مشاهدة النسخة كاملة : اى حد داخل هندسه الازهر بنات القاهره يتفضل بالدخول لو سمحتم

الصفحات : [1] 2 3

yasssmine
17-09-2009, 11:31 PM
بصراحه انا شايفه ان المنتدى ده مفيش فيه غير العام وبس فقلت ليه الازهر كمان ما يكونش ده منتداه وكمان انا عايزه اتعرف على كل اصحابى ال دخلين معايا الكليه :039uw8: وبعدين الازهريه دول ناس زى كل الناس مش بيعضو والله لما تيجى تدخل اى توبيك ويعرفو انك ازهر ما يردوش عليك ليه يعنى احنا شويه ولا ايه داحنا الازهريه بردو عايزين نوصل بالموضوع ده لاعلى نسبه مشاركات وعايزين تفاعل مع المنتدى اكتر من كده ومفيش مانع ان الولاد ال دخلين ازهر وخصوصا هندسه يدخلو ويتكلمو احنا اخوه فى الله ديما بنقول مش لقيين فرصه وادى الفرصه جات لنتقدم للامان ونورى كل الناس ان احنا الازهريه بجد مش العمه والكاكوله;) يلا يا جماعه كله يدخل ويشارك بموضوعاته ويقول رأيه فى التنسيق وبدون كسوف يا رب تكو ن الرساله وصلت وشكرا اختكم فى الله ياسمين.:022yb4::022yb4::022yb4:

Einstein
18-09-2009, 04:15 AM
أهلين ياسمين ..

التنسيق كان فلة السنادى

وأنا دخلت طب بنين القاهرة

وألف مبرووك ليكى الهندسة ,,وشكرا على الموضوع

sa3eeed
18-09-2009, 03:13 PM
ممكن ابارك وامشى ؟ اصل انا مش ازهرى انا عام
عالعموم الف مبروك يا ياسمين قصدى يا بشمهندسه ياسمين

yasssmine
18-09-2009, 05:42 PM
ممكن ابارك وامشى ؟ اصل انا مش ازهرى انا عام
عالعموم الف مبروك يا ياسمين قصدى يا بشمهندسه ياسمين
الله يبارك فيك وشكرا على المرور ويا رب ما يحرمنا من مشاركاتك:078111rg3: وعلى فكره انت ممكن تدخل وتشارك معانا وتفول رايك

yasssmine
18-09-2009, 05:46 PM
أهلين ياسمين ..

التنسيق كان فلة السنادى

وأنا دخلت طب بنين القاهرة

وألف مبرووك ليكى الهندسة ,,وشكرا على الموضوع
اه طبعا لازم تقول كان فله ما انتم ليكم كل حاجه وتنسيققم تمام وكلياتكم كتير دا ال عندكم جايب 93.5 دخل هندسه لكن البنات 95.7 علشان ندخل هندسه انتم يا شباب الازهر ماشيه معاكم لكن احنا ربنا يتولنا برحمته وشكرا على المشاركه والمرور ونتمنى ما تحرمناش من المشاركه:slap1qk6:

mahmoud ahmed
19-09-2009, 05:41 PM
الف مبرووووووووووك للجميع
انا دخلت هندسه القاهره

والف مبروك يابشمهندسه

Dr. R KH
19-09-2009, 07:46 PM
ألف مبروك يا بشمهندسة و ربنا يوفقك و تتعرفي على اللي معاكي في الكلية

yasssmine
20-09-2009, 01:34 PM
ألف مبروك يا بشمهندسة و ربنا يوفقك و تتعرفي على اللي معاكي في الكلية

:022yb4:الله يبارك فيكى يا رب وشكر على المرور يا دكتوره :friendsxs3:

كونان باشا
20-09-2009, 02:31 PM
اولا الف مبروك يا باشمهندسه انا كان نفسى ادخل هندسه بس حكم القوى انا دخلت صيدله وربنا يكرمك وصدقينى االهندسه جميله
وبعدين التنسيق نازل اوى فى الصبيان والبنات ماعدا كليه الهندسه الل مانزلتش غير درجه واحده

yasssmine
20-09-2009, 11:29 PM
اولا الف مبروك يا باشمهندسه انا كان نفسى ادخل هندسه بس حكم القوى انا دخلت صيدله وربنا يكرمك وصدقينى االهندسه جميله
وبعدين التنسيق نازل اوى فى الصبيان والبنات ماعدا كليه الهندسه الل مانزلتش غير درجه واحده

لا يا دكتور التنسيق عالى عند البنات يعنى الطب بنات 98.4 والاسنان 98 والصيدله 97.6 والهندسه 95.7 بس الصبيان التنسيق نازل علشان كلياتكم كتير ما شاء الله وعلى العموم مبروك الصيدله:av4056bb7jp3:

Einstein
21-09-2009, 02:16 AM
لا يا دكتور التنسيق عالى عند البنات يعنى الطب بنات 98.4 والاسنان 98 والصيدله 97.6 والهندسه 95.7 بس الصبيان التنسيق نازل علشان كلياتكم كتير ما شاء الله وعلى العموم مبروك الصيدله:av4056bb7jp3:

ايه دا .. تنسيق السنة اللى فاتت دا ولا ايه

مش الطب واخد من 98.15

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154113

Eng.Rasha
21-09-2009, 08:26 AM
الف مبروك يا ياسمين وان شاء الله هاكون معاكى فى كلية الهندسة

الفارس المتألق
22-09-2009, 03:56 AM
الف مبروك للجميع
وربنا يوفقنا جميعا يارب
وانا اخوكم محمد والحمدلله معاكم في كلية الهندسه
ومتابع معاكم الموضوع ان شاء الله
واتمني ان الموضوع يكون ساحة حوار وتواصل بيننا
بس يمكن عنوان الموضوع كان عايز يتظبط شويه يا ياسمين
عشان يبين المحتوي اكتر...بس مش مشكله ملحوقه ان شاء الله

الا قوليلي انت مجموعك كام وعايزه تدخلي قسم ايه ان شاء الله

وياريت اللي عنده معلومات اكيده عن المدينه والتقديم يعرفنا

dodezk
22-09-2009, 02:45 PM
الف مبروك يا بشمهندسة
انا كمان هندسة ازهر ان شاء الله
يعني بقينا زمل:d

nana92
23-09-2009, 04:06 AM
اه طبعا لازم تقول كان فله ما انتم ليكم كل حاجه وتنسيققم تمام وكلياتكم كتير دا ال عندكم جايب 93.5 دخل هندسه لكن البنات 95.7 علشان ندخل هندسه انتم يا شباب الازهر ماشيه معاكم لكن احنا ربنا يتولنا برحمته وشكرا على المشاركه والمرور ونتمنى ما تحرمناش من المشاركه:slap1qk6:

اولا مبروووووك عليكي هندسة يا ياسمين

انا زملتك ف الجامعة بس كليةعلوم :)وللاسف اللى ودانى علوم فرق اربع درجات بيني وبين هندسة ههههه
يعنى لو كان تنسيقنا زى البنين كان زمانى دخلت هندسة مرتاحة ... بس يلا الحمد لله

وعلى رايك ربنا يتولانا برحمتو ويعوض صبرنا خييييييييييير

ومبروووووووك مرة تنيه :av4056bb7jp3:

حاتم سعيد
24-09-2009, 05:23 AM
انا خريج هندسة الازهر 2005 اتصالات والكترونيات وتدير عام جيد جدا وللاسف لم اوفق فى الحصول على وظيفة فى بلد الكوسة والبطيخ وسافرت برة والحمد للة

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 12:52 PM
السلام عليكم انا ياسمين ال عمله التوبك بس غيرت الاسم شويه علشان نواكب العصر وبرحب بكل الاخوه والاخوات :av4056bb7jp3:ال دخلو التوبيك وشكرا على مروركم :078111rg3:وبعتزر لعدم الرد لمده بس ان شاء الله نتكلم على طول وهرد عليكم:slap1qk6:

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 12:55 PM
الف مبروك يا ياسمين وان شاء الله هاكون معاكى فى كلية الهندسة
ازيك يا رشا لا يا بشمهندسه رشا انا اتشرف بانك تكونى معايا فى الكليه :av4056bb7jp3:وشكرا على مرورك ويا ريت تتفاعلى معنا اكتر فى التوبيك

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 01:13 PM
الف مبروك للجميع
وربنا يوفقنا جميعا يارب
وانا اخوكم محمد والحمدلله معاكم في كلية الهندسه
ومتابع معاكم الموضوع ان شاء الله
واتمني ان الموضوع يكون ساحة حوار وتواصل بيننا
بس يمكن عنوان الموضوع كان عايز يتظبط شويه يا ياسمين
عشان يبين المحتوي اكتر...بس مش مشكله ملحوقه ان شاء الله

الا قوليلي انت مجموعك كام وعايزه تدخلي قسم ايه ان شاء الله

وياريت اللي عنده معلومات اكيده عن المدينه والتقديم يعرفنا
الله يبارك فيك يا بشمهندس ويا رب تتابع معانا الموضوع ويكون فعلا ساحه حوار وتواصل بيننا وفعلا عندك حق كان عنوان الموضوع عايز يتغير شويه بس هى جات بسرعه وخيرها فى غيرها ان شاء الله
انا مجموعى 627.5 وعايزه ادخل قسم عماره ان شاء الله
بالنسبه للمدينه المظروف بينسحب دلوقتى والتقديم يوم 7-10 بس مش عافه مظروف النين فين والله هسأل واقولك وشكرا على الرور

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 01:16 PM
الف مبروك يا بشمهندسة
انا كمان هندسة ازهر ان شاء الله
يعني بقينا زمل:d
الله يبارك فيك يا ريت نعرف الاسم ونعرف المجموع

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 01:27 PM
اولا مبروووووك عليكي هندسة يا ياسمين

انا زملتك ف الجامعة بس كليةعلوم :)وللاسف اللى ودانى علوم فرق اربع درجات بيني وبين هندسة ههههه
يعنى لو كان تنسيقنا زى البنين كان زمانى دخلت هندسة مرتاحة ... بس يلا الحمد لله

وعلى رايك ربنا يتولانا برحمتو ويعوض صبرنا خييييييييييير

ومبروووووووك مرة تنيه :av4056bb7jp3:
الله يبارك فيكى شكرا يا نانا ويا ريت اعرف اسمك وعلى فكره اقرأى جريده المصرى اليوم فى موضوع حلو عن التنسيق بيتكلمو فيه عن الظلم ال وقع على البنات وبيقولو اننا نقدم شكوه علشان التسويه ودى منظمه حقوق :friendsxs3:المرأه ال انا ما بعترفش بيها بس خلينا نشوف هيعملو ايه

ENG.YASSSMINE
27-09-2009, 01:30 PM
انا خريج هندسة الازهر 2005 اتصالات والكترونيات وتدير عام جيد جدا وللاسف لم اوفق فى الحصول على وظيفة فى بلد الكوسة والبطيخ وسافرت برة والحمد للة
شكرا على مرورك يا بشمهندس:078111rg3: وبما انك اكبر مننا يا ريت تساعدنا وتقولنا نبذه عن الاقسام من ناحيه الدراسه وايه افضل للبنت وايه افضل للولد

علي ابو حجر
28-09-2009, 11:14 AM
دا موضوع جميل يابشمهندسة ياسمين ربنا يوفقنا جميعا

الفارس المتألق
28-09-2009, 12:44 PM
الله يبارك فيك يا بشمهندس ويا رب تتابع معانا الموضوع ويكون فعلا ساحه حوار وتواصل بيننا وفعلا عندك حق كان عنوان الموضوع عايز يتغير شويه بس هى جات بسرعه وخيرها فى غيرها ان شاء الله
انا مجموعى 627.5 وعايزه ادخل قسم عماره ان شاء الله
بالنسبه للمدينه المظروف بينسحب دلوقتى والتقديم يوم 7-10 بس مش عافه مظروف النين فين والله هسأل واقولك وشكرا على الرور

انا ان شاء الله ححاول اتابع الموضوع دائما بس خلاص الدراسه يوم السبت الجاي
وانا مش من القاهره .. فلسه ما اعرفش ظروفي .. ربنا يسهل ان شاء الله

وبالنسبه لي..انا مجموعي 643 وبفكر اني ادخل اما نظم وحاسبات او ميكانيكا ان شاء الله

وعايز اشكرك يا ياسمين علي اهتمامك بموضوع المدينه بس انا روحت هناك الحمدلله وسالت
وسحبت المظروف وادينا مستنيين الفرج .. وكان امبارح يوم متعب جدا عشان نلاقي سكن
لغاية ما يحنوا علينا ويسكنونا في المدينه

وفي النهايه..عايز اقولك سبقتيني في موضوع تنسيق البنات اللي مكتوب في المصري اليوم
بس انا جيبت رابط الخبر عشان اللي عايز يعرف التفاصيل

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=227239

ENG.YASSSMINE
28-09-2009, 04:37 PM
:022yb4:
انا ان شاء الله ححاول اتابع الموضوع دائما بس خلاص الدراسه يوم السبت الجاي
وانا مش من القاهره .. فلسه ما اعرفش ظروفي .. ربنا يسهل ان شاء الله

وبالنسبه لي..انا مجموعي 643 وبفكر اني ادخل اما نظم وحاسبات او ميكانيكا ان شاء الله

وعايز اشكرك يا ياسمين علي اهتمامك بموضوع المدينه بس انا روحت هناك الحمدلله وسالت
وسحبت المظروف وادينا مستنيين الفرج .. وكان امبارح يوم متعب جدا عشان نلاقي سكن
لغاية ما يحنوا علينا ويسكنونا في المدينه

وفي النهايه..عايز اقولك سبقتيني في موضوع تنسيق البنات اللي مكتوب في المصري اليوم
بس انا جيبت رابط الخبر عشان اللي عايز يعرف التفاصيل

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=227239

:022yb4:ما شاء الله مجموعك كبيييييييييييير ليه ما دخلتش طب او صيدله وبعدين لاشكر على واجب بالنسبه للمدينه احنا اخوه فى الله وده هدف التوبيك الاستفسار عن اى حاجه حد محتاجها
لو عايز رأي فى موضوع القسم ادخل ميكانيكا :romarioxp6:وان كانت اصعب قسم لكن نظم وحاسبات وان كان اسهل بكتير من الميكانيكا الا انه فى وقت الشغل بيفضلو بتوع معاهد الكمبيوتر لانهم بياخدو مرتبات اقل من خريجى الهندسه وعندهم خبره من ناحيه الكورسات وده رايى ممكن تاخدو او لا
وبعدين انت اول ولد اشوفه معترف بان البنات اتظمو فى التنسيق ودا فى الاول فى الاخرنصيب بس المساواه فى الظلم :040vk0:عدل ولا ايه رايك

ريناد12
29-09-2009, 01:06 AM
ازيك يا ياسمين انا كان ممكن اكون معاكى فى هندسه بس اعمل ايه بقا فرق نصف درجه خلانى ادخل علوم يالا قدر الله وماشاء فعل والف مبروك وعقبال ما اشوفك اكبر مهندسه

ENG.YASSSMINE
29-09-2009, 11:24 AM
ازيك يا ياسمين انا كان ممكن اكون معاكى فى هندسه بس اعمل ايه بقا فرق نصف درجه خلانى ادخل علوم يالا قدر الله وماشاء فعل والف مبروك وعقبال ما اشوفك اكبر مهندسه
:av4056bb7jp3: الله يبارك فيكى يا ريناد ماتزعليش ده نصيب وانتى ممكن تعملى حاجات كويسه فى علوم وان شاء الله نتقابل فى الجامعه وانا لي اصحاب كتير معاكى فى علوم وربنا يوفقك :022yb4:

ريناد12
29-09-2009, 10:06 PM
ها يا ياسمين ان شاء الله عايزه تدخلى اى قسم فى الهندسة

ENG.YASSSMINE
29-09-2009, 10:23 PM
والله انا لسه عارفه ان قسم اتصالات فتح وده نفسى ادخله وشكرا على مرورك يا ريناد

Eng.Rasha
30-09-2009, 01:53 AM
انا اسفة جدا يا ياسمين على عدم تفاعلى فى الموضوع

بس اصل بعيد عنك انا من المنيا وطلعت عينى فى السكن

على العموم نتقابل ان شاء الله يوم السبت

بس فيه حاجة انا مش سمعت ان فيه قسم اسمه اتصالات اتفتح مش كان موجود فى الدليل ولو كان موجود هو فى اى مبنى

الفارس المتألق
30-09-2009, 03:06 AM
:022yb4:
:022yb4:ما شاء الله مجموعك كبيييييييييييير ليه ما دخلتش طب او صيدله وبعدين لاشكر على واجب بالنسبه للمدينه احنا اخوه فى الله وده هدف التوبيك الاستفسار عن اى حاجه حد محتاجها
لو عايز رأي فى موضوع القسم ادخل ميكانيكا :romarioxp6:وان كانت اصعب قسم لكن نظم وحاسبات وان كان اسهل بكتير من الميكانيكا الا انه فى وقت الشغل بيفضلو بتوع معاهد الكمبيوتر لانهم بياخدو مرتبات اقل من خريجى الهندسه وعندهم خبره من ناحيه الكورسات وده رايى ممكن تاخدو او لا
وبعدين انت اول ولد اشوفه معترف بان البنات اتظمو فى التنسيق ودا فى الاول فى الاخرنصيب بس المساواه فى الظلم :040vk0:عدل ولا ايه رايك

بالنسبة لطب او صيدله فانا فكرت فيه كتير بس انا بحب الهندسه اكتر
ويمكن انا لغاية دلوقتي محتار وبفكر في التحويل...بس استخرت ربنا
وحاسس اني الهندسه هتكون افضلي ان شاء الله..ربنا يوفقنا جميعا

علي فكره انا داخل الهندسه عشان القسم بتاع النظم والحاسبات
بس للاسف لما كنت في الكليه يوم الاحد اتصدمت ان القسم ده
السنه دي واللي فاتت ترتيبه قبل الاخير في الاقسام بالنسبه للتقدير
يعني...عشان كده ابتديت افكر في ميكانيكا وربنا يسهل الامور

انا مش بعترف بالمبدأ بتاع المساواه في الظلم عدل...
اما بالنسبه لتنسيق البنات فده موضوع يطول الكلام فيه جدا جدا جدا

الفارس المتألق
30-09-2009, 03:09 AM
وطلعت عينى فى السكن

مش انتي لوحدك والله...ربنا معانا
وانت ايه اخبار السكن معاك يا ياسمين

yasssmine
30-09-2009, 11:20 AM
انا اسفة جدا يا ياسمين على عدم تفاعلى فى الموضوع

بس اصل بعيد عنك انا من المنيا وطلعت عينى فى السكن

على العموم نتقابل ان شاء الله يوم السبت

بس فيه حاجة انا مش سمعت ان فيه قسم اسمه اتصالات اتفتح مش كان موجود فى الدليل ولو كان موجود هو فى اى مبنى

يا رشا الصندوق بتاعك مليان رسائل فضيه او ابعتيلى رساله فيها ميلك ضرووووووووووورى وبالنسه لقسم اتصالات انا لسه عرفه امبارح اتصلى عليا على اميل ونا اديكى الرابط

yasssmine
30-09-2009, 11:24 AM
وانت ايه اخبار السكن معاك يا ياسمين[/quote]
لا انا بالنسبه للسكن هقعد عند ناس قريبى وبعدين السكن متوفر جدا بجوار الكليه انا مش عارفه انتم بتقولو الكلام ده ازاى وعلى العموم ربنا يوفقكم وتلاقو سكن وبعدين احنا عرفنا رشا منين طيب حضرتك يا بشمهندس مش عارفين اسمك ولا انت منين

ENG.YASSSMINE
30-09-2009, 11:33 AM
بشرى:av4056bb7jp3: لكل البنات ال دخلين هندسه افرحووووووووووووووووو فتحولنا اقسام جديده وهى..... ادخلى الرابط ده وانتى تعرفى
http://azharway.com/vb/showthread.php?t=40316 (http://azharway.com/vb/showthread.php?t=40316) وده ال بعته البشمهندس على شكرا يا بشمهندس

الفارس المتألق
30-09-2009, 01:24 PM
انا اسمي محمد ومن طنطا .. وانت منين يا ياسمين
وبعدين ايه اللخبطه اللي انت عملهلنا دي ما تثبتيلك علي عضويه
وعلي ما اعتقد انك ممكن ترسلي طلب لاحد المشرفين
بعضويتك الجديده والقديمه عشان يضمهم لبعض بالاسم اللي انت عايزاه

dody90
30-09-2009, 02:17 PM
على فكرة قسم نظم جميل جدا والكل بيقول دراسته جميلة ومش معنى انه اقل قسم انك ما تدخلوش انت ممكن تدخله وتتفوق فيه

الفارس المتألق
30-09-2009, 04:20 PM
على فكرة قسم نظم جميل جدا والكل بيقول دراسته جميلة ومش معنى انه اقل قسم انك ما تدخلوش انت ممكن تدخله وتتفوق فيه

انا بشكرك جدا يا dody90 علي مشاركتك
بس اللي انا عرفته ان القسم مش عليه اقبال
عشان فرص شغله قليله...ومافيهوش حاجه مميزه

Eng.Rasha
30-09-2009, 11:05 PM
بصى يا ياسمين بالنسبة للسكن اللى جمب الجامعة فكله سكن غير مناسب ومش امان خالص

سكن بمعنى اصح مش ينفع لطلبة عاوزة تنجح

وانا الحمد لله رحت سكنت عند جماعة قرايبى برضه

aldemerdasch
16-10-2009, 12:00 AM
انا محمد الدمرداش من المنصوره اعدادى هندسه ازهر القاهره
مبروك لكل الى ربنا وفقهم ودخلوا هندسه لأنها بصراحه اجمل كلية
والتنسيق مفيش فيه ظلم ولا حاجه هو بيتحط على حسب العدد المطلوب والبنات بقى ما شاء الله بيذاكرو كتير والمجاميع عندهم بالهبل لكن احنا غلابه فلازم يولعوا التنسيق عندهم وعلى العموم ربنا يوفق الكل فى مجاله

aldemerdasch
16-10-2009, 03:08 AM
يا ترى ايه افضل قسم عندنا فى الجامعه

ENG.YASSSMINE
10-12-2009, 10:35 PM
يا ترى ايه افضل قسم عندنا فى الجامعه
انا من وجهه نظرى الميكانيكا بالنسه للبنين لكن بالنسبه للبنات ف العماره افضل قسم دى وجهه نظرى:028ja7:

ENG.YASSSMINE
10-12-2009, 10:40 PM
ايه يا بشمهندسين فين المشاركه انا بعتزر على عدم التفاعل بس يلا نبدأ من جديد ونتفاعل اكترمن كده ايه اخبار المواد معاكم والدكاتره كمان واعدادى بصفه عامه يلا عايزه اعرف وبالنسه لي ولل مش بينزلو البلد غير يوم الخميس والجمعه مفيش مشكله نتفاعل مع بعض ونفيد بعض باى سؤال ودى فائده التوبيك

eng refa3y
11-12-2009, 12:58 AM
اعترااااااااااااااااااااااااااااااض
انا من رأى ان بترول احسن قسم فى هندسه للبنين
وعشان تتأكدى أكتر شوفى الشغل جوه مصر وبره مصر عامل ازاى
وشويه خبره فى بترول مع كورسات انجليزى
ساعتها بتلاقى مهندس البترول ده بيعدى جامد

وعشان تتأكدى اكتر ان بترول فى العام ليه تنسيق لواحده وده معدى كل حاجه
وفى الازهر اعلى قسم فى اقسام الهندسه كلها

ودى مجرد وجه نظر والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

وطبعا احسن قسم للبنات هو عماره فعلا
وممكن الكمبيوتر اواتصالات لو اتفتح لكم ده بالنسبه للبنات اللى مش هاضمين الرسم قوى
وطبعا اتصالات احسن من الكمبيوتر

eng refa3y
11-12-2009, 01:09 AM
اه معلش انا دخلت جامد كده من غير ماعرف نفسى
اخوكم محمد الرفاعى
الفرقه الاولى
قسم تعدين وبترول

وادعولى ان ربنا يوفقنى واجيب مجموع يدخلنى بترول
لان معايا حيتان ومعظمهم اوائل الدفعه
ربنا يستر

وربنا يوفق كل شباب وبنات اعدادى
الموضوع موضوع المحاضرات
وحبه اهتمام باعمال سنه
وشويه تعب بدنى وارهاق
اعتبروها سنويه زساعتها شوفو هاتشتغلوا فيها ازاى
ولو حد عايز اى ملزمه انا ورق السنه اللى فاتت كله لسه معايا يقول وانا انشاء الله اجبهاله

mustafaelfateh
11-12-2009, 03:16 AM
انا فى تالتة ثانوى وعايز اعرف اية المستوى العلمى للكلية حلو ولا نص نص ولا وحش واية احلى الاقسام

eng refa3y
11-12-2009, 04:03 PM
المستوى العلمى زى الفل
زيك زى اى جامعه تانيه
وهم فى الشغل مبيفرقش معاهم انت ازهر ولا عام
المهم انت تقديرك ايه
كويس فى الانجليزى ولا لأ
كويس فى الكمبيوتر ولا لأ
وطبعا كل ده بيتعرف من الانترفيو ان هم هايسألوك حبه اسئله يشوفو مستواك فى الانجليزى وتقديرك ده مظبوط ولا لأ
وطبعا شويه كورسات لو موجوده وكده يعنى

اما بالنسبه لاحلى الاقسام على حسب القسم اللى انت شايف نفسك فيه
بس انا من رأى ان بترول وبعد كده مدنى وبعد كده ميكانيكا والله اعلم

وربنا يوفقك وتجيب مجموع كويس تشرف نفسك بيه
واعمل اللى عليك وملاكش دعوه
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

وربنا يوفق الجميع آمين

mustafaelfateh
13-12-2009, 02:42 AM
شكرا انجى على ردك الجميل وربنا يوفقنا كلنا

mustafaelfateh
13-12-2009, 02:43 AM
قصدى باش مهندس محمد انا اسف

Eng.Rasha
03-01-2010, 08:01 PM
اعترااااااااااااااااااااااااااااااض
انا من رأى ان بترول احسن قسم فى هندسه للبنين
وعشان تتأكدى أكتر شوفى الشغل جوه مصر وبره مصر عامل ازاى
وشويه خبره فى بترول مع كورسات انجليزى
ساعتها بتلاقى مهندس البترول ده بيعدى جامد

وعشان تتأكدى اكتر ان بترول فى العام ليه تنسيق لواحده وده معدى كل حاجه
وفى الازهر اعلى قسم فى اقسام الهندسه كلها

ودى مجرد وجه نظر والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

وطبعا احسن قسم للبنات هو عماره فعلا
وممكن الكمبيوتر اواتصالات لو اتفتح لكم ده بالنسبه للبنات اللى مش هاضمين الرسم قوى
وطبعا اتصالات احسن من الكمبيوتر

مع احترامى ليك يا بشمهندس ولوجهة نظرك

انا من راى ان اكتر قسم بهدلة للبنات فى شغله هو عمارة واخف هو كمبيوتر او اتصالات

دى وجهة نظرى

yasssmine
04-01-2010, 07:28 PM
مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

yasssmine
04-01-2010, 07:33 PM
رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

Eng.Rasha
05-01-2010, 03:14 PM
مع احترامى يا رشا بس انا وانتى عارفين ان احل قسم للبنات هو العماره والدليل على كده انه بياخد اعلى تقدير ومش معنى انك عيزه تدخلى كمبيوتر يبقى احلى قسم يمكن هو احل قسم من وجهه نظرك ده لانك بتحبى الكمبيوتر ومتفوقه فيه بس الهوايه شى والدراسه شى تانى وكمان انتى عارفه ان الدراسه بالذات فى القسم ده فى الكليه زباله وال مش بياخد كورسات:bosyht9: مش بينفع وبعدين ربنا يعدى السنه دى على خير وبعدين نشوف القسم ايه وكمان انتى ناسيه انك مش بتدخلى القسم بمزاجك ده بالتقدير اوعى تنسى الموضوع ده لانه مهم يا ربت والله يسيبو كل واحد يدخل القسم ال يحبه :friendsxs3:لو الموضوع ده حصل يمكن يبقى فى حد نافع فى الكليه دى وربنا يستر

لا ركزى شوية يا ياسمين فى كلامك

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

ولعلمك اى كلية من غير كورسات مش بيشغلوهم وانتى عارفة كدا كويس

يعنى مش نظم وبس وبعدين دا احلى ما فى نظم منحة اتصالات

اسئلى مجرب :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

Eng.Rasha
05-01-2010, 03:18 PM
رشا لو كنتى حضرتى محاضره الانجليزى بتاع الدرس the status of prayer in islam يا ريت الترجمه بتاعه بسرعه ضرورى

تخيلى انى لقيت نفسى مترجمة الدرس دا لما تدخلى على الميل هابقى اشرحهولك

yasssmine
05-01-2010, 10:05 PM

اغلب البنات عندنا فى الكلية عاوزين يدخلوا عمارة وبيدخلوها لانه اكتر قسم بيريح الدماغ من المذاكرة وكله خيال ورسم وانتى عارفة البنات كويس يموووووووووتوا فى الخيال

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع وبتخلى الواحد حتى لو مش متفوق بيعدى من الكلية على الاقل

زيك انتى مثلا بتحبى الرسم وبترسمى كويس عشان كدا عاوزة تدخلى عمارة ومصممة عليها رغم عمايل الفنيين والمعيدين فينا

ورغم ان فيه ناس بينصحوكى بدخول قسم اتصالات :d

وعند اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

لا والله يا ر شا البنات ال كانو عيزين يدخلو عماره بعد ال شافوه بعد الاسقاط لعمودى غيرو رايهم مفضلش غير ال فعلا عنده الهوايه ويستاهل القسم ده فعلا وبعدين مش هنتخانق يا ستى ربنا يوفقك فى القسم بتاعك ويديكى التقدير ال يدخلهولك وبعدين بالنسبه للاتصالات انا مش كرهاها بس انا بحبه ا غامر زى ما نتى عرفه ومش يزه ادخل حاجه على مزاج حد انا بحب اكون اسبشيل ويا ريت لما تجى تدخلى علىالنت ابقى رنى علشان ترجمه او ممكن تضعيه على التوبيك علشان الكل يستفاد وشكرا يا رشروش وكمان عايزه اعرف اخر الاخبار عندك

الفارس المتألق
09-01-2010, 04:03 PM

وبعدين الهواية لما ترتبط بالدراسة بتعمل ابداع
الله هو ده الكلام السليم

وعندك اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

انا فعلا اللي عرفته ان في قسم نظم ماينفعش ان الواحد يعتمد علي الدراسه في الكليه بس
طبعا عشان متطلبات سوق العمل بتتغير والبرامج بينزل منها اصدرات جديده وطبعا للاسف
المناهج في الكليه زي ما هي مش بتتغير

منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها

زائر غير مسجل
10-01-2010, 02:37 PM
منحة اتصالات دي بتاعت ايه؟ يعني انا اول مره اسمع عنها ياريت تقوليلي معلومات عنها
انا اقول لحضرتك على المنحه دى ال اعرفه لانى اعرف ناس خدوها ودلوقتى ما شاء الله كل الشركات بتتخانق عليهم المنحه دى مقدمه من الدوله بتكلف الدوله تقريبا 25 ال جنيه ال بياخدها بيمر باختبارات كتير فى كل المجالات خاصتا الكمبيوتر واختبارات ذكاء ودى بتكون اختبارات صعبه بجد وكمان مفيش كوشه خالص بتتعلم فيها كل حاجه تخطر على بالك حتى ازاى تاكل وتقعد فى المطعم واهم حاجه انها بتعلمك ازاى يكون لك برستيج واهميه بين الناس دى كله بجانب الغرض الاساسى وهو الكمبيوتر والاتصالات بتتعلم فيها كل حاجه من الالف للياء وعلى فكره المنحه دى بتتعمل كل سنه وكمان ال بيدخلها بيقبض 500 جنه شهريا وكمان سمعت انه بياخد لاب توب يعنى بالمختصر حاجه مفيده جدا لاى مهندس او مهندسه دى كل معلوماتى عنها لو عايز تعرف اى حاجه عنها ممكن تسالنى وانا اسال واقول لك

نورالحياه
10-01-2010, 03:17 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا معاكم فى هندسه الازهر اعدادى
واكون سعيده ان انا اشترك معاكم فى التوبيك ده

yasssmine
10-01-2010, 04:04 PM

ايه ده انا تقريبا اعرف كل الدفعه معرفكيش ازاى;) انتى اسمك ايه اصلا .اصل لو انتى نور يبقى معايا فى الفصول الاخيره وعلى العموم اهلا بيكى:av4056bb7jp3: وده شرف لينا ومن دلوقتى تعتبرى نفسك اخت لينا فى التوبيك وتقدرى تطلبى اى حاجه انتى عيزاها واحنا ان شاء الله نساعدك

yasssmine
10-01-2010, 04:16 PM
انا هقول لحضرتك ال اعرفه عن المنحه دى لانى اعرف ناس اخدوها :friendsxs3:المنحه دى مقدمه من الدوله بتكون من وزاره الاتصالات بتتعمل كل سنه وبتكون صعبه انك تاخدها لانك بتمر باختبارات كتير جدا حتى الذكاء وكمان مفيش فيها كوسه خالص مش بياخدها الا ال يستحقها بتكلف الدوله حوالى 25 ال جنيه للفرد وكما بتقبض فيها 500 جنيه وسمعت انك بتاخد كمان لاب توب بس ده كله لل بيجتاز الاختبارات ويتقبل بتتعلم فيها كل حاجه عن الكمبيوتر والاتصالات وكمان بتتعلم فيها لغه وبعض الشكليات زى ازاى تقعد فى المطعم وازاى تلبس وازاى يكون اك برستيج واهميه امام الناس وبعد ما تخلصها بيكون لك وظيفه مضمونه اما بالجامعه او فى احد الشركات يعنى باختصار حاجه مفيده لكل مهندس ومهندسه ده ال اعرفه عنها لو عايز تعرف حاجه عنها اكتر ممكن تسال عن الحاجه دى بالتحديد وانا ممكن اسال وارد عليك :078111rg3:

eng refa3y
11-01-2010, 12:10 AM
وجهات النظر لا تفسد للود قضيه

eng refa3y
11-01-2010, 12:39 AM
ايه ده ايه ده ايه ده
التوبيك سخن وانا رديت على طول من غير ماقراه كله
عموما نصيحه للى عايز يخش كمبيوتر
انصحه بلاش
لان جوز اختى كمبيوتر ومضيع نصف فلوسه على الكورسات
اى برنامج جديد ملزم انه يروح ياخده ويدرسه علشان ميضيعش فى سوق العمل
يعنى بالعقل كده الواحد يخش كليه اخرها اربع سنين الكليه
ولا يخش كليه هايفضل طول عمره يدرس فيها ويبقى مطالب انه ياخد الكورسات دى
يعنى الواحد لو دخل اى كليه تانيه وحضر بتمن الكورسات دى حياخد الدكتراه واخونا بتاع كمبيوتر هيكون لسه بيدرس فى البرامج الجديده
والكمبوتر مجاله واسع جدا ومابخلصش وكل يوم فيه جديد يعنى اللى هايخش كمبيوتر هايطلع عينه
اعقلوها يابشمهندسين
مجرد نصيحه وربنا يوفقكم
اللهم آمين

yasssmine
11-01-2010, 03:54 PM
والله كلامك كله صح يا ريت رشا تسمع وتحاول تفهم

yasssmine
12-01-2010, 02:58 PM
ايه يا جماعه فين مشاركاتكم ولا المذاكره عمله عمايلها معاكم

نورالحياه
12-01-2010, 10:06 PM
انا اسمى ساره
انتى منين يا ياسمين وكنت عايزه اسالك هى ايه الشروط بتاعه المنحه دى
وشكرا ليكى يا قمر وان شاء الله نتقابل ولو ينفع ارخم عليكى شويه وتبعتيلى الميل بتاعك على الخاص
يالا سلام يا قمر

Eng.Rasha
13-01-2010, 11:52 AM
ايه يا حاجة ياسمين انا كنت فى الورشة امبارح وحضرتك مش كنتى موجودة

ورحت حضرت المحاضرة وعملت شوية حاجات ورجعت

Eng.Rasha
13-01-2010, 11:59 AM
الله هو ده الكلام السليم

ياابنى هو دا الكلام الصح حاليا كل حاجة بتحتاج للكمبيوتر

وعندك اهو الفارس المتالق داخل هندسة عشان نظم وحاسبات

انا فعلا اللي عرفته ان في قسم نظم ماينفعش ان الواحد يعتمد علي الدراسه في الكليه بس
طبعا عشان متطلبات سوق العمل بتتغير والبرامج بينزل منها اصدرات جديده وطبعا للاسف
المناهج في الكليه زي ما هي مش بتتغير

ودا طبعا هاخليك مميز عن غيرك وهاتطلب بالاسم فى سوق العمل

اعتقد ان ياسمين قالت عنها كل حاجة وممكن تعمل سيرش على النت وتعرف معلومات عنها اكتر

وفيه حاجة كمان لو حبيت تدخل اكاديمية الضباط المتخصصين مش كل اقسام الهندسة بتتاخد كل سنة بس الاكيد ان قسم النظم كل سنة بياخدوا منه

والاكاديمية دى لوحدها عالم تانى اسم ولقب ومركز ومستوى مادى خرافى

ويارب تفضل على رايك للاخر

Eng.Rasha
13-01-2010, 12:01 PM
ايه ده ايه ده ايه ده
التوبيك سخن وانا رديت على طول من غير ماقراه كله
عموما نصيحه للى عايز يخش كمبيوتر
انصحه بلاش
لان جوز اختى كمبيوتر ومضيع نصف فلوسه على الكورسات
اى برنامج جديد ملزم انه يروح ياخده ويدرسه علشان ميضيعش فى سوق العمل
يعنى بالعقل كده الواحد يخش كليه اخرها اربع سنين الكليه
ولا يخش كليه هايفضل طول عمره يدرس فيها ويبقى مطالب انه ياخد الكورسات دى
يعنى الواحد لو دخل اى كليه تانيه وحضر بتمن الكورسات دى حياخد الدكتراه واخونا بتاع كمبيوتر هيكون لسه بيدرس فى البرامج الجديده
والكمبوتر مجاله واسع جدا ومابخلصش وكل يوم فيه جديد يعنى اللى هايخش كمبيوتر هايطلع عينه
اعقلوها يابشمهندسين
مجرد نصيحه وربنا يوفقكم
اللهم آمين

بس اكيد بعد التعب والمجهود دا كله بيتعوض ف الحالة المادية وليه اسمه ف السوق ولعلمك اى حد يدخل كلية علمية زى الطب والصيدلة والهندسة لو مش طور نفسه كل شوية مش هايكون ليه مكان فى سوق العمل

Eng.Rasha
13-01-2010, 12:03 PM

اهلا بيكى يا سارة

بس هو انتى منين

انا مش اعرف غير 3 سارة فى الدفعة ياترى انتى واحدة منهم ولا حد تانى خالص

yasssmine
13-01-2010, 06:59 PM
انا اسمى ساره
انتى منين يا ياسمين وكنت عايزه اسالك هى ايه الشروط بتاعه المنحه دى
وشكرا ليكى يا قمر وان شاء الله نتقابل ولو ينفع ارخم عليكى شويه وتبعتيلى الميل بتاعك على الخاص
يالا سلام يا قمر
انا ياسمين من الغربيه بالنسبه للشروط هسال واقولك العفو يا جميل على ايه لا شكر على واجب وطبعا انا هبعت لك الميل ده شرف لى :friendsxs3:

yasssmine
13-01-2010, 07:07 PM
ايه يا ست رشا دخله جامد كده ليه وحاجه والفاظ غريبه فى ايه وبعدين انتى عيزانى انزل من البيت واروح الكليه علشان الورشه انتى طيبه والله اكنك نزلت من المنيا القاهره علشان الورشه يا قلبك يا رشا قوه صمت المهم طمنينى ايه اخبار الكليه ومحاضره الوصفيه

الفارس المتألق
14-01-2010, 11:49 PM
انا هقول لحضرتك ال اعرفه عن المنحه دى لانى اعرف ناس اخدوها :friendsxs3:المنحه دى مقدمه من الدوله بتكون من وزاره الاتصالات بتتعمل كل سنه وبتكون صعبه انك تاخدها لانك بتمر باختبارات كتير جدا حتى الذكاء وكمان مفيش فيها كوسه خالص مش بياخدها الا ال يستحقها بتكلف الدوله حوالى 25 ال جنيه للفرد وكما بتقبض فيها 500 جنيه وسمعت انك بتاخد كمان لاب توب بس ده كله لل بيجتاز الاختبارات ويتقبل بتتعلم فيها كل حاجه عن الكمبيوتر والاتصالات وكمان بتتعلم فيها لغه وبعض الشكليات زى ازاى تقعد فى المطعم وازاى تلبس وازاى يكون اك برستيج واهميه امام الناس وبعد ما تخلصها بيكون لك وظيفه مضمونه اما بالجامعه او فى احد الشركات يعنى باختصار حاجه مفيده لكل مهندس ومهندسه ده ال اعرفه عنها لو عايز تعرف حاجه عنها اكتر ممكن تسال عن الحاجه دى بالتحديد وانا ممكن اسال وارد عليك :078111rg3:
انا متشكر جدا يا بشمهندسه علي المعلومات القيمه دي كلها
وربنا يجعلنا نصيب فيها ان شاء الله

الفارس المتألق
15-01-2010, 12:11 AM
اعتقد ان ياسمين قالت عنها كل حاجة وممكن تعمل سيرش على النت وتعرف معلومات عنها اكتر

وفيه حاجة كمان لو حبيت تدخل اكاديمية الضباط المتخصصين مش كل اقسام الهندسة بتتاخد كل سنة بس الاكيد ان قسم النظم كل سنة بياخدوا منه

والاكاديمية دى لوحدها عالم تانى اسم ولقب ومركز ومستوى مادى خرافى

ويارب تفضل على رايك للاخر

والله انا من ساعت الدراسه ما ابتدت ومعظم اللي يقابلوني ويسألوني ناوي تدخل ايه وأقلهم نظم يقلولي يا ابني بلاش ودي مالهاش شغل كتير في مصر واي واحد ممكن ياخد كورسات ويشتغل شغلك
بس الحمدلله الاسبوع اللي فات سمعت كلام كويس شجعني اكتر ان ادخل القسم ده ان شاء الله وان هي فعلا لها شغل كويس ان شاء الله بس طابعا كله او معظمه يعني في القاهره
اهم حاجه دلوقتي ان السنه دي تعدي علي خير وبعد كده ربنا ييسر لكل واحد مافيه خير له ان شاء الله
انا اللي اعرفه ان فيه تبع الجيش حاجه اسمها فنية عسكرية ودي زي كلية الهندسه بس طبعا تبع الجيش وليها مميزات كتير طبعا بس الالتحاق فيها بيكون بعد الثانويه بس انا مافكرتش ان اقدم فيها لان مش بحب الحياه العسكريه
بس انا اول مره اسمع عن اكاديمية الشرطه دية وايه هي شروط الالتحاق بيها ومكانها فين؟

الفارس المتألق
15-01-2010, 12:33 AM
ايه يا ست رشا دخله جامد كده ليه وحاجه والفاظ غريبه فى ايه وبعدين انتى عيزانى انزل من البيت واروح الكليه علشان الورشه انتى طيبه والله اكنك نزلت من المنيا القاهره علشان الورشه يا قلبك يا رشا قوه صمت المهم طمنينى ايه اخبار الكليه ومحاضره الوصفيه

ايه ده يا بشمهندسه ياسمين انتي بضيعي الورشه بمنتهي البساطه كده انا معرفش النظام عندكم ايه المهم ان احنا عندنا 12 ورشه في السنه اللي يغيب 3 ورش مش بيدخل امتحان اخر السنه يعني نسبة الغياب لا تتعدي 25 % بس احنا بنروح ناخد الورش بتاعتنا في العباسيه انتوا بتاخدوها هناك برده ولا ليكوا اماكن تانيه

Eng.Rasha
15-01-2010, 06:13 AM
بناخدها هناك فعلا بس احنا عندنا دكتور مازن دكتور زى العسل مش زى الدكتور اللى عندكم اللى اسمه تقريبا محمود حافظ لانى سمعت عنه حاجات حلوة كتيييييييير

ربنا يبعدنا عنه يارب ويخلى لنا دكتور مازن

Eng.Rasha
15-01-2010, 06:19 AM
والله انا من ساعت الدراسه ما ابتدت ومعظم اللي يقابلوني ويسألوني ناوي تدخل ايه وأقلهم نظم يقلولي يا ابني بلاش ودي مالهاش شغل كتير في مصر واي واحد ممكن ياخد كورسات ويشتغل شغلك

سيبك من الناس دول

بس الحمدلله الاسبوع اللي فات سمعت كلام كويس شجعني اكتر ان ادخل القسم ده ان شاء الله وان هي فعلا لها شغل كويس ان شاء الله بس طابعا كله او معظمه يعني في القاهره

خير بشرنى

اهم حاجه دلوقتي ان السنه دي تعدي علي خير وبعد كده ربنا ييسر لكل واحد مافيه خير له ان شاء الله
انا اللي اعرفه ان فيه تبع الجيش حاجه اسمها فنية عسكرية ودي زي كلية الهندسه بس طبعا تبع الجيش وليها مميزات كتير طبعا بس الالتحاق فيها بيكون بعد الثانويه بس انا مافكرتش ان اقدم فيها لان مش بحب الحياه العسكريه
بس انا اول مره اسمع عن اكاديمية الشرطه دية وايه هي شروط الالتحاق بيها ومكانها فين؟

بص هى عبارة عن دراسة بعد الكلية مدتها 7 شهور
واسمها اكاديمية الضباط المتخصصين
واللى يتخرج منها يشتغل تبع الشرطة ويتخرج برتبة ملازم اول ومرتبة مش بيقل عن 3 الالف فى الشهر او اكتر بكتير كمان وهاتشتغل فى مجال تخصصك
يعنى مستوى مادى ومركز اجتماعى وفى مجال تخصصك

yasssmine
15-01-2010, 01:41 PM
انا متشكر جدا يا بشمهندسه علي المعلومات القيمه دي كلها
وربنا يجعلنا نصيب فيها ان شاء الله
العفو على ايه اى خدمه ويا رب يجعلنا نصيب احنا كمان

yasssmine
15-01-2010, 01:45 PM
واللى يتخرج منها يشتغل تبع الشرطة ويتخرج برتبة ملازم اول ومرتبة مش بيقل عن 3 الالف فى الشهر او اكتر بكتير كمان وهاتشتغل فى مجال تخصصك

اي المعلومات الجامده دى يا شا وان شاء الله انتى ناويه تروحى دول يا حبيبتى اهم حاجه عندهمالانضبات والمواعيد كمان وانتى ما شاء الله عليكى مش توصى:blush:

الفارس المتألق
15-01-2010, 05:51 PM
بناخدها هناك فعلا بس احنا عندنا دكتور مازن دكتور زى العسل مش زى الدكتور اللى عندكم اللى اسمه تقريبا محمود حافظ لانى سمعت عنه حاجات حلوة كتيييييييير

ربنا يبعدنا عنه يارب ويخلى لنا دكتور مازن
هو فعلا اسمه د.محمود حافظ هو يمكن بيبقي سعات صعب في التعامل بس هو ما شاء الله عليه منظم جدا
دا لدرجة ان الكتاب اللي هو عامله مسجله برقم مسجل عشان يحفظ حقه وماحدش ينقل منه حاجه ودا طبعا حقه

خير بشرنى

انا ليه ناس قريبي متخرجين من كلية حاسبات ومعلومات فكان من مده وزارة الاتصالات عامله اعلان عن وظائف خاليه وكانوا عايزين خريجي هندسه وعملنلهم ميعاد للتقديم وخريجي حاسبات ومعلومات عملنلهم ميعاد تاني فلما راحوا في المعاد المخصص لخريجي هندسه ماردوش يقبلوا ورقهم يعني فعلا فيه في سوق العمل فرق بين خريج هندسه واي حد تاني شغال في المجال وخلاص

وعرفت ناس برده متخرجين من نظم ومعلومات من سنه وشويه تقريبا وشغلين ماشاء الله بمرتب حوالي 3 تلاف ،واكيد فيه نماذج كتير كويسه بس احنا اللي ماشفناش

متهيألي سمعت عنها قبل كده ان هي بتاخد اطباء برده بس مش متأكد
بس هو انت تعرفي مكانهم فين؟ ومتاكده ان اللي بيتخرج بيشتغل تبع الشرطه؟ ولا تبع الجيش؟ وايه هي شروط الالتحاق؟ يعني لو تقدري تعرفي معلومات اكتر ابقي قللنا

نورالحياه
15-01-2010, 06:41 PM
ازيكم يا احلى مهندسين فى مصر (طبعا مش شباب الازهر )
المهم بقى عايزه طلب منكم وهو انى عايزه اسال عن ورق للرياضه انا معايا مذكرات بس هو فى حاجه
نحل منها عشان الامتحان وكده يعنى ورق مسائل لو حد يعرف ياريت يرد عليا
وكل ترم وانتم طيبين

نورالحياه
15-01-2010, 11:57 PM
بقولك ايه ياسمين انتى بعتى الميل من غير متقولى ده ياهو ولا هوت ميل ولا اى حاجه او هو جالى كده وانا مش عرفت ابعتلك الميل بتاعى لانى لازم اكون عملت اكتر من خمسين مشاركه ممكن ارخم عليكى تبعتى الميل تانى معلش يا قمر بتعبك معايا ولو ينفع رشا كمان تبعتى الميل بتاعها ونكون كلنا اصدقاء اوك
يالا سلام يا قمر:av4056bb7jp3:

Eng.Rasha
16-01-2010, 02:16 AM
بقولك ايه ياسمين انتى بعتى الميل من غير متقولى ده ياهو ولا هوت ميل ولا اى حاجه او هو جالى كده وانا مش عرفت ابعتلك الميل بتاعى لانى لازم اكون عملت اكتر من خمسين مشاركه ممكن ارخم عليكى تبعتى الميل تانى معلش يا قمر بتعبك معايا ولو ينفع رشا كمان تبعتى الميل بتاعها ونكون كلنا اصدقاء اوك
يالا سلام يا قمر:av4056bb7jp3:

من عنيا يا سارة انتى تؤمرى

Eng.Rasha
16-01-2010, 02:29 AM
ازيكم يا احلى مهندسين فى مصر (طبعا مش شباب الازهر )
المهم بقى عايزه طلب منكم وهو انى عايزه اسال عن ورق للرياضه انا معايا مذكرات بس هو فى حاجه
نحل منها عشان الامتحان وكده يعنى ورق مسائل لو حد يعرف ياريت يرد عليا
وكل ترم وانتم طيبين

بصى ذاكرى اسئلة الكتاب المحلولة ومحاضرات دكتور محمد كويس واى حاجة تانى حليها كدا من باب زيادة افكار

وربنا معانا يارب

نورالحياه
16-01-2010, 03:27 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ثانيا تسلم عيونك يا قمر وانا هستنى الميل بتاعك انتى وياسمين
وميرسى ليكى على الرد على الرياضه
وربنا معانا يارب ومع كل الناس
يالا سلام

yasssmine
22-01-2010, 10:40 PM
العفو على ايه يا ساره الميل بتاعى على الياهو على فكره وطمنونى عملتو ايه فى امتحان الرياضه والانجليزى كمان معلش مكنتش بقعد على النت بقالى فتره كنت مخنوقه منه شويه بس الحمد لله حاليا

زائر غير مسجل
25-01-2010, 03:38 AM
أهلين يا جماعة

يارب تكونوا ماشيين كويس فى الامتحانات

بالتوفيق ...

Einstein
25-01-2010, 03:40 AM
أهلين يا جماعة

بالتوفيق ....

yasssmine
25-01-2010, 12:55 PM
أهلين يا جماعة

بالتوفيق ....
اهلا بيك:av4056bb7jp3: وشكرا على المرور:d

sasa kassem
02-02-2010, 12:22 PM
شكرا يابشمهندسه على هذا التوبيك لكى نلتقى جميعا على حب الله ورسوله انا معاكي في اعدادي هندسه

yasssmine
02-02-2010, 03:54 PM
شكرا يابشمهندسه على هذا التوبيك لكى نلتقى جميعا على حب الله ورسوله انا معاكي في اعدادي هندسه
العفو يا بشمهندس على ايه وياريت ما تحرمناش من مشاركاتك:078111rg3:

eng refa3y
04-02-2010, 03:34 AM
ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس

زائر غير مسجل
04-02-2010, 04:52 PM
ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس
احنا موجودين اهو انتم ال فينكم الحمد لله الامتحانات الى حد ما كانت كويسه بس يا ريت كل واحد ووحده تقول ايه احسن امتحان واوحش امتحان وبالذات امتحان الرياضه ايه رايكم فيه

Eng.Rasha
04-02-2010, 06:08 PM
اي المعلومات الجامده دى يا شا وان شاء الله انتى ناويه تروحى دول يا حبيبتى اهم حاجه عندهمالانضبات والمواعيد كمان وانتى ما شاء الله عليكى مش توصى:blush:

بالنسبة للمواعيد وقتها هالتزم وغصبن عنى وبعدين انا مواعيدى الحمد لله كلها مظبوطة ومش باظت غير لما عرفتكم :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

Eng.Rasha
04-02-2010, 06:13 PM
ايه يابشمهندسين فينكم
عملتوا ايه فى الامتحانات
يارب تكونما حليتوا كويس

احنا اهو يا بشمهندس
والحمد لله حلينا حل :frown::frown:

ربنا يستر وننجح

Eng.Rasha
04-02-2010, 06:17 PM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ثانيا تسلم عيونك يا قمر وانا هستنى الميل بتاعك انتى وياسمين
وميرسى ليكى على الرد على الرياضه
وربنا معانا يارب ومع كل الناس

يالا سلام

انا اسفة جدا يا سارة على تاخيرى على الايميل بتاعى بس الامتحانات والله

yasssmine
04-02-2010, 08:27 PM
بالنسبة للمواعيد وقتها هالتزم وغصبن عنى وبعدين انا مواعيدى الحمد لله كلها مظبوطة ومش باظت غير لما عرفتكم :stickjo4::stickjo4::stickjo4:
بقى كده تصدقى احنا ال غلطنين والله ان كنا بنستناكى بالساعه على ما تقومى من النوم وتنزلى دا احنا كنا بنعمل عليكى دوريات علشان نصحيكى وانتى كنتى فى المدينه وبعدين عيب بلاش نفتح امام الناس طمنينى بجد على الامتحانات عملتى ايه

eng refa3y
05-02-2010, 06:45 PM
ايه يابشمهندسه رشا ننجح
هو انتى بتبصى على النجاح بس
لا طبعا المجموع مهم جدا
عشان متخشيش اى حاجه والسلام

eng refa3y
05-02-2010, 06:53 PM
صحيح عملتوا ايه فى الرياضه
محمد منهنى جبلكم كام سؤال
السنه اللى فاتت جاب عشره وكان فى اسئله فيها الف وبه وجيم
اكيد طبعا شفتم امتحانات السنه اللى فاتت
يعنى امتحانه مش عايز الواحد يفكر عايز الواحد يحل بسرعه جدا
منتهى التهريج

Eng.Rasha
06-02-2010, 01:38 PM
احمد ربنا انهم كانوا 10 احنا جاب لنا خمسة بس خمسة محترمين اوى اوى

الفارس المتألق
06-02-2010, 01:47 PM
ياريت امتحان الرياضه كان يبقي 10 اسئله ويحطلنا كام سؤال خفاف زي السنه اللي فاتت
بدل سؤال الاستنتاج الرياضي المعقد ده (لو فيه حد حله يقلنا بيتحل ازاي)
5اسئله يعني كل سؤال عليه 14 درجه انما لو كانوا 10 اسئله مثلا كانت هتفرق جامد
وسؤال النهايات كان ماشاء سؤال حلو اوي (هي الاجابه الصح ايه؟) علي ما اعتقد ان
اول نقطه قيمتها واحد والتانيه النهايه غير معرفه لو حد متاكد من الحل يعرفنا هو ايه

بس الدكتور مهني كان قايل علي اسئله وجيها منها 3 في الامتحان
اعتقد ان بقيت الاسئله الرخمه الدكتور حمدي ما شاء الله هو اللي حططها

yasssmine
06-02-2010, 02:15 PM
ياريت امتحان الرياضه كان يبقي 10 اسئله ويحطلنا كام سؤال خفاف زي السنه اللي فاتت
بدل سؤال الاستنتاج الرياضي المعقد ده (لو فيه حد حله يقلنا بيتحل ازاي)
5اسئله يعني كل سؤال عليه 14 درجه انما لو كانوا 10 اسئله مثلا كانت هتفرق جامد
وسؤال النهايات كان ماشاء سؤال حلو اوي (هي الاجابه الصح ايه؟) علي ما اعتقد ان
اول نقطه قيمتها واحد والتانيه النهايه غير معرفه لو حد متاكد من الحل يعرفنا هو ايه

بس الدكتور مهني كان قايل علي اسئله وجيها منها 3 في الامتحان
اعتقد ان بقيت الاسئله الرخمه الدكتور حمدي ما شاء الله هو اللي حططها
انا حليت سوال الاستنتاج لما نعوض بواحد هيطلع الطرفين cosx وتانى خطوه مش بيطله نتيجه تاخد تانى خطوه تعوض بيها فى الخطوه التالته وتعمل شويه اختصارات هتطلع
بالنسبه لسوال النهايات المهم الخطوات واكيد كلنا اثرنا على الطرفين ب lin وده المهم النتاتج الاخير بيكون عليه بعض الدرجات مش الدرجات كلها انا المساله الاولى طلعت معايا e اس حاجه مش فاكره كام والتانيه e اس 0 يعنى واحد وبعدين كان فى كما ن مساله tan مينص واحد بتاع الاثبات دى كانت ارخم حاجه انا حليت نصفها والوقت خلص بس باقى الامتحان كان كويس

yasssmine
06-02-2010, 02:16 PM
احمد ربنا انهم كانوا 10 احنا جاب لنا خمسة بس خمسة محترمين اوى اوى
على فكره يا رشا المتحان كان واحد لينا وليهم:006et4:

الفارس المتألق
06-02-2010, 02:24 PM
انا حليت سوال الاستنتاج لما نعوض بواحد هيطلع الطرفين cosx وتانى خطوه مش بيطله نتيجه تاخد تانى خطوه تعوض بيها فى الخطوه التالته وتعمل شويه اختصارات هتطلع
ايوه ايه هي بقي شوية الاختصارات دي. ماعلينا مش هتفرق خلاص اللي عد فات خلاص المهم الترم التاني ان شاء الله
بالنسبه لسوال النهايات المهم الخطوات واكيد كلنا اثرنا على الطرفين ب lin وده المهم النتاتج الاخير بيكون عليه بعض الدرجات مش الدرجات كلها انا المساله الاولى طلعت معايا e اس حاجه مش فاكره كام والتانيه e اس 0 يعنى واحد وبعدين كان فى كما ن مساله tan مينص واحد بتاع الاثبات دى كانت ارخم حاجه انا حليت نصفها والوقت خلص بس باقى الامتحان كان كويس
المسأله اللي انت اقصدك عليها بتفضل الطرف الايسر لوحد والطرف الايمن لوحده هتلاقيهم بنفس القيمه انا للاسف مفكرتش ان افاضلها في الامتحان وفضلت شغال بالدوال المثلثيه والمثلثيه العكسيه وزوايا وفي الاخر طبعا ماطلعتش

Eng.Rasha
06-02-2010, 05:04 PM
عموما اطمنوا احنا سألنا البنات اللى كانوا قبل كدا فى الدفعات اللى قبلنا قالوا ان الامتحان بيحط نصه دكتور محمد والنص التانى دكتور حمدى ودكتور محمد هيراعى اننا قعدنا 3 اسابيع من غيره وطالما اغلب الدفعة كدا هو هايظبط الحسابات بنفسه
دا كلام الدفعات السابقة وربنا يستر ودكتور محمد يراعى
وعلى فكرة سؤال الاستنتاج دا موجود فى كتاب كلية العلوم وملغى من عليهم السؤال دا ومحدش اساسا قادر يفهمه

Eng.Rasha
06-02-2010, 05:10 PM
عندك حق والله يا محمد المهم الترم التانى وربنا يعوضنا

yasssmine
06-02-2010, 07:37 PM
عموما اطمنوا احنا سألنا البنات اللى كانوا قبل كدا فى الدفعات اللى قبلنا قالوا ان الامتحان بيحط نصه دكتور محمد والنص التانى دكتور حمدى ودكتور محمد هيراعى اننا قعدنا 3 اسابيع من غيره وطالما اغلب الدفعة كدا هو هايظبط الحسابات بنفسه
دا كلام الدفعات السابقة وربنا يستر ودكتور محمد يراعى
وعلى فكرة سؤال الاستنتاج دا موجود فى كتاب كلية العلوم وملغى من عليهم السؤال دا ومحدش اساسا قادر يفهمه
بجد والله كان فى كتاب علوم. المهم الامتحان عدى وخلاص ونفتكر كلام البشمهندس احمد عزت لما قال ان الترم الاول دائما بيبقى درجاته وحشه .دا حتى كان قال مره ان كان فى سنه كانت اكتر واحده جايبه 30 من ميه تقريبا واحنا الحمد لله ما وصلناش للدرجه دى يعنى نحمد ربنا والمهم ننظر للمستقبل والترم التانى جاى وان شاء الله يكون احسن وعلى فكره يا رشا ما تسمعيش كتير لبنات الدفعات الاكبر مننا لان كل واحده منهم بتحكى عن تجربتها الشخصيه وده رايى ان اى حد بيتكلم بيتكلم عن تجربته والتجارب والظروف اكيد بتختلف انتم عارفين المشكله الوحيده فى امتحان الرياضه الوقت لو الوقت اكتر من كده كنا ركزنا وجربنا وكانت المسائل طعلت
نسيبنا من امتحان الرياضه ونتكلم عن امتحان الفيزياء ايه رايكم يه:confused:

eng refa3y
06-02-2010, 11:10 PM
خلاص يا شباب انا غلطان انى فتحت سيره الرياضه

وانا بجد مش عايز اخضكم بس بجد الترم التانى رزل جدا

دايما صادم مش كده

انا عارف

yasssmine
07-02-2010, 12:00 AM

دايما صادم مش كده

انا عارف
هههههههههههه لا ما تقولش كده دا انت مشكلتك الوحيده انك متفائل قوى;) بس احنا سمعنا من اكتر من مصدر ان الترم التانى بيكون صعب شويتين بس الدكتور بيجيب امتحان سهل جدا ربنا يستر:bosyht9:

eng refa3y
07-02-2010, 02:10 AM
مين الدكتور ده الى بيجيب امتحان سهل

الى قالك كده غلطان

وعدى كده كام ماده الترم التانى

وعدى كام ماده الترم الاول

وانتى تعرفى الفرق

كام ماده يعنى امتحنتيها الترم الاول اربع مواد

شوفى الترم التانى كام ماده

بس طبعا خلينا متفائلين ونبدأ من بدايه الترم التانى بجد

الترم ده مفهوش هزار

ارفعوا شعار أكون او لا اكون

فاكرين ايام الثانويه

نصف شغل الثانويه وتعدوا لبر الامان

مش هاقول بقى احبسوا نفسكم وشغل طحن والكلام ده

لا انا عايز حبه اهتمام مش اكتر

الفارس المتألق
07-02-2010, 10:00 AM
انت معاك حق يا بشمهندس بالنسبه للترم التاني
الدكتور حمدي طول السنه بيقولنا استغلوا الترم الاول
الرياضه سهله خالص وصغيره عن الترم التاني وحولوا تجيبوا فيها تقدير يرفعكم الترم اللي جاي
وبعدين ندخل الامتحان ونفاجأ ... تخيل احنا علينا 6 ابواب في الرياضه
الامتحان تجاهل 3 ابواب تماما .. نفسي افهم ازاي مافيش سؤال عن الدوال او حل المعادلات الخطيه
او كان ممكن مساله عن تطبيقات التفاضل
بس احنا ان شاء الله حطين امل كبير علي الترم التاني ربنا يعنا ان شاء الله
وبلاش نتكلم عن امتحان الفيزياء ...

الفارس المتألق
07-02-2010, 10:03 AM
مبروك النيولوك الجديد يا رشا

yasssmine
07-02-2010, 08:34 PM
مش حاسه انه حلو :dيعنى الاول احسن بكتير

yasssmine
07-02-2010, 08:36 PM
انتم مش حاسين ان انتم مديين للرياضه اكبر من حجمها امال الوصفيه والميكانيكا نقول عليهم ايه حتى الكيمياء والله مقرفه جدا

الفارس المتألق
08-02-2010, 12:49 AM
عشان الرياضه كانت هي الصدمه الاولي فكله لسه متاثر بيها
انما بالنسبه لبقيت المواد فخلاص بقي فيها مناعه
هنتعود ان شاء الله علي نظام امتحانات الكليه
بس ربنا يعنا ونخلص واجب الوصفيه والرسم الهندسي والميكانيكا
وان شاء الله كله حاجه هتبقي تمام
انما الكيمياء دي انا مش عارف هذاكرها ازاي انا حضرت كام اول اسبوع المحاضرات بتاعتها
وبعد كده ماتبعتش ايه اللي علينا (يارب السنه دي تعدي علي خير وكل واحد ربنا يوفقه ويدخل القسمه اللي عايزه)
قولو.....آميييييييييييين

eng refa3y
08-02-2010, 01:40 AM
اللهم آمين

بالنسبه للميكانيكا انا قولت ملاحظاتى فى الاول
كتاب الدكتور جابر افهموا منه وحله المسائل المحلوله وهو بيجبها بالنص فى الامتحان
وحبه مسائل كده منالشيت وبتبقى سهله ان شاء الله
يجماعه متقلقوش قوى يعنى

انا عمال اقول حبه اهتمام
يعنى من الاخر كده من بدايه الترم التانى ابدأو فى الميكانيكا والوصفيه

وبالنسبه للرسم انتى متفوتيش سكشن وارسمهم كلهم على قد ما تقدرى
والواجب ارسميه انشالله حتى تسهرى للصبح لازم ترسميه
رسمه ورا رسمه هتلاقى نفسك انشاء الله لبلب

وبالنسبه للوصفه واحده واحده
شيت واحد
وبعد كده شيت 2
وهكذا
لو لاقدر الله فيه شيت مش مفهوم مش هاتعرفو تكملوا
لازم واحده واحده كله متعلق ببعضه

وطبعا بارسطو ارموا المسطره دى فى الوصفيه
اول حاجه تمثيل نقطه وبعد كده تمثيل مستقيم مجرد تمثيل نقطتين نوصلهم
والله لو ينفع اشرح لكم كنت شرحت بس للاسف مش هاينفع
لازم حد يشرح لكم بالورقه والقلم من السنه اللى فاتت
من زمايلكم الى فاهمين
من بتوع الكورسات
اتصرفو من اى حته
وماتتكبروش على السؤال
لانه مش وقته تكبر خالص

وجعت دماغكم مش كده
بس والله الكلام ده مهم جدا وان شاء الله هاينفعكم

الفارس المتألق
08-02-2010, 02:51 AM
جزاك الله خيرا يا بشمهندس علي النصائح وان شاء الله نستفاد منها
واكيد ان شاء الله هيكون عندنا شويتين اهتمام في الترم التاني مش شويه بس
بس الا قولي اعمل ايه في الكيمياء قعد احفظ الكتاب يعني ولا اعمل ايه (قصدي الكتابين)
يعني مافيش حاجه افهمها منها مابينزلهاش اي ملخصات او حتي لكليات تانيه غير الهندسه

Eng.Rasha
08-02-2010, 10:26 AM

دايما صادم مش كده

انا عارف

ماشاء الله عليك ايه دفعات التفائل دى كلها بجد دا كرم كبير اوى ربنا يخليك لينا يارب:redface::redface::redface:

Eng.Rasha
08-02-2010, 11:05 AM

الله يبارك فيك يا محمد دا بس من ذوقك والله

Eng.Rasha
08-02-2010, 11:10 AM
مش حاسه انه حلو :dيعنى الاول احسن بكتير

ماشى يا ياسمين لما اشوفك بس :stickjo4::stickjo4::stickjo4:

هاتروحى منى فين

زائر غير مسجل
09-02-2010, 02:40 AM
الكيمياء انت مضطر انك تحفظ هاتعمل ايه
شوف خادوا ايه فى المحاضرات وذاكره من الكتاب وخلاص
وبتلاقى فيه حاجات الدكتور بيقولها ذياده عن الكتاب
رسمه مثلا تعرف انه ممكن يجيبها فى الامتحان

وبعدين عندك فى سؤالين ان شاء الله مضمونين
سؤال اسمنت
وسؤال بويات
دول بيجوا كل سنه
ويعنى ممكن سؤال عن الورق
وربنا معاكم

وركز كويس جدا فى العملى
مضيعش منه درجه
لانه مهم قوى

وكده كده هايبقى اوبن بوك يعنى متقلقش

وربنا معاكم

eng refa3y
09-02-2010, 02:58 AM
الكيمياء انت مضطر انك تحفظها
ملهاش حل تانى

شوف خادوا ايه فى المحاضرات وذاكره من الكتاب
وحاول تصور المحاضرات من اى حد
ولما تلاقى فى رسمه الدكتور رسمها ومن موجوده فى الكتاب ذاكرها كويس
لانه ممكن تلاقيه فى الامتحان

وعند سؤالين ان شاء الله مضمونين فى الامتحان
سؤال عن الاسمنت
وسؤال عن البويات

وممكن سؤال عن صناعه الورق
وممكن سؤال عن الالياف

وطبعا ركز كويس قوى فى العملى
مضيعش منه حاجه
وهاتخش بالكتاب يعنى مفيش اى مشاكل
انت هاتعمل نفس اللى كنت بتعمله فى السكشن

وربنا معاكم

eng refa3y
09-02-2010, 03:06 AM
وبالنسبه للمهندسه رشا

مش اكون انا صادم دلوقتى

احسن مايكون الامتحان هو اللى صادم

ولا ايه

وخدوا عندك دفعات التفائل دى هاتبقى على طول
ثلاث مرات فى اليوم قبل الاكل وبعد الاكل
هههههههههههههه

عشان تاخوا بالكم بس

yasssmine
09-02-2010, 06:23 PM
اللهم آمين

بالنسبه للميكانيكا انا قولت ملاحظاتى فى الاول
كتاب الدكتور جابر افهموا منه وحله المسائل المحلوله وهو بيجبها بالنص فى الامتحان
وحبه مسائل كده منالشيت وبتبقى سهله ان شاء الله طيب ده بالنسبه لكم وانتم بتدرسوها بالعربى امال احنا نعمل ايه واحنا بندرسها بالانجليزى
يجماعه متقلقوش قوى يعنى

انا عمال اقول حبه اهتمام
يعنى من الاخر كده من بدايه الترم التانى ابدأو فى الميكانيكا والوصفيه

وبالنسبه للرسم انتى متفوتيش سكشن وارسمهم كلهم على قد ما تقدرى
والواجب ارسميه انشالله حتى تسهرى للصبح لازم ترسميه
رسمه ورا رسمه هتلاقى نفسك انشاء الله لبلب
الرسم مش مشكله زى الميكانيكا اه كويس بنسبه 90 %
وبالنسبه للوصفه واحده واحده
شيت واحد
وبعد كده شيت 2
وهكذا
لو لاقدر الله فيه شيت مش مفهوم مش هاتعرفو تكملوا
لازم واحده واحده كله متعلق ببعضه المشكله كلها فى الشيتات الاخيره :blush:مصيبه سوده انا والله بحس ان الدكتور بيشرح جاجه وحل المسائل حاجه تانيه خالص :excl:وبلاش اصدمكم اكتر واقول لكم احنا بناخد سكشن زمنه ايه سكشنا يوم ما بيطنطط بيكون ربع ساعه احنا بيكون عندنا سكشن الساعه 8 البشمهندس محمد عبد اللطيف بييجى 10 الا ربع وبيكون عندنا سكشن ميكانيكا بشمهندس احمد عزت الساعه10 وانتم عارفين البشمهندس احمد مش بيتاخر ولا ثانيه هو صحيح مين بيديكم وصفييه دكتور ايمن ولا حد تانى بصراحه دكتور ايمن شرحه رائع انتم عارفين البشمهندس بيعمل ايه فى الربع ساعه السكشن:006et4: بيشرح ال الدكتور ايمن شرحه مش بيحل حاجه من المسائل

وطبعا بارسطو ارموا المسطره دى فى الوصفيه ويا سلام لو الكتور او المعيد شافك :stickjo4:يبقى يوم اسود مش عارفه بيتنرفزو منه ليه عدنه اسرائيل والله
اول حاجه تمثيل نقطه وبعد كده تمثيل مستقيم مجرد تمثيل نقطتين نوصلهم
والله لو ينفع اشرح لكم كنت شرحت بس للاسف مش هاينفع
لازم حد يشرح لكم بالورقه والقلم من السنه اللى فاتت
من زمايلكم الى فاهمين
من بتوع الكورسات
اتصرفو من اى حته
وماتتكبروش على السؤال
لانه مش وقته تكبر خالص

وجعت دماغكم مش كده لا والله كتر خير
بس والله الكلام ده مهم جدا وان شاء الله هاينفعكم
وفى الاخر ربنا يتولانا برحمته

yasssmine
09-02-2010, 06:25 PM
الكيمياء انت مضطر انك تحفظها
ملهاش حل تانى

شوف خادوا ايه فى المحاضرات وذاكره من الكتاب
وحاول تصور المحاضرات من اى حد
ولما تلاقى فى رسمه الدكتور رسمها ومن موجوده فى الكتاب ذاكرها كويس
لانه ممكن تلاقيه فى الامتحان

وعند سؤالين ان شاء الله مضمونين فى الامتحان
سؤال عن الاسمنت
وسؤال عن البويات

وممكن سؤال عن صناعه الورق
وممكن سؤال عن الالياف

وطبعا ركز كويس قوى فى العملى
مضيعش منه حاجه
وهاتخش بالكتاب يعنى مفيش اى مشاكل
انت هاتعمل نفس اللى كنت بتعمله فى السكشن

وربنا معاكم
ايه الكيمياء الغريبه دى احنا مش بندرس الحاجات دى خالص :excl:

eng refa3y
09-02-2010, 09:18 PM
ثوانى بس

امال هاتحلوا الوصفيه ازاى يعنى من غير ارسطوا اساسا مش فاهم يعنى
اللى يزعل يولع بجاز

انتى بارسطو هاتخلصى بيه الرسم والوصفيه
بس طبعا المسطره فى الرسم ده شئ اساسى
لكن الوصفيه لا

وبالنسبه للميكانيكا انجليزى ازاى مش فاهم
مش هو كتاب الدكتور جابر
ده هو مكتسح اعدادى اساسا

hadeer hamdy
09-02-2010, 11:50 PM
ازيك ياسمين

yasssmine
09-02-2010, 11:51 PM
ثوانى بس

امال هاتحلوا الوصفيه ازاى يعنى من غير ارسطوا اساسا مش فاهم يعنى
اللى يزعل يولع بجاز

انتى بارسطو هاتخلصى بيه الرسم والوصفيه
بس طبعا المسطره فى الرسم ده شئ اساسى
لكن الوصفيه لا

وبالنسبه للميكانيكا انجليزى ازاى مش فاهم
مش هو كتاب الدكتور جابر
ده هو مكتسح اعدادى اساسا
اه بس الدكتور قال استخدموه من غير ما اشوفه لكن لو شفته هيكون يومكم اسود
لا الميكانيكا مش كتاب الكتور جابر ده كتاب شكل كتاب الرياضه بالظبط ونفس اللون وبعدين مش دكتور جابر ده دكتور سيد ناجى

yasssmine
09-02-2010, 11:58 PM
ازيك ياسمين
منوره يا هدير والله التوبيك نور

eng refa3y
10-02-2010, 01:43 AM
مممممممممممممممممم

شكل دكتور الوصفيه ده دكتور مريض

فى حد بيستخدم المسطره فى الوصفيه

اما بالنسبه للميكانيكا ربنا معاكم انا الصراحه معرفش عنه اى حاجه

yasssmine
10-02-2010, 06:29 PM
لا والله دا دكتور كويس جدا بس مش عارفه هو بيقول كده ليه انا عن نفسى بشتغل بارسطو
اما الميكانيكا فربنا يتولانا برحمته

yasssmine
10-02-2010, 06:33 PM
لو حد يفيدنى كان مره الدكتور فى الوصفيه قال وانتم بتحلو لما يكون مثلا م منتصف ا ب مثلا ما نضعش م فى منتصف المسافه بين ا ب وعلق على الحته دى يا ريت لو حد يفيدنى تقريبا بنعملها بالبرجل ارجو الرد السريع علشان ده مثال فى تمارين 3 مساله 8 و9

الفارس المتألق
10-02-2010, 10:58 PM
بالنسبه للميكانيكا عندنا فطبعا الكتاب بتاع الدكتور جابر
وهو تقريبا ما شاء الله رئيس قسم فبيدي لمجموعتين بس
اما الدكتور سيد ناجي فتقريبا مش بيدي عندنا بس اتهيألي كان بيدي رياضه قبل كده بس مش متأكد ما علينا مش هتفرق
الوصفيه احنا بنستخدم فيها المسطره حرف ال t عشان ظبط اللوحه زي الرسم الهندسي بالظبط
والمفروض ان احنا بنشتغل بالمثلثين ال 60 و ال 30 والبرجل بس
انما طبعا مثلث ارسطو بيسهل معانا كتير بس هم مش عايزنا نشتغل بيه هم عايزنا نتعلم طريقتهم

والنقطه اللي انت بتسألي عليها يا ياسمين اعتقد ان الدكتور اقصده انك ماتحطيش م في منتصف أب غير لما يكون أب بيظهر بطوله الحقيقي ، وعشان تجيبي الطول الحقيقي ممكن تستخدمي طريقة الدوران اللي بتستخدمي فيها البرجل او ممكن بطريقة فرق البعد ،اما المثال اللي انت بتسالي عليها فانا لسه ماشفتهوش

yasssmine
11-02-2010, 07:22 PM
انت عندك حق يا بشمهندس بس لو انا بضع م منتصف مسقط مش طول حقيقى اضعها فين هو ده سوالى اكيد مش هتفهمنى الاما توصل للمثال واكيد هتفهم قصدى ايه .المشكله دلوقتى مش فى م تترزع فى اى حته .دا تمرين 3 ده رائع بالنسبه لل بعده بصراحه تمرين 4 بتاع الاثر ده تمرين زباله مش عارفه احل فيه حاجه يا ريت ال يعرف يحل فيه حاجه يساعدنى علشان انا اتعقدت وانا حليت التمارين ال قبله ممكن اساعدكم فيها

eng refa3y
11-02-2010, 09:30 PM
يا ياسمين افهمى
انتى تجيبى الطول الحقيقى بطريفه الدوران
وبعد كده تنصفى الطول الحقيقى ده
وبعد كده ترجعى النقطه دى بطريقه الدوران برضه بس تعكسيها

متعقديش نفسك خالص
انا هنا عشان متتعقدوش

بالنسبه للاثر
انتى عايزه تجيبى اثر راسى تمدى المستقم اللى فى الافقى لحد ميقطع خط الارض ونسمى نقطه التقاطع ر1
وبعد كده تاخدى سلكه راسيه لحد ماتقطعى المستقيم الراسى
ونسمى النقطه دى ر2

عايزين الاثر الافقى نفس الكلام
نمد الراسى لحد اما يقطع خط الارض ر2
ناخد سلكه راسيه لحد اما نقطع المستقيم الافقى ونسمى النقطه دى ر1

لو عايزين نجيب المستوى اللى بيمر بالمستقيمين
نوصل ر1 ب ر1
ونوصل ر2 ب ر2
وكده احنا جبنا المستوى
ده لو مدينى المستقيمين وعايز المستوى اللى بيمر بيهم
وشكراااااااااااااااااااااااا

اى حد عايز اى حاجه فى الوصفيه يسألنى وانا ان شاء الله اجاوبه
وبالتوفيق ان شاء الله

eng refa3y
11-02-2010, 09:41 PM
ومعلش يا جماعه برضه للناس الى مش فاهمه يعنى ايه سلكه

سلكه رأسيه يعنى ناخد خط عمودى على خط الارض

وسلكه افقيه يعنى ناخد خط عمودى على ص

عشان هتسمعوا سلكه دى كتير

والسلكه دى بارسطو فى ثوانى

ارمى المسطره دى خالص

خدها معاك الامتحان عشان تثبت بيها اللوحه الكبيره اللى هم هايدوهالك وبس
وكمل بارسطووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

زائر غير مسجل
11-02-2010, 10:33 PM
ما شاء الله عليك يا بشمهندس رفاعي
باين عليك لسه فاكر .. انت اللي جيبته لنفسك
هتتهري اسال..ربنا يعينك معانا

الفارس المتألق
11-02-2010, 10:47 PM
ماشاء الله عليك يا بشمهندس رفاعي
باين عليك لسه فاكر :av4056bb7jp3:.. انت اللي جيبته لنفسك:)
هتتهري أسئله..ربنا يعينك معانا:078111rg3:

yasssmine
11-02-2010, 10:57 PM
تقصد ايه بربنا يعينك ويعينه على مين

yasssmine
11-02-2010, 11:06 PM
ما شاء الله والله تشكر يا بشمهندس شرحك جميل بس مش عارفه ليه حاسه انك حاسس اننا لا نفقه شى فى اى شى
وانا واكيد كل الموجودين بعض ما شوفنا شرحك اكيد هنستغلك على راى البشمهندس محمد وهنتجرا ونطلب منك تشرحلنا بس يا ريت ما نكونش بنعطلك
جراك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

الفارس المتألق
12-02-2010, 12:03 AM
تقصد ايه بربنا يعينك ويعينه على مين

طبعا اقصد ربنا يعينه انه يتابع الموضوع دايما معانا
وانه يقدر يوصلنا المعلومه بسهوله
وعندك حق ما شاء الله باين عليه ان شرحه كويسه
(ان شاء الله يا بشمهندس هنحاول نستفاد منك علي اد ما تقدر)

eng refa3y
12-02-2010, 03:47 AM
والله يا جماعه انا تحت امركم
اسألو اللى انتو عايزين تسالوه وانا ان شاء الله اجاوب على قد ما اقدر
وانا حتى الورق كله لسه معايا
يعنى لو نسيت حاجه ان شاء هافتكرها

ويا ياسمين الحكايه مش حكايه لا تفقهو شئ فى اى شئ
الموضوع انى بس عاوز اما اقول حاجه تبقى مفهومه كلها
يبقى مفيش اى معلومه غريبه على اد ماقدر

فممكن معلومه بسيطه مش مفهومه تضيع كل الكلام

اهم حاجه يبقى الاثر وتمثيل المستوى يبقى مفهوم

عشان الوصفيه لازم واحده واحده

وبالنسبه للبشمهندس محمد انا ان شاء الله احاول ادخل كل شويه وممكن كل يوم واشوف الطلبات ايه
وان شاء الله مفيش عطله ولا حاجه

ربنا معاكم

yasssmine
12-02-2010, 01:52 PM
شكرا والله يا بشمهند الامر لله وحده
وبعدين انا بهزر فى موضوع لا تفقهو شى ده مش عارفه ليه اخدته بجد بس انت كلامك صح جدا

eng refa3y
13-02-2010, 03:44 AM
الشكر لله وحده

نورالحياه
13-02-2010, 03:04 PM
[quote=yasssmine;1964760]لو حد يفيدنى كان مره الدكتور فى الوصفيه قال وانتم بتحلو لما يكون مثلا م منتصف ا ب مثلا ما نضعش م فى منتصف المسافه بين ا ب وعلق على الحته دى يا ريت لو حد يفيدنى تقريبا بنعملها بالبرجل ارجو الرد السريع علشان ده مثال فى تمارين 3 مساله 8 و9[/qu
معلش يا ياسمين انا شوفت سؤالك متاخر عشان مش كنت بفتح الموضوع
المهم انا عايزه اقولك ان الاسقاط لا يؤثر على التوازاى ولا نسب التقسيم
يعنى لو عندك مستقيمين متوازين فى الفراغ بيكونوا متوازين فى المساقط
ولو عندك نقطه بتقسم المستقيم بنسبه معينه بتقسم المسقط بنفس النسبه
يعنى م منتصف أ ب بتبقى منتصف المسقط بتاع أ ب سواء مسقط افقى او راسى مش بتفرق
وببتجيبى نقطه المنتصف باستخدام البرجل عشان تبقى دقيقه
بانك تفتحى البرجل فتحه اكبر من نص طول المستقيم وبعدين تقفى عند أ وتعملى قوس وتقفى عند ب بنفس فتحه البرجل وتعمل قوس ونقطه تلاقى القوسين بتنزلى منها عمود على المستقيم وبتبقى هى نقطه م
يارب يا ياسمين اكون افادتك ولو فى حاجه تانى عيزاها قوليلى وان شاء الله اعرف اوصلهالك

نورالحياه
13-02-2010, 03:49 PM
السلام عليكم
ممكن لو حد حضر اخر محاضره لدكتوره عزه بتاعه الكميا يقولى هى الدكتوره لغت ايه فى الورق
لانى مش عارفه معلش يا جماعه بتقل عليكم حد يقولى اعمل ايه فى الميكانيكا لانى حاسه بضياع فظيع
هستنى الرد

yasssmine
14-02-2010, 10:52 AM
بجد يا ساره شكرا جدا افادتينى وهو ده ال انا كنت عايزاه وبالنسبه للكيمياء انا هسال واقول لك اما الميكانيكا فا انا عايزه اعرف انتى قاعده فى مدينه ايه انا عن نفسى فى مدينه رابعه وهنعمل محاضرات كل يوم فى الدور الرابع بعض البنات هتشرح ميكانيكا كل يوم شيت لو انتى موجوده ممكن تطلعى وتستفادى وعلى فكره فى بنات كل يوم بتشرح كل المواد وعلى فكره الدور الرابع كل يوم كده علشان احنا هندسه الدور كله فا بنستفاد ونفيد

eng refa3y
14-02-2010, 08:35 PM
هو ده الكلام
على طول بقولكم روحو لاى حد من السنه اللى فاتت وهو هايفهمكم بمنتهى البساطه
او اى حد فاهم فاهم طبعا او بياخد كورسات
اى حاجه
وفى ناس بتحب الخير كتير

وفى دكاتره كتير بتحب تعقد
انتى اما تحلى وتحبى الوصفيه
هتلاقى نفسك عايزه تعدلى على الدكتور

نورالحياه
15-02-2010, 07:01 PM
العفو يا ياسمين على ايه احنا زمايل ولو انا محتاجه حاجه وانتى تعرفيها اكيد هتقولهالى
وعلى فكره انا مش قاعده فى المدينه انا قاعده فى بتنا عادى بس لو ينفع ارخم عليكى شويه لو تعرفى ورق ميكانيكا كويس
تقوليلى عليه

eng refa3y
16-02-2010, 03:36 AM
بقولكم ايه يا شباب

فى دعاء انا عامله موضوع

دعاء مهم جدا

ياريت تقرأوه ولو حتا مره فى حياتكم

وانشروه

وكله بثوابه

yasssmine
16-02-2010, 02:07 PM
معلش يا ساره كان عندى مشكله فى النت معرفتش ارد عليكى بالنسبه للميكانيكا انا جايبه ورق شرح بالعربى بس حلو اسمه الواضح فى الميكانيكا لو عايزاه ممكن اجيبهولك بس انا مش عرفاكى كلمينى على الميل ونتفق على الموضوع ده واى خدمه يا ستى

نورالحياه
16-02-2010, 09:06 PM
ميرسى ليكى اوى يا ياسمين
وانا هحاول اضيف الميل بتاعك بس لو ينفع تبعتيه تانى يبقى احسن لانى ضفته مره
ومش اضاف وان شاء الله نتقابل
ومعلش هتقل عليكى شويه كمان لو عملتى الملخصات بتاعه الكميتين ابقى قوليلى بس الطريقه
وميرسى ليكى مره تانيه يا قمر
يالا سلام

yasssmine
16-02-2010, 10:05 PM
انا بعتهولك بالنسبه للكيمياء انا بدات بس للاسف مش عارفه والله صعبه قوى :frown:بس هحاول تانى وان شاء الله هقولك انا بدات فى الدكتوره!!!!!!:bosyht9:مش فاكره اسمها مش اسرار التانيه بكتب العنوان واكتب ال فهماه بس:006et4:

eng.ahmed salem
18-02-2010, 02:03 AM
الف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك
واسال الله العظيم ان يوفقكى فيما انتى فيه والحمد لله اخويا دخل دكتور ازهرى وانشاء الله انا مهندس

yasssmine
18-02-2010, 06:39 PM
الله يبارك فيك وشكرا على مرورك بس انت مش ازهرى ولا ايه على العموم اهلا بيك

اميرة النجوم
19-02-2010, 12:26 AM
السلام عليكم انا معاكم فى هندسة الازهر يا ريت نكون فعلا اصدقاء ونتعامل مع بعض

اميرة النجوم
19-02-2010, 12:31 AM
يا جماعه الميكانيكا والوصفيه صعبين عليا شويه ياريت لو حد فهمهم يساعدني ضروري

yasssmine
19-02-2010, 01:21 PM
اهلا بيكى يا اميره النجوم يا ريت نعرف اسمك وانتى فصل كام وكمان قاعده فى مدينه ايه علشان اعرف اساعدك علشان احنا خلاص مشاركتنا هتبقى محدوده علشان زى ما انتى عارفه الدراسه بكره وخلاص هترجع ريما لعادتها القديمه والمشاركه هتكون الحميس والجمعه وشكرا على مرورك ويا ريت تكرريها وتكون صديقه بجد ومعانا البشمهندس رفاعى اكبر مننا بس ما شاء الله بيشرح وصفيه كويس ومشارك جيد ممكن تساليه على اى حاجه انتى عيزاها دا بعد ازنه طبعا اما الميكانيكا فانا زيك بالظبط ضائعه فيها على الاخر

eng refa3y
20-02-2010, 01:30 AM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته لاميره النجوم

ومفيش اى مشاكل طبعا يا ياسمين
اسألو اى حاجه فى الوصفيه وانا معاكم ان شاء الله

boogee92
20-02-2010, 11:06 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احنا كتاب الميكانيكا بتاع الدكتور سيد ناجى وهو انجليزى من الغلاف للغلاف

نورالحياه
20-02-2010, 07:59 PM
ازيكم عاملين ايه
وانتى يا ياسمين مش عارفه اضيف الميل بتاعك خالص لو ينفع تبقى تاخدى الميل بتاعى من رشا عشان انا ضيفاها او انا ابقى اخدوا منها
وبالنسبه لاميره النجوم احنا اكيد كلنا اصحاب وعلى فكره انا ضايعه مــــــــــــــــوت فى الميكانيكا دى وياريت لو حد يقولنا نعمل فيها ايه

الفارس المتألق
05-03-2010, 04:36 PM
ايه يا بشمهندسين وبشمهندسات الازهر فينكم؟؟؟
هي الدراسه ابتدت عندكم ولا ايه ؟ مش عارف هي الدراسه بتعمل ايه للناس :blush:
عموما انا هضيف اهم التطورات اللي حصلت الاسبوعين اللي فاتوا واعتقد ان الكل عرفها

اول حاجه تخص امتحان الرياضه وهي ان الدكتور محمد مهني قال انهم لغوا اخر سؤال بتاع الاستنتاج الرياضي
واول نقطه في السؤال الاول بتاعة النهايات.
وتاني نقطه عليها 5 درجات واللي عمل خطوه وخد ال ln للطرفين هياخد 3 درجات
وان السؤال التاني لوحده بتاع الاتصال عليه 30 درجه منهم تقريبا 3 درجات علي اعادة التعريف
واول نقطه في السؤال التالت عليها 10 درجات
وعلي فكره .. شكر في مستوي البنات وقال ان هم حلين اكتر

تاني حاجه امتحان اعمال السنه في الرسم الهندسي
اتحدد ميعاده ان شاء الله يوم الجمعه 19/3/2010 يعني الجمعه اللي بعد اللي جايه ان شاء الله
هيكون الساعه 9 صباحا للبنات والساعه واحده ونص بعد الصلاة للبنين
وهندخل بارقام الجلوس وكل واحد يسال عن مكانه قبلها ان شاء الله

اتمني التوفيق للجميع ان شاء الله

eng refa3y
05-03-2010, 11:50 PM
عندك حق

واضح ان الدراسه عامله عمايلها

عموما بالنسبه لامتحان اعمال السنه للرسم الاولانى ان شاء الله هتلاقوه سهل وربنا معاكم
واشتغلو بارسطو لو طلب ايزومترك
شفو الرسمه خدوا موازيات ليها اتصرفو واطبعوها فى قلب اللوحه
هز مش هايسأل رسمتوها ازاى
تقريبا اخر حاجه ايزو مترك خلاص مفيش ايزو مترك تانى
بعد كده فى استنتاج مسقط تالت وده شغل امتحان اعمال السنه التانى واخر السنه

المهم السرعه يا شباااااااااااااااااب
السرعه هى اللى تسمحلكم تفنشو وتحطوا ابعادكم واعصابكم مستريحه

وربنا معاكم

وبالنسبه للرياضه اللى الدكتور حمدى بيديله يحضر الامحاضرات بتاعته لانه بياخد غياب وبيحاسب عليه
تقريبا عنده اللى يحضر محاضراته احسنله من انه يجاوب الامتحان كله
هو عايز الناس تحضرله وهايحسبك على اللى هو شرحه مش اللى مهنه شرحه
وهو اللى هايدى درجات المجموعتين بتوعه
يعنى نحضرله احسن ونفهم اللى هو بيشرحه احسن

واللى طبعا مهنى بيديله ده حظه حلو جدا

وبالنسبه للامتحان انسوه بقا وفكروا فى الترم التانى وكل واحد واستراجيته وتخطيطه لوقته

وربنا معاكم ومعايا ومعانا كلنا

آمين

eng refa3y
05-03-2010, 11:56 PM
ايه هز دى
قصدى هو مش هايسال رسمتوها ازاى

وطبعا الواحد كان المفروض يرد السلام للعضو boogee92 الاول وبعد كده يكتب اللى هو عايز يكتبه
لكن يالا معلش بقا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

نورالحياه
08-03-2010, 05:40 PM
معلش ياجماعه انا عندى مشكله فظيعه فى الميكانيكا ومش عارفه اعمل ايه
لو حد ممكن يرد عليا يبقى ميرسى اوى ليكم
وبخصوص الرسم هو الدكتور غالبا بيجيب ايه فى الامتحان بتاع اعمال السنه لوحد يعرف ياريت يرد عليا
وميرسى ليكى اوى

eng refa3y
09-03-2010, 01:38 AM

الامتحان الاولانى بتاع الرسم هو تقريبا يبجيب فيه رسمه صغيره وانتى تجيبى المساقط بتاعتها
ودى ترسميها فى نصف اللوحه

وبيكون مدى رسمه ايزومترك ترسموها فى نصف اللوحه التانيه

طبعا هناخد خط راسى فى نصف اللوحه عشان ترسموا فيهم

هو بالنسبه للمساقط هايبقى سهل ان شاء الله
اما بالنسبه للايزومترك كان جايبلنا فى الامتحان ابعاد ناقصه والمطلوب اننا نتصرف ونجيبها
منتهى التهريج

انا اقولك طريقه ترسمى بيها الايزومترى و هاتشيلى هم الابعاد دى خالص من دماغك
وممكن تستخدميها فى المساقط او استنتاج المسقط التالت وان شاء الله هتريحك جدا

بصى ياستى
انتى تشوفى خط عليه البعد بتاعه وليكن 60
هاتقيسيه بالبرجل وتحطيه على المسطره ويطلع مثلا 5

نقول 60 على ال5 يطلع 12
يبقى مقياس الرسم بتاع الرسمه دى 12

ولو عندك خط فى الرسمه مش عارفه تجيبى بعده
تقيسيه بالبرجل ويطلع مثلا 3.5

تقومى تضربى 3.5 فى 12 يطلع 42

يبقى البعد اللى مش عارفه تجيبيه ده 42 مللى

وطبعا مقياس الرسم (scale) نقيسه على اكتر من خط احتياطى وناخد اقرب رقم

ومعلش عشان اعد ارغى وطولت شويه

وبالنسبه للميكانيكا خدوا كورسات روحو للمعيد وقولولو مش فاهمين حاجه مش هاياكلكم يعنى ولو الدفعه كلها منيله روحو للدكتور قولولو مش فاهمين حاجه يادكتور

بس انا عارف ان فى ناس خبيسه هتلاقيهم بيحضروا من الاول وفاهمين كل حاجه
طول ما نتى فى الجامعه اسالى اللى تعرفيهم واللى ماتعرفيهمش عاملين ايه فى الميكانيكا اصل انا مش فاهمه فيها حاجه
اكيد هتلاقى واحده تقول الحمد لله تعرفى انها مذاكره وفاهمه خليها تفاهمك وماتسيبهاش الا اما تفهمى
وهتلاقى بنت تقول مثلا انا معايا ورق صوريه
الاخوان ينزلو ملزمه صوريها حتى لو الملازم حاسين انها تعبانه ومش حلوه اكيد هاتنفع اقريها حتى
واى واحده لابسه نظاره كده وشكلها دحيحه صورى المحاضرات بتاعتها وياريت بعد التبييض وخليكى رزله لحد ماتصورى كل اللى انتى عايزاه
مصلحتك فوق كل جاحه وربنا معاكم
بس بجد اللى انتم فيه فى الميكانيكا ده تهريييج

وانا اسف جدا على الاطاله

نورالحياه
09-03-2010, 02:51 PM
ميرسى ليك اوى يا بشمهندس رفاعى على الرسم وبالنسبه للميكانيكا فانا فعلا كنت عايزه اخد كورس
بس رحت مره ولقيت انه هيضيعلى وقت جامد غير الوقت اللى بيضيع لوحده وغير كده كان البشمهندسخلص اول فصل ونص التانى بس ان شاء الله خير وانا ممكن اعمل بنصحتك واشوف حد يفهمنى وميرسى ليك مره تانى

yasssmine
09-03-2010, 07:52 PM
ايه التطور الكبير فى التوبيك ده ماشاء الله امسك الخشب انا الاول بعتذر عن عدم الرد لفتره بس والله غصب عنى ظروفى الصحيه تعبانه شويه وكمان مش عارفين ننزل اجازات خالص وضغط على طول لحد ما الوحده تعبت واخدت اجازه طارقه ونزلت وسبت كل حاجه تضرب تقلب والله مانا عارفه ال احنا فيه ده حلال ولا حرام حسبى الله ونعم الوكيل فى كل دكتور ودكتوره ما بترحمش ودول بصراحه بتوع علوم حطين لنا محاضرات ومعامل كل خميس لحد الساعه 3 نروح بيتنا امتى ونرجع امتىولما اقنعنا المعيده بتاع السكشن ناخد بس خميس اجازه نروح بيوتنا فيه جات الدكتور وقالت لا ال عايز يروح يروح وهيتاخد غياب منتهى التهريج حسبي الله ونعم الوكيل

eng refa3y
12-03-2010, 03:55 AM
الف سلامه عليكى يا ياسمين

وانا من اجازه نصف السنه وانا عمال اقولكم الترم التانى رزل
وانتم طبعا فى المعمعه دلوققتى ربنا يعينكم

ربنا معاكم فى الميكانيكا بجد ربنا يعينكم

وطبعا المعيدين ولا بتفرق معاهم ممكن تلاقى المعيده دى مابتجيش غير اربع وخميس مثلا فبتكون عايزه تخلص كل سكاشنها اليومين دول ميهمهاش بقى الطلبه يبقو عاملبن ازاى ولا ظروفهم ايه

وطلاما فى غياب يابنتى احضرى هاتعملى ايه
فى دكاتره يهمهم الغياب قوى

الفارس المتألق
12-03-2010, 03:58 PM
بصراحه يا بشمهندس تسلم علي النصايح
وجزاك الله خيرا علي النشاط الدائم معانا
كان عندي استفسار عن امتحان الرسم الهندسي هو لو جاب ايزومتري في الامتحان وطلب ان احنا نرسمه هيدينا نقطة البدايه ولا لأه اقصد يعني الاحداثي x , y اصل طول السنه كنا مشين بالطريقه دي ان في كل رسمه كان بيحدد لينا هنبتدي منين في اللوحه .. والدكتور قال مره ان هيعلمنا نعرفها ازاي بس مشرحهاش
وبالنسبه للرياضه انت قلت اللي بياخد مع الدكتور حمدي لازم يحضره عشان الغياب انا حضرتله اول محاضره وقعد اتكلم عن الغياب وان كله واحد لازم يحضر في مجموعته عشان الغياب وفي اخر المحاضره ماخدش ورق الغياب فقلناله عليه قال انا بتعامل مع ناس كبيره ومخدهاش .. بس حتي لو خادها زي الترم الاول انا معتقدش ان الدكتور هيجيله دماغ يبص علي الاسامي دي كلها ولا انت ايه رايك؟ وبعدين اول اسبوع في الترم التاني دخل هو والدكتور مهني وقالو اللي عايز يحضر مع اي دكتور في اي وقت براحته .. ومع ذلك رجع هو وقلنا علي الغياب
نيجي للأهم وهو الشرح انا زي ماقلتلك حضرتله المحاضره الوحيده اللي شرحها من اول الترم .. اصل الاسبوع اللي فات لغي المحاضره تقريبا كان هيحضر اللقاء بتاع المهندس ابراهيم محلب اكيد انت شفت الاعلان عن الندوه .. المهم ان الحمدلله فهمت كل اللي شرحه يومها رحت احل معرفتش احل حاجه .. فحضرت لمهني المحاضره اللي بعدها لقيت نفسي ماكنتش فاهم حاجه اصلا والله لأول مره احس ان بدرس رياضه من ساعت مادخلت الكليه فعلا الدكتور مهني ما شاء الله عليه .. بس المواعيد عندي في الجدول مش هتساعدني ان احضره علي طول للأسف مش عارف اعمل ايه:excl:
والا قولي لو واحد مضيع في كل المواد اللي ممتده من الترم الاول فيه امل ان يلحق نفسه ويذاكر كل حاجه .. والامتحانات هتبقي امتي تقريبا

eng refa3y
12-03-2010, 11:35 PM
معلش يابشمهندس احضرله لان اللى هو هايقولو هو ده اللى هايحاسب عليه لانه هو اللى هايعلم ورقتك
حاول توفق بين حمدى ومهنى

والدكتور حمدى دخلنا السنه دى بيدينا رياضه الترم التانى
فكان بيكلمنا على موضوع الغياب وكده يعنى
وكان بيقارن بين الشباب والبنات
كان بيقول ان البنات بيخافو وبيحضروا المحاضرات
اما الشباب فبيطنشو وبيكبروا دماغهم ولا فى دماغهم محاضرات ولا اى حاجه ولا حتى مهتمين
وقال طبعا الشباب بيشدوا حيلهم فى اخر شهرين وبيذاكروا كويس

فعشان كده هو بياخد غياب عشان يعرف الناس المهتمه
من الناس اللى ولا فى دماغها اى حاجه

عشان كده لازم تحضر وتحاول توفق بينهم

انا من رأيى انك تحضر لحمدى حتى لو ماخادش غياب ماتضمنهوش ممكن ياخد فى محاضره غياب وزهو ده اللى يحاسب عليه
وصور محاضرات مهنى
وصور سكاشن البشمهندس صلاح او احضرها سكاشنه جامده جدااا
وحاول توفق بينهم وربنا معاك

وتقريبا كتاب الترم التانى كويس جدا
بس طبعا المحاضرات مهمه لان هى دى اللى بتيجى منها فى الامتحان بس بتوسع شويه

eng refa3y
13-03-2010, 12:09 AM
بالنسبه لxو y
انت شوف ابعاد اللوحه بتاعتك بالمسطره طول وعرض
وشوف اطول ارتفاع عندك فى الايزو مترى
تقوم جايب y للوحه ناقص y للايزومترك على الاثنين

وانت اما يطلب منك الماقط التلاته
المعروف ان الelevation (الراسى) جنبه الside view (الجانبى)
والاليفاجن تحته الplane (الافقى)

فتشوف ارتفاع الاليفاجن كام وليكن 6
وارتفاع البلان (plane)الجانبى يعنى كام وليكن 2
ارتفاع اللوحه كام وليكن20
تقوم تحسب
20-(2+6)
تقسم على 3
هو ده Y

وبالنسبه لاكس
شوف عرض الاليفاجن كام وليكن 9
وعرض السايد فيو كام وليكن 4
وعرض اللوحه كام وليكن 50
نقول 50-(9+4)
والناتج نقسمه على الخمسين

وهكذا
ويارب اكون وفقت فى اللى انا قولته

eng refa3y
13-03-2010, 12:17 AM
وبالنسبه للمواد الممتده
ان شاء الله فى امل
بس انت اشتغل وحاول على قد ماتقدر

والامتحانات ياما اخر خمسه
يأول سته

وحاول تلم المواد كلها على قد ما تقدر

وعلى قد ما تقدر ما تضيعش وقتك

ذاكر فى اى حته وفى اى وقت وفى اى مكان
ذاكر فى العربيه
فى المترو
فى الاتوبيس
المهم الوقت مايضعش

وربنا معاكم
وشكراااا

الفارس المتألق
13-03-2010, 12:21 AM
الشكر ليك انت يا بشمهندس

eng refa3y
13-03-2010, 12:26 AM
معلش ياجماعه الحته بتاعه elevation plane دى ملخبطه شويه
طبعا انتم متخيلين شكل المساقط التلاته
الراسى تحتيه الافقى وجنبيه الجانبى
الغرض من الاكس والواى
ان احنا نعرف نحط الرسمه فى نص اللوحه
بحيث ان تكون الابعاد متساويه بحيث منلاقيش فراغ كبير فوق او تحت
او نلاقى مسقط دخل على المسقط التانى
نطرح بعد اللوحه ناقص مجموع ابعاد المسقطين
وبعد كده نقسم على التلاته عشان انا عايز يبقى عندى تلاته فراغات متساويه

وعلش ياجماعه بالنسبه للاكس اللى فوق ده نقسمه على تلاته مش خمسين
وشكراااااا

eng refa3y
13-03-2010, 12:29 AM
يارب اكون بس وصلت اللى عايز اقوله

والشكر لله

الفارس المتألق
13-03-2010, 12:37 AM
انا من رأيى انك تحضر لحمدى حتى لو ماخادش غياب ماتضمنهوش ممكن ياخد فى محاضره غياب وزهو ده اللى يحاسب عليه
بس هو مش الغياب ده المفروض في السكاشن بس يعني هل الدكتور ممكن فعلا يدور ويحاسب عليه بس دا الاسامي بتبقي كتير
وصور محاضرات مهنى
وصور سكاشن البشمهندس صلاح او احضرها سكاشنه جامده جدااا
طبعا البشمهندس صلاح مالوش حل بس ميعاد السكشن بتاعه ببقي فاضي اسبوع واسبوع بيبقي عندي ورش للاسف احنا 6 فصول في المجموعه بيدي منهم 4 وطبعا للاسف فصلنه مش فيهم
وحاول توفق بينهم وربنا معاك
يارب يوفقنا ويوفقك
وتقريبا كتاب الترم التانى كويس جدا
بس طبعا المحاضرات مهمه لان هى دى اللى بتيجى منها فى الامتحان بس بتوسع شويه
بالنسبه للامتحان انا سمعت ان فيه افكار من اللي دكتور حمدي بيجبها في الامتحان بتكون من جامعة القاهره وفيه ناس في كهربه قلولي كده

بالنسبه لxو y
انت شوف ابعاد اللوحه بتاعتك بالمسطره طول وعرض
وشوف اطول ارتفاع عندك فى الايزو مترى
تقوم جايب y للوحه ناقص y للايزومترك على الاثنين
تمام كده الله ينور انا فهمتك وتقريبا هنفذ نفس الكلام علي العرض
وانت اما يطلب منك الماقط التلاته
المعروف ان الelevation (الراسى) جنبه الside view (الجانبى)
والاليفاجن تحته الplane (الافقى)

فتشوف ارتفاع الاليفاجن كام وليكن 6
وارتفاع البلان (plane)الجانبى يعنى كام وليكن 2
ارتفاع اللوحه كام وليكن20
تقوم تحسب
20-(2+6)
تقسم على 3
هو ده y

وبالنسبه لاكس
شوف عرض الاليفاجن كام وليكن 9
وعرض السايد فيو كام وليكن 4
وعرض اللوحه كام وليكن 50
نقول 50-(9+4)
والناتج نقسمه على الخمسين
تقصد علي 3
وهكذا
ويارب اكون وفقت فى اللى انا قولته
مشكور علي الايضاح بس انا استفساري كان علي الجزء بتاع رسم الايزومتري انما المساقط تمام الحمدلله مافيهاش مشكله .. بس هو اكيد ان الامتحان سؤالين واحد استنتاج المسقط التالت والتاني ايزومتري ويطلب ان احنا نرسمه؟

وبالنسبه للمواد الممتده
ان شاء الله فى امل
بس انت اشتغل وحاول على قد ماتقدر

والامتحانات ياما اخر خمسه
يأول سته
ربنا يستر ومدة الامتحانات انا اعرف ان بتبقي حوالي شهر ونص صح الكلام ده؟
وحاول تلم المواد كلها على قد ما تقدر

وعلى قد ما تقدر ما تضيعش وقتك

ذاكر فى اى حته وفى اى وقت وفى اى مكان
ذاكر فى العربيه
فى المترو
فى الاتوبيس
المهم الوقت مايضعش
صعب ..بس ربنا يسهل هحاول ان شاء الله والله المستعان
وربنا معاكم
وشكراااا
انا اللي عاجز عن شكرك وجزاك الله خيرا

الفارس المتألق
13-03-2010, 12:40 AM
لا ماتقلقش اعتقد ان كلامك واضح ووصل

eng refa3y
13-03-2010, 12:45 AM
صور حتى سكاشن صلاح من اى حد

بالنسبه لحمدى يجيب من جامعه القاهره ولا من امريكا احنا مالنا المهم ايه اللى هايجى فى الامتحان
واكيد اللى هايشرحه هو اللى هايجى ان شاء الله
متشغلش بالك بالكلام ده

وطبعا الامتحانات شهر ونص ربنا يعينكم
عايزه صبر وطوله بال

والحمد لله

م.الزعيم
13-03-2010, 02:02 PM
انا سعيد فعلا انى الاقى ناس فى هندسة الازهر عايشين على النت.الظاهر احنا بننقرض
اخوكم فى الله الزعيم
قسم الهندسة الكهربية جامعة الازهر الفرقة الثالثة
اتمنى اننا نفيد بعض ونستفيد من بعض
ودى فكرة كويسة
ربنا يكون فى عون طلبة اعدادى .مش عايز افتكر الايام الصعبة دى
بس اتمنى ان الناس مش تقلق من الدكتور مهنى ويارت تركز على حضور محاضراته هيستفيدوا كتير
م-صلاح جامد جدا فى السكاشكن بتاعته ياريت اللى يحي يدخل كهربا يركز معاه
وربنا يوفق الجميع

eng refa3y
13-03-2010, 07:00 PM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يابشمهندس

عندك حق طبعا الازهر منقرض على النت خالص

واحنا يعنى احسن من مفيش

وربنا مع بتوع اعدادى كلهم

الله يعينا ويعنهم

eng refa3y
13-03-2010, 07:03 PM
وطبعا يابشمهندس همتك معانا

ياريت ماتكونش اخر مشاركه ليك

احنا عاوزين نساعد اعدادى على قد مانقدر

ونعدى كلنا على خير ان شاء الله

م.الزعيم
18-03-2010, 04:33 PM
ان شاء الله يابشمهندس وربنا يوفق الجميع

نورالحياه
18-03-2010, 04:46 PM
السلام عليم ورحمه الله وبركاته
ميرسى ليكم اوى يا بشمهندسين على النصايح الجميله دى
وبجد احنا محتاجين وقت اضافى فى اليوم عشان نعرف نعمل حاجه
ومحتاجين كل الناس تدعلنا فى الامتحان الرسم
وميرسى ليكم مره تانى

eng refa3y
18-03-2010, 09:13 PM
الشكر لله وحده

وبجد ربنا يعينكم

بس هو انتم كل ده لسه مامتحنتوش الرسم
ايه كل ده

eng refa3y
18-03-2010, 10:02 PM
دعوه لكل بشمهندسين الازهر

فى موقع اسمه هندسه الازهر
مخصوص بمهندسين الازهر

http://hndsa.net/forums/index.php

بجد جامد جدا
اتمنى ان بتوع اعدادى يروحوا هناك ويسألو اى حاجه هم عايزينها
فى هناك مهندسين ومهندسات أكيد هايفيدوكم اكتر من هنا

والبنات يشوفو حل للميكانيكا
اتمنى تكون المشكله دى اتحلت

واى مشاكل ان شاء الله هانحلها مع بعض هناك

وبالنسبه ل م.الزعيم

ده فى شغل عالى اوى هناك
انا الحقيقه مصدقتش ان ده تبع الازهر
فى ناس كتير عايشه هناك

م.الزعيم
19-03-2010, 05:42 PM
ياريت بتوع اعدادى يطمنونا على امتحان الرسم الهندسى
وربنا يوفق الجميع

نورالحياه
19-03-2010, 09:09 PM
ازيكم يا احلى باشمهندسين وباشمهندسات فى مصر
انا كنت عايزه احكيلكم على امتحان الرسم بس هطول شويه معلش
اولا بالنسبه للاسئله كانت عاديه وكويسه مفهاش حاجه صعبه
اما المكان بتاع الامتحان كان لا يوصف اكتر حاجه فيه التراب (والمفروض اهم حاجه نضافه اللوحه)
وبالنسبه للبوردات ماشاء الله كلهم بايظين وكل اتنين بيرسموا على واحده (عشان التعاون)
ومكنش فيه اى كرسى حتى مخلع نقعد عليه طول الامتحان واقفين (يمكن خايفين لو قعدنا ننام ولا حاجه )
وحاجه بجد لا توصف ايه ده بس المهم ان الامتحان عدى وخلص الحمد لله وعقبال السنه كلها
قولوا اميــــــــــــــــــــــــــن ويالا سلام وادعولى ولكل الناس وخصوصا بتوع اعدادى المطحونين
واسفه مره تانيه على التطويل والرغى

yasssmine
25-03-2010, 05:58 PM
وعليكم السلام يا احلى ساره ازيكم جميعا عملين ايه متاسفه على عدم المشاركه لفتره بس اكيد انتم ملتمسين لى العذر والله مش بنزل خالص بس يا رب ييجى بفايده
اسفه دخلت افش ونسيت اسلم على البشمهندس الزعيم واقوله نورت التوبيك واهلا بيك اخ لينا دا بعد ازنك طبعا
بالنسبه للبشمهدس رفاعى انا كنت لسه هتكلم على المنتدى بتاع الازهر ده فعلا منتدى رائع وعلى فكره انا لقيت بنات كتير قوى فى الكليه بيدخلو عليع وقالولى عليه وانا فعلا اشتركت فيه وهو فعلا منتدى رائع اما بالنسه لامتحان الرسم الامتحان بصراحه كان رائع بس المكان فعلا كان غير صالح بالمره وخصيصا للبنات الدسكات كانت عاليه قوى انا كنت واقفه على كرسى طول ال3 ساعات دا غير كل ال ساره قالت عليه بس الحمد لله عدى على خير عقبال الباقى

البدر المضيئ
25-03-2010, 08:44 PM
الف مبروك يا بشمهندسة
انا دراسات الازهر 2

كونان باشا
25-03-2010, 11:39 PM
اولا السلام عليكم ياباشمهندسين
اول مره اشوف طلبه ازهر مكمله ف المنتدى كده للاخر
ربنا يعينكم ياباشمهندين كان نفسى اكون معاكم اعتقد انى شاركت ف الاول بس يلا اكيد خير
سلامو عليكو

eng refa3y
26-03-2010, 02:18 AM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته لساره وكونان
ومعلش ياكونان الدنيا نصيب

ويا ياسمين لقيت فى حاجات حلوه كتير فى المنتدى ده
دراسه
ومعلومات
واخبار الدنيا حولينا
وترفيه
وكره
يعنى تقريبا كل حاجه هناك

والحمد لله طبعا ان الامتحان عدى على خير
والامتحان التانى بيكون تدريب لامتحان اخر السنه
يعنى تقيل شويه لكنه ان شاء الله سهل

(الدسكات كانت عاليه قوى انا كنت واقفه على كرسى طول ال3 ساعات )
ههههههههههههه
واقفه على الكرسى ازاى يعنى
ياقصيره
هههههههه

yasssmine
26-03-2010, 02:34 PM
(الدسكات كانت عاليه قوى انا كنت واقفه على كرسى طول ال3 ساعات )
ههههههههههههه
واقفه على الكرسى ازاى يعنى
ياقصيره
هههههههه[/
ههههههه لقى مش قصيره لكن الدسكات بجد كانت عاليه قوى وبعدين انت كمان هتتريق مش كفايه البشمهندسين ال كانو بيراقبو علينا ارحمو من فى الارض:abdoog8: يرحمكم من فى السماء هههههههههههه

yasssmine
26-03-2010, 02:36 PM
يا ريت ياجماعه حد يطمنى على الامتحان الوصفيه انا الحمد الله كويسه بس مش عارفه الامتحان هيبقى ازاى وكمان عندى خبر مش عارفه ان كان حلو ولا وحش الوصفيه بنسبه كبيره هتتلغى السنه ال جايه انا شايفه انها ماده مفيده لكل مهندس ومهندسه لانها بتنمى الخيال والتفكير ده رايي انتو ايه رايكم

yasssmine
26-03-2010, 02:40 PM
عندى سوال للبشمهندس الزعيم عايزه اعرف ايه هو قسم الكهرباء والفرق بين بور واتصالات وايه افضل للبنت وكمان الدراسه فيه عمله ازاى وكل حاجه عن القسم ده وشكرا واسفه على الرغى وبالنسبه للاخ كونان قول ما شاء الله ويا رب نفضل متفاعلين على طول وكمانالحقيقه تتقال فى نهضه للشباب الازهر البنات والولاد على النت نمسك الخشب يا رب دائما واحنا على التوبيك ده وان كنا محدودين بس التوبيك مش بعدد الاعضاء ولكن بتفاعل الاعضاء
وكمان عندى سوال هو الكتور محمد مهنا متعود يعمل كذا امتحان ميت ترم فى الترم التانى بيقول ان فى كذا امتحان اولهم الاسبوع ده ادعولنا

م.الزعيم
26-03-2010, 09:39 PM
اهلا بيكى بشمهندسة ياسمين وربنا يوفق كل اعدادى
قسم كهربا من أجمل الاقسام فى الكلية وطبعا ده لانى فيه مش أكثر ههههههههههه
الحقيقة ان قسم كهربا اغلب اللى بيدخلوه بيكون هروب من الرسم لان الرسم فيه ترم واحد فقط وكمان بيمتاز بسهولته فى الدراسة { حسب الدكتور} بس العيب ان الدكتور بيضغطك اخر الترم يعنى نبقى نايمين اول الترم واخر الترم يطحنونا
المهم فى القسم اللى تدخليه انك تكونى فعلا بتحبيه غالبا كل الاقسام حلوة وموضوع الشغل ده نصيب بس فعلا مجالات كهربا وميكانيكا كثيرة برة ولو عايزة تعرفى حاجة تانية اتفضلى اسئلى
نصيحة بخصوص اعدادى
كانت اكبر غلطة عملتها فى اعدادى انى مكنتش بطبق فى المدينة وكنت بحب اعقد فى البلد أنا عارف ان ده صعب بس ياريت تحاولوا تطقبوا وتعملوا خطة مثلا أنا هطبق وهذاكر رياضة أو كمياء أو غيرها معلش هتتعبوا السنة دى بس عشان تلخقوا مدينة السنة الجاية.فعلا أصعب حاجة السكن برة أنا جربتها سنة واتعبت.وربنا يوفق كل المهندسيين

eng refa3y
26-03-2010, 09:52 PM
ماشاء الله التفاعل كويس قوى
وياريت نتفاعل كويس فى منتدى هندسه الازهر
منتدى كويس جدا
مدير الموقع اساسا صاحبى

وبيقولى انهم خدوا الموافقه ان النتيجه يرفعوها على الموقع ده
يعنى تترحموا من السفر وقلق لنتيجه
وان شاء الله هانشوفها على النت واحنا فى بيوتنا
وربنا يستر

ويا ياسمين بالنسبه للوصفيه
حلى الشيتات اللى مقرره وبصى على الامتحانات وان شاء الله خير
الوصفيه جميله ولذيذه بس المشكله انها بتاخد وقت كبير

اما بالنسبه للغيها انا الحقيقه مش عارف هو كويس ولا وحش

mustafaelfateh
27-03-2010, 03:05 AM
السلام عليكم
بالنسبة للوصفية الخبر دة صحيح ان هى اتتلغى ولا كلام بس

الفارس المتألق
27-03-2010, 12:10 PM
الدكتور حنفي اللي هو رئيس القسم عندنا كان دخل شرحلنا محاضره
وقال ان امتحان السنه اللي فاتت كان سهل وامتحان السنه دي هيكون اسهل ان شاء الله
عشان الوصفيه هتتلغي السنه اللي جايه
علي فكره فيه جامعات كتير الوصفيه عندهم جزء من الرسم الهندسي كام فصل كده وخلاص

م.الزعيم
27-03-2010, 12:46 PM
موضوع أن الوصفية هتتغلى السنة الجاية أنا سمعته من يوم ما دخلت اعدادى هندسة
فعلا اغلب الجامعات لغت الوصفية مفيش غير جامعتين بس هما اللى بيدرسوها على ما اعتقد
حتى جامعة المنصورة بياخدو جزء بسيط منها مع الرسم الهندسى
سئلت مهندس مدنى وانا فى اعدادى ايه اهمية الوصفية
قالى ليا بتفتح دماغك!!! وفعلا دماغى اتفتحت خالص

eng refa3y
27-03-2010, 09:17 PM

ياجماعه فى برضه بعض المعاهد الخاصه بتدرس وصفيه مع الرسم الهندسى
الحاجات البسيطه اللى فى الاول دى
كانوا تقريبا الترم الاولانى كله بياخدوا فى تمثيل النقطه والمستقيم
كلام فارغ مش كده

م.الزعيم
03-04-2010, 02:19 AM
هيا الناس راحت تشم النسيم وسابت المنتدى ولا ايه؟
انتوا فين يامهندسيين مصر
على فكرة يجماعة معرض كهربا قرب وياريت الناس تبقى تيجى تبص على المشاريع الجامدة:angry2:
سلامى للجميع

eng refa3y
03-04-2010, 02:49 PM
ان شاء الله هاجى اتفرج على المشاريع دى

كهرباء الحقيقه بطلع علماء كتير

لكن للاسف محدش حاسس بيهم

وانا شفت المعرض السنه اللى فاتت كان جامد جدا

نورالحياه
06-04-2010, 02:35 PM
ازيكم يا باشمهندسن وباشمهندسات الازهر انا سعيده جدا انى الائى لسه فى حماس على التوبك وان كله بيحاول يقدم اللى يعرفه عشان يساعد غيره وانا بعد ازنكم كنت عايزه اسالكم على حاجه وهى انى سمعت من بنات عندنا كتير ان الجامعه ممكن تفتح قسم مدنى فى الكليه للبنات كنت عايزه اعرف هو الخبر ده حقيقى ولو هو حقيقى ممكن حد من مدنى يعرفنا على القسم ده
واسفه على التطويل سلام

يارا كريم
06-04-2010, 03:15 PM
تنسيق بنات الازهر معروف انه بيضرب كل سنه يلا الحمد لله الف مبروك يابشمهندسه وعقبالى يارب ادخل هندسه

نورالحياه
06-04-2010, 04:11 PM
ازيك يا يارا ان شاء الله تدخلى هندسه لو كان نفسك فيها بس انتى شدى حيلك شويه فى المذاكره
ويارب نشوفك فى الكليه عندنا قريب

م.الزعيم
07-04-2010, 09:27 PM
الحمد لله أنا مش مدنى بس أتوقع ان يتم فتح قسم مدنى للبنات وخصوصا بعد ما فتحوا قسم كهربا
المشكلة فى الدكاترة والمعديين هيكون عندهم وقت يروحوا للبنات ولا مش هيكونوا فاضيين
حقيقى مدنى من افضل اقسام الكلية

yasssmine
08-04-2010, 04:05 PM
السلام عليكم ازيكم يا اخلى مهندسين عملين ايه يا رب تكونو بخير ايه اخبار الدنيا معاكم والله انا سعيده بالبشمهندس الزعيم انه مكمل معانا ويا رب دائما معلش عايزه اسال سؤال فى صفحه 116 فى كتاب الرسم الرسمه ال على الشمال ال plan مرسوم فيه 3 دوائر فى المنتصف واحده 35 ووحده 55 طيب والثالثه كام وكمان فى خط قريب جدا من السنتر لاين عايزه اعرف يبعد عنه كام وياريت لو حد يلخص التهشير والمقاطع فى كام جمله كده حساها رخمه شويه وادعولنا كتير امتحانات الميت ترم بدات وربنا يستر

yasssmine
08-04-2010, 04:07 PM
هيا الناس راحت تشم النسيم وسابت المنتدى ولا ايه؟

انتوا فين يامهندسيين مصر
على فكرة يجماعة معرض كهربا قرب وياريت الناس تبقى تيجى تبص على المشاريع الجامدة:angry2:

سلامى للجميع

انا اول مره اسمع عن المعرض ده بيكون فين ونروح ازاى وبيبقى للولاد والبنات ولا ايه نظامه معلش يمكن يكون جهل منى بس انا والله اول مره اسمع عنه:028ja7:

eng refa3y
09-04-2010, 01:05 AM

ازيكم يا بشمهندسين
طبعا امتحانات اعمال السنه عامله عاميلها اليومين دول
ربنا معانا كلنا

ربنا يعينك يا يارا كده يارب وتدخلى هندسه وتنوريها ان شاء الله
هو الموضوع حبه اهتمام وتركيز عالى شويه
مهم جدا تراجعى وتحلى امتحانات كتير من المرشد
ربنا معاكى

eng refa3y
09-04-2010, 01:53 AM
ويا ياسمين مفيش حاجه اسمها مش عارفه اجيب بعد

انتى اى رسمه اعمليلها مقياس رسم scale حتى لو مش محتاجاه

تقيسى كام خط كده فى الرسمه افقى وعمودى للتاكيد
تقيسى خط بالبرجل وتحطيه على المسطره يطلع وليكن 27 ملليمتر
وهو يكون مدى طول الخط ده 60 مثلا
تقومى انتى قسمه 60 على 27
يطلع رقم وكسر خدى 3 ارقام للكسر يعنى مثلا 28.216
وتجربيها كذا مره للتاكيد وتاخدى الرقم الاقرب للصواب
هى ممكن تكون غير دقيقه لكن احسن ما يبقى عندك بعد قاعده جنبه وموقفلك الرسمه عشان مش عارفه تجيبيه

فانتى تجيبى ال scale وتقيسى بالبرجل نصف قطر الدائره اللى فى الرسمه
وتضربيها فى الاسكال وتشتغلى

التهشير :-

بصى ياستى
انتى تشوفى ال center line السنتر لاين اللى عاير عنده قطاع sction

افرض ان عندى سكينه هاتقطع الرسمه دى
يبقى كل اللى قدام السكينه هارميه ولا اعبره
واللى وراء السكينه هو ده اللى هارسمه اللى انا شايفه بس اللى ورا واللى مستخبى مليش دعوه بيه
يعنى مرسمش منقط فى القطاع section خالص

طيب اهشر فين :-

اقولك اللى يقطعه اللسكينه اهشره
والهواء اللى مقطعش فيه حاجه اسبيه فاضى مهشرهوش بس احدد الهواء ده ولو فيه اى حاجه ورا السكينه انا شايفها والسكينه مقطعتهاش ارسمها
يعنى لو فى عندى اسطوانه فى اخرها دائره صغيره وانا قطعت الاسطوانه دى بالعرض يبقى ارسم الدايره الكبيره وجواها ارسم الدايره الصغيره اللى الناحيه التانيه اللى انا شايفها
مش معنى ان السكينه مقطعتش حاجه فى الفراغ اللى موجود فى الاسطوانه يبقى اسيبه فاضى لا اتاكد ان مفيش اى حاجه باينه ورا من فراغ الاسطوانه

طيب التهشير ده اعمله بايه :-

اقولك انتى تجيبى المثلث 45
وتجيبى الديفايدر divider البرجل ابو سنين
وتفتحيه على 1سم او 2 سم على حسب مل الدكتور قال ولو ماقالش اكيد هايقول
وبالديفايدر تحددى حط على المثلث فى الوتر بتاعه

انا الحقيقه كنت بشتغل بارسطو
ارسطو تقريبا متحدد جاهز
لكن المشكله انه بيبقى نصف سنتيمتر ولا حاجه فابيبقى صغير قوى
والتهشير بياخد وقت كبير

عشان كده الطريقه اللى فاتت دى احسن
وافضل للوقت

طيب ابدأ التهشير منين وارسمه ازاى :-

اقولك من الشمال
عشان طبعا هاتبقى ماسكه القلم السنون بايدك اليمين
والمسطره حرف ال t موجوده
تقومى حاطه عليها المثلث 45
وتمسكى المثلث بايدك الشمال والقلم باليمين
وتاخدى اول خط 45 فى اقرب حته انى عايزه تهشريها من الشمال
تزقى المثلث شويه وتحطى الخط اللى انتى عاملاه على المثلث على الخط 45 اللى انتى لسه واخداه
وتاخدى خط جديد
وتحطى خط المثلث على الخط الجديد
وتاخدى خط
وهكذا

وطبعا بالنسبه للناس اللى الجهاز العصبى بتاعهم تحكمه فى الشمال يعكسو الكلام ده كله

ومعلش بقى على الاطاله
ويارب يكون التهشير اتفهم كله من اوله لاخره

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

yasssmine
09-04-2010, 03:42 PM
بجد والله شكرا جزيلا افدتنى بس المشكله انى عارفه الكلام ده كله وبحاول اطبقه بس مش عارفه بيطلع فيه غلط على طول يمكن مع الممارسه يتظبط وشكرا مره تانيه يا بشمهندس معلش واجعين دماغك دائما

م.الزعيم
15-04-2010, 01:55 PM
انا اول مره اسمع عن المعرض ده بيكون فين ونروح ازاى وبيبقى للولاد والبنات ولا ايه نظامه معلش يمكن يكون جهل منى بس انا والله اول مره اسمع عنه:028ja7:
عادى كلنا كنا اول مرة نسمع عن المعرض

المعرض ببساطة بيحاول يتبنى افكار الطلاب فى مجال الهندسة الكهربية وصاحب الفكرة الدكتور احمد صفوت

المعرض بقاله عشر سنين بس السنة دى اول مرة يشترك قسم باور مع اتصالات وحقيقة افضل افكار كانت من باور
هتلاقى صور للمعرض على موقع المعرض بجد مشاريع رائعة عايزة توبك لوحدها
انا اول سنة اشترك فى المعرض السنة دى والحمد لله المشروع رغم أنه بسيط الا انه عجب ناس كتير وفيه شركات أخدت الأسماء
مكنش ده فى دماغنا اصلا احنا كنا داخلين عشان اعمال السنة بس بجد استفدانا السنة دى جدا من المعرض
وربنا أكرمنى أنا بمنحة مجانية من شركة تدريب

انتوا لسه فى اعدادى والمعرض كل سنة بيتطور عن السنة اللى قبلها
لو حد عنده سؤال عن المعرض يتفضل يسئل أنا موجود

مهندسة ازهرية
15-04-2010, 11:42 PM
السلام عليكم
شكرا لك كثيرا ياباشمهندس
بس ممكن سؤال الى بيشترك فى المعرض ده لازم يكون فى فرقة معينه
ولا اى فرقة

م.الزعيم
16-04-2010, 12:17 AM
الشكر لله ياباشمهندسة
وبالنسبة لسؤال حضرتك لا يشترط أن يكون المشترك فى فرقة معينة ولا يشترط أن يكون من الجامعة
السنة دى كان فيه طالب فى ثالثة اعدادى ومشترك بمشاريع وتم تكريمه وفيه شركة قامت بتبنيه
أحد الزملاء قال لى ان السنة الجاية هيكون المعرض ثلاثى يعنى اتصالات باور ونظم واعتقد ان المعرض هيكون قوى جدا
الواحد فعلا لما بيشوف المعرض بيعشر بقوة هندسة الازهر
ربنا يوفق الجميع

matrex14
16-04-2010, 07:00 AM
بجد انتوا مشرفين الازهر وياريت يفضل التوبيك ده عطول
انا بس طالب من كل واحد نصيحة إزاي جاب مجموع ودخل هندسة عشان انا حموت وأدخلها
ويريت تدعولي عشان الامتحنات قربت

ENG / SenSem Edress
21-04-2010, 04:29 PM
ازيكم يا جماعه اخباركم انا حبيت اسأل انتوا ايه اخبار الكليه معاكم ؟؟؟؟؟
صعبه ولا سهله ولا ايه نظامها ؟؟؟؟؟

yasssmine
21-04-2010, 09:37 PM
ازيكم يا احلى مهندسين عملين ايه وايه اخباركم وايه اخبار امتحانات الميت ترم معاكم يا رب تكون تمام اولا عايزه ابارك للبشمهندس الزعيم على المنحه وربنا يوفقه وعايزه اعرف المشروع بتاعه كان عباره عن ايه وعايزه اعرف البنات كانو موجودين فى المعرض ولا ايه ومعلومات اكتر عنه

م.الزعيم
22-04-2010, 11:53 AM
اولا - شكرا ليكى ياباشمهندسة وربنا يوفكم فى امتحانات الميت ترم
فكرة المشروع
عايزيين نشغل الموتور( غسالة او مروحة او... اى موتور) عن طريق نغمة صوت الموبايل وكمان نوقفه ( ON - OFF). بنستغل ان تردد نغمة الصوت فى الموبايل مختلفة . فمثلا تردد الرقم 1 مختلف عن 2 وهكذا
شرح المشروع
انا هحاول اشرحه على الدائرة
لما بضغط على رقم 2 مثلا فى الموبايل بيستقبل النغمة دى السماعة اللى فى الدائرة(Mic) تردد النغمة بيدخل على تشباية رقم (MT8870) ودى بتعمل على تحويل تردد الصوت لارقام بينرى(01) فمثلا رقم 1=(1000)ورقم 2=(0100)بعد ما الاتشباية تحوله لارقام بيرنى بيدخل على (pic16F84) ودى بيتم برمجتها ببرنامج اسمبلى يعنى كانى بقول ليها لو دخل ليكى كود بينرى معين (0100) طلعى ليا 5 فولت لو دخل ليكى رقم تانى(0101) طلعى ليا 0 فولت لما يطلع ليا 5 فولت switsh trans يوصل بالارض ويمر كهريا فى الريلى (RLY) وبالتالى يلقط ويمر تيار الى الموتور فيشتغل . لو ضغطتى على رقم خمسة هيدخل كود بينرى مختلف (0101) وبالتالى يطلع ليا 0 فولت فيرجع الىيلى لوضعه الاصلى ويوقف الموتور.
ممكن عن طريق نفس الدائرة
1- انى اعكس حركة الموتور يعنى لو بيدور فى اتجاه عقارب الساعة اخليه عكس عقارب الساعة عن طريق احط 2 ريلى او 4 trans
2- انى افتح الموتور بتاعى عن طريق رقم سرى مكون من ست ارقام- عن طريق انك تضغطى على زر (RESET) و (program)وادخل الست ارقام عن طريق الموبايل وومكن كل مرة ادخل للموتور برقم سرى جديد
3- ممكن اشغل الموتور من اى مكان فى العالم عن طريق انى ابدل السماعة بموبايل وبالتالى هيبقى وسيط النقل هيا شبكة الموبايل
اتمنى ان يكون حد فهم حاجة انا كنت بشرح لناس فى صيدلية وفهموا. المهم ان الناس تفهم الفكرة العامة فى المشروع مش شرط نفهم التفاصيل
بالنسبة لحضور البنات فى المعرض كان المفروض على حد علمى انهم هيجوا يوم الاربعاء لكن بصراحة معرفش ايه اللى حصل ممكن يكون رئيس القم مش وافق. على فكرة انا يوم الاربعاء شوفت بنتين مش عارف كانوا بيسئلوا وبيتفرجوا على المشاريع يمكن يكونوا تبع حد معرفش لانى كنت مستعجل عشان السمينار
اعتقد ان السنة الجاية ممكن يخصصوا يوم للبنات خصوصا بعد وجود قسم هندسة كهربية للبنات .
ربنا يوفق الجميع

eng refa3y
23-04-2010, 01:09 AM
مممممممممممممممممممممممم
لا لا لأ شكلك فاهم

ربنا يوفقك
الحقيقه الواحد بيشوف فى المعرض حاجات جميله
ما شاء الله عليكم

eng refa3y
23-04-2010, 01:16 AM
ربنا يوفقك يا matrex14 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=235026)

الموضوع موضوع اهتمام وحسن تخطيط للوقت

وطبعا كل ماده بتذاكرها تعمل حسابك انك عايز تقفلها وتجيب فيها الدرجه النهائيه
59 لا 60 اه
39 لا 40 اه

الدرجه دى تفرق كتير
وربنا يستر
وربنا يوفقك

م.الزعيم
23-04-2010, 10:11 AM
شكرا ياباشمهندس رفاعى
ياراجل احنا نيجى حاجة من رجالة ميكانيكا
وبالنسبة لاخونا متركس
انا شخصيا دحلت هندسة لانى مكنتش عايز ادخل هندسة
قصدى حاول يكحون ليك هدف اعلى عشان لو خسرته يكون هدفك الحقيقى اتحقق
وربنا يوفقك

المهندس سمسم
28-04-2010, 07:58 PM
وعلى فكره قسم النظم والحاسبات كتير حلو زى البيترول بس مش كل اللى بيدخله بيمشى فيه

yasssmine
15-05-2010, 01:15 PM
السلام عليكم ازيكم عملين ايه شكل الامتحانات عامله عمايلها معاكم ربنا يعينكم
على فكره المعرض اتعمل عندنا فى الكليه للبنات وكانو مبهورين بيه جدا وكان فى شركات كتيره زى جيلى كوم معرفش كده صح ولا لا بس المهم انهم انبسطو جدا وقلو انهم راحو معارض كتير فى جميع الكليات ما شافوش زى هندسه الازهر وزى طلبه الازهر بس الصراحه كان فى حاجه فى منتهى الهزار حصلت رئيس القسم كان رافض المعرض وطرد الناس ولولا الدكاتره وعلى راسهم دكتور سيد ناجى راحو للعاميد والعميد جه واعتزر للناس والمعرض اتعمل والحمد لله وكمان سمعت حوار على اذاعه الشباب والرياضه عن المعرضه ده وكانو جيبين فيه بعض الطلبه المشتركين وكان فيهم واحد اسمه احمد عامل مشروع زى البشمهندس الزعيم يمكن يكون هو انا مش عارفه اسمه الصراحه وهو كمان ما قالوش وكان فى بنت اسمها رنا كمان بصراحه كان حوار جميل انا اتمنى ان يتعمل معرض لجميع الكليات ويعملو فيه منافسه وبشوفو مين اقوى كليه وافضل طلبه اكيد طلبه الازهر اما افضل كليه فانا اتمنى انها تكون الازهر بس للاسف احنا لسه ما اخدناش الجوده واتمنى اننا نحصل عليها علشان كده بقى اوفر انا شايفه اننا بقى عندنا كله حاجه ولازم ناخدها معلش طولت عليكم وعايزه اعرف عاملين ايه فى امتحانات الميت ترم وبتوع اعدادى عملو ايه فى الوصفيه وايه رايهم فى الامتحان

Eng.Rasha
21-05-2010, 05:56 PM
ازيكم يا جماعة بجد وحشتونى اوى
امتحان الوصفية بصراحة كان امتحان محترم وجميل كمان
بس الاهم ايه رايكم فى امتحان الرياضة

م.الزعيم
21-05-2010, 10:50 PM
- اولا ربنا يوفق كل شباب هندسة من اول اعدادى الى البكالوريوس فى امتحانتهم وان شاء الله تكون خفيفة ؟مع انى عارف ان امتحانات هندسة مش خفيفة.
-ثانيا انا سمعت فعلا عن معرض البنات وشوفت صوره وانا عرفت ان البنات متفوقة جدا فى مشاريع تخرجهم وخصوصا بنات نظم وكويس جدا ان بنات كهربا يعملوا معرض ولسه قسمهم جديد. بجد دى حاجة كويسة جدا
- للاسف مش انا المهندس احمد اللى عملوا معاه لقاء (يارتنى كان اسمى احمد) هههههههههههههههه
- انا كنت لسه مع شباب من بلدنا فى اعدادى وكانوا بيشتكوا من امتحان الرياضة بس اهم حاجة تراجعوا محاضرات الدكتور مهنا وتحلوا امتحان اعمال السنة ممكن يكرر منه اسئلة
ربنا يوفق الاخوة بتوع اعدادى الايامى الجاية ايام صعبة
ودعواتك ليا

aldemerdasch
22-05-2010, 03:12 PM
على فكرة يا جماعه الميكانيكا هو افضل قسم للبنين وهو اصعب قسم فى الجامعه
ولكن مجاله متوفر فى جميع انحاء العالم وانا حطيطه اول قسم فى الرغبات وبالتوفيق لكل الناس

aldemerdasch
22-05-2010, 03:15 PM
امتحان الرياضه كان جميل جدا بس الوقت صغير جدا على الامتحان ده
واعتقد ان مش الكتور مهنا هو اللى حط الامتحان فهو اكيد الدكتور حمدى عبدالحليم لأن الامتحان صعبه شوية

نورالحياه
24-05-2010, 01:45 PM
ازيكم يابشمهندسين ويا بشمهندسات
عاملين ايه فى الكليه انا كنت عايزه اسالكم على حاجه وانا خايفه منها جدا
زى ماده الحاسب والكمياء مش عارفه خايفه منهم جدا ياريت حد يقولنا نعمل فيهم ايه
وخصوصا ان كتير من اعدادى زى كده مش بيفتحوا المواد دى من اول السنه حد يقولى يتلموا ازاى وكده
معلش بتعبكم معايا وبخصوص امتحان الرياضه فهو زى ما البشمهندس الدمرداش قال كان الامتحان حلو بس وقته قليل عليه وربنا يعين كل طلبه هندسه واسفه انى طولت عليكم

م.الزعيم
27-06-2010, 07:55 PM
هى الامتحانات سدت نفس الناس عن المشاركة ولا ايه؟؟
على العموم يارب تكون عدت على اخير
وياريت نقدر نستغل الاجازة صح فى النوم ههههههههههههه
ربنا يوفق الجميع

eng refa3y
29-06-2010, 11:00 PM
ازيك يابشمهندس الزعيم
واضح كده ان صدمه الامتحانات لسه مأثره
اكيد شويه كده وكل الامور تبقى تمام
وربنا يستر

م.الزعيم
30-06-2010, 10:54 AM
عندك حق يابشمهندس رفاعى هيا بتبقى صدمة جامدة وخاصة فى اعدادى
كل واحد فى اعدادى تلاقيه بيحسب دلوقتى ياترى هيبقى معايا كام مادة هههههههههههه
انا سمعت ان النتيجة هتظهر السنة دى بدرى لو حد عنده اخبار ياريت يعرفنا
ويارب النتيجة تظهر السنة دى على النت بلاش شغل تعب الاعصاب اللى بنشوفه يوم النتيجة
وربنا يوفق الجميع

dr.monna
02-07-2010, 04:29 PM
انا عضوة جديدة فى المنتدى لسه وطبعا انا ازهرية من راسى حتى اخمص قدمى يعنى من تانية حضانة وانا فى الازهر:av4056bb7jp3:
طبعا فى ناس كتير هتستغرب انى اسمى مكتوب حرف d فيه small بس انا تعمدت ده لانى لسه سنة اولى وربنا يطلعنا منها نضاف :022yb4::022yb4:
قررت ان ادخل على هندسة عشان مافيش topic لصيدلة بس ده مايمنعش انى بحب كلية هندسة وكان نفسى ادخلها بس المجموع هو اللى حكم لانى كنت عايزة الكليتين مع بعض ازاى مااعرفش:040vk0:
الانسان طماع برضه زى ماانتم عارفين
اتمنى انكم تقبلونى عضوة معاكم
مستنية ردودكم

م.الزعيم
02-07-2010, 08:17 PM
اولا اهلا بحضرتك د/ منى
بصراحة يبدوا بلاغتك فى اللغة العربية عالية جدا وعلى فكرة انا مستغربتش من حرف ال d ده خالص مش عارف ليه
أصعب حاجة حكم المجموع ده احنا مكن نشوف ليكى واسطة وتدخلى هندسة عادى جدا وتكملى فى صيدلة بس المشكلة لما تخلصى كلية لقبك هيبقى ايه؟
من ناحية موضوع الردود صعب هتلاقى غيرى لان اللى عاملين التوبك اغلبهم اعدادى هندسة وبيعانوا الايام دى من حالة نفسية صعبة. ربنا معاهم
اهلا بيكى دكتورة منى وربنا يوفقك وتجيبى تقدير كبير اووى اووى اووى

eng refa3y
03-07-2010, 12:29 AM
اهلين بيكى dr-monna
ال topic نور بوجودك
بس هو فى فرق بين Dr و dr
وحلوه قوى اخمص قدمى هههههههههههه
الازهر مأثر برضه
معذوره
وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا ونجيب مجموع عالى

ال topic كان شغال كويس لكن جت الامتحانات وصدماتها واحده ورا التانيه مخليا بتوع اعدادى لسه مافاقوش
ان شاء الله هايفوقوا ويرجعوا تانى

dr.monna
04-07-2010, 09:20 AM
[quote=م.الزعيم;2337033]

أصعب حاجة حكم المجموع ده احنا مكن نشوف ليكى واسطة وتدخلى هندسة عادى جدا وتكملى فى صيدلة بس المشكلة لما تخلصى كلية لقبك هيبقى ايه؟

شكرا على ردك بابشمهندس:av4056bb7jp3:
وبالنسبة للموضوع ده انا معنديش مانع وممكن يبقى لقبى مثلا مهندورة او دكتوسة
واكون انا مطلقة الصيحة الجديدة فى عالم الالقاب
اما بالنسبة للغة العربية فانا مكنتش بحب دراستها بس انا غاوية قراية شوية وخصوصا روايات نبيل فاروق:078111rg3:

dr.monna
04-07-2010, 09:25 AM
اهلين بيك يابشمهندس رفاعى
شكرا على ردك
وانا كمان اتمنى اننا كلنا نجيب تقديرات عالية
وتفوقوا من الصدمة على خير
:romarioxp6:
وطبعا فى فرق بين Drوdr
لان دى من ام واب
و دى من ام واب تانيين
هههههههههههههههه:friendsxs3:

yasssmine
04-07-2010, 02:01 PM
باااااااااااااااااك اخير رجعت بيتنا يا عالم:av4056bb7jp3: والله فعلا الكليه دى طلعت جهنم واحنا ما نعرفش ازيك يا دكتوره ايمان منوره التوبيك على فكره هى اسمها ايمان مش منى
نتكلم شويه عن ال الامتحانات عايزه اعرف ايه من وجهت نظركم احسن امتحان وايه اوحش واحد اما امتحان الرسم فده لوحده حكايه ايه رايكم فيه وايه رايكم فى الوقت كان كافى ولا اما امتحان الرياضه فكان جميل بس للاسف انا ال هبلت فيه شويه يلا بلاش دوشه راحت الامتحانات لحالها وخلصنا سلام اه استنو عيزه اقول حاجه لازم نرجع زى الاول واكتر والمشاركات تكتر اكتر واكتر يلا بقى كفايه رغى سلام

م.الزعيم
04-07-2010, 03:11 PM
اهلا بيكى دكتوسة منى
على فكرة القراءة شيىء جميل جدا فكرتينى زمن كنت فيه طفل وكنت أٌقرا روايات نبيل فاروق رجل المستحيل
بس أنا الايام دى بدات اهتم بالقراءة فى مجال الدين وطبعا الكهربا
وياريت ياجماعة نقول للبشمهندسة ياسمين
كفارة يابشمهندسة

yasssmine
04-07-2010, 04:41 PM
والله فعلا كفاره على رايك يا بشمهندس وعلى فكره اسمها ايمان مش منى وبعدين انت ربنا هداك وبطلت تقرا كتب الرجل المستحيل والحاجات الفاضيه دى واتجهت لحاجات مفيده عقبال ايمان

م.الزعيم
04-07-2010, 08:19 PM
أولا مبروك يابشمهندسة انك خلصتى اعدادى
أنا بدأت أشك فى قداراتى فى الانجليزى هيا دكتورة منى ولا ايمان؟
بس ايه التعبيرات الجامدة دى (والله فعلا الكليه دى طلعت جهنم واحنا ما نعرفش ) الظاهر فعلا ان اعدادى ليها تأثير لسه
أحسن امتحان هو اللى هجيب فيه أفضل تقديير لان الكلية ملهاش مقياس كتير اووى تكونى حلة امتحان كويس جدا وتلاقيى نفسك جايبة مقبول أو مرفوع عشان كده الحكم لما تبان النتيجة أفضل
أوحش امتحان كان power electronics ويمكن امتحان digital control بس انا كنت متوقع انى مش هكتب فيهم كلمة واحدة بس كتبت غلط او صح دى حاجة مش بتعتى المهم انى كتبت!
على فكرة حكاية الوقت دى مبدأ ثابت احنا غالبا مش بنقدر نخلص قبل الوقت ده بيكون شبه مستحيل بس اللى بيخلى الواحد يزعل انو يكون عارف اجابة سؤال ويسيبه عشان الوقت
مكنتش بحب الرسم بصراحة علشان كده كنت سعيد لما امتحانه خلص بس الحمد لله كنت سايب حاجات بسيطة فى استنتاج المسقط التالت لو كان فيه وقت كنت ممكن اخلصها
امتحان الرياضة لانه اخر مادة محدش ببيدى له اهتمام اووى والحقيقة ان الناس بتكون تعبت وعايزة تروح بس عادى متقلقيش دى حالة عامة فى الدفعة
أجمل حاجة ان الامتحانات عدت وربنا يسهل والنتيجة تكون كويسية وتبقى ارتحتم من اعدادى طول حياتكم
أنا حاسس انى اتعلمت الرغى يلا بقى سلام

yasssmine
04-07-2010, 09:51 PM
الله يبارك فيك ويارب اكون فعلا خلصت اعدادى يا رب فاهم قصدى طبعاهههه
لا ما تشكش فى قدراتك ولا حاجه هى ايمان مش منى مش عارفه بتقول منه ليه بس معلش نعديهالها بس ايمان دى ما شاء الله عليها عارفه حاجات عن هندسه اكتر من بتوع هندسه مهو من عاشر القوم
مش تغيرات بس دى الحقيقه الكليه والقاهره وحشه جدا مفيش احسن من البيت
انا صحيح مش عارفه ايه المواد دى بس مش مهم ربنا يعديك منهم على خير
بالنسبه للوقت كان غير كافى خالص بس ده رسم انا بحبه جدا وكان نفسى اكمل الامتحان للاخر بس الحمد لله
اما امتحان الرياضه فهو بجد كان كويس بس انا كنت دخله عندى احساس انى مش هحل مع انى كنت مذاكره كويس جدا وعارفه كل المسائل بس ما تعرفش ايه ال حصل يلا الحمد لله على كده

م.الزعيم
04-07-2010, 10:51 PM
فعلا مفيش أحسن من البيت بس للاسف حتى الاجازة مش هنقعد فيها فى البيت علشان التدريب والكورسات
على فكرة انا عمرى ما دخلت امتحان وكان عندى احساس انى هحل سبحان الله الواحد بيدخل وربنا مش بيضع تعب حد
المهم نصيحة بلاش تروحى تجيبى انتى النتيجة خلى حد يجبها ليكى علشان ميحصلش ليكى اللى حصل معايا

dr.monna
05-07-2010, 07:02 AM
[quote=م.الزعيم;2345808]
أنا بدأت أشك فى قداراتى فى الانجليزى هيا دكتورة منى ولا ايمان؟

[/qu
لا اطمن يا بشمهندس الانجليزى عندك ما زال بخير
انا اسمى اسمى ايمان فعلا بس دلعى هو مونه (بضم الميم وتشديد النون):006et4:
وطبعا كان لى الشرف بانى اتعرفت ع البشمهندسة ياسمين فى القاهرة وسكنت معاها
عشان كده انا وهى نعرف بعض كويس:stickjo4:
وبالنسبة لموضوع الروايات انا كمان بقرا كتب دين بس طبعا مش بقرا كهربا
بس انا بحترم فكر نبيل فاروق جدا وكمان بقرا له مقالاته اللى فى الصحف
وبحب اسلوب الكاتب الساخر عمر طاهر كمان ونوارة نجم
ودول كلهم بيكتبوا فى جريدة ياسمين عارفة اسمها:078111rg3:

dr.monna
05-07-2010, 07:14 AM
ياترى الاجازة عاملة معاكم ايه
حلوة ولا مملة:bosyht9:
ياريت نتشارك وكل واحد يقول هيقضى اجازته ازاى
انا شخصيا بشتغل فى صيدلية بابا من بعد العصر لحد واحدة بليل
يعنى بيتنا فيه اتنين صيادلة
من شابه اباه فما ظلم:slap1qk6:
و بقبض مرتبى باليوم
عشان كده انا مستحملة الشغل وان الاجازة مبقتش اجازة
يعنى زى مابيقولوا
عض قلبى ولا تعض رغيفى فان قلبى على رغيفى ضعيف:049gc0::049gc0:
مستنية ردودكم ومشاركتكم

م.الزعيم
05-07-2010, 10:32 AM
لا من ناحية الانجليزى اطمنى جدا الازهرية فرى جود فى الانجليزى
كويس ان الواحد يسكن فى المدينة مع ناس خلاف كليته انا كنت فى اعدادى ساكن مع اتنين هندسة يعنى الغرفة كانت هندسة فى هندسة
هو حرام تقولى اسم الجريدة ولا لازم نسئل ياسمين على اسمها؟:mad:
الاجازة عندى تدريب وكورسات يعنى بهدلة فى بهدلة ده انا كمان عندى تدريب فى رمضان مش عارف هعمل ايه فى التدريب ده
كل يوم بتاخدى فلوس يارتنى دخلت صيدلة عشان اخد كل يوم فلوس بدل ما انا اللى بدفع فلوس فى الكورسات:mad:
ياترى البشمهندسة ياسمين بتاخد كل يوم فلوس ؟:friendsxs3:

yasssmine
05-07-2010, 11:08 AM
فرى جود لا واضح ان الانجليزى لسه بخير والله
اه انت بتتكلم على المدينه وان يسكن معاك 2 هندسه انا بقى كانت غرفتى 5 هندسه وواحده بس ال مختلفه والله كان يوم الرسم اول ما نرفع المساطر اكن فى حرب فى الغرفه وما اقولكش بقى على البرده مكنش فى غير دسك ومكسور وكل يوم اقعد اصلحه طنش اهى عدت بس والله كانت سنه حلوه
نتكلم جد شويه من وجهه نظرك ايه هى الكورسات ال المفروض اننا ناخدها يعنى ال لسه طلعين من اعدادى يا رب على خير
خصيصا لو كنت نفسى ادخل عماره وابدا من امتى يعنى شويه نصائح كده وسكرااااااااااااا

dr.monna
05-07-2010, 12:17 PM
لا طبعا عادى اسمها هو الدستور
وحلوة فرى جود دى
ههههههههههههههه
وبعدين انا بقبض الفتات حاجة بسيطة كده يعنى
وشد حيلك وربنا يعينك فى الدورات
ويبلغنا كلنا شهر رمضان
:)
وممكن تاخد كورس عادى فى رمضان
بس يبقى بالنهار مثلا

م.الزعيم
05-07-2010, 01:46 PM
متقلقيش من الانجليزى وى ار فرى سترونج ان انجليزى
انتوا كنتم ستة فى الغرفة !! لا بجد ربنا يكون فى عونك تلاقيكم كنتوا بتحاربوا بعض بالمساطر
طب كويس انك لاقيتى دسك مكسور فيه ناس بترسم من غير دسك ولا بردة ولا لوحة ولا مسطرة
بصراحة بغض النظر انتى هتدخلى قسم ايه أنا شايف انو عيب اوى تكونى مهندسة ومش تعرفى انجليزى كويس
ومش تعرفى icdl انتى لو تقدرى تخدي كورس انجليزى وكورس icdl بصراحة تبقى عديتى
حاولى تشوفى اى مركز تدريب قريب منكم وخدى فيهم الكورسين دول
ومتحاوليش تشغلى نفسك بكورسات عمارة دلوقتى زى الاوتوكاد لان لسه بدرى وقدامك اجازات كتير
فيه ملحوظة صغننة هيا شكراااااااااا بتكتب كده ولا بتكتب سكراااااااااا لا الظاهر العربى عندك بخير خالص

م.الزعيم
05-07-2010, 01:58 PM
أنا بدات اخاف من العربى خالص ( الفتات) ينهار ابيض العربى ضاع خالص
انتى خايفة من الحسد يادكتورة متقلقيش بتوع هندسة مش بيحسدوا انا ليا زمايل ليا فى صيدلة وعارف الفتات ده قد ايه ههههههههههههه
يارب ارزقنا الفتات.اللهم امين
امين ربنا يبلغنا جميعا شهر رمضان.اللهم امين
المشكلة ان الكورس فى شركة يعنى مش هكون قاعد فى مكان مكيف وغالبا هضطر للسفر يوميا
ربنا يسهل لو قدرت اروح هكمل لو مقتدرش هنام فى بيتنا واريح دماغى
هو احنا زيكم يادكتورة قاعدة فى الصيدلية ومعاكى جهاز الكومبيوتر وقاعدة فى الظلة أنا مش بحسد:078111rg3:

eng refa3y
06-07-2010, 01:02 AM
حمد الله على السلامه ياياسمين
لسه عايشه بعد جبهه اعدادى

ربنا يبعد عنا الاصابات ونعدى بسلام

لا لا لا بجد نمسك الخشب
انا سيبت الموقع يومين ارجع الاقى المشاركات دى
ما شاء الله ما شاء الله ربنا يذيد ويبارك

مممممممممممممممممممم
دايما الدكتور الصيدلانى بيكون قاعد الكميوتر قدامه
التلفزيون متعلق فى الحيطه تحت السقف بشويه
معرفش ايه الغيه فى شعلقه التلفزيون كده ما علينا