مشاهدة النسخة كاملة : ارجو اى معلومات عن قسم الحاسب الالى فى كليه العلوم

sbhan alaa
09-08-2009, 10:15 PM
السلام عليكم ورحمه الله
اخوانى اريد ان اعرف اى معلومات عن قسم الحاسب الالى فى كليه العلوم جامعه الاسكندريه
وهو قسم خاص سنتين كليه العلوم انشئته على انه معهد سنتين يعطى شهاده هندسه حاسب الى
ارجو لو اى شخص عنده معلومه عنده يقولى
ارجو الرد

محمد.فوكس
09-08-2009, 10:49 PM
انا طالب في علوم اسكندرية و تقريبا عارف انت تقصد ايه .. انا لقيت مرة اعلان بيتوزع باليد مكتوب فيه ان ده حاجة زي كورس في وحدة الحاسب الالي في الكلية مدته سنتين و بمصاريف بس مش عالية..و انه دراسته سنتين و بتدي شهادة لكن هي مش درجة علمية يعني مش بكالوريوس ولا دبلوم.
و المهعد ده لخرجيجي الثانوية العامة او الازهرية او الدبلومات.
لكن قسم الحاسب الآلي اللي هو قسم في الكلية ده تخصص زي باقي التخصصات.
و اعتقد ان الشهادة مش في هندسة الحاسب لان ان احنا نفسنا اللي طلبة في الكلية مش بندرس هندسة حاسب احنا بندرس برمجة لكن الشهادة تقريبا في تطبيقات الحاسب الالي و هي برضه متعلق بالبرامج و استخدامها في التطبيقات.

sbhan alaa
09-08-2009, 11:06 PM
انا شاكر لردك بس ممكن اعرف بيدى شهاده ايه
وهل هو كويس ولا لا

sbhan alaa
10-08-2009, 01:23 PM
ياجماعه حد يرد عليا من فضلكم اللى يعرف اى معلومات عن القسم ده تقولولى

محمد.فوكس
10-08-2009, 11:54 PM
زي ما قولتلك .. هي مش بكالوريوس ولا دبلومة .. هي شهادة في تطبيقات الحاسب الالي ده اللي شوفته في الاعلان.
ابالنسبة لهو كويس ولا لا ... انا معرفهوش اوي لاني معرف غير الاعلان .. لكن طبعا محدش يسيب كلية او معهد و يدخله ..لان الدرجة العلمية احسن.
انا معرفش عنه اكتر من كده

محمود رمضان ابوالروس
12-08-2009, 02:23 PM
انا لسه رايح اولي وسمعت ان قسم حاسب الي في كلية العلوم وكمان يعادل تقريبا حاسبات ومفيش حاجة اسمها هندسة حاسب ومهندسين الحاسب بيعتبرهم بتوع حاسبات وهم بيدرسو برمجة فقط زي علوم لكن الفرق انهم في نقابة المهندسين لكن ازي تدخل قسم حاسب الي دي معرفوش لو انت عندك معلومات عن دخول القسم يا ريت توضحيها

زيزو1900
12-08-2009, 11:31 PM
انا لسه رايح اولي وسمعت ان قسم حاسب الي في كلية العلوم وكمان يعادل تقريبا حاسبات ومفيش حاجة اسمها هندسة حاسب ومهندسين الحاسب بيعتبرهم بتوع حاسبات وهم بيدرسو برمجة فقط زي علوم لكن الفرق انهم في نقابة المهندسين لكن ازي تدخل قسم حاسب الي دي معرفوش لو انت عندك معلومات عن دخول القسم يا ريت توضحيها

كان نفسي افيدكم بس انا مش قسم حاسب
لكن الاكيد انك لازم تندخل في اولي علوم فزيائيه(طبيعيه) وبعدين هتتفرع منه لحاسب

masaka
21-08-2009, 01:19 PM
قسم الحاسب فى الكليه بيدى بكالوريوس علوم حاسب زى حاسبات بالظبط لان هو منهج واحد اللى بيدرس مع الفرق فى المواد الفرعيه فقط:d

sbhan alaa
24-08-2009, 05:09 PM
قسم الحاسب فى الكليه بيدى بكالوريوس علوم حاسب زى حاسبات بالظبط لان هو منهج واحد اللى بيدرس مع الفرق فى المواد الفرعيه فقط:d
معلش ممكن افهم انا لو دخلته كده هيكون معايا شهاده ايه بلظبط
ارجو الرد معلش

زيزو1900
24-08-2009, 05:19 PM
معلش ممكن افهم انا لو دخلته كده هيكون معايا شهاده ايه بلظبط
ارجو الرد معلش

بكالوريوس علوم حاسب

sbhan alaa
25-08-2009, 01:38 AM
اخ زيزو معلش بجد
انت بتتكلم عن اى قسم قسم الحاسب الاساسى فى الجامعه ولاالقسم الجديد اللى فتحته الجامعه اللى هو حاسب الى سنتين بفلوس
ارجو الرد ولو هو فعلا بيدى بكالريوس ياريت تقولى عنه اى معلومات تعرفها

sbhan alaa
25-08-2009, 01:39 AM
انا بتستفسر عن القسم اللى مفتوح جديد سنتين بلفلوس

زيزو1900
25-08-2009, 01:52 AM
مفيش حاجة اسمها معهد في الجامعه يدى بكالوريوس حاسب
فيه قسم حاسب موجود كامل ليه مبانيه في كل كليات العلوم في الجامعات يعتبر كليه لوحدة
زى حاسبات ومعلومات بتدرسي برمجه حاسب
سوفت وير
اما كليه هندسه قسم حاسب يدرس هارد وير
لذلك يقيد كليه حاسبات ومعلومات وكليه علوم حاسب في نقابه العلميين
لغايه ما انشائو جمعيه اسمها جمعيه مبرمجى الحاسب ودى لخريجين حاسبات ومعلومات وبيتكتب في البطاقه مبرمج وليس مهندس برمجيات
وفي سوق العمل يتساوى علوم حاسب مع حاسبات ومعلومات

fuoozz
25-08-2009, 04:03 AM
يعنى يااخ زيزو لو دخلت حاسبات ومعلومات خاصه
عاوز اتخصص برمجه يبقى اسمى مبرمج مش مهندس برمجيات

زيزو1900
25-08-2009, 05:04 AM
يعنى يااخ زيزو لو دخلت حاسبات ومعلومات خاصه
عاوز اتخصص برمجه يبقى اسمى مبرمج مش مهندس برمجيات
اللي اعرفه هو حاسبات والمعلومات الحكوميه وبالنسبه للخاصة بصراحة معرفش
لكن
المهندس هو من يدرس تصنيع الكمبيوتر اي الهارد وير
اما المبرمج هو من يدرس برامج الكمبيوتر زى الورد والاكسل الخ اي السوفت وير

m_fci
31-08-2009, 08:40 AM
أولا بالنسبة البرمجيات لا ينفك عن الهندسة ده ميقولوش واحد عارف حاجة عن البرمجة
تمام أما بالنسبة لخريجي الحاسبات والمعلومات فهم مهندسي برمجيات ومستواهم على وجهة نظري أفضل مهندس الأقسام الأخرى وذلك لأنهم إلى حد ما يدرسون أحدث العلوم ويحتكون بالتطوير والصناعة في أي أقسام الكلية.
وينبغى على الناس أن تعلم ان التخصصات في الكلية متنوعة ولها صلة بجميع مجالات الحياة.
وأوفر حظا على الأطلاق من الأقسام الأخرى في هندسة وليس معنى ان الكلية مش أسمها هندسة تبقه ليست في نطاق الهندسة .
وإذا أردت أن تعلم أكثر عن الكلية فلابد أن ترجع إلى الكورسات وايضا هيئة التدريس القوية جدا الذين اما أتوا من كلية الهندسة أو كانوا أتيين من الخارج ومعهم الخبرات العالمية.
أنا عايز اقول بصراحة أن كلية الحاسبات والمعلومات من وجهة نظري تفوق علوم الهندسة على المستوى الأكديمي والمهني وذلك ليس من وجهة نظر فردية ولكن من وجهة نظر العمل والتطور التكنولوجي وطلب السوء.
وأيضا ينبغي ان يعلم الناس أن بتطور التصنيع في مصر ليس معناه ان البرمجيات لا تكون لها دور كبير من يقول ذلك فإنه لم يقرأ شي ولم يعيش في الدنيا . فأرجوا أن تأتوا بأي كتاب يتكلم على مدى تعقيد البرمجيات في المستوى المحترف وليس الهواه.
وإننا عندما نتكلم على الجزء الفيئيائي في الحاسب وأن المتخصصين في هذا الجزء هم فقط مهندسين والأخرين يكونوا مبرمجين أو أي حاجة فده طبعا كلام فارغ وليس له صلة بالصحة أو الحقيقة.
فينبغي علينا أن نكون متعاونين ومكملين لبعض لأن ساحات العمل المحترفة لا تعترف إلا بالعمل الجماعي وما يثمره الأفراد من تعاون وتنظيم والعمل على سيفونية منظمة تؤدي إلى سرعة التطوير والإنتاج.... وللكلام بقية إن شاء الله

زيزو1900
31-08-2009, 07:00 PM
أولا بالنسبة البرمجيات لا ينفك عن الهندسة ده ميقولوش واحد عارف حاجة عن البرمجة
تمام أما بالنسبة لخريجي الحاسبات والمعلومات فهم مهندسي برمجيات ومستواهم على وجهة نظري أفضل مهندس الأقسام الأخرى وذلك لأنهم إلى حد ما يدرسون أحدث العلوم ويحتكون بالتطوير والصناعة في أي أقسام الكلية.
وينبغى على الناس أن تعلم ان التخصصات في الكلية متنوعة ولها صلة بجميع مجالات الحياة.
وأوفر حظا على الأطلاق من الأقسام الأخرى في هندسة وليس معنى ان الكلية مش أسمها هندسة تبقه ليست في نطاق الهندسة .
وإذا أردت أن تعلم أكثر عن الكلية فلابد أن ترجع إلى الكورسات وايضا هيئة التدريس القوية جدا الذين اما أتوا من كلية الهندسة أو كانوا أتيين من الخارج ومعهم الخبرات العالمية.
أنا عايز اقول بصراحة أن كلية الحاسبات والمعلومات من وجهة نظري تفوق علوم الهندسة على المستوى الأكديمي والمهني وذلك ليس من وجهة نظر فردية ولكن من وجهة نظر العمل والتطور التكنولوجي وطلب السوء.
وأيضا ينبغي ان يعلم الناس أن بتطور التصنيع في مصر ليس معناه ان البرمجيات لا تكون لها دور كبير من يقول ذلك فإنه لم يقرأ شي ولم يعيش في الدنيا . فأرجوا أن تأتوا بأي كتاب يتكلم على مدى تعقيد البرمجيات في المستوى المحترف وليس الهواه.
وإننا عندما نتكلم على الجزء الفيئيائي في الحاسب وأن المتخصصين في هذا الجزء هم فقط مهندسين والأخرين يكونوا مبرمجين أو أي حاجة فده طبعا كلام فارغ وليس له صلة بالصحة أو الحقيقة.
فينبغي علينا أن نكون متعاونين ومكملين لبعض لأن ساحات العمل المحترفة لا تعترف إلا بالعمل الجماعي وما يثمره الأفراد من تعاون وتنظيم والعمل على سيفونية منظمة تؤدي إلى سرعة التطوير والإنتاج.... وللكلام بقية إن شاء الله

نقلا عن معظم خريجى كليات حاسبات ومعلومات
لايوجد شئ يسمى بمهندسي البرمجيات