مشاهدة النسخة كاملة : تجربه طالب في كليه صيدله مفيده جدااا لطلبه اعدادي صيدله بوجه خاص ولاي طالب بوجه عام

Dr.Atropine
09-09-2009, 06:15 PM
اللي هقولكم عليه انهارده هو عباره عن تجربه حقيقيه عن لسان صاحبها واكيد كل طلبه صيدله شافو النوع ده من الطلبه كتير بس انا شايف ان التجربه دي مفيده اكتر لطلبه الاعدادي اللي لسه مش عارفين اي حاجه عن الكليه وكل فكرتهم عن الجامعه انه خلاص انتهي من الثانوي يبقي مفيش مذاكره ولا تعب بقي في الجامعه ومن غير مقدمات طويله تعالو نعيش مع صاحب التجربه ونشوف قال ايه عن نفسه .:confused:.

قبل ما ابدأ والله الكلام اللي هقوله مش مجرد كلام نظري لا دا تجربه حقيقيه بيتعرض ليها شريحه كبيرة من الطلبه

المهم
وانا في الثانويه كنت بشجع نفسي للمذاكرة بأن دول سنتين بس وبعد كدا مافيش مذاكرة في الكليه وهتعيش حياتك بقى وتعمل كل اللي نفسك فيه وانت في الكليه لانها مش محتاجه مذاكرة
وللاسف كتير من اللي هم اكبر مني اكدولي دا ان الكليه مش محتاجه مذاكرة

غير كدا انا قولت انا مش محتاج تقدير مش هكتب على الصيدله دكتور كذا بتقدير كذا يعني تخيلت ان مقبول زي امتياز مش فارقه خالص
كمان تخيلت ان كل مجالات صيدله مش محتاجه تقدير وان معظمها وسايط بس
المهم اني اقنعت نفسي اني مش محتاج لتقدير علشان كدا مش محتاج مذاكرة او غيره

ودخلت سنه اولى وانا مقتنع ان مرحله المذاكرة انتهت خلاص المهم انجح وخلاص بأي شكل فشلت مواد من سنه اولى وباقي السنين كنت بعدي بمواد رأفه او مقبول او جيد مش مهم كل دا المهم اعدي وخلاص

تعرفوا بقى كان نظامي ايه في الدراسه
اول اسبوع في كل ترم بحضر محاضراته مش عشان عايز احضر لا عشان اشوف اصحابي ونسلم على بعض ونهزر ونفرح ببدايه الدراسه
بعد اول اسبوع مستحيل ادخل المدرج دا لا محاضرات ولا بريلابات او غيرة واكتفيت بحضور بالسكاشن عشان الغياب مش عشان عايز افهم
وباقي الوقت مقضيه لعب وهزار وضحك ونوم

وبعد فترة الاقي جدول الامتحانات نزل كنت بعمل ايه بقى
1)‏ اشتري ورق دروس جميع المواد مرة واحدة
2)‏ اعرف من الدكاترة (من الدروس برضه) توزيعه درجات على كل جزء من المادة
3)‏ انظر الى المادة نظرة اقتصاديه بحته بمعنى اشوف الاجزاء اللي عليها درجات كبير واهتم بيها جدا حتى لو كانت مش ذو قيمه علميه والعكس صحيح
4)‏ انطلاقا من النظريه الاقتصاديه السابقه كنت بلغي لنفسي 80 % من كل مادة يعني اللي مش عليه درجه كبيرة حتى لو كان مهم علميا مايلزمنيش ومش ببص فيه
فكنت بذاكر حوالي 80% بس من كل مادة وادخل الامتحان ربنا يسهل واجيب من 65 ل 70 % من كل مادة
5)كنت بذاكر كل مادة ولاول مرة في ال 5 ايام اللي قبل امتحانها بس هقولكوا ازاي
الامتحانات عندنا كلها امسك يو وترو وفولس (اختياري وصح وغلط) فكنت بذاكر بالشبه والتقريب يعني مش شرط احفظ معلومه كامله بس بربطهم ببعض بحاجه تخيليه او بالصفحه اة دا الحته دي كانت جنب دي وكدا لان طريقه الامتحان اختياري

وللاسف كل الحيل دي كانت نافعه ومفيدة وبتحقق هدفي
والسنه بتعدي وبنجح بأقل مجهود

ناجي في الاجازة بقى
انا كان ليا صديق اكبر مني بسنتين برضه في صيدله واخته الكبيرة فاتحه صيدليه فكان هو اللي بيقعد فيها فكنت بروح اقعد معاه على اساس اني بدرب بس اللي كان بيحصل كان عكس كدا
اقعد انا وهو نهزر ونضحك مع بعض والاسستنت هي اللي تشوف الزباين واستمر الحال على كدا لمدة اجازتين
جيت بقى في الصيف دا حسيت اني ضايع باقي ليا سنه واحدة ولحد دلوقت ماعرفش اي حاجه في اي حاجه
فقررت اني انزل تدريب بقى بجد مع صيدلي كبير في صيدليه كبيرة وعرفت ان دي اخر فرصه ليا علشان الحق نفسي انقذ مايمكن انقاذة
فنزلت فعلا صيدليه محترمه وحطيت سيستم لنفسي في التدريب والحمد لله بدأت اعوض حاجات كتير

بس الكارثه بقى اللي واجهتني اني كنت افتح البنفلت بتاع اي دوا واشوف المادة الفعاله وازاي بتشتغل وكدا
كان في احتمالين
‏1_ ان المادة الفعاله غريبه عليا واول مرة اسمع عنها ومعرفش عنها اي حاجه واكتشفت ان النوع دا من الادويه كان الاجزاء اللي بلغيها لنفسي في كل مادة فساعتها حسيت بصدمه كبيرة جدا

2‏_ان المادة الفعاله مش غريبه عليا انا شفتها قبل كدا بس فين او بتستخدم في ايه مش عارف فأكتشفت ان دا بسبب الطريقه الفاشله اللي كنت بذاكر بيها اني باخد المعلومه بالشبه ومش باخد معلومه كامله ودا كان مصيبه كبيرة

فكان الحل الوحيد اللي امامي اني اذاكر من جديد في الاجازة واراجع على المناهج من اول وجديد ودا كان شئ اجباري ومافيش حل تاني فقررت فعلا كدا وبدأت بأهم حاجه برضه الفارما والحمد لله كدا تمام فيها هي اخدت مني شهر 7 و8 بس الحمد لله اني لحقت نفسي قبل فوات الاوان
ولسه في اجزاء تانيه ناوي اراجعها وكل دا بالتوازي مع التدريب الجاد في الصيدليه

ملخص الليله دي ايه:
انا غلطت ودفعت تمن غلطي في تقديري السنوات الماضيه وفي التعب اللي شفته في الاجازة دي عشان الحق نفسي وانقذ مايمكن انقاذة
صحيح انا اكتشفت غلطي متأخر بس الحمد لله اني اكتشفته قبل فوات الاوان
وانا قولتلكوا الكلام دا عشان تستفيدوا من تجربتي
عشان لو حد بيعمل حاجه من اللي انا كنت بعملها يعيد حساباته من تاني ويلحق نفسه قبل القطر ما يفوته وصدقوني حاسس ان اللي مش هيتعلم ويستفيد اثناء الدراسه مش هيتعلم بعد التخرج
عايز اقول للي لسه داخل الكليه انت دخلت في مرحله الجد مش اللعب بأيدك دلوقت تحدد ان كنت تحب تكون صيدلي رف كل دورك ان تناول الدوا للمريض وفي الحاله دي المساعد هيكون فاهم اكتر منك او انك تكون صيدلي بجد ليك دور في تطوير ونهضه مجتمع
عايز اقول لكل طالب ذاكر بجد ذاكر مش عشان تنجح ولا حتى عشان تجيب تقدير لا
ذاكر عشان العلم عشان تحصل على معلومه تفيدك
وبلاش تجرب الفشل وتدوق طعمه

صاحب التجربه دي الحمد لله ربنا كرمه وقدر يلحق نفسه قبل فوات الاوان
يا ريت محدش يحاول ينفذ اللي عمله زميلنا ده
ونصيحه مني بلاش ترمي ودنك لأي طالب او طالبه معاك في الجامعه
وتسيبه يبخلك فيها الكلام اللي علي مزاجه خلي قرارك في اي شيء من نفسك
مش معني كلامي انك متاخدش بمشوره حد
لاء علي العكس اسمع للكل بس قرارك يكون من نفسك:slap1qk6:

محمد السيد طلبة
09-09-2009, 06:50 PM
موضوع رائع تسلم أيدك

Dr.KaJoo
09-09-2009, 08:21 PM
كويس انك حذرتنا :d

Dr.esso lovely
09-09-2009, 08:31 PM
تجربة صعبة فعلا ربنا معانا كلنا ان شاء الله واهم حاجة نخلى بالنا ان الترم بيعدى بسرعة جدا فلازم نذاكر كويس من البداية وشكرا جدا على موضوعك الرائع

Bent 3bdo
09-09-2009, 08:35 PM
وانا في الثانويه كنت بشجع نفسي للمذاكرة بأن دول سنتين بس وبعد كدا مافيش مذاكرة في الكليه وهتعيش حياتك بقى وتعمل كل اللي نفسك فيه وانت في الكليه لانها مش محتاجه مذاكرة
وللاسف كتير من اللي هم اكبر مني اكدولي دا ان الكليه مش محتاجه مذاكرة

غير كدا انا قولت انا مش محتاج تقدير مش هكتب على الصيدله دكتور كذا بتقدير كذا يعني تخيلت ان مقبول زي امتياز مش فارقه خالص
كمان تخيلت ان كل مجالات صيدله مش محتاجه تقدير وان معظمها وسايط بس
المهم اني اقنعت نفسي اني مش محتاج لتقدير علشان كدا مش محتاج مذاكرة او غيره

سبحان الله
شبهى الخالق الناطق
يخلق م الشبه اربعين
مع اختلاف ان كل اللى اكبر منى ف صيدله قالوا ان هى كليه عايزة شغل و مذاكرة اكتر م طب

بس انا الحمد لله
شيلت الفكرة دى م دماغى خالص
وقررت او نويت يمعنى أصح
انى أخدها جد واذاكر (وامرى لله)
وربنا يوفق الجميع يارب
شكرا ع القصه

* dr.sara*
09-09-2009, 09:20 PM
بس انا الحمد لله
وقررت او نويت يمعنى أصح
وربنا يوفق الجميع يارب
شكرا ع القصه
فعلا صيدلة محتاجه شغل ومينفعش فيها خالص مذاكرة اخر شهر دى
ربنا معاكى يا جميل ويوفقك وتجيبى امتياز ان شاء الله
ربنا يوفقنا جميعا ياااااااااا رب

د. رغد
10-09-2009, 01:47 AM
مشكور علي القصة دي

Dr.KaJoo
10-09-2009, 03:53 AM
ربنا معانا يا رب

مش باقى لينا غيرلا الدعاء

dr\wesam
10-09-2009, 09:10 PM
يعتقد الجميع ان الصيدلي ما هو الا بياع فهو يبيع الدواء وياخذ الااجر وللكن ما السبب في هذه الفكرة من رايي هو الصيدلي نفسه هو الذي ترك صيدليته لاشخاص يعملون فيها ليس لهم علاقة بالصيدلة ولكنهم تدربو اعلي اماكن الادوية فقط ولكن هذه الطريقة سببت موت كثير من الابرياء وضاع مستقبل الصيدلي فرسالة لكل طالب يدرس صيدلة ولكل صيدلي قدر مهنتك خليك ادها

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:26 PM
موضوع رائع تسلم أيدك

شكرااا لمرورك:friendsxs3:

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:27 PM
كويس انك حذرتنا :d

يا ريت تكون استفدت
شكراا لمروك

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:28 PM
تجربة صعبة فعلا ربنا معانا كلنا ان شاء الله واهم حاجة نخلى بالنا ان الترم بيعدى بسرعة جدا فلازم نذاكر كويس من البداية وشكرا جدا على موضوعك الرائع

هيا فعلا تجربه صعبه بس مفيده
وعندك حقك الترم بيجري زي الصاروخ اول ما يبتدو امتحانات الشيت اعتبري الترم خلص

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:30 PM
سبحان الله
شبهى الخالق الناطق
يخلق م الشبه اربعين
مع اختلاف ان كل اللى اكبر منى ف صيدله قالوا ان هى كليه عايزة شغل و مذاكرة اكتر م طب

بس انا الحمد لله
وقررت او نويت يمعنى أصح
وربنا يوفق الجميع يارب
شكرا ع القصه

الحمد لله انك شلتيها من دماغك بسرعه
ربنا يوفقك

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:31 PM
فعلا صيدلة محتاجه شغل ومينفعش فيها خالص مذاكرة اخر شهر دى
ربنا معاكى يا جميل ويوفقك وتجيبى امتياز ان شاء الله
ربنا يوفقنا جميعا ياااااااااا رب

هيا محتاجه شغل اه بس بردو بينفع فيها شغل اخر شهر:blush:
بس اللي بيعتمد علي النظام ده بيطلع يقف في الصيدليه زيه زي اي علبه دوا محطوطه علي الرف

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:32 PM
مشكور علي القصة دي

العفو د. رغد
شكراا لمروك

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:34 PM
يعتقد الجميع ان الصيدلي ما هو الا بياع فهو يبيع الدواء وياخذ الااجر وللكن ما السبب في هذه الفكرة من رايي هو الصيدلي نفسه هو الذي ترك صيدليته لاشخاص يعملون فيها ليس لهم علاقة بالصيدلة ولكنهم تدربو اعلي اماكن الادوية فقط ولكن هذه الطريقة سببت موت كثير من الابرياء وضاع مستقبل الصيدلي فرسالة لكل طالب يدرس صيدلة ولكل صيدلي قدر مهنتك خليك ادها

هو مش اعتقاد هو فعلا الصيدلي بقي كده
لانه في الكليه مكبر الجي ومروق الدي
عايزه يبقي صيدلي ازاي بقي

Dr.Atropine
10-09-2009, 10:35 PM
ربنا معانا يا رب

مش باقى لينا غيرلا الدعاء

متقلقش انا بدعيلك

منور التوبيك يا بوب

dr\wesam
11-09-2009, 01:49 AM
عاوزة اتعرف علي طلاب اعدادي صيدلة عين شمس

dr\wesam
11-09-2009, 01:54 AM
هو مش اعتقاد هو فعلا الصيدلي بقي كده

لانه في الكليه مكبر الجي ومروق الدي

عايزه يبقي صيدلي ازاي بقي

اتمني ان اثبت عكس ذلك

Dr|shereen
11-09-2009, 11:25 PM
اتمني ان اثبت عكس ذلك
صح يا وسام الفكره دى الصيادله هما اللى لازم يغيروها بنفسهم

Dr|shereen
11-09-2009, 11:28 PM
عاوزة اتعرف علي طلاب اعدادي صيدلة عين شمس
فى توبيك بتاع الدكتوره نغم مين اعدادى صيدله عين شمس ادخلى عليه وانا اعتقد ان قليل فى المنتدى اللى فى صيدله عين شمس

dr/riham
11-09-2009, 11:46 PM
شكرا على القصة المفيدة دى وربنا يعينا ان شاء الله نذاكر من بداية السنة بجد

لمبتى
12-09-2009, 02:44 AM
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:هاى ىاجماعة لو فى حد فى صيدلة المنصورة يرن علينا انالسه داخلة اعدادى وتاريخ ميلادى1/10/1992

Dr.KaJoo
12-09-2009, 03:50 AM
نعم يا لمبتى انا فى صيدلة المنصوره خير :d

dr\wesam
12-09-2009, 04:47 AM
انشاء الله ياشيرين نثبت عكس ذلك وانا مش عارفة اوصل للتوبيك

mahmoud harbia
12-09-2009, 03:26 PM
صاحب التجربه دي الحمد لله ربنا كرمه وقدر يلحق نفسه قبل فوات الاوان
يا ريت محدش يحاول ينفذ اللي عمله زميلنا ده
ونصيحه مني بلاش ترمي ودنك لأي طالب او طالبه معاك في الجامعه
وتسيبه يبخلك فيها الكلام اللي علي مزاجه خلي قرارك في اي شيء من نفسك
مش معني كلامي انك متاخدش بمشوره حد

لاء علي العكس اسمع للكل بس قرارك يكون من نفسك:slap1qk6:[/CENTER]

قصة مفيده جدااا

dr.boody
18-09-2009, 12:54 AM
موضوع جميل جدا بس ياريت كلنا نستفيد منه

fathyalazhary
18-09-2009, 05:21 AM
هو الكلام دة بجد و لا أنت بتهزر أصل أنا كونت ناوى أعمل كدة فعلان و هى المذاكرة هتبقى زى الثانوية و لا زى السنين العادية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Dr.KaJoo
18-09-2009, 09:45 AM
هى المذاكره مش زى الثانوى ولا حاجه

بس لازم تبدا من الاول متقولش بقى اذاكر اخر شهر ولا شهرين

دا اكبر غلط

منة الرويني
30-09-2009, 11:03 AM
بجد انت ملاك انا كنت لسة هدخل اعدادي صيدلة و كنت ناوية اعمل كدة و انت انقذتني

ميرسي

timo mido
30-09-2009, 06:34 PM
سبحان الله
شبهى الخالق الناطق
يخلق م الشبه اربعين

بس انا الحمد لله
وقررت او نويت يمعنى أصح
وربنا يوفق الجميع يارب
شكرا ع القصه

لا تعليق بالعربيه
نو كومنت بالانجليزيه

miss attractive
02-10-2009, 05:55 AM
الحقبقه الموضوع هايل جدا وندح من اول السنه

ساسو علي