مشاهدة النسخة كاملة : لطالما اهواك

الطالب المجتهد
06-07-2005, 03:18 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

هذه القصيدة الفتها بعد سماعي لقصة احد اصدقائي المقربين بعد غدر حبيبته به بعد حب كبير بينهم

************************************************** *******************************

لـطالمـا لـطالمـا احبـبــتــك

وأضعت عــمري فى حبــك

وكنتــي لى امــلى الوحــيد

لكي اعيش فى هذا العالم الجديد

فهل لى ان اسالك ؟

لماذا تخليتي عني ؟

لماذا غدرتي بحبي وعشقي لكي ؟

ماذا ارتكبت لتفعلي بي هذا ؟

هل اخطأت عندما احببتك ؟

واعطيتك قلبي امانة عندك

لتحفظيه وتصونيه

وللاسف اضعتيه

بعدما وضعتي به فراغ كبير

لن يملؤه إلا عودتك لي

هل تعودي لي ؟

قلبي ينادي عليكي

لا تتركيني هكذا

ارجوكي

لطالما احببتك

فلا تخذليني

فى عشقي لكي

اسف للتطويل وياريت اسمع اراء كل من قرأ القصيدة

وشكراااااا

Maramero
06-07-2005, 04:10 AM
مفيش تطويل ولا حاجة , ما شاء الله ده فى ابداع ;)
ربنا يوفقك ان شاء الله
قصيدة جمييييييلة فعلا

الطالب المجتهد
06-07-2005, 04:16 AM
شكرا يا مراميرو على مرورك بالقصيدة وابداء رايك فيها الذى لا اعرف كيف اشكرك عليه

وشكراااااا

Maramero
06-07-2005, 04:17 AM
العفووو , على ايه بس :)

zizo2_2
06-07-2005, 04:21 AM
كلامك جميل

الطالب المجتهد
06-07-2005, 04:23 AM
شكــــــرا

a7med_S3d
06-07-2005, 07:52 AM
ممتازة و الله يا محمد

الطالب المجتهد
06-07-2005, 11:55 AM
شكرا يا احمد

ZAD ELMASRY
06-07-2005, 07:32 PM
جيمل اوى الكلام ده يا محمد
امال ايه يا عم
ان المنتدى فيه مواهب ما انتا كمان موهبه جميله جدا
وعلى فكره كلماتك مليئه بالفئ والاحساس والمشاعر

ياسين
07-07-2005, 12:23 AM
ايمن انت شاعر واعد وعليك الاهتمام بالقرآه الجيده والمتعمقه ودراسة علوم البلاغه وعلم العروض الذي هو يعرفنا بور الشعر واوزنه
شكرا لك ياسين محمد

ياسين
07-07-2005, 12:24 AM
ايمن انت شاعر واعد وعليك الاهتمام بالقرآه الجيده والمتعمقه ودراسة علوم البلاغه وعلم العروض الذي هو يعرفنا بحور الشعر واوزنه
شكرا لك ياسين محمد

Maramero
07-07-2005, 12:46 AM
Originally posted by ياسين@Jul 7 2005, 12:24 AM
ايمن انت شاعر واعد وعليك الاهتمام بالقرآه الجيده والمتعمقه ودراسة علوم البلاغه وعلم العروض الذي هو يعرفنا بحور الشعر واوزنه
شكرا لك ياسين محمد
عذرا لاختلاط الامر عليك اخى الكريم ياسين كما يحدث للكثير من الاعضاء الجدد , ولكن الطالب المجتهد اسمه (محمد) وصديقة واخوه معنا فى المنتدى ayman_virus اسمه (ايمن)
وهما عاملين توقيع مشترك يجمع بين اسمهما معا نظرا للأخوة والصداقة الحميمة بينهما
وآسفة جدااا للرد بالنيابة عنكما ( محمد وايمن ) وياريت مش تزعلوا
وان شاء الله الموضوع ده مش حيتكرر تانى بأذن الله

الطالب المجتهد
07-07-2005, 12:58 AM
شكرا يا مراميرو على ردك بالنيابة عننا
وازاى نزعل منك وانتى اختنا

بس ممكن اعرف قصدك موضوع ايه اللي مش هيتكرر تانى

1 - هل خطا الاعضاء الجدد بيننا انا وايمن

2 - ولا موضوع ردك بالنيابة عننا

لو التانى يتكرر عادي جدا لانك اختنا

وشكراااا

Maramero
07-07-2005, 01:15 AM
لا انا اقصد ان الاعضاء مش حيتلخبطوا ان شاء الله بينكم تانى ;)

brainwash
07-07-2005, 01:37 AM
ايه الجمال ده....ده انت حكاية و باين عليك منهم.. :lol: :lol: :lol:

انت فين من زمان :D :D
خلليك معانا على طول

ياسين
07-07-2005, 03:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم _ ان كنت اخطات في الاسماء فهذا ليس جرم او ذنب خطير كي يقال انه لن يتكرر مره ثانيه بهذا الاسلوب الذي لا احبه كان يجب ان يقال لي ان ايمن وحمد اثنين بدون ان يقال انه خطأ لن يتكرر وكأنه وعد لي انه اذا تكرر سأعاقب انها لهجه لا احبها كان يجب ان يكون في الحديث لطف وليس لهجة تهديد غير مباشر انا احب الصراحة
انه خطأغير مقصود بالطبع لانني اول مره ازور فيها هذا الموقع كان حين كتبت التعليق وكنت لا اعرف اين يكتب التعليق واسلوب الموقع ونظامه فعذرا لمحمد وعذرا لأيمن ولا عذر لمن علق علي لانه كان جارح في اسلوبه
الاديب والشاعر ومعلم الشعر في قصور الثقافه
ياسين محمد

بسبوسة
07-07-2005, 03:41 PM
معلش والله ميرو ماكانش قصدها

Maramero
07-07-2005, 05:26 PM
Originally posted by ياسين@Jul 7 2005, 03:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم _ ان كنت اخطات في الاسماء* فهذا ليس جرم او ذنب خطير كي يقال انه لن يتكرر مره ثانيه* بهذا الاسلوب الذي لا احبه* كان يجب ان يقال لي ان ايمن وحمد اثنين بدون ان* يقال انه خطأ لن يتكرر وكأنه وعد لي انه اذا تكرر سأعاقب* انها لهجه لا احبها* كان يجب ان يكون في الحديث لطف وليس* لهجة تهديد غير مباشر* انا احب الصراحة
انه خطأغير مقصود بالطبع لانني اول مره ازور فيها هذا الموقع كان حين كتبت* التعليق* وكنت لا اعرف اين يكتب التعليق واسلوب الموقع ونظامه* فعذرا لمحمد* وعذرا لأيمن ولا عذر لمن علق علي لانه كان جارح في اسلوبه
* الاديب والشاعر ومعلم الشعر في قصور الثقافه
ياسين محمد
شكرا يا اخ ياسين

بس على فكرة انا مش قلت انك تعاقب اذا كررتها
انا اقصد ان بأذن الله الاعضاء الذين سوف يشتركون مؤخرا ان شاء الله مش حيتلخبطوا بين ايمن ومحمد تانى
مش اقصدك انت بس يعنى

بس على فكرة انا مش شايفة انى غلطت فيك قوى للدرجة دى

وع العموم حصل خير ان شاء الله

وانا آسفة جداااا اذا كنت ضايقتك :(

ياسين
07-07-2005, 09:26 PM
انا مش زعلان يا ميرو لاني عارف انك طيبه من خلال كلامك بس ازاي تضمني عدم الخلط مره اخرى بين محمد وايمن وتوعديهم يان ده مش هيتكرر مع انك بتقولي ان ده بيتكرر كتير من الأعضاء الجدد ثم ليه يزعلم محمد او ايمن لو حد خلط بينهم وهمه اساسا عايزين الخلط بينهم بحيث انهم شخص واحد مش اتنين دليل على الصداقه القويه بينهم يعني المفروض ان الخطأ يسعدهم مش يحزنهم ونسب اي شيء يكتبه محمد مثلا لايمن او شيء يكتبه ايمن لمحمد ده قمة التوحد بين ايمن ومحمد وقمة الجمال حتى لو كان نسب الشيء ده بطريق الخطأ يعني همه فرد واحد واللي يكتبه محمد يعبر عن ايمن واللي يكتبه ايمن يعبر عن محمد همه
واخيرا فيه مثل شعبي مصري اصيل بيقول ما محبه الا بعد خلاف _ لان ما فيش عداوه بينا_ والخلاف لا يفسد للود قضيه
واعتذر لكي اعتذار شديد للغايه وارجو ان تتقبلي اعتذاري فأنتي جديره بان اعتذر لك
وانا سعيد للغايه باني تعرفت عليكم جدا ورغم انني نشرت اشعاري في جريدا الأخبار وجريدة المساء ومجلات عربيه ومصريه وحصلت علىالعديد من الجوائز وكتبت في الاذاعة والتليفزيون والمسرح وبعض شرائط الكاست وترجم شعري للغة الفارسيه وللغة الفرنسيه غير اني لم اشعر بسعاده مثل السعاده
التي شعرت بها حين تعرفت عليكم وحين قرأت تعليق الاصدقاء هنا على قصيدتي بحق واقسم لكن اني فعلا كانت اروع سعاده حصلت عليها حين تعرفت على هذا الموقع
ياسين محمد

ياسين
07-07-2005, 09:32 PM
انا مش زعلان يا ميرو لاني عارف انك طيبه من خلال كلامك بس ازاي تضمني عدم الخلط مره اخرى بين محمد وايمن وتوعديهم بان ده مش هيتكرر مع انك بتقولي ان ده بيتكرر كتير من الأعضاء الجدد ثم ليه يزعلم محمد او ايمن لو حد خلط بينهم وهمه اساسا عايزين الخلط بينهم بحيث انهم شخص واحد مش اتنين دليل على الصداقه القويه بينهم يعني المفروض ان الخطأ يسعدهم مش يحزنهم ونسب اي شيء يكتبه محمد مثلا لايمن او شيء يكتبه ايمن لمحمد ده قمة التوحد بين ايمن ومحمد وقمة الجمال حتى لو كان نسب الشيء ده بطريق الخطأ يعني همه فرد واحد واللي يكتبه محمد يعبر عن ايمن واللي يكتبه ايمن يعبر عن محمد
واخيرا فيه مثل شعبي مصري اصيل بيقول ما محبه الا بعد خلاف _ لان ما فيش عداوه بينا_ والخلاف لا يفسد للود قضيه
واعتذر لكي اعتذار شديد للغايه وارجو ان تتقبلي اعتذاري فأنتي جديره بان اعتذر لك
وانا سعيد للغايه باني تعرفت عليكم جدا ورغم انني نشرت اشعاري في جريدة الأخبار وجريدة المساء ومجلات عربيه ومصريه وحصلت علىالعديد من الجوائز وكتبت في الاذاعة والتليفزيون والمسرح وبعض شرائط الكاست وترجم شعري للغة الفارسيه وللغة الفرنسيه غير اني لم اشعر بسعاده مثل السعاده
التي شعرت بها حين تعرفت عليكم وحين قرأت تعليق الاصدقاء هنا على قصيدتي بحق واقسم لكم اني فعلا كانت اروع سعاده حصلت عليها حين تعرفت على هذا الموقع وعليكم
ياسين محمد

Maramero
07-07-2005, 10:46 PM
ياسين

ولا اعتذار ولا حاجة اخى العزيز ياسين , لأننا فى النهاية اخوات واعتقد ان مفيش خلاف واعتذار بين الاخوات
وشكرااا لكلامك الجمييل ده :)
وانا مش بضمن ان مش فى حد حيلتخبط بين محمد وايمن تانى ولا حاجة ,, انا بس أأمل ان ده مش يحصل تانى اذا كان بيسبب لأحد منهم المضايقة يعنى بس بقول ان شاء الله ..
وكلنا سعداء بوجودك معنا فى المنتدى
شكرااااا لك

Disho
08-07-2005, 03:03 PM
ماشاء الله عليك ايه الجمال ده

gomaa
08-07-2005, 04:25 PM
ما شاء الله

Disho
08-07-2005, 06:19 PM
اللهم صلى على النبي عا الحلاوة دي ربنا يوفقك وأتمنى تقرا مشاركاتي وتقولي ردك

الطالب المجتهد
10-07-2005, 02:01 PM
شكرا يا disho ويا استاذ جمعة على الرد وتشريف الموضوع

ZAD ELMASRY
10-07-2005, 08:40 PM
بجد جميل يا عم والله جميله من غير اى تعقيب خالص عليها هى جميله ومستوفاه كل الشروط بجد انت شاعر ممتاز
اخوك zad

الطالب المجتهد
10-07-2005, 08:41 PM
الله ييخليك ده بس من زوقك

Flower
10-07-2005, 11:54 PM
ما هذا الشعر الجميل..

عندك الموهبه وياريت تحاول تنميها و تثقلها....

الطالب المجتهد
11-07-2005, 04:08 PM
ان شاء الله يا فلور وشكرا على تشريفك القصيدة بالرد عليها

وشكراااا

ya_malekan_harty
13-12-2009, 08:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

هذه القصيدة الفتها بعد سماعي لقصة احد اصدقائي المقربين بعد غدر حبيبته به بعد حب كبير بينهم

************************************************** *******************************

لـطالمـا لـطالمـا احبـبــتــك

وأضعت عــمري فى حبــك

وكنتــي لى امــلى الوحــيد

لكي اعيش فى هذا العالم الجديد

فهل لى ان اسالك ؟

لماذا تخليتي عني ؟

لماذا غدرتي بحبي وعشقي لكي ؟

ماذا ارتكبت لتفعلي بي هذا ؟

هل اخطأت عندما احببتك ؟

واعطيتك قلبي امانة عندك

لتحفظيه وتصونيه

وللاسف اضعتيه