مشاهدة النسخة كاملة : تجمع طلبة تجارة انتظام "جامعة القاهرة" 2009\2010

الصفحات : [1] 2 3

totti_pop_2008
14-08-2009, 02:38 PM
ازيكوا يا جماعة عاملين ايه ؟ اتمنى تكونوا بخير ...............
فى الموضوع ده ان شاء الله كل اللى داخل تجارة القاهرة(السنادى) انتظام او انتساب يدخل ونتعرف لان انا داخل الكليه وكل صحابى دخلوا كليات تانية وكمان فى اقاليم وحاسس ان مفيش حد معايا اعرفوا ويا ريت كمان يكون الموضوع ده موضع افاده لكل الطلبه اللى داخلين الكليه وكل واحد عندو معلومة يقولوها واللى عايز بردو يسأل عن حاجة بردو يسأل (وما يتكسفش) ...............عايزين نفيد بعض....................!

kh.nofal
14-08-2009, 02:55 PM
lazm el qahera

mahmoud_khedr
14-08-2009, 03:53 PM
انا اسمى محمود احمد دخلت تجارة القاهره وكنت علمى علوم بس انتا معرفتناش بنفسك

totti_pop_2008
14-08-2009, 03:58 PM
lazm el qahera
لا طبعا يا باشا ينفع اى تجارة .....

totti_pop_2008
14-08-2009, 04:18 PM
انا اسمى محمود احمد دخلت تجارة القاهره وكنت علمى علوم بس انتا معرفتناش بنفسك
اهلا بيك يا حوده انا مصطفى وكنت ادبى ودخلت برده تجارة القاهرة (عايزين نبقا صحاب)
هو انت روحت الكليه ؟ ولا لا؟...........!!!!!!

totti_pop_2008
14-08-2009, 04:38 PM
ايه يا اخوانا ...........فين بقية الناس ......................!

mahmoud_khedr
14-08-2009, 11:22 PM
يشرفنى طبعا اننا نبقى اصحاب انا روحت الكليه قدمت يوم الاحد اللى فات

GAMALEWEES
14-08-2009, 11:26 PM
هو لازم تجارة القاهرة مينفعش اى كلية تانية ولا اية

totti_pop_2008
15-08-2009, 11:27 AM
هو لازم تجارة القاهرة مينفعش اى كلية تانية ولا اية
ينفع اى تجارة طبعا يا قمر ..........انتى فى انى جامعة.؟

totti_pop_2008
15-08-2009, 11:30 AM
محدش يعرف يا جماعة اى معلومات عن المواد اللى فى سنة اولى (انا عارف اساميها بس) يا ريت لو حد فى تانية او تالتة او رابعة حتى يقولنا كل ماده بتتكلم عن ايه واى ماده سهلة وانهى صعبة ..:كده يعنى......!

totti_pop_2008
15-08-2009, 11:35 AM
يشرفنى طبعا اننا نبقى اصحاب انا روحت الكليه قدمت يوم الاحد اللى فات
الله يخليك ......\وقدمت نموذج ال 2 جند ولا لسه ..؟

kh.nofal
15-08-2009, 02:45 PM
طيب انا فى جامعة المنصوره
بقالى يومين بروح اقدم اقف فى طابور العيش
وبعدين يقفل
ولسه مقدمتش لحد دلوقتى
فعلا كلية الشعب

totti_pop_2008
15-08-2009, 03:05 PM
طيب انا فى جامعة المنصوره
بقالى يومين بروح اقدم اقف فى طابور العيش
وبعدين يقفل
ولسه مقدمتش لحد دلوقتى
فعلا كلية الشعب
يا عم متقلقش ابقى روح بعد يومين ولا حاجة لسة التقديم مفتوح الحكاية مش حكاية كلية شعب الحكاية هى الشعب نفسة وسوء التنظيم.........................!

Yehemak_Fe_Eh
15-08-2009, 04:40 PM
لو سمحتوا انا عايزة اعرف مصاريف تجارة انجلش فى جامعة القاهرة وجامعة عين شمس كام؟ وبتتدفع مرة واحدة والا على الترمين

ahmedal3mda
15-08-2009, 05:23 PM
ازيكوا يا جماعة عاملين ايه ؟ اتمنى تكونوا بخير ...............
فى الموضوع ده ان شاء الله كل اللى داخل تجارة القاهرة(السنادى) انتظام او انتساب يدخل ونتعرف لان انا داخل الكليه وكل صحابى دخلوا كليات تانية وكمان فى اقاليم وحاسس ان مفيش حد معايا اعرفوا ويا ريت كمان يكون الموضوع ده موضع افاده لكل الطلبه اللى داخلين الكليه وكل واحد عندو معلومة يقولوها واللى عايز بردو يسأل عن حاجة بردو يسأل (وما يتكسفش) ...............عايزين نفيد بعض....................!

الله الله عليك الفكرة دى كنت ناوى اعملها بعد التقديم بس مكنتش فاضى كان ورايا مقابلة فى اعلام
بس اديك عملتها وموضوع جميل وبالتوفيق

معاك احمد العمدة فى تجارة القاهرة

totti_pop_2008
15-08-2009, 05:33 PM
الله الله عليك الفكرة دى كنت ناوى اعملها بعد التقديم بس مكنتش فاضى كان ورايا مقابلة فى اعلام
بس اديك عملتها وموضوع جميل وبالتوفيق

معاك احمد العمدة فى تجارة القاهرة
الله يخليك يا عمده نورت الموضوع(كأنك عملته مفيهاش حاجة)دى تجارة القاهرة نورت يا اهلا.....!

totti_pop_2008
15-08-2009, 05:37 PM
لو سمحتوا انا عايزة اعرف مصاريف تجارة انجلش فى جامعة القاهرة وجامعة عين شمس كام؟ وبتتدفع مرة واحدة والا على الترمين
اتفضلى هنا هتلاقى كل اللى عايزاه عن تجارة انجلش
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=141772

Yehemak_Fe_Eh
15-08-2009, 05:49 PM
لو سمحت انا مش لاقيه معلومات خالص عن تجارة انجلش عين شمس وعايزة اعرف مصاريفها كام؟

totti_pop_2008
15-08-2009, 07:12 PM
اللى فوق ده للقاهرة بس للاسف معرفشى مصاريف تجارة انجلش فى عين شمس

GAMALEWEES
15-08-2009, 07:48 PM
ينفع اى تجارة طبعا يا قمر ..........انتى فى انى جامعة.؟
انا فى جامعة كفر الشيخ لسة داخلة سنة اولى و ان شاء الله تجارة انجلش
و على فكرة انا كمان والله مش معايا اى حد من اصحابى خالص كلهم دخلوا تربية و اداب و انا الطلعت الشاذة الفيهم
يالا ربنا معانا ياريت بجد نبقى اصحاب مع اننا برضة مش فى بلد واحدة للاسف هو محدش خالص فى تجارة كفر الشيخ
دمتم فى رعاية الله

GAMALEWEES
15-08-2009, 07:52 PM
اة صحيح حد هنا عندة فى كليتة انترفيو انجلش ولا لا اصل انا عندى
و كل ما اسال حد يقولى ماسمعناش عنة قبل كدة
اصل انا بصراحة خايفة اوى منة و خايفة تكون الاسئلة صعبة ولا حاجة
ربنا يستر بس ياريت العندة الانترفيو او سمع عنة يقولى
دمتم فى رعاية الله

mahmoud_khedr
16-08-2009, 01:12 AM
الله يخليك ......\وقدمت نموذج ال 2 جند ولا لسه ..؟

اه قدمته فى الكليه انتا لسه مقدمتش ولا ايه دانا دوخت على اما لاقيت النموذج ده بس هو موجود الوقت وسهل تجيبوه من مدينة الطلاب هتروح وتدخل العسكريه هتلاقيه

senurita2010
16-08-2009, 02:09 AM
فكره جميله جدا وجامده
انا رايحه اولى تجارة المنصوره

senurita2010
16-08-2009, 02:11 AM
محدش يعرف هما طالبين ايه ف التقديم
كام صوره والورق المطلوب لانى لسه مرحتش خالص ولا مره

اسلام66
16-08-2009, 06:22 AM
بص يا سنيوريتا هما حيطلبوا منك 1- شهادة النجاح (الثانوية العامة)
2- شهادة ميلاد اصلية
3- 6 صور شخصية
4- صوره من بطاقة الترشيح
وتبقى تصورى بطاقة الترشيح و خديها معاكى وانت رايحه اول يوم فى الدراسة عشان تتدخلى من البوابة
واى خدمات (Semsem)

totti_pop_2008
16-08-2009, 11:30 AM
اه قدمته فى الكليه انتا لسه مقدمتش ولا ايه دانا دوخت على اما لاقيت النموذج ده بس هو موجود الوقت وسهل تجيبوه من مدينة الطلاب هتروح وتدخل العسكريه هتلاقيه
الف شكر يا نجم......!

totti_pop_2008
16-08-2009, 11:33 AM
2- شهادة ميلاد اصلية
3- 6 صور شخصية
4- صوره من بطاقة الترشيح
وتبقى تصورى بطاقة الترشيح و خديها معاكى وانت رايحه اول يوم فى الدراسة عشان تتدخلى من البوابة
واى خدمات (semsem)
زى ما بيقولك كده بالظبط بس متنسيش تصورى شهادة الميلاد نسختين ....

totti_pop_2008
16-08-2009, 11:35 AM
اه انا قدمت بس قالولى مش لازم ال2 جند ممكن اجيبهم فى اى وقت يعنى.......

totti_pop_2008
16-08-2009, 11:42 AM
انا فى جامعة كفر الشيخ لسة داخلة سنة اولى و ان شاء الله تجارة انجلش
و على فكرة انا كمان والله مش معايا اى حد من اصحابى خالص كلهم دخلوا تربية و اداب و انا الطلعت الشاذة الفيهم
يالا ربنا معانا ياريت بجد نبقى اصحاب مع اننا برضة مش فى بلد واحدة للاسف هو محدش خالص فى تجارة كفر الشيخ
دمتم فى رعاية الله
يا بخت تجارة كفر الشيخ بيكى وانا يشرفنى صداقتك فى المنتدى ومش لازم نبقى فى كلية واحده يعنى.... يلا ربنا يوفقك..

totti_pop_2008
16-08-2009, 11:45 AM
فكره جميله جدا وجامده
انا رايحه اولى تجارة المنصوره
ميرسى سنيوريتا

mahmoud_khedr
16-08-2009, 11:56 AM
اه انا قدمت بس قالولى مش لازم ال2 جند ممكن اجيبهم فى اى وقت يعنى.......

بالتوفيق ان شاء الله لازم نبقى اصحاب

totti_pop_2008
16-08-2009, 12:07 PM
بالتوفيق ان شاء الله لازم نبقى اصحاب
طبعا لازم .......بالتوفيق لينا كلنا......

أنين المذنبين
16-08-2009, 05:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله انا كريم من الجيزة ايضا تجارة القاهرة اريد التعرف معكم انا تجارة مميزة (ان شاء الله )0 اولا ليه كذا تعليق الاول احنا عايزين نخلى هذا الموضوع لطلبة تجارة القاهرة فقط لعدة اسباب المواد اظن فيها اختلاف وانى احنا لكل جامعة كلية تجارة يعملوا الطلبة موضوع زى ده يعنى مثلا (هذا قسم خاص بطلبة تجارة المنصورة ) حيث نظام كل كلية يختلف ثانيا فى هذا الموضوع احنا مش عايزين مجرد تعارف فقط لالالا احنا عاوزين نشترك مثلا وحد مثلا فى سنةة تالتىة ولا حاجة يوضح لنا اساسيات المحاسبة والمواد وكدة يعنى بس فى الاخر انا بشكر صاحب هذا الموضوع على ما قدمه وجزاه الله خيراا وجزى المشرفين واخص بالذكر (فامبير) خيرا فهذا الطالب ارسله اله الينا فنفعنا به والله فعلا والسلام عليكم

totti_pop_2008
16-08-2009, 10:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله انا كريم من الجيزة ايضا تجارة القاهرة اريد التعرف معكم انا تجارة مميزة (ان شاء الله )0 اولا ليه كذا تعليق الاول احنا عايزين نخلى هذا الموضوع لطلبة تجارة القاهرة فقط لعدة اسباب المواد اظن فيها اختلاف وانى احنا لكل جامعة كلية تجارة يعملوا الطلبة موضوع زى ده يعنى مثلا (هذا قسم خاص بطلبة تجارة المنصورة ) حيث نظام كل كلية يختلف ثانيا فى هذا الموضوع احنا مش عايزين مجرد تعارف فقط لالالا احنا عاوزين نشترك مثلا وحد مثلا فى سنةة تالتىة ولا حاجة يوضح لنا اساسيات المحاسبة والمواد وكدة يعنى بس فى الاخر انا بشكر صاحب هذا الموضوع على ما قدمه وجزاه الله خيراا وجزى المشرفين واخص بالذكر (فامبير) خيرا فهذا الطالب ارسله اله الينا فنفعنا به والله فعلا والسلام عليكماهلا بيك يا كريم واحنا خلاص بقينا صحاب \ انا فعلا عامله لتجارة القاهرة بس لما حد يقولى مثلا مينفعش المنصورة ميصحش اقوله لا مش معانا والمفروض زى ما انتا بتقول صح كل تجارة تعمل موضوع \ انتا كده جبت المفيد اصلا انا عامل الموضوع ده للتعارف ومعاه الاستفادة من الطلبة اللى فى الفرق الاعلى يعرفونا بعض اساسيات المواد زى المحاسبة زى ما انتا بتقول كده \ واخيرا بشكر معاك برضه فامبير لان الراجل ده بيتعب بجد و مبيبخلش على حد بمعلومة هو عارفها وبيعمل كل ده بدون مقابل \ وشكرا على المشاركة الجميلة منك دى يا كيمو.................

senurita2010
17-08-2009, 12:15 AM
2- شهادة ميلاد اصلية
3- 6 صور شخصية
4- صوره من بطاقة الترشيح
واى خدمات (semsem)
ميرسى كتيييييييييييير ليك يااسلام
جزاك الله خيرا

GAMALEWEES
17-08-2009, 12:25 AM
اهلا بيك يا كريم واحنا خلاص بقينا صحاب \ انا فعلا عامله لتجارة القاهرة بس لما حد يقولى مثلا مينفعش المنصورة ميصحش اقوله لا مش معانا والمفروض زى ما انتا بتقول صح كل تجارة تعمل موضوع \ انتا كده جبت المفيد اصلا انا عامل الموضوع ده للتعارف ومعاه الاستفادة من الطلبة اللى فى الفرق الاعلى يعرفونا بعض اساسيات المواد زى المحاسبة زى ما انتا بتقول كده \ واخيرا بشكر معاك برضه فامبير لان الراجل ده بيتعب بجد و مبيبخلش على حد بمعلومةهو عارفها وبيعمل كل ده بدون مقابل \ وشكرا على المشاركة الجميلة منك دى يا كيمو.................

يعنى اية يا مصطفى قصدك بلاش ندخل التوبيك بتاعك تانى لو انت عايز كدة قول و احنا والله المش فى تجارة القاهرة مش هيدخل التوبيك تانى
بس كل الحكاية احنا لما دخلنا او احسن انا هتكلم عن نفسى بس انا لما دخلت كان قصدى التعارف و الاستفادة منكم مع انى انجلش و انتم عربى بس عادى انا كنت حاسة انى بجد مفيش حد معايا و كنت حاسة انى لوحدى فى تجارة كفر الشيخ لان المشهور تجارة القاهرة و عين شمس و المنصورة و بنها بس لكن بقيت المحافظات بيبقى قليل اوى او مش بتبقى مشهورة اوى عند الناس فبتالى مينفعش اعمل موضوع خاص بتجارة كفر الشيخ لانى مش هلاقى حد بيدخلة لان مفيش حد خالص على المنتدى تجارة كفر الشيخ و خاصة انجلش
بس على العموم لو هيريحكوا ان احنا نخرج من التوبيك احنا مش هنزعل خالص
و بالتوفيق ان شاء الله
دمتم فى رعاية الله

Mr-Esso
17-08-2009, 04:48 AM
سلااااااااام عليكم ازيكم ياجماعه وبجد فكرة جامده جدا جدا انا اسمى اسلام دخلت تجارة القاهرة انتساب ;) وكنت علمى رياضه بس كنت عاوز اعرف حاجه منكم يعى هو الفرق ايه بين انتساب وانتظام غير الفلوس يعنى لانى بجد مش عارف
نفسى حد يفيدنى ويتفضل يقولى

totti_pop_2008
17-08-2009, 11:55 AM
يعنى اية يا مصطفى قصدك بلاش ندخل التوبيك بتاعك تانى لو انت عايز كدة قول و احنا والله المش فى تجارة القاهرة مش هيدخل التوبيك تانى
بس كل الحكاية احنا لما دخلنا او احسن انا هتكلم عن نفسى بس انا لما دخلت كان قصدى التعارف و الاستفادة منكم مع انى انجلش و انتم عربى بس عادى انا كنت حاسة انى بجد مفيش حد معايا و كنت حاسة انى لوحدى فى تجارة كفر الشيخ لان المشهور تجارة القاهرة و عين شمس و المنصورة و بنها بس لكن بقيت المحافظات بيبقى قليل اوى او مش بتبقى مشهورة اوى عند الناس فبتالى مينفعش اعمل موضوع خاص بتجارة كفر الشيخ لانى مش هلاقى حد بيدخلة لان مفيش حد خالص على المنتدى تجارة كفر الشيخ و خاصة انجلش
بس على العموم لو هيريحكوا ان احنا نخرج من التوبيك احنا مش هنزعل خالص
و بالتوفيق ان شاء الله
دمتم فى رعاية الله
وهو انا اقدر اقول كده يا قمر تقدرى تخشى فى اى وقت وتقولى اللى انتى عايزاه:pكأن الموضوع موضوعك خلاص متزعليش..................

totti_pop_2008
17-08-2009, 12:05 PM
سلااااااااام عليكم ازيكم ياجماعه وبجد فكرة جامده جدا جدا انا اسمى اسلام دخلت تجارة القاهرة انتساب ;) وكنت علمى رياضه بس كنت عاوز اعرف حاجه منكم يعى هو الفرق ايه بين انتساب وانتظام غير الفلوس يعنى لانى بجد مش عارف
يا اهلا بيك يا اسلام الفرق بين اننتظام وانتساب حاجتين بس
1\مصاريف انتظام اقل من مصاريف انتساب.
2\انتظام ليهم سكاشن (غير المحاضرات)لكن انتساب مالهومش.
وتقدر يا برنس تحول من انتساب لانتظام فى اى سنة لو جبت تقدير (جيد مثلا) ....بالتوفيق يا نجم.........................

GAMALEWEES
17-08-2009, 09:48 PM
وهو انا اقدر اقول كده يا قمر تقدرى تخشى فى اى وقت وتقولى اللى انتى عايزاه:pكأن الموضوع موضوعك خلاص متزعليش..................
والله انا مزعلتش خالص انا مش بزعل من اخويا ولا اية
و بعدين الموضوع ميستهلش دة كلة دى مجرد اختلاف فى وجهات النظر و اختلاف الراى لايفسد للود قضية
شكرا خالص ليك يامصطفى و على فكرة انا كنت غصب عنك هخش:d
و بعدين اية حكاية قمر دى كل شوية انا اسمى سهام يا عم مصطفى

totti_pop_2008
17-08-2009, 10:01 PM
والله انا مزعلتش خالص انا مش بزعل من اخويا ولا اية
و بعدين الموضوع ميستهلش دة كلة دى مجرد اختلاف فى وجهات النظر و اختلاف الراى لايفسد للود قضية
شكرا خالص ليك يامصطفى و على فكرة انا كنت غصب عنك هخش:d
و بعدين اية حكاية قمر دى كل شوية انا اسمى سهام يا عم مصطفى
مااااشى يا سهام (بس حلوة كنتى هتخشى غصب عنى دى) :p
وكمان ماله القمر هو وحش ...

mahmoud_khedr
18-08-2009, 01:02 AM

وعليكم السلام ورحمة الله
مفيش فرق بين انتظام وانتساب الا فى المصاريف وان انتظام ليه سكاشن وانتساب ملهوش وكمان انتا لو شديت حيلك فى اولى وجبت جيد هيحولوك انتظام عادى ومفيش اى فرق تانى

Mr-Esso
18-08-2009, 02:32 AM
طيب وبالنسبه لايام الحضور يعنى معلش ياجماعه بجد اا بتاقل عليكم بس والله انا معرفش النظام بتاع الحضور ده ايه يعنى انا هاحضر كم يوم فى الاسبوع

carpon
18-08-2009, 11:02 AM
موضوع جميل يا توتي
انا احمد تجارة انجلش عين شمس
انا ليا سؤال
انا سمعت حاجة من واحد في كلية تجارة ان الي دخل انتساب موجة ليه قسم انجلش
او الي كان انتساب و جاب تقدير و حول انتظام ممكن يعيد سنة اولي و يخش تجارة انجلش
يا تري صح الكلام دة

totti_pop_2008
18-08-2009, 11:51 AM
طيب وبالنسبه لايام الحضور يعنى معلش ياجماعه بجد اا بتاقل عليكم بس والله انا معرفش النظام بتاع الحضور ده ايه يعنى انا هاحضر كم يوم فى الاسبوع
تقدر تحضر كل يوم كل المحاضرات(ما عدا ايام الاجازات طبعا)..............

totti_pop_2008
18-08-2009, 11:56 AM
موضوع جميل يا توتي
انا احمد تجارة انجلش عين شمس
انا ليا سؤال
انا سمعت حاجة من واحد في كلية تجارة ان الي دخل انتساب موجة ليه قسم انجلش
او الي كان انتساب و جاب تقدير و حول انتظام ممكن يعيد سنة اولي و يخش تجارة انجلش
يا تري صح الكلام دة
بص يا احمد مفيش انجلش لتجارة انتساب فى اى جامعة نهائيا.....واللى كان انتساب وجاب تقدير (زى جيد مثلا) يقدر يحول انتظام بس عربى برضه لان قسم الانجلش لا يقبل التحويلات.........
..............(اخوك مصطفى)..

totti_pop_2008
19-08-2009, 10:14 AM
محدش يعرف يا جماعة اى معلومات عن المواد اللى فى سنة اولى (انا عارف اساميها بس) يا ريت لو حد فى تانية او تالتة او رابعة حتى يقولنا كل ماده بتتكلم عن ايه واى ماده سهلة وانهى صعبة ..كده يعنى......?!

mahmoud_khedr
19-08-2009, 11:16 AM
محدش يعرف يا جماعة اى معلومات عن المواد اللى فى سنة اولى (انا عارف اساميها بس) يا ريت لو حد فى تانية او تالتة او رابعة حتى يقولنا كل ماده بتتكلم عن ايه واى ماده سهلة وانهى صعبة ..كده يعنى......?!

واللهى انا كمان زيك بالضبط معرفش اي حاجه عن المواد الا اساميها ولا اعرف سهله ولا صعبه ياريت حد يعرفنا الدنيا ماشيه ازاى والمواد دى ايه نظامها سهله ولا صعبه وبتتكلم عن ايه وكده يعنى

GAMALEWEES
19-08-2009, 11:57 AM
الاعرفة ان فى مادة اسمها ببلك ادمرستريشن دى مادة صعبة اوى و عايزة مذاكرة جامدة من اول السنة

totti_pop_2008
19-08-2009, 12:00 PM
الاعرفة ان فى مادة اسمها ببلك ادمرستريشن دى مادة صعبة اوى و عايزة مذاكرة جامدة من اول السنة
ده فى انجلش بس .....صح يا سهام؟(متعرفيش حاجة عن عربى):slap1qk6:

GAMALEWEES
19-08-2009, 12:18 PM
بص يا مصطفى الاعرفة ان مواد الانجلش بتبقى زى مواد العربى بالظبط مع اختلاف اللغة يعنى دى بالانجلش و دى بالعربى
و بعدين متهيالى ادارة الاعمال صعبة شوية

totti_pop_2008
19-08-2009, 01:40 PM
ربنا معانا خدوا الرابط ده ممكن يفيدكوا (فيه معلومات كتير عن تجارة القاهرة واسامى المواد والتقديرات وكده!........)
http://www.alltalaba.com/board/index.php?showtopic=117822

GAMALEWEES
19-08-2009, 03:03 PM
الهيقدر يفيدك فى الموضوع دة فامبير لما يرجع من السفر لانة فى تجارة عربى القاهرة
اصبر شوية ماتستعجلش
بس انت بقى متعرفش المواد الصعبة فى تجارة انجلش و كام مادة عربى بنخدها فى السنة كلها
و المواد بتختلف من سنة لسنة ولا لا

totti_pop_2008
19-08-2009, 03:09 PM
الهيقدر يفيدك فى الموضوع دة فامبير لما يرجع من السفر لانة فى تجارة عربى القاهرة
اصبر شوية ماتستعجلش
بس انت بقى متعرفش المواد الصعبة فى تجارة انجلش و كام مادة عربى بنخدها فى السنة كلها
و المواد بتختلف من سنة لسنة ولا لا
اذا كان بقولك مش عارف اللى ان هاخده(العربى) هاعرف الانجلش :d عموما خدى الرابطين دول اكيد هيفيدوكى....

GAMALEWEES
19-08-2009, 03:18 PM
اولا الف شكر يا مصطفى
ثانيا انا مفهمتش اى حاجة من اللينكات الانت جايبها مفيهاش حاجة تفدنى خالص
بس برضة شكرا على مجهودك و انا هسالك على المواد الصعبة فى تجارة عربى لان ابن عمتى خريج تجارة عربى و هرد عليك فى اقرب فرصة ان شاء الله
دمتم فى رعاية الله

عطر الجنه
19-08-2009, 03:37 PM
موضوع جامد علي فكره انا مروة رايحه اوله تجاره انجلش القاهره لو اتقبلت متقبلتش هبقي عربي ربنا يسهل واتشرفت بيكوا

أنين المذنبين
19-08-2009, 04:51 PM
السلام عليكم كيف احوالك جميعا؟؟ظ اسأل الله ان تكونوا فى خير ونعم لو سمحت انا كنت جايب فى الثانوية 90.4 فانا اما قدمت فى تجارة القاهرة قدمت فى مميزة فهل ممكن اقبل ولالالا اجو الافادة

mahmoud_khedr
19-08-2009, 05:07 PM
ربنا معانا خدوا الرابط ده ممكن يفيدكوا (فيه معلومات كتير عن تجارة القاهرة واسامى المواد والتقديرات وكده!........)
http://www.alltalaba.com/board/index.php?showtopic=117822

ايوه كده هو ده الشغل التمام

Yehemak_Fe_Eh
19-08-2009, 06:18 PM
السلام عليكم كيف احوالك جميعا؟؟ظ اسأل الله ان تكونوا فى خير ونعم لو سمحت انا كنت جايب فى الثانوية 90.4 فانا اما قدمت فى تجارة القاهرة قدمت فى مميزة فهل ممكن اقبل ولالالا اجو الافادة
هيا ايه المميزة دى؟

totti_pop_2008
19-08-2009, 06:31 PM
موضوع جامد علي فكره انا مروة رايحه اوله تجاره انجلش القاهره لو اتقبلت متقبلتش هبقي عربي ربنا يسهل واتشرفت بيكوا
يا اهلا بيكى يا مروة دى تجارة القاهرة نورت وان شاء الله تقبلى فى المميزة..........

totti_pop_2008
19-08-2009, 06:50 PM
ايوه كده هو ده الشغل التمام
اى خدمة يا برنس ........يلا ورينا همتك انت بقى.........

totti_pop_2008
19-08-2009, 06:51 PM
والله يا برنس انا معرفش حاجة عن المجموعة المميزة ديه بس هحاول اجيبلك معلومات عنها ان شاء الله

totti_pop_2008
19-08-2009, 06:55 PM
اولا الف شكر يا مصطفى
ثانيا انا مفهمتش اى حاجة من اللينكات الانت جايبها مفيهاش حاجة تفدنى خالص
بس برضة شكرا على مجهودك و انا هسالك على المواد الصعبة فى تجارة عربى لان ابن عمتى خريج تجارة عربى و هرد عليك فى اقرب فرصة ان شاء الله
دمتم فى رعاية الله
اولا \العفو( انا معملتش حاجة)
ثانيا\انا مستنيكى اهه(لو مش هتعبك يعنى)

GAMALEWEES
20-08-2009, 03:28 AM
اولا \العفو( انا معملتش حاجة)
ثانيا\انا مستنيكى اهه(لو مش هتعبك يعنى)

لا طبعا يامصطفى مفيش تعب ولا حاجة
انا ان شاء الله هسالك و اول ماعرف هقولك على طول

kh.nofal
20-08-2009, 05:07 PM
طيب انا لسه مقدم انهرده وبعد مشقه
فى طوابير تجارة المنصوره
لكن مخدوش استمارة 2جند
هل كده يبقى الورق ناقص؟
ولازم اروح تانى

totti_pop_2008
20-08-2009, 05:18 PM
طيب انا لسه مقدم انهرده وبعد مشقه
فى طوابير تجارة المنصوره
لكن مخدوش استمارة 2جند
هل كده يبقى الورق ناقص؟
ولازم اروح تانى
مش ناقص ولا حاجة ال2 جند ممكن تجيبهم فى اى وقت مانا لما قدمت برضه (فى تجارة القاهرة) قالولى مش مهمة اوى يعنى....وممكن اجيبها فى اى وقت تانى.........!

totti_pop_2008
21-08-2009, 04:54 PM
ايه؟....................... محدش معانا من تانية او تالتة يقولنا على المواد..........؟

vampire1188
22-08-2009, 02:33 AM
ايه؟....................... محدش معانا من تانية او تالتة يقولنا على المواد..........؟

احم احم .. ايه يا عم توتي .. بالراحة ياعم شوية صوتك عالي جابني من المصيف على ملى وشي

بص يا سيدي .. انتا في القاهرة عندك 5 مواد ترم اول و 5 مواد ترم تاني

مواد الترم الاول (عربي) ..

مبادئ محاسبة مالية ، مبادئ تنظيم وادارة ، سلوك انسانى ، رياضة بحتة ، موارد بشرية

مواد الترم الاول (انجليش)

finincial accounting - Managment - OB - Math - Economic resources

vampire1188
22-08-2009, 02:56 AM
هيا ايه المميزة دى؟

المميزة دي عبارة عن مجموعة من ضمن مجموعات كلية التجارة في جامعة القاهرة

جامعة القاهرة بيتم تقسيمها عموما لحوالي 7 مجموعات

منهم 4 مجموعات انتظام .. و 3 مجموعات انتساب

والتقسيم بيبقي طبقاً للترتيب الابجدى

انتظام فيها مجموعة أ - مجموعة ب - مجموعة ج - مجموعة د

اما انتساب .. فيها مجموعة هـ - مجموعة و - مجموعة د

وكل مجموعة ليها ترتيب ابجدي معين

ظهر اختراع جديد من 3 سنين بالظبط .. اسمه المجموعة المميزة ..

ودي اول ما اخترعوها كانت لبتوع سنة تالته ورابعة

وكان شرط الالتحاق بيها ان الطالب يحصل على تقدير جيد جدا

السنة اللي قبل اللي فاتت بقى تم اختراع المجموعة المميزة دي

وبقت متاحة لطلبة سنة اولى المستجدين

وبقى شرط دخولها انك تكون جايب مجموع عالى .. والمجموع العالى غالبا طبعا بيبقي في التسعينات

وبشكل عام .. الالتحاق بالمجموعة المميزة دا اختيارى وليس اجبارى

يعني ممكن اكون انا جايب مجموع كبير ومش عايز اخشها ..

وممكن في سنة تانية او تالته اجيب تقدير جيد جدا ومابقاش عايز اخشها برده

عشان كدا الالتحاق بيها بيبقي من خلال استمارة بيتم ملئ بيناتها في شئون الطلبة

والمجموعة المميزة دي حاجة اسبيشيال يعني ..

دراستهم بتبقي في مبنى تجارة انجليش .. عددهم قليل (حوالي 50 طالب بس) .. ليهم سكاشن

بس قرفها بقي في الحضور والغياب .. والميد تيرم ..

من الاخر المجموعة المميزة ليها نفس صلاحيات طلاب تجارة انجليش .. ولكن باختلاف بسيط اوي ..

وهوا ان المجموعة المميزة مش بيدرسوا بالانجليش ولكن بيدرسوا بالعربي

لكن المواد واسلوب الشرح واماكن الشرح والدكاترة وتوزيع الدرجات والامتحانات بنفس نظام تجارة انجليش

vampire1188
22-08-2009, 03:00 AM
بص يا مصطفى الاعرفة ان مواد الانجلش بتبقى زى مواد العربى بالظبط مع اختلاف اللغة يعنى دى بالانجلش و دى بالعربى

الكلام دا في المواد النظري .. بتبقي هيا هيا عربي زي انجليش ..

وبتوع انجليش كمان بياخدوا كميات اقل من عربي

اما المحاسبة فابالنسبة لمبادئها بتبقي هيا هيا عربي زي انجليش ..

لكن فيه بعض الطرق بتختلف مابين عربي وانجليش .. لإن انجليش بيدرسوها على الطريقة الامريكية ..

لكن عربي بيدروسها بطريقة تقليدية ..

والسر في دا يرجع لان الكتب بتاعة انجليش بتبقي مستوردة والمناهج جايه من بره

totti_pop_2008
22-08-2009, 12:23 PM
احم احم .. ايه يا عم توتي .. بالراحة ياعم شوية صوتك عالي جابني من المصيف على ملى وشي

بص يا سيدي .. انتا في القاهرة عندك 5 مواد ترم اول و 5 مواد ترم تاني

مواد الترم الاول (عربي) ..

مبادئ محاسبة مالية ، مبادئ تنظيم وادارة ، سلوك انسانى ، رياضة بحتة ، موارد بشرية

مواد الترم الاول (انجليش)

finincial accounting - managment - ob - math - economic resources
اخيرا رجعت يا عم فامبير دا الناس كلها كانت بتقول فين فامبير ؟ ..فين فامبير.؟ عموما الف شكرا على المعلومات الجميلة الى انتا موضحها دى وكل سنة وانت طيب بمناسبة شهر رمضان الكريم(بصوت واطى اهه عشان مزعجكش تانى:))

vampire1188
23-08-2009, 12:03 AM
وكل سنة وانت طيب بمناسبة شهر رمضان الكريم(بصوت واطى اهه عشان مزعجكش تانى:))

وانتا طيب يا معلم .. ورمضان كريم عليك وعلينا وعلى الكل ان شاء الله

Magician Boy
23-08-2009, 12:37 PM
انا اسمى ماجد
معاكم ان شاء الله السنة الجاية اولى تجارة انتساب القاهرة و اتشرفت بمعرفتكم

totti_pop_2008
23-08-2009, 02:16 PM
انا اسمى ماجد
معاكم ان شاء الله السنة الجاية اولى تجارة انتساب القاهرة و اتشرفت بمعرفتكم
يا اهلا بيك يا ماجد دى الجامعة كلها نورت يا اهلا يا اهلا(عايز تعرف اى حاجة عن الكلية أسال)وما تتكسفش........:p

invent_yas2020
24-08-2009, 07:52 AM
يااااااااااااااااه جميل اوى ان نتجمع (انا محمو دالمخترع اولى تجارة القاهرة)

totti_pop_2008
24-08-2009, 12:30 PM
يااااااااااااااااه جميل اوى ان نتجمع (انا محمو دالمخترع اولى تجارة القاهرة)
يا اهلا بيك يا حوده نورتنا والله يا اهلا ..يا اهلا.....

omax3s2008
28-08-2009, 03:11 PM
اهلا بالكل انا عمر شرف انا تجاره القاهره انا عايز اتعرف علي حبة صحاب جدعان

الاميرمحمد
29-08-2009, 12:27 AM
وزارة التعليم العالي
مكتب تنسـيق القبـول
بالجامعـات والمعاهــد
بطاقة الترشيح للقبول عام 2009م
الطالب : محمد رمضان عبد النعيم محموديتـشـرف مكــتب التنســيق بإخطــــاركـم بأنه قد تم ترشيحكم
الكلية / المعهد:طب القاهرة

الاميرمحمد
29-08-2009, 12:28 AM
وزارة التعليم العالي

مكتب تنسـيق القبـول

بالجامعـات والمعاهــد

الطالب : محمد رمضان عبد النعيم محموديتـشـرف مكــتب التنســيق بإخطــــاركـم بأنه قد تم ترشيحكم

الكلية / المعهد:طب القاهرة
اسف
وزارة التعليم العالي

مكتب تنسـيق القبـول

بالجامعـات والمعاهــد

الكلية / المعهد:تجاره انتساب موجه قاهره

totti_pop_2008
29-08-2009, 12:42 AM
[quote=omax3s2008;1541823]اهلا بالكل انا عمر شرف انا تجاره القاهره انا عايز اتعرف علي حبة صحاب جدعان
يا اهلا بيك يا نجم نورت الموضوع وكلنا صحاب طبعا...........

mina_totti65
29-08-2009, 02:08 AM
معاكم مينا داخل القاهرة انتساب وان شاء الله نكون شلة ونكون مع بعض

totti_pop_2008
29-08-2009, 02:30 PM
يا اهلا يا مينا................ عايز تسأل عن حاجة أساأل (وما تتكسفش) كلنا اخوات مش صحاب بس...........

ميراج
29-08-2009, 03:25 PM
انا كمان معاكوا تجاره انتساب قاهره
ياريت يا جماعه تعرفونى ايه المجموعات المميزه ديه
وهيه بتيقا لانتظام بس ولا انتساب كمان

mina_totti65
29-08-2009, 09:36 PM
ربنا يخليك يا totti
انا اتشرف انى اكون صاحبك بس هى الرياضة اللى فيها صعبة ولا ايه لانى قلقان من الحكاية دى بس مبسوط ان مستقبلها كويس

وكل سنه و انت طيب

totti_pop_2008
29-08-2009, 09:44 PM
ربنا يخليك يا totti
انا اتشرف انى اكون صاحبك بس هى الرياضة اللى فيها صعبة ولا ايه لانى قلقان من الحكاية دى بس مبسوط ان مستقبلها كويس

وكل سنه و انت طيب
بص يا برنس............... احنا عندنا السنادى 10 مواد هما \الفصل الدراسي الاول

الاداره والتخطيط

المحاسبه الماليه

الموارد

السلوكيه

رياضه للتجاريين

http://up.5-vip.com/get-7-2009-uyvwxhhv.gif (http://up.5-vip.com/)

الفصل الدراسي الثاني

المحاسبه الماليه E

محاسبه شركات الاشخاص

الاداره E

القانون

الاقتصاد
واسمع ان المحاسبة المالية هى بس اللى صعبة لكن مفيش حاجة صعبة ان شاء الله على اللى بيزاكر........
اخوك مصطفى

totti_pop_2008
29-08-2009, 09:53 PM
انا كمان معاكوا تجاره انتساب قاهره
ياريت يا جماعه تعرفونى ايه المجموعات المميزه ديه
وهيه بتيقا لانتظام بس ولا انتساب كمان

يا اهلا بيكى يا ميراج انا بصراحة ماعرفش حاجة عن المجموعة المميزة بس فى حد قبل كده سأل فامبير عنها وقاله
المميزة دي عبارة عن مجموعة من ضمن مجموعات كلية التجارة في جامعة القاهرة

جامعة القاهرة بيتم تقسيمها عموما لحوالي 7 مجموعات

منهم 4 مجموعات انتظام .. و 3 مجموعات انتساب

والتقسيم بيبقي طبقاً للترتيب الابجدى

انتظام فيها مجموعة أ - مجموعة ب - مجموعة ج - مجموعة د

اما انتساب .. فيها مجموعة هـ - مجموعة و - مجموعة د

وكل مجموعة ليها ترتيب ابجدي معين

وبقى شرط دخولها انك تكون جايب مجموع عالى .. والمجموع العالى غالبا طبعا بيبقي في التسعينات

دراستهم بتبقي في مبنى تجارة انجليش .. عددهم قليل (حوالي 50 طالب بس) .. ليهم سكاشن

من الاخر المجموعة المميزة ليها نفس صلاحيات طلاب تجارة انجليش .. ولكن باختلاف بسيط اوي ..

لكن المواد واسلوب الشرح واماكن الشرح والدكاترة وتوزيع الدرجات والامتحانات بنفس نظام تجارة انجليش (دا كلام فامبير(المشرف) مش كلامى).............

mina_totti65
30-08-2009, 09:34 AM
بص يا برنس............... احنا عندنا السنادى 10 مواد هما \الفصل الدراسي الاول

الاداره والتخطيط

المحاسبه الماليه

الموارد

السلوكيه

رياضه للتجاريين

http://up.5-vip.com/get-7-2009-uyvwxhhv.gif (http://up.5-vip.com/)

الفصل الدراسي الثاني

المحاسبه الماليه E

محاسبه شركات الاشخاص

الاداره E

القانون

الاقتصاد
واسمع ان المحاسبة المالية هى بس اللى صعبة لكن مفيش حاجة صعبة ان شاء الله على اللى بيزاكر........
اخوك مصطفى

ميرسى يا مصطفى ربنا يخليك يامان ويارب نكون مع بعض ان شاء الله:blush:

totti_pop_2008
30-08-2009, 01:52 PM
ميرسى يا مصطفى ربنا يخليك يامان ويارب نكون مع بعض ان شاء الله:blush:
العفو يا غالى.....

totti_pop_2008
01-09-2009, 07:22 PM
محدش يا جماعة يعرف نتيجة التنسيق الداخلى للقاهرة امتى.؟

vampire1188
01-09-2009, 09:21 PM
محدش يا جماعة يعرف نتيجة التنسيق الداخلى للقاهرة امتى

لو قصدك على تجارة انجليش فهيا هاتظهر رسمي بكرة ان شاء الله (الاربعاء 2/9)

روان 2010
02-09-2009, 12:03 AM
انا لسه داخله تجاره القاهره ونا جايبه المجموع التراكمي 433 ان شاء الله اقبل انا اصلا مكنش في بالي تجاره خالص لان اخواتي في كليات القمه القمه يعني وانا جايبه مجموع عالي بس مدخلتش الكليه اللي كان نفسي فيها بس الحمد لله دا نصيبي لكن كويس ان الكليه اللي نفسي قيها بره الحرم الجامعي كليه فنون تطبيقيه انا مجموعي جاب جميله بس انا كنت عايزه تطبيقيه ومش هندسه ولا حاجه لان اخويا مقروف منها ولا اي كيه غير تطبيقيه معلش انا طولت عليكوا لكن انا عاوزه اشكركم علي المجهود الجامد دا والله كويس ان في ناس كويسه وعلي العموم اتا عاوزه اقول هي كليه كويسه لو انجلش لكن العاديه الناس بيبصولولي بصه فظيعه اه والله وكمان عشان اخواتي بس هو فعلا لازم اكلم اولاد انا مش عايزه لاني عمري ما هكلم اولاد ولا عمري كلمتهم وانا ان شاء الله هعتمد علي ربنا وعلي ان شاء الله ولا احتاج لولد كما كان الناس بيقولولي

vampire1188
02-09-2009, 12:28 AM
وعلي العموم اتا عاوزه اقول هي كليه كويسه لو انجلش لكن العاديه الناس بيبصولولي بصه فظيعه

انا عن نفسي شايف ان تجارة عربي احسن من تجارة انجليش .. لسببين

1- لغة الدراسة ذات نفسها بتفرق في حكاية الفهم ..

عمرك ماتقنعيني وتقوليلي ان فهمك بالانجليش يبقي زي فهمك بالعربي

2- تجارة انجليش مناهجهم اقل من تجارة عربي (خاصة في المواد النظري) ..

الكتاب تلاقيه كله على بعضه 10 شباتر مثلا .. ماياخدوش منه الا 4 شباتر

لكن في عربي .. احنا كان عندنا مادة اسمها انتاج والله العظيم الكتاب كان 16 شابتر ..

ماتلغاش منه الا شابتر واحد .. يعني كان مقرر علينا 15 شابتر .. يبقي عربي ولا انجليش ؟!

لكن في ذات الوقت انجليش ليها مميزات عن عربي برده في حاجتين

1- عدد الطلبة قليل ونسبة الاستيعاب اكيد هاتبقي احسن

في ظل الهدوء والتكييف والمكان الكويس والدكتور الكويس

2- تجارة انجليش بيدرسوا المحاسبة بالنظام الامريكي ..

وهوا دا النظام اللي بيمشي في البنوك وشركات الاستثمار غالباً

عشان كدا تتلاقي البنوك دائما بتفضل خريج انجليش عن خريج عربي

بس هو فعلا لازم اكلم اولاد انا مش عايزه لاني عمري ما هكلم اولاد ولا عمري كلمتهم وانا ان شاء الله هعتمد علي ربنا وعلي ان شاء الله ولا احتاج لولد كما كان الناس بيقولولي

ههههههههه انتى عندك حساسية من الولاد ولا ايه ؟!

لا عادي .. الحياة في الكلية والجامعة مختلفة تماما عن الحياة في المدرسة

حياة المدرسة تلاقيها مقفوله .. ومجبرة على انك تعرفي الناس اللي موجودين معاكى في الكلاس

لكن حياة الكلية مفتوحة على اخرها ..

قدامك اختيارات واسعة وكتيرة جدا في تتعرفي على مين وماتتعرفيش على مين

اوعى تكونى فاكرة انك مجبرة انك تعرفي ولاد .. لا خااالص .. انتى حرة تعرفي او ماتعرفيش

مافيش ولد في الكلية عمره ييجي يفرض نفسه عليكي لإنه مايقدرش ..

لكن في نفس الوقت الولاد دول مش هاياكلوكي يعني

مش عشان مثلا انتي اتعرفتي على ولد تبقي انتي كدا بنت مش كويسة (سوري يعني)

لا خالص .. انا مش بقولك اتعرفي .. دا شئ يرجعلك ..

لكن لو هاتتعرفي يبقي اتعرفي على الكويس المحترم

عشان عينات الولاد اللي مش كويسين هاتتلاقيهم منتشرين كتير اوي في الكلية

وفي المدرج اللي هاتحضري فيه كمان

وانتى بنفسك اول يوم هاتخشي فيه الكلية وتشوفي الناس دي

هاتفتكري كلامى وتقوليلي كان عندك حق

وعموماً .. نورتى الكلية وشدى حيلك كدا وربنا يوفقك وتجيبي تقديرات عالية ان شاء الله

Mr-Esso
02-09-2009, 01:21 AM
باشا فامبير اخوك اسلام ابراهيم اولى تجارة انتساب القاهرة وربنا انتا اللى حببتنى فيها والله ياصاحبى انا جايلى علوم بس انا عاوز دى وحولت وجاتلى انتساب الحمد لله وانا راضى بيها وحاببها كمان بس انا بجد ياصاحبى خايف من حاجه كل ماحد يسمع تجارة عربى يقولى ياعم ولا ليها مستقبل ولا اى حاجه انجلش هى الكل فى الكل اعمل ايه بقى واسمع اللى يقولى خد كورسات وهاتبقى زى بتاع انجلش ياترى الكلام ده صحته ايه بالله عليك ترد عليا عشان الموضوع ده هايجننى بجد يافامبير

vampire1188
02-09-2009, 04:19 AM
باشا فامبير اخوك اسلام ابراهيم اولى تجارة انتساب القاهرة وربنا انتا اللى حببتنى فيها والله

ربنا يخليك ياى معلم .. دا بس من زوقك والله

ياصاحبى انا جايلى علوم بس انا عاوز دى وحولت وجاتلى انتساب الحمد لله وانا راضى بيها وحاببها كمان

نورت وشرفت الكلية وان شاء الله تبقي تمام فيها

بس انا بجد ياصاحبى خايف من حاجه كل ماحد يسمع تجارة عربى يقولى ياعم ولا ليها مستقبل ولا اى حاجه انجلش هى الكل فى الكل اعمل ايه بقى

لو كل اللي بيتخرجوا من تجارة عربي ومابيشتغلوش كان زمان الكلية قفلت !!

عموما انا خدتلك الاقتباس دا مابين فروق تجارة عربي وانجليش اللي موجوده فعلا

انا عن نفسي شايف ان تجارة عربي احسن من تجارة انجليش .. لسببين

1- لغة الدراسة ذات نفسها بتفرق في حكاية الفهم ..

عمرك ماتقنعيني وتقوليلي ان فهمك بالانجليش يبقي زي فهمك بالعربي

2- تجارة انجليش مناهجهم اقل من تجارة عربي (خاصة في المواد النظري) ..

الكتاب تلاقيه كله على بعضه 10 شباتر مثلا .. ماياخدوش منه الا 4 شباتر

لكن في عربي .. احنا كان عندنا مادة اسمها انتاج والله العظيم الكتاب كان 16 شابتر ..

ماتلغاش منه الا شابتر واحد .. يعني كان مقرر علينا 15 شابتر .. يبقي عربي ولا انجليش ؟!

لكن في ذات الوقت انجليش ليها مميزات عن عربي برده في حاجتين

1- عدد الطلبة قليل ونسبة الاستيعاب اكيد هاتبقي احسن

في ظل الهدوء والتكييف والمكان الكويس والدكتور الكويس

2- تجارة انجليش بيدرسوا المحاسبة بالنظام الامريكي ..

وهوا دا النظام اللي بيمشي في البنوك وشركات الاستثمار غالباً

عشان كدا تتلاقي البنوك دائما بتفضل خريج انجليش عن خريج عربي

واسمع اللى يقولى خد كورسات وهاتبقى زى بتاع انجلش

كورسات الانجليش بتاعة بره دي بتبقي خاصة باللغة وازاي تتكلم وترغي

لكن تجارة انجليش دي عبارة عن نفس مواد تجارة عربي بس بالانجليش

يعني هايقابلك كلام ومصطلحات بتاعة تجارة زي Assets - income statement - cash flow - purchases - sales

الحاجات دي عمرك ماهتدرسها في الكورسات بتاعة بره ..

بس عشان تبقي عارف انتا كدا كدا هايقابلك في الترم التاني ان شاء الله مادة محاسبة انجليش

بس مش هاتبقي زي بتاعة تجارة انجليش .. هيا زيها شكلا ..

لكن في بعض الحاجات مش هاتدرسها زي بتوع انجليش

عشان انا ليا صحاب فيها وشوفت الكتب بتاعتهم والملازم لاقيت فيه حاجات انا نفسي مش فاهمها

مع اني في الانجليش تمام والحمدلله .. بس الموضوع ذات نفسه مش فاهمه عشان انا مادرستوش اصلا

وهوا دا بقي الاختلاف مابين تجارة انجليش وتجارة عربي .. وهوا اسلوب ومنهج المحاسبة ذات نفسه

لكن باقي المواد النظرية هيا هيا اللي في عربي في انجليش .. عبارة عن ترجمة نصية من عربي لانجليزي

totti_pop_2008
02-09-2009, 02:31 PM
لو قصدك على تجارة انجليش فهيا هاتظهر رسمي بكرة ان شاء الله (الاربعاء 2/9)
الف شكر يا باشا ( يا رب يا مسهل)

totti_pop_2008
02-09-2009, 02:45 PM
انا لسه داخله تجاره القاهره ونا جايبه المجموع التراكمي 433 ان شاء الله اقبل انا اصلا مكنش في بالي تجاره خالص لان اخواتي في كليات القمه القمه يعني وانا جايبه مجموع عالي بس مدخلتش الكليه اللي كان نفسي فيها بس الحمد لله دا نصيبي لكن كويس ان الكليه اللي نفسي قيها بره الحرم الجامعي كليه فنون تطبيقيه انا مجموعي جاب جميله بس انا كنت عايزه تطبيقيه ومش هندسه ولا حاجه لان اخويا مقروف منها ولا اي كيه غير تطبيقيه معلش انا طولت عليكوا لكن انا عاوزه اشكركم علي المجهود الجامد دا والله كويس ان في ناس كويسه وعلي العموم اتا عاوزه اقول هي كليه كويسه لو انجلش لكن العاديه الناس بيبصولولي بصه فظيعه اه والله وكمان عشان اخواتي بس هو فعلا لازم اكلم اولاد انا مش عايزه لاني عمري ما هكلم اولاد ولا عمري كلمتهم وانا ان شاء الله هعتمد علي ربنا وعلي ان شاء الله ولا احتاج لولد كما كان الناس بيقولولي
بالاضافة لكلام فامبير بردو زى ما قالك انتى مش مجبرة تكلمى ولد غصبا عنك او حد هيجى يفرض نفسه عليكى بس بردو فى ناس محترمة وجدعان (مش كلو طبعا) لان كل حتة فيه الكويس والوحش فانتى كل الى عليكى تختارى اصدقائك بعناية (المحترمين بس طبعا)....... وبراحتك عايزة كل صحابك يبقوا بنات (بس) تقدرى عادى والعكس بردو (ولاد مع بنات) عادى برضه................وطبعا كلية تجارة كليه محترمة(يمكن ان شاء الله تتميزى فيها وتاخدى تقديرات عالية كمان وتلاقى وظيفة محترمة.؟ وساعتها متندميش انك جاتلك تجارة).............

totti_pop_2008
02-09-2009, 09:37 PM
النتيجة (بتاعة انجلش بكره يا جدعان) ادعولنا......

mina_totti65
04-09-2009, 02:55 AM
يا جماعه نتيجة اللى هى بيتقسم فيها الطلاب لمحموعات د -ز والحاجات دى هتظهر امتى والمفروض اعمل ايه لما تظهر

totti_pop_2008
04-09-2009, 02:42 PM
يا جماعه نتيجة اللى هى بيتقسم فيها الطلاب لمحموعات د -ز والحاجات دى هتظهر امتى والمفروض اعمل ايه لما تظهر
بص يا برنس الحاجات دى مش نتيجة ولا حاجة دى مجموعات بيتقسم فيها الطلبة حسب الترتيب الابجدى لاسمائهم يعنى

مجموعة (هـ) بتضم الحروف من أ لـ ر

مجموعة (و) بتضم الحروف من ز لمحمد ل

مجموعة (ز) من محمد م لـ ى (حسب كلام فامبير)
يعنى انتا اسمك مينا هتبقى المجموعة( ز ) لان انتساب 3 مجموعات ( ه ) و ( و ) و ( ز ) اما انتساب اربع مجاميع ( ا ) و( ب ) و ( ج ) و ( د ) .......................

mina_totti65
04-09-2009, 04:08 PM
ربنا يخليك يا عسل بس انا كدهاعرف جدول محاضراتى امتى

totti_pop_2008
04-09-2009, 09:42 PM
جدول المحاضرات تعرفه اول يوم (26\9 يعنى)

vampire1188
05-09-2009, 01:34 AM

بعد اذن الأخ totti_pop_2008 ..

جدول المحاضرات بينزل قبل بدأ الدراسة بحوالي اسبوع او اسبوع ونص

يعني قبل ماتخش الدراسة ان شاء الله هاتبقي عارف مواعيدك وجداولك ودكاترتك وموادك وكل حاجة

تابع المنتدى .. وان شاء الله اول ماينزل هاتتلاقي الجداول نازلة كاملة على المنتدى على طول

ملحوظة :

- قبل بداية الدراسة ان شاء الله بأسبوع هانزلكوا دليل كامل عن تجارة القاهرة

ودا هايكون ان شاء الله شامل كل حاجة هاتدور في بالكوا من اسأله

وكل سنة وانتوا طيبين

invent_yas2020
05-09-2009, 03:11 AM
شكراااااااا جزيلا لكم جميعا (محمود المخترع طالب فى 1تجارة القاهرة) وارحب بكم جميعا

totti_pop_2008
05-09-2009, 12:45 PM
بعد اذن الأخ totti_pop_2008 ..

جدول المحاضرات بينزل قبل بدأ الدراسة بحوالي اسبوع او اسبوع ونص

يعني قبل ماتخش الدراسة ان شاء الله هاتبقي عارف مواعيدك وجداولك ودكاترتك وموادك وكل حاجة

تابع المنتدى .. وان شاء الله اول ماينزل هاتتلاقي الجداول نازلة كاملة على المنتدى على طول

ملحوظة :

- قبل بداية الدراسة ان شاء الله بأسبوع هانزلكوا دليل كامل عن تجارة القاهرة

ودا هايكون ان شاء الله شامل كل حاجة هاتدور في بالكوا من اسأله

وكل سنة وانتوا طيبين
بس انا لما رحت الكلية وسألت عن الجدول والكارنيهات هناخدها امتى؟ الموظفة اللى هناك قالتلى مع اول يوم دراسة هتتزل الجداول وتتطلع الكارنيهات على العموم الف شكر يا فامبير على معلوماتك دى ويا ريت تعتتبر الموضوع بتاعك وتخش وتدينا شوية معلومات ونصائح وكده يعنى.......فى انتظار الدليل والجدول .......الف شكر

invent_yas2020
05-09-2009, 05:01 PM
يا جماعة ممكن اكون صديق لكم

invent_yas2020
05-09-2009, 05:28 PM
لو سمحت يا استاذ vampire1188 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=104746) حبيت اسالحضرتك سؤال هل يام دراسة الانتساب هى نفس ايام دراسة الانتظام؟؟؟؟

totti_pop_2008
05-09-2009, 07:43 PM
يا جماعة ممكن اكون صديق لكم
يا ريس كلنا اخوات مش صحاب بس.......فى انتظار مشاركاتك فى الموضوع والمنتدى كله..........

vampire1188
05-09-2009, 11:16 PM
بس انا لما رحت الكلية وسألت عن الجدول والكارنيهات هناخدها امتى؟ الموظفة اللى هناك قالتلى مع اول يوم دراسة هتتزل الجداول وتتطلع الكارنيهات

ياعم شئون طلبة مين بس ؟! ..

يعني تصدق شئون الطلبة ولا تصدق اللي لافف الكلية حتة حتة سنتين ؟!

عموما كدا كدا زي ماقولتلك سواءا الجداول نزلت اول يوم دراسة او قبل الدراسة

كدا كدا اول ما الجداول هاتنزل على طول هاتتلاقيها نازلة ع المنتدي ان شاء الله

اما بالنسبة للكارينهات فدا شئ معروف وطبيعي انها مش بتتعمل الا في اول الدراسة

ويا ريت تعتتبر الموضوع بتاعك وتخش وتدينا شوية معلومات ونصائح وكده يعنى

كل حاجة ان شاء الله هاتتلاقيها في الدليل (بيني وبينك انا لسه ماعملتوش اصلا ! بس سيبها على الله !!)

khaled ask
06-09-2009, 02:13 AM
انا خالد داخل اولى تجارة انتساب القاهرة

salomeh
06-09-2009, 05:30 AM
بليز لو سمحت انا عاوزه اعرف تقسيمه الحروف الابجديه للمجموعات
يعنى حرف الميم فى اى مجموعه فى نظام الانتساب

احمد 1992
06-09-2009, 06:38 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا احمد محفوظ وان شاء الله داخل اولى تجارة القاهرة انتظام
وان شاء الله نكون صحاب فى الكلية

وشكرا جزيلا على الموضوع الرائع ده

روان 2010
06-09-2009, 11:03 AM
انا متشكره جدا علي الرد وانا دخلت تجاره عايده انا لاقيت اللميزه حلوه اوفر بكتير من اانجليزي ومكان واحد قال ان المميزه بياخدوا في مدرجات الانجليزي وانا والله بحمد ربنا اني مدخلتش صيدله لان كل الناس بيشتكوا منها الحمد لله ان شاء الله ابذل مجهود واجيب تقديرات عاليه وانا بشكركم مره تانيه بس انا جايبه فوق 90 هقبل في مميزه ولا في شروط تانيه

totti_pop_2008
06-09-2009, 01:19 PM
انا خالد داخل اولى تجارة انتساب القاهرة
يا اهلا بيك يا خالد وفى انتظار مشاركاتك فى الموضوع والمنتدى كله ....

totti_pop_2008
06-09-2009, 01:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا احمد محفوظ وان شاء الله داخل اولى تجارة القاهرة انتظام
وان شاء الله نكون صحاب فى الكلية

وشكرا جزيلا على الموضوع الرائع ده
العفو يا احمد باشا منور الموضوع والله وفى انتظار مشاركاتك فى الموضوع والمنتدى كله ....

totti_pop_2008
06-09-2009, 01:24 PM
بليز لو سمحت انا عاوزه اعرف تقسيمه الحروف الابجديه للمجموعات
يعنى حرف الميم فى اى مجموعه فى نظام الانتساب
مجموعة (هـ) بتضم الحروف من أ لـ ر

مجموعة (و) بتضم الحروف من ز لمحمد ل

مجموعة (ز) من محمد م لـ ى
ده بالنسبة لمجموعات انتساب يعنى حرف الميم فى المجموعة ز

totti_pop_2008
06-09-2009, 01:30 PM
انا متشكره جدا علي الرد وانا دخلت تجاره عايده انا لاقيت اللميزه حلوه اوفر بكتير من اانجليزي ومكان واحد قال ان المميزه بياخدوا في مدرجات الانجليزي وانا والله بحمد ربنا اني مدخلتش صيدله لان كل الناس بيشتكوا منها الحمد لله ان شاء الله ابذل مجهود واجيب تقديرات عاليه وانا بشكركم مره تانيه بس انا جايبه فوق 90 هقبل في مميزه ولا في شروط تانيه
المميزة بيدرسو فى مبنى انجلش وبيبقى عددهم 50 طالب بس وانتى مادام جايبة فوق التسعين اكيد ان شاء الله هتقبلى فيها لانو مفيش شروط تانية هما بيأخدوا اعلى الدرجات (يعنى هما هيلاقو كام واحد جايبين فوق التسعين وداخل تجارة ومش انجلش كمان).......

black love
06-09-2009, 01:52 PM
طب انا لسه مقدمتش مميزه

ممكن تعريف ليها لو سمحتوا

totti_pop_2008
06-09-2009, 03:45 PM
( طب انا لسه مقدمتش مميزه

ممكن تعريف ليها لو سمحتوا

لكن المواد واسلوب الشرح واماكن الشرح والدكاترة وتوزيع الدرجات والامتحانات بنفس نظام تجارة انجليش (دا كلام فامبير(المشرف) مش كلامى).............

black love
06-09-2009, 06:28 PM
طب معلش
انا في جامعه عين شمس اساسا
دي في القاهره بس ولا ايه

do3aa
06-09-2009, 07:34 PM
المميزة فى جامعة القاهرة بس

لوزتين
06-09-2009, 11:27 PM
هوة ممكن يعملوا مشاكل اول يوم عند الدخول من البوابة انا تجارة القاهرة

دودي&
06-09-2009, 11:44 PM
متنسوش والنبي جدول المحاضرات بالاماكن وجزاكم الله كل خير

دودي&
06-09-2009, 11:46 PM
طب انا جايبة 89%ينفع ادخل المجموعة المميزة دي

vampire1188
07-09-2009, 05:04 AM
طب انا جايبة 89%ينفع ادخل المجموعة المميزة دي

لأ المجموع مايدخلش .. غير كدا التقديم فيها قفل اصلا خلاص

متنسوش والنبي جدول المحاضرات بالاماكن وجزاكم الله كل خير

ان شاء الله اول ماينزل هايكون موجود ع المنتدي

هوة ممكن يعملوا مشاكل اول يوم عند الدخول من البوابة انا تجارة القاهرة

لأ عادي .. المهم يبقي معاكي بطاقة الترشيح بتاعتك

واي اثبات شخصية عشان تضمني انك تعدي وماحدش يرخم عليكي

وكدا كدا بما انك بنت .. هايعدوكي من غير حاجة !!

totti_pop_2008
07-09-2009, 01:46 PM
طب معلش
انا في جامعه عين شمس اساسا
دي في القاهره بس ولا ايه
المميزة فى القاهرة بس......

medostar
08-09-2009, 04:24 PM
السلام عليكم
اولا دي اول مشاركه ليا في القسم ده على العموم انا كنت اخل استفسر عن سوال بصو يا جماعه انا قدمتتجاره كفر الشيخ عربي انتساب المهم اني كنت واخد منهم وصل بالمصاريف وعليه طابع انتساب للكليه والوصل ده ضاع مني وانا مش عارف اعمل ايه وهل ليه لزمه في موضوع الكارنيه لاني سمعت اني علي شان اخد الكرنيه لازم بيكون بالوصل وبرده بدخل بيه الكليه يا ريت حد يفيدني

اخوكم محمد

vampire1188
09-09-2009, 02:35 AM
والوصل ده ضاع مني وانا مش عارف اعمل ايه وهل ليه لزمه في موضوع الكارنيه لاني سمعت اني علي شان اخد الكرنيه لازم بيكون بالوصل وبرده بدخل بيه الكليه يا ريت حد يفيدني

ماهي دي المصيبة بقى ..

المشكلة ان وصل زي دا مش بيبقالو بدل فاقد .. يعني باي باي كدا !!

بص .. انتا ممكن تعمل محاولة ويا تيجي يا ماتجيش

روح خزنة الكلية واحكيلهم ع اللي حصل ..

يمكن يسمحولك انك تقلب في الدفاتر وتحاول تشوف اسمك في اللي دفعوا المصاريف

( ولو انها صعبة الحكاية دي )

بس اهو جرب وخلاص .. لو مانفعش يبقي كدا عوضك على ربنا

وهاتضطر تسحب اذن دفع تاني وتدفع المصاريف من اول وجديد

medostar
09-09-2009, 04:52 AM
[quote=vampire1188;1577719[بس اهو جرب وخلاص .. لو مانفعش يبقي كدا عوضك على ربنا

وهاتضطر تسحب اذن دفع تاني وتدفع المصاريف من اول وجديد[/quote]

بس ليه يعني كل ده هيا ايه لزمة الوصل اصلا الى انا سمعته كله مجرد كلام وما حدش عارف اا كان فعلا ليه لازمه ولا لا وغير كده انا حاطط وصل تانى في المظروف بتاع التقديم يعني في اثبات عندهم

ويا ريت لو حد في ثانيه او ثالثه يقولي اذا كان بيجتاجو ولا لا

totti_pop_2008
09-09-2009, 02:08 PM
بس ليه يعني كل ده هيا ايه لزمة الوصل اصلا الى انا سمعته كله مجرد كلام وما حدش عارف اا كان فعلا ليه لازمه ولا لا وغير كده انا حاطط وصل تانى في المظروف بتاع التقديم يعني في اثبات عندهم

ويا ريت لو حد في ثانيه او ثالثه يقولي اذا كان بيجتاجو ولا لا
الوصل ده هو اللى بيثبت انك دفعت المصاريف (بتاعة انتساب او نظام) وهو اللى ممكن تخش بيه الجامعة لو معاكش بطاقة الترشيح وهو اللى لازم تقدمه عشان تاخد الكارنية بتاعك(كل ده ومالوش لازمة) هو فعلا المفروض يكون فيه اثبات عندهم اللى انتا دفعت المصاريف واسمك اتقيد خلاص بس معرفش هاتطلع الكارنية ازاى...؟وده اساسى روح أسأل فى الكلية يمكن يطلعلوك حاجة بدالو (بس متهيأالى انو مبيطلعلوش بدل فاقد زى ماقالك فامبير)......!

medostar
09-09-2009, 03:28 PM
الوصل ده هو اللى بيثبت انك دفعت المصاريف (بتاعة انتساب او نظام) وهو اللى ممكن تخش بيه الجامعة لو معاكش بطاقة الترشيح وهو اللى لازم تقدمه عشان تاخد الكارنية بتاعك(كل ده ومالوش لازمة) هو فعلا المفروض يكون فيه اثبات عندهم اللى انتا دفعت المصاريف واسمك اتقيد خلاص بس معرفش هاتطلع الكارنية ازاى...؟وده اساسى روح أسأل فى الكلية يمكن يطلعلوك حاجة بدالو (بس متهيأالى انو مبيطلعلوش بدل فاقد زى ماقالك فامبير)......!

شكرا على ردك وانا هروح الكليه اسئل على الموضوع ده

mina_totti65
09-09-2009, 05:08 PM
يا جماعه هو صح ان حكاية بتوع انتساب مش هيحضروا المحاضرات ولا ايه؟

invent_yas2020
09-09-2009, 05:41 PM
انا سمعت ان جدول اولى انتساب تجارة القاهره ظهر

totti_pop_2008
09-09-2009, 07:02 PM
يا جماعه هو صح ان حكاية بتوع انتساب مش هيحضروا المحاضرات ولا ايه؟
يا عم دى اشاعات وان شاء الله مفيش حاجة من ديه هتحصل لان انتظام عددهم ادنا (ويمكن اكتر) مش معقول هيجيلنا احنا انفلونزا الخنازير وهما عشان انتظام مش هيجلهم حاجة ...........!

totti_pop_2008
09-09-2009, 07:07 PM
انا سمعت ان جدول اولى انتساب تجارة القاهره ظهر
لسه الجداول منزلتش وان شاء الله اول ما هتنزل فامبير هيكون منزلها على طول فى الموضوع اللى هيعمله.......!

mina_totti65
09-09-2009, 07:24 PM
يا عم دى اشاعات وان شاء الله مفيش حاجة من ديه هتحصل لان انتظام عددهم ادنا (ويمكن اكتر) مش معقول هيجيلنا احنا انفلونزا الخنازير وهما عشان انتظام مش هيجلهم حاجة ...........!
مش عارف والله انا بطنى وجعانى من ساعة ما سمعت الحكاية دى والله و مرعوب اوى:frown: :giljotiiniug3:يا عنى ايه ابقى طالب فى الجامعه واشوف محاضرتى على التلفزيون عموما انا رايح الكلية بكرة هشوف واقلك لانى حاسس ان الخبر ده صح توقع اى حاجه غلط تحصل عندنا عادى انت فى مصر يابنى:angry:

totti_pop_2008
09-09-2009, 07:57 PM
مش عارف والله انا بطنى وجعانى من ساعة ما سمعت الحكاية دى والله و مرعوب اوى:frown: :giljotiiniug3:يا عنى ايه ابقى طالب فى الجامعه واشوف محاضرتى على التلفزيون عموما انا رايح الكلية بكرة هشوف واقلك لانى حاسس ان الخبر ده صح توقع اى حاجه غلط تحصل عندنا عادى انت فى مصر يابنى:angry:
فعلا هتبقى حاجة مملة اوى لما تبقى فى الجامعة ومتخشهاش وتأخد محاضراتك فى التلفزيون(طب هناكل سندوتشات من صبرى وطازة فى البيت فى البيت برضه:p) أسال ومتنساش اول ما تيجى من الكلية تقولنا قالولك ايه.............!

mina_totti65
09-09-2009, 08:50 PM
هههههه والله اخرنا مش هنلاقى شغل حتى يلا الحمدالله على كل شئ ومش هنسى اول ما اجى هقولكم وابقى مراسل الموقع من قلب الحدث ههههههه

mina_totti65
10-09-2009, 01:09 AM
تم التاكيد من الموضوع فعلا تم الغاء محاضرات انتساب منهم لله ضياعونا

salomeh
10-09-2009, 01:29 AM
لا ياجماعه مش اوى كده عشان يلغوا المحاضرات
مبارك ووزير التعليم العالى لسه مش قرروا بس هما قالوا على موضوع المحاضرات على قنوات الجامعه او اون لين على النت
ومكتوب كده ف الجرنال
http://www.ahram.org.eg/Index.asp?CurFN=fron1.htm&DID=10065

mina_totti65
10-09-2009, 01:36 AM
يا salomeh (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=277299)
______
مكتوب كده فى جريدة الاخبار انهم قرروا فعلا حاجه بقت تقرف بجد مستقبلنا ضاع منهم لله

salomeh
10-09-2009, 01:47 AM
وقد قررت جامعة القاهرة بث المحاضرات مباشرة علي قناتي جامعة القاهرة‏1‏ و‏2,‏ وتأجير قناة إضافية لطلاب الانتساب الموجه في كليات الآداب والحقوق والتجارة ودار العلوم‏,‏ وهي الكليات ذات الأعداد الكبيرة التي يحدث بها تكدس داخل المدرجات‏,‏ ويبلغ عدد طلاب الانتساب‏52‏ ألف طالب‏.‏

ده بالظبط اللى مكتوب على موضوع المحاضرات مجابوش موضوع الالغاء ده خاااااااالص اللى عاوزر يحضر ف الجامعه يحضر واللى مش عاوز يشفها على النت
والكلام ده للانتساب عشان عددهم اكبر من الانتظام

وحنى لو الكلام ده حصل
يعنى احنا اصلا هنحضر؟؟؟؟؟؟؟

salomeh
10-09-2009, 01:50 AM
وعلى فكره ياجماعه ياريت نخلى نظرتنا ابعد من كده شويه
لو فعلا حصل موضوع الغاء المحاضرات يبقى كمان سنتين هيتلغى نظام الانتساب اصلا
لان هما كانوا بيفكروا ف الموضوع ده اصلا السنه دى

mina_totti65
10-09-2009, 02:23 AM
لا مكتوب فى الاخبار بقى انه اتلغت اصلا المحاضرات بتاعت انتساب

medostar
10-09-2009, 03:52 AM
على فكرة بيتهيقلي ان القرار بتاع ازاعة االمحاضرات على التليفزيون ده في حالة انتشار وباء انفلوانزا الخنازير بس ومكتوب في جرايد النهارده
قد قررت جامعة القاهرة بث المحاضرات مباشرة علي قناتي جامعة القاهرة‏1‏ و‏2,‏ وتأجير قناة إضافية لطلاب الانتساب الموجه في كليات الآداب والحقوق والتجارة ودار العلوم‏,‏ وهي الكليات ذات الأعداد الكبيرة التي يحدث بها تكدس داخل المدرجات‏,‏ ويبلغ عدد طلاب الانتساب‏52‏ ألف طالب‏
يعني قناه1 و2 دول الانتظام وهيبقيو ياجرو قناه على شان الانتساب الموجه في كليات الآداب والحقوق والتجارة ودار العلوم

ahmed raul007
10-09-2009, 05:35 AM
أيوه هو مكتوب انهم هيعملو كده ولكن فى حاله تفشى المرض وربنا يستر بقى

totti_pop_2008
10-09-2009, 01:35 PM
يا جماعة مكتوب فى حالة انتشار المرض ( وان شاء الله مينتشرش) وكمان خلى بالكوا انو هيبقى مابين شهر 9 ل شهر 12 بس مش طول السنة (الفترة ما بين الفصلين بس)لان المرض فيها ممكن ينتشر بسرعة كبيرة فربنا يستر علينا .........!

mina_totti65
10-09-2009, 02:42 PM
يارب يا توتى بس اللى قريته فى الاخبار غير كده يارب اكون انا فهمت غلط يعنى يوم ما ادخل الجامعه ياربى تقفل والمشكلة انى مروحتش الجامعه النهاردة زى ما قلتلك امبارح عشان فى ظروف جت فجأه يوم الحد بقى ان شاء الله

totti_pop_2008
10-09-2009, 04:02 PM
يارب يا توتى بس اللى قريته فى الاخبار غير كده يارب اكون انا فهمت غلط يعنى يوم ما ادخل الجامعه ياربى تقفل والمشكلة انى مروحتش الجامعه النهاردة زى ما قلتلك امبارح عشان فى ظروف جت فجأه يوم الحد بقى ان شاء الله
انا بصراحة زهقت لان الموضوع ده لو طلع صح هحول اى كلية نظامى (اداب مثلا) يعنى يوم ما اخش اولى ثانوى يطبقوا نظام تقسيم المواد ويوم ما خش 2 ثانوى و3 يطبقوا نظام الامتحانات الصعبة واللى بتعتمد على المستويات ويوم ماجى وانجح من كل ده واخش الجامعة يقفلوها ويلغوا المحاضرات مش عارف ليه حاسس ان انا نحس قوى.....:p

mina_totti65
10-09-2009, 04:41 PM
انا بصراحة زهقت لان الموضوع ده لو طلع صح هحول اى كلية نظامى (اداب مثلا) يعنى يوم ما اخش اولى ثانوى يطبقوا نظام تقسيم المواد ويوم ما خش 2 ثانوى و3 يطبقوا نظام الامتحانات الصعبة واللى بتعتمد على المستويات ويوم ماجى وانجح من كل ده واخش الجامعة يقفلوها ويلغوا المحاضرات مش عارف ليه حاسس ان انا نحس قوى.....:p

ههههههههههههههههه تصدق والله انا لسه كاتب الرد ده فى منتدى تانى نفس كلامك ده بالظبط كانك بتقرا افكارى:o

salomeh
10-09-2009, 07:06 PM
تم تأجيل بدء العاااااااام الدراسى لجميع المراحل حتى يوم 3 اكتوبر

دودي&
10-09-2009, 07:27 PM
الحمد لله علي كل حال كويس انهم ملغوش العام الدراسي
بس انا الحمد لله انتظام

totti_pop_2008
10-09-2009, 07:44 PM
تم تأجيل بدء العاااااااام الدراسى لجميع المراحل حتى يوم 3 اكتوبر
ده للمدارس بس الجامعات نفس الميعاد مفيش تأجيل .........ز
لقاهرة - أكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2009/august/28/reports.aspx) أن الدراسة في الجامعات ستبدأ يوم السبت 26 سبتمبر الحالي دون تأجيل .وقال الدكتور هلال الموجود حاليا فى باريس - إنه لايوجد أي سبب يستدعي تأجيل الدراسة (http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2009/september/2/flu_sta.aspx) ..كما لم ترد أي إشارة من وزارة الصحة تفيد ضرورة التأجيل حيث يتم التنسيق بين الوزارتين الصحة والتعليم العالي منذ شهر أبريل الماضي لتفادي أي إنتشار للمرض وترتيب الإجراءات اللازمة لمواجهة المرض بفتح عيادات في الكليات والمستشفيات الجامعية لمواجهة هذا المرض.
وأضاف إن التأجيل والغلق لم يتم على مداه إلا إذا إستدعى الأمر ذلك..بمعنى أن المرض إذا وجد في كلية فيمكن إغلاق هذه الكلية فقط أو الجامعة..كما لايمكن أن يكون المرض بجامعة الأسكندرية فنغلق جامعة القاهرة.
وأكد هلال كذلك ضرورة الوعي الكامل لمواجهة هذا المرض فعلى الأهالي إذا ظهر على أبنائهم أي أعراض فهذا يستوجب عدم إرسالهم للكليات وإبلاغ الطبيب حرصا على بقية الطلاب مع ضرورة التأكيد على النظافة والتهوية لعدم إنتشار هذا المرض

totti_pop_2008
10-09-2009, 07:51 PM
الحمد لله علي كل حال كويس انهم ملغوش العام الدراسي
بس انا الحمد لله انتظام
اهو انا مش حارق دمى الا من بتوع انتظام دول:redface:يعنى لو انا كنت شديت حيلى وجبت 4 درجات كمان:angry2: كان زمانى مستريح دلوقتى فى نظامى و كمان اشمعنى بتوع نظامى ميقعدوش زينا فى البيت ده على اساس ان المرض ما بيجيش الا لبتوع انتساب بس ..........!:):blush:

vampire1188
10-09-2009, 11:49 PM
انا الحمدلله انتظام :022yb4:

بصوا يا جدعان .. انا شايف ان فيه ناس كتيرة اتكلمت في الموضوع بتاع الغاء انتساب

بالنسبالي انا مش هاقدر افتح بوقى لغاية ما الخبر الأكيد يبان ..

عشان انا من ساعة مادخلت المنتدي هنا اتعودت اني ماقولش الا الخبر الأكيد ;)

وانا حالياً مش متأكد ..

بالرغم من ان معظم الأخبار بتقول ان انتساب هايتلغي

وان انتظام كل مجموعة اتقسمت لمجموعتين مع ثبات المنهج والامتحان

بس برده كل دا انا مش متأكد منه ..

الرؤية الأكيدة ان شاء الله هاتبان اوي في لحظة نزول الجداول

اذا كان فيه جداول لانتساب يبقي كدا فيه محاضرات لإنتساب

لو مافيش جداول لانتساب يبقي كدا انتساب هايقعدوا في البيت ياكلوا لب :p

واهو اللب افيد من تقشير البطاطس برده :blush: !!

هوا انا عارف ان دا خبر منيل بستين نيلة بالنسبة لطلبة انتساب ..

بس هاتعملوا ايه :bosyht9:؟!

نصيبكوا كدا والله .. بس اذا الكلام اللي اتقال دا هايتطبق ..

يبقي دا هايتطبق ان شاء الله لغاية ما الهوجة بتاعة انفلونزا الطيور دي تروح

يعني انتساب في السنين الجايه ان شاء الله ليهم محاضرات برده في الكلية عادي جدا

بس طبعا الخبر اللي الكل بقي عارفه دلوقتى ان دفعة السنة دي

هيا اخر دفعة انتساب في تاريخ الكلية خلاص :angry2:

والله هاتوحشونا ;)

kh.nofal
11-09-2009, 12:15 AM
شكرا جدا يا فامبير
بس انا سمعت ان انتظام كمان هيعدو فى البيت
الكليات(تجاره-اداب-حقوق-دارعلوم)
تقريبا الخبر شبه مؤكد ان دول هيعدو فى البيت
لان عليهم اكبر اقبال
بس انا اتمنا يطلع كلامى غلاط لان انا انتظام اصلا

totti_pop_2008
11-09-2009, 12:23 AM
لو مافيش جداول لانتساب يبقي كدا انتساب هايقعدوا في البيت ياكلوا لب :p

واهو اللب افيد من تقشير البطاطس برده :blush: !!
ممكن نلعب كوتشينة او نشرب شاى (مش لا زم نأكل لب) انا غااااااوى سباق السلاحف.....:d(يا بخت بتوع نظامى انا بحقد عليهم).:):blush:......!

salomeh
11-09-2009, 02:24 AM
ده للمدارس بس الجامعات نفس الميعاد مفيش تأجيل .........ز
لقاهرة - أكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي (http://www.masrawy.com/news/egypt/politics/2009/august/28/reports.aspx) أن الدراسة في الجامعات ستبدأ يوم السبت 26 سبتمبر الحالي دون تأجيل .وقال الدكتور هلال الموجود حاليا فى باريس - إنه لايوجد أي سبب يستدعي تأجيل الدراسة (http://www.masrawy.com/news/egypt/politics/2009/september/2/flu_sta.aspx) ..كما لم ترد أي إشارة من وزارة الصحة تفيد ضرورة التأجيل حيث يتم التنسيق بين الوزارتين الصحة والتعليم العالي منذ شهر أبريل الماضي لتفادي أي إنتشار للمرض وترتيب الإجراءات اللازمة لمواجهة المرض بفتح عيادات في الكليات والمستشفيات الجامعية لمواجهة هذا المرض.
وأضاف إن التأجيل والغلق لم يتم على مداه إلا إذا إستدعى الأمر ذلك..بمعنى أن المرض إذا وجد في كلية فيمكن إغلاق هذه الكلية فقط أو الجامعة..كما لايمكن أن يكون المرض بجامعة الأسكندرية فنغلق جامعة القاهرة.
وأكد هلال كذلك ضرورة الوعي الكامل لمواجهة هذا المرض فعلى الأهالي إذا ظهر على أبنائهم أي أعراض فهذا يستوجب عدم إرسالهم للكليات وإبلاغ الطبيب حرصا على بقية الطلاب مع ضرورة التأكيد على النظافة والتهوية لعدم إنتشار هذا المرض

القاهرة: أعلن مجلس الوزراء المصرى الخميس عن تأجيل بدء الدراسة فى المدارس والجامعات لمدة أسبوع بعد أن كان من المقرر فتح المدارس والجامعات يوم 26 سبتمبر/أيلول الجاري .
وجاء في بيان صادر عن اجتماع عقده رئيس الوزراء المصري أحمد نظيف أنه تقرر تأجيل الدراسة لمدة أسبوع لحين انتهاء موسم العمرة والتأكد من عودة جميع المعتمرين واستقرار حالاتهم وانقضاء فترة حضانة وباء انفلونزا الخنازير.
وطالب نظيف خلال الاجتماع أيضا باتخاذ إجراءات أخرى لمكافحة أي انتشار وبائي للمرض، منها الحد من التجمعات وإلغاء الندوات والمهرجانات وتنظيف الفصول الدراسية والحد من الكثافة فيها.
كما أعطى مديريات التعليم ومديريات الصحة بالمحافظات سلطة غلق المدارس أو فصول منها بحسب درجة انشار الفيروس أو حدوث وفيات بنسب معينة من بين المصابين به.
وجاء قرار تأجيل بدء الدراسة بعد أن أعلنت وزارة الصحة المصرية الأربعاء عن اكتشاف 17 إصابة جديدة بفيروس "اتش 1 ان 1" المعروف بانفلونزا الخنازير ، ليرتفع اجمالي الإصابات المسجلة في البلاد إلى 845 حالة.
وقال وكيل وزارة الصحة المصرية للشؤون الوقائية الدكتورعمرو قنديل إن الحالات الجديدة جميعها لمصريين من بينها 13 حالة مرتبطة وبائيا بحالات سبق اكتشافها.
وأشار إلى أن اجمالى حالات الشفاء بلغ 758 حالة ، فضلا عن حالتي وفاة ، واصفا باقي الحالات بأنها مستقرة وتتلقى العلاج اللازم بالمستشفيات.
وحسب وزارة الصحة المصرية ، فإن العائدين والقادمين من السعودية مسئولون عن أكبر عدد من حالات الإصابة بالفيروس التي اكتشفت في البلاد إلى الآن .

ءً

invent_yas2020
11-09-2009, 02:34 AM
http://www.ahram.org.eg/Index.asp?CurFN=fron6.htm&DID=10067 وده رابط جريده الاهرام فيه الخبر

salomeh
11-09-2009, 02:37 AM
اصلهم مش مصدقين ان الجامعات هى كمان اتأجلت
وبعدين ياجماعه احنا زعلانين على الغاء المحاضرات
طب م اصلا الانتساب هيتلغى السنه الجايه خلاص واللى هيفضل يأما يدفع الف جنيه فرق مصايف الجامعه
يأما يتحول جامعه مفتوحه
ربنا يستر علينا
بجد احنا فرقه نـــــــــــــــــــــــــــحـــــــــــــــــــس

invent_yas2020
11-09-2009, 02:43 AM
مش فاهم حاجه

medostar
11-09-2009, 03:27 AM
فعلا يا جماعه الدراسه اتاجلت ل3/10 للمدارس والكليات وربنا يستر

احمد 1992
11-09-2009, 12:03 PM
العفو يا احمد باشا منور الموضوع والله وفى انتظار مشاركاتك فى الموضوع والمنتدى كله ....

ربنا يخليك يا تيتو والى الامام دايما كدة ان شاء الله

totti_pop_2008
11-09-2009, 12:44 PM
يا ترى هيعملوا فينا بعد كده انا خايف يرجعونا 2 اعدادى..........................!

tha elite boy
11-09-2009, 04:12 PM
لكل اللى بيسال عن تجارة انجلش عين شمس هى قبلت علمة من 400 وادبى من 386.5 ومصاريفها 4700 بالكتب واخر يوم لدفع المصاريف الاحد القاادم
وبالمناسبه المصاريف بتندفع مرة واحدة

دودي&
11-09-2009, 08:19 PM
كفاية حقد لحسن منلحقش نعتبها
وبعدين انتساب هيقعدوا بس في حالة انتشار المرض

totti_pop_2008
11-09-2009, 09:13 PM
كفاية حقد لحسن منلحقش نعتبها
وبعدين انتساب هيقعدوا بس في حالة انتشار المرض
حتى لو لغوا محاضراتنا هاحضر مع بتوع نظامى (ماهو حقد وخلاص......) ;):p

vampire1188
12-09-2009, 12:11 AM
حتى لو لغوا محاضراتنا هاحضر مع بتوع نظامى (ماهو حقد وخلاص......)

تنور يا مان والله

mina_totti65
12-09-2009, 10:18 AM
طيب يعنى دلوقتى احنا مش هنروح فعلا ولا هنروح ولو انتشر هتقعد ولا هتعمل ايه عايزين حد يرد رد اكيييييييد

totti_pop_2008
12-09-2009, 01:58 PM
طيب يعنى دلوقتى احنا مش هنروح فعلا ولا هنروح ولو انتشر هتقعد ولا هتعمل ايه عايزين حد يرد رد اكيييييييد
ma7adesh 3arf 7aga akida l7d delwti khales

attentino
12-09-2009, 02:08 PM
مافيش دخول الجامعه ليكوا ياتوتى ومينفعش تحضر مع انتظام يعنى هتقعدوا فى البيت للأسف
وبالتوفيق ان شاء الله

totti_pop_2008
12-09-2009, 02:33 PM
مافيش دخول الجامعه ليكوا ياتوتى ومينفعش تحضر مع انتظام يعنى هتقعدوا فى البيت للأسف
وبالتوفيق ان شاء الله

محدش يقدر يمنعنى من دخول الجامعه يا برنس حتى لو اضطريت لدخول الجامعة مع ابويا بالعربية:)دانا بفكر احضر مع بتوع اداب كمان:)وعلى فكزة لسه مفيش حاجة اكيدة لحد دلوقتى:romarioxp6:وحتى لو القرار اتطبق هيبقى شهرين تلاته بس مش طول السنة يعنى :excl:وهبقى اخش بردو عادى الفترة دى مفيهاش حاجة>>>>>>>>>>:cool::cool::d

totti_pop_2008
12-09-2009, 02:35 PM
تنور يا مان والله
دى الجامعة كلها هى اللى منورة بيك يا نجم>>>>>>:078111rg3::078111rg3:

attentino
12-09-2009, 02:42 PM
انا مش قصدى حاجه
بس انا بقولك انت ممنوع تدخل الجامعه وممنوع اى حد يدخل غير بالكارنيه والكارنيه بتاعك هيكون مكتوب عليه انتساب
وهما اصلا هدفهم انهم يمنعوا التجمعات
والخبر ده اكيد مليون فى الميه دول كمان بيفكروا يلغوا السنه كلها ربنا يستر
وعشان تكون عارف اعداد انتظام قليله اووووووووووووووووووووووووووووووووووى بالنسبه لانتساب
يعنى المدرج فى انتساب ممكن يوصل ل2000 واحد
فده لمصلحتكوا يامان
وربنا معاك ياكوتش

attentino
12-09-2009, 02:44 PM
ولو مش مصدقنى روح اسأل فى الجامعه دلوقتى انا مش بخترع كلام

mina_totti65
12-09-2009, 03:54 PM
محدش يقدر يمنعنى من دخول الجامعه يا برنس حتى لو اضطريت لدخول الجامعة مع ابويا بالعربية:)دانا بفكر احضر مع بتوع اداب كمان:)وعلى فكزة لسه مفيش حاجة اكيدة لحد دلوقتى:romarioxp6:وحتى لو القرار اتطبق هيبقى شهرين تلاته بس مش طول السنة يعنى :excl:وهبقى اخش بردو عادى الفترة دى مفيهاش حاجة>>>>>>>>>>:cool::cool::d
شهرين ايه بس انسى ده هيبقى السنه كلها والسنه اللى بعديها مفيش انتساب كمان :stickjo4:

totti_pop_2008
12-09-2009, 06:01 PM
شهرين ايه بس انسى ده هيبقى السنه كلها والسنه اللى بعديها مفيش انتساب كمان :stickjo4:
:028ja7::028ja7: هما هيلغوا انتساب للداخلين لسه جداد( مش احنا)وبعدين احنا ان شاءاللة نشد حيلنا اول سنةو نجيب تقدير ونحول لنظامى>>>>>>>>>>>>:028ja7::028ja7:

totti_pop_2008
12-09-2009, 09:04 PM
انا مش قصدى حاجه
بس انا بقولك انت ممنوع تدخل الجامعه وممنوع اى حد يدخل غير بالكارنيه والكارنيه بتاعك هيكون مكتوب عليه انتساب
وهما اصلا هدفهم انهم يمنعوا التجمعات
والخبر ده اكيد مليون فى الميه دول كمان بيفكروا يلغوا السنه كلها ربنا يستر
وعشان تكون عارف اعداد انتظام قليله اووووووووووووووووووووووووووووووووووى بالنسبه لانتساب
يعنى المدرج فى انتساب ممكن يوصل ل2000 واحد
فده لمصلحتكوا يامان
وربنا معاك ياكوتش
يا عم والله لسه لحد دلوقتى مفيش اى خبر اكيد عن الغاءمحاضرات انتساب انا حتى سالت فى الكلية والموظف اللى هناك قالى مفيش حاجة رسمية لغاية دلوقتى>>>>>>>>:excl:

hussein mata
13-09-2009, 01:08 AM
أنا في تجارة شبين

mina_totti65
13-09-2009, 01:55 AM
انا رايح بكره اسئل يارب يقولولنا نحضر ولو اسبوع حتى يارب مش كتير علينا يعنى ده انا فرقت معايا على 6 درجات والله لولا الظلم اللى كان فى سنة تانيه كان زمانى بقيت انتظام دلوقتى انا جايب فى تالته 94 وفى تانيه بلاش اقولك عشان متتصدمش

vampire1188
13-09-2009, 05:33 AM
انا رايح بكره اسئل يارب يقولولنا نحضر ولو اسبوع

يا جدعااان ماتخلوش حد يقعد يلعب بأعصابكوا وتتعبوا

انا قولتها ومش هاكررها تاني

الجدول هوا الفيصل في اي حاجة هاتحصل .. لا تاخد بكلام شئون الطلبة ولا تاخد بكلام الناس

ماتاخدش بكلام شئون الطلبة عشان دول اصلا مابيفهموش حاجة (سوري بجد بس دا عن تجربة)

ماتاخدش بكلام الناس عشان مافيش اكتر من التأليف والفتى ..

واظن احنا شعب مايعرفش كلمه (سوري ماعرفش) .. لازم يفتى في اي حاجة وخلاص !!

وبالنسبة للاخ اللي قال ان الكارنيهات بتاعة انتساب مش هاتدخلك الجامعة .. دا كلام غلط

لان دخولك الجامعة مسموح .. لأى ظرف من الظروف ..

واقل سبب تقدر تخش بيه الجامعة انك داخل تخلص ورق من شئون الطلبة

اظن العملية بسيطة ومش محتاجه يعني !

بعدين النظرية في انهم يلغوا انتساب حاجتين :

1- انهم بالغاء انتساب هايوسعوا لطلبة انتظام اللي هايحلوا محلهم

2- التقليل من التكدس اللي بيبقي موجود في القاعات (المغلقة)

ولاحظ كلمة المغلقة .. المصيبة السودا في القاعات المغلقة مش في الهواء الطلق

salomeh
13-09-2009, 11:43 AM
حاجه مكنتش متوقعه ابدا
ممكن ندرس ف الصيييييييييييييييييييييييييف

خطة لإغلاق الجامعات خلال يناير وفبراير.. واتجاه لاستكمال الدراسة فى «الصيف»

كشفت خطة وزارتى التعليم العالى والصحة، لمواجهة مرض أنفلونزا الخنازير أثناء الدراسة بالجامعات، عن وجود اتجاه لإغلاق الجامعات خلال شهرى يناير وفبراير المقبلين، وذلك فى حال تزايد معدلات تفشى فيروس أنفلونزا الخنازير فى هذين الشهرين، وفق توقعات منظمة الصحة العالمية، ووزارة الصحة.
وتوقعت الخطة - التى حصلت «المصرى اليوم» على نسخة منها- تزايد خطورة انتشار المرض، فى يناير وفبراير٢٠١٠، مشيرة إلى أنه فى هذه الحالة قد تتخذ إجراءات تأجيل الدراسة فى تلك الفترة، على أن يمتد العام الجامعى للصيف المقبل.
إلى ذلك يجتمع الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، والدكتور حاتم الجبلى، وزير الصحة، اليوم، لبحث الترتيبات الجديدة بعد تأجيل الدراسة إلى ٣ أكتوبر المقبل، ومراجعة ما تم تنفيذه من الخطة المشتركة بين الوزارتين لمواجهة جائحة أنفلونزا الخنازير.

وده بقى الاكيد ولا خلاص هنعد ف بتنا

كما سيتم الغاء محاضرات الانتساب الموجه-حسب قوله-والقاؤها عن طريق القنوات التلفزيونيه للجامعات وقناه التعليم العالى او عن طريق شبكات الانترنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ده من جريده المصرى وده الرابط
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=225798

mina_totti65
13-09-2009, 01:04 PM
روحت سئلت النهارده لاقيت الموظفه اللى فى اول مدرج على اليمين لما تدخل من الباب المهم سئلتها قالت ان قرار الغاء المحاضرات للانتساب نهائى وان الكارنيه هيطلع اول يوم دراسه اللى هو3/10 وهندخل عادى ببطاقة الترشيح لحد ما يطلعولنا الكارنيه وزى ما قال فامبير ممكن ندخل الجامعه طول ما الكارنيه معانا المشكله فى دخولنا المحاضرات(اخر جزء ده كلامى انا) بس وسئلت واحد طالب فى تالته تقريبا عن الكتب قالى بتتسلم بعد شهر بس كده

totti_pop_2008
13-09-2009, 01:51 PM
انا رايح بكره اسئل يارب يقولولنا نحضر ولو اسبوع حتى يارب مش كتير علينا يعنى ده انا فرقت معايا على 6 درجات والله لولا الظلم اللى كان فى سنة تانيه كان زمانى بقيت انتظام دلوقتى انا جايب فى تالته 94 وفى تانيه بلاش اقولك عشان متتصدمش
كلنا كده والله يا مينا بس انا فرقت معايا على اربعة بس:mad::mad:

totti_pop_2008
13-09-2009, 02:01 PM
روحت سئلت النهارده لاقيت الموظفه اللى فى اول مدرج على اليمين لما تدخل من الباب المهم سئلتها قالت ان قرار الغاء المحاضرات للانتساب نهائى وان الكارنيه هيطلع اول يوم دراسه اللى هو3/10 وهندخل عادى ببطاقة الترشيح لحد ما يطلعولنا الكارنيه وزى ما قال فامبير ممكن ندخل الجامعه طول ما الكارنيه معانا المشكله فى دخولنا المحاضرات(اخر جزء ده كلامى انا) بس وسئلت واحد طالب فى تالته تقريبا عن الكتب قالى بتتسلم بعد شهر بس كده
زى ما فامبير قالك اللى هيحكم فى الموضوع ده هو الجدول واسمع كلامى المشكلة فى المحاضرات لو اتلغت مش فى دخول الجامعة لانك تفدر تخشها كل يوم وبالنسبة لموضوع الكتب متهيالى مفيش حد بيجيب كتب كل بيعتمد فى الاخر على المذكرات والتلخيصات.................:romarioxp6::romarioxp6 :

totti_pop_2008
13-09-2009, 02:03 PM
حاجه مكنتش متوقعه ابدا

كشفت خطة وزارتى التعليم العالى والصحة، لمواجهة مرض أنفلونزا الخنازير أثناء الدراسة بالجامعات، عن وجود اتجاه لإغلاق الجامعات خلال شهرى يناير وفبراير المقبلين، وذلك فى حال تزايد معدلات تفشى فيروس أنفلونزا الخنازير فى هذين الشهرين، وفق توقعات منظمة الصحة العالمية، ووزارة الصحة.
وتوقعت الخطة - التى حصلت «المصرى اليوم» على نسخة منها- تزايد خطورة انتشار المرض، فى يناير وفبراير٢٠١٠، مشيرة إلى أنه فى هذه الحالة قد تتخذ إجراءات تأجيل الدراسة فى تلك الفترة، على أن يمتد العام الجامعى للصيف المقبل.
إلى ذلك يجتمع الدكتور يسرى الجمل، وزير التربية والتعليم، والدكتور حاتم الجبلى، وزير الصحة، اليوم، لبحث الترتيبات الجديدة بعد تأجيل الدراسة إلى ٣ أكتوبر المقبل، ومراجعة ما تم تنفيذه من الخطة المشتركة بين الوزارتين لمواجهة جائحة أنفلونزا الخنازير.

كما سيتم الغاء محاضرات الانتساب الموجه-حسب قوله-والقاؤها عن طريق القنوات التلفزيونيه للجامعات وقناه التعليم العالى او عن طريق شبكات الانترنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?articleid=225798
ربنا يبشرك بالخير يا غالى

عمرو ع
13-09-2009, 02:24 PM
حاجه مكنتش متوقعه ابدا

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?articleid=225798 (http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?articleid=225798)

يا جماعه الدراسه فى الصيف هتبقا لو المرض انتشر وبعدين المفهوم من كلام المصرى اليوم ان لو المرض انتشر هيقفلوا الجامعات والمدارس شهر واحد واتنين يعنى احنا كدا ان شاء الله نازلين يوم 3اكتوبر عادى ولو فى زياده فى المرض هيقفلوا الجامعات يبقا احنا كدا هنقعد 3اشهر بس اكتوبر نوفمبر ديسمبر وهنروح نمتحن وخلاص يبقا اول تيرم خلاص وهياخروا تانى تيرم وناخد بقيتوا فى الصيف

ربنا يسسسسسسسسسستر علينا وعلى بتوع انتساب اللى هيجيلهم صدمه يا عينى والله صعبانين عليا

طيب وفيها ايه؟ما احنا فاضييييييييييييييييييييييييييين

invent_yas2020
13-09-2009, 03:07 PM
ربنا يباركلم جميعا (ههههههههه) احنا كنا عملنالهم ايه علشان يعملو فينا ده كللو هههههههههه يا بتوع انتساب شدو حيلكم وانا معاكم انا هشد حيلى اكيد هيء هيء واللى فى انتظام (ربنا يباركلم) وربنا يتقبل منا ومنكم

hsasanSTAR
13-09-2009, 05:45 PM
وانا حسن سعيد داخل اولي انتظام القاهرة ان شاء الله

salomeh
13-09-2009, 08:27 PM
يا جماعه الدراسه فى الصيف هتبقا لو المرض انتشر وبعدين المفهوم من كلام المصرى اليوم ان لو المرض انتشر هيقفلوا الجامعات والمدارس شهر واحد واتنين يعنى احنا كدا ان شاء الله نازلين يوم 3اكتوبر عادى ولو فى زياده فى المرض هيقفلوا الجامعات يبقا احنا كدا هنقعد 3اشهر بس اكتوبر نوفمبر ديسمبر وهنروح نمتحن وخلاص يبقا اول تيرم خلاص وهياخروا تانى تيرم وناخد بقيتوا فى الصيف

ربنا يسسسسسسسسسستر علينا وعلى بتوع انتساب اللى هيجيلهم صدمه يا عينى والله صعبانين عليا

طيب وفيها ايه؟ما احنا فاضييييييييييييييييييييييييييين

لا ياذكى
ده العكس ف شهر نوفمبر وديسمبر ممكن تتوقف ف الدراسه
يعنى الترم الاول مش التانى
يعنى اه ممكن تنزل ف 3 اكتوبر اه لكن هتعقد ف البيت تانى
لان الخوف كله من الشتا مش من الصيف

salomeh
13-09-2009, 08:29 PM
ربنا يبشرك بالخير يا غالى

انا بنت مش ولد يعنى ياغاليه
ههههههههههههههههههه

هبشرك على طول مش تخاف عشان انا كمان انتساب:blush:;):frown:

ahmedal3mda
13-09-2009, 08:44 PM
هو ممكن يكون الغاء الانتساب علشان توفير اماكنهم لطلاب الانتطام وعلى حسب كلامهم انهم هيقسموا الطلاب لمجموعات صغيرة العدد وانا شايف ان حتى هنا على المنتدى فى اعداد طلاب انتساب كتير

ahmedal3mda
13-09-2009, 08:48 PM
ههههههههههههههههههه

totti_pop_2008 بقولك اية انت ولد ولا بنت

totti_pop_2008
13-09-2009, 09:37 PM
وانا حسن سعيد داخل اولي انتظام القاهرة ان شاء الله
يا اهلا بيك يا حسن وفى انتظار مشاركاتك الفعالة.....................:bosyht9:

totti_pop_2008
13-09-2009, 09:39 PM
totti_pop_2008 بقولك اية انت ولد ولا بنت
متهيألى باين اوى من ردودى :)(ولد طبعا..................):p

totti_pop_2008
13-09-2009, 09:43 PM
ههههههههههههههههههه

ربنا يخليلنا اخبارك يا قمر (غالية مش هتبقى لايقة...:):p:p.....)

totti_pop_2008
13-09-2009, 09:45 PM
هو ممكن يكون الغاء الانتساب علشان توفير اماكنهم لطلاب الانتطام وعلى حسب كلامهم انهم هيقسموا الطلاب لمجموعات صغيرة العدد وانا شايف ان حتى هنا على المنتدى فى اعداد طلاب انتساب كتير
ما هما بيقولوا كده برضه...:stickjo4::stickjo4:يا عم ان شاء الله مفيش حاجة من دى تحصل وتنزلنا محاضرات عادى ....قول يا رب...........

vampire1188
13-09-2009, 10:04 PM
زى ما فامبير قالك اللى هيحكم فى الموضوع ده هو الجدول واسمع كلامى المشكلة فى المحاضرات لو اتلغت مش فى دخول الجامعة لانك تفدر تخشها كل يوم

كلام سليم ومنطقى .. وزي مابيقولوا اللي مايعرفش حاجة بيقول ايه ........ ؟!

وبالنسبة لموضوع الكتب متهيالى مفيش حد بيجيب كتب كل بيعتمد فى الاخر على المذكرات والتلخيصات

والله دا بيعتمد على كل واحد .. ماتقدرش تقول ان كل الناس بتعتمد على الملازم

انا واحد من الناس بعتمد على الاتنين .. لا بعتمد على الملازم بشكل كلي لإني لو عملتها هاضيع

وفي نفس الوقت مش بعتمد ع الكتاب بشكل كلي .. لإني لو عملتها مش هاخلص من رغى الكتاب !

فانا بشوف الاسئلة اللي متكررة كتيرة في الامتحانات السابقة واذاكرها من الكتاب

عشان ابقي ضامن اني هارغي في الامتحان

اما الاسئلة اللي هيا بتبقي عادية في النص دي فادي بتتذاكر من الملازم عادي بره

بس خدوها معلومة مني ليكوا وللزمن ..

اللي بيعتمد على الملازم بشكل اساسي .. ممكن يضيع

الكتاب لازم يكون موجود عشان ساعات بيسند

وفي الاول وفي الاخر .. كل واحد بيشيل نفسه .. واللي عايز يعمل حاجة بيعملها

حاجه مكنتش متوقعه ابدا

عادي ليه لأ ؟! .. اصلكوا برده مش تاخدوا الامور دي بحساسية

وتفضلوا تقولوا الحكومة غبية والحكومة مابتفهمش

يا جماعة فكروا تفكير واقعي شوية

الناس دي مش عايزة تحول الكام حالة اللي حصلوا دول لوباء ينتشر مابين الناس

فابتحاول تقطع الاسباب المؤدية للوباء من جذورها .. حتى لو كان دا من خلال انهم يلغوا الدراسة ذات نفسها

هوا اه اي نعم انا هازعل لو الدراسة اتلغت او حصل اي تأجيل .. بس كله للمصلحة العامة برده

ماهو زعلي على التأجيل .. اكيد عمره ماهايبقي زي زعلي على واحد صاحبي او قريبي يجيله انفلونزا خنازير

بسبب ان فيه جامعة او دراسة او ما شابه .. اظن كلامي صح ومايزعلش في حاجة

حكاية بقي ان انتساب تم الغاءها و ان انتوا الحيط المايلة اللي ادارة الجامعة بتميل عليها وقت الازمات

عايز اقولكوا ان انتساب اصلاااااا مكانلهاش وجود ..

تاريخ بدأ انتساب .. كان من خلال دكتور مفيد شهاب اما كان رئيس لجامعة القاهرة

قبل مفيد شهاب كان انتساب دول مالهومش محاضرات وبييجوا في الامتحانات وبس

اما جيه بقي مفيد شهاب .. قام هوا اللي عمل محاضرات لانتساب .. وخلا انتساب وانتظام شبه زي بعض

يعني في الاساااااااس انتساب اصلا مالهاش وجود في الكلية

وعشان مش تفهموا كلامي غلط او ان انا مثلا باجي على بتوع انتساب ..

انا نفسي كنت في انتساب لغاية السنة اللي فاتت .. وربنا كرمني وحولت ..

واول سنة ليا في انتظام هاتبقي السنة دي ..

عشان كدا عايز اقول معلومة ظريفة اوي لدفعة 2009/2010 انتساب جامعة القاهرة ..

أولاً : دفعتكوا لازم تنتحر في المذاكرة السنة دي عشان تحولوا انتظام

عشان مايحصلش معاكوا حوار انفلونزا الخنازير دا تاني

ثانياً : اي حد هايسقط ويعيد السنة مش هايبقاله مكان السنة الجايه .. هايتحول للتعليم المفتوح

يعني ساعتها مش هايبقاله غير يوم الجمعة بس انه يحضر فيه محاضرات الاسبوع كلها !!

والله وانا كمان صعبانين عليا جدا .. بس هاتقول ايه ؟! دفعة نحس !!

hsasanSTAR
14-09-2009, 12:53 AM
ربنا معاكوا والله

totti_pop_2008
14-09-2009, 06:52 PM
يا جماعة موضوع الغاء محاضرات انتساب ده لسه متطبقش هما قالوا كده فعلا فى حاله تفشى المرض يعنى دراستنا هندخلها عااادى ان شاء الله وكمان عايز اقولكوا حاجة حتى لو المرض (اتفشى زى ما بقولو..) كل الحكايه ان احنا مش هيبقى لينا محاضرات فى الجامعه الى عايز ينزل ينزل عادى وبعدين هيبقى لينا ورق فى الجامعه نشتريه وخلاص بس ياريت الكلام ده يبقى فتره مؤقته مش دايما يعنى بس السؤال ليه التفرقه لو هما خايفين علينا فعلا ومش دا اعتقادى كانوا يطبقوا ده على الكل انتظام وانتساب وقدر الله ما شاء فعل وربنا معانا.........ادعوا بقى ان القرار ده ما يطبقش وحتى لو اتطبق هننزل هننزل برضه.................................!(يعنى هنسلك امورنا من الاخر)....................;)

mina_totti65
14-09-2009, 11:03 PM
انت عرفت الكلام ده منين عموما انا عايز اقابلك فى الجامعه فى اول يوم يا توتى لو ينفع يعنى

totti_pop_2008
14-09-2009, 11:16 PM
انت عرفت الكلام ده منين
يا عم دى اخبار عادية فى كل المواقع وفى شوية جرايد كده...........

انا عايز اقابلك فى الجامعه فى اول يوم يا توتى لو ينفع يعنى
ينفع طبعا;) ان شاء الله نبقى نتفق قبل الدراسة..........

totti_pop_2008
15-09-2009, 01:32 PM
انا رحت الجامعة اقدم مع صاحبى فى حقوق انتساب و سألنا ع النظام دة

و قالو انه مافيش الكلام دة و القرار دة متعملش و ان شاء الله ميتعملش

والجامعة مفتوحة للكل و من حق الكل يحضر محاضراته و عامة مصر فاشلة فى التطور التكنولوجي

يعنى حكاية نت و تلفزيون دي متهيألى كدة تنسوها خالص لان مش مصر اصلا اللى تعملها

لان مصر فى النظام صفر .. يعنى هتفشل هتفشل لو اتعملت .. فتفائلو و ان شاء الله خير.....................

mina_totti65
15-09-2009, 04:03 PM
يارب يامصطفى يكون كلامك صح الواحد مش عارف يصدق مين كله هنا بيفتى

totti_pop_2008
15-09-2009, 06:46 PM
يارب يامصطفى يكون كلامك صح الواحد مش عارف يصدق مين كله هنا بيفتى
مش هنا بس يا بنى والله ده فى كل حتة كلو عمال بيفتى وفى الحقيقة محدش عارف حاجة:mad::mad:
قووووووووووووووول يا رب.....................:)

vampire1188
16-09-2009, 02:37 AM

والجامعة مفتوحة للكل و من حق الكل يحضر محاضراته و عامة مصر فاشلة فى التطور التكنولوجي

خير خير ان شاء الله

attentino
16-09-2009, 04:42 AM

لان مصر فى النظام صفر .. يعنى هتفشل هتفشل لو اتعملت .. فتفائلو و ان شاء الله خير.....................
ياتوتى....الغاء الانتساب ده اتكتب فى كل الجرايد القوميه واهمها الاهرام ومكتوب فى منتدى كلية تجاره ::::

وبعدين ازاى ياجماعه بتفكروا ان هما هيطبقوا النظام ده .....وبعد كده الانتساب يحضر مع انتظااام !!!!!!!!

ههههههههههههه...... معنى كده انهم عايزين يزودوا احتمالات الاصابه بالمرض

دخول الجامعه فى حاله واحده بس لو عايز تعمل كارنيه او تدفع مصاريف عايزين تصدقونى براحتكم مش عاوزين عندكوا الجامعه روحوا اسألوا

attentino
16-09-2009, 04:43 AM
وده طبعا بالنسبه لانتساب ال4 سنين لكن انتظام عادى خالص

vampire1188
16-09-2009, 05:19 AM
دخول الجامعه فى حاله واحده بس لو عايز تعمل كارنيه او تدفع مصاريف

ياريس قولتلك تلاتين مرة قبل كدا دخول الجامعة متاح للكل انتظام وانتساب

والأمن مايقدرش يمنع اي طالب من دخول الجامعة

لإن الحجج كتيرة اوي اوي اوي ومافيش اكتر منها

يكفى بس لو قولتله انا داخل الشئون اطلع اثبات قيد هايدخلك على طول ومش هايفتح بوقه معاك

دا ان اصلااااا بص في الكارنيه وشافك انتساب ولا انتظام !!

ياعم الحاج انتا لسه مادخلتش الجامعة عشان تعرف ..

اسأل اللي دخلوا قبليك ودخلوا ناس كمان اصلا مش من طلبة الجامعة !

وده طبعا بالنسبه لانتساب ال4 سنين لكن انتظام عادى خالص

مظبوط .. مبدأ الحيادية برده عشان بتوع سنة اولي مايعيطوش لوحدهم

attentino
16-09-2009, 07:11 AM
ياريس قولتلك تلاتين مرة قبل كدا دخول الجامعة متاح للكل انتظام وانتساب

والأمن مايقدرش يمنع اي طالب من دخول الجامعة

لإن الحجج كتيرة اوي اوي اوي ومافيش اكتر منها

يكفى بس لو قولتله انا داخل الشئون اطلع اثبات قيد هايدخلك على طول ومش هايفتح بوقه معاك

دا ان اصلااااا بص في الكارنيه وشافك انتساب ولا انتظام !!

ياعم الحاج انتا لسه مادخلتش الجامعة عشان تعرف ..

اسأل اللي دخلوا قبليك ودخلوا ناس كمان اصلا مش من طلبة الجامعة !

مظبوط .. مبدأ الحيادية برده عشان بتوع سنة اولي مايعيطوش لوحدهم

يا ابو الكباتن انت بتكلم واحد رايح 3 تجاره مش واحد لسه هيدخل اولى
وعارف كل الكلام اللى انت بتقوله
وعارف انهم بيدخلوا من غير الكارنيه وبيدخلوا ناس مش من الكليه كمااان

لكن يامان دى بقت مسئوليه كبيره اوى على الجامعه دلوقتى انهم يدخلوا واحد من انتساب عشان يروح يحضر مع انتظام والوباء ينتشر وانت اكيد فى الكليه وعارف انتساب اعدادهم قد ايه دول جيوش يامعلم
وحكاية انك تقوله عايز ادخل الشئون
دى هيكون ليها مواعيد محدده
وركز شويه فى كلامى هتلاقيه صح وواقعى

totti_pop_2008
16-09-2009, 01:59 PM
ياتوتى....الغاء الانتساب ده اتكتب فى كل الجرايد القوميه واهمها الاهرام ومكتوب فى منتدى كلية تجاره ::::

وبعدين ازاى ياجماعه بتفكروا ان هما هيطبقوا النظام ده .....وبعد كده الانتساب يحضر مع انتظااام !!!!!!!!

ههههههههههههه...... معنى كده انهم عايزين يزودوا احتمالات الاصابه بالمرض

دخول الجامعه فى حاله واحده بس لو عايز تعمل كارنيه او تدفع مصاريف عايزين تصدقونى براحتكم مش عاوزين عندكوا الجامعه روحوا اسألوا
يا عم وربنا لسه القرار متطبقش (قالك فى حالة تفشى المرض بس) وبالراحة كده هو قالك هنذيع المحاضرات على النت وهو كل الناس عندها نت ؟ دا اذا كان فى ناس معندههاش كمبيوتر اصلا..؟ او حتى لو على التلفزيون مش كل الناس عندها دش او المعظم عنده وصله وحتى لو الناس كلها عندها نايل سات مفيش غير قناة واحده شغالة دلوقتى اسمها جامعة القاهرة فمعقولة هيذيعوا محاضرات لاربع كليات(تجارة واداب وحقوق ودار علوم) يعنىحوالى عشرين مادة وكل كلية من دول فيها تلت اربع فرق معقولة هيذيعوا محاضرات كل دول يوميا (المفروض يعنى) وحتى لو أجروا قناة تانية على النايل سات ب 300 الف جنيه فى الشهر متهيألى مش هتكفى المحاضرات دية فاحسن حاجة دلوقتى نهدا ونشوف هاينزلنا محاضرات ولا لا ولو منزلتش اوعدك ان احنا هنخش هنخش برضه:p حتى لو فيه 20 واحد امن واقفين على الباب............!:p:p:p:p:p:p:p:p:p

mina_totti65
16-09-2009, 02:48 PM
مش عارف فى ايه احنا مش قولنا هنستنى شويه ع الكلام ده لحد مانشوف ايه الاخبار وانا فعلا ماليش دعوة بجد هدخل الجامعه يعنى هدخل ان شاالله بس اروح اجيب ورق و ملازم انا مش داخل الجامعه عشان اقعد فى البيت ومش فاهم بتوع انتظام فرحانين بالحكايه دى ليه

totti_pop_2008
16-09-2009, 03:15 PM
مش عارف فى ايه احنا مش قولنا هنستنى شويه ع الكلام ده لحد مانشوف ايه الاخبار وانا فعلا ماليش دعوة بجد هدخل الجامعه يعنى هدخل ان شاالله بس اروح اجيب ورق و ملازم انا مش داخل الجامعه عشان اقعد فى البيت ومش فاهم بتوع انتظام فرحانين بالحكايه دى ليه
اهو انا مش غايظنى فى الموضوع ده كلو يا مينا غير شوية ناس من نظامى فرحانين فينا ويخشوا ويفتوا وكله يقول كلام وخلاص.......................................بس احنا قولنا ايه داخلين داخلين :028ja7::028ja7:.................................. ...

ahmedal3mda
16-09-2009, 09:55 PM
اهو انا مش غايظنى فى الموضوع ده كلو يا مينا غير شوية ناس من نظامى فرحانين فينا ويخشوا ويفتوا وكله يقول كلام وخلاص.......................................بس احنا قولنا ايه داخلين داخلين :028ja7::028ja7:.................................. ...
بص يابشمهندس مافيش هنا حد عدو حد ولا بتوع نظامى من كوكب وبتوع انتساب من كوكب تانى كل مافيها ان كل واحد بيحب يقولحاجة من الاخبار اللى بيسمعها يعنى مافيش داعى انك تقول فرحانين ومش فرحانين وربنا يوفقق انت وكل اللى فى انتساب وتحولوا نظامى

vampire1188
16-09-2009, 09:58 PM
يا ابو الكباتن انت بتكلم واحد رايح 3 تجاره مش واحد لسه هيدخل اولى
وعارف كل الكلام اللى انت بتقوله
وعارف انهم بيدخلوا من غير الكارنيه وبيدخلوا ناس مش من الكليه كمااان

طب كويس .. زمايل يعني http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/4.gif

وحكاية انك تقوله عايز ادخل الشئون
دى هيكون ليها مواعيد محدده
وركز شويه فى كلامى هتلاقيه صح وواقعى

كدا انتا تمام وميه ميه .. والفكرة دي صح وعندك حق فيها .. وانا اؤيدك في دا

زي ما برده بيعملوا ايام للبنات وايام للولاد كدا

السنة اللي فاتت واللي قبلها كانوا عاملين سبت واتنين واربع للولاد

و الاحد والتلات والخميس بنات .. واللي يغيظك ان البنات كانت بتروح في يوم الولاد وبيخلصوا ورقهم عادي

في مرة انا بقي روحت في يوم البنات وانا مش عارف .. لاقيتهم كلهم بيزعقولي !!

قومت راددهالهم في يوم الولاد .. جت بنت تخش بورقها معايا للشئون قومت شايط فيها http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/19.gif

عارف .. مشكلتنا اننا شعب همجي ومش منظم .. لو يبقي فيه شوية نظام والله هانبقي ناس ميه ميه

اهو انا مش غايظنى فى الموضوع ده كلو غير شوية ناس من نظامى فرحانين فينا ويخشوا ويفتوا وكله يقول كلام وخلاص

اه .. الفتنة الطائفية هاتشتغل

يا جماعة طول عمر انتساب وانتظام نسيج وطنى واحد ..

ماتخلوش القوى الخارجية تأثر عليكوا وتفرق الوحدة الوطنية اللي بيننا

يحيى الانتساب مع الانتظام http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/34.gif

عمرو ع
16-09-2009, 10:04 PM
برافو عليك يا فامبير
ههههههههههههههههههههههههههههه
يحيا الانتظام مع الانتساب

ahmedal3mda
16-09-2009, 10:57 PM
ياجماعة انا عملت الموضوع دة لكل طلبة كلية التجارة جامعة القاهرة مجموعة أ
واللى هى بتضم كل الطلاب اللى بيبدأ اسمهم بحرف الالف

ياريت كل واحد يخش يعرفنا بنفسه
والموضوع دة هيبقى خاص بالمجموعه بتاعتنا هنتكلم فيه عن اى حاجه
تخصنا الدكاتره اللى بتدينا والورق وأى حاجة بعد كدة فى الكلية خاصة بمجموعتنا
وان شاء الله تكون دى افضل مجموعة وربنا يوفقنا جميعا

totti_pop_2008
16-09-2009, 11:38 PM
اه .. الفتنة الطائفية هاتشتغل

يا جماعة طول عمر انتساب وانتظام نسيج وطنى واحد ..

ماتخلوش القوى الخارجية تأثر عليكوا وتفرق الوحدة الوطنية اللي بيننا

يحيى الانتساب مع الانتظام

صح يا فامبير عاش الانتساب مع الانتظام ......:)(بس حلوة الفتنة الوطنية دى:d)

totti_pop_2008
16-09-2009, 11:43 PM
بص يابشمهندس مافيش هنا حد عدو حد ولا بتوع نظامى من كوكب وبتوع انتساب من كوكب تانى كل مافيها ان كل واحد بيحب يقولحاجة من الاخبار اللى بيسمعها يعنى مافيش داعى انك تقول فرحانين ومش فرحانين وربنا يوفقق انت وكل اللى فى انتساب وتحولوا نظامى
ايه يا عم بالراحة انتا انفعلت كدا ليه؟!:)....اصلا انا مقصديش عليك انتا .......!:p:p(وعلى فكرة انا طالب مش باشمهندس):)

mina_totti65
17-09-2009, 02:18 AM
هههههههههه انت تحفه يا فامبير وعاش الانتظام مع الانتساب

attentino
17-09-2009, 02:33 AM
لا يافامبير المفروض الانتساب ده يتلغى من زمان حرااااام بجد عليهم يساوا بينهم

حرام واحد جايب 75 يتساوى مع واحد جايب 89

كفايه ان الشهاده واحده فى الاخر عايزين تحضروا كمان محاضرات ههههههههههههه

ع العموم حتى لو القرار ده مش هيتطبق يبقى عليه العوض ومنه الغوض

لأنى لما بروح الجامعه بشوف الدنيا زجمه بطريقه عجيبه عند مدرجات انتساب خصوصا سنه اولى بيبقى عندهم حماس انهم يحضروا

ربنا يستر ...................

mina_totti65
17-09-2009, 03:29 AM
attentino (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=301598)
_________
على فكرة انا كنت اقصدك انت طيب تقول ايه حضرتك لواحد زى مصطفى كان ناقصله 3 درجات ويتساوى بسيادتك وانا كان ناقصلى كام درجه وابقى تجارة انجلش كمان مش عربى بس بتفرق على درجه او درجتين فمش تيجى بقى وتقول ازاى يساوى بيننا وبين حد جايب 75% يعنى لا انت عبقرى ولا احنا متخلفين مش عارف يعنى انت فى تالته بس مهتم بالموضوع بتاعنا ده اكتر مننا احنا شخصيا مش عارف انت متضايق ليه كانك انت اللى مدخلنا الكليه دى وعموما العبره بالنهايه دائما والكلام كله بيبقى اخر سنه وبعد التخرج وفى الناس اللى هتشتغل مش اللى هتاخد شهادة وبس وخلاص على كده ياما فى ناس دخلت طب و فاشلين اخلاقيا و علميا فى شغلهم (لو نسيت طبيب منطقة الوراق وفضيحته الاخلاقيه ارجع واقرائها)ياريت تكون فهمتنى وياريت كله يقفل على الموضوع ده لان الواحد قرب يتخنق فعلا .....سلام)

attentino
17-09-2009, 05:05 AM
attentino (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=301598)
_________
على فكرة انا كنت اقصدك انت طيب تقول ايه حضرتك لواحد زى مصطفى كان ناقصله 3 درجات ويتساوى بسيادتك وانا كان ناقصلى كام درجه وابقى تجارة انجلش كمان مش عربى بس بتفرق على درجه او درجتين فمش تيجى بقى وتقول ازاى يساوى بيننا وبين حد جايب 75% يعنى لا انت عبقرى ولا احنا متخلفين مش عارف يعنى انت فى تالته بس مهتم بالموضوع بتاعنا ده اكتر مننا احنا شخصيا مش عارف انت متضايق ليه كانك انت اللى مدخلنا الكليه دى وعموما العبره بالنهايه دائما والكلام كله بيبقى اخر سنه وبعد التخرج وفى الناس اللى هتشتغل مش اللى هتاخد شهادة وبس وخلاص على كده ياما فى ناس دخلت طب و فاشلين اخلاقيا و علميا فى شغلهم (لو نسيت طبيب منطقة الوراق وفضيحته الاخلاقيه ارجع واقرائها)ياريت تكون فهمتنى وياريت كله يقفل على الموضوع ده لان الواحد قرب يتخنق فعلا .....سلام)
بص يامينا انا كان ناقصلى درجتين وادحل حاسبات ومعلومات ايه المشكله ؟؟؟

وفيه ناس مش بتدخل طب على نص درجه ... عادى جداااا......

وانا مقولتش انى عبقرى ولا قولت بتوع انتساب اغبيه انا قصدى المساواه بينهم اكبر غلط

وعلى فكره الانتساب اصلا معمولهم محاضرات كنوع من العطف لأن المفترض المنتسب معناها انه ملوش محاضرات
والنظام ده كده كده هيتطبق السنه الجايه او اللى بعديها ......

والموضوع يخص كل الناس وانا منهم لأنى واحد من اللى بيتخنق من الزحمه.... ملهاش علاقة بقى انى فى سنه 3

وياريت الانتساب دول بيروحوا بتعملوا دول معظمهم بيروحوا عشان البنات يعنى زحمه من غير لازمه

ومش عارف انت دخلت فى موضوع تانى ليه؟؟؟؟

ماله طبيب منطقة الوراق ههههههههههههههه

يامينا كل مهنه فيها الكويس والوحش

انا بتكلم دلوقتى على المجهود اللى بذله طالب انتظام والمجهود اللى بذله طالب انتساب فى الثانويه

مش بتكلم على ذكاء وغباء

totti_pop_2008
17-09-2009, 01:19 PM
لا يافامبير المفروض الانتساب ده يتلغى من زمان حرااااام بجد عليهم يساوا بينهم

حرام واحد جايب 75 يتساوى مع واحد جايب 89

كفايه ان الشهاده واحده فى الاخر عايزين تحضروا كمان محاضرات ههههههههههههه

ع العموم حتى لو القرار ده مش هيتطبق يبقى عليه العوض ومنه الغوض

لأنى لما بروح الجامعه بشوف الدنيا زجمه بطريقه عجيبه عند مدرجات انتساب خصوصا سنه اولى بيبقى عندهم حماس انهم يحضروا

ربنا يستر ...................
هو ايه يا عم يلغوا انتساب..........................!!؟ ده هو احنا جرب مثلا .....؟!وانتساب قبلت من 78 وشوية ونظامى قبلت من 85 وشوية وانا جايب 84.1 يعنى يا ريت ما تتنططش علينا:028ja7::028ja7:والحرام بجد ان واحد جايب 84 (وشوية) وميتساوش بواحد جايب 85 (وشوية صغيرين) :angry2:وبعدين فيها ايه ......؟! لما يكون بتوع اولى انتساب عندهم حماس يحضروا وكله بيبقى كده فى اول سنة (نظامى وانتساب) مش انتساب (بس) وبعدين هما مضايقينك فى ايه واخدين مكانك فى المدرج يعنى زى ما هما طلبة احنا كمان طلبة .........! :028ja7::028ja7:

totti_pop_2008
17-09-2009, 01:24 PM

وانا مقولتش انى عبقرى ولا قولت بتوع انتساب اغبيه انا قصدى المساواه بينهم اكبر غلط

وعلى فكره الانتساب اصلا معمولهم محاضرات كنوع من العطف لأن المفترض المنتسب معناها انه ملوش محاضرات

والموضوع يخص كل الناس وانا منهم لأنى واحد من اللى بيتخنق من الزحمه.... ملهاش علاقة بقى انى فى سنه 3

وياريت الانتساب دول بيروحوا بتعملوا دول معظمهم بيروحوا عشان البنات يعنى زحمه من غير لازمه

انا بتكلم دلوقتى على المجهود اللى بذله طالب انتظام والمجهود اللى بذله طالب انتساب فى الثانويه

مش بتكلم على ذكاء وغباء
نوع من العطف .....؟؟!(وماله.....!) ده على اساس اللى احنا ايتام .......!واانتا عرفت منين ان بتوع انتساب دول بيروحوا عشان البنات(كنت واحد منهم مثلا.......) يا ريت الكلام يكون فيه مراعاة لشعور الايتام(قصدى بتوع الانتساب).............................!

ahmedal3mda
17-09-2009, 02:18 PM

مش بتكلم على ذكاء وغباء

يمكن بتحس من طريقة اسقبالهم لخبر الغاء محاضرات انتساب كانهم رايحين مكان ترفيهى وعلشان البنات وكدة فتلأقى من ردودهم (هو انا داخل الجامعة علشان اشوف المحاضرات من التلفزيون) وغير كدة من الردود....
وبالنسبة لما بتفرق عن كام درجة فدى مشكلة صاحب المجموع لان مجهود اللى جاب مجموع انتطام غير مجهود اللى جاب انتساب مهما كان الفرق قليل

totti_pop_2008
17-09-2009, 02:36 PM
يمكن بتحس من طريقة اسقبالهم لخبر الغاء محاضرات انتساب كانهم رايحين مكان ترفيهى وعلشان البنات وكدة فتلأقى من ردودهم (هو انا داخل الجامعة علشان اشوف المحاضرات من التلفزيون) وغير كدة من الردود....
وبالنسبة لما بتفرق عن كام درجة فدى مشكلة صاحب المجموع لان مجهود اللى جاب مجموع انتطام غير مجهود اللى جاب انتساب مهما كان الفرق قليل

شكرا للاضافة.........!:049gc0::049gc0:

mira_ah
17-09-2009, 04:13 PM
الموضوع جميل جدا ياأحمد ويارب نستفيد ان شاء الله من بعض انا مجموعة الف واسمى اية محمد
بس انا عايزة اعرف هو المجموعة غير المدرج يعنى هيبقى لينا مدرج واحد للمجموعة بتاعتنا ولا بنتقسم تانى

vampire1188
17-09-2009, 10:40 PM
شكلي كدا شامم ريحة خناقة ..

اهدوا يا جماعة شوية كدا وصلوا ع النبى ..

عشان نقول الحق ولا شئ غير الحق .. انتظام هما الأحق بحضور المحاضرات من انتساب

لإن انتظام اصلا هما الطلاب الاساسيين .. بدليل انهم بيدفعوا مصاريف عادية جدا

لكن انتساب اصلا مش كان ليهم محاضرات وعملولهم محاضرات

بقرار من دكتور مفيد شهاب ايام ماكان ماسك رئيس الجامعة

بدليل ان بتوع انتساب بيدفعوا مصاريف اعلي من بتوع انتظام ..

ياريت بقي مانخشش في متهات تانية ونقول ان انتظام احسن وانتساب وحشين وكخة والكلام الفاضي دا

احنا بنتكلم في نظام دراسي كامل .. مش بنتكلم في اشخاص داخلين انتساب وداخلين انتظام !!

اي مكان مهما كان درجة نضافته ومستواه التعليمي .. فيه الشخص الكويس والشخص الوحش

ياريت المناقشات تكون في حدود النظام الدراسي ومانتطرقش لأشخاص

mina_totti65
17-09-2009, 11:48 PM

مش بتكلم على ذكاء وغباء

يعنى انت عملت مجهود واحنا كنا بنلعب مثلا بلاش كلام ينرفز انا مش هرد عليك انت مش عارف احنا حصلنا ايه فى سنه تانيه وكم الدرجات اللى ضاعت مننا بسبب قلة الادب وعدم وجود ضمير للمصحيحين (بعضهم طبعا مش كلهم) ولولا كده كان زمانى فى حاجه تانيه خالص غير تجارة لكن كل اللى يجيبه ربنا كويس وانا عندى كذا دليل على اللى كان بيحصل فى لجان التصحيح مش عايز اتكلم عشان منفتحش فى مواضيع قديمه خلاصة الكلام احنا مش فشلة وانا مش بغير المواضيع راجع الردود كويس بس وعموما انا مش ناوى ارد او اتكلم فى الموضوع ده تانى عشان مش ناقص حرقة دم وكلام ملهوش لازمة

mina_totti65
17-09-2009, 11:50 PM
شكرا للاضافة.........!:049gc0::049gc0:
بلاش والله نتكلم كده وخلاص لان معظمنا مش عارفين

mina_totti65
17-09-2009, 11:52 PM
ياريت الناس تفهم يافامبير محدش قال حاجه على اننا كنا محتاجين كام درجه عشان نكون معاهم بس كلام الاخ ده مستفز بيعاملنا كاننا حاجه معفنه او منستحقش اننا ندخلها ده الراجل داخل تالته ومتضايق مننا مش عارف احنا عاملنا له ايه

totti_pop_2008
18-09-2009, 12:04 AM
ياريت الناس تفهم يافامبير محدش قال حاجه على اننا كنا محتاجين كام درجه عشان نكون معاهم بس كلام الاخ ده مستفز بيعاملنا كاننا حاجه معفنه او منستحقش اننا ندخلها ده الراجل داخل تالته ومتضايق مننا مش عارف احنا عاملنا له ايه
خلاص يا عم متردش عليه وسيبه يقول اللى هو عايزه......وياريت نقفل الكلام عن انتساب وانتظام ونتكلم عن الدراسة زى ما قالك.........

mina_totti65
18-09-2009, 01:51 AM
خلاص يا عم متردش عليه وسيبه يقول اللى هو عايزه......وياريت نقفل الكلام عن انتساب وانتظام ونتكلم عن الدراسة زى ما قالك.........

انا فعلا مش هتكلم تانى يا مصطفى

ahmedal3mda
18-09-2009, 02:14 AM
يعنى انت عملت مجهود واحنا كنا بنلعب مثلا بلاش كلام ينرفز انا مش هرد عليك انت مش عارف احنا حصلنا ايه فى سنه تانيه وكم الدرجات اللى ضاعت مننا بسبب قلة الادب وعدم وجود ضمير للمصحيحين (بعضهم طبعا مش كلهم) ولولا كده كان زمانى فى حاجه تانيه خالص غير تجارة لكن كل اللى يجيبه ربنا كويس وانا عندى كذا دليل على اللى كان بيحصل فى لجان التصحيح مش عايز اتكلم عشان منفتحش فى مواضيع قديمه خلاصة الكلام احنا مش فشلة وانا مش بغير المواضيع راجع الردود كويس بس وعموما انا مش ناوى ارد او اتكلم فى الموضوع ده تانى عشان مش ناقص حرقة دم وكلام ملهوش لازمة

مافيش حاجة اسمها ظلم فى التصحيح انا اكتر واحد عارف ان اللى بتجاوبة بتاخدة بالظبط ويمكن تتظلم فى نصف درجة او كدة يعنى انا مثلا كنت عامل حسابى ان اجيبفى التاريخ 50 فلاقيت نفسى جايب 49.5 الظلم مابيبقاش اوى يعنى مش كل واحد يخرج يقول اتظلمت فى التصحيح وكدة والرك بعد كدة على يقدر يثبت نفسة ومش مشكلة ياريت مناخودش الردود بالحساسية دى وربنا يوفق الجميع

mina_totti65
18-09-2009, 03:00 AM
مش قلنا مش هنفتح الموضوع ده تانى بقى والله انا عارف انا بقول ايه وربنا وعندى الاثباتات وبالشهود اللى كانوا موجودين اللى وصفوا قد ايه كان فيه تلاعب متخلوناش نفتح المواضيع دى تانى ياجماعه

attentino
18-09-2009, 05:22 AM
بص يامينا مافيش حاجه اسمها تلاعب بالدرجات فى الثانويه ولو حد شم خبر الدنيا هتتقلب

فى الثانويه انت بتاخد حقك وزياده كمان

الكليه بقى حاجه تانى وبيكون فيها ظلم كبير

لأن كل دكتور بيبقى ماشى بمزاجه يسقط وينجح محدش يقدر يكلمه ولازم يطلعلك دكتور او دكتورين رخمين فى السنه

ومافيش خناقه ولاحاجه يافامبير بس هو بيتكلم بطريقه مش كويسه

attentino
18-09-2009, 05:31 AM
[quote=totti_pop_2008;1614481]خلاص يا عم متردش عليه وسيبه يقول اللى هو عايزه......وياريت نقفل الكلام عن انتساب وانتظام ونتكلم عن الدراسة زى ما قالك.........[/quote
انت محسسنى انى داخل اشتم فيكوا
ياسيدى ربنا يوفقكم وتحولوا انتظام معانا

totti_pop_2008
18-09-2009, 12:46 PM
مافيش حاجة اسمها ظلم فى التصحيح انا اكتر واحد عارف ان اللى بتجاوبة بتاخدة بالظبط ويمكن تتظلم فى نصف درجة او كدة يعنى انا مثلا كنت عامل حسابى ان اجيبفى التاريخ 50 فلاقيت نفسى جايب 49.5 الظلم مابيبقاش اوى يعنى مش كل واحد يخرج يقول اتظلمت فى التصحيح وكدة والرك بعد كدة على يقدر يثبت نفسة ومش مشكلة ياريت مناخودش الردود بالحساسية دى وربنا يوفق الجميع
ربنا معانا كلنا وخلاص محصلشى حاجة.......

totti_pop_2008
18-09-2009, 01:03 PM
مش قلنا مش هنفتح الموضوع ده تانى بقى والله انا عارف انا بقول ايه وربنا وعندى الاثباتات وبالشهود اللى كانوا موجودين اللى وصفوا قد ايه كان فيه تلاعب متخلوناش نفتح المواضيع دى تانى ياجماعه
يا مينا ليه هنتكلم فى حاجات خلاص فاتت وماتت ومش هنعرف نغيرها خلينا فى اللى جاى واللى جاى ( احسن ) ان شاء الله..........

ahmedal3mda
18-09-2009, 06:57 PM
الموضوع جميل جدا ياأحمد ويارب نستفيد ان شاء الله من بعض انا مجموعة الف واسمى اية محمد
بس انا عايزة اعرف هو المجموعة غير المدرج يعنى هيبقى لينا مدرج واحد للمجموعة بتاعتنا ولا بنتقسم تانى
اهلا بيكى فى الموضوع
بالنسبة للمدرج اللى اعرفة ان كل محاضرة مثلا لية مدرج للمجموعة وانا سمعت ان هيقسموا الطلبة لمجموعات صغيرة علشان انفلونزا الخنازير
ونورتى الموضوع

mina_totti65
18-09-2009, 09:06 PM
يا مينا ليه هنتكلم فى حاجات خلاص فاتت وماتت ومش هنعرف نغيرها خلينا فى اللى جاى واللى جاى ( احسن ) ان شاء الله..........
انا مش عايز اتكلم والله فى الحاجات دى وانا اسف لو كنت اتعصبت او اتنرفزت بس راجع الردود اللى فاتت هتفهم اتضايقت ليه!اتضايقت عشان بنتعامل على اننا فشله ومكناش بنذاكر وربنا يعلم الواحد كان عامل ازاى فى ايام الدراسه والامتحانات ده اللى ضايقنى بس يا مصطفى والله-الجاى احسن ان شاء الله.......

GAMALEWEES
18-09-2009, 09:30 PM
متصلوا على النبى كدة يا جماعة و بلاش تقلبوا فى الفات
كل واحد بياخد نصيبة و فعلا بيبقى فى ظلم فى التصحيح لكن قدر الله و ماشاء فعل و الحمد لله على كل شئ
اية يعنى طلبة انتظام من انتساب ماكلة واحد و بكرة طلبة انتساب تحول انتظام و مفيش مشاكل خالص
بالتوفيق ليكم كلكم و يارب تيجيبوا تقديرات علية و نجيب كلنا امتياز كدة فى اول سنة علشان نبداها كويسة باذن الله
يالا كل سنة و انتم طيبين
عيد سعيد عليكم كلكم و يارب يكون الجاى احسن من الفات
فى رعاية الله

أنين المذنبين
19-09-2009, 08:50 AM
معلش يا جماعة نتيجة المميزة امتى

invent_yas2020
19-09-2009, 09:44 AM
ايه اخر اخبار الجامعه مع الفنوانزا الخنازير زيييييييييييييييييرزررررررررررررررز

totti_pop_2008
19-09-2009, 02:16 PM
متصلوا على النبى كدة يا جماعة و بلاش تقلبوا فى الفات
كل واحد بياخد نصيبة و فعلا بيبقى فى ظلم فى التصحيح لكن قدر الله و ماشاء فعل و الحمد لله على كل شئ
اية يعنى طلبة انتظام من انتساب ماكلة واحد و بكرة طلبة انتساب تحول انتظام و مفيش مشاكل خالص
بالتوفيق ليكم كلكم و يارب تيجيبوا تقديرات علية و نجيب كلنا امتياز كدة فى اول سنة علشان نبداها كويسة باذن الله
يالا كل سنة و انتم طيبين
عيد سعيد عليكم كلكم و يارب يكون الجاى احسن من الفات
فى رعاية الله
(عليه الصلاة والسلام) واصلا مفيش حاجة كلنا اخوات:friendsxs3: وكل سنة وانتى طيبة وعيد سعيد:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: علينا جميعا ان شاء الله .....

totti_pop_2008
19-09-2009, 02:18 PM
ايه اخر اخبار الجامعه مع الفنوانزا الخنازير زيييييييييييييييييرزررررررررررررررز
محدش لسه عارف اى حاجة :confused::confused:استنى كده بعد العيد وكل حاجة هتبان ان شاء الله......

mina_totti65
20-09-2009, 12:08 AM
كل سنه وانتوا طيبين كلكم وعيد سعييييييييد عليكم(^_^)

totti_pop_2008
20-09-2009, 12:24 AM
كل سنه وانتوا طيبين كلكم وعيد سعييييييييد عليكم(^_^)
الله يخليك يا غالى......:078111rg3:

invent_yas2020
22-09-2009, 01:28 AM
هو جدول الانتساب نزل

mina_totti65
22-09-2009, 01:56 AM
هو جدول الانتساب نزل

والله محدش عارف هيكون فى جدول ولا لاء