مشاهدة النسخة كاملة : تجمع طلبة تجارة "جامعة حلوان" 2009/2010

الصفحات : [1] 2

hoky70
29-07-2009, 03:07 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

تجارة حلوان من البداية الى النهاية

قمت انا واخى العضو alfares

بوضع هذا الموضوع ليكون دليل للطلاب الجدد

تعريف الكاتب : alfares w hoky70 تانيه تجارة حلوان

اولا : مميزات وعيوب تجارة حلوان

1: اذاكنت زى حالتنا كدة من سكان ما بعد البحار فهتاخد حوالى 31 محطة فدة بيبقى فى البداية من اصعب ما يكون بس بعد كدة مبتحسش بية هى عملية تعود بس.

2:بالنسبة للجامعة عامة فهى بتحس انى هى فاضية مش اوى بس عشان هى كبيرة جدااا.

3: من مشاكل الجامعة انك برة باب الجامعة مفيش اى حاجة حلوة لازم تنزل حلوان عشان تحس بالحياة ( عشان تجيب الملازم كمان)

4: اذاكنت من اللى اكتب عليهم انى يخدة محاضرت فى مدرج 17 فاتجة الى الله والدعاء بالرحمة

5: الجامعة مميزاتة كتيرة متخد هاش من المنظر وكلية تجارة جميلة جدا

ثانيا: المقررات الدراسية لكل من

الفرقة الأولى عام

الفصل الدراسي والمقررات

الفصل الدراسى الأول:

• أصول محاسبة )1)

• أصول الإدارة

• أصول الاقتصاد

• مبادئ القانون

• رياضيات الأعمال

• دراسات تجارية بلغة إنجليزية

• مبادئ علم السياسة

الفصل الدراسي الثاني:

• أصول محاسبة (2)

• تطوراقتصادي وتحليل وموارد اقتصادية

• التحليل الاقتصادي الجزئي

• الإدارة العامة

• السلوك الإداري

الفرقة الثانية عام

الفصل الدراسي والمقررات

الفصل الدراسي الأول:

• المحاسبة في شركات الأشخاص

• إدارة الإنتاج والعمليات

• التحليل الاقتصادي الكلي

• إدارة التسويق

• مبادئ الإحصاء

• قانون الأعمال

الفصل الدراسي الثاني:

• محاسبة شركات الأموال

• إدارة الأفراد

• رياضيات الاستثمار والتجارة الخارجية

• اقتصاديات النقود والبنوك

• اقتصاديات التجارة الخارجية

• دراسات تجارية باللغة الإنجليزية

• علاقات دولية

تبدأ من الفرقة الثالثة اختيار التخصص وتنقسم الى

-قســــــم المحاسبــة.

-قسم الاقتصاد والتجارة الخارجية.

-قســـــم إدارة الأعمـــال.

-قســـــم العـــلوم السياسية.

-قسم الرياضة والتأمين والإحصاء التطبيقي.

ملحوظة : هناك قسم نظم المعلومات ومقرة بالذمالك وما يقال حديثا انة يتم القبول فية من الفرقة الاولى ببعض الشروط التي تضعها الكلية كل عام.

ثالثا: مصاريف الكلية بالنسبة للفرقة الأولى

بالنسبة للسنة اولى انتظام حوالى 227

بالنسبة للسنة اولى انتساب حوالى 527

بالنسبة للسنة اولى للغات يتم اضافة مبلغ 3000 جنية على المصاريف الأساسية

رابعأ : بعض صور الجامعة

http://i279.photobucket.com/albums/kk152/mohamedfox89/230620081767.jpg

اخيرا

اي عضو عندة اي استفسار عن اي حاجة ( سير الدراسة / محاضرات / سكاشن / ملازم )

انا والفارس في الخدمة بأذن الله

هذا الموضع مبني على مجهود العبد لله واخي العزيز الفارس كل الشكر والتقدير لة

تم بحمد الله

mahmoud_khedr
29-07-2009, 07:22 AM
لو سمحت انا كنت عايز اسأل على قسم نظم معلومات عايز اعرف كل حاجه عنه مميزات وعيوب ولو ليه شروط ياريت اعرف ايه هي وجزاك الله خيرا

kimostar
29-07-2009, 06:21 PM
اولا احب اشكركم على التوبيك الجميل ده
وثانيا : كنت عايز اعرف هو المجموع الاعتبارى اللي بتقبل منه تجارة انجلش بيبقي كام وعدد الطلاب اللي بيتقبلو كام
ثالثا : ايه اللى بيتم تدريسه في قسم الــ bis و ايه مصاريفه
وبكرر شكري

hoky70
29-07-2009, 07:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أولا : بالنسبة لقسم نظم المعلومات bis فأنا جبت الرابط من الموقع الرئيسي لكلية التجارة وادارة الأعمال وهتلاقي فية كل ما يتعلق بهذا القسم وشرووط الالتحاق بة هذا العام 2009

http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/indexAr.php?page=BISAr (http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/indexAr.php?page=BISAr)

ثانيا : بالنسبة للمجموع الاعتباري لتجارة انجلش فدة بيتحدد كل سنة باختلاف بسيط وتقريبا بيبقا شروطة زي شروط نظام bis وان شاء الله هيبدأ تنسيق القبول في نظام bis وشعبة اللغات يوم 5/8/2009

ودي بعض شروط هذا العام

1- أن يكون الطالب حاصلا على شهاده الثانويه العامه عام 2009 .
2- أن لا يكون الطالب منتسبا أو باقيا للإعاده .
3- الحصول على 80% على الآقل من الدرجه النهائيه فى ماده اللغة الإنجليزية
ويفضل خريجى المدارس التى تكون اللغة الآجنبية الآولى هى اللغة الإنجليزية .
4- الحاصلون على شهاده الثانوية الإنجليزيه (IGCSE) بشرط الحصول
على تقدير (C) على الآقل فى مادة اللغة الإنجليزية .
5- الحاصلون على شهاده دبلوم مدارس الثانويه الآمريكيه (Diploma high school)
بشرط الحصول على تقدير (C) على الآقل فى مادة اللغة الإنجليزية.
6- أن يكون التفضيل عند قبول الطلاب فى ضوء الآعداد التى يقرها المجلس الآعلى للجامعات
على اساس المجموع الإعتبارى للدرجات الحاصل عليها الطالب والتى تحسب كالتالى
(مجموعالثانويه العامه"بدون ايه حوافز" + درجه مادة اللغة الإنجليزية + درجه مستوى رفيع لغة انجليزية إن وجد).
7- أن تكون أسبقيه القبول من بين الطلاب المرشحين للكليه مباشرة من مكتب التنسيق ويكون
قبول الطلاب المحولين من جامعات أخرى فى حالة وجود أماكن شاغره على نفس الآساس السابق فى حدود العدد المتبقى من المرحله الأصليه "السابقة".

تمنياتي بالتوفيق

mahmoud_khedr
29-07-2009, 08:56 PM
انا اقصد يا جماعه قسم نظم المعلومات الإداريه (http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/index.php?page=MISAr) اللى على الموقع الالكترونى مش تجاره انجلش هو على الموقع مش مكتوب ليه اى شروط ده اللينك بتاع القسم من الموقع http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/index.php?page=MISAr
ياريت حد يفهمنى ايه شروط القسم ده لو فى اى شروط

hoky70
29-07-2009, 09:50 PM
انا اقصد يا جماعه قسم نظم المعلومات الإداريه (http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/index.php?page=misar) اللى على الموقع الالكترونى مش تجاره انجلش هو على الموقع مش مكتوب ليه اى شروط ده اللينك بتاع القسم من الموقع http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/index.php?page=misar
ياريت حد يفهمنى ايه شروط القسم ده لو فى اى شروط

بالنسبة لقسم نظم المعلومات الادارية الأعداد فية قليلة شوية وكمان المعلومات بردة عنة قليلة شوية وكنا بنسمع ان شروطة في السنين الي فاتت انك تجيب تقدير جيد في اولى وتانية بس السنادي الناس الي راحت تختار القسم دة سمعو بردك ان الشروط بتاعتة اتلغت فاحسن حاجة انك لو داخل الفرقة التالتة تسئل في الشئون وهما هيقولوك الشروط الجديدة بتاعتة لان كل سنة بتختلف اما لو انتا داخل اولى فتوكل على الله ومتخفش الاقسام في حلوان قدامك كتيرة واكتر مجالات شغل بتبقا في قسم محاسبة في المرتبة الاولى يليها الاقسام الاخرى واشهرها ( ادارة / خارجية ) وبالتوفيق ان شاء الله

black love
29-07-2009, 10:02 PM
انا داخه تجاره عين شمس
ونفسي نفسي

اجي حلوان
بس صدمونى ولاد امضايقه وقالولي مينفعش عشان بره الموقع ااجغرافي بتاعي
انا جايباه 87
وكان مفسي احول حوان و حتى انتساب

ALFARES
29-07-2009, 10:33 PM
انا داخه تجاره عين شمس
ونفسي نفسي

اجي حلوان
انا جايباه 87

انتى عارفة لو فى تحويل مكنتيش هتحولى بالكلام اللى انتى بتقولية دة بهزرر والله كنتى هتنورينا واعتبرى نفسك فى حلوان واكتر

عمروو
29-07-2009, 11:56 PM
انا داخه تجاره عين شمس
ونفسي نفسي

اجي حلوان
انا جايباه 87

طب و مالها عين شمس انا الحمد لله جاتلى تجارة عين شمس و الكلية تمام و حلوة و جامدة و التقديم على فكرة يوم الاحد ان شاء الله و هتلاقينى هناك ان شاء الله مستنيكى و انتى داخلة تقدمى و هنشوف
سلام.....

hoky70
30-07-2009, 01:29 AM
ارجو ان لا يخرج الموضوع عن الهدف الاساسي له وهو الافادة للي عندة اي سؤال او استفسار عن ما يتعلق بتجارة حلوان واحنا هنجاوبة باذن الله تعالى

الاءامين
30-07-2009, 06:29 PM
انا لسه مقدمة تجارة انتساب وعايزة اعرف لوجالى تجارة انتساب عين شمس اعرف احول فى نفس اللحظة تجارة انتساب حلوان ولا مافيش تحويل للانتساب

ricky
30-07-2009, 11:14 PM
ممكن سؤال هيا تجارة انتساب حلوان تفتكر تاخد 73 ولا لا ياريت تتمني وشكرا ليك علي الموضوع وجزاك الله كل خير

ricky
30-07-2009, 11:23 PM
انا لسه مقدمة تجارة انتساب وعايزة اعرف لوجالى تجارة انتساب عين شمس اعرف احول فى نفس اللحظة تجارة انتساب حلوان ولا مافيش تحويل للانتساب
طب الاء هوا انتي جايبة كام عشان انا كاتب تجارة انتساب زيك بس حاسس اني مش هقبل

hoky70
31-07-2009, 01:11 AM
هي انتساب السنة الي فاتت كانت واخدة في حدود 79 % ازيد او اقل نسبة بسيطة بس تقريبا السنادي هتفرق شوية يعني ممكن تقل من 1 الى 2 % اما بالنسبة للتحويل فلي بيتقال ان جامعة ( عين شمس و القاهرة وحلوان ) نطاق جغرافي واحد وعشان يتم التحويل لازم يبقا برا هذا النطاق والله اعلم اية الجديد السنادي
تمنياتي بالتوفيق

sendrlavig
01-08-2009, 12:11 AM
هى تجارة خارجيه دى قسم ولا ايه انا مش فاهمه ومصاريفها زى التجارة العاديه ولا ليها مصاريف زى انجلش ومطلوبه كشغل ياريت حد يفيدنى

hoky70
01-08-2009, 01:18 AM
هى تجارة خارجيه دى قسم ولا ايه انا مش فاهمه ومصاريفها زى التجارة العاديه ولا ليها مصاريف زى انجلش ومطلوبه كشغل ياريت حد يفيدنى

بصي حضرتك تجارة حلوان فيها قسم ( خارجية ) ودة بتتخصصي فية من الفرقة الثالثة اما اول سنتين فبيبقو عادي زي اي تجارة جامعة تانية مع اختلاف المواد وبالنسبة لمصاريف القسم فهو مصاريفة عادية زي باقي الاقسام اما بالنسبة لمجالات الشغل فالميزة ان حلوان فقط هي الي فيها القسم دة فالعدد بيبقا قليل والفرصة اكثر ولكن هذا القسم ياتي في المرتبة الثالثة على حد التقريب بعد قسمي ( محاسبة / ادارة اعمال ) ولكن زي مقولتلك حلوان الوحيدة الي فيها قسم خارجية وفرص العمل متواجدة باذن الله تمنياتي بالتوفيق.

لمضة بس عسل
02-08-2009, 11:36 PM
يا جماعه انا كنت فى ثانوى سياحه وفنادق 3 سنوات والحمد لله نجحت وجبت 76.2 وجالى فى التنسيق كليه تجارة حلوان وكليه تربية حلوان وتجارة انتساب حلوان وكتبتهم اول الرغبات ياريت يا جماعه حد يقلى انا ممكن يقبلونى ولا لاء وده اميلى الى يعرف حاجه ممكن يقلى ارجوكم ***********

JOUDI ANA
03-08-2009, 12:11 AM
يعنى انا عاوزه افهم حاجه دلوقتى تجارة نظم ومعلومات فى حلوان بس ولا ايه
وبتبقى من تالته ولا من اولى
اصل انا اتقبلت فى تجاره عربى عين شمس وبفكر فى نظم ومعلومات
انتوا ايه رايكو وانه احسن؟

ALFARES
03-08-2009, 12:12 AM
يا جماعه انا كنت فى ثانوى سياحه وفنادق 3 سنوات والحمد لله نجحت وجبت 76.2 وجالى فى التنسيق كليه تجارة حلوان وكليه تربية حلوان وتجارة انتساب حلوان وكتبتهم اول الرغبات ياريت يا جماعه حد يقلى انا ممكن يقبلونى ولا لاء وده اميلى الى يعرف حاجه ممكن يقلى ارجوكم dodo.deadlove***********

انا شاء الله هتقبلى هى السنة اللى فاتت انتساب خدت من حوالى 78 بس السنة دى التنسيق قل فان شاء الله تقبلى وربنا يوفقك

عمرو ع
03-08-2009, 09:22 AM
طيب انا جاتلى تجاره بنها وانا المفروض انى بدرس اربع مواد فى التيرم الاول واربعه فى التيرم التانى لو سمحت ليا سؤالين
س1 لو جاتلى تجاره انجلش بنها وقعدت اول سنه وجبت تقدير احول واشيل كام ماده؟ولو حولت هاحول انجلش زى مانا والا عربى؟
س2 لو انا مقبلتش انجلش فى بنها وحولت حلوان برده بعد اول سنه اشيل كام ماده انا سمعت انكم بتدرسوا 12 ماده وانا بدرس 8 طيب يرضى مين انى اشيل 4 مواد فى سنه وانتوا بسم الله ما شاء الله فى السنه مش اقل من 12 يعنى 12 و4 يبقى 16 يا سلام عنى ما حولت

ALFARES
03-08-2009, 04:18 PM
طيب انا جاتلى تجاره بنها وانا المفروض انى بدرس اربع مواد فى التيرم الاول واربعه فى التيرم التانى لو سمحت ليا سؤالين
س1 لو جاتلى تجاره انجلش بنها وقعدت اول سنه وجبت تقدير احول واشيل كام ماده؟ولو حولت هاحول انجلش زى مانا والا عربى؟
س2 لو انا مقبلتش انجلش فى بنها وحولت حلوان برده بعد اول سنه اشيل كام ماده انا سمعت انكم بتدرسوا 12 ماده وانا بدرس 8 طيب يرضى مين انى اشيل 4 مواد فى سنه وانتوا بسم الله ما شاء الله فى السنه مش اقل من 12 يعنى 12 و4 يبقى 16 يا سلام عنى ما حولت

بالنسبة س1 : هتحول انجلش عادى بس هتشيل السنة وتعيد اولى تانى عشان فى 4 مواد مختلفين عن بنها
س2 : نفس الحكاية برضك هتشيل السنة تانى بس لو انت كدة كدة ناوى تحول طب متقدم فى الاغتراب مش عارف هو انتهى المعاد ولا لا لو كنت قدمت كنت ممكن تحول حلوان او عين شمس من غير متستنا السنة

JOUDI ANA
03-08-2009, 04:45 PM

مفيش حد عاوز يرد عليا ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:(:(:(

ALFARES
03-08-2009, 05:21 PM

اولا اسف على التاخير
ثانيا هو القسم دة معتقدش انى هو موجود فى اى جامعة تانية لا فى عين شمس ولا القاهرة ممكن يكون فى جامعة فى الاقاليم بس مش اكيد
القسم بيبقى من تالتة
رابعا انت مينفعش تحول حلوان لانى حلوان والقاهرة وعين شمس نطاق جغرافى واحد

JOUDI ANA
03-08-2009, 05:36 PM
خلاص يعنى هى رست كده على تجاره عربى عين شمس
ميرسي على ردك

عمرو ع
03-08-2009, 06:33 PM
بالنسبة س1 : هتحول انجلش عادى بس هتشيل السنة وتعيد اولى تانى عشان فى 4 مواد مختلفين عن بنها
س2 : نفس الحكاية برضك هتشيل السنة تانى بس لو انت كدة كدة ناوى تحول طب متقدم فى الاغتراب مش عارف هو انتهى المعاد ولا لا لو كنت قدمت كنت ممكن تحول حلوان او عين شمس من غير متستنا السنة

انا لو قدمت تقليل اغتراب هيقولولى اقعد يا ابنى فى بنها واسكت لان انا مليش فى النطاق الجغرافى بتاعى الا بنها وعين شمس بس لو سمحت يعنى ممكن اكون قليل الذوق واقول انى مش مصدق كلامك بس هتسالنى ليه هاقولك ممكن من الصدمه يعنى اضيع سنه من عمرى ليه يعنى ؟ تانى حاجه اخويا فى حلوان بس على ايامه مكنش فى توزيع جغرافى وانا قلتله قالى انك لو حولت مش هاتشيل السنه كلها هما ممكن هيشيلوك 2 فى تانيه و2 فى تالته يعنى كده الاربع مواد وانا اسف مره تانيه لكن كده انا مش عارف اعمل ايه فعلا هاشيل السنه كلها والا هاشيل اتنين واتنين

نور التقوى
04-08-2009, 06:27 PM
جزاكم الله خيرا كثيرا ... ربنا يتقبل

كان عندى سؤال بس .. التقديم هيبدأ امتى ؟؟

hoky70
04-08-2009, 08:35 PM
جزاكم الله خيرا كثيرا ... ربنا يتقبل

كان عندى سؤال بس .. التقديم هيبدأ امتى ؟؟

يعني في خلال الاسبوع الي جي باذن الله وربنا يوفقك

ALFARES
04-08-2009, 08:41 PM
انا لو قدمت تقليل اغتراب هيقولولى اقعد يا ابنى فى بنها واسكت لان انا مليش فى النطاق الجغرافى بتاعى الا بنها وعين شمس بس لو سمحت يعنى ممكن اكون قليل الذوق واقول انى مش مصدق كلامك بس هتسالنى ليه هاقولك ممكن من الصدمه يعنى اضيع سنه من عمرى ليه يعنى ؟ تانى حاجه اخويا فى حلوان بس على ايامه مكنش فى توزيع جغرافى وانا قلتله قالى انك لو حولت مش هاتشيل السنه كلها هما ممكن هيشيلوك 2 فى تانيه و2 فى تالته يعنى كده الاربع مواد وانا اسف مره تانيه لكن كده انا مش عارف اعمل ايه فعلا هاشيل السنه كلها والا هاشيل اتنين واتنين

لا والله مش قليل الذوق ولا حاجة دة حقق علينا انا والله دة اللى انا سمعتة واعرفة عن التحويل بس ان شاء الله هسالك تانى واتاكد بس انت اجدعن الاول و نجح فى اولى وربنا معاك

csdfg
04-08-2009, 09:18 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا تنسيق اخويا تجاره واداره اعمال حلوان وكنا عاوزين نعرف ايه هو الbis
وايه هى المواد اللى بتدرس فيه واذا كان هو القسم الاحسن ولا التجاره الانجلش

ويعنى اللى يتخرج من الbis هيشتغل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الرد العاجل
وشكرا وربنا يوفقكم جميعا
:)

نور التقوى
04-08-2009, 10:42 PM
يعني في خلال الاسبوع الي جي باذن الله وربنا يوفقك

شكرا يافندم ..

جزاكم الله خيرا

love smsm
04-08-2009, 11:44 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد السلام اشكركم على الموضوع الاكتر من رائع وبليز عايزه اسال شويه اسئله ويا رب ما اكون تقيله عليكوا انا ان شاء الله دخله اولى تجاره حلوان وعايزه اعرف ايه الورق المطلوب للتقديم ؟ وايه احلي واحسن تخصص والدراسه شكلها ايه هناك وهتبدا امتي وايه اخبار الدكاتره وكده يعنى وشكراااااااااااااا

ALFARES
05-08-2009, 01:32 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد السلام اشكركم على الموضوع الاكتر من رائع وبليز عايزه اسال شويه اسئله ويا رب ما اكون تقيله عليكوا انا ان شاء الله دخله اولى تجاره حلوان وعايزه اعرف ايه الورق المطلوب للتقديم ؟ وايه احلي واحسن تخصص والدراسه شكلها ايه هناك وهتبدا امتي وايه اخبار الدكاتره وكده يعنى وشكراااااااااااااا

لاشكر على واجب
بالنسبة للاوراق المطلوبة
الدوسية طبعا اللى انت سحبيتة من المدرسة
و 6 صور
و استمارة 2 جند ودى طبعا للرجال فقط

هو التخصصات كتير هو الا كثر اختيار طبعا المحاسبة والتخصص من سنة تالتة
بالنسبة للدراسة هتبتدى بعد رمضان ان شاء الله
وهنبقى نحط الجداول ان شاء الله هنا اول ما تنزل ان شاء الله
ام بالنسبة للشكل الدراسة ونظام الدكاترة عشان الموضوع دة طوييل شوية فهقوم بشرحة ان شاء الله ف ى موضوع جديد واى استفسار انا موجود ان شاء الله

love smsm
05-08-2009, 01:37 PM
ميرسي جدااااااااااااااااااا علي الرد وجزاك الله كل خير

hoky70
05-08-2009, 08:06 PM

انا تنسيق اخويا تجاره واداره اعمال حلوان وكنا عاوزين نعرف ايه هو الbis
وايه هى المواد اللى بتدرس فيه واذا كان هو القسم الاحسن ولا التجاره الانجلش

ويعنى اللى يتخرج من الbis هيشتغل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الرد العاجل
وشكرا وربنا يوفقكم جميعا
:)

بسم الله الرحمن الرحيم

اتفضل دة لينك في كل حاجة عن القسم

http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/indexAr.php?page=BISAr (http://www.helwan.edu.eg/facultyofcommerce/indexAr.php?page=BISAr)

بس تقريبا الموقع بايظ حاليا بس ان شاء الله يرجع سريعا

ودي بعض شروط هذا العام الخاصة بالقسم

6- أن يكون التفضيل عند قبول الطلاب فى ضوء الآعداد التى يقرها المجلس الآعلى للجامعات
(مجموعالثانويه العامه"بدون ايه حوافز" + درجه مادة اللغة الإنجليزية + درجه مستوى رفيع لغة انجليزية إن وجد).
7- أن تكون أسبقيه القبول من بين الطلاب المرشحين للكليه مباشرة من مكتب التنسيق ويكون
قبول الطلاب المحولين من جامعات أخرى فى حالة وجود أماكن شاغره على نفس الآساس السابق فى حدود العدد المتبقى من

اما بالنسبة لمجال الشغل فكاتبين في الموقع ( محلل نظم / مبرمج ) وما يندرج تحت هذا المجال

تمنياتي بالتوفيق

hoky70
05-08-2009, 08:08 PM
شكرا يافندم ..

جزاكم الله خيرا

جزانا الله وجزاكي كل خير

اي استفسار اخر احنا في الخدمة بأذن الله

تمنياتي بالتوفيق

hema_tahoun
06-08-2009, 12:11 AM
ياريت تتكلم اكتر عن المحاضرات وممكن نعرف نجيب تقدير في اولي وعدد المواد في كل ترم

ALFARES
06-08-2009, 12:57 AM
ياريت تتكلم اكتر عن المحاضرات وممكن نعرف نجيب تقدير في اولي وعدد المواد في كل ترم

انت قصدك اية بالنسبة للمحاضرات بس للعلم هو انتساب مقسمين مجموعتين و انتظام ثلاث ممجموعات وفى احتمال انى عدد المجموعات يزيد عشان يقل الطلبة فى كل مجموعة بسبب الانفلونزا المنتشرة وبعدين يعم انت مستعجل لية اوى كدة متقلقش خالص وربنا هيكرمك ان شاء الله

عادى ممكن بسهووولة جدا نجيب تقدير انا جبت جيد بس دة كلة بتوفيق وكرم ربنا على فكرة الاول فى انتساب جايب جيد ودة مش معناه صعوبة الكلية

عدد المواد 7 اول سياسة واقتصاد وقانون ومحاسبة ورياضة ولغة كتابين و ادارة
فى التانى 5 مواد محاسبة وادارةعامة واقتصاد وسلوك و تطور وموارد

واى استفسار انا تحت امرك

لوزتين
06-08-2009, 02:02 AM
انا عايزة اعرف هوة كل الكلام اللى بينطبق على تجارة وادارة الاعمال انتظام هوة هوة بينطبق على تجارة انتساب حلوان ولا لأ

dracolab
06-08-2009, 03:22 PM
ارجو الرد سريعآ انا قررت اغير فى مرحلة التحويلات لجامعة حلوان كلية تجارة بدل سياحة وفنادق
انا من شبراالخيمة هل هيقبلونى

hoky70
06-08-2009, 08:37 PM
انا عايزة اعرف هوة كل الكلام اللى بينطبق على تجارة وادارة الاعمال انتظام هوة هوة بينطبق على تجارة انتساب حلوان ولا لأ

بالظبط نفس الكلام هنا وهنا والفرق ان انتساب مصاريفها زيادة عن انتظام وامتحان انتظام بيبقا مختلف عن امتحان انتساب غير كدة مفيش فرق بالنسبة للاقسام او اي حاجة تخص سير الدراسة وربنا يوفقك ان شاء الله

hoky70
06-08-2009, 08:40 PM
ارجو الرد سريعآ انا قررت اغير فى مرحلة التحويلات لجامعة حلوان كلية تجارة بدل سياحة وفنادق
انا من شبراالخيمة هل هيقبلونى

لو حضرتك جايب مجموع الكلية يبقا هيقبلوك باذن الله لان حضرتك بتنقل بين كليتين غير متناظرتين يعني بين ( سياحة وفنادق ___ و تجارة وادارة اعمال جامعة حلوان ) والشرط انك تكون جايب مجموع الكلية الي بتحول ليها

تمنياتي لك بالتوفيق

ALFARES
06-08-2009, 09:50 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد السلام اشكركم على الموضوع الاكتر من رائع وبليز عايزه اسال شويه اسئله ويا رب ما اكون تقيله عليكوا انا ان شاء الله دخله اولى تجاره حلوان وعايزه اعرف ايه الورق المطلوب للتقديم ؟ وايه احلي واحسن تخصص والدراسه شكلها ايه هناك وهتبدا امتي وايه اخبار الدكاتره وكده يعنى وشكراااااااااااااابالنسبة للاوراق المطلوبة

الدوسية طبعا اللى انت سحبيتة من المدرسة
و 6 صور
و استمارة 2 جند ودى طبعا للرجال فقط
و ورقة الترشيح
معلش انا اسف نسيت احطلك اهم حاجة هى ورقة الترشيح لازم تطبعيها وتخديها معاكى واسف مرة تانية

hema_tahoun
07-08-2009, 12:43 AM
اولا شكرا علي رد حضرتك وممكن نعرف هي الرياضه في اولي شبه احصاء الثانويه العامه اصل انا مخدتش احصاء ولو تعرف خاجه عن ميعاد التقدم

لمين صلاح
07-08-2009, 09:38 AM
اشكرك جدا على الموضوع ولكن كل ده انا عارفه لانى زميلك فى تانيه تجاره انتظام حلوان
لكن كنت عايز استفسار صغير انا فعلا ساكن بعيد عن الجامعه انا من الزيتون وبركب المترو 31محطه تقريبا
وده بيضيع وقت كبير وجهد اكبر فهل افضل احول عين شمس علشان اقرب ؟
وانا سمعت انى لازم لو حولت عين شمس هيضاف على المواد بتاعتى مادتين هما ايه ؟ وليه يضاف مادتين زياده بالرغم من انى جايب تقدير مقبول فى اولى يعنى طالع صافى؟

لمين صلاح
07-08-2009, 09:42 AM
انا اسمى امين بس الظاهر انى سجلت اسمى غلط فى المنتدى

ALFARES
07-08-2009, 02:58 PM
اولا شكرا علي رد حضرتك وممكن نعرف هي الرياضه في اولي شبه احصاء الثانويه العامه اصل انا مخدتش احصاء ولو تعرف خاجه عن ميعاد التقدم

هى شبة رياضة تانية ثانوى اكتر
على ما اعتقد الاسبوع القادم انا نازل الجامعة ان شاء الله يوم الاثنين وهتكدلك ان شاء الله

ALFARES
07-08-2009, 03:37 PM
اشكرك جدا على الموضوع ولكن كل ده انا عارفه لانى زميلك فى تانيه تجاره انتظام حلوان
لكن كنت عايز استفسار صغير انا فعلا ساكن بعيد عن الجامعه انا من الزيتون وبركب المترو 31محطه تقريبا
وده بيضيع وقت كبير وجهد اكبر فهل افضل احول عين شمس علشان اقرب ؟
وانا سمعت انى لازم لو حولت عين شمس هيضاف على المواد بتاعتى مادتين هما ايه ؟ وليه يضاف مادتين زياده بالرغم من انى جايب تقدير مقبول فى اولى يعنى طالع صافى؟

بس يعم امين احنا زمايل زى بعض وعلى فكرة انا ساكن بعديك كمان فى عين شمس بس انا عارف انى المشوار رخم بس الواحد هيعمل اية واحنا كلية بتاعتنا احسن من عين شمس بس بالنسبة للتحويل لعين شمس انا على ما اعتقد انك ممكن مينفعش تحول لاننى احنا وعين شمس نطاق جغرافى واحد بس ابقى اسئل وبالنسبة للمواد اللى هتضاف على ما اعتقد انى هما accounting الى هى محاسبة بالانجلش واحنا فى حلوان بناخدها فى تانية وهما بيخدوها فى اولى وفى مادة كمان بس مش عارف اسمها وربنا يوفقك وابقى اقولنا على اخر اخبارك بالنسبة للتحويل

Yehemak_Fe_Eh
07-08-2009, 07:29 PM
لو سمحت انا جالى تنسيق كلية تجارة وادارة اعمال حلوان كنت عايزة اعرف هو قسم نظم ومعلومات ده يعنى كمبيوتر وكده والا ايه؟ وكمان انا عرفت ان المصاريف 4400 بالكتب عايزة اعرف المصاريف دى بتزيد كل سنة والا لا ؟

Yehemak_Fe_Eh
07-08-2009, 07:31 PM
يا ريت حد يرد عليا بسرعة ضرورى جداااااااااا

hoky70
07-08-2009, 10:09 PM
لو سمحت انا جالى تنسيق كلية تجارة وادارة اعمال حلوان كنت عايزة اعرف هو قسم نظم ومعلومات ده يعنى كمبيوتر وكده والا ايه؟ وكمان انا عرفت ان المصاريف 4400 بالكتب عايزة اعرف المصاريف دى بتزيد كل سنة والا لا ؟

بالنسبة لقسم نظم المعلومات bis مش حاطين المواد الي بتدرس فية بالظبط على الموقع ولكن تقريبا اغلبية المواد التي بتدرس فية خاصة بالكمبيوتر ومجالاتة

اما بالنسبة للمصاريف فهي بتختلف كل سنة اختلاف بسيط يعني مثلا بالنسبة للفرقة الاولى عربي المصاريف كانت 227 ولما تطلع الفرقة التانية تلاقيها في حدود 190 يعني قلت وممكن في الفرقة الثالثة تزيد شوية وهكذا بيبقى اختلاف بسيط سواء بالزيادة او النقصان ولكن بالنسبة للقسم دة ونظرا لان المعلومات عنة قليلة جدا فيستحسن تسئلي شئون الطلبة او ( وحدة المعلومات في مبنى الكلية ) واي استفسار اخر احنا هنجاوبك باذن الله

ربنا يوفقك

abanoub sarwat
07-08-2009, 11:23 PM
يا جماعة انا جبت 91.7% فى الثانوية العامة من علمى رياضة و مجبتش هندسة و اتقبلت فى سياحة و فنادق الاسكندرية و خايف من مستقبلها علشان كدة فكرت فى تجارة خارجية انجليزى و عايز اعرف اعمل ايه لو عايز احول و كمان هو مجموعى يدخلنى ولا لا و انا جايب 45.5 فى الانجليزى و بكام فى السنة و ايه مستقبلها ... اؤجو الرد بسرعة يا جماعة

vampire1188
07-08-2009, 11:23 PM

بعد اذن الجميع .. وآسف لو كنت بتدخل

التحويل من كلية تجارة انجليش في جامعة معينة لتجارة انجليش في جامعة تانية

ممنوع بقرار من المجلس الأعلى للجامعات

abanoub sarwat
07-08-2009, 11:27 PM
و كمان امتى معاد التقديم لو سمحتوا؟

hoky70
08-08-2009, 12:11 AM
بعد اذن الجميع .. وآسف لو كنت بتدخل

التحويل من كلية تجارة انجليش في جامعة معينة لتجارة انجليش في جامعة تانية

ممنوع بقرار من المجلس الأعلى للجامعات

شرفتنا بردك والله وكلام جميل منك انك تكملنا وتقول حاجة تفيد الناس الي عندها استفسارات

شكرا مرة تانية وفي انتظار تكرارها باذن الله ورمضان كريم

hoky70
08-08-2009, 12:22 AM
يا جماعة انا جبت 91.7% فى الثانوية العامة من علمى رياضة و مجبتش هندسة و اتقبلت فى سياحة و فنادق الاسكندرية و خايف من مستقبلها علشان كدة فكرت فى تجارة خارجية انجليزى و عايز اعرف اعمل ايه لو عايز احول و كمان هو مجموعى يدخلنى ولا لا و انا جايب 45.5 فى الانجليزى و بكام فى السنة و ايه مستقبلها ... اؤجو الرد بسرعة يا جماعة

بسم الله الرحمن الرحيم

التحويل بيبقا لية فترة على موقع التنسيق وان شاء الله يبدا خلال الايام دي ( الموقع كاتب ترقبوا التحويلات )

وهذا رابط الموقع http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/ (http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/)

بالنسبة لمجموع حضرتك الكلي ومجموعك في الانجليزي كمان فيؤهلك بقوة باذن الله انك تخش شعبة الانجليزي في تجارة وادارة اعمال حلوان
ودي بعض شروط هذا العام

قبول الطلاب المحولين من جامعات أخرى فى حالة وجود أماكن شاغره على نفس الآساس السابق فى حدود العدد المتبقى من المرحله الأصليه "السابقة".

اما بالنسبة للمصاريف فبيتضاف مبلغ 3000 جنية فوق المصاريف الاساسية لكل فرقة

وطبعا شعبة انجليزي مستقبلها تمام اوي باذن الله والتوفيق من عند ربنا

اتمنالك التوفيق

hoky70
08-08-2009, 12:27 AM
و كمان امتى معاد التقديم لو سمحتوا؟

بالنسبة لحضرتك لو ناوي تحول يبقى تنتظر نتيجة التحويل من على النت الاول بعد كدة تروح الكلية عشان تشوف اجاراءات التنسيق بتاعت شعبة انجليزي
اي استفسار اخر احنا في الخدمة

كادبورى
08-08-2009, 08:34 PM
معلش ممكن سوال مهم جدا ويا رب حد يرد عليا انا جاتلى تجارة انتساب بنهاوعايزة احول تجارة انتساب حلوان بالرغم انا جايبة 313 وتجارة حلوان واخدة من 314 فانا ممكن احول ولا لاء

hoky70
08-08-2009, 11:22 PM
معلش ممكن سوال مهم جدا ويا رب حد يرد عليا انا جاتلى تجارة انتساب بنهاوعايزة احول تجارة انتساب حلوان بالرغم انا جايبة 313 وتجارة حلوان واخدة من 314 فانا ممكن احول ولا لاء

بصراحة مش عارف حوار تقليل الاغتراب دة لسة شغال على النت ولا اية بس هو الي انا اعرفة انك عشان تحولي لازم تكوني جايبة مجموع الحد الادنى للكلية الي بتحوليلها اما لو تقليل الاغتراب دة شغال فممكن حضرتك تكتبي فالتحويل تجارة انتساب موجة حلوان واهو يبقا عملتي الي عليكي وان شاء الله تقبلي والله اعلم

بالتوفيق ان شاء الله

عمرو ع
08-08-2009, 11:39 PM

بصى انتى ممكن تحولى لو النطاق الجغلاافى أ بتاعك مفهوش بنها وفيه حلوان وجامعه تانيه او جامعتين تانين اما لو النطاق الجغرافى أ فيه بنها فللاسف مش هينفع تحولى لكن لو النطاق مفهوش بنها فهنا ينفع تحولى وبيتم التغاضى عن درجات الحد الادنى طالما كليه مناظره وهتعمل على تقليل الاغتراب

كادبورى
09-08-2009, 04:07 PM
شكرا جدا على الرد فى بقا سوال تانى انا ان شاء الله يعنى هخش تجارة سواء بنها وحتى لو مفيش تحويل هخش برده تجارة طب بقا فى سوال انا فى الرياضة يعنى وحشة بس لما بقول احد يقولى التجارة اللى فيها سهلة فمش عارفة اعمل ايه عايزة اعرف بس التجارة اللى فيها عاملة ازاى وشكرا جدا جدا جدا:):):)

hoky70
09-08-2009, 06:57 PM
شكرا جدا على الرد فى بقا سوال تانى انا ان شاء الله يعنى هخش تجارة سواء بنها وحتى لو مفيش تحويل هخش برده تجارة طب بقا فى سوال انا فى الرياضة يعنى وحشة بس لما بقول احد يقولى التجارة اللى فيها سهلة فمش عارفة اعمل ايه عايزة اعرف بس التجارة اللى فيها عاملة ازاى وشكرا جدا جدا جدا:):):)

بالنسبة للرياضة فهيا رياضة على خفيف كدة وصدقيني لو هتذاكريها وهتفهميها كويس هتبقا سهلة جدا ان شاء الله

وربنا يوفقك

كادبورى
09-08-2009, 08:00 PM
السلام عليكم ممكن اعرف المواد اللى فى تجارة ايه وفيها حاجات فهم ولا حفظ وكدا يعنى وشكرا جدا على اللى رد عليا لما سالت تجارة فيها رياضة ولا لاء:blush::blush::o:):):):)

vampire1188
09-08-2009, 08:28 PM
السلام عليكم ممكن اعرف المواد اللى فى تجارة ايه

دا بيبقي على حسب الجامعة اللي انتي فيها طبعا

بس في العموم .. مواد كلية تجارة مش بتختلف كتير من جامعة لجامعة

المواد غالباً بتبقي محاسبة وادارة وقانون ومواد اقتصادية ومواد علم نفس وتنمية بشرية..

يعني كوليكشن كدا مش بيخرج عن المواد دي

وفيها حاجات فهم ولا حفظ وكدا يعنى وشكرا

الفهم .. عندك المحاسبة والرياضة

اما الحفظ .. فدا بيبقي في جميع المواد النظرية .. زي الادارة والمواد اللي فيها اقتصاد وقانون

hoky70
09-08-2009, 09:31 PM
السلام عليكم ممكن اعرف المواد اللى فى تجارة ايه وفيها حاجات فهم ولا حفظ وكدا يعنى وشكرا جدا على اللى رد عليا لما سالت تجارة فيها رياضة ولا لاء:blush::blush::o:):):):)

اولا : احب اشكر فمبير على الرد ومشرفنا ديما في الموضوع

ثانيا : كل الكلام الي قالة فمبير مظبوط 100 % وينطبق على كل الجامعات فعلا ولو حضرتك تحبي تعرفي المواد الي بتدرس في حلوان بالأخص فهتلقيها كلها بالتفصيل في الصفحة الاولى

وبالتوفيق ان شاء الله

love smsm
09-08-2009, 09:45 PM
سلام عليكم يا جماعه احب اقولكم على حاجه في تجاره حلوان وهي ان الي جيله تجاره وهو مرحله تانيه ما يروحش دلوقتى يروح الاحد القادم للتقديم وانا روحت النهارده والولي كده وحبيت اقولكم علشان ما ترحوش على الفاضي وشكرااااااااااااااااااااااا

mora mony
09-08-2009, 10:39 PM
شكرا يا جماعة عالمعلومات دى بس هو قسم الانجليزى بيقبل درجة الانجليزى من كااااام؟:confused:

يا رحمن
09-08-2009, 10:50 PM
على الاقل خالص 40 من 50فى الانجلش

mora mony
09-08-2009, 10:53 PM
thnxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx:d

hoky70
09-08-2009, 11:06 PM
سلام عليكم يا جماعه احب اقولكم على حاجه في تجاره حلوان وهي ان الي جيله تجاره وهو مرحله تانيه ما يروحش دلوقتى يروح الاحد القادم للتقديم وانا روحت النهارده والولي كده وحبيت اقولكم علشان ما ترحوش على الفاضي وشكرااااااااااااااااااااااا

الف شكرا على المعلومة دي وعلى افادتك للناس زملائك شكرا وربنا يوفقك

hoky70
09-08-2009, 11:09 PM
شكرا يا جماعة عالمعلومات دى بس هو قسم الانجليزى بيقبل درجة الانجليزى من كااااام؟:confused:

شروط هذا العام

بالتوفيق ان شاء الله

hoky70
09-08-2009, 11:11 PM
على الاقل خالص 40 من 50فى الانجلش

شكرا على حسن تعاونك معنا وربنا يوفقك

كادبورى
10-08-2009, 12:46 PM
السلام عليكم:039uw8:لو سمحت عايزة اعرف انتساب بيرحوا كام يوم وانتظام بيرحوا كام يوم ؟؟؟؟؟:040vk0:

كادبورى
10-08-2009, 06:37 PM
لو سمحت عايزة اعرف تجارة انتساب بيرحوا كام يوم وانتظام بيرحوا كام يوم عشان سمعت ان انتظام بيرحوا 3 ايام بس اومال يعنى انتساب بيرحوا كام يوم ؟؟؟؟؟؟؟ يوم ونصف :o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o

مودي رونالدو
10-08-2009, 07:09 PM
ياجماعة انا ان شاء الله تجارة انتساب حلوان بس عايز اعرف جدول الانتساب بيبقي كام يوم في الاسبوع ومصاريف سنة اولي بتبقي كام

vampire1188
10-08-2009, 07:32 PM
لو سمحت عايزة اعرف تجارة انتساب بيرحوا كام يوم وانتظام بيرحوا كام يوم عشان سمعت ان انتظام بيرحوا 3 ايام بس اومال يعنى انتساب بيرحوا كام يوم ؟؟؟؟؟؟؟ يوم ونصف

انتظام زيها زي انتسااااب في كل حاجة .. فيما عدا المصاريف والسكاشن

انتساب مصاريفها اعلي من انتظام .. انتظام ليها سكاشن وانتساب مالهومش

غير كدا انتظام زي انتساب .. سواءا في حضور المحاضرات او الامتحانات

اذا كان جدول انتظام في المحاضرات ليهم 3 ايام مثلا ..يبقي انتساب ليهم 3 ايام برده

مافيش فرق .. كله زي بعضه

ALFARES
10-08-2009, 09:41 PM
لو سمحت عايزة اعرف تجارة انتساب بيرحوا كام يوم وانتظام بيرحوا كام يوم عشان سمعت ان انتظام بيرحوا 3 ايام بس اومال يعنى انتساب بيرحوا كام يوم ؟؟؟؟؟؟؟ يوم ونصف :o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o
انتظام وانتساب فى بعض الاختلاف لانى انتساب السنة اللى فاتت كنا بنروح 3 ايام وانتظام 4 وكل مجموعة لية معاد يعنى كان مثل انتساب (ه) بيروح حد واتنين واربعاء وانتساب (د) اتنين واربعاء وخميس مثلا يعنى بس على ما اعتقد انى النظام هتغير السنة دية لانى بيقول انى السبت الاجازة هيتلغى والمجموعات هتبقى اكتر والعدد اقل فى كل مجموعة فاول مالجدول هينزل هحطة ان شاء الله

ملحوظة
انتساب لية كتب وانتظام لية كتب بس نفس المادة الكتب مش موحدة على مستوى الكلية

ALFARES
10-08-2009, 09:45 PM
انتظام وانتساب فى بعض الاختلاف لانى انتساب السنة اللى فاتت كنا بنروح 3 ايام وانتظام 4 وكل مجموعة لية معاد يعنى كان مثل انتساب (ه) بيروح حد واتنين واربعاء وانتساب (د) اتنين واربعاء وخميس مثلا يعنى بس على ما اعتقد انى النظام هتغير السنة دية لانى بيقول انى السبت الاجازة هيتلغى والمجموعات هتبقى اكتر والعدد اقل فى كل مجموعة فاول مالجدول هينزل هحطة ان شاء الله

ملحوظة
انتساب لية كتب وانتظام لية كتب بس نفس المادة الكتب مش موحدة على مستوى الكلية بمعنى انى كل دكتور لية كتاب

hoky70
10-08-2009, 11:48 PM

اذا كان جدول انتظام في المحاضرات ليهم 3 ايام مثلا ..يبقي انتساب ليهم 3 ايام برده

مافيش فرق .. كله زي بعضه

لا اسمحلي اعقب على كلامك

اولا بالنسبة للسكاشن فتبقا في اولى وتانية اختياري لبتوع انتظام والي من انتساب وعايز يجي يحضر مفيش مشاكل بردك دة ساعات كان بيجي ناس من اداب :)

ثانيا : محاضرات انتساب غير محاضرات انتظام مثلا الوقت المحدد لانتساب ساعتين للمحاضرة بينما انتظام 3 وطبعا الدكتور مبيعدش كل دة وحاجة كمان ان الدكاترة هنا بيختلفو عن هنا وكمان الكتب مختلفة عشان اختلاف الدكاترة

حاجة مهمة : بالنسبة لامتحانات انساب فبتبقى امتحانات تانية خالص غير انتظام

بالنسبة للجدول : فالايام بتاعت انتساب تختلف عن انتظام يعني انتساب كان جدولهم 3 ايام وانتظام كان جدولنا 5 ايام يعني هما ليهم جدول واحنا لينا جدول والمواعيد مختلفة

طبعا انا حبيت اوضح عشان يبقى كل شىء معروف والكلام الي انا بقولة دة يخص جامعة حلوان فقط والله اعلم النظام اية في الجامعات الاخرى وهوة د سبب انشاء الموضوع الخاص بحلوان لان فعلا في اختلافات عن باقي الجامعات

وشكرا وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

hoky70
10-08-2009, 11:50 PM

مافيش فرق .. كله زي بعضه

لا اسمحلي اعقب على كلامك

اولا بالنسبة للسكاشن فتبقا في اولى وتانية اختياري لبتوع انتظام والي من انتساب وعايز يجي يحضر مفيش مشاكل بردك دة ساعات كان بيجي ناس من اداب :)

ثانيا : محاضرات انتساب غير محاضرات انتظام مثلا الوقت المحدد لانتساب 2 للمحاضرة بينما انتظام 3 وطيعا الدكتور مبيعدش كل دة وحاجة كمان ان الدكاترة هنا بيختلفو عن هنا وكمان الكتب مختلفة عشان اختلاف الدكاترة

حاجة مهمة : بالنسبة لامتحانات انساب فبتبقى امتحانات تانية خالص غير انتظام

بالنسبة للجدول : فالايام بتاعت انتساب تختلف عن انتظام يعني انتساب كان جدولهم 3 ايام ونتظام كان جدولنا 5 ايام يعني هما ليهم جدول واحنا لينا جدول والمواعيد مختلفة

طبعا انا حبيت اوضح عشان يبقى كل شىء معروف والكلام الي انا بقولة دة يخص جامعة حلوان فقط والله اعلم النظام اية في الجامعات الاخرى وهوة د سبب انشاء الموضوع الخاص بحلوان لان فعلا في اختلافات عن باقي الجامعات

وشكرا وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

subcode
12-08-2009, 03:35 AM
انا يا جماعه خايف جدا دماغى هتفرقع انا والحمد لله صحابى كلهم اللى فى تجاره حلوان كلهم سقطوا مفيش حد نجح فى المنطقه كلها وانا انتظام وشكلى كده هحول اى جامعه تانيه انتساب ولا افضل زى منا فى حلوان بس الناس كلها بيقولوا صعبه

subcode
12-08-2009, 03:38 AM
انا يا جماعه خايف جدا كل صحابى اللى فى تجاره حلوان كلهم سقطوا مفيش حد نجح وكل الناس بتقولى صعبه متدخلهاش خش اى جامعه تانيه حتى لو انتساب انا اصلا حلوان انتظام وانا لسه مقدمتش ورقى انا محتار اقدم فى حلوان ولا اروح اى جامعه تانيه انا عايز حد يدينى شويه جراأه

subcode
12-08-2009, 03:51 AM
انا يا جماعه جاتلى تجاره حلوان انتظام بس انا كل صحابى اللى فى المنطقه وفى تجاره حلوان ولا واحد فيهم نجح كلهم سقطوا وبيقولولى حول اى جامعه تانيه انتساب بس حلوان لا علشان صعبه انا محتار وخايف ومحتاج حد يجرأنى وانا مش عارف اعمل ايه انا لسه لحد دلوقتى مقدمتش ورقى فى حلوان

subcode
12-08-2009, 03:57 AM
انا يا جماعه جاتلى تجاره حلوان انتظام بس انا كل صحابى اللى فى المنطقه وفى تجاره حلوان ولا واحد فيهم نجح كلهم سقطوا وبيقولولى حول اى جامعه تانيه انتساب بس حلوان لا علشان صعبه انا محتار وخايف ومحتاج حد يجرأنى وانا مش عارف اعمل ايه انا لسه لحد دلوقتى مقدمتش ورقى فى حلوان

subcode
12-08-2009, 05:23 AM

كادبورى
12-08-2009, 02:31 PM
السلام عليكم لو سمحت عايزة اعرف هو صح ان انتساب مواعيدهم بتاعة المحاضرات بعد الظهر ومفيش الصبح خالص وشكرا

subcode
12-08-2009, 09:51 PM

Yehemak_Fe_Eh
14-08-2009, 04:17 PM
يا جماعة انا جاتلى كلية تجارة وادارة اعمال ج حلوان وانا مرحلة ثانية وكنت علمى رياضة وجايبة 91.4% بس انا ساكنة فى عين شمس يعنى حلوان بعيدة عليا فى ناس قالولى حولى اداب عين شمس او تجارة عين شمس علشان قريبة وكده انا كتبت فى التحويل النهاردة تجارة عين شمس كنت عايزة اعرف ممكن يقبلونى والا لا وكمان انا لحد دلوقتى مترددة جدا لانى عايزة ادخل قسم نظم معلوماتbis وده مش موجود غير فى جامعة حلوان والجامعة عاجبانى جدا بس فى نفس الوقت جامعة عين شمس اقرب ليا من جامعة حلوان انا محتارة اوى بجد يا ريت تقولولى اقتراحتكوا بس بسرعة لو سمحتوا لان اخرميعاد لالغاء التحويل النهاردة ومعلش لو كنت طولت عليكم

Yehemak_Fe_Eh
14-08-2009, 04:27 PM
عايزة اعرف هى فعلا تجارة حلوان صعبة اوى كده زى ما بيقول subcode

ALFARES
14-08-2009, 05:23 PM
يا جماعة انا جاتلى كلية تجارة وادارة اعمال ج حلوان وانا مرحلة ثانية وكنت علمى رياضة وجايبة 91.4% بس انا ساكنة فى عين شمس يعنى حلوان بعيدة عليا فى ناس قالولى حولى اداب عين شمس او تجارة عين شمس علشان قريبة وكده انا كتبت فى التحويل النهاردة تجارة عين شمس كنت عايزة اعرف ممكن يقبلونى والا لا وكمان انا لحد دلوقتى مترددة جدا لانى عايزة ادخل قسم نظم معلوماتbis وده مش موجود غير فى جامعة حلوان والجامعة عاجبانى جدا بس فى نفس الوقت جامعة عين شمس اقرب ليا من جامعة حلوان انا محتارة اوى بجد يا ريت تقولولى اقتراحتكوا بس بسرعة لو سمحتوا لان اخرميعاد لالغاء التحويل النهاردة ومعلش لو كنت طولت عليكم

على فكرة والله هى مش بعيد اواى وانا ساكن برضك فى عين شمس العملية مش بعيدة اوى هى فى الاول صعبة شوية بس بعدك هتبقى تعود عادى جدا بس السنة اللى فاتت انا اعرف ناس كانوا فى حلوان حولوا بس جتلهم القاهرة مجتش عين شمس فمش عارف بصراحة هيقبلوكى ولا لا بس حلوان افضل اما لو مش هتستحملى المشوار خليكى ما شية فى موضوع الاغتراب وربنا يوفقك
وبالنسبة للا ستفسار التانى لا الكلية مش صعبة ولا اى حاجة خالص هى زى اى كلية مش صعبة خالص بس لازم شوية مذكرة خفيف و ملزمة المراجعة وان شاء الله هتجيب تقدير

Yehemak_Fe_Eh
14-08-2009, 06:23 PM
انا متشكرة جدااا على الرد وكنت معلش عايزة اسأل انا جايبة فى الانجلش 44.5 ومعايا مستوى رفيع يعنى48.5 كده هيقبلونى فى تجارة وادارة اعمال انجلش

hoky70
15-08-2009, 01:29 PM
انا متشكرة جدااا على الرد وكنت معلش عايزة اسأل انا جايبة فى الانجلش 44.5 ومعايا مستوى رفيع يعنى48.5 كده هيقبلونى فى تجارة وادارة اعمال انجلش

اة باذن الله يقبلوكي بس هو انتي مرحلة تانية ازاي بمجموع 91 ارجو التوضيح عشان نقدر نفيدك اكتر

اسف على التاخير في الرد ولكن كان في مشكلة في الردود

ربنا يوفقك

Yehemak_Fe_Eh
15-08-2009, 03:31 PM
اصل انا علمى رياضة والسنة دى الحد الادنى للمرحلة الاولى علمى من 92.68% وانا جايبة 91.4% علشان كده دخلت مرحلة تانية

tomkrouz2010
15-08-2009, 07:53 PM
يا جماعة انا داخل تجارة حلوان وعاوزين نتعرف عى بعض

اللى داخل تجارة انتساب او انتظام وانشاء الله نعمل جرووووووووووب جااااااااااااامد

riham_eg
16-08-2009, 12:35 AM
plz ردوا على سؤالى بسرعه عشان لو هحول تجاره الحق
انا جالى سياحه وفنادق الفيوم وكنت عايزه احول تجاره انجلش حلوان او نظم ومعلومات
بس دخلت على الموقع ولاقيت شعبة نظم ومعلومات اداريه
ونظم ومعلومات برنامجbis
وانا مش عارفه ايه الفرق وممكن احول ليهم اصلا ولا لا
لو تعرفوا انى ممكن احول plz قولولى ولو لا قولولى برده
والتخصص فيهم بيبقى امتى 3 ولا1
مجموعى 348 وفى الانجلش 40.5
ادبى ومكنتش واخده مستوى انجلش واخده جغرافيا وجبت فيها9

sona el asey
17-08-2009, 01:54 AM
أنا اسمى حسن و داخل لسى اولى انتظام

hoky70
17-08-2009, 02:10 PM
اصل انا علمى رياضة والسنة دى الحد الادنى للمرحلة الاولى علمى من 92.68% وانا جايبة 91.4% علشان كده دخلت مرحلة تانية

تمام ربنا معاكي وشكرا لردك

hoky70
17-08-2009, 02:17 PM
plz ردوا على سؤالى بسرعه عشان لو هحول تجاره الحق
انا جالى سياحه وفنادق الفيوم وكنت عايزه احول تجاره انجلش حلوان او نظم ومعلومات
بس دخلت على الموقع ولاقيت شعبة نظم ومعلومات اداريه
ونظم ومعلومات برنامجbis
وانا مش عارفه ايه الفرق وممكن احول ليهم اصلا ولا لا
لو تعرفوا انى ممكن احول plz قولولى ولو لا قولولى برده
والتخصص فيهم بيبقى امتى 3 ولا1
مجموعى 348 وفى الانجلش 40.5
ادبى ومكنتش واخده مستوى انجلش واخده جغرافيا وجبت فيها9

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : قسم نظم المعلومات bis دة بتتخصصي فية من اول سنة ولية شروط هتلاقيها في الصفحة الاولى

ثانيا : قسم نظم المعلومات الادارية دة بتتخصصي فية من الفرقة الثالثة

وطبعا بالنسبة لمجموع حضرتك فهو يؤهلك انك تخشي لانهم بياخدو من اول 40 و الشروط كاملة في الصفحة الاولى وطبعا ينفع تحولي لو التحويل متاح لغاية دلوقتي لان حضرتك جالك كلية برة النطاق الجغرافي بتاع حلوان وكلية غير مناظرة ( سياحة ) فباذن الله ينفع تحولي بس اتاكدي الاول من لغات ونظم المعلومات لان تقريبا ليهم اعداد معينة.

وربنا معاكي

kimostar
17-08-2009, 07:41 PM
هاى انا اسمي كريم داخل اولى تجارة حلوان انتظام

Eyes_oF_Hell
19-08-2009, 04:07 PM
انا اسمى محمود مصطفى
و داخل 1 تجاره حلوان انتساب
و عاوزين نشوف بعض بقى :friendsxs3:

Yehemak_Fe_Eh
21-08-2009, 05:39 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : قسم نظم المعلومات bis دة بتتخصصي فية من اول سنة ولية شروط هتلاقيها في الصفحة الاولى

ثانيا : قسم نظم المعلومات الادارية دة بتتخصصي فية من الفرقة الثالثة

وطبعا بالنسبة لمجموع حضرتك فهو يؤهلك انك تخشي لانهم بياخدو من اول 40 و الشروط كاملة في الصفحة الاولى وطبعا ينفع تحولي لو التحويل متاح لغاية دلوقتي لان حضرتك جالك كلية برة النطاق الجغرافي بتاع حلوان وكلية غير مناظرة ( سياحة ) فباذن الله ينفع تحولي بس اتاكدي الاول من لغات ونظم المعلومات لان تقريبا ليهم اعداد معينة.

وربنا معاكي

طيب هو ايه الفرق بين القسمين مش فاهمة؟

hoky70
21-08-2009, 06:29 PM
طيب هو ايه الفرق بين القسمين مش فاهمة؟

دة لية مواد والتاني لية مواد تانية ولما موقع الكلية يتصلح هجيب كل حاجة عنهم باذن الله

subcode
23-08-2009, 01:02 PM
السلام عليكم
انا اسمى مؤمن
وداخل تجاره حلوان انتظام

كادبورى
24-08-2009, 07:48 PM
لو سمحت انا حولت من بنها لحلوان امتى اروح اقدم ورقى

vampire1188
24-08-2009, 11:29 PM

روحي دلوقتى قبل ما باب التقديم يقفل .. انا ماعرفش باب التقديم هايقفل امتى في حلوان

بس هوا في القاهرة عندنا هايقفل يوم 27/8 .. فانتي الحقى بقى

hoky70
24-08-2009, 11:30 PM

يعني على الاسبوع الي جي عشان تضمني ان اسمك هناك وبالتوفيق ان شاء الله

hoky70
24-08-2009, 11:37 PM
لو نتيجة تحويلك طالعة من بدري فيستحسن تروحي دلوقتي زي كلام فامبير بالظبط بس تقريبا التقديم لغاية بداية الدراسة لان التحويل للفرق الاعلى من الاولى من اي جامعة لحلوان مفتوح لغاية بداية الدراسة على حسب كلام الشئون اما بالنسبة لتحويلك انتي للفرقة الاولى فلو التحويل جالك من بدري يبقى اكيد الكشوفات وصلت فروحي فالايام دي وربنا معاكي

Yehemak_Fe_Eh
24-08-2009, 11:57 PM
لو نتيجة تحويلك طالعة من بدري فيستحسن تروحي دلوقتي زي كلام فامبير بالظبط بس تقريبا التقديم لغاية بداية الدراسة لان التحويل للفرق الاعلى من الاولى من اي جامعة لحلوان مفتوح لغاية بداية الدراسة على حسب كلام الشئون اما بالنسبة لتحويلك انتي للفرقة الاولى فلو التحويل جالك من بدري يبقى اكيد الكشوفات وصلت فروحي فالايام دي وربنا معاكي

لو سمحت انا جالى نتيجة التنسيق تجارة حلوان بس عملت تحويل لعين شمس ومتقبلش ونتيجة التحويل ظهرت النهاردة عايز اسأل حضرتك اروح اقدم ورقى امتى وانا عايزة ادخل تجارة وادارة اعمال انجلش عايزة اعرف نتيجة التنسيق الداخلى فى حلوان بتظهر امتى؟

hoky70
26-08-2009, 08:23 PM
لو سمحت انا جالى نتيجة التنسيق تجارة حلوان بس عملت تحويل لعين شمس ومتقبلش ونتيجة التحويل ظهرت النهاردة عايز اسأل حضرتك اروح اقدم ورقى امتى وانا عايزة ادخل تجارة وادارة اعمال انجلش عايزة اعرف نتيجة التنسيق الداخلى فى حلوان بتظهر امتى؟

طالما حضرتك جيلك التنسيق من الاول على حلوان يبقى اسمك هناك فروحي خلال الايام دي اما بالنسبة للتنسيق الداخلي فانتي لما بتقدمي هما هيقولوك هتبان امتى وعادتا بتبقا فترة قصيرة وربنا معاكي باذن الله

كادبورى
26-08-2009, 11:29 PM
هاى يا جماعة لو سمحت عايزة اعرف هو على المنتدى ده هينزل جدول محاضرات اولى تجارة انتساب حلوان ولا لاء وعايزة اعرف تقريبا كدا المذاكرة بتكون منين عشان طبعا محدش بيقدر ينقل المحاضرات ؟؟؟ وشكرا جد؟؟

hoky70
27-08-2009, 01:49 AM
هاى يا جماعة لو سمحت عايزة اعرف هو على المنتدى ده هينزل جدول محاضرات اولى تجارة انتساب حلوان ولا لاء وعايزة اعرف تقريبا كدا المذاكرة بتكون منين عشان طبعا محدش بيقدر ينقل المحاضرات ؟؟؟ وشكرا جد؟؟وايميلى ***********

ان شاء الله اول ما الجداول تنزل هنجبها هنا وبالنسبة للمذاكرة عندك 3 مراكز في حلوان ( vip / moga / hamadatop ) بس التركيز كلة على في اي بي وموجة وان شاء الله بردك على بداية الدراسة هنقول الملازم الحلوة لكل مادة تجاب من انهي مركز باذن الله

نور التقوى
27-08-2009, 06:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت عاوزة اعرف حاجة
هو(يوم السبت شئون الطلبة موجودة ولأ أجازة)؟؟؟
و جزاكم الله خيراً

hoky70
27-08-2009, 09:10 PM

انا كنت عاوزة اعرف حاجة
هو(يوم السبت شئون الطلبة موجودة ولأ أجازة)؟؟؟
و جزاكم الله خيراً

لا اجازة يوم السبت وباقي الايام لغاية الساعة 3 موجودين
جزانا الله وجزاكي خيرا

كادبورى
29-08-2009, 10:34 PM
هاى يا جماعة ازيكم عايزة اسال سوال بس هما انتساب بياخدوا المحاضرات مع انتظام ولا لاء هو سوال فعلا تافة وبس والله مهم جدا ليه و مرسيى جدا جدا

ALFARES
30-08-2009, 03:44 PM
هاى يا جماعة ازيكم عايزة اسال سوال بس هما انتساب بياخدوا المحاضرات مع انتظام ولا لاء هو سوال فعلا تافة وبس والله مهم جدا ليه و مرسيى جدا جدا

ياستى ولا يهمك اى حاجة تختر على بالك اسئلى لا انتساب مبيخدوش مع انتظام لانى انتظام ليهم دكاترة غير بتوع انتساب وكتب غير وامتحان غير كمان بس لو عايز تحضرى معاهم عادى محدش هيمنعك بس مش هيفيدك

عبودي2008
30-08-2009, 07:01 PM
أنا كنت إن شاء الله ناوي على أن أحول لتجارة حلوان إنتساب
لكن سؤالي هل الرياضة في الكلية بحتة
يعني مسائل كتير ومقعدة
ولا أيه النظام ؟!!!

hoky70
30-08-2009, 09:00 PM
أنا كنت إن شاء الله ناوي على أن أحول لتجارة حلوان إنتساب
لكن سؤالي هل الرياضة في الكلية بحتة
يعني مسائل كتير ومقعدة
ولا أيه النظام ؟!!!

لا والله ولا معقدة ولا حاجة واسمها رياضة مالية ولو ذكرتها هتبقا فل فيها ان شاء الله توكل على الله وان شاء الله خير

hoky70
01-09-2009, 10:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

موقع الكلية عاد للعمل من جديد

http://www.helwan.edu.eg/commerce/index.php?page=Home (http://www.helwan.edu.eg/commerce/index.php?page=Home)

اي حاجة بخصوص معلومات عن قسم bis او نظم المعلومات الادارية هيلئيها على الموقع ان شاء الله

كادبورى
03-09-2009, 04:53 PM
ازيكم ؟ عاملين ايه؟؟؟ لو سمحت ممكن بس سوال؟؟ هى الدراسة بتاعة تجارة انتساب حلوان هتبدا امتى مع المدارس عادى ولا امتى ؟؟

ALFARES
03-09-2009, 06:08 PM
ازيكم ؟ عاملين ايه؟؟؟ لو سمحت ممكن بس سوال؟؟ هى الدراسة بتاعة تجارة انتساب حلوان هتبدا امتى مع المدارس عادى ولا امتى ؟؟
اة ان شاء الله هتبتدى معاها عادى واول ما ينزل الجدول هحطة هنا ان شاء الله

nermen mohamed
05-09-2009, 12:16 AM
هاااااااااااااى يا جماعه انا نرمين مقدمه فى تجاره خارجيه جامعه حلوان عاوزه اعرف اجيب النتيجه ازاى انى قبلت فيها ولا لاوالنتيجه اجيبها من انهى موقع please ياريت حديرد عليا بسرعه والنتيجه امتى merci

اسلام سوكا
05-09-2009, 06:06 AM
اولا: السلام عليكم

ثانيا: انا اسلام سوكا ودا اسم شهرتى

وانا فى تالتة خارجية وحاب اتعرف ع كل اللى فى الجامعه واساعد الاعضاء اصحاب التوبيك ع قد ما اقدر

لاننا كلنا جامعه واحدة

مستنى ردودكم ولو فى اى استفسار وهقدر اجاوبة مش هتاخر عن الاجابة باذن الله

بس ممكن حد ياكدلى بس معلش الوظائف المتاحة لشهادة التجارة الخارجية اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

elorouba
06-09-2009, 12:55 PM
السلام عليكم

انا جانى فى التنسيق تجاره حلوان ( مرحله أولى) و ذهبت و عملت طلب تنسيق داخلى لتجاره Eng و حتى الان لسه لم تظهر نتيجه التنسيق الداخلى ؟؟ وبالطبع كل ألاوراق مازلت معى ؟

وانا قلقان ؟ فمتى سيظهر التنسيق الداخلى وقد دخلت موقع كليه التجاره و لا جديد منذ شهر حتى الان ؟ و هل هناك خطأ أن لا أقدم أوراقى للجامعه حتى الان ؟؟

أرجو أن يفيدنى أى أحد ؟؟؟ أو يعطينى رقم تليفون للاستفسار - و شكرااااااااااااا لكم جميعا

hoky70
06-09-2009, 08:22 PM
هاااااااااااااى يا جماعه انا نرمين مقدمه فى تجاره خارجيه جامعه حلوان عاوزه اعرف اجيب النتيجه ازاى انى قبلت فيها ولا لاوالنتيجه اجيبها من انهى موقع please ياريت حديرد عليا بسرعه والنتيجه امتى merci

ارجو من حضرتك توضحي اكتر انتي مقدمة انجليش يعني ولا حاجة تانية ؟

hoky70
06-09-2009, 08:41 PM
اولا: السلام عليكم

ثانيا: انا اسلام سوكا ودا اسم شهرتى

وانا فى تالتة خارجية وحاب اتعرف ع كل اللى فى الجامعه واساعد الاعضاء اصحاب التوبيك ع قد ما اقدر

لاننا كلنا جامعه واحدة

مستنى ردودكم ولو فى اى استفسار وهقدر اجاوبة مش هتاخر عن الاجابة باذن الله

بس ممكن حد ياكدلى بس معلش الوظائف المتاحة لشهادة التجارة الخارجية اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اهلا بيك يا اسلام باشا واتشرفنا بمعرفتك

بالنسبة لقسم خارجية الرابط دة هتلاقي فية معلومات عنة

http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/index.php?page=EconomyAr (http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/index.php?page=EconomyAr)

وربنا معاك

hoky70
06-09-2009, 08:51 PM
السلام عليكم

انا جانى فى التنسيق تجاره حلوان ( مرحله أولى) و ذهبت و عملت طلب تنسيق داخلى لتجاره eng و حتى الان لسه لم تظهر نتيجه التنسيق الداخلى ؟؟ وبالطبع كل ألاوراق مازلت معى ؟

وانا قلقان ؟ فمتى سيظهر التنسيق الداخلى وقد دخلت موقع كليه التجاره و لا جديد منذ شهر حتى الان ؟ و هل هناك خطأ أن لا أقدم أوراقى للجامعه حتى الان ؟؟

أرجو أن يفيدنى أى أحد ؟؟؟ أو يعطينى رقم تليفون للاستفسار - و شكرااااااااااااا لكم جميعا

لا انتا مستني موقع الكلية لية انتا روح الكلية بنفسك اقرب فرصة وبالتوفيق ان شاء الله

اسلام سوكا
07-09-2009, 03:37 PM
تمااااااااام يا شباااااااااااااااااااااب بجد

التعاون دة جميل جدا

محمد سعيد عمار
07-09-2009, 04:07 PM
ياجماعه انا خريج تجاره حلوان
ياجماعه الجامعه جميله وكل حاجه
لكن المشكله ان الكليه موادها كتير ودكاترتها صعبه
يعني عندك : د ناصف ود فتحي السعيد و د بدر الامين ود غرس الدين و د عصام المصري ود حسني عبد الجليل
ياجماعه وهي هي بتاعت جامعه القاهرة في التعيينات محدش بيبص على اسم الجامعه كله بيبص على التقدير فأحسنلكوا تروحو جامعه زي قناه السويس او زس القاهره
اللي هي كليه التجاره فيها لو مشيت جنب الحيط تنجح

hero0026
08-09-2009, 05:16 PM
انا اسمي احمد وقبلت تجارة حلوان .. انا قدمت تجارة انجلش وقالوا نتيجة القبول يوم 7/9 على موقع الكلية بس مفيش اي حاجة لحد دلوقت كنت عاوز اعرف هي النتيجة ظهرت اروح اشوفها ولا لا .... على فكرة انا من الفيوم ومش عاوز اروح على الفاضي علشان المشوار صعب واحنا في رمضان

metab9
08-09-2009, 07:22 PM
السلام عليكم انا يوسف تانيه تجاره حاوان انتساب
انا مستعد اني اجاوب انشااء الله علي اي استفسار

hero0026
09-09-2009, 03:41 PM
انا اسمي احمد وقبلت تجارة حلوان .. انا قدمت تجارة انجلش وقالوا نتيجة القبول يوم 7/9 على موقع الكلية بس مفيش اي حاجة لحد دلوقت كنت عاوز اعرف هي النتيجة ظهرت اروح اشوفها ولا لا .... على فكرة انا من الفيوم ومش عاوز اروح على الفاضي علشان المشوار صعب واحنا في رمضان ده اميل ياهو لو حد عارف حاجة

hero0026
10-09-2009, 05:10 PM
يا جماعة اللي يعرف اي حاجة عن دكاترة تجارة انجلش يعبرني وعاوز اعرف الدراسة صعبة ولا سهلة وهذاكر المواد ازاي علشان انا سمعت عن تجارة انجلش انها صعبة جدا .... ارجو الرد

hsasanSTAR
11-09-2009, 12:31 AM
انا يا جماعة متقبلتش في تجارة انجليزى القاهرة علي نص درجة

hsasanSTAR
11-09-2009, 12:33 AM
انا يا جماعة متقبلتش في تجارة انجليزى القاهرة علي نص درجةممكن احول تجارة انجليزي حلوان؟اتمني سرعة الرد

metab9
13-09-2009, 05:40 AM
يا جماعة اللي يعرف اي حاجة عن دكاترة تجارة انجلش يعبرني وعاوز اعرف الدراسة صعبة ولا سهلة وهذاكر المواد ازاي علشان انا سمعت عن تجارة انجلش انها صعبة جدا .... ارجو الرد
اقولك ع حاجه
انا ليا اصحابي كتير في تجاره انجلش
الكليه لذيذه بس عاوزه مذاكره من اول يوم عشان الميد تيرم وكده

metab9
13-09-2009, 05:42 AM
انا يا جماعة متقبلتش في تجارة انجليزى القاهرة علي نص درجةممكن احول تجارة انجليزي حلوان؟اتمني سرعة الرد

انصحك انك تنزل جامعه حلوان وتسأل هناك
ربنا يوفقك

metab9
13-09-2009, 05:38 PM
ايه يا جماعه هوه مفيش حد داخل جامعه حلوان السنه دي ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

metab9
14-09-2009, 03:14 AM
اي حد عايز اي حاجه ان في الخدمه

hero0026
14-09-2009, 05:13 AM
ماشي ياللي بتمسح اميلي من الكلام _____ المهم كنت عاوز اعرف نتيجة قبول تجارة انجلش حلوان امتا

الرومانسي 2
15-09-2009, 08:32 AM
السلام عليكم انا كنت عايز استفسر عن شى
هوه انا دلوقتى دخلت تجارة حلوان وانا عايز ادخل قسم تجارة خارجية من اى سنة هادخل هذا القسم من السنادى ولا اللى جاية ولا اية ممكن تفودونى من فضلكم

الرومانسي 2
15-09-2009, 08:35 AM
السلام عليكم هوه قسم تجارة خارجية ده تبع التنسيق الداخلى للكلية ولا اية ممكن الرد من فضلكم

الرومانسي 2
15-09-2009, 08:58 AM
السلام عليكم انا دخلت تجارة حلوان وكنت ارغب فى الدخول في قسم تجارة خارجية وعايز اعرف هوه القسم ده تبع التنسيق الداخلى ولا اية ممكن الرد

الرومانسي 2
15-09-2009, 06:33 PM
السلام عليكم انا ارسلت لكم اسئلة ولم اتلقى الاجابة وشكررررررررررررررا

metab9
15-09-2009, 07:48 PM
السلام عليكم انا ارسلت لكم اسئلة ولم اتلقى الاجابة وشكررررررررررررررا
بص يا عم الحاج اولا اهلا بيك
ثانيا انت بتتخصص من تالته سواء خارجيه او محاسبه او اداره..........
ومفيش اي شروط عشان تتخصص خارجيه يعني
ولا تنسيق ولا اي حاجه
ولو عايز اي حاجه عن الكليه طلباتك اوامر

hero0026
17-09-2009, 03:16 PM
هي ايه امتحانات الميد تيرم دي نص السنة يعني وكدة

hero0026
17-09-2009, 04:02 PM
انا قبلت تجارة انجلش بس عاوز اعرف لازم المصاريف اروح ادفعها دلوقت ولا ينفع في اول الدراسة

hero0026
19-09-2009, 04:45 AM
ممكن حد يجاوبني على اسألتي

arabtrip
19-09-2009, 06:03 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا فكرت فى الموضوع ده من زمان بس قولت أعمله قبل دخول الجامعات.
المهم أنا حبيت اعرفكم على حاجه اسمها برنامج نظم معلومات الأعمال .
دى شعبه موجوده فى جامعة حلوان كلية تجاره .
بعد ما التنسيق يدخلك كلية تجاره جامعة حلوان بتقدم فى حاجه اسمها لغات وهم بيسئلوك هتخش تجاره انجلش ولا نظم معلومات الأعمال وانت بتقرر عشا يكتبوا فى الأستماره.
بعد ماتقدم فى نظم معلومات الأعمال بيقلولك استنى لما التنسيق الداخلى للكليه يشتغل وبعد كده لما اسمك يتقبل تبقى تيجى .
الكليه(bis)مقرها فى الزمالك شارع ابو الفدا وهى شغاله بنظام الساعات المعتمده وهم بيقبلوا اعداد معينه .
فى الكليه بندرس مواد تجاره بالأضافه الى مواد كمبيوتر مثل برمجه وانترنت وحاجات كتير .
انا حبيت اعمل الموضوع ده عشان أسأل سؤال وأتمنى ان الناس تجاوبنى.
(bis)أحسن ولا تجاره انجلش؟؟؟؟؟؟
ومستقبل الشغل؟؟؟؟؟؟
لو اى حد عايز يسألنى اى سؤال عن الكليه يساعده فى الأجابه انا موجود .

اسلام66
19-09-2009, 07:36 AM
طيب هى مصاريفها كام ولها فرع فى المنصوره ولا لا

أنين المذنبين
19-09-2009, 08:44 AM
جزاك اله خيراا

arabtrip
19-09-2009, 05:41 PM
المصاريف بتاعة الكليه بتبقى حسب عدد الساعات وعدد المواد والساعه بتبقى ب200 جنيه وفيه مواد ساعتين ومواد 3ساعات يعنى فى التيرم الواحد بيبقى فيه 6مواد يعنى المصاريف حوالى 3650فى التيرم انا دافع كده فى التيرم الأول.
وهى مالهاش فرع غير فى حلوان

ALFARES
19-09-2009, 06:50 PM
هي ايه امتحانات الميد تيرم دي نص السنة يعني وكدة

اسف جداا على التاخير لاامتحانات الميد ترم دى بتبقى فى نص الترم يعنى نص كل ترم

ALFARES
19-09-2009, 06:55 PM
انا قبلت تجارة انجلش بس عاوز اعرف لازم المصاريف اروح ادفعها دلوقت ولا ينفع في اول الدراسة

اولا الف مبروك انك اتقبلت ثانيا اعتقد انك عادى ممكن تروح تدفعها فى اول الدراسه وهى حوالى 3600 ج

ALFARES
19-09-2009, 06:56 PM
عيد سعيد وكل سنه وانتم طيبين

Wagdy Khalil
20-09-2009, 04:51 PM
شكرا على اهتمامك بالزملاء
ولدى بعض الاسئلة ارجو الا اكون ثقيلاً فى طلب الاجابة عنها

هل انت طالب قديم بشعبة bis ويا ترى انت فى سنة كام

ما هو مستوى شهادة bis بالنسبة للشهادات الاخرى هلى هى من الشهادات ذات القيمة فى التعيين فى الوظائف الراقية

اذا لم اتمكن من الوصول الى مقر الدراسة بالزمالك بالسيارة الخاصة فى بعض الايام فهل يوجد مواصلات لمدينة نصر

هل التدريب عملى بحت على الحاسبات ام المسئلة منظر وبس وهل يتم تخصيص حاسب لكل طالب ام يتم تجميع اثنين او اكثر على الحاسب الواحد

رجاء الافادة ولكم منا جزيل الشكر والامتنان
مع اطيب الامنيات بالتوفيق

hsasanSTAR
21-09-2009, 12:33 AM

بص يا باشا اللي اعرفه ان انت لازم تدفعها خلال اول اسبوعين من قبولك(دا ف القاهرة بس معرفش ايه نظام الجامعات التانية بصراحة)

العمييد
21-09-2009, 12:57 AM
نصيحه لبتوع تجارة خد السنه فى اتنين اذا لم تكن تضمن وظيفه لقب طالب افضل كتير من لقب عاطل

arabtrip
21-09-2009, 05:51 AM
اولا انا طالب داخل سنه اولى فى الbis
ثانيا الbis هى عباره عن مزيج بين التجاره وعلوم حاسب ونظم المعلوامات يعنى انت بتدرس تجاره انجلش ومواد كمبيوتر كتير وهى شهاده مهمه جدا واهم من التجاره الأنجلش بكتير
ثالثا طبعا تقدر توصل لمدينة نصر بالمواصلات لعدة اسباب اهمها لأن محطة الأتوبيس امام الكليه مباشرة وكمان فيه محطة الأتوبيس النهرى ممكن ينقلك الجهه الأخرى وتركب من امبابة
رابعا الكليه دى بتقبل عدد قليل جدا من الطلبه حوالى 300 تقريبا وبيتم تقسيمهم لمجاميع عشان يتم تدريبهم وتعليمهم على اكمل وجه يعنى كل واحد بيكون ليه جهازه الخاص بيه
انا عارف انك هتسأل وهتقول ازاى انا داخل اولى وبجاوب وازى واثق من كلامى هقولك انا اعرف ناس كتير هناك وهم اصدقائى وانا روحت بنفسى وشوفت بعينى
انا فى الخدمه لأى احد عايز يسألنى
كل عام وانتم بخير

العمييد
22-09-2009, 01:51 AM
بابابابابابابا

hsasanSTAR
22-09-2009, 10:46 PM
اولا انا طالب داخل سنه اولى فى الbis
ثانيا الbis هى عباره عن مزيج بين التجاره وعلوم حاسب ونظم المعلوامات يعنى انت بتدرس تجاره انجلش ومواد كمبيوتر كتير وهى شهاده مهمه جدا واهم من التجاره الأنجلش بكتير
ثالثا طبعا تقدر توصل لمدينة نصر بالمواصلات لعدة اسباب اهمها لأن محطة الأتوبيس امام الكليه مباشرة وكمان فيه محطة الأتوبيس النهرى ممكن ينقلك الجهه الأخرى وتركب من امبابة
رابعا الكليه دى بتقبل عدد قليل جدا من الطلبه حوالى 300 تقريبا وبيتم تقسيمهم لمجاميع عشان يتم تدريبهم وتعليمهم على اكمل وجه يعنى كل واحد بيكون ليه جهازه الخاص بيه
انا عارف انك هتسأل وهتقول ازاى انا داخل اولى وبجاوب وازى واثق من كلامى هقولك انا اعرف ناس كتير هناك وهم اصدقائى وانا روحت بنفسى وشوفت بعينى
انا فى الخدمه لأى احد عايز يسألنى
كل عام وانتم بخير
شكرا ع الافادة دي انا علي فكرة قدمت تجارة انجلش القاهرةبس فرقت علي نص درجة يعني جايب 419.5
لو كنت مكاني كنت هتعمل ايه؟؟؟؟

العمييد
22-09-2009, 11:52 PM
كل عام و انتم بخير

arabtrip
23-09-2009, 07:15 AM
بصراه هى حاجه صعبه اوى بس انت ليه مسألتش اذا كان ينفع تحول جلمعه تانيه ولا لا ولو ينفع محولتش ليه انت اتأخرت اوى على العموم ربنا يوفقك وانا لو مكانك كنت هخش تجاره عربى عادى واعوض تجاره انجلش عن طريق الكورصات وكده المهم دور على الأحسن وما تفكرش فى اللى راح وكل سنه وانت طيب

ahmed7
23-09-2009, 01:11 PM
عندي سؤال مهم انا كنت في تجاره انتساب في جامعه اخرى وبعدين حولت تجاره انتساب حلوان هل ينفع ادخل تجاره خارجيه حلوان؟؟؟؟؟؟؟:039uw8: ياريت الرد للضروره بسرعه ياجماعه

ahmed7
23-09-2009, 08:14 PM
يا جماعه ياريت حد يرد للضروره انا مشعارف هو في انتساب للتجاره الخارجيه جامعة حلوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ومحدش ردعليا في الاول وانا بكرر نفس السؤال ياريت حد يرد

metab9
24-09-2009, 01:05 AM
يا جماعه ياريت حد يرد للضروره انا مشعارف هو في انتساب للتجاره الخارجيه جامعة حلوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ومحدش ردعليا في الاول وانا بكرر نفس السؤال ياريت حد يرد

ايوه في انتساب للتجاره الخارجيه
لان قسم التجاره الخارجيه مش محتاج اي شروط
المهم تكون كالع تالته
سواء معاك ماده اتنين
هاتخش عادي
المهم تكون طالع تالته

ahmed7
24-09-2009, 10:25 AM
شكرا وجزاك الله خيرا

nour27
24-09-2009, 06:20 PM
هاااااااااااااااااى
انا فى تالته تجاره ممكن اتعرف عليكو

hero0026
24-09-2009, 09:26 PM
ممكن اعرف الدراسة في الجامعة هتبقى ٣ اكتوبر ولا ٤ يعني السبت ولا الاحد

nour27
24-09-2009, 09:57 PM
هتكون 3 -10 يوم سبت

nour27
24-09-2009, 10:57 PM
ربنا معانا

nour27
24-09-2009, 10:59 PM
حد موجود هنا فى 3
وشعبه محاسبه

كادبورى
25-09-2009, 03:54 PM
لو سمحت عايزة اعرف بس هى الجداول هتنزل هنا ولا لاء ؟ والسوال التانى دلوقتى فى الكلية الجداول نزلت ولا لاء؟ وشكر ا جدا

ALFARES
25-09-2009, 04:31 PM
لو سمحت عايزة اعرف بس هى الجداول هتنزل هنا ولا لاء ؟ والسوال التانى دلوقتى فى الكلية الجداول نزلت ولا لاء؟ وشكر ا جدا

ان شاء الله اول ما ينزل هنحطه هنا بس هو لسه بيخدو وقت فيها عقبال ميتظبط على النظام الجديد والمواعيد وهينزل ان شاء الله على اخر الاسبوع الجى وهو لسه منزلش فى الكليه

nour27
27-09-2009, 03:25 PM
بيقولوا ان الفرقه التالته والرابعه مواعيدها من 2 الى 8 مساءا
وكمان سمعت ان الجامعه هتكون مقفوله يوم السيت عاوزه اعرف ايه النظام ارجوا الرد

ALFARES
28-09-2009, 01:34 AM
بيقولوا ان الفرقه التالته والرابعه مواعيدها من 2 الى 8 مساءا
وكمان سمعت ان الجامعه هتكون مقفوله يوم السيت عاوزه اعرف ايه النظام ارجوا الرد

انا جتلى معلومات برضك انى دة صح هو النظام بيقولو انى هيبقى فى الترم الاول سنه اولى وتانيه هيبقو من 8 الى 2ظهرا وتالته ورابعة هيبقى من 2 الى 8 مساء وهيتعكس الترم التانى وان شاء الله كلها يومين ونتاكد من المعلومات دى يكون الجدول نزل و اعتقد مش هتكون مقفوله الجامعه يوم السبت

nour27
28-09-2009, 01:43 PM
شكرا لردك بس فى ناس قالولى ان الجامعه يوم السبت قافله وبيأكدوا اوى وانا عاوزه اعرف هى هتكون فاتحه ولا لآ

hoky70
28-09-2009, 02:18 PM
شكرا لردك بس فى ناس قالولى ان الجامعه يوم السبت قافله وبيأكدوا اوى وانا عاوزه اعرف هى هتكون فاتحه ولا لآ

اسفين على التأخير في بعض الردود وذلك لسوء خدمة النت

بصي حضرتك هو كان في قرار نزل على الكل ان السبت دراسة عادي واكيد هيطبق على حلوان فحنا ان شاء الله منتظرين الجداول تنزل الاسبوع دة عشان كل شىء يبان وان شاء الله اي حاجة جديدة هنحطها هنا باذن الله

amrlover.com
28-09-2009, 02:57 PM
/vb/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=1642767

amrlover.com
28-09-2009, 03:38 PM
ياجماعه هو إحنا هنحضر محاضرات أنأ انتساب هو هيلغوها ف جامعه حلوان ولالا عايزين خبر مؤكد ارجوكوا بسرعه

hoky70
28-09-2009, 07:46 PM
ياجماعه هو إحنا هنحضر محاضرات أنأ انتساب هو هيلغوها ف جامعه حلوان ولالا عايزين خبر مؤكد ارجوكوا بسرعه

لسة والله مفيش اي خبر مأكد وفي انتظار ظهور الجداول .....

nour27
28-09-2009, 08:04 PM
الجداول إن شاء الله هتنزل هنا

hoky70
28-09-2009, 10:27 PM
الجداول إن شاء الله هتنزل هنا

بأذن الله اول متنزل هحطها هنا ان شاء الله

كادبورى
29-09-2009, 09:47 PM
اللى عايز يعمل عمل خيرى اول ما تنزل الجداول ينزلها ولو مش عايز يقولنا عشان نروح نجيبها ؟؟

hoky70
30-09-2009, 09:54 AM
اللى عايز يعمل عمل خيرى اول ما تنزل الجداول ينزلها ولو مش عايز يقولنا عشان نروح نجيبها ؟؟

النهاردة او بكرة بالكتير هتكون الجداول موجودة متقلقيش

كادبورى
30-09-2009, 07:34 PM
هى جامعة حلوان اجازتها اصلا يوم السبت انا تعبت وزهقت ومبقتش عارفة اروح امتى اصلا

nour27
30-09-2009, 07:51 PM
بصى انا رأيى تنزلى الاحد اضمن
انا كنت زيك كده كنت محتاره لحد ما أخد القرار ده
ده رأيى وبرده تعملى اللى انتى عايزاه

nour27
30-09-2009, 07:53 PM
انا بقى عاوزه اعرف هى اللى شايله مواد بتدفع فلوسها مع المصاريف ولا المواد ادفعها فى اى وقت براحتى

كادبورى
30-09-2009, 08:27 PM
عرفتلكوا امتى الدراسة الدراسة رجعت تانى يوم الاحد ويوم السبت بقا اجازة زى الاول عشان انفلونزا الخنازير ودى يا جماعة حقيقة ومش اشاعة ؟؟ عشان واحدة صاحبتى راحت النهاردة الجامعة وقالولها كدا

nour27
30-09-2009, 08:48 PM
يعنى زى رأيى
هههههههههههههه
يلا سبت مش سبت مش فارقه انا كده كده نازله الاحد

love smsm
01-10-2009, 02:02 AM
بصراحه انا برده مش عارفه اروح امتى السبت ولا الاحد انا سنه اولى
ولما اروح اروح الساعه كام واول يوم هيبقي في محضرات ولا لا واول ما اروح اروح علي الكليه ولا علي المدرجات انا اسفه ممكن تكون الاسئله تافه بس انا سنه اولى وخايفه جدااااااااااااا

ALFARES
01-10-2009, 02:56 AM
بصراحه انا برده مش عارفه اروح امتى السبت ولا الاحد انا سنه اولى
ولما اروح اروح الساعه كام واول يوم هيبقي في محضرات ولا لا واول ما اروح اروح علي الكليه ولا علي المدرجات انا اسفه ممكن تكون الاسئله تافه بس انا سنه اولى وخايفه جدااااااااااااا

بصى ياستى انتى روحى السبت انا على اخر حاجة سمعتها انى السبت مش اجازة فبراحتك انتى لوعايزة تحضرى اول محاضرة بتبقى الساعة 8 فلازم على الاقل تكونى هناك على 7 ونص عشان تشوف مكان محاضرتك فين وانا عن نفسى بعتقد انى اول محاضرة بتكون مهما عشان تاخد انطباعك عن الدكاترة وتعرف ايه نظام كل دكتور وانتى اول متروحى روحى على الكلية عشان تنقلى الجدول وساعت ممكن هتلاقى الاسر بتوزع الجدول مطبوع فى ورقة على الطلبه وان شاء الله لو الجدول نزل قبل يوم السبت هنحطة واى سوال نحن فى الخدمة

nour27
01-10-2009, 08:01 PM
انا بقى عاوزه اعرف هى اللى شايله مواد بتدفع فلوسها مع المصاريف ولا المواد ادفعها فى اى وقت براحتى

ALFARES
02-10-2009, 12:58 AM

و الله ياستى انا مش عارف بصراحة اوى بس انا لما كنت بدفع المصاريف كانت واحد شايل فا الست اللى على الشباك قلتله لازم تدفع مصاريف المواد اللى شيلها على ما اعتقد كانت المادة بحاولى 50 او اقل ومصاريف السنه بس انتى عارفه هما على الشباك رخميين عيزين يخلصوا اللى قدامهم وخلاص بس ان امش متاكد اوى بس ان شاء الله يوم السبت هبقى اتاكدلك

ALFARES
02-10-2009, 01:53 AM
دة جدول المصاريف وفيه رسوم مواد التخلف

nour27
02-10-2009, 11:57 AM
طب ازاى الفرقه التالته 102جنيه وانا شوفتها من فتره كبيره 182 جنيه
وبعدين ماده سنه تانيه مكتوب الماده 25 جنيه يعنى اللى شايل ماده من سنه تانيه بـــ25جنيه ولا اكتر

ALFARES
02-10-2009, 04:14 PM
طب ازاى الفرقه التالته 102جنيه وانا شوفتها من فتره كبيره 182 جنيه
وبعدين ماده سنه تانيه مكتوب الماده 25 جنيه يعنى اللى شايل ماده من سنه تانيه بـــ25جنيه ولا اكتر

والله دة الجدول دة انا لقيته موحود على موقع الكليه انتى عارفة الجامعة بتاعتنا هتلاقيهم وانت بتدفعى هيقولولك دة مش عارف ايه رسوم ايه ورسوم صيانه ورسوم اكل اى حاجة بيلمو فلوس وخلاص
وعلى اللى مكتوب اه المادة اللى متشاله ب 25 جنيه

ALFARES
02-10-2009, 05:45 PM
الان الجداول

الجداول الدراسية لطلاب الانتظام –الفصل الدراسى الأول – العام الجامعى
(http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/arbic2010.mht)
2009/2010 (http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/arbic2010.mht)
http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/arbic2010.mht
الجداول الدراسية لطلاب اللغات –الفصل الدراسى الأول – العام الجامعى 2009/2010 (http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/eng2010.mht)
http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/eng2010.mht
الجداول الدراسية لطلاب البريد –الفصل الدراسى الأول – العام الجامعى 2009/2010 (http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/bred2010.mht)
http://www.helwan.edu.eg/university/commerce/New/bred2010.mht

لم يتم اضافه جداول لانتساب
واعتقد انهم هيحضرو يوم الجمعة وهيتم التاكد غدااااا

لاتنزيل الجدول يرجn الضغط كليك يمين واختيار save as

كادبورى
02-10-2009, 07:31 PM
طب ابقوا شوفوا انتساب بليز

love smsm
02-10-2009, 07:55 PM
السلام عليكم
ممكن اعرف ازاى انا اعرف انى مجموعه ا ولا ب ولا ج
وانا اسفه انى تقلت عليكو في الاسئله
وانا بشكركوا جدااااااااااااااااااااااااااااااا على الجدول والاجابه على اسئلتي ويارب يجعله في ميزان حسناتكو ميرسي جدا.

love smsm
02-10-2009, 08:45 PM
نا اسفه لي سؤال تاني هو انا لو مش عندي محضرات بكره اروح برضه ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

amrlover.com
03-10-2009, 02:20 PM
ياجماعه انا رحت وسمعت إننا هنحضر الجمعه حد جاب اخبار جديده ومش لازم نسكت ع كده

amrlover.com
03-10-2009, 02:34 PM
حرام نتساوي بالتعليم المفتوح لازم يكون لينا حل مش هينفع النظام ده

كادبورى
03-10-2009, 08:35 PM
بصوا يا جماعة انا رحت النهاردة الجامعة وانا اصلا اولى انتساب والجدول هو يوم الجمعة بس من الساعة 8 ونصف لحد الساعة 5 هو اه تعب بس لازم نذاكر عشان نحول انتساب انا مش عارفة بيذلونا ليه عموما انتساب زى انتظام واللى فى انتظام وفرحان بنفسه احب اقوله انا فى شهادة التخرج ولا بيكتب انتساب ولا انتظام ؟ وهما الاتنين متساوين وبيشتغلوا زى بعض ؟؟؟

hoky70
03-10-2009, 09:07 PM
الجداول بها بعض التغيرات في مقر الكلية ارجو كل واحد يروح الكلية ويتاكد بنفسة

ALFARES
06-10-2009, 02:52 PM
ياجدعان انا سمعت امبارح فى الجامعه انى هما هيعمله تلات ايام لانتساب بس دة مش اكيد عموما هيبان ان شاء الله الاسبوع الجى

BeautyLover
07-10-2009, 03:40 PM
يا جمـــــــاعـــــــــــة
انا رحت الجامعة النهارده و مكتوب هناك عند مكتب سير الدراسه

"لا يوجد جدول محاضرات للانتساب الأن و سوف يحدد في 5 او 10 ايام ":confused::confused::confused:

:angry2:انا اتخنقت من الحكايه دي:angry2:

monaahmedsaleh
07-10-2009, 04:53 PM
طيب انا عاوزة اعرف الفرقة بتتقسم الى مجموعات ازاى يعنى مثلا الفرقة الاولى أ - ب - ج طبعا ترتيب ابجدى انا عاوزة اعرف كل مجموعه بتضم حورف اية بالظبط

كادبورى
07-10-2009, 06:26 PM
بصوا يا جماعة اولا ازيكم انا رحت يوم السبت اللى كان اول يوم فى الدراسة ونقلت الجدول وكان موجود يوم الجمعة بس ايه بقا حكاية انه مفيش خالص يا ريت اى حد يدخل يرد ما احنا فاضين قاعدين فى البيت

BeautyLover
08-10-2009, 01:30 AM
بصوا يا جماعة اولا ازيكم انا رحت يوم السبت اللى كان اول يوم فى الدراسة ونقلت الجدول وكان موجود يوم الجمعة بس ايه بقا حكاية انه مفيش خالص يا ريت اى حد يدخل يرد ما احنا فاضين قاعدين فى البيت

بوصى يا ستى :d:d

انا رحت الجامعة يوم الثلاثاء 7\10 و مكتوب هناك عند مكتب سير الدراسه

"لا يوجد جدول محاضرات للانتساب الأن و سوف يحدد في 5 او 10 ايام "

وسألت قلولي تعالى يوم الثلاثاء أو الأربع وشوف الجدول نزل ولا لأ
That's all :blush::blush::blush:

ALFARES
08-10-2009, 01:42 PM
طيب انا عاوزة اعرف الفرقة بتتقسم الى مجموعات ازاى يعنى مثلا الفرقة الاولى أ - ب - ج طبعا ترتيب ابجدى انا عاوزة اعرف كل مجموعه بتضم حورف اية بالظبط

انا والله مش متاكد اوى بس انا اللى اعرفه انى هما متقسمين كدة
المجموعه ا كانت بتضم من اول ا لحد ل
المجموعه ب الى انا فيها كانت بتضم حرف الميم نظرا لكثرة عدد الطلبه بالحرف دة

المجموعه ج كانت بتضم من اول حرف النون لحد الاخر

وهبقى اتاكد منهما لما انزل الجامعه ان شاء الله

ALFARES
08-10-2009, 01:46 PM
بوصى يا ستى :d:d

انا رحت الجامعة يوم الثلاثاء 7\10 و مكتوب هناك عند مكتب سير الدراسه

"لا يوجد جدول محاضرات للانتساب الأن و سوف يحدد في 5 او 10 ايام "

وسألت قلولي تعالى يوم الثلاثاء أو الأربع وشوف الجدول نزل ولا لأ
that's all :blush::blush::blush:

كلام مظبوط بس انا كنت امبارح فى محاضرة محاسبه سنه تانيه الدكتور قال احتمال الدراسه هتتجل تانى وقال انا هبقى اقلكم على كل اللى هناخد فى الترم عشان تبقوا عرفين اللى عليكم

كادبورى
08-10-2009, 03:41 PM
مرسيى جدا على الرد انا برده هروح بكرة عشان منزلتش ولا يوم غير يوم السبت على اساس انى هنزل يوم الجمعة عموما اى جديد هاقوله وبرده اى حد ينزل يقول ايه اخبار الانتساب وشكرا

BeautyLover
08-10-2009, 03:56 PM
هيا الجامعه مفتوحة بكره ؟؟؟

nino mody
08-10-2009, 04:22 PM
اولا اذيكم يا جماعه
يعنى كده اخر كلام ان مفيش يوم الجمعه الساعه 8 ؟؟؟؟
ارجوووووكم حد يقولى اذا كان فيه انا اولى انتساب لانى لحد دلوقتى معرفش اذا كنت هروح يوم الجمعه ولا لأ ولو حد عرف اى اخبار تانى ياريت يقولها ويكون متأكد منها
ومعلش طولت عليكم

metab9
08-10-2009, 06:09 PM
يا جماعه
اهدوا شويه
والي عنده اي استفسار يقوله وانشاء الله
اجاوب عليه بعد اذن صاحب الموضوع
واحب ان انوه ان انتساب كله بكره
الجمعه وده كلام اكيد مافيهوش نقاش
والي عاوز جدول او اي حاجه يقول واجيبهالو اما انزل الجامعه
وعلي فكره يا جماعه المناهج السنادي هتبقي قليله جدا وده كلام موثوق منه
والدليل ع ذلك ان المحاضرات بتاعت انتساب ساعه واحده مش اتنين زي السنه الي فاتت
اهم حاجه يا جماعه انكم تتفائلو خيرا كما قال الرسول
(ص)
ونشد حيلنا كلنا عشان نحول انتظام
انا معاكم يوسف
الفرقه التانيه انتساب :av4056bb7jp3:

كادبورى
08-10-2009, 06:09 PM
اكيد الجامعة مفتوحة بكرة انا بكرة هاروح هو اه ممكن ميكنش فى بكرة بس هاروح اسال عشان اعرف لو مش عايزين تروحوا بكرة روحوا يوم السبت مش هتفرق يعنى عشان بالشكل دا مش هنحول انتظام خالص

كادبورى
08-10-2009, 06:11 PM
مرسيى جدا يوسف هروح بكرة على ضمانتك ياااااااااه دا انت صبرتنى

metab9
08-10-2009, 06:11 PM
مرسيى جدا على الرد انا برده هروح بكرة عشان منزلتش ولا يوم غير يوم السبت على اساس انى هنزل يوم الجمعة عموما اى جديد هاقوله وبرده اى حد ينزل يقول ايه اخبار الانتساب وشكرا

انا مش زعلان والله غير ع بتوع اولي
عشان خارجين من الثانويه العامه
وبرضو اما دخلو الجامعه لقو حوارات
ما تقلقوش يا جماعه انشاء الله خير

كادبورى
08-10-2009, 06:12 PM
يعنى انت هتروح بكرة

metab9
08-10-2009, 06:13 PM
مرسيى جدا يوسف هروح بكرة على ضمانتك ياااااااااه دا انت صبرتنى

العفو يا كادبوري
احنا كلنا لازم نساعد بعض
هي الحياه كده

metab9
08-10-2009, 06:14 PM
يعنى انت هتروح بكرة

والله العظيم انا رجليا مجزوعه
بس انشاء الله رايح بكره عشان اشوف اصحابي
اصلهم وحشوني جدا

metab9
08-10-2009, 06:19 PM
انتي عارفه هتذاكري ازاي ومنين ولا اقولك؟وصحيح انتي مجموعه ايه ؟

فرح عبدالكريم
08-10-2009, 06:29 PM
معلش انا جيه من الخارج شهادات معادلة واتقبلت في كلية تجارة وادارة اعمال حلوان ,, بعدين قدمت على bis ولغاية دلوقتي مظهرتش النتيجة ولما سألت قالو لي يوم الاربعاء هتنزل الاسماء بس انا بجد خايفة لو حد يعرف اي حاجة ممكن يقولي وأكون شاكرة لي ..

BeautyLover
08-10-2009, 09:14 PM
يـــــا جـــــــــــمـــــــــــاعـــــــــــــة
يعني اروح بكره ؟؟؟؟؟
ولو هروح اروح امتي ؟؟؟؟؟
علشان انا ساكن في فيصل و مش عاوز اروح مشوار علي الفاضى

كادبورى
08-10-2009, 10:34 PM
روح بكرة ومتخافش هيبقى فى دراسة وبعدين يعنى لو مكنش فيه روح اتفسح دا انت غريب اوى

كادبورى
08-10-2009, 10:35 PM
اه هى اول محاضرة الساعة 8 ونصف انا ناقلها كدا ولو عايزنى اقولك المواد اوك وانت يعنى رايح بكرة

كادبورى
08-10-2009, 10:37 PM
انا مجموعة ا اسمى الاء

كادبورى
08-10-2009, 10:51 PM
اه يا يوسف يار يت تقول عشان عايزة بجد احول انتظام

فرح عبدالكريم
08-10-2009, 11:04 PM
معلش يا جماعة .. انا بجد محتااااااارة ,, ممكن حد يقولي ويرد على سؤالي .. Bis كل ما اسأل يقولو لسه الاسما منزلتش ممكن حد يقولي ويريحني اخر مرة سألت كان الاربعاء .. ونا جاية من الخارج ومعرفش حاجة في الانظمة الجديدة .. ساعدوني بلييييييييز

sona el asey
08-10-2009, 11:47 PM
واللة يا جماعة انا مش عارف بتوع انتساب زعلانين لية

انا انتظام و واللة وا روحت الجامعة لحد دلوقتى غير اول يوم بس

عشان مش فاضى ياريتنى انا كنت انتساب

وكنت عايز اسال يا جدعان هو الملازم الى بتتباع دية

من المراكز برة لو الواحد ذاكر منها ينجح ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

BeautyLover
09-10-2009, 12:00 AM
انا مجموعة ا اسمى الاء

اه هى اول محاضرة الساعة 8 ونصف انا ناقلها كدا ولو عايزنى اقولك المواد اوك وانت يعنى رايح بكرة

طيب ممكن نتقابل بكره علشان انقل الجدول
.
علشان انا مش عارف اي حاجه عن الجامعه .مواعيد المحاضرات . اماكن المحاضرات و كده يعني
انا اسمي مازن
و ده اميلي Ma_Z_en2220 * yahoo .com

مستني الرد ان شاء الله

ALFARES
09-10-2009, 12:37 AM
اولا انا بشكر العضو يوسف لانى هو كان معانا فى السنه اللى فاتتت ويقدر يتفضل براحته يجاوب على اى استفسار

ثانيا نرجو الالتزام بنص بالموضوع من قبل BeautyLover (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=309711)
لانى الموضوع اتقلب شات
مع الاحترام للجميع

BeautyLover
09-10-2009, 12:47 AM
اولا انا بشكر العضو يوسف لانى هو كان معانا فى السنه اللى فاتتت ويقدر يتفضل براحته يجاوب على اى استفسار

ثانيا نرجو الالتزام بنص بالموضوع من قبل BeautyLover (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=309711)
لانى الموضوع اتقلب شات
مع الاحترام للجميع

Oops:excl::excl:

:redface::redface: Sorry

بس انا والله محتاج الجدول و كده يعني
و مش قصدي chat ولا حاجه

thats all

مصطفى ماندو
09-10-2009, 03:59 AM
لو سمحت انا تجاره حلوان ورايح تانيه وكنت عايز احول تجاره بنى سويف بس شايل مادتين سياسه ورياضيات اعمال

كادبورى
09-10-2009, 03:05 PM
انا رحت الجامعة ومش رضيوا يدخلوا حد من اصلو وكله كان واقف برا وبيقولوا يوم الجمعة اتلغى ونيجى فى وسط الاسبوع عشان نشوف امتى ؟

BeautyLover
09-10-2009, 04:25 PM
انا رحت انهارده بردو و مدخلونيش و مشيت
انا هروح الاسبوع الجي كله ان شاء الله
لحد اما اعرف الجدول

دي صوره انهارده للطلبه يعيني و هما واقفين قدام الباب
[img=http://img134.imageshack.us/img134/8074/pano022.th.jpg] (http://img134.imageshack.us/i/pano022.jpg/)

نور التقوى
09-10-2009, 05:51 PM

ياجماعة انا كنت عايزة اعرف بس هو طالب انتساب لو فاتت منه محاضرة ممكن يعوضها فى محاضرات انتظام ولا ايه؟؟

وجزاكم الله كل خير

كادبورى
09-10-2009, 07:14 PM
الصور جميلة جدا

BeautyLover
09-10-2009, 07:22 PM
LOL
Hehe
Thanks Cadbury
الصوره حلوه علشان انا الي مصورها :d:d:d

sa7ar dolsika
09-10-2009, 07:28 PM
هاى يا جماعة انا سحر كلية تجارة حلوان بس للاسف :(انتساب لكن عادى بنزل الجامعة ممكن نتعرف

sa7ar dolsika
09-10-2009, 07:32 PM
لا يا نور التقوى محاضرة انتظام بتختلف عن انتساب
انا سألت وعرفت
لان الدكتور بيختلف عن التانى

hoky70
09-10-2009, 07:47 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اولا بالنسبة لطلاب انتساب فهما والله العظيم اخواتنا بالظبط ومفيش فرق بين انتظام وانتساب خالص

ثانيا : بالنسبة للجداول بتاعت انتساب فانا عايز اقولكو متستعجلوش باذن الله الاسبوع الي جي هيبان كل حاجة بخصوص الانتساب واحنا متابعين معاكو اي جديد باذن الله .

ثالثا : شايف بسم الله مشاء الله ناس جديدة وحلوة حابة تتعرف على بعض طبعا واحنا عارفين ان اي حد داخل جديد بيبقا عايز اصحاب واحنا هنا موضوع للافادة اولا ثم يليها الاشياء الاخرى ولكن بعتب بس على الناس الي بتحط ايميلاتها في المواضيع لان دة بيودي الموضوع في حتة تانية وبتحصل مشاكل كتير ويعتبر مخالف يعني فبنرجو من اي حد انة يتعرف عادي في نطاق معين طبعا واحنا بنرحب بية بس بلاش الايميلات والي عايز يحط ايميلة يخش على لوحة التحكم بتاعة ويضيف ايميلة وهو دة المسموح بية . مع كامل الاحترام لاخواتنا واصحابنا الي مشرفينا في الموضوع .

اتمنى مكنتش زعلت حد واهلا باي حد جديد معانا وكل سنة وانتو طيبين

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:02 PM
سورى الرسالة ما وصلتش يا احمد ابعتها تانى

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:07 PM
انا كنت بس عاوزة اعرف يعنى هو حضرتك بتشتغل فى جهه معينة بتعرف منها اخبار الجامعات والكليات ولا ايه انا عاوزة اعرف والله لانى اول مرة ادخل ومش فاهمة اى حاجة خااااالص

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:09 PM
انا شكلى كدة لغبط فالكلام اعذرنى لانى اول مرة اشارك

hoky70
09-10-2009, 08:09 PM
انا كنت بس عاوزة اعرف يعنى هو حضرتك بتشتغل فى جهه معينة بتعرف منها اخبار الجامعات والكليات ولا ايه انا عاوزة اعرف والله لانى اول مرة ادخل ومش فاهمة اى حاجة خااااالص

هي الحكاية مش محتاجة جهة ولا حاجة الفكرة هنا الي بيعرف حاجة بيحاول يساعد قوليلي بس انتي عايزة تعرفي اية وانا هقولك ان شاء الله

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:11 PM
يا ااااااااااااااااااااااااااحمد

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:12 PM
انا سمعت بس مش عارفة هو صح الكلام ولا دى اشاعات عن انه هينزل جدول للانتساب كمان خمس ايام تقريبا

sa7ar dolsika
09-10-2009, 08:14 PM
اشمعنى فى جداول للانتساب فى كليات تانية زى الاداب مثلا

hoky70
09-10-2009, 08:17 PM
اشمعنى فى جداول للانتساب فى كليات تانية زى الاداب مثلا

يا سحر متستعجليش اصل كل كلية وليها نظامها وباذن الله الاسبوع الي جي يبان كل حاجة وحتى لو مفيش محاضرات لقدر الله بتوع المراكز عملين شغل حلو وهينزلو ورق وهيعملو كل الي يقدرو علية

كادبورى
09-10-2009, 09:36 PM
طب لو سمحت عايزة اعرف مثلا لو جيه قرار انه مفيش محاضرات لالانتساب هنفهم المحاسبة ازاى ولا هنحفظها؟؟