مشاهدة النسخة كاملة : رأيك وبـــــكل صـــــراحه

صلاح العربي
16-02-2010, 12:03 PM
صوت وبصراحه

ما هو رأيك في تعامل موظفين فروع الاكاديميه في محافظتك في الفتره الاخيره ؟

"ياريت لو حصل منهم معاك اي موقف تحكيه لنا "

صلاح العربي
16-02-2010, 12:14 PM
انا عن نفسي تم اهانتي من أحدهم لمجرد انني اردت الاستفسار من البيه عن شئ غير واضح في ملف التقديم

والغريب من ذلك
ان ما كنت اريد ان استفسر منه من سيادة معالي الاستاذ الموظف
كان خطأ منهم وتم تعديله بعد ذلك

لله الامر من قبل ومن بعد

emey_102
16-02-2010, 01:47 PM
مش كلهم فيه ناس اسلوبها غير لائق وناس مهذبه وانا اتعاملت مع الاتنين

yasser2h
16-02-2010, 02:25 PM
بجد وبكل صراحة أنا تعاملت مع فرع الاكاديمية بدمياط بشكلين الأول كان هاتفيا والأخر تواجد بالمقر ..التعامل محترم لحد كبير وخاصة أذا كان المتواجدين عددهم قليل ولكن أذا كان هنا ضغط عمل فتكون العصبية إلي حد ما ( هذا امر طبيعي في كل موظفي المحروسة ) وعل أى حال فأن قمت بالتصويت بشكل إيجابي وهذا إنطباعي الشخصي

roosy
16-02-2010, 03:27 PM
انا من المنصوره وفرع الاكاديميه بتعنا تابع لدمياط
بصراحه وبكل صدق الناس اكتر من محترمه
سواء وقت التقديم او حتى فى الاستفسارات عن النتيجه وخلافه
بجد يمكن تكون دى اول مره اتعامل مع ناس محترمين كده
انا جربت طبعا المنصوره وطنطا ودمياط بس بجد دمياط ناس غايه فى الاحترام

vip_ame
16-02-2010, 06:21 PM
فرع الاكاديمية بالاسماعيلية
الناس بصراحة قمة فى الاحترام من مدير الفرع لكل الموضفين اللى موجودين

مساعدهم طبعا ان العدد مشكبير وهما منظمين الشغل بتاعهم وملفاتنا بطريقة جميلة

وانا رحت اكتر من مرة ايام التقديم وقبلها للاستفسار وبعدها لتقديم الاصول غير اكثر من اتصال تليفونى

وكل مرة الناس بتكون قمة فى الاحترام وتقديم النصائح لينا فى كل حاجه ومحاولة مساعدتنا للتسهيل علينا

رمضان5
16-02-2010, 07:28 PM
بالنسبة لفرع قنا بصراحة الناس محترمين واكترهم احتراما مدير الفرع

الأستاذ / أحمد حسين
16-02-2010, 09:29 PM
حقيقة فرع الأكاديمية بالفيوم من أحسن الفروع ومن أفضل الرجال مع كثرة الأعداد من المدرسين

ميلاد رسمى
17-02-2010, 06:43 PM
أنا من أسيوط وبصراحة

وقت الزحمة بيكونوا مفيش احترام خالص وده غصب عنهم

ولكن بصراحة فى الايام العادية محترمين جدا

نوران جاد
17-02-2010, 07:31 PM
بصراحة فرع الاكاديمية التابعين له كانوا ناس محترمة جدا وكانوا بيجاوبوا على كل الاستفسارات سواء كانت تليفونيا او غيره انا من المنوفية وتابعة لمبنى الاكاديمية فى طنطا- الغربية

رجاء فكرى ابراهيم
18-02-2010, 05:32 AM
يعنى بصراحة الناس دول الواحد بيعذرهم - - انا بصراحة مرة اتسببت فى غلق الجهاز بدون قصد - - و العدد كبير و الناس اسألتها كتيير - - ربنا معاهم - -( و لكن طبعا مرفوض اى تعامل سىء مع المعلمين و خاصة انهم فى سن ابنائنا )

maro_zaid
10-08-2011, 04:49 PM
قيل قبل إقرار نظام الأجور الجديد: إن المعلمين سيدخلون فى نظام الأجور الجديد، باعتبارهم فئة جديرة بحياة كريمة، وصدَّقَ المعلمون وعد وزير التربية والتعليم و وزير المالية، حتى جاءت اللحظة التى تبخرت معها تلك الوعود، سيرا على ذات الطريقة القديمة من عدم الوضوح والضبابية.

لم يكن صعبا أن نصارح المعلمين بحقيقة الأمر، ونقل لهم: إن موازنة الدولة لا تتحمل إدخالكم فى نظام 200% حافز الإثابة، وسوف نعطيكم حافز أداء يتراوح من 75% إلى 25% (أى أن الحافز يهبط كلما اتجهنا نحو الوظيفة الأعلى)، وكأن أهمية المعلم تقل لدى الحكومة كلما قضى سنوات أكثر فى الخدمة.

كان ذلك أهون بكثير من أن يُفاجأ المعلمون بخروجهم فعلا (طبقا للتصريحات الرسمية) من نطاق تطبيق حافز الإثابة 200% دون بقية جميع العاملين المدنيين بالدولة، ثم تلقى الحكومة إليهم هذا الفتات المسمى بحافز الأداء كى يتساوى المعلم فى النهاية مع العامل والإدارى، وكأن هذه أفضل مكانة يستحقها منتجو عقول مصر، للأسف الشديد.

لقد جلس المعلم مثل التلميذ كى يؤدى امتحان الكادر وفقا للقانون 155 لسنة 2007 وترتب على اجتياز هذا الامتحان تسكين المعلمين على وظائف تبدأ من معلم إلى معلم كبير، ومن ثم تم صرف المستحقات المالية المترتبة على التسكين وفقا للدرجة المالية التى أدى المعلم عليها الامتحان، أى أن كادر المعلمين شيء خاص بالمعلم فقط ولا يجب أن يُقاس عليه لأى وظيفة أخرى لا تنطبق عليها شروط كادر المعلمين داخل الوزارة أو الجهاز الإدارى بالدولة.

لكن الذى حدث أن تم تطبيق القانون 47 لسنة 78 على العاملين المدنيين بالدولة - عدا المعلمين - فاستحقوا وفقا لذلك حافز الإثابة 200%، وتم تطبيق المادة 85 من القانون 155 لسنة 2007 على المعلمين فاستحقوا حافز الأداء من 75% إلى 25%، وكأن المعلمين قد انفصلوا عن القانون 47 لسنة78، وهذا خطأ فى المواءمة لأن درجات المعلمين المالية مستوحاة من القانون 47 لسنة 78 فيسرى عليهم ما يسرى على العاملين المدنيين بالدولة، دون أن تدخل مستحقات كادر المعلمين فى أى حساب لأنها كادر خاص تم إقراره بإجراءات خاصة.