مشاهدة النسخة كاملة : فضيحة مشروبات الكولا ..

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 09:50 PM
فرضت 12 ولاية هندية على الاقل حظرا شاملا او جزئيا على مبيعات المشروبات الغازية بعدما اعلن مركز العلوم والبيئة ان عينات منتجات الكوكا والبيبسي تحتوي على مبيدات حشرية مضرة اعلى 24 مرة من المعدل الطبيعي الذي حدده مكتب القياسات الهندية. وقال المركز في تقريره ان «كل عينة بها كمية من السموم كافية ـ على المدى الطويل ـ للتسبب في اصابة الاشخاص بالسرطان والحاق الضرر بالجهازين التناسلي والعصبي، وعيوب خلقية في المواليد واضرار كبيرة بجهاز المناعة». وذكر التقرير انه .....

اجري اختبارات على 57 عينة من 11 منتج للمشروبات الغازية من صنع «كوكا كولا انديا» و«بيبسيكو انديا». وعثرت على «مزيج من ثلاثة الى خمسة انواع من المبيدات». وفي بعض العينات ـ كوكا كولا بالذات ـ كان مستوى المبيد «ليندين» يتعدى معدل مكتب القياسات الهندية بـ 140 مرة. وأدى التقرير الذي صدر في مطلع شهر أغسطس (آب) الحالي الى عاصفة من الاحتجاجات عبر الهند مما أدى الى اجراء تحقيق برلماني. وعقب التحقيق اوقف البرلمان الهندي بيع البيبسي والكولا في كافيتريا البرلمان بينما طالب العديد من البرلمانيين حظر البيع. وفي الوقت نفسه، اصدرت المحكمة العليا الهندية اوامرها للشركتين بإمدادها بمعلومات عن التكوين الكيميائي والمكونات.

وذكر شرياس باتل المحامي في مكتب «فوكس ماندال ليتل» انه «اذا لم تلتزما، فإن من حق المحكمة حظر المبيعات. ولكن لن يقدم احد اسرار تركيبة تعود الى 120 سنة، ولاسيما في بلد مثل الهند. لانه من الممكن ان يصنعها شخص بنفسه». والمعروف ان تركيبة كوكا كولا الاصلية، طبقا لسياسة الشركة، محفوظة في قبو مصرف في اتلانتا. ويعرف اثنان فقط من المديرين ـ محظور عليهما السفر على نفس الطائرة ـ سر التركيبة. وكان قد تم العثور على حشرات ميتة في زجاجة كوكا مغلقة وعلى عازل في زجاجة بيبسي مغلقة هي الاخرى. وقد اصدر القضاء الهندي غرامة على شركة بيبسي قيمتها 2200 دولار و2600 دولار على كوكا كولا.

ورفضت كوكا كولا وبيبسي دراسة مركز العلوم والبيئة، وقالت ان مشروباتها هي «آمن مشروبات يمكن شربها اليوم». وقال عصيم بارخ نائب رئيس «كوكا انديا» ان المركز ليس مختبرا معتمدا». وقالت سونيتا ناران مديرة المعهد «لسنا ضد كوكا وبيبسي. كل المشروبات الغازية المباعة في الهند تحتوي على نسبة عالية من المبيدات. ولكن التركيز على كوكا كولا وبيبسي يرجع الى ان الشركتين يسيطران على 90 في المائة من السوق. المعركة الان مع الحكومة الهندية التي تعتبر لوائحها متاهة غامضة من التعريفات التي ليس لها أي معنى. وهذه معركة لوضع ضوابط. اذا كانت الحكومة تتعامل مع شركة كبيرة وقوية يمكنها التهرب من تهمة ال***، فهي لا تدعم الثقة في قدرتها على التعامل مع مجالات اخرى في قطاع الاغذية. وتجدر الاشارة الى ان هذه ليست المرة الاولى التي تواجه فيها كوكا كولا وبيبسي اتهامات في الهند بوجود نسب كبيرة من المبيدات في مشروباتهما. فقبل ثلاثة اعوام، كشفت دراسة لمركز العلوم والبيئة عن اتهامات مشابهة. وفي ذلك الوقت انخفضت مبيعات كوكا كولا وبيبسي لعدة اشهر، ولكنها عادت للزيادة مرة اخرى. وقد انخفضت المبيعات هذه المرة أيضا. ويبذل مسؤولون كبار في الشركتين كل ما في طاقتهم لاقناع المستهلك بأن النوعية الجيدة تحتل مرتبة الاولوية ـ ذلك عن طريق الاعلانات في الصحف الى دفع عدد من نجوم السينما والرياضة للتحدث عن المنتجات.

كما طلبت كوكاكولا من المستهلكين الاتصال بها، بينما ادعت بيبسي ان المشروبات الغازية اكثر سلامة من مواد غذائية اخرى مثل البيض والأرز والتفاح. وفي الوقت نفسه اجرت شركة كوكا كولا اختبارات على عينات لمنتجاتها مثل كوكا كولا وثامبس اب وسبرايت وفانتا وليمكا في مختبرات العلوم المركزية في لندن. وأفاد تقرير المركز بأنها سليمة تماما وتلتزم بأكثر لوائح السلامة تشددا. غير ان مديرة مركز العلوم والبيئة نارين شككت في اجراء الشركة لاختبارات في لندن بدلا من الهند. وتحدت الشركة بخصوص النتائج بقولها «نحن نعرف ما فعلناه ونعرف ما عثرنا عليه. العينات التي اختبرت في مختبر لندن مقدمة من الشركة بينما حصلنا على العينات التي اجرينا عليها اختباراتنا، من السوق».

COoL HEaRT
07-09-2006, 09:54 PM
شكرا بات مان ع المعلومات
انا اكتر حاجه بشربها بعد الماء البيبسى يعنى ...........................

Miss_CaR!zma
07-09-2006, 09:55 PM
الله يكرمك يا بسام
والله برد وفى فى ايدى بيبسى :unsure: :unsure:

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 09:56 PM
هههههههههههههههههههههههههههههه

شكرا هند وشكرا دريمز غ\ع المرور
انا الحمد لله مبشربش غير ميه وشاي ونسكافيه وساعات قهوه

القطة الروشة
07-09-2006, 09:57 PM
شكرا يا بيسو
انا الحمد لله مقاطعة الحاجة الساقعة خالص

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 10:01 PM
شكرا ندي ع المرور
هههههههههه
والاحسن تقاطي الحاجه الساقعه والساخنه ومتشربيش غير ميه

القطة الروشة
07-09-2006, 10:04 PM
هعمل بنصحتك وبعدين احنا مش قولنا ندى ده كان زمان

COoL HEaRT
07-09-2006, 10:04 PM
لالالالالالالا كمان الميه قاطعها وخلص نفسك ده كلها امراض وحاجات ما يعلم بيها الا ربنا

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 10:07 PM
ع فكره ميه النيل بتسبب فيروس سي

وفشل كلوي وكل امراض الكبد سببها المياه

ع فكره ميه النيل بتسبب فيروس سي

وفشل كلوي وكل امراض الكبد سببها المياه

اه ندي دا كان زمان دلوقتي اقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه ندي دا كان زمان امال دلوقتي اقول

COoL HEaRT
07-09-2006, 10:08 PM
ربنا يطمنك

joker_zoom
07-09-2006, 10:11 PM
انا لسه مطفيها حالا
ربنا يستر

القطة الروشة
07-09-2006, 10:12 PM
ندى مش اسمى الحقيقى
انا بحب اسمى جدا بس مش عارفة هو حلو ولا............
عموما انا اسمى نورهان
وقولولى الى انتوا عاوزينه

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 10:14 PM
لا اسم نورهان احلي
شكرا ع المرور نورا

القطة الروشة
07-09-2006, 10:17 PM
الللللللللللللف شكر
وهم بينادولى نورا فعلا
على فكرة يا دريمز ميه النيل ملوثة بس مش لدرجة الخطورة بس بتسبب امراض زى ما قال بسام

FRANKENSTEIN
07-09-2006, 10:20 PM
نسبه كبيره من الشعب المصري عندها امراض ف الكبد والنسبه دي تكاد تقارب 50%
والسبب هو ميه النيل

القطة الروشة
07-09-2006, 10:25 PM
فعلا والى يدل على كدة المستشفيات الى مش قادرة تستوعب الكمية الكبيرة دى من العيانين
وعيادات الدكاترة الى محدش يقدر يعدها
انا اختى كانت مسافرة وكانت بتكشف العيادة شقتين وهى كانت رقم 45 بس علشان المعرفة
والعيانين الى كانوا هناك كانوا اكتر من 150 واحد وفى الى كان واقف

ahmed monsif
07-09-2006, 10:29 PM
السلام عليكم
والله الموضوع هايل
لكن هل هانقدر نستغني عن البيبسي والكولا
زي بالضبط مانقدر ماناكلش في يوم من عند كنتاكي او نبطل اكل بروجر ومالتي زينجر
او بمعني اصح المدخنين يقلعوا عن التدخين
ياسيدي الفاضل اية في حياتنا مابيجيبش سرطان
العنب المهرمن ولا المانجو اللي بقت باتنين جنيه وكبيرة جدا حاجة غريبة انا كنت بشوف المانجو دي الكيلو ب14 و30 وحاجات غربية كدة يمكن دي مانجو من نوع جديد ماركة السنة دي
وطبعا مين مابياكلش البطيخ غيري البطيخة تفتحها كلها بذر صغير دليل علي انها ماستوتش اصلا ولسة نبتة صغيرة
واخيرا حسبنا الله ونعم الوكيل

القطة الروشة
07-09-2006, 10:33 PM
احنا ممكن فعلا منقدرش نستغنى عن الحاجات دى
لكن لازم التنبيه وممكن نحاول مش ممكن نقدر نستغنى عنها
هى ممكن تكون صعبذ ان احنا نستغنى عن الحاجات دى

am_online5
26-09-2006, 11:41 AM
انت كدا طمنتي علي نفسي
انا اكتر حاجة بشربها البيبسي
يمكن اكتر من المية
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟