مشاهدة النسخة كاملة : منتدى للتعارف لطلاب علوم طنطا

genious girl
30-09-2009, 12:21 AM
اهلا بكل طلاب علوم طنطا اود التعارف بين كل الطلبة والطالبات وكل سنة وانتم طيبين

SokRat238
30-09-2009, 03:31 AM
انا احمد ........علوم طنطا سنه اولى

genious girl
30-09-2009, 09:49 PM
انا نور اولى علوم طنطا بيولوجى اهلا بيكوا فى الكلية اى حد عندة معلومات جديدة تفيدنا ياريت يقول:av4056bb7jp3:

genious girl
30-09-2009, 09:57 PM
على فكرة يا احمد علمى رياضة بيدخل قسم الجيولوجيا عادى فى طنطا بس ما يدخلش بيولوجى ودة موقع الكلية ممكن تعرف من علية كل حاجة انتى عايزها . www.tanta.edu.eg\ar\tanta\sci\index.htm (http://www.tanta.edu.eg\ar\tanta\sci\index.htm)

SokRat238
01-10-2009, 06:50 AM
على فكرة يا احمد علمى رياضة بيدخل قسم الجيولوجيا عادى فى طنطا بس ما يدخلش بيولوجى ودة موقع الكلية ممكن تعرف من علية كل حاجة انتى عايزها . www.tanta.edu.eg\ar\tanta\sci\index.htm (http://www.tanta.edu.eg/ar/tanta/sci/index.htm)

والله طمنتينى يا نور ...والف شكر على اللينك بتاع الكليه .

genious girl
01-10-2009, 02:15 PM
لو حد عارف اى معلومات عن الكلية او عندة اى سؤال يقول ولو حد عرف يجيب الجدول ياريت يقول الموقع

prof abbassy
01-10-2009, 05:02 PM
انا محمود داخل اولي بيولوجي ان شاء الله
وعايز اتعرف عليكوا وطبعا هيزيدكوا شرف
ههههههههههههههه
وياريت نكون اصحاب يا جماعه ونسيب الحاجات بتاعة الثانوي دي
علفكره انا محول من بيطري يعني انا اكبر منكم
هههههههه
وشكراا ليكوا يا احلي شباب وسورررررررري كتييييييييير علي الاطاله

genious girl
01-10-2009, 06:40 PM
ان شاء اللة هنكون زملاء يا محمود وانتى هتنور علوم طنطا

prof abbassy
01-10-2009, 07:10 PM
شكرا ليكي يا نور
وان شاء الله هنكون اصحاب
وكنت عايز اعرف اخبار الجدول
وسلااااااااااااااااااموز

genious girl
01-10-2009, 11:35 PM
لا شكرا على واجب انا عرفت اننا ممكن نجيبة من موقع طنطنا اوفلاين بس ملقتش حاجة نزلت احنا هنروح السبت وهنعرفة

عمرو بيك
02-10-2009, 05:03 AM
السـلام عليكـم

انا اسمـى عمـرو تانيه عـلوم بيـولوجـى جـامعه طنطـا :blush:

واى حد عـاوز يستفسـر عن اى حـاجه انا مـوجـود ان شاء الله

وعـلى فكره يا PROF

انت تعرفنـى :d:d

هسيبك لخيـالك يا جميــل

تحيـاتى :078111rg3:

عمرو بيك
02-10-2009, 05:24 AM
على فكرة يا احمد علمى رياضة بيدخل قسم الجيولوجيا عادى فى طنطا بس ما يدخلش بيولوجى ودة موقع الكلية ممكن تعرف من علية كل حاجة انتى عايزها . www.tanta.edu.eg\ar\tanta\sci\index.htm (http://www.tanta.edu.eg%5car%5ctanta%5csci%5cindex.htm)

على فكره المعلومه دى غلط

لو انت كنت فى الثانوى علمى رياضه بتدخـل قسم عـلوم طبيعيه على طـول وده القسم الوحيد ليـك

لو انت كنت فى الثانوى علمى عـلوم بيبقى ليك قسمين

بيـولوجــى او جولوجيـا

وبيتحدد تدخـل بيولوجى او جولوجيا حسب مجمـوعك انت فى الثانويه العامه يناسب اى قسم فيهم

وده بيتحدد جوه الكليه :)

تمـام ؟؟

prof abbassy
02-10-2009, 11:00 AM
السلام عليكم
ازيكم يا شباب
وسوري يا عمرو مش واخد بالي
وكنت عايز اعرف هو السبت اجازه ولا ايه
وارجو الرد ضروري
وسلااااااااااااااااااااموز

genious girl
02-10-2009, 02:07 PM
يمكن يا عمرو انا هسال تانى ويوم السبت مش اجازة احنا كلنا رايحين غدا

prof abbassy
02-10-2009, 05:48 PM
اوك يا نور يعني كلنا رايحين بكره ان شاء الله
يارب يكون يوم كويس وربنا معانا في السنه دي ويارب وفقنا كلنا
وسلااااااااااااااااااااااموز

genious girl
02-10-2009, 09:16 PM
ان شاء اللة يكون يوم جميل ويعجى على خير ولما نرجع نبقى نحكى الى حصل معانا:049gc0:

عمرو بيك
03-10-2009, 05:49 PM
ايه رأيكـوا فى اليوم يا شباب

اظن تمـام :d :)

genious girl
03-10-2009, 07:05 PM
بصراحة اليوم كان جامد وجميل جدا واستمتعنا جدا بس لسة مش فاهمين حاجة فى الجدول:av4056bb7jp3:

عمرو بيك
03-10-2009, 08:50 PM
ماشى تمــام يا جينس

انا كت عـاوز طلب منكـوا يا شباب انتوا

اتمنـى لما محاضرات الطبيعه والرياضه تبدأ ابقى اخدها من حد فيكـوا لانهم معايا من السنه اللى فااتت وانا فى تانيه دلوقتى

ووقتى مش هيكـون مقضى

مااااااشى :) ؟

genious girl
03-10-2009, 09:00 PM
هو انتى يا عمرو عايز جدوا تانية علوم جبيعة ولا اية

genious girl
03-10-2009, 09:02 PM
<p>سورى معلش هو انتى عايز جدول علوم طبيعة يا عمرو ولا اية</p>

prof abbassy
03-10-2009, 09:29 PM
والله يا جاعه اليوم كان مش كويس
ومتعرفناش علي اي حد من دفعتنا
والبنات كتير عن الصبيان جدااااااااااااااااااااااا
وكان عندي سؤال هو بكره احنا هعمل ايه
علفكره انا بيولوجي
وبكره هنبتدي محاضرات ولا ايه يا جماعه ويتريت نعرف بعض من هنا
ونشو بعض باه في الكليه علشان متبقاش خنيقه
وسلاااااااااااااااااااااااااموز

عمرو بيك
04-10-2009, 04:18 AM
هو انتى يا عمرو عايز جدوا تانية علوم جبيعة ولا اية

لااااااااا يا نـور مش كده

انا فى سنه تانيه بيـولوجـى يعنى فى نقس القسم بتاعك لكن اكبر منك بسنه .. يعنـى انا ماليش علاقه ب قسم

العـلوم الطبيعيه خاالص

وانا طلعت سنه تانيه بيولوجى لكن معااايا مـاده ( الطبيعه والرياضه اللى هى بمعنى اصح الفيزياء والرياضه ) من السنه

اللى فاتت اللى هـى سنه اولى .. شلتهـا يعنـى :blush:

فكنت عـاوز لمـا محاضرات الماده دى تبدأ عندكـوا ( فى سنه اولى بيـولوجـى ) ابقـى اخدهااا من حد منكـوا

لانـى مينفعش احضـر فى سنه اولى فى سنه تانيه

عشان الوقت مش هيقضـى

تمام ؟؟

genious girl
04-10-2009, 07:08 PM
اوك يا عمرو انا هشوف واقولك وعلى فكرة احنا خدنا محاضرات النهاردة يا محمود 5 محاضرات بس بكرة عندنا سكاشن فا مش هنروح

عمرو بيك
04-10-2009, 07:22 PM
شكـرا يا نوور :)

prof abbassy
04-10-2009, 08:03 PM
اوك يا نور انا كنت هناك بس بصراحه مفهمتش اي حاجه ومعرفش اصلا احنا اخدنا ايه دا ان حتي ملقتشي مكان فقعدت علي السلم تصوري
لو انتي كتبتي محاضرات او تعرفي حد كتب ياريت تجيبيها اوك ضروري بكره لان بعده اجازه وبعين الكليه دي مش عايزه نكبر دماغنا من اولها انتي فاهماني طبعا
وكنت عايز اعرف هو بكره فيه سكاشن ايه وفين
ومعلش طولت عليكي يا نووور بس اعمل ايه الصحاب لبعضيهم
وسلاااااااااااااااااااااااااموز

genious girl
04-10-2009, 08:54 PM
لو سمحت يا عمرو عندى سؤال هو السكشن بيبقى مثلا مكتوب حيوان وتحتية ارقام والدكتور مش بيدى بل منة محاضرة بس احنا لسة متقسمناش اقسام ولا مجموعات كلة على بعضة

genious girl
04-10-2009, 08:59 PM
انا مش راحة بكرة لان عندنا سكاشن وهية مش هتبدا بكرة هروح الاربعاء انا كنت فى المدرج ابقى تعالى بدرى عشان تحضر بالداخل احنا دخل لينا دكتور كيميا عامة وكيميا فيزياء ونبات وحيوانمشينا 4

prof abbassy
04-10-2009, 09:27 PM
يعني بكره مفيش سكاشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علي العموم انا هروح علشان اشوف المحاضرات دي

عمرو بيك
04-10-2009, 09:27 PM
لو سمحت يا عمرو عندى سؤال هو السكشن بيبقى مثلا مكتوب حيوان وتحتية ارقام والدكتور مش بيدى بل منة محاضرة بس احنا لسة متقسمناش اقسام ولا مجموعات كلة على بعضة

لا يا نور السكشن مش بتخديه فى المدرج بتخديه فى المعمل وبيدهولك المعيدين

ولما تعرفـى رقم السكشن بتاعك اما ينـزل

هتفهمـى معنى الارقام دى

واحده واحده

;)

عارفه انا جاوبت على قدمك فهمـى ع السؤال لكن انا حاسس ان فى دماغك حاجه تانيه

يا ريت توضحيها اكتر عشان افهمك

وانا فى انتظارك

:)

سلام

genious girl
04-10-2009, 10:11 PM
انا اقصد يعنى لما بيبقى مكتوب ارقام بس تحت المادة يبقى سكشن مش محاضرة ومتشكرة ليك لما تروح بكرة يامحمود عرفنى لو خدت محاصرات وقولى خدت اية معلش هتعبك

عمرو بيك
04-10-2009, 10:44 PM
انا اقصد يعنى لما بيبقى مكتوب ارقام بس تحت المادة يبقى سكشن مش محاضرة ومتشكرة ليك لما تروح بكرة يامحمود عرفنى لو خدت محاصرات وقولى خدت اية معلش هتعبك

اها تمـام دى سكاشن

اى حاجه تانيه انا موجود :)

genious girl
05-10-2009, 02:10 PM
لو سمحت يا عمرو انا كنت عايزة اسالك سؤال من اولى لو ممكن تفهمنى محاضرة كيميا عامة عن تسمية المركبات الغير عضوية لو فاكر يعنى

عمرو بيك
05-10-2009, 02:47 PM
لو سمحت يا عمرو انا كنت عايزة اسالك سؤال من اولى لو ممكن تفهمنى محاضرة كيميا عامة عن تسمية المركبات الغير عضوية لو فاكر يعنى

طب يا نـور مين الدكتـور اللى بيديكـوا ؟؟

عبـد الله ؟ ولا مين ؟؟ :blush:

عمرو بيك
05-10-2009, 02:48 PM
ويااريت كمـان تحطيلى مثال من المحاضره وانا ان شاء الله هفتكر واساعدك :)

عمرو بيك
05-10-2009, 03:03 PM
تسمية المركبات غير العضوية

1 - المركبات الايونية..

تتكون المركبات الايونية من ايونات موجبة واخرى سالبة..

أ - تسمية الايونات الموجبة..
1 – احادية الذرة.. وهي ذرات مشحونة اما بشحنة موجبة واحدة او اثنتين او ثلاث.. وتعطى اسم الفلز مثل.. ايون المجنيزيوم وايون البوتاسيوم..

2 – ايونات الفلزات ذات اكثر من شحنة موجبة واحدة..
عند التسمية نضع اسم الفلز وبجانبه قيمة الشحنة بالاعداد الرومانية.. مثل أيون الزئبق (
II)..
3 – ايونات متعددة الذرات.. وكما هو اسمها فهي ايونات مكونة من ذرتين او اكثر ويكون مجموع شحناتها موجبا.. وتسمى باسم الايون مع اضافة "يوم".. مثل ايون الامونيوم NH4+

ب – تسمية الايونات السالبة..
1 – احادية الذرة.. وتتكون من اسم الذرة مع اضافة "يد" في اخرها.. مثل الفلوريد والكلوريد واليوديد..
2 – الايونات الاكسجينية.. وهي ايونات متعددة الذرات وتحتوي على اكسجين.. وتضاف "يت" على نهاية اسم الايون اذا كان عدد ذرت الاكسجين قليلا.. بينما تضاف "ات" على نهايته اذا كان عدد ذرات الاكسجين اكثر.. مثل الكلوريت ClO2- والكلورات ClO3-.. اما اذا كانت هناك حالات تأكسد اقل فنضع "هيبو" قبل الاسم.. او "بير" في حالات التأكسد الاعلى.. مثل هيبوكلوريت ClO-.. وبيركلورات ClO4-..
4 – اذا اضيف ايون الهيدروجين الى تلك الجزيئات الاكسجينية نضيف كلمة "هيدروجين" قبل بداية الاسم.. او "ثنائي هيدروجين" اذا كانت هناك ذرتا هيدروجين.. مثل ثنائي هيدروجين الفوسفات H2PO4-..

ج – المركبات الايونية..
في المركبات الايونية نضع اسم اللافلز في البداية ثم اسم الفلز.. مثل يويديد البوتاسيوم KI او كلوريد النحاس CuCL2..

2 – اسماء الاحماض..
أ – الاحماض الهيدرو.. وتضاف هنا كلمة هيدرو في بداية اسم الحامض ثم اسم اسم اللافلز وفي النهاية نضيف المقطع "يك".. مثل حامض الهيدروبروميك HBr..

ب – الاحماض الاكسجينية.. وهي المكونة من هيدروجين واكسجين ولافلز.. ويتواجد في اكثر من حالة تأكسد واحدة.. لذا نضيف المقطع "يك" في نهاية اسم الحامض الاكسجيني ذي رقم التأكسد الاكبر مثل حامض النيتريك HNO3.. ونضيف المقطع "وز" في نهاية اسم الحامض الاكسجيني ذي رقم التأكسد الأقل مثل حامض النيتروز HNO2.. واذا كان اللافلز من الهالوجينات نحصل على 4 ارقام تأكسد لذا نضيف واحدا من المقطعين "هيبو" او "بير" كما ذكر سابقا..

ج – الملح الحامضي.. وهنا نضيف كلمة هيدروجين قبل الايون السالب مثل ثنائي هيدروجين فوسفات الصوديوم

NaH2PO4
3 – المركبات الجزيئية المكونة من لافلزين.. نكتب اسم اللافلز ذي الالكتروسالبية الاعلى في البداية مع اضافة يد في النهاية ويلي ذلك اللافلز الاخر.. مع اهمية التعبير عن عدد ذرات كل منهما (اول, ثاني, ثالث, رابع..) ومثال على ذلك ثاني اكسيد الكبريت SO2.. او خامس اكسيد ثنائي النيتروجين N2O5..

عمرو بيك
05-10-2009, 03:04 PM
انا جبتلك ده مؤقت لحد ما انتى تقوليلى مثاال وانا افهمك ان شاء الله

wait u :)

prof abbassy
05-10-2009, 09:30 PM
مشكووووووور كتير يا عمور
بجد
انا كنت عايز المحاضره دي
شكراااااااا بيك

genious girl
05-10-2009, 10:34 PM
شكرا ليك يا عمرو بجد انا فهت شوية والدكتور الى بيدينا اسمة يوسف ومدناش اى امثلة ومتسرع جدا فشكلى هحتاجك كتير وانتى يا محمود مخدناش محاضرات النهاردة ولا اية اصلى مجتش

عمرو بيك
05-10-2009, 11:04 PM
مشكووووووور كتير يا عمور
بجد
انا كنت عايز المحاضره دي
شكراااااااا بيك

اوك ياا مان انت تؤمر :)

عمرو بيك
05-10-2009, 11:07 PM
شكرا ليك يا عمرو بجد انا فهت شوية والدكتور الى بيدينا اسمة يوسف ومدناش اى امثلة ومتسرع جدا فشكلى هحتاجك كتير وانتى يا محمود مخدناش محاضرات النهاردة ولا اية اصلى مجتش

لاااااااااااا طالما دكتور يوسف

يبقى المحاضره مهمه جداا جداا جداا جداا جدااا من هنا للسنه الجايه

يا أما مش هتعرفى تحلى فى الامتحان

ولو احتجتى اى حاجه تانيه انا موجود

وكمـان يا محمود لو احتجت اى حاجه انا موجود ان شاء الله

prof abbassy
06-10-2009, 11:51 AM
لا يا نور مكنش في محاضرات بس كان فيه سكاشن بس برضه ما اخدناش
قالوا لما تتقسموا لان الاعداد كتييره اوي وعلفكره يا نور انا وانتي هنبقي في سكشن واحد
وكنت عايز اسال هو بكره هناخد ايه اصل الجدول مش معايا

genious girl
06-10-2009, 02:39 PM
اول محاضرة لغة وبعدين كيميا وبعدين حيوان وبعدين سكاشن ومن5 الى 7 رياضة ربنا يستر بس يا عمرو دكتور يوسف رخم ومتسرع قوى اعمل اية طيب

genious girl
06-10-2009, 02:57 PM
معلش يا عمرو ممكن توضحلى الايونات الاكسيجينية واية الحد الادنى ازيادة او قلة حلات التاكسد يعنى امتى اعرف انة زاد او قل وضح شوية

sky stars
06-10-2009, 03:46 PM
شكرا لكى يا نور على الموضوع ده
وشكرا لك يا عمرو على الجزء اللى شرحته لانى مكنتش فهماه

تسمية المركبات غير العضوية

1 - المركبات الايونية..

تتكون المركبات الايونية من ايونات موجبة واخرى سالبة..

أ - تسمية الايونات الموجبة..
1 – احادية الذرة.. وهي ذرات مشحونة اما بشحنة موجبة واحدة او اثنتين او ثلاث.. وتعطى اسم الفلز مثل.. ايون المجنيزيوم وايون البوتاسيوم..

2 – ايونات الفلزات ذات اكثر من شحنة موجبة واحدة..
عند التسمية نضع اسم الفلز وبجانبه قيمة الشحنة بالاعداد الرومانية.. مثل أيون الزئبق (
II)..
3 – ايونات متعددة الذرات.. وكما هو اسمها فهي ايونات مكونة من ذرتين او اكثر ويكون مجموع شحناتها موجبا.. وتسمى باسم الايون مع اضافة "يوم".. مثل ايون الامونيوم NH4+

ب – تسمية الايونات السالبة..
1 – احادية الذرة.. وتتكون من اسم الذرة مع اضافة "يد" في اخرها.. مثل الفلوريد والكلوريد واليوديد..
2 – الايونات الاكسجينية.. وهي ايونات متعددة الذرات وتحتوي على اكسجين.. وتضاف "يت" على نهاية اسم الايون اذا كان عدد ذرت الاكسجين قليلا.. بينما تضاف "ات" على نهايته اذا كان عدد ذرات الاكسجين اكثر.. مثل الكلوريت ClO2- والكلورات ClO3-.. اما اذا كانت هناك حالات تأكسد اقل فنضع "هيبو" قبل الاسم.. او "بير" في حالات التأكسد الاعلى.. مثل هيبوكلوريت ClO-.. وبيركلورات ClO4-..
4 – اذا اضيف ايون الهيدروجين الى تلك الجزيئات الاكسجينية نضيف كلمة "هيدروجين" قبل بداية الاسم.. او "ثنائي هيدروجين" اذا كانت هناك ذرتا هيدروجين.. مثل ثنائي هيدروجين الفوسفات H2PO4-..

ج – المركبات الايونية..
في المركبات الايونية نضع اسم اللافلز في البداية ثم اسم الفلز.. مثل يويديد البوتاسيوم KI او كلوريد النحاس CuCL2..

2 – اسماء الاحماض..
أ – الاحماض الهيدرو.. وتضاف هنا كلمة هيدرو في بداية اسم الحامض ثم اسم اسم اللافلز وفي النهاية نضيف المقطع "يك".. مثل حامض الهيدروبروميك HBr..

ب – الاحماض الاكسجينية.. وهي المكونة من هيدروجين واكسجين ولافلز.. ويتواجد في اكثر من حالة تأكسد واحدة.. لذا نضيف المقطع "يك" في نهاية اسم الحامض الاكسجيني ذي رقم التأكسد الاكبر مثل حامض النيتريك HNO3.. ونضيف المقطع "وز" في نهاية اسم الحامض الاكسجيني ذي رقم التأكسد الأقل مثل حامض النيتروز HNO2.. واذا كان اللافلز من الهالوجينات نحصل على 4 ارقام تأكسد لذا نضيف واحدا من المقطعين "هيبو" او "بير" كما ذكر سابقا..

ج – الملح الحامضي.. وهنا نضيف كلمة هيدروجين قبل الايون السالب مثل ثنائي هيدروجين فوسفات الصوديوم

NaH2PO4
3 – المركبات الجزيئية المكونة من لافلزين.. نكتب اسم اللافلز ذي الالكتروسالبية الاعلى في البداية مع اضافة يد في النهاية ويلي ذلك اللافلز الاخر.. مع اهمية التعبير عن عدد ذرات كل منهما (اول, ثاني, ثالث, رابع..) ومثال على ذلك ثاني اكسيد الكبريت SO2.. او خامس اكسيد ثنائي النيتروجين N2O5..
[/quote]

sky stars
06-10-2009, 03:48 PM
يا ترى حد يعرف السكاشن هتبدأ امتى الاسبوع ده ولا الاسبوع القادم

عمرو بيك
06-10-2009, 04:09 PM
اول محاضرة لغة وبعدين كيميا وبعدين حيوان وبعدين سكاشن ومن5 الى 7 رياضة ربنا يستر بس يا عمرو دكتور يوسف رخم ومتسرع قوى اعمل اية طيب

لا هو كويس جدا بس عشان انتى مش واخده على الوضع الجديد اللى هو بتاع المحاضرات

واحده واحده كله هيبقى تمااام :redface:

عمرو بيك
06-10-2009, 04:17 PM
يا ترى حد يعرف السكاشن هتبدأ امتى الاسبوع ده ولا الاسبوع القادم

الى حد كبير الاسبوع الجاى

عمرو بيك
06-10-2009, 04:19 PM
وشكرا لك يا عمرو على الجزء اللى شرحته لانى مكنتش فهماه

[/quote]

العفـو يا سكــاى واللى محتاج حاجه انا ممكن اساعده على قد ما اقدر

شكراا :)

sky stars
06-10-2009, 04:30 PM
ممكن تقولى ازاى اتعامل مع محاضرات الكيمياء لدكتور يوسف

عمرو بيك
06-10-2009, 04:33 PM
معلش يا عمرو ممكن توضحلى الايونات الاكسيجينية واية الحد الادنى ازيادة او قلة حلات التاكسد يعنى امتى اعرف انة زاد او قل وضح شوية

الايونات الاكسجينية.. وهي ايونات متعددة الذرات وتحتوي على اكسجين.. وتضاف "يت" على نهاية اسم الايون اذا كان عدد ذرت الاكسجين قليلا.. بينما تضاف "ات" على نهايته اذا كان عدد ذرات الاكسجين اكثر.. مثل الكلوريت ClO2- والكلورات ClO3-.. اما اذا كانت هناك حالات تأكسد اقل فنضع "هيبو" قبل الاسم.. او "بير" في حالات التأكسد الاعلى.. مثل هيبوكلوريت ClO-.. وبيركلورات ClO4-

شوفـى يــانـــــــــور

الاكســده من ايـام الثـانوى هى اننـا نضيف اكسجيـن او ننزع هيدروجين

واحنـا هنا هنتكلم عن الاكسجين

الكلوريت ClO2- .. فى الكلوريت هنـا احنـا ضفنـا المقطع ( بت ) فى النهايه لان عدد

ذرات الاكسجين المـوجـوده قليله .. فبـالتالى وطبقا لمعنـى كلمه ( الاكسده ) بيكـون

حالاتالتأكسـد اقـل فبنضع قبل الاسم بتاع الايون كلمه ( هيبـو ) .. :)

الكلورات ClO3- .. فى الكلورات هنـا احنـا ضفنــا المقطع ( ات ) فى النهايه لان عدد

ذرات الاكسجين الموجوده كتيـر .. فبالتالى وطبقا لمعنـى ( الاكسده ) بيكـون

حالات الاكسده او التأكسد اعـلى فبنضع قبـل الاسم بتاع الايون ( بيـر ) :)

يعنـى من الاخر يا نـور كل ما عدد ذرات الاكسجين زادت فى الايون .. كل ما زادت حالات التأكسد

وده على حد علمـى وياارب يكون صح بقى :d:d:d

عمرو بيك
06-10-2009, 04:36 PM
ممكن تقولى ازاى اتعامل مع محاضرات الكيمياء لدكتور يوسف

دكتـور يوسف لسه متعين السنه اللى فاتت اول مره ك دكتـور جامعـى لانه قبـل كده كان معيد او استاذ مسـاعد

واحنـا كنـا مفكرين اننـا ممكن منحضرش او كده

لكـن طلع ان الدكتـور بيشـرح الكيميـاء بطريقه جديده جداا لان المنهـج اللى بيدرسه اساسا لسه جديد

ف اول محاضرتين اكيد مش هتبقوا فاهمين بنسبه ميه فى الميه

وبدايه من المحاضره التالته نسبه الفهم والتحصـيـل هتوصل ل 80 فى الميه

لحد ما توصـل 100 فى الميه

ودكتـور يوسف والله ممتـاز جدا فى شرحه

يعنـى من الاخـر محاضره دكتـور يوسف تبقى اول محاضره اساسيه هى ومحاضره الكيمياء العضويه

وهى دى طريقه التعـامل مع دكتور يوسف يا سكـاى

واهم حاجه تنقـلوا وراه لان كتاب الكيمياء لا يفيد بأى شىء نهائيـا

واى استفسـار تااانى انا موجود :)

sky stars
06-10-2009, 04:54 PM
شكرا لك يا عمرو انا كنت خايفة لانى مفهمتش اول محاضرة
يا ريت لو تعرف اسم قاموس للمصطلحات يفيدنى فى اول سنة تقولى عليه

عمرو بيك
06-10-2009, 06:29 PM
شكرا لك يا عمرو انا كنت خايفة لانى مفهمتش اول محاضرة
يا ريت لو تعرف اسم قاموس للمصطلحات يفيدنى فى اول سنة تقولى عليه

لا يا سكـاى ..

كلنـا كنـا كده وبالذات فى الحيـوان كمـان لان بدايته صعبه شويه

والنبـات هتبقـى بدايته سهله على فكـره

لكن خـلى بـالك وخـلوا بالكـوا كـلكـــوا ان النبــات اصعب بكتيــــــــــــر من الحيـوان :friendsxs3:

ومحـاضـــرات الطبيعه والرياضه لازم تحضـروهـا لانها مهمه جدا

وانا زى ما قلتلك كده هتفهمـوا بالتدريج واحده واحده

وبالنسبه للقـاموس

فى قـاموس اسمه ( قـاموس كليه العلوم ) بـ 15 جنيه

هيسهـل عليكـى كتير فى الترجمه والمصطلحات

وهو موحود جوه الكليه

اى حاجه تانيه انا موجود

:078111rg3:

prof abbassy
06-10-2009, 07:30 PM
شكرااااااااا بجد يا عمرو

عمرو بيك
06-10-2009, 07:51 PM
شكرااااااااا بجد يا عمرو

الشكـر لله يا محمـود :)

اى حاجه انا معـاكوا يا باشا :)

hana 2010
07-10-2009, 01:02 AM
:022yb4:شكرا جدا يا نور وانا معاكى فى الكلية وعرفك كويس انا فهد:022yb4:

M!N!-SpId3r
07-10-2009, 05:14 AM
ازيكـوا يا جمـاعه

انا عمــرو واللى الاسم المستعار بتاعى كـان

( عمـرو بيـك )

وعمـلت انا واحد جــــديـــــــــــــد

( M!N! SPid3r )

يلااا تصبحـوا على خيــر :blush:

genious girl
07-10-2009, 06:12 PM
لو سمحت لو حد حضر محاضرة الرياضة يقولى الى كانت النهاردة اصلى مشيت

prof abbassy
07-10-2009, 07:00 PM
اعتقد يا نور مفيش حد حضرها
وكنت عايز سال هو بكره هنروح ولا ايه
اصل بكره سكاشن بس

sky stars
07-10-2009, 08:41 PM
مبروك الاسم الجديد يا عمرو

prof abbassy
07-10-2009, 10:31 PM
ياريت يا سكاي استارز تعرفنا بنفسك
وانت معانا في علوم؟؟؟؟؟؟؟؟

genious girl
08-10-2009, 12:04 AM
غدا مش هنروح وهنبدا من السبت سكاشن ومحاضرات لاننا هنتقسم لمجموعات ومبروك يا عمرو على الاسم الجديد:039uw8:

prof abbassy
08-10-2009, 08:51 AM
مبرووك يا عمرو علي اليورز الجديد
وكده انا عرفتك باه

prof abbassy
08-10-2009, 08:57 AM
يا جماعه لو حد راح الكليه النهارده ياريت يقولنا هي المجموعات اتقسمت ولا ايه
وكمان السكاشن علشان نبقي فاهمين شويه لما نروح

genious girl
08-10-2009, 11:26 AM
ياريت يا جماعة فعلا حد يعرفنا اية حصل النهاردة عشان نفهم الدراسة هتمشى ازاى

M!N!-SpId3r
08-10-2009, 06:59 PM
الله يبارك فيك،،وا كلكوا وانا معاكوا على طووووووووووول :)

prof abbassy
08-10-2009, 07:09 PM
بقلك ايه يا عمرو بالنسبه لمحاضرة اللغه ايه نظامها لاحسن انا مش بفهم ولا كلمه فيها
كلوا انجلش باه
بس الدكتور باين عليه طيب وكويس يعني
وكنت عايز اعرف ايه النظام في المحاضرات والدكتاره وخضوصا الكيميا والرياضه والفيزيا والحيوان والنبات
امال فاضل ايه ههههههههههههههه

M!N!-SpId3r
08-10-2009, 07:46 PM
بقلك ايه يا عمرو بالنسبه لمحاضرة اللغه ايه نظامها لاحسن انا مش بفهم ولا كلمه فيها
كلوا انجلش باه
بس الدكتور باين عليه طيب وكويس يعني
وكنت عايز اعرف ايه النظام في المحاضرات والدكتاره وخضوصا الكيميا والرياضه والفيزيا والحيوان والنبات
امال فاضل ايه ههههههههههههههه

شوف يا حـوده ..

اللغه .. دكتور خيرى هيناقش معاكـوا مواضيع وبتكـون مواضيع كبيره زى الكبد وشكسبيـر وخلافه

ودول بيجوا فى الامتحان على هيئه اسم الموضوع ( شكسبير مثلا ) وانت تلخصه بس لازم تكون قاريه من الكتااااب

وبردو هيديكـوا قواعد و IDIOMs ومعانى للكلمات والمضادات وكله هيقولكـوا تعلموا عليه فى الكتاااب

يعنـى اى حاجه يقولك علم عليها فى الكتاب هى معرضه انها تيجى فى الامتحـان .. وفى الاخر هيقولكـوا ع الجزء اللى جاى فى الامتحان بالظبط .. بس لازم يكون عندكـوا فكـره عن كل حاجه لانه ممكن يضحك عليكوا زينـا :022yb4:

الرياضه والطبيعه بيقبوا 3 محاضرات ورا بعض .. واحده رياضه واتنين طبيعه بس الطبيعه السنه دى بالانجلش وانا

هحضرها معـاكوا لانـى معايا الماده دى

طبعا الرياضه محتاجه حضور محاضراات هـى والطبيعه بس الرياضه اهم جدااا جداا جدا

النبــــــــات .. دكتـور عصام الدين ابو القاسم محاضرته مهمه اوى لانه اصعب جزء فى النبات

انما الجزئين التانين سهلين ومحاضراتهم متوسطه الاهميه

الكيميـاء .. كله يتحضر ال 3 فروع ومفهمش نقاش

الحيوااان .. ده المزاج العالى :022yb4:

genious girl
08-10-2009, 10:05 PM
شكرا على المعلومات الجامدة دى يا عمرو وانا ان شاء اللة نوياها جد وهحضر كلة وربنا معانا وعلى فكرة يا محمود ان منقلتش حاجات كتير لانى مش كنت بلحق احاول احيب من اصحابى ولو عايز تسالنى فى اى حاجة او اى موضوع انا موجودة

prof abbassy
08-10-2009, 10:09 PM
يعني انتي هتجيبي المحاضرات بتاعت الاسبوع ده
بالله عليكي لما تجيبيهم تبقي مرريهم عليا في الكليه

genious girl
08-10-2009, 10:38 PM
لا عادى يا محمود بس اكيد اتعرفت على حد وانا هحاول اساعدك وربنا يسهل لو عرفت حاجة هكتبهالك هنا

prof abbassy
08-10-2009, 10:56 PM
اوك ميرسي كتيير ليكي

genious girl
09-10-2009, 12:19 AM
انا صدقنى هحاول اجبهم وهبقى اكتبهم هنا لقنى هعرفك ازاى اصلا فى الكلية ثانيا انا مش بحب الوقفة فى الكلية خالص مع اى حد ولا مع نفسى حتى

prof abbassy
09-10-2009, 10:32 AM
اوك يا بنتي عادي والله وانتي وراحتك

prof abbassy
09-10-2009, 09:55 PM
السلام عليكم
يا شباب كان عندي استفسار
هو انا كنت في بيطري واخدت سنه فيه وبعدين حولت ولما رحت الشؤون اسال علي اسمي قالوا المف مش هيجي الا بعد شهر اواكتر من الدراسه
طيب انا دلوقتي اسمي هيكون فين في السكاشن والمحاضرات
وخايف اروح السبت ملاقيش اسمي تبقي كده بييييييييييييييس
بس فيه ناس قالولي المحولين بيحضروا في ايسكشن ده بجد ولا ايه
ارجووووو الرد
وسلااااااااموز

genious girl
10-10-2009, 10:53 PM
النهاردة اليوم كان جامد طحن ومحاضرة الرياضة كانت متعبة بس عايزة اعرف حد حضر سكاشن النهاردة
وعلى فكرة يا محمود اصحابى معرفوش يكتبوا حاجة ورا الدكاترة هبد اكتب انا الاسبوع دة ربنا يستر بقى

prof abbassy
10-10-2009, 11:00 PM
علفكره يا نور النهارده انا استمتعت جداااااااااااا بالمحاضرات وفهمت بجد وحسيت اني زويل التاني
ههههههههههههههههههههههههه
بالرغم من اني كنت قاعد علي السلم كلاعاده لاني مش بلاقي مكان اقعد فيه تبقي احجزيلي مكان ولا حاجه
هههههههههههه
ولو عايزه اي حاجه انا موجوده المره دي

genious girl
11-10-2009, 10:26 PM
اوك اسالك بقلب جامد بقى هههههههههههههههههههه انا النهاردة استمتعت جدا وحسيت انى عالمة بس انا مش بقعد على السلالم بكرة عندى سكاشن طول اليوم ربنا يسترها بكرة ويكون حلو

prof abbassy
12-10-2009, 05:54 PM
علفكره يا نور هو انتي سكش كام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكنت عايز اعرف هو النهاره انتي اخدتي سكاشن ايه لان انا لسه سكشني منزلش
وانا عايز اشوف سكشن شغال احضر فيه بقه

genious girl
12-10-2009, 09:03 PM
النهاردة اخدت سكشن نبات وطبيعة وبكرة عندى محاضرات انا مجموعة الف

prof abbassy
12-10-2009, 09:28 PM
اوك يا نور
طيب السكشن بتاع النبات ده كان فيه ايه
ان محتار جدا ااااااا ومش عارف احضر فين لان اسمي لسه مجاش
بس ان شاء الله انا هحضر في سكشن 10
لانه ده مواعيده كويسه

M!N!-SpId3r
13-10-2009, 07:19 PM
اختار اى سكشن يناسب مواعيدك لحد ما يجى الورق

عادى جدا

او حتى متحضرش :d

prof abbassy
13-10-2009, 08:13 PM
علي رايك يا عمرو والله ماهي فارقه
بس احنا بنعمل اللي علينا

genious girl
14-10-2009, 02:29 PM
المهم يا محمود مضيعش حاجة عليك لانها مهمة وبكرة كلة سكاشن احضر فى اى واحد المهم تستفيد لو سمحت يا عمرو عيزاك تشرحلى محاضرة كيميا فيزياءية اول حاجة فيها والكسر الجزيءى معلش لو تعرفلحسن االدكتور الى بيدينا اسمعة على ومش بنفهم حاجة منة

prof abbassy
14-10-2009, 08:05 PM
ازيك يا نور يارب تكوني بخير
والله انا كنت عايز اسالك انتي اختي سكشن نبات وكيميا ولا ايه
ولو اخدتيهم ياريت اعرف كانوا بيتكلموا عن ايه
اصل انا لسه ماختهمشي احتمال بكره احضر واحد بس مش عارف هيكون ايه
فلو انتي فاضيه وده طبعا مستحيل ان حد يكون في علوم ويكون فاضي ياريت تكلميني عن السكشنين دولي
وشكرا ليكي وشدي حيلك علشان عايز اسمع اخبار كويسه وربنا معانا
والسلام ختام

prof abbassy
15-10-2009, 11:40 PM
يا جماعه محاضرا وسكاشن الاسبوع ده بالله عليكم
انا اولي بيولوجي

genious girl
16-10-2009, 07:00 PM
بص يا محمود بالنسبة للمحاضرات اكيد انتى حضرت ولا اية اما السكاشن انا اخدت سكشن نبات ودة اخدنى فية انوع الجذور واشكالها ورسمنا فيه الاشكال دى وشفنى بعض النباتات وعلى فكرة انت ممكن تروح للدكتور فى قسم النبات الدور التانى وهو يعرفك هو اسمة المعيد ايهاب خيرى واخدت فيزيا وعملت تجربة البندول البسيط والاسبوع الجاى ليك فرصة تروح لقسم الفيزيا وهما هيشرحولك هما قالولنا كدة اما اخر سكشن خدتة ودة كان الخميس كان حيوان ودة اتعرفنا فية على الضفدعة وتركيبها العضلى وشرحناها بس وربنا معاك بس حاول تنتظم

prof abbassy
16-10-2009, 09:37 PM
ازيك يا نور
بصي انا حقول السكشن ده كده
وانتي شوفي هو ده ولا ايه
انتوا اختوا root اللي هو نوعين tap < adventitious صح
وطبعا tap فيه نوعين normal < tuberus
وطبعا tuberos فيه 3 انواع conical <fusiform <napiform
اما بالنسبه advantisious فيه 6 اللي هما
fibrous <prop <cotractile <aerial >climbing >tuberous
تمام كده ولا ايه
اتمني يكون صح
وعلفكره انا محضرتش السكشن اصلا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

genious girl
16-10-2009, 11:48 PM
طبعا صح باين عليك مش سهل وعلى العموم لو عايز حاجة انا موجودة:022yb4:

prof abbassy
17-10-2009, 08:43 PM
هههههههههههههه
ايه نور هو احنا بنلعب ولا ايه
بس بجد كنت عايز المحاضرات الللي اخدنها ياريت بجد مش فاهم ولا نص كلمه(فؤاد) لو تعرفي تجيبيهم تبقي بنت تمام واكيد كلنا هنفيد بعض
وانتي لو عوزتي اني سينج انا موجود كنت عايز اعرف انتي في سكشن كام وانا هاخد منك الحاجات دي في الكليه
وافتكري ان احنا اصحاب وانتي باين عليكي بنت جدعه وهتفهميني
والسلام عليكم

M!N!-SpId3r
18-10-2009, 05:18 AM
ازيكوا يا حلوين عاملين ايه وايه اخبار نباتاتكوا وحيواناتكوا يارب تكونوا تمـام :d

genious girl
18-10-2009, 06:25 PM
جامدين يا عمرو بس كنت عايزة مساعدة منك لو سمحت تشرحلى كيميا فيزياءية اول درس الى هوة بتاع الكسر الجزيءى لحسن الى بيدينا دمتور على ومش فاهمة منة حاجة خالص معلش اما انتى يا محمود هحاول اساعدك مع ان انا بشوف الشباب مش بيبطلوا كتابة طول المحاضرة ربنا يسهل واكتبلك المحاضرات هنا بس حدد عايز اية

M!N!-SpId3r
19-10-2009, 06:41 AM
جامدين يا عمرو بس كنت عايزة مساعدة منك لو سمحت تشرحلى كيميا فيزياءية اول درس الى هوة بتاع الكسر الجزيءى لحسن الى بيدينا دمتور على ومش فاهمة منة حاجة خالص معلش اما انتى يا محمود هحاول اساعدك مع ان انا بشوف الشباب مش بيبطلوا كتابة طول المحاضرة ربنا يسهل واكتبلك المحاضرات هنا بس حدد عايز اية

والله يا نـور انا مش فاكر انتى بتتكلمى عن اى جزء بالظبـط

انا هحاول اشوف المحاضره بالظبط واشرحهالك ان شاء الله قريب جداااا :022yb4:

prof abbassy
22-10-2009, 08:04 PM
السلام عليكم يا شباب يارب تكونوا بخير
بقلك يا نور ياريت اعرف هو البحث بتاع الكيميا عن ايه واللغه كمان بحثها عن ايه
وياريت تقوليلي المحاضره بتاعت الكيميا العمه كانت بتتكلم عن ايه لو حتي نقط كده بس
وجزاكي الله كل خير
والسلام عليكم

genious girl
22-10-2009, 11:46 PM
بتمانى تكونوا بخير ومتكونوش غرقتوا فى هم كلية العلوم وعلى فكرة يا محمود بحث اللغة عن فايدة اللغة الانجليزية وهتلقية فى الكتاب اما الكيميا مش عارفة ومحاضرة الكيميا العامة انا محضرتهاش اصل مرحتش اليوم دة ولو سمحت لو فاهم حاجة فى علم الاجنة تقولى لحسن انا مش فاهمة حاجة خالص
:av4056bb7jp3:

prof abbassy
23-10-2009, 10:06 PM
شكرا يا نور علي الافاده
بس بالنسبه للاجنه فعلا محدش فاهم حاجه
وان شاء الله فيه ورق جاي الاسبوع ده
هنزاكر منه بازن الله
لان مفيش حد كتب في المحضرات وبيقولوا انه خلص المنهج بس كنت عايز اعرف الكتاب بتاعه نظامه ايه

genious girl
25-10-2009, 08:17 PM
اى خدمة يا محمود بس لو جبت حاجة للاجنة اكتبهالى هنا والكتاب بتاعة لسة منزلش اة عرفت انك ممكن تكتب بحث اللغة عن اى موضوع من الى فى الاول تختار يعنى والعضوية الدكتور كان كتب اسم البحث انت بقا تبحث على النت بالاسم دة هتظهرلك المعلومات

prof abbassy
25-10-2009, 08:31 PM
ازيك يا نور
اخبار الدراسه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يارب تكون تمام
علفكره بحث الكيميا عن الايزوميرزم الهندسي
وانشاء الله اول ماحاجه تيجي للاجنه هكتبهالك

ندى جيمي
28-10-2009, 02:33 AM
السلام عليكم حد ياجماعة معاه محاضرة د نبيلة بتاعت يوم الاحد لو سمحتم محتاجه ضروري

ندى جيمي
28-10-2009, 10:25 AM
وعلى فكرة انا اسمى ندى مصطفى اولى علوم بيولوجي وانا احب التعاون معكم والتوفيق للجميع وابعتولى على الاميل ده

genious girl
28-10-2009, 08:07 PM
اهلان بيكى يا ندى منورة المنتدى واحنا ممكن نتعرف فى الكلية وربنا يوفقنا جميعا واى مساعدة انا موجودة

ندى جيمي
28-10-2009, 09:25 PM
اهلا بيكي انتي نور مش كدة انتي مجموعة الف ولا باء

ندى جيمي
28-10-2009, 09:27 PM
:dانا عايزة اعرف اميلك علشان ارسلك عليه وياريت نتقابل في الكلية انا هبقي سعيدة بمعرفتك

M!N!-SpId3r
29-10-2009, 07:09 AM
ازيكـوا يا حلوين وعاملين ايه يا ولاد :d

على فكره جزء الهستولوجى بتاع دكتوره نبيله من اسهل الاجزاء فى الحيوان وهى دكتوره زى العثل اساسا :d

والمهمـ دلوقتى انكـوا تجيبوا ورق كورسات محتـرمـ كده وتشدوا بقى الشهر اللى فاضل ده عشان عاوزين نشوف احلى تقديرات ليكـوا

ان شاء الله

ياريت ندعى لبعض بالتوفيق ان شاء الله

سلاااام

ولو حد محتاج اى حاجه انا موجوود ان شاء الله سلاااااااام :)

prof abbassy
29-10-2009, 09:10 AM
اهلا بيكي يا ندي منوره والله
وياتري اخبار علوم معاكي ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

prof abbassy
29-10-2009, 09:13 AM
ايه يا عم عمرو فين الورق اللي قلتلك عليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

genious girl
29-10-2009, 06:43 PM
الحمد للة يا عمرو الواحد بيعمل الى علية وانا يا ندى ضفتك عندى ابقى اقبلينى ونبقى نتكلم وانا هبقى سعيدة جدا لو اتعرفنا بس يا عمرو هو احنا نجيب ورق الكوسات منين فى مادتين وقعين اوى خصوصا الاجنة ياريت تفهمنى حاجة فيها معلش هتعبك

ندى جيمي
29-10-2009, 08:10 PM
انا تمام ياprof وعلوم زي ماانت عارف زى الفل:bosyht9:
وياريت يانور يكون معاكي محاضرة د نبيلة بتاععت يوم الاحد علشان انا محتاجاها دروري:d
وانا علي فكرة ممكن اكلمك بكرة علي الاميل علشان نتقابل بس ياريت يكون علي العصر كده لو انتي فاضية
والسلااااااااااام ختام:078111rg3:

M!N!-SpId3r
29-10-2009, 08:24 PM
ايه يا عم عمرو فين الورق اللي قلتلك عليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

امممممممممممممممممممم

والله يا محمـود اى ورق بتاع كورسات لازم تجيبوه لازم يكون بتاع السنه دى طالما فى تغيير فى الدكاتره

فاهمنـى ؟!!

يعنى بيبقى فى تغيير فى دارسه المنهج بتاعكـــوا :frown:

M!N!-SpId3r
29-10-2009, 08:27 PM
بس يا عمرو هو احنا نجيب ورق الكوسات منين فى مادتين وقعين اوى خصوصا الاجنة ياريت تفهمنى حاجة فيها معلش هتعبك

شوفى يا نـور انتى تشوفى واحده زميلتك بتاخد كوس بره وتجيبى منها ورق الحيوان بالكـامل

وهو اربع فروه ( هستولوجى .. ايكولوجى .. فسيولوجى .. امبريولوجـى )

واحسن معيـد بيدى كورس فى ماده الحيوان وبالتالى احسن ورق هو دكتـور / اسـامه سويفـ

فأى حد بيـاخد عنده صوره منه الورق ضـروووورى

وبسس

prof abbassy
29-10-2009, 10:34 PM
السلام عليكم
ازيك يا حلوين ايه الاخبار يارب كله يكون تمام مع اني مش واثق في ده من ناحية الكليه
والله يا جماعه انا اكتشفت ان علوم دي احسن كليه وعلفكره الدراسه زي الفل والمواد سهله جداااااااااااااااااااااااااااا
وان شاء الله كليه هيبقي تمام بس اللي مضايقني ان كله بيعرف كله علشان مصلحته
علي العموم ربنا يستر علينا السنه دي
وسلااااااااااااااااااااااااااااااااااااموز

genious girl
07-11-2009, 07:26 PM
اية يا جماعة فينكوا كلية العلوم اخدتكوا على العموم ربنا يوفقنا بس متغبوش خلونا نعرف اخباركوا اية فيها وهى كلية جامدة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااا

prof abbassy
08-11-2009, 04:50 PM
اكيد يا نور الكليه خدتنا وهي فعلا كليه اشطه وربنا يوفقنا كلنا وانتي باه اخبارك ايه في الكليه ناويه علي ترتيب ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

genious girl
08-11-2009, 09:06 PM
طبعا الكلية جامدة وانا واثقة فى قدراتى واكيد هرتب بس من اخر الطبور اصلى مش بحب ابقى فى الاول هههههههههههههههه اخبار امتحان دكنور يوسف اية كان تحفة

prof abbassy
08-11-2009, 10:50 PM
ههههههههههههههههههه
حلوه دي
طيب ابقي احجزيلي مكان معاكي باه
واخبار الامتحان ايه اصلا انا محضرتوش لان وصلت متاخر 3 دقايق
بس انا كلمت الدكتور وقلي عادي
لان فيه امتحان تاني كامن فتره كده
وانتي باه عملتي ايه في الامتحان يارب تكوني وفقتي وسلاااااااااااااااااااااموز

genious girl
11-11-2009, 06:54 PM
هبقى احجزلك بس منغير تنافس والامتحان كان كويس شوية حليت الحمد للة بس الوقت صغير وربنا يوفقنا:av4056bb7jp3:

زيزو1900
11-11-2009, 10:20 PM
انا ورايا محاضرات في الكليه يوم الاحد

ووالدكتورة كلفيتنى انى اشرح لدفعه الماجستير كلها محاضرة كامله:d:blush::av4056bb7jp3:
ادعولي بقي ان الشرح يعجب الدكتورة عشان اخد درجة الشرح كامله:d
وربنا يوفق الجميع

genious girl
12-11-2009, 06:05 PM
انا شاء اللة ربنا هيوفقك بس هو انت قسم اية وهتشرحلهم اية هو انت عملت ماجستير وربنا يساعدنا باذن اللة

زيزو1900
12-11-2009, 10:03 PM
انا شاء اللة ربنا هيوفقك بس هو انت قسم اية وهتشرحلهم اية هو انت عملت ماجستير وربنا يساعدنا باذن اللة

انا قسم كميا وميكروبيولوجى
وبحضر في الميكروبيولوجى
وبالنسبه للماجستير انا لسه في تمهيدى الماجستير
ونظام الماجستير ان الدكتور بيقسم علينا كل واحد موضوع يشرحه في محاضرة
والدكتور ذات نفسه بيقعد يسمع مع الطلبه
وان شاء الله خير ويا رب يوفق الجميع

genious girl
23-11-2009, 11:54 PM
ازيكوا يا جماعة كل سنة وانتوا طيبين فينكوا واخبار كليتنا الجميلة اية والدراسة عاملة اية ولية علماء المستقبل مختفين كدة على العموم بتمنالنا التوفيق كلنا

زيزو1900
26-11-2009, 01:03 AM
ازيكوا يا جماعة كل سنة وانتوا طيبين فينكوا واخبار كليتنا الجميلة اية والدراسة عاملة اية ولية علماء المستقبل مختفين كدة على العموم بتمنالنا التوفيق كلنا

وانتى طيبه وعيد سعيد عليكم جميعا
الكليه تماااااام
انتى اخبار الكليه معاكى ايه

genious girl
26-11-2009, 12:42 PM
الحقيقة الكلية جميلة جدا بس تقيلة شوية وانا بحاول على قد مقدر وربنا معايا

genious girl
04-12-2009, 12:58 AM
اية يا جماعة اظاهر الكلية وخداكوا بس عايزة اعرف احنا راجعين السبت ولا الاحد ردوا بسرعة

عمرو بيك
06-12-2009, 08:40 PM
هاى ازيكـوا وايه الاخبـار ياريت تطمنونا عليكـوا :)

genious girl
06-12-2009, 08:52 PM
الحمد للة واللة الكلية حلوة جدا والدراسة كويسة وانت اية اخبارك فيها ربنا يوفقنا كلنا

عمرو بيك
08-12-2009, 07:13 AM
يعنى الحمد لله ماشى الحـال

انتوا عاملين ايه فى عملى النبـات ؟؟؟؟

لو حد محتاج حاجه يقووول

genious girl
10-12-2009, 02:32 PM
بصراحة النبات دة رخم اصلى مش بحب غير الوراثة والعملى بردة رخم شوية لو سمحت قولى اذاكرة ازاى وبقية الموادة بردة ازاى تتذاكر

عمرو بيك
12-12-2009, 09:13 AM
اولا عمـلى النبـات بينقسمـ ل 3 اجـزاء ركـزى فيهمـ كويس

اول جـزء وهو المورفولوجـى

تانى جزء الانــــــــــاتومـى

تالت جزء الجينـاتكـــــــس

__________________________________________________ _________

اول حاجه فى امتحـان النبـات العمـلى بتدخـلوا عليهـا هى

العينه الاساسيه وهى عينه جزء الاناتومــى ودى عليها 15 درجه يعنى نص درجه امتحان العملى

العينه اساسيه بتكون Dicot Stem & Monocot Stem

Dicot Roor & Monocot Root

Dicot Leaf & Monocot Leaf

هيجـى اى رسمه من الرسومـات السته دول .. تتعرفى عليها تحت الميكروسكوب

بعدين تقولى اتعرفتى عليها ازاااى .. وترسمـى ال Digram .. وبعد كده Sector اللى هو الرسم التفصيلى الطويل

ودى بكرر عليها 15 درجه يعنى نص الامتحااان وينجحك لوحده :av4056bb7jp3::)

وانا بصراحه عندى ورق للجزء ده هايل جدااا لان احنا بناخده فى سنه تانيه تانى وكمان عينات ليه

لكن لو بتاخدى كورس مفيش مشكله

الجزء التانى من امتحان العملى وده عليه 15 درجه وبيشمل ( المورفولوجى + الجيناتكس ) وجزء بسيط من الاناتومى

طبعا بعد ما تخلصى العينه الاساسيه وترسميها وكله تمامـ ان شاء الله

بتطلعوا تلفوا على عينات ع البنش

تعرق الورقه .. النصل .. وفى جزء من الاناتومى اللى هو المكونات الحيه والغير حيه .. وفى الاخـر خالص بيجيلك

مرحله واحده من مراحل الانقسام الميوزى او الميتوزى تحت الميكروسكوب بس

اهمـ حاجه ان ايدك تاخد على الرسمـ لان اى حاجه هتشوفيها ع البنش لازمـ تترسمـ ودى حاجه مهمه جدا

انا عارف ان عمـلى نبات اولى رخمـ بس لو ركزتوا فيه هتجيبوا تقدير

لو اى حاجه مش مفهمهومه انا ممكن اوضحها تااانى

سلااام :078111rg3:

genious girl
12-12-2009, 07:27 PM
متشكرة جدا بصراحة على المعلومات دى طيب قولى اذاكر المواد ازاى اصلى بذاكر وانسى وانا مش باخد كورسات ومتلخبطة خالص ومتشكر ليك قوى

عمرو بيك
13-12-2009, 05:43 PM
شوفى حددى اوى المواد اللى مش عارفه تذاكريها واقولك تعملى ايه وبس

genious girl
13-12-2009, 08:14 PM
النبات والحيوان اكبر مشكلة والانجليزى بيلخبطنى خالص وانت اية اخبارك وموادك عاملة اية

mouslema77
13-12-2009, 11:42 PM
مطلوب انثي طالبة او خريجة علوم من مقيمي مدينة طنطا قحافة و يفضل ان تكون من حي الغفران و \لك علي ان يصلني رد قبل بداية الترم الثاني او ان تقبل بالعمل في قحافة و الاتصال علي الايميل mouslema77 علي الهوت مايل

عمرو بيك
14-12-2009, 09:26 AM
الحيـوان بيترتب كالتالى من الاسهل للاصعب

الهستولوجى والسيتولوجى سهليــن جدا

الامبـريولوجـى

الايكـولوجـى

الهستولوجـى ( الهستولوجى نفس كلام الثانوى العامـ بس بالانجلش بقى )

عشان المذاكره تبقى سهله فى ( قاموس كليه العلومـ موجود فى الكشك اللى تحت بـ 15 جنيه ) :d ده هيسهل كتير ان شاء الله

:) ده بالنسبه للحيوان .. بس انتى معـاكى ورق المعيد مين ؟؟؟

عمرو بيك
14-12-2009, 09:28 AM
النبـات بقى

الجينـاتكس سهل جدااا

الاناتومى اسئلته مضمونه اووى

المورفولوجى دكتوره سعاد بتلعب فيه شويه ;(

لو معـاكى ورق كويس يبقى امـر النبات سهل اوى بس اهمـ حاجه تقفلى العملى كويس جداا قبل النظرى

اى استفتسار تااانى ؟؟؟؟ :d

genious girl
14-12-2009, 07:05 PM
متشكرة جدا ليك وربنا يوفقنا كلنا

عمرو بيك
15-12-2009, 04:26 PM
العفـو :) .

عمرو بيك
17-12-2009, 05:53 PM
انا عاوز متكوا مساعده ؟

عمرو بيك
19-12-2009, 05:02 PM
انا عاوز نتايج تجارب سنه اولى عشااان االماده دى معايا

حد يقدر يجيبهالى ؟ :(

mouslema77
21-12-2009, 01:38 AM
يا جماعة عايزة بنت تشتغل معانا في مركز للدروس تكون رياضة و من طنطا او قحافة لان المركز في قحافة و الشغل من الترم الثاني
ترد عليا علي mouslema77* hotmail

genious girl
21-12-2009, 02:05 PM
مادة اية بالظبط يا عمرو وانا اجبهالك واكتبهالك هنا لافى الموقع

عمرو بيك
21-12-2009, 02:32 PM
الماده هى الطبيعه :)

بس اظن صعبه تكتبى كل النتايج هنـا :)

مش مشكله بقى :)

chocolate2010
22-12-2009, 03:59 AM
http://www.shbab1.com/2minutes.htm

el masry
07-01-2010, 04:37 AM
انا ساري المصري

اولي علوم طبيعه

شعبه كمياء

genious girl
03-02-2010, 11:28 PM
ازيكوا واية اخباركوا واخبار الامتحانات وكل سنة وانتوا طيبيين

BeNeFacToR
04-04-2010, 05:31 AM
أكيد كلية علوم طنطا جميلة :D

منتدى كلية علوم طنطا (http://www.tscience.co.cc/forums/):

http://www.tscience.co.cc/forums/

زائر غير مسجل
23-05-2010, 12:58 PM
tفعلا كلية العلوم فى طنطا جميلة جدا بس الاجمل الدراسة فيها فينكوا يا جماعة واية اخبار امتحانات الترم دة معاكوا

dodoabuzid
16-07-2010, 05:39 AM
قرأت فى قسمكم إن بيتحدد داخل الكلية تخصصك حسب المجموع فى الثانويةبيولوجى أو جيولوجى هل المقصود هو مجموع المواع العلمية فقط وما النسبة المطلوبة غالبا للإلتحاق ببيولوجى وجزاكم الله خيراً