مشاهدة النسخة كاملة : منتدى كلية العلوم

علمي علوم
25-03-2007, 08:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع ده خاص بكلية العلوم وطلابها :)
هنتناقش فى اى مواضيع تهمنا......هنشرح لبعض المواد الصعبة ونساعد بعض فيها.......الطلبه الاكبر هيدوا للطلبة الاصغر الخبرة اللى اكتسبوها فى الكلية ;) .........هنتكلم فى همومنا ..احلامنا وطموحتنا وازاى ممكن نحققها.......ومواضيع تانية كتير إن شاء الله :rolleyes:

وطبعا المنتدى مفتوح لضيوفنا من الكليات التانية ينورونا B)

فى انتظاركم......ويا رب فكرة الموضوع تعجبكم :rolleyes:

gomaa
25-03-2007, 09:10 PM
فكرة رائعة يا أميرة وبالتوفيق وأثناء درستى فى كلية العلوم قسم كيمياء كنت محتاج حد يأخذ بأيدى فعلا" خصوصا" فى السنين الأولى

علمي علوم
04-04-2007, 01:25 AM
شكراااا جزيلاااا على تشريفك للموضوع يا استاذ جمعه وعلى مرورك الجميل
والحمد لله ان الفكرة عجبت حضرتك
ويا رب تتنفذ
وعايزين مشاركات حضرتك الجميلة معانا إن شاء الله

فتاة_الإسلام
08-04-2007, 05:26 PM
فكرة جميلة يا أميرة،، وإن شاء الله تقدروا تفيدوا طلبة كلية العلوم..
جزاكِ الله خيراً..

_the_sad_smile_
08-04-2007, 07:28 PM
اكيد جميله اوى الفكرة يا اميرة ويلا عايزين تنفيذ انا معاكم انا اولى علوم طبيعية ويارب اقدر افيد
وشكرا ليكى بجد مبادرة حلوة اوى منك ياريت نشوفها من اعضاء فى كليات تانية:)

الاسطورة
10-04-2007, 10:10 AM
فكرة حلوة يا أميرة
يلا ربنا معاكوا و تفيدوا بعض

علمي علوم
29-04-2007, 01:32 AM
شكرا جزيلا على ردودكم الجميلة والمشجعة دى

ويلا نبدأ باى حد عنده اى استفسار او سؤال...............

راؤولينا
29-04-2007, 09:09 PM
انا عاوزة اسأل عن شروط القبول بقسم الفلك و علوم الفضاء بكلية العلوم جامعة القاهرة..
اصل انا كنت فى علوم عين شمس و عاوزة احول علوم القاهرة ان شاء الله السنة الجاية.. :)

علمي علوم
08-05-2007, 05:42 AM
إن شاء الله يا راؤولينا اجيبلك الشروط قريب جدا

واسفة اوى على التأخر فى الرد
وربنا يوفقك يا رب

علمي علوم
08-06-2007, 10:08 PM
<div class='quotetop'>إقتباس(راؤولينا @ Apr 29 2007, 11:09 PM) 299620</div>
انا عاوزة اسأل عن شروط القبول بقسم الفلك و علوم الفضاء بكلية العلوم جامعة القاهرة..
اصل انا كنت فى علوم عين شمس و عاوزة احول علوم القاهرة ان شاء الله السنة الجاية.. :)
[/b]
انا اسفة جدا على التأخر الشديد فى الرد يا راؤولينا بس انا استنيت اللائحة الجديدة لغاية مانزلت علشان النظام عندنا فى الكلية اتجدد خالص :unsure:

شروط القبول:_

الحصول على تقدير "جيد" في مقررات التخصص

فلك منفرد
العدد الاقصى للطلاب المقبولين 30

علوم فضاء منفرد
العدد الاقصى للطلاب المقبولين 10

فيزياء / علوم جوية
العدد الاقصى للطلاب المقبولين 10

فيزياء / فلك

بس انا مش عارفة انتى لو حولتى علوم القاهرة إن شاء الله ,هيمشى عليكى النظام القديم ولا الجديد , بس انا هسأل فى كدا إن شاء الله , لو ماكنتيش عارفة

سلام

c_ghost55
20-06-2007, 10:46 PM
ازيكم يا جماعه
يريت تقبلوني معاكم في المنتدى
انا محمود من المنصوره
طالب بكلية العلوم جامعة المنصوره الفرقه الثالثه special chemistry department
يريت اكون صديق ليكم و كلنا نستفيد من بعض
مع خالص تحياتي

العميل الاحمر

chamr
30-06-2007, 10:01 AM
السلا م عليكم يا جماعة انا عمرو -كلية علوم -ان شاء الله داخل رابعة كيمياء خاص-0---كيميائى00000
ولله الحمد والمنة التلت سنوات الماضية تقدير امتياز كل سنة -جامعة الزقازيق
من يريد السؤال او يريد النقاش عن اى شىء اخر ان كنت ادرى ما ابخل عليه :o

dodo34342000
03-07-2007, 04:04 PM
عايزه اسأل

هي ايه الاقسام اللي في كلية العلوم جامعه عين شمس؟

علمي علوم
04-07-2007, 12:34 AM
اهلا وسهلاااااااا بيك يا cyrix فى منتدى كلية العلوم واكيد طبعا نقبلك فى المنتدى :rolleyes:
ومستنيين مشاركاتك معانا إن شاء الله

اهلا وسهلاااااا بيك يا chamr معانا فى المنتدى وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وما شاء الله ربنا يباركلك وتستمر فى هذا التفوق :)
ومستنيين مشاركاتك معانا هنا

اهلا وسهلاااااا يا dodo34342000 فى منتدى كلية العلوم
ودى اجابة سؤالك:_

اقسام كلية علوم _ جامعة عين شمس:_
الكيمياء _ الفيزياء _ الرياضيات _ النبات _ الحيوان _ الحشرات _ جيولوجيا _ ميكروبيولوجى ( احياء دقيقة ) _ كيمياء حيوية _ جيوفيزياء

وده موقع الكلية لو عايزة معلومات اكتر عنها :
كلية علوم عين شمس (http://sci.shams.edu.eg/)

واهلا وسهلا بيكم جميعا ونورتم المنتدى :rolleyes: B) ;)

Y U N A
04-07-2007, 02:15 AM
البيولوجيا الجزيئية والهندسة الوراثية فى اى قسم ؟؟

وايه نظامها ؟؟

dodo34342000
19-07-2007, 02:12 PM
يا جماعة ايه اخبار التجهيزات و المعامل و كده ؟ انا كل ما اقول لحد عايزه ادخل علوم يقوللي انتي مجنونة

*pretty*
21-07-2007, 02:57 AM
السلام عليكم ,,
اولا شكرا ليكي يا اميرة ع الموضوع ده
ثانيا انا كنت عاوزة اسال عن كلية علوم
هل التخصص بيبقي من اول سنة وللا ايه ؟؟
يعنى مثلا انا عاوزة اتخصص علوم كميا
هل بادرس كل الفروع اول سنة وبعد كدة اختار وللا من الاول باختار اللى عاوزاه
ولو هاخد كله ف اول سنة هل يشترط انى اجيب تقدير معين عشان ادخل قسم اللى عاوزاه وللا عادى

وهل لسا فيه نظم ان اللى يجيب تقدير ف اول سنة يقدر يحول لصيدلة مثلا وللا خلاص
و ايه مجالات العمل لخريجى كليه العلوم

اسفه للاطالة و يا ريت تفيدونى لانى لسا محتارة ادخلها وللا لا
لان كتير يخوفونى منها

شكرا

البروفسور
21-07-2007, 07:06 AM
اولا اشكرك على موضوعك الرائع ده والي حيفيد ناس كتير اوي
نيجي لسوالي بقى ايه الكمبيوتر سينس وهل هي في كليه العلوم وايه شروط دخولها وانا علمي رياضة ينفع ادخلها ولا لا

سؤال اخر اسف جدا

هل انا علمي رياضة ينفع ادخل جولوجيا وهل في تخصص بترول؟

احمد طه
22-07-2007, 09:23 AM
فكرة جميلة جدا على فكرة
و ياريت تتنفذ

على فكرة انا احمد اولى علوم بيولوجى اسكندرية(للاسف :) )

CrazY Bo$S
05-08-2007, 03:44 AM
هل يوجد بجامعات مصر علوم قسم فيزيا نووية ولا لأ وإن وجد فى اى جامعة ؟؟؟؟

اينشتاين
08-08-2007, 06:14 AM
شكرا اوى ع الفكرة الجميلة واتمنى عبقرينو بعد كده يعمل اقسام منفردة للكليات العلمية لانها صعبة ومحتاجة تجمع لاكبر عدد من الاعضاء عشان كل واحد يساعد التانى

انا بقى ليا شوية اسئلة

1- ايه المطلوب عشان اكون معيد فى الكلية وهل لو ما بقيتش معيد ايه الخطة المطلوبة عشان اكون استاذ بالكلية فيما بعد
2 - انا متردد لحد الآن بالنسبة للكلية وخايف اوى من لقب "مدرس" - مع احترامى لجميع المدرسين طبعا وانا بكن لهم كل الاحترام وكلهم على راسى من فوق ولكن المشكلة تخصنى انا فانا لا اتوقع ان اجدى فى هذه المهنة - فهل يوجد مهن اخرى غير التدريس متوفرة لتخصص الرياضيات البحتة وعلوم الحاسب ؟
3 - هل جامعة عين شمس افضل من القاهرة من حيث وفرة المعامل والامكانات والمادة العلمية وهيئة التدريس ؟
4 - هل ممكن فيما بعد انى اخد دورات برمجة وجرافيك وتصميم مواقع واكون بنفس كفاءة خريج حاسبات ومعلومات او هندسة قسم حاسب الى ؟؟!!!!
5 - ايه المواد اللى يتم تدريسها فى سنة اولى ( العلوم الطبيعية ) ؟

معلش الاسئلة كتير وانا عايش فى جو من القلق النفسى وارجو ان حد يجاوبنى ويريحنى سواء طلبة او خريجين

keee
08-08-2007, 10:54 AM
<div class='quotetop'>إقتباس(اينشتاين @ Aug 8 2007, 07:14 AM) 344901</div>شكرا اوى ع الفكرة الجميلة واتمنى عبقرينو بعد كده يعمل اقسام منفردة للكليات العلمية لانها صعبة ومحتاجة تجمع لاكبر عدد من الاعضاء عشان كل واحد يساعد التانى

انا بقى ليا شوية اسئلة

1- ايه المطلوب عشان اكون معيد فى الكلية وهل لو ما بقيتش معيد ايه الخطة المطلوبة عشان اكون استاذ بالكلية فيما بعد
2 - انا متردد لحد الآن بالنسبة للكلية وخايف اوى من لقب "مدرس" - مع احترامى لجميع المدرسين طبعا وانا بكن لهم كل الاحترام وكلهم على راسى من فوق ولكن المشكلة تخصنى انا فانا لا اتوقع ان اجدى فى هذه المهنة - فهل يوجد مهن اخرى غير التدريس متوفرة لتخصص الرياضيات البحتة وعلوم الحاسب ؟
3 - هل جامعة عين شمس افضل من القاهرة من حيث وفرة المعامل والامكانات والمادة العلمية وهيئة التدريس ؟
4 - هل ممكن فيما بعد انى اخد دورات برمجة وجرافيك وتصميم مواقع واكون بنفس كفاءة خريج حاسبات ومعلومات او هندسة قسم حاسب الى ؟؟!!!!

معلش الاسئلة كتير وانا عايش فى جو من القلق النفسى وارجو ان حد يجاوبنى ويريحنى سواء طلبة او خريجين[/b]

اولا انا عايزة اقوللك انى زى حضرتك بالظبط فى كل حاجة كان نفسى ادخل حاسبات او هندسة لكن القدر وانا دلوقتى مفيش قدامى غير علوم بس يا رب الحق فيها عين شمس

احب اجوببللك على بعض اسئلتك اللى سئلت عنها طبعا

اولا علوم مبتطلعش مدرسين غير اللى عايز يبقى مدرس وعندك مليون قسم اههمهم الجيوفيزياء اللى بيطلع زى مهندسين البترول وشغلتهم تحفة انا عدى ابن خالتى دخل علوم ودخل القسم ده وما شاء اللع عليه بعد ما اتخرج

هو بقى بتهيالى جامعة القاهرة احسن بكتير من حيث المعامل وكده

بس حسب بقى التويع الجغرافى

- هل ممكن فيما بعد انى اخد دورات برمجة وجرافيك وتصميم مواقع واكون بنفس كفاءة خريج حاسبات ومعلومات او هندسة قسم حاسب الى ؟؟!!!!

انا نفسى موت فعلا اعرف اجابة السؤال ده لانى فعلا نفسى ابقى بكفاءة خريج حاسبات حتى لواخد كورسات طول عمرى وياريت لو فيها تعليم مفتوح او اى حاجة

بس اللى سمعته بجد عن علوم بيقول انها كلية جميلة جدا ومش صعبة بالقدر اللى ناس بتقول عليه

والله الموفق

اينشتاين
08-08-2007, 06:08 PM
شكرا لمساعدتك بس انا كنت اقصد بالتدريس قسم الرياضيات والحاسب الآلى وعايز اعرف ايه المهن المتوفرة للقسم ده وربنا يوفقنا جميعا وللاسف المجتمعات المتخلفة زى حالاتنا عندها تصور سىء اوى للكلية

اينشتاين
10-08-2007, 05:44 AM
انا متشكر اوى اوى ليكى وبالتوفيق ان شاء الله :) :)
الف شكر

_the_sad_smile_
12-08-2007, 09:12 PM
Originally posted by matrix man;2333
<div align="CENTER">بس الكل اجمع ان 2 اسهل سنه </span>
[</span></span></span>
[/CENTER]
[/CENTER]
[/CENTER]
[/SIZE][/quote]

شوية معلومات لقيتهم يارب يفيدوا

_the_sad_smile_
12-08-2007, 09:18 PM
ودى فرص العمل المتاحة للخريج بتاع قسم الرياضيات

* القيام بالأعمال المتعلقة بالبنوك والتدقيق الحسابي
* تطوير واختبار البرامج

* إدارة نظم الحاسب في الشركات

* باحث : تتعلق أعمال الوظيفة بالقيام بأبحاث ودراسات في المراكز البحثية وذلك بالاستفادة من المعلومات والإحصائيات المتوفرة وتحليلها واستخدام النماذج الرياضية التي سبق أن درسها

* التدريس
* مبرمج حاسب آلي : إعداد وكتابة البرامج بإحدى لغات الحاسب الآلي

* إدارة نظم الحاسب في الشركات.

* باحث إحصاء : تتعلق أعمال الوظيفة بجمع المعلومات وإعداد البيانات والأرقام الإحصائية وتحليلها وإخراج هذه النتائج وتعميمها .

keee
12-08-2007, 09:50 PM
ربنا يخليكم على المعلومات الهايلة

بس كنت عايزة اعرف هو فى قسم فى علوم القاهرة اسمه حاسب سبشيال وشكرااا

_the_sad_smile_
12-08-2007, 10:07 PM
هو يزعم ان القسم دة مش موجود غير فى عين شمس
بس

فرحه الربيع
17-08-2007, 01:26 PM
طب فى قسم جديد فى علوم القاهرة اسمة (البيو تكنولوجى )حد يعرف دة عبارة عن اية و اية الوظايف المتاحة من القسم دة

و ياريت تقولوا اية هو احسن قسم فى كلية العلوم علشان انا داخلة علوم القاهرة ان شاء الله السنة دى

علمي علوم
19-08-2007, 09:18 PM
اولا اعتذر للجميع عن غيابى فى الايام السابقة وده كان بسبب المشاكل اللى كانت فى المنتدى اللى كانت بتخلى بعض الكمبيوترات ماتقدرش تدخل على المنتدى بس الحمد لله المشكلة اتصلحت :D :)

وانا ملاحظة إن النشاط زاد الحمد لله فى الموضوع وده شاء يسعد جدا
واهلا وسهلا بكل الموجودين ;)

<div class='quotetop'>إقتباس(Y U N A @ Jul 4 2007, 04:15 AM) 340401</div>البيولوجيا الجزيئية والهندسة الوراثية فى اى قسم ؟؟

وايه نظامها ؟؟[/b]

فى قسم جديد فتح السنة اللى فاتت فى جامعة القاهرة متخصص فى الفرعين اللى بتسأل عنهم وهو قسم برسوم دراسية خاصة غير باقى الاقسام وبتكون غالية شوية حوالى 8 الاف تقريبا بس انا ممكن اتأكدلك عن الرسوم ايه بالظبط لو عايز

وربنا يوفقك يا رب

<div class='quotetop'>إقتباس(dodo34342000 @ Jul 19 2007, 04:12 PM) 340901</div>يا جماعة ايه اخبار التجهيزات و المعامل و كده ؟ انا كل ما اقول لحد عايزه ادخل علوم يقوللي انتي مجنونة[/b]
ههههههههه ماتقلقيش يا دودو انتى لسه سليمة :D
احنا عندنا معامل وتجهيزات كويسة الحمد لله طبعا مش على المستوى المطلوب اوى بس فى نفس مستوى باقى الكليات فى مصر

<div class='quotetop'>إقتباس(*Pretty * @ Jul 21 2007, 04:57 AM) 341413</div>السلام عليكم ,,
ولو هاخد كله ف اول سنة هل يشترط انى اجيب تقدير معين عشان ادخل قسم اللى عاوزاه وللا عادى

لان كتير يخوفونى منها

شكرا[/b]
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
العفو يا Pretty على ايه :rolleyes:
وبالنسبة لاسئلتك:_

_التخصص بالنسبة لعلوم القاهرة بيبقى من سنة تانية لبعض الاقسام ومن سنة ثالثة لاقسام تانية , لكن فى تخصص اولى كدا من سنة اولى وده بيخليكى تتخصصى فى مادتين بس وتأخدى اربع مواد تانية اجبارى منهم مادة اللغة الانجليزية ودى ترم اول بس , لكن التخصص النهائى زى ما انا قلتلك كدا فى سنة تانية او تالتة حسب القسم اللى انتى عايزاه

_ولو اخدنا مثلا انك عايزة تتخصصى فى الكيمياء , فهيبقى عندك خيارين:_

1_ انك تتخصصى كيمياء مذدوج يعنى تتخصصى فى الكيمياء ومادة تانية والمادة التانية دى بتكون يا اما مادة من مواد البيولوجى ( الاحياء ) وهما : الحيوان او النبات او الحشرات _ والتخصص هنا بيكون من سنة تالتة بعد ما تدخلى قسم كيمياء بيولوجى فى سنة تانية ونبات حيوان فى سنة اولى.
يا اما تكون مادة الفيزياء _ والتخصص هنا بيكون من سنة تانية وتكونى دخلتى اى قسم من سنة اولى

2_انك تتخصصى كيمياء منفرد , يعنى تدرسى كيمياء بس والتخصص هنا بيكون من سنة تالتة بعد ماتكونى دخلتى قسم ( كيمياء فيزياء ) فى سنة تانية_ بس لاحظى انك علشان تتخصصى منفرد لازم تجيبى تقدير جيد جدا على الاقل فى سنة تانية وجيد جدا فى مواد الكيمياء كلها اللى درستيها فى سنة اتنية _ بس بجد القسم ده جميل وعليه اقبال كبير جدا فى الكلية علشان كدا شروطه جامدة شوية

_ والنسبة للدراسة فى سنة اولى فانتى زى ماقلتلك بتختارى مادتين تذاكريهم وبيكون معاهم اربع مواد اجبارى هم:_
الكيمياء _ الفيزياء _ الرياضيات _ الإنجليزى ( ترم اول فقط ).

_ وفى اقسام علشان تدخليها بتشترط تقدير معين زى الكيمياء وفى اقسام لأ , بس كل الاقسام المنفرد بتشترط تقدير بس بيختلف من قسم لقسم.
وفى مواد كدا اضافية بتكون دراستها بالفربى زى حقوق انسان وحاسب الى وكدا

_وبالنسبة للتحويل لصيدلة فده اتلغى خلاص من الكلية.

_ وبالنسبة لمجالات العمل لخريجى علوم فهى كتيرة والحمد لله وكل قسم ليه مجالات شغله الخاصة بيه , ومثلا قسم الكيمياء من اكتر الاقسام اللى ليها مجالات عمل كتير ومنها:_
شركات الادوية _ معامل التحاليل _ مصانع كيميائية _ مستشفيات ..........................الخ ;) :D

ولا تتأسفى ولا حاجة احنا فى خدمتك :)
ويا رب اكون افدتك ولو عايزة اى اسئلة تانية اسئليها على طول.

<div class='quotetop'>إقتباس(البروفسور @ Jul 21 2007, 09:06 AM) 341452</div>اولا اشكرك على موضوعك الرائع ده والي حيفيد ناس كتير اوي
نيجي لسوالي بقى ايه الكمبيوتر سينس وهل هي في كليه العلوم وايه شروط دخولها وانا علمي رياضة ينفع ادخلها ولا لا

سؤال اخر اسف جدا

هل انا علمي رياضة ينفع ادخل جولوجيا وهل في تخصص بترول؟[/b]
العفو يا البروفسور B) ويا رب فعلا يفيد ناس كتيرة :rolleyes:
وبالنسبة لسؤالك:_
فعلا كلية العلوم فيها قسم كمبيوتر منفرد وقسم رياضة وكمبيوتر وشروط دخولها انك تكون علمى رياضة وكويس انك كدا فعلا :D وساعات بتتطلب تقدير معين على حسب كل سنة تقريبا, و على فكرة القسم ده جميل جدا وليه شغل كتير برضه ;) .

وبالنسبة لسؤالك التانى , واسأل برحتك ولا يهمك :rolleyes: :_
اكيد ينفع تدخل قسم جيويوجيا خاصة ً انه دلوقتى بيطلب علمى رياضة بس :) والقسم ده بيطلع تخصص بترول وممكن تشتغل منه فى شركات تعدين وبترول وكدا ;) إن شاء الله , هو وقسم جيوفيزياء كمان .

ربنا يوفقك ولو فى اى اسئلة تانية اسئل على طول.

<div class='quotetop'>إقتباس(البحـــ مندىــــــار @ Jul 22 2007, 11:23 AM) 341745</div>هل يوجد بجامعات مصر علوم قسم فيزيا نووية ولا لأ وإن وجد فى اى جامعة ؟؟؟؟[/b]
بالنسبة لجامعة القاهرة ففى قسم فيزياء منفرد ممكن منه تدرس فيزياء نووية من سنة تالتة.
لكن بالنسبة لباقى الجامعات فالحقيقة انا معرفش للاسف الشديد و يا ريت لو حد تانى عنده معلومة عنها يقولنا :unsure:

<div class='quotetop'>إقتباس(اينشتاين @ Aug 8 2007, 08:14 AM) 344901</div>شكرا اوى ع الفكرة الجميلة واتمنى عبقرينو بعد كده يعمل اقسام منفردة للكليات العلمية لانها صعبة ومحتاجة تجمع لاكبر عدد من الاعضاء عشان كل واحد يساعد التانى

انا بقى ليا شوية اسئلة

معلش الاسئلة كتير وانا عايش فى جو من القلق النفسى وارجو ان حد يجاوبنى ويريحنى سواء طلبة او خريجين[/b]
اهلا وسهلا بيك يا اينشتاين وشكرا على تشجيعك

وبالنسبة لأسئلتك:_

1- المطلوب لتكون معيد انك تطلع من الاوائل على قسمك ودى مش حاجة صعبة على فكرة الحمد لله وخاصة لو القسم عدد الطلبة اللى فيه قليل شوية , ولو مابقتش معيد اولا ممكن لو اتخرجت بتقدير حلو تتعين معيد فى اى كلية تانية زى هندسة مثلا خاصة ً الجامعات الخاصة , وممكن كمان تحضر تمهيدى وبعدين ماجستير ودكتراه .
لكن بالنسبة لتكون استاذ بالكلية من غير ما تبقى معيد فاللاسف انا معرفش ازاى بس ممكن اسئلك إن شاء الله وارد عليك.

2- انا عايزة اقولك ان دلوقتى تعتبر اخر وظيفة لخريج علوم هى التدريس وده علشان الوظيفة دى بيفضلولها خريجين كلية التربية , وعلوم ليها وظائف تانية كتير جدا واعتقد ان الاخت THE_SAD_SMILE ردت على السؤال ده كويس جدا وليها منى جزيل الشكر ولو عايز اى استفسار تانى بخصوص الموضوع ده قولى وانا اسئلك زمايلى اللى فى الاقسام دى ;) .

3-اعتقد ان علوم القاهرة تعتبر احسن كلية علوم فى مصر , خاصة من ناحية التنوع فى اقسامها وكمان يعتبر هيئة التدريس عندنا من اضخم واعرق هيئات التدريس فى كليات العلوم , لكن بالنسة للمقارنة مع جامعة عين شمس فانا ماقدرش افيدك اوى للاسف بس انا عن نفسى بفضل القاهرة خصوصا للمميزات اللى قلتلك عليها , وكمان احنا دلوقتى فى القاهرة عندنا نظام جديد للى داخل جديد وهو نظام الساعات المعتمدة وده نظام جميل جدا ومش موجود إلا فى علوم الاقهرة على حد علمى ,وماتنساش حاجة مهمة جدا انك لو رحت اى جهة حكومية ضخمة زى مركز البحوث مثلا للتدريب او الشغل بيقبلوا علوم القاهرة بسسسس فى الغالب ودى عن خبرة شخصية , يعنى بصراحة كدا جامعة القاهرة بتفتحلك ابواب كويسة بعون الله. وفى الاخر القرار الاخير للتوزيع الجغرافى زى ما قالت hahh فعلا.

4-السؤال ده مهم اوى فعلا , وانا إن شاء الله هسألكم زمايلى اللى فى قسم الحاسب والمعيدين والدكاترة اللى اعرفهم عن السؤال ده وإن شاء الله ارد قريب. بس اعتقد انه ينفع كدا إن شاء الله.

5- النظام انك بتدرس اربعة مواد اجبارى وهى : الكيمياء _ الفيزياء _ الرياضيات _ الانجليزى (ترم اول فقط )
وبتختار تخصصين تدرسهم فى سنة اولى وهما ممكن يكونوا:_
_ مواد خاصة بعلمى رياضة مثل: جيويوجيا _ميكانيكا
_مواد خاصة بعلمى علوم مثل : بيوفيزياء_بيولوجى او بيوفيزياء_ حيوان او نبات _حيوان

وفى مواد كدا صغيرة بتكون بالعربى بتختار منها مادة الترم الاول ومادة الترم التانى وبتكون زى : حقوق الانسان او حاسب الى وحاجات كدا
وعلى فكرة النظام ده جديد مش بقاله إلا السنة اللى فاتت اوى علشاشن كدا انا مش عارفة عن المواد دى كتير بس هعرفلك من الكلية إن شاء الله من اللى كانوا فى سنة اولى السنة اللى فاتت.

_ واحب اضيف ان فى نظام الساعات المعتمدة ده فى حاجة اسمها " Summer course " يعنى لو حد شال مواد لا قدر الله بياخدها فى الاجازة ويمتحن فيها ويطلع تانى سنة بيور وده طبعا نظام جميل جدا ولسه جديد زى ما قلت.

ماتقلقش بخصوص الاسئلة عادى اسئل براحت.
واتمنى انى اكون افدتك ويا رب القلق اللى عندك ده يخلص قريب وانصحك بصلاة الاستخارة وانك تروح الكلية وتشوفها بنفسك وبجد هتحبها اوى إن شاء الله.
ولو عندك اى اسئلة اسأل على طول مفيش مشاكل وربنا يوفقك يا رب.

<div class='quotetop'>إقتباس(hahh @ Aug 8 2007, 12:54 PM) 344949</div>- هل ممكن فيما بعد انى اخد دورات برمجة وجرافيك وتصميم مواقع واكون بنفس كفاءة خريج حاسبات ومعلومات او هندسة قسم حاسب الى ؟؟!!!!

انا نفسى موت فعلا اعرف اجابة السؤال ده لانى فعلا نفسى ابقى بكفاءة خريج حاسبات حتى لواخد كورسات طول عمرى وياريت لو فيها تعليم مفتوح او اى حاجة

بس اللى سمعته بجد عن علوم بيقول انها كلية جميلة جدا ومش صعبة بالقدر اللى ناس بتقول عليه

والله الموفق[/b]
انا هسألك عن الموضوع ده يا hahh انتى واينشتاين وإن شاء الله اجاوب عليكم قريب.
وفعلا كلامك صح يا hahh عن كلية العلوم هى جميلة جدا ومش صعبة زى ما الناس بتصور بس هى محتاجة شوية اهتمام وتركيز.

<div class='quotetop'>إقتباس(hahh @ Aug 12 2007, 11:50 PM) 347022</div>ربنا يخليكم على المعلومات الهايلة
بس كنت عايزة اعرف هو فى قسم فى علوم القاهرة اسمه حاسب سبشيال وشكرااا[/b]
اه فيه يا hahh والتخصص فيه بيقى من سنة تالتة بعد ما تدخلى قسم رياضة _حاسب فى سنة تانية

<div class='quotetop'>إقتباس(-سوسو- @ Aug 17 2007, 03:26 PM) 349338</div>طب فى قسم جديد فى علوم القاهرة اسمة (البيو تكنولوجى )حد يعرف دة عبارة عن اية و اية الوظايف المتاحة من القسم دة

و ياريت تقولوا اية هو احسن قسم فى كلية العلوم علشان انا داخلة علوم القاهرة ان شاء الله السنة دى[/b]
اهلا وسهلا بيكى يا سوسو
القسم ده عبارة عن قسم بيدرس مواد الاحياء والاحياء الجزيئية اللى زى الخلايا والانسجة والهندسة الوراثية وحاجات زى دى , وهو قسم جامد على فكرة علشان كدا هو غالى شوية.

ومجالات الشغل كثيرة ومنها : الشركات والمصانع ومعامل الهندسة الوارثية وكذا مكان تانى.

واللينك ده بيتكلم عن القسم ده من السايت بتاع الكلية:_

http://www.science.cu.edu.eg/english_interface/new-prog.htm

ولو عايزة معلومات اكتر عنه اقوليلى وانا اسألك إن شاء الله ;) .

واحب اضيف هنا عنوان موقع كلية العلوم_جامعة القاهرة , لو حد عايز يعرف حاجة معينة ,ممكن برضه يلاقيها عليه:_

كلية العلوم _جامعة القاهرة (http://science.cu.edu.eg/)

وشكرا لكل اللى شارك فى الموضوع وشكرا للى اضاف معلومات.
وشكر خاص للاخت _ THE_SAD_SMILE_ على اضافتها الرائعة وجزاها الله كل خير.

شكرا جزيلا

CrazY Bo$S
19-08-2007, 11:25 PM
يااااااااااااه
متشكريييييييييين جداجدا يا علمى علوم على الشرح الوااااااااااااااااااااااااافى ده - رغم انى فى تجارة انجليزى -
بس عجبنى ردك الوافى

شكرا

_the_sad_smile_
20-08-2007, 03:28 AM
مشكورة بجد مجهود كبير اوى منك
جزاكى الله كل خير:)

ahmed_mody13
21-08-2007, 08:30 PM
ازايكم يا شباب ورجال المستقبل وعلمائه

وحشنى اوى المنتدى بس بقي جميل

انا احمد طالع تانيه جيوفيزياء عين شمس كليه علوم

و اى حد عايز اى حاجه يسال وانا اجاوب

علمي علوم
22-08-2007, 02:43 PM
<div class='quotetop'>إقتباس(*محب الله ورسوله* @ Aug 20 2007, 01:25 AM) 350505</div>يااااااااااااه
متشكريييييييييين جداجدا يا علمى علوم على الشرح الوااااااااااااااااااااااااافى ده - رغم انى فى تجارة انجليزى -
بس عجبنى ردك الوافى

شكرا[/b]
الشكر ليك على مشاركتك الجميلة دى
واهلا وسهلا بيك معانا :)

<div class='quotetop'>إقتباس(_THE_SAD_SMILE_ @ Aug 20 2007, 05:28 AM) 350614</div>مشكورة بجد مجهود كبير اوى منك
جزاكى الله كل خير:)[/b]
جزانا وإياكى
وشكرا على ردك الجميل :rolleyes:

<div class='quotetop'>إقتباس(geophysical....in the future @ Aug 21 2007, 10:30 PM) 351405</div>ازايكم يا شباب ورجال المستقبل وعلمائه

وحشنى اوى المنتدى بس بقي جميل

انا احمد طالع تانيه جيوفيزياء عين شمس كليه علوم

و اى حد عايز اى حاجه يسال وانا اجاوب[/b]
الحمد لله
اهلا وسهلا بيك وإن شاء الله هنستفاد منك كتير
شكرا على مرورك الكريم B)

علمي علوم
01-09-2007, 06:05 PM

انا اسفة يا Keee على عدم الرد برسالة خاصة وده بسبب مشاكل عندى فى الرسائل الخاصة مش مخليانى اعرف ابعت اى رسالة خالص :( :_

على فكرة انا سألتلك من زمان على التحويل بس ماكنتش عارفة ارد عليكى خالص بسبب المشاكل اللى كانت فى المنتدى واللى على الرسائل الخاصة

وانا سألتلك والموظفة فى الشئون قالتلى لازم تسألى فى جامعة عين شمس نفسها قبلى وبعدين تبقى تروحى جامعة القاهرة وتخدى اثبات حالة لو وافقوا فى عين شمس

اى خدمة ;) واسفة على التأخر

اينشتاين
10-09-2007, 07:55 PM
شكرا يا اميرة على تعبك معانا وخلاص انا بقيت طالب فى كلية العلوم ( جامعة القاهرة)
والكلية ماشاء الله رائعة ومطلعة ناس عباقرة بجد ووزراء كتييييييير (وزير الانتاج الحربى حاليا كمثال)
بس اكتر حاجة خانقانى حكاية الساعات المعتمدة دى ...حاسس انى مش فاهم وحتى الجدول لسه ماعملتهوش ..يا ريت لو تقدرى تساعدينى
وشكرا ع المجهود اللى بتبذليه معانا

علمي علوم
10-09-2007, 10:01 PM
العفو يا اينشتاين على ايه;).

واهلاااااااااااااااااااااااا وسهلاااااااااااااااااااااااااا بيك فى كلية علوم القاهرة :rolleyes:.

وكويس ان الكلية عجبتك بس معلش هتلاقى الجامعة كلها مهدودة الايام دى علشان التصليحات اللى فيها , مع انها كانت جميلة برضه قبل كدا مش عارفة مش عجباهم فى ايه:D.
وبجد انت هتتفاجىء كل شوية إن شاء الله بكم الناس العبقرية اللى اتخرجوا من الكلية دى.

ويا ترى عرفت السنتر بتاع الكلية فين ولا لسه؟ ( ماتخفش ده مش سنتر دروس ولا حاجة:D ).

وبالنسبة للنظام الجديد بتاع الساعات المعتمدة ده فمتقلقش ده نظام جميل جدا:).

ويا ترى انت اخترت خلاص القسم اللى عايزه وقدمت فيه ولا لسه؟ وهل رحت للمرشد الاكاديمى بتاعك ولا لسه؟ واخد الرقم السرى بتاعك ؟؟؟

وبالنسبة للجدول فمتقلقش برضه إن شاء الله تعرف تعمله كويس بس يا ريت بس ترد على اسئلتى علشان اعرف اساعدك إن شاء الله.

والعفو تانى مرة مافيش مجهود ولا حاجة:rolleyes:.

اينشتاين
11-09-2007, 03:49 AM
شكلك علوم القاهرة مادام عرفتى بالهد اللى بيحصل :D
المهم انا حضرت الاجتماع بتاع العميد وخدت دليل الارشاد الاكاديمى ( الاصفرانى ده )
وبعدين اول امبارح تقريبا رحت للمرشد الاكاديمى ( كان دكتور شريف خيرى باين )
وفهمت هعمل الجدول ازاى بس الرقم السرى ده اجيبه منين
وحاجة كمان معقدانى
هى المحاضرة النظرى بتبقى ساعتين فهل تتحسب ساعتين معتمدتين ؟والعملى التلات ساعات بيتحسبوا ساعة مع العلم ان الرياضيات مثلا ست ساعات معتمدة فهل ده معناه انها هتبقى محاضرتين نظرى ومحاضرتين عملى طول التيرم:confused:
وانا هدخل جيوفيزياء( برغم تحذيرات الجميع من الصعوبة المفرطة ) فهل معنى كده انى احط جيولوجيا وجيوفيزياء مع الرياضة والكيمياء والفيزياء ؟
نسيت اسألك ...هل التقديم للقسم له اجراء معين ولا مجرد اختيارى لمواد التخصص يكفى ؟
تعبتك معايا يا اميرة معلش :D

ahmed recoba
11-09-2007, 04:21 PM
ربنا يعينكم والله فى الكلية دى انا بسمع انها اصعب كلية فعلا

علمي علوم
13-09-2007, 05:56 PM
هههههههههههههه انا فعلا علوم القاهرة:d
طب كويس انك عملت الحاجات دى كلها وعرفت تعمل الجدول وبالنسبة للرقم السرى فانت بتاخده من شئون الطلبه

بالنسبة للساعات المعتمدة:_

معيار الساعة المعتمدة :
أ - بالنسبة للمحاضرات النظرية:
تحتسب ساعة معتمدة واحدة لكل محاضرة مدتها ساعة واحدة أسبوعيا خلال الفصل الدراسى الواحد .
ب- بالنسبة للدروس العملية والتدربيات التطبيقية:
تحتسب ساعة معتمدة واحدة لكل فترة عملية أو تدريبية مدتها من 2 إلى 3 ساعات أسبوعيا خلال الفصل الدراسى الواحد .

وبالنسبة لقسم جيوفيزياء فهو قسم جميل جدا على فكرة ما شاء الله ومش صعب اوى كدا زى ما بيقولوا وليه فرص عمل كتيرة وخاصة فى شركات البترول والشركات الاجنبية فى مصر وعلى فكرة بقى عليه اقبال شديد دا حتى فى طلبه بقوا يختاروه بدل قسم جيولوجيا.

وفعلا انت كدا المفروض تختار جيوفيزياء وجيولوجيا فى سنة اولى بجانب المواد الاجبارى ومتطلبات الجامعة ( زى حقوق انسان وحاسب الى وكدا ... ).

وعلى فكرة انا فى قسم بيوفيزياء منفرد , يعنى قسمنا جنب قسمكم:d .

وبالنسبة للتقديم للقسم فانت بتكتب المواد اللى عايزها مع المرشد الاكاديمى وهو بيساعدك وبيملى معاك الاستمارة بتاعت التقديم وبيمضى عليها وبعدين انت بتاخدها وتقدمها للشئون تقريبا . بس مش انت قابلت المرشد بتاعك خلاص طب ليه لسه ماقدمتش للقسم؟؟؟ وعلى فكرة انت ممكن تسال المرشد بتاعك فى اى حاجة انت عايزها حتى ممكن تستخيره فى القسم اللى تدخله وهو بيساعدك جامد باذن الله لانه بيسالك على ميولك ومنها بيعرف القسم المناسب ليك إن شاء الله.
بس انا عن نفسى شايفة ان قسم جيوفيزياء جميل جدا إن شاء الله.

ولا تعب ولا حاجة يا اينشتاين ويا رب اكون افدتك فى حاجة ولو فى اى استفسارات تانية اسأل على طول وربنا معاك يا رب
واسفة على الرد المتأخر بسبب مشاكل فى النت عندى

شكرا يا احمد على مرورك الجميل وفعلا كلية العلوم صعبة شوية بس اللى بيحبها وبيهتم بمذكرته شوية بيمشى فيها كويس اوى باذن الله:)

اينشتاين
15-09-2007, 06:59 AM
متشكر اوى اوى يا اميرة واللى فهمتو من كلامك ان لو مثلا الكيمياء ثلاث ساعات معتمدة فيكون هناك محاضرة نظرية مدتها ساعتين ومحاضرة عملية مدتها ساعتين او تلاتة وذلك كل اسبوع
تمام كده؟
انا تمام عملت الجدول وسلمته لشئون الطلبة وعندى محاضرات النهاردة ...كمان ساعة كده :d
ربنا يوفقك ان شاء الله :)

علمي علوم
17-09-2007, 11:19 PM
العفو على ايه
وصح كلامك كدا وهو فعلا بالنسبة لمادة الكيمياء فانتوا عندكم ساعتين نظرى اسبوعيا وثلاث ساعات عملى اسبوعيا.

والحمد لله انك خلصت الاجراءات بخير.

وياترى اخد محاضرات فى الايام اللى فاتت دى ولا لأ ؟ بس اعتقد ان كل المعامل اتلغت مش كدا ؟

وشد حيلك كدا عايزين نسمع تقديرات حلوة إن شاء الله

ربنا يوفقك يا رب
ولو فى اى مشاكل او حاجة تانية عايز تسأل عنها ولو حتى فى المواد اللى عندك قللنا على طول ها

سلام

ammon
18-09-2007, 12:50 AM
أسأل الله أن ييسر لك هذا العمل
والدال على الخير كفاعله

اينشتاين
18-09-2007, 05:01 PM
معرفش بصراحة حكاية المعامل ايه بس انا دخلت معمل الكمبيوتر لقيت الدكتورة ( او المعيدة ) نايمة
وان شاء الله لن اتنازل عن امتياز باذن الله ارضاء لنفسى وعشان اثبت لكل شخص حاول يحطمنى انى دخلت كلية ممتازة وانا مش فاشل
وطبعا لو فيه اى حاجة هسألك لانى لحد الآن معرفش حد فى الكلية غيرك :d

Dr.SaMoOo
20-09-2007, 11:59 PM
هاااااااااااااي
معاكو سامو=سامح
كلية علوم بني سويف سنه3
كيمياء اسبيشيل
اي خدعه الي عايز اي حاجه اخوكم موجود
اوك

اينشتاين
21-09-2007, 03:39 PM
اهلا بيك معانا يا سامح والله يكون فى عونك ... سمعت ان كيمياء اسبيشيل حاجة خنقة :d

علمي علوم
23-09-2007, 10:47 PM
شكرا لك امون وجزاك الله خيرا

اسفة على التأخر فى الرد بس ده بسبب المشاكل اللى عندى فى النت ربنا يحلها يا رب:(

معلش يا اينشتاين هو اول اسبوع فى سنة اولى بيبقى كدا بس جديدة حكاية نايمة دى :confused::D

وربنا يوفقك يا رب وتجيب امتياز عالى كمان وتثبت وجودك.
وعلى فكرة لو انت جبت تقدير كويس كدا فى الترم الاول إن شاء الله هتحس بالفرق الكبير والاحترام اللى هتلاقيه فى كل مكان خصوصا انت عارف سمعة كليتنا انها صعبة وكدا فاى حد يعرف انك جبت المجموع ده فى علوم يحترمك اوى إن شاء الله;) وكمان هتلاقى فرق فى المعاملة فى الكلية نفسها ومن قبل الدكاترة والمعيدين إن شاء الله.

وربنا يوفقك وطمنا عليك على طول.

اهلااا وسهلاااا بيك يا سامح معانا وربنا يوفقك يا رب وشكرا على مرورك الجميل ده

halhol
28-09-2007, 06:46 AM
هاى يا جماعه انا هاله انا فى ثانويه سودانيه وتنسيقى مظهرش كنت عايزه اسال ان فعلا ممكن من علوم لو جبت تقدير فى اول سنه احول صيدله ولا لازم اخلص 4 سنين العلوم وبعدين اخش صيدله وبعدين كل الناس بيقولوا انها صعبه اوى اوى وفعلا محدش بيكمل فيها والكلام ده ماثر عليا اوى حد يجاوبنى ياريت

أ. الدادمونى
28-09-2007, 07:23 AM
فكرة جميلة جداً يا أميرة

ويشرفنى أن أكون معكم فى عرض المشاكل التى تواجه الطلاب فى كلية العلـــــــــوم وأيضاًَ عرض الحلول لهذه المشاكل،،، مع خالص تمنياتى بالتوفيق للجميع،،

علمي علوم
29-09-2007, 10:55 PM
اهلا بيكى يا هاله
بالنسبة للتحويل من سنة تانية علوم فالنظام ده اتلغى من زمان لكن ممكن بعد ماتخلصى ال4 سنين تكملى فى كلية طب اما بالنسبة لكلية صيدلة ففى كلام بيقول ان ينفع تكملى فيها وفى بيقول انه ماينفعش تكملى صيدلة ومش عارفى اتأكد من الكلام ده بصراحة بس لو انتى عايزة انا ممكن احاول وابحث فى الموضوع ده إن شاء الله:D , لكن اللى انا متأكدة منه ان ممكن تكملى طب ( بس بيقولوا لازم تدفعى 15 الف جنيه تقريبا علشان تدخليها ).

لكن بالنسبة لكلية علوم نفسها فالكلام اللى عليها ظالمها يا بنتى ,اه هى صعبة شوية بس كل الكليات العلمية بوجه عام صعبة وحكاية ان ماحدش بيكمل فيها دى فدى بقى اشاعة :D, اه فى ممكن ناس تحول منها لكن باقى الدفعة بتكمل عادى:D وبتتخرج الحمد لله وده مش مستحيل ولا حاجة , يعنى مثلا علشان اطمنك انا دلوقتى فى سنة تالتة علوم القاهرة والحمد لله ماقلتش فى ولا سنة عن جيد جدا مرتفع ده غير انى جبت امتياز فى اخر ترم الحمد لله:).
يعنى بصراحة ماتتأثريش بكلام الناس , و انا برضه لما جيت ادخل علوم الكل قاللى كدا بس انا استعنت بربنا وقررت ادخلها والحمد لله نجحت فيها , فانتى استخيرى ربنا وتوكلى عليه وربنا يوفقك للى فيه الخير يا رب.

ولو عايزة اى حاجة , احنا فى الخدمة إن شاء الله:rolleyes:

فكرة جميلة جداً يا أميرة

ويشرفنى أن أكون معكم فى عرض المشاكل التى تواجه الطلاب فى كلية العلـــــــــوم وأيضاًَ عرض الحلول لهذه المشاكل،،، مع خالص تمنياتى بالتوفيق للجميع،،

استاذ الدادمونى اهلاااااا وسهلاااااا بيك الموضوع نور بجد

انا اللى يشرفنى وجود حضرتك معانا وإن شاء الله حضرتك هتساعدنا فى حاجات كتير جدا بوجودك معانا:)

شكرا جزيلا لك

halhol
30-09-2007, 05:53 AM
ميرسى يا علمى علوم على الدافع القوى ده عموما انا الحمد لله قبلت علوم الاسكندريه ولسا هاروح اول يوم كمان يومين وربنا يوفقنى ويطلع الكلام اللى عاليها دا كلوا غلط

halhol
30-09-2007, 08:45 PM
بس انا كان عندى سؤال مهم هوا القسم اللى فتح جديد فى القاهره يعتبر قسم حلو اوى يعنى يستاهل انى احول من الاسكندريه للقاهره ولاا عادى وسؤال تانى معلش هوا ايه يعتبر احلى قسم فى الاقسام واسهلها ولاا دا هينطبق على السىء اللى انا احبه والاحسن ان يبقى التخصص من 2 سنه ولاا 3 سنه اصل الاسكندريه هتخصص فى القسم بتاعى فى سنه 3 فا دا شىء حلو ولاا وحش ياريت تجاوبنى وتبقى مشكوووووووووووور :)

CrazY Bo$S
30-09-2007, 09:31 PM
عندكو فى اسكنرية نووى كويس

halhol
11-10-2007, 04:41 PM
يا ريت يا جماعه لو حد فى علوم الاسكندريه سنه اولى او ثانيه يبعتلى ايميله وانا هضيفه لانى بجد فيه حاجات

كتيره اوى اوى محتاجه اعرفها ومعرفش حد هناك خالص عشان استفسر منه على اى حاجه لو فيه حد ياريت

يرد عليا بسسسسسسسسسسسسسسسرعه :(

علمي علوم
31-10-2007, 09:53 PM
انا اسفة جدا جدا على التأخير فى الرد ده

وبالنسبة لأسئلتك يا هالة:_
القسم الجديد كويس بس انا شايفة ان اختيارك ليه او لأ على حسب ميولك انتى وعلى فكرة فى قسم جديد فتح ( جيويوجيا بترولية ) وبمصاريف برضه.

وبالنسبة لمين اسهل قسم: فده زى ما انتى بتقولى راجعلك انتى بس فى اقسام معروف عنها انها صعبة شوية عن غيرها زى الرياضة عندنا فى الكلية مثلا.

وبالنمسبة للتخصص فده مش بيفرق كتير الحقيقة , بس يمكن لان القسم بتاعى فيه التخصص من تانية فانا شايفة ان ده افضل شوية من ناحية الاستقرار. لكن احنا برضع عندنا فى القاهرة اقسام, التخصص فيها من ثالثة زى عندكم.

ربنا معاكى يا رب ويا رب يوفقك ويا ريت تقوليلى دلوقتى اخبارك ايه وانتى استقريتى فين؟؟؟

شكرا يا crazy boss على مرورك الجميل وعلى الاضافة

prof.wessam
01-11-2007, 02:25 PM
يا جماعة انا نفسي ادخل علوم انا دلوقتي 3ث بس الحظ خاني في تانية وجبت 82.5% و نفسي اخل علوم ولو حتي اقاليم .صحيح هو ينفع لو كنت اقاليم احول في تانية للقاهرة .... المهم ايه رأيكم .أرجوكم ساعدوني بالرد.....

prof.wessam
01-11-2007, 02:28 PM
سؤال اخير انا سمعت ممكن ادخل علوم من زراعة وقسم معين بس بشرط التقدير .ممكن حد يجاوبني ضروري

CrazY Bo$S
01-11-2007, 02:31 PM
بيتهيألى صعبة شوية
انت على كده عايز مجموع عالى قوى قى 3 عشان تلحقحتى اقاليم ولو كن علمى علوم يبقى خلاص شيلها من دماغك من الاخر
اما لو علمى رياضة ..لو شديت حيلك ممكن تدخل علوم رياضة
انا جايب 93 % ومدخلتش علوم !
ولو رحت اقليم ينفع تحول من اول سنة كمان حتى لو مجوعك مش جايب القاهرة

prof.wessam
01-11-2007, 02:44 PM
بيتهيألى صعبة شوية
انت على كده عايز مجموع عالى قوى قى 3 عشان تلحقحتى اقاليم ولو كن علمى علوم يبقى خلاص شيلها من دماغك من الاخر
اما لو علمى رياضة ..لو شديت حيلك ممكن تدخل علوم رياضة
انا جايب 93 % ومدخلتش علوم !
ولو رحت اقليم ينفع تحول من اول سنة كمان حتى لو مجوعك مش جايب القاهرة

وانت دخلت ايه دلوقتي زراعة ولا حاجة تانية

Soledad
02-11-2007, 10:49 PM
السلام عليكم جميعاااااا
بجد بشكر ( علمى علوم) على مجهودها دا ....انا يمكن جديد بس قرأت الفكره من اولها وقد ايه هى تعبت علشان تحبب الناس فى الكليه وعلشان كمان تسهل على كتير من الجداد مشاكلهم ........عموما بشكرها لتانى مره ....يشرفنى انى اكون معاكم ....محمد ...رابعه علوم (كمياء-فيزياء) المنصورة ..

علمي علوم
03-11-2007, 09:45 PM
يا جماعة انا نفسي ادخل علوم انا دلوقتي 3ث بس الحظ خاني في تانية وجبت 82.5% و نفسي اخل علوم ولو حتي اقاليم .صحيح هو ينفع لو كنت اقاليم احول في تانية للقاهرة .... المهم ايه رأيكم .أرجوكم ساعدوني بالرد.....

انا رأيى مع crazy Bo$S بس شد حيلك سواء كنت علمى علوم او رياضة وبالنسبة للتحويل من سنة اولى فده وارد برضه على حسب النظام اللى ماشى دلوقتى.
وربنا معاك يا رب ويحققلك اللى نفسك فيه ويوفقك.
سؤال اخير انا سمعت ممكن ادخل علوم من زراعة وقسم معين بس بشرط التقدير .ممكن حد يجاوبني ضروري

انا بصراحة معرفش الموضوع ده كويس بس اللى اعرفه ان فى طلاب بعد مابياخدو بكالريوس تربية مثلا بيدخلوا عندنا علوم بس من سنة اولى واعتقد ان زراعة ممكن برضه.

لو انت عايز تعرف الموضوع ده ضرورى قولى وانا هسألك عندنا إن شاء الله عن التفاصيل.
السلام عليكم جميعاااااا
بجد بشكر ( علمى علوم) على مجهودها دا ....انا يمكن جديد بس قرأت الفكره من اولها وقد ايه هى تعبت علشان تحبب الناس فى الكليه وعلشان كمان تسهل على كتير من الجداد مشاكلهم ........عموما بشكرها لتانى مره ....يشرفنى انى اكون معاكم ....محمد ...رابعه علوم (كمياء-فيزياء) المنصورة ..
اهلااااااااااا وسهلااااااااااااا بيك يا محمد.
انا متشكرة ليك اوى على كلامك الجميل ده , بس ده اقل واجب اقدمه وده مش حاجة خالص:rolleyes:.
يشرفنا انضمامك لينا ويا ريت تخليك على تواصل دائم معانا إن شاء الله.

وبشكرك تانى يا crazy Bo$S على مشاركتك الجميلة معانا, جزاك الله خيرا.

Gimmy
04-11-2007, 10:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على طلبة علوم فى جميع الجامعات
انا والله ياجماعة لسة مشترك فى المنتدى دة وسبب اشتراكى الموضوع الى بنتكلم فية دة
وبجد شكرا جدا يا ( علمى علوم )على مجهودك فى انك تعرفى الناس اية هية كلية علوم ويارب يكون فى ناس حابة تدخلها بعد ما يقروا الموضوع دة ويشاركونا باقتراحات
اسف لو كنت طولت عليكو ياجماعة واتمنى انى اكون ضيف خفيف
وعلى فكرة انا فى علوم عين شمس قسم علوم طبيعية
والسلام ختام

علمي علوم
05-11-2007, 04:33 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على طلبة علوم فى جميع الجامعات

انا والله ياجماعة لسة مشترك فى المنتدى دة وسبب اشتراكى الموضوع الى بنتكلم فية دة
وبجد شكرا جدا يا ( علمى علوم )على مجهودك فى انك تعرفى الناس اية هية كلية علوم ويارب يكون فى ناس حابة تدخلها بعد ما يقروا الموضوع دة ويشاركونا باقتراحات
اسف لو كنت طولت عليكو ياجماعة واتمنى انى اكون ضيف خفيف
وعلى فكرة انا فى علوم عين شمس قسم علوم طبيعية

والسلام ختام

اهلاااااااااا وسهلاااااااااااا بيك يا جيمى, بجد نورت المنتدى.
اسعدنى كلامك بشدة :rolleyes: وبجد بشكرك جدا على شعورك الطيب ده.

ويا رب فعلا يؤثر الموضوع ده فى الناس اللى فاهمه كلية علوم غلط.
واحنا محتاجين مشاركاتك وتفاعلك معانا إن شاء الله:).

وانت ولا طولت ولا حاجة واهلا وسهلا بيك فى اى وقت.

سلام:)

prof.wessam
05-11-2007, 01:11 PM
انا رأيى مع crazy Bo$S بس شد حيلك سواء كنت علمى علوم او رياضة وبالنسبة للتحويل من سنة اولى فده وارد برضه على حسب النظام اللى ماشى دلوقتى.
وربنا معاك يا رب ويحققلك اللى نفسك فيه ويوفقك.

انا بصراحة معرفش الموضوع ده كويس بس اللى اعرفه ان فى طلاب بعد مابياخدو بكالريوس تربية مثلا بيدخلوا عندنا علوم بس من سنة اولى واعتقد ان زراعة ممكن برضه.

لو انت عايز تعرف الموضوع ده ضرورى قولى وانا هسألك عندنا إن شاء الله عن التفاصيل.

.

يا ريت لو سمحت

Soledad
13-11-2007, 09:52 PM
السلام عليكم ويارب تكونوا كلكم بخير يارب ....بس ايه دا انا شكلى جيت حسدتكم وخصوصا علمى علوم هانم ....ربنا يطمنا على كل حد فينا قريب باذن الله ...

المبدع2006
28-11-2007, 10:21 AM
أريد مساعدة
تفضل وحمل الأسئلة من هذا الرابط
http://upload.9q9q.net/file/593dEcoOM62/مساعدة في حل أسئلة كيمياء عضوية.doc.html

الساحر الصغير
29-11-2007, 01:37 PM
السلام عليكم ,,

لان كتير يخوفونى منها

شكرا

بالنسبه للتخصص بيكون في السنه التالته.
واول سنتين بتدرسي فيها المواد كلها حسب الاقسام اللي بتدخليها .
يعني مثلا قسم بيولوجي..يؤدي بالتخصص في تالته الي كيمياء حيوي ونبات وحيوان..والفيزياء (الطبيعه)تدخلي منها الي فيزياء خاص وكيمياء خاص (الافضل في رايي) وفي كمان رياضه وجيولوجي(بتساوي مهندس البترول دلوقتي)*;)

شيماء عبدالبديع
28-01-2008, 01:38 AM
السلام عليكم انا اولى علوم بيولوجى جامعه المنصوره وكنت عايزه اتعرف عليكو ولو فى حد معايا فى القسم ياريت يرد عليا علشان انا محتاجه مساعده وياريت نبقى اصحاب ونساعد بعض

قمر احمد
29-01-2008, 10:22 PM
اخيرا اتحقق حلمي وبقى لينا مكان خاص بينا - انا قمر احمد كليه علوم اسيوط تالته كيمياميكروبيولوجي ومستعده للي انتو عايزينه
وفرحانه اوي بالفكرة دي لاني هستفاد جدا من طلبة كيميا اسبيشيل لانها الماده الوحيده اللي جايباني ورا
شكرا جزيلا جدا

علمي علوم
11-02-2008, 12:18 AM
انا اسفة جدا جدا على التأخر ده كله بس كان بسبب ظروف بجد

يا ريت لو سمحت
انا سألتلك فى الشئون بتاعت علوم القاهرة وقالوا ان ممكن بعد ما تأخد
بكالريوس زراعة تدخل علوم بس لازم تكون متخرج من زراعة ( او اى
كلية تانية برضه ينفع التحويل منها ) بتقدير جيد جدا او امتياز.

وبالنسبة للاولاد فلازم يجيبوا ورقة عن موقفهم من التجنيد.
والتقديم بعد ما يتخرج على طول تقريبا إن شاء الله.
وبيكون اسمك فى الكلية ( مؤهلات عليا )

انا اسفة جدا ليك على التأخير فى الرد
ولو فى اى اسئلة تانية اسأل على طول:)
وربنا معاك يا رب

السلام عليكم ويارب تكونوا كلكم بخير يارب ....بس ايه دا انا شكلى جيت حسدتكم وخصوصا علمى علوم هانم ....ربنا يطمنا على كل حد فينا قريب باذن الله ...
ههههههههههههههه
معلش انا اسفة على التأخير ده

وامييييييين

أريد مساعدة
تفضل وحمل الأسئلة من هذا الرابط
http://upload.9q9q.net/file/593dEcoOM62/مساعدة في حل أسئلة كيمياء عضوية.doc.html
شكرا على مشاركتك
بس للاسف الملف مش عايز يتحمل معايا

السلام عليكم انا اولى علوم بيولوجى جامعه المنصوره وكنت عايزه اتعرف عليكو ولو فى حد معايا فى القسم ياريت يرد عليا علشان انا محتاجه مساعده وياريت نبقى اصحاب ونساعد بعض
اهلا وسهلا بيكى يا شيماء
انا أميرة _ كلية علوم القاهرة _ الفرقة الثالثة _ قسم بيوفيزياء منفرد
وإن شاء الله كلنا نساعد بعضنا واى حد عايز حاجة يلاقها هنا بإذن الله

اخيرا اتحقق حلمي وبقى لينا مكان خاص بينا - انا قمر احمد كليه علوم اسيوط تالته كيمياميكروبيولوجي ومستعده للي انتو عايزينه
وفرحانه اوي بالفكرة دي لاني هستفاد جدا من طلبة كيميا اسبيشيل لانها الماده الوحيده اللي جايباني ورا
شكرا جزيلا جدا
الحمد لله ان حلمك اتحقق يا قمر ويا رب يكون المكان عند حسن ظنك:rolleyes:
اهلا وسهلا بيكى :)
انا برضه فرقة ثالثة بس علوم القاهرة _ قسم بيوفيزياء منفرد
وإن شاء الله تستفادى كتير ويكون معانا طلبه من كيمياء سبيشيال
والحمد لله ان الفكرة عجبتك

وشكرا جزيلا ليك يا الساحر الصغير على المعلومات القيمة دى;):) جزاك الله خيرا

3olomgy
13-02-2008, 06:22 AM
ازيكم يا جماعة ...انا العضو اينشتاين بس العضوية القديمة نسيت الباسوورد بتاعها ومستنى الباسوورد يوصلنى ع الايميل فى القريب العاجل باذن الله ( سنتين على الارجح ) :d

دلوقتى يا اميرة بما انك خبيرة فى الكلية بتاعتنا دى فانا عايز اصدعك شوية

دلوقتى انتى عارفة ان التخصص من سنة تانية وانا كنت عايز اتخصص جيوفيزياء ودلوقتى انا فى التيرم الاول اتدلعت حبتين تلاتة وشلت مادتين بس جبت جيد فى الجيوفيزياء ومقبول فى الجيولوجيا وجيد جدا فى الفيزيا ...عايز اعرف بقى هل المادتين اللى شلتهم دول هيكونوا عقبة ؟ مع العلم انى ان شاء الله هلتزم التيرم ده وربنا يوفق واعوض ما فات
فياريت لو تقدرى تجاوبينى وهل تعرفى حد فى قسم الجيوفيزياء وكان طالع القسم بمادتين ؟
استفسار كمان بقى ...عندك فكرة السمر كورس هتبقى مصاريفه كام ؟ ;)
استفسار كمان ...انهى احسن فى الملازم ..الحرية ولا الخواجة ؟ :d

علمي علوم
14-02-2008, 11:17 AM
ازيكم يا جماعة ...انا العضو اينشتاين بس العضوية القديمة نسيت الباسوورد بتاعها ومستنى الباسوورد يوصلنى ع الايميل فى القريب العاجل باذن الله ( سنتين على الارجح ) :d

دلوقتى يا اميرة بما انك خبيرة فى الكلية بتاعتنا دى فانا عايز اصدعك شوية

دلوقتى انتى عارفة ان التخصص من سنة تانية وانا كنت عايز اتخصص جيوفيزياء ودلوقتى انا فى التيرم الاول اتدلعت حبتين تلاتة وشلت مادتين بس جبت جيد فى الجيوفيزياء ومقبول فى الجيولوجيا وجيد جدا فى الفيزيا ...عايز اعرف بقى هل المادتين اللى شلتهم دول هيكونوا عقبة ؟ مع العلم انى ان شاء الله هلتزم التيرم ده وربنا يوفق واعوض ما فات
فياريت لو تقدرى تجاوبينى وهل تعرفى حد فى قسم الجيوفيزياء وكان طالع القسم بمادتين ؟
استفسار كمان بقى ...عندك فكرة السمر كورس هتبقى مصاريفه كام ؟ ;)
استفسار كمان ...انهى احسن فى الملازم ..الحرية ولا الخواجة ؟ :d
اهلاااااااا وسهلااااااااا
اخبارك ايه فى الكلية يا اينشتاين؟؟؟

معلش إن شاء الله تجيب احسن من كدا بكتير الترم التانى وربنا يوفقك

ههههههههه خبيرة :D ربنا يكرمك ....... بس مفيش صداع ولا حاجة , اسأل زى ما انت عايز.

بالنسبة للتخصص فى جيوفيزياء فالحقيقة انهم كل سنة بينزلوا شروط مختلفة عن اللى قبلها يعنى من سنتين كدا كنت علشان تتخصص فى اى قسم سبيشيال ( منفرد ) كنت لازم تبقى بيور لكن السنة اللى فاتت مثلا طلبوا النجاح فى مواد التخصص وبس. فيارب السنادى تكون الشروط كدا .

على العموم انا هحاول اسئلك إن شاء الله فى الموضوع ده يمكن يكون فى حد عنده علم بالشروط اللى هتتحط السنادى إن شاء الله.

وبالنسبة لحد اعرفه فى جيوفيزياء , فانا اعرف زمايل ليا اتخصصوا فى جيوفيزياء و منهم ناس كانوا معاهم مواد من اولى بس اللى مش متأكده منه هل هما كانوا محولين فشيلوهم المواد دى ولا كانوا شيلينها فعلا من سنة اولى! على العموم انا هتأكد منهم إن شاء الله واقولك.

وبالنسبة لمصاريف السمر كورس , فالسنة اللى فاتت كانت كل مادة ب 50 جنيه , ومسموحلك بدخول السمر كورس فى ثلاث مواد بس.
بس طبعا المصاريف والشروط ممكن برضه تتغير السنادى , بس فى الغالب هتبقى كدا برضه إن شاء الله .

وبالنسبة للملازم..... فانا عادةً بفضل الخواجة لان الملازم اللى بتنزل فيها غالبا بتبقى من دكاترة او معيدين
لكن الحرية فى الغالب بيبقوا هما اللى عملنها وهما طلبة خريجين فبتبقى فيها اخطاء كتيرة
لكن احسن حاجة لما تحتاج ملازم فى مادة معينة , اسأل هل فى معيد بيعمل فيها كورسات ( دروس يعنى ) وفى الغالب ورق الكورس ده بينزل فى المكتبات اللى بره ( وفى الغالب_ بس مش على طول_ بتبقى الخواجة ).
وعلى فكرة احسن ورق لمادة معينة بيبقى معروف يعنى اسأل اغلب زمايلك اشتروا انهى ورق وهو ده بيبقى الاحسن.

يا رب اكون افادك
و ربنا يوفقك

علمي علوم
14-02-2008, 11:19 AM
اخبار الترم التانى ايه يا علوميين؟؟؟؟؟؟؟؟
يا رب يكون تمام ;):)

3olomgy
14-02-2008, 07:32 PM
بجد متشكر يا اميرة -اسما على مسمى بصراحة- والحمد لله اتطمنت من ناحية السمر كورس لانى بصراحة سمعت ارقام فلكية ...مثلا واحد كان بيقول ان المادة ب360 غير الكورس اللى هتاخده مع المعيد ويارب مايحصلش اى تغيير السنة دى

بالنسبة لزمايلك ياريت تتأكدى عشان انا قلقان اوى والموضوع ده عاملى صداع فى دماغى

وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه ..لو شؤون الطلبة هتعين نائب ليها ع الانترنت مش هيلاقوا افضل منك للمهمة دى :d

لسه هنبدأ يوم السبت وان شاء الله يكون تيرم مختلف

المشاركة الجاية هعمل احصاء لكل اللى اشتركوا فى الموضوع وياريت يا جماعة كلنا نتفاعل ونشترك وقريب ان شاء الله نطلب من الادارة تعملنا قسم لوحدنا عشان ان شاء الله هبقى انزل كتب علمية ومواضيع متخصصة فى الفيزياء والرياضيات والكيمياء وبقية فروع العلوم

bio
01-03-2008, 07:53 PM
ا"]لسلام عليكم

أنا ضيفة جديدة في المنتدى

أولى علوم
كلية البنات
قسم كيمياء حيوي وتغذية
:cool

bio
01-03-2008, 08:10 PM
السلام عليكم
كنت عاوزة أسأل هو الواحد ينفع يحول من علوم لصيدلة في عين شمس

Sir | Youri
01-03-2008, 08:23 PM
إزاي يعني ؟

الساهره
02-03-2008, 04:41 PM
السلام عليكم
كنت عاوزة أسأل هو الواحد ينفع يحول من علوم لصيدلة في عين شمس

للأسف يا بيو
مافيش تحويل من علوم لصيدله خالص لا عين شمس ولا أى جامعه
انتى ممكن بعد ماتخلصى الكليه تعملى دبلومه
وتفتحى معمل بإسمك وربنا معاكى

bio
03-03-2008, 07:09 PM
شكرا لكي يا(الساهرة)
وحبه أعرف إنتي تنتمي لأنهي
قسم

الساهره
04-03-2008, 10:05 PM
انا قسم
كيمياء نبات

نفرتيتي
16-03-2008, 04:02 PM
السلام عليكم ورحمه الله

غممكن تسمحولي انضم ليكم

انا نا كليه علوم ---جامعه بنها --علوم طبيعيه

ممعلهش هتعبكم معايا
كان فيه مساله في خواص الماده مش عارفه احلها
ممكن حد يساعدني في حلها

المساله

Acarr Move By An Accelerationn (a) Find The Time Period For Asimple Penndulumm Hanging In The Car

3olomgy
09-04-2008, 06:40 AM
المساله

Acarr Move By An Accelerationn (a) Find The Time Period For Asimple Penndulumm Hanging In The Car

دى خواص مادة ولا ميكانيكا ؟
طيب ممكن تقولى الشابتر بيتكلم عن ايه وكده ؟

3olomgy
18-04-2008, 07:49 PM
ايه يا جماعة انتوا فين ؟ هتمتحنوا عملى امتى ؟

محمود خاطر
19-04-2008, 09:14 AM
يا رب رحمتك

3olomgy
22-06-2008, 12:26 AM
خلصتوا امتحانات ولا لسه يا شباب ؟
انا خلصت ومستنى النتيجة ...ربنا معانا جميعا

3olomgy
02-07-2008, 03:30 PM
انتوا رحتوا فين يا جماعة ؟!! لا حس ولا خبر خالص كده ؟ عملتوا ايه فى الامتحانات والنتايج ظهرت ولا لسه ولا ايه ؟ انا نتيجتى ظهرت الحمد لله

Dr.ahmed91
05-07-2008, 10:03 AM
ياريت تكملوا كلام في الموضوع الحلو ده

انا فعلا استفدت تحسبا لأي ظروف خارجة عن الارادة

3olomgy
11-07-2008, 03:19 AM
ياريت تكملوا كلام في الموضوع الحلو ده

انا فعلا استفدت تحسبا لأي ظروف خارجة عن الارادة

احنا مستنيين بس الناس تفضى خالص وان شاء الله نكمل ونفيد الاعضاء والحمد لله انك استفدت واتمنى ربنا يكتبلك اللى فيه الخير

Y U N A
11-07-2008, 03:34 AM
احنا مستنيين بس الناس تفضى خالص وان شاء الله نكمل ونفيد الاعضاء والحمد لله انك استفدت واتمنى ربنا يكتبلك اللى فيه الخير

ياريت والله .. محدش ضامن ...

وادينا متابعين ان شاء الله ..

fathy 90
19-07-2008, 03:45 PM
طيب لو انا علمى رياضه هل سهل اناخش جيويلوجى او جيو فيزياء ولا بيبقى بالمجموع ولا ايه

عمرو بيك
19-07-2008, 06:53 PM
يا جماعه انا اسمى عمرو ولسه جديد بالمنتدى وانا عاوز انضم اليكو ونبقى اسره واحده وايد واحده وانا شكلى داخل علوم فعاوز اتعرف بيكوا واستفسر عن بعض حاجات منكم اوك :) وجزاكم الله خيرا وشكر ا يا اخت اميره

3olomgy
19-07-2008, 09:23 PM
طيب لو انا علمى رياضه هل سهل اناخش جيويلوجى او جيو فيزياء ولا بيبقى بالمجموع ولا ايه

ينفع ..التخصص بيكون من سنة تانية والكلية هى اللى بتحط الشروط ...مثلا قسم الجيولوجيا شروطه انك تجيب فى الجيولوجيا والجيوفيزيا فى سنة اولى جيد جدا وتجيب فى التقدير العام جيد جدا وعدد الطلبة المسموح بيهم 10 طلاب فقط
وقسم الجيوفيزياء 25 طالب فقط

3olomgy
19-07-2008, 09:25 PM
يا جماعه انا اسمى عمرو ولسه جديد بالمنتدى وانا عاوز انضم اليكو ونبقى اسره واحده وايد واحده وانا شكلى داخل علوم فعاوز اتعرف بيكوا واستفسر عن بعض حاجات منكم اوك وجزاكم الله خيرا وشكر ا يا اخت اميره

اهلا بيك يا عمور وانا رديت على استفساراتك فى الموضوع التانى واتمنى اكون افدتك واحنا اخوات وصدقنى والله احنا مش معقدين زى ما الاشاعات طالعة علينا..:D

fathy 90
19-07-2008, 10:20 PM
طيب على اى اساس يختارو العدد ال 25 ده بقسم جيو فيزيا

فجر الإسلام
28-07-2008, 04:07 AM
ممكن أعرف يا علمي علوم انتي في قسم إيه

محمد فوزى1
29-07-2008, 12:57 AM
ماهى الأقسام الموجودة فى كلية العلوم جامعة الاسكندرية؟
وجزاكم الله خيرا"

محمد فوزى1
29-07-2008, 01:01 AM
السلام عليكم ورحنة الله وبركاته :
أنا لسه جديد فى المنتدى ، برجاء المساعدة ؟
وجزاكم الله خيرا"

Nogha
03-08-2008, 04:49 PM

نفسى أعرف أنا كمان

و هل التخصص بيكون من أول سنة
(علمى علوم)

أنا لغاية دلوقتى مش عرفة أدخل قسم إيه

هى التخصص من أول سنة؟
أفيدونا يا جماعة الله يكرمكم

meeky
04-08-2008, 03:57 PM
ينفع ادخل علوم من معهد فني صحي لو جبت فيه تقدير عالي؟
بليز ياجماعة لو حد يعرف حاجة عن المعهد ده يقولي اصلي حاسة اني هدبس فيه
مع العلم اني علمي علوم

eaglevultur
11-08-2008, 05:10 PM
هل في مقابلة شخصية في كلية العلوم أرجو الإفادة

prof.wessam
11-08-2008, 09:04 PM
انا في علوم حلوان
وقالولي ان العميد
هيعمل ندوة اول يوم 20/9
ويوزعوا علينا دليل يرشدنا للاقسام بس كده

علمي علوم
16-09-2008, 04:49 AM

ازيكم جميعا؟؟؟؟
بجد انا بعتذر بشدددددددددددددددة عن غيابى الطويل ده.

بس رغم كدا شايفة ان الموضوع ما شاء الله نشيط.
وبشكرا علومجى جدا على مجهوداته الجميلة فى الموضوع ده.

ان شاء الله هرد على كل التساؤلات اللى فى الموضوع قريب جدا.
وبالنسبة للرد على تساؤل علومجى بخصوص التخصص فى سنة تانية فده الرد:-

بالنسبة لشروط التخصص فى قسم " جيوفيزياء " فهى النجاح فى مواد التخصص فقط.

واتمنى انك تكون لقيت الرد خلاص لانى ممكن اكون اتأخرت.واسفة جدا جداااااااااا.

شكرا جزيلا
السلام عليكم

AHMED OS
05-10-2008, 10:03 PM
انا احمد فى كلية العلوم جامعة القاهرة فى سنة اولى وحاسس ان انا تاية وبش فاهم اى حاجة خالص ومش عارف اعمل اية وكلة بالانجليزى وبذت الجولوجيا ارجو حد يرد علية ويقولى ازاى اذاكر

الحب الولهان
10-10-2008, 03:12 PM
السلام عليكم اولا بشكركم على الموضوع الجميل اوى اوى دة وعندى كمان سؤال بعد ازنكم احنا عندنا فى كلية علوم بورسعيد قسم اسمو علوم البحار انا كنت عايزة اعرف القسم دة اية وهو حلو ولا لا واتخرج منة ان شاء الله اية والشغل كمان بعد كدة ولو اخدت دبلومة بعد الاربع سنين يبقى اتخرج منو يكون اسمى اية ارجو منكم اافادة ولكم جزيل الشكر والاحترام

Travel
19-10-2008, 08:02 PM
انا فى علوم قسم فيزيا
كان عندى شوية اسئلة كده

-1- هو ينفع انى اكون قسم فيزيا واحضر رسالة كيميا نووية
او انى اكون قسم كيميا واحضر رسالة فيزيا نووية
؟؟
-2- فى البعثات والحاجات دى بيختاروا اشخاص معينة ليهم مواصفات معينة
(شروط يعنى)
ولا ايه النظام
؟؟

RODY_GH
23-10-2008, 10:23 PM
ازيكو ياشباب شدوا حيلكم قوى وربنا معاكم انا برده زميلتكم فى اولى طبيعه
بس للاسف للمرة التانيه لاسباب طبعا غير الكليه و المذاكره
المهم الكليه والله حلوة قوى قوى لو ذاكرتوا اللى عليكم يوم بيوم وخلو في حوار بينك وبين الدكتر لان دا هيساعدك اكتر
ثانيا لو فى حد كبير يقدر يساعدنى فى سؤالى؟؟؟؟

المهم انى السنه دى الحاسب اتلغى من اولى على الدفعه الجديدة لمده الاربع سنين دراسه ليهم ولسه موجود على الباقى للاعادة وهيدروسوه على طول كانه ماده زياده اكتر منهم يعنى
ومش عارفه القسم دا راجع تانى ولا ايه وهو على الارجح راجع تانى

بس هل هم هيفتحوا لينا اقسام الحاسب ولا ايه لان عددنا صغير جدا ((الباقى للاعادة)) وهل ممكن نبقى منها معيدين لاننا بس اللى هندرس حاسب فى الدفعه كلهاومفيش حد بعدنا هيدرسه الا بعد كام سنه؟
يعنى حوالى عدد صغير جدا هو اللى هيدرسه

ellama
01-11-2008, 09:56 PM
السلام عليكم الاول انا عضوة جديدة هنا معاكم وبجد عاوزة حد يساعدنى انا فكلية علوم جامعه شبين بس انا مش بحب ولا الجامعه ولا الكلية ومش قادرة اتاقلم معاها ولا افهم :(مش عارفة اعمل اية ياريت حد يساعدنى

amooor slim
19-11-2008, 11:26 PM
الف شكر والله ماية ماية

ellama
24-11-2008, 04:11 PM
هو انا سمعت معلومة وعاوزة اتاكد منها
اللي يجيب تقدير امتياز كل سنة من كلية العلوم ينفع يفتح صيدلية اما يخلص؟؟؟ ياريت اللي يعرف يرد عليا بسرعه

ابراج الثريـــا
29-11-2008, 12:12 AM
وليه تفتحي صيدلية يعني ؟؟؟؟؟؟

انتي دخلتي علوم مش صيدلة !!!!

اعتقد تشتغلي ف مجالك احسن ...موضوع احول صيدل و واحول طب ...ده موضوع بطل من زمان

وبعدين انتي ليه الكلية مش عاجباكي اوي كده ؟؟يا بنتي انتي احسن من صيدلة 100 مرة (مع احترامي لكل بتوع صيدلة ومنهم تلاتة ارباع اصحابي) ...انتي عارفة طالب صيدلة ده بياخد سنة اولي في علوم عشان يتأسس

وغيره كتير من باقي الكليات ..مثلا طب هندسة طاقة اسنان كده يعني

كلية العلوم دي يا ماما أم الكليااااااااااااااات

***star***
29-11-2008, 12:17 AM
وليه تفتحي صيدلية يعني ؟؟؟؟؟؟

انتي دخلتي علوم مش صيدلة !!!!

اعتقد تشتغلي ف مجالك احسن ...موضوع احول صيدل و واحول طب ...ده موضوع بطل من زمان

وبعدين انتي ليه الكلية مش عاجباكي اوي كده ؟؟يا بنتي انتي احسن من صيدلة 100 مرة (مع احترامي لكل بتوع صيدلة ومنهم تلاتة ارباع اصحابي) ...انتي عارفة طالب صيدلة ده بياخد سنة اولي في علوم عشان يتأسس

فعلا كلام حضرتك مظبوط....بس ياميييين يصدق بقي...

Nogha
30-11-2008, 10:32 PM
؟؟يا بنتي انتي احسن من صيدلة 100 مرة (مع احترامي لكل بتوع صيدلة ومنهم تلاتة ارباع اصحابي) ...انتي عارفة طالب صيدلة ده بياخد سنة اولي في علوم عشان يتأسس

فعلا كلام حضرتك مظبوط....بس ياميييين يصدق بقي...

انا اصدق و اصدق و اصدق

احنا و الله فى نعمة كبيييييييييييييييرة اوى

كليتنا دى عظييييييمة
كفاية انك حتتخرجى فهمة كل العلوم اما بتاع الصيدلة مثلا فعلمه فى حدود تخصصه و هو الأدوية
اما احنا فلينا فى كله
رياضة
حيوان
انسان
نبات
كيميا
فيزيا
و اللى بياخد جيولوجيا
يعنى من الاخر محشورين فى كل حاجة
و ده اللى عجبنى فى الكلية
و لهذا
فهى
كلية العظماااااااااااااااء ههههههههههههه

ربنا يوفق الجميييييييييع يارب

Kareem Ahmed
01-12-2008, 03:15 PM
أجل انها لكلية العظماء و ام الكليات

احمد محمد ثابت
07-02-2009, 03:27 PM
ارجوكم حد يفيدنى انا فى علوم بايولوجى ونفسى كنت ادخل صيدلة وربنا مسهلش واذنلى بعلوم وانا رضيت سمعت من احد الاصدقاء اننا ممكن اعمل دبلومة بعد مخلص وافتح صيدلية
دة ممكن؟ مع الامانة فى الرد

heba 22
27-02-2009, 10:35 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

heba 22
27-02-2009, 10:45 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا هبه كلية العلوم الفرقة الاولي جامعة المنصورة اريد الانضمام ليكم واحب يكون عندي اصدقاء منكم

baby smile
26-03-2009, 06:53 PM
ممكن حد يقولى اية اقسام العلوم فى جامعة طنطا؟بس ياريت اللى ممكن ندخلها من رياضة

زيزو1900
03-05-2009, 03:49 PM
جروب علي الفيس بوك للمطالبه بحقوق العلميين واالكميائيين واخصائي التحاليل من خريجى كليه علوم والصحافة تهتم بيه
والجرايد تكب عنه يا جماعة شاركو عايزين صوتنا يوصل

http://www.facebook.com/board.php?uid=54268657079 (http://www.facebook.com/board.php?uid=54268657079)

http://www10.0zz0.com/2009/04/22/15/853097016.jpg (http://www.0zz0.com/)

Travel
16-05-2009, 03:32 PM
جميل اللى مكتوب ف الجرنال ..بس قديم ع فكرة الموضوع
وللاسف ..ده حال الدنيا ..مش هيتغير
..
سؤال
هو ينفع مادة ض ج تترفع اذا عدى طالب صافى التيرم التانى
مع العلم
انه بردوا شايل مواد معاها
؟؟
او عدى التيرم التانى صافى ..بس التيرم الاول شايل
هيعيد السنة ع تيرم اول بس
؟؟

ولايهمك
12-06-2009, 10:21 PM
موضوع جميل وشكرا لكاتبة الموضوع

شفت ناس بتسال عن مستوى خريجي علوم حاسب و حاسبات ومعلومات وهندسه

وللعلم مفيش اي فرق واوعى تتوقع انهم بيدرسوا حاجه اكتر منك

كل الفرق فيك انت

هتقولي ازاي؟

طالب حاسبات ومعلومات هدفه اتحدد من سنه اولى وعرف ان مجاله الوحيد هو الكمبيوتر فبدا ياخد كورساته وينمى قدراته في المجال ده

لكن طالب علوم بيفضل هايص لحد سنه تانيه مش عارف يحدد هوا هيبقى ايه ومستنى تقديره اللي على اساسه هيخش قسم حاسب
وبعض الكليات فيها الحاسب مع الرياضه والحاسب مع الاحصاء فبتقى مشتت

لكن لا علوم حاسب ولا هندسه حاسب ولا حاسبات ومعلومات بيطلعوا يشتغلوا باللي اخدوه في الكليه

ولايهمك
12-06-2009, 10:34 PM
جميل اللى مكتوب ف الجرنال ..بس قديم ع فكرة الموضوع

..
سؤال
مع العلم
؟؟

؟؟

الماده ال ض ج عمرها ماتترفع
ممكن يترفع المواد اللي معاها لو مش ض ج وتعدي السنه شايل ماده او اتنين

لكن لو ال 3 مواد ض ج يبقى كده هتعيد السنه ترم اول بس

زيزو1900
13-06-2009, 03:53 PM
[quote=HATEFUL GIRL;1227169]جميل اللى مكتوب ف الجرنال ..بس قديم ع فكرة الموضوع

..
سؤال
مع العلم
؟؟

؟؟

الموضوع مش قديم ولا حاجة احنا لسه عاملين الجروب من شهر وحاليا العدد وصل الي 1100 عضو وبداء التحرك بالفعل واخدنا بعض حقوقنا زى ان خريجيين علوم يبقي اخصائي مكافحة عدوى بعد ما ياخد دبلومة مكافحة عدوى والدبلومة دى بقت لكليه علوم وطب وطب اسنان فقط
وكمان اخدنا حقنا في التقيد باخصائي اطفال انابيب
بالاضافة اننا كل يوم سبت بيبقي فيه اجتماعات في النقابه في كل المحافظات في نفس الموعد
بالاضافة اننا منتظرين ان العدد يزيد اكتر عشان هيبقي فيه يوم هنعمل فيه تجمع وندعو فيه كل الصحفيين ووسائل الاعلام
اتمنى ان الكل مش يبقي سلبيين وينضمو للجروب لان احنا بدائنا بخطوات فعليه ع ارض الواقع مش بنتكلم وبس

ali elsaied
18-06-2009, 02:53 AM
انا على
علوم المنصوره
تانيه كيمياء وان شاء الله رايح3
احب انضم ليكم

m_E_zayed
24-06-2009, 12:02 PM
السلام عليكم
انا طالبه في علوم –دمنهور قسم طبيعة
بصراحه يا جماعه انا حسه ان انا مش اخدت حاجه الشنه ديه والمتريل إلي أخدنا ضعيف فأنا بفكر في إني احول من الكليه بس ادعولي اعدي من السنه ديه واتنتقل لتانيه
المهم انا شهاده معادله فعيزه اعرف هل ينفع حتى لو كنت باقيه للإعاده ينفع احول وله لأ وتاني حاجه انا عيزه اعرف الأقسام الخاصه للقسم بتاعي قسم علوم طبيعييه و تخصص من أي سنه
لأن فيناس قلولي ان في تخصصات من اولى وفي تخصصات من تانيه لي من سنه آولى
بمعنى اصح اقسام خاصه بمصريف
و سوري آخر سؤال انا سمعت بحاجه اسمها علوم الحاسب هل هي نفس حسبات ومعلومات من حيث الدراسه و ايه الفرق
و هل انا لو دخلت قسم حاسب هل ادخل حاسب آلي و له حاسب آلي واحصاء ايه الي مستقبله احسن
و يريت تفيدوني و تردوا عليه بسرعه
و كمان لو في قسم خاص حاسب آلي من سنه أولى يريت تقولولي
و شكرا و سوري على الاطاله

m_E_zayed
24-06-2009, 12:04 PM
هو ممكن اكون جيبه ضعيف بس يكون غير قابل للرفع وله أي حد جايب تقدير ضعيف ترم اول بيترفع
و درجات الرفع بتكون على اي اساس

الكمياء العضوية
30-06-2009, 09:50 PM
ازيكم يا جماعة انا اسراء علوم اسكندرية واول مرة معاكم ف المنتدي ياريت القدر افدكم واستفيد منكم

Zetso
05-07-2009, 02:38 PM
السلام عليكم..أنا أحمد طالع أولى ثانوى لاذن الله
أنا ناوى على علوم كيميا/فيزيا
يا ترى ادخل علمى رياضة و لا علمى علوم
و ياترى التخصص اللى أنا عاوزه من أول سنة و لا امتى
و هل لو هو من سنة تانية مثلا هدرس بيولوجى و جيولوجى؟؟
شكرا

براءة
05-07-2009, 05:46 PM
بشكل عام هى بتاخد من علمى علوم ورياضة
بس سمعت ان فيه جامعات هتلغي الكيميا من رياضة بس عندنا ف حلوان ده مش هيحصل
وعندنا التخصص من سنة تانية
ومش هتدرس لا بيولوجى ولا جيولوجى
ده لو حلوان
لو القاهرة هتدرس مادة واحدة بس اول سنة اسمها بيوفيزكس وسهلة مفيهاش مشاكل
بس انا رايي تدخل علمى رياضة لانك الرياضة بتدخل ف كل حاجة عكس البيولوجى وهى مثلا اساس الفيزيا وهتحتاجها ف الكيميا وهكذا
ده رأيي

Zetso
05-07-2009, 10:33 PM
شكرا يا رب بس فى ال 3 سنين الجاية متحصلش مفاجآت شكرا

براءة
05-07-2009, 11:17 PM
ان شاء الله خير
واتمنى لك التوفيق لان قلما كانت علوم هدف لحد فى الزمن ده

SALMA AHMED GOMAA
11-07-2009, 02:53 PM
انا عاوزة احول من علوم الزقازيق الى علوم الاسكندرية :078111rg3: انا نجحت فى اولى بتقدير جيد:028ja7:ممكن حد يقولى اية المطلوب للتحويل ضرورى

SALMA AHMED GOMAA
11-07-2009, 02:54 PM
ممكن اى حد يفدنى ضرورى

SALMA AHMED GOMAA
11-07-2009, 03:01 PM
ارجو مساعدتى ارجوكم

زيزو1900
11-07-2009, 06:26 PM
السلام عليكم..أنا أحمد طالع أولى ثانوى لاذن الله
أنا ناوى على علوم كيميا/فيزيا
يا ترى ادخل علمى رياضة و لا علمى علوم
و ياترى التخصص اللى أنا عاوزه من أول سنة و لا امتى
و هل لو هو من سنة تانية مثلا هدرس بيولوجى و جيولوجى؟؟
شكرا
بص يا سيدى علمى علوم له جميع اقسام الكليه
انما علمى رياضة بيبقي ليه رياضة وفزيا وحاسب بس وبعض الكليات فقط اللي بتسمح للرباضة انهم يدخلو كميا بس دى بتتناقش دلوقت عشان شغل التحاليل والادويه فلازم يكون بيولوجى من الاول

فالافضل طبعا علمى علوم وفيه ناس كتير بتفضل علوم عن كليات تانيه زى بيطري
لان عندك شغل التحاليل وشغل المصانع والشركات وكمان بتفتح معمل يعنى مجلها واسع اوى

افضل اقسام الكليه هو كميا وميكروبيولوجى وقسم الكميا الحيوى وقسم الكميا وقسم الكميا الحيوى والميكروبيولوجى وقسم الميكروبيولوجى اسبيشيل

زيزو1900
11-07-2009, 06:28 PM
ان شاء الله خير
واتمنى لك التوفيق لان قلما كانت علوم هدف لحد فى الزمن ده
علوم اصبحت بالفعل كليه الكل يتمناعها
بفضل ناس كتير جدا حرصهم علي العلم ومصر

وكان فيه اجتماع انهاردة في النقابه بيناقشو قانون مزاوله المهنه وامكانيه اضافة سنه خامسه تكليف في الشركات والمصانع والمستشفيات ومناقشة قانون مزاوله المهنه بشكل عام

prof.wessam
13-07-2009, 01:08 PM
بص يا سيدى علمى علوم له جميع اقسام الكليه
انما علمى رياضة بيبقي ليه رياضة وفزيا وحاسب بس وبعض الكليات فقط اللي بتسمح للرباضة انهم يدخلو كميا بس دى بتتناقش دلوقت عشان شغل التحاليل والادويه فلازم يكون بيولوجى من الاول

فالافضل طبعا علمى علوم وفيه ناس كتير بتفضل علوم عن كليات تانيه زى بيطري
لان عندك شغل التحاليل وشغل المصانع والشركات وكمان بتفتح معمل يعنى مجلها واسع اوى

افضل اقسام الكليه هو كميا وميكروبيولوجى وقسم الكميا الحيوى وقسم الكميا وقسم الكميا الحيوى والميكروبيولوجى وقسم الميكروبيولوجى اسبيشيل

الكلام ده صح
احسن حاجة علمي علوم
عشان تدخل بيولوجي
وهتلاقي اقسام كتير حلوة وسهلة وشغلها كتير جدااا وفي كل حاجة

nourelgna
21-07-2009, 06:10 AM
السلام عليكم انا كنت عاوزة اسال هو ينفع احول الى صيدلة من علوم

زيزو1900
21-07-2009, 06:48 PM
السلام عليكم انا كنت عاوزة اسال هو ينفع احول الى صيدلة من علوم

اولا هو ينفع بعد ماتخلصي بكالوريوس بتروحى لاي جامعه خاصة وبيشوف المواد المشتركه ويشيلها وبيتدرسي الباقي ودة طبعا بيتوقف ع قسمك

بس انا مانصحكيش انك تحولي لان علوم افضل بكتير من صيدله في الشغل

اقولك علوم بيشتغل ايه وصيدله بيشتغل ايه

صيدله بيشتغل ميدكال ريب وعلوم بيشتغل ميدكال ربيب

صيدله بيشتغل في شركه ادويه وعلوم بردو بيشتغل في شركه الادويه وحاليا بيفضلو علوم عن صيدله عشان كدة الصيادله عامليين حمله ضد الكميائيين لان اصحاب الشركات بيجبو علوم وبيطردوا الصيادله

صيدله بيفتح صيدليه وعلوم بيفتح معمل تحاليل

لو اشتغلتى في اي حاجة من اللي فاتو بيطلق عليكى دكتور زي صيدله

بالرغم من ان لا يجوز ان يطلق علي حد كلمه دكتور الا اللي معاه دكتوراه فقط
لكن مجازا تطلق علي من معاه بكالوريوس وبيشتغل في المجال الطبي والبحث العلمى

علوم بقي لها مميزات عن صيدله ممكن تشتغلي في شركات بترول-اسمنت اسمدة سراميك بلاستك اغذيه صباغة-اسفنج -زجاج الخ اي حاجة داخله فيها كميا

mo0ny
22-07-2009, 06:36 PM
لو سمحتم انا جايبه 95.6 عايزه احسن كليه علوم
وشكرا على موضوعكم المفيد
فى امان الله

زيزو1900
22-07-2009, 11:32 PM
لو سمحتم انا جايبه 95.6 عايزه احسن كليه علوم
وشكرا على موضوعكم المفيد
فى امان الله

كل كليات العلوم دلوقتى في مستوى واحد
لكن اقدم كليه علوم هى علوم القاهرة
لكن في المستوى كلهم زى بعض

وشوفي انتى هتدخلي قسم ايه والقسم دة موجود الجامعة اللي انتى هتقدمى فيها ولا لاء
بس معظم الجامعات بقيت عندها نفس الاقسام

hana999
24-07-2009, 05:45 PM
ممكن يا جماعة معلومات عن قسم الكيميا والميكروبيولوجي وهل دة موجود في علوم السويس

زيزو1900
25-07-2009, 02:42 AM
ممكن يا جماعة معلومات عن قسم الكيميا والميكروبيولوجي وهل دة موجود في علوم السويس

قسم الكميا والميكرو افضل اقسام الكليه قسم بتدرسي فيه كل انواع الكميا (عضويه تحليله فزيائيه الخ)وكل انواع الميكروبيولوجى(بكتريا وفطريات وطحالب وفيروسات)
انا معرفش هو موجود في السويس ولا لاء بس هو موجود في معظم الجامعات

محمد.فوكس
26-07-2009, 05:22 PM

انا بختلف معاك في الموضوع ده ... لأن علمي رياضة درس كيمياء في ثانوية عامة زي علمي علوم.
اما على موضوع الادوية و التحاليل .. الكيمياء مش علم بيولوجي الكيمياء علم طبيعي.
يعني مش معنى كيمياء انها هتتصل بحاجات بيولوجية ..مهو في كيمياء فيزيائية و كيمياء تحليلة (مش معناها تحاليل طبية و بس في تحاليل مواد و انت سيد العارفين)..و كيمياء عضوية و كيمياء غير عضوية .. كل ده ملهوش دعوة بالبيولوجيا.
يعني مثلا الكيميائي اللي بيشتغل في شكرة بترول او غيرها.. مش ضروري خالص يكون عنده خلفية بيولوجية ولا يكون درس بيولوجي.
ممكن الكيميائي في شركات الادوية شوية يكون معاه بيولوجي .. لكن برضه ممكن من غير لأنه ممكن يشتغل في جزء كيميائي بحت.
اكيد بقى تقصد ان علمي رياضة المفورض ما يدخلوش قسم الكيمياء الحيوية .. هو ده كلام معقول و ده حاصل فعلا في كل الجامعات.
حتى اللي بيدخل كيمياء سبيشيال بيدرس كيمياء حيوية مرة واحدة بس في سنة تالتة تقريبا بالنسبة لعندنا في اسكندرية.
سلام..

زيزو1900
26-07-2009, 09:36 PM
انا بختلف معاك في الموضوع ده ... لأن علمي رياضة درس كيمياء في ثانوية عامة زي علمي علوم.
اما على موضوع الادوية و التحاليل .. الكيمياء مش علم بيولوجي الكيمياء علم طبيعي.
يعني مش معنى كيمياء انها هتتصل بحاجات بيولوجية ..مهو في كيمياء فيزيائية و كيمياء تحليلة (مش معناها تحاليل طبية و بس في تحاليل مواد و انت سيد العارفين)..و كيمياء عضوية و كيمياء غير عضوية .. كل ده ملهوش دعوة بالبيولوجيا.
يعني مثلا الكيميائي اللي بيشتغل في شكرة بترول او غيرها.. مش ضروري خالص يكون عنده خلفية بيولوجية ولا يكون درس بيولوجي.
ممكن الكيميائي في شركات الادوية شوية يكون معاه بيولوجي .. لكن برضه ممكن من غير لأنه ممكن يشتغل في جزء كيميائي بحت.
اكيد بقى تقصد ان علمي رياضة المفورض ما يدخلوش قسم الكيمياء الحيوية .. هو ده كلام معقول و ده حاصل فعلا في كل الجامعات.
حتى اللي بيدخل كيمياء سبيشيال بيدرس كيمياء حيوية مرة واحدة بس في سنة تالتة تقريبا بالنسبة لعندنا في اسكندرية.
سلام..

هو بس فيه حته اختلاف ان كميا سبيشيل ممكن يشتغلوا في شركات الادويه و في التحاليل الطبيه ودى كميائي بيولوجى بيقي افضل فيها كتير من كميا سبيشيل
عشان كدة المفروض كميا سبيشيل ماتجيش ناحيه شركات الادويه والعمل في التحاليل الطبيه الا اذا كان بردو علمى علوم لانه هيكون عنده خليفة حتى ولو قليله

لان بعد ماهتخلص الكليه هتلاقي في امعامل التحاليل الاطباء واقفنلك علي الغلطة يقولك شوفت بقي دة كميائي مش بيفهم
ودة جى من ايه لانه كان علمى رياضة
والصيادله في شركات الادويه بردو نفس الكلام هتلاقي حقد وازاى انت تبقي زيهم وتشتغل مكانهم وكدة وهيتلككو ع غلطة واحدة انت بتعملها
فالكميائي في مجال شركات الادويه ومجال التحاليل الطبيه من الافضل انه يكون كميائي بيولوجى مش كمياسبيشيل

محمد.فوكس
27-07-2009, 02:22 AM
خلاص اوكيه.
يبقى ميمنعوش دخول علمي رياضة اقسام الكيمياء .. ممكن بقى شركات الادوية تاخد كيمياء حيوية.
لكن موضوع ان علمي رياضة ميدخلش كيمياء ده غير منطقي

زاك زيرو
30-07-2009, 12:11 AM
هل في كلية العلوم/رياضة يرتدون البالطو الأبيض ؟

زيزو1900
30-07-2009, 12:21 AM
هل في كلية العلوم/رياضة يرتدون البالطو الأبيض ؟

علوم رياضة سنه اولي لازم يجيبوا بالطو عشان سكاشن الكميا

زاك زيرو
30-07-2009, 12:29 AM
أشكرك على الرد ولكن هل أنت متأكد فأنا منتقبة و لا أحب ارتداؤه و ماذا يحدث إذا لم أأت به ؟

زاك زيرو
30-07-2009, 12:56 AM
هل أنت متأكد من ضرورة إرتداء البالطو الأبيض ؟

زاك زيرو
30-07-2009, 01:01 AM
أطلع إيه من علوم رياضة ؟

nourelgna
30-07-2009, 01:29 AM
السلام عليكم

زيزو1900
30-07-2009, 04:00 AM
أطلع إيه من علوم رياضة ؟

بالنسبه للبالطو اه طبعا لازم بالطو عشان سكاشن الكميا
...........
علوم رياضة ممكن تدخلي اقسام جيولوجيا وتبقي مهندسه في شركات البترول
او تدخلي قسم حاسبات او قسم رياضة او قسم فزيا
وقسم كميا بس تجيبي جيدجدا ا وتبقي كميائيه ولو بقيتى كميائيه هتشتغلي في كل حاجة

زيزو1900
30-07-2009, 04:01 AM
السلام عليكم

وعليكم السلام

نورا 2008
30-07-2009, 10:12 PM
هو انا لية كل لما اقول لحد يقولي انتي مجنونة ومش طبيعية انتي هتقعدي فيها خمسين سنة اية رايكو

زيزو1900
30-07-2009, 11:59 PM
هو انا لية كل لما اقول لحد يقولي انتي مجنونة ومش طبيعية انتي هتقعدي فيها خمسين سنة اية رايكو

اللي بتكلمك دى في علوم ؟ ؟ ؟ ؟
انا في علوم وخلصت جايب جيدجدا وطالع من الاوائل

eng...lido
02-08-2009, 05:42 PM
السلام عليكم
انا كنت عايز اسال عن القسم اللى يشغلنى فى البترول غير قسم البترول الخاص
انا عايز ان شاء الله اشتغل مهندس فى شركة بترول

EL_MAGIC 3loom
10-08-2009, 01:42 AM
يا جماعة انا جاتلى علوم رياضة حلوان علوم رياضة حلوان ممكن حد يفهمنى انا ينفع ادخل قسم جيولوجيا ولا لا؟ وهل قسم الجيولوجيا فى علوم حلوان هوة هوة اللى فى علوم القاهرة؟؟ وهل قسم جيولوجيا وكيميا احسن ولا جيولوجيا منفردة من حيث سوق العمل؟؟ معلش تقلت عليكو

محمد.فوكس
10-08-2009, 11:40 PM
انا ممكن ارد على اخر سؤال .. و هو ان كيمياء و جيولوجيا احسن عشان يبقى معاك كيمياء و معروف ان الكيمياء اوسع مجال.

sad3ltol
12-08-2009, 12:14 AM
ممكن اعرف كلام كل الناس عن ان كلية علوم صاعبة مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووت دة صح ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosy ht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9:

sad3ltol
12-08-2009, 12:20 AM
هى كلية علوم صاعبة موووووووووووووووووووت
زي ماناس كتييييييييير
بتقول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:bosyht9::bosyht9::bosyht9:

scre3m
14-08-2009, 03:54 PM
يااااااااا جماااااااعة حد يرد على الموضوع دة
هو انا اللى اختار التخصص ولا بتقدير اول سنة
ولو كان بالتقدير بتتحسب ازاى

MuHaMeD kHaLeD
15-08-2009, 12:32 AM
يالتوفييييييييييييق

و في انتظار الدرااااسه

طه عبيد
15-08-2009, 08:04 AM
يا جماعة انا طه داخل علوم رياضة طنطا وخااااااااااااايف حد يقولى ايه النظام وايه الاقسام وممكن اخش كيمياء براحتى واللى يعرف يكلملى على وياtaha_ebied2002***********

طه عبيد
15-08-2009, 08:05 AM
يا جماعة انا طه داخل علوم رياضة طنطا وخااااااااااااايف حد يقولى ايه النظام وايه الاقسام وممكن اخش كيمياء براحتى واللى يعرف يكلملى على taha_ebied2002***********

JFYLHFGJF
17-08-2009, 11:46 AM
السلام عليكم انا اسامة وياريت اشترك معاكوا فى المنتدى الجميل ده ونبقى اصدقاء بجد كلكوا وكنت عايز اعفر شويه حاجات كليه علوم انا رايح الفرقه الالولى وعايز اعرف ايه مستقبلها والاقسام وكل قسم بيخرج ايه وايه طبيعه وظيفه كل قسم وشكرا اوى ليكوا وربنا يوفقكوا كلكوا

ناصر ابوشريف
18-09-2009, 09:44 AM
معلومات عن معهد تحاليل بيولوجية كلية العلوم القاهرة

totta2010
18-09-2009, 10:37 AM
انا برده رايحة سنة اولى وسمعت الكلام ده كتييييييير
بس لما تسالى تسالى اهل التخصص يعنى اللى كانوا ف علوم قبل كده وكلهم بيقولوا ان الكلية مش صعبة اوى بس برده مش سهلة ولازم تحبيها علشان تعدى فيها

Ihave adream
18-09-2009, 11:54 PM
يجماعه انا رايح اولى علوم بنها وانا كنت علمى رياضه والكليه هتطبق نظام الساعات المعتمده لوحد عنده معلومات عنه ياريت يرد بسرعه واسف للاطاله

hanoooooooda
19-09-2009, 07:11 PM
نظام الساعات المعتمده نظام حلو جدا وليه مميزات كتيره اهمها انه مفييش سقوط يعني كانوا الاول اللي يطلع بااكتر من 3 مواد يسقط لكن بالنظام ده تقدر تاخدهم في الصيف او تاخدهم في الالترم الاولاني من السنه التانيه
كمان ليك الحق انك تختار المواد اللي انت عايزها واللي مش عايزها
كل ماده ليها عدد ساعات معينه انت تحاول تجمعها وتشوف انت تقدر تاخد قد ايه وطبعا مش براحتك بيبقى ليها حد معين يعني مثلا احنا الترم الاولاني اخدنا 15 ساعه والترم التاني اخدنا 18 ساعه لو معدلك قليل في الترم الاولاني مش هتقدر تاخد في الترم التاني ال 18 ساعه كامليين
شوف موضوع مين علوم الاسكندريه ؟؟وهتستفيد كتير
اتمنى اكون قدرت افيدك واي سؤال عندك إعن النظام ده إسأله في موضوع مين علوم الاسكندريه عشان ان شاء الله هتلاقي الرد عالطووول

nourelgna
26-09-2009, 07:38 AM
السلام عليكم انا سنة اولى علوم عين شمس

nourelgna
26-09-2009, 07:43 AM
هو ينفع احول لصيدلة من علوم لو جبت تقدير كويس

منال مدحت
27-09-2009, 08:25 PM
يا جماعة انا اولى علوم جيولوجيا اية الادوات المطلوبة نجيبها غير البلطو الابيض

just married
27-09-2009, 08:56 PM
مدونة علوم اسكندرية (http://alialex.maktoobblog.com/)

nourelgna
28-09-2009, 02:04 AM
السلام عليكم انا كنت عاوزة اعرف اية هى الاقسام المتاحة ليا بعد ما دخلت قسم بيولوجى فى سنة اولى

زائر غير مسجل
12-12-2009, 10:05 PM
السلام عليكم انا زائره جديده للمنتدي بس واضح ان مواضيعكم جميله جدا

power2200
02-04-2010, 01:52 AM
منتدى طلاب علوم المنيا
جيل المستقبل
.......................................... صدقنى مش هاتندم

http://leaders-3lomelminia.********* هو ده

تشرفونا أكيد

BeNeFacToR
04-04-2010, 05:20 AM
منتدى كلية علوم طنطا: (http://www.tscience.co.cc/forums/)

http://www.tscience.co.cc/forums/

adido2010
10-07-2010, 06:38 PM
أنا طالب بقسم الكيمياء أزهر
حاصل علي أمتياز سنة أولي وجيد جدا مرتفع سنة ثانية
أرجو قبولي في المنتدي
فأنا حاصل علي أمتياز في جميع أنواع الرياضة

adido2010
10-07-2010, 06:58 PM
أرجو من أخواني أن يطلبو مساعدتي بلا حرج سواء في الكيمياء أو الرياضة أو الفيزياء ويكون لي الشرف
أنا في جامعة الأزهر بأسيوط كلية العلوم قسم الكيمياء
أو الجامعة العامة فأنا كثير التواجد بمكتبة كلية العلوم

hamees
06-08-2010, 09:58 PM
السلام عليكم يا علماء المستقبل :)
أنا علوم اسكندرية المستوى الثانى كيمياء
بس انا كان عندى سؤال
احنا كنا اول دفعة يطبق علينا نظام الساعات المعتمدة
يعنى تقريبا بقاله اقل من سنتين
و فيه مشاكل كتيييير طبعا منها ال
gpa المشكلة ان الكلية مش عارفة الامتياز من كااااام؟
يعنى لو حد الجى بى ايه بتاعه او السى جى بى ايه مثلا 3.4 كانوا بيعتبروها امتياز ف اول سيمستر
جه السيمستر التانى قالو ان الامتياز من 3.67
فأنا عايزة أعرف الجامعة بتاعتكو ماش ية ازاى باعتبار ان اعلى تقدير هو ال 4
فممكن لو حد يعرف يقوول بليز

كمال الروش
04-11-2010, 09:33 PM
لوسمت ممكن شرح فيزياء كليه علوم مرحله اولي

ريهام عرفه
06-11-2010, 07:51 PM
السلام عليكم انا طالبه في كليه علوم قسم كمياء ومطلوب مني بحث عنcopper acetate test for neutral fats ,saturated fats and un saturated fats ومش لاقيه عنه معلومات خالص فلو سمحت اي حد يقدر يوفرلي اي معلومه عن الموضوع ده

محمود جميل شوقي
02-08-2012, 06:47 PM
أنا جايب 87 علمى رياضة ممكن الحق علوم ولامش هلحق وممكن أعرف أيه شروط دخول أقسام الرياضيات والفيزياء والكيمياء بمعنى ان الحد الأدنى للقبول فى القسم تبع درجة المادة كام فى المائة

محمود جميل شوقي
02-08-2012, 06:49 PM
ممكن رد سريع بعد اذن كل الأخوة الأفاضل المحترمين