مشاهدة النسخة كاملة : ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*.....

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

pinkykitty
12-08-2009, 03:50 PM
ازيكم يا جماعة عاملين ايه طبعا الموضوع باين من عنوانه ;)

احنا عايزين نعمل رابطة كبيييييييييييييييييرة قوي بتضم طلاب هندسة اسكندرية :039uw8:

وعايزين كلنا نتعرف على بعض وإن شاء الله نبقى أصدقاء ونساعد بعض في الكلية ونشجع بعض على المذاكرة:av4056bb7jp3:

وكمان عايزين نستغل البشمهندسين الخبرة معانا هنا في المنتدى (بشمهندس بلال الكلام عليك ) :d

وكل واحد يدخل يقول اسمه الحقيقى او المستعار بالنسبة للبنات وسنه وفي سنة كام وقسم ايه كده يعني :022yb4:

اوعوا يا جماعة ما تردوش او ما تشاركوش احسن ازعل منكم :stickjo4:

بجد يا جماعة عايزين الرابطة ديه تنجح والكل يشارك وتبقى مرجع لأي حد محتاج حاجة في الكلية :)

يللا انا هبدأ بنفسي اسمي pinkykitty (مش الحقيقي طبعا):p

لسه حكمل 18 سنة

اعدادي هندسة

يللا مستنية ردودكم :049gc0:

pinkykitty
12-08-2009, 05:42 PM
فين الردود

EnG.BeLaL
12-08-2009, 05:57 PM
وكمان عايزين نستغل البشمهندسين الخبرة معانا هنا في المنتدى (بشمهندس بلال الكلام عليك ) :d

انتي تؤمري يا pinky

pinkykitty
12-08-2009, 05:59 PM
انتي تؤمري يا pinky

شكرا يا بشمهندس :)

pinkykitty
12-08-2009, 08:37 PM
ايه يا جماعة 26 مشاهدة وما فيش غير رد واحد انتوا حتقضوها فرجة بس ...يللا شاركوا

who cares
12-08-2009, 09:50 PM
ولا تزعلى يا عسوله انا هابدأ اعرفكوا

انا اسمى who cares اكيد برضو مش الحقيقى وبنت على فكره عشان
فى اعضاء كانوا فاكرنى ولد (مش عارفه ليه )

:confused::confused::confused:

لسه مكمله 17 سنه
وداخله اعدادى هندسه

بس كده
باى باى

pinkykitty
12-08-2009, 09:54 PM

لسه مكمله 17 سنه
وداخله اعدادى هندسه

بس كده
باى باى

هيييييييييييييييييييه أخيرا حد رد .... أهلا بيكي وابقي تابعي الموضوع وشكرا ليكي ع المشاركة :022yb4:

EnG.BeLaL
12-08-2009, 11:48 PM

لسه مكمله 17 سنه
وداخله اعدادى هندسه

بس كده
باى باى

اهلا بيكي معانا

emadtoto10
12-08-2009, 11:58 PM
أنا جييييييييييييييييت
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اسمى عماد الدين حمدى طاهر
وداخل اعدادى هندسة انشاء الله السنة دى
وانا جايب 392.5

بس انا عاوز طلب من كل اللى فى الرابطة ان اللى يعرف الرابطة يقول للى مش بيعرف اننا عملنا رابطة وقبل كل ده بنشكر انسة pinky وبجد شكرا على الموضوع ده
وبليييييس طلب من كل اللى فى كلية الهندسة ممكن نناقش كل واحد نفسه يعمل ايه وهو طالب فى الكلية او يبتكر فكرة ايه لاننا طلاب هندسة اسكندرية وهى من احلى الكليات فى مصر كلها وانا سعيد جدا انى اتشرفت وعرفت ناس جدعان كده زييكم وبجد بجد احنا لازم نسخن الرابطة دى علشان تسمع لحد هندسة أسوان وعاوزين نبقى أسرة فى بعضينا ياريت اوكى
والله والله والله بجد بجد انا سعيد انى حابقى فى الرابطة الجميلة دى بس ياريت اللى يعرف يقول للى مايعرفش ياريت بليييييييس
[

emadtoto10
13-08-2009, 12:10 AM
حبايبى واخواتى فى الرابطة لازم تقروا الرد ده علشان تحددوا انتوا ناويين تخوشوا قسم ايه
ومعلش حاتقل عليكم شوية وابقوا قولى ليا ايه رأيكم فى الموضوع ده

ميكانيكا

1. طبعا اجمل قسم فى الهندسة.... اللى يدخل ميكانيكا لازم يعرف انة قسم صعب جدا بس لو حتحبوا حيكون لذيذ جدا......
2. لو عايز تدخل ميكانيكا لازم تعرف ان كتاب الفيزياء بتاع ثانوية عامة اللى درستة حتلاقى كل فصل منة بقى مادة ولا اثنين فى القسم وعلى فكرة مش معنى ان القسم اسمة ميكانيكا انك حتاخد ميكانيكا لغاية لما تموت.... لا القسم اغلبة مواد فيزيائية و تصميم......
3. لازم تعرف ان قسم ميكانيكا اقوى و افضل قسم فى مصر على الاطلاق .... وانا بقول كدة من واقع الشغل والحياة العملية اللى برة الكلية.....
5. نطاق شغل مهندسين ميكانيكا برة كبير و مراتبتهم حلوة
6. ينقسم الى انتاج و صناعيه و ميكاترونيك1.طبعا مجال الانتاج دة من اكثر المجالات الرهيبة جدا و اللى مش اى حد شغال فيها و مرتباتها عالية جدا طبعا لو طلعت مهندس فاهم و حتبقى استشارى فى حدود 7 سنين من تخرجك

ميكانيكا(انتاج)

1.طبعا مجال الانتاج دة من اكثر المجالات الرهيبة جدا و اللى مش اى حد شغال فيها و مرتباتها عالية جدا طبعا لو طلعت مهندس فاهم و حتبقى استشارى فى حدود 7 سنين من تخرجك
2.ولازم تعرف ان انتاج اصعب قسم فيكى يا هندسة على الاطلاق..... وانك احتمال 85% حتسقط سنة ولا اثنين فى النص
3. الدراسة فية 50% انتاج..... والانتاج هوة بالضبط اللى اخذتوه فى اعدادي بس بتوسع كل باب من اعدادى بيكون نصف الكتاب
4. مجال العمل يكون فى المصانع و تشغيل الماكينات فى الورش الصناعية الكبيرة و احيانا فى مجال تاكيد الجودة.

ميكالكترونيك

1. قسم جميل يجمع بين ميكانيكا و الكترونيات فى دراسته
2. مجال عملة محدود فى مصر يعنى من الاخر فى الغالب حتطلع تشتغل فى ميكانيكا او الكترونيات مش الاتنين مع بعض زي ما هوة مفروض.
3. اما لوكنت حابب الموضوع وابدعت فية مش عايز اقولك انك حتبقى اية...

كهرباء

1.مهندس الكهرباء بيستلم من مهندس اميكانيكا و من المجالات اللى مجال شغلها واسع جدا زي ميكانيكا
2.و مواضيع دراستها تتلخص فى كل ما يخص الكهرباء و قليل من الالكترونيات.... يعنى لو مش فاهم كهربية اعدادى او حاسس انها تقيلة على قلبك.... اياك تدخل قسم كهرباء يااما للاسف ممكن ماتطلعش منه..!!!
3.حيكون نطاق عملك فى كل حاجة و اي شركة هندسية حتكون فيها مهندس كهرباء

اتصالات

1. لو حابب اتصالات و عايز تتدخلها و عندك حد يشغلك برة مصر....تبقى عبيط لو مدخلتهاش..... اما لو حتفضل جوا مصر فلازم تعرف ان مجال اتصالات ضيق للغاية و يكاد يكون منحصر فى شركات الاتصالات و المحمول و البترول فقط.... وشوف بقى كام الف مهندس اتصالات بيتخرج...
2. مواد اتصالات تشبة مواد كهرباء اوى لان اتصالات جزء من كهلرباء اصلا ...
3. اغلب مهندسين الاتصالات فى مصر بيشتغلوا فى الاخر يا اما مهندسين كهرباء او مهندسين كومبيوتر .... طيب ما تدخل كهرباء او كومبيوتر من الاول و لخص....
4. و ينقسم القسم الى حاسبات و الكترونيات1.طبية هى عبارة عن خليط من مواد قسم ميكانيكا على كهرباء على مواد طبيه احياء و كيميا عضويه.... وقسم طبعا مش سهل...بس طبعا كلامى دة ميفرقش كتيير مع اللى حيدخلوا... دة حيكون من المتفوقين.....يعنى ياكل الزلط

طبية

1.طبية هى عبارة عن خليط من مواد قسم ميكانيكا على كهرباء على مواد طبيه احياء و كيميا عضويه.... وقسم طبعا مش سهل...بس طبعا كلامى دة ميفرقش كتيير مع اللى حيدخلوا... دة حيكون من المتفوقين.....يعنى ياكل الزلط
2. طبعا مفيش غير حلوان و القاهرة اللى فيهم طبية يعنى اقل من 100 مهندس طبية كل سنة بيتخرج و دى طبعا ميزة
3.طبعا مفيش كلام على القسم.... بس واللى تجيلوا و مايدخلش يبقى عبيط.... بس ورينى يا حدق انت و هية حتجيبوا مجموعها ازاى

ثانيا الاقسام الموجوده بكليه الهندسه بالمطريه1. خليط بين قسم الميكانيكا و الكهرباء نفس المواد بتاعت القسمين و مجال شغله كويس جدا

ميكانيكا باور

1. خليط بين قسم الميكانيكا و الكهرباء نفس المواد بتاعت القسمين و مجال شغله كويس جدا

سيـــارات:

1. القسم دة قريب جدا لميكانيكا و بنصح بية الاولاد بس... بس على البنات حيقكون صعب شوية .... الا اذا كنتى ناوية تتجوزى و تقعدى تربى عيالك
2. القسم دة مفيش منة الا فى كليتين بس ...يعنى عدد المهندسين السيارات اللى بيتخرجوا كل سنة فى مصر كلها ميعدوش 300 مهندس ودة عدد قليل جدا و ميزة طبعا
3. ممكن بعد ما تخلص ميكانيكا برضة تشتغل فى مجال سيارات.
4. المواد اللى فية كلها تتعلق بالصيانة و محركات الاحتراق الداخلى و الفيزياء - بس مش زى ميكانيكا طبعا - وأنظمة التعليق وعلى فكرة المواد بتاعتهم قريبة قوى قوى من ميكانيكا بس امتحانتهم اسهل بكتيييييييييييييير1. قسم عمارة دة بقى قسم البنات او الاولاد اللى بيحبوا يقعدوا وسط البنات...!!!! او المواهب طبعا...

عمارة

1. قسم عمارة دة بقى قسم البنات او الاولاد اللى بيحبوا يقعدوا وسط البنات...!!!! او المواهب طبعا...
2. القسم دة بنسميه تجارة هندسة علشان محدش بيسقط فية ولا حتى بيشيل مادة..... دة اللى بيجيب جيد....جيييد... بيعيط..!!!! ودة ميزة للى عايز ينجز و يخلص.
3. طبعا القسم دة المذاكرة فية قليلة خالص بس المجهود البدنى فية عالى جدا... يعنى لو كنتى بتاعة بابى و مامى ونونو.. متفكريش فى القسم دة خالص
4. يعنى ممكن ايام المشاريع تقعدى شغالة مثلا لغاية 12 ليلافى الكلية
5. لو عندك حس فنى و قدرة على الابتكار ادخل القسم دة على طوول... و لو عايز تدخلوا منظرة او علشان تفرح بالمسطرة اللى حتكون اطول منك ...بلاش.. مش حتسقط حتنجح برضة و حتجيب جيد.... بس حتتخرج من الكلية علشان تقف على "عمارة" تحرسها -بواب يعنى-
6. عيب القسم دة انه مجال عمله لا يسمح بوجود انصاف المواهب... يعنى لو عندك موهبة حتطلع تشتغل فى احسن الاماكن و بمرتبات خرافية.. بس لو موهبتك عادية حتشتغل بقرشين....
7. مواد القسم اغلبها رسم و مواد من قسم مدنى وهى مواد تتعلق بخصائص المواد و الانشائات و المساحة وحاجات بسيطة و لذيذة2. القسم دة بقى جمع المعادلة الصعبة ومسك العصاية من النص...يعنى لا هوة صعب قوي زي ميكانيكا وكهرباء ولا هوة سهل اوى زى عمارة.....لا مجال عمله واسع اوى زى ميكانيكا و كهرباء و لا ضيق زى عمارة...و دى ميزة للى بيحب المعقول

مـــدنـى

2. القسم دة بقى جمع المعادلة الصعبة ومسك العصاية من النص...يعنى لا هوة صعب قوي زي ميكانيكا وكهرباء ولا هوة سهل اوى زى عمارة.....لا مجال عمله واسع اوى زى ميكانيكا و كهرباء و لا ضيق زى عمارة...و دى ميزة للى بيحب المعقول
3. القسم دة مشكلتوا ان تسليم الشيتات بيكون تقريبا اسبوعى طول السنة
4. و المواد فية كلها بقى خرسانة و طبيعة مواد و سدود و سكك حديد و مساحة و هندسة انشائية....
5. الفرق بين المهندس المعماري و المدنى ان الاول بيرسم و التانى بينفذ .... يعنى الاثنين بيسلموا لبعض
6.مجال شغلة مش بطال بس فية سنة بهدلة شوية
7. واللى نفسة يبنى عمارات و سدود و كباري و انفاق يدخل مدنى على طوول
اقسام خارج جامعة حلوان1. اولا القسم دة موجود فى القاهرة و فى هندسة العاشر....

كمياء

1. اولا القسم دة موجود فى القاهرة و فى هندسة العاشر....
2. قسم انا شايف انة مالوش مستقبل لانك لا حصلت مهندس بترول و ولا جبت علوم قسم كمياء.... يعنى ممكن تدرس كمياء فى مدرسة خاصة لما تتخرج.
3.مواد دراسته تتلخص فى كتاب الكمياء اللى تخذته فى اعداداى حتلاقية بقدرة قادر بقى مواد و كورسات و كتب و اتمط و اتوسع و بدل ما حتخده فى ترم حتدره فى اربع سنين ...1. القسم دة موجود فى هندسة الاسكندرية فقط....

نووية

1. القسم دة موجود فى هندسة الاسكندرية فقط....
2.طبعا قسم حكاية و رواية وشوف بقى المجال النووى والذرى فى العالم وصل لغاية فين فى جميع المجالات
3.لما تتخرج من القسم دة حتلاقى مستقبل مشرق فى المكان الوحيد اللى بيشغل بتوع الذرات فى مصر - مع الاعتذار لجورج سيدهم - الا و هو المركز القومى للطاقة النووية و طبعا مرتب رهيب حوالى173 جنيها و لما تتجوز حيراعوا دة وحيزودوك حوال 6 جنية .
4. اما لوحتسافر برة بالتحديد امريكا انسى بقى مصر لانهم مش حيخلوك تشفها تانى بس روح بقى هناك و تبقى عالم كبير و مش بعيد تعمل قنبلة نووية.... بس لما تقف على ديلك مش حترجع مصر تانى
5. مجال دراستها ينحصر فى الفيزياء الكلاسيكية -اللى زى اللى درستها فى اولى ثانوي- و الفيزياء الحديثة1. موجودة فى القاهرة فقط.

طيران

1. موجودة فى القاهرة فقط.
2. قسم من الاقسام الداخلية لميكانيكا وطبعا مجال جامد و برستيج عالى جدا
3. ممكن تدخل ميكانيكا و تخلص و تعمل دبلومة فى الطيران و تبقى مهندس طيران قد الدنيا
4. نفس دراسة ميكانيكا بس مع التركيز على الايرو ديناميك بشدة..1. هتتخرج هتبقى مهندس بترول قد الدنيا و بمرتب جامد جدا و يا سلام لو سافرت بقى بره مصر و يا سلام اكتر لو مهندس شاطر بره مصر هيدوك شقه و اقامه و تظبيط يعنى مرتبك كله فى البنك

قسم البترول و التعدين

1. هتتخرج هتبقى مهندس بترول قد الدنيا و بمرتب جامد جدا و يا سلام لو سافرت بقى بره مصر و يا سلام اكتر لو مهندس شاطر بره مصر هيدوك شقه و اقامه و تظبيط يعنى مرتبك كله فى البنك
2. بس ممكن اى مهندس تانى يروح يشتغل فى المجال ده و لو شاطر هيبقى احسن من بترول نفسه

منقول , وتحياتى ..

EnG.BeLaL
13-08-2009, 12:33 AM
متشكرين اوي يا باشمهندس عماد على تعبك معانا

emadtoto10
13-08-2009, 07:52 AM
على ايه يا بشمهندش بلال ده الواجب اللى عليا وبعدين لو ما تعبتش علشان اخواتى واصحابى وحبايبى حاتعب علشان مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يلا سلام علشان رايح أقدم الفايل بتاعى فى أحلى كلية هندسة فى الدنيا

pinkykitty
13-08-2009, 12:09 PM
متشكرين ليك أوي يا بشمهندس عماد وبشمهندس بلال طبعا واللي انتوا ما تعرفهوش يا جماعة إن فكرة الرابطة ديه هي فكرة البشمهندس عماد وأنا استأذنت منه علشان أكتب موضوعه في القسم يعني أصلا الموضوع موضوعه وشكرا ليك ع المعلومات الجامدة يا بشمهندس

EnG.BeLaL
13-08-2009, 04:40 PM
متشكر ليكم جدا يا جماعة انا كنت هعمل الفكرة دي فعلا بس كنت مستني لما انضف
المنتدى الاول بس انتوا سهلتوها عليا

emadtoto10
13-08-2009, 05:59 PM
ورجعتلكم تانى وأحب أضيف حاجة للموضوع ده وياريت كل المهندسين ينشروها

دى نصيحة من طالب فى كلية الهندسة انا ناقل منه الموضوع ده وبجد بجد كلنا حانستفاد انشاء الله

السلام عليكم ورحمة الله

في هذه الأيام لاحظنا في المنتدى إقبال الطلاب المستجدين في كلية الهندسة ........ وكثرة طروحاتهم

منهم السائل عن التخصص والآخر يسأل عن المناهج والثالث يسأل عن اللغة الإنجليزية وووووو

وكلهم أمل بعدالله فيكم يامهندسين ويا طلاب وأكيد إنهم ما شاركوا في المنتدى إلا رغبة في الفائدة

وفي الحقيقة كلنا مرينا بمرحلتهم وكنا طلاب مستجدين وكنا نتمنى نلقى من ينصحنا وويجهنا..........

لذلك نرجو من الجميع المشاركة اكتب نصيحة فائدة أي شيء تراه مفيد للطلاب مع كتابت التخصص والجامعة

اللي تدرس فيها أو اللي حصلت منها لدرجة البكالوريوس إذا كنت متخرج

تكفن يا مهندسين لا تبخلون شاركوا وحركوا المنتدى

وهذه

النصيحـــــــــــــــــ الأولــــ(1)ــــــى ـــــــــــــــــــــــــة.

***** أخي الطالب المستجد ((( احذر من أخطر مرض يهاجم الطلاب .... وهومرض جنون الطلاب....

ألا وهو ******* الغيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــاب*********

و والله إنه من أكبر ما يدمر حياة الطالب الجامعي وهو داء خطير وآثاره سلبيه جداً .... وهو مرض يدمن عليه كثير من

الطلاب......... فاحذر أشد الحذر

لأن مناهج الهندسة غالباً تعتمد على الفهم في المحاضرة..

وإذا قدر الله عليك وغبت في محاضرة حاول بقدر المستطاع تعويضعا............

وهذه النصيحة الأولى

النصيحة الثانية:
المراجعة أول بأول، وخصوصاً في التعليم الجامعي فأن الوقت الضائع لا يدرك فمراجعة الدروس أول بأول وفهمها لا تقل أهمية عن المذاكرة النهائية والتحضير للأختبارات.

النصيــــــــ الثالــــــــــــــ 3 ـــــــــــــة ــــــــــــــــــة

لا يكون همك من الدراسة الدرجات والمعدل فقط .. هذه بلا شك إنها مهمة ... لاكن أهم منها الفهم والمعرفة لأنها هي التي تستفيد منها بعد التخرج وهي من أسباب رفع المعدل لأن الطالب إذا فهم ما درسه أستطاع حل مسائلة حتى لوكانت معقدة

النصيــــــــــــــــــ الرابـــــــــ 4 ـــــــــــــعة ــــــــــــــــــــــــــــة

في كل جامعة يوجد مكتبة مركزية تضم عدد هائل من الكتب والمراجع باللغة العربية أو الأنجليزية أو غيرها

وهذه المكتبة ما وضعت إلى من أجل الإستفادة منها ..............

وكثير من المكتبات المركزية توفر الخلوات الدراسية وهي أماكن مخخصة للدراسة والبحث ويكون الجو فيها مهيء بشكل ممتاز

كما أن المكتبة المركزية توفر الكتب عن طريق الإستعارة وهذه بحد ذاتها توفر على الطالب مشقة البحث عن الكتاب وتوفر عليه تكلفة شراءه.

وعادة يوجد مكاتب للتصوير تسستطيع منا تصوير أي شيء تريده وخاصة من الكتب اللتي لا تعار كالكتب النادرة والمراجع والكتب الثمينة.

أنصح إخواني أن يدركوا ويستشعروا أن المواد الجامعية خططت من إدارات الجامعات بحيث تكون كالبناء، ففهم المادة قبل تخطيها للمادة التي بعدها مطلب أساسي في الدراسة الجامعية فكلنا نعلم أن المواد الإعدادية تكون أساساً لمواد السنة الأولى ومواد السنة الأولى تقدم للسنة الثانية وهكذا إلى أن يصل الطالب الجامعي إلى مرحلة التخصص ومن ثم التخرج بإذن الله.

والقصد هو أن لا يكون هم الطالب الجامعي الأوحد هو التخرج بحيث يفقد الاهتمام والتشويق للدراسة وتصبح الدراسة الجامعية همٌ يراد التخلص منه بالتخرج ومن ثم يتخرج الطالب وهو لا يعي القصد من دراسته ولا ما هو المطلوب منه، وهذا بالفعل ما ندركه من المقبلات الشخصية لإخواننا المهندسين حديثوا التخرج.

emadtoto10
13-08-2009, 07:00 PM
ايه يا باشمهندسين اظاهر مافيش حد من هندسة اسكندرية ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

EnG.BeLaL
13-08-2009, 09:38 PM
في بس مش عارف قليلين السنة دي

pinkykitty
13-08-2009, 11:01 PM
على فكرة كل الكلام اللي بشمهندس عماد قال عليه على الفهم والاستيعاب أنا مجرباه وفعلا فبه حاجات لحد دلوقتي فاكراها من إعدادي لأني كنت بفهمها كأني حاحتجها لحاجة بعد الامتحان علشان كده مش بتروح من دماغي خالص و حاجات كتيييير من ثانوي وبجد شكرا ع المجهود الأكتر من رائع واللي مش حيدخل الموضوع حيفوت حاجات كتير

pinkykitty
13-08-2009, 11:04 PM
ايه يا باشمهندسين اظاهر مافيش حد من هندسة اسكندرية ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اظاهر كده :d.... بس انا حقول لأصحابي علشان يشاركوا معانا:av4056bb7jp3:

emadtoto10
13-08-2009, 11:25 PM
مهندس بلال هو ما ينفعش نثبت الموضوع ده علشان الناس تاخد بالها شوية وكمان أوعدك مع بداية العام الدراسى حايكون فيه ضغط جامد على الموضوع ده ده انا حاجيب كل الشلة تدخل فى الرابطة هنا

pinkykitty
14-08-2009, 12:26 AM
مهندس بلال هو ما ينفعش نثبت الموضوع ده علشان الناس تاخد بالها شوية وكمان أوعدك مع بداية العام الدراسى حايكون فيه ضغط جامد على الموضوع ده ده انا حاجيب كل الشلة تدخل فى الرابطة هنا
ياريت الموضوع يتثبت:049gc0: وانا كمان بدأت اقول لصحباتي علشان يشاركوا وربنا يسهل

who cares
14-08-2009, 08:00 AM
ياريييييييييييييييييت الناس كلها تعرف انا كل شويه ادخل الموضوع ملاقيش غير
بينكى كيتى و مهندش بلال و عماد وانا
هما الاسكندرنيين خلصوا فيه ايه
اصلا الموضوع جامد جدااااااا

emadtoto10
14-08-2009, 09:15 AM
انتى بس يا who cares حاولى تبلغى صحابك وانا بعمل اللى عليا وربنا يقدر واعمل أكتر من كده يارب

who cares
14-08-2009, 08:20 PM
انا مفيش ولا حد للاسف اعرفه داخل هندسه :(
والله لو اعرف حد كنت قولتله ولو عرفت حد اكيد حاقوله

eng_emy
14-08-2009, 10:45 PM
بصى يا قمر
انا بنوتة
واسمى
eng_emyوده مش الحقيقى طبعا
وكملت 17سنة وداخلة فى ال18
ولسة داخلة اعدادى هندسة
يارب تقبلى مرورى وانى اكون معاكم فى الرابطة

pinkykitty
14-08-2009, 10:51 PM
بصى يا قمر
انا بنوتة
واسمى
eng_emyوده مش الحقيقى طبعا
وكملت 17سنة وداخلة فى ال18
ولسة داخلة اعدادى هندسة
يارب تقبلى مرورى وانى اكون معاكم فى الرابطة
اهلا بيكي معانا يا قمر ويا ريت تتابعي معانا الموضوع وكمان يا ريت تقولي لصحباتك ع الرابطة علشان يشاركوا معانا :av4056bb7jp3:

eng_emy
14-08-2009, 11:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد مش عارفة اشكرpinkykittyازى على فكرة الموضوع الهايلة دى
وبجد انا كنت حموت وان الاقى حد هنا يهتم بهندسة اسكندرية
والحمد لله انى لاقيت الرابطة دى ويارب تقبلونى معاكم كعضوة جديدة
انا لسة داخلة اعدادى هندسة اسكندرية وياريت تكلمونا عنها شوية وازى نذاكر وكدة
وايه المواقع اللى ممكن تفيدنا فى الابحاث والمذاكرة
وان شاء الله الرابطة دى تكون جامدة جدا جدا
ويارب نفيد بعضنا ونكون اسرة واحدة
واى معلومات اعرفها عن الكتب والحاجة حبلغلها هنا
ما خلاص انتو بقيتوا اخواتى واكتر
مع السلامة
ومنظرة رد منكم

EnG.BeLaL
14-08-2009, 11:14 PM
ماهو المشكلة اني لو ثبت الموضوع ده هبقى مطالب اثبت كل مواضيع الجامعات التانية
بص انتوا خلوا الموضوع نشيط على طول و ان شاء الله هيبقى تمام و مش محتاج تثبيت

eng_salwa
15-08-2009, 09:10 PM
اهلا بيكم جميعاااااااااااااااااا
وانا هنضم ليكم
وان شاء الله نعمل شغل جامد السنه ديه سواء للي في اعدادي
ولا في اي قسم باذن الله
شكرااا علي التووبيك
بجد فكره حلووه

eng...lido
15-08-2009, 09:45 PM
السلام عليكم انا وليد انا جيت بس اتفرج على منتدى كلية الهندسة
علشان كان نفسى من زمان ابقى مهندس ولكن الخير فيما اختاره الله
انا دلوقت داخل اولى علوم
ربنا معاكم

pinkykitty
16-08-2009, 12:29 AM
وانا هنضم ليكم
ولا في اي قسم باذن الله
شكرااا علي التووبيك
بجد فكره حلووه

أهلا بيك معانا و نورت التوبيك يا بشمهندس:022yb4:

ahmedga
16-08-2009, 12:34 AM
انا عاوز انضم معاكم انا داخل اعدادى هندسة اسكندرية وعاوز اعرف معلومات عن قسم الغاز والبتروكيماويات ومجال عمله

pinkykitty
16-08-2009, 12:37 AM
انا عاوز انضم معاكم انا داخل اعدادى هندسة اسكندرية وعاوز اعرف معلومات عن قسم الغاز والبتروكيماويات ومجال عمله
أهلا بيك معانا وان شاء الله ححاول اجيبلك المعلومات اللي انت محتاجها و لو معرفتش اجيبها البشمهندس بلال موجود(بشمهندس بلال حنبدأ نستغلك:d) ونورت الموضوع يا بشمهندس:av4056bb7jp3:

pinkykitty
16-08-2009, 12:39 AM
السلام عليكم انا وليد انا جيت بس اتفرج على منتدى كلية الهندسة
علشان كان نفسى من زمان ابقى مهندس ولكن الخير فيما اختاره الله
انا دلوقت داخل اولى علوم
ربنا معاكم
نورت الموضوع وإن شاء الله تنجح في الكلية اللي انت فيها وفعلا الخير فيما اختار الله ما حدش بيعرف نصيبه فين ;)

pinkykitty
16-08-2009, 02:11 AM
هي ديه المعلومات اللي قدرت أجيبها وياريت لو حد عنده حاجة زيادة يقولها

هندسة البتروكيماويات
إن هندسة البتروكيماويات هي دراسة استعمال وخلق مواد من عناصر نفطية؛ وهذا يعني أن هذا التخصص هو قسم من دراسة الكيمياء العضوية وتطبيقاتها إن هذا النوع من الدراسة يشكل قسما من برنامج دراسة الكيمياء العضوية التي تدرسه الجامعات التي يوجد فيها دوائر مختلفة مختصة بالهندسة الكيميائية.
أما الهندسة الكيميائية فهي دراسة الكيمياء العضوية - كالنفط والكربون... الخ- وأيضا دراسة الكيمياء غير العضوية بنفس الوقت -كالمعادن والملح... الخ وعلى الطالب الذي يود التخصص في هندسة البتروكيماويات الالتحاق أولا بدائرة جامعية تدرس الهندسة الكيميائية وتكريس همه أثناء الدراسة على الكيمياء العضوية وطرق تطبيقاتها العلمية.

مجال هندسة البتروكيماويات:

إعداد الدراسات المبدئية للمصانع.
الإشراف علي تنفيذ مراحل التشغيل الابتدائية بالمصانع البتروكيماوية والنفطية.
تحضير ومراجعة كراسات العطاء.
إعداد ومراجعة أنظمة السلامة لجميع أنواع المصانع.
تشخيص ومعالجة المشاكل في العمليات الصناعية.
تحديد الاحتياجات اللازمة للحصول علي المواصفات القياسية العالمية
يا رب أكون أفدتك:)

pinkykitty
16-08-2009, 02:15 AM
يا جماعة انا جيبتلكم شوية معلومات عن الكلية يا رب تفيدكم:)

تاريخ الكلية

* أنشأت كلية الهندسة بجامعة الملك فؤاد الأول (القاهرة) في بداية العام الجامعى 1941 - 1942 فرعا لها في الإسكندرية للدراسة بالسنة الإعدادية و ذلك في مبنى مدرسة الفنون و الصناعات بالشاطبي و في العام التالي صدر قانون بإنشاء جامعة فاروق الأول و أصبح هذا الفرع بداية لكلية الهندسة.

* بدأت الدراسة في الكلية في العام 1942 - 1943 للسنة الإعدادية و السنة الأولى بعدد من الطلاب قدره 169 طالبا لم يكن بينهم الطالبات وتتابع إنشاء الأقسام العلمية بالكلية فأنشئت أقسام العمارة الهندسية و المدنية و الهندسة الميكانيكية و الكهربية و تخرجت أول دفعة في نهاية العام الجامعي 1945-1946 مكونة من 50 طالب بكالوريوس و طالب واحد دراسات عليا.

[عدل] الموقع

* تقع بمدينة الإسكندرية وتتبع إداريا لقسم شرطة باب شرقي.

توجد امام مستشفى "جمال عبد الناصر" على طريق الحرية أو شارع "ابوقير" كما يسميه السكندريون، وتناظرها بمحطات الترام

[عدل] أقسام الكلية

تحتوى على الأقسام التالية :

* قسم الهندسة المعمارية
* قسم الهندسة المدنية
* قسم الهندسة الكهربائية
* قسم الهندسة الميكانيكة
* قسم هندسة الإنتاج
* قسم هندسة الغزل والنسيج
* قسم هندسة الحاسب والنظم
* قسم الهندسة الكيميائية
* قسم الهندسة النووية والإشعاعية (الوحيد بالجامعات الحكومية المصرية)
* قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن (الوحيد بالجامعات الحكومية المصرية)
* قسم الرياضيات والفيزياء الهندسية (وهو قسم غير دراسي، ينتسب إليه فقط أعضاء هيئة التدريس لمواد الرياضيات والفيزياء والميكانيكا)

بالإضافة إلى الأقسام المتخصصة التي بدأت منذ عام 2007

* قسم الهندســة الكـهروميكانيكية
* قسم هندسـة و علوم المواد
* قسم الغاز و البتروكيماويات
* قسم هندسه الحاسب الآلى و الاتصالات

[عدل] نظام الدراسة

تتبع الكليه نظام الفصلين الدراسيين و مدة الدراسة لنيل درجه البكالوريوس أربعة سنوات بالإضافة إلى سنة إعدادية تسبق الأربع سنوات و مدة كل فصل 15 أسبوعا. الأقسام المتخصصة تتبع نظام الساعات المعتمدة .

تمنح الكلية درجات البكالوريوس في التخصصات السابق ذكرها، كما تمنح درجات الدراسات العليا التالية:

* دبلوم الدراسات العليا
* دبلوم الدراسات المهنية
* ماجستير الهندسة
* ماجستير العلوم في الهندسة
* دكتوراه الفلسفة في الهندسة

بالنسبة لطلاب البكالوريوس، الدراسة بنظام الانتظام لمدة خمسة سنوات دراسية (10 فصول دراسية) منها سنة إعدادية يتم بعدها اختيار التخصصات المختلفة، أما الدراسات العليا قتتم بنظام الساعات المعتمدة بحيث تقرر عدد ساعات لكل برنامج دراسي.

[عدل] مباني الكلية

تضم الكلية مجموعة من المباني بعضها يرجع إلى تاريخ إنشاء الكلية في الأربعينات من القرن العشرين وقد صممت على طراز المعابد الفرعونية وهذه المباني هي:

* مبنى الإدارة: وهو ذلك المبنى الشهير الذي يظهر للمارين من طريق الحرية (الصورة بأعلى المقال) والذي تزينة كلمة: كلية الهندسة، ويضم المكاتب الإدارية ومكاتب العميد والوكلاء وشئون الطلاب وقسمي الآلات الحاسية والهندسة المعمارية.
* مبنى إعدادي: وهو مبنى كبير يمكن رؤيته من الشارع الجانبي للكلية والذي يواجه كلية النصر للبنات EGC الشهيرة، ويضم عدد من المدرجات والفصول الدراسية بالإضافة إلى صالات الرسم الهندسي والهندسة الوصفية ومعامل الفيزياء والكيمياء ومعامل الحاسب الآلي. كما يضم أقسام الهندسة الكيميائية والهندسة المدنية وقسم الرياضيات والفيزياء.
* مبنى ورش الإنتاج: وهو يضم ورش الخراطة والسباكة والحدادة واللحام والقياس ومعمل للحاسب الآلي كما يضم إدارة قسم الإنتاج. ويوجد أيضا مبنى ورشة النجارة ويقع فيه قسم الهندسة الصناعية (قسم فرعي داخل قسم هندسة الإنتاج)
* مبنى ورش الكهرباء: وهو يضم ورش الآلات الكهربائية.

ويوجد مبان أخرى تم إنشاءها في الستينات على نفس الطراز الفرعوني وهي:

* مبنى الأقسام الميكانيكية: وهو يضم إدارة أقسام الهندسة الميكانيكية والبحرية وعدة مدرجات وفصول دراسية، وكذلك يضم معامل الهندسة الميكانيكا والبحرية والمدنية ومكتبة الأقسام الميكانيكية، ومكتبة الدوريات العلمية.

* مبنى قسم الغزل والنسيج: ويضم إدارة ومدرجات ومعامل القسم.

وأخيرا يوجد مبان أخرى أحدث لم تلتزم بنفس الطابع الفرعوني، وهي:

* مبنى كهرباء: ويضم أقسام الكهرباء والنووية كما يوجد فيه مدرجات كبيرة مخصصة لطلاب الفرقة الإعدادية، ومعامل الحاسب الآلي والمكتبة الرئيسية للكلية ومعامل الكهرباء والنووية.

* مبنى الأنشطة الطلابية: ويضم مقر اتحاد الطلاب وموظفي إدارة رعاية الشباب.

بالإضافة إلى المباني السابق ذكرها يوجد مبنى جديد يتم انشاؤه حاليا في جزء من ملاعب الكلية.

[عدل] اتحاد الطلاب

اتحاد الطلاب يضم عدة لجان منها :-

* لجنة الأسر - لجنة النشاط الرياضي - لجنة النشاط الثقافي - اللجنة الفنية - لجنة النشاط الاجتماعي والرحلات - لجنة الجوالة والخدمة العامة - اللجنة العلمية و التكنولوجيه (و التي أضيفت في اللائحه العامه للكليه منذ عام 2008)

[عدل] لجنة الأسر

تتميز لجنة الأسر بأنها اللجنة الوحيدة التي يمكن أن تمارس جميع الأنشطة من خلالها كالأتي :

1-النشاط الاجتماعي :-

* زيارة دور الأيتام .
* الإفطار الرمضاني .
* حملات تبرع لصالح الأطفال المرضى والمستشفيات .
* حملة للتبرع بشيكات الدم .
* تنظيم دورات تدريبية في مختلف المجالات .
* إقامة معارض خيرية .
* زيارات علمية .
* رحلات طويلة وقصيرة .
* دوري شطرنج .
* مسابقة الطالب المثالي والطالبة المثالية .

2- النشاط الرياضي :-

* الاشتراك في الدورات والبطولات التي تنظمها الجامعة .
* لقاءات رياضية بين أسر الكلية في ألعاب [ كرة القدم - كرة سلة - كرة يد - كرة طائرة - تنس طاولة - سرعة ،... ] .
* دورة رمضانية .
* مهرجان كلية التربية الرياضية .
* مهرجان اتحاد طلاب الجامعة .

3- النشاط الثقافي :-

* مسابقات ثقافية ودينية بين الأسر .
* تنظيم ندوات ثقافية وعلمية .
* مسابقة الأسكندرية عاصمة الثقافة الإسلامية .

4- النشاط الفني :-

* إقامة حفلات فنية .
* الاشتراك في معاض الفنون التشكيلية بالجامعة .

[عدل] لجنة النشاط الرياضي

* دورة رمضانية في ألعاب [ كرة القدم - كرة سلة - تنس طاولة ]
* الاشتراك في دوري وبطولات الجامعة .
* دورات تنشيطية لجميع الألعاب .
* بطولة القوة ومصارعة الزراعين .
* دوري الأقسام [ كرة القدم - كرة سلة - تنس طاولة ]
* الدورة الهندسية على مستوى الجمهورية .
* دوري القطاعات على مستوى الجمهورية .
* الأيام والمهرجانات الرياضية لأقسام الكلية .
* نشاط حر بملاعب الكلية .
* مهرجان يوم هندسة .

الملاعب الرياضية بالكلية

[ ملاعب كرة القدم - ملاعب كرة السلة - ملاعب كرة اليد - ملاعب الكرة الطائرة - ملاعب التنس الأرضي ]

[عدل] لجنة النشاط الثقافي

* الاشتراك في المسابقات الثقافية والدينية على مستوى الجامعة والجمهورية .
* استخراج كارنيهات مكتبة الأسكندرية .
* مسابقة المعارف والعلوم وتشمل أسئلة في جميع المجالات الثقافية والرياضية والفنية والدينية و... إلخ
* مهرجان هندسة الثقافي الأول ويضمل 13 كلية من كليات الجامعة .
* مسابقة المقال والقصة القصيرة لتشجيع الطلاب على الإنتاج الأدبي وحثهم على الإطلاع .
* مسابقة من سيربح المسطرة [ أسئلة تدريجية على مستويات ] .
* مسابقات دينية في حفظ القرآن الكريم والحديث الشريف .
* مسابقة دوري المعلومات .

[عدل] اللجنة الفنية

الفن غذاء الروح والنشاط الفني يصقل مواهب الطالب وتنمية قدراته العقلية .

[عدل] معرض الفنون التشكيلية

* إقامة المعرض الفني لطلاب الكلية من الأعمال المتميزة في التصوير الزيتي - الرسم بالفحم والرصاص - الأعمال الفنية ( النحت - الأركت - كاريكاتير - الخط العربي - المشغولات الفنية ).

[عدل] جماعة الموسيقى والكورال

* تدريب الطلاب في مجالات الموسيقى والكورال واكتشاف المواهب الفردية في العزف والغناء .

[عدل] التمثيل المسرحي

* تنمية المواهب الفنية والمسرحية بين الطلاب الموهوبين عن طريق اشتراك الطالب في جماعة المسرح لعمل إسكتشات فكاهية على مدار العام .

حفل ختام النشاط

[عدل] أكبر الأنشطة الطلابية

* مسابقة تصميم الروبوت.
* البرنامج العالمي الطلاب في المشاريع الحرة [ Students In Free Enterprise [ S.I.F.E.

[عدل] الخدمات الجامعية

[عدل] المكتبات

* تشمل الكلية على عددا من المكتبات في كل مبنى من مباني الكلية مجهزا بكافة الإمكانيات التي تتيح لمرتادي المكتبات من أعضاء هيئة التدريس أو طلاب الدراسات العليا و تحتوى مكتبات الكلية على أكثر من 65000 مرجع التي تغطي كل المجالات و يتم تزويدها سنويا بمراجع حديثة.
* تضم الكلية أربعة مكتبات أساسية:

مكتبة رئيسية:-

* للأقسام الكهربية و العلوم الرياضية (توجد بمبنى كهرباء الدور الخامس).
* للأقسام المدنية (توجد بمبنى كهرباء الدور الخامس).
* للأقسام الميكانيكية (توجد بمبنى ميكانيكيا الدور الرابع).
* للدوريات العلمية لجميع الأقسام العملية (توجد بمبنى ميكانيكيا الدور الثالث).

بالإضافة إلى خمسة مكتبات متخصصة: مكتبه قسم:-

* الهندسة المعمارية و توجد بمبنى الإدارة الدور الرابع.
* مكتبة قسم الهندسة النووية و توجد بمبنى الكهرباء الدور الخامس.
* مكتبه قسم الهندسة الكيميائية و توجد بمبنى الإدارة الدور الأول.
* مكتبة قسم الحاسب و التحكم الآلى و توجد بمبنى الإدارة الدور الثاني.
* مكتبه قسم الهندسة البحرية و عمارة السفن و توجد بقسم الهندسة البحرية و عمارة السفن الدور الثالث بمبنى الميكانيكيا.

بالإضافة إلى مركز الحاسب الآلى للمكتبات الذي يقوم بتوفير خدمة البحث و الاسترجاع لبيانات الكتب و الرسائل العلمية.

[عدل] المعامل و الورش

* يوجد بالكليه ورش متعدده لاعمال النجاره و السباكه و اللحام و التشغيل بالإضافة للمعامل المتطوره و معامل الحاسب الآلى و تقع معامل الفيزياء و الكيمياء بمبنى إعدادي كما يحتوى قسم هندسه الإنتاج على الورش المختلفه.

[عدل] مكتب البريد

* تيسيرا على أعضاء هيئه التدريس و العاملين و الطلاب يوجد بالكليه مكتب بريد متكامل يقدم كافه الخدمات البريديه, و يقع المكتب في الجهه الشرقية من الدور الأرضي بمبنى الاداره.

[عدل] أشهر الخريجيين

* رشيد محمد رشيد وزير الصناعة و التجارة الخارجية.
* يحيى المشد عالم مصري
* يسري الجمل وزير التربية والتعليم.

hossamahmed30
16-08-2009, 02:41 AM
أنا.معاكم.طبعا.وأسف.على.التأخير
[/URL]
انا.كان.بقالى.فترة.كبيييييييييييييييييييييرو.ماكنت ش.بدخل.هنا
والمنتدى.هنا.وحشنى.جدا.وفكرنى.بالذى.مضى.وامتحانات. ثانوى.ورعب.انتظار.نتيجة.التنسيق

بس.الحمدلله.انا.دلوقتى.خلصت.اعدادى.وناوى.على.كهربا .ان.شاء.الله
[URL="http://www.egyengineer.com/forum"] (http://www.egyengineer.com/forum)

عاشق الشعر
16-08-2009, 03:52 AM
ياجماعة انشاء الله هتكونوا اقوى رابطة على النت كله وانا كان نفسى اكون معاكوا بس ياله كل واحد بياخد نصيبه انا من اليكس وجاتلى حلوان وجايب 387.5 وربنا معاكوا وعلى فكرة انا نفسى انضم معاكوا لو مفيش مانع

EnG.Mohammed
16-08-2009, 08:55 AM
احم احم اطالب بانشاء رابطه لهندسه بورسعيد محدش احسن من حد:stickjo4::stickjo4::stickjo4:

emadtoto10
16-08-2009, 11:18 AM
ورجعتلكم يا أحلى رابطة فى الدنيا

انا عماد الدين حمدى يا أصدقائنا الجداد وبجد انا نفسى نولع الرابطة دى وأهم حاجة بجد نخلى الموضوع بتاعنا توبيك وكمان معلش يا بينكى انى مش بدخل بقالى يوم علشان جهازى بيتصلح وانا نزلت السيبر علشان ما حدش يفهمنى غلط بس بجد ما اقدرش ابعد عن صحابى وحبايبى فى الرابطة والاخ اللى كان بيسأل على مجال البتروكيماويات حايلاقى مشاركة ليا فيها كل حاجة فى الصحفة الاولى وكمان خلى بالك لازم تكون جايب تقدير ومش عارف بتدفع فلوس زيادة علشان ده قسم جديد وبجد بجد بجد انا سعيد انكم معانا فى الرابطة وبجد انتوا نورتونوا وياريت تفضلوا معانا عالطول وانا على فكرة داخل برضوا اعداى السنة دى وقربت اقفل 18 سنة انشاء الله وحاتوحشونى والله لحد ما أدخل تانى

emadtoto10
16-08-2009, 11:20 AM
ومتشكرين يا مهندس بلال على مجهودك معانا وانت عندك حق مش لازم تثبت الموضوع علشان ماحدش يزعل واحنا بمجهودنا اللى حانخلى الرابطة دى تولع وشكرا بجد على وقوفك جنبنا

emadtoto10
16-08-2009, 11:28 AM
بجد مش عارفة اشكرpinkykittyازى على فكرة الموضوع الهايلة دى
وبجد انا كنت حموت وان الاقى حد هنا يهتم بهندسة اسكندرية
والحمد لله انى لاقيت الرابطة دى ويارب تقبلونى معاكم كعضوة جديدة
انا لسة داخلة اعدادى هندسة اسكندرية وياريت تكلمونا عنها شوية وازى نذاكر وكدة
وايه المواقع اللى ممكن تفيدنا فى الابحاث والمذاكرة
وان شاء الله الرابطة دى تكون جامدة جدا جدا
ويارب نفيد بعضنا ونكون اسرة واحدة
واى معلومات اعرفها عن الكتب والحاجة حبلغلها هنا
ما خلاص انتو بقيتوا اخواتى واكتر
مع السلامة
ومنظرة رد منكم
eng_emy

اعملى بجد بالنصايح دى وانتى حاتدعيلى
النصيحـــــــــــــــــ الأولــــ(1)ــــــى ـــــــــــــــــــــــــة.

***** أخي الطالب المستجد ((( احذر من أخطر مرض يهاجم الطلاب .... وهومرض جنون الطلاب....

ألا وهو ******* الغيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــاب*********

و والله إنه من أكبر ما يدمر حياة الطالب الجامعي وهو داء خطير وآثاره سلبيه جداً .... وهو مرض يدمن عليه كثير من

الطلاب......... فاحذر أشد الحذر

لأن مناهج الهندسة غالباً تعتمد على الفهم في المحاضرة..

وإذا قدر الله عليك وغبت في محاضرة حاول بقدر المستطاع تعويضعا............

وهذه النصيحة الأولى

النصيحة الثانية:
المراجعة أول بأول، وخصوصاً في التعليم الجامعي فأن الوقت الضائع لا يدرك فمراجعة الدروس أول بأول وفهمها لا تقل أهمية عن المذاكرة النهائية والتحضير للأختبارات.

النصيــــــــ الثالــــــــــــــ 3 ـــــــــــــة ــــــــــــــــــة

لا يكون همك من الدراسة الدرجات والمعدل فقط .. هذه بلا شك إنها مهمة ... لاكن أهم منها الفهم والمعرفة لأنها هي التي تستفيد منها بعد التخرج وهي من أسباب رفع المعدل لأن الطالب إذا فهم ما درسه أستطاع حل مسائلة حتى لوكانت معقدة

النصيــــــــــــــــــ الرابـــــــــ 4 ـــــــــــــعة ــــــــــــــــــــــــــــة

في كل جامعة يوجد مكتبة مركزية تضم عدد هائل من الكتب والمراجع باللغة العربية أو الأنجليزية أو غيرها

وهذه المكتبة ما وضعت إلى من أجل الإستفادة منها ..............

وكثير من المكتبات المركزية توفر الخلوات الدراسية وهي أماكن مخخصة للدراسة والبحث ويكون الجو فيها مهيء بشكل ممتاز

كما أن المكتبة المركزية توفر الكتب عن طريق الإستعارة وهذه بحد ذاتها توفر على الطالب مشقة البحث عن الكتاب وتوفر عليه تكلفة شراءه.

وعادة يوجد مكاتب للتصوير تسستطيع منا تصوير أي شيء تريده وخاصة من الكتب اللتي لا تعار كالكتب النادرة والمراجع والكتب الثمينة.

أنصح إخواني أن يدركوا ويستشعروا أن المواد الجامعية خططت من إدارات الجامعات بحيث تكون كالبناء، ففهم المادة قبل تخطيها للمادة التي بعدها مطلب أساسي في الدراسة الجامعية فكلنا نعلم أن المواد الإعدادية تكون أساساً لمواد السنة الأولى ومواد السنة الأولى تقدم للسنة الثانية وهكذا إلى أن يصل الطالب الجامعي إلى مرحلة التخصص ومن ثم التخرج بإذن الله.

والقصد هو أن لا يكون هم الطالب الجامعي الأوحد هو التخرج بحيث يفقد الاهتمام والتشويق للدراسة وتصبح الدراسة الجامعية همٌ يراد التخلص منه بالتخرج ومن ثم يتخرج الطالب وهو لا يعي القصد من دراسته ولا ما هو المطلوب منه، وهذا بالفعل ما ندركه من المقبلات الشخصية لإخواننا المهندسين حديثوا التخرج.
واتمنى انى اكون افدتك ونورتى الرابطة بجد

emadtoto10
16-08-2009, 11:30 AM
محمد البهنساوى

بعد السلام انا اخوك عماد فى الرابطة من اول ما ظهرت ومش المهم انك بعيد المهم انك مهندس ومننا انشاء الله حاتستفاد وياريت بس ما تنقطعش عننا وتفضل عالطول معانا

emadtoto10
16-08-2009, 11:31 AM
آنسة سلوى بجد شرفتينى واحنا بس مش عاوزين منك غير انك تقولى للى ما يعرفش عن الرابطة هنا وكمان احنا كلنا اصحاب وحبايب مع بعض واى حاجة محتجاها اعملى رد بس وملكيش دعوة بالباقى خليه عليا انا وبشمهندسة بينكى وبشمهندس بلال

emadtoto10
16-08-2009, 11:46 AM
البشمهندس حسام محمد بنطلب منك تكون معانا مش أكتر علشان انت اكيد خبرة وعيشت سنة حلوة فى كلية الهندسة وكمان عاوزين نعرف هو انا صحابى قالولى فى اول السنة بيحطوا الدكاترة الدرجات اى حاجة علشان الطلاب بيبقوا فى اول السنة مش عارفين النظام صح ولا لأ؟

emadtoto10
16-08-2009, 11:48 AM
ممكن بس أعرف من الناس اللى فى الكلية أصلا انا عاوز أروح أشترك فى الدورة الرمضانية ينفع ولا لأ علشان بجد انا مجنون كرة القدم وكمان هو ينفع اشترك فى النشاط الرياضى من قبل ما اطلع الكارنيه ولا لأ وياريت تردوا عليا علشان انا عاوز اقدم الاسبوع ده؟؟؟؟؟؟؟؟

pinkykitty
16-08-2009, 12:32 PM

والمنتدى.هنا.وحشنى.جدا.وفكرنى.بالذى.مضى.وامتحانات. ثانوى.ورعب.انتظار.نتيجة.التنسيق

نورت التوبيك و إن شاء الله تفيدنا وبما إنك بشمهندس خبرة يبقى لااااااااااازم نستغلك زي بشمهندس بلال:d

ياجماعة انشاء الله هتكونوا اقوى رابطة على النت كله وانا كان نفسى اكون معاكوا بس ياله كل واحد بياخد نصيبه انا من اليكس وجاتلى حلوان وجايب 387.5 وربنا معاكوا وعلى فكرة انا نفسى انضم معاكوا لو مفيش مانع
إن شاء الله ممكن تحول السنة الجاية وتبقى معانا وحتى لو (بعد الشر) ما حولتش تابع معانا برضه وميرسي على مرورك يا بشمهندس
احم احم اطالب بانشاء رابطه لهندسه بورسعيد محدش احسن من حد:stickjo4: ما تعمل رابطة ايه اللي مانعك وبعدين ايه ما حدش احسن من حد ديه انت حتحسدنا وللا ايه:stickjo4:

pinkykitty
16-08-2009, 12:36 PM
ورجعتلكم يا أحلى رابطة فى الدنيا

انا عماد الدين حمدى يا أصدقائنا الجداد وبجد انا نفسى نولع الرابطة دى وأهم حاجة بجد نخلى الموضوع بتاعنا توبيك وكمان معلش يا بينكى انى مش بدخل بقالى يوم علشان جهازى بيتصلح وانا نزلت السيبر علشان ما حدش يفهمنى غلط بس بجد ما اقدرش ابعد عن صحابى وحبايبى فى الرابطة والاخ اللى كان بيسأل على مجال البتروكيماويات حايلاقى مشاركة ليا فيها كل حاجة فى الصحفة الاولى وكمان خلى بالك لازم تكون جايب تقدير ومش عارف بتدفع فلوس زيادة علشان ده قسم جديد وبجد بجد بجد انا سعيد انكم معانا فى الرابطة وبجد انتوا نورتونوا وياريت تفضلوا معانا عالطول وانا على فكرة داخل برضوا اعداى السنة دى وقربت اقفل 18 سنة انشاء الله وحاتوحشونى والله لحد ما أدخل تانى

أنا برضه قلت أكيد عندك حاجة...
نورت موضوعك يا بشمهندس بس ما تبقاش تغيب ياما:)

emadtoto10
16-08-2009, 01:04 PM
والله الفترة اللى جاية حادخل بس حادخل دخول متقطع وانتى عارفة يا بينكى انا لو فى البيت والله بسيب الموقع فاتح عالطول على الجهاز بس احنا شكلنا اتحسدنا مش صح؟؟؟؟ عاوزين نبخر الرابطة بقى علشان الحسد

hossamahmed30
16-08-2009, 03:11 PM
البشمهندس حسام محمد بنطلب منك تكون معانا مش أكتر علشان انت اكيد خبرة وعيشت سنة حلوة فى كلية الهندسة وكمان عاوزين نعرف هو انا صحابى قالولى فى اول السنة بيحطوا الدكاترة الدرجات اى حاجة علشان الطلاب بيبقوا فى اول السنة مش عارفين النظام صح ولا لأ؟

انا.فعلا.معاكم
وحكاية.الدجات.اللى.أى.حاجة.دى.لالالاطبعا
فى.امتحانات.شفوى.وعملى.وميدتيرم.بيتحط.عليهم.اعمال. السنة
ده.غير.امتحان.الفاينل.اللى.هوه.التيرم.الاول.والتان ى.يعنى

وعلى.فكرة.الكلية.عندنا.حلوة.جدا.وهتعجبك.أيامها.ان. شاء.الله
بس.انت.شد.حيلك

ولو.عندك.اى.حاجة.عاوز.تسال.عليها.قول
أطلب.واتمنى.يعنى

بس.انا.حسام.أحمد
مش
حسام.محمد;)

EnG.BeLaL
16-08-2009, 09:02 PM

وانا هنضم ليكم
ولا في اي قسم باذن الله
شكرااا علي التووبيك

بجد فكره حلووه

ايه يا سلوى ازيك فينك من زمان ؟ عملتي ايه في النتيجة ؟

EnG.BeLaL
16-08-2009, 09:06 PM
بص يا باشمهندس القسم ده بفلوس و مش هيبقى عندك اعدادي يعني لا هتحتاج لاتقدير و لا غيره ( يا بختك يا عم :d) و طبعا الباشمهندسة بينكي اديتلك
معلومات كفاية عنه

EnG.BeLaL
16-08-2009, 09:09 PM

ازيك يا باشمهندس حسام عامل ايه ؟ عملت ايه في النتيجة ؟

eng_salwa
16-08-2009, 11:01 PM
ايه يا سلوى ازيك فينك من زمان ؟ عملتي ايه في النتيجة ؟

في الدنياا اهووووو بس بقالي فتره مادخلتش هناا
واديني رجعت تاني
الحمد لله يابلال
نججججججججججججججججججججججججججت
لحد دلوقتي مش مصدقه والله وانت عملت ايييييييييييه ؟؟

عاشق الشعر
16-08-2009, 11:43 PM
اولا شكر خاص للبشمهندسين عماد وبلال وpinkykitty:022yb4:ثانيا احب اعرف من الناس الحلوة ديه ازاى انضم على الرابطة لانى لسة جديد وياريت نتعرف اكتر على بعض على الياهو وكل واحد عنده فكرة ممكن يعرضها بردوه وعايزين نبقى على طول نجيب كل جديد لاحاى رابطة فى الدنيا وانا اميلى اهوه medo_medo4467***********:)

pinkykitty
16-08-2009, 11:50 PM
اولا شكر خاص للبشمهندسين عماد وبلال وpinkykitty:022yb4:ثانيا احب اعرف من الناس الحلوة ديه ازاى انضم على الرابطة لانى لسة جديد وياريت نتعرف اكتر على بعض على الياهو وكل واحد عنده فكرة ممكن يعرضها بردوه وعايزين نبقى على طول نجيب كل جديد لاحاى رابطة فى الدنيا وانا اميلى اهوه medo_medo4467***********:)
أهلا بيك معانا وطالما انت شاركت معانا في الموضوع وحتابع معانا يبقى انت خلاص انضميت للرابطة وكمان لو أي عضو مشارك معانا عنده استفسار عن حاجة وانت عندك خلفية عنها يا ريت تجاوبه عليها ...وياريت فعلا نجيب كل جديد للرابطة وشكرا ليك على متابعتك معانا يا بشمهندس:av4056bb7jp3:

pinkykitty
16-08-2009, 11:52 PM
واديني رجعت تاني
الحمد لله يابلال

ألف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووك يا بشمهندسة وعقبال البكالوريوس
هو حضرتك قسم ايه :022yb4:
يا ريت يا جماعة كل حد يدخل يقول هو في قسم ايه;)

EnG.BeLaL
16-08-2009, 11:59 PM
واديني رجعت تاني
الحمد لله يابلال

انا نجحت و يارب التنسيق يبقى حنين عليا و الحق كهربا و انتي ناوية على قسم ايه

abdelrahmanblacktiger10
17-08-2009, 01:05 AM
السلام عليكم ورحمة الله
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عبدالرحمن اسماعيل واكيد عماد يعرفنى
انا جبت 408 وداخل اعدادى هندسة ان شاء الله

عجبنتى الفكرة دى اوى واتمنى اننا نساعد بعضنا
واتمنى ان نصبح جميعا اعلام فى كلية الهندسة

pinkykitty
17-08-2009, 01:14 AM
السلام عليكم ورحمة الله
بسم الله الرحمن الرحيم

أهلا بيك ونورت الرابطة وياريت تتابع معانا:022yb4:

abdelrahmanblacktiger10
17-08-2009, 01:19 AM
لو عايزين حاجات كتير عن الكلية ادخلوا الموقع دهhttp://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%83%D9%84%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%86% D8%AF%D8%B3%D8%A9_%D8%A8%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D 8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%83%D9%86%D8%AF%D8 %B1%D9%8A%D8%A9

EnG.BeLaL
17-08-2009, 01:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله
بسم الله الرحمن الرحيم

اهلا بيك يا باشمهندس :078111rg3:

abdelrahmanblacktiger10
17-08-2009, 01:44 AM
شكرا ليك يا بشمهندس بلال وشكرا ليك ايضا يا pinky

hossamahmed30
17-08-2009, 01:46 AM
ازيك يا باشمهندس حسام عامل ايه ؟ عملت ايه في النتيجة ؟
انا.الحمدلله
وجبت.جيدجداااااااااا
والف.مبرووووووووووووك.ليك.وان.شاء.الله.تلحق.كهربا

EnG.BeLaL
17-08-2009, 01:49 AM
انا.الحمدلله
وجبت.جيدجداااااااااا
والف.مبرووووووووووووك.ليك.وان.شاء.الله.تلحق.كهربا
الف مبروك يا حسام:022yb4:........... و يارب الحق كهربا
على فكرة يا حسام انا اعرف ناس كتير في الكلية اسمهم حسام
بس معرفكش انت للأسف هو انا اكيد شوفتك بس معرفش ان انت حسام احمد
هو انت ليك اكونت على الفيس بوك حاطط صورتك بنضارة

eng_salwa
17-08-2009, 12:54 PM
انا نجحت و يارب التنسيق يبقى حنين عليا و الحق كهربا و انتي ناوية على قسم ايه

مبرووووووك يابلال
انا يارب التنسيق يبقي حنين عليا برضه
والحق ميكانيكاااا ربنا يستر بيقولوا التنسيق هيعلي السنه ديه:(:(:(

hossamahmed30
17-08-2009, 02:26 PM
الف مبروك يا حسام:022yb4:........... و يارب الحق كهربا
على فكرة يا حسام انا اعرف ناس كتير في الكلية اسمهم حسام
بس معرفكش انت للأسف هو انا اكيد شوفتك بس معرفش ان انت حسام احمد
هو انت ليك اكونت على الفيس بوك حاطط صورتك بنضارة
الله.يبارك.فيك
اه.ليه.اكونت.على.الفيس.بوك.وحاطط.صورتى.بنضارة
انت.بلال.ايه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعموما.طالما.انت.عارف.الاكونت.بتاعى.على.الفيس.يبقى .ضيفنى.علشان.انا.معرفش.الأكونت.بتاعك.ايه

eng_salwa
17-08-2009, 09:17 PM
ألف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووك يا بشمهندسة وعقبال البكالوريوس
هو حضرتك قسم ايه :022yb4:
يا ريت يا جماعة كل حد يدخل يقول هو في قسم ايه;)

لا انا لحد دلوقتي مادخلتش قسم :022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:
والله يبارك فيكي ياقمر
عقبالك

EnG.BeLaL
17-08-2009, 09:30 PM
مبرووووووك يابلال
انا يارب التنسيق يبقي حنين عليا برضه
والحق ميكانيكاااا ربنا يستر بيقولوا التنسيق هيعلي السنه ديه:(:(:(

الله يبارك فيكي يا سلوى ان شاء الله مش هيعلى ... هيعلى ليه اصلا ؟
الله.يبارك.فيك
اه.ليه.اكونت.على.الفيس.بوك.وحاطط.صورتى.بنضارة
انت.بلال.ايه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعموما.طالما.انت.عارف.الاكونت.بتاعى.على.الفيس.يبقى .ضيفنى.علشان.انا.معرفش.الأكونت.بتاعك.ايه
اوك يا باشا

eng_emy
17-08-2009, 10:10 PM
ايه الشغل الجامد
ده يا بشمهندسين
ربنا يبارك فيكم
وان شاء الله الرابطة دى تكون جامدة جدا
وشكرا يا pinkykittyعلى مجهودك
ونتقابل فى الكلية يا قمر:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

emadtoto10
18-08-2009, 12:49 AM
بجد انا آسف على التأخير بس انا والله لسه مصلح الجهاز ومعلش انى اتأخرت بس بجد ظروف والله

وياريت البشمهندس ميدو يخلى باله شوية علشان الرابطة مش هدف انك تحط اميل وياريت ما تحطوش تانى

وعبد الرحمن اسماعيل نورت ياراجل ده انت حبيبى كمان وانا اللى وريتك رابطتنا الحلوة دى ويارب تفضل فيها عالطول ومش حاتندم وبجد انا حاسس يا بينكى اننا نجحنا شوية فى الرابطة بس انشاء الله مع بداية العام الدراسى اوعدك ان الرابطة دى حاتتملى من اصدقائى وكمان انا بس عندى شوية حاجات فى الجهاز كانت بتتصلح ولسه مصلحه واللى يحتاج اى حاجة عن الكلية ياريت يقول وما يتكسفش وكلنا اخوات هنا؟؟؟؟؟؟

emadtoto10
18-08-2009, 12:54 AM
نداء لكل من جايب فوق ال 95 فى المية فى الاسكندرية ويكون ليهم والد او والدة مشتركين فى نقابة المهندسين فيه حفلة تكريم فى نادى المهندسين يوم 30/9 انشاء الله وحيوافق يوم اربعاء
وفيه شوية ورق مطلوبين للى عاوز يقدم زى
1) صورة استمارة النجاح
2)صور شخصية للطالب
3)20 جنيه تأمين ماشينكاح يوووووو قصدى وشاح المتفوقين
4)ايصال السداد بتاع النقابة لسنة 2009
5)صورة كارنيه نقابة المهندسين بتاع الوالد او الوالدة
وخلى بالك الحاجات دى تتقدم قبل يوم 12/9 وكمان اللى ناوى يروح يقولى علشان اعمل حسابى اوكى يا أحلى أصحاب فى الدنيا؟؟؟؟؟؟؟؟

eng_emy
18-08-2009, 01:38 AM
بجد انا آسف على التأخير بس انا والله لسه مصلح الجهاز ومعلش انى اتأخرت بس بجد ظروف والله

وياريت البشمهندس ميدو يخلى باله شوية علشان الرابطة مش هدف انك تحط اميل وياريت ما تحطوش تانى

وعبد الرحمن اسماعيل نورت ياراجل ده انت حبيبى كمان وانا اللى وريتك رابطتنا الحلوة دى ويارب تفضل فيها عالطول ومش حاتندم وبجد انا حاسس يا بينكى اننا نجحنا شوية فى الرابطة بس انشاء الله مع بداية العام الدراسى اوعدك ان الرابطة دى حاتتملى من اصدقائى وكمان انا بس عندى شوية حاجات فى الجهاز كانت بتتصلح ولسه مصلحه واللى يحتاج اى حاجة عن الكلية ياريت يقول وما يتكسفش وكلنا اخوات هنا؟؟؟؟؟؟

شكرا يا بشمهندس عماد
على روح حضرتك الحلوة:022yb4:
وانك عاوز تساعدنا
جزاك الله كل خير:022yb4:
وطبعا كلنا اخوات فى الرابطة دى
ولازم نساعد بعض
وخصوصا نساعد اللى داخلين اعدادى
لانهم غالبا داخلين عالم جديدعليهم
وحياة جديدة خالص غير ثانويةعامة:006et4::006et4::006et4:
تماما
ومش فاهمين نظام الكلية :giljotiiniug3::039uw8:
وكدة
وانا واحدة منهم
سلالالالالالالالالالالالالالالام

ahmedga
18-08-2009, 02:22 AM
شكرا يا بشمهندس بلال وانا بجد فرحان انا معاكم فى المنتدى

EnG.BeLaL
18-08-2009, 03:53 AM
الشكر لله يا باشمهندس .... انت مشرفنا و الله :022yb4:

pinkykitty
18-08-2009, 11:33 AM
بجد يا جماعة عايزين كلنا نشكر عماد على تعبه معانا في الرابطة لأنه بجد عايزها تنجح يا :022yb4:وياريت يا جماعة اللي يدخل هنا مش يدخل يعرفنا بنفسه ويمشي لأ احنا عايزين متابعة
علطول:039uw8:

pinkykitty
18-08-2009, 11:37 AM
شكرا يا بشمهندس عماد
وانك عاوز تساعدنا
ولازم نساعد بعض
تماما
وكدة
وانا واحدة منهم
عند حق والله يا ايمي وبجد اي حد محتاج اي حاجة يقولي عليها وانا ححاول اجيبهاله:)
و احنا كمان فرحانين انك معانا في المنتدى ويا ريت تشارك علطول

emadtoto10
18-08-2009, 01:25 PM
شكرا يا بشمهندس عماد
وانك عاوز تساعدنا
ولازم نساعد بعض
تماما
وكدة
وانا واحدة منهم

علشان بس ما تقوليش عليا بخيل يا ايمى شوفى بس الحاجات دى وانتى تعرفى اوكى

نظام الدراسة

تتبع الكليه نظام الفصلين الدراسيين و مده الدراسه لنيل درجه البكالوريوس اربعه سنوات بالاضافه إلى سنه اعداديه تسبق الاربع سنوات و مده كل فصل 15 اسبوع على جميع الطلاب حضور التمارين و المقررات التى يدرسونها على الا تقل نسبه الحضور عن 75 % من دروس كل مقرر و يحرم الطالب من دخول امتجانات الماده التى تقل نسبه حضوره بها عن 75 % و يعتبر راسب بتلك الماده. يقدر نجاح الطالب في المقررات و في التقديرات العام بأحد التقديرات الاتيه:

ممتاز ------------> من 85% إلى 100%
جيد جدا ---------> من 75% إلى 85%
جيد -------------> من 65% إلى 75%
مقبول -----------> من 50% إلى 65%

اما الرسوب

ضعيف ------------> من 30% إلى اقل من 50%
ضعيف جدا --------> اقل من 30 %
راسب لائحه -------> اقل من 30 % في درجه الامتحان التحريرى. (و في هذه الحاله لاتضاف درجه الشفوى و اعمال السنه الى درجات التحريرى)

تقع بمدينة الإسكندرية وتتبع إداريا لقسم شرطة باب شرقي. توجد امام مستشفى "جمال عبد الناصر" على طريق الحرية أو شارع "ابوقير" كما يسميه السكندريون، وتناظرها بمحطات الترام محطة "الجامعة"

أقسام الكلية

قسم الهندسة المعمارية
قسم الهندسة المدنية
قسم الهندسة الكهربائية (ويضم شعبتي: هندسة الاتصالات والالكترونيات-هندسه القوى)
قسم الهندسة الميكانيكة
قسم هندسة الإنتاج
قسم هندسة الغزل والنسيج
قسم هندسة الآلات الحاسبة والتحكم الآلي
قسم الهندسة الكيميائية
قسم الهندسة النووية (الوحيد بالجامعات المصرية)
قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن (الوحيد بالجامعات الحكومية المصرية)
قسم الرياضيات والفيزياء الهندسية (وهو قسم غير دراسي، يبنتسب إليه فقط أعضاء هيئة التدريس لمواد الرياضيات والفيزياء والميكانيكا)

بالإضافة إلى الأقسام المتخصصة التى بدأت منذ عام 2007

قسم الهندســة الكـهروميكانيكية
قسم هندسـة و علوم المواد
قسم الغاز و البتروكيماويات
قسم هندسه كمبيوكومينويكاشن (كمبيوتر مع اتصالات)
قسم حمايه الشواطىء (اول قسم من نوعه في العالم)
قسم هندسة بيئية.

emadtoto10
18-08-2009, 01:26 PM
الدرجات العلمية ونظام الدراسة

تمنح الكلية درجات البكالوريوس في التخصصات السابق ذكرها، كما تمنح درجات الدراسات العليا التالية:

دبلوم الدراسات العليا
دبلوم الدراسات المهنية
ماجستير الهندسة
ماجستير العلوم في الهندسة
دكتوراه الفلسفة في الهندسة

بالنسبة لطلاب البكالوريوس، الدراسة بنظام الانتظام لمدة خمسة سنوات دراسية (10 فصول دراسية) منها سنة إعدادية يتم بعدها اختيار التخصصات المختلفة، أما الدراسات العليا قتتم بنظام الساعات المعتمدة بحيث تقرر عدد ساعات لكل برنامج دراسي.

مباني الكلية

تضم الكلية مجموعة من المباني بعضها يرجع إلى تاريخ إنشاء الكلية في الأربعينات من القرن العشرين وقد صممت على طراز المعابد الفرعونية وهذه المباني هي:

مبنى الإدارة: وهو ذلك المبنى الشهير الذي يظهر للمارين من طريق الحرية (الصورة بأعلى المقال) والذي تزينة كلمة: كلية الهندسة، ويضم المكاتب الإدارية ومكاتب العميد والوكلاء وشئون الطلاب وقسمي الآلات الحاسية والهندسة المعمارية.
مبنى إعدادي: وهو مبنى كبير يمكن رؤيته من الشارع الجانبي للكلية والذي يواجه كلية النصر للبنات egc الشهيرة، ويضم عدد من المدرجات والفصول الدراسية بالإضافة إلى صالات الرسم الهندسي والهندسة الوصفية ومعامل الفيزياء والكيمياء ومعامل الحاسب الآلي. كما يضم أقسام الهندسة الكيميائية والهندسة المدنية وقسم الرياضيات والفيزياء.
مبنى ورش الإنتاج: وهو يضم ورش الخراطة والسباكة والحدادة واللحام والقياس ومعمل للحاسب الآلي كما يضم إدارة قسم الإنتاج. ويوجد أيضا مبنى ورشة النجارة ويقع فيه قسم الهندسة الصناعية (قسم فرعي داخل قسم هندسة الإنتاج)
مبنى ورش الكهرباء: وهو يضم ورش الآلات الكهربائية.

ويوجد مبان أخرى تم انشاءها في الستينات على نفس الطراز الفرعوني وهي:

مبنى الأقسام الميكانيكية: وهو يضم إدارة أقسام الهندسة الميكانيكية والبحرية وعدة مدرجات وفصول دراسية، وكذلك يضم معامل الهندسة الميكانيكا والبحرية والمدنية ومكتبة الأقسام الميكانيكية، ومكتبة الدوريات العلمية.

مبنى قسم الغزل والنسيج: ويضم إدارة ومدرجات ومعامل القسم.

وأخيرا يوجد مبان أخرى أحدث لم تلتزم بنفس الطابع الفرعوني، وهي:

مبنى كهرباء: ويضم أقسام الكهرباء والنووية كما يوجد فيه مدرجات كبيرة مخصصة لطلاب الفرقة الإعدادية، ومعامل الحاسب الآلي والمكتبة الرئيسية للكلية ومعامل الكهرباء والنووية.

مبنى الأنشطة الطلابية: ويضم مقر اتحاد الطلاب وموظفي إدارة رعاية الشباب.

بالإضافة إلى المباني السابق ذكرها يوجد مبنى جديد يتم انشاؤه حاليا في جزء من ملاعب الكلية.

الملاعب

تضم الكلية مجموعة من الملاعب وهي:

ملعب كرة قدم
ملعب كرة سلة
ملعب كرة طائرة
3 ملاعب تنس

الخدمات الجامعيه

المكتبات

تشمل الكليه على عدد من المكتبات في كل مبنى من مبانى الكليه مجهز بكافه الامكانيات التى تتيح لمرتداى المكتبات من اعضاء هيئه التدريس او طلاب الدراسات العليا و تحتوى مكتبات الكليه على أكثر من 65000 مرجع التى تغطى كل المجالات و يتم تزويدها سنويا بمراجع حديثه و تضم الكليه اربعه مكتبات اساسيه:

مكتبه رئيسيه (أ) للاقسام الكهربيه و العلوم الرياضيه (توجد بمبنى كهرباء الدور الخامس).
مكتبه رئيسيه (ب) للاقسام المدنيه (توجد بمبنى كهرباء الدور الخامس).

مكتبه رئيسيه (جـ) للاقسام الميكانيكيا (توجد بمبنى الميكانيكيا الدور الخامس).

مكتبه رئيسيه للدوريات العلميه لجميع الاقسام العمليه (توجد بمبنى الميكانيكيا الدور الثالث).

بالاضافه إلى خمسه مكتبات متخصصه:

مكتبه قسم الهندسه المعماريه و توجد بمبنى الاداره الدور الرابع.
مكتبه قسم الهندسه النوويه و توجد بمبنى الكهرباء الدور الخامس.

مكتبه قسم الهندسه الكيميائيه و توجد بمبنى الاداره الدور الاول.
مكتبه قسم االآلات الحاسبه و التحكم الآلى و توجد بمبنى الاداره الدور الثانى.
مكتبه قسم الهندسه البحريه و عمارة السفن و توجد بقسم الهندسه البحريه و عمارة السفن الدور الثالث بمبنى الميكانيكيا.

بالاضافه إلى مركز الحاسب الآلى للمكتبات الذى يقوم بتوفير خدمه البحث و الاسترجاع لبيانات الكتب و الرسائل العلميه.
المعامل و الورش

يوجد بالكليه ورش متعدده لاعمال النجاره و السباكه و اللحام و التشغيل بالاضافه للمعامل المتطوره و معامل الحاسب الآلى و تقع معامل الفيزياء و الكيمياء بمبنى اعدادى كما يحتوى قسم هندسه الانتاج على الورش المختلفه.

العياده الطبيه

تقع العياده في الدور الارضى بمبنى النشاط الطلابى و تشمل اسنان و باطته اما باقى التخصصات بمستشفى الطلبه بطريق الحريه و الكشف بالمجان.

مكتب البريد

تيسيرا على اعضاء هيئه التدريس و العاملين و الطلاب يوجد بالكليه مكتب بريد متكامل يقدم كافه الخدمات البريديه, و يقع المكتب في الجهه الشرقيه من الدور الارضى بمبنى الاداره.

اشتركات الترام

تيسيرا على الطلاب يقوم اتحاد الطلاب بعمل اشتراكات في تام الرمل للطلاب.

مذكره اسئله الامتحان

يتم طبعها بمطابع الكليه و تقدم باسعار رمزيه تحتوى على اساليب الامتحانات.

مسجد الكليه و المصليات

يقع المسجد اسفل مبنى قسم الهندسه الكهربيه امام مكتب البريد و يوجد مصلى بمبنى اعدادى و ميكانيكا.

مراكز التصوير

يوجد بالكليه مراكز تصوير في كل من مبنى ادادى و كهرباء و ميكانيكا.
العنوان: طريق الحرية، الحضرة، الإسكندرية، مصر.
هاتف: (203)5925550 - 5925556 - 590557
فاكس: (203)

eng_emy
18-08-2009, 01:35 PM
شكرا يا بشمهندس عماد
وانك عاوز تساعدنا
:av4056bb7jp3:وطبعا كلنا اخوات فى الرابطة دى
ولازم نساعد بعض
تماما
وكدة
وانا واحدة منهم

علشان بس ما تقوليش عليا بخيل يا ايمى شوفى بس الحاجات دى وانتى تعرفى اوكى

نظام الدراسة

تتبع الكليه نظام الفصلين الدراسيين و مده الدراسه لنيل درجه البكالوريوس اربعه سنوات بالاضافه إلى سنه اعداديه تسبق الاربع سنوات و مده كل فصل 15 اسبوع على جميع الطلاب حضور التمارين و المقررات التى يدرسونها على الا تقل نسبه الحضور عن 75 % من دروس كل مقرر و يحرم الطالب من دخول امتجانات الماده التى تقل نسبه حضوره بها عن 75 % و يعتبر راسب بتلك الماده. يقدر نجاح الطالب في المقررات و في التقديرات العام بأحد التقديرات الاتيه:

ممتاز ------------> من 85% إلى 100%
جيد جدا ---------> من 75% إلى 85%
جيد -------------> من 65% إلى 75%
مقبول -----------> من 50% إلى 65%

اما الرسوب

ضعيف ------------> من 30% إلى اقل من 50%
ضعيف جدا --------> اقل من 30 %
راسب لائحه -------> اقل من 30 % في درجه الامتحان التحريرى. (و في هذه الحاله لاتضاف درجه الشفوى و اعمال السنه الى درجات التحريرى)

تقع بمدينة الإسكندرية وتتبع إداريا لقسم شرطة باب شرقي. توجد امام مستشفى "جمال عبد الناصر" على طريق الحرية أو شارع "ابوقير" كما يسميه السكندريون، وتناظرها بمحطات الترام محطة "الجامعة"

أقسام الكلية

قسم الهندسة المعمارية
قسم الهندسة المدنية
قسم الهندسة الكهربائية (ويضم شعبتي: هندسة الاتصالات والالكترونيات-هندسه القوى)
قسم الهندسة الميكانيكة
قسم هندسة الإنتاج
قسم هندسة الغزل والنسيج
قسم هندسة الآلات الحاسبة والتحكم الآلي
قسم الهندسة الكيميائية
قسم الهندسة النووية (الوحيد بالجامعات المصرية)
قسم الهندسة البحرية وعمارة السفن (الوحيد بالجامعات الحكومية المصرية)
قسم الرياضيات والفيزياء الهندسية (وهو قسم غير دراسي، يبنتسب إليه فقط أعضاء هيئة التدريس لمواد الرياضيات والفيزياء والميكانيكا)

بالإضافة إلى الأقسام المتخصصة التى بدأت منذ عام 2007

قسم الهندســة الكـهروميكانيكية
قسم هندسـة و علوم المواد
قسم الغاز و البتروكيماويات
قسم هندسه كمبيوكومينويكاشن (كمبيوتر مع اتصالات)
قسم حمايه الشواطىء (اول قسم من نوعه في العالم)
قسم هندسة بيئية.

مليييييييييييييييييون شكر يا بشمهندس عماد على المعلومات دى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
وطبعا انت مش بخيل ولا حاجة
ده كفاية انك اهتميت بمشاركتى:078111rg3::078111rg3::078111rg3:
وان شاء الله نساعد بعضنا هنا :039uw8:
ونحاول ننشر الرابطة دى فى الكلية
ان شاء الله
لما الدراسة:abdoog8: تبدأ
تقبل مرورى

eng_emy
18-08-2009, 01:58 PM
ازيكو يا احلى رابطة
وحشتونى اوى
وخصوصا يا pinky kitty
انا لقيت كل واحد كاتب حاجات عن الكلية
قولت اخلى عندى دم شوية واشارك بحاجة
ولونها مش قد المقام يعنى يا بشمهندسين
انا جيبالكم الادوات اللى ممكن نحتاجها فى اعدادى

1_قلم رصاص 0.5ملم
(نقوا القلم نضيف مش اى كلام)

2_كراسة سكتش للاسقاط

3_مثلث45

4_لوحة خشب (60*80)

5_3انابيب اختبار وماسك وفوطة صفراء
(شكلنا كدة حنمسح عربيات الدكاترة)

6_مسطرة30سم(مدرجة بالبوصة ايضا)

7_برجل واحد فقط

8_مثلث ارسطو

9_طقم مسطرة منحنيات

10_سيلوتب

11_مثلث 30*60

12_بالطو معمل ابيض

13_اله حاسبة

14_ممحاة نوع جيد
(مش ام ربع جنيه هاتوا واحدة نضيفة)

15_مسطرة حرف Tبلاستيك او خشب 80سم

يارب اكون ساهمت بحاجة

سلالالالالالام يا بشمهندسين

eng_emy
18-08-2009, 02:14 PM
ودول كمان المواد اللى حندرسها فى اعدادى:049gc0::049gc0::abdoog8:

1_رياضيات

2_ميكانيكا

3_فيزياء

4_الرسم الهندسى والاسقاط الهندسى

5_الحاسبات والبرمجة

6_تكنولوجيا الانتاج

7_الكيمياء الهندسية

8_اللغة الانجليزية

9_تاريخ العلوم الهندسية

10_حقوق الانسان

emadtoto10
18-08-2009, 02:49 PM
والله يا ايمى نورتى الرابطة بمشاركتك دى وبجد دى معلومات هامة جدا وانا كنت لسه حسأل عليها وبرضوا خليكى معانا عالطول وللمرة التالتة شكرا بجد على المجهود الرائع ده

eng_emy
18-08-2009, 04:03 PM
والله يا ايمى نورتى الرابطة بمشاركتك دى وبجد دى معلومات هامة جدا وانا كنت لسه حسأل عليها وبرضوا خليكى معانا عالطول وللمرة التالتة شكرا بجد على المجهود الرائع ده

ده بس من ذوقك يا بشمهندس:av4056bb7jp3::078111rg3::av4056bb7jp3::078 111rg3:
واى خدمة

وانا تحت امركم فى اى حاجة

سلالالالالالام

pinkykitty
18-08-2009, 07:34 PM
ألف شكر على المعلومات المهمة ديه يا عماد والف شكر ليكي يا ايمي انا برضه كان فيه حاجات عايزة اعرفها ولقيتها في مشاركتكم

emadtoto10
18-08-2009, 07:36 PM
أنا دورت ليكم على فيديو تعريف لكلية هندسة اسكندرية ويارب يعجبكم يارب وما تنسوش تقولوا رأيكم اوكى
http://www.youtube.com/watch?v=cEAGPl-KSGI

http://www.youtube.com/watch?v=EUZcq0mrFU4

http://www.youtube.com/watch?v=A9u_u0WEaSc

http://www.youtube.com/watch?v=JPNBqg6nLiE

http://www.youtube.com/watch?v=tuUxM5w002s

http://www.youtube.com/watch?v=PNEbStGx3O0
شوف بس انت الفيديوهات دى ومش حاتحتاج انك تروح تسأل عن حاجة وانت اول مرة فى الكلية اوكى

وبجد انا عجبتنى اوى ويارب تعجبكم

سلااااااااااااااام
(http://www.youtube.com/watch?v=A9u_u0WEaSc)

يارب يعجبكم يارب

abdelrahmanblacktiger10
19-08-2009, 01:09 AM
وحشتونى اوى يا احلى رابطة معلش كان عندى مشاكل فى النت

شكرا ليك يا بشمهندس عماد على مجهودك الكبير فى الرابطة وشكرا ليكى ايضا يا بشمهندسة ايمى

انا فعلا استفدت جدا من المعلومات دى

بس انا عايز اعرف هو فيه بجد مواد ادبى هندرسها فى اعدادى؟
ولو فى عايز اعرف معلومات عنها؟

واتمنى ان تكون هذه الرابطة مترابطة دائما

hargo
19-08-2009, 02:07 AM
elsalam 3aleko ya gama3a

ana asf ghazy msh feh 3arby

ana asmy/ ahmed elsayed

age/19

taleb fi sana 1 bs msh 3aref lsa elksm lama ha3rfo hab2a abl3`ko

isa nkon ma3 ba3d 3ala tol

hargo
19-08-2009, 02:09 AM
ودول كمان المواد اللى حندرسها فى اعدادى:049gc0::049gc0::abdoog8:

1_رياضيات

2_ميكانيكا

3_فيزياء

4_الرسم الهندسى والاسقاط الهندسى

5_الحاسبات والبرمجة

6_تكنولوجيا الانتاج

7_الكيمياء الهندسية

8_اللغة الانجليزية

9_تاريخ العلوم الهندسية

10_حقوق الانسان

mafish 7asb aly ya bshmohandsa shalo elsana elly fatt

w elmagmo3 b2a 1400

hargo
19-08-2009, 02:13 AM

شكرا ليك يا بشمهندس عماد على مجهودك الكبير فى الرابطة وشكرا ليكى ايضا يا بشمهندسة ايمى

mafish mawad adby 3`er 72o2 elensan ay 7ad byng7 feha w mmkn tt5rg mn 5erha

w tare5 el3lom elhandasya w di bt2ra mozakra 50 wara2a 2abl elemt7an wgebt feha gayeyd gdan

hossamahmed30
19-08-2009, 02:18 AM

المواد.الادبى.اللى.فى.اعدادى
1-حقوق.انسان
دى.فى.التيرم.الاول.وبتدرس.بعد.التيرم.مايبدأ.بشهر
ومادة.مش.صعبة.وتخلص.فى.يومين.كلها
بس.اهم.حاجة.تحضر.محاضرتها.علشان.الدكتور.بيقول.اسئل ة.مهمة.بتيجى.فى.الأمتحان
ومش.دخله.جوه.المجموع

2-تاريخ.علوم.هندسية
دى.فى.التيرم.التانى
وسهلة.جداااااااااا.برضه
وامتحانانها.اختيارات.وصح.وغلط
وداخله.فى.المجموع

EnG.BeLaL
19-08-2009, 02:28 AM
ربنا يبارك فيكم يا احلى رابطة و تبقوا في نشاط على طول كده ان شاء الله

hargo
19-08-2009, 02:28 AM
ya gama3a elly fi e3dady w da5el sana 1 yd5ol y2ol ta2deroh eh w nfsoh fi ksm eh
aho ntfa3el ma3 ba3d

ana gayeb 810

w nfsy fi ksm madny w ma7dsh yst5f 3ala madny haahahahahahaha:049gc0::049gc0::049gc0::049gc0:

EnG.BeLaL
19-08-2009, 02:52 AM
ya gama3a elly fi e3dady w da5el sana 1 yd5ol y2ol ta2deroh eh w nfsoh fi ksm eh
aho ntfa3el ma3 ba3d

ana gayeb 810

انا جايب 993 و نفسي في كهربا يارب الحق بس

pinkykitty
19-08-2009, 12:35 PM
شكرا ليك يا عماد على المجهود الاكتر من رائع وأهلا بيك معانا يا hargo وشكرا ليك على المعلومات يا حسام

hargo
19-08-2009, 03:11 PM
انا جايب 993 و نفسي في كهربا يارب الحق بس

ent kda magmo3k 70%

w kahrba elsana elly fatt akhdt 67%

2ol yarb isa tl72 kahrba

hargo
19-08-2009, 03:13 PM
شكرا ليك يا عماد على المجهود الاكتر من رائع وأهلا بيك معانا يا hargo وشكرا ليك على المعلومات يا حسام

shokran 3ala tar7ebk ya pinkykitty

w ba3den ay 7d fi e3dady 3ayez ysa2l 3ala asamy dakatra

war2 elkorsat mnen ana t7t amrkom

isa tkon rabta nag7a

pinkykitty
19-08-2009, 09:29 PM
شكرا ليك يا hargo على مشاركتك معانا بس يا ريت تكتب انجليزي عادي احسن بدل العربي اللي عامل نفسه انجليزي ده:d علشان انا بتطلع عيني عقبال ما اقرأ مشاركتك :blink:.... ويا ريت احسن تغير اللغة وتخليها عربي وشكرا ليك ويا ريت ما تزعلش يا بشمهندس:022yb4:

eng_emy
19-08-2009, 09:46 PM
شكرا على وجودك معانا يا hargoونورت الرابطة يا بشمهندس
بس ليا طلب عند حضرتك
يعنى زى ما قالت pinkykittyياريت تخلى الكتابة عربى
عشان انا كمان طلعت عينى عشان اقرا مشاركتك
ماشى يا بشمهندس
بس ياريت متزعلش:d:028ja7:
وفى النهاية حضرتك برضه حر:022yb4::028ja7:

eng_emy
19-08-2009, 10:08 PM
ايه الروعة والجمال ده:av4056bb7jp3:
يا بشمهندس عماد
مجهودك اكثر من رائع
فى الرابطة:022yb4::022yb4:
والفيديوهات تحفة تجنننننننننننننننن:028ja7::028ja7:
ربنا يبارك فيك يا بشمهندس
وياريت تفاجئنا بحاجات تانية

emadtoto10
19-08-2009, 10:12 PM
ممكن أعرف يا بشمهندسين يا خبرة المجموع الكلى بتاع السنة بياخد من كام وكمان أعمال السنة لوحدها كام والتحريرى كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

emadtoto10
19-08-2009, 10:16 PM
على ايه يا ايمى ده بس من زوقك ويارب تكون أفادتك الفيديوهات دى علشان ما تخوشيش تايهة فى الكلية دى ويبقى زيك وى طالب تالتة عارفة كل حاجة فى الكلية

pinkykitty
19-08-2009, 11:15 PM
[quote]ممكن أعرف يا بشمهندسين يا خبرة المجموع الكلى بتاع السنة بياخد من كام وكمان أعمال السنة لوحدها كام والتحريرى كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

/quote]
بص حتلاقي كل المعلومات اللي انت محتاجها في دليل الطالب اللي كان جوه الظرف اللي سلموهلنا صـــــ21 ـــــــ;)

hargo
19-08-2009, 11:21 PM
ممكن أعرف يا بشمهندسين يا خبرة المجموع الكلى بتاع السنة بياخد من كام وكمان أعمال السنة لوحدها كام والتحريرى كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

elfinal 60% mn darga elmada

w a3mal elsana w el3amly aw elshafwy 40%

w law 3ayez kol mada bieltafsel

http://www.alexeng.edu.eg/Departments/StudyPlanMath.pdf

hatla2y kol elma3lomat gowa elrabt da

emadtoto10
19-08-2009, 11:51 PM
متشكريييييييييين يا هارجو اوى على المعلومات الهاااااامة دى

emadtoto10
19-08-2009, 11:53 PM
وميرسى جدا على اهتمامك يا بينكى

hargo
20-08-2009, 12:02 AM
eng _emy pinky kitty

انا اسف بس والله الجهاز بتاعى مش متعرب وعشان اكتب عربى لازم اقعد على جهاز اختى وده انا مش ضامنه يبقى فاضى عالطول
وبعدين انتم ماقولتوش حاجه تزعل عشان ازعل:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

بس هحاول اشارك عربى على قد ما اقدر ان شاء الله

وبلاش حضرتك دى يا جماعه احنا هنا كلنا اخوات

hargo
20-08-2009, 12:03 AM
والبشمهندس عماد فى الرابط اللى انا اديتهولك كان الحاسب موجود شيل الحاسب اتلغى السنه اللى فاتت
والمجموع 1400

eng_emy
20-08-2009, 01:15 AM
eng _emy pinky kitty

انا اسف بس والله الجهاز بتاعى مش متعرب وعشان اكتب عربى لازم اقعد على جهاز اختى وده انا مش ضامنه يبقى فاضى عالطول

لالالالالالالالالالالالالالالالالا
ولا يهمك يا بشمهندس
اكتب براحتك
واحنا نقرأ مش مشكلة
واحنا الاسفين
كله يهون عشان خاطر الرابطة تنجح

hargo
20-08-2009, 01:32 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالالا
ولا يهمك يا بشمهندس
اكتب براحتك
واحنا نقرأ مش مشكلة
واحنا الاسفين
كله يهون عشان خاطر الرابطة تنجح

انا ان شاء الله هحاول اكتب عربى عشان خاطر احلى رابطه فى الدنيا عشان محدش يتعب معايا

وبعدين لو مش لاقى جهاز عربى هاكتب انجليزى مش فرانكو زى ما البشمهندسه كيتى قالت

وان شاء الله الرابطه تنجح

وللى داخل 1 ان شاء الله نتيجه التنسيق فى بدايه شهر سبتمبر يعنى اخرتها 10 سبتمبر ان شاء الله

انا سألت النهارده فى شوؤن الطلبه وقالى اول سبتمبر

abdelrahmanblacktiger10
20-08-2009, 02:02 AM
mafish mawad adby 3`er 72o2 elensan ay 7ad byng7 feha w mmkn tt5rg mn 5erha

w tare5 el3lom elhandasya w di bt2ra mozakra 50 wara2a 2abl elemt7an wgebt feha gayeyd gdan

شكرا جزيلا ليك يا بشمهندس hargo على المعلومات المفيدة دى :078111rg3:

abdelrahmanblacktiger10
20-08-2009, 02:07 AM
المواد.الادبى.اللى.فى.اعدادى
1-حقوق.انسان
دى.فى.التيرم.الاول.وبتدرس.بعد.التيرم.مايبدأ.بشهر
ومادة.مش.صعبة.وتخلص.فى.يومين.كلها
بس.اهم.حاجة.تحضر.محاضرتها.علشان.الدكتور.بيقول.اسئل ة.مهمة.بتيجى.فى.الأمتحان
ومش.دخله.جوه.المجموع

2-تاريخ.علوم.هندسية
دى.فى.التيرم.التانى
وسهلة.جداااااااااا.برضه
وامتحانانها.اختيارات.وصح.وغلط
وداخله.فى.المجموع

اوعى تفتكر اننا نسيتك برضو يا بشمهندس hossamahmed30 ده انت برضك جمايلك مغرقانا:022yb4:

eng_emy
20-08-2009, 02:22 AM
انا ان شاء الله هحاول اكتب عربى عشان خاطر احلى رابطه فى الدنيا عشان محدش يتعب معايا

وبعدين لو مش لاقى جهاز عربى هاكتب انجليزى مش فرانكو زى ما البشمهندسه كيتى قالت

وان شاء الله الرابطه تنجح

وللى داخل 1 ان شاء الله نتيجه التنسيق فى بدايه شهر سبتمبر يعنى اخرتها 10 سبتمبر ان شاء الله

انا سألت النهارده فى شوؤن الطلبه وقالى اول سبتمبر

يا بشمهندس على راحتك:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:
واحنا موافقين نتعب معاك:av4056bb7jp3:
طالما حنحسن الرابطة
واكتب انجليزى اكتب عربى انت حر:stickjo4:
اللى تقدر بيه يعنى:stickjo4:
واحنا حنقرأ
احنا برضه مش جهلة انجليزى يعنى:mad:
ده احنا خرجين ثانوية عامة :abdoog8::abdoog8:بحالها

hargo
20-08-2009, 02:42 AM
طالما حنحسن الرابطة
واحنا حنقرأ

وبعدين حد يقدر يقول عليكم جهله ده الجاهل اللى يقول كده ( اخده بالك تأثير الكرباج جه بسرعه ازاى )

وانا مش بتهدد يعنى كرباج او عصايه انا مش بخاف انتى قولتيلى عايزانى اكتب عربى ولا انجليزى يا باشا:040vk0::040vk0:

hargo
20-08-2009, 02:46 AM
شكرا جزيلا ليك يا بشمهندس hargo على المعلومات المفيدة دى :078111rg3:

كان فى سؤال يا بشمهندس عبد الرحمن كل ده اسم عضويه ده انا عقبال لما استخلصت منه عبد الرحمن كنت تعبت اكتر من تعبى فى مذاكره الفيزياء :p:p

وبعدين يا بشمهندس انت تؤمرنا بللى انت عايزه

pinkykitty
20-08-2009, 07:22 AM
وميرسى جدا على اهتمامك يا بينكى
ميرسي على ايه يا عماد انا ما عملتش حاجة تذكر:):)
eng _emy pinky kitty

ايوه كده يا بشمهندس بذمتك مش العربي احسن برضه :av4056bb7jp3:وشكرا ليك على تعبك معانا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:
طالما حنحسن الرابطة
واحنا حنقرأ

وبعدين حد يقدر يقول عليكم جهله ده الجاهل اللى يقول كده ( اخده بالك تأثير الكرباج جه بسرعه ازاى )

وانا مش بتهدد يعنى كرباج او عصايه انا مش بخاف انتى قولتيلى عايزانى اكتب عربى ولا انجليزى يا باشا:040vk0::040vk0:

لأ لأ لأ لأ يا جماعة انتوا حتتخانقوا وللا ايه وبعدين انا قلت قبل كده خناق بالكلام بس ما ينفعش يا اما ضرب يا بلاش :stickjo4:(طبعا انتوا عارفين اني دايما بحب اهدي النفوس) :dبص يا بشمهندس انت تكتب عربي.... انجليزي..... فرنساوي.... احنا معاك في اي حاجة:lol: أمال ايه ده احنا لسه متخرجين من ثانوية عامة يعني طبعا طبعا نفهم اي حاجة:blink::wacko:

emadtoto10
20-08-2009, 08:55 AM
احم احم انا شايف فيه مشاكل فييييييييه ايه لاحسن اجيييييييييب الفنكة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

pinkykitty
20-08-2009, 12:08 PM
احم احم انا شايف فيه مشاكل فييييييييه ايه لاحسن اجيييييييييب الفنكة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لأ لأ خلاث يا مثتر ما تجيبش الفنكة إحنا اثفين مش حنعمل كته تاني:006et4::006et4::006et4:

emadtoto10
20-08-2009, 12:19 PM
بلاش الفنكة ممكن نودى على اودة الفران عالطوووووووووووووووووووووول ههههههههههههههههه

eng_emy
20-08-2009, 01:45 PM
خلاص خلاص يا بثمهندس
احنا اثفين
هدى اعصابك بس
مش عوزينك تتنرفز
ههههههههههههههههه

pinkykitty
20-08-2009, 02:16 PM
بلاش الفنكة ممكن نودى على اودة الفران عالطوووووووووووووووووووووول ههههههههههههههههه
يا ماما يا ماما كله إلا اودة الفران خلاث والنبي مش حنعمل كده تاني بث ما تودينيش هناك:006et4:
ههههههههههههه:lol:

eng_emy
20-08-2009, 02:30 PM
يا ماما يا ماما كله إلا اودة الفران خلاث والنبي مش حنعمل كده تاني بث ما تودينيش هناك:006et4:

يخربيت عقلك ده انتى تحفة يا كيتى
ضحكتينى:039uw8: وانا ماليش نفس اضحك:bosyht9:
ربنا يخليكى ليا يا قمر

emadtoto10
20-08-2009, 06:38 PM

خلاص خلاص يا بثمهندس
احنا اثفين
هدى اعصابك بس
مش عوزينك تتنرفز
ههههههههههههههههه

أيوة كده بنات تخاف ما تختشيش هههههههههه

emadtoto10
20-08-2009, 06:58 PM
نداء لكل صحابى فى الرابطة هنا البشمهندسين الصبياااان بس ها عاوزين نبعت رسايل برايفيت لبعض بأرقام تليفوناتنا وكده والاميلات كمان علشان نتقابل انشاء الله كلنا يوم 29/8 يوم الكشف الطبى انشاء الله وابقوا ردوا عليا اوكى؟؟؟

وممكن البنات تبعت للبنات اوكى يا بنانيت!!!!!!!!!

hargo
20-08-2009, 10:40 PM
ميرسي على ايه يا عماد انا ما عملتش حاجة تذكر:):)

ايوه كده يا بشمهندس بذمتك مش العربي احسن برضه :av4056bb7jp3:وشكرا ليك على تعبك معانا:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

لأ لأ لأ لأ يا جماعة انتوا حتتخانقوا وللا ايه وبعدين انا قلت قبل كده خناق بالكلام بس ما ينفعش يا اما ضرب يا بلاش :stickjo4:(طبعا انتوا عارفين اني دايما بحب اهدي النفوس) :dبص يا بشمهندس انت تكتب عربي.... انجليزي..... فرنساوي.... احنا معاك في اي حاجة:lol: أمال ايه ده احنا لسه متخرجين من ثانوية عامة يعني طبعا طبعا نفهم اي حاجة:blink::wacko:

اخد بالى ان انتى متفانيه فى عمل الخير والصلح بين الاصدقاء ههههههههههههههههههههههه

عمرك ما قومتى بدور البوتجاز وتولعيها ابداااااااااااااااااااااااااااااااااااا
:d:d:d

وتصدقى حلال فيكى اوده الفيران يا عمده البشمهندسه كيتى لازم تدخل اوده الفران هههههههههههههههههه

بس ايه رأيك تدخل اسبوع ولا 10 ايام ولا اقولك هى داخله كليه عذاب اكتر من اوده الفران ههههههههههههههه

eng_emy
20-08-2009, 11:44 PM
أيوة كده بنات تخاف ما تختشيش هههههههههه

يالهوووووووووووى
حتعمل فينا ايه تانى:slap1qk6:
يا بثمهندس عماد:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:
مش كفاية الفنكة:stickjo4::stickjo4: واودة الفران
ههههههههههههههه
وبعدين ده احنا بنتين غلابة:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:
زى النسمة الطايرة فى الرابطة
ههههههههههه

eng_emy
20-08-2009, 11:57 PM
اخد بالى ان انتى متفانيه فى عمل الخير والصلح بين الاصدقاء ههههههههههههههههههههههه

عمرك ما قومتى بدور البوتجاز وتولعيها ابداااااااااااااااااااااااااااااااااااا
:d:d:d

وتصدقى حلال فيكى اوده الفيران يا عمده البشمهندسه كيتى لازم تدخل اوده الفران هههههههههههههههههه

بس ايه رأيك تدخل اسبوع ولا 10 ايام ولا اقولك هى داخله كليه عذاب اكتر من اوده الفران ههههههههههههههه

ههههههههههه
معلش يا بشمهندس
كيتى بتحب تشعللها :028ja7::028ja7:حبتين:stickjo4::stickjo4::stickjo4 :
زى البوتجاز
هههههههههههههه:d
وعندك حق
احنا نتفق:039uw8: انا وانت وعماد:039uw8:
وندخلها اودة الفيران

ماشى يا بشمهندس

emadtoto10
21-08-2009, 12:56 AM
لالالالالالالالالالالالالالا ومين يقدر يدخل بينكى اودة الفيران ؟؟؟؟؟ ده اللى يعمل كده ادخله معاها عالطول

ولا ايه يا بينكى

pinkykitty
21-08-2009, 12:03 PM
ايه ده ايه ده انتوا حتتفقوا عليا وللا ايه وانتي يا ايمي لو ما كنتيش صاحبتي كنتي عملتي فيا ايه خلي بالكم يعني انا ما بيهمنيش أي حاجة وما بخافش من أي حاجة:stickjo4:

إلا أودة الفيران :d:p

pinkykitty
21-08-2009, 12:08 PM
لالالالالالالالالالالالالالا ومين يقدر يدخل بينكى اودة الفيران ؟؟؟؟؟ ده اللى يعمل كده ادخله معاها عالطول

ولا ايه يا بينكى
ربنا يخليك ليا يا عماد يا مدافع عني;):022yb4:.... شايفة يا ايمي شايفة ماااااااااااااااااااااااااشي انا حوريكي :slap1qk6:بس لما اشوفك انا بقى اللي حدخلك اودة الفيران :d

eng_emy
21-08-2009, 01:26 PM
ربنا يخليك ليا يا عماد يا مدافع عني;):022yb4:.... شايفة يا ايمي شايفة ماااااااااااااااااااااااااشي انا حوريكي :slap1qk6:بس لما اشوفك انا بقى اللي حدخلك اودة الفيران :d

وانا اقدر برده يا
عثللللللللللللللللللللللل
ادخلك اودة الفيران
ده انتى صاحبتى:friendsxs3::friendsxs3: الوحيدة
اللى طلعت بيها من الرابطة
انا بهزر يا قمر
وبعدين عماد قال اللى
حيتفق عليكى:039uw8:
حيدخل معاكى برضه اودة الفيران:049gc0:
يعنى كلنا داخلين هههههههههههه
وعلى راى hargoاحنا داخلين كلية عذاب زى جهنم مش اودة فيران بس
ههههههههههههههههه
يعنى حناخد جزاءنا:028ja7:

eng_emy
21-08-2009, 03:02 PM
كل سنة وانتم طيبين:):)

يا احلــــــــــــــــــــــــــــــــــــى رابطـــــــــــــــــــــــــــــــة:wub:

فى الدنيا كلها

ويارب يكون رمضان مبارك عليكم:049gc0:

وبالمناسبة صحيح:excl::excl:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!
!!!!!!
!!!
!

متعرفوش بوجى وطمطم :006et4:حيجى امتى:p:lol:

ههههههههههههههههههههههههههه

اصل بحبه اوى:wub:

معلش معاكو طفلة:006et4: فى الرابطة:006et4:

كـــــــل ســـــــنة وانتــــــــم طيبـــــــــين

EnG.BeLaL
21-08-2009, 03:28 PM
كل سنة و انتوا طيبين يا شباب و رمضان كريم

pinkykitty
21-08-2009, 04:42 PM
كل سنة وأنتم طيبين
ويا رب يكون رمضان خير علينا كلنا
وربنا يهدينا فيه ويثبتنا إن شاء الله

hargo
21-08-2009, 05:18 PM
[quote=eng_emy;1519328]وانا اقدر برده يا
ادخلك اودة الفيران
انا بهزر يا قمر
وبعدين عماد قال اللى
ههههههههههههههههه
يعنى حناخد جزاءنا:028ja7:[/quot
يا على النداله مع اول قلم تبيعينى يا على البيعه وكنتى موافقه على اوده الفران وطالبتى بعمل اجتماع ثلاثى وايوه ندخلها اوده الفران وفى ثانيه بقت عسل وحبيبتك

ده والله الواحد مش عارف يثق فى مين اليومين دول كله بياع هههههههههههههههههههههههه

بصى يا كيتى البنت دى كانت ناويه تبيعك ههههههههههههههههههههههه

يعنى من الاخر مفيش صداقه خالص

emadtoto10
21-08-2009, 06:08 PM
كل سنة وانتوا كلكم طيبين وبالصحة والسلامة يارب يارب يارب عالطول وبجد انا كان نفسى أعلق زينة على الرابطة بس أعمل ايه ما باليد حيلة وبجد وحشتونى اوى اوى اوى وعاوزين نتكلم فى موضوع ازاى ممكن نقضى رمضان فى أحسن صورة واننا نحاول كلنا نكسب حسناااات أكتر من السنة اللى فاتت مش نقعد نتفرج على بوجى وطمطم ههههههههههه وكمان هى مش صلاة التراويح حاتبدأ انهاردة ولا إيه يلا بقى كده خلى عندكم همة علشان ندخل كلنا الجنة انشاء الله

ahmedga
21-08-2009, 06:57 PM
انا بجد يا جماعة بهنيكم بشهر رمضان وعاوز نصيحة ممكن انا داخل هندسة اسكندرية وهم فى البيت مصممين ادخل قسم غاز وبتروكيماويات وانا مليش حد من زمايلى حيدخله معايا فانا عاوز اعرف هى دفعة غاز وبتروكيماويات كام واحد فى الدفعة ولو حد ناوى يدخل القسم ده ىيا ريت يكتبلى

pinkykitty
21-08-2009, 09:46 PM
وانا اقدر برده يا
ادخلك اودة الفيران
انا بهزر يا قمر
وبعدين عماد قال اللى
ههههههههههههههههه
يعنى حناخد جزاءنا:028ja7:
بعد الشر ولا جهنم ولا حاجة ديه كليتنا حلوة خالص:p
كل سنة وانتم طيبين:):)

يا احلــــــــــــــــــــــــــــــــــــى رابطـــــــــــــــــــــــــــــــة:wub:

فى الدنيا كلها

ويارب يكون رمضان مبارك عليكم:049gc0:

وبالمناسبة صحيح:excl::excl:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!
!!!!!!
!!!
!

متعرفوش بوجى وطمطم :006et4:حيجى امتى:p:lol:

ههههههههههههههههههههههههههه

اصل بحبه اوى:wub:

معلش معاكو طفلة:006et4: فى الرابطة:006et4:

كـــــــل ســـــــنة وانتــــــــم طيبـــــــــين

وأنتي طيبة و انا سمعت ان بوجي وطمطم حيجي على قناة الحياة أصل ديه الحاجة الوحيدة اللي ناوية اتفرج عليها لو كان ساعة الفطار يعني ما تقلقيش مش انتي الطفلة الوحيدة انا معاكي:006et4:;)

كل سنة و انتوا طيبين يا شباب و رمضان كريم
وانت طيب يا بشمهندس ايه ليه بقالك كتير غايب:)

يا على النداله مع اول قلم تبيعينى يا على البيعه وكنتى موافقه على اوده الفران وطالبتى بعمل اجتماع ثلاثى وايوه ندخلها اوده الفران وفى ثانيه بقت عسل وحبيبتك

ده والله الواحد مش عارف يثق فى مين اليومين دول كله بياع هههههههههههههههههههههههه

:p
انسى لا يمكن توقع بينا ابداااااااااااااااااا :p:p:p
كل سنة وانتوا كلكم طيبين وبالصحة والسلامة يارب يارب يارب عالطول وبجد انا كان نفسى أعلق زينة على الرابطة بس أعمل ايه ما باليد حيلة وبجد وحشتونى اوى اوى اوى وعاوزين نتكلم فى موضوع ازاى ممكن نقضى رمضان فى أحسن صورة واننا نحاول كلنا نكسب حسناااات أكتر من السنة اللى فاتت مش نقعد نتفرج على بوجى وطمطم ههههههههههه وكمان هى مش صلاة التراويح حاتبدأ انهاردة ولا إيه يلا بقى كده خلى عندكم همة علشان ندخل كلنا الجنة انشاء الله
وانت طيب يا بشمهندس والله فكرتك حلوة أوي وربنا يقوينا كلنا و رمضان كريم:):)
انا بجد يا جماعة بهنيكم بشهر رمضان وعاوز نصيحة ممكن انا داخل هندسة اسكندرية وهم فى البيت مصممين ادخل قسم غاز وبتروكيماويات وانا مليش حد من زمايلى حيدخله معايا فانا عاوز اعرف هى دفعة غاز وبتروكيماويات كام واحد فى الدفعة ولو حد ناوى يدخل القسم ده ىيا ريت يكتبلى
وانت طيب ، بس والله انا ناوية على قسم نووية بس لو اعرف حد ناوي يدخل حخليه يكتب في الموضوع:av4056bb7jp3:

abdelrahmanblacktiger10
21-08-2009, 10:41 PM
اولا كل سنة وانتوا طيبين ورمضان كريم:022yb4:وربنا يعيده بالخير واليسر والبركات

eng_emy
22-08-2009, 12:55 AM
ازيك يا بشمهندس بلال:078111rg3::078111rg3:
ويا hargo:078111rg3::078111rg3:(عارفاك يا هارجو مش بتحب كلمة بشمهندس):d:d
بصوا بقى
انا عوزة استغلكم
ماششششششششى
ياريت تكلمونا عن نظام المحاضرات والسكاشن وكدة
عشان مش عارفين ايه اللى بيحصل جوة الكلية والمدرجات:stickjo4:
وايه رايكم انا بفكر اشترى mp4:049gc0:عشان اسجل محاضراتى
ياترى الدكاترة بتمنع ولا عادى
سلاااااااااااام

عاشق الشعر
22-08-2009, 12:58 AM
كل عام وانتم بخير واحب اقولكم ا انتوا احسن رابطة فى الدنيا وياريت تفضلوا كده على طول وعلى فكرة بوجى وطمطم هايجى الساعة 6 قبل الفطار
:022yb4::039uw8:

eng_emy
22-08-2009, 01:02 AM

وماله بوجى وطمطم يا عماد:mad:
ما كلنا كنا بنسمعه واحنا صغيرين ولا نسيت:028ja7::028ja7:
هههههههههههههههههههه
شكلك كدة اخرك بكااااااااااااااااااار:d:d
كل سنة وانت طيب:078111rg3::078111rg3::078111rg3:
وانا ان شاء الله حكتبلكم حاجة عن رمضان وازاى نكسب فيه حسنات

eng_emy
22-08-2009, 01:06 AM
كل عام وانتم بخير واحب اقولكم ا انتوا احسن رابطة فى الدنيا وياريت تفضلوا كده على طول وعلى فكرة بوجى وطمطم هايجى الساعة 6 قبل الفطار
:022yb4::039uw8:

كويس انك نقذتنى :022yb4:بميعاد بوجى وطمطم
ههههههههههههههههههههه
وكل سنة وانت طيب
ورمضااااااااان كريم
علينا ان شاء الله

eng_emy
22-08-2009, 01:53 AM
لايخفاكمـ أن من أعظمـ العبادات في هذا الشهر الفضيل هي قراءة القرآن

إليكمـ الطريقة

عدد صفحات القرآن = تقريباً 600 صفحة

يعني 600 صفحة ÷ 30 يومـ = 20 صفحة يومياً

طيب 20 صفحة يوميا ÷ 5 صلوات = 4 صفحات بعد كل صلاة

فقط أربع صفحات بعد كل صلاة والنتيجة = ختم القرآن الكريمـ

والذىيريد ختمـ القرآن مرتين في الشهر أيضآ الطريقة سهلة جداً

يقرأ 4 صفحات قبل كل صلاة و 4 صفحات بعد كل صلاة

والنتيجة = ختمتين للقرآن في الشهر الفضيل

والذى يريد ختم القران ثلاث مرات أو أريع ما عليه إلا إنه يزيد عدد الصفحات من 4 إلى 8 او 12 قبل وبعد الصلاة

ماأعظمه من أجر ..

طريقة سهلة جداً .. انشروها بين أهلكمـ وأصدقائكمـ والمنتدياتـ

eng_emy
22-08-2009, 01:55 AM
عندنا ثوابت رمضانية معلومة نريد أن تكون فروضًا إيمانية علينا جميعا لا يتخلف عنها أحد ، ويحاسب نفسه إن قصر فيها وكأنه ارتكب إثما كبيرا إن لم يأت بها جميعًا :
الثوابت هي :
(1) الصلاة في أول الوقت ، وللرجال الصلاة في المسجد يدرك تكبيرة الإحرام ، لا محال للتفريط أبدا ، ومع كل صلاة ادع الله أن يبلغك الصلاة التالية تدرك التكبيرة ، حتى تنجح في اختبار 150 صلاة هذا العام بجدارة .
(2) 12 ركعة نوافل ( ليبني لك بيت في الجنة ) .
(3) قراءة جزئين من القرآن .
(4) تدبر ولو آية ، لتفتح أقفال قلبك " أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها "
(5) المحافظة الشديدة على أذكار الصباح والمساء .
(6) الاستغفار ، والصلاة على النبي المختار ، والتسبيح والتحميد والتهليل والتكبير ( الباقيات الصالحات ) وسبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ، ولا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير ( بحد أدنى 100 مرة ) .
(7) الدعاء لا سيما قبل الفطر ، ووقت السحر ، وفي أوقات الإجابة المختلفة ( ولو عشر دقائق في كل وقت )
(8) حفظ اللسان ، بقلة الكلام " فمن صمت نجا " وهذا صيام اللسان ، وحفظ العين عن الالتفات وهذا صيام العين ، وحفظ القلب من التشتت والابتعاد عن سماع اللغو والرفث وهذا صيام الأذن والقلب ، وهذا باب مجاهدة عظيم ، فحاسب نفسك على الكلمة وعلى النظرة ، وعلى الخاطرة ، ليستقيم لك دينك .
(9) صدقة يومية ولو بربع جنيه ، لابد من ذلك لأن الصدقة برهان الإيمان .
(10) تفطبير صائم ، ولو بتمرة كل يوم .
(11) اشتر مصحفًا وأعطه لمن تتوسم فيه الخير ليقرأ فيه في رمضان ويختم فيه ختمة لتزيد رصيدك .
(12) لا تكتفٍ بصلاة القيام في المسجد ، لابد من التهجد ، فصلَّ وحدك أحيانا أو مع أهلك ، أو في مسجد يتهجد فيه ، واجتهد في ذلك .
(13) لابد من عمل دعوي تقوم به ، من شراء شريط أو مطوية أو كتيب ونشره وتوزيعه ، أو نشر مقال أو محاضرة على المنتديات ، اسع في إيصال الخير للناس في وقت النداء ( يا باغي الخير أقبل )
إخوتاه ... هذه ثوابت للجميع
أمَّا المجتهدون فلهم عندي أعمال فذة كثيرة .
من ينافس : صاحب العشرين ختمة في رمضان هذا العام .
من ينافس : من ورده في صلاة القيام لا يقل عن 10 أجزاء .
من ينافس : من يأتي كل يوم بورد أبي هريرة في الاستغفار (12 ألف مرة )
من ينافس : في إعانة الفقراء والمساكين وتفريج كرب المبتلين ، بجمع الصدقات والزكوات وإدخال السرور على المحتاجين ، وهذا لعمر الله من أضخم الأعمال لو أننا نفهم فقه ودرجات الأعمال .
من ينافس : الذي سينفق أثمن ما عنده لينال البر وهو أعظم الطاعات " لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون "
أروا الله أنكم تحبونه ، على استعداد البذل بكل ما تستطيعون حتى يرضى ، " ولسوف يعطيك ربك فترضى " استحلفكم بالله أحسنوا استقبال رمضان

منقول برضه

eng_emy
22-08-2009, 02:00 AM
اثمن ثلاث ساعات في رمضان......؟

الساعة الأولى :

(أول ساعة من النهار _ بعد صلاة الفجر)

قال الإمام النووي رحمه الله في كتاب الأذكار

(اعلم أن أشرف أوقات الذكر في النهار الذكر بعد صلاة الصبح ).

وأخرج الترمذي عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (من صلى الفجر في جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين كانت له كآجر حجة وعمرة تامة تامة تامة )
رواه الترمذي وقال حديث حسن .

وكان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى الغداة جلس في مصلاه حتى تطلع الشمس حسناء .

ونص الفقهاء على استحباب استغلال هذه الساعة بذكر الله تعالى حتى تطلع الشمس
وفي الحديث(اللهم بارك لأمتي في بكورها ).

لذا يكره النوم بعد صلاة الصبح لأنها ساعة تقسم فيها الأرزاق فلاينبغي النوم فيها بل احيائها بالذكر والدعاء وخاصة أننا في شهر رمضان الذي فيه يتضاعف الأجر والثواب .

الساعة الثانية :

(آخر ساعة من النهار _ قبل الغروب)

هذه الساعة الثمينة تفوت على المؤمن الصائم غالباً بالانشغال بإعداد الإفطار
والتهيء له وهذا لاينبغي لمن حرص على تحصيل الأجر فهي لحظات ثمينة ودقائق غالية..هي من أفضل الأوقات للدعاء وسؤال الله تعالى _ فهي من أوقات الاستجابة .

كما جاء في الحديث
( ثلاث مستجابات :دعوة الصائم ،ودعوة المظلوم ، ودعوة المسافر )

رواه الترمذي.

وكان السلف الصالح لأخر النهار أشد تعظيماً من أوله لأنه خاتمة اليوم والموفق من وفقه الله لاستغلال هذه الساعة في دعاء الله .

الساعة الثالثة :

( وقت السحور)

.السحر هو الوقت الذي يكون قبيل الفجر قال تعالى
(والمستغفرين بالأسحار ).

فاحرص أخي الصائم على هذا الوقت الثمين بكثرة الدعاء والاستغفار حتى يؤذن الفجر ، فلن ستغل هذه الدقائق الروحانية فيما يقوي صلتنا بالله تعالى.

قال تعالى حاثاً على اغتنام هذه الساعات الثمينة بالتسبيح واتهليل :

( وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها ومن آناء الليل فسبح وأطراف النهار لعلك ترضى).

وقال تعالى : (وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها ومن الليل فسبحه وأدبار السجود ).

قال الحسن البصري رحمه الله :

( الدنيا ثلاثة أيام أما أمس فقد ذهب بما فيه ، وأما غداً فلعلك لاتدركه ،
وأما اليوم فلك فاعمل فيه ).

م ن ق و ل

eng_emy
22-08-2009, 02:11 AM
لو مش مصدقين شوفو معايا :
لأصحاب الهمة العادية:
- بعد صلاة الفجر جزء لمدة نصف ساعة
- بعد صلاة الظهر جزء لمدة نصف ساعة
- بعد صلاة العصرأو التراويح جزء لمدة نصف ساعة
النتيخة: 3أجزاءفي اليوم أي الختمة في 10أيام
لأصحاب الهمة المتوسطة
- بعد صلاة الفجر جزء لمدة نصف ساعة
- بعد صلاة العصرأو التراويح جزء لمدة نصف ساعة
- بعد صلاة المغرب أو خلال قيام الليل جزء لمدة نصف ساعة
النتيجة:4أجزاء في اليوم أي ختمة خلال7أيام
لأصحاب الهمة العالية:
- بعد صلاة الفجر جزئين لمدة ساعة
- بعد صلاة العصرأو التراويح جزئين لمدة ساعة
- بعد صلاة المغرب أو خلال قيام الليل جزء لمدة نصف ساعة
النتيجة: 6أجزاء في اليوم أي ختمة خلال 5أيام
اللهم اجعلنا من اصحاب الهمة العالية
بعد قراءة الموضوع أرجوا إخبارنا أي هؤلاء أنت لنتشجع ببعضنا؟؟؟

منقول

ولو عاوزين حاجات ومواضيع تانية قولولى
وانا تحت امركم يا بشمهندسين
كويس كدة يا بشمهندس عماد
يارب اكون ساعدتك شوية
ازاى ناخد حسنات زى ما طلبت
ورمضان كريم عليك ان شاء الله

EnG.BeLaL
22-08-2009, 02:34 AM
ازيك يا بشمهندس بلال:078111rg3::078111rg3:
وياhargo:078111rg3::078111rg3:(عارفاك يا هارجو مش بتحب كلمة بشمهندس):d:d
بصوا بقى
انا عوزة استغلكم
ماششششششششى
ياريت تكلمونا عن نظام المحاضرات والسكاشن وكدة
عشان مش عارفين ايه اللى بيحصل جوة الكلية والمدرجات:stickjo4:
وايه رايكم انا بفكر اشترى mp4:049gc0:عشان اسجل محاضراتى
ياترى الدكاترة بتمنع ولا عادى
سلاااااااااااام
بالنسبة للمحاضرات فدي بتبقى للشرح و انا اتكلمت عن احسن دكاترة في موضوع قبل كده
و ممكن متحضريهاش لو مش عايز لان محدش هيجري وراكي دي مصلحتك مفيهاش غياب

اما السكاشن فده للتطبيق العملي و فيه غياب و حضور ( لازم تشرب :d) قصدي لازم تحضر
اما من ناحية mp4 عادي انا كان ليا واحد صحبي بيجيب معاه تسجيل صغير و من الطبيعي اننا نضحك عليه لان الحكاية مش مستهالة انتي تكتبي المحاضرة و هتفتكري كلام الدكتور عند كل كلمة كتبتيها و على فكرة الدكتور مش هيمانع .
و اي خدمة

EnG.BeLaL
22-08-2009, 02:35 AM
عندنا ثوابت رمضانية معلومة نريد أن تكون فروضًا إيمانية علينا جميعا لا يتخلف عنها أحد ، ويحاسب نفسه إن قصر فيها وكأنه ارتكب إثما كبيرا إن لم يأت بها جميعًا :
الثوابت هي :
(1) الصلاة في أول الوقت ، وللرجال الصلاة في المسجد يدرك تكبيرة الإحرام ، لا محال للتفريط أبدا ، ومع كل صلاة ادع الله أن يبلغك الصلاة التالية تدرك التكبيرة ، حتى تنجح في اختبار 150 صلاة هذا العام بجدارة .
(2) 12 ركعة نوافل ( ليبني لك بيت في الجنة ) .
(3) قراءة جزئين من القرآن .
(4) تدبر ولو آية ، لتفتح أقفال قلبك " أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالها "
(5) المحافظة الشديدة على أذكار الصباح والمساء .
(6) الاستغفار ، والصلاة على النبي المختار ، والتسبيح والتحميد والتهليل والتكبير ( الباقيات الصالحات ) وسبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ، ولا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير ( بحد أدنى 100 مرة ) .
(7) الدعاء لا سيما قبل الفطر ، ووقت السحر ، وفي أوقات الإجابة المختلفة ( ولو عشر دقائق في كل وقت )
(8) حفظ اللسان ، بقلة الكلام " فمن صمت نجا " وهذا صيام اللسان ، وحفظ العين عن الالتفات وهذا صيام العين ، وحفظ القلب من التشتت والابتعاد عن سماع اللغو والرفث وهذا صيام الأذن والقلب ، وهذا باب مجاهدة عظيم ، فحاسب نفسك على الكلمة وعلى النظرة ، وعلى الخاطرة ، ليستقيم لك دينك .
(9) صدقة يومية ولو بربع جنيه ، لابد من ذلك لأن الصدقة برهان الإيمان .
(10) تفطبير صائم ، ولو بتمرة كل يوم .
(11) اشتر مصحفًا وأعطه لمن تتوسم فيه الخير ليقرأ فيه في رمضان ويختم فيه ختمة لتزيد رصيدك .
(12) لا تكتفٍ بصلاة القيام في المسجد ، لابد من التهجد ، فصلَّ وحدك أحيانا أو مع أهلك ، أو في مسجد يتهجد فيه ، واجتهد في ذلك .
(13) لابد من عمل دعوي تقوم به ، من شراء شريط أو مطوية أو كتيب ونشره وتوزيعه ، أو نشر مقال أو محاضرة على المنتديات ، اسع في إيصال الخير للناس في وقت النداء ( يا باغي الخير أقبل )
إخوتاه ... هذه ثوابت للجميع
أمَّا المجتهدون فلهم عندي أعمال فذة كثيرة .
من ينافس : صاحب العشرين ختمة في رمضان هذا العام .
من ينافس : من ورده في صلاة القيام لا يقل عن 10 أجزاء .
من ينافس : من يأتي كل يوم بورد أبي هريرة في الاستغفار (12 ألف مرة )
من ينافس : في إعانة الفقراء والمساكين وتفريج كرب المبتلين ، بجمع الصدقات والزكوات وإدخال السرور على المحتاجين ، وهذا لعمر الله من أضخم الأعمال لو أننا نفهم فقه ودرجات الأعمال .
من ينافس : الذي سينفق أثمن ما عنده لينال البر وهو أعظم الطاعات " لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون "
أروا الله أنكم تحبونه ، على استعداد البذل بكل ما تستطيعون حتى يرضى ، " ولسوف يعطيك ربك فترضى " استحلفكم بالله أحسنوا استقبال رمضان

منقول برضه
جزاكي الله خيرا

eng_emy
22-08-2009, 03:46 AM
[quote=EnG.BeLaL;1521348]بالنسبة للمحاضرات فدي بتبقى للشرح و انا اتكلمت عن احسن دكاترة في موضوع قبل كده

و ممكن متحضريهاش لو مش عايزةلان محدش هيجري وراكي دي مصلحتك مفيهاش غياب

اما السكاشن فده للتطبيق العملي و فيه غياب و حضور ( لازم تشرب :d) قصدي لازم تحضر
اما من ناحية mp4 عادي انا كان ليا واحد صحبي بيجيب معاه تسجيل صغير و من الطبيعي اننا نضحك عليه لان الحكاية مش مستهالة انتي تكتبي المحاضرة و هتفتكري كلام الدكتور عند كل كلمة كتبتيها و على فكرة الدكتور مش هيمانع .
و اي خدمة
[/quote

مليووووووووووووون شكر
يا بشمهندس بلال على ردك الجميل ده
جزاك الله كل خير

abdelrahmanblacktiger10
22-08-2009, 04:06 AM
اثمن ثلاث ساعات في رمضان......؟

الساعة الأولى :

(أول ساعة من النهار _ بعد صلاة الفجر)

قال الإمام النووي رحمه الله في كتاب الأذكار

(اعلم أن أشرف أوقات الذكر في النهار الذكر بعد صلاة الصبح ).

وأخرج الترمذي عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (من صلى الفجر في جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين كانت له كآجر حجة وعمرة تامة تامة تامة )
رواه الترمذي وقال حديث حسن .

وكان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى الغداة جلس في مصلاه حتى تطلع الشمس حسناء .

ونص الفقهاء على استحباب استغلال هذه الساعة بذكر الله تعالى حتى تطلع الشمس
وفي الحديث(اللهم بارك لأمتي في بكورها ).

لذا يكره النوم بعد صلاة الصبح لأنها ساعة تقسم فيها الأرزاق فلاينبغي النوم فيها بل احيائها بالذكر والدعاء وخاصة أننا في شهر رمضان الذي فيه يتضاعف الأجر والثواب .

الساعة الثانية :

(آخر ساعة من النهار _ قبل الغروب)

هذه الساعة الثمينة تفوت على المؤمن الصائم غالباً بالانشغال بإعداد الإفطار
والتهيء له وهذا لاينبغي لمن حرص على تحصيل الأجر فهي لحظات ثمينة ودقائق غالية..هي من أفضل الأوقات للدعاء وسؤال الله تعالى _ فهي من أوقات الاستجابة .

كما جاء في الحديث
( ثلاث مستجابات :دعوة الصائم ،ودعوة المظلوم ، ودعوة المسافر )

رواه الترمذي.

وكان السلف الصالح لأخر النهار أشد تعظيماً من أوله لأنه خاتمة اليوم والموفق من وفقه الله لاستغلال هذه الساعة في دعاء الله .

الساعة الثالثة :

( وقت السحور)

.السحر هو الوقت الذي يكون قبيل الفجر قال تعالى
(والمستغفرين بالأسحار ).

فاحرص أخي الصائم على هذا الوقت الثمين بكثرة الدعاء والاستغفار حتى يؤذن الفجر ، فلن ستغل هذه الدقائق الروحانية فيما يقوي صلتنا بالله تعالى.

قال تعالى حاثاً على اغتنام هذه الساعات الثمينة بالتسبيح واتهليل :

( وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها ومن آناء الليل فسبح وأطراف النهار لعلك ترضى).

وقال تعالى : (وسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها ومن الليل فسبحه وأدبار السجود ).

قال الحسن البصري رحمه الله :

( الدنيا ثلاثة أيام أما أمس فقد ذهب بما فيه ، وأما غداً فلعلك لاتدركه ،
وأما اليوم فلك فاعمل فيه ).

م ن ق و ل

ةالله العظيم ربنا يبارك فيكى يا ايمى واسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يوفقك الى طريق الفلاح والهداية وان يهدى الله على الكثير من الناس وان تنال ثواب الله العظيم وادعوه ان يجمع اعضاء هذه الرابطة وزوارها الاعزاء جميعا فى جنة الفردوس

eng_emy
22-08-2009, 04:26 AM
ةالله العظيم ربنا يبارك فيكى يا ايمى واسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يوفقك الى طريق الفلاح والهداية وان يهدى الله على الكثير من الناس وان تنال ثواب الله العظيم وادعوه ان يجمع اعضاء هذه الرابطة وزوارها الاعزاء جميعا فى جنة الفردوس

جزاك الله خيرا يا عبد الرحمن
وكل سنة وانت طيب يا بشمهندس
ورمضان كريم عليك
ان شاء الله

emadtoto10
22-08-2009, 11:48 AM
جزاك الله كل خير يا ايمى والله احنا استفدنا كتيييييييييييييييييييييييييير

eng_emy
22-08-2009, 02:58 PM
[quote=eng_emy;/quot

جرى ايه ياعم:d
عاوز توقع ما بينا ولا ايه:d:)
هههههههههههه
ما انت عارف الدنيا:angry2::( مفيهاش اماااااااااااان خالص

eng_emy
22-08-2009, 03:02 PM
جزاك الله كل خير يا ايمى والله احنا استفدنا كتيييييييييييييييييييييييييير

شكرا على مرورك يا عماد
انا فى الخدمة يا بشمهندس

pinkykitty
22-08-2009, 04:18 PM
جزاك الله خيرا على المجهود الرائع يا ايمي وكل سنة وانتم كلكم طيبين وصوم مقبول إن شاء الله

pinkykitty
22-08-2009, 04:23 PM
معلش يا بشمهندس بلال انا عارفة حتعبك معايا بس ممكن تقول على الدكاترة الكويسين تاني وكمان فيه حاجة انا عايزة افهمها هو احنا اللي بنختار الدكتور اللي بنحضرله ولا الكلية هي اللي بتفرض علينا دكتور معين وشكرا مقدما

abdelrahmanblacktiger10
22-08-2009, 05:18 PM
شكرا يا ايمى :078111rg3:

عايز اعرف يا جماعة مواعيد الكشف الطبى وايه الحاجات اللى هناخدوها معانا

abdelrahmanblacktiger10
22-08-2009, 05:22 PM
نداء الى كل طلاب الفرقة الاعدادية لازم تتعلموا برنامج الاوتوكاد وانا اتاكدت من الموضوع ده واللى مش هيتعلموا هو حر:stickjo4:

emadtoto10
22-08-2009, 07:50 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

.. أتمنى إن الجميع استفاد من المواضيع السابقة بالاوتوكاد

الآن راح نقرب خطوة للرسم الثلاثي الأبعاد

وراح نتعلم isometric drawing

وينطق آيزومترك

الرسم هذا ممتع مره .. ومفيد جداً بحيث انك تقدر تشرح أي فكرة براسك بالرسم للشخص اللي أمامك إذا كنت فاهم مبدأ الرسم بالايزومترك

طبعاً لن يكون الرسم دقيق مره إذا كنت ترسم بإيدك من دون إستخدام أي أداة قياس

بالرسم الايزومترك يقوم الشخص بتقريب الأشكال الى الثلاثي الأبعاد .. ولكن في الحقيقه هو ليس ثلاثي الأبعاد

يعني لو نرسم أي رسمه معينه آيزومترك بالاوتوكاد ونحاول تدوير الشكل راح تلاحظ أن الشكل ما يدور كشكل ثلاثي الأبعاد ولكن راح يتبين لك إن الشكل مرسوم بطريقة ثنائية الأبعاد وتوهم المشاهد بأنها ثلاثيه

عند البدء برسم الايزومترك لابد ان تأخذ بعين الاعتبار أنك سترسم ثلاث محاور

محورين يرتفعان عن المستوى الأفقي بزاوية ثلاثين درجه ومحور يتوسطهما ويكون عمودي بهذا الشكل

الآن كل شكل بالطبيعة له ثلاث أنواع من الخطوط .. أفقي, عامودي, ومائل

عند رسم الأشكال بالايزومترك ..
الخطوط الأفقية تجعلها مائلة بزاوية 30 درجة .. الخطوط العامودية تبقى عاموديه كما هي .. والخطوط المائلة تبقى مائلة ..

شوفوا الشكل هذا كمثال ..

طريقة رسم مكعب بالايزومترك

بدأ برسم الخطوط الأفقيه بميلان يساوي 30 درجه والخطوط العاموديه بقيت عاموديه .. ولا يوجد خطوط مائلة هنا

يمكن الأمور أول ما تقرون الشرح ما راح تكون واضحة جداً وراح تكون مبهمة لكن مع قراءة الدرس مرة أخرى ومع التطبيق وقراءة المثال اللي راح أشرحه .. وتحاولون ترسمون الرسمة اللي بحطها لكم .. راح تفهمون وتبدون ترسمون بأنفسكم وتنشئون الرسمات

طيب .. وش رأيكم نبدأ بشرح مثال عشان تفهمون الايزومترك زين

أول ما تفتح برنامج الاوتوكاد .. يفضل انك تحول طريقة الرسم من الطريقة العادية إلى طريقة الايزومترك من

Tools >> Drafting Setting ..

وبعدين اختر الايزومترك من هنا

وراح تلاحظ إن شكل المؤشر تغير وأصبح مائل بزاوية 30 درجة والخط العامودي بقي عامودي

مثل ما شرح فوق .. إنه عند رسم الايزومترك لابد ترسم الخطوط على ميلان يساوي 30 درجه
الآن إن حاولت ترسم خط راح يكون مائل بزاوية ثلاثين درجه

مع ملاحظة أنه لا بد أن يكون خيار ortho منشط عن طريق الضغط عليه أو عن طريق الضغط على زر F8

الآن راح أبين لكم كيف رسمت الرسمة هذي خطوه خطوه

مثل ما قلت لكم, أول شي نحط ثلاثة محاور ..

محور عامودي ومحورين مائلات من أسفل العامودي بزاوية 30 درجة .. مثل الصورة هذي

الآن راح أبدأ بالرسم خطوه خطوه وراح يتبين لكم كيف رسمت أنا ..

أعتقد راح يكون الدرس هذا مبهم شوي ..

لكن طبقوه أنتم أكثر من مره ..
وراح يكون سهل عليكم

نبدأ الرسم

لاحظوا معاي إني أتحرك يا بزاوية 30 درجة أو بزاوية 90 "يعني عامودي"

الآن إذا كنا راح نرسم خط مائل بزاوية 30 درجة إلى اليمين ..
لابد نكتبه بالشكل هذا ..

مثل ما شرحت لكم قبل كيفية رسم خط مائل بزاوية معينة
30<4*

الآن عند رسم الخطوط المائلة .. لابد وضع خطوط مساعدة أولاً وبعدين نرسم الخطوط المائلة ومن ثم نمسح الخطوط المساعدة

الآن الخطوط الملونة بالخط الأخضر هي الخطوط المساعدة

مسحت الآن الخط الأخضر وأكمل الرسم بعد ما رسمت الخط المائل

ومثل ما قلت لكم إذا كنا نبي نرسم خط مائل بزاوية 30 درجة إلى اليمين .. نقوم بكتابة الأمر بالشكل التالي:

ونعدل الطول على حسب الطول المطلوب

الآن نرسم خط طويل شوي ونقطع الزيادة عن طريق استخدام الأمر Trim

وبعد القطع تصبح هكذا

الآن يبقى الخط السفلي تحت .. مثل قبل نرسم خط طويل وبعدين نستخدم الأمر Trim لقطع الزيادة

وبعد القطع يصبح كذا

الآن انتهينا من رسم الشكل

طبعاً الخطوط الحمراء لا حاجة لها بالاوتوكاد .. وهي تستخدم عند الرسم بالورق يدوياً ولكن بالطريقة هذي تفهمون أكثر

وبعد ما نشيل الخطوط الحمراء تصبح الرسمة كذا

والآن عندكم التمرين هذا .. سهل موب صعب .. ارسموه

النهاية

وده أحلى روابط للبرنامج لاحلى ناس فى احلى رابطة فى الدنيا علشان ما تقولوش عليا بخيل بس

هو البرنامج حجمه 824 MB مقسمة علي 9 اجزاء كل جزء 95 MB والاخير 65 MB

الجزء الاول
http://rapidshare.com/files/143519383/AA.v2009.pm.ISO.part01.rar

الجزء الثانى
http://rapidshare.com/files/143524337/AA.v2009.pm.ISO.part02.rar
الجزء الثالث
http://rapidshare.com/files/143775873/AA.v2009.pm.ISO.part03.rar
الجزء الرابع
http://rapidshare.com/files/143778008/AA.v2009.pm.ISO.part04.rar
الجزء الخامس
http://rapidshare.com/files/143779937/AA.v2009.pm.ISO.part05.rar
الجزء السادس
http://rapidshare.com/files/143781670/AA.v2009.pm.ISO.part06.rar
الجزء السابع
http://rapidshare.com/files/143783431/AA.v2009.pm.ISO.part07.rar
الجزء الثامن
http://rapidshare.com/files/143784908/AA.v2009.pm.ISO.part08.rar
الجزء التاسع
http://rapidshare.com/files/143786978/AA.v2009.pm.ISO.part09.rar
الجزء العاشر
http://rapidshare.com/files/143788854/AA.v2009.pm.ISO.part10.rar
الجزء ال 11
http://rapidshare.com/files/143881924/AA.v2009.pm.ISO.part11.rar
الجزء ال 12
http://rapidshare.com/files/143887190/AA.v2009.pm.ISO.part12.rar

انا كده علمت اللى عليا والباقى عليكم فى التحميل بس ياريت ما تزهقوش وانتوا بتحملوا لان البرنامج آخر اصدار 2009 وكمان شوية صبر بس يا تحمل من هنا يا تنزل أقرب سوق كمبيوتر ليك وتريح دماغك اوكى انا كده عملت اللى عليا ويارب يكون البرنامج عجبكم
سلااااااااااااااااااااااااااااااااااام يا بشمهندسين

emadtoto10
22-08-2009, 07:57 PM
وانشاء الله على ما تحملوا البرنامج أكون دورت ليكم على ****** ليه وكمان دى شوية صور تصميمات يا بشمهندسين بس ايه تحححححفة والله

http://www.tenlinks.com/news/PR/AUTODESK/images/020609_AutoCAD%202010_Free-form%20Design.JPG

أنا كده خلصت الصور علشان تتأكدوا
وانا اعتقد ان الاوتو كاد ده بتاع الرسم الهندسى صح ولا اعتقاااااااادى ده غلط؟؟؟؟؟؟؟

pinkykitty
22-08-2009, 09:46 PM
ايه المجهود الرااااااااااااااااااااااااااائع :av4056bb7jp3:
ده يا يشمهندس عماد هو ده الكلام ولا بلاش :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

EnG.BeLaL
22-08-2009, 10:59 PM
[quote=EnG.BeLaL;1521348][/quote

مليووووووووووووون شكر
يا بشمهندس بلال على ردك الجميل ده
جزاك الله كل خير
الشكر لله ... و انا في الخدمة في اي وقت

EnG.BeLaL
22-08-2009, 11:14 PM
على فكرة يا جماعة الاوتو كاد هتاخدوه في الترم التاني و هتستخدموا اوتوكاد 2007
و هو برنامج حلو اوي و سهل خالص و هتحبوا السيكشن بتاعه

abdelrahmanblacktiger10
22-08-2009, 11:28 PM
شكرا ليك يا بشمهندس عماد على المجهود الجميل ده

وكل سنة وانت طيبة

emadtoto10
23-08-2009, 01:54 AM
على ايه يا جماعة ده الزاجب اللى المفروض اعمله هو انا ليا مين غيركم

emadtoto10
23-08-2009, 02:08 AM
معلش انى أتأخرت يا بشمهندسين انا قلبت الدنيا والله على الكاى جين وال**** بتاع الاوتوكاد 2009

http://rapidshare.com/files/140856618/xf-acad9-32-BITS.exe.html

كيفية تركيب ال****

فى ملف الاوتوكاد هتلاقوا ملف اسمة

الطريقة : افتح برنامج الاوتوكاد و اختار

Activate the Product

هيطلب منك ال******

******s :

653-12354321

or

666-98989898

or

666-69696969

و هتلاقى فوق مكان ال****** حاجة اسمها

request code

ظلل الرقم بتاعها

و اضغط كليك يمين و اختار

Copy

و افتح ال****

( ايقونة ال**** )

http://i236.photobucket.com/albums/ff165/Matrix_Leito_2008/key.jpg

و فى اول فراغ اضغط

كليك يمين و اختار

Paste

للرقم

و اضغط على

Generate

هيطلع لك رقم فى الفراغ التانى فى ال****

ظللة و اضغط كليك يمين و اختار

Copy

و روح للأوتوكاد هتلاقى فراغ تحت مكان ال******

اضغط علية و اضغط كليك يمين و اختار

Paste

بعدين

Next

و

Finish

صورة ال**** :

http://i236.photobucket.com/albums/ff165/Matrix_Leito_2008/******.jpg

http://www.egy*****.com/ib/no3man_ramadan_night/misc/quotes/quot-bot-left.gifhttp://www.egy*****.com/ib/no3man_ramadan_night/misc/quotes/quot-bot-right.gif
منقووول للأمانـة

عاوزين بقى نشوف الردود الحلوة يا أحلى بشمهندسين فى أحلى رابطة فى الدنيا كلها

abdelrahmanblacktiger10
23-08-2009, 02:20 AM
مية مية يا بشمهندس عماد وربنا يوفقك لفعل الخيرات

hargo
23-08-2009, 06:21 AM
رمضان كريم على احلى رابطه وانا بجد اسف هى جت متأخره بس والله غصب عنى كان عندى شويه مطالب من الحج لازم انفذها :d:d

وان شاء الله صوما مقبولا وافطارا شهيا ليكم كلكم

hargo
23-08-2009, 06:26 AM
[quote=hargo;1519893]

جرى ايه ياعم:d
عاوز توقع ما بينا ولا ايه:d:)
هههههههههههه
ما انت عارف الدنيا:angry2::( مفيهاش اماااااااااااان خالص

ياااااااااااااااااااااااه على الزمن خلاص مفيش وفاء خالص امبارح تتفقى معايا بكره تبقى عليا مع كيتى

والله اعلم بكره يا كيتى هتبيعك لمين انا عن نفسى بهدى النفوس بس هى صاحبتك النهارده الله اعلم بكره الدنيا بقت غداره ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

hargo
23-08-2009, 06:34 AM
معلش يا بشمهندس بلال انا عارفة حتعبك معايا بس ممكن تقول على الدكاترة الكويسين تاني وكمان فيه حاجة انا عايزة افهمها هو احنا اللي بنختار الدكتور اللي بنحضرله ولا الكلية هي اللي بتفرض علينا دكتور معين وشكرا مقدما

انا هارد طبعا بعد اذن البشمهندس بلال

فيزياء د\ يحيى منير التيرم التانى هيقولولك يحيى منير هيدى فرع الكهربيه بس فهتحضرى المغناطيسيه لمايسه امين

رياضه \ تفاضل وتكامل / د ميرفت كوجك
جبر /د شريف ربيع

ميكانيكا\ د سعد الصافى او فاروق البرقى

رسم هندسى \ اللقانى

وصفيه\ احمد الشيخ

كيمياء\ كل دكتور هيدى فرع من المنهج

انتاج\ متحضريش احسن

طبعا نظام المحاضرات مفيش غياب وانتى براحتك وطبعا عايزه تحضرى انتى حره مش عايزه دى مصلحتك

والكليه 6 مجموعات كل مجموعه بيديها دكتور وانتى بتختارى الدكتور اللى يريحك

وطبعا فى دكاتره بيدوا اكتر من مجموعه

hargo
23-08-2009, 06:36 AM
معلش انى أتأخرت يا بشمهندسين انا قلبت الدنيا والله على الكاى جين وال**** بتاع الاوتوكاد 2009

http://rapidshare.com/files/140856618/xf-acad9-32-bits.exe.html

كيفية تركيب ال****

فى ملف الاوتوكاد هتلاقوا ملف اسمة

الطريقة : افتح برنامج الاوتوكاد و اختار

activate the product

هيطلب منك ال******

******s :

653-12354321

or

666-98989898

or

666-69696969

و هتلاقى فوق مكان ال****** حاجة اسمها

request code

ظلل الرقم بتاعها

و اضغط كليك يمين و اختار

copy

و افتح ال****

( ايقونة ال**** )

http://i236.photobucket.com/albums/ff165/matrix_leito_2008/key.jpg

و فى اول فراغ اضغط

كليك يمين و اختار

paste

للرقم

و اضغط على

generate

هيطلع لك رقم فى الفراغ التانى فى ال****

ظللة و اضغط كليك يمين و اختار

copy

و روح للأوتوكاد هتلاقى فراغ تحت مكان ال******

اضغط علية و اضغط كليك يمين و اختار

paste

بعدين

next

و

finish

صورة ال**** :

http://i236.photobucket.com/albums/ff165/matrix_leito_2008/******.jpg

http://www.egy*****.com/ib/no3man_ramadan_night/misc/quotes/quot-bot-left.gifhttp://www.egy*****.com/ib/no3man_ramadan_night/misc/quotes/quot-bot-right.gif
منقووول للأمانـة

عاوزين بقى نشوف الردود الحلوة يا أحلى بشمهندسين فى أحلى رابطة فى الدنيا كلها

ايه يا عم الشغل الجامد ده بصراحه الله ينور بجد

والاوتوكاد ماده سهله جدا وامتحانها تافه وعليها 20 درجه بتضاف للرسم

pinkykitty
23-08-2009, 11:54 AM
ايه ده يا بشمهندس عماد
ايه الشغل الجاااااااااااااامد ده :av4056bb7jp3:
والله كلمة رائع عليه شوية :)
اسمحولي أقول
ومش بجامل والله:):):)
أن بشمهندس عماد اكتر واحد عامل شغل في الرابطة ومليون شكر يا بشمهندس:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

pinkykitty
23-08-2009, 11:56 AM
انا هارد طبعا بعد اذن البشمهندس بلال

فيزياء د\ يحيى منير التيرم التانى هيقولولك يحيى منير هيدى فرع الكهربيه بس فهتحضرى المغناطيسيه لمايسه امين

رياضه \ تفاضل وتكامل / د ميرفت كوجك
جبر /د شريف ربيع

ميكانيكا\ د سعد الصافى او فاروق البرقى

رسم هندسى \ اللقانى

وصفيه\ احمد الشيخ

كيمياء\ كل دكتور هيدى فرع من المنهج

انتاج\ متحضريش احسن

طبعا نظام المحاضرات مفيش غياب وانتى براحتك وطبعا عايزه تحضرى انتى حره مش عايزه دى مصلحتك

والكليه 6 مجموعات كل مجموعه بيديها دكتور وانتى بتختارى الدكتور اللى يريحك

وطبعا فى دكاتره بيدوا اكتر من مجموعه
ألف شكر يا بشمهندس على المعلومات ديه وربنا يخليك لينا:022yb4::022yb4::022yb4:
بس برضه مش حتعرف توقع ما بيني وما بين ايمي:p:p:p

eng_holy
23-08-2009, 05:15 PM
merci 3la mghodko

emadtoto10
23-08-2009, 07:25 PM
merci 3la mghodko

على ايه ده انا عينيا ليكم والله

Merosm
23-08-2009, 08:19 PM
انا ميرو وداخله اعدادى هندسة جامعة اليكس طبعا
بس اللي مخوفنى هو اعدادى ياريت حد يقولى نعمل ايه عشان نعرف نعديها ونجيب تقدير كويس

emadtoto10
23-08-2009, 10:58 PM
بس اللي مخوفنى هو اعدادى ياريت حد يقولى نعمل ايه عشان نعرف نعديها ونجيب تقدير كويس

نورتى يا آنسة ميرو وما تقلاقيش من حاجة طول ما انتى معانا ولو دخلتى على الصفحة رقم 2 و 3 و 4 شوفى الردود اللى فيهم وانتى قلبك حايستريح وانا عماد الدين الوحيد تقريبا عماد فى كلية هندسة اليكس ولسه داخل برضوا اعدادى وكمان حاتلاقى بشمهندسين كتير معانا فى الرابطة هنا ومش حاتحتاجى انك تسألى على حاجة بره خاااااااااااالص وانشاء الله تتبسطى من وجودك هنا فى الرابطة معانا سلااااااااااااااام

eng_emy
23-08-2009, 11:27 PM
الله ينور عليك يا بشمهندس
عماد
على مجهودك الرائع ده
ومعلش رديت متأخر
بس معلش كان فى شوية ظروف
ربنا يبارك فيك

eng_emy
23-08-2009, 11:35 PM

اهلا بيكى يا ميرو:022yb4:
نورتى الربطة بوجودك معانا:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

وكل حاجة عوزاها حتلاقيهامعانا ان شاء الله

زى ما قالك البشمهندس عماد

pinkykitty
23-08-2009, 11:56 PM
نورتي الرابطة يا ميرو واهلا بيكي معانا و لو احتاجتي اي حاجة ابقي قولي وان شاء الله نبقى اصحاب في الكلية

abdelrahmanblacktiger10
24-08-2009, 12:14 AM

اهلا بيكى يا ميرو نورتى الرابطة ولو عايزة مننا حاجة احنا مش هنتأخر عليكى

EnG.BeLaL
24-08-2009, 04:53 AM
اهلا بيكي معانا يا ميرو

hargo
24-08-2009, 05:15 AM

ahlan beky ya mero isa te3gbk elrabta

w tfedy w tstfady

w law bsety fi safa7at elrabta htla2y kol elma3lomat 3an elkolya mn awl ta2sesha l7d asamy eldakatra

titto19991
24-08-2009, 07:53 AM
slamo 3alyko awln ana titto f handsa alx 09-10 y3ny gdeed w 3awz a2olok any at3a2dt khalas w 7asas any 7a dy3 lw fyko 7d motfa2l yrod 3alya l2n kolna day3en lan al modo3 ban mn 2olo mn yom al t2deem kol mttyge bnt tmshy w a7na ya3yne fadlna malto3en w b3den 2alo t3alo bokra lw 7d y3rf antag dyh bttklm 3n ayh aw azay nmt7n physics shaffoe y2ol w yaret ykon handst askndrira w kol sana w anto taybennnnnnnnnnnnnnnnnnnn:abdoog8::stickjo4::confu sed:

emadtoto10
24-08-2009, 09:46 AM
slamo 3alyko awln ana titto f handsa alx 09-10 y3ny gdeed w 3awz a2olok any at3a2dt khalas w 7asas any 7a dy3 lw fyko 7d motfa2l yrod 3alya l2n kolna day3en lan al modo3 ban mn 2olo mn yom al t2deem kol mttyge bnt tmshy w a7na ya3yne fadlna malto3en w b3den 2alo t3alo bokra lw 7d y3rf antag dyh bttklm 3n ayh aw azay nmt7n physics shaffoe y2ol w yaret ykon handst askndrira w kol sana w anto taybennnnnnnnnnnnnnnnnnnn:abdoog8::stickjo4::confu sed

يا عم سيبك من التشاؤم ده وكبر الجى وروق الدى هما خمس سنين حاتقضيهم فى الكلية بس أهم حاجة تكون حابب الكلية ما تكونش داخلها علشان تقضى فيها أى خمس سنين وخلاص لا حوط هدف قدامك وصدقنى حاتوصلى او حاتقرب منه وكمان على فكرة حكاية ان البنات دى يمشوا قبليك انا ما أصدقهاش علشان انا لما روحت مشيت قبل البنات اصلى انا واد بوووودى وسيطرة هههههههه ويا عم ما تحطش الكلام الفاضى ده فى دماغك واهم حاجة الكشف الطبى يوم 29/8 وابقى ابعتلى رسالة شخصية وانا حاروح معاك يوميها وما تقلقش من حاجة بس كمان ياريت تقلب الانجليزى المتعرب ده لى عربى علشان فيه بنات هنا ممكن يقيموا عليك الحد سلاااااااااااااااام

eng_emy
24-08-2009, 02:09 PM
بس كمان ياريت تقلب الانجليزى المتعرب ده لى عربى علشان فيه بنات هنا ممكن يقيموا عليك الحد سلاااااااااااااااام

جرى ايه يا عم عماد

انت عاوز تهدى النفوس :028ja7:

وخلاااااااااااااص

ده لسة عضوجديد

يعنى عوزين نرحب بيه:078111rg3::078111rg3:

ومتقلقش
حتفق انا وكيتى:039uw8: وحنقيم الحدعليه:giljotiiniug3:
بس بعدين

ههههههههههههههههههههه:049gc0:

eng_emy
24-08-2009, 02:57 PM
slamo 3alyko awln ana titto f handsa alx 09-10 y3ny gdeed w 3awz a2olok any at3a2dt khalas w 7asas any 7a dy3 lw fyko 7d motfa2l yrod 3alya l2n kolna day3en lan al modo3 ban mn 2olo mn yom al t2deem kol mttyge bnt tmshy w a7na ya3yne fadlna malto3en w b3den 2alo t3alo bokra lw 7d y3rf antag dyh bttklm 3n ayh aw azay nmt7n physics shaffoe y2ol w yaret ykon handst askndrira w kol sana w anto taybennnnnnnnnnnnnnnnnnnn:abdoog8::stickjo4::confu sed:

نورت الرابطة
يا بشمهندس تيتو
ويارب تستفاد معانا هنا
واى حاجة عن الكلية حتلاقيها هنا
ان شاء الله
وزى ما قالك عمك عماد
بلاش التشاؤم ده
ومتحطش حاجة فى دماغك
عشان ما تتضايقش
وانت على وش كلية
ومحتاجة تفضى دماغك
من اى حاجة متضايقاك
عشان تركز فى اول سنة
وتدخل القسم اللى بتحبه
ومتنساش ان اول سنة هى اهم حاجة
عشان متضيعش تعب الثانوية االعامة
ومن حكاية البنات
زى ما قال عمك عماد برضه
كبرالجى وروق الدى

ورمضاااااااااااان كريييييييييييييم

EnG.BeLaL
24-08-2009, 03:50 PM
يا عم هو انت لسه شوفت حاجة عشان تتعقد
انتاج اه مادة رخمة بس هتعدي ان شاء الله
و بالنسبة للفيزيا الشفوي مش بيبقى صعب اوي
و من الاخر بيبقى انت و نصيبك يعني على حسب الدكتور او المعيد
ممكن تمتحن مع دكتور يديك ورقة فيها سؤال هايف و تحل و خلاص
و ممكن تلاقي دكتور يقولك( ليه الفلافل بتعمل تش في الزيت ) :d
و يا عم ده الشفوي ده عليه 10 درجات بس و انت السنة كلها عندك
من 1400 مش هيأثروا يعني :p
و كل سنة و انت طيب

EnG.BeLaL
24-08-2009, 03:52 PM
يا جماعة يا ريت كلنا نبارك للباشمهندس محمود البهنساوي عشان نتيجة التحويل طلعت و بقى معانا

eng_emy
24-08-2009, 03:57 PM
يا جماعة يا ريت كلنا نبارك للباشمهندس محمود البهنساوي عشان نتيجة التحويل طلعت و بقى معانا

بجد
الف مبرووووووووووووووووووووووك :022yb4::022yb4:
يا بشمهندس محمود
وكلية الهندسة نورت بيك:d
وان شاء الله تنورنا اكتر فى الرابطة
خلاص حتبقى واحد مننا:)
عاوزين نشوف مشاركاتك:stickjo4:

eng_emy
24-08-2009, 04:04 PM
يا عم هو انت لسه شوفت حاجة عشان تتعقد

انتاج اه مادة رخمة بس هتعدي ان شاء الله
و بالنسبة للفيزيا الشفوي مش بيبقى صعب اوي
و من الاخر بيبقى انت و نصيبك يعني على حسب الدكتور او المعيد
ممكن تمتحن مع دكتور يديك ورقة فيها سؤال هايف و تحل و خلاص
و ممكن تلاقي دكتور يقولك( ليه الفلافل بتعمل تش في الزيت ) :d
و يا عم ده الشفوي ده عليه 10 درجات بس و انت السنة كلها عندك
من 1400 مش هيأثروا يعني :p

و كل سنة و انت طيب

انت حتخوفنا ليه يا بشمهندس بلال:o
وعلى رايك 10درجات مش حتأثر
بس يارب يوعدنا بدكاترة حنينين:)
مش غلسييييييييييييييييييييييييييييييين:abdoog8:

EnG.BeLaL
24-08-2009, 04:11 PM
انت حتخوفنا ليه يا بشمهندس بلال:o
وعلى رايك 10درجات مش حتأثر
بس يارب يوعدنا بدكاترة حنينين:)
مش غلسييييييييييييييييييييييييييييييين:abdoog8:
على فكرة الانتاج كمان فيه شفوي يعني الغلاسة مش في الفيزيا بس :d
ربنا معاكم

eng_emy
24-08-2009, 04:18 PM
على فكرة الانتاج كمان فيه شفوي يعني الغلاسة مش في الفيزيا بس :d

ربنا معاكم

كمان :049gc0:
اهى كملت :078111rg3::078111rg3::mad:
ههههههههههههههههههههه:022yb4::028ja7:

EnG.BeLaL
24-08-2009, 04:59 PM
كمان :049gc0:
اهى كملت :078111rg3::078111rg3::mad:
ههههههههههههههههههههه:022yb4::028ja7:
عارفة يا ايمان مشكلة الانتاج مش انه صعب مشكلته انه صعب مذاكرته اصلا
يعني متعرفيش مذاكرته ازاي .... انا بعقدك من اولها :dقصدي بحذرك من اولها
عشان تعرفي تتصرفي معاها

eng_emy
24-08-2009, 09:42 PM
عارفة يا ايمان مشكلة الانتاج مش انه صعب مشكلته انه صعب مذاكرته اصلا

يعني متعرفيش مذاكرته ازاي .... انا بعقدك من اولها :dقصدي بحذرك من اولها

عشان تعرفي تتصرفي معاها

ربنا يطمنك :angry2:يا بشمهندس بلال
دايما تبلغنى بالاخبار الحلوة:)
اللى تطمن الواحد
هههههههههههههههه
وان شاء الله كلنا نشدحيلنا فى اول سنة:040vk0:

abdelrahmanblacktiger10
24-08-2009, 11:03 PM
اهلا بيك يا بشمهندس تيتو نورت الرابطة بس لازم تسيبك من التشاؤم ده

والف مبروك يا بشمهندس محمود

titto19991
25-08-2009, 12:38 AM
اديني اهو كتبت عربي بس مش عشان اقامة الحد او المشنقة الي محطوطة ديه بس فقط عشان الجهل ليه عيوبه باردو و شكرا لكل المتفائلين الحلوين بس احسن حاجة ف الحوار ال تش بتاعت الزيت و بعدين محدش قال انتاج بيتكلم عن ايه باردو عل عموم انا عرفت انه عن سلامة العمال و الات و كدا بس احنا حنخدو عربي و لا انجليزي و بعدين الرياضة كمان عربي و لا .. و شكرا لكل الردود الحلوة بس بلاش المشنقة يا ميس :bosyht9:emy

eng_emy
25-08-2009, 12:48 AM
اديني اهو كتبت عربي بس مش عشان اقامة الحد او المشنقة الي محطوطة ديه بس فقط عشان الجهل ليه عيوبه باردو و شكرا لكل المتفائلين الحلوين بس احسن حاجة ف الحوار ال تش بتاعت الزيت و بعدين محدش قال انتاج بيتكلم عن ايه باردو عل عموم انا عرفت انه عن سلامة العمال و الات و كدا بس احنا حنخدو عربي و لا انجليزي و بعدين الرياضة كمان عربي و لا .. و شكرا لكل الردود الحلوة بس بلاش المشنقة يا ميس :bosyht9:emy

حاضر يا مثتر تيتو
حشيل المشنقة
عشان خاطرك انت وعماد

eng_emy
25-08-2009, 01:07 AM

بص يا عم تيتو انا عندى كتاب تكنولوجيا الانتاج ونقلتلك منه

الجزء الاول
بيتكلم عن اساليب التصنيع
وبيتقسم لابواب
الباب الاول عن المواد الهندسية(الترابط بين الذرات والخصائص العامة للمواد الهندسية والتقسيم العام ليهاوكدة يعنى)
والباب التانى(العمليات الانتاجية زى عمليات الصهر والتشكيل وسباكة المعادن واعتبارات التصميم للمسبوكات وحاجات كدة مكتوبة مش فاهمة حاجة منها هههههههههه)
و(عمليات التشغيل اليدوى والميكانيكىوالاوتوماتى وماكينات التشغيل وطرق وصل المعادن واللحام وحاجات تانية برضه مش فاهماها)

والجزء التانى
بيتكلم عن اساليب القياس والتوحيد القياسى وضبط الجودة
الباب الاول(تاريخ القياسات والمترودقة القياس وادوات القياس البسيطة)
الباب التانى(التوحيدالقياسى والمواصفات القياسية وضبط الجودة)

والجزء التالت
بيتكلم عن الهندسة الصناعية
الباب الاول(نظم وادارة الانتاج ومفهوم التصنيع وتصنيف الصناعات تخطيط ومراقبة الانتاج وحاجات كتيييير)
الباب التانى(تحليل التكاليف الهندسية يعنى حساب التكاليف ومقارنة البدائل وحساب قسط الاهلاك وتحليل التعادل)
الباب التالت(مصنع المستقبل والذكاء الاصطناعى والانظمة الخبيرة والاتوماتية واستخدام الحاسب لتشغيل الات الانتاج

يارب اكون اقدرت اساعدك يا بشمهندس

eng_emy
25-08-2009, 01:10 AM
بالنسبة للرياضة حتكون بالعربى
ماعدا الرموز وكدة
ولو فى مصطلحات
والفيزياء برضه نفس الوضع

اما بقيت المواد حتبقى بالعربى
بس ده اول سنة بس عشان متفرحش
بس بعد كدة بقيت السنين بتوعك حيبقوا انجليزى

عاشق الشعر
25-08-2009, 02:49 AM
ياجماعة انا فى منتهى السعادة انى بقيت معاكم بجد انتوا احسن رابطة فى الدنيا وانشاء الله هنبقى احسن زمايل فى الدنيا وشكر خاص للبشمهندس بلال والبشمهندسة ايمى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4 056bb7jp3:

eng_emy
25-08-2009, 02:52 AM
ياجماعة انا فى منتهى السعادة انى بقيت معاكم بجد انتوا احسن رابطة فى الدنيا وانشاء الله هنبقى احسن زمايل فى الدنيا وشكر خاص للبشمهندس بلال والبشمهندسة ايمى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4 056bb7jp3:

شكرا يا بشمهندس محمود
على ذوقك
وحقيقى فعلا انت نورتنا
بجد

titto19991
25-08-2009, 05:11 AM
و الله يا بشمهندسة emy انتي عملتي الي عاليكي بس انا شايف ان الكلام مجعلص اوي و شكلها حنقضيها حفظ في الانتاج ديه بس انا مفهمتش غير الذكاء الصناعي و بعدين انتي جبتي الكتاب ده منين ؟؟؟؟ شكرا عل مجهود:049gc0:

emadtoto10
25-08-2009, 11:21 AM
والله كلنا لازم نشكر البشمهندسة ايمى كتيييييييييييير علشان دى عملت مجهوووووووود أكتر من رائع وكمان بجد مش عارفين من غيرك الرابطة كانت حاتبقى عاملة ايه ومعلش انى مش بخوش كتير الايام دى علشان والله ظروف جامدة

eng_emy
25-08-2009, 01:59 PM
و الله يا بشمهندسة emy انتي عملتي الي عاليكي بس انا شايف ان الكلام مجعلص اوي و شكلها حنقضيها حفظ في الانتاج ديه بس انا مفهمتش غير الذكاء الصناعي و بعدين انتي جبتي الكتاب ده منين ؟؟؟؟ شكرا عل مجهود:049gc0:

لا شكر على واجب يا بشمهندس تيتو
بالنسبة للكلام
هو فعلا مجعلص اوى
وانا حاسة برضه اننا حنقضيها فى المادة دى حفظ
وانا عن نفسى مفهمتش حاجةمنه
وكل ما اقرا فيه مش فاهمة حاجة
هههههههههههههه
بس قولت انقله وخلاص ليكوا
عشان اكون عملنت اللى عليا
اما بالنسبة للكتاب
فوخداه من واحدجارنا لسة مخلص السنة الدى
هندسة عمارة السفن

eng_emy
25-08-2009, 02:02 PM
والله كلنا لازم نشكر البشمهندسة ايمى كتيييييييييييير علشان دى عملت مجهوووووووود أكتر من رائع وكمان بجد مش عارفين من غيرك الرابطة كانت حاتبقى عاملة ايه ومعلش انى مش بخوش كتير الايام دى علشان والله ظروف جامدة

ايه يا عم عماد الكلام الكبير ده
انا مستحقش كل ده
اجى انا فين جنب مجهودك هنا فى الرابطة
ربنا يوفقك
ويارب يعديلك الظروف الجامدة بتاعتك على خير
ان شاء الله
وتابع هنا باستمرار

abdelrahmanblacktiger10
25-08-2009, 02:34 PM
بص يا عم تيتو انا عندى كتاب تكنولوجيا الانتاج ونقلتلك منه

الجزء الاول
بيتكلم عن اساليب التصنيع
وبيتقسم لابواب
الباب الاول عن المواد الهندسية(الترابط بين الذرات والخصائص العامة للمواد الهندسية والتقسيم العام ليهاوكدة يعنى)
والباب التانى(العمليات الانتاجية زى عمليات الصهر والتشكيل وسباكة المعادن واعتبارات التصميم للمسبوكات وحاجات كدة مكتوبة مش فاهمة حاجة منها هههههههههه)
و(عمليات التشغيل اليدوى والميكانيكىوالاوتوماتى وماكينات التشغيل وطرق وصل المعادن واللحام وحاجات تانية برضه مش فاهماها)

والجزء التانى
بيتكلم عن اساليب القياس والتوحيد القياسى وضبط الجودة
الباب الاول(تاريخ القياسات والمترودقة القياس وادوات القياس البسيطة)
الباب التانى(التوحيدالقياسى والمواصفات القياسية وضبط الجودة)

والجزء التالت
بيتكلم عن الهندسة الصناعية
الباب الاول(نظم وادارة الانتاج ومفهوم التصنيع وتصنيف الصناعات تخطيط ومراقبة الانتاج وحاجات كتيييير)
الباب التانى(تحليل التكاليف الهندسية يعنى حساب التكاليف ومقارنة البدائل وحساب قسط الاهلاك وتحليل التعادل)
الباب التالت(مصنع المستقبل والذكاء الاصطناعى والانظمة الخبيرة والاتوماتية واستخدام الحاسب لتشغيل الات الانتاج

يارب اكون اقدرت اساعدك يا بشمهندس

والله البشمهندس عماد عنده حق ده مجهود اكتر من الرائع

والرابطة من غيركم مش هتبقى رابطة

eng_emy
25-08-2009, 02:41 PM
والله البشمهندس عماد عنده حق ده مجهود اكتر من الرائع

والرابطة من غيركم مش هتبقى رابطة

ميرسى يا بشمهندس عبد الرحمن
ده بس من ذوقكم انت وعماد
والحمد لله
احنا كلنا بنكمل بعض
هنا بالمعلومات
ويارب نحقق فى الرابطة نجاح كبير

EnG.BeLaL
25-08-2009, 04:38 PM
ربنا يطمنك :angry2:يا بشمهندس بلال
دايما تبلغنى بالاخبار الحلوة:)
اللى تطمن الواحد
هههههههههههههههه

اي خدعة ... ربنا معاكم
الشكر لله يا محمود

theotherface
25-08-2009, 05:12 PM
احم .......... احم

انا جيت متاخر ولا ايه تسعة صفحات وانا مكنتش موجود كل ده حصل من ورايا.........
يلا مش مهم المهم ان انا جيت والله الفكرة ديه كنت هاعملها بس مكنتش هاعملها هنا كنت هاعملها فى قسم بوابة المحافظات الاخرى وكنت هاعملها فى محافظة اسكندرية عشان يتثبت لان هنا عمره ماهيتثبت لان بكل بساطة زى ماقال الباشا بتاعنا الكبير البشمهندس بلال انه لوثبت رابطة كل الروابط بتاعة المحافظات التانية لازم تتثبت والا هتكون تفرقة عنصرية وهيقولوا عليه انه عشان من اسكندرية بيعمل كده وممكن ياخدوه امن دوله واحنا بردوه ميرضناش ده صح ولا لا اه هو بيقولنا البشاير دايما بس بردوه مش هنبيعه بسرعة كده (ممكن لوتحت ضغط:p:p)
المهم ان هى اتعملت وخلاص وطبعا انا قريت بعض الصحف وصراحة احب اشكر البشمهندس عماد وكمان كيتى (ياريت مكنش كتبت الاسم غلط) وايضا البشمهندسة الكبيرة ايمى وطبعا معاهم البشمهندس بلال اللى بيبشرنا دايما:d
حقيقى انتوا عاملين احلى شغل انا اول مرة اشوف موضوع نشط كده وياريت اكون عضو فعال فى الرابطة واسف على الاطالة ........
اه صح نسيت انا اسمى احمد
وطبعا هندسة اسكندرية ومن السيوف
بس انا بقترح فكرة ماتيجى نعمولوا استمارة لكل اللى يدخل الرابطة جديدوبعد كده نعمل كارنيه لكل واحد :d:d:d
بس كده وياريت تقبلونى فى الرابطة الجامدة ديه ونبقوا اصحاب كمان فى الكلية ................

abdelrahmanblacktiger10
25-08-2009, 06:26 PM
ميرسى يا بشمهندس عبد الرحمن
ده بس من ذوقكم انت وعماد
والحمد لله
احنا كلنا بنكمل بعض
هنا بالمعلومات
ويارب نحقق فى الرابطة نجاح كبير

على ايه يا بشمهندسة ايمى ده برضو الواجب

eng_emy
26-08-2009, 12:06 AM
احم .......... احم

يلا مش مهم المهم ان انا جيت والله الفكرة ديه كنت هاعملها بس مكنتش هاعملها هنا كنت هاعملها فى قسم بوابة المحافظات الاخرى وكنت هاعملها فى محافظة اسكندرية عشان يتثبت لان هنا عمره ماهيتثبت لان بكل بساطة زى ماقال الباشا بتاعنا الكبير البشمهندس بلال انه لوثبت رابطة كل الروابط بتاعة المحافظات التانية لازم تتثبت والا هتكون تفرقة عنصرية وهيقولوا عليه انه عشان من اسكندرية بيعمل كده وممكن ياخدوه امن دوله واحنا بردوه ميرضناش ده صح ولا لا اه هو بيقولنا البشاير دايما بس بردوه مش هنبيعه بسرعة كده (ممكن لوتحت ضغط:p:p)
المهم ان هى اتعملت وخلاص وطبعا انا قريت بعض الصحف وصراحة احب اشكر البشمهندس عماد وكمان كيتى (ياريت مكنش كتبت الاسم غلط) وايضا البشمهندسة الكبيرة ايمى وطبعا معاهم البشمهندس بلال اللى بيبشرنا دايما:d
حقيقى انتوا عاملين احلى شغل انا اول مرة اشوف موضوع نشط كده وياريت اكون عضو فعال فى الرابطة واسف على الاطالة ........
اه صح نسيت انا اسمى احمد
بس انا بقترح فكرة ماتيجى نعمولوا استمارة لكل اللى يدخل الرابطة جديدوبعد كده نعمل كارنيه لكل واحد :d:d:d
بس كده وياريت تقبلونى فى الرابطة الجامدة ديه ونبقوا اصحاب كمان فى الكلية ................

ايه يا عم الغيبة الطويلة دى;)
بس حقيقى نورتنا ونورت الرابطة:022yb4:
وان شاء الله تكون مشارك معانا على طول
وطبعا احنا سعداء بوجودك معاناهنا:022yb4::022yb4:
وعلى فكرة حلوة اوى حكاية الاستمارة والكارنيه دى:d
ياريت بجد ننفذها هنا

emadtoto10
26-08-2009, 03:03 AM
احم .......... احم

اه صح نسيت انا اسمى احمد

وانا بجد سعيد بوجودك معانا هنا يا بشمهندس أحمد وبجد نورت الرابطة وفكرة الكارنيهات دى ممكن تسيبوها عليا انا حاظبط ليكم استايل كارنيه يجنن وكمان مش حاتحتاج غير انك تطبعه وبس والله وانا أخوك عماد داخل اعدادى هندسة وانشاء الله ربنا يوفقنى واروح اولى وبجد نورت الرابطة وياريت لو ما حدش من صحابك يعرف تقول ليه على الرابطة اوكى سلاااااااااااااااااام

abdelrahmanblacktiger10
26-08-2009, 02:44 PM
احم .......... احم

اه صح نسيت انا اسمى احمد

اهلا بيك يا بشمهندس احمد نورت الرابطة

pinkykitty
26-08-2009, 03:12 PM
حقكم عليا يا جماعة انا مش بدخل كتير بس علشان عندي ظروف جامدة والله ;)....بس ايه ده كل ديه حاجات علملتوها في غيابي:d... طبعا بشكر ايمي على مجهودها الاكتر من رااااااائع انا عارفة ان الشكر متأخر بس حقك عليا:blush: ... والف مبروك للبشمهندس محمود على وجودك معانا:022yb4:...وكمان بشكر البشمهندس أحمد على انضمامه لينا :)ونورتوا الرابطة يارب اكون ما نسيتش حد :)

eng_emy
26-08-2009, 03:23 PM
حقكم عليا يا جماعة انا مش بدخل كتير بس علشان عندي ظروف جامدة والله ;)....بس ايه ده كل ديه حاجات علملتوها في غيابي:d... طبعا بشكر ايمي على مجهودها الاكتر من رااااااائع انا عارفة ان الشكر متأخر بس حقك عليا:blush: ... :)

ولا يهمك يا قمر:):)
ان شاء الله تتابعى معانا على طول
وتعدى ظروفك على خير
ولا شكر على واجب يا عثثثثل:av4056bb7jp3:

titto19991
26-08-2009, 04:01 PM
ايه يا شباب انتو حتقضوها شكر و انتخة و لا ايه متضيفو معلومات جديدة و بعدين فيه ايه لو م-بلال استغل نفوذ:028ja7:ه عشان ولاد بلده الحلوين

eng_emy
26-08-2009, 04:16 PM
ايه يا شباب انتو حتقضوها شكر و انتخة و لا ايه متضيفو معلومات جديدة و بعدين فيه ايه لو م-بلال استغل نفوذ:028ja7:ه عشان ولاد بلده الحلوين

جرى ايه يا عم تيتو
متخليك حنين شوية علينا
هههههههههههههههههههه
مش لازم نشكر بعض على مجهود كل واحد

لو عندك سؤال
او اى استفسارعاوز تعرفه عن الكلية او المناهج
قوله واحنا نجاوبك كلنا
ان شاء الله

titto19991
26-08-2009, 04:22 PM
اه نسيت ياريت حد يقولي احنا ممكن نحتاج كورسات برايفت و لا كفاية شغل الكلية؟؟؟؟و يا ريت حد يعيشنا في الاجواء الداخلية يعني كام يوم في الاسبوع و الف شكر .:p

titto19991
26-08-2009, 04:30 PM
[
يا بشمهندسة انا مش قصدي حاجة انا قصدي لو عادينا الرسائل حنلاقي 200 شكر و 10 مفيدة (بهزر طبعا ) لا طبعا حق الي بيتعب الشكر عل اقل اكيييييييييييييييدد:av4056bb7jp3:

eng_emy
26-08-2009, 04:33 PM
اه نسيت ياريت حد يقولي احنا ممكن نحتاج كورسات برايفت و لا كفاية شغل الكلية؟؟؟؟و يا ريت حد يعيشنا في الاجواء الداخلية يعني كام يوم في الاسبوع و الف شكر .:p

ااممممممممممممممممم
متهيالى كفاية شغل الكلية
لان مش حيبقى وقت لينا
اننا نذاكراصلا
هههههههههههههه
اما بالنسبة لباقى سؤالك
فمعلش مش حقدر افيدك
لان لسة داخلة اعدادى
ممكن الباشمهندس بلال
والباشمهندس hargo
يفيدوك
لانهم اكبر مننا وعارفين نظام الكلية

eng_emy
26-08-2009, 04:39 PM
[
يا بشمهندسة انا مش قصدي حاجة انا قصدي لو عادينا الرسائل حنلاقي 200 شكر و 10 مفيدة (بهزر طبعا ) لا طبعا حق الي بيتعب الشكر عل اقل اكيييييييييييييييدد:av4056bb7jp3:

عندك حق
والله يا بشمهندس
كويس انك نبهتنى للحكاية دى
وان شاء الله حنحاول
نكتب اى معلومات تفيدكوا
هنا
ونحاول نرد على الاسئلة

titto19991
26-08-2009, 04:52 PM
عل عموم شكرا يا م-امي (عندا فيكي)

eng_emy
26-08-2009, 05:03 PM
ازيكوا يا جماعة
يارب تكونوا كويسين
بقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى منتدى جميل جدا انا مشتركة فيه
دلوقتى حالا
فيه كل حاجة عن هندسة الاسكندرية
وكل المحاضرات والكتب
ولو مش عارفين تذاكروا حيساعدكم
وكل حاجة عوزينها
عن الكلية حتلاقوها هناك
ان شاء الله
اسمه اهو
(منتدى طلاب كلية هندسة الاسكندرية)
اشتركوا فيه
حلو اوى
حتلاقوه تالت عنوان فى الصفحة اللى حتظهر

titto19991
26-08-2009, 05:09 PM
ايوا فعلا و ده عنوانه

EnG.BeLaL
26-08-2009, 06:22 PM
يا جماعة بلاش كتابة عناوين منتدايات ياريت لو سمحتوا عشان ده ممنوع

EnG.BeLaL
26-08-2009, 06:28 PM
و بعدين فيه ايه لو م-بلال استغل نفوذ:028ja7:ه عشان ولاد بلده الحلوين
اه بس متكونش كوسة و عشان انتوا ولاد بلديوكده انا برضه عشت14 سنة في القاهرة

EnG.BeLaL
26-08-2009, 06:31 PM
هو لو اتزنقت في مادة هتضطر تاخد كورس بس لو شغال اول باول مش هتحتاج لكورسات
و بالنسبة لكام يوم في الاسبوع فده انت وحظك و جدولك

emadtoto10
26-08-2009, 10:00 PM
مشكووووووووووور جدا يا بشمهندس بلال ويارب دايما كده تبقى متابعنا وبوص ومن الاخر كده اللى حايعمل حاجة غلط انا حارميهولك فى اودة الفيران واقفل عليه واديك المفتاح

وماتزعلش علشان البشمهندس تيتو اللى حط رابط وهو ما كنش يعرف نظام المنتدى هنا وخلاص بقى سمحوووووووووه يا أسياد وبقولك تحب أخليه يقدم فدية لى الآلهة

عاشق الشعر
27-08-2009, 02:13 AM
اولا احب اتوجه بالشكر للبشمهندسة كيتى على الترحيب.......:022yb4: ثانيا وده الاهم احب اعرف لو فى حد ناوى يخش نووى لانى فعلا مهوس بالمجال ده ولو حد عنده اى معلومات ياريت يفيدنى :o لانى فعلا معرفش عنه اى حاجة وربنا معنا كلنا فى اعدادى اولا

eng_emy
27-08-2009, 02:49 AM
ان شاء الله
يا بشمهندس محمود
حجيبلك اى حاجة
عن قسم النووية
وهو على فكرة
مستقبله حلواوى
بس برة مصر
مش جواها

eng_emy
27-08-2009, 02:58 AM
اتصبر بدول دلوقتى
عشان قايمة احضر السحووووور
ههههههههههههههههههه

يمنح القسم بعد دراسة أربعة سنوات درجة البكالوريوس في الهندسة النووية والإشعاعية وتغطي المقررات الدراسية قدر كبير في مجال الهندسة الكهربية والميكانيكية بوجه عام والهندسة النووية والإشعاعية على وجه الخصوص وتتركز مجالات الهندسة النووية في التصميم الفيزيائي والحراري للمفاعلات ، اختبار خواص المواد ، أمان المفاعلات ، التحكم الآلي. وفي مرحلة الدراسات العليا يمنح القسم درجة الدبلوم في المحطات النووية ودرجة الدبلوم في الإشعاع والبيئة بعد أربعة فصول دراسية موزعة على عامين. أيضا يمنح القسم درجة الماجستير والدكتوراه في الهندسة النووية والإشعاعية يدرس فيها الطالب خلال سنة تمهيدية ستة مقررات موزعة على فصلين دراسيين يتم اختيارها لتخدم موضوع البحث كمتطلب جزئي لنيل درجة الماجستير والدكتوراه

eng_emy
27-08-2009, 03:53 AM
الهندسة النووية

تختص بإنتاج واستخدام الطاقة النووية واستخدامات الطاقة الإشعاعية والمواد المشعة.
ويصمم معظم المهندسين النوويين محطات القدرة
النووية التي تولد الكهرباء
، ويقومون بتشييدها وتشغيلها.
وهم يتناولون كل مرحلة من مراحل
إنتاج الطاقة النووية:
من معالجة الوقود النووي
إلى التخلص من النفايات المشعة الناتجة عن المفاعلات النووية.
ويعملون أيضاً على تحسين وتطبيق معايير الأمان،
وتطوير أنواع جديدة من نظم الطاقة النووية.
كما يقوم المهندسون النوويون
ببناء وتصميم المحركات النووية
للسفن والغواصات والمركبات الفضائية.
ويطورون الاستخدامات الصناعية
والطبية والعلمية للطاقة الإشعاعية
والمواد المشعّة.
ويتخصص بعض المهندسين النوويين
في تصميم وتشييد مُعجلات الجُسيمات
، تلك الأجهزة التي تستخدم في الدراسات العلمية
للذرة وفي إيجاد عناصر جديدة.
كما يتخصص مهندسون نوويون
آخرون في تطوير الأسلحة النووية
. ويؤدي المهندسون النوويون
أيضاً دوراً في تطوير المصادر المشعّة
والكاشفات ومعدات حجب الإشعاع.
وغالباً ما يتداخل عمل المهندسين النوويين
مع عمل المهندسين الكهربائيين
والبيئيين والميكانيكيين ومهندسي المواد.

eng_emy
27-08-2009, 04:29 AM
http://upload.arabsbook.com/imgcache/59efa4a275hmiKU0a.www.arabsbook.com.gif

الهندسة النووية

الهندسه النووية
هو مجال استخدام الطاقه النووية وتطبيقات النظائر المشعه و الوقايه منها وامان المفاعلات. لهذا يتم دراسة المواد المتعلقة بهذا المجال ومنها : هندسة القوي النووية و اقتصاديات نظم و التحويل بين الطاقة و التكنولوجيا الاشعاعية و نظرية المفاعلات و التحكم بها و تصميم المفاعلات و القياسات النووية و الوقود النووي و هندسة التفجيرات النووية و الفيزياء التطبيقية

والموضوعات التى يهتم بها قسم الهندسة النووية

أساسيات الحسابات في الهندسة النووية

المبادئ الذرية والنووية للمهندسين

أسس الهندسة النووية

الطاقة والبيئة

أساسيات علم الأحياء الإشعاعي

تحليل المفاعل النووي

الانتقال الحراري النووي

المواد النووية

قياسات الإشعاعات النووية

أساسيات الإشعاعات غير المؤينة

الوقاية الإشعاعية

تطبيقات النظائر المشعة

الطرق الحسابية في الهندسة النووية

حركية المفاعل الحراري

تحويل الطاقة النووية

التخطيط لمشاريع الطاقة النووية

السلامة في المفاعل النووي

هندسة وتقنية الاندماج الحراري النووي

تشغيل محطة الطاقة النووية

تصميم المفاعل النووي

أجهزة محطة الطاقة النووية والتحكم فيها

إلكترونيات القياسات النووية

تصميم دروع الإشعاع

تقنية الأجهزة الإشعاعية

الإشعاعات التشخيصية

النشاط الإشعاعي في البيئة

أسس الرنين المغناطيسي والموجات فوق الصوتية في التشخيص

الوقاية الإشعاعية التطبيقية

التصوير الإشعاعي الصناعي

التقنية النووية في الاختبارات غير المتلفة

تقنيات التحليل الإشعاعي

ويمكن القول بأن الهندسة النووية
هي ذلك الفرع من الهندسة الذي يركز على التطبيقات العملية للتفاعلات الذرية بغرض الاستفادة من الطاقة الناتجة عنها في الأغراض السلمية.

ومن الأمثلة على هذه التطبيقات ما يلي:
• انتاج الطاقة الكهربائية بدون تلويث للهواء

• تشخيص ومعالجة بعض الأمراض مثل السرطان

• التحليل الإشعاعي للكشف عن هوية المعادن المسببة لتلوث البيئة

• التصوير بالأشعة للكشف عن مناطق الضعف في اللحام في الجسور الحديدية و الغلايات

• حفظ الأغذية وتعقيم المستلزمات الطبية
• القياسات الجيولوجية للكشف عن آبار النفط
• الكشف عن المتفجرات في المطارات
• استخدام المواد النشطة إشعاعيا في الأبحاث الطبية
• توليد طاقة النظائر المشعة لاستكشاف الفضاء

http://upload.arabsbook.com/imgcache/6MSQkYT.www.arabsbook.com.gif

EnG.BeLaL
27-08-2009, 05:52 AM
كده يا محمود انت معندكش حجة ... الباشمهندسين قاموا بالواجب

EnG.BeLaL
27-08-2009, 05:54 AM
مشكووووووووووور جدا يا بشمهندس بلال ويارب دايما كده تبقى متابعنا وبوص ومن الاخر كده اللى حايعمل حاجة غلط انا حارميهولك فى اودة الفيران واقفل عليه واديك المفتاح

وماتزعلش علشان البشمهندس تيتو اللى حط رابط وهو ما كنش يعرف نظام المنتدى هنا وخلاص بقى سمحوووووووووه يا أسياد وبقولك تحب أخليه يقدم فدية لى الآلهة
الله يخليك يا عماد هش مش محتاجة فران و لا حاجة
بالنسبة للفدية فدي انا عايزها في ايدي :049gc0: اوعى تفهمني غلط عشان اوصلها
طبعا للناس( البشوات الكبار ) اللي فوق عشان يسامحوه

emadtoto10
27-08-2009, 12:36 PM
مشكووووووووووووووووووووووووووور جدا يا بشمهندسة ايمى على الحاجات اللى تجنن دى وانا كمان على فكرة يا بشمهندس بهنساوى زيك كده مهوووووووووس بالقسم النووى وغير كده انا بعشق الفيزياء

emadtoto10
27-08-2009, 03:28 PM
أولا السلام عليكم وانا رجعتلكم تانى يا شباب انا عملت حاجة كده وعاوز اخد رأيكم فيها احنا صمننا كارنيه لى الرابطة علشان نحطها توقيع وتبقى حاجة جديدة يعنى مافيش ولا رابطة عملتها قابلينا اوكى وحايبقى زى شكل التوقيع بتاعى ده

وكمان انا حابعته ليكم فاضى من غير البيانات وكمان انتوا تظبطوا البيانات اللى فيه على الرسام او الباور بوينت اوكى يا بشمهندسين واللى عجبه الموضوع يدينى اوكى وانا حابتعله رابط الصورة فى رسالة خااااااااصة اوكى سلااااااااااام

eng_emy
27-08-2009, 04:23 PM
:dايه الحلاوة دى يا بشمهندس عماد:022yb4:
مشاركتك دى هايلة وجديدة
بجد والله
والكرنيه حلو اوى :d
وشكله جميييييل
شكرا على همتك معانا يا بطل
معلش دايما تعبينك معانا
بس انت قدها
كله فى سبيل كلية الهلوسة:p:p:p
قصدى االهندسة;)
ههههههههههههه

abdelrahmanblacktiger10
27-08-2009, 05:06 PM
ايه الجمال ده

ده كارنيه ولا لوحة فنية

titto19991
27-08-2009, 10:13 PM
مكنتش فاكر ان الحوار صعب اوي كده و عل عموم لا مواخذة يا م-بلال و الكارنيه بتاعك يا عمدة كووول جدا بس ناقص ف حالة التوهان يرجي الاتصال برقم -------- و رقم جلوس الثانوية و عدد مرات الهلوسة في الثانية و بعدين انا مش بخاف من الفران عشان انا انسان شوفت الحكم بقي :slap1qk6: و بعدين في حد رايح الكشف بكرة؟؟؟

titto19991
27-08-2009, 10:47 PM
اه فعلا هل حنحتاج بالطو للكيميا و نظارة ؟؟ انا قررت انى مش حشترى اى حاجة الا بعد اول اسبوع ايه رائيكو يا بشمهندسبن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

titto19991
28-08-2009, 12:01 AM
ايه يا شباب انتو قاطعتوني ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

عاشق الشعر
28-08-2009, 02:37 AM
ايه ياجماعة الرابطة نايمة ليه

عاشق الشعر
28-08-2009, 02:44 AM
ايه يا بشمهندسين فين الجديد اللى عودتنا عليه

emadtoto10
28-08-2009, 02:51 AM
ثوااااااااانى معلش اصلى كلنا مشغلويييييين يا تيتو فى شوية حاجات كده
وانا حاجيبلك الطلبات اللى مطلوبة منك علشان معمل الكيمياء وكده سلااااااااااااااااام

جعلتني مهندسا
28-08-2009, 02:53 AM
طب اسمع النكتة دي بيقلك مرة واحد ندل بيموت فوصى ابنه انه يبقى اندل منه

فالواد لما لقى أبوه بيطلع في الروح سد بقه
علشان مايقولش
أشهدألا اله الا الله محمدا رسول الله

emadtoto10
28-08-2009, 02:55 AM
_قلم رصاص 0.5ملم
(نقوا القلم نضيف مش اى كلام)

2_كراسة سكتش للاسقاط

3_مثلث45

4_لوحة خشب (60*80)

5_3انابيب اختبار وماسك وفوطة صفراء
(شكلنا كدة حنمسح عربيات الدكاترة)

6_مسطرة30سم(مدرجة بالبوصة ايضا)

7_برجل واحد فقط

8_مثلث ارسطو

9_طقم مسطرة منحنيات

10_سيلوتب

11_مثلث 30*60

12_بالطو معمل ابيض

13_اله حاسبة

14_ممحاة نوع جيد
(مش ام ربع جنيه هاتوا واحدة نضيفة)

15_مسطرة حرف tبلاستيك او خشب 80سم

هى دى الادوات اللى حانحتاجها يا شباب وكمان مش لازم كلها مرة واحدة اوكى يا تيتو ويا محمد يا بهنساوى

eng_emy
28-08-2009, 03:06 AM
اه فعلا هل حنحتاج بالطو للكيميا و نظارة ؟؟ انا قررت انى مش حشترى اى حاجة الا بعد اول اسبوع ايه رائيكو يا بشمهندسبن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بص يا بشمهندس تيتو
انا اعرف ان البالطو ضرورى
للورش والمعامل
اما من ناحية النضارة
الله اعلم
اسال البشمهندس بلال

ومن ناحية الادوات
لما اروح الكشف الطبى
حبقى اسال هناك
واشوف حكاية الادوات دى