مشاهدة النسخة كاملة : ما هي افضل كلية علمية من حيث الشغل ؟؟؟؟؟

mohaameed
10-10-2009, 10:08 PM
1 - كلية الطب البشري
2- كلية الصيدلة
2- كلية طب الاسنان
3- كلية الطب البيطري
4-كلية الطب الطبيعي

timo mido
11-10-2009, 04:38 PM
نتيجه الاستطلاع 100% للطب البيطري:p

اصل يا جماعه الطب البيطري مجالاته كتيره اوي

تاج القمر
12-10-2009, 05:51 PM
صراحة مش عارفة

mohaameed
15-10-2009, 11:11 AM
نتيجه الاستطلاع 100% للطب البيطري:p

اصل يا جماعه الطب البيطري مجالاته كتيره اوي

يا دكتور انا مكتبتش استطلاع احسن كلية عملية من حيث المنظر؟؟

انا كتبت من حيث الشغل احنا دلوقتي في عالم مينفعش نعيش فية بالمنظر:friendsxs3:

newnew1
15-10-2009, 11:44 AM
انا من راي احسن كليتين من حيث الشغل هما

طب الاسنان والطب البيطري

اما الباقي اسماااا فقط

timo mido
15-10-2009, 05:05 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههه الطب البشري بقي منظر ومالوش شغل

Dr.Cheetah
16-10-2009, 10:00 PM
هسألك سؤال وانا عارف اجابته انت لو جبت مجموع بشري او اسنان او صيدله هتدخل بيطري؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لو بيفكر ب تفكير قديم يخش طب:bosyht9:
... لو مع العصر و عملي وبيفكر صح يخش اسنان:p:p

بما ان انا قديم كنت هخش طب :028ja7:

dr.taz
29-10-2009, 11:01 AM
انا كنت جايب مجموع صيدله ودخلت بيطرى بس للاسف لقيت الناس الى ما بتفهمش كتير قوى
للاسف يا جماعه الطب البيطرى حقه مهضوم جدا. بس بعد انتشار انفلونزا الطيور والخنازير
اعتقد ان الناس بدأت تفهم يعنى ايه بيطرى ......شغل بجد للناس الى بتحبه مش منظره

سكالينا
08-11-2009, 08:50 PM
انا بقي برشح كليه تانيه خالص خالص هي كليه التمريض واللي لديه اعتراض يقوله

سكالينا
08-11-2009, 08:54 PM
انا معاك ياdr\taz فعلا الجهله في المجتمع بتاعنا لا يعدو ولا يحصو وتفكيرهم هو السائد وانا كمان كان ليه بيطري بس مدخلتوش علشان بس المدينه ودخلت كليه تمريض ولكن برده تفكير المتخلفين يفسد طعم فرحتك بالمجموع وكمان الكليه ولا ايه!!!!!!!!

د\رغدة
16-11-2009, 10:15 PM
علي فكرة اسلوب الاستهزاء ده لايليق بطبيب يادكتر ولا باخلاق الطب كمهنة انسانيه في المقام الاول المجتمع بيكمل بعضة يعني احنا محتاجين كل التخصصات لان كلنا بنكمل بعض يعني لومفيش محامين (مع العلم ان حقوق بتاخد50%)حقوقنا هتضيع ولومافيش محاسبين مش هيبقي فيه اقتصاد حتي عامل النظافة اهميتة لاتقل عن اي فرد في المجتمع وليه كل الاحترام والتقدير ولو اكلمنا علي القطاع الطبي كل كلية ليها علاقة بالتانية يعني مفيش طب من غير صيدلة ولااسنان ولاتمريض يادكتر اكيد حضرتك عارف اهمية التمريض طبعا هتقولوا ايه علاقة الطب البيطري الطب البيطري بقي بيجي دورة الاول في المحافظة علي صحة الانسان من خلال المحافظة علي صحة الحيوان واظن الامراض المنتشرة دليل علي كلامي وبعدين فية نقطة مهمة ياريت نساعد بعض ان كل واحد يبدع في مكانة يؤدي دورة علي اكمل وجة وبلاش الاحباط ده لانة مش بيقد م ولا بياخر وعلي فكرة محدش قال ان حاجة احسن من حاجة ولو بصينا من المنظور ده عمرنا ما هنتقدم

كونان باشا
18-11-2009, 10:19 PM
اكيد يعنى كليه اليدله الل شغلها متوفر فى اى مجال فى كشغل خا تفتح يدليه او تشتغل فى صيدليه او مجالات شركات الادويه والفر للخارج ودى الكليه الوحيده الل تضمن منها شغل حر

Dr-Mahmoud Ehab
26-11-2009, 02:50 AM
السلام عليكم يا دكاترة
أنا في رأيي كلية الصيدلة
لأنها الوحيدة إلي ممكن تجيب فلوس من غير متشتغل يعني وأنت قاعد في البيت
ممكن تفتح بأسمك واحدة إدارة وتأخد راتب كل شهر
بالنسبة للبيطري بيروحوا يشتغلوا في شركات الأودية البشري
يعني متتطفلين
آسف دي حقيقة غير قابلة للمناقشة

dedeee
07-12-2009, 07:05 PM
و الله انا شايفة ان الي فيها مجالات كتيرة للشغل هي كلية العلووووووووم لانها بتتضمن اقسام كتيررة و ده مش معناه اني بقلل من الكليات التانية بالعكس دي كليات القمة

بس بردوا انا شايفة ان مش كل الي بيتخرجوا بيشتغلوا بشهادتهم الاصلية كلوا بياخد كورسات في الصيدلة و التحاليل و غيرها و بيشتغل على اساس كده و لما تروح تقدم على شغل بيسالوك اخد كورسات ايه قبل ما يسالوا انت متخرج منين

المبتسم الحزين
07-12-2009, 08:03 PM
السلام عليكم :
من رأيي الشخصي ان كلية طب أسنان
هي الافضل في الشغل والمستوي الأجتماعي
لأن بكل بساطة تعتبر متخصص يعني أفضل من البشري عمليا
بتتخرج أخصائي تقدر تفتح عيادة علطول مش لسه هتخصص زي البشري !
وأكتر شئ بيتعب الانسان اسنانه
وربنا يكفينا من وجع الاسنان ... يعني أكتر شغل مضمون إن شاء الله
انا كنت جايب مجموع بشري الحمد لله ودخلت طب أسنان لأني من رايي ان مستقبلها أفضل ان شاء الله

وصراحه نتيجه التصويت مش حقيقيه خالص
لان ازاي تكون بيطري اعلي من أسنان !!!
دة يثبت انها نتيجه مش واقعيه ابدا ( هل في حد يجيب مجموع طب أسنان ويدخل بيطري !)
هو بس عشان اعداد الطلاب في كليه طب بيطري اكتر فكل واحد بينحاز لكليته
اما بالنسبه للصيادله فهم كثيرون جدا عن الحد اللازم
والبركة في الجامعات الخاصه الي جعلت زيادتهم عن اللازم
غير كدا الصيدليات بقت اكتر من السوبر ماركت
عن نفسي فكرت أدخل صيدله بس ملقتش مكان للصيدليه !!!

لكن بالنسبه للشغل أعداد أطباء الاسنان قليلين جدا بالنسبه لاطباء بشري والصيادله والبيطرين
ودة يظهر ان فرص الشغل لأطباء الأسنان اكتر
وفي النهايه الشغل والرزق ده كل نصيب ومفيش حد بياخد اكتر من نصيبه
(( وبعتذر عن التطويل ))

timo mido
08-12-2009, 12:08 PM
السلام عليكم :
من رأيي الشخصي ان كلية طب أسنان
هي الافضل في الشغل والمستوي الأجتماعي
لأن بكل بساطة تعتبر متخصص يعني أفضل من البشري عمليا
بتتخرج أخصائي تقدر تفتح عيادة علطول مش لسه هتخصص زي البشري !
وأكتر شئ بيتعب الانسان اسنانه
وربنا يكفينا من وجع الاسنان ... يعني أكتر شغل مضمون إن شاء الله
انا كنت جايب مجموع بشري الحمد لله ودخلت طب أسنان لأني من رايي ان مستقبلها أفضل ان شاء الله

وصراحه نتيجه التصويت مش حقيقيه خالص
لان ازاي تكون بيطري اعلي من أسنان !!!
دة يثبت انها نتيجه مش واقعيه ابدا ( هل في حد يجيب مجموع طب أسنان ويدخل بيطري !)
هو بس عشان اعداد الطلاب في كليه طب بيطري اكتر فكل واحد بينحاز لكليته
اما بالنسبه للصيادله فهم كثيرون جدا عن الحد اللازم
والبركة في الجامعات الخاصه الي جعلت زيادتهم عن اللازم
غير كدا الصيدليات بقت اكتر من السوبر ماركت
عن نفسي فكرت أدخل صيدله بس ملقتش مكان للصيدليه !!!

لكن بالنسبه للشغل أعداد أطباء الاسنان قليلين جدا بالنسبه لاطباء بشري والصيادله والبيطرين
ودة يظهر ان فرص الشغل لأطباء الأسنان اكتر
وفي النهايه الشغل والرزق ده كل نصيب ومفيش حد بياخد اكتر من نصيبه
(( وبعتذر عن التطويل ))

حضرتك اتكلمت في نقط كتير ... هعلق عليهم نقطه نقطه
1-حضرتك قلت ان الاسنان افضل من البشري في المستوي الاجتماعي !!!! بس بصراحه ده مش حقيقه لأن الطبيب البشري كان افضل اجتماعيا وحاليا الاتنين زي بعض تقريبا
2-مين قال ان الاسنان بيتخرج اخصائي ؟؟ انا ليا ابن عمي بيقولي بتتخرج ممارس عام وبتخصص في التركيبات حاجات كده مش فاكرها بصراحه
3-مفيش حاجه اسمها اكتر حاجه بتتعب الانسان اسنانه لأن كل عضو في الجسم ليه وظيفته
4-فعلا عندك حق الاستطلاع مش واقعي خالص واصلا مينفعش نقارن بين البشري والبيطري او الاسنان بالبيطري ......... المقارنه المفروض بين البشري والاسنان
5-نيجي بقي لموضوع الاعداد (اللي معظم اللي في اسنان فاهمينه غلط) هتكلم طبعا علي اساس دفعتي

طب الاسنان 1500
الطب البشري6000

حضرتك قلت ان الطب البشري مش متخصصين يعني ال 6000 لسه هيتوزعوا علي تخصصات وعلي الاقل فيه 10 تخصصات اكلينكال ده غير البازيك يعني التخصص تقريبا هيبقي فيه 500
يعني تخصص مثلا زي الباطنه 500
وتخصص زي الاسنان1500

وفي الاول في الاخر الشغل والرزق كله نصيب
شكرااااااااااااااااا لحضرتك

المبتسم الحزين
10-12-2009, 07:28 AM
وتخصص زي الاسنان1500

وفي الاول في الاخر الشغل والرزق كله نصيب
شكرااااااااااااااااا لحضرتك

ع فكرة دفعة الأسنان مش كبيرة زي ما قولت
وغير كدا نسيت نسبة عدد كليات طب الأسنان بالنسبة للطب البشري دي نقطة معلقتش عليها
وبردة طب الأسنان فيها تخصصات يعني مش تخصص واحد
بس أنا اقصد ان طبيب الأسنان يقدر يفتح العيادة من غير تخصص مش زي طبيب البشري
ومفيش حاجه أسمها ممارس عام في طب الأسنان
وفي الأخر مش هنختلف كتير

كل من الكليتين ليهم مكانتهم وأهميتهم وفرصتهم

و شكرا علي التعليق

timo mido
10-12-2009, 11:15 PM
دفعه الاسنان للثانويه العامه 2009 في 7 كليات طب اسنان =1500
دفعه البشري للثانويه العامه 2009 في 14 كليه طب بشري =6000

اندريتا
21-02-2010, 11:21 AM
يا جماعة انتو بتتكلمو ف ايه؟ ومختلفين علي ايه بس؟
حكاية الشغل دي رزق من عند ربنا مش بالكية خالص
واكيد في امثلة علي كدة كتير
ولازم كل واحد في كلية مهما كانت يحمد ربنا لانها
هي الخير له والاحسن له

سيوده
18-05-2010, 02:28 AM
انا بقى فى بيطرى ومن رايى احسن كليه للولد من حيث الشغل طب بيطرى سيبك من المنظر الناس مبيعجبهاش حاجه حتى لو بقيت وزير الصحهاما البنت من رايى باه متدخلش مجال الطب اصلا لانه ببساطه لا يتناسب مع طبيعة البنت
طب بشرى له مكانته فى المجتمع وطبعا اى حد هيجيب طب بشرى مش هيفكر يدخل غيره الا من رحم ربىوبالنسبه للدكتور اللى بيقولان الدكتور البيطرى بيشتغل فى شركات الادويه متطفل انت بكل بساطه ممكن تدخل على اى موقع وتحمل كتاب فارما لاى كليه من كليات الطب البيطرى ومعاه كتاب كمياء حيويه وبالمره كتاب امراض مشتركه وكتاب ميكرو بيولوجى ومعاه برده كتاب كلينيكال باثولوجى وطفيليات وانت هتعرف ساعتها انه مش متطفل ولا حاجه
دا فضلا عن مواد كتير تانيه ممكن تعرفك ان الطبيب البيطرى مش اقل من الطبيب البشرى بس مش عاوزينك بس تتوه مننا
وانت لو بصيت من ناحيه تانيه ان الدكتور البيطرى من حقه يفتح صيدليه عارف ليه لانه درس فارما عملى يعنى ركب ادويه بايديه دى فى صيدله وبيطرى مش فى طب ولا اسنان الدكتور البيطرى صيدلى نفسه يعنى ادرى بالدوا من اى حد وفرص طب بيطرى كتير بس الناس اللى مفهومها غلط والدليل انها الكليه الاولى فى معظم الدول المتقدمه وبعدين يا جماعه كل مهنه بتكمل التانيهانا معاكم ان اسنان مستقبلها دلوقتى كويس بس انا كطبيب بعد كم سنه فى شغل اسنان هحس انى خلاص اخرى حشو وخلع وتركيب يعنى الى حد ما شغلها روتينى ممل بس والصيدله عفوا بقت صيدليه لكل مواطن اما الطب فبصراحه بحس ان الطبيب اكتيف يعنى بيواجه حالات وبيفكر وعلطول بيتعلم لحد مااخر العمر وربنا يوفق الجميع والرزق بايدين ربنا وكلها كليات محترمه جدا ولا غنى عن اى منها
واسف لو طولت عليكم

clinical chemist
18-05-2010, 02:04 PM
كليه علوم لانها الكليه الوحيدة للي لها مجالات كتير
عندنا في كليه علوم ممكن تشتغل في حجات كتير جدا ومتداخله مع مهن كتيرة من كليات تانيه

يعنى عندنا الكميائي بينافس الصيدلي في مصانع الادويه والكميائيين حاليا المسيطريين علي مصانع الادويه ومعظم مصانع الادويه للي شغال فيها كميائيين وليسوا صيادله

عندنا اخصائي التحاليل الطبيه من علوم بينافس اخصائي التحاليل الطبيه من طب واغلب المعامل اصحابها دكاترة من علوم لان خريج طب معندهمش اقسام للتحاليل في داخل كليته وعشان يفتح معمل لازم ياخد ماجستير في التحاليل فبيتعطل وبالتالي اخصائي التحاليل من علوم اكتر بكتير من خريجى طب

عندنا في كليه علوم المبرمجيين من كليه علوم قسم حاسب بينافسو المبرمجيين من كليه حاسبات ومعلومات قسم حاسب
والاتنين يتبعوا لنقابه العلميين

عندنا في كليه علوم قسم البترول وقسم الجيوفزيا وقسم الجيولوجيا ودة بينفاس هندسه بترول في شركات البترول
ولكن قسم البترول تحديدا بيبقي ليه افضليه عن الباقي لان القسم دة مفتوح جديد وبفلوس بحوالي 10-12 الف جنيه في السنه و بيبقي في برنامج تدريبي وبيسفروهم برة يدربوا وبالتالي بيبقي مفضل في الشغل
القسم دة بالذات بيوصل تنسيقه ل 98%
لانه له تنسيق خاص بيه
يعنى مثلا كليه علوم اخدت من 94% او 95%او 93%
قسم البترول بقي ملوش دعوة بالتنسيق دة
وبياخد اعلي 40 وااحد
فى اللي بيقدمو وللي بيقدمو في القسم دة كتير جدا
فطبعا القسم عايز 40 واحد بس عشان القسم دة برنامج زى بيطلع بروفيشنال في البترول
فيقوم واخد اعلي اربعين واحد وعشان كدة بيصل تنسيق القسم دة ل 98%

فيه مجالات تانيه كتيرة جدااااااااااااااا في الكليه زى اخصائي مكافحة عدوى واخصائي اطفال انابيب ومهندس جودة والكميائيين الشرعيين في الطب الشرعى والكميائيين في المصانع والشركات
ولو زنقت معاك في ادخل حوار اكادميه الشرطه
وتبقي ظابط كميائي للي بيعملوا القنابل واللي في الحروب الكميائيه والبيولوجيه:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7j p3::av4056bb7jp3:

free heart
10-07-2010, 05:33 AM
في رأيي أفضل كلية علمية و عملية هي كلية التمريض

لماذا لا تذكروها خالص

مع ان فرص الغمل بها تبدأ منذ أن نكون طلبة

والمرتبات مجزية تبدأ من 750 جنيه مصري للطلبة
و 1500 جنيه للخريجين كحد أدني:excl::excl:

Dr-Mahmoud Ehab
17-07-2010, 05:14 AM
لن يؤثر علي معتقداتي رإي الإقليه ولا إصحاب الأمراض المزمنه
كل شخص يتعصب لكليته
خريج العلوم يري أنها إفضل كليه علي الإطلاق
وطالب البشري يري أنها ليست للبشر العاديين
سواء كانت الأفضل أم لإ
سبحانه وتعالي إراد توزيع المهن علي الناس
لكن لا إعلم لماذا لا يرضي الناس بما قسم لهم الله
لما يتجه طلاب الثانويه للإلتحاق بكليات المجموعه الطبيه وإذا لم يوفقوا في الحصول علي آمالهم يرون أنها نهايه الدنيا
إتعلمون ما هي إفضل كليه من رأي الشخصي
الكليه الأفضل هي الكليه التي تحبها وتعشق مهنتها وبها تخدم من حولك وتؤدي رسالتك في الحياه
المهنه التي تستطيع بها أن تحصل علي مستوي جيد من المعيشه
وليست الكليه الأفضل هي التي تجعلك متكبرآ علي من حولك إطلاقآ ولكنك إذا وصل بك الحال لهذا فاعلم أنك مريض نفسي
وإذا كان كل طالب يري أن كليته الأفضل فهو بذلك وصل لحاله من الرضا والقناعه بما قسم له
إما إذا كان يتأثر بآراء من حوله فهو لم يرضي بنصيبه وعليه إن يحمد الله ويفكر مليآ

Dr/yara
17-07-2010, 11:35 PM
معلش يعنى بس حد يفهمنى
انتم عمالين تشدوا مع بعض على كليات بطرى وعلوم وبشرى
انا لما شفت نتيجه الاستبيان لقيته للصيدلة هى نتيجة الاستبيان عندى غلط فى الكمبيوتر ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الصراحه محتارة ههههههه

Dr/yara
17-07-2010, 11:39 PM
لن يؤثر علي معتقداتي رإي الإقليه ولا إصحاب الأمراض المزمنه
كل شخص يتعصب لكليته
خريج العلوم يري أنها إفضل كليه علي الإطلاق
وطالب البشري يري أنها ليست للبشر العاديين
سواء كانت الأفضل أم لإ
سبحانه وتعالي إراد توزيع المهن علي الناس
لكن لا إعلم لماذا لا يرضي الناس بما قسم لهم الله
لما يتجه طلاب الثانويه للإلتحاق بكليات المجموعه الطبيه وإذا لم يوفقوا في الحصول علي آمالهم يرون أنها نهايه الدنيا
إتعلمون ما هي إفضل كليه من رأي الشخصي
الكليه الأفضل هي الكليه التي تحبها وتعشق مهنتها وبها تخدم من حولك وتؤدي رسالتك في الحياه
المهنه التي تستطيع بها أن تحصل علي مستوي جيد من المعيشه
وليست الكليه الأفضل هي التي تجعلك متكبرآ علي من حولك إطلاقآ ولكنك إذا وصل بك الحال لهذا فاعلم أنك مريض نفسي
وإذا كان كل طالب يري أن كليته الأفضل فهو بذلك وصل لحاله من الرضا والقناعه بما قسم له
إما إذا كان يتأثر بآراء من حوله فهو لم يرضي بنصيبه وعليه إن يحمد الله ويفكر مليآ

بجد رأيك مقنع جدا ومفيش كلام ينفع يتكتب بعده
وعلى فكرة انا من الناس ودول كتير جداااااااا اللى بيسيبوا بشرى واسنان ويدخلوا صيدلة
ويارب كل طالب يوصل لحالة الرضا

Dr/yara
17-07-2010, 11:46 PM
صح والله

فعلا

انا مقتنعة بالري ده

انا عن نفسي ان شاء الله

مقتنعة بالكلية اللى هدخلها ان شاء الله ( البيطري )

وراضية بيها الحمد لله

clinical chemist0
18-07-2010, 01:10 AM
انا بقى فى بيطرى ومن رايى احسن كليه للولد من حيث الشغل طب بيطرى سيبك من المنظر الناس مبيعجبهاش حاجه حتى لو بقيت وزير الصحهاما البنت من رايى باه متدخلش مجال الطب اصلا لانه ببساطه لا يتناسب مع طبيعة البنت
طب بشرى له مكانته فى المجتمع وطبعا اى حد هيجيب طب بشرى مش هيفكر يدخل غيره الا من رحم ربىوبالنسبه للدكتور اللى بيقولان الدكتور البيطرى بيشتغل فى شركات الادويه متطفل انت بكل بساطه ممكن تدخل على اى موقع وتحمل كتاب فارما لاى كليه من كليات الطب البيطرى ومعاه كتاب كمياء حيويه وبالمره كتاب امراض مشتركه وكتاب ميكرو بيولوجى ومعاه برده كتاب كلينيكال باثولوجى وطفيليات وانت هتعرف ساعتها انه مش متطفل ولا حاجه
دا فضلا عن مواد كتير تانيه ممكن تعرفك ان الطبيب البيطرى مش اقل من الطبيب البشرى بس مش عاوزينك بس تتوه مننا
وانت لو بصيت من ناحيه تانيه ان الدكتور البيطرى من حقه يفتح صيدليه عارف ليه لانه درس فارما عملى يعنى ركب ادويه بايديه دى فى صيدله وبيطرى مش فى طب ولا اسنان الدكتور البيطرى صيدلى نفسه يعنى ادرى بالدوا من اى حد وفرص طب بيطرى كتير بس الناس اللى مفهومها غلط والدليل انها الكليه الاولى فى معظم الدول المتقدمه وبعدين يا جماعه كل مهنه بتكمل التانيهانا معاكم ان اسنان مستقبلها دلوقتى كويس بس انا كطبيب بعد كم سنه فى شغل اسنان هحس انى خلاص اخرى حشو وخلع وتركيب يعنى الى حد ما شغلها روتينى ممل بس والصيدله عفوا بقت صيدليه لكل مواطن اما الطب فبصراحه بحس ان الطبيب اكتيف يعنى بيواجه حالات وبيفكر وعلطول بيتعلم لحد مااخر العمر وربنا يوفق الجميع والرزق بايدين ربنا وكلها كليات محترمه جدا ولا غنى عن اى منها
واسف لو طولت عليكم

بالنسبه لشركات الادويه فالمقصود هى شركات الدعايا
وليس التصنيع

فمش كل من درس كميا اصبح كميائي
ومش كل للي درس ميكرو اصبح ميكروبيولوجى:028ja7::redface:

dr.loai
18-07-2010, 10:22 PM
السلام عليكم
ازيكم يا شباب ؟ عاملين ايه ؟
أنا شايف ان فى اختلاف كبير بينكم على أفضل كلية من حيث الشغل و الاختلاف ده فعلا حاجة كويسه لأنه بيدل على ان كل واحد مننا ليه وجهة نظر مختلفة .
المهم أنا را~ مختلف مع كتير منكم أنا شايف أن كلية العلاج الطبيعى ليها احسن مشتقبل وظيفى بعد التخرج ؛ حد يقولى ليه ؟

ع فكرة ده مش تحيز لكليتى أو كده بس تعالوا نقارن بين العلاج الطبيعى و الكليات التانية

الطب و الصيدلة و الأسنان و الطب البيطرى .. شوف فيه كام كلية على مستوى الجمهورية سواء حكومية أو خاصة و بالتالة شوف فيه كام خريج كل سنة ؟ هتلاقى أن الأعداد كتيرة جداااااااااااااااااااااااااااا و طبعا زى ما كلنا عارفين ان كمان التكليف بتاع الطب اتلغى يعنى من الاخر الوظيفة مش مضمونة خالص و كمان الطلب عليهم من البدان العربية بدأ يقا جدا لأنهم بدأوا يطوروا نفسهم فى المجالات دى .

و شوف كمان انتا تقدر تفتح عيادة أو صيدلية بعدها باد ايه ؟!!! طبعا هتحتاج وقت كتير لما تكون نفسك أساسا .

طب تعالو بقى نشوف العلاج الطبيعى ..
هما أساسا 4 كليات على مستوى الجمهورية : 1 حكومية ( جامعة القاهرة ) و 3 خاصة ؛ و كمان أعداد الطلبة بيهم قليل .. فبالتالى أعداد الخرجيين قليل جدا و كمان الوظيفة مضمونة 100 % ؛ و كمان ممكن تبدأ تدريب و شغل من سنة 2 و طبعا لو ثبت نفسك مع دكتور معين يبقى ظبط نفسك و ضمنت شغلك بدرى بدرى .. و كمان الامكانيات اللى هتحاجها عشان تفتح مركز علاج طبيعى مش كتيرة و تقدر توفرها ؛ و ده طبعا غير ان العلاج الطبيعى فرصته كبيرة جدا سواء فى البلدان العربية أو امريكا و أوروبا .

waleed ansary
18-07-2010, 10:38 PM
حكاية الكليات دى مش عارف ليه معظم الناس بتبص للمنظر والمنصب بالعكس المفروض ان الواحد يبص للحاجه اللى تنفعه وياخد من دنياه لأخته. فمشكل حاجه المنصب والفلوس والشهره . ده تفكير خاطئ طبعا ومتنساش ان ربنا هو اللى انعم عليك بكده. وربنا رفع بعض الناس فوق ناس ليختبرهم فى هذه الحياه وما الحياة الدنيا إلا متاع الغرور . فكل إنسان يدخل اى مجال لازم يجتهد فيه ويرضى بنصيبه فأعلم يا أبن ادم ان رزقك لن يأخذه غيرك. وفكر ديما ان عملك ده يكون خالص لله وحده.

طالبة الجنة 2012
22-07-2010, 10:25 PM
:blush::blush::blush::blush::blush::blush::blush:: blush:تصدقوا يا دكاترة انا كرهت الطب كله بعد الجدلات اللى قراتهامع انى نفسى موت ادخل طب اسنان :)
بس انا رايى ان احسن كلية مستقبلها كويس هى الاسنان :)
الصيدلة ممكن بس الصيدليات بقت كل واحده على بعد متر من التانيه يعنى مفيش اكتر منهم فى البلد والطب البشرى دا مش عايزة ادخله ولا بتمنى ادخله خالص لانه سبع سنين دراسه وبعدين لسه تتخصص وجايز مش يجيلك القسم اللى انت عايزة تبقى عملت ايه:blush:
:)التخصص من الاول افضل ودا مجرد راى ولكم حرية الراى ايضا:)

د/اسراء
27-07-2010, 02:21 AM
يا اخوانا اى حاجه من عند ربنا كويسه والحمد لله على أى نعمه ربنا ادهالنا

Magic Sword
27-07-2010, 08:35 AM
يا اخوانا اى حاجه من عند ربنا كويسه والحمد لله على أى نعمه ربنا ادهالنا

عندك حق يا د/اسراء اي حاجة من عند ربنا كويسة الحمدلله يعني انا مثلا من المنيا وجبت 95.6 وقلت انا مش هلحق طب بشري وكنت محتار بين اسنان وصيدلة خصوصا ان اخويا االكبير في اسنان ولقيت ربنا خلصني من حيرتي وقبلت بشري اسكندرية:022yb4::022yb4::022yb4: وحولت المنيا (بس كنت زعلان اوي وانا بحول اسكندرية جميييلة مش المنيا;)) ع العمووم الحمد لله وموضوع الكليات دة نصيب يا جماعة وارزاق ربنا بيوزعها يعني مثلا بنت خالتي دخلت طب السنة اللي فاتت ب 100.5%:o وانا ب 95.6:bosyht9:
يا جماعة اللي في طب المنيا يقول علشان انا ما اعرف حد كل زمايلي دخلوا طب السنة اللي فاتت وسابوني:( بس انا راجعلهم:049gc0:
انا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد
الحمد لله:)

امنية2
15-08-2010, 01:58 PM
انا فى رايى ان كلية الطب البيطرى احسن من حيث الشغل
لان مجالاتها كتيرة ومتنوعة

mooodyy
17-08-2010, 11:56 PM
أنا من وجه نظرى ان كلية العلاج الطبيعى هى الافضل وبها مميزات

كثير وعدد الخريجين بها قليل جدااااا مقارنتا .

ب( الطب البشرى والاسنان والصيدلة والبيطرى ) .

كما ان خريجى العلاج الطبيعى له تكليف فور تخرجة كما ان يكون

الطلب علية من الخارج كثير مثل اوربا وأمريكا والخليج كما أن

العلاج الطبيعى المصرى مصنف الثالث على مستوى العالم بعد

أمريكا وكندا .:078111rg3:

سمبل سمايل^_^
26-08-2010, 08:22 PM
علي فكرة اسلوب الاستهزاء ده لايليق بطبيب يادكتر ولا باخلاق الطب كمهنة انسانيه في المقام الاول المجتمع بيكمل بعضة يعني احنا محتاجين كل التخصصات لان كلنا بنكمل بعض يعني لومفيش محامين (مع العلم ان حقوق بتاخد50%)حقوقنا هتضيع ولومافيش محاسبين مش هيبقي فيه اقتصاد حتي عامل النظافة اهميتة لاتقل عن اي فرد في المجتمع وليه كل الاحترام والتقدير ولو اكلمنا علي القطاع الطبي كل كلية ليها علاقة بالتانية يعني مفيش طب من غير صيدلة ولااسنان ولاتمريض يادكتر اكيد حضرتك عارف اهمية التمريض طبعا هتقولوا ايه علاقة الطب البيطري الطب البيطري بقي بيجي دورة الاول في المحافظة علي صحة الانسان من خلال المحافظة علي صحة الحيوان واظن الامراض المنتشرة دليل علي كلامي وبعدين فية نقطة مهمة ياريت نساعد بعض ان كل واحد يبدع في مكانة يؤدي دورة علي اكمل وجة وبلاش الاحباط ده لانة مش بيقد م ولا بياخر وعلي فكرة محدش قال ان حاجة احسن من حاجة ولو بصينا من المنظور ده عمرنا ما هنتقدم

انا معاكي يا دكتر رغدة وفعلا كلامك صح 100% المجتمع بيكمل بعضه وكل واحد بيقوم بدوره مهما كان في نظر الناس بسيط
ربنا يكرمك ويكرمني وادخل طب

Dr/ Nancy
30-09-2010, 01:33 PM
مفيش أحسن و لا أرقى من الصيدلة..

كونان باشا
12-11-2010, 11:22 PM
هوا ده الكلام :d يانانوسه

CAn u see me
22-12-2010, 07:35 PM
يا جماعة انا فى 3 ثانوى وجبت فى تانية 98 % وكنت عاوز ادخل بشرى ومش عارف انا عاوز ايه انا عاوز كليه بعد كده تبقى كل حياتى علشان انا بحب الشغل اصلا ارجد المساعدة

طالبة الجنة 2012
23-12-2010, 12:36 PM
يا جماعة انا فى 3 ثانوى وجبت فى تانية 98 % وكنت عاوز ادخل بشرى ومش عارف انا عاوز ايه انا عاوز كليه بعد كده تبقى كل حياتى علشان انا بحب الشغل اصلا ارجد المساعدة
مبروك المجموع الجميل الاول وبقولك متسبقش الاحداث وجايز ربنا يحددلك الكلية اللى هتدخلهخا
وبعدين انت شايفنا هنعدى بسهوله السنه دى مع الوزير ده ربنا يستر:frown:

فرج الله فرج
28-12-2010, 03:41 AM
http://i.imagehost.org/0411/A0Oyy-f88Y_204978167.gif (http://www.facebook.com/video/video.php?v=478557895885&oid=352166674309&comments#%21/profile.php?id=100000994669727)

هنا إبراهيم
02-01-2011, 12:13 PM

تمااااااااااااااااااااااااااااام

الله عليكى بجد قولتى الكلام الصح:078111rg3:

Nada Dody
20-06-2011, 04:25 AM
انا من رايى كلية صيدلة هى الاحسن
طب بيطرى اه حلوة فعلا شغلها بقى حلو ف شركات الادوية و بيشتغلو بسرعه

delly
05-07-2011, 03:47 PM
انا لا في كلية طب ولا صيدلة ولا طب بيطري بس اعتقد ان كلية الطب البيطري مش وحشة البلد دي بدات تجوع وتستورد الاكل واللحوم من بره لما الناس ما عرفتش قيمة الطب البيطري وتخصصاته المختلفة

drmohammed500
21-07-2011, 01:54 PM
الافضل من حيث فرص العمل هيا صيدلة اكلينيكة وممكن التاكد من كلامى من خلال الجرائد والصحف اليويمة ومتطالبات العمالة بالخارج

Dr. Toka
21-07-2011, 08:47 PM
مع ان انا اسنان ان شاء الله فى اعتبار ماسيكون بس انا شايفة ان الافضل من حيث الشغل علاج طبيعى وبيطرى واخص علاج طبيعى متنسوش ان اى حد خارج من عملية فى اعضاء الحركة او كسر محتاج دكتور علاج طبيعى فاانا شايفة انها كلية تحفى بصراحة

محمد ميزو
23-07-2011, 01:09 PM
خريج العلاج الطبيعي بيبتدي الحياة العملية بدري جدا ممكن من سنة تانية غير كده شغلها مضمون جدا عشان خريجي العلاج الطبيعي ف مصر كلها ميجوش من ساعت ما اتعملت الكلية 50 الف و كمان غير كده الكلية مصنفة عالميا

راجي الخير2009
08-08-2011, 09:27 PM

هو ده الكلام الصح هههههههههههه

Dr/Reem2011
12-08-2011, 12:43 AM
إيه يا جماعه أمال الطب البشري ملوش نصيب في وسط كل الاراء دي والا ايه
دنتو على كده المفرض تقولو ممنوع الدخول لطلبة طب منعا للتعقيد
وشكرا

‏Dr.KaR!MaN
12-08-2011, 09:55 AM
الطب طبعا من الناحيه الماديه والعمليه أعتقد إنه الأفضل بس مشكلته إن الدراسه مدتها طويله جدا.

صبا الورود
12-08-2011, 08:34 PM
انا اعتقد انه كلية العلاج الطبيعي مجالها مفتوح في الشغل
خصوصا انها مجال جديد والخريجين قليلين فبيشتغلوا بسرعة
وناس كتير دلوقتي اتجه للعلاج الطبيعي

‏Dr.KaR!MaN
13-08-2011, 11:02 AM
من ناحية الإتجاه للعلاج الطبيعي فدا صحيح أول أقسام إكتملت في الجامعات الخاصه كانت العلاج الطبيعي .
وناس كتيره كانت جايبه مجموع أسنان وصيدله وكتبت رغبه أولي علاج طبيعي فالظاهر كده إنها المستقبل بجد !

DR.NANCY
13-08-2011, 05:41 PM
انا شايفة ان علاج طبيعى فرصتها فالشغل اكبر انا كان ادامى صيدلة وعلاج طبيعى انا كنت هدخل صيدلة بس بصراحة حبيت علاج طبيعى اكتر مع ان معظم الناس بتقول ان صيدلة للبنت احسن بس دى لو مش حابة الشغل لانها وهى قاعدة فالبيت تقدر تجيب دخل وانا بصراحة مش حابة الحكاية دى انا حابة اشتغل وابقا دكتورة لقب وفعل وكمان دراستة جميلة وسهلة و4سنين وسنة امتياز اما الطب فطبعا كلية جمييلة بس انا شايفاها احسن للولد مش للبنت لان دراستها طويلة وكمان نبطشيات اما علاج طبيعى مفهوش نبطشيات واسنان برضة جميلة بس لو ولد افضل وبيطرى وكل الكليات الطبية شغلها كتير فدة بيرجع لرغبة الواحد بس انا شايفة ان علاج طبيعى بتجمع بين طب بشري انك بتدرس فيها تخصصات كتير ومواد من بشري وافضل ان مفيش نبطشيات ومدة دراسة اقل وعددالخريجين اقل وتقدر تمارس شغلك بدري دة رايي

‏Dr.KaR!MaN
13-08-2011, 10:58 PM
وأنا موفقاكي علي رأيك د/نانسي

سمسم ك.م
15-08-2011, 07:22 AM
وانا كمان معاكى ف الراى دة
وربنا يوفق الجميع

vito123
15-08-2011, 08:03 AM
بصوا بقي الحمد لله رب العلمين اقول راي انا كنت ناوي علي بشري لكن كنت ناوي علي بشري علشان بابا و ماما كانوا عايزين بشري بس انا كنت عايز صيدله
الحمد لله مجموعي جايب صيدله
تعالوا بقي نتكلم بصراحه الكتير بيوصف الصيدلي انه مجرد بياع وان اي حد يقدر يقف في صيدله اه معاك حق بس متنساش ان الصيدلي شغلته مش كده بس ممكن يشتغل مليون شغله في مصانع الادوية سواء جوده او انتاج تو اي حاجه تانيه كمان صيدلي اكلنيكال انتوا لو شوفتوا صيدلي اكلينكال اد ايه الظغط عليه محدش هيتكلم وبعدين صيدله دراسه من واجهة نظري خفيفه طيب اتكلم علي الطب والسواء الي كنت شايفه فيها طب انت اسمك دكتور اه لكن تعالي بقي يا دكتور انت مثلا هتدرس سبع سنين وبعد كده سنتين تكليف وبعد كده سنتين ماجستر و2 دكتوراه المحصله 13 سنه سوال هو العمر في كام 13 سنه اه انا نسيت قول سنتين كمان تعمل اسم وتشتهر طيب بالله عليك العمر في ايه علشان نضيع منه 15 سنه طيب تعالي بقي تعب اهلك والمصاريف وده كله هتقبض كام قبضك عمره مهيزيد عن 1000 جنيه طيب استنوا كمان انا اعرف دكتوره قالت لماما انا لو جبت بنت عمري مهدخلها طب او ولد حتي ادخله اسنان او صيدله اسنان انا شايف ان ان هي كويسه وكل حاجه بس مش متاكد من ظروف شغلها علاج طبيعي اسالوني انا عليه انا دراعي كان مكسور وكنت بعمل جلسات علاج طبيعي اما بيطري فانا شايف ان معالمها لم تتضح بعد في مصر وكمان اعرف دكتور بيطري بيغير عربيه كل سنه وبيسافر وكل حاجه
ده كمان بياكد ان كل حاجه بتاع ربنا بس منساش ان ربنا قال اعقلها وتوكل
فياريت كل واحد يعقلها الاول وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا

محمد ميزو
28-08-2011, 02:35 AM
بصوا بقي الحمد لله رب العلمين اقول راي انا كنت ناوي علي بشري لكن كنت ناوي علي بشري علشان بابا و ماما كانوا عايزين بشري بس انا كنت عايز صيدله
الحمد لله مجموعي جايب صيدله
تعالوا بقي نتكلم بصراحه الكتير بيوصف الصيدلي انه مجرد بياع وان اي حد يقدر يقف في صيدله اه معاك حق بس متنساش ان الصيدلي شغلته مش كده بس ممكن يشتغل مليون شغله في مصانع الادوية سواء جوده او انتاج تو اي حاجه تانيه كمان صيدلي اكلنيكال انتوا لو شوفتوا صيدلي اكلينكال اد ايه الظغط عليه محدش هيتكلم وبعدين صيدله دراسه من واجهة نظري خفيفه طيب اتكلم علي الطب والسواء الي كنت شايفه فيها طب انت اسمك دكتور اه لكن تعالي بقي يا دكتور انت مثلا هتدرس سبع سنين وبعد كده سنتين تكليف وبعد كده سنتين ماجستر و2 دكتوراه المحصله 13 سنه سوال هو العمر في كام 13 سنه اه انا نسيت قول سنتين كمان تعمل اسم وتشتهر طيب بالله عليك العمر في ايه علشان نضيع منه 15 سنه طيب تعالي بقي تعب اهلك والمصاريف وده كله هتقبض كام قبضك عمره مهيزيد عن 1000 جنيه طيب استنوا كمان انا اعرف دكتوره قالت لماما انا لو جبت بنت عمري مهدخلها طب او ولد حتي ادخله اسنان او صيدله اسنان انا شايف ان ان هي كويسه وكل حاجه بس مش متاكد من ظروف شغلها علاج طبيعي اسالوني انا عليه انا دراعي كان مكسور وكنت بعمل جلسات علاج طبيعي اما بيطري فانا شايف ان معالمها لم تتضح بعد في مصر وكمان اعرف دكتور بيطري بيغير عربيه كل سنه وبيسافر وكل حاجه
ده كمان بياكد ان كل حاجه بتاع ربنا بس منساش ان ربنا قال اعقلها وتوكل
فياريت كل واحد يعقلها الاول وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا

تعرف ايه عن العلاج الطبيعي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Analyzer.Mn3m55
01-09-2011, 08:07 PM
انا شايف ان طب الاسنان افضل بيجيب فلوس اسرع .. لكن انا بفضل بردو الطب البشرى انا اختى لما كانت اثناء الدراسه كانت فى بهدله بس لم ااتخرجت ارتاحت من حيث الماده و ليس المجهود

احمد حميده
12-09-2011, 11:29 AM
انا شايف ان مفيش حاجة احسن من التانية وكل واحد كويس في حاجة معينة وده اللي ربنا بيختاره لينا واكيد لو كل واحد اجتهد في عمله هيشعر ان مهنته احسن مهنة
وبالله التوفيق
اللهم وفقنا الي كل خير

dr\shimaa
27-09-2011, 12:09 PM
اولا السلام عليكم انا عايزه ارد علي الاستاذ اللى بيقول ان البيطريينانهم متطفلين كلمه مستفزه اوووووووووووووى عايزه اقولك ان صيدله فاتتني علي 3من عشره في 100 مش ذنبي اني هادخل بيطري ثانيا اهنا باذن الله هادرس كمياء حيويه زيى زيك

الاميرة المرحة
13-10-2011, 10:38 PM
السلام عليكم
انا عن نفسى افضل الصيدلة و العلاج الطبيعى
وبما انى من عائلة فيها كل انواع الكليات الطبية دى
فدول اكتر حاجة اتنصحت بيها
يعنى انا بابا وماما كانوا فى طب بشرى و هما الاتنين مدينى الحرية انى اخش المجال اللى انا عايزة معادا الطب البشرى مش عشان هو وحش لا عشان مرهق جدا ومظلوم فى البلد دى للى مش هايفتحو عيادات
وبالنسبة للطب البيطرى فانا شايفة ان طب المستقبل وبعدين اللى داخلة ومش عاجبة اعتقد ان ممكن يعمل دبلومة تحاليل ويبقى دكتور تحاليل
والعلوم مجالتها كتير ومتنوعة ودرستها اصعب من اى الكليات فى المجموعة الطبية وبردو مظلومين فى حاجات كتير
نيجى للصيدلة مريحة ودرستها حلو وخاصة للبنات
اما العلاج الطبيعى فهي طب المستقبل برضو زى الطب البيطرى ومجالاتها متنوعة
والاسنان حلوة برضو
المهم فى دا كله ان الانسان يخش الكلية اللى هو عايزه وبيحبها وعارف انه هيعمل حاجة فيها مش هيبقى كمالة عدد
واسفة للاطالة

د/نداء الجنة المصرية
21-01-2012, 01:54 AM
لو على الشغل اعتقد يكون طب اسنان

دكتور كريم الزعيقي
28-06-2012, 09:09 PM
كان الله فى عون البياطرة

himo2011
08-07-2012, 05:06 AM
بصوا يا جماعة انا علوم بس عايز اقول ان كانت رغبتى صيدلة عشان بحب الادوية ولما دخلت علوم اكتشفت انى ممكن اشتغل بردة فى الادوية وزيادة عليها التحاليل كمان والمصانع فى الجودة
يعنى صيدلة كدة بالسلامة بس هيا احسن كلية للبنات عشان ميتعبوش وعلوم بردة بالسلامة عشان ملهاش مستقبل فى مصر وعمر ما شعبنا دة يقدر يفهم يعنى اية علوم
يتبقى الطب البشرى اقولة بالسلامة انتة كمان عشان انتة بتقعد تبهدل فى نفسك طول السنين دى كلها دراسة وفى الاخر تروح تشتغل فى مستشفى او تفتح عيادة هتقعدلى فيها 10سنين كمان على اما تبقى مشهور لية حرام عليك وممكن كمان متبقاش مشور لان الرزق على الله
نيجى للطب البيطرى هيا مهمة جدا الشغل بتاع البيطرى بس عايز اقولة حاجة بردة انتة فى مجتمع جاهل من الاخر بيقولوا دكتور بهايم من جهلهم ومش هتقدر تغير الثقافة دة شعبك اللى انتة اتربيت فية حللنى وكمان فى ناس كتير بتسيب الشغل فى البيطرى وتشتغل شغل تانى من ياسهم والله الناس دى كانت قدامى كتير
نيجى بقة للعلاج الطبيعى والاسنان فدول بقة هما اللى انا شايفهم احسن اتنين عشان فلوس كويسة ودراسة قليلة وشغل عالى ومكانة اجتماعية هايلة ومن نظرى انهم الافضل حالييييييييييياااااااااا

بس اعرف ان انتة فى مجالك احسن من اى حد وميهمكش حد انا بيولو جست وانشاء هنمى نفسى بس مش فى مصر فى بلد تقدر قيمة العلم وانتة المفروض تقتنع بكليتك وغلط انك تعاير حد تظن انة اقل منك ممكن يكون هوا احسن منك بس النصيب اللى ربنا بيدية لعبادة

the matrex
08-07-2012, 03:59 PM
دبلومه التحاليل بيطري بس اللي يعملها يعني أسنان لا ؟
ثانيا , في طلبه كتير تعتقد أن صيدله هي الأكثر ربح بس أحب اقولهم ان عشان تفتح صيدليه محترمه أنت محتاج مش أقل من مليون , مليون ونص

*تائبة فى رحاب الله*
08-07-2012, 07:40 PM
طب بشرى
او كلية غير دى علووووووم

dr/sherief
09-07-2012, 12:35 AM
كل ميسر لما خلقه الله له

القصاصين
02-08-2012, 03:09 AM
بصراحة ياجماعة انا نفسي ادخل اي كلية طب نفسي اخد اللقب الا البطري لاني عندي عقدة منه لاني بخاف من الحيوانات بس برجع واقول لنفسي اه طب برضه مش كده::p

la docteur.
13-08-2012, 01:20 AM
طب بيطــــــــــــــــــــــــــــــــــري له مجالات كتيييييييييييييييييييير جدا في الشغل

dr. ahmed khalil
17-08-2012, 06:10 AM
السلام عليكم ,,,,,,اولا انا صيدلة و بقول اوي حد يخشها يا جدعان:d:d بقانا عاملين زي خريج التجارة و اقصد في العدد مش بقلل من التجارة لحسن حد يفهمني غلط :dو معلش محدش يزعل اصل انا مش لسا داخلها فهشكر فيها لا انا شوفت شغلها عامل ازاي:049gc0: ,,,مندوب مبيعات في شركة ادوية ,,,لو عايز الصيدلة يبقي ليها مستقبل يبقي تفتح صيدلية و تكبر بقي ,,,بس هات مليون جنيه و افتحها انت:d:av4056bb7jp3: ,,,عشان انا عارف كل الطلبة بقي اللي لسة داخلاها بيشكر فيها و يقولك و افتح صيدلية و اكبر و بتاع ,,,طب افتح الصيدلية بقي و وحيات ابوك لاتجبني اشتغل معاك بس بلاش ال900 في شهر اللي بنسمعها من كل الناس دي داحنا بنتعذب و في الاخر يقولك 900 :040vk0: و انا شايف ((((((علاج طبيعييييييييي))))) و ((((((اسنانننن)))) هما دول احسن كليتين في المجال الطبي .,,,وبذات للعلاج الطبيعي لانوا مش معروف و كمان عددوا قلييل جدا فا بيشتغلوااا بسرعة جداا,, يالا بيسافروا بسهولة لانهم مطلوبيييين. thank's

babagamil
19-08-2012, 02:45 AM
انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط

كيميائي طبي2011
19-08-2012, 03:10 AM
انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط

لي تعليق بس عليك خريج علوم مش متطفل ع شركات الادويه لان ده شغله وممكن خريج علوم يتخصص في مجال الدواء وتصنيع وابحاث الادويه
تاني نقطه علوم ليها مجالات كتيره ومن ضمنها الادويه ومجال تصنيع الدواء مفتوح لخريجي علوم وصيدله وبيتم تفضيل خريجي علوم واسال بنفسك شركات الادويه هتتاكد من الكلام ده
تالت نقطه الصيدلي ليس من حقه يكتب دواء نهائيا ولكن بيصرف الدواء للي الطبيب كاتبه ومن حقه يصرف بردو ادويه الاو تي سي

babagamil
19-08-2012, 08:32 AM
لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى

كيميائي طبي2011
21-08-2012, 02:43 AM
لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى
الصيدلي الاكلنيكي فقط للي يقدر يعمل كده اما الصيدلي العادي فده للي اقصده

eslam mohsen ali
27-08-2012, 01:37 AM
السلام عليكم
والله يجدعنا انا ان شاء الله داخل تجارة برغم ان مجموعى يجيب اعلى الكليات ولكن انا حابب مجال التجارة فقط وليس اى مجال تانى

دكتورة/نورهان
06-09-2012, 04:11 AM
انا بقى شايفة العلاج الطبيعى طبعا دكتورة وبريستيج زى البشرى بلظبط بتشتغلى من سنة تانية شهادتك معادلة للشهادة الامريكية التالت على العالم الدى بى تى هتطبق الى هى الدكتوراة الاكلينيكية وترجمتها doctor of physical thearby ودى هتتديك الحق فى كتاابة الادوية يعنى مش متحدد بقايمة زى دلوقتى تطلب اشعات وتحاليل عادى هو بيحصل بس دة قانونى الحالة كمان تجيلك مباشرة بدون تحويل ودة بيحصل بس كدة قانونى اكتر بتخلص ةعقود السفر بدور عليك مش انت من الاخر طب المستقبل

هاوى إبداع
19-01-2013, 02:23 PM
اممممم
كل واحد بيمدح ف الكليه اللي فيها :d

Dr norhan
19-01-2013, 02:26 PM
انا شايفة علاج طبيعى واسنان الاكثر مستقبلا بس كل الارزاق بتاعت ربنا الواحد يدخل الحاجة الى حاببها اى كانت وهو بمجهودة يقدر يبدع فيها ويعمل حاجة تكون بصمة لية شكرا على الموضوع

الشفق القرمذى
19-01-2013, 07:00 PM
يا جماعة براحة هدو نفسكم
الموضوع مش مستاهل ده كلو
الموضوع كلو يتلخص فى احترام الاخر
يعنى مينفعش اقول على الصيدلى بقال
ولا اخصائى العلاج الطبيعى مدلكاتى
لان الاتنين مهنتين مرموقين و فيهم ناس كتير متفوقة
ثانيا بقى رائى
انا شايف ان الاتنين جامدين
بس
صيدلة شايف انهم كترو اوى من العام للخاص
و كل شارع فيه صيدلة
هتقولى اشتغل ميديكال ريب
هقولك بتوع علوم و بيطرى مع احترامى ليهم بردو بيشتغلو ميديكال ريب
و كمان شغلانة ملهاش بريستيج بتروح تقدم الدوا لدكتور و تستناه و الممرضة تبهدل فيك و تقولك
استنى شوية كمان
هتقولى اشتغل فى مصنع ادوية
هقولك محتاجة
تقدير كبير
واسطة
خبرة كبيرة
و دول متضمنش انهم يكونوا موجودين عندك و كمان مصانع الادوية مش كتيرة اوى فى مصر
و صيدلة كلينيكى حلوة بس ملهاش شغل فى مصر لسيطرة الاطباء
لكن طبعا صيدلة ليها مزايا كتير و اكيد انتو عرفينها بس انا بتكلم على العيوب
علاج طبيعى
مشكلتها الفكرة الجهلة المغلوطة اللى متاخدة عنها
مدلكاتى زى الاخ اللى بيكتب ده بيقول كدة و هو من ضمن الناس اللى ميعرفوش عن المجال ده مع احترامى ليه طبعا
مشكلتها ان الناس مش واخدين عنها فكرة سليمة
و اللى الناس متعرفوش ان العلاج الطبيعى ليه 7 اقسام مهمة جدا
و ان الاخصائى العلاج الطبيعى المصرى مصنف ال3 عالميا بعد امريكا و كندا
و مع انى مبعترفش بلقب دكتور ده بحسنا بنتكلم على تفاهة
لكن اخصائى علاج الطبيعى من حقه لقب دكتور و هياخده فى مجلس الشعب الجديد
و همشى على مشيكم و هحب اقولكم ان الصيدلى مش دكتور و لكن هذا تجاوزا منا
تقبلو رائى بشكل رحب
و بلاش تتخانقوا

Dr norhan
19-01-2013, 07:07 PM
يا جماعة براحة هدو نفسكم
الموضوع مش مستاهل ده كلو
الموضوع كلو يتلخص فى احترام الاخر
يعنى مينفعش اقول على الصيدلى بقال
ولا اخصائى العلاج الطبيعى مدلكاتى
لان الاتنين مهنتين مرموقين و فيهم ناس كتير متفوقة
ثانيا بقى رائى
انا شايف ان الاتنين جامدين
بس
صيدلة شايف انهم كترو اوى من العام للخاص
و كل شارع فيه صيدلة
هتقولى اشتغل ميديكال ريب
هقولك بتوع علوم و بيطرى مع احترامى ليهم بردو بيشتغلو ميديكال ريب
و كمان شغلانة ملهاش بريستيج بتروح تقدم الدوا لدكتور و تستناه و الممرضة تبهدل فيك و تقولك
استنى شوية كمان
هتقولى اشتغل فى مصنع ادوية
هقولك محتاجة
تقدير كبير
واسطة
خبرة كبيرة
و دول متضمنش انهم يكونوا موجودين عندك و كمان مصانع الادوية مش كتيرة اوى فى مصر
و صيدلة كلينيكى حلوة بس ملهاش شغل فى مصر لسيطرة الاطباء
لكن طبعا صيدلة ليها مزايا كتير و اكيد انتو عرفينها بس انا بتكلم على العيوب
علاج طبيعى
مشكلتها الفكرة الجهلة المغلوطة اللى متاخدة عنها
مدلكاتى زى الاخ اللى بيكتب ده بيقول كدة و هو من ضمن الناس اللى ميعرفوش عن المجال ده مع احترامى ليه طبعا
مشكلتها ان الناس مش واخدين عنها فكرة سليمة
و اللى الناس متعرفوش ان العلاج الطبيعى ليه 7 اقسام مهمة جدا
و ان الاخصائى العلاج الطبيعى المصرى مصنف ال3 عالميا بعد امريكا و كندا
و مع انى مبعترفش بلقب دكتور ده بحسنا بنتكلم على تفاهة
لكن اخصائى علاج الطبيعى من حقه لقب دكتور و هياخده فى مجلس الشعب الجديد
و همشى على مشيكم و هحب اقولكم ان الصيدلى مش دكتور و لكن هذا تجاوزا منا
تقبلو رائى بشكل رحب
و بلاش تتخانقوا
مية مية يا دكتور جبت المفيد بس هيقاوح بردة الحقيقة بقى صعبان عليا لازم نهدى علية لان انا خايفة على ضغطة خلية يفرح بمصنع الادوية وميديكال ريب والله فى دكتورة علاج طبيعى فى منتددى بتتكلم عن سنة الامتياز فى علاج طبيعى وبتحلف ان مندوب ادوية واقف بيتحايل عليها علشان تاخد مرهم دة التمريض احلى هههههه:022yb4::022yb4::022yb4:

g_boy19942000
19-01-2013, 07:12 PM
و اعرف كويس عن مهنة الصيدلة و اكينيكل و مصنع ادوية

الشفق القرمذى
19-01-2013, 07:17 PM
و الانسة نورهان هتستفيد ايه انها تدخل بكذا ايميل؟؟؟؟؟؟؟؟
عشان تغيظ حضرتك مثلا؟
لا اظن ان ده اسلوب تفكير صيدلى يعنى المفروض يكون بتفكر احسن من كدة
و بعدين حضرتك متغاظ ليه ؟
مش عاجبك ان اتنين فى نفس الموضوع عاجبهم علاج طبيعى؟
دى وجهة نظر و محدش اعترض على وجهة نظرك انت حر
بس ياريت الاسلوب يكون ارقى من كدة عشان احنا فى منتدى محترم مش فى سوق بلدى؟؟؟؟؟؟
و موضوع الخاص و العام ده
حضرتك متتكلمش فيه كتير عشان بردو دى حرية شخصية
ممكن حضرتك تكون جايب المجموع ده بالغش عادى و هتدخل زيك زى اللى بيذاكر بجد
بس انا مش هقول عليك كدة ابدا عشان ده موقع محترم
ياريت تهدى نفسك كدة

الشفق القرمذى
19-01-2013, 07:20 PM
و على فكرة انا هخش عام

Dr norhan
19-01-2013, 07:59 PM
شكرك على المجهود الرائع انا محتار اشد حيرة !!!!!! لماذا

1_جايب 98% (مرحلة اولى) مش عارف اكمل علمى علوم ولا رياضة مع العلم ان المجاميع السنادى ضربة لفوق يعنى المدرسة عندى نصها 98.99.99.97.96.95 و المدرسة اللى جنبيا كدة بردو هل دة معناة ان التنسيق السنة الجاية هيضرب لفوق و لو ضرب ممكن الحق اية .

2_ممكن اعرف بيقيسوا التنسق على اية

3_ممكن تنسيق 2011 و الرابط بتاعاه

دة تعليقك g_boy19942000 g_boy19942000 جايب 98 فى ٢ ثانوى يعنى ناقص ٤ درجات ازاى ٤٠٧ ونص كمان نقصوا فجاءة بقيت ناقص درجتين ونص دة انت لو نقصت ٤ درجات بس فى تالتة وحتى لو رفعتهم بالمستوى مش هتجيب 407.5 كذبك بان وبقى شكلك وحش اوى وكمان انت فى سنة اولى وعامل فيها عبقرى زمانك وفى المستشفيات ومش فى المستفيات انت لسة عارف حاجة هههههههه بجد انت SO FUNNY

Dr norhan
19-01-2013, 08:33 PM
http://www.thanwya.com/vb/attachment.php?attachmentid=29305&d=1261103887

http://www.thanwya.com/vb/attachment.php?attachmentid=29302&d=1261103606

مش بقولك SO FUNNY

الشفق القرمذى
21-01-2013, 01:40 AM
حضرتك ليه متغاظ كدة يعنى اهدا شوية احنا مش فى حرب لازم تعرف ان فى اراء تانية لازم تحترمها
كل منا له رايه و المفروض علينا احنا الاتنين نحترم اراء بعض حتى لو مش موافقين عليها
و اكيد صاحب الموضوع اصلا قرف من الحوار الفاشل اللى حادث ده
كل مهنة فيها مزايا و عيوب
يعنى انا قولت ان صيدلة فيها مزايا كتير و شرحت العيوب فى وجهة نظرى
حضرتك بقى بتقول عيوب فقط و جايب روابط عجيبة ملهاش اى 30 لازمة ولا هتفيد اى حد
و على فكرة الصيدلى بردو مش دكتور يعنى كلهم مش دكاترة
و الدكتور اصلا بتتقال للى معاه دكتوراه
بس احنا بنقولها مجازا
و بتتقال للاطباء فقط اللى هما طب بشرى و اسنان و بيطرى
لكن خريج صيدلة المسمى الوظيفى بتاعه صيدلى هو ده المعروف
و بيقولو له يا دكتور كدة مجازا زى خريج علاج طبيعى بالضبط
بس الفرق ان علاج طبيعى فى جدل على الموضوع ده و فيه كلام يعنى ممكن ياخده
لكن الصيدلى عمره ما هيبقى دكتور الا اذا حضر ماجستير و دكتوراه
و فى الاخر احب اقولك
موتوا بغيظكم

الشفق القرمذى
21-01-2013, 04:02 PM
يبقى خلاص بقى يا جماعة محدش ينتقد فى التانى
عشان اكيد كل واحد ربنا هيحطلو الخير فى المهنة اللى هو فيها
و الاتنين كليتين من الكليات الجامدة و المهمة فى علمى علوم
ولا حضرتك تتكلم كلام مش كويس و تريقة و لو عايز تقول رايك تقولو بطريقة راقية و احنا هنسمعلك اكيد طالما انت طريقتك طريقة صيدلى
و نفس الكلام ينطبق طبعا على الانسة نورهان
تقبلو مرورى

*مسلمة مصرية*
21-01-2013, 06:11 PM
أعتقد أن أفضل كلية فى مجال الشغل هى كلية العلوم و الله أعلم

Dr norhan
21-01-2013, 09:17 PM
صحيح انت مش مصدقنى لية انا مش فى خلاف مع الصيادلة ولا كلية الصيدلة دى كلية راقية وجميلة بس فى متخلفين مضيعينها وبقوا يشغلوا دبلومات وفى كل متر صيدلية لكن هى كلية رائعة انا ضد الفكر الجاهل المتخلف الاحمق الى عند البعض عن العلاج الطبيعى نظرا لثقافتهم الطبية او الاجتماعية والبيئة الى عايشين فيها يا استاذ مش مع الصيادلة خالص دول ناس ومهنة محترمة فمتغلطنيش وانا مغلطش فى المهنة

Dr norhan
21-01-2013, 09:41 PM
وبعدين يعنى هنادى بعض بيها واليفط الى فى الشارع ومكتوب دكتور بالبنط العريض دة لازم يكون قاونى

http://www.akhbarak.net/articles/10681719- (http://www.youtube.com/watch?v=3-2KzHevUL0)

http://www.youtube.com/watch?v=l77O5uPqZDY (http://www.youtube.com/watch?v=AigJxnn0yRQ)

(http://www.youtube.com/watch?v=AigJxnn0yRQ)http://www.youtube.com/watch?v=AigJxnn0yRQ

http://www.youtube.com/watch?v=3-2KzHevUL0

http://www.youtube.com/watch?v=Aos8onGtBoE

http://www.youtube.com/watch?v=pMYFjB1J1x4

بس زى ما قلتلك انا عارفة حسرتك دلوقتى وعلفكرة انا مش بعمل كدة علشان اقنعك اننا دكاترة لان رايك ميهمنيش اساسا وداحنا دكاترة غصبن عن اى حد بس علشان الى يدخل يشوف الكلام دة

Dr norhan
21-01-2013, 09:43 PM
دة جزء بسيط من الى بيعملة دكتور العلاج الطبيعى اظن مفيش كابتن بيعمل كدة وعلفكرة الفيديوهات دى من دول اروبية لكن هو دة الى بيحصل كمان عندنا ياريت تفهم يعنى بس انا خايفة عليك تحول وبالنسبة لعايزة اخس فدى حاجة حلوة اهو بنخلى الناس تخس هههههههههه متغاظ لية

Dr norhan
21-01-2013, 09:54 PM
http://www.akhbarak.net/articles/10681719-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9_%D9%83%D8%A7%D8%AF%D8%B1_ %D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%A1_%D8%B9% D8%B1%D8%B6_%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D 9%86_%D8%B9%D9%84%D9%89_%C2%AB%D8%A7%D9%84%D8%B4%D 9%88%D8%B1%D9%89%C2%BB_?src=%D8%A7%D9%84%D9%85%D8% B5%D8%B1%D9%8A%20%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%85
http://www.akhbarak.net/articles/10177992-%D9%88%D9%81%D8%AF_%D9%85%D9%86_%D8%A3%D8%B7%D8%A8 %D8%A7%D8%A1_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC_ %D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%89_%D9%8A% D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87_%D8%A5%D9%84%D9%89_%D8%BA% D8%B2%D8%A9?src=%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%81%D8%AF
http://www.akhbarak.net/articles/10987445-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AB%D9%8A%D9%86%D8%A7%D 9%8A%D9%83%D9%88%D8%B3_%D9%88%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8 %AC_%D9%8A%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%AC%D8 %AF%D9%88_%D9%88%D9%81%D8%AA%D8%AD%D9%89?src=%D8%A 7%D9%84%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D8%A7%D9% 84%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A

http://www.akhbarak.net/articles/10020222-%D9%86%D9%82%D9%8A%D8%A8_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B7% D8%A8%D8%A7%D8%A1_%D8%A5%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D 9%86%D8%A7_%D9%84%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD_%D8%A7%D 9%84%D9%85%D8%B1%D8%B6%D9%89_%D8%A3%D9%88%D9%84%D8 %A7%D9%8B?src=%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88 %D8%B1

اظن بقى دى جرايد قومية وجرايد كبيرة الى بتقول اطباء ودكاترة فى الخبر كمان نقيب الاطباء علفكرة حرجت نفسك كتير وكويس كدة الناس الى هتتدخل هتعرف اكتر عن المجال يا يا استاذ صعبان عليا بجد

Dr norhan
21-01-2013, 10:49 PM
شفت الدكاترة الى واحد ميعرفش حاجة بيقول عليهم كباتن بيعملوا اية ههه مش بقولك so funny

Dr norhan
22-01-2013, 12:39 AM
يدرس الدكتور عمرو حلمي وزير الصحه والسكان اصدر قرارا يتضمن تنظيم العلاقه بين اطباء واخصائيي وممارسي العلاج الطبيعي، وذلك لتخفيف حده النزاعات والمشاحنات التي تعاني منها وزاره الصحه والتي وصلت الي ساحات المحاكم .

وبوابه الاهرام تنشر نص مشروع القرار:

وزير الصحه والسكان :-

بعد الاطلاع علي القانون رقم 415لسنه 1954 في شان مزاوله مهنه الطب .

وعلي القانون رقم 51لسنه 1981 بتنظيم المنشآت الطبيه .

وعلي القانون رقم 3 لسنه 1985 في شان تنظيم مهنه العلاج الطبيعي .

وعلي قرار رئيس الجمهوريه رقم 242 لسنه1996بتنظيم وزاره الصحه والسكان .

وعلي القرارين الوزاريين رقمي 253,197 لسنه 2011 .

وعلي الاحكام القضائيه والفتاوي الصادره في شان ممارسه مهنه العلاج الطبيعي , وتحديد العلاقه بين ممارسي واخصائي العلاج الطبيعي والاطباء .

وبناء علي ما عرضه رئيس قطاع الطب العلاجي .

قـــــــرر

ماده (1) : في اطار تطبيق احكام القانون رقم 3 لسنه 1985 بتنظيم مهنه العلاج الطبيعي ولائحته التنفيذيه , وتنظيم العلاقه بين الاطباء وممارسي واخصائيي العلاج الطبيعي - يراعي تنفيذ ما ياتي :

ا) انشاء قسم للعلاج الطبيعي بالمستشفيات , يراسه احد اخصائيي العلاج الطبيعي , ويكون مسئولاً عن كل ما يخص الشئون الفنيه والاداريه بالقسم , شانه شان اقسام الصيادله , والاسنان , والتمريض , ويتبع اداره المستشفي بحسب الهيكل التنظيمي للمستشفي .

ب) يقصد بالطبيب المعالج : الطبيب المختص اياً كان تخصصه (عظام - اعصاب - روماتيزم - اطفال ... الخ ) ويتولي الطبيب المختص تحويل المريض مع تقرير طبي موضح به التشخيص , وما تلقاه المريض من علاج دوائي او جراحي , الي ممارسي او اخصائيي العلاج الطبيعي ليتولي وضع خطه وبرنامج العلاج الطبيعي ويحدد اساليب وطرق تنفيذه .

ج) يكون ممارسو واخصائيو العلاج الطبيعي علي اتصال دائم بالطبيب , طوال فتره العلاج , خاصه عند ظهور ايه اعراض جديده علي المريض .

ماده (2) : علي الجهات المختصه تنفيذ هذا القرار , ويلغي كل ما يخالفه من قرارات سابقه.

ويقولى انتوا بتساعدوا دى وزارة الصحة يا افندى يلى بتقول كدة

Dr norhan
22-01-2013, 03:35 AM
http://www.youtube.com/watch?v=Nf1L0-fU0jk

شوف كدة الطفل دة قبل وبعد علشان تتقى ربنا وتعرف ان تخصص الاطفال الى هو جزء كبير من تخصص اطباء العلاج الطبيعى خلى الطفل الى مش بيقف قف معتقدش ان فى كابتن يقدر يعمل كدة

Dr norhan
22-01-2013, 03:40 AM
http://www.youtube.com/watch?v=8awaHkl0s6s

شوف كمان فى حالات زى القلب انت الى فتحتها على نفسك واقسم بالله انا ما بناقشك الا علشان الناس تفهم لكن انت ارائك لا تهمنى لان اطباء العلاج الطبيعى ليهم دور عظيم والا ما كنتش اطباء العظام وكل التخصصات بتحزلهم الحالات لو هو كابتن وملوش اهمية كانوا هما الى عملوا الحاجات الى بيعملها وماكنتش هتبقى فى كلية علاج طبيعى بقالها اكتر من 50 سنة هتقولى كانت معهد هقولك الطب كانت مدرسة وانا مليش دعوة بالماضى ليا دعوة بالحاضر

Dr norhan
22-01-2013, 03:47 AM
http://www.youtube.com/watch?v=cs4HYBWlb1I

شوف كدة مين الى عالجة من العصب السابع وكل الناس كمان تشوف اهمية الدور الى بيعملة دكتور العلاج الطبيعى

Dr norhan
22-01-2013, 03:58 AM
بند(3) معالجة المريض :
أخصائي العلاج الطبيعي يعد خطة العناية لكل مريض محول له ومسئول عن تنفيذها وتعديلها عند الضرورة .
وأخصائي العلاج الطبيعي يقوم بعملية فحص وتقييم لكل مريض محول له ووضع خطة للعناية بالمريض إذا لم يكن هناك موانع ويكون مسئول عن تنفيذها وتعديلها عند الضرورة .

Dr norhan
22-01-2013, 12:59 PM
http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc6/261095_265143626854826_1415844928_q.jpg (http://www.facebook.com/EPTYM)حركه شباب العلاج الطبيعى (http://www.facebook.com/EPTYM)

January 15 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473684896000697&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1)

4 (http://www.facebook.com/shares/view?id=473684896000697)Like (http://www.facebook.com/EPTYM#) · · Share (http://www.facebook.com/ajax/sharer/?s=2&appid=2305272732&p%5B0%5D=265143626854826&p%5B1%5D=1225480)

9 pople (http://www.facebook.com/browse/likes?id=473684896000697) like this.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc6/261095_265143626854826_1415844928_q.jpg (http://www.facebook.com/EPTYM)حركه شباب العلاج الطبيعى (http://www.facebook.com/EPTYM)

January 15 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473371012698752&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1)

رسالة من والدة طفل ، لكل دكتور علاج طبيعى

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/c195.0.403.403/p403x403/68627_473371012698752_1969309076_n.jpg
(http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473371012698752&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1&relevant_count=1)

Dr norhan
22-01-2013, 01:02 PM
http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc6/261095_265143626854826_1415844928_q.jpg (http://www.facebook.com/eptym)حركه شباب العلاج الطبيعى (http://www.facebook.com/eptym)

january 15 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473684896000697&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1)

4 (http://www.facebook.com/shares/view?id=473684896000697)like (http://www.facebook.com/eptym#) · · share (http://www.facebook.com/ajax/sharer/?s=2&appid=2305272732&p%5b0%5d=265143626854826&p%5b1%5d=1225480)

9 pople (http://www.facebook.com/browse/likes?id=473684896000697) like this.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc6/261095_265143626854826_1415844928_q.jpg (http://www.facebook.com/eptym)حركه شباب العلاج الطبيعى (http://www.facebook.com/eptym)

january 15 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473371012698752&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1)

رسالة من والدة طفل ، لكل دكتور علاج طبيعى

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/c195.0.403.403/p403x403/68627_473371012698752_1969309076_n.jpg
(http://www.facebook.com/photo.php?fbid=473371012698752&set=a.326117744090747.67231.265143626854826&type=1&relevant_count=1)

معلش انا مش عارفة اجيبها او اخدها كوبى كلها ممكن تتدخخلوا على الصفحة وتشفوها دة للى كان بيتريق على الاطفال فى الفيديو احب اققولة البنت مكنتش بتتحرك بقت مفيهاش حاجة فية كابتشن بيعمل كدة احب اققول انا كمان لكل دكتور علاج طبيعى ربنا يباركلك ارقى المهن هى طبيب العلاج الطبيعى يعالج ما لم يقدر على علاجة الاخرون فى كل حاجة لانك بتخفف من الم طفل او اى مرض ومعاة الم ام واب واسرة بحالها

Dr norhan
22-01-2013, 01:17 PM
More Sharing ServicesShare (http://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&pubid=basyony)

أول مشروع طبي يكسب صداقة المريض

د. شريف ابو النجا: "57357" صرح عالمي بقروش الفقراء

لمحتها عن بعد ولم أصدق أنها وصلت إلى هذا المستوى... مستشفى سرطان الأطفال الجديد، هذا الصرح الضخم الذي فاز بجائزة أفضل مشروع صحي عالمي في مايو الحالي، ورغم أن المستشفى بات يضاهي أكبر مستشفيات العالم في هذا المجال، إلا أنه تعرض لانتقادات واسعة في الفترة الأخيرة بسبب التبرعات وأوجه إنفاقها، مادفعني للسعى لإجراء هذا الحوار مع ا.د شريف أبو النجا أستاذ أورام الأطفال وأمراض الدم، ومدير إدارة البحوث والتدريب والعلاقات الخارجية بالمستشفى.. للتعرف على الحقيقة وإزالة أى التباس من شأنه أن يشوه هذا الانجاز الكبير.

محيط - محمد علاء الدين

http://www.korabia.com/image_libraryFileImages/2008/File130217/1_531_1415_15.jpg

محيط: كنت صاحب الفكرة من البداية .. فلماذا وقع اختيارك على الأطفال بالذات لعلاجهم من هذا المرض القاتل؟

استلمت عملي بعد تخرجي في فترة الثمانينات بمعهد الأورام القومي، وفي تلك المرحلة كان المعهد يعاني من نقص شديد في الأجهزة الطبية والعلاج, وفي إحدى الأيام تساقط ثلاثة عشر طفلاً الواحد تلو الآخر أمام عيني ولم أستطع أن أقدم إليهم أي شيء، فاستشعرت المأساة الحقيقية التي يعانيها مرضى السرطان خاصة الأطفال، ومن وقتها أوحى لي عقلي فكرة إنشاء مستشفى تعالج مرضى السرطان من الأطفال فقط، وقد بذلت مساعي كثيرة لتحقيق غايتي، والحمد لله بفضله أولا وبمساعدة أهل الخير في مصر وجميع دول العالم العربي تحقق الحلم وكان هذا الصرح.

محيط : تشير الأرقام الى أن نسبة الاصابة بالمرض في تزايد مستمر، وأنه يتم اكتشاف 100 ألف حالة جديدة سنويا في مصر، برأيك ما السبب في ذلك وإلى متى سيستمر الحال على هذا؟

لو لاحظنا ما ورد من آخر الإحصائيات العالمية سنلمس مدى انتشار هذا المرض على مستوى العالم, حيث تشير تلك الإحصائيات أن هناك ما يقرب من نحو 8600 من مرضى السرطان تحت سن 15 عاما, ولو قمنا بمقارنة نسبة الشفاء بين مصر والولايات المتحدة الأمريكية لوجدنا أن حالات الشفاء في مصر لا تتعدى50% فقط، بينما تصل في أمريكا إلى 82,5%، وهذا يرجع إلى التطور في إمكانيات العلاج ومدى الحرص على صحة الإنسان في هذا المجتمع, لذا فكرنا بإنشاء مستشفى 57357 والتي تعد أول صرح طبي في مصر والعالم العربي مصمم على أحدث النظم العالمية والغربية من حيث الرعاية الطبية، والذي يوفر احتياجات المريض بالمجان من حيث التشخيص والعلاج والمتابعة, ويهيئ ما يلزم لإقامة الأبحاث العلمية الخاصة بسرطان الأطفال لنشر الوعي الطبي في المجتمع.

محيط : وهل الإمكانيات المتوافرة بالمستشفى والخدمات التي تقدمها للمرضى تساعد على تحقيق هذا الهدف؟

المستشفى توفرالعديد من الإمكانيات المختلفة والمتطورة التي تعالج الأطفال كل حسب نوع المرض، ويكفينا فخرا أننا اقتنينا أول جهاز مسح ذرى في مصر، والذي يسمى بجهاز "السيكلترون "PET/ CT scanالذي يقوم بدور حيوي في تصوير أورام المخ والأورام المتأصلة، كما انه يتعرف على الخلايا السرطانية قبل أن تصبح ورم ظاهر. ويحتوي المستشفى أيضا علي أحدث الأجهزة الخاصة بالأشعة مثل الرنين المغناطيسي والأشعة المقطعية وجهاز تصويرالأوعية وجهاز التصوير بالألوان، وذلك لتحديد مكان وحجم ومدي انتشار الورم. وهناك أيضا وحدة العيادات المتخصصة التي تساعد المريض على التعامل مع النتائج المباشرة للمرض مثل الألم و كيفية التحكم فيه, وكيف يتعامل مع الآثار الجانبية على المدى الطويل، مثل الإعاقات الجسدية و الخلل الهرموني و الانتشارات الثانوية للورم الخبيث.

وقد حرصنا أن تضم المستشفى كذلك وحدة للعلاج الطبيعي يتمثل دورها في علاج الحالات التي يسبب العلاج المكثف في التأثير السلبي علي حركة الجسم وتوازنه وقدراته.

دة كمان دورهم فى مستشفى 57357 شرف بيخففوا الم عن مرضى السرطان صدقنى قلتلك مش هتغلب معايا وقلتلك بحييك انك خلتنى اعرف الناس حاجات كتير عن المهنة العظيمة دى:d:d:d

الشفق القرمذى
22-01-2013, 03:12 PM
بصراحة الحوار هنا مش عاجبنى
بس عجبتنى اوى الفيديوهات اللى على علاج طبيعى
حسستنى باهمية المهنة فعلا و دورها انها بتسعد ناس كتير و بتفيد ناس اكتر

Dr norhan
22-01-2013, 03:17 PM
بصراحة الحوار هنا مش عاجبنى
بس عجبتنى اوى الفيديوهات اللى على علاج طبيعى
حسستنى باهمية المهنة فعلا و دورها انها بتسعد ناس كتير و بتفيد ناس اكتر
هه شكرا يا دكتور هو كان فاكر ان الفيديوهات دى هتبعد وتكرة الناس عن المجال لكن يمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين ه هو الى جابة لنفسة شكرا يا دكتور وعندك حق على موضوع ان مش عاجبك الحوار هنا لان انا الى بيخلينى ارد علية اساسا ان الناس تفهم علشان ميضحكش على عقولهم وهو لا يفقه شئ فى المجال وهو اعترف بكدة بس بيالف ربنا يهدية

Dr norhan
22-01-2013, 04:09 PM
العلاج الطبيعى: فى مهب الريح المصدر: الأهرام اليومى
بقلم: انجى البطريق (http://digital.ahram.org.eg/makalat.aspx?eid=1705)

36 ألف خريج علاج طبيعي يزيد بمعدل 1500 خريج سنويا وكثيرا ما يشكو هؤلاء من التهميش والاقصاء بعيدا عن النقابات المهنية، ولكن اليوم هناك تعاون وثيق بين نقابة العلاج الطبيعي واتحاد المهن الطبية (بشري ـ صيدلة ـ أسنان ـ بيطري) لدرجة جعلت الاتحاد يوافق علي أن ينضم عضو نقابة العلاج الطبيعي لمشروع الرعاية الصحية للاتحاد تمهيدا للانضمام الكلي للاتحاد بعد تعديل القانون ولكن المشكلة الأساسية الآن هي الدكتوراه المهنية والتي تطرح نفسها بقوة.
أكد الدكتور مجدي احمد عرفة أستاذ العلاج الطبيعي للاعصاب وجراحاتها بجامعة القاهرة ووكيل الكلية والأمين العام لنقابة العلاج الطبيعي إنه ليس لدينا أي مشاكل مهنية بعد قانون تنظيم المهنة رقم 3 لعام 1985 حيث أصبح هناك قانون للمهنة والنقابة، حيث إن المشاكل تنشأ في المستشفيات بسبب عدم تنفيذ القانون خاصة مشكلة فصل العلاج الطبيعي عن أقسام الطب الطبيعي للمستشفيات وقد عملنا أفضل حدثين حيث حولنا عدد سنوات العلاج الطبيعي خمس سنوات وسنة امتياز وهي لائحة في طريقها للتنفيذ واعتماد الجامعة وهي ستحل المشكلة كما ساعدنا ذلك علي حل المشاكل النفسية والآن يتم تعديل القانون ليمنع تسلل الدخلاء علي المهنة مثل خريجي التربية الرياضية وبعض الأطباء لذلك وضعنا قيودا واضحة لانطباق المشاركة المهنية في مشروع قانون سيتم عرضه علي مجلس الشعب المقبل، بالاضافة الي الخدمات مثل وحدات سكنية علي مستوي عال بـ 100 ألف جنيه بالتقسيط ودون فوائد وبالنسبة للخدمات الصحية فان المشروع العلاجي للأطباء سيتم تطبيقه علي كل النقابات المهنية التي تضم حوالي 5 ملايين نقابي ممثلين لـ 20 مليون منتفع من أفراد اسرهم وسيتم تنسيق الخدمات الصحية والسكنية.
كما أكد أنه بالنسبة لمشكلة عدم السماح لخريجي العلاج الطبيعي لممارسة المهنة إلا بعد الحصول علي درجة الدكتوراه فهذا الكلام مخالف تماما لنص المادة 8 من القانون 3 لعام 1985 لمزاولة المهنة واعتبر أن هذا التصريح غير صحيح حيث إننا نسمح للأخصائي بفتح مركزين للعلاج الطبيعي.
أما الدكتور حافظ محمد شوقي الاستشاري ووكيل النقابة العام للعلاج الطبيعي فقال عندما أنشيء العلاج الطبيعي عام 1962 كانت الدرجة المؤهلة للمهنة 4 سنوات وكان يعمل الخريج في امريكا بدون معادلة وتم عمل سنة تدريبية (سنة امتياز اضافية) ولكن العالم بدأ يتطور للحصول علي دكتوراه مهنية من خلال زيادة سنوات الدراسة لمدة 7 سنوات ليصبح من حقه أن يستقبل الحالة مبدئيا وليست محولة ومن حقه كتابة الروشتة وطلب اشاعات ويوقف العلاج الطبيعي وهذا ليس هدفا في حد ذاته، فالعالم تطور ليصبح أكبر من درجة البكالوريوس، وأنا أتوقع إنه سيكون خلال عام 2020 من الضروري ان يحصل اخصائي العلاج الطبيعي علي درجة الدكتوراه المهنية حيث أن أكثر من 60% من خريجي العلاج الطبيعي المصريين يعملون في أمريكا لذلك يجب مواكبة التطور ودراسة الدكتوراه المهنية وفي عام 2025 يصبح أي خريج حديث حاصل علي الدكتواه المهنية أي 7 سنوات بعد الثانوية العامة وبذلك تختلف الدكتوراه المهنية عن الدكتوراه الأكاديمية البحثية التي تتطلب الحصول علي الماجستير قبلها.
وعن دور النقابة فهي تضمن حق الخريج في ممارسة المهنة والتوزيع العادل علي المستشفيات والمؤسسات والجهات التي تقدم خدمات العلاج الطبيعي ومحاربة الدخلاء علي المهنة والضرب بيد من حديد علي كل من يمارس المهنة بدون تراخيص حفاظا علي صحة المريض المصري.
وأضاف الدكتور ابراهيم البنداري استشاري العلاج الطبيعي بالولايات المتحدة الأمريكية وجامعة هارفارد ان المنظومة العالمية أصبحت تعتمد شهادة (الـ دي بي تي) وهي الشهادة التي تمنح لأخصائي العلاج الطبيعي بعد التخرج مباشرة ولن يعد الاكتفاء بدرجة الماجستير لممارسة المهنة لذلك لم تجد النقابة بدا من الزام خريجي العلاج الطبيعي الحصول علي شهادة (الـ دي بي تي) للانضمام للنقابة والحصول علي عضويتها وهذا شرط أساسي للعمل في أي مكان او فتح عيادة او السفر للخارج لذلك نحن في حاجة سريعة لتطوير المناهج الدراسية بكليات العلاج الطبيعي حتي يحصل الخريج علي درجة الدكتوراه المهنية اسوة بأقرانه في العالم وحتي الدول العربية وإلا سيصبح الحصول علي وظيفة أمرا مستحيلا.

الكلام دة بقالة حوالى ٩ شهور والى حصل ان تمت موضوع الخمس سنين والسمة الامتياز ودة يحسم الجدل حول لقب دكتور وتم الفصل واى تعدى من اطباء الطب الطبيعى يتم حبسهم ودة بجد حصل مع اتنين واتحبسوا سنتين وكمان دة بيوضح ان 60 % من خريجى واطباء العلاج الطبيعى فى امريكا

Dr norhan
22-01-2013, 06:43 PM
اكيد الناس دلوقتتى هتعرف تفرق

Dr.moamen
22-01-2013, 08:44 PM
بس كده الفديوهات تتكلم والكاتره تتكلم والصور تتكلم فلا داعى لنقاش مع شخص لا يقدر قيمه العلم والمجالات المختلفه فهو يرى مجاله فقط هو الذى يفيد

Dr norhan
22-01-2013, 08:56 PM
بس كده الفديوهات تتكلم والكاتره تتكلم والصور تتكلم فلا داعى لنقاش مع شخص لا يقدر قيمه العلم والمجالات المختلفه فهو يرى مجاله فقط هو الذى يفيد
جبت المفيد يا دكتور تسلم ان شاء الله

Dr norhan
23-01-2013, 01:53 AM
لا يوجد ما يسمى معادلة لدخول خريجي التربية الرياضية لكلية العلاج الطبيعي لعدة اسباب
لا يتيح القانون ذلك
لا تتيح اللوائح الدراسية ذلك
خريج التربية الرياضية لا يتعامل مع أي مريض نظرا لعدم معرفته الطبيه
خريج التربية الرياضية يؤدي تمارين رياضية للأصحاء لكن دكتور العلاج الطبيعي يؤدي التمارين العلاجية للمرضى بعد الفحص الطبي والتقييم واختيار التمارين المناسبة لكل حالة حتى لو هناك أكثر من حاله لهم نفس التشخيص فالعلاج قد يختلف
خريج العلاج الطبيعي درس بكلية العلاج الطبيعى المواد الطبية والتدريب العملي عليها مثل أصابات العظام وجراحاتها وامراض النساء والتوليد والاطفال وجراحاتها والامراض العصبية والنفسية وجراحات المخ والاعصاب والامراض الباطنية والصدرية وامراض الأوعية الدموية وجراحات القلب والصدر وأمراض القلب والأمراض الجلدية وغيرها , بالأضافة لعلم الامراض والمواد العديدة في التشريح والكيمياء الحيوية ولهستولوجي والفسيولوجي علم الأدوية والصحة العامة دراسة متخصصة باللغة اللاتينية على ايدي اساتذة العلاج الطبيعى
العلاج الطبيعي لا يشمل فقط تأهيل بعض الأصابات الرياضية التي هي جزء من قسم العلاج الطبيعي لأمراض العظام ووجراحاتها بالأضافة الى قسم العلاج الطبيعي لأمراض النساء وقسم العلاج الطبيعي للجراحه والعلاج الطبيعي للامراض الباطنية والصدرية والأوعية لدموية وداخل العناية المركزة والعلاج الطبيعي للأمراض العصبية للأطفال وجراحات الأطفال والعلاج الطبيعي للأمراض العصبية وجراحات المخ والأعصاب
يدرس في الخارج مساعدين لأخصائي العلاج الطبيعي في دراسة متخصصه من سنتين ل 3 سنوات لكي يعملوا تحت اشراف أخصائي العلاج الطبيعي ولا يجوز لهم العمل منفردين فكيف لمن لا يعلم شئ عن العلاج الطبيعي أن يعمل به

Dr norhan
23-01-2013, 03:05 AM
"شباب العلاج الطبيعى" تحذر من التعامل مع "الأطباء" غير المعتمدين

الجمعة، 22 أكتوبر 2010 - 15:16
http://img.youm7.com/images/NewsPics/large/S12200919145426.jpg وزير الصحة، حاتم الجبلى
كتب وليد عبد السلام
http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml)
حذرت حركة شباب العلاج الطبيعى المرضى من تلقى خدمات العلاج الطبيعى على أيدى أطباء الطب الطبيعى والروماتيزم والتأهيل غير الحاصلين على ترخيص مزاولة مهنة العلاج الطبيعى، حرصًا على صحة المواطنين.

وقالت الحركة، فى بيان لها اليوم الجمعة، إن الفئة الوحيدة المصرح لها قانونًا بممارسة المهنة هم أخصائى واستشارى العلاج الطبيعى وفقاً لقانون مزاولة مهنة الطب 415 لسنة 1954.

وأكدت الحركة أن القانون 3 لسنة 1985 يعاقب يالسجن والغرامة أى فئة غير الأخصائيين ممن يمارسون العلاج الطبيعى بدون ترخيص، ودعت المرضى إلى الإسراع بإبلاغ إدارة العلاج الحر بوزارة الصحة والنقابة العامه عن المراكز غير المرخصة.

وطالبت الحركة النقابات والشركات والبنوك المتعاقدة مع المراكز المخالفة للقانون بسرعة فسخ التعاقدات حرصًا على صحة موظفيها، كما أكدت إلغاء الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة لفظ العلاج الطبيعى من وظائف الطب البشرى عام 1987.

عرفت القوانين عرفت ان الى بيخالفها بيتحبس وفى اتحبسوا بالفعل فشكلك وحيييييييييييييييييييييش اوى وكفاية عليك كدة علشان انا واثقة اننك استويت على الاخر

Dr norhan
23-01-2013, 03:21 AM
امريكا تشيد بالعلاج الطبيعي المصري

ريكا تشيد بالعلاج الطبيعي في مصر
سيلر : اليوم نجحنا في عملية فصل التوأم

تمكن التوأم الشهير أحمد ومحمد إبراهيم من خلع الخوذة الطبية بعد اكتمال بناء عظام الجمجمة واستطاعا المشي والتحرك بفضل العلاج الطبيعي الذي خضعا له والذي أشادت به الولايات المتحدة. وأكدت أنه ساهم بشكل مباشر في نجاح عملية الفصل التي تعد انجازا. حيث يعد أحمد ومحمد أول توأم ملتصق من الرأس تنجح عملية فصلهما.

وحول حالة أحمد ومحمد وتطور حالتهما العلاجية بشكل ايجابي. التقت "الجمهورية" بالدكتور سامي عبد الصمد استاذ العلاج الطبيعي بجامعة القاهرة والذي اشادت الولايات المتحدة بجهوده في مساعدة التوأم علي استعادة نشاطهما الحركي بشكل طبيعي لدرجة أن كينيث سايلر رئيس مجلس إدارة منظمة "كرانيوفاشيال" العالمية التي تكلفت بإحضار الطفلين من القاهرة إلي الولايات المتحدة واجراء العملية قال : "لقد نجحنا اليوم في فصل التوأم بفضل العلاج الطبيعي المصري".

* في البداية نحب أن نتعرف علي برنامج الرحلة الأخيرة لمحمد وأحمد إلي الولايات المتحدة والتي استمرت أسبوعين تقريبا؟
** الرحلة الأخيرة كانت مكونة من جزءين. جزء في دالاس بولاية تكساس والآخر في اريزونا. فبالنسبة للجزء الأول تم فيه فحص قاع العين للطفلين وكانت نتيجته عمل نظارة للطفل محمد حيث وجدوا لديه طول نظر. كما تم أخذ القرار بخلع التوأم للخوذة الطبية حيث أظهرت الأشعة اكتمال عظام الجمجمة. وسيتم الاكتفاء بخوذة خفيفة سوف يرتديها الطفلان في المنزل خلال اللعب.
أما الجزء الثاني فكان في اريزونا. حيث خضعا لأشعة دقيقة علي المخ باستخدام اجهزة الرنين المغناطيسي. ووجدوا أن وظائف المخ جيدة.

* ما هو دور العلاج الطبيعي في تطور حالة التوأم؟
** العلاج الطبيعي ساهم بصورة مباشرة في نجاح العملية. لأنه بدونه كنا سنحصل علي طفلين معاقين. فأحمد كان يعاني من ضعف نصفي طولي. ومحمد يعاني من ضعف سفلي نصفي. وعدم القدرة علي الوقوف والمشي بالنسبة لأحمد. وعدم استخدام اليد اليمني بالنسبة لمحمد.
لكن اليوم بعد برنامج العلاج الطبيعي. أصبح أحمد قادرا علي الوقوف والمشي ومحمد يستخدم اليد اليمني بنسبة 75%.
*وسائل الاعلام الغربية وصفت التقدم في حالة التوأم بالانجاز.. ما هو هذا الانجاز؟

** أول تحسن طرأ علي حالة أحمد ومحمد هو إزالة ساند القدمين بعد 6 شهور من بداية العلاج الطبيعي. وهذا هو أول انجاز في طريق شفاء الطفلين.
الانجاز الثاني. أن محمد بدأ يمسك الأشياء أثناء العلاج اليدوي للعضلات.. وشقيقه أحمد بدأ الوقوف مسنودا علي الحائط بعد 8 أشهر من بداية العلاج ثم بدون ساند معتمدا علي نفسه بعد 14 شهرا من العلاج.

* كيف كان رد الفعل في دالاس؟

** السيد سايلر ابدي اندهاشه من سرعة استجابة التوأم لبرنامج العلاج الطبيعي الذي وضعته لهما. مما جعله يثني علي العلاج الطبيعي في مصر ويشيد بالنواحي الفنية والذي يعتمد بشكل أساسي علي استخدام اليد في ظل عدم توفر الأجهزة الحديثة نظرا لتكلفتها.

* ما هي الخطوة القادمة في علاج أحمد ومحمد؟

** وضعنا خطة علاجية لعلاج الاتزان لأحمد وتحسين خطواته في المشي. وبالنسبة لمحمد وضعنا خطة ايضا لتحسين وظائف اليد اليمني ومعالجة الانحناء الجانبي للعمود الفقري.
* هل سيكون هناك أي اعاقة مستقبلا للتوأم؟
** لن يكون هناك أي اعاقة ذهنية أو حركية مستقبلا وسيمارسان حياتهما بشكل طبيعي جدا. بشرط الاستمرار في برنامج العلاج حتي بلوغ هدفه.

* هل يوجد برنامج غذائي خاص لمحمد وأحمد؟

** نظام التغذية الخاص بالتوأم يعتمد أساسا علي زيادة نسبة الكالسيوم حتي يساعد في بناء عظام الجمجمة.
*

ما هو دور الأسرة في تنفيذ وتفعيل البرنامج العلاجي؟

** وضعت برنامج "علاج بالمنزل" تمارسه الأسرة بشكل منتظم بناء علي تعليمات اخصائي العلاج الطبيعي داخل المركز.

* لماذا لم يستخدم التنبيه الكهربائي أو أجهزة أخري في حالة أحمد ومحمد بدلا من الاعتماد علي المجهود العضلي؟

** استخدام التنبيه الكهربي بالنسبة للتوأم خطر جدا. حيث سيؤدي إلي نوبات صرع للطفلين نتيجة لزيادةالكهرباء في المخ.
وبالنسبة للأجهزة. يوجد جهاز التغذية الذاتية للعضلات وهو مفيد جدا في هذه الحالة. لكنه متوفر فقط في مصر داخل مراكز الابحاث العلمية وغير متوفر في المراكز الطبية نظرا لتكلفته لذلك نستعيض عنه ببدائل علاجية أخري.

* الآن وبعد 4 سنوات علي فصل أحمد ومحمد في الولايات المتحدة.. هل مازالت المستشفيات في مصر غير مؤهلة علي إجراء عمليات فصل التوائم؟

** الآن أصبحنا مؤهلين لإجراء مثل هذه الجراحات. حيث تم مؤخرا افتتاح وحدة جديدة في مستشفي أبو الريش الجديد شبيهة بالوحدة التي تمت بها عملية فصل أحمد ومحمد .
كما يوجد أيضا في مستشفي ابو الريش تحت اشراف أ.د. ناصر عبد العال رئيس الفريق الطبي المشرف علي أحمد ومحمد وحدة جراحة الجنين. وهذه الوحدة تستطيع عمل جراحة للجنين داخل الرحم. حيث نجحت مؤخرا في إزالة انسداد حالب الجنين داخل رحم أمه.

* في النهاية هل لسلوك الأم الحركي أثناء الحمل تأثير علي تشوه الجنين بمعني قيام الأم بمجهود زائد أو حركات عنيفة؟

** لا علاقة نهائيا بحركة الأم وحدوث أي تشوهات.. فتشوه الجنين يكون في الغالب نتيجة تناول الأم لأدوية غير مأمونة خلال الحمل. أو تعرضها للأشعة مثل الأشعة السينية علي البطن. أو تعرض الأم لعلاج كيماوي.
من جانبها أعربت والدة الطفلين عن سعادتها البالغة لما وصلت إليه حالة محمد وأحمد والتي أشاد بها الأطباء خلال رحلتها الأخيرة إلي الولايات المتحدة. وأكدت أنها لن تدخر جهدا أو تقصر في علاج طفليها حتي تراهما في أكمل صورة مثل باقي الأطفال.. ووجهت شكرها لكل من وقف بجانبها وبجانب طفليها

علشان تعرف والناس تعرف وتقولى كابتشن دة انت طلعت انت الى كابتشن فهمت يا كابتشن

aymaan noor
23-01-2013, 03:08 PM
أساتذتى الأفاضل

ممنوع الحوارات الجانبية بين الأعضاء

فالموضوع الأصلى يتحدث عن ( ما هي افضل كلية علمية من حيث الشغل ؟؟؟؟؟ )

فالرجاء أن يكون الرد على الموضوع الأصلى فقط دون مشاركات الأعضاء

جزاكم الله خيرا و بارك الله فيكم

Dr norhan
23-01-2013, 05:11 PM
أساتذتى الأفاضل

ممنوع الحوارات الجانبية بين الأعضاء

فالموضوع الأصلى يتحدث عن ( ما هي افضل كلية علمية من حيث الشغل ؟؟؟؟؟ )

فالرجاء أن يكون الرد على الموضوع الأصلى فقط دون مشاركات الأعضاء

جزاكم الله خيرا و بارك الله فيكم

اكيد يا فندم وانا نهيت الحوار معاة وهو فادنى بانى عرفت الناس اغلب الاشياء عن هذا المجال وشكرا لحضرتك

aymaan noor
25-01-2013, 09:25 PM
اكيد يا فندم وانا نهيت الحوار معاة وهو فادنى بانى عرفت الناس اغلب الاشياء عن هذا المجال وشكرا لحضرتك

جزيل شكرى و تقديرى لحضرتك دكتورة نورهان

جزاك الله خيرا و بارك الله فيك

Dr norhan
25-01-2013, 10:35 PM
جزيل شكرى و تقديرى لحضرتك دكتورة نورهان

جزاك الله خيرا و بارك الله فيك

عفوا يا فندم على اية بس حضرتك صح تحياتى

Eco esraa feps
28-07-2013, 06:25 AM
مش عارفه افكر خااالص انا جبت 95.24 وبابا وماما عاوزينلى بيطرى هو انا ممكن اشتغل ايييييييي

د. مرعى
13-08-2013, 11:24 AM
انا شتيف ان طب اسنان احسن مجال من حيث الشغل ده مش عشان انا فى طب اسنان بس
انت لما تلاقى دراسه 5 سنين وتبقى متخصص وتفتح عيادتك ده غير ان عددهم قليل وفرصه السفر للخارج كبيره
ودلوقتى انت فى بلد محدش بيغسل سنانه يبقى الكل سنانه بتوجعه والواحد الى بطنه بتوجعه ممكن ينام بس الى اسنانه بتوجعه عمره ما ينام لازم يروح لطبيب اسنان
عشان كده الاسنان ان شاء الله احسن كليه طبيه توفرلك شغل
اما بالنسبه للطب البشرى دى مكانه اجتماعيه للفرد وخلاص
والطب البيطرى على الورق شغله حلو ومتوافر بس فى الواقع مين الى بيشتغل غير الى معاه........
والصيدله زى الطب البيطرى ولو حبيت تفتح صيدليه مش هتلاقى ليها شغل لان الصيدليات اكتر من محلات البقاله

sayed badr
22-08-2014, 11:17 AM
داخل اولى طب بيطرى ان شاء الله وقرأت عنها كتير جدا

من خلال قرأتى وليس الخبرة :)

1- مفيش خريج طب بيطرى بيقعد فى البيت :)
2- اول ما تتخرج هتلاقى شركات الادوية وانت اللى تفاضل ما بينهم :)
3- البنات بيشتغلوا يا اما دكتورة تحاليل او دكتورة فى عيادة بيتس او بتجتهد وبتشتغل معيدة وفى بنات عادى والله تشتغل فى الفيلد بس فى بنات تقول لا حيوانات بخاف منها وكدة :)
4- الاولاد بقى فى الادوية شغالين فى التحاليل شغالين فى الفيلد شغالين شوف عيادة بيطرية فى اى قرية هدخلك كام فى الشهر او العيادة البيتس او المزارع او الفنادق او المصانع

طب بيطرى مظلوم جدا والله زى علوم فى البلد دى (من الناحية العلمية)

ليها عيبين بس من خلال قراتى يعنى 1- نظرة المجتمع ليهم دكتور بهايم لسة مدخلتش الكلية واتقال عليا كدة مش مشكلة ^_^ انا فعلا طبيب كائنات لا تنطق :)
2- التكليف الحكومى بس مش مشكلة مش هتحتاجه ان شاء الله لو بقيت دكتور ناجح وتقدر تفتح عيادة او تشتغل فى المجالات التانية دى كلها :) غير كدة مين بيفتح بيت بالتكليف بتاعه كله بيشتغل خاص :)

من حيث الصعوبة مفيش كلية مش صعبة حتى لو كلية ادبية بردو :)

فى الاول واالاخر دى ارزاق من عند ربنا...........
ممكن واحد يدخل الكلية ويخرج زى ما دخل عادى ويجرى ع شركات الادوية والتحاليل لانه فشل انه يبقى دكتور بيطرى

وممكن واحد تانى ربنا يفتح عليه وتقديرات كل سنه ويسافر ويبقى ناجح كطبيب بيطرى

اعمل اللى عليك واخلص للرسالة اللى كرمك ربنا بيها ومتبصش للناحية المادية والدى ووالدك يمكن يكونوا معاهم اعدادية وفاتحين بيوت عادى :)

sayed badr
22-08-2014, 11:44 AM
كنت بقرأ الموضوع ده كتير ايام الثانوية والمذاكرة وكدة وكنت بشوف افضل كلية للولد من القراءة حسيت انها طب بيطرى مش المنظرة للشغل بجد والتعب والمجهود :)
والحمدلله ربنا كرمنى بيها :)

لو ربنا كرمك بأى كلية طبية متزعلش وتقول طب ليه مجاليش كلية كذه طب لية مجاش كذة

احمد ربنا وده الخير ليك والله اعلم بكرا هتبقى اية :)

لو بتبص للناحية المادية متقلقش شركات الادوية ايديها فرطة اوى او تفتحلك معمل هتكسب بردو او تشتغل فى الفيلد وده مربح جدا :)

بس يكفيك انك هتعالج اى حيوان بتشوفه مصاب او حاجة حتى لو بالمجان شوف الاجر فى الاخرة مش فى الدنيا لو خايف انك مش هتلاقى شغل وكدة وده استحالة كفاية انك هتقدر تعالج حيوان لا يتكلم وشوف الاجر ان شاء الله هيبقى عامل ازاى :)

بالنسبة للكليات الاخرى جميلة والله ومتسمعش كلام حد ويعقدك فى الكلية انت اللى هتعمل مكانة لنفسك سواء بشرى او بيطرى او صيدلى او اسنان او علاج طبيعى :)

لو ع الناس حتى لو بقيت وزير الصحة ذات نفسه مش هيعجبهم حاجة :)

sayed badr
13-09-2014, 11:44 PM
فى رد شوفته من دكتور بيقول مفيش مقارنة ما بين طب بشرى أو اسنان بطب بيطرى

انا عاوز اقول لحضرتك حاجة مفيش مقارنة من انهى ناحية بالظبط

العلمية : حضراتكوا عارفين طب بيطرى من اصعب الكليات الطبية واصعب من اسنان وصيدلة وعلاج طبيعى كمان وفى البعض بيرشح انها اصعب من بشرى كمان

المادية : زى ما كلكوا بتتكلموا عليها فى الموضوع ده

حضرتك العيادة ال pets بتدخل دخل عالى جدا جدا

العيادة فى ارياف بردو بدخل دخل عالى جدا مع مزرعة او مزرعتين تقدر تفتحهم

معمل تحاليل حضرتك تفتحه ويكون بأسمك يدخلك دخل عالى بردو

من الناحية العملية اسنان وبشرى حضرتك متخصص

أول مرة اشوف كلية تخرج دكتور يقدر يفتح عيادة وصيدلية بيطرية و معمل تحاليل بشرى و مزرعة و يشتغل فى مصانع ويشتغل فى شركات الادوية كمندوب زي الصيدلة بالظبط وعلوم وبزيادة عنهم انه يشتغل ميديكال ريب بيطرى

فوق ده كله لو جينا كمان لدوره فى المجتمع ع ما اعتقد معظم اكلنا معتمد ع اللحوم والالبان تخيل لو حاجة فاسدة وصلت لحضرتك هتكون اية النتيجة :)

مهنتك مهمة جدا كطبيب بشرى او بيطرى او اسنان او صيدلي او علاج طبيعى انما متقللش من قيمة مهن تانية حضرتك متعرفش عنها حاجة

على فكرا لو هنبص للفلوس محدش بيكسب اكتر من المدرس اللى شغال دروس خصوصية كنت دخلت تربية بقى احسن :)

أسماء القمر
26-04-2015, 06:35 PM
افضل كلية حسابات ومعلومات لانها تعتمد على التكنوالوجيا والمجتمع هيتقدم

كيميائي طبي2011
30-06-2016, 05:31 AM
ماااااذا يعمل العلميين اي خريجيين كليات العلوم (العلميين في وزارات الدوله )
-----
ماذا يعمل العلميين في وزاره الماليه؟
بمعامل صك العمله (اي تصنيع الفلوس)
----
ماذا يعمل العلميين في وزاره الاثار؟
بمعامل تحاليل الاثار والرقابه عليها
----
ماذا يعمل العلميين في وزاره الداخليه؟
بمعامل البحث الجنائي ومعامل التزيف والتزوير
----؟
ماذا يعمل العلميين في وزاره العدل؟
بمعامل الطب الشرعى
----
ماذا يعمل العلميين في وزاره الصحه؟
في معامل التحاليل الطبيه والاشعه ومعامل تحاليل الاغذيه والمياه
------
ماذا يعمل العلميين في وزاره الدفاع ؟
في سلاح الحرب الكيميائيه والبيولوجيه وفي معامل التحاليل الطبيه بمستشفيات القوات المسلحه
------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره القوى العامله؟
في مكاتب السلامه والصحه المهنيه
------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره البيئه؟
في مكاتب ومعامل البيئه
-----------
ماذا يعمل العلميين في وزاره البترول ؟
في التحاليل الكيميائيه والصناعيه والجيولوجيه بشركات البترول
------------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره الري والموارد المائيه ؟
في التحاليل الكيميائيه والبيولوجيه والجيولوجيه لجسم السد العالي وللمياه والتربه
----------
ماذا يعمل العلميين في وزاره الكهرباء ؟
في تحاليل المياه الخاصه بالمولدات والتروبينات الكهربائيه
------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره البحث العلمى ؟
كباحثيين في مراكز البحوث
--------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره التربيه والتعليم ؟
كمدرسيين في المدارس الثانويه والاعداديه ومدارس اللغات الخاصه
-------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره التعليم العالي ؟
كاساتذه جامعيين في الكليات المختلفه والمعاهد العليا وفي التحاليل الطبيه في مستشفيات الجامعات
-------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره الاعلام ؟
في الاعلام العلمى والطبي
-----
ماذا يعمل العلميين في وزاره الصناعه
في المصانع الحكوميه والمصانع الخاصه في الجوده والانتاج والسلامه والبيئه
--------------
ماذا يعمل العلميين في وزاره الاتصالات
في علوم الحاسب والبرمجه