مشاهدة النسخة كاملة : نصائح للجدد+موقع المناهج+آلة كاسيو..هديه!!

الأمير الرقمى
28-08-2009, 11:14 AM
السلام عليكم ياشباب....
وألف مبروك لكل اللى اتحقق حلمه ودخل كلية الهندسه....

على فكره أنا خريج كلية الهندسه قسم كهرباء وأحب تسمعوا منى النصائح دى لأنها هتنفعكوا جامد (عن خبره;))

1-طبعا المذاكره من أول يوم عشان فيه حاجه اسمها الميدتيرم ,,, يعنى التيرم الواحد فيه امتحانين...فعشان متزنقش نفسك...لازم تذاكر من أول يوم.

2- سيبك من الكورسات والكلام الفاضى ده...أهم حاجه المحاضرات والسكاشن...خلاص احنا كبرنا على موضوع الدروس:006et4: .

3- لازم تبيض محاضراتك أول بأول....يعنى نكش الفراخ ;)اللى بتكتبه ورا الدكتور...لازم تلخصه وتظبطه لما تروح يوم بيوم

4-هات آله حاسبه كويسه من كاسيو ممكن fx570 تقريبا سعرها من سنه يعملله 120 جنيه..هتنجز معاك كتير...
شوف الآله دى كده (http://free-offers.synthasite.com/)....لو عرفت تجيب زيها يبقى انت جبت كمبيوتر مش مجرد آله حاسبه:d

5-ملاحظه هامه:أصعب وأتقل سنه هى إعدادى هندسه....بعد كده لما تتخصص هتلاقى العمليه سهله خالص:av4056bb7jp3:

6-المناهج اللى بتدرسها هتلاقيها تقريبا متشابهه مع المناهج اللى فى كل الدنيا...عشان كده النت هينفعك كتير
أنا عن نفسى اعتمادى الكلى على مناهج السعوديه لأنها بالعربى وسهله و بتفهمنى المناهج اللى احنا بناخدها بالانجليزى... وده الموقع اللى عليه الكتب الهندسيه باللغة العربيه (http://power2007.webnode.com):049gc0:

عموما أنا عندى كلام لسه كتييييييير....لو حد عنده أى استفسار ممكن يكتبه وانا أرد عليه

جعلتني مهندسا
28-08-2009, 01:10 PM
متميز والى الأمام

منتظرينك

جعلتني مهندسا
28-08-2009, 01:15 PM
طب دلوقتي أنا لم آجي أذاكر

أذاكر منين بالضبط

الأمير الرقمى
28-08-2009, 01:33 PM
طب دلوقتي أنا لم آجي أذاكر

أذاكر منين بالضبط

بص يابشمهندس....مصادر المذاكره ممكن تقسمها كالتالى:

1-مصادر أساسيه:

وهى المصادر التى لابد وحتما تذاكر منها لأن الامتحان مش هيخرج منها وهى :

*كتاب الماده+
*المحاضرات اللى انت كاتبها+
*السكاشن اللى هتاخدها+
*ورق الكورسات اللى هتصوره من زملاتك اللى بياخدوا كورسات.

ومادام أنا قلتلك انها أـساسيه....يبقى لو فيه محاضره أو سكشن فاتك....لازم تصوره أو تنقله من واحد زميلك....بجد متستهترش بالحاجات الصغيره دى...والله بتفرق...صدقنى.

2-مصادر اضافيه:

وهى المصادر اللى ممكن متحتجلهاش قوى...بس لو بتطمح للجيد جدا أو الامتياز...يبقى لازم تستخدمها وهى:

*المراجع الخارجيه (استشير الدكتور عن أفضل مرجع خارجى لمادته)+
*الانترنت(هشرح ان شاء الله بعض المواقع اللى ملكش غنى عنها فى وقت لاحق)

ومن هنا يجب تغير نظرتك للانترنت....النت مش وسيله للداون لود للجيمز و الأغانى....النت كنز غنى بالمعلومات الشيقه...وصدقنى....فيه بعض المواد فهمتها بالكامل أو بعض النظريات اللى درسناها عن طريق مواقع وكتب نزلتها وقريتها .

فى انتظار تساؤلاتكم يا شباب المهندسين....مع تحياتى:078111rg3:

EnG.Mohammed
28-08-2009, 01:34 PM
شكرراااااااا على المجهود العظيم ده ياراجل

califora
28-08-2009, 01:57 PM
هوانت هندسة اية

Eng M-Adel
28-08-2009, 01:58 PM
موضوع جميل جدا ... قولنا يا بشمهندس عن الأنترنت وازاي كنت بتستخدمه وفي ايه وايه رأيك لو الواحد اخد كورس انجليزي !!
وجزاك الله كل خير

الأمير الرقمى
28-08-2009, 02:13 PM
هوانت هندسة اية

الزقازيق

موضوع جميل جدا ... قولنا يا بشمهندس عن الأنترنت وازاي كنت بتستخدمه وفي ايه وايه رأيك لو الواحد اخد كورس انجليزي !!
وجزاك الله كل خير

بالنسبة لموضوع كورس الانجليزى ده

*فلو انت هتخده عشان فاكر ان الدراسه بالنجليزى صعبه ومعقده ومحتاجه جهابذه فى اللغه...فمتحملش هم....الانجليزى فى الدراسه هو انجليزى مصطلحات وليس جملا تحتوى زمن مضارع وتام ومبنى للمجهول وكلام من ده....الموضوع كله محتاج شهر بس فى الكليه وهتلاقى نفسك (لبلب)...متقلقش;)

*أما إذا كنت محتاج اثراء معرفتك اللغويه الانجليزيه...فمفيش مشاكل....إيدى على كتفك....واتوكل على الله...أكيد هتستفيد....بس لو الكورس هيطول...بلاش منه عشان ميشغلكش عن الدراسه لأن دلوقتى بقى عندك أولويات.

بالنسبة للنت:

معلش اصبر عليا شويا...تابع بس الموضوع ...وان شاء الله هكتب عنه قريب

Its My Life
28-08-2009, 02:13 PM
جوووووود
..........

Eng_lfc
28-08-2009, 02:30 PM
ممتاز ............

بروف انس
28-08-2009, 10:35 PM
شكرا يابرنس علي الكلام الحلو ده وارجو منك اثرائنا بموضوعاتك الجميله

Medo abdo
29-08-2009, 05:04 PM
انته شكلك فاهم يا نصه
طب بم انك من هندسة الزقازيك وانا كمان من هندسة الزقازيق يعنى احنا مع بعض بس الفرق انا لسه هادخل اعدادى ومعرفش حاجة خالص فيريت تكون موجود معانا دايما وتفيدنا وفى موضوع جديد انا لسه عامله ياريت تبقى معايا فيه عنوانه هندسة الزقازيق http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149751

Medo abdo
29-08-2009, 05:10 PM
وياريت تقول عن المواقع اللى هتفدنى وتفيد الجميع وجعله الله فى ميزان حسناتكم

الأمير الرقمى
29-08-2009, 05:24 PM
مقوله سمعتها من عميد كلية هندسة الزقازيق لما كنا فى اعدادى هندسه:

"ياولاد...الهندسه دى ماراثون....يعنى أهم حاجه توصل لخط النهايه بسلام"

معناه إيه كلامه؟:confused:

بصوا ياجماعه.....ان شاء الله لما تخلصوا الدراسه عارفين كام ماده هتكونوا درستوها؟

معدل 6 مواد فى التيرم يعنى 12 ماده فى السنه يعنى 5*12=60 ماده وده رقم تقريبى.....عشان كده لازم يكون عندكم العزيمه الكافيه لمواصلة المارثون لنهايته.....

واحد هيقوللى....ياعم دنا لازم أجيب امتياز أو جيد جدا ع الأقل عشان ألاقى شغل!

هرد عليه: آسف...انت غلطان تماما!:excl:

عارفين ليه؟

جوهر الموضوع .... انك تكون فاهم اللى بتدرسه وعندك قابليه لتطبيق اللى درسته لما تشتغل...سواء بقى كنت جايب مقبول ولا حتى امتياز.....
دى مش دعوه للكسل....مهو برضه المقبول مؤشر لمشكلة من نوع ما...وكذلك الامتياز تلميح لنبوغ ما...مش كده برضه؟

مثالين:

الأول:طالب تقديره العام مقبول:

اتخرج صاحبنا ده...ودور على شغلانه ولقاها و الحمد لله...كان بيقبضله 700 أو 800 جنيه بكتيره....بس حس انه متمكن من شغلانته قوى فى المصنع اللى هو فيه.....فصاحب المصنع لاحظ ده....ورشحه لدوره تدريبيه ساهمت فى (توديك) المهندس ده فى الشغل...وبعد سنتين أو يمكن تلاته...مسك القسم اللى كان شغال فيه......وبالصدفه بيدور على النت...لقى شغلانه بره بمرتب 5 آلاف ريال ....اتقدم ونجح فى المقابله....وسافر....ودلوقتى بيقبض ب(الشوال) اللهم لاحسد

حد بقى فى القصه دى سأل صاحبنا ده....إنت تقدير تخرجك كام؟....لأ طبعا....أهم حاجه اتقانك ومهارتك فى الشغل...

الثانى:طالب تقديره العام جيد جدا:
صاحبنا خلص من هنا وقدم السيره الذاتيه له للشغل...واتقبل...وقبض برضه من 700ل 800 جنيه فى الشهر...وعاش نفس قصة الأولانى.......الخلاصه....هو مقبضش بتقديره....ده قبض باجتهاده فى الشغل

أعتقد كلامى واضح

وأحب أأكد تانى: لازم طبعا تتجدعنوا وتطمحوا للامتياز....بس اللى مقدرش ....ميفقدش الأمل.....أهم حاجه انك تكون واثق من نفسك....طور من معارفك العلميه.....متترددش انك تسأل حتى لو حسيت ان سؤالك ملوش لازمه

انت مهندس....يبقى لازم تكون جدير باللقب ده

تحياتى للمهندسين والمهندسات الجدد

الأمير الرقمى

yasasa
30-08-2009, 01:49 AM
موضوع الكتب العربى حلو اوى

EnG.BeLaL
30-08-2009, 02:56 AM
جزاك الله خيرا يا باشمهندس و ياريت نشوفك معانا على طول و تشد من عزيمتنا بما انك خبرة

Medo abdo
30-08-2009, 03:34 AM
طب بم انك عندك الخبراة اللى انا بسم الله ماشاء الله ملااحظها انا بحب الفيزياء يبقى ادخل قسم ايه والقسم ده لما بتخرج ممكن اشتغل ايه ويارب تفضل معانا مش تسيبنا بم انك خلصت فبطلب منك تفيدنا بخبرتك

eng_dero
30-08-2009, 09:39 AM
انت بجد فعلا اكتر من رائع وجيتلنا فى الوقت المناسب
انا بقى طبعا بطبعى الرغاى احب اسألك كام سؤال كده هما مش كتير ممكن تقول كتير اوى فنقسمهم على مراحل
اولا:
1-ايه اكتر قسم ليه مجال عمل؟
2-ازاى اقدر اتعامل مع الدكاترة والمعيدين بحيث انى استفاد منهم على اكبر قدر؟
3-ازاى اقدر اجيب الامتياز بالرغم انى فى الاكثر تعقيدا ( عين شمس) وهل هى فعلا معقده ولا صعبه (تفرق صح؟)؟
4-يا ترى فى اولويه لجامعه عن جامعه تانيه فالشغل يعنى مثلا يفرق حريج القاهرة عن عين شمس؟
5-هو فى فعلا خير اللهم اجعله خير مهندسن بيقبضوا بالدولار غير بتوع بترول ولو فى فعلا ايه الكورسات اللى بياخدوها او ايه مؤهلاتهم لكده؟
6-ازاى انظم يومى بالظبط بين الجامعه والمذاكرة وانا اسمع انهم بيخلصوا متاخر جدا فهل هيبقى فى وقت وهندر ننظم نفسنا فى المذاكرة؟
7-يا ريت بقى اللينكات اللى فيها الكورسات ويا ريت اهم البرامج الهندسيه اللى لازم تبقى عندى ايه؟

ونيجى لاخر المرحله دى....... سورى بجد انى صدعتك بس تقول ايه بقى نصيبك يا بنى
المهم فعلا انا محتاجه ردك وخصوصا انك صاحب خبره عن اى حد ممكن اساله ويا ريت تفيدنا بخبرتك دى
وميييييييييييييرسى ليك ورمضان كرييييييييييييييم

abdelRhman772007
30-08-2009, 12:26 PM
أهلاً يا أمير
موضوع رائع جدًا بس أحب التعديل فى الأسعار

آلة كاسيو 570 كانت السنة اللى فاتت ب 100 جنيه بس
يمكن تلاقوها دلوقت ب حاجة و 80 لو نزل أجدد منها و هى امكانيتها حلوة

و بالنسبة للمناهج فى الرياضة معروف إن مناهج الخليج فى الرياضة أحلى مننا بمراحل فظيعة
و لو بتدور على النت هتلاقى كل الدول بتشارك فى منتديات رياضة سعودية و اماراتية بس بيبقى لينا أقسام برده
و عن نفسى درست السنة ده
رياضة 2 + إحصاء + مستوى رفيع
و مش محصل منهجهم برده ^___^
على رأى سعد زغلول مفيش فايدة
على فكرة لو بيفكروا يطوروا المنهج صحيح هيخلو الميكانيكا مع الفيزياء و يزودوا الدروس الناقصة لرياضة 2
زى ما معظم البشر عاملين

منتظرين جديدك و ردك على أسئلة م / ديرو

و رمضان كريم يا بطل

جعلتني مهندسا
30-08-2009, 02:27 PM
1000مبروك على تثبيت الموضوع وأتنمنى أن يكون هذا حافز قوي لك

ahmed_ahmed2
30-08-2009, 05:02 PM
انا بقى طبعا بطبعى الرغاى احب اسألك كام سؤال كده هما مش كتير ممكن تقول كتير اوى فنقسمهم على مراحل
اولا:
3-ازاى اقدر اجيب الامتياز بالرغم انى فى الاكثر تعقيدا ( عين شمس) وهل هى فعلا معقده ولا صعبه (تفرق صح؟)؟
4-يا ترى فى اولويه لجامعه عن جامعه تانيه فالشغل يعنى مثلا يفرق حريج القاهرة عن عين شمس؟
5-هو فى فعلا خير اللهم اجعله خير مهندسن بيقبضوا بالدولار غير بتوع بترول ولو فى فعلا ايه الكورسات اللى بياخدوها او ايه مؤهلاتهم لكده؟
6-ازاى انظم يومى بالظبط بين الجامعه والمذاكرة وانا اسمع انهم بيخلصوا متاخر جدا فهل هيبقى فى وقت وهندر ننظم نفسنا فى المذاكرة؟
7-يا ريت بقى اللينكات اللى فيها الكورسات ويا ريت اهم البرامج الهندسيه اللى لازم تبقى عندى ايه؟

المهم فعلا انا محتاجه ردك وخصوصا انك صاحب خبره عن اى حد ممكن اساله ويا ريت تفيدنا بخبرتك دى

ايوه انا كنت هسئل نفس الاسئله ده وخصوصا
-ازاى اقدر اجيب الامتياز بالرغم انى فى الاكثر تعقيدا ( عين شمس) وهل هى فعلا معقده ولا صعبه (تفرق صح؟)؟

لان اي حد تقوله عين شمس يقولك اصعب كليه معقده لحد ماتعقدنا من قبل ماندخلها

الأمير الرقمى
30-08-2009, 07:33 PM
جزاك الله خيرا يا باشمهندس و ياريت نشوفك معانا على طول و تشد من عزيمتنا بما انك خبرة

شكرا ليك ياغالى...وآسف على تأخرى فى الرد.....وفعلا أنا نفسى الشباب يحبوا المجال اللى هما فيه...شدوا العزيمه ياشباب!

طب بم انك عندك الخبراة اللى انا بسم الله ماشاء الله ملااحظها انا بحب الفيزياء يبقى ادخل قسم ايه والقسم ده لما بتخرج ممكن اشتغل ايه ويارب تفضل معانا مش تسيبنا بم انك خلصت فبطلب منك تفيدنا بخبرتك

كويس أنا كنت ناوى أتكلم فى الموضوع ده....

أنا عندى ردين...أحدهما مثالى والآخر واقعى على سؤال واحد

السؤال:أدخل قسم إيه؟...أو...طب أنا بحب القسم (الفلانى)...أدخل فيه؟

الرد المثالى:
طبعا لازم تدخل القسم اللى بتحبه....لأنك هتقدر تدى فيه جهد أكتر (وبحب) .... ولو طموحاتك أعلى يبقى لازم تكمل دراسه أكاديميه وتبقى معيد وتحضر الماجستير وبعديها الدكتوراه...(أنا بدأت المشوار ده)......أصل زويل مش أحسن من أى حد فينا إلا بعزيمته...لأنه مش مولود بالعلم جاهز....هوه برضه بدأ حياته العلميه زيك....وبدأ يتراكم لديه معارف زى اللى هتتراكم عندك مع نهاية الدراسه....بس هوه عرف يوظفها واستغلها صح....عموما...نهاية مشواره....كانت نوبل

واحد هيقوللى: يا سيدى الكلام ده حلو....بس أنا عاوز أتخرج وأقبض مرتب حلو و أتجوز وشكرا
أقوله: معاك حق....فى الايام اللى احنا فيها دى أنا بعذرك لو بتفكر بالطريقه دى...عشان كده...اقرا معايا الرد الواقعى

الرد الواقعى:
عندك حد قريبك شغال فى مجال معين (كهربا-مدنى-ميكانيكا-....الخ)؟.....لو اجابتك (اه عندى)...أقولك :عندك فرصه لقطه متسبهاش....صدقنى ....كل مجالات الهندسه لها شغل سواء فى مصر أو بره.....عشان كده ممكن تعصر على نفسك لمونه وادخل القسم اللى انت حاسس انك ممكن تلاقى له فرصة عمل ولو كنت مش حابه بنسبة 100%....ومع الأيام هتلاقى نفسك حبيت المجال ده....وده حصل معايا....أنا بعشق الكمبيوتر وكان نفسى أدخل قسم حاسب.....بس حسبتها....لقيت عندى فرصة عمل فى الكهربا بعد ما اتخرج (أحد أقاربى فى الكهربا) وممكن يسهلى الأمور....اتوكلت على الله ودخلت الكهربا (اللى كنت معتقد انى مبحبهاش)....والحمد لله دلوقتى بقيت مهندس فى أحد محطات المحولات بعد وقت قصير من التخرج...وفى نفس الوقت....باستغل الكمبيوتر فى شغلى...(جمعت بين اللى بحبه(كمبيوتر)-واللى هينفعنى(الكهربا))

اولا:

ااجابة السؤال1 : أعتقد أنا جاوبت فى الاجابه اللى فاتت

اجابة س2:اكسب احترامهم باجاباتك فى أول امتحان ميدتيرم....هتلاقيهم هما اللى بيدوروا على صاحب الورقه اللى صاحبها مجاوب تمام.....هيهتموا بيك لو رحت ليهم المكتب بتاعهم لأى سبب...(مهو اللى قدم السبت هيلاقى الحد)

عذرا سأجاوب باقى الأسئلة فى وقت لاحق لأنى مشغول (بس ابقى فكرنى عشان منساش)

أهلاً يا أمير
موضوع رائع جدًا بس أحب التعديل فى الأسعار

آلة كاسيو 570 كانت السنة اللى فاتت ب 100 جنيه بس
يمكن تلاقوها دلوقت ب حاجة و 80 لو نزل أجدد منها و هى امكانيتها حلوة

و بالنسبة للمناهج فى الرياضة معروف إن مناهج الخليج فى الرياضة أحلى مننا بمراحل فظيعة
و لو بتدور على النت هتلاقى كل الدول بتشارك فى منتديات رياضة سعودية و اماراتية بس بيبقى لينا أقسام برده
و عن نفسى درست السنة ده
رياضة 2 + إحصاء + مستوى رفيع
و مش محصل منهجهم برده ^___^
على رأى سعد زغلول مفيش فايدة
على فكرة لو بيفكروا يطوروا المنهج صحيح هيخلو الميكانيكا مع الفيزياء و يزودوا الدروس الناقصة لرياضة 2
زى ما معظم البشر عاملين

منتظرين جديدك و ردك على أسئلة م / ديرو

و رمضان كريم يا بطل

1000مبروك على تثبيت الموضوع وأتنمنى أن يكون هذا حافز قوي لك

الحمد لله...ده كان بسبب التوفيق وبسبب تفاعلكم

تحياتى....الأمير الرقمى

Eng M-Adel
31-08-2009, 02:47 AM
ربنا يباركلك يا بشمهندس ويكثر من امثالك
مبروك التثبيت ومتنساش تحكلنا عن النت وازاي نستخدمه وكمان باقي الأسئله بتاعت eng_dero علشان بجد اسئله في الجون

Medo abdo
31-08-2009, 05:07 PM
انا قولتلك ان انا بحب الفيزياء اوكى
بس فى واحد قريبى مهندس مدنى وربنا موفقه الحمد لله معنى كده انى ادخل مدنى وزى مانته عارفة ان احسن قسم فى الزقازيق هوه المدنى صح؟وبيقولوا ان هندسة الزقازيق من احسن الكليات فى القسم المدنى (سؤال/ فهل ده بيفرق فى التقديم للشغل ؟)
ومعنى الاجابة بتاعتك ان انا ادخل مدنى فهل هذا افضل ليا اما ادخل القسم اللى بيعتمد على المواد العلمية كالفيزياء وهذا ما احبه

yasasa
31-08-2009, 05:10 PM
ياريت تجبلنا كتاب فيزياء بالعربى كده نبدء نقرى فيه علشان نفهم شوية شوية كده

محمود زاهر
31-08-2009, 08:51 PM
الف شكر عالموضوع بس انا عندى سؤال مفيش مواقع للطلاب الى زينا كده عشان نعرف و بدل الكورسات و البهدلة و هنستخدم الكمبيوتر فى ايه فالكلية و ياريت اسم مواقع نستفيد بيها فى الدراسة و شكرا

الأمير الرقمى
31-08-2009, 11:28 PM
انا قولتلك ان انا بحب الفيزياء اوكى
بس فى واحد قريبى مهندس مدنى وربنا موفقه الحمد لله معنى كده انى ادخل مدنى وزى مانته عارفة ان احسن قسم فى الزقازيق هوه المدنى صح؟وبيقولوا ان هندسة الزقازيق من احسن الكليات فى القسم المدنى (سؤال/ فهل ده بيفرق فى التقديم للشغل ؟)
ومعنى الاجابة بتاعتك ان انا ادخل مدنى فهل هذا افضل ليا اما ادخل القسم اللى بيعتمد على المواد العلمية كالفيزياء وهذا ما احبه

أنا قصدى لوقريبك ده هيقدر (إن شاء الله) يشغلك معاه...وفى مكان كويس....يبقى اتوكل على الله و متترددش...لكن مش هضحك عليك....موضوع الفيزيا ده أعتقد إن مجاله أكاديمى أكتر منه عملى فى السوق....

أنا عندى حل لك....

اتوكل على الله وخش مدنى....وبعد ماتتخرج ان شاء الله...تقدر تقدم على ماجيستير فى (الرياضيات والفيزياء) ...وبكده تضرب عصفورين بحجر......(الشغل بقسم مدنى+دراسات فى مجال الفيزياء)

--> بالنسبه لموضوع انت خريج جامعة إيه...وهل ده بيفرق معاك فى الشغل....فده...كلام فاضى.ومتصدقش اللى بيحاولوا يقنعوك بغير كده.....أهم حاجه المقابله اللى بتعملها للشغل و جدارتك بالشغلانه اللى انت متقدم لها حتى لو انت خريج جامعة موزمبيق

مازلت متذكر المهندس eng_dero وأسئلته ..... ولكن عذرا فالوقت يسرقنى.....سأكمل اجابتى عنها فى أقرب وقت ان شاء االه و تحياتى للجميع

الأمير الرقمى

ريشوو
02-09-2009, 09:51 AM
اخى الكريم شكرا على المجهود الرائع انا لسه داخل اعدادى هندسه واسمع انه اصعب سنة وخصوصا حاجةاسمها الرسم الهندسى او مش عارف اسمه ايه فممكن تقولى ايه حكاية المادة دى على فكره انا برضه هندسة الزقازيق

الأمير الرقمى
02-09-2009, 12:57 PM
اخى الكريم شكرا على المجهود الرائع انا لسه داخل اعدادى هندسه واسمع انه اصعب سنة وخصوصا حاجةاسمها الرسم الهندسى او مش عارف اسمه ايه فممكن تقولى ايه حكاية المادة دى على فكره انا برضه هندسة الزقازيق

أولا : ألف مبروك يابشمهندس المستقبل....واحمد ربنا انك دخلت المجال ده....فيه آلاف بيحلموا يكونوا مكانك...وكمل شكر النعمه اللى جت لغاية عندك بإنك تكون جدير بلقب المهندس... 1000 مبروك مره تانيه.

ثانيا: بالفعل .... اعدادى هندسه تقدر تقول عليها (رخمه شويه) .... لكن كلمة (صعبه) مش فى محلها....الموضوع بيبقى بس تغيير نظام التعليم المألوف اللى انت اتعودت عليه فى الثانوى....يعنى مفيش حاجه اسمها واجب ولا حاجه اسمها امتحانات شهر...وغيره كتير......عشان كده الناس (معتقده) إن اعدادى صعبه.

الدليل: إن الماده العلميه اللى هتدرسها ف أولى هتكون أتقل شويه من اعدادى ... إلا انك هتحس ان أولى سهله

ثالثا: الرسم الهندسى ده متعه فى حد ذاته....اللى بيقلك انه صعب شكله مكنش لاقى وقت فاضى من كتر خروجاته وتضييعه للوقت انه يرسم.....الرسم سهل جدا ومفيهوش مشاكل.....دا هوه الحاجه الوحيده اللى تميزك عن غيرك....انت مش ناوى تشيل المسطره ولا إيه؟:d

LOVELY NERMO
02-09-2009, 06:15 PM
يا ريت بس تقولنا على المواقع المهمة لاعدادى و هل لازم تبيض المحاضرات انا المسافة بين الكلية و البيت ساعتين فمعتقدش انى هلاقى وقت و شكرا على اهتمامك

الأمير الرقمى
02-09-2009, 07:45 PM
يا ريت بس تقولنا على المواقع المهمة لاعدادى و هل لازم تبيض المحاضرات انا المسافة بين الكلية و البيت ساعتين فمعتقدش انى هلاقى وقت و شكرا على اهتمامك

بالنسبة لموضوع المواقع وأهمية النت فى حياة طالب هندسه....هعمله مشاركه متكامله ان شاء االه بس قدام شويه عشان هيحتاج منى وقت...

أما بالنسبة لتبييض المحاضرات فلابد وحتما ومن الواجب و أكيد و must be و should انك تبيض المحاضرات...لإن فيه تركات كتير فى الامتحانات بتيجى من المحاضرات.....وثانيا تبييض المحاضرات بيحسسك انك فاهم كويس....دا غير انك لو كنت مش فاهم الا 30% بس فى المحاضره...هتكتشف انك بقيت فاهم نسبة 75% أو أكتر لما تبيض المحاضره بإيدك...مش مجرد انك تقراها وبس

ولو انت شايف ان المسافه اللى مدتها ساعتين بينك وبين الكليه دى مشكله.....هقولك إن معايا زميل (اتخرج دلوقتى) كان شغال بعد الكليه (ليلا) طوال فترة الدراسه (5 سنين ) عشان يصرف على نفسه وتقديره النهائى جيد مرتفع.....احكم بنفسك

طوع الظروف لمصلحتك....متخلهاش هى اللى تغير مسار حياتك
________
تحياتى

Eng_lfc
03-09-2009, 03:22 AM
معلش استفهام صغير
انت اشتغلت ؟

mido bassyo
03-09-2009, 01:46 PM
طب بعد اذنك كنت عايز اسأل حضرتك سؤال .... انا حيران ما بين قسم ميكاترونكس و الكترونيات و اتصالات و انا مقرر انى مش هدخل حاجة غير الاتنين دول... حضرتك شايف مين احسن و مين مجاله احلى؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تفيدنى

Eng_lfc
03-09-2009, 04:28 PM
طب بعد اذنك كنت عايز اسأل حضرتك سؤال .... انا حيران ما بين قسم ميكاترونكس و الكترونيات و اتصالات و انا مقرر انى مش هدخل حاجة غير الاتنين دول... حضرتك شايف مين احسن و مين مجاله احلى؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تفيدنى

انا كمان كنت هاموت علشان اخش قسم المايكترونكس
بس قالولى ان مالوش شغل قى مصر كله بره

الأمير الرقمى
03-09-2009, 04:29 PM
معلش استفهام صغير
انت اشتغلت ؟

الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس ميكاترونكس......ولحد بكره ميكا ترونكس.

هى الحياه إيه غير الميكا ترونكس.

لولم أكن ميكاترونكسيا لوددت أن أكون ميكاتروكسيا

ومتفتكرش إنى خريج القسم ده....أنا خريج باور.....بس بصراحه قسم الميكاترونكس هو مستقبل أى مهندس عاوز يوصل لهدفه بسرعه....بمعنى.... الميكاترونكس هو لب أى مصنع ....يعنى أى مصنع فى الدنيا محتاج مهندسين ميكانيكا ومهندسين باور.....طب هو يغلب نفسه ليه؟......فبيجيب واحد ميكاترونيكس يجمع مابين الاتنين....لو الزمان رجع بيا لورا...كنت دخلت الميكاترونيكس.....

وعلى فكره ياريت شباب الزقازيق يدخلوه لأنه لسه فاتح جديد فى الكليه...وأكيد هيحتاجو معيدين فيه بعد الدفعات متتخرج منه ....فرصه للى حاسبها صح وبيفكر لبعيد!!!

Eng_lfc
03-09-2009, 06:01 PM
[quote=الأمير الرقمى;1559503]الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اكيد فى شركة توليد كهربا أو توزيع
و المميزات دى جميلة جدا
لو انت قصدك على مميزات النقابة

LOVELY NERMO
03-09-2009, 11:00 PM
هو ايه الميكا ترونكس ده please حد يفهمنى؟؟؟؟؟؟؟

mido bassyo
04-09-2009, 12:27 PM
طب بالنسبة لموضوع المحاضرات دا؟ انا هقعد اكتب من غير ما افهم؟ ولا هفهم ومااكتبش؟
ولا هعمل ايه بالظبط؟

yasasa
04-09-2009, 03:34 PM
هو ايه الميكا ترونكس ده please حد يفهمنى؟؟؟؟؟؟؟

فسم جامع ما بين الميكانيكا والإلكترونيات
وهو بالتأكيد قسم صعب جداً
شغله حلو أوى بس مش موجود كتير فى مصر (حسب ما الكل بيقول )
بس ممكن تشتغل مكان بتاع ميكانيكا أو مكان بتاع إلكترونيات

pinkykitty
04-09-2009, 09:27 PM
ألف مليون شكر ع الموضوع يا بشمهندس بس يا ريت تقولنا ع المواقع اللي حتفيدنا في الدراسة وكمان المواقع اللي بتقول كل حاجة بتوسع وبتدي حاجات زيادة علشان الواحد يبقى متمكن في مجاله وانا ان شاء الله ناوية ادخل قسم نووي ايه رأي حضرتك في الموضوع ده وهل مجال العمل بتاعة كويس وللا لأ.... طيب لو هو مش كويس ايه رأي حضرتك في قسم كيمياء وشكرا مقدما لحضرتك

الأمير الرقمى
04-09-2009, 11:05 PM
[quote=الأمير الرقمى;1559503]الحمد لله...فى محطة محولات....المرتب معقول....بس طبعا مش زى القطاع الخاص.....لكن مميزات الحكومه على المدى الطويل أفضل (وجهة نظر كثيرون يختلفون معى فيها)

اكيد فى شركة توليد كهربا أو توزيع
و المميزات دى جميلة جدا
لو انت قصدك على مميزات النقابة

لا...محطات المحولات بتبقى تبع الشركة المصرية لنقل الكهرباء وليس النقل أو التوزيع....وبالنسبة للمميزات...فأنا أقصد الاستقرار إلى حد ما....بمعنى أن القطاع الخاص ممكن فى أى وقت يقوللك "مع السلامه" وده وارد....أما القطاع الحكومى فده مستبعد إلى حد كبير...بالاضافه إلى مستحقاتك الماليه تكون مصانه .... ووجود المعاش (بعد عمر طويل إن شاء الله) .... يعنى....تقدر تقول حاجات تكمن شويه...عكس القطاع الخاص اللى على كف عفريت

طب بالنسبة لموضوع المحاضرات دا؟ انا هقعد اكتب من غير ما افهم؟ ولا هفهم ومااكتبش؟
ولا هعمل ايه بالظبط؟

لازم تكتب ورا الدكتور...حتى لو منتاش فاهم اللى بيقوله....ولما تيجى تبيض المحاضره وتلاقى أجزاء مش فاهمها....تسأل عنها واحد زميلك تانى يوم...ولما تروح....تسجل الجزء اللى مكنتش فاهمه ....وبكده تضمن ان محاضراتك تكون كامله (كتابة و فهما).......

فسم جامع ما بين الميكانيكا والإلكترونيات
وهو بالتأكيد قسم صعب جداً
شغله حلو أوى بس مش موجود كتير فى مصر (حسب ما الكل بيقول )
بس ممكن تشتغل مكان بتاع ميكانيكا أو مكان بتاع إلكترونيات

دائما أنا معترض على جملة (صعب جدا).....بناء على إيه هو صعب؟....انت درست عشان تحكم؟....متخليش غيرك (من المحبطين ومثبطى الهمم ) يأثروا على فكرك....القسم ده هايل...وأنا أشرت إليه فى مشاركه سابقه.
وشغله موجود فى مصر ف كل حته (أنا لفيت مصانع وشفت وضع الميكاترونكس مميز إزاى)

ألف مليون شكر ع الموضوع يا بشمهندس بس يا ريت تقولنا ع المواقع اللي حتفيدنا في الدراسة وكمان المواقع اللي بتقول كل حاجة بتوسع وبتدي حاجات زيادة علشان الواحد يبقى متمكن في مجاله وانا ان شاء الله ناوية ادخل قسم نووي ايه رأي حضرتك في الموضوع ده وهل مجال العمل بتاعة كويس وللا لأ.... طيب لو هو مش كويس ايه رأي حضرتك في قسم كيمياء وشكرا مقدما لحضرتك

والله أنا آسف إنى لسه مجهزتش مشاركه قويه عن استخدامات الانترنت الهندسيه...بس وعد منى ف أقرب وقت إن شاء الله...بس انتوا تابعونا

طبعا المجال النووى ده أيامه...خاصة موضوع المحطه النوويه الجديده اللى هتبقى فى الضبعه ان شاء الله...و أكيد هيحتاجوا استاف كبير من المهندسين .... فاتوكلى على الله وادخليه .... بس مش هضحك عليكى....معرفش كتير عن مجالات الطاقة النوويه فى مصر وشغلها أخباره إيه.....
أعتقد مجالات الكيمياء أكتر فى الشغل....لكن المستقبل فى الطاقة النوويه....القرار قرارك
_________
تحياتى للجميع....ونلتقى بعد الفاصل :-)

LOVELY NERMO
05-09-2009, 02:16 AM
Merci جدا يا امير على اهتمام حضرتك بس كنت عايزة اعرف رايك بالنسبة لقسم بترول للبنات و عموما فى مجال الشغل و برضه فى قسم حاسبات و يا ريت معلومات اكتر عن القسمين

LOVELY NERMO
05-09-2009, 02:59 AM
شكرا ليك yasasa حقيقي نورت المحكمة انا اصلا دى كانت اول مرة اسمع فيها عن القسم ده رغم انه من الواضح انه معروف اوى

Medo abdo
05-09-2009, 10:19 AM
انا داخل هندسة الزقازيق
وانته كده هتلخبطنى انته قولتلى ادخل مدنى زى قريبى
وبتقول فرصة ان الواحد يدخل قسم الميكاترونكس لانه فاتح جديد فهل ادخل مدنى ولا ادخل القسم ده اى واحد افضل ليا

الأمير الرقمى
05-09-2009, 06:13 PM
merci جدا يا امير على اهتمام حضرتك بس كنت عايزة اعرف رايك بالنسبة لقسم بترول للبنات و عموما فى مجال الشغل و برضه فى قسم حاسبات و يا ريت معلومات اكتر عن القسمين

بالنسبة للبنات ... فأنا وجهة نظرى ان الحاسبات أفضل بكتير لإن اللى أعرفه إن دور المهندسات فى البترول ينتهى على البر...يعنى مش بيروحوا للمواقع إللى فى البحر مثلا....غير إن طبيعة الشغل تتنافى مع طبيعة المرأه...واستقرارها مستقبلا لتكوين أسره.....أما شغل الحاسبات فهو يعتمد أولا وأخيرا على القدرات الفكريه و التحليليه و المنطقيه للمهندس....نصيحه:خشى حاسبات

انا داخل هندسة الزقازيق
وانته كده هتلخبطنى انته قولتلى ادخل مدنى زى قريبى
وبتقول فرصة ان الواحد يدخل قسم الميكاترونكس لانه فاتح جديد فهل ادخل مدنى ولا ادخل القسم ده اى واحد افضل ليا

الموضوع مفيهوش لخبطه ولا حاجه....أنا قلت ان الموضوع يختلف من شخص لآخر طبقا لظروفه....انت قلت ان ليك قريب شغال ويقدر يشغلك معاه لو دخلت مدنى....خلاص....يبقى انت قدامك فرصه....حبيت تستغلها..كان بها...محبتش وكان ليك خط واضح م الأول انك تدخل القم اللى انت حابه....يبقى برضه مفيش مشكله.....
فيه ناس تحيب تستغل الفرص اللى أمامها وتتغير عشان الفرص دى تناسبها....
وفيه ناس محدده خط سيرها م الأول ومستعده لتطويع الظروف لمصلحتها.....

انت سيد قرارك

yasasa
06-09-2009, 12:10 AM
شكرا ليك yasasa حقيقي نورت المحكمة انا اصلا دى كانت اول مرة اسمع فيها عن القسم ده رغم انه من الواضح انه معروف اوى

أًصل ده القسم الى أنا نفسى ادخله فى حلوان

مع انه مجموعه قليل بياخد من جيد بس تقريباً

eng_dero
06-09-2009, 01:07 PM
فيه ناس تحيب تستغل الفرص اللى أمامها وتتغير عشان الفرص دى تناسبها....
وفيه ناس محدده خط سيرها م الأول ومستعده لتطويع الظروف لمصلحتها.....

انت سيد قرارك

طيب اوك انا من اكتر الناس اللى بيستغلوا الفرص دى بس انا عايزه اعرف انهى احسن للبنات الميكاترونكس ده ولا مدنى مع العلم ان دول اكتر اتنين انا مقراراهم بس عايزه اعرف ايه الاحسن واكتر شغل لينا ...؟
وكمان انا لما قدمت فى عين شمس لقيت قسم مميز اسمه هندسه كنديه مصريه هو بمصاريف اه بس الدفعه المتخرجه بتسافر كلها بره فياريت لو تعرف اى حاجه عنه وياترى بتبقى احسن فى الشغل فعلا ولا ...؟

الأمير الرقمى
06-09-2009, 01:35 PM
طيب اوك انا من اكتر الناس اللى بيستغلوا الفرص دى بس انا عايزه اعرف انهى احسن للبنات الميكاترونكس ده ولا مدنى مع العلم ان دول اكتر اتنين انا مقراراهم بس عايزه اعرف ايه الاحسن واكتر شغل لينا ...؟
وكمان انا لما قدمت فى عين شمس لقيت قسم مميز اسمه هندسه كنديه مصريه هو بمصاريف اه بس الدفعه المتخرجه بتسافر كلها بره فياريت لو تعرف اى حاجه عنه وياترى بتبقى احسن فى الشغل فعلا ولا ...؟

الفرص متساويه للقسمين....هنا ....لازم ميولك الشخصيه تلعب دور....

فلو الكهربا والآلات الكهربيه وطرق التحكم فيها بتستهواكى وكذلك شغل المصانع ( مع إنى أعتقد ان شغل المصانع...أو الوجود فى صالة العمل بجوار الآلات والماكينات لايلقى قبولا كبيرا بالنسبة للمهندسات-وقد يكون هذا أيضا رأى أصحاب المصانع)....يبقى الميكاترونكس هو الاختيار الأنسب

أما إذا كانت الميول أكثر للرسم والتخطيط الهندسى...فالمدنى هو الأصلح خاصة إذا كان العمل فى مكتب للتصميمات الهندسيه وتكون المتابعة فى الموقع ليست جزءا أساسيا من العمل اليومى للمهندسه....فعملها الأهم هو التصميم بالمواصفات المطلوبه للمشروع المطلوب انجازه...دون الاحتكاك اليومى بأرض الموقع

أعتقد بعد هذا التحليل ..فإن الكفه ترجح لصالح المدنى بالنسبة للمهندسات

mido bassyo
06-09-2009, 06:11 PM
طب بالنسبة لمستقبل هندسة الاتصالات و الالكترونيات؟ كويس ولا شغلهم قليل؟؟؟ وهل فعلا الاتصالات
دى المفروض الواحد يقعد ياخد كورسات فيها من بعد ما يتخرج لحد ما يموت؟؟؟؟؟؟؟؟

الأمير الرقمى
06-09-2009, 08:22 PM
طب بالنسبة لمستقبل هندسة الاتصالات و الالكترونيات؟ كويس ولا شغلهم قليل؟؟؟ وهل فعلا الاتصالات
دى المفروض الواحد يقعد ياخد كورسات فيها من بعد ما يتخرج لحد ما يموت؟؟؟؟؟؟؟؟

نصيحة منى...لو بتحب كهربا عموما....بس متردد فى قسم إيه.....يبقى خش قسم كهربا باور.....مش لإن الاتصالات وحش....ولكن لو فيه وظيفه فى أى مكان ومحتاجه مهندس كهربا....واتقدم واحد من باور وواحد من اتصالات ....هياخدوا بتاع الباور أكيد (حسب طبيعة العمل)......

وياريت محدش يفهم كلامى غلط.....دا رأييى الشخصى....لكن كل قسم وله شغله....بس فعلا....بتاع اتصالات محتاج مجموعة كورسات(بس مش أكيد لحد مايموت :-)) عشان يلاقى وظيفه كويسه....بس ده ميمنعش ان خريج أى قسم ممكن يطور من نفسه بمجموعة كورسات (فى الأجازه أو بعد التخرج)....لانها بتسنده برضه شويه فى cv اللى بيقدمها للعمل

باور أفضل....نسبيا

جعلتني مهندسا
06-09-2009, 08:24 PM
طب ايه رأي حضرتك في الطبية

وهل فيها أقسام

أصلي متردد بين مدني وطبية

طب ايه المستقبل العملي للقسمين

للخارج وداخل مصر

وهل تفرق الجامعة الحكومية عن الجامعة الخاصة (الشروق) بالنسة لفرص العمل

yoyeta
07-09-2009, 02:50 AM
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
هو انا طبعاً لسه ما دخلتش هندسة
انا لسة فى ثانوى بس نفسى ادخل هندسة
و حبيت احييك على موضوعك المتميز
ابقوا ادعولى بقى انى ادخل هندسة و آجى معاكم
ابقوا انتظرونى
سلام

Eng_lfc
07-09-2009, 06:01 AM
طب ايه رأي حضرتك في الطبية

وهل فيها أقسام

أصلي متردد بين مدني وطبية

طب ايه المستقبل العملي للقسمين

للخارج وداخل مصر

الهندسة الطبية من اصعب اقسام اهندسة
اما الفرق بين الجامعات الحكومية و الخاصة بالذات الشروق فى العمل
الفرق ان المهندس اللى خريج من هندسة الشروق بعد اما بيعمل معادلة فى عين شمس بعد الباكاليروس
بيبقى مهندس معادل غير المهندس اللى خريج كلية حكومية

mido bassyo
07-09-2009, 03:51 PM
ايه المعادلة دى؟

mido bassyo
07-09-2009, 03:54 PM
هى مش الشروق من الحاجات اللى معاها معادلة اصلا؟ معادلة ايه دى اللى هيعملها؟؟؟؟؟

الأمير الرقمى
07-09-2009, 04:39 PM
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
هو انا طبعاً لسه ما دخلتش هندسة
انا لسة فى ثانوى بس نفسى ادخل هندسة
و حبيت احييك على موضوعك المتميز
ابقوا ادعولى بقى انى ادخل هندسة و آجى معاكم
ابقوا انتظرونى
سلام

أشكرك يا (مهندس المستقبل) و إن شاء الله منتظرينك....بالتوفيق ياغالى

ياجماعه هكرر كلامى للمره ال11 ألف.......ياجماعه مبتفرقش.....بصوا .... أنا مش هوجع دماغكوا بالحكم أو الفلسفات....لكن أحب أقول لكم إن أحد زملائى ماسك دلوقتى القسم الخاص بالتعاملات الالكترونيه بأحد فروع البنك الأهلى....

ملاحظه ...

زميلى ده : خريج الشروق قسم حاسبات
زميلى ده: ماسك القسم...مش مجرد مهندس فى القسم
زميلى ده:يعمل بقاله سنتين بس
زميلى ده: حاليا فى قبرص لأن الشغل رشحه لبعثه هناك
زميلى ده : ولا له أى واسطه شغلته

ولولا الخصوصيه....كنت ادتكم رقم تليفونه واسمه كمان

أقول إيه تانى؟

جعلتني مهندسا
07-09-2009, 04:53 PM
شكرااااااااااااااااا بجد لحضرتك

ومعلش ضايقناك شوية بس ايه رأيك في الطبية وهل فيها أقسام فرعية

وهي أحسن ولامدني

yasasa
07-09-2009, 07:13 PM

وهي أحسن ولامدني

انا اعرف ناس خريجى طبية
وعرفت منهم شوية عن القسم
الشغل فى المجال نفسه صعب لكن تقدر تشتغل فى البرمجة
لأنك بتبقى دارس زيك زى بتاع الحاسبات برمجة
فلو انت متحبش انك يكون ليك تعامل مع الكمبيوتر (كمجال عمل ) يبقى بلاش
لأنى على سبيل المثال رفض أخشه لأنى رافض فكرة أشتغل فى كمبيوتر والبرمجة تماماً

جعلتني مهندسا
07-09-2009, 08:40 PM
فعلا أنا مش عاوز ألمس الكمبيوتر في الشغل عشان كده أنا قلقان

طب ايه رأيكم في قوى وأجهزه كهربية

وهل قسم مدني شغله مضمون سواء بره أو جوه مصر

وتنصحني أستخدم أي آله في الكلية

500 570 82

معلش أسئلتي كتير

بس يارب يخليك لينا

abdelRhman772007
08-09-2009, 06:22 AM
يا ريت تقولنا رأيك فى قسم طيران و قسم بحرية و توضحلنا مهندسينهم بيعملوا ايه و ايه منزلتهم بالنسبة لباقى الأقسام
و فرص العمل بره و جوه
متشكرين يا بشمهندس على معلوماتك المفيدة ده

Drsara
08-09-2009, 07:03 AM
السلام عليكم وبارب ربنا يوفقكم فيما تريدة اللهم امين لكن بالنسبة انى متطفلة على القسم الهندسى فممكن اعرف تقريبا على ما قريت قسم الميكا الكترونيكس اية نظامة وكمان ياريت اعرف كل حاجة عن الهندسة النووية وكل حاجة تقريبا وتقبلوا تحياتى وبالتوفيق دنيا واخرة

الأمير الرقمى
08-09-2009, 04:29 PM

وهي أحسن ولامدني

لا أخفيك سرا...معنديش خلفيه عن الهندسه الطبيه....عذرا.....
أرشحلك الآله الحاسبه fx570 من كاسيو .... وهى تعملها 100 جنيه تقريبا

السلام عليكم وبارب ربنا يوفقكم فيما تريدة اللهم امين لكن بالنسبة انى متطفلة على القسم الهندسى فممكن اعرف تقريبا على ما قريت قسم الميكا الكترونيكس اية نظامة وكمان ياريت اعرف كل حاجة عن الهندسة النووية وكل حاجة تقريبا وتقبلوا تحياتى وبالتوفيق دنيا واخرة
تم التعرض للقسمين فى مشاركات سابقه (صفحه 1و2)

technicman
08-09-2009, 05:54 PM
متشكرييييين جدااااااااا على مجهودك الرائع وتعبك فى الرد على أسئلتنا
أنا من زماااااااااان وأنا بحلم أكون مهندس كهرباء والحمد لله ربنا حققلى إنى أدخل هندسة وإن شاء الله أدخل كهرباء
ولسا هادخل إعدادى بعد كام سبوع بس أنا جاتلى هندسة شبرا على الرغم من إن مجموعى يدخلنى عين شمس و القاهره وده علشان التوزيع الجغرافى
المهم جريت على التحويلات عشان أحول عين شمس وإتبهدلت أخر بهدلة نتيجة التحويل بعد العيد
يعنى أنا كدة هأضى أسبوعين فى شبرا وبعدين أنقل عين شمس (لو التحويل إتقبل إن شاء الله)
فهل حضرتك شايف إن لو التحويل قبل أنقل عين شمس ولا هيبقى فيها لغبطة وأخلينى فى شبرا

Drsara
08-09-2009, 07:39 PM
لا أخفيك سرا...معنديش خلفيه عن الهندسه الطبيه....عذرا.....
أرشحلك الآله الحاسبه fx570 من كاسيو .... وهى تعملها 100 جنيه تقريبا

تم التعرض للقسمين فى مشاركات سابقه (صفحه 1و2)
شكرااا لحضرتك جدااا

Medo abdo
08-09-2009, 07:58 PM
انا عايز اعرف :bosyht9:
1/هل الهندسة المدنى متوفر فيها فرص عمل على الرغم من انك اكيد ملاحظ كتير من طلاب هندسة الزقازيق بيدخلوا القسم ده ؟
2/هوه قسم المدنى بياخد مجموع كام؟
3/ ايه اهم الكتب اللى ممكن تفيدنى فى الهندسة عموما؟
4/ ايه حكاية الكليات المعترف بيها دوليا وايه هى الكليات اللى مش معترف بيها دوليا؟:eek:

الأمير الرقمى
08-09-2009, 08:46 PM
متشكرييييين جدااااااااا على مجهودك الرائع وتعبك فى الرد على أسئلتنا
أنا من زماااااااااان وأنا بحلم أكون مهندس كهرباء والحمد لله ربنا حققلى إنى أدخل هندسة وإن شاء الله أدخل كهرباء
ولسا هادخل إعدادى بعد كام سبوع بس أنا جاتلى هندسة شبرا على الرغم من إن مجموعى يدخلنى عين شمس و القاهره وده علشان التوزيع الجغرافى
المهم جريت على التحويلات عشان أحول عين شمس وإتبهدلت أخر بهدلة نتيجة التحويل بعد العيد
يعنى أنا كدة هأضى أسبوعين فى شبرا وبعدين أنقل عين شمس (لو التحويل إتقبل إن شاء الله)
فهل حضرتك شايف إن لو التحويل قبل أنقل عين شمس ولا هيبقى فيها لغبطة وأخلينى فى شبرا

الحمد لله ان ربنا حققلك حلمك....وأنا مبسوط منك....لأنك أول واحد فى المشاركات دى محدد هدفه مسبقا .... ومش محتار مابين الأقسام....أحييك:022yb4:

وبالنسبة لموضوع التحويل ده....مادام انت قدمت ورقك ومشيت فى الاجراءات....فاتوكل على الله....مع تحفظى لو كنت عاوز تحول عشان المسمى (خريج عين شمس)....

لو هتضطر تسكن فى المدينه الجامعيه وانت مبتحبش الغربه عن البيت ومش مستعد لمصاريف زياده....يبقى خليك فى الكليه أقرب ليك....

ملاحظه:
جامعة عين شمس هتمد اليوم الدراسى إلى 12 ساعه ابتداء من العام الدراسى الحالى لتجنب انفلونزا الخنازير بتقليل الكثافه الطلابيه...اسأل فى الموضوع ده الأول...ممكن يخليك تغير رأيك

جعلتني مهندسا
08-09-2009, 08:47 PM
يعني لو الجامعة بتاعتي مش معنرف بيها دوليا

ماينفعش أشتغل بره

أرجوك فيدني يا بشمهندس

الأمير الرقمى
08-09-2009, 09:53 PM
انا عايز اعرف :bosyht9:
1/هل الهندسة المدنى متوفر فيها فرص عمل على الرغم من انك اكيد ملاحظ كتير من طلاب هندسة الزقازيق بيدخلوا القسم ده ؟
2/هوه قسم المدنى بياخد مجموع كام؟
3/ ايه اهم الكتب اللى ممكن تفيدنى فى الهندسة عموما؟
4/ ايه حكاية الكليات المعترف بيها دوليا وايه هى الكليات اللى مش معترف بيها دوليا؟:eek:

1-فرص العمل تعتمد أولا وأخيرا على الخريج(قدراته العلميه-قابليته لتحمل المسؤوليه فى العمل...إلخ) بغض النظر عن القسم......(تم مناقشة الموضوع سابقا)

2- المجموع المؤهل للقسم يتم تحديده بعد انتهاء سنة اعدادى ( يقوم الطالب بملئ استمارة رغبات فى القسم الذى يود دخوله بعد اعدادى) وبناء على كم الطلب على القسم يتم تحديد مجموعه (تقدر تقول تنسيق مصغر تانى بعد اعدادى).....فإنت عشان تريح نفسك....لازم تجيب مجموع مستريح عشان تختار القسم اللى انت عاوزه براحتك

3-وانت فى اعدادى هندسه أو فى أى قسم....الرياضيات هى أهم ماده مشتركه لكل الأقسام....لازم مستواك يكون مش أقل من (جيد) فيها.....لكن الكتب المتخصصه مش هتهمك فى اعدادى

b]4-[/b]كليات الهندسه الحكوميه معترف بها دوليا طبعا (معنديش خلفيه عن الجامعات الخاصه)....والمقصود بالكليات المعترف بيها هى الكليات اللى بتدرس (عدد) معين من (المواد الدراسيه) (بعدد ساعات معين أسبوعيا )مما يؤهلك لاستكمال دراستك بالخارج مباشرة فى حالة الرغبه فى ذلك لأن دراستك فى هذه الحاله تكون مناظره لمثيلتها فى أى دوله

يعني لو الجامعة بتاعتي مش معنرف بيها دوليا

ماينفعش أشتغل بره

أرجوك فيدني يا بشمهندس
وانت خايف من إيه؟.....هى كليتك مش معترف بيها؟......عموما ياسيدى ماتقلقش....انت كده كده مش هتسافر بره على طول....انت أكيد هتشتغل هنا فتره ان شاء الله ....وبعد كده هتسافر لو حبيت على حس خبرتك فى العمل اللى كنت شغاله وحكاية (انت خريج جامعة إيه) دى بتتنسى

جعلتني مهندسا
08-09-2009, 10:07 PM
الله يطمنك

technicman
08-09-2009, 10:35 PM
أشكرك على ردك وربنا يوفقك
http://www.qariya.com (http://www.qariya.com/)
الموقع ده مفيد جدااااا لخريجين كهرباء وإتصالات

technicman
08-09-2009, 10:37 PM
وده كمان

http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/index.html (http://http//www.electronics-lab.com/downloads/schematic/index.html)
http://eng2all.com/

yasasa
09-09-2009, 04:28 AM
الحمد لله ان ربنا حققلك حلمك....وأنا مبسوط منك....لأنك أول واحد فى المشاركات دى محدد هدفه مسبقا .... ومش محتار مابين الأقسام....أحييك:022yb4:

ملاحظه:
جامعة عين شمس هتمد اليوم الدراسى إلى 12 ساعه ابتداء من العام الدراسى الحالى لتجنب انفلونزا الخنازير بتقليل الكثافه الطلابيه...اسأل فى الموضوع ده الأول...ممكن يخليك تغير رأيك

بحب أختلف معاك فى النقطة ديه

لأن فعلاً انا أزاى أحدد هدفى وانا معرفش حاجة (بالبلدى )
وعلى رأى المثل الى أيده فى المياه مش زى الايده فى النار
يعنى كل الكلام الى بسمعه نظرى ومن أعداد قليلة مهما كان
لسا المفروض أشوف المواد الى بدرسها ومدى تأقلمى معها وحبى لها
يعنى مثلاً لو انا كنت عايز مدنى وكنت فاشل فى الرسم الهندسى وهكذا
-------------------
بالنسبة للملاحظة ديه فى كل الكليات الهندسية الكبيرة
المطرية - حلوان - القاهرة - عين شمس - أسكندرية وهكذا

الى بتقبل اعداد أكثر من الألف ونص
لأن حسب ما بيقولوا هيقللوا الأعداد إلى 300 طالب فى المجموعة
فتزيد عدد المجموعات وهكذا بقا

yasasa
09-09-2009, 04:32 AM
1-

b]4-[/b]كليات الهندسه الحكوميه معترف بها دوليا طبعا (معنديش خلفيه عن الجامعات الخاصه)....والمقصود بالكليات المعترف بيها هى الكليات اللى بتدرس (عدد) معين من (المواد الدراسيه) (بعدد ساعات معين أسبوعيا )مما يؤهلك لاستكمال دراستك بالخارج مباشرة فى حالة الرغبه فى ذلك لأن دراستك فى هذه الحاله تكون مناظره لمثيلتها فى أى دوله

مش فاهم النقطة ديه كويس
لأنى أخوى لما حب يكمل دراسات عالية فى ألمانيا قلولوه خد بعض المواد علشان تعادل شهادتك
وجارى فعلاً بيعمل المعادلة دلوقتى فى جامعة عين شمس
-----------
ممكن يكون نظام الساعات المعتمد الى بيعمل 12 آلف هو الى معترف بيه
+ الجامعة الأمريكية والالمانية والبريطانية

Eng_lfc
10-09-2009, 11:15 AM
مش فاهم النقطة ديه كويس
لأنى أخوى لما حب يكمل دراسات عالية فى ألمانيا قلولوه خد بعض المواد علشان تعادل شهادتك
وجارى فعلاً بيعمل المعادلة دلوقتى فى جامعة عين شمس
-----------
ممكن يكون نظام الساعات المعتمد الى بيعمل 12 آلف هو الى معترف بيه
+ الجامعة الأمريكية والالمانية والبريطانية

ممكن هم دول
او بتهيألى بكلية معروفة دوليا زى عين شمس
لأن الخلايجة بيجوا بياخدوا مهندسين منها بعد التخرج

الأمير الرقمى
11-09-2009, 02:11 PM
قضيه أحب أن أطرحها عليكم قد تزيل اللبس عن البعض خاصة اللى فى الهندسه بالفعل

إنك حاسس انك بتدرس حاجات مش هتفيدك لما تتخرج فى الشغل

يمكن الاحساس ده يجيلك لما تلاقى نفسك عمال بتدرس نظرى كتير جدا بالمقارنه بالفتات من العملى (دا إن وجد أساسا)...وده واقع بالفعل للأسف.....فالعملى شبه معدوم أساسا بكليات الهندسه....لأسباب كتيره زى:

1-قلة الامكانيات الماديه بالجامعه (مع انى مش مقتنع بالسبب ده...بس هى دى حجتهم)
2-أعداد الطلبه الكتيره
3-ان النظرى هو الأهم (امتحان آخر السنه +الميدتيرم)
4-درجة العملى لاتمثل أكثر من 5% من المجموع الاجمالى إن لم تكن أقل

دا غير إن النظرى كله (متكوم) ورا بعضه فى اعدادى وأولى وتانيه .. وهتحس انك برضه مازلت غير مستوعب الأمور...ثم تفاجأ بتطبيقات كل النظرى اللى درسته فى السنين اللى فاتت (متكدس) فى تالته وبكالوريوس....طبعا ده سوء تنظيم للمناهج
وأتحدى أى مسؤول فى هيئة التدريس داخل الجامعه يقول غير كده....
لإن الصح هو:

إن كل سنه دراسيه يبقى التيرم الأول بتاعها نظرى ..... والتيرم التانى يكون تطبيقات هذا النظرى فى الحياه العمليه(نظرى +عملى)

س : طب وإيه الحل؟
ج : طبق العملى بنفسك وأمرك لله
س : إزاى؟

بصوا ياشباب...أولا لازم نكون متفقين على مبدأ إن جملة (أصل احنا مخدناش الحاجه دى ) ملغية من قاموس المهندسين....يعنى أى تقنيه هندسيه فى مجال دراستك لازم هيكون عندك إن عاجلا أم آجلا فكره عنها...وبناء على الكلام ده هتكون دى خططك (لتطبيق العملى المعدوم فى الكليه) طوال الدراسه:

ملحوظه (سأركز على مهندس بقسم كهربا كمثال للتوضيح ):

1- أى جهاز كهربى فى البيت يبوظ ... فكه بنفسك وابدأ دور على سبب المشكله...ولو معرفتش .... خده على أقرب كهربائى واعرف منه المشكله وخليك قاعد معاه وهو بيصلحه ... ومره فى التانيه هتعرف معظم الأعطال الشائعه وعلاجها ويصبح لديك (تراكم خبرات)

2- لو فيه حد بيبنى بيت جديد ... لازم تستغل الفرصه وتروح مع الكهربائى وهو بيركب توصيلات الكهربا (مفيده جدا جدا)

3- ورشة لف المواتير مخزن هاااااائل للمعرفه بالآلات الكهربيه....لو تعرف تظبط لنفسك ساعتين زمن فى يوم أجازتك وتروح فيهم هناك يبقى انت ماشى على الطريق الصح (يفضل للى رايح تالته)

4- التدريب الصيفى اللى المفروض تعمله فى الكليه مهم جدا وفرصه للاحتكاك بمحطات الكهرباء أو التوليد (خد فكره عنها..هتوضحلك أمور كتير)

كلامى اللى انا قلته ده طبعا هيختلف من قسم للتانى ... بس أنا كنت بوضح طريقة تفكيرك تكون إزاى للدخول فى الجانب العملى لأنه لابد منه ..... بدل ماتسيب نفسك للكليه وتفاجأ انك اتخرجت من قسم كهربا....

وعمرك ما وصلت لمبه !

الأمير الرقمى

pinkykitty
13-09-2009, 11:23 PM
قضيه أحب أن أطرحها عليكم قد تزيل اللبس عن البعض خاصة اللى فى الهندسه بالفعل

إنك حاسس انك بتدرس حاجات مش هتفيدك لما تتخرج فى الشغل

يمكن الاحساس ده يجيلك لما تلاقى نفسك عمال بتدرس نظرى كتير جدا بالمقارنه بالفتات من العملى (دا إن وجد أساسا)...وده واقع بالفعل للأسف.....فالعملى شبه معدوم أساسا بكليات الهندسه....لأسباب كتيره زى:

1-قلة الامكانيات الماديه بالجامعه (مع انى مش مقتنع بالسبب ده...بس هى دى حجتهم)
2-أعداد الطلبه الكتيره
3-ان النظرى هو الأهم (امتحان آخر السنه +الميدتيرم)
4-درجة العملى لاتمثل أكثر من 5% من المجموع الاجمالى إن لم تكن أقل

دا غير إن النظرى كله (متكوم) ورا بعضه فى اعدادى وأولى وتانيه .. وهتحس انك برضه مازلت غير مستوعب الأمور...ثم تفاجأ بتطبيقات كل النظرى اللى درسته فى السنين اللى فاتت (متكدس) فى تالته وبكالوريوس....طبعا ده سوء تنظيم للمناهج
وأتحدى أى مسؤول فى هيئة التدريس داخل الجامعه يقول غير كده....
لإن الصح هو:

إن كل سنه دراسيه يبقى التيرم الأول بتاعها نظرى ..... والتيرم التانى يكون تطبيقات هذا النظرى فى الحياه العمليه(نظرى +عملى)

س : طب وإيه الحل؟
ج : طبق العملى بنفسك وأمرك لله
س : إزاى؟

بصوا ياشباب...أولا لازم نكون متفقين على مبدأ إن جملة (أصل احنا مخدناش الحاجه دى ) ملغية من قاموس المهندسين....يعنى أى تقنيه هندسيه فى مجال دراستك لازم هيكون عندك إن عاجلا أم آجلا فكره عنها...وبناء على الكلام ده هتكون دى خططك (لتطبيق العملى المعدوم فى الكليه) طوال الدراسه:

ملحوظه (سأركز على مهندس بقسم كهربا كمثال للتوضيح ):

1- أى جهاز كهربى فى البيت يبوظ ... فكه بنفسك وابدأ دور على سبب المشكله...ولو معرفتش .... خده على أقرب كهربائى واعرف منه المشكله وخليك قاعد معاه وهو بيصلحه ... ومره فى التانيه هتعرف معظم الأعطال الشائعه وعلاجها ويصبح لديك (تراكم خبرات)

2- لو فيه حد بيبنى بيت جديد ... لازم تستغل الفرصه وتروح مع الكهربائى وهو بيركب توصيلات الكهربا (مفيده جدا جدا)

3- ورشة لف المواتير مخزن هاااااائل للمعرفه بالآلات الكهربيه....لو تعرف تظبط لنفسك ساعتين زمن فى يوم أجازتك وتروح فيهم هناك يبقى انت ماشى على الطريق الصح (يفضل للى رايح تالته)

4- التدريب الصيفى اللى المفروض تعمله فى الكليه مهم جدا وفرصه للاحتكاك بمحطات الكهرباء أو التوليد (خد فكره عنها..هتوضحلك أمور كتير)

كلامى اللى انا قلته ده طبعا هيختلف من قسم للتانى ... بس أنا كنت بوضح طريقة تفكيرك تكون إزاى للدخول فى الجانب العملى لأنه لابد منه ..... بدل ماتسيب نفسك للكليه وتفاجأ انك اتخرجت من قسم كهربا....

وعمرك ما وصلت لمبه !

الأمير الرقمى
طبعا كلام صحيح
بس دلوقتي انا اصلا ان شاء الله عايزة ادخل قسم نووي يبقى ازاي اقدر اطبق عملي وكمان حكاية تدريب الصيف ديه انا سمعت عنها اكتر من مرة بس هل في تدريب صيفي لقسم نووي وللا لأ؟
وفعلا المشكلة في الجامعات سوء طريقة الدراسة ...المفروض انهم عارفين ان المذاكرة في الكلية بتختلف عن أي مرحلة دراسية قبل كده لأن قبل كده كنا بنذاكر علشان م الاخر نحط اللي ذاكرناه في الامتحان وبعدين يتنسي وحاجات بسيطة هي اللي بتفضل معانا اما في الكلية فاحنا بنذاكر علشان نطبق اللي ذاكرناه في الحياة العملية لما نشتغل بس بما ان ما فيش تطبيق عملي كافي زي ما حضرتك قلت فطبعا مش حنفضل حاطين ايدينا على خدنا وساكتين احنا فعلا لازم نعلم نفسنا بنفسنا وما نكتفيش بالعملي القليل اللي في الكلية
بس يا ريت حضرتك تفيدني في موضوع التطبيق العملي بتاع نووي لاني بحب القسم ده جدا ونفسي ادخله واكون ناجحة فيه

elzoam
14-09-2009, 03:10 AM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووور

ابن_مصر
24-09-2009, 06:27 AM
السلام عليكم يا باشمهندس وباشكرك كتير على الافاده اللى انا اخدتها من موضوعك الجميل

اعرفك بنفسى

انا هندسة اعدادى وكنت ناوى ادخل ميكاترونكس بس الناس خوفتنى منها :stickjo4: وقالت انك بتدرس شويه ميكانكس على شويه اليكترك

ولا حصلت ميكانيكال ولا اليكتريكال وانت فى الاخر هتخسر كتير وهتضيع من عمرك ياما:slap1qk6:

حابب اعرف مجالات عمل الميكاتروتكس لان حضرتك بتقول انك شفتها فى مصانع كتير:(

ونظام الدراسه من طبيعة المواد وخلافه:078111rg3:

واهميتها بالنسبه لمصر على اساس انها دوله ناميه .. هل وجود مهندسين ميكاترونكس يقدم شىء للبلد ام انهم عاله عليها :o

وشكرا ليك ومنتظر ردك باسرع مايكون:blush:

YEHY
24-09-2009, 02:41 PM
فى اى حد هندسة شبين الكوم

Eng_lfc
24-09-2009, 06:34 PM
فى اى حد هندسة شبين الكوم

هتلاقى فى رابطة لهندسة شبين
و لو ملقيتش ابقى اعمل رابطة ليكم

Eng_lfc
24-09-2009, 06:39 PM
استفسار مهم
الألة الكاسيو 82 تمشى فى اعدادى هندسة و لا لأ
أرجو الرد

YEHY
24-09-2009, 10:21 PM
ده انا اتخنقت موقع الكليه مش بيفتح بدور على اى خد او اى رابطه مش لاقلى انا شكلى هكره هندسة شبين قبل ما ادخله حتى المنتدى رخم لو اى حد هندسة شبين قرا دى يرد ارجوكم احسن عامل زى ال فى صحراء و

Eng_lfc
25-09-2009, 01:46 AM
استفسار مهم
أرجو الرد

محدش رد يعنى

1FalcOn1
25-09-2009, 02:38 AM
hi all
i am new here
any one can tell me
when study will start 26/9?
or when ?

YEHY
25-09-2009, 02:28 PM
الدراسه 3/10

الأمير الرقمى
30-09-2009, 09:00 PM
عذرا ياشباب على عدم الرد...اعذرونى ....فقد بدأت أعمل بنظام الورادى وأصبح من الصعب على إيجاد الوقت الكافى للرد أو المناقشات...عذرا عذرا عذرا...
أرجو أن يتبنى أحد خريجى هندسه الموضوع من أجل أن يعم النفع على الجميع

سأفتقدكم كثيرا.....

الأمير الرقمى

Nassif
09-10-2009, 04:51 PM
راجل حرام عليك

engineering draw
12-10-2009, 05:51 PM
انتة شايف اصعب حاجة فى اعدادى ايه هيا ؟؟؟؟ >>>>>>> على اساس انك خبيير xD

engineering draw
12-10-2009, 06:02 PM
شغل الميكاتروتكس فى مصر قليل جداً جداً جداً وكل واحد وهة ودماغوو

ندى ابراهيم جوهر
16-10-2009, 12:12 AM
اهلا انا ندى عضوة جديدة فى اعدادى بجد نفسى اشكر الامير الرقمى على مجهوداته بس محتاجة اعرف هو ايه احسن قسم للبنات وبجد انا حاسة انى ضايعة اوى ومش عارقة اذاكر فلو ممكن تقولى على نظام مذاكرة جديد لانك عارف مذاكرة ثانوى كان شكلها ايه ويارب يوفقك كمان وكمان بس محتاجة ردك بسرعة لو ممكن

mimo_mk
18-10-2009, 09:14 PM
:giljotiiniug3:مشكور يا بشمهندس
بس فى ملاحظة صغيرة الألة casio_fx9860g_sd :friendsxs3:

elfarselzahby
09-12-2009, 09:31 AM
ياه على الأيام تصدق إن أنا متفائل بالهندسة الإليكترونية وكلامكم شجعنى أكثر وربنا يوفقنى ويوفقكم جميعا

eng refa3y
14-12-2009, 04:19 PM
ازيكوا ياجماعه
اخوكم محمد هندسه الازهر
اولى تعدين وبترول
وانا بشكر امير على موضوعه الجميل وربنا يوفق الجميع
وانا من رأيى ان عماره او كمبيوتر هما احسن قسمبن للبنات

نفسه يبقى مهندس
20-12-2009, 04:30 PM
لو سمحت يا باشمهندس ممكن تكتب نوع ورقم الاله الحاسبه(الكمبيوتر دى) لان يظهر كده فى حاجه غلط و الصوره بتاعتها مش راضيه تظهر........ و شكرا اوى عالموضوع ده

نفسه يبقى مهندس
26-12-2009, 04:27 PM
اولا يا باشمهندس احب اشكر حضرتك عالمجهود الجبار ده ... و كان ليه استفسار ممكن؟؟؟؟
اولا انا فى 2 ثانوى و حابب ادخل هندسه بس فى مشكله.. انا نفسى ابقى جاااااااامد فى الرياضه (اقصد احل صح وبسرعه) انا الحمد لله بنسبه 95% من المسائل بحلها صح بس مش بسرعه اوى و ده بيضيع وقت جامد ممكن حضرتك تنصحنى اعمل كده ازاى؟؟؟؟؟؟؟
و متشكر جدا

3etra3
27-01-2010, 08:36 PM
لو سمحت يا بشمهندس انا دلوقتي في اعدادي ومحتار بين مدني وعماره .بيقولوا ان بتوع عماره مش مطلوبين فالشغل بعد التخرج وان مدني مستقبلها احسن. الكلام ده صح ولا اه رايك. وياريت تقولي مواد عماره ومدني .وشكرا

عبدة قورة
05-04-2010, 01:42 AM
شكرراااااااا على المجهود العظيم ده ياراجل

أحمدعادل2010
07-04-2010, 06:07 PM
تسمحو لي احنا بندو علي قسم ايه الي حلو وقسم ايه مش حلو لازم ادخل قسم انا بحبو مش بيشتغل ولااااااااااااااااااااااا ايه الحكاية مش كمياء هي ياجماعة ربنا بيقول ( ان الله لايضيع اجر من احسن عملا ) صدق الله العظيم في ايه تانية ( في السماء رزقكم وما توعدون) يعني ايه الكلام ده يعني ممكن انت تكون عايز تتدخل مدني وهتموت لو مش دخلتو وربنا يريد ان يكون مجموعك مش وصلك لمدني ايه الحل الحل بكل بساطة ادخل القسم المتوفر لمجموعي واتقنه واتعلم بجد سيبك من حتة لزم ادخل ...................... لا سلمها لربنا وبعدين في موضوع الشغل لما كل اقسام هندسة بالكامل ليها شغل بسسسسس الي عايز يشتغل ؟ ومفيش فرق بين مهندس كذا ومهندس كذا الفكرة في اتقان قسمي والاجتهاد اني اكون كويس هقلك علي حاجة انا ليل قريبي خريج كلية تجارة بس مهتم بشغله ومجاله جدا ومرتبه مش بيخده مهندس خبرة 20 سنة

الأمير الرقمى
07-04-2010, 07:01 PM
تسمحو لي احنا بندو علي قسم ايه الي حلو وقسم ايه مش حلو لازم ادخل قسم انا بحبو مش بيشتغل ولااااااااااااااااااااااا ايه الحكاية مش كمياء هي ياجماعة ربنا بيقول ( ان الله لايضيع اجر من احسن عملا ) صدق الله العظيم في ايه تانية ( في السماء رزقكم وما توعدون) يعني ايه الكلام ده يعني ممكن انت تكون عايز تتدخل مدني وهتموت لو مش دخلتو وربنا يريد ان يكون مجموعك مش وصلك لمدني ايه الحل الحل بكل بساطة ادخل القسم المتوفر لمجموعي واتقنه واتعلم بجد سيبك من حتة لزم ادخل ...................... لا سلمها لربنا وبعدين في موضوع الشغل لما كل اقسام هندسة بالكامل ليها شغل بسسسسس الي عايز يشتغل ؟ ومفيش فرق بين مهندس كذا ومهندس كذا الفكرة في اتقان قسمي والاجتهاد اني اكون كويس هقلك علي حاجة انا ليل قريبي خريج كلية تجارة بس مهتم بشغله ومجاله جدا ومرتبه مش بيخده مهندس خبرة 20 سنة

لاكلام بعد كلامك...يشرفنى ردك الممتع والكافى والجامع

eldalo3a & bas
11-04-2010, 01:15 AM
جماعة ادعولى انا ان شاء الله
داخلة هندسة بس برده محتاجة شوية دعم معنوى

أحمدعادل2010
04-06-2010, 01:29 PM
انا كل الي شايفه تردد وده شيء يخوف وخصوصا لما تكون مهندس مسؤل انت مش عارف انتي عايز تدخل طب هتكون مسؤل ازاي وهتخد قرارات خاصة بشغلك وانت معاك ناس شغالة تحت ادرارتك انتي مش عارف تحدد اساسا انتي هتكون مهندس كويس ولا كل الي بتفكر فيه القسم ده شغال ................................ ولا هيقعد في البيت نصيحة اي قسم في العالم هتقعد في البيت زيك زي اي حد واخد اعدادي وبس طب ايه العمل تعرف قسمك ده بتكلم علي ايه واعرفه بجد وكل حاجة عنه كامل خلي دماغك شغال 24 ×24 في اي قسم من هندسة والي انا اعرفه ايحد بيشتغل ده لو عندو استعداد انه يشتغل وطبعا بيسال القسم ده صعب ولا سهل انت داخل هندسة ليه واضح داخل تهزر او تاخد شهادة كل اقسام الهندسة جميلة اي قسم اه اي قسم والاقسام صعبة اه صعبة دي هندسة يا جماعة بالنسبة لشغل النظري بتقولو انو مش بيفيد لااااااااااااااااااااااا طبعا بيفيد لو انتي بتفكر طبعا لكن انتي مش بتفكر انتي بتحفظ يا جماعة حراااااااااااااااااااااااااام عليكو

الأمير الرقمى
06-08-2010, 11:05 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياشباب

والله مفتقدكم كثيرا .. واعذرونى حيث أن العمل قد أخذنى كثيرا

ولكنى عزمت على معاوده التواصل معكم بانتظام من الآن فصاعدا إن شاء الله

وسأقوم بالرد على معظم المشاركات التى لم أرد عليها سابقا

السلام عليكم يا باشمهندس وباشكرك كتير على الافاده اللى انا اخدتها من موضوعك الجميل

اعرفك بنفسى

انا هندسة اعدادى وكنت ناوى ادخل ميكاترونكس بس الناس خوفتنى منها :stickjo4: وقالت انك بتدرس شويه ميكانكس على شويه اليكترك

ولا حصلت ميكانيكال ولا اليكتريكال وانت فى الاخر هتخسر كتير وهتضيع من عمرك ياما:slap1qk6:

حابب اعرف مجالات عمل الميكاتروتكس لان حضرتك بتقول انك شفتها فى مصانع كتير:(

ونظام الدراسه من طبيعة المواد وخلافه:078111rg3:

واهميتها بالنسبه لمصر على اساس انها دوله ناميه .. هل وجود مهندسين ميكاترونكس يقدم شىء للبلد ام انهم عاله عليها :o

وشكرا ليك ومنتظر ردك باسرع مايكون:blush:

مين اللى قالك الكلام ده؟ .. دا أحلى و أمتع شغل هو الميكاترونيكس .. أى مصنع هتشتغل فيه هتلاقى إن معظم الشغل مابين الالكترونيكس و الكهربا و الميكانيكا .. وهذا هو مربط الفرس فى الميكا ترونكس. لأنه بيجمع مابين التخصصات دى و يخليك ملم بيها

تجربة شخصيه :
أنا عن نفسى اشتغلت فترة بأحد مصانع اللاستيك بالعاشر وصدمت حين وضعت عليا مسؤولية ماكينات البلاستيك ( ماكينات حقن ونفخ) , وطبعا ماكينات يعنى أجزاء ميكانيكيه بتتحكم فيها الكهربا و الالكترونكس .. طبعا تعبت شويه فى الأول .. بس الحمد لله بدأت أفتح كتبى القديمه تانى و أدور ع النت لحد ما بدات أستوعب الأمور.

الخلاصه:
لو شايف انك حابب شغل المصانع و الماشين والكلام ده .. اتوكل على الله وخش ميكاترونيكس وسيبك من المثبطين

استفسار مهم
أرجو الرد

فى اعدادى هندسه .. صدقنى أقل آله ممكن تمشى معاك .. بس يفضل لو آله بتحل الماتريكس والتكاملات المحدوده .. مع ملاحظة ان بعض الكليات مبتسمحش بدخول آلات معينه الامتحان .. فلازم تتأكد الأول ان الآله اللى هتشتريها مسموح الدخول بها للامتحان .. وإلا هتلاقى صدمه يوم الامتحان بإنه بيقولك طلع الآله دى بره .. طبعا مقولكش هيجرالك إيه !!!!!

ده انا اتخنقت موقع الكليه مش بيفتح بدور على اى خد او اى رابطه مش لاقلى انا شكلى هكره هندسة شبين قبل ما ادخله حتى المنتدى رخم لو اى حد هندسة شبين قرا دى يرد ارجوكم احسن عامل زى ال فى صحراء و

ومن امتى وفيه موقع كليه أو جامعه فى مصر عليه القيمه .. أى موقع منهم مش هتلاقى عليه إلا أسماء العمداء وصورهم .. مواقع كليتنا حاجه تكسف للأسف

انتة شايف اصعب حاجة فى اعدادى ايه هيا ؟؟؟؟ >>>>>>> على اساس انك خبيير
xd

صدقنى ما فيش , دا مش عشان أنا يعنى متفوق جدا ولا حاجه .. أنا تقديرى فيها كان جيد .. كل اللى فى الموضوع ان المواد كتيره بس شويه.

اهلا انا ندى عضوة جديدة فى اعدادى بجد نفسى اشكر الامير الرقمى على مجهوداته بس محتاجة اعرف هو ايه احسن قسم للبنات وبجد انا حاسة انى ضايعة اوى ومش عارقة اذاكر فلو ممكن تقولى على نظام مذاكرة جديد لانك عارف مذاكرة ثانوى كان شكلها ايه ويارب يوفقك كمان وكمان بس محتاجة ردك بسرعة لو ممكن

ياه على الأيام تصدق إن أنا متفائل بالهندسة الإليكترونية وكلامكم شجعنى أكثر وربنا يوفقنى ويوفقكم جميعا

بالتوفيق إن شاء الله

ازيكوا ياجماعه
اخوكم محمد هندسه الازهر
اولى تعدين وبترول
وانا بشكر امير على موضوعه الجميل وربنا يوفق الجميع
وانا من رأيى ان عماره او كمبيوتر هما احسن قسمبن للبنات

ربنا يبارك فيك .. كلامك بخصوص أفضل قسم للبنات مظبوط فعلا من ناحية الجانب العملى .. أما من ناحية الدراسه , فمفيش أى فرق بين الولاد أو البنات من ناحية الاستيعاب فى أى قسم.

اولا يا باشمهندس احب اشكر حضرتك عالمجهود الجبار ده ... و كان ليه استفسار ممكن؟؟؟؟
اولا انا فى 2 ثانوى و حابب ادخل هندسه بس فى مشكله.. انا نفسى ابقى جاااااااامد فى الرياضه (اقصد احل صح وبسرعه) انا الحمد لله بنسبه 95% من المسائل بحلها صح بس مش بسرعه اوى و ده بيضيع وقت جامد ممكن حضرتك تنصحنى اعمل كده ازاى؟؟؟؟؟؟؟
و متشكر جدا

إنك تحل مسائل أكتر عشان تكتسب الثقه , وبالتالى تقدر تسرع من رتمك فى حل المسائل .. خاصة ان المسائل تقريبا متشابهه فى كل فرع من فروع الرياضيات من ناحية سيستم الحل.

لو سمحت يا بشمهندس انا دلوقتي في اعدادي ومحتار بين مدني وعماره .بيقولوا ان بتوع عماره مش مطلوبين فالشغل بعد التخرج وان مدني مستقبلها احسن. الكلام ده صح ولا اه رايك. وياريت تقولي مواد عماره ومدني .وشكرا

أولا خلى بالك إن دخول الأقسام بالمجموع .. فنصيحتى الأول انك تجيب مجموع عالى فى اعدادى هندسه عشان تقدر تدخل أى قسم انت عاوزه خاصة وانى أعرف ان قسم عماره بياخد من مجاميع عاليه وعدد الدارسين فيه بيكون قليل.
للأسف معنديش خلفيه عن مواد القسمسن لأنى تخصص كهربا .. لكن ممكن تسأل حد من زملاءك اللى فى الدفعه اللى بعدك

ma7moud_mada
04-09-2010, 03:59 PM
مشكووووووووووور على مجهودك الرائع

Medo torNado
09-09-2010, 10:12 PM
هوا قسم الميجا ترونكس موجودة في كل الجامعات ولا في جامعات معينة ......؟؟؟؟؟؟
10c3d94b-4d7f-4835-829c-7174b964b06a
1.03.01

وزير الحب
12-09-2010, 10:14 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا بجد استفدت من موضوعك
بس عندي سؤال رفيع
انا ان شاء الله هادخل جامعة فاروس كلية الهندسة في اسكندرية لأني التنسيق جابلي استنفاذ رغبات ( شهادة سعودية)

السؤال : هو انا اقدر اشتغل وانا بدرس هندسة معماري؟
عشان انا هابقى فاضي واهلي في السعودية وعايز اضيع وقت فراغي في الشغل.

وشكرا على الاهتمام وربنا يوفقك ...... وادعيلي معاك

احمد رضا حامد مسلم
24-09-2010, 11:11 PM
ادعولي انا في ثالثة ثانوي رياضة ونفسي ادخ هندسة المنصورة

الأمير الرقمى
05-10-2010, 12:39 PM
مشكووووووووووور على مجهودك الرائع
العفو يابو حميد

هوا قسم الميجا ترونكس موجودة في كل الجامعات ولا في جامعات معينة ......؟؟؟؟؟؟
10c3d94b-4d7f-4835-829c-7174b964b06a
1.03.01
للأسف هذا القسم غير موجود فى كل كليات الهندسه على مستوى الجمهوريه .. يجب أن تسأل أولا كى تتأكد

بسم الله الرحمن الرحيم

انا بجد استفدت من موضوعك
بس عندي سؤال رفيع
انا ان شاء الله هادخل جامعة فاروس كلية الهندسة في اسكندرية لأني التنسيق جابلي استنفاذ رغبات ( شهادة سعودية)

السؤال : هو انا اقدر اشتغل وانا بدرس هندسة معماري؟
عشان انا هابقى فاضي واهلي في السعودية وعايز اضيع وقت فراغي في الشغل.

وشكرا على الاهتمام وربنا يوفقك ...... وادعيلي معاك

اسأل سؤال رفيع ولا تخين .. ولا يهمك :)
موضوع انك تشتغل و انت بتدرس شئ رائع و جيد .. لكن لا أخفيك سرا .. الدراسة تشغل حيزا كبيرا من الوقت و لايصبح أمامك المتسع من الوقت لتعمل ..

نصيحه :
هل جربت انشاء موقع على الانترنت و تربح منه؟ .. فكره جيده و قد تكون حلا وسطا .. أنصحك بزيارة موقع أخى العزيز المهندس أمير عادل (http://www.adsense-plan.blogspot.com/) و تحميل كتابه المبسط عن هذا الموضوع .. أنا شخصيا استفدت كثيرا منه

ادعولي انا في ثالثة ثانوي رياضة ونفسي ادخ هندسة المنصورة
بالتوفيق يا مهندس المستقبل ان شاء الله

ahmed gaber elsayed
12-11-2010, 05:21 PM
شكرا شكرا

super meme
18-01-2011, 07:20 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا كنت عايزه اسأل قسم ديكور بينقسم من عماره ولا ايه
يعني اللي نفسه يبقى مهنس ديكور يدخل قسم اييه؟؟؟

اشرف ع
25-06-2011, 12:29 PM
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:مشكور يا بشمهندس

radwanco
11-07-2011, 05:22 AM
السلام عليكم
تحية خاصة للأمير صاحب الموضوع الجميل ده
أنا طالب ثالثة علمى رياضة .. أملى إن شاء الله أدخل هندسة .. لكن عندى استفسارات ياريت تجاوبنى عليها قبل التنسيق خاصة أول سؤال ..
1- ما رأيك فى بترول السويس؟وخاصة أنها تتربع على عرش كليات القمة فى السنوات الأخيرة.. أسمع عنها أنها لصفوة طلبة مصر وانها تحفة,على قد ما أسمع ان فى ناس دخلوها ومستحملوش وحولوا من أول شهر.. ده ليه؟..هل هى فى الصحراء ومتعبة؟وهل قسم البترول بس فيها هو اللى تحفة وباقى الأقسام تعبانة؟وهل كل اللى يخشها بيتعين ع طول ؟ ولا شغل وسايط كالعادة؟؟وطبعا أنا كطالب ثانوى معنديش معلومات كافية تخلينى أميل لهندسة القاهرة عن لبترول السويس أو العكس ؟؟؟وياريت تجاوبوا السؤال ده بسرعة لأن تنسيقى اسبوعين بالكتير ويبدأ وانا محتار

2- أنا قريت الموضوع كله وعرفت عن أقسام الميكاترونيكس والاتصالات والمدنى والنووى والكهرباء والميكانيكا والكيمياء والمعمارى .. ولما أفكر دلوقتى وانا معلوماتى عن الأقسام دى مفيش .. مش عارف أقرر .. هل إعدادى هندسة هتساعدنى على اتخاذ القرار ده؟

3- مفيش كتب تعرفها حضرتك تكون تمهيدية تقفل الفجوة بين التعليم الثانوى والجامعى نقدر نقراها فى الأجازة دى ..بحيث تساعدنا فى إعدادى ان شاء الله .. بحيث تكون قريبة لمنهج تالتة ثانوى وتمهد للجامعة إن شاء الله

4- بالإضافة للكتب .. هل يوجد مواقع إلكترونية تعرفها حضرتك توسع المدارك أو تحتوى على فيديوهات تطبيق عملى عشان نفهم النظرى اللى هندرسه فى الجامعة؟؟

وآسف للإطالة

اللمبودى
18-07-2011, 11:14 AM
بفضل الله والحمد لله مجموعي السنادي يدخلني هندسة مستريح فأنا لو حبيت أتخصص وادخل قسم كهربا ادخل هندسة الزقازيق ولا القاهرة وعين شمس مثلا لأن في واحدة قريبتي في قسم اتصالات لكن بتقول إن قسم الكهربا بوجه عام ضعيف جدا ف الزقازيق فحضرتك شايف ايه

Ismael Ibraheem
20-07-2011, 05:09 PM
الحمد لله ربنا كرمنى جدا فى تالته ثانوى وجبت الدرجه اللى تدخلنى هندسه مستريح
وهناك سؤال يشغل بالى مين احلى عين شمس والا القاهره من حيث كل حاجه؟
وهناك سؤال تانى ايه رايك فى هندسه طيران اللى فى القاهره
وميكانيكا اللى فى عين شمس
ونووى اللى فى اسكندريه
وايه هوه القسم الافضل على الاطلاق بعد بترول ( علشان الغربه والسفر وكده )
وبعد التخرج ان شاء الله هاشتغل فين اذا كنت خريج هندسه طيران؟
وجزاك الله خيرا

m_cabo
23-07-2011, 04:07 PM
انا متابع الموضوع من الاول وشكرا على مجهودك الرائع
وعندى بس سؤال صغير
انا لو عايز اخش قسم مش موجود فى الجامعه اللى انا فيها
هل يبقى من حقى احول الجامعه اللى فيها القسم ولا لأ
؟؟؟

محمد حسن ضبعون
23-07-2011, 04:15 PM
أبنائنا طلاب المرحلة الأولى فى التنسيق
تهانينا القلبية لكم جميعاً
أكثركم قد أنتهى من كتابة الرغبات
والأن فى أنتظار الترشيح
لذا نناشدك أن نستفيد بتجاربكم
من خلال إجاباتكم على الأسئلة التى ستجمع على برنامج
شارك بمنتهى الصدق والشفافية لتفيد أجيال قادمة وتذكرو
ينقطع عمل بن آدام إلا من ثلاث
صدقة جارية
علمُ ينتفع به
ولد صالح يدعوا له
والأولى والثانية أمامكم فأغتنموهما
إدخل هنا وشارك معنا
حفظك الله ورعاك وبالتوفيق يسدد خطاك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344536

didi plus
25-07-2011, 02:11 AM
السلام عليكم .. انا كنت فى تالتة السنة دى والحمد لله جبت مجموع كبير يدخلنى بترول.. بس أنا مش عرفه هل أنا مؤهلة لهندسة ولا لأ ..انا عارفه ان سؤالى غريب بس ازاي ااقدر اعرف؟؟ كمان انا بحب اعرف كل قانون جيه منين غى ثانوية كلن ده مستحيل ..بالنسبة للرياضيات هل فى هندية بتبفى زى ثانوي ولا بتبقى رياضيات محسوسة شويه؟؟

didi plus
29-07-2011, 12:53 AM
لسلام عليكم ..كنت هذا العام طالبة بالصف الثالث الثانوي وقد ظفرت بمجموع يؤهلنى للالتحاق ببترول وتعدين السويس .. ولدي موهبة عالية فى الرسم ...
اود أن أكون مهندسة معمارية ولكن لدي عدة تساؤلات..
*هل عمارة فنون جميلة افضل ام هندسة عمارة (بالنسبة لسوق العمل والدراسة من حيث مستوي الساتذة)
*كيف تكون الرياضيات فى الهندسة..هل هى مثل رياضيات الثانوية العامة مجرد رياضة للذهن أم أنها تدرس لاستخدامات خاصة ..وهل يتم تدريس براهين القوانين ؟؟
*اي تقدير احتاجة فى اعدادي للاتحاق بقسم العمارة؟؟
*كان معلم الرياضيات لدينا يضع القانون بدون اي شرح عند دراسة الميكانيكا ثم يطلب منا ان نحل المسائل فكنت اعجز عن الحل حينها ولكن عندما اعود للمنزل والم بالشرح احبها كثيرا فهل يعنى ذلك اننى غير مؤهلة للهندسة ..ام ان اسلوبى هو الصواب؟؟
....وارجوكوا ان تجيبونى سريعا فكما تعلمون ينتهى التنسيق قريباُ ..

ROMEOOOO
29-07-2011, 04:00 AM
أتمنى إن شاء الله ان اعدادي هندسة تعدي علي خير

أحمد محمد واعر
30-07-2011, 11:17 PM
ياريت تجبلنا كتاب فيزياء بالعربى كده نبدء نقرى فيه علشان نفهم شوية شوية كده

ايوه يابشمهندس لان انى مش حلو فى الانجليزى ومش عارف اعمل ايه

terminatormina
31-07-2011, 03:03 PM
شكرا للامير الرقمي علي وقتك و معلوماتك
ونتمني التوفيق لك علي الدوام
عضو جديد اعدادي هندسة

ahmed-alaa
02-08-2011, 05:48 PM
شكرا علي الموضوع المفيد

مشمش الورد
03-08-2011, 10:54 PM
هايل جميل على الموضوع وجزاك الله خيرا

مشمش الورد
03-08-2011, 10:55 PM
بس ايه رايك فى هندسة منوف ؟

مشمش الورد
03-08-2011, 11:07 PM
[quote=eng_dero;

mahmoud elshazly
04-08-2011, 05:36 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عندى سؤال بسيط برجاء الاجابه بسرعة
هل مواد الاعدادى تختلف من جامعه لأخرى ؟
ولا الكل واحد ؟

zezo digital
04-08-2011, 03:24 PM
سؤال بس بالنسبة للآلة الحاسبة
انا معايا fx82 casio
تنفع ولا ابه

Engineer ..
05-08-2011, 07:44 PM
هات ع الأقل fx570 ودي أحسن بكتييييييير

ولو انت بقه عايز ترتاح ع الأخر هات دي fx9860emulator

وربنا يوفقنا ميعا

beso230
06-08-2011, 10:46 PM
شكرااااااااااااااااااااا

بيشوى هانى
08-08-2011, 12:09 AM
شكرررررررا

أحمد العربي 2
08-08-2011, 01:29 AM
يا جماع ة يا ريت حد يقارن لي بين مدني و ميكانيكا من حيث الدراسة والشغل

zeroo
08-08-2011, 03:39 AM
طب اكتبلك العنوان هنا و لا ابعتهولك ع الخاص علشان الاله الحاسبة الهدية يعني هههههههههههههههههههههههههههه

Ahmed El Fateh
08-08-2011, 01:45 PM
ألف شكر و جزاك الله خير

nemo6
15-08-2011, 11:26 AM
انا داخلت هندسه الجامعه البريطانيه بس كنت اقدر ادخل عين شمس هل يا بشمهندس القرار ده صح ؟ ارجو الافاده

conan10
25-08-2011, 10:03 AM
سؤال صغير ياباشا
هو انا هحتاج لاب توب في الهندسه امتي؟؟

m.a.h
27-08-2011, 05:59 AM
شكرا للمجهود الرائع
بس ياريت تكتب روابط المواقع بتاعة الكتب وشكرا مره تانيه

moustafa608
29-08-2011, 08:22 PM
السلام عليكم
ممكن حد يقولنا ايه مستقبل كلية هندسة الكترونية منوف جامعة المنوفية فى الشغل خارج وداخل مصر ودا الاقسام اللى فيها والاقسام تتبع كهرباء

قسم هندسة الكترنيات واتصالات
فسم هندسة التحكم الالى
قسم هندسة الحاسبات

abdomustafa
07-09-2011, 04:40 PM
يا جدعان عاوزبن المواقع المهمه على النت لطلاب اعدادي

mido22222
22-09-2011, 08:16 AM
مشكوووووووووووووووور

مؤمن هشام
24-09-2011, 05:05 PM
ماهو سعر الألة الحاسبةCasio Fx-9860G Emulatorوهل هى متوفرة ام لا

محمد العلمى
25-09-2011, 01:57 AM
شكرا يا هندسة

Eng/hazem elshikh
27-09-2011, 03:15 AM
thanks gdnnnnnnnnnnnnn 3la elm3lomat elgamela di

mohafathy2004
18-10-2011, 03:10 PM
شكرا اوي يا باش مهندس على المجهود الجبار ده وكنت عايز المواقع اللي استفيد منها في اعدادي

Smatm
25-10-2011, 06:19 PM
انا بصراحة مش عارف اقولك ايه
ألف ألف ألف ألف شكر

انجى123
26-11-2011, 12:55 PM
انا كنت عليزة اسال عن قسم سيارات حلو ولا وحش فى مجال عملة

vambier
07-01-2012, 09:48 PM
شكراً على نصايحك دي لاني فـ3ث وناوي ادخل هندسة

mohamed b
12-01-2012, 11:39 PM
بس انا متهيالي اعدادي هندسة ماهي الا ثانوية عامة واصعب بكتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييير بجد انا طالع عييييييني

يوسف رمضان حسان
17-01-2012, 12:12 PM
السلام عليكم ممكن لو سمحتوا تجاوبونى على السؤال ده لو سمحتوا اللى عنده اى حاجة يقولها لو دلوقتى انا من محافظة بنى سويف وجبت مجموع اى هندسة فى مصر بما فيهم بنى سويف والقاهرة وعين شمس ......الخ ولو انا مش عاوز ادخل هندسة بنى سويف وادخل القاهرة او عين شمس او اى هندسة غير بنى سويف هل ينفع ولا اجبارى عليه ان ادخل بنى سويف ولو سمحتوا ردوا عليه بسرعه ويا ريت الردود تكون موثوق منها والنبى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يوسف رمضان حسان
17-01-2012, 12:40 PM
لو سمحتوا ممكن اسال سؤال
لو انا من محافظة بنى سويف وجبت مجموع اى هندسة فى مصر بما فيهم بنى سويف والقاهرة وعين شمس....... الخ
وانا مش عاوز ادخل هندسة بنى سويف وعاوز ادخل هندسة القاهرة او اى هندسة غير بنى سويف هل ينفع ولا انا اجبارى عليه ان ادخل هندسة بنى سويف ارجو الرد

mosha fat
18-01-2012, 10:40 AM
ممكن أسال سؤال

mosha fat
18-01-2012, 10:41 AM
شششششششششششششششششششششششكرا

y2o2.y2o2
21-03-2012, 12:35 PM
thank you very much

احمد_77
05-06-2012, 12:07 PM
سؤال يابشمهندس ( الامير الرقمى)
اه الفرق بين هندسية ميكانيكا وهندسة ميكانيكا سيارات .
طالب ثانوية عامة .
وجزاك الله خيرا
والحمد لله رب العالمين.

hessienzaghloul
04-07-2012, 04:13 AM
السلام عليكم انا طالب فى تالتة ثانوى وخلصت امتحانات امبارح ونفسى اخش هندسة وان شاء الله هدخل بس محتار جدا اخش اية انا نفسى اخش لا ميكاترونيكس او نووى ولكن ان من المنصورة ومفيش القسمين دول فالمنصورة وعايز نصيحة

الأمير الرقمى
19-09-2012, 10:47 PM
كل الود و الحب و التقدير لكافة من راسلنى على الخاص , و أحب أن أخبركم بأنى بأتم صحة و عافية و الحمد لله , و كم كنت أود الرد على استفساراتكم واحدا تلو الآخر .. لكنها 3 سنوات مرت زادت فيها الأعباء و المشاغل , و أصبحت فكرة متابعة موضوعات المنتدى أمراً ليس باليسير. فلكم منى أطيب تحية , و كل عام و أنتم دوماً بخير و صحة و سلام

almgic
20-09-2012, 10:41 PM
الا رسول الله

el senyorita
23-09-2012, 09:20 PM
لو سمحت هى الدراسة في قسم العمارة المواد باللغه العربية ولا الانجليزية ؟؟

طالب علم123
26-09-2012, 12:10 AM
شكرااااااااااااااااااا :)

titoti
28-09-2012, 06:01 PM
ممكن حد يرد عليا انا دلوقتى فى حاسبات القاهرة و عاوز احول هندسة العاشر هل ممكن اتقبل انا جايب 94% ومش عارف هل ممكن يرفضوا ولا اة ارجوكوا الرد

عبد البديع
25-07-2014, 07:21 PM
ممكن ايميل الفيس بتاع حضرتك عشان نتواصل معاك عليه ... ارجوك ضرورى :)

saeed elsayed
26-07-2014, 06:02 AM
جزاك الله خيرا

عبد البديع
05-08-2014, 03:48 PM
يااااااااااااا امير رد علينا محتاجينلك ضروووووووووورى ... ازاى نستخدم الانترنت ف الدراسة والمذاكرة كما وعدتنا ان تقول ... وشكرااااااااااااا :)

Engineer.Style
03-09-2014, 05:44 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا شكرا لاخى امير على هذا الموضوع القيم بجد استفدت منه كتيييييييييير و كنت عايز اسأل اذا كان اللاب مهم فى الدراسه ولا لا و ايه البرامج اللازم تنزيلها للدراسه و مواقع تنزيلها
و شكرا :078111rg3:

scout
16-09-2014, 01:10 AM
جزاك الله خيرا
موضوع مفيد وقيم جدا

Ahmed Talaat6
16-09-2014, 01:42 PM
ايه الجمال دا ياااعم