام كتيير دا مش دليل على انك مش هتفهمى انا شخصيا فى عين شمس لما كنت فى اولى كان الكتاب بتاعنا مش كبير قوى بس بجد مع متابعة المحاضرات وكتابة الزيادة اللى بيقولها الدكتور فى المحاضرة يكون كفاية انك تفهمى ومش معنى ان كتاب كبير يكون لبفهم فيه احسن ولكم خذى فى الاعتبار الكيف وليس الكم

ونصيحة بلاش ترجعى لكتب القاهرة لان مادة زى الكيمياء الحوية متقسمة على سنتين اولى وتانية وكل كلية ليها نظامها فى توزيع الشباتر على السنتين

وفعلا الدكتور ممكن يشرح شابتر قبل شابتر بس تقريبا بيكون فى اخر السنة وهو مش بيعمل بمزاجه لان ده رئيس القسم اللى بياكد عليه

ثالثا بالنسبة للنظام الامريكى (على ما اسمع والعلم لله) ان الطبيب بيطلع الى حد ما فاهم اكتر من النظام العادى لان معظم الدراسة بتاعتهم عملية اكتر ما هى نظرية

ولكن على ما اعرف واسمع ان طبيب النظام العادى بيحصل معلومات اكتر من الطبيب التانى

مبروك عليكى كلية الطب وعقبال اما تكونى طبيبةبارعة

maryam.s
06-10-2009, 12:57 PM
يجب الاخذ فى الاعتبار اننا نهتم بالكيف وليس بالكم فمعنى ان تاب دكتورك فى بتى سويف صغير مش فيه كلام كتيير دا مش دليل على انك مش هتفهمى انا شخصيا فى عين شمس لما كنت فى اولى كان الكتاب بتاعنا مش كبير قوى بس بجد مع متابعة المحاضرات وكتابة الزيادة اللى بيقولها الدكتور فى المحاضرة يكون كفاية انك تفهمى ومش معنى ان كتاب كبير يكون لبفهم فيه احسن ولكم خذى فى الاعتبار الكيف وليس الكم

ونصيحة بلاش ترجعى لكتب القاهرة لان مادة زى الكيمياء الحوية متقسمة على سنتين اولى وتانية وكل كلية ليها نظامها فى توزيع الشباتر على السنتين

وفعلا الدكتور ممكن يشرح شابتر قبل شابتر بس تقريبا بيكون فى اخر السنة وهو مش بيعمل بمزاجه لان ده رئيس القسم اللى بياكد عليه

ثالثا بالنسبة للنظام الامريكى (على ما اسمع والعلم لله) ان الطبيب بيطلع الى حد ما فاهم اكتر من النظام العادى لان معظم الدراسة بتاعتهم عملية اكتر ما هى نظرية

ولكن على ما اعرف واسمع ان طبيب النظام العادى بيحصل معلومات اكتر من الطبيب التانى

مبروك عليكى كلية الطب وعقبال اما تكونى طبيبةبارعة
شكرا جدا لرد وتشجيع حضرتك
وان شاء الله الواحد يجتهد ويكون عند حسن ظن اللى حواليه
معلش سؤال اخير
هو لوانا هحضر محاضرات وفاهمة كويس من الدكاترة
يستحسن ما اسمعش محاضرات لدكاترة تانيين(يعتبر يعنى تضييع وقت) ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
والعكس يعنى؟؟؟؟؟
وجزاكم الله خيرا

طبيب عالمى قادم
06-10-2009, 07:25 PM
شكرا جدا لرد وتشجيع حضرتك
وان شاء الله الواحد يجتهد ويكون عند حسن ظن اللى حواليه
معلش سؤال اخير
هو لوانا هحضر محاضرات وفاهمة كويس من الدكاترة
يستحسن ما اسمعش محاضرات لدكاترة تانيين(يعتبر يعنى تضييع وقت) ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
والعكس يعنى؟؟؟؟؟
وجزاكم الله خيرا

هو مش يعتبر تضيع وقت لان الدكتور ممكن يضيف معلومة زيادة وممكن كمان لو دخلتلا ليه فى الشفوى يسالك فيها وغالبا ده بيحصل ان الدكتور بيضيف معلومة فى المادة ويسال فيها فى الشفوى بس مش تحضرى محاضرات زيادة ممكن تحضرى فى وقت مثلا بين المحاضرات والسكاشن او وقت تكونى فيه فى الكلية مش عندك حاجة وبتنتظرى محاضراتك

timo mido
06-10-2009, 07:32 PM
كان ليا تعليق علي نقطه الامريكان سيستم

علي فكره احنا بناخد نفس المعلومات + العملي اللي من اول سنه في المستشفي

طبيب عالمى قادم
07-10-2009, 12:21 AM
كان ليا تعليق علي نقطه الامريكان سيستم

علي فكره احنا بناخد نفس المعلومات + العملي اللي من اول سنه في المستشفي
على فكرة انا عاجبنى النظام ده لانه بيعلم الطالب يشغل ايده وعقله من اول سنة :022yb4:

maryam.s
07-10-2009, 01:59 AM
هو مش يعتبر تضيع وقت لان الدكتور ممكن يضيف معلومة زيادة وممكن كمان لو دخلتلا ليه فى الشفوى يسالك فيها وغالبا ده بيحصل ان الدكتور بيضيف معلومة فى المادة ويسال فيها فى الشفوى بس مش تحضرى محاضرات زيادة ممكن تحضرى فى وقت مثلا بين المحاضرات والسكاشن او وقت تكونى فيه فى الكلية مش عندك حاجة وبتنتظرى محاضراتك
ما هو حضرتك المشكلة ان فى طب بنى سويف مفيش حتة
وقت بين المحاضرات
والكلام ده
هى محاضرة واحدة فى اليوم ومعاها سكشن يتيم يعنى نروح 9 لو اخرونا قوى نرجع 2 بس كده
بمعنى ان اللى بياخدكورسات او بيسمع محاضرات مش هيحضر والعكس
لانه اسهله واوفر فى الوقت مش اكتر
فهل فعلا كده صح ؟؟؟؟؟
وصحيح الدكتورة بتاعة الانجليزى كانت بتقول انا نظامى هيكون مختلف السنة ده
حضور اقل من
75% للطالب يمنعه من الامتحان
كتاب مش عارفة يه جديد تاخدوه من مكتبة(هتقولنا اسمها ا ش ا)
وكلام كتير كده اللى قبلينا بيقولوا ديه اسطوانة(معلش عاللفظ بس هما اللى بيقولوا كده) بتكررها كل سنة وفى الاخر بنصورلنا كام ورقة ومش بنجيب الكتاب او نحضر محاضرات حتى وبننجح
هل الكلام ده برده صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وجزاك الله خيرا بجد
------------------------------------------
وياريت اعرف من حضرتك يا تيمو ينفع التحويل للامريكان سيستم ده من بعد اولى
ولا بمعنى اصح ايه نظام التحويل هناك ؟؟؟؟؟؟؟
ولكم جزيل الشكر

timo mido
07-10-2009, 07:20 PM
------------------------------------------
وياريت اعرف من حضرتك يا تيمو ينفع التحويل للامريكان سيستم ده من بعد اولى
ولا بمعنى اصح ايه نظام التحويل هناك ؟؟؟؟؟؟؟
ولكم جزيل الشكر
[/quote]

لأ مينفعش التحويل من بعد اولي
لأن احنا ما بنخدش مواد زيكوا

احنا بناخد مشكله بندرسها من كل الجوانب فسيولوجي واناتومي وهستولوجي وكل حاجه

يعني كل حاجه داخله في بعض عشان كده التحويل بيبقي غير مناظر يعني لو عايزه تحولي هترجعي اولي تاني

sally khaledsy
10-08-2011, 05:34 PM
معلش كان عندى سؤال ....انا حبا طب بشرى جدا جدا ....صحيح خايفة من سنواته الطويله والشغل بس حباه ....انا جايبه مجموع طب بشرى ...فكنت عايزة اسال هوه امتى ممكن اشتغل فى مستشفى خاص بعد 7 سنين ولا لازم ادرب اكتر فى المستشفى الحكومى ....و تانى حاجة معلش هوه انى احسن بشرى عين شمس ولا القاهرة و كنت عايزة اعرف هوه المنهج هيختلف بين الجامعتين ولا هوه هوه ...