مشاهدة النسخة كاملة : الميكاترونكس

i wish
03-08-2009, 04:58 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هو سؤال واستفسار يا جماعة للى يعرف ايه هو قسم المايرتونكس ده ومش قصدى على اللى فى اسيوط لكن بصفة عامة ايه هو وبيدرس ايه انا عرفت من واحد صاحبى فى هندسة شبرا انه قسم لسه هيتعمل السنة دى فى شبرا وهو بيجمع مابين الميكانيكا والكهرباء ودول القسمين اصلا اللى كنت يعنى شوية بميل ليهم وخاصة ميكانيكا فياريت حد يفيدنا فى الموضوع ده

EnG.Mohammed
03-08-2009, 05:10 AM
ايه ياعم الاسئله الغريبه الي ع الفجر دي

عموما استنى بنذر لما يصحى يشرحلك

EnG.Mohammed
03-08-2009, 05:20 AM
ميكاترونكس هو العلم الهندسي الذي يربط بين الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية وهندسة الحاسب وأنظمة التحكم.

كما عرفها تاكاشي ياماجوشي كان يعمل في مجموعة تاهيشي المحدودة قائلاً " ميكاترونكس هي علم الإسلوب في تصميم المنتجات التي تتصرف بسرعة وتؤدي أداءً دقيقاً , هذه الخصائص تمكن تحقيقها ليس عن طريق الإدراك الميكانيكي وحده وإنما يستلزم إستخدام التحكم والحساسات والإلكترونيات"

http://www.arab-eng.org/vb//images/usersimages/14503_1142352269.gif

ميكاترونكس هي الإستخدام للمتحكمات الصغيرة Microcontrollers والــمعالجات الصغيرة Microprocessors و الإلكترونيات الرقمية في التصميم وأنظمة التحكم والآلات الذكية Smart Machines.

مشتملة على الإستخدام لمجموعة متقدمة جداً من البرامج الهندسية.

لماذا ميكاترونكس مهمة؟

تماماً كما قال جون إلتر نائب رئيس البرنامج التخطيطي لشركة زيروكس Xerox , "نحن نحتاج مصممين قادرين على فهم نظرية التحكم بالشكل الكافي حتى ينفذ تصميم أفضل" , فميكاترونكس هي نتيجة التقدم السريع الآن, ويمكن ملاحظة ميكاترونكس في العديد من الصناعات مثل صناعة المتحكمات في الغسالات, في الأقراص الصلبة , في أجهزة الكمبيوترات المحمولة, في صناعة الأقراص المضغوطة CD-Rom في أجهزة التحكم المركبة على الصمامات, في أنظمة الــ PLC في لوحات التحكم عموماً, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي الروبوتات Robotics.

تاريخ الميكاترونكس

يعود مصطلح الميكاترونكس إلى 1960 في اليابان حيث بدأ إستخدامه في إحدى شركات التحكم هناك, ثم بدأ هذا المصطلح في الإنتشار بقارة أوروبا, وكان هذا اللفظ يطلق على جهاز كمبيوتر للتحكم بمحرك كهربي.

في السبعينيات بدأ هذا المصطلح ينتشر بسبب إنتشار تكنولوجيا المؤازرة أو التحكم Servo Technology.

في الثمانينات ومع وجود تكنولوجيا المعلومات Information Technology وبدء ظهور المعالجات الصغيرة Microprocessors والمتحكمات الصغيرة Microcontroller وإستخدامها في الأعمال الميكانيكية, أصبح عندها المصطلح يأخذ شكلاً موسعاً.

في التسعينات ومع ظهور الإتصالات , إنضمت الإتصالات أيضاً الى ميكاترونكس, لزيادة الأداء وزيادة التقدم

حيث أنها زادت من الفاعلية اللاسلكية للتحكم بالروبوت.

ولازلنا نشهد حتى يومنا هذا ما تقدمه ميكاترونكس لنا يومياً, ويمكنك أن تشهدوا ذلك بوضوح أكثر في سيارات المرسيدس و BMW , كما أن ميكاترونكس بدأت خدمة مجال الطيران أيضاً وهي واضحة في طيارة إير باص Air Bus A380 الجديدة, إن ميكاترونكس هي المستقبل بعينه, وهي كما قال دافور هاروفات متخصص فني في معمل فورد للبحوث " إن ميكاترونكس هي خليط من التكنولوجيا و الأساليب, فبهما نساعد في الحصول على منتج أفضل

منقوووول

EnG.Mohammed
03-08-2009, 05:22 AM
Control and Automation
Robotics
CAD/CAM
Material and Manufacturing Processes
Monitoring and Inspection Systems

i wish
03-08-2009, 04:26 PM
تقرير راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع بجد حببتنى فى القسم جدا بس انا خايف لميكونش ليه مستقبل فى مصر واهم حاجة اللى عرفته انه قسم خاص فى هندسة اسيوط ونظام اربع سنين مش خمسة يعنى مفيش اعدادى وبيتهيقلى بفلوس مش دى المشكلة برضه المشكلة انى معرفش هو فعلا هيتفتح القسم ده فى شبرا ولا لأ اللى عنده بقه اى اخبار عن القسم ده فى مصر ياريت يتكلم انا كده عرفت ايه هو وزاد تمسكى بيه اكتر فياريت معلومات عنه فى مصر وبجد شكرا ليك جدا وجزاك الله خيرا

i wish
03-08-2009, 04:29 PM

ما غريب الا الشيطان ده طلع قسم جااااااااااااااااااااااااااااااااااامد وانا مستنى بنزر

BaNZeR
03-08-2009, 05:06 PM

بنزر ايه ياعم منتا كتر خيرك كفيت ووفيت :d
انا والله اعدادي ياجماعة محدش يسألني في الاقسام:romarioxp6:

i wish
03-08-2009, 05:16 PM
يعنى ايه سعتك يعنى انت لسه داخل اعدادى زينا ولا لسه مخلص اعدادى ولا انت فى هندسة اصللا ولا ايه انت مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Eng.Sherief
03-08-2009, 06:24 PM
بانزر طالع اولى

اما عن ميكانرونيكس
فهو موجود ف عده جامعات مصريه ...ولسه بينتشر كمان وكمان
وهوا فعلا زى ما قال التقرير
بيجمع الميكانيكا والكهربا والكنترول
مع بعض
ودى ميزنه
لان غالبا شغل كتير بيبقى عايز الحجات دى
فبيجيبوا مهندس من كل فرع ف دول .

فأنهم كلهم يبقوا متجمعين ف مهندس واحده ...شئ رائع

القسم جااامد بس دى رؤيتي الخاصه ..الغير مؤكده
انا حاسس انهم بياخدوا حاجه عن كل واحده مش بيدرسوها كلها
فمش بيبقوا متعمقين ف حاجه معينه

اما عن مستقبله ...فانا سمعت انه كووويس اوى اوى

mfa csa
03-08-2009, 06:40 PM
انا انشاء الله طالع اولي بهندسة 6 اكتوبر .. وكنت محتار بأمري بين قسمين : هما الهندسة المدنية وهندسة الميكاترونكس

عن نفسي انا كنت أميل لهندسة الميكاترونكس بسبب حبي للاطلاع علي الاكتشافات العلمية والاختراعات وغيرها

بس كتير خوفوني منه قالولي ان القسم ده ما بيبقاش متخصص في الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية زي اقسام ميكانيكا وكهربا وكمان قليل جدا ما تلاقي اعلان مطلوب مهندس ميكاترونكس

عشان كدة صرفت النظر عن القسم ده ونويت علي مدنى انشاء الله

i wish
04-08-2009, 12:25 AM
بانزر طالع اولى

اما عن ميكانرونيكس
فهو موجود ف عده جامعات مصريه ...ولسه بينتشر كمان وكمان
وهوا فعلا زى ما قال التقرير
بيجمع الميكانيكا والكهربا والكنترول
مع بعض
ودى ميزنه
لان غالبا شغل كتير بيبقى عايز الحجات دى
فبيجيبوا مهندس من كل فرع ف دول .

فأنهم كلهم يبقوا متجمعين ف مهندس واحده ...شئ رائع

القسم جااامد بس دى رؤيتي الخاصه ..الغير مؤكده
انا حاسس انهم بياخدوا حاجه عن كل واحده مش بيدرسوها كلها
فمش بيبقوا متعمقين ف حاجه معينه

اما عن مستقبله ...فانا سمعت انه كووويس اوى اوى

أولا شكرا جدا ليك ولردك
ثانيا انا كده اتلغبطت وخفت اكتر من الاول لانى مش عارف هيبقى فى شبرا ولا لأ كمان
وبرضه خايف انى لا اطول بلح الشام ولا عنب اليمن يعنى لا منى كهربا ولا منى ميكانيكا فلما اتخرج ميبقاش ليا لازمة
ويا رب ربنا يستر عموما انا لسه قدامى اعداى افكر فيه على راحتى

i wish
04-08-2009, 12:28 AM
ا انشاء الله طالع اولي بهندسة 6 اكتوبر .. وكنت محتار بأمري بين قسمين : هما الهندسة المدنية وهندسة الميكاترونكس

عن نفسي انا كنت أميل لهندسة الميكاترونكس بسبب حبي للاطلاع علي الاكتشافات العلمية والاختراعات وغيرها

بس كتير خوفوني منه قالولي ان القسم ده ما بيبقاش متخصص في الهندسة الميكانيكية والهندسة الكهربية زي اقسام ميكانيكا وكهربا وكمان قليل جدا ما تلاقي اعلان مطلوب مهندس ميكاترونكس

عشان كدة صرفت النظر عن القسم ده ونويت علي مدنى انشاء الله

أولا شكرا ليك برضه على مجهودك وردك وربنا معاك ويوفقك
ثانيا انا مدنى مش فى دماغى اصلا "الله اعلم يمكن الظروف تخلينى ادخله"
وانا برضه عايز ادخل مياترونيكس علشان نفس السبب
وبرضه خايف من نفس الحاجة اللى انت كنت خايف منها
عموما عادى انا لسه قدامى اعدادى افكر فيه سنننننننننننننننة

Eng_lfc
04-08-2009, 02:32 AM
شكرا على المعلومات المفيدة دى