مشاهدة النسخة كاملة : بتحلم بايه كطالب التحقت بكليه صيدله

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:13 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:30 AM
سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:32 AM
المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:37 AM
ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:40 AM
وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:53 AM
بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 09:54 AM
مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله

Drsara
03-09-2009, 10:55 AM
والله العظيم اسفة لكل من زعلتهم خلاص دة انا عملت شكلى مصايبوطلعت حاجات كتير بس دى كان فايدة جميلة اكتر من انها زعل حد فاهم حاجة

Drsara
03-09-2009, 02:10 PM
مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله

بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم

وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.

ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح

سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه

المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل

[quote=mahmoud ahmed2;1558650]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله[/quoteبسم الله توكلت والية انبت اللهم وفق الجميع فى البداية لكن رسايل تحمل مضمون يحمل معانى انجاز طموح مشاركة نية سليمة وضمير احترم وغلاف من التدين وهدف الصمود والصعود لاعلى نقطة فهو هدف تعمل من اجلة ونتركة لله لانة لانة ليس من السهل ان نحققة لكمنة فى دفتر احوال الممكن والهدف الاخر المهنة فهناك طريقان لكن الدوافع المذكورة اهم الاشياء
وبالتوقيق للجميع من اخوتنا وااخوتنا الاعزاء ودمتم فى رعاية الله

salsapeel
03-09-2009, 02:57 PM
هو فعلا الطريق لسه فى اوله بس اهم حاجة ان الواحد ما يبقاش زى اى حد دخل الكلية واتخرج منها اهم حاجة يبقى ليه تاثير فى الكلية وده طبعا من الاشتراك فى الانشطة الطلابية وربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

salsapeel
03-09-2009, 02:59 PM
انا نفسى ان شاء الله ادخل اكلينيكال وابقى معيدة فى قسم اكلينيكال واعمل ماجيستير ودكتوراه وربنا يوفقنا

Dr.KaJoo
03-09-2009, 04:29 PM
انا نفسى اشتغل فى تحضير الادويه بس ده مش ممكن

و يارب يوفقنا يا رب و نحقق للى بنتمناه

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 07:58 PM
فعلا يا دكتور ساره نا عارف ان كل ده ان كل دى حاجات احنا هنسعى فيها والتوفيق بيبقى من عند ربنا بس ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا وبالنسبه للناس اللى يكتبوا حلمهم وبعدين يقولوا عمر ده ما هيحصل ليه يا جماعه هو مستحيل مفيش شىء مستحيل احنا عدينا من الثانويه العامه باعلى مجاميع الحمد لله وخد فى بالكم الثانويه العامه بيسموها بعبع التعليم فى مصر
يعنى مافى مستحيل بالنسبه ينا غير الفشل انما النجاح صعب بس طعمه بيبقى حلو حتى الواحد فينا ميحسش انه حد تقليدى
لان انا ضايقنى جدا جدا جدا مشاركه لواحد شفتها على ملتقى طلبه المنصوره وبيقول انه هندسه وداخل يسال الصيادله وبيقولهم مبروك يا دكاتره وبعدين يسالهم ليه بتزعلوا لما نقول عليكم بايعين
انا عاوز رايكم فى النظره الغير متحضره اللى الناس بتعاملنا بيها
ويمكن ده اللى شجعنى انى اعمل الموضوع ده

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 08:00 PM
بالنسبه يا جماعه للناس اللى كتبوا هما نفسهم يبقوا ايه فى خلال العمل المهنى كصيدله يبدا بليز يقولنا هو ايه اول خطوه هيعملها عشان يبدا فى تحقيق الحلم ده صح لاننا هنا عشان نفيد بعض ونشجع بعض

mahmoud ahmed2
03-09-2009, 08:02 PM
مستنى الردود بتاعكم وربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه وانا نازل اصلى
سلاااااااااااااام

dr/riham
03-09-2009, 08:38 PM
انا نفسى اول مخلص احضر دراسات فى الاكلينيكال ونفسى بجد اشتغل فى شركة ادوية ويارب اقدلر اصنع دواء يفيد المة الاسلامية خصوصا والعالم العربى عموما بس دة طبعا بالتعب والعمل الجاد ( ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا)

salsapeel
03-09-2009, 09:55 PM
انا اعتقد ان اهم حاجة ان احنا نتعلم ازاى نتعامل مع الكلية وازاى ن\اكر فيها ولازم مش ننبهر بالفرق البكبير بين الحياة الجامعية والثانوية العامة ونحاول نتاقلم بسرعة مع نظام الكلية عشان ما يضيعش منا وقت كبير ونتفاجا بالامتحانات وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

dr/riham
03-09-2009, 10:03 PM
وفعلا هى دى اهم حاجة بس اعتقد التاقلم دة بيجى بسرعة

mahmoud ahmed2
04-09-2009, 06:15 AM
التاقلم اه بيجى بسرعه بس بحتاج جهد واحنا يا جماعه مدش قالى ازاى هيبدا فى تحقيق حلمه يا جماعه احنا هنا بنساعد بعض

mahmoud ahmed2
04-09-2009, 06:16 AM
اتمنى يكون فى مشاركات اكثر وضوحا ونعرف انه مفيش شىء مستحيل

mahmoud ahmed2
04-09-2009, 06:17 AM
مستنى مشاركه حضرتك يا دكتور شرين وبالتوفيق ان شاء الله

Bent 3bdo
05-09-2009, 02:57 AM
هو انا م النوع اللى مش بتتكلم عنه ولله الحمد
انا بحلم باليوم اللى هتخرج فيه
وأخلص بقى م موال المذاكرة والارف
وابقى فاضيه كده موارييش حاجه
اعتقد هيبقى إحساس لذيذ
بس الله اعلم ممكن عقبال ماوصل لاخر السنه
اتغير ويقى ليا طموح
يا مسهل

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 03:37 AM
قولى يارب بس الانسان الجامد اوى لازم يبقاله طموح

Drsara
05-09-2009, 05:48 AM
بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم الحمد لله احنا عندنا ناس كويسة كتير ونشكر كل من يفكر فى خدمة او الطموح والحماس لكن لابدان تكون عندك روح الهزيمة والياس قبل الانتصار والفرح ممكن تخلى جواك روح انتصار فى اشياء كتير لكن خليها عاك ومع ربك علشان لو متتحقتش ما تزعلش لكن فى كل وقت وصلاة ندعى نقول كلنا اللهم وفق الامة من اجل الامة وكن معنا فى كل وقت ولازم كمان نسير فى الطريق المستقيم للنجاح الحاجة العادية لكن فى ناس كتير شكل ما بينت ونجحت وبقت لازم كمان نطلع الى جوانا لكن ما يكونش دة الهدف الاساسى ناخد القريب وبعدين الكبير ولا اية يا دكاترة المستقبل للفارما انا عن نفسى هسيها لربنا لكن طموحى البعيد وبادعى بية ربنا اعمل حاجة لمن تقصر ايديه عن الدواء وعن من يدعون ربهم للشفاء من الامراض لان انا ما كنش حلمى صيدلة فبحاول اعيش معاها وافهما والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 03:54 PM
امال كان حلم حضرتك ايه يا دكتور ساره
على العمو كل واحد فينا اكيد اتهزم فى بعض الاشياء
بس اللى يعرف النصر يعرف الهزيمه برده واحنا قلنا اهم حاجه توفيق ربنا لينا ودعاء الوالدين
وربنا هيدينا على اد تعبنا
مع تحيات طموح الفارما

Drsara
05-09-2009, 04:00 PM
كان حلمى دراسة الكمياء النووية ودراسة تاثيرها على مرض السرطان اكون دكتورة اورام وسرطان بس لكن لازم حضرتك تكون عندك اكتر من فرصة علشان تكون واقرب حاجة لازم تكون اهم حاجة يعنى اتخرج وكدة لكن الطموح التانى الى ذكرتة فى رابطة *****ريماس**8 عندنا فى صيدلة طنطا ممكن يكون الحلم البعيدوالى بدعى من رنبنا يحققة بس ومهما كان الحلم لازم نكون مع ربنا بس والى ربنا عايزة هيكون

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 04:00 PM
انا يا جماعه حضرت تقريبا الدرس التانى او الدافع التانى فى مسيره تحقيق الطموح ويارب كلنا نفهم الكلام ونحاول نطبقه ونستفيد منه والله ولى التوفيق وهو بعنوان (خطوات فى طريقق النجاح) اتمنى يعجبك

امضاء:av4056bb7jp3: طموح الفارما:av4056bb7jp3:اخوكم الدكتور محمود

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 04:04 PM
:av4056bb7jp3:خطوات في طريق النجاح:av4056bb7jp3:

يختلف مفهوم النجاح من شخص لآخر ولكن جميع هذه المفاهيم تلتقي في رغبة كل منا في إرضاء ذاته وإنجاز ما يطمح إليه بغض النظر عن ماهية هذا الطموح وفي سبيل تحقيق هذا الطموح وإرضاء هذه الذات سيتعين على كل منا القيام ببعض الخطوات المساعدة له على تحقيق النجاح في حياته
ومن هذه الخطوات:
1/الرغبة في النجاح إذ يجب أن يكون لدى الشخص رغبة صادقة في التغيير نحو الأفضل والخطوة الأولى والأهم هي اتخاذ القرار بالمضي قدما في طريق النجاح.

2/تقدير الذات إذ يترتب علينا تقدير ذواتنا وتقدير إنسانيتنا وتفهم أننا بشر معرضون للنجاح والفشل لذلك علينا الاستمتاع بلحظات النجاح والاستفادة من أخطاء الفشل في المرات القادمة .

3/الثقة بالنفس إذ يجب على كل منا الثقة بنفسه وبقدراته والإيمان بأحقيته في أخذ فرصته في هذه الحياة مهما كانت قدراته محدودة إذ لا شروط فللنجاح.

4/تحديد الأهداف وهي الخطوة العملية في الطريق للنجاح فهي تحدد لنا المراحل المتبعة في طرينا هذا ولكن من الضروري جدا عند تحديد هذه الأهداف تقسيمها إلى مراحل بسيطة ووضع خطة زمنية واقعية محددة لتنفيذ كل مرحلة منها ولا ضيرمن تعديل هذه الخطة إذا طرأ تغير في الظروف وكلما كانت كل مرحلة من المراحل قصيرة المدى كان أفضل لأنها تشعرنا بالنتيجة في وقت أقل ما يعطينا حافزا للاستمرار

5/الاستفادة من الأخطاء وجعلها وسلة لتعليمنا دروسا تفيدنا في المرات المقبلة وعلينا دائما أن نتذكر أنه لا طعم للنجاح إن لم يأت من بعد فشل وبأن هذه الأخطاء هي المرشد لنا في المرات القادمة .

6/الاقتناص الجيد للفرص فأحيانا يجد شخص منا أمامه فرصة لم تكن موجودة من قبل ولكن وفي كثي من الأحيان يتسبب التردد الزائد في ضياع هذه الفرصة من أمامنا لذا علينا وعند مواجهة فرصة جديدة الموازنة إيجابيات وسلبيات هذه الفرصة والمقارنة بين الواقع الحاضر والمستقبل المتأمل بعد هذه الفرصة واختيار الأفضل منهما .

7/الإدارة الجيدة للموارد المالية والبشرية المتاحة بطريقة تساهم في تحقيق الهدف المنشود إذ أن الاستقرار المالي والنفسي عنصران مهمان في سبيل تحقيق النجاح.

8/العزم وبذل الجهد إذ يجب على كل منا بذل كل ما بوسعه في سبيل تحقيق هدفه والابتعاد تماما عن اليأس والإحباط الذي قد يؤدي إلى التراجع خطوة إلى الخلف وتذكر دائما بعد كل إنجاز لك أن تكافئ نفسك وتشعر نفسك بأهمية هذا الإنجاز وإن كان بسيطا وذلك لأهمية هذا الإنجاز في تقريبك إلى هدفك مما يعطيك دافعا قويا للاستمرار

مع تحيات طموح الفارما .

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 04:08 PM
على فكره يا دكتور ساره حلمك ده ممكن يتحقق ان شاء الله لو اخدتى كورس اكلينيكال مكثف واختارى امراض الاورام السرطانيه او مش هيتحقق هتشبعى رغبتك فى انك تدرسى ومستنى رايك فى الدرس الجديد بتاع النهارده وربنا يوفقك

mahmoud ahmed2
05-09-2009, 04:09 PM
واظن
انى ذكرت حته الفشل والنجاح اللى حضرت لو مكنتيش سبقتينى كنت هتلاقينى محضرها بس حصل خير

Drsara
05-09-2009, 04:10 PM
جزاك الله خيرااا يا طموح الفارما محمود لكن عندى راىء تسمح لى انا اقولة بما اننا نقوم على مفهوم مناقشة يعنى الصح والغلط

Drsara
05-09-2009, 04:16 PM
اهم حاجة فى تحقيق الطموح العمل الجماعى والتعبئة النفسية والاهم الاصدقاء اوعى حد ينسى دورهم واحيانا ناس كتير ما بتحبش الطموح اصدقائك اه لكن ساعة الطموح ممكن يققللوا من دة فليكن البعد عنهم غنيمة

skybaby
06-09-2009, 12:59 AM
السلام عليكم موضوع مهم و كلنا محتاجينه انا شخصيا محتاجاله جداااااااااااااااا والله انا كنت داخلة الثانوية وعندي طموح اني اخش بشرى واتخصصص اطفال عشان هدفي كله خدمة الناس في ناس كتير عايزة مساعدتنا والله نفسي اساعد الناس كلها لكن انا دخلت صيدلة بعد ارهااااااااااااااااااق كبير والحمد لله على كل شيء اما دلوقتي فباذن الله ربنا يقدرني اني اعمل كورس كلينيكال ودوكتوراة وماجستير وحاجات تانية ربنا يقدرنى عليها يارب حقق لكل واحد هدفه ااااااااااااااااااااااامين

mahmoud ahmed2
06-09-2009, 02:15 AM
ميرسى اوى ليكم يا جماعه على اهتماكم بالموضوع وتقديركم ليه وربنا يجزينا خير على اللى بنعمله
ويوفقنا لما يحبه ويرضاه

اخوكم طموح االفارما

mahmoud ahmed2
06-09-2009, 03:47 AM
احنا يا جماعه ذكرنا ان اهم حاجه فى تحقيق هدفنا هيا انفسنا ولازم يتحقق عنصر الثقه بالنفس وده موضوع عن علاقه الثقه بالنفس فى تحقيق الطموحات

mahmoud ahmed2
06-09-2009, 03:57 AM
الثقة بالنفس وتحقيق :049gc0:الطموح :049gc0:

الثقة بالنفس وتحقيق الطموح هي مهمة لأنها بداية الطريق إلى النجاح
والخطوة الأولى لتحقيق ما تريد من أهداف في حياتك .
ومن يفتقدها سوف يبذل الجهد حتى يحصل عليها
وقد يتصف بها الإنسان منذ نعومة أظافره إنها " الثقة بالنفس "
ولا نعني هنا الغرور بل هي أن يثق الإنسان بما لديه من قدرات وإمكانيات التي وهبها الله له وتميز بها عن غيره .. .
وهي القدرة على السير نحو تحقيق الهدف ومواجهة العقبات التي تكون عائق كبير دون الهدف المراد تحقيقه .

ويكون هذا السير يصاحبه أمور هي الداعمة بعد توفيق الله سبحانه وتعالى .. وهذا من أهم ما يعزز ثقة الإنسان في نفسه وبعدها احترام الشخص لذاته وإحساسه بقيمته والنظر لنفسه نظره ايجابيه وهي أن تنظر إلى نفسك بأنك إنسان ناجح ، وانك قادر على تحقيق طموحك " ومن الأمور المهمة التي تساعد على الثقة بالنفس " العلم وهذا يعتبر شيئاً طبيعياً أن الإنسان إذا عمل أو تكلم في شيء يعلمه كانت ثقته في نفسه اقوي .. ومن هنا يجب
عليك تزويد نفسك في معرفة الهدف المراد تحقيقه ومن العوامل تقييم نفسك ، وحاول أن تنظر إلى ما حققت من خطوات ايجابيه سوف تشعر بالتقدير والاعتزاز بنفسك .. .

(الانتقاد) لا يكون هذا الانتقاد الذي قد تتعرض له يشعرك بالإحباط ، وحاول أن تستفيد من هذا النقد وليعرفك في الأخطاء التي وقعت بها وتتفاداها مستقبلاً .. لا تتوقع أن الفشل سوف يكون حليفك وليكن التفاؤل دائماً ملازماً لك ولا تكن أسيراً لتجارب فاشلة ..
حاول أن تستفيد من هذه التجارب " وراء كل نجاح فشل مكرر ، ولا يأس مع الحياة ، ولا حياة مع اليأس ، ولا حياة دون أمل وتجارب ، ولا تجارب دون نتائج ، وتكرار المحاولة هو بداية النجاح ومن هنا تحقيق طموحك وثقتك بنفسك ولا يسيطر عليك الخوف ويجب عليك التخلص منه إذا لم يكن لهذا الخوف مبرر ..فانه لا يوجد ا نسان ضعيف "
لكن يوجد إنسان يجهل موطن القوة في نفسه ..
ويقال الفاشلون قسمان ، قسم فكّر ولم فعل
وقسم فعل ولم يفكر ، ومن هنا يجب عليك أن تكتشف مواطن القوة لديك ..
وان تفكر ويصاحب هذا التفكير عمل ومن هنا تكسب ثقتك في نفسك .. وتحقق طموحك .. .

مع تحيات اخوكم الدكتور محمود طموح الفارما

mahmoud ahmed2
06-09-2009, 03:59 AM
اتمنى الموضوع الجديد واللى انا شايفه اول واهم خطوه فى تحقيق الطموح
واتمنى اسمع راى حضراتكم فى الموضوع
وربنا يوفقنا ونستفيد كلنا ان شاء الله

طموح الفارما

عاشقة النبى 22
06-09-2009, 12:19 PM
انا بقى نفسى فى حاجة غريبة بس مفيش حاجة بعيدة عن ربنا والحاجة دى انى اكون نقيبة الصيادلة
والله الموفق

Dr/sanaa
06-09-2009, 12:38 PM
ان شاء الله يارب يا دكتورة لية لا

dr/eagle
06-09-2009, 02:31 PM
بص يا دكتور محمود شكرا ليك على التوبيك الكول ده وبص تاني وركز في عيني قصدي الشاشة اي مجال في الدنيا علشان تبدع فيه لازم تحبه(ورود ودباديب والحورات دي) المه لو انتا حبيته هتتجوزوا قصدي هتبدع فيه ومستحيل تقدر تحبه لو شاكله مش عاجبك(كلام جامد صح) المهم ان ايه الحل لو شاكله مش عاجبني ابتدي ادور انا على الحجات الحلوة اللي فيه و اتاملها واحبها

dr/eagle
06-09-2009, 02:33 PM
عاشقة النبي لو بقيتي نقيبة بليز حاوي تطبقي الكدر زي المدرسين

Dr|shereen
06-09-2009, 08:29 PM
وانا بحلم انى اشتغل حاجه فى تركيبه الدواء يعنى فاكرين الفيلم بتاع لاتشرب الدواء الدواء فيه سم قاتل اهو انا بقى عايزه ابقى زى الدكتور فى الفيلم اللى كان بيعمل تركيبه الدواء لعماد حمدى شغلانه تحس فيها كده بالمسئوليه يعنى مش عايزه دوري يبقى مجرد انى اصرف الدواء اللى فى الروشته وخلاص وكمان نفسى ان شاء الله اعمل الاكلينيكال عشان بردك اشتغل فى مستشفى واحدد الادويه وجرعات الكيماوى فرصه بتوع الطب هيسيبونا نحدد احنا الدواء وميرسى على التوبيك

Dr Mimi
07-09-2009, 08:54 PM
ع فكرة يا د نغم احساس الفراغ بيكون سىء اوى يعنى الفراغ بيكون وحش اوى وياريت تكملى ف المجال الجميل اللى انت دخلتى فيه انا بتمنى انى اخلص ال5سنين بتقديرات كويسة وبعد كده ان شاء الله اكمل ماجستير ودكتوراه واكون دكتورة ف كليه الصيدلة يا رب كل واحد يوصل لهدفه

Drsara
07-09-2009, 09:47 PM
ربنا معانا ان شاء الله

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 03:58 PM
معلش يا جماعه ظروف رخمه شويه بعدتنى عن مواصله الموضوع
اوعدكم انى اكمله ان شاء الله وميرسى اوى على مشاركتكم
ومبرووك لينا كلنا ولدكتور ساره بالاخص على المنتدى الجديد صيادله مصر

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 03:59 PM
اتمنى نواصل الطريق عشان نعرف ايه هو الطموح وازاى نحققه باذن الله

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:11 PM
ميرسى اوى يا دكتور ساره على ردك اللى فى منتدى طلبه صيدله المنصوره
وكمان بشكرك على انك لمحتى لهدفى انى ابقى وزير صحه
بس انت اكيد كنت بتتكلمى بجد مش بتتريقى
معلش يا جماعه انا بحب احلم
والاحلام مش بفلوس
ولو بطلنا نحلم نموت
بس سؤال للجميع هو الصيدلى لو تدرج فى مناصب فى النقابه وكده
ينفع يبقى وزير صحه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:17 PM
فى طريق الطموح
هنقف عند الموضوع المهم التالت وهو الوقت
طبعا ما اكتر الوقت اللى بيضيع مننا بلا فائده وده باختلاف الناس الللى بيستخدموا وقتهم
وانت كطالب جامعى وبالذات كليه عمليه اكيد هيضيع منك وقت كتير
فايه علاقه الوقت بتحقيق الطموح العنوان هو
(اداره الوقت وتحقيق الطموح):bosyht9:

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:18 PM
•إن تحديد الاستخدامالأمثل والأفضل لوقتك قد يستلزم إخلاء مكتبك , وجمع المواد التي تحتاج إليهالمعالجة المشروع بين يديك , والشروع في العمل من دون تردد .

•يجدر بك العملعلى نحو أكثر ذكاء , وليس أكثر مشقة .

•حين تواجه مشكلة صعبة وتعجز عنالتفكير بوضوح يمكن للنزهة أن تساعدك على تنقية ذهنك , وفي بعض الأحيان عند العودةمن النزهة يظهر المسار الصحيح ببساطة .

•دون كل ما هو مهم بالنسبة إليك أوكل ما تسعى إلى تحقيقه , بإمكانك أن تجعل هذه اللائحة طويلة ومعقدة أن شئت .

•إذا كان لديك الكثير من الأولويات يحتمل أن تشعر بالقلق والإحباط , وهذاما يشعر به غالباً معظم الأشخاص هذه الأيام .

•حين لاتجد أحداً لإطلاعه علىما تنجزه , يسهل عليك إهمال هدفك . غير أن وجود شخص ينتظر سماع تقدمك في مشروعكيزيد حتماً من فرص نجاحك .

•يجب مضاعفة الجهود حين يجري شيء على ما يرام , لكن إذا لم يجر شيء معين على ما يرام , يجب تغيير المسار غالباً وفي مرحلة مبكرة , بدل تغييره على نحو غير نظامي وفي وقت متأخر .

•لا تحاول أبدا ً معالجة مايمكنك التخلص منه كلياً .

•مثلما تتحول الفجوة الصغيرة غير المعالجة إلىقناة في جذر السن , يمكن أن تصبح الفوضى البسيطة مشكلة كبيرة إذا تجاهلتها .

•إن التنقل ذهاباً وإياباً على المسار نفسه يوماً بعد يوم وأسبوعاً بعدأسبوع يوقعك في الروتين وهو بحد ذاته مشكلة .

•كلما كنت أكثر تنظيماً فيالمنزل والسيارة والجوانب الأخرى من حياتك , ازدادت إمكانية التحلي بالمزيد منالتركيز والطاقة والتوجيه أثناء الذهاب إلى العمل , ولا ريب أنك ستكون أكثر فاعليةوتحظى براحة ذهنية أكبر.

•يستغرق التنظيم بعض الوقت , لكن النتيجة تستحقالعناء .

•استخدم البريد الصوتي , والبريد الالكتروني , وآلات الفاكسوالانترنت , وأجهزة الكمبيوتر , لتحسين مهنتك وتوسيع آفاقك , و إغناء حياتك .

•كن حازماً ومرناً في الوقت نفسه , حاول إعطاء صورة دقيقة عما يجب إنجازه , وإنما كن متساهلاً من حيث طريقة تنفيذه .

•يعتبر التنفس العميق عبر الحجابالحاجز مخففاً مهماً للإجهاد لدى جميع الأشخاص .

•يهدف التأمل إلى تحريرعقلك من التوتر المتراكم , ويمكن الحصول منه على التركيز والاسترخاء العميقين .

•إذا كنت تعرف أن هذه هي اللحظة , وأن اللحظة التالية هي أهم لحظة , ومنثم التالية وهكذا , فأنت أكثر ميلاً إلى استخدام وقتك بحكمة .

•تزداد فعلاًفرص نجاحك إذا تصورت نفسك وأنت تنجز بنجاح الخطوات التي تقودك إلى هدف حددته سابقاً .

•ثق بغرائزك , لأنها تمثل تجاربك المتراكمة ومعارفك المكتسبة .
أرجو أن نهتم بالوقت لأن بضياع الوقت ضياع للعمر

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:20 PM
اتمنى الموضوع يعجبك وتستفيدو منه اكبر استفاده
ولازم نعرف
ان الوقت من دهب
وكمان
(الوقت كالسيف ان لم تقطعه قطعه)

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:21 PM
يارب وفقنا ونجحنا وهحقق لينا اهدافنا بقدر تعبنا ولا تحاسبنا بعدلك بل كن رحيما بنا

reham_48
13-09-2009, 04:29 PM
السلام عليكم

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 04:32 PM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ايه يا دكتور ريهام فى تعليق حضرتك عالموضوع ولا انت بلا طموح
ولا الموضوع مش عجبك

reham_48
13-09-2009, 04:40 PM
لا طبعا بتقول كدة لية

العمييد
13-09-2009, 05:25 PM
يؤسفنى ان اقول

الطموح الزائد عن اللزوم

له عواقب غير محموده

انت فاكر روحك اينشتين

ح توقف تبيع دواء زى الواخد دبلوم

انا مش عاوز ازعل حد و انا صايم

بس دى الحقيقه المرة

اسف جدا جدا جدا

بس ربنا يوفق الجميع و مش عاوزين نحبط حد
بس التواضع مطلوب برضه و مش يفتكر اللى دخل صيدله
انه مسك النجوم
لكل مجتهد نصيب
كل شغلانه فيها مميزات و عيوب
و كل كليه كده برضه
تقبل مرورى

Dr_islam
13-09-2009, 05:42 PM
فعلا الصيادلة بياع على نضيف شويه انا بقول كده لانى اسنان طبعا

mahmoud ahmed2
13-09-2009, 08:32 PM
مش عارف اقولكم ايه الله يسامحكم

العمييد
14-09-2009, 12:13 AM
ربنا يسامحنا جميعا على الجريمه اللى عملناها فى نفسينا

مشكلتى ان.......................

كفايه كده

الباقى خصوصيات

Drsara
14-09-2009, 03:45 AM
لا والف لا ابقوا ادخلوا منتدنا وشوفوا دفعتنا هتعمل اية ماشى اية الناس الصيدلى دة احسن حاجة فى الدنيا عيب حد يشتم اصيدلى المنتدى اهو شفوهhttp://egypharma.alafdal.net/forum.htmمعا لنغير تلك الفكرة عنا

Dr.KaJoo
14-09-2009, 06:19 AM
سورى فى الكلمه اى حد يقول الصيدلى بياع يبقى مش بيفهم

شكرا

mahmoud ahmed2
14-09-2009, 04:15 PM
بالنسبه للعميد واللى قالوا ان الصيدلى بياع افتكر لو هما شايفنها كده
من الافضل يفتحوا سوبر ماركت
للاسف العيب على الدوله اللى مش مديانا حقنا صح كمهنه خلت الناس كلها تفتحها كمشروع
بس لو احنا مش كاتره ينفع المشروع ده يتفتح من غيرنا
كفايه ان اسمنا بفلوس
وكمان للعلم يا جماعه الصيدله دى كانت احد اقسام الطب وهيا اساسه وانفصلت عنه وبقت علم لوحدها وده للى يرجع لتاريخ علم الصيدله
وفى النهايه لو احنا بياعين ياريت كل البايعين زينا وجربوا كده تستغنو عننا يوم

mahmoud ahmed2
14-09-2009, 04:19 PM
وكمان اللى فرحان انه فى اسنان مع احترامى ليهم هما يعنى هما اللى بيبتكروا وكمان بتوع طب انا عاوز الطب والاسنان يموا من غير الصيدله الدكتور يقدر يكشف وميكتبش دوا اه مش من حقه انه يكتب والمفروض ده اختصاصى كصيدلى افهم عن الطبيب البشرى الدوا ده اتعمل ليه بس اهو روتين عندنا
انما انا كصيدلى ممكن يجينى مريض من غير ما يروح لدكتور واعرف هو عنده ايه واديله دوا فلا يمكن الاستغناء عنا
ويا جماعه انا كاتب الموضوع ده بالاخص للصيادله واللى يدخل يستفيد ويرد وبس مش يقول بياع وكلام من ده

mahmoud ahmed2
14-09-2009, 04:25 PM
وحته اينشتين دى
ايه العيب انى ابقى اينشتين هو بشر وانا بشر خلنا رب واحد وهو ربنا الحمد لله اداله عقل وادانى عقل
وربنا خالق الناس تقريبا قريبه فى الذكاء
بس هو استعمله عقله فى ظروف ساعدته على ده
يمكن مجتش فرصه وده لا غرور ولا حاجه
بس ايمان بانى من خلق الله زيى زيه بل احسن منه بنعمه ربنا ادهالى وهيا الاسلام
واحنا المسلمون اللى علمنا العالم كله ولولا اللى احنا فيه كان زمنا ملوك العالم زى زمان بس فى رجعه ان شاء الله
وانا والطموحين اللى زيى مش هنعمر الدنيا لوحدنا
وللعلم مرض الايدز اللى مبهدل البشر دكتور سعوديه مسلمه وبكرر عربيه سعوديه مسلمه هيا اللى بتنهى ابحاثه على اكتشاف العصر وهو علاج الايدز وما خلق الله من داء الا وله دواء وكمان الدكتور مصطفى اللى اكتشف علاج السرطان وزويل ومجدى يعقوب وغيره وغيره هل دول قالهم برده انهم فاكرين روحهم اينشتين
يمكن ربنا ادى للعلماء الغرب عقل جامد جدا بس للاسف بيتمادو بيه فى الباطل ومازالوا لا يعترفوا بواهبهم العقل ده
انما انا والحمد لله افضل اكون اهبل ومتخلف بس بعرف ربى

mahmoud ahmed2
14-09-2009, 04:27 PM
يا جماعه اللى شايف ان الموضوع بتاع الطموح ده مش كويس مستعد نبطل كلام فيه بس افتكر ان فى ناس اعجبت بيه
وكمان لو انا قلت حاجه غلط فى كلامى الاخير بليز انتقدونى فيه وقوللى ايه الغلط

ahmed_nadder2003
14-09-2009, 11:42 PM
بصراحة يا جماعة انا عجبتنى الفكرة اوى انا ان شاء الله داخلة اولى صيدلة بنى سويف وانا اصلا داخلها عن حب جدا جدا فانا من صغرى وده هدفى وناوية ان شاء الله انى مكسلش ابدا ابدا وبجد نفسى ابقى حاجة مش دكتورة وبس لا واحدة بجد اخدم المسلمين بعلمى عارفيين ايه هو الضمان اللى معايا انى هاحقق هدفى ان شاء الله انى بمؤمنة جدا جدا ان ربنا مش ممكن يضيع اجر من احسن عملا وليكم جزيل الشكر وربنا يوفقكم لما يجب الله ويرضى

m.aas_91
15-09-2009, 09:57 AM
يا بتاع الاسنان انت اخرك تعد في العيادة وتدعي ان الناس تمرض لما تلاقي العيادة تنش.
انما الصيدلي يقدر يفتح صيدلية واتنين وتلاته او ويوقف اي حد فيها او حتى يبيع اسمه
وكمان يشتغل في شكره ادوية او احتى مستشفى (بالنسبة للكلينيكال) + الصيدليات
يعني يساوي عشرة من بتوع الاسنان.
وكل الي يقول غير كدا يكون حاقد على الصيادلة .
وانا مش عارف العميد دا الي محصلش عسكري ايه شغلانته اصلا دا شكله دبلوم ولا حاجة.
العميد دا يا جماعه محدش ياخد على كلامه دا في كل قسم قاعد يشتم في (قسم التنسيق والصيدلة وغيرهم)
بش يشتم.

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 12:47 PM
ميرسى اوى يا دوك عالكلام الجميل ده واحنا اصلا محدش هيقدر يحبطنا وهنكمل

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 01:14 PM
موضوع النهارده يا جماعه فى طريق تحقيق الطموح بعنوان
الهدف والطموح

وتفاصيل الموضوع
أن المفتاح الأول للنجاح في العمل والدراسة والحياة بصفة عامة هو وجود هدف :
فوجود هدف في حياتك يجعلك ذا دافعية عالية ونشاط وهمة. وبالتالي يساعدك على التركيز فيما تقوم به ويقودك إلى تنظيم وقتك حسب هذه الأهداف .

وعلى الرغم من إدراك للناس لأهمية وجود أهداف في حياتهم لضمان النجاح فإن قلة منهم هم الذين يفعلون ذلك وفي تقرير نشر في الولايات المتحدة كان 3% فقط من الناس الذين جرت مقابلتهم قد حددوا أهدافهم على الورق .
إن نجاحك في وضع أهدافك وصياغتها هو إفشال لأي فشل يطرأ على حياتك .http://e.holol.net/vb/images/smilies/biggrin.gif

يوجد أسباب تجعل الأشخاص يهملون تحديد الأهداف ولعل من أهمها:

1-غالبية الناس لم يتعرفوا على أهمية تحديد الأهداف كعامل للنجاح أو لم يتعلموا طريقة تحديد هذه الأهداف.
2-تخوف بعض الناس من وضع أهدافهم خوفاً من عدم تمكنهم من تحقيقها فلا أحد يحب الفشل وهذا الأمر هو الفشل بعينه.
3-سوء تقدير الذات فقد يكون لدى الفرد صورة مشوشة عن ذاته فلا يعرف إمكانياته الحقيقة أو يقلل منها فقد يرى نفسه عاجزاً بسبب الظروف أو عديم الفائدة وهذه صور مغلوطة يجب التخلص منها.

عليك أولا أن تتعلم كيف تضع هدفك بشكل إيجابي

الكثير من الناس عندما تسألهم عن أهدافهم يجيبونك بأسلوب سلبي, حيث يذكرون مالا يرغبون في تحقيقه ,
بدلا من الرد الإيجابي الذي يحدد ما يودون تحقيقه , فالعقل الباطن يستجيب بسرعة كبيرة لكل صيغة تبدأ بالنفي ويركز عليها , لذا عليك أن تحدد ما تريد بأسلوب إيجابي .

والعقل يعمل بطريقة تؤدي إلى الحصول على رد فعل خاطئ تماما إذا تمت صياغة الهدف بأسلوب سلبي , ولتوضيح ذلك نورد هذا المثال :

كثير ما نسمع من الآباء او الأمهات بعض العبارات مثل " لا تشترك في هذه الرحلة , لا تخرج الآن .. الخ
والنتيجة تكون دائماً يفعلون ما ينهون عنه , إن هذا لا ينطبق على الأطفال فقط بل على كثير من أقولنا وأفعالنا اليومية .

أصبحت الآن على علم أن بدء التوجيه أو النصيحة بصيغة النفي ترسخ في العقل الباطن تأكيد الصيغة المنفية أي يعمل العقل الباطن على تخزين المعلومة التي لا يراد العمل بها ويستحثك على تحقيقها ومن هنا قبل كل ممنوع مرغوب .

فلذلك قل ما تريد فعله وانتبه أن يكون إيجابياً مثال استبدل نصائحك السابقة لأبنائك بالعبارات التالية " ستركب الدراجة ولكن في يوم آخر , ستذهب إلى الرحلة القادمة إن شاء الله , ستخرج ولكن في وقت آخر .. الخ

علينا ألا نتفا جئ إذا تم انجاز الأمر السلبي الذي ننفيه ما دامت أساليبنا تعتمد على الصيغ السلبية .

وهذا الكلام يأخذنا إلى الفرضية التي تقول " يتم الاتصال الإنساني على مستويين الواعي واللاواعي .

كيف تحدد أهدافك ؟

حدد أهدافك واجعل مدى الأهداف مختلفاً :

1-أهداف قصيرة مدتها أيام أو أسابيع مثل : ماذا ستفعل غداً ؟ الانتهاء من قراءة كتاب .. الخ
وعليك أن تتذكر أن الأهداف اليومية هي خطوتك الأولى للوصول إلى الأهداف البعيدة المدى
وأن تسلسل وترتيب الأهداف ضروري حتى تستطيع أن تعد نفسك لباقي الأهداف ,
إن تحقيق الأهداف اليومية هو بمثابة المكافأة لك وبالتالي يساعد على تحقيق أهداف أخرى
" فالنجاح يقود إلى نجاح والإنجاز الصغير يقود إلى الإنجاز الكبير"

2-أهداف متوسطة المدى ( مدتها شهور ) مثل إتقان اللغة الإنكليزية أو الكمبيوتر أو توفير مبلغ لشراء شيء من نواقص البيت .

3-أهداف طويلة المدى ومدتها سنوات: مثل الحصول على البكالوريوس أو الحصول على ترقية وظيفية .

" اجعل أهدافك واقعية وتأكد أن الحظ ليس عاملاً في إنجازها "

تمرين :
والآن مع نفسك وبصراحة واضحة وكلمة مقروءة
عزيزي القارئ
حدد هدفك وأختبره بردك على الأسئلة التالية :
ماذا أريد ؟
ماهو الشيء الذي أتمنى تغييره الآن ؟
مالنتيجة المرجوة التي أرغب في تحقيقها ؟
تحت أي ظرف قد لا تفيدني النتيجة المحققة ؟
بماذا أريد استبدالها ؟
مالذي سأفعله بالذات لتحقيق هذا الهدف ؟
هل لدي الآن النتيجة المرغوب فيها؟
مالهدف الذي سبق وحققته ويتشابه مع هذا الهدف ؟
هل من عوائق في سبيل تحقيق هدفي ؟
ما الاختلافات التي ستطرأ على شخصيتي وحياتي بعد تحقيق الهدف ؟
ما أثار تحقيق هدفي على باقي جوانب حياتي ؟
ماذا سيحدث لو لم أتمكن من تحقيق الهدف ؟
إلى أي هدف آخر يقودني هذا الإنجاز ؟
في أي سياق يمكن أن أستخدم مهاراتي الجديدة ؟
ما هي خطوتي الأولى الآن ؟

Drsara
15-09-2009, 03:08 PM
[جزاك الله خيراااا على هذا الموضوع والذى تستحق علية لواء شرف والله العظيم لان مش لازم نتخلى عن الطموح لكن يكون فى دمنا واحلامنا تكون كبيرة ولازم اما نحلم ندور على الى بيحلم ذينا فى العمل دة ونكون ايد واحدة وانا والله العظيم اقسم بالله العلى العظيم وشرف مهنتى المستقبلية انى لن اتخلى فى يوم عن مريض وجه فى طريقى وسا سعى الى مالا نهاية فى طريق الحق ولما لا انا عندى مصطفى السيد وزويل وسميرة موسى دووول اهم حاجة فى دنيتى بعد ربنا ودينى ورسولى وابويا وامى وا\ووالله لن ابخل يوماا عن من ساهم ووضع يدة بيدىولية لا تعالوا نحلم واظن مش هاقلوكم تانى حكاية المنتدى الى عملنية انا ان شاء الله ناوية انتهى من المنتدى والعمل الجماعى بشركة ادوية مصرية عالمية لينا بس نخترع ونصنع ونكتشف لية لا ولو بطلنا نحام نموووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووتاختكم فى الله سارة

Drsara
15-09-2009, 03:12 PM
وبالنسبة للطموح انا كان نفسى اعمل رابطة ريماس صغيرة على المنتدى لطلاب طنطا وقالوا معاكى لكن مش هتتحققق عارفين عملنا منتدى لطلاب صيادلة مصر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:16 PM
ميرسى اوى يا دوك ساره على الكلام ده
وانا والله كلامك ده وحماسك ده عندى بمليون لواء شرف
يارب حقق لينا كل اللى بنتمناه
بس يا دوك ساره انتى مقلتليش رايك فى موضوعى الجديد اللى هو يا خبر بفلوس
مستنى ردودك الجميله هناك
ولو بطلنا نحلم نموت

سؤال يا جماعه ان شاء الله بكتبلكم رده
بس حابب اطرحه عليكم الاول
ايه الفرق بين

الحلم ...............الهدف..............الطموح

اتمنى اشوف رايكم وبعدين هطرح الاجابه عليه لمناقشتها

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:19 PM
عندى موضوع ليكى يا دوك ساره وحابب اعرف راى حضرتك
ايه رايك لو اشترك بهذا الموضوع على منتدى صيادله مصر
واهو اكيد هيفيد برده والناس كلها هتشوفه
وهبقى انا المشرف على تجديده
وحضرتك اكيد يعنى متواصله مه الاداره فارجو طرح هذه الفكره عليهم
ومستنى ردك

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:20 PM
يارب يارب يارب خليك معانا
يارب وفقنا لما تحبه وترضاه

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:22 PM
اتمنى يا جماعه من الناس اللى محتاجه يعنى تدرب على احد النشاطات اللى هتبقى فى الجامعه واللى هينمى حريه الراى والتعليق وكده
زياره موضوع يا خبر بفلوس

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:24 PM
وان شاء الله انتظرونى فى موضوع جديد قادم سيتم طرحه قريب اوى خاص بالصيدله كعلم
ويارب دايما اكون عند حسن ظنكم

mahmoud ahmed2
15-09-2009, 05:44 PM
انا ياجماعه عرضت فكره موضوعى الجديد
وهو عارفينه ولا لأ
اتمنى زياره الموضوع وابداء الراى على الفكره
سلامى للجميع

Moky
15-09-2009, 08:42 PM
الموضوع جميل والأجمل أننا نسعى لتحقيق أحلامنا وطموحتنا
وأن كنت قرأت بعض الردود المحبطة
أعتقد أنهم كانوا يقصدوا أن:
الظروف وحشه وفي مجال الصيدلة كمان الحالة صعبة
ده احنا بنستورد كل الادوية تقريبا وما بنبتكرش حاجة
بس أحنا المفروض ما نستسلمش ونعمل اللي علينا وربنا لا يمكن حيضيع تعبنا
حتى لو ما قدرناش نحقق كل للي بنحلم بيه بس حنكون عملنا أساس :blush:
وسعتها حيجي ناس بعدنا تكمل :)
من سنن الكون أن التغيير والنهضة بيحصل تدريجي
فمستحيل أننا نتغير من النقيض للنقيض في يوم وليلة
لكن أحنا في الآخر لازم نقوم بواجبنا

Drsara
16-09-2009, 04:01 PM
منتظرين حضرتك اكيد دكتور محمود على منتدنا ومنتداك ان شاء الله اتفضل سجل بس واحنا ف الخدمة

mahmoud ahmed2
16-09-2009, 08:25 PM
ميرسى اوى يا دوك ساره وانتظرونى قريب جدا ان شاء الله

العمييد
16-09-2009, 11:42 PM
يا بتاع الاسنان انت اخرك تعد في العيادة وتدعي ان الناس تمرض لما تلاقي العيادة تنش.
انما الصيدلي يقدر يفتح صيدلية واتنين وتلاته او ويوقف اي حد فيها او حتى يبيع اسمه
وكمان يشتغل في شكره ادوية او احتى مستشفى (بالنسبة للكلينيكال) + الصيدليات
يعني يساوي عشرة من بتوع الاسنان.
وكل الي يقول غير كدا يكون حاقد على الصيادلة .
وانا مش عارف العميد دا الي محصلش عسكري ايه شغلانته اصلا دا شكله دبلوم ولا حاجة.
العميد دا يا جماعه محدش ياخد على كلامه دا في كل قسم قاعد يشتم في (قسم التنسيق والصيدلة وغيرهم)
بش يشتم.

بصراحه كلامك دبش وغير مهذب و احتمال تكون صعيدى عشان كده عازرك
كل اللى انا قلته التواضع مهم و التوازن بين الطموح و الواقع اهم
و بعدين جبت منين انى محصلتش عسكرى و شكلى دبلوم
حاجه تانيه يا ريت تجيب اقتباس لشتيمه واحده انا قلتها
اهدى شوية
لله الحمد و المنه و الفضل على دخولى صيدلة عين شمس
كانت رغبتى الاولى فى التنسيق و شرف ليا انضم ليها
بس هدفى محدد وواقعى مش عايش فى اوهام و احلام اليقظة
و بعدين يا ريت لو فى شوية زوق فى كلامك وتكلم الاكبر منك باحترام
انا محنزلش المستوى ده
واضح ان المنتدى بيلم......

mahmoud ahmed2
17-09-2009, 04:34 AM
يا دوك(العميد) ابوس ايديك لما موضوعنا مش عاجبك ياعم متكلفش نفسك وتدخل احنا مش مستواك وعاييشين فى احلام اليقظه تصدق انى عذرتك فعلا لما قلت عالصيدلى بياع لانك مفيش فى دماغك اى حاجه ولا طموح غير انك تطلع وتقف فى الصيدله
بجد مش عارف اقولك ايه

العمييد
17-09-2009, 04:42 PM
اشكرك
مين اعطاك حق منع عضو عن المشاركة من عدمه
و بعدين انت مش رقيب عليا و لا ليك اى سلطه
انت عامل زى الكهنة اللى بيزعموا انهم حلقة الوصل بين العبد و ربه
اذا الشخص لم يقبل يد الكاهن النصاب فهو بعيد عن رحمة ربه
هل المنتدى ملكك ؟
ليك حرية التعليق على كلامى
اما تقولى مش عجبك موضوع متعلقش عليه
بصفتك ايه
انا باعتبرك زى اخويا الصغير و عشت نفس سنك
فى السن ده الواحد بيدى نفسه حجم اكبر من حجمه بيحس انه كبر
خلاص

بكرة الايام حتعلمك ازاى تحترم كل الناس و مش شطارة انك تدى توجيهات
لكل واحد عشان تحس انك حاجه

mahmoud ahmed2
17-09-2009, 05:05 PM
مش اقصد انى كاهن ولا ليا سلطه ولا الكلام ده
انا بقولك مش عاجبك متعلقش لانى نا اللى عامل الموضوع ده وطلبت مشاركه الناس اللى هتتكلم فى صميم الموضوع مش تحبطنا
والله اذاا كان حضرتك معملتش حاجه سيبنا احنا نحلم ونعمل حاجه
وانا متهيالى اتكلمت بكل ذوق واحترام سولء كنت اعرف انت اكبر منى او اصغر منى انا يعنى لو كاهن زى ما بتقول كنت عرفت
بس نفسى اعرف ايه دخل الكاهن فى الكلام
كفايه بقى حضرتك تدخل على المنتديات وتبعدها عن الفكره الاساسيه
وبالنسبه لعشت نفسس سنى والله صوابع ايديك مش زى بعدها انت كده وانا غير
ودى طبيعه فى البشر

حنان الزيبق
17-09-2009, 09:33 PM
فعلا الصيادلة بياع على نضيف شويه انا بقول كده لانى اسنان طبعا
ع فكرة انا فضلت كلية الصيدلة ع الاسنان لان انا شايفة ان مستقبلها افضل بالنسبة ليا ده غير ان عمرى ماشفت دكتور اسنان ناجح وكمان انا اقدر والحمدلله اثبتلك ان الصيدلة افضل والايام بينا

العمييد
18-09-2009, 03:14 AM
عندك حق يا دكتورة فى كام دكتور اسنان ناجح
واحد بس و عشره عطلين
ده السبب اللى خلانى احط الصيدلة اول رغبه
فى اسوء الظروف ح ابيع اسمى واخد فلوس و انا حاطت رجل على رجل فى البيت

mahmoud ahmed2
18-09-2009, 10:26 AM
ميرسى اوى يا دوك العميد على تعليقك الجامد ده
فعلا احنا اسمنا هيبقى بفلوس
وربنا يوفق دكاتره الاسنان فعلا شغلهم مش جامد اوى
بس انا مش عارف ليه فى الاربع سنوات الاخيره تنسيق الاسنان سبق الصيدله مع ان الصيدله كانت بعد الطب على طول
بس الاقبال عالاسنان زاد

dr.boody
18-09-2009, 11:46 AM
عندك حق يا دكتور فى الكلام دا ..احنا كدا خلصنا نهاية البدايه ....ولسه المشوار طويييييييييييييييل جدا ..وربنا يوفق الكل ان شاء الله

mahmoud ahmed2
18-09-2009, 12:00 PM
ميرسى اوى يا دوك بودى واتمنى تواصل معانا المشوار فى طرريق تحقيق الطموح

mahmoud ahmed2
19-09-2009, 08:25 PM
كل عام وكل الامه الاسلاميه بخير بمناسبه عيد الفطر المبارك اعاده الله علينا بالخير واليمن والبركات

mahmoud ahmed2
22-09-2009, 02:47 AM
كل وعدت حضراتكم بالاجابه على السؤال الخاص

بالفرق بين الحلم والهدف والطموح

والاجابه هي
الفرق بين الطموح والهدف و الحلم

يعتقد البعض انها مسمى لمعنى واحد ولكنها تختلف كل الاختلاف

فالطموح:ماتهفو النفس لتحقيقة بدافع من العقل الباطني غالبا بعد وضوحه في العقل الظاهر

والهدف:هو نقطة توضع امام العين بحيث لاترى الاهو حتى تصل اليه

الحلم:مايرسم بالتخيل واغلبه غير واقعي
حتى يتحقق

بعكس الطموح والهدف حيث يتسمون بالواقعية

Drsara
22-09-2009, 05:48 AM
ان شاء الله يتحقق امال المسلمين والامة دايما ودائما للخير

العمييد
22-09-2009, 11:54 PM
ان شاء الله لا يغير الله ما بفوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

mahmoud ahmed2
23-09-2009, 07:16 AM
ممكن اعرف يا دوك العميدحضرتك تقصد ايه بمشاركتك الاخيره الجامده اوى
وميرسى اوى عالمشاركه

العمييد
23-09-2009, 01:25 PM
يتحقق آمال المسلمين عندما يغيروا ما بأنفسهم اى ان يعودوا الى دينهم و سنة النبى المصطفى صلى الله عليه و سلم

Dr /nosa
26-09-2009, 12:30 PM
أنا نفسى أفتح صيدلية كبيرة و تكون مشهورة و أفتح منها فروع كتير و نفسى أسافر برة لأنهم بيقدروا الطاقات البشرية و بيقدروا مهنة الدكتور الصيدلى لكن فى مصر الناس عارفين إن الصيدلى بياع و بس