مشاهدة النسخة كاملة : ||||||||||| آخر كلام .. كل الأوراق المطلوبة للأكاديمة جايبها من المنطقة |||||||||||||

karimo2020
07-10-2009, 04:20 PM
يا جماعة ديه الأوراق المطلوبة كلها لسة جايبها من المنطقة انهاردة يلا بسرعة روحو املوها من المعاهد
وامضوها واختموها
حمل من هنا واطبع (ملف وورد)
http://www.mediafire.com/?nmiztjjizmj

ويزود عليها :
1) صورة الرقم القومي . ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

2) صورة شهادة المؤهل ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

3) 3 صور شخصية

4) صورة العقد . ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

5) صحيفة الحالة الجنائية ( فيش وتشبيه ) .

** وديه بتاخد أسبوع خد الوصل بتاعها وقدمه مع الورق .
6) صورة شهادة تأهيل تربوي من كلية التربية جامعة الأزهر .

** وديه لازم تكون موجودة ما ينفعش فيها تعهد واللى خلصها ومستنى الشهادة يروح الكلية يجيب إيصال يفيد انه خلصها .
** البند رقم 5 خاص بالمتعاقدين خريجي أي كلية غير كلية التربية
7) صورة تقرير فني اللى عاملهولك الموجه ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

8) شهادة ICDL أو إفادة باجتياز 4 وحدات منها ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

** بالنسبة للـ ICDL اللى ماعاهوش الشهادة حايكتب التعهد الموجود مع الملف اللى أنا رافعه وحايدخل الامتحانات بدون مشاكل بس النتيجة بتاعته مش حاتظهر لحين حصوله على الـ ICDL.

أنا جيبت الورق ده كله ومليته وختمته وحاقدمه بكره إنشاء الله وحاتابع معاكم لو فيه أى جديد أو أى ملاحظات

a7medmath
07-10-2009, 05:52 PM
يا جماعة ديه الأوراق المطلوبة كلها لسة جايبها من المنطقة انهاردة يلا بسرعة روحو املوها من المعاهد
وامضوها واختموها
حمل من هنا واطبع (ملف وورد)
http://www.mediafire.com/?nmiztjjizmj

ويزود عليها :
1) صورة الرقم القومي . ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

2) صورة شهادة المؤهل ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

3) 3 صور شخصية

4) صورة العقد . ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

5) صحيفة الحالة الجنائية ( فيش وتشبيه ) .

** وديه بتاخد أسبوع خد الوصل بتاعها وقدمه مع الورق .
6) صورة شهادة تأهيل تربوي من كلية التربية جامعة الأزهر .

** وديه لازم تكون موجودة ما ينفعش فيها تعهد واللى خلصها ومستنى الشهادة يروح الكلية يجيب إيصال يفيد انه خلصها .
** البند رقم 5 خاص بالمتعاقدين خريجي أي كلية غير كلية التربية
7) صورة تقرير فني اللى عاملهولك الموجه ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

8) شهادة icdl أو إفادة باجتياز 4 وحدات منها ( طبق الأصل مختومة من المعهد )

** بالنسبة للـ icdl اللى ماعاهوش الشهادة حايكتب التعهد الموجود مع الملف اللى أنا رافعه وحايدخل الامتحانات بدون مشاكل بس النتيجة بتاعته مش حاتظهر لحين حصوله على الـ icdl.

أنا جيبت الورق ده كله ومليته وختمته وحاقدمه بكره إنشاء الله وحاتابع معاكم لو فيه أى جديد أو أى ملاحظات

شكراا على مجهودك وتفضلك وربنا يوفقك

احمد ( مدرس رياضيات بالازهر ) الشرقية

shaimaa zaki
07-10-2009, 09:47 PM
شكرا ليك
انا جهزت الورق وهاروح بكرة منطقة الشرقية ان شاء الله وهاقولكم على اللي حصل

المصرى
07-10-2009, 10:26 PM
اكثر اللة من امثالكم ونفع اللة بكم

اخوك فى اللة محمد المصرى مدرس
لغة انجليزية :)

المصرى
07-10-2009, 10:31 PM
جزاكم اللة خيرا ونفع اللة بكم وجعلكم زخرا للامة

اخوك محمد المصرى مدرس لغة انجليزية

AHMED TEACH
07-10-2009, 11:19 PM
جزاك الله كل خير

باسم الشاعر
08-10-2009, 01:37 AM
الرجاء تفسير العبارة الاتية الواردة فى الاوراق المطلوبه " للتعين على وظيفة معلم مساعد " ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وليس وظيفة معلم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mr. Medhat Salah
08-10-2009, 08:32 AM
الف مبرووووووووووووك

karimo2020
08-10-2009, 01:14 PM
الرجاء تفسير العبارة الاتية الواردة فى الاوراق المطلوبه " للتعين على وظيفة معلم مساعد " ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وليس وظيفة معلم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ده خطأ مطبعى عادي فى الورقة ومش حاتفرق كله روتين صلحه انت بالقلم

karimo2020
08-10-2009, 01:17 PM
الحمد لله كله تمام انا لسه جاي من المنطقة وخلصت كل الورق زي ما قلتلكم واستلموه منى والحمد لله
يالا نستعد للامتحانات وربنا يوفقنا جميعاً
لو حد عنده أى استفسار أتا تحت أمركم

shaimaa zaki
08-10-2009, 08:29 PM
ده خطأ مطبعى عادي فى الورقة ومش حاتفرق كله روتين صلحه انت بالقلم

لا يا جماعة ده مش خطأ مطبعي
اول سنتين في العنل بالنظام الجديد للكادر بيكون مسماه معلم مساعد
يعني الموجه مثلا بقه اسمه خبير وهكذا

وانا النهاردة روحت المنطقة من الساعة 9 وبالنسبة ليا الامور مشيت عادي والحمد لله
المشاكل اللي كانت موجودة كانت مع مدرسي التربية الرياضية
وذلك لسببين :
1- اغلبهم مش معاهم تقرير صلاحية داخل الفصل ( تقرير من موجه المادة) لان مش فيه موجهين كفاية وبالتالي مش كان عندهم زيارات مدرسية والموجع اللي موجود في المنطقة مش كان راضي يطلع لهم تقرير صلاحية وبيقول لهم هاتوا ليا منشور رسمي علشان اقول انكم صالحين للعمل .
2- شئون العاملين بالمنطقة رفضت اعتبارهم تربوين واصروا على حصولهم على دبلوم التربوي وكانت مهزلة بمعنى الكلمة
وقالوا لهم روحوا الكلية بتاعتكم وهاتوا ما يثبت انكم تربويين . طبعا هما لما يرحوا الكلية في حلوان يوم الاحد لان السبت اجازة هتكون مدة التقديم خلصت لان ىخر ميعاد عندنا في الشرقية يوم الاحد
وكانت فضيحة
ودخلوا لوكيل الوزارة 3 مرات بس في الاخر خدوا ورقهم الساعة 2 وربع

ولسه مش عارفين هنمتحن امته

المنشاوى الدهمشاوى
08-10-2009, 09:48 PM
أكثر الله من أمثالكم وجعلكم دائماً فى عون الآخرين وفى مساعدتهم
أخوكم محمد عبدالعزيز حاسب الى دقهلية

المنشاوى الدهمشاوى
08-10-2009, 09:51 PM
يا جماعة انا مش عارف ايه أخر أخبار الاشاعات اللى كل يوم نسمعها انهارده سمعنا انه ينفع التقديم لغير التربويين قبل 2007 هل فيه كلام أكيد على كده أرجو الرد السريع وجزاكم الله خيرا وياريت الرد السريع والعاجل جدا فى الموضوع أخوكم عبدالرحيم جاويش مدرس لغة انجليزية معهد فتيات برق العز ع / ث دقهلية .

darling_major
08-10-2009, 11:01 PM
:frown:يا جماعه احنا من المنصورة حد عارف اخر ميعاد للتقديم امته :excl:
انا ليه شكله انا مدرسة قران داخله بالمسابقه في الحفظ بشتغل بقالي 3 سنين :frown:
مؤ هلي الاصلي كلية دراسات انسانيه شعبة طفوله :bosyht9:نزلت تربيه عملي ودرست طرق تدريس وكل مواد التربوي دلوقتي انا اعتبر تربوي ولا ايه ارجوكم اللي يعرف يفيدني واعمل ايه علشان اثبت كده حد يرد عليا من فضلكم :o:bosyht9:

karimo2020
08-10-2009, 11:28 PM
مشكورين على التواصل
على فكرة ماحدش عارف حاجة فى المناطق الأزهرية وكله واحد بيقول اللى على مزاجه
أنا رأييى خريجي أى كلية غير كلية التربية يروح يسجل فى دبلومة التربوى فى أى كلية تربية مش شرط الأزهر ويجيب الإيصال بتاع تقديمه فى الدبلومة ويقدمه مع الورق بتاعه
وهما لو قبلوا الورق حايبعتولو الكود بتاعه وحايدخل الامتحان بس نتيجته مش حاتظهر غير لما يخلص الدبلومة ونفس الكلام بالنسبة للـ icdl
وإذا ما قبلوش الورق أهو يبقى قدم فى الدبلومة وياخدها ويقدم السنة الجاية إنشاء الله
والله أعلم ،، لأن فى المنطقة عندنا فى البحيرة قالو من الدبلومة لازم تكون من جامعة الأزهر وأنا أعرف مدرسات عندنا راحو كلية التربية جامعة الأزهر وقالولهم مفيش تقديم لدبلومات
وقالولهم روحوا أى كلية تربية
والله أعلم

هيثم غزال
08-10-2009, 11:53 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
احبتى فى الله بارك الله فيكم وجزاكم عنا خير الجزاء
انا من السنبلاوين تابع لمركذ المنصوره
انا رحت النهرده المنصوره وعادى وقال لى اى كليه تربيه مش شرط الازهر هذا اولا
وثانيا لسه اليوم جاى المنشور بتاع الكادر الى المعهد وعلى الرغم بارك الله فيكم انتم اول من نبهنا بهذا الامر
وفعلا الاوراق هى هى الى الاستاذ رفعها بارك الله فيه وفى البحيره كلها
اما بالنسبه للفيش والتشبيه ممكن تطلعه من نفس اليوم بس من الضرب الاحمر من القاهره وهذا للعلم ليس شرط ولكن يكفى الكعب وتقديمه مع الاوراق
ولسنا نعلم ماهو اخر معاد بالنسبه لنا فى المنصوره
اما الدوره بتاعة اى سى دى ال يكفى مايفيد بأنك تقوم بعملها تبعا للجه التابعة لليونسكو
هذا والله اعلم ولو فى اى معلومات نقوم بتبلغها اليكم
وهذا هاتف جوالى للاستفسار عن اى شىء 0102355533 هيثم غزال

مصطفى العزونى
09-10-2009, 12:42 AM
جزاكم الله خيراً على هذا المجهود العظيم وندعوا الله أن يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه ..... وأعانكم الله على ذلك
والله الموفق .
أخوكم فى الله / أ : مصطفى العزونى
مدرس الفلسفة

أم احمد
09-10-2009, 05:58 AM
اخر موعد للتقديم هو 15 /10 /2009

albahs
09-10-2009, 01:36 PM
ياخونا الترخيص والصلاحيه على وظيفة معلم وليس معلم مساعد لاننا بالفعل معلمين مساعدين ودخول الامتحان والنجاح فيه ده عشان التثبيت لان وظيفة معلم تعيين وليس تثبيت وفقا للقانون

albahs
09-10-2009, 01:41 PM
تهيـب الإدارة الالكترونية للتعليم بالسادة مديري إدارات ورؤساء أقسام الإحصاء بالمديريات و الإدارات التعليمية ، سرعــة الانتهاء من تسجيل جميع بيانات السادة المتعاقدين " معلم مسـاعد " وتسليم كلمات المـرور الخاصة بهـم تمهيداً لاختبارات التسكين على وظيفة معـــلم ده للمتعاقدين فى التربية والتعليم واحنا طبعا وراهم وزيهم

moda fathy
09-10-2009, 01:44 PM
من فضلكم آخر ميعاد لمحافظة الغربية هوه أيه............. وهل يكفي التعهد عندنا لمن لم يعمل دورة icdl أم لابد من وصل يفيد أنك بدأت فيها ....
أرجوا الرد وشكرا .......................

مشرف اجتماعى
09-10-2009, 02:22 PM
برجاء المساعدة انا اخصائى اجتماعى حاصل على بكالوريوس خدمة اجتماعية ومش عارف اعمل اية فى شهادة التاهيل التربوى - اعمل اية جزاكم الله كل خير برجاء الرد

العروبة2
09-10-2009, 02:25 PM
شكراً ليك على الورق علشان أخوي يقدم زاي حضرتك

alaa128
09-10-2009, 04:46 PM
لتااه عليكم
هل سمعتم شئ مثل البيحصل فى مهزلة التعليم الجملى بمصر
دبلومة تربوى و دورة icdl
اقسم لالله التعليم ماضى للضياع وكله من اجل رجال الاعمال والمدارس الخاصة والله العظيم مخطط للقضاء على التعليم بمصر
لدى اربع متعاقدين بالمعهد من عام 2005 قرروا عدم الاستمرار وترك العمل والبحث عنه فى اى بلد حتى ولو كانت اسرائيل
يعنى خريج الازهر والغير تربوى يموت
خريج كلية اللغة العربية ايه مجال عمله غير التدريس
كفايه يا جمل حرام ارحم التعليم ال اوصلته للحضيض
هل تفتكر بالعقل كده الدبلوم ايه راح تعمل
حضرتك تخرجت من مدرسة ابتدائية مثلنا وكان مدرسك دبلوم معلمين
اقسم بالله كان مستوى مدرس المعلمين يفوق استاذ الجامعه
لان مدرس المعلمين دخل معلمين لانه حابب يكون معلم وليس بالمجموع والتنسيق
اما خريجوا الجامهة فما باليد حيله التنسيق هو الوجههم لكليتهم رغم انهم لا يحبونها
اتقى الله

karimo2020
09-10-2009, 05:12 PM
من فضلكم آخر ميعاد لمحافظة الغربية هوه أيه............. وهل يكفي التعهد عندنا لمن لم يعمل دورة icdl أم لابد من وصل يفيد أنك بدأت فيها ....
أرجوا الرد وشكرا .......................

التعهد يكفى بدون إيصال يفيد بالتقديم فيها ولكن لن تظهر نتيجتك فى الاختبار إلا بعد اجتيازك لـ 4 موديولات على الأقل من السبع موديولات الخاصة بالـ icdl

المتعاقد المطحون
10-10-2009, 07:46 PM
يا جماعه من فضلكم حد يرد عليا دلوقتي ممكن اللي خريج دراسات انسانيه ممكن يجيب من الكليه مايثبت انه تربوي ينفع ده ولا لا والتقرير بتاع الموجه ده يغني ولا لا وانا اخدت الدورة بس لسه مامتحنتش ينفع اجيب افاده بكده حد يرد عليا ينوبه ثواب
احنا مفيش عندنا للبنات تربيه وبدلها دراسات انسانيه او اسلاميه حد يفيدنا افادكم الله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حمدي احم
11-10-2009, 05:56 PM
مشكوووووووووووووووووووووووووور اخي الكريم

karimo2020
12-10-2009, 08:06 AM
يا جماعه من فضلكم حد يرد عليا دلوقتي ممكن اللي خريج دراسات انسانيه ممكن يجيب من الكليه مايثبت انه تربوي ينفع ده ولا لا والتقرير بتاع الموجه ده يغني ولا لا وانا اخدت الدورة بس لسه مامتحنتش ينفع اجيب افاده بكده حد يرد عليا ينوبه ثواب
احنا مفيش عندنا للبنات تربيه وبدلها دراسات انسانيه او اسلاميه حد يفيدنا افادكم الله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حضرتك روح سجل دبلومة تربوى فى أى كلية تربية تعجبك وحاول تجيب إفادة بكده وتقدمها مع الورق وإذا مالحقتش فى الميعاد المطلوب يبقى حاتنتظر للمرة القادمة إنشاء الله فى التقديم
بس اشتغل فى الدبلومة من دلوقت

domyat
12-10-2009, 07:30 PM
الاتحاد الافريقى يقرر اقامة مكان مبارة فاصلة بين مصر و الجزائر فى استاد لونى بابتشيو البانيا (http://www.ahlawia.com/)

Labels: اخبار الكرة المصرية (http://www.elreyadaalyom.com/search/label/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%8 3%D8%B1%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9% 8A%D8%A9), الجزائر (http://www.elreyadaalyom.com/search/label/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1), تصفيات كأس العالم (http://www.elreyadaalyom.com/search/label/%D8%AA%D8%B5%D9%81%D9%8A%D8%A7%D8%AA%20%D9%83%D8%A 3%D8%B3%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85) Posted by Moftah
قرر الإتحاد الإفريقي إقامة مباراة فاصلة علي أرض محايدة لتحديد المتأهل لجنوب إفريقيا في الأول من ديسمبر القادم. و من أجل هذا قام عيسي حياتو رئيس الإتحاد الإفريقي بتشكيل لجنة هندسية فورية برئاسة المهندس صامويل جونز لإيجاد أرض محايدة تقع علي مسافة متساوية بين استاد القاهرة في مصر و استاد مصطفي تشاكر بالبليدة في الجزائر. و من جانبه صرح المهندس صامويل جونز رئيس اللجنة الهندسية بالإتحاد الإفريقي لصحيفة التايمز الجنوب إفريقية أنه إستعان ببرنامج جوجل إيرث الشهير لإيجاد هذا الإستاد المحايد.
و هذا عن طريق رسم خط إفتراضي بين إستادي القاهرة و مصطفي تشاكر ثم إقامة إتجاه عمودي من منتصفه متجها إلي أوروبا فوجد أنه يوجد إستاد بألبانيا يقع بالقرب من هذا الإتجاه و اسمه إستاد اللوني بابشيو و يسع ل 6000 متفرج بحيث سيحضر 3000 من جمهور كل فريق. كما هو موضح بالصورتين التاليتين و حدد المهندس صامويل جونز إحداثيات هذا الإستاد علي خريطة العالم حيث يقع 40.43 درجة شمالا و 19.33 درجة شرقا.
و بهذا تكون المسافة المباشرة بين هذا الإستاد و ستاد القاهرة 1588.32 كيلو مترا بينما يبعد عن ستاد مصطفي تشاكر 1524.28 كيلو مترا أي أن المسافة متساوية تقريبا.
وكل هذا لما هو معلوم بين شعبي مصر و الجزائر من ضغينة متوارثة عبر الأجيال, و هذا لكي لا يحتج أي من الإتحادين من قرب مسافة الإستاد لأي من الدولتين.
فهل تشاء الأقدار و تقذف بنا نتائج المباريات إلي هذا الموقف المعقد, أم أنه سيحسم أحد الفريقين بطاقة التأهل لصالحه

domyat
12-10-2009, 07:37 PM
الازهر الشريف
منطقة .............. الأهرية
معهد ......................
بيان تقييم الأداء داخل الفصل ( الموجه )

السيد الأستاذ / مدير فرع الأكاديمية المهنية للمعلمين بالأزهر
تحية طيبة و بعد

نحيط علم سيادتكم بأن السيد / .......................................
مدرس مادة / .................................................. ......
بمعهد /.................................................. ..............

قد تم تقييمه داخل الفصل ويتميز فى مجالات التخطيط و استراتيجيات التدريس و إدارة الفصل و التقويم. ولا يزال قائماً على رأس العمل حتى تاريخه.

وهذا للعلم وإتخاذ اللازم ،،،،،،،

وتفضلوا سيادتكم بقبول وافر الإحترام .

يعتمد ،
موجه المادة

د/ايمن محمود البتشتى
12-10-2009, 08:24 PM
برجاء من الاخوة تعديل كلمة مدرس فى جميع الورق واستبدالها بكلمة معلم مساعد

mfa1
28-10-2010, 09:22 PM
جعله الله في ميزان حسناتكم مجهود مبذول مشكور و هذه هي المواقع المقيدة.

m.mosba7 sa2r
07-11-2010, 05:23 PM
جزاك الله كل خير