مشاهدة النسخة كاملة : بالله عليكم جميعا استفسار ضرورى جدا

Mr-Esso
31-08-2009, 01:39 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا
لو سمحتم يابشمهندسين عندى طلب صغير جدا
انا ليا قريب خلص الحمد لله تجارة القاهرة وهو كان علمى رياضه فى الثانويه وراسه والف سيف انه يدرس هندسه القاهرة فسمع ان ممكن يخش معهد الفنى بتاع الصحافه ده او معهد المطريه اللى هما سنتين يعنى ومش فارقه معاه حكايه السن دى وربنا يكرمه فى اى من المعهدين دووول ويجيب امتياز ويلتحق بالهندسه ياترى ينفع يعمل الموضوع ده ولا لا ؟ وارجوكم بالله عليكم محتاج الرد ضروررررررررى :excl:

EnG.BeLaL
31-08-2009, 01:47 AM
انا اعرف انه عادي و ممكن يدخل معهد فني صناعي و يجيب تقدير و يدخل عادي

Mr-Esso
31-08-2009, 03:00 AM
يعنى عادى يامان ممكن يخش معهد الصحافه دة ويجيب تقدير ويخش هندسه كده عادى زى بتاع الثانوى العام
بمعنى انه مفيش امتحانات يعنى ليه عشان يخش الكليه او حاجه اصلى سمعت بيعملو امتحانات لبتوع المعاهد دووووول

EnG.BeLaL
31-08-2009, 03:54 AM
يعنى عادى يامان ممكن يخش معهد الصحافه دة ويجيب تقدير ويخش هندسه كده عادى زى بتاع الثانوى العام
بمعنى انه مفيش امتحانات يعنى ليه عشان يخش الكليه او حاجه اصلى سمعت بيعملو امتحانات لبتوع المعاهد دووووول
انا اعرف ان في معادلات و كده بس اللي بيجيب تقدير بيدخل على طول .... هو اسمه معهد الصحافية و لا معهد فني صناعي

Eng_lfc
31-08-2009, 06:16 AM
صعبة اوى عليه و هو كبير كده
بس عادى خالص ممكن يخش

Mr-Esso
31-08-2009, 07:00 PM
هو اسمه معهد الصحافه بشارع الصحافه ياخونا اللى عند مستشفى الجلاء كده
يعنى دلوقتى هو ممكن يخش عادى لو جاب تقدير ويخش هندسه عادى

~M-ELMasry~
31-08-2009, 07:12 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الكريم / Mr-Esso

هو طالما حابب كليه الهندسه اكيد ربنا هيوفقه هو ممكن يجتهدٍ حبتين وربنا هيوفقه بإذن الله

:av4056bb7jp3: الطريق للدخوٍل بالنسبه لموقفه

ممكن يدخل معهد فنى صنآع ويجيب تقدير فى السنتين وفى حدوٍد 87% بيدخل هندسه

ولو لا قدر الله ومش جاب تقدير مش ييأس هو ممكن يخلص المعهد ويعمل معآدله بس طبعآ لازم يكون معاه المعهد ناجح يعني بـ 50 %

وعند المعادله انا تحت امركٍ انا عاملهآ من معادله برضو بس انا من دبلوم صنآعى قسم الكترونيآت وربنآ يوفقنا جميعآ يارٍب :022yb4:

Mr-Esso
01-09-2009, 01:14 AM
طب بعد اذن حضرتك هو مش ممكن يعمل المعادله دى اللى كلها رياضه وفزيا من غير المعهد ده بمعنى انه كان علمى رياضه ومخلص تجارة السنه دى ينفع يعنى يعمل المعادله ويخش ولا لازم المعهد ده الاول ولو مجبش يعملها

~M-ELMasry~
01-09-2009, 01:26 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الكريم

:bosyht9:

شروط الالتحاق لدخول كلية الهندسة:

ا- أن تكون حاصل علي دبلوم فني صناعي نظام الخمس سنوات بعد الاعدادية بجموع 50% فأكثر

2- أن تكون حاصل علي معهد فني صناعي سنتين او الجامعة العمالية السنتين(شعبة التكنولجيا) بمجموع 50% فأكثر

3- أن تكون حاصل علي دبلوم فني صناعي نظام الثلاث سنوات او مبارك كول او التدريب المهنى بجموع 70%(عملي + نظري) فاكثر

4 - المعهد الفنى الصحى شعبة الاجهزة الطبية فقط .

للشهادات المختلفة الاسم ممكن مراجعة التربية والتعليم او ادارة البحوث والبعثات الدور السابع مجمع التحرير لمعادلة الشهادات بدبلوم 3 سنين او معهد سنتين .

وذلك لخرجي الاعوام التالية:

2007 - 2008 - 2009 وذلك لدخول امتحان 23 / 8 / 2009 اي هناك ثلاث فرص سنة التخرج وسنتين بعدها وذلك لكل سنة تخرج وذلك للدبلوم 5 سنين والمعاهد والجامعة العمالية
اما دبلوم الثلاث سنين فلهم فرصتين فقط فى 3 سنين .

الجامعة العمالية بمصر الشروط والعناوين>http://www.wunv.edu.eg/ (http://www.wunv.edu.eg/) :blush:

والمطلوب منك فى امتحان المعادله نجاح وبس يعنى بياخدو كل الناجحين مش بالمجموع اى 50% ومافيهاش نسب للناجحين يعنى كل الناجحين بيدخلو هندسة مهما كان عددهم وبتتوزع لأقرب جامعه ليك

وعند النجاح تدخل السنة الاعدادية بالكلية سواء واخد دبلوم او معهد مفيش فرق
-----------------------

الاوراق المطلوبه:(وذلك للتقديم فى مقر الكلية قبل مواعيد الامتحان بشهر) للأمتحان
1- صوره واصل من المؤهل الدراسى
2- صوره واصل من شهادة الميلاد
3- صورةواصل البطاقه
4- عدد 2 صور شخصيه حديثة
رسموم الامتحان 100جنيه تقريبا

الاصول فقط للاطلاع اى بتخدها تانى وبياخدو الصور وعند النجاح بيطلبوا الاصول او الملف :av4056bb7jp3:

بتاخد الاصول علشان تقدم فى التنسيق لان المعادلة مستقلة عن التنسيق
يعنى ممكن تقدم فى التنسيق وتدخل كلية او معهد وفى نفس الوقت تعمل معادلة يعنى ممكن تاخد الاثنان مع بعض

---------------------
ولو حضرتك حابب تعرف اكتر عن المعادله ابعتلى رساله خاصه وانا هرد عليك برساله اخرى فيهآ ارقام المركز اللى انا كنت باخد فيه وعملت منه معادله

تحيآتى :028ja7:

Mr-Esso
01-09-2009, 01:51 AM
طيب ياباشا الله يخليك
بمعنى كلامك ده انى ممكن انا كمان اعمل المعادله دى وانا لسه رايح اولى تجارة كده انا برضه كنت علمى رياضه وممكن اخش هندسه منها ولا ايه ؟؟؟؟

~M-ELMasry~
01-09-2009, 01:59 AM
من كلامى انه شرط اللى يعمل معادله يكون من دبلوم او معهد او جامعه عماليه او مدرسه مبارك كول فقط وما يعادلهم من شهادات والثانويه غير معترف بيهآ

Mr-Esso
01-09-2009, 02:01 AM
جزاك الله كل خير

~M-ELMasry~
01-09-2009, 01:29 PM
ارجو من الاخ بلال اغلاق الموضوع لانه تم انهاء الغرض منه < حمله نظم قسمك < :028ja7: