مشاهدة النسخة كاملة : علوم هامه البعض لا يعرفها من العامه

زيزو1900
24-08-2009, 05:54 AM
microbiology يعنى علم الاحياء الدقيقة(بكتريا وفطريات وفيروسات وطحالب)

prasitology يعنى علم يشمل الديدان والبروتوزوا

chemotheraby اي الكميا العلاجيه وبتدرس فيها المركبات الكيماويه الدوائيه زى المسكنات وخافضات الحرارة ومنشطات الجهاز المناعى ومثبطاته ومنشطات الجهاز العصبي ومثبطاته ومدرات البول ومضادات الفطريات والبروتوزوا والفيروسات والبكتريا الخ

enzymology علم الانزيمات ودة بصراحة انا بعشق العلم دة وقدمت فيه كزا بحث

chromotography هو علم خاص بفصل المركبات الكميائيه عن بعضها

immunology علم المناعة

hematology علم الدم

anatomy علم التشريح

spectrascope هو علم خاص بالتعرف ع المواد الكميائية عن طريق جهاز يعنى تحط للجهاز دة اي حاجة انشاله حتى تراب يقوم يطلعلك رسم بيانى ومنة بقي تعرف تركيب الكميائي للحاجة دى

pathology علم الامراض

biochemistry وهو علم الكميا الحيوية اي كل المركبات الكميائية التى توجد داخل الانسان مثل الهيموجلوبين والكليسترول وغيرهم ويدرس ايضا مسببات السرطان وبيولوجيا السرطان ودلائل السرطان

physiology علم وظائف اعضاء الجسم

endocrimology علم الغدد

mycology علم الفطريات

bactriology علم البكتريا
virology علم الفيروسات
surface and colloids علم السطوح والغرويات وتطبيقاته يعنى ممكن تخلي المواد المنظفة زى الصابون الخ تصبح اكثر تنظيفا للملابس وممكن من خلاله تخلي المطر ينزل في اي مكان لان المطر سائل غروي :av4056bb7jp3:

industerial chemistery وهى علم الكميا الصناعيه الذى يدرس تصنيع الدهانات وتصنيع الاخشاب والورق والسكر والحديد والصب والالمونيوم وتصنيع الكيماويات

فاصل ونواصل اذا الموضوع عجب الناس

Drsara
27-08-2009, 12:07 PM
السلام عليكم والله يا دكتور مواضيعك عن كلية العلوم رائعة وجميلة وانا بحب كلية العلوم جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لكن النصيب رحت صيدلة الحمد لله وكدة ممكن احول من الصيدلة لعلوم وياريت حضرتك تكمل الموضوع ويارب نشوفك دكتور كبير كدة فى الميكرو بيولوجى وباحث عظيم فى مجال الانزيمات بس سؤال هو حضرتك كان نفسك تدخل صيدلة !

زيزو1900
28-08-2009, 07:48 PM
السلام عليكم والله يا دكتور مواضيعك عن كلية العلوم رائعة وجميلة وانا بحب كلية العلوم جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لكن النصيب رحت صيدلة الحمد لله وكدة ممكن احول من الصيدلة لعلوم وياريت حضرتك تكمل الموضوع ويارب نشوفك دكتور كبير كدة فى الميكرو بيولوجى وباحث عظيم فى مجال الانزيمات بس سؤال هو حضرتك كان نفسك تدخل صيدلة !
بالنسبه لعلوم وصيدله فانا بعشق حاجة اسمها كميا بكل فروعها
فسواء علوم او صيدله هى هى
لانى من وانا صغير كنت نفسي اكتشف حاجة او اعمل حاجة
فكنت طاير من الفرحه لما جتلي علوم
ودخلت قسم كميا وميكروبيولوجى وطلعت من الاوائل ع القسم وجيبت جيدجدا
وبعدها اخدت دبلومة كمياحيوى وفسيولوجى بتقدير امتياز
وحاليا بقيت اخصائي تحاليل طبيه
ودلوقتى بعمل ماجستير ميكروبيولوجى بس لسه في البدايه ان شاء الله ربنا يسهل لانى نفسي اعمل حاجة لدينى ولكليتى ولبلدى ولنفسي
انا عارف ان فيه اكيد عواقب هتقابلنى عشان اوصل لهدفي لكن الانسان الاقوى هو للي يتغلب ع كل العوائق
اينعم انا مش سوبر مان
لكن بعمل للي عليا فقط وبسيب الباقي لربنا

زيزو1900
28-08-2009, 08:27 PM
نكمل موضوعنا

industerial microbiology دى بقي علم كبير بيشوف ازاى البكتريا او الفطريا بيستخدموها في الصناعات زى مثلا تصنيع الادويه ازاى البكتريا يستخلصوا منها مواد تستخدم كمضادحيوى لبكتريا اخري وكذلك الفطريات لخ

او مثلا نشوف الفطر دة بيفرز مواد كميائيه ولا لاء وازاى نستخلصها وطبعا يدخل معانا شغل الكرموتوجراف وفصل المركبات الكميائيه في الحته دى
ونشوف تاثيرها ع البكتريا كمضادات حيويه
او بردو الفرع دة يدرس دور البكتريا في صناعه الجبنه ودور البكتريا في صناعة ماسمى بالكمبوست وتحويلها لمواد مفيده
والكمبوست دة بيبقي عبارة عن الزباله و روث الحيوانات
ودور البكتريا في تحويل الكمبوست دة في درجات حرارة عاليه وكدة الي مواد بتروليه ومواد اخري صالحة للاستخدام

وبردو العلم دة بيشوف تطبيقات البكتريا وعلم الانزيمات خصوصا في تحليلل المركبات الكميائيه
يعنى مثلا في حرب الخليج كان هناك سفن بترول قد اغرقت بالكامل في مياه الخليج
ودة ادى الي تغطيه مياه الخليج بالبترول
فيجى بقي دور البكتريا في تحليل البترول للي ع وش الميه
وبردو العلم دة بيشوف تطبيقات الطحالب في ازاى ننقي مياه الصرف الصحى ونحولها لمياه صالحة للاستخدام ويمكن انا حضرت بنفسي مناقشه دكتوراه في تطبيقات الطحالب لتنقيه مياه الصرف الصحى

biology of cancer دة بقي علم بيولوجيا السرطان
دة بقي بيبحث في انواع السرطان ومسببات السرطان وازاى بيحصل السرطان
من اول نقطة لغايه اخر نقطة
من اول ما يحصل خلل في الدى ان ايه لغايه مايحصل انتشار الخلايا السرطانيه في الجسم كله
والعلم دة بردو بيدرس الجينات اللي بيحصل في الخلل
يعنى جين مثلا ٌrb ودة موجود في العين لو حصل فيه خلل بيحصل سرطان في شبكيه العين
وازاى الجسم بيقدر يقاوم خلايا السرطان عن حاجة اسمها انتى اكوسدانت وازاى لو فشل الانتى اوكسدانت في علاج الخلل دة يروح الخلايا الجسم نفسه بتتحر وتموت نفسها عشان يتخلص من السرطان وازاى بالرغم من دة كله خلايا السرطان بتقدر تنتشر
يعنى موال طويل اوى
وبعدين تدرس حاجة اسمها tumar markers وهى ما تسمى بدلا لات الاورام
ودى مركبات كميائيه بتبقي موجودة في الجسم لما بيحصل السرطان
وازاى بتقدر تقيس المواد دى في الجسم

فاصل ونواصل

Drsara
28-08-2009, 09:14 PM
بالنسبه لعلوم وصيدله فانا بعشق حاجة اسمها كميا بكل فروعها
فسواء علوم او صيدله هى هى
لانى من وانا صغير كنت نفسي اكتشف حاجة او اعمل حاجة
فكنت طاير من الفرحه لما جتلي علوم
ودخلت قسم كميا وميكروبيولوجى وطلعت من الاوائل ع القسم وجيبت جيدجدا
وبعدها اخدت دبلومة كمياحيوى وفسيولوجى بتقدير امتياز
وحاليا بقيت اخصائي تحاليل طبيه
ودلوقتى بعمل ماجستير ميكروبيولوجى بس لسه في البدايه ان شاء الله ربنا يسهل لانى نفسي اعمل حاجة لدينى ولكليتى ولبلدى ولنفسي
انا عارف ان فيه اكيد عواقب هتقابلنى عشان اوصل لهدفي لكن الانسان الاقوى هو للي يتغلب ع كل العوائق
اينعم انا مش سوبر مان
لكن بعمل للي عليا فقط وبسيب الباقي لربنا ربنا يكرمك لان كل العباقرة من كلية العلوم ويارب حقق اهدافك واهدفنا من اجل ديننا ووطنا وامتنا امين حضرتك علوم طنطا ؟

Drsara
28-08-2009, 09:29 PM
biology of cancer دة بقي علم بيولوجيا السرطان
دة بقي بيبحث في انواع السرطان ومسببات السرطان وازاى بيحصل السرطان
من اول نقطة لغايه اخر نقطة
من اول ما يحصل خلل في الدى ان ايه لغايه مايحصل انتشار الخلايا السرطانيه في الجسم كله
والعلم دة بردو بيدرس الجينات اللي بيحصل في الخلل
يعنى جين مثلا ٌrb ودة موجود في العين لو حصل فيه خلل بيحصل سرطان في شبكيه العين
وازاى الجسم بيقدر يقاوم خلايا السرطان عن حاجة اسمها انتى اكوسدانت وازاى لو فشل الانتى اوكسدانت في علاج الخلل دة يروح الخلايا الجسم نفسه بتتحر وتموت نفسها عشان يتخلص من السرطان وازاى بالرغم من دة كله خلايا السرطان بتقدر تنتشر
يعنى موال طويل اوى
وبعدين تدرس حاجة اسمها tumar markers وهى ما تسمى بدلا لات الاورام
ودى مركبات كميائيه بتبقي موجودة في الجسم لما بيحصل السرطان
وازاى بتقدر تقيس المواد دى في الجسم

فاصل ونواصل[/quote]العلم دة ممكن الاقية فى الصيدلة لانى كان نفسى والله اكتشف حاجة اواعمل حاجة كمان لكن انا الحمد لله كنت بجيب مجماعيع تاهلنى للطب فعلشان كدة الحاجة الوحيدة الى حبتها هى الاورام والسرطان فكان نفسى اكون دكتورة فى علاج السرطان بغض النظر عن الكلية ولا سيما كليتى الى بعشقها الى اكيد هادرس فيها هى العلوم بس هل العلوم والصيدلة قريبين من بعض وبالتوفيق للجميع فى الدارين

زيزو1900
28-08-2009, 09:56 PM
بصراحة انا معرفش دة موجود في صيدله ولا لاء
بس هو بيتاخد عندنا في كليه علوم كمواد في قسم الكميا الحيوى وليا واحدة زميلتى خريجة كمياحيوى وبتحضر ماجستير في السرطان في جامعة القاهرة
وزميله اخري خريجة قسم ميكروبيولوجى وكانت شغاله ع الطحالب واستخرجت منها مادة وجابت معاها نتايج اجابيه جدا مع خلايا السرطان
وهنروح بعيد ليه
الفريق البحثي في المركز القومى للبحوث للي هو مشرف عليه د مصطفي السيد عشان يعملو العلاج للي اكتشفه ضد السرطان من شهر الفريق دة اعلن توصلوا لانتاج العلاج ونتايجهم كانت ايجابيه جدا
وكلهم خريجين علوم قسم كمياحيوى وقسم فزيا حيوى
الفزيا الحيوى عشان تحويل الذهب وكدة في البحث دة
وانا درسته كمواد في دبلومة الكميا الحيوى بتاعة كليه علوم الاسماعليه
..............................
وبالنسبه للقرب بين علوم وصيدله اكيد طبعا
كل الاقسام دى هى ليها علاقه بكليه صيدله قسم الكميا وقسم الكميا الحيوى وقسم الميكروبيولوجى

وهناك الكثير من كليات العلوم في الجامعات المصريه بها تخصص
فمثلا تكونى خريجى قسم
الكميا والميكروبيولوجى بيدرس نص المواد كميا ونصه التانى ميكروبيولوجى
الكميا والكميا الحيوى بيدرس نص موادة كميا والنص التانى كمياحيوى
ودة نظام اكثر من رائع

Drsara
28-08-2009, 10:06 PM
جزاك الله خيرااااااا على ردك وربنا يعمل الى فية الخير

مريم ابوبكر
07-09-2009, 10:40 AM
لو سمحت ساعدني انا داخله علوم ونفسي اابقي دكتوره تحليلا ادخل قسم ايه ممكن تساعدني وممكن ابقي دكتورة تحليل وادخلقسم بيولوجي ولالازم كيمياء ارجو الرد سريعا

زيزو1900
07-09-2009, 02:07 PM
لو سمحت ساعدني انا داخله علوم ونفسي اابقي دكتوره تحليلا ادخل قسم ايه ممكن تساعدني وممكن ابقي دكتورة تحليل وادخلقسم بيولوجي ولالازم كيمياء ارجو الرد سريعا
اقسام البيولوجى كلها
كميا وميكروبيولوجى
وكمياحيوى
وكمياحيوى وميكروبيولوجى
كميا وكمياحيوى
كميا وحيوان
كميا ونبات
وكميا سبيشيل