مشاهدة النسخة كاملة : لماذا اخترت الصيدله....؟؟

dr.boody
23-09-2009, 02:15 AM
لا شك ان لكل انسان هدف فى حياته....ويحاول بكل ما اوتى من قوة و عزيمه ان يحقق هذا الهدف...
ونحن لا بد وان كان لنا هدف ,حاربنا كل الصعاب من اجل تحقيقه...متغلبين فى ذلك على الهوى و النفس و كلام الاخرين الذى لا يجدى نفعا...معتمدين فى على الله سبحانه و تعالى ومن ثم الاعتماد على انفسنا من اجل تحقيق هذا الهدف والوصل اليه مهما كانت الظروف ومهما كانت العقبات....
والان ...وبعد ان حقق الله مرادنا ,فيجب علينا اولا ان نركع شاكرين له على هذه النعمه..والتى لو شكرنا الله عليها طيلة عمرنا لن نستطع ان نوفيه حقه....
الان...وبعد ان انهينا جميعا نهاية البداية..علينا ان نستعد للمرحله القادمه افضل الاستعداد...قد يستغرب البعض من جملة (نهاية البدايه)...ولكنها الحقيقه...فالثانويه العامه ماكانت لنا الا مجرد وسيلة لبلوغ غايه معينه..او بمثابة جسر نمر عليه للحصول على مانريد....
علينا الان ان نعاهد انفسنا...امام الله ثم الوالدين ثم الجميع....ان نبذل ما فى و سعنا من طاقه و ما فى عقولنا من طاقه كامنه,ان نبذلها فى خدمة الدين اولا ثم المجتمع ثم الوطن...
علينا جميعا ان نكون على قدر المسئوليه الملاقاه على عواتقنا...وان نكون عند حسن الظن بانفسنا والاخرين...
وانت...كطالب التحقت بكلية الصيدله ..عليك ان تسأل نفسك هل هذا هو مكانى فى المجتمع...ان كانت الاجابه بنعم -وارجو ان تكون بنعم- فعليك كما ذكرت سابقا ان تحدد هدفك و تفيد نفسك و مجتمعك....اما اذا كانت الاجابه بـ لا-لا قدر الله- فعليك ان تبحث عن مكانك الصحيح فى المجتمع...وتثبت نفسك فيه....
علينا جميعا ان نسأل انفسنا ..ماذا علينا بعد ان التحقنا بكلية الصيدله...وماذا علينا تجاه الكليه نفسها ككليه قمه...وماذا علينا من اجل ديننا ووطننا و مجتمعنا.........
ارجو ان يسأل كلا منا نفسه هذه الاسئله ....ويحاول الاجابه عليها بمنتهى الصراحه...منتهى الصدق...منتهى الشفافيه...........
.....وشكرا.....
ايه اللى انا كاتبه دا؟؟؟:d

Bent 3bdo
23-09-2009, 02:34 AM

ده أثر الماتش بس

بس انا حاسه ان العنوان ملوش دعوه بالموضوع اللى جوا
ولا انا اللى الماتش أثر عليا:bosyht9:

Drsara
23-09-2009, 03:04 AM
بالنسبة ليا كان نصيب وقدر

mahmoud ahmed2
23-09-2009, 07:20 AM
انا برده بايد الدوك نغم
انا حاسس ان الكلام ملوش علاقه باسم الموضوع خالص

Drsara
23-09-2009, 02:32 PM
هى الحكاية كلها زمالكاوية

عمر الغندور
23-09-2009, 05:08 PM
لا شك ان لكل انسان هدف فى حياته....ويحاول بكل ما اوتى من قوة و عزيمه ان يحقق هذا الهدف...
ونحن لا بد وان كان لنا هدف ,حاربنا كل الصعاب من اجل تحقيقه...متغلبين فى ذلك على الهوى و النفس و كلام الاخرين الذى لا يجدى نفعا...معتمدين فى على الله سبحانه و تعالى ومن ثم الاعتماد على انفسنا من اجل تحقيق هذا الهدف والوصل اليه مهما كانت الظروف ومهما كانت العقبات....
والان ...وبعد ان حقق الله مرادنا ,فيجب علينا اولا ان نركع شاكرين له على هذه النعمه..والتى لو شكرنا الله عليها طيلة عمرنا لن نستطع ان نوفيه حقه....
الان...وبعد ان انهينا جميعا نهاية البداية..علينا ان نستعد للمرحله القادمه افضل الاستعداد...قد يستغرب البعض من جملة (نهاية البدايه)...ولكنها الحقيقه...فالثانويه العامه ماكانت لنا الا مجرد وسيلة لبلوغ غايه معينه..او بمثابة جسر نمر عليه للحصول على مانريد....
علينا الان ان نعاهد انفسنا...امام الله ثم الوالدين ثم الجميع....ان نبذل ما فى و سعنا من طاقه و ما فى عقولنا من طاقه كامنه,ان نبذلها فى خدمة الدين اولا ثم المجتمع ثم الوطن...
علينا جميعا ان نكون على قدر المسئوليه الملاقاه على عواتقنا...وان نكون عند حسن الظن بانفسنا والاخرين...
وانت...كطالب التحقت بكلية الصيدله ..عليك ان تسأل نفسك هل هذا هو مكانى فى المجتمع...ان كانت الاجابه بنعم -وارجو ان تكون بنعم- فعليك كما ذكرت سابقا ان تحدد هدفك و تفيد نفسك و مجتمعك....اما اذا كانت الاجابه بـ لا-لا قدر الله- فعليك ان تبحث عن مكانك الصحيح فى المجتمع...وتثبت نفسك فيه....
علينا جميعا ان نسأل انفسنا ..ماذا علينا بعد ان التحقنا بكلية الصيدله...وماذا علينا تجاه الكليه نفسها ككليه قمه...وماذا علينا من اجل ديننا ووطننا و مجتمعنا.........
ارجو ان يسأل كلا منا نفسه هذه الاسئله ....ويحاول الاجابه عليها بمنتهى الصراحه...منتهى الصدق...منتهى الشفافيه...........
.....وشكرا.....

الحقيقه موضوع جميل بس العنوان عايز يضبط
انابصراحه كل همي ان اجيب مجموع في الثانويه وكنت سايبه موضوع التفكير في الكليه للاجازه وبعد تفكير لقيت ان الصيدله اكتر كليه تناسبني وتناسب ميولىانا في الواقع كنت بلا هدف في الثانويه كان كل همي
وجاءت النتيجه لتضعني في نفس المكان والحمد لله

dr.boody
23-09-2009, 05:50 PM
طب ياريت كل واحد يقترح اسم حلو للموضوع....وانا بحترم كل الاراء
وعلى فكره دا تأثير الزمالك برضه....
وعلى فكره ...انا لما احب ارفع ضغطى بتفرج ع الزمالك....وكفايه شوط واحد بس...
معهلش يا جماعه لو كنت مش موفق فى الموضوع دا...اصلى كاتبه الفجر

eng/el doktor
23-09-2009, 11:27 PM
طب ياريت كل واحد يقترح اسم حلو للموضوع....وانا بحترم كل الاراء
وعلى فكره دا تأثير الزمالك برضه....
وعلى فكره ...انا لما احب ارفع ضغطى بتفرج ع الزمالك....وكفايه شوط واحد بس...
معهلش يا جماعه لو كنت مش موفق فى الموضوع دا...اصلى كاتبه الفجر
لا موفق يا دكتور وكله تمام الموضوع حلو أوى بس هو عاوز حاجه بسيطه بس

هو عاوز موضوع
عموما ربنا يوفقك
وجزاك الله خير

dr/roka
24-09-2009, 03:17 PM
تسلم يا دكتور انا عضوة جديدة تقبلو مرورى

dr.boody
24-09-2009, 06:23 PM
العفو يا دكتوره
و شكرا على المرور

dr.aya abd el shafi
25-09-2009, 07:05 PM
انا لسة مخلصة ثانوية ازهرية وجت لى صيدلة الحمد للة بس انا كان نفسى فعلا ادخل صيدلة من زمان ومن قبل ما ادخل الثانوية عشان انا بعشق حاجة اسمها كيمياء بس يا رب تكون المواد فالكلية زى ما انا متخيلاها وكنت عايزة اسال بجد هو ممكن المواد اللى بندرسها فصيدلة الازهر تختلف عن مواد صيدلة القاهرة وعين شمس وكدة وشكرا:d