مشاهدة النسخة كاملة : الصيدلة هنا وبس اقوى كان موضوع على النت في القرن ال17 كيف تذاكر ايوة

dr/eagle
06-09-2009, 02:15 PM
كلامنا هنا هيبدأ من لحظة جلوسك على كرسى المذاكرة
أذاكر ازاى ؟

بس أنا عاوز أتكلم عن حاجه مهمه أوى قبل مقول طرق المذاكرة:

( 1 ) توفير الوقت
( 2 ) لازم أحدد هذاكر منين

أولا توفير الوقت :
كلنا عارفين أن الكليه جد مش زى أى كلية تانيه يعنى لازم شغل وتعب فنحاول بقدر الإمكان منضيعش وقتنا أنا بقول الكلام ده وانتو مبتحسوش بيه الا عند النتيجه لما تلاقى زميلك نلجح وانت شايل أو مدبلر – لا قدر الله – بس مش معنى كده انى أتكتم واتحبس وأتخنق فى معسكر مغلق بدون أى ترفيه لمدة خمس سنوات
أنا مقولتش كده لازم تكون صداقات ويكون لك أصحاب ومفيش مانع من الرحلات المباحة وتنمية بعض الهوايات وممارسة بعض النشاطات والسمر مع الأصدقاء وايه المانع انى أكون مشترك فى فريق الكلية بتاع كرة القدم أو الكرة الطائرة أو السلة أو الإسكواش أو اللجان المختلفة المباحة

كل ده جميل ولا يتعارض مع النجاح بتفوق فى الكلية ولكن احنا مش بنعرف نحسبها صح
بمعنى اننا بننسى نفسنا مبنعرفش نوسطن الأمور .. معندناش وسط .. يامقفلين خاص يافاتحينها ع البحرى
لو اتعملت الأنشطة دى بتوسط وبجرعات قليلة معقولة هتلاقى نفسيتك اتجددت ونشاطك زاد وبقيت أفضل وطاقتك فى المذاكرة هتزيد
بس فيه حاجه مهمة جدااااااااااااا
فيه بعض الواجبات الكتابية مثل كراسات العملى
ليه نسيبها تتراكم علينا طول الترم ونقعد نرغى فى السكاشن فى كلام فاضى ونتزنق آخر الترم ونضيع فيها يوم كامل أو يومين والوقت فى آخر الترم بيبقى قاتل كل ثانيه ليها تمن ........ صح واللا لأ ؟
ايه المانع إنى أكمل كراستى سكشن بسكشن فى قلب المعمل يبقى شلت من على دماغى حمل كبير
الحاجة التانيه : أنا عارف انى لما هروح البيت هصلى كل الأوقات أو غالبا الظهر والعصر طيب ليه ماصليهمش فى وقتهم فى الكليه منها آخد ثواب الصلاة على وقتها ومنها أوفر الوقت ده فى البيت وأخليه للنوم أو المذاكرة ؟
عرفتو أد ايه انتو بتضيعو وقت كتير ؟ وترجعو تقولو احنا اتزنقنا والكلية صعبة ومفيش وقت للمذاكرة .......الخ

ثانيا : أذاكر منين ؟

بمعنى ايه المصدر اللى أذاكر منه ؟
هل أذاكر من المذكرة مباشرة ؟ واللا من الورق اللى زملائى بيبيضوه ؟ واللا من الإتنين ؟ واللا من ورق السنة اللى فاتت ؟
أولل حاجة لازم أحضر المحاضرة.

أنا عارف ان فيه ناس منكو دلوقتى هترد بسرعة وتقول : مبنفهمش حاجه .. الدكتور بيقول بسرعة مبنلحقش نتابع ولا نكتب .. عشان كده قلتها أحسن .. أنا أفرفش نفسى برة المدرج وأتكلم مع زميلتى وآكل كيس واللا اتنين بيك رولز واللا كرانشى واللا مورو وأشرب كانز.. بعدها تكون المحاضرة خلصت ولما أصحابنا يبقو يخلصو كتابتها نبقى نصورها منهم ........... صح ياشباب بتقولو كده واللا لأ ؟

هرد عليكو وأقولكو فيه حاجه أحسن من كده
اللى بيحضر المحاضرة حتى لو مفهمش حاجه غير اللى محضرش خالص .. ليه ؟
أول حاجه بياخد معاه المذكرة وبيخطط على العناوين اللى الدكتور بيتكلم فيها وده مهم جدا من الناحية النفسية لأنه بيشيل حاجز الرهبة مع الموضوع
تانى حاجه بيسمع طريق نطق الدكتور للمصطلحات العلمية مثل أسماء النباتات مثلا حتى لو ملزقتش فى مخه يبقى عدت عليه قبل كده ..... تفرق كتير
ثالث حاجه ياريت اللى يحضر ياخد معاه ورقتين فاضيين يحاول يكتب ورا الدكتور ولو حتى شوية شخابيط حتى لو ملحقش يكتب
أنا عارف أن موهبة كتابة المحاضرة مش عند كل الناس لأنها محتاجة شىء اسمة توافق عضلى عصبى neuromuscular coordination وده مش موجود عند كل الناس
ولكن الشخابيط اللى بتكتبها ورا الدكتور فى منتهى الأهميه مش هتحس بكده الا بعد متروح البيت يوم المحاضرة وتحاول تقرا الشخابيط وتفتكر .. ساعتها هتعرف قيمة الشخابيط دى وياسلام لو كتبت حاجة تضحك الدكتور قالها أو موقف لذيذ حصل أثناء الشرح ....... عمرك ماهتنساه أبد ولا المعلومات اللى ارتبطت بيها
دى كانت نقطة حضور المحاضرة
بعد كده لما حضرت وعرفت الكتور اتكلم فى ايه أقارن المذكرة بالورق بتاع السنة اللى فات بالورق اللى الزملاء مبيضينة بس مش عاوزين مقارنه موسوسه ......... يعنى مش عاوزين رسالة دكتوراه ... عاوزين الإنجاز والقرار السريع عشان نبدأ

بس نخللى بالنا أن دايما أو غالبا زملائنا بيكتبو حاجات غلط فى الورق بتاعهم ....... دورنا فى الوقت ده نصحح الخطأ من المذكرة أو من أى مصدر آخر أو أسأل الدكتور مباشرة
وده بيفسر ليه فى بعض الأحيان ليه اللى بيبيض محاضرات للدفعه بيشيل المادة واللى بيقرو منه بيجيبو تقدير.
دلوقتى احنا حددنا المصدر...

ونبدأ الكلام عن طريقة المذاكرة:

نتكلم دلوقتى عن كيفية مذاكرة الأورجانك
أول حاجة لازم أعمل كراسة مخصوص للميكانزمات وأعملها بإيدى مش أصورها من غيرى
طيب أعملها ازاى ؟
أولا كل ميكانزم يتعمل فى صفحة مستقلة مهما كان طويل أو قصير منعا للتداخل
فى أول الصفحة نكتب اسم الميكانزم بلون مميز
تحتها على طول نكتب ملخص الميكانزم بمعنى
starting materials --------------------------------------------------------> products
ونكتب على السهم عوامل وظروف التفاعل
وبعد كده نشد خط عشان نفصل الخلاصة الموجزة السابقة عن التفصيل الآتى
بعد الخط نبدأ فى كتابة الميكانزم بالتفصيل ونحاول يخلص فى صفحة واحدة مهما كان طويل
والصفحة اللى بعدها الميكانزم التالى وهكذا
وبعد منخلص الكراسة نذاكرها ازاى؟
عندنا حوالى 30 ميكانزم ممكن يدخلو كلهم فى بعض وجايين جايين فى الإمتحان نستخدم معاهم طريقة الكومودينو كالآتى:
بعد مانستعد للنوم ونتوضى كراسة الميكانزمات تكون على الكومودينو اللى جنب السرير اللى بننام عليه نستلقى على ضهرنا وننور الأباجورة أو مصدر اضاءه مناسب ونفتح الكراسة ونتصفح الميكانزمات واحد واحد تصفح جرنال الحكاية دى ممكن تاخد أول مرة 20 دقيقة وبعد كده نقول أذكار النوم ونروح فى سابع نومة .

طبعا هتقولو كده مفيش تركيز ولا ورقة ولا قلم
بس علم النفس بيقول غير كده المعلومة اللى بتتقرى قبل النوم بتثبت بشكل غير عادى وبعدين متنسوش فيه عامل مهم اللى هو ال hand memory انتو نسيتو ان انتو اللى محضرين الكراسة دى بنفسكو
وبعدين هوه الموضوع انتهى على كده ؟
لسة... احنا بنكرر الحكاية دى يوميا يعنى عشر دقايق قبل النوم يوميا من غير تضييع وقت ولا تمقيق عينين ولا تعب هتلاقى نفسك عرفت مكان كل ميكانزم فى الكراسة وبدأت تعرف شوية تفاصيل
بعد كده ننتقل لمرحلة أعلى level 2 كالآتى :
نصور الكراسة فى ماكينة التصوير ونجيب corrector ونمسح البيانات اللى على كل الميكانزمات بداية من اسم الميكانزم الى أسماء الintermediates ………etc ونرجع نصورها تانى بعد عملية ال corrector وبعد كده ننتقل لمرحلة اختبار ذاتى يوميا بمعنى نبص فى الورق اللى من غير بيانات ونحاول نفتكر اسم الميكانزم وأسامى المركبات والintermediates طبعا أكيد هنغلط وممكن منفتكرش على طول نرجع للكراسة بتاعتنا ونعرف الإجابة الصحيحة وهكذا
التكرار اليومى لمدة عشر دقايق بس وقبل النوم بهذه الطريقة سبب كافى للحصول على تقدير امتياز بإذن الله.
ماشى ياشباب؟
أنا عارف انكو هتقولولى : وهى الorganic ميكانزمات بس ؟
معاكو حق بس مفيش شك انها جزء كبير وبييجى فى الإمتحان لامحالة ومضمون بإذن الله .
** لكن فيه حاجه مهمه جداااااااااا من غيرها مش هنعرف نحل أى حاجه
تفتكرو هيه ايه ؟
أكيد عرفتوها
Nomenclature
صــــــــــــــــــــــــــــح؟
أحيانا بتيجى التفاعلات من غير رسم الstructure والمركب يتكتب الnomenclature بتاعه ويحط على السهم مواد التفاعل أو ظروفه ويطلب منك الناتج طبعا لو منتش عارف ال nomenclatureمش هتعرف ترسمه وبالتالى مش هتعرف الناتج حتى لو مذاكر
يبقى لازم نعرف ال nomenclature كويس أوى ومنستهترش بيها ونعرف كل كبيرة وصغيرة فيها
طب نبقى شاطرين فى ال nomenclature ازاى ؟
بصراحة لقيت كتاب فى المكتبة ممتاز فى هذا الموضوع اسمه
organic chemistry (Morrison & Boyd)
بيشرح التسميه بنظام IUPAC(international union of pure & applied chemistry )
توجد منه نسخ كتير جدااااااااا فى مكتبة الكلية وأسلوبه رائع مناسب جداااااااااا لمستوى الطالب أنا شفت الطبعة السادسة بتاعته موضوع ال nomenclature موجود من ص 87 الى ص 92 ياريت ترجعوله ولو وقفت معاكو أى نقطه تعالو اسألو فيها نوضحها انشاء الله .
** أنا عارف ان الstereochemistry تقيلة عليكو حبتين لأنها محتاجة شوية تخيل عموما فيه كتاب فى المكتبه رائع وبسيط جدااااا زى ملخصات الكتب الخارجية بتاعة ثانوى بس مش فاكر اسمه دلوقتى انشاء الله أقوله لما أفتكره .
** اتهيألى دلوقتى بقيت الorganic سهلة جدااااااا والنجاح بقى قريب انشاء الله .
** انت بس تاخد بالك فى العملى وتعمل اسكيم كويس وتركز وتحاول تاخد الميت درجه دول لأنهم مضمونين أوى وبينفعوك جامد
** مش هيبقى فاضل غير الشفوى : طبعا الشفوى دايما قسمة ونصيب
بس فيه حاجات حسن التصرف بيلعب فيها دور كبير يعنى مثلا تروح الإمتحان تكون مصلى الفجر وقايل الأذكار ولابس كويس وغاسل وشك بالميه والصابون وحاطط بارفان ( الولاد بس طبعا ) ومسرح شعرك ومتدخلش مع الشطار خصوصا لو منتش مذاكر كويس .

طيب لو عملت ده كله والدكتور سألك فى حته انته متعرفهاش أو منتش مذاكرها كويس تعمل ايه؟
هنا حسن التصرف مهم جدااااااااااا وبيلعب دور كبير
ازاى ؟
تحاول تسحب بساط الكلام لموضوع انت مذاكره كويس بأسلوب كويس من غير متحسس الدكتور انك بتغير الموضوع أو بتهرب من السؤال واوعى تقول معرفش الا اذا الدكتور زنقك فى خانة اليك وركز معاك أوى ساعتها قول معرفش بس أعرف كذا وكذا وكذا .. يعنى حاول تفهمه انك عارف حاجات كتير ( بس خللى بالك وانت بتعمل كده انك متكذبش عشان ده أكتر وقت انت محتاج فيه ربنا )

** اتهيالى دلوقتى اديتكم كل اللى عندى فيما يتعلق بمذاكرة ال organic
أرحب بالمزيد من الأسئلة والإستفسارات
مع أرق تمنياتى للجميع بالتوفيق والنجاح

منقول من موقع د.محمد فهمي
دكتور العقاقير بصيدلة طنطا :blush:
وانا نقلته من موقع كده مش فاكر اسمه ايه
مستني الرد :049gc0:

السندريلا هايدى
06-09-2009, 08:26 PM
تسلمى يادكتورة انا زميلتك دينا اعدادى صيدلة المنصوره

Dr\heba
06-09-2009, 10:56 PM
ده بالنسبه لسنه اولى كمان؟
اصل احنا لسه منعرفش كل ده

حنان الزيبق
07-09-2009, 01:13 AM
ياجماعة انا لسه داخلة اعدادى السنادى
شايفة ان احنا هنستفيد اكتر من الموضوع ده لما الدراسة تبدا
لما نشوف المواد عاملة ازاى الاول
عشان كده انا بطالب بتثبيت الموضوع
لووووووووووووووو سمحتوا

Moky
07-09-2009, 04:52 AM
معنى اننا بننسى نفسنا مبنعرفش نوسطن الأمور .. معندناش وسط .. يامقفلين خاص يافاتحينها ع البحرى

فعلا ده المشكلة أني لعقد الامور اوي لا ببسطها أوي :bosyht9:
وفي الحالتين بينتهي الموضوع بكارثة:(
ححاول آخد بالنصيحة وأبقى وسط

نا عارف ان فيه ناس منكو دلوقتى هترد بسرعة وتقول : مبنفهمش حاجه .. الدكتور بيقول بسرعة مبنلحقش نتابع ولا نكتب .. عشان كده قلتهاأحسن .. أنا أفرفش نفسى برة المدرج وأتكلم مع زميلتى وآكل كيس واللا اتنين بيك رولزواللا كرانشى واللا مورو وأشرب كانز.. بعدها تكون المحاضرة خلصت ولما أصحابنا يبقويخلصو كتابتها نبقى نصورها منهم ........... صح ياشباب بتقولو كده واللا لأ؟

ما اعتقدش اني حعمل كده الا للضرورة لاني اصلا ما برتحش لا في ملخصات ولا في حاجة الا لما اكون انا اللي ملخصاها حتى لو أحسن من اللي انا عملاها مية مرة هيه عندي مسألة راحة نفسية
جزاك الله خيرا على الموضوع المفيد

dr/eagle
07-09-2009, 01:37 PM
تسلمى يادكتورة انا زميلتك دينا اعدادى صيدلة المنصوره

شكرا سندريلا على ردك وعلى فكرة انا ولد ونورتي الموضوع:022yb4:

dr/eagle
07-09-2009, 01:39 PM
ده بالنسبه لسنه اولى كمان؟
اصل احنا لسه منعرفش كل ده
شكرا دكتورة هبة لمرورك ونورتي الموضوع;):028ja7:

dr/eagle
07-09-2009, 01:41 PM
ياجماعة انا لسه داخلة اعدادى السنادى
شايفة ان احنا هنستفيد اكتر من الموضوع ده لما الدراسة تبدا
لما نشوف المواد عاملة ازاى الاول
عشان كده انا بطالب بتثبيت الموضوع
لووووووووووووووو سمحتوا
شكرا جدا على الروح الحلوة دي ونورتي الموضوع:):078111rg3:

dr/eagle
07-09-2009, 01:44 PM
فعلا ده المشكلة أني لعقد الامور اوي لا ببسطها أوي :bosyht9:
وفي الحالتين بينتهي الموضوع بكارثة:(
ححاول آخد بالنصيحة وأبقى وسط

ما اعتقدش اني حعمل كده الا للضرورة لاني اصلا ما برتحش لا في ملخصات ولا في حاجة الا لما اكون انا اللي ملخصاها حتى لو أحسن من اللي انا عملاها مية مرة هيه عندي مسألة راحة نفسية
جزاك الله خيرا على الموضوع المفيد

شكرا موكي للرد ونورتي الموضوع وياريت يكون الموضوع عجبك:):blush::078111rg3:

Dr Mimi
07-09-2009, 08:30 PM
مشكووووووووووووووووور يا دكتور ع الموضوع الجميل المفيد جدا وخصوصا لطلبة اعدادى

dr/eagle
08-09-2009, 12:00 PM
شكرا دكتور ميمي للرد ونورت الموضوع

Dr.KaJoo
09-09-2009, 08:09 PM
شكرا يا دكتر على الكلام الجامد ده و على فكره هى المساله مسالة وقت بس و هتتعود على الكليه

انا محمد _ صيدلة المنصوره

skybaby
09-09-2009, 09:03 PM
شكرا جزيلا على هذا الموضوع الراااااااااااائع والمفيد ربنا يجعله في ميزان حسناتك

dr/eagle
10-09-2009, 11:19 AM
نورتوا الموضوع يا دكاترة

الهاوى
10-09-2009, 12:17 PM
شكر جدا على الموضوع الرائع ده
وشكرا جزيلا للافاده

dr/eagle