مشاهدة النسخة كاملة : محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات

MR : ABO BATTA
26-05-2010, 05:49 PM
محدش جايب المادة دي ورا في رأيي الا 3 حاجات

أولاً : الاستهتار من بعض المدرسين الضعاف المستوى في هذه المادة ولم يحاولوا التطوير من أنفسهم فالطالب يدخل المعمل فيجلسه المعلم على الجهاز ويقول لهم شغلوا وطبعا كل واحد بيشغل اللى عارفه فمنهم من يلعب ومن يرسم وخلافه وطبعاً مفيش شرح لأنه مش عارف ودي طبعاً مصيبة .

ثانياً : سهولة الامتحانات اكثر من اللازم انا مني واحد كنت اتمنى ان امتحان الشرقية يأتي أصعب من ذلك ولكن اللى حصل بقى فالطالب بيتعود على الامتحان ان يكون سهلاً بالإضافة الى عدم تنوع الأسئلة .

ثالثاً : قلة عدد درجات المادة وعدد الحصص أسبوعياً فالطالب يهتم بالمادة على قدر درجاتها فلو زاد عدد الدرجات وعدد الحصص سيحصل الاهتمام المنشود بالمادة .

شاركوني الرأي من فضلكم

ويا رب اصلح حال هذه المادة والقائمين عليها ...... آمين

26-05-2010, 06:00 PM
اتمنى من الأخوة الأعضاء والأساتذة الأفاضل ان يبدوا آراءهم واقتراحاتهم حول هذا الموضوع
ولهم مني جزيل الشكر والتقدير

محمد عبد الحكم
26-05-2010, 06:55 PM
اين استهتار الطالب بالماده

موزى موزى موزى
27-05-2010, 04:33 PM
كل ده كلام غلط الامتحان بييجى صعب جدا

27-05-2010, 04:40 PM
اين استهتار الطالب بالماده

استهتار المدرس بالطبع يجعل الطالب يستهتر هو الآخر بالمادة

وسهولة الامتحان أيضاً تجعل الطالب لا يبالي بالمادة و يستهتر بها

ولا ايه رأيك انت ؟

27-05-2010, 04:44 PM

انت من محافظة ايه يا موزي
لو افترضنا ان في امتحان صعب هيكون نوعاً ما امتحان الدقهلية ثم الغربية دا لو افترضنا طبعاً
وباقي الامتحانات اللى شفناها متوسطة المستوى وقد تكون اقل من المتوسط

أمورة بس مش مغرورة
27-05-2010, 04:47 PM
إمتحان الدقهلية كان صعب جدا

هويدا ابراهيم
27-05-2010, 05:08 PM
امتحان الدقهلية من اصعب الامتحانات واللى واضعة بيحب الفزلكة وانا اراهنة ان معظم مدرسى المادة لم يعرفوا يجاوبو علية

مي النجار
27-05-2010, 05:14 PM
ايوه والله اللي حكه عاوز يعجز الطالب وخلاص

رزق درديري
27-05-2010, 05:29 PM
امتحان الدقهلية من اصعب الامتحانات واللى واضعة بيحب الفزلكة وانا اراهنة ان معظم مدرسى المادة لم يعرفوا يجاوبو علية

الامتحان مش صعب الامتحان معظمه مباشر والباقي يحتاج لمن ذاكر ولو قليل وافتحي الكتاب وانت تعرفي
كم ساعة ذاكرت الحاسب ؟ هل أجبت عن أسئلة الكتاب ؟
هل فكرتك عن مادة الحاسب مثل باقي المواد وتتعاملين علي أنها مادة مضافة للمجموع ؟
بعد ما تجوبي علي نفسك وكوني صريحة
يا بنتي لا تجعلي تقصيرك يدفعك لكلام غير مسئول عن أساتذة الحاسب
وأنا اراهن ان أقل طالب عندي يحل 75% من الامتحان
نشكر الأساتذة واضعي هذا الامتحان لهم كل الاحترام

27-05-2010, 05:36 PM

ممكن يا أمورة اعرف اجابتك ونشوف هتجيبي كام في الامتحان الصعب ده على حد قولك

27-05-2010, 05:50 PM
الامتحان مش صعب الامتحان معظمه مباشر والباقي يحتاج لمن ذاكر ولو قليل وافتحي الكتاب وانت تعرفي
كم ساعة ذاكرت الحاسب ؟ هل أجبت عن أسئلة الكتاب ؟
هل فكرتك عن مادة الحاسب مثل باقي المواد وتتعاملين علي أنها مادة مضافة للمجموع ؟
بعد ما تجوبي علي نفسك وكوني صريحة
يا بنتي لا تجعلي تقصيرك يدفعك لكلام غير مسئول عن أساتذة الحاسب
وأنا اراهن ان أقل طالب عندي يحل 75% من الامتحان
نشكر الأساتذة واضعي هذا الامتحان لهم كل الاحترام

كلامك جميل وعاجبني استاذ رزق
بارك الله فيك
الطلبة فاكرين ان احنا بتقول كلام من الهوا يمكن ناسيين ان احنا مدرسين وبنشوف الكلام دا بأعيننا
ربنا يهديهم

27-05-2010, 05:56 PM

ايه اللي مخليكي متأكدة ان معظم المدرسين ميعرفوش يجاوبو عليه لدرجة انك بتراهني على ذلك

ممكن انت تجاوبي على الامتحان ونشوف درجتك هتكون كام

ولعلمك معظم امتحانات السنة اللى فاتت كانت اصعب من امتحانات السنة دي وبما فيهم الدقهلية

أمورة بس مش مغرورة
27-05-2010, 05:58 PM
1- عند تخزين القيمه (12345.768) فى متغيرين من النوع integer single ثم استرجاع قيمه كل متغير فان

ا- قيمه المتغير من النوع integer تكون ( 12345.768 - 12345 -12345.76 )

ب- قيمه المتغير من النوع single تكون( 12345.768 - 12345-12345.76 )

2- هى أداة تتيح للمستخدم مجموعه من البدائل واختيار اى عدد منها فى نفس الوقت

1- الاداة Radio Button 2- الاداة listbox

3- الاداة Checkbox 4- الاداه Group box

3- الخاصيه Interval للمؤقت Timer تحدد معدل وقوع الحدث Tick بالوحده الزمنيه

1- ثانيه 2- مللى ثانيه 3- دقيقه 4- ساعه

4- النكوين ..................... يستدعى التاريخ والوقت الخاصين بالنظام

1- Now 2-Date Time 3- time 4- كل ماسبق

ب- أكمل الاكواد التاليه لايجاد مجموع الاعداد الزوجيه من 2 الى10 باستخدام do ….while

, dim a as tnteger =2

sum as integer

do while ...a<11...

Sum =...sum + a.....

A=....a+2....

Loop

msgbox(sum)

السؤال الثاني:

ضع علامة الصواب أمام العبارة الصحيحة او علامه الخطأ امام العبارة الخاطئة ؟

1-عند استخدام الامر For…next فان عدد مرات التكرار التى تتم تكون غير معروفه. خطأ

2- المخازن التى لاتتغير قيمها أثناء تشغيل البرنامج يطلق المتغيرات. خطأ

3-الاداة Radio Button تتيح للمستخدم مجموعه من البدائل لاختيار أكثر من بديل فى نفس الوقت. خطأ

4- فى الامر Loop …..do ….while عندما يكون ناتج الشرط True يتم تنفيذ الاوامر التى الشرط. صح

ب- اكتب الاكواد اللازمه لتنفيذ الأتي :

1-اضافه الاسم (الدقهليه) داخل صندوق الاداه Listbox1

me.listbox1.insert(الدقهلية

2- حذف العنصر الثالث فى صندوق الاداه Listbox

me.listbox2.remove)3)

ج- اكتب ناتج تنفيذ العمليات الحسابيه التاليه

1- (3+2^2)*3/7

الناتج 3

2- 3+2^2*3/6

الناتج 5

3- 9 mod 7\3

الناتج المفروض صفر بس أنا عملت 2

السؤال الثالث

أكمل الجمل الاتيه

1- المتغير الذى يأخذ القيمه True or false)) يكون من النوع ...BOOLEAN.....

2- حجم الذاكرة التى يحتاجها المتغير من النوع Short هو .....2...... بايت والمتغير Double هو ......16.... بايت ويتم حجز 8 بايت للمتغير من النوع .....INTEGER... والذى يأخذ أعداد صحيحه فقط.

3-...أوامر التكرار..... هى أوامر تتحكم فى اعادة تنفيذ عمل معين أو مجموعه من الاوامر حتى يتحقق شرط معين.

4- ..TIMER.. هو ساعة توقيت غير مرئية تتيح لك التعامل مع ساعة الحاسب من داخل البرامج التي يتم تنفيذها

ب- أقرأ التعليمات الاتيه ثم أجب عن الاسئله التاليه

Dim First as integer =20 , Second as integer=40

Dim Third as integer = First + Second

Dim Total as integer

If Third <=50 Then

Total= First + Second+ Third

Else

First=30

Second=50

End If

السؤال مش مكتوب لكن أنا متأكدة منه

هى ديه إجاباتى

رزق درديري
27-05-2010, 05:59 PM
كلامك جميل وعاجبني استاذ رزق

بارك الله فيك
الطلبة فاكرين ان احنا بتقول كلام من الهوا يمكن ناسيين ان احنا مدرسين وبنشوف الكلام دا بأعيننا

ربنا يهديهم

جزاك اله خيرا

أمورة بس مش مغرورة
27-05-2010, 05:59 PM
على فكرة أنا عملت السؤال ده غلط

عملتها now
مكنتش مركزة ربنا يستر

أمورة بس مش مغرورة
27-05-2010, 06:01 PM
عايزة أشوف هجيب كام أتمنى تكون 9 من 10

27-05-2010, 06:49 PM
عايزة أشوف هجيب كام أتمنى تكون 9 من 10

عندك 6 أخطاء يعني ممكن درجتان تقريباً

اجابه امتحان الكمبيوتر لمحافظة الدقهليه الفصل الدراسي الثانى 2010
السؤال الأول:
أ‌- : اخترالاجابة الصحيحة مما بين الاقواس فيما يلي :
1- عند تخزين القيمه (12345.768) فى متغيرين من النوع integer single ثم استرجاع قيمه كل متغير فان
ا- قيمه المتغير من النوع integer تكون ( 12345.768 - 12345 -12345.76 )
ب- قيمه المتغير من النوع single تكون( 12345.768 - 12345-12345.76 )
2- هى أداة تتيح للمستخدم مجموعه من البدائل واختيار اى عدد منها فى نفس الوقت
1- الاداة Radio Button 2- الاداة listbox
3- الاداة Checkbox 4- الاداه Group box
3- الخاصيه Interval للمؤقت Timer تحدد معدل وقوع الحدث Tick بالوحده الزمنيه
1- ثانيه 2- مللى ثانيه 3- دقيقه 4- ساعه
1- Now 2- Date Time 3- time 4- كل ماسبق
ب- أكمل الاكواد التاليه لايجاد مجموع الاعداد الزوجيه من 2 الى10 باستخدام do ….while
Dim a as integer =2 , sum as integer
Do while A<=10…… A<11……..
Sum =…Sum + A………..
A=……A+ 2………..
Loop
Msgbox (sum)
السؤال الثاني:
ضع علامة الصواب أمام العبارة الصحيحة او علامه الخطأ امام العبارة الخاطئة ؟
1-عند استخدام الامر For…next فان عدد مرات التكرار التى تتم تكون غير معروفه. خطأ
2- المخازن التى لاتتغير قيمها أثناء تشغيل البرنامج يطلق المتغيرات. خطأ
3- الاداة Radio Button تتيح للمستخدم مجموعه من البدائل لاختيار أكثر من بديل فى نفس الوقت. خطأ
4- فى الامر Loop …..do ….while عندما يكون ناتج الشرط True يتم تنفيذ الاوامر التى الشرط. صح
ب- اكتب الاكواد اللازمه لتنفيذ الأتي :
1-اضافه الاسم (الدقهليه) داخل صندوق الاداه Listbox1

("الدقهلية")listbox1.items.add

2- حذف العنصر الثالث فى صندوق الاداه2 Listbox
Listbox2.items.removeat (2)

ج- اكتب ناتج تنفيذ العمليات الحسابيه التاليه

1. (3+2^2)*3/7 3
2. 3+2^2*3/6 5
3. 9 mod 7\3 واحد

السؤال الثالث
أكمل الجمل الاتيه
1- المتغير الذى يأخذ القيمه True or false)) يكون من النوع ............. Boolean.....
2- حجم الذاكرة التى يحتاجها المتغير من النوع Short هو ........2....... بايت والمتغير Double هو ....8..... بايت ويتم حجز 8 بايت للمتغير من النوع .......... Long.......... والذى يأخذ أعداد صحيحه فقط.
3-..اوامر التكرار. هى أوامر تتحكم فى اعادة تنفيذ عمل معين أو مجموعه من الاوامر حتى يتحقق شرط معين.
4- ........ Timer. هو ساعة توقيت غير مرئية تتيح لك التعامل مع ساعة الحاسب من داخل البرامج التي يتم تنفيذها
Dim Total as integer
If Third <=50 Then
Else
First=30
Second=50
End If
1-قيمه المتغير First = 30
2- قيمه المتغير Second = 50
3- قيمه المتغير Total = 140
4- اذا كان التعبير Third <=50 هى False

27-05-2010, 06:56 PM
متزعليش بقى يا أمورة نصيبك كدة لما تجيبي 8 مش وحشة كتير يعني
انا معرفش توزيع الدرجات بالظبط ولكن تقديرياً

اسلام عمر 1
27-05-2010, 09:34 PM
مفيش حاجة اسمها امتحان صعب
مفيش طالب بيذاكر وبيطلع يقول دا امتحان صعب

tarek elhamy
28-05-2010, 02:24 AM
مفيش حاجة اسمها امتحان صعب
مفيش طالب بيذاكر وبيطلع يقول دا امتحان صعب

28-05-2010, 09:06 AM
صدقت مستر طارق & مستر البنان واو

raaed_11
29-05-2010, 11:49 AM
المادة فى الترم ده بدات تاخد شكل واهتمام الى حد ما .... ولكن المادة تستحق زيادة درجاتها الى 30 درجة او 40 درجة
حتى تكون متساوية مع بقية المواد الاخرى وتجبر الطالب على اعطاء الاهتمام لها ....والطالب الذى لا يستحق النجاح
يرسب فى المادة وبالتالى ستاخذ المادة الاهتمام المطلوب والتقدير الذى تستحقه لانها مادة فى غاية الاهمية
ومنهج الصف الثالث الاعدادى منهج جميل ومتميز يدعو الى التفكير وينمى المهارات الذهنية لدى الطلاب ..
فنتمنى من المسئولين بزيادة درجات المادة

29-05-2010, 01:10 PM
المادة فى الترم ده بدات تاخد شكل واهتمام الى حد ما .... ولكن المادة تستحق زيادة درجاتها الى 30 درجة او 40 درجة
حتى تكون متساوية مع بقية المواد الاخرى وتجبر الطالب على اعطاء الاهتمام لها ....والطالب الذى لا يستحق النجاح
يرسب فى المادة وبالتالى ستاخذ المادة الاهتمام المطلوب والتقدير الذى تستحقه لانها مادة فى غاية الاهمية
ومنهج الصف الثالث الاعدادى منهج جميل ومتميز يدعو الى التفكير وينمى المهارات الذهنية لدى الطلاب ..

هذه فعلا هي اهم المطالب التي نتمناها للمادة في الأعوام القادمة والموجودة بالفعل على المنتدى في أحد الموضوعات الأخرى
جزاك الله خيرا

رزق درديري
29-05-2010, 04:14 PM

اتفق معك 100%

nasr08
29-05-2010, 08:42 PM
ليس بالامتحانات تتم المعرفة وهي الاصل في التعليم وليست الإمتحانات برجا تغيير النظرة ايها السادة المعلمين
كيف يتسنى لنا النهوض ونحن لم نستطع حتى الان النفرقة بين المعارف والمهارات والمعلومات للمتخصصين بالمواد بعد العمل

mrk206
29-05-2010, 10:26 PM

End If

اخي الكريم
قيمة totol
= 30+50+80 160
صلاح كلامي ولا ايه

محمد عبد الحكم
30-05-2010, 02:35 AM

Dim Total as integer

If Third <=50 Then

Else

First=30

Second=50

End If

End If

3- قيمه المتغير Total = 140 خطأ

اخي الكريم
قيمة totol
= 30+50+80 160 صح
صلاح كلامي ولا ايه
..............................
اجابتك صح mrk206

30-05-2010, 05:24 PM
ليس بالامتحانات تتم المعرفة وهي الاصل في التعليم وليست الإمتحانات برجا تغيير النظرة ايها السادة المعلمين
كيف يتسنى لنا النهوض ونحن لم نستطع حتى الان النفرقة بين المعارف والمهارات والمعلومات للمتخصصين بالمواد بعد العمل

طبعا معظم الطلبة بيدخلوا الامتحان علشان ينجحو وخلاص ومش مهم التحصيل الا ما رحم ربي ودا السبب في تخلف الشعوب النامية
اننا بنذاكر علشان ننجح
مرة واحد صاحبي بسأله في موضوع ما
فقال لي احنا حنمتحن فيها دي
قلت له لأ
قالي خلاص مش تسألني
شفت بقى ان حال كثير من الطلاب النهاردة
زي صاحبي ده ازاااااااااااااااااااااااااااي

30-05-2010, 05:29 PM
..............................
اجابتك صح mrk206

اي الاجابتين صحيحة
140
180

محمد عبد الحكم
30-05-2010, 08:50 PM
180
...............

01-06-2010, 03:01 PM
ازاي 180 مستر محمد
ممكن توضح بعد إذنك
كان الخلاف بين 140 و 160

maxval
02-06-2010, 04:30 AM
نفسى المادة تكون متصله اكثر من وضعها الحالى بحيث تدرس فى 3 اعدادى و1 ثانوى كاكورس كامل للمبتدئيين

02-06-2010, 05:38 PM
نفسى المادة تكون متصله اكثر من وضعها الحالى بحيث تدرس فى 3 اعدادى و1 ثانوى كاكورس كامل للمبتدئيين

حلم جميل يا ريته يتحقق
اشكرك اخي الكريم على هذا الاقتراح ويارب يتحقق

kittty75
07-07-2010, 10:59 PM
والله العظيم ما حد مضيع المادة الا لجان ومراقبين الشهادة الاعدادية منهم لله وحسبى الله ونعم الوكيل فيهم دنيا واخرة - بيخلوا اللجان زى سوق التلات والغش الجماعى علنى وعلى عينك ياتاجر -مش بس فى مادة الكمبيوتر والله العظيم فى كل المواد - دى توصل الى حد اذا الطالب معرفش يحل بالغش بيجيبولوا الاجابة - حسبى الله ونعم الوكيل فيهم - بيضيعوا مجهود الطالب المجتهد والمدرس المجتهد - اتحدى اى طالب جايب درجات عالية يكون بمجهودة فقط - والله العظيم اتحدى - كله بالغش .

Sci_MaHmoUd
08-07-2010, 09:53 AM
مع احترامى لحضراتكم السبب الأكبر هيا الأدارة المبجله للكمبيوتر التعليمى عايز ايه اكتر ان طالب مبيحضرش امتحان وينجح فى اى اكتر من كده فى وجة نظركم ؟ انا اول ماستلمت فى مدرسة كانوا الطلبه ميعرفوش ان دى مادة اساسيه وكانوا فاكرينها نشاط شكل الأبتدائى ؟ ياتى بعد ذلك الطلبه والمدرسين اكيد فى مدرسين مستهترين وطلبه مستهترين راى انا لو الأدارة قويه سيكون الموجهين اقويا وستوهل مدرسين اقوياء وبالتالى ينعكس على الطلبه ولكن لابد من التعديل فى النظام بعض الشى تقبل تحياتى

Sci_MaHmoUd
08-07-2010, 09:56 AM
راى عن ضعف المدرسين ده عمره مكان سبب اولا انا اعرف مدرسين كتير جدا خريجين هندسه وعلوم والماده العلميه عندهم قويه جدا ولو هنفترض ان مدرسين مستواهم ضعيف لايتعدوا 2% بكل حال من الأحوال لكن اسئل نفسك سؤال مكتبة مدرستك فيها كتاب عنى الكمبيوتر يتقرا ؟

زياد_عاطف
08-07-2010, 03:25 PM
يا استاذنا العزيز رايك ده عايز اجتماعات و مناقشات مع المسئولين لأن ال 3 نقاط[ لا سيما النقطة الأولى الخاصة بالمدرس ] دول هم صلب لبمشكلة لإفادة الطلبة بهذه المادة التى تتفوق على جميع المواد بمردودها فى سوق العمل و الثقافة العامة - لازم مناقشات مع اولى المر لصالح الطلبة و البلد
و جزاك الله خيراً - عاطف حسان / ميت موسى / شبين الكوم

آدم البرنس
09-07-2010, 05:30 PM
ياريت كان من الافضل من الاستطلاع ده .... لان الثلاث اسباب متوفرين بنسب مختلفة من محافظة لأخرى فهناك محافظة السبب فيها أهما المدرس ومحافظة أخرى السبب فيها سهولة الامتحان وقلة الدرجات .

المهم
بلاش الضعف اللى احنا فيه والذل اللى احنا عايشينه لازم نعمل واقفة مسموعة ونطالب المسئولين عن الكمبيوتر التعليمى أنهم يطالبوا بزيادة درجات الكمبيوتر الى 40 درجة . وإذا هما متحركوش نتحرك احنا ونتعاون مع بعض من خلال هذا المنتدى ونكلم المسئولين مباشرة .
حرام جدا منهج زى الصف الثالث اللى هو أصعب من العربى والدراسات وحتى نسبة التفكير والابداع فيه أعلى من كل المواد يكون على الهامش وزيه زى الرسم ........ ياريت نتحرك بسرعة قبل فوات الاوان خصوصا أن العام القادم فى تقويم شامل يعنى نص الدرجات طايرة ومش هيتبقى ( على النظام الحالى )غير 5 درجات ووقتها الطالب حتى مش هيعبرنا .

انا مستنى ردك .......... وعايزك تبدأهذه الحملة وربنا معانا

10-07-2010, 03:07 PM
والله العظيم ما حد مضيع المادة الا لجان ومراقبين الشهادة الاعدادية منهم لله وحسبى الله ونعم الوكيل فيهم دنيا واخرة - بيخلوا اللجان زى سوق التلات والغش الجماعى علنى وعلى عينك ياتاجر -مش بس فى مادة الكمبيوتر والله العظيم فى كل المواد - دى توصل الى حد اذا الطالب معرفش يحل بالغش بيجيبولوا الاجابة - حسبى الله ونعم الوكيل فيهم - بيضيعوا مجهود الطالب المجتهد والمدرس المجتهد - اتحدى اى طالب جايب درجات عالية يكون بمجهودة فقط - والله العظيم اتحدى - كله بالغش .

شكرا لمرورك الكريم
وفعلا التساهل في الغش من السادة الملاحظين انا اعغتبرته ضمن السبب الثاني الخاص بسهولة الامتحات واستهتار الملاحظين
جزاك الله خيرا

10-07-2010, 03:12 PM
مع احترامى لحضراتكم السبب الأكبر هيا الأدارة المبجله للكمبيوتر التعليمى عايز ايه اكتر ان طالب مبيحضرش امتحان وينجح فى اى اكتر من كده فى وجة نظركم ؟ انا اول ماستلمت فى مدرسة كانوا الطلبه ميعرفوش ان دى مادة اساسيه وكانوا فاكرينها نشاط شكل الأبتدائى ؟ ياتى بعد ذلك الطلبه والمدرسين اكيد فى مدرسين مستهترين وطلبه مستهترين راى انا لو الأدارة قويه سيكون الموجهين اقويا وستوهل مدرسين اقوياء وبالتالى ينعكس على الطلبه ولكن لابد من التعديل فى النظام بعض الشى تقبل تحياتى

شكرا لمرورك الكريم
بص يا مستر محمود منقدرش نوجه الاتهام لشخص واحد فقط ولكن الكل مسئول في هذه المشكلة حسب مكانته ووضعه فأهم مكانة في العملة التعليمة فهي للمدرس انا شخصياً التوجيه وجوده زي عدمه بالنسبة لي ومع ذلك لم اركن وقول اكبر دماغي انا كمان ولك قرأت واجتهدت حتى اكون كفء لتدريس هذه المادة وغيري طبعا كبر دماغه
فاقصد من كلامي ان العامل الأساسي هو المعلم
جزاك الله خيرا

10-07-2010, 03:15 PM
يا استاذنا العزيز رايك ده عايز اجتماعات و مناقشات مع المسئولين لأن ال 3 نقاط[ لا سيما النقطة الأولى الخاصة بالمدرس ] دول هم صلب لبمشكلة لإفادة الطلبة بهذه المادة التى تتفوق على جميع المواد بمردودها فى سوق العمل و الثقافة العامة - لازم مناقشات مع اولى المر لصالح الطلبة و البلد

و جزاك الله خيراً - عاطف حسان / ميت موسى / شبين الكوم

شكرا لمرورك الكريم

جزاك الله خيرا

10-07-2010, 03:21 PM
ياريت كان من الافضل من الاستطلاع ده .... لان الثلاث اسباب متوفرين بنسب مختلفة من محافظة لأخرى فهناك محافظة السبب فيها أهما المدرس ومحافظة أخرى السبب فيها سهولة الامتحان وقلة الدرجات .

المهم
بلاش الضعف اللى احنا فيه والذل اللى احنا عايشينه لازم نعمل واقفة مسموعة ونطالب المسئولين عن الكمبيوتر التعليمى أنهم يطالبوا بزيادة درجات الكمبيوتر الى 40 درجة . وإذا هما متحركوش نتحرك احنا ونتعاون مع بعض من خلال هذا المنتدى ونكلم المسئولين مباشرة .
حرام جدا منهج زى الصف الثالث اللى هو أصعب من العربى والدراسات وحتى نسبة التفكير والابداع فيه أعلى من كل المواد يكون على الهامش وزيه زى الرسم ........ ياريت نتحرك بسرعة قبل فوات الاوان خصوصا أن العام القادم فى تقويم شامل يعنى نص الدرجات طايرة ومش هيتبقى ( على النظام الحالى )غير 5 درجات ووقتها الطالب حتى مش هيعبرنا .

انا مستنى ردك .......... وعايزك تبدأهذه الحملة وربنا معانا
شكرا لمرورك أخي الكريم
وفعلا تحدثنا في هذا الموضوع انا والزملاء الأساتذة الأفاضل في هذا المنتدى وتناقشنا فيه وطالبنا السادة المسئولين بذلك ومش عارفين ايه اللي هيتم .. وربنا يستر
جزاك الله خيرا

basmet el rabi3
11-07-2010, 04:16 AM
انا حاتكلم عن مدرسة الحاسب الآلى فى مدرستنا ( ابتدائى و اعدادى و ثانوى ) ... و هى مدرسة الحاسب الوحيدة فى المدرسة لجميع الصفوف اللى مقرر عليها الحاسب الآلى !!!
للعلم كل طلبة و طالبات المدرسة بيحبوها مووووت ... بس يا رب تسامحنى على رأيى فى اللى كانت بتعمله .
انا مش من حقى أقيمها و أقول مستواها قوى أو ضعيف ... لكنها كانت بتشرح ... اللى يفهم يفهم ... و اللى ما يفهمش عارف انها حتدينا ( كلنا ) ملزمة فيها 95% من اسئلة الامتحان نحلها و هى بتصححها معانا !! يعنى كأنها بتدينا الإجابة كمان !
من فضل الله علينا انا و اختى أن لنا قريب مهندس كمبيوتر كان يشرح لنا المادة شرح وافى و كنا نعتمد على الله و على شرحه و على ما يتوفر فى بوابة الثانوية العزيزة من مذكرات السادة المدرسين , و الحمد لله نجحنا بمجهودنا مش بالغش .

18-07-2010, 11:39 AM
انا حاتكلم عن مدرسة الحاسب الآلى فى مدرستنا ( ابتدائى و اعدادى و ثانوى ) ... و هى مدرسة الحاسب الوحيدة فى المدرسة لجميع الصفوف اللى مقرر عليها الحاسب الآلى !!!
للعلم كل طلبة و طالبات المدرسة بيحبوها مووووت ... بس يا رب تسامحنى على رأيى فى اللى كانت بتعمله .
انا مش من حقى أقيمها و أقول مستواها قوى أو ضعيف ... لكنها كانت بتشرح ... اللى يفهم يفهم ... و اللى ما يفهمش عارف انها حتدينا ( كلنا ) ملزمة فيها 95% من اسئلة الامتحان نحلها و هى بتصححها معانا !! يعنى كأنها بتدينا الإجابة كمان !
من فضل الله علينا انا و اختى أن لنا قريب مهندس كمبيوتر كان يشرح لنا المادة شرح وافى و كنا نعتمد على الله و على شرحه و على ما يتوفر فى بوابة الثانوية العزيزة من مذكرات السادة المدرسين , و الحمد لله نجحنا بمجهودنا مش بالغش .

مبروك النجاح يا بسمة الربيع
وفعلاً احسنت التصرف
جزاك الله خيرا ونورت الموضوع بمرورك الكريم

تامر سيد احمد محمد
03-08-2010, 12:15 PM
فرحان بفاطمة قوى !!!!!!!!!!!!!!!

09-08-2010, 02:58 PM
فرحان بفاطمة قوى !!!!!!!!!!!!!!!

لو سمحت كلامك دا موجه لمين مستر تامر .....؟؟؟؟

الاميرة الرقيقة
17-09-2010, 11:08 PM
جزاك الله خىرا ع الموضوع اكتر من رائع بس انا خفت لانى لسة هادخل تالتة اعدادى وكلووو عمال يحذرنا من الغش الى بيحصل فيها والا ستهتار الى فيها مع انها سنة مهمة وشهادة ازاى يحصل فيها كدة ؟؟؟؟http://www.dll3-bnat.net/uploads/images/dll3-bnat6a8d9b01c7.gif

19-09-2010, 05:13 PM
جزاك الله خىرا ع الموضوع اكتر من رائع بس انا خفت لانى لسة هادخل تالتة اعدادى وكلووو عمال يحذرنا من الغش الى بيحصل فيها والا ستهتار الى فيها مع انها سنة مهمة وشهادة ازاى يحصل فيها كدة ؟؟؟؟http://www.dll3-bnat.net/uploads/images/dll3-bnat6a8d9b01c7.gif

بارك الله فيكي ايتها الأميرة الرقيقة
انتي اعتمي بالمادة من اول يوم ومش هتلاقي صعوبة بإذن الله ولو واجهتك اي صعوبة فالمنتدى مفتوح على مصراعيه لكل الطلبة والطالبات

على الهريدى
20-10-2010, 12:52 PM
المهم انى فى حاجة خطأ لو عيب مدرس ما أنت مدرس لو عيب طالب فأكيد الطالب بيغلط
أما لو عيب أمتحان يبقى التعليم كله فاشل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وإنما أحنا الفاشلين ندور على أى حاجة نغلط بها اللى بيمارسوا نفس المهنة وكل واحد عارف حاجة صعبة شوية أو مخفية يعملها كأنه أسطورة فى المجال الذى بيمارسوا
وعلى فكرة أنا مش مدرس ومش طالب
أنا رجل أعمال سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

22-10-2010, 11:16 AM
المهم انى فى حاجة خطأ لو عيب مدرس ما أنت مدرس لو عيب طالب فأكيد الطالب بيغلط
أما لو عيب أمتحان يبقى التعليم كله فاشل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وإنما أحنا الفاشلين ندور على أى حاجة نغلط بها اللى بيمارسوا نفس المهنة وكل واحد عارف حاجة صعبة شوية أو مخفية يعملها كأنه أسطورة فى المجال الذى بيمارسوا
وعلى فكرة أنا مش مدرس ومش طالب
أنا رجل أعمال سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

حضرتك لم توضح مقصدك من كلامك واحنا مش بنعمل اساطير وكلامنا دا من واقع ملموس فليس كل الطلاب مقصرين وليس كل المدرسين مبيشرحوش وليس كل الامتحانات زي بعضها ..
وطالما حضرتك لست طالبا او معلما .. فلماذا المداخلة اصلا ... ؟؟؟؟!!!!!!

العدوى1
26-11-2010, 01:54 PM
اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

27-11-2010, 09:57 AM
اخى العزيز وممكن يكون السبب راجع ان المادة اصلا فى الابتدائى ولا ليها لازمة

ممكن برضه يكون هذا أحد الأسباب
شكرا لحضرتك

حسام الشريف
21-12-2010, 05:59 PM
فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .

23-12-2010, 03:56 PM
فاقد الشئ لا يعطيه .
أتمني أن يكون المدرس لديه معلومة يستطيع الطالب أن يستوعبها وتحببه في المادة وأن يقوم بعض المدرسين بتوصيل المعلومة بكفاءة إلي الطالب .
إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملاً أن يتقنه .
عموما يا اخ حسام معظم المعلمين النهاردة بيوفر جهده للدروس والمسألة دي بترجع للضمير .. فالشخص اللي عنده ضمير هو بس اللي هيخاف من ربنا ويقدم اقصى ما في وسعه للطلاب في المدرسة ..
ربنا يهدينا اجمعين ويوفقنا الى ما يحبه ويرضاه

osama_nabil
24-12-2010, 01:34 AM
كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .

24-12-2010, 10:38 PM
كلام حضرتك كويس جدا ويا ريت حد يعمل بيه ولكن أنا أضيف على كلام حضرتك حاجة كمان وهى انه مازالت حتى الان بعض معامل الكمبيوتر بها اجهزة قديمة تحتاج للتحديث ( للتغيير ) حيث انها لا تتحمل تحميل برنامج الفيجول بيزك عليها فبدلا من اضافة اجهزة كمبيوتر حديثة للمدارس الابتدائية فى الوقت الحالى بالأولى تجهيز المدارس الاعدادية التى لا يوجد بها معامل والتى بها معامل تحتوى على اجهزة قديمة لا تتناسب مع المنهج بأجهزة اخرى جديدة تتناسب مع المنهج . وشكرا .
طبعا اشكرك على هذا التعليق الصحيح فعملية تحديث الأجهزة بتكون عن طريق خطة زمنية محددة وهذا من ضمن الأخطاء التي تقع فيها الوزارة انها تسير بالدور وليس بمن هو اولى .. !!

abouelkheir
26-12-2010, 05:08 AM
يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

27-12-2010, 03:42 PM
يا جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

انا معاك يا حبيبي بس مش شايف ان النسبة دي كبيرة أوي كدة
99.9 % مش بيشرحوا
طيب فاضل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا زي ما قلت كل مدرس بل كل شخص له ضمير فلو كان الضمير يقظ انصلح حال الدنيا بأسرها ولو كان منعدم الضمير فلا تنتظر الا قيام الساعة لقول نبينا صلى الله عليه وسلم
اذا وسد اي اسند الأمر الى غير أهله فانتظر الساعة
وطبعا هذا الموضوع منتشر في كل مناحي الحياة .. اقصد انعدام الضمير

m2e2r
27-12-2010, 08:16 PM
هذا كلام الهدف منه الدروس الخصوصية لا اكثر ولا اقل اتقوا الله فى اولادكم

30-12-2010, 01:44 PM
هذا كلام الهدف منه الدروس الخصوصية لا اكثر ولا اقل اتقوا الله فى اولادكم
يا حضرة .. دروس خصوصية ايه اللي بتتكلم عليها .. طيب والطالب اللي في تانية وثالثة ابتدائي لسه وبيجي له مدرس لحد البيت .. يبقى مين اللى عوده على الدروس الخصوصية دي .. !!!!!!!!!!!!!
فالدروس اصبحت موضة .. سواء الطالب قوي في المادة او ضعيف فيها بالفعل ..
اشكر مرورك ..

أحـمد قرنى
18-02-2011, 01:26 AM
انا فى رأي السبب الثانى والثالث
وهو قلة عدد الدرجات الخاصة بالمادة وده يعتبر أهم الاسباب بنسبة 80% .
وثانيهما : سهولة الامتحان وان كانت بدأت الى حد ما تتلاشى فى بعض المحافظات بعض الاطلاع على امتحانات هذا العام .

18-02-2011, 09:50 AM
انا فى رأي السبب الثانى والثالث
وهو قلة عدد الدرجات الخاصة بالمادة وده يعتبر أهم الاسباب بنسبة 80% .
وثانيهما : سهولة الامتحان وان كانت بدأت الى حد ما تتلاشى فى بعض المحافظات بعض الاطلاع على امتحانات هذا العام .
أشكرك مرورك ورأيك يا استاذ احمد
مشكلة سهولة الامتحان دي هي العامل الأول في تدني المستوي عندنا في الشرقية فامتحانها كل سنة بيكون اسوأ من اللي قبلها .. ومش عارف ايه السبب ؟؟؟
شفت امتحان هذا العام حاجة تكسف .... !!!!!

أبو مريم2008
18-02-2011, 04:50 PM
أستاذ أبو بطة

السلام عليكم اولا

فيه حاجة مهمه احنا ناسينها

المشكلة مش فى سهوله الامتحان

المشكلة ان كل طالب بيبقى رايح الامتحان وعارف ان المراقبين هسيبوا اللجنة لهم وده اللى الطلبة بتقولوا ليه

عشان كده الطالب مش بيذاكر وبيشعر ان المادة صعبة

لكن انا لما بقعد مع طلبة كتيير وبشرح لهم المنهج بيقولوا ان المنهج سهل واحنا اللى كنا معقدينها

الخلاصة

الالتزام فى المراقبة على الطلبة حتى يشعر الطالب باهمية المادة

وشكرا

19-02-2011, 03:15 PM
أستاذ أبو بطة

السلام عليكم اولا

فيه حاجة مهمه احنا ناسينها

المشكلة مش فى سهوله الامتحان

المشكلة ان كل طالب بيبقى رايح الامتحان وعارف ان المراقبين هسيبوا اللجنة لهم وده اللى الطلبة بتقولوا ليه

عشان كده الطالب مش بيذاكر وبيشعر ان المادة صعبة

لكن انا لما بقعد مع طلبة كتيير وبشرح لهم المنهج بيقولوا ان المنهج سهل واحنا اللى كنا معقدينها

الخلاصة

الالتزام فى المراقبة على الطلبة حتى يشعر الطالب باهمية المادة

وشكرا

عندك حق يا استاذ ابو مريم في اللي قلته .. فالملاحظ من دول اول ما يوزع الورق يقول للطلاب يلا 10 دقائق وهنلم الورق .. طبعا الطلبة تفهم ان العملية مفتوحة على البحري وطبعا اتعودوا على كده .. بس برضه لو الامتحان صعب شوية او حتى بيجيب خريطة تدفق يرسموها هيتهلك كل الوقت ومحدش هيعرف يغش

أحمد هاشم الزيدي
19-02-2011, 03:35 PM
واللهي كل كلامك أخي الكريم صحيح وانا من رأيك

هدى هشام
20-02-2011, 04:08 PM
يوجد سبب رابع نسيت وضعة
الرفع الذى يتم على يد المدرسين اثناء التصحيح بغير وجه حق لمجرد رفع نسبة المادة

20-02-2011, 04:23 PM
واللهي كل كلامك أخي الكريم صحيح وانا من رأيك

أشكرك مستر احمد الزيدي
كل سنة وحضرتك طيب

وجيه أمين محمد
21-02-2011, 01:56 AM

أولاً : الاستهتار من بعض المدرسين الضعاف المستوى في هذه المادة ولم يحاولوا التطوير من أنفسهم فالطالب يدخل المعمل فيجلسه المعلم على الجهاز ويقول لهم شغلوا وطبعا كل واحد بيشغل اللى عارفه فمنهم من يلعب ومن يرسم وخلافه وطبعاً مفيش شرح لأنه مش عارف ودي طبعاً مصيبة .

ثانياً : سهولة الامتحانات اكثر من اللازم انا مني واحد كنت اتمنى ان امتحان الشرقية يأتي أصعب من ذلك ولكن اللى حصل بقى فالطالب بيتعود على الامتحان ان يكون سهلاً بالإضافة الى عدم تنوع الأسئلة .

ثالثاً : قلة عدد درجات المادة وعدد الحصص أسبوعياً فالطالب يهتم بالمادة على قدر درجاتها فلو زاد عدد الدرجات وعدد الحصص سيحصل الاهتمام المنشود بالمادة .

شاركوني الرأي من فضلكم

اعتقد إن السبب الاساسى وراء تدهور الماده ده إن الامتحانات بتيجى سهلة للغاية

raaed_11
21-02-2011, 10:55 AM
اتمنى ان مادة الحاسب العام القادم يكون ليها شأن اخر ..واهم شئ جعل المادة اساسية فى المرحلة الابتدائية
واضافتها للمجموع ..وزيادة درجتها فى المرحلة الاعدادية وجعلها مضافة للمرحلة الثانوية حتى تكون مادة مستقبل

الأستاذة / أم أمل
22-02-2011, 04:49 AM

اقتراح جميل بس ياريت يتوافق عليه

شكرا لك اخى العزيز

منصور عبدالعليم
23-02-2011, 04:25 AM

شاركوني الرأي من فضلكم

أتفق مع حضرتك فى الرأى

raaed_11
23-02-2011, 12:26 PM
جماعة المشكلة مش ف الأمتحانات المشكلة فمستوى المدارس و الطلبة أنا طالبة ف3 إعدادى ولولا ان عندى كل برامج البرمجة على الكمبيوتر مكنتش هفهم حاجة و بعدين 99.9% من مدرسى الحاسب الآلى مش بيشرحو كل اللى بيعملوه بيدخلو الفصل و يقرأو الدرس و يكتبوه على السبورة و اكتبو يا ولاد

كلامك متناقض تماما ,,بتقول وانا عندى كل برامج البرمجة ما كنتش فهمت حاجة .....احنا عندنا لغة برمجة واحدة الفيجوال بيزيك
وثانيا منهج الصف الثالث الاعدادى منهج محدد وبسيط يناسب مستوى طلاب المرحلة الاعدادية .و انا متأكد انه اثناء تواجد مدرسك فى الفصل وشرحه للدرس انك لا تهتم بالشرح وبتقول كده كده هغش فى الامتحان وما بيقولش الكلام ده غير طالب فاشل
لا يقدر مدرسيه ....... واغلب مدرسى الكمبيوتر متخصصين والا لما قاموا بالعمل كمدرسى لمادة الحاسب ..قد نستثنى
10 % منهم ليسوا على مستوى المسئولية ..ولكن هذا وارد فى معظم المواد الاخرى .... وشكرا ليك اخى ابو بطة على طرحك للموضوع الجميل ده

mrk206
23-02-2011, 01:04 PM
انا مدرس من الدقهلية وامتحان الترم الاول كان جامد جدا برأي ، فوجئت بدرجات الطلبة الضعيف والمتوسط والممتاز من 8 - 9.5 درجات ،، ده راجع الى كثرة الغش في الامتحانات ومرة الف اقول بان هذه المادة مهمشة وليس لها اي قيمة لان العشرين درجة مش حاجة بالنسبة ليها ،، عشان كده الطلبة لا يعيرون للمادة اي اهتمام ،، وعارفين كويس قوي انهم حيغشوا اخر السنة ... احباط هذه المادة

24-02-2011, 05:50 PM
يوجد سبب رابع نسيت وضعة
الرفع الذى يتم على يد المدرسين اثناء التصحيح بغير وجه حق لمجرد رفع نسبة المادة
هههههههه ... دي بتحصل فعلا بس مش مع كل الناس فمش نقدر نعتبر دي مشكلة لأن الرفع دا متعارف عليه في جميع المواد بس لما يكون طبعا بشكل قانوني
أشكرك مرورك يا هدى

24-02-2011, 05:53 PM
اتمنى ان مادة الحاسب العام القادم يكون ليها شأن اخر ..واهم شئ جعل المادة اساسية فى المرحلة الابتدائية
واضافتها للمجموع ..وزيادة درجتها فى المرحلة الاعدادية وجعلها مضافة للمرحلة الثانوية حتى تكون مادة مستقبل
كلنا بنتمى ذلك والغريب ان المادة ليس لها قيمة في الابتدائي ثم يضيفها للمجموع في الاعدادي وتكون ذات قيمة ثم يمحو قيمتها مرة ثانية في المرحلة الثانوية
حاجة غريبة ... !!!!!!!!!!!!!
أشكرك على المرور والرأي

24-02-2011, 05:58 PM
اعتقد إن السبب الاساسى وراء تدهور الماده ده إن الامتحانات بتيجى سهلة للغاية

أشكرك على المرور والرأي
بارك الله فيك

24-02-2011, 05:59 PM
انا مدرس من الدقهلية وامتحان الترم الاول كان جامد جدا برأي ، فوجئت بدرجات الطلبة الضعيف والمتوسط والممتاز من 8 - 9.5 درجات ،، ده راجع الى كثرة الغش في الامتحانات ومرة الف اقول بان هذه المادة مهمشة وليس لها اي قيمة لان العشرين درجة مش حاجة بالنسبة ليها ،، عشان كده الطلبة لا يعيرون للمادة اي اهتمام ،، وعارفين كويس قوي انهم حيغشوا اخر السنة ... احباط هذه المادة
طيب ومشكلة الغش دي مين المسئول عنها .. المدرسين المتسيبين طبعا
والله لو كل واحد يعامل ربنا وضميره شوية .. سوف ينصلح حال البلد بأكملها
أشكرك على المرور والرأي
بارك الله فيك

24-02-2011, 06:01 PM
أتفق مع حضرتك فى الرأى
منورنا يا مستر منصور
أشكرك رأي حضرتك
بارك الله فيك

وجيه أمين محمد
25-02-2011, 11:54 AM
الاستاذ مشرف سوبر ركن الاجتماعيات/ أبو بطة
أولاً: يسرنى بكل فخر أن أتقدم بخالص الشكر لما تبذلوه من جهد وعمل
ثانياً: هناك مشكلة حدثت معى أثناء مشاركتى لبعض الموضوعات على هذا الموقع وهى تتلخص فى الآتى
1- هناك مشاركات قمت بها ولم أجدها ضمن الردود. فمثلاً لقد قمت سابقاً بالرد على مشاركتك فى موضوع محدش جايب المادة دى ورا الا 3 حاجات ولو لاحظت حضرتك الان وانت متواجد إن مشاركتى غير موجودة ! فما السبب ؟
2- هناك مشاركات قمت بها ووجدتها بالنص والتنسيق منسوبة لآحد الزملاء وهوه Mido_Elzedy
ارجو الافادة

25-02-2011, 01:42 PM
ممكن بعد اذنك يا hp550 تحدد ارقام المشاركات التي تقصدها

28-02-2011, 09:57 AM
انا سعيد بإبداء الرأي في هذا الموضوع

الشنوانى
02-03-2011, 08:41 AM

02-03-2011, 08:56 AM

اشكرك على رأيك يامستر " الشنواني "

هشام محمد محمدين
03-03-2011, 03:09 PM

raaed_11
04-03-2011, 07:23 PM

صح وغلط واختيارى و توصيل ........يبقى صعب جدا .........امال خليت السهل يبقى ايه؟

05-03-2011, 09:38 AM
صح وغلط واختيارى و توصيل ........يبقى صعب جدا .........امال خليت السهل يبقى ايه؟
ههههههههههه ... والله عندك حق
السهل بقى يا سيدي انه يجيب له اسئلة مقالية
اشرح .. علل .. بما تفسر .. ناقش .. ما النتائج المترتبة .. عرف .. الخ

bolbola101
08-03-2011, 04:40 AM
بص حضرتك انا من رأيى ان ضعف مستوى المدرسين القائمين على تدريس الماده
هو سبب رئيسى فى ضعف الطلبه فى هذه الماده مع استهتار الطلبه بمذاكره الماده نفسها
انا بنتى فى مدرسه امون الخاصه بالزيتوه القاهره جابت 9.5 فى الكمبيوتر
فى حين ان مدرسه الماده كانت بتاخد اولاد المدرسين تراجع لهم فى حجره الكمبيوتر
ان الحمد لله واخده دبلومه فى it وكنت بذكر لها واشتغلنا عملى قبل الأمتحان والحمد لله
والفصل كله لم يزيد عن 5 بس جبيت اقول وجه نظرى لأنى متابعه جدا التدريس فى مدارسنا
الذى يبكينا
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

المايسترو mmed
09-03-2011, 02:02 PM
لا اله الا الله محمد رسول الله
ياريت الاهتمام يكون بالتربية الدينية الاسلامية لانها اهم من الحاسب الالى بكتير ورغم كده الدين لا يضاف بينما الحاسب يضاف

المايسترو mmed
09-03-2011, 02:04 PM
احترمو نفسكوا بقى لا اله الا الله

المايسترو mmed
09-03-2011, 02:06 PM
الله اكبر على مصر

المايسترو mmed
09-03-2011, 02:07 PM
لا اله الا الله محمد رسول الله

10-03-2011, 09:04 PM
بص حضرتك انا من رأيى ان ضعف مستوى المدرسين القائمين على تدريس الماده
هو سبب رئيسى فى ضعف الطلبه فى هذه الماده مع استهتار الطلبه بمذاكره الماده نفسها
انا بنتى فى مدرسه امون الخاصه بالزيتوه القاهره جابت 9.5 فى الكمبيوتر
فى حين ان مدرسه الماده كانت بتاخد اولاد المدرسين تراجع لهم فى حجره الكمبيوتر
ان الحمد لله واخده دبلومه فى it وكنت بذكر لها واشتغلنا عملى قبل الأمتحان والحمد لله
والفصل كله لم يزيد عن 5 بس جبيت اقول وجه نظرى لأنى متابعه جدا التدريس فى مدارسنا
الذى يبكينا
وجزاك الله خيرا اخى الكريم

أشكرك على رأيك .. وانا متفق معكي ولكن ليس كل المدرسين هكذا ..

10-03-2011, 09:12 PM
احترمو نفسكوا بقى لا اله الا الله

ايه يا حضرت .. نحترم نفسنا ازاي يعني
انت شايفنا بنحكي في حواديت ولا حاجة ولا يمكن بنتكلم في كلام خارج .. !!!!!!!!؟؟؟؟؟

agmad ahlawy
19-03-2011, 08:56 PM
غلط جدا كل الكلام ده لان المادة المفروض لا تدخل فى المجموع هى بتضيع درجات وخلاص وبعدين احنا بناخذ دروس برمجة
انا اتحدى المدرس بتاعى لو كان بيفهم اكتر منى فى الكمبيوتر
كل الكلام الى بندرسوا ده مالوش علاقة بالكمبيوتر اصلا
يعنى انا مش مستفيد نهائى من المادة انا 100 100 فى الكمبيوتر العملى والواقعى مش الكلام الفاضى ده وشكرا واتمنى ان تقبل مرورى وارجو الردود على تعليقى لو سمحت ضرورى وشكرا جزيلا لكم

20-03-2011, 08:40 AM
غلط جدا كل الكلام ده لان المادة المفروض لا تدخل فى المجموع هى بتضيع درجات وخلاص وبعدين احنا بناخذ دروس برمجة
انا اتحدى المدرس بتاعى لو كان بيفهم اكتر منى فى الكمبيوتر
كل الكلام الى بندرسوا ده مالوش علاقة بالكمبيوتر اصلا
يعنى انا مش مستفيد نهائى من المادة انا 100 100 فى الكمبيوتر العملى والواقعى مش الكلام الفاضى ده وشكرا واتمنى ان تقبل مرورى وارجو الردود على تعليقى لو سمحت ضرورى وشكرا جزيلا لكم

بص يا أمجد ..
أولا : انت اخطأت اكثر من مرة في كلامك السابق فكونك تقول ان كل الكلام ده غلط فهذا خطأ منك في حق الأساتذة الأفاضل الذين تحدثوا بشأن هذا الموضع
والخطأ الثاني انك تحدثت عن معلمك بشكل غير لائق حيث قلت اتحدى المدرس بتاعي لو كان يفهم اكتر منك
والخطأ الثالث انك قلت ان هذا الكلام كلام فاضي
يا امجد يا ابني .. وزارتنا اسمها التربية والتعليم
فاسلوبك هذا لا يليق مع من هو اكبر منك .. انا تعمدت ارد عليك بناءا على طلبك وعلقت عليه .. فأرجوا ان لا تغضب من كلامي .. لأني اريدك ولدا مهذبا توقر الكبير افضل من ان تكون مجتهدا فقط
اما عن كونك تأخذ دروس في البرمجة فأنت بالطبع تأخذها على يد معلم .. اليس كذلك ؟؟
وهذا شيء حسن وجميل ولكن كم نسبتك بين جميع الطلاب .. اذن فباقي الطلاب ليسوا مثلك .. فلابد لهم من هذا المنهج المتواضع من وجهة نظرك ولكن من وجهة نظرهم فهو صعب للغاية
فأرجو منك يا امجد ان تتريث بعد ذلك في حكمك على اي شيء ولا تنظر له بعينك انت فقط وانظر له بعين الآخرين
واختتم كلامي بسؤالك هذه المرة
لما كل اللي بيدرس في المدارس ليس له علاقة بالكمبيوتر على حد قولك .. فما هي وجهة نظرك او تصورك للمفروض تدريسه في المدارس بخصوص مادة الكمبيوتر ويا حبذا لو تقترح منهك للصف الأول والثاني والثالث الإعداي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

21-05-2011, 07:43 AM
أرحب بكل الآراء الجديدة حول هذا الموضوع

eamohamed_15
21-05-2011, 04:42 PM
والله الثلاثة اختيارات صح والاسباب كلها المدرس والدرجات والامتحان السهل والطالب

21-05-2011, 06:50 PM
والله الثلاثة اختيارات صح والاسباب كلها المدرس والدرجات والامتحان السهل والطالب
اشكرك على ابداء الرأي

tegr
22-05-2011, 01:06 AM
طب احنا بقى نعمل ايه ..

امتحانى بكره ... والى ناجدنى انى بفهم فى الكمبيوتر ..

والاسباب : ان الامتحان بيجى تافه او اكتر من النافه .. وانا فى اسيوط ...

الغش على ودنه .. والى عايز حاجه بيعملها ..

مع احترامى لكل المدرسين ..

المدرسين عندنا فى المدرسه ...

مبيفهموووش حاجه .. وديه مش اهناه المدرس بيدخل الفصل ملخصله كلمتين من الكتاب ويمليهم علينا وخلاص ...

وفين العملى ؟؟؟

احنا ملمسناش ولى حتا شفنا كمبيوتر من اولى اعدادى ..

ولما نيجى نشتكى ..يقولوا الوزاره السبب مش بعتيلنا اجهزه .. ولما تيجى يقولوا الاجهزه جديده ..

...

ثالثاً :: ..

الطلاب الى هما احنا ..

كلنا متعودين ان الحاسب ماده اى كلام زى الموسيقى والرسم واحسلنا ننزل نلعب كوره ...

وطبعاً الامتحانات كده كده سهله .. فمش مهم

ولو حاجه وقفت ... الغش هو الطريق ...

........ وياريت تدعولى عشان امتحانى الصبح ........

telmasrawy
22-05-2011, 02:01 AM
الأخ العزيز الستاذ / ابو بطة
تحية طيبة
شكر الله لك هذا المجهود الرائع الذى وإن دل فإنما يدل على معلم محب لوطنه يهدف لرفعة مستوى أبنائها من الناحية العلمية من خلال مادة الكمبيوتر
والتى يمكن إستغلالها على احسن ما يكون من اجل بلدنا العظيم أحى فيك اهتمامك بهذا الموضوع الذى طالما طالبنا به من تعزيز وزيادة اهتمام الطلاب بمادة الكمبيوتر والذى سينعكس حتماً على مدى استيعابهم لها .
واعتقد ان يجب رفع طلب للسادة المسئولين بخصوص هذا الموضوع يشتمل على عرض جيد للموضوع وأهدافه وأهميته ويشمل على توقيعات السادة الزملاء من كل المحافظات من خلال السادة موجهى العموم .
أعتقد إنها فكرة جيدة وأقرب للواقع لأن مسئولى الوزارة لن ولم يشاهدوا هذا الموضوع مثلا كما أتمنى ان يتم تفعيل هذه الفكرة من خلال موجهى العموم بكل محافظات مصر

آية محمد السيد
22-05-2011, 08:45 AM

شاركوني الرأي من فضلكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلاً والله يا أستاذي كلامك كله صح وأنا معك في ان هذه هي الأسباب الثلاث الرئسية

ومعلش ممكن اضيف كمان ان في مدرسين بيقولوا للطلبة محدش يشيل هم هي هي الاسئلة الى بتيجي معلومات وخلاص و كدة كدة اللجان بتكون في هذه المادة سايبة وكلها غش

للأسف الشديد انا عمري ما اديت لهذه المادة اي اهتمام وكنا بندخل المعمل الى عايز يلعب يلعب بصراحة كنت بستغل الوقت واذاكر مادة تانية

انا للاسف محلتش كويس في الامتحان اندهشت فقط ان الامتحان فيه اهتمام اسئلة بجد وشعرت بتقصيري وفقطت تركيزى وكمان الحاح اللجنة بتسليم الورقة بدري تعب اعصابي لكن مش علشان الامتحان صعب ابدا الامتحان كان جميل ده انا لو كنت ذاكرت ساعة واحدة اكيد كنت هقفل الامتحان ولكن الحمد لله على كل شيء

ياريت فعلا المدرسين الى مش بتهتم ويتسهلوا ويضيعوا الحصة على الفاضي يتغيروا ويفهموا الطلبة انها مادة مهمة . انا اتعلمت من اخطائي وفعلا مفيش حاجة اسمها امتحان صعب لازم نذاكر كدة كدة الامتحان مش هيجي من كتاب تانى . الله المستعان وربنا ينجحنا كلنا يارب

جزاكم الله خيرا

22-05-2011, 05:43 PM
الأخ العزيز الأستاذ / ابو بطة
تحية طيبة
شكر الله لك هذا المجهود الرائع الذى وإن دل فإنما يدل على معلم محب لوطنه يهدف لرفعة مستوى أبنائها من الناحية العلمية من خلال مادة الكمبيوتر
والتى يمكن إستغلالها على احسن ما يكون من اجل بلدنا العظيم أحى فيك اهتمامك بهذا الموضوع الذى طالما طالبنا به من تعزيز وزيادة اهتمام الطلاب بمادة الكمبيوتر والذى سينعكس حتماً على مدى استيعابهم لها .
واعتقد ان يجب رفع طلب للسادة المسئولين بخصوص هذا الموضوع يشتمل على عرض جيد للموضوع وأهدافه وأهميته ويشمل على توقيعات السادة الزملاء من كل المحافظات من خلال السادة موجهى العموم .
أعتقد إنها فكرة جيدة وأقرب للواقع لأن مسئولى الوزارة لن ولم يشاهدوا هذا الموضوع مثلا كما أتمنى ان يتم تفعيل هذه الفكرة من خلال موجهى العموم بكل محافظات مصر

اولا .. اتقدم بالشكر لحضرتك على هذا الكلام الكثير في حقي .. فأنا مجرد معلم غيور على مادته .. واستنكر بشدة اي معلم لأي مادة لا يحترم مهنته او مادته .
ثانيا .. بخصوص الطلبات والتوجيهات والاقتراحات .. نحن قمنا بعمل موضوع بهذا الغرض على هذا الرابط
هنــــــــــــــــــــــــــــــــــا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=291759)

اخيرا .. اتقدم بالشكر لحضرتك مرة تانية على مداخلتك ومشاركتك بالرأي

22-05-2011, 05:47 PM

فعلاً والله يا أستاذي كلامك كله صح وأنا معك في ان هذه هي الأسباب الثلاث الرئسية

ومعلش ممكن اضيف كمان ان في مدرسين بيقولوا للطلبة محدش يشيل هم هي هي الاسئلة الى بتيجي معلومات وخلاص و كدة كدة اللجان بتكون في هذه المادة سايبة وكلها غش

للأسف الشديد انا عمري ما اديت لهذه المادة اي اهتمام وكنا بندخل المعمل الى عايز يلعب يلعب بصراحة كنت بستغل الوقت واذاكر مادة تانية

انا للاسف محلتش كويس في الامتحان اندهشت فقط ان الامتحان فيه اهتمام اسئلة بجد وشعرت بتقصيري وفقطت تركيزى وكمان الحاح اللجنة بتسليم الورقة بدري تعب اعصابي لكن مش علشان الامتحان صعب ابدا الامتحان كان جميل ده انا لو كنت ذاكرت ساعة واحدة اكيد كنت هقفل الامتحان ولكن الحمد لله على كل شيء

ياريت فعلا المدرسين الى مش بتهتم ويتسهلوا ويضيعوا الحصة على الفاضي يتغيروا ويفهموا الطلبة انها مادة مهمة . انا اتعلمت من اخطائي وفعلا مفيش حاجة اسمها امتحان صعب لازم نذاكر كدة كدة الامتحان مش هيجي من كتاب تانى . الله المستعان وربنا ينجحنا كلنا يارب

جزاكم الله خيرا

للمرة التانية يا آية هقولك .. انتي بتقولي كلام اكبر من سنك ويدل على انك بنت عندك طلاقة في الحديث وبتعرفي تحاوري من هو اكبر منك سناً .. بسم الله ما شاء الله .. ربنا يحميكي
وفعلا ملاحظاتك كلها في محلها واكاد أراها رأي العين .. واللي يجعل المدرس يعمل كدا مع الطلاب ويلم ورق الاجابة قبل الامتحان .. هو ما لمسه من الطلاب بعدم الاهتمام .. فهل يستطيع ذلك المدرس ان يفعل مثل هذا الفعل مع مادة اخرى .. ؟؟؟؟!!

MR_ZAKARIA
22-05-2011, 05:51 PM
بسم الله
انا معك 100%
ولكن اقول لسيادتك ان الاهتمام لا بد أن يكون ما الصف الاول الاعدادي فلابد أن يبدأ الاهتمام من اول يوم للطالب في المرحلة الاعدادية حتي يتعود الطالب علي ان للمادة قدرأ وأهمية منذ اليوم الاول ..
والحمد لله حاولنا ان نبدأ هذا الاهتمام من العام الماضي ..
فللمرة الاولي اظن علي مستوي الجمهورية للعام الثاني علي التوالي يكون هناك دور ثاتي في مادة الحاسب الالي .. وبعدد ؟؟
ولا تتخيل مدي الحرب والاستهزاء ونحن كاننا نقبض علي الجمر !!!
والمؤسف ان تجد هذه الحروب من زملاء المادة نفسها من نفس المدرسة ؟

18-06-2011, 04:33 PM
بسم الله

انا معك 100%
ولكن اقول لسيادتك ان الاهتمام لا بد أن يكون ما الصف الاول الاعدادي فلابد أن يبدأ الاهتمام من اول يوم للطالب في المرحلة الاعدادية حتي يتعود الطالب علي ان للمادة قدرأ وأهمية منذ اليوم الاول ..
والحمد لله حاولنا ان نبدأ هذا الاهتمام من العام الماضي ..
فللمرة الاولي اظن علي مستوي الجمهورية للعام الثاني علي التوالي يكون هناك دور ثاتي في مادة الحاسب الالي .. وبعدد ؟؟
ولا تتخيل مدي الحرب والاستهزاء ونحن كاننا نقبض علي الجمر !!!
والمؤسف ان تجد هذه الحروب من زملاء المادة نفسها من نفس المدرسة ؟

ههههههههه ... وما المانع ان يكون هناد دور ثاني في مادة الحاسب
انا مدرستي بها دور ثان في الحاسب .. مفيش اي مشكلة ومفيش قانون يقول ان نسبة نجاح الحاسب ان تكون 100%

mohammed50
29-06-2011, 07:57 PM
والله انا من وجهة نظرى ان الى مرجع المادة دى ورا هما المدرسين انفسهم
طب لية لان 95 % من المدرسين مبيعرفوش يشتغلوا على جهاز الكمبيوتر اصلا ووخدين الموضوع اكل عيش مش اكتر احنا عندنا فى منيا القمح طبعا الى عارف التوجية بتاعنا كوسة وزى الفل والله اراهن ان 96% من المدرسين مبيعرفوش ينزلوا نسخة ويندوز وللاسف علشان الكوسة فى التوجية وطبعا كلنا عارفينة موزعهم على المدارس الاعدادية والثانوية

22-01-2012, 02:02 PM
والله انا من وجهة نظرى ان الى مرجع المادة دى ورا هما المدرسين انفسهم
طب لية لان 95 % من المدرسين مبيعرفوش يشتغلوا على جهاز الكمبيوتر اصلا ووخدين الموضوع اكل عيش مش اكتر احنا عندنا فى منيا القمح طبعا الى عارف التوجية بتاعنا كوسة وزى الفل والله اراهن ان 96% من المدرسين مبيعرفوش ينزلوا نسخة ويندوز وللاسف علشان الكوسة فى التوجية وطبعا كلنا عارفينة موزعهم على المدارس الاعدادية والثانوية
مش ملاحظ ان النسبة 96% دي كتير شوية
ولا حضرتك تقصد النسبة دي في منيا القمح
عموما اشكرك على رأيك وانا معترف ان نسبة قليلة من مدرسي الحاسب ضعاف المستوى لأنهم خريجي تجارة وبالطبع غير متخصصين لكن الأكثرية ناس متميزين بلا شك

zozo fathy
23-01-2012, 12:44 PM
اولا انا واضع امتحان 3 ع بمحافظة الدقهلية والامتحان مباشر من الكتاب نسبة 80% من الامتحان مباشر
و20% للطالب الشاطر

zozo fathy
23-01-2012, 12:45 PM
وارجعوا للكتاب المدرسى وممكن اقولكم صفحات الامتحان وانتو تعرفوا ان الطلبة هى اللى بتستهتر

23-01-2012, 02:19 PM
وارجعوا للكتاب المدرسى وممكن اقولكم صفحات الامتحان وانتو تعرفوا ان الطلبة هى اللى بتستهتر

اولا انا واضع امتحان 3 ع بمحافظة الدقهلية والامتحان مباشر من الكتاب نسبة 80% من الامتحان مباشر
و20% للطالب الشاطر
اولا احب ان اشكر حضرتك على المرور بهذا الموضوع
ثانيا حضرتك شكلك زعلان بالرغم من اني اشيد بك وبواضع امتحان الغربية
بصراحة افضل امتحانين كل سنة بل وكل ترم
بارك الله فيكم
تجعلون للمادة روح وقيمة
وللأسف احنا في الشرقية الامتحان طبعا اقل من التافه بشوية ونفسي اشوف امتحان في الشرقية احس من خلاله اني اللي شرحته وتعبت في شرحة مرحش بلاش
كل سنة وحضرتك طيب

جولد هنا
17-02-2012, 04:06 PM
فعلا عندك حق الاستهتار بالمادة اسبابة كتيرة ومن اهمهاااااااااا قلة الدرجات واقترحت كتير فى اماكن عديدة انة يكون مجموع الحاسب الالى حتى من 40 درجة صدقنى هتلاقى فرق واهتمام من الجمييييييع لو اصلا الاهتمام جة من كبار المادة

khaled_adel_12
17-02-2012, 06:17 PM
انا موافقك يا استاذ ابو بطة هو ده الواقع اللي احنا عايشينة في التربية والتعليم فعلا

احمد ربيع 1981
17-02-2012, 07:00 PM
بارك الله فيك وفعلا المادة مهمة من الطلبة لانهم متعودين من ابتدائي انها مادة نشاط وبيطلعوا اعدادي يلقوها مضافة بس درجاتها قليلة يارب الوزير يهتم بيها شوية طالما هو شال الرسم من المجموع يحط 20 درجة بتوع الرسم ويبقي الحاسب من 40 زي المواد التانية

20-02-2012, 03:21 PM
فعلا عندك حق الاستهتار بالمادة اسبابة كتيرة ومن اهمهاااااااااا قلة الدرجات واقترحت كتير فى اماكن عديدة انة يكون مجموع الحاسب الالى حتى من 40 درجة صدقنى هتلاقى فرق واهتمام من الجمييييييع لو اصلا الاهتمام جة من كبار المادة
هذا الاستهتار انا جربته مع الطلاب وتأكدت ان سببه هو تفاهة الامتحانات في بعض المحافظات وكذلك قلة عدد درجات المادة
اشكرك .. جولد
انا موافقك يا استاذ ابو بطة هو ده الواقع اللي احنا عايشينة في التربية والتعليم فعلا

وربنا يتوب علينا منه ونتطور يا استاذ خالد
بارك الله فيك وفعلا المادة مهمة من الطلبة لانهم متعودين من ابتدائي انها مادة نشاط وبيطلعوا اعدادي يلقوها مضافة بس درجاتها قليلة يارب الوزير يهتم بيها شوية طالما هو شال الرسم من المجموع يحط 20 درجة بتوع الرسم ويبقي الحاسب من 40 زي المواد التانية

يا ريت يا استاذ احمد
بس مين يسمع ؟؟!!!
اشكركم جميعا

أبو مريم2008
29-02-2012, 10:53 AM

أستاذى أبو بطة

عندى رأى بسيط بخصوص هذا الموضوع

نحن فى بعض الأحيان نظلم الطلاب فى عدم اهتمامهم واحترامهم للمادة

ولكن فى رأيى هذا خطأ

لأنه كيف سيحترم الطلاب المادة . والقائمين على هذه المادة لا يهتمون ولا يحترمون المادة أصلا

فكيف نطلب من الطالب أن يحترم المادة

وهي فى بعض المراحل بدون كتاب
وبدون أجهزة
وبدون معلمين مؤهلين
وإذا وجد الكتاب كانت أخطاؤه أكثر من معلوماته

اعتقد فى هذا الصدد يجب العلاج من قمة الهرم وليس من أسفله
وشكرا

01-03-2012, 06:49 PM

أستاذى أبو بطة

عندى رأى بسيط بخصوص هذا الموضوع

نحن فى بعض الأحيان نظلم الطلاب فى عدم اهتمامهم واحترامهم للمادة

ولكن فى رأيى هذا خطأ

لأنه كيف سيحترم الطلاب المادة . والقائمين على هذه المادة لا يهتمون ولا يحترمون المادة أصلا

فكيف نطلب من الطالب أن يحترم المادة

وهي فى بعض المراحل بدون كتاب
وبدون أجهزة
وبدون معلمين مؤهلين
وإذا وجد الكتاب كانت أخطاؤه أكثر من معلوماته

اعتقد فى هذا الصدد يجب العلاج من قمة الهرم وليس من أسفله
وشكرا

عند حضرتك حق يا استاذنا
ولكن ذكري لأسباب ضعف المادة هو اهمال الطلاب ولم اقول بأنها السبب الوحيد
وبالفعل الكمبيوتر التعليمي احد الأسباب ايضا بمواقفه السلبية من المادة وعدم الاهتمام والتطوير فيها وان حدث وعدل منهج يقوم بالتعديل قبل ان يطبع كتابه ويوزعه على المدارس كما حدث مؤخرا مع فيجوال بيسيك واكسبريشن ويب
وطبعا اسباب اخرى كثيرة وقد طالبنا كثيرا بإقالة كل القائمين على الكمبيوتر التعليمي لأنهم سبب من اسباب وهن وهوان المادة
اشكرك استاذ ابو مريم شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا

MR_ZAKARIA
02-03-2012, 01:48 PM
اشاركك الرأي ياا استاذي الفاضل
فالمادة مهملة جدااا جداااا في كثير من المحافظات واخص بالذكر محافظتي دمياط وانا عليها من الشاهدين ..

مع تفاهة وسذاجة الامتحانات
اخص معك بالذكر استهتار الموجهين بامادة والذي اقسم برب الكعبة عليه ان هناك موجهين في محافظتي لا تستطيع ان تتعامل مع منهج الصف الثالث الاعادي
ناهيك عن تسريب الامتحانات الي بعض المدرسين حتي يتم ابلاغ الطلبة به حتي اذا ظهرت النتيجة تكون وهمية طلبه ناجحوووون ومدرسين اكفاااااء وموجهون مجتهدوووون
وكما يقولون " كله بيضحك علي كله " وحسبي الله ونعم الوكيل
اقسم بالذي رفع السماء بلااا عمد ان هذا حدث في محافظة دمياااااط ابلغ الموجه المسئول عن وضع الامتحان بعض المدرسين والمدرسات الامتحان قبل الامتحان بثلاث ايام .. اما ان كان هذا بعلم الموجه العام ام لاااا فهذا في علم الغيب

أبو مريم2008
04-03-2012, 10:24 AM
يا سادة لو عاوزين تعرفوا مدى المهانة فى مادة الكمبيوتر

تابعو نتائج الطلبة فى الشهادة الاعدادية

هتلاقوا ان الطالب راسب فى كل المواد لدرجة إنه من الممكن أن يحصل على 7 من 50 مثلا فى مادة الانجليزى وهكذا سائر المواد

أما مادة الكمبيوتر

فتلاقيه جايب كااااااااااااااااااااااااااااام

9 من 10

قمة الكوميديا

والحزن

mido313
04-03-2012, 12:18 PM
أنا والله معجب بكلامك وبقول الكلام ده من زمان ومحدش سامعنا ومش عارفين إيه الحل

nolovenow
06-03-2012, 09:35 PM
ما هو الحاجات دي بتحصل لان مهنج الحاسب في 3 اعدادي ملهوش اي لازمة ممكن تقولي ايه فائدة الفيجوال بيسك و مين اللي في السن دا هيستخدمه مش هيصة و لا زفة هي و لو كدا مش كل واحد هيطبل فيها

hassantamer
10-03-2012, 03:26 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
من مدرس حاسب الي بالأزهر
ان الازهر الشريف لا يعترف بمادة الحاسب الالي مع انه يوجد بالمعاهد مدرسين حاسب الي
ولكن الطلبة لا تمتحن في مادة الحاسب الالي بالازهر ما رأيك في هذا الكلام فقل لي من اين يأتي الاستهتار من الطلبة
من المدرسين
من القائمين علي المادة بالإدارات
فانا اقوم بشرح الدرس
ويدخل الطالب المعمل
ولكن عند كتابة الدرس علي السبورة لا يوجد مع الطلبة كراسة للكتابة بها
وعند الامتحاتنات لا يوجد امتحان يدخلة الطالب
من اين يأتي الاستهتار برأيك

hassantamer
10-03-2012, 03:27 PM
فنحن في بلد لا هتم بالتكنولوجيا من الأساس

21-03-2012, 02:49 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
من مدرس حاسب الي بالأزهر
ان الازهر الشريف لا يعترف بمادة الحاسب الالي مع انه يوجد بالمعاهد مدرسين حاسب الي
ولكن الطلبة لا تمتحن في مادة الحاسب الالي بالازهر ما رأيك في هذا الكلام فقل لي من اين يأتي الاستهتار من الطلبة
من المدرسين
من القائمين علي المادة بالإدارات
فانا اقوم بشرح الدرس
ويدخل الطالب المعمل
ولكن عند كتابة الدرس علي السبورة لا يوجد مع الطلبة كراسة للكتابة بها
وعند الامتحاتنات لا يوجد امتحان يدخلة الطالب
من اين يأتي الاستهتار برأيك

يا زميلي العزيز انا اتحدث عن وضع المادة في التعليم العام وليس الأزهري
وما ذكرته من أسباب هي بالفعل اسباب موجودة في التعليم العام

21-03-2012, 02:50 PM
فنحن في بلد لا هتم بالتكنولوجيا من الأساس

صدقت واكبر شاهد
شوف اسرائيل وامريكا بيصرفو كام على البحث العلمي ومصر بتصرف كاااام ؟؟؟!!!!

21-03-2012, 02:54 PM
اشاركك الرأي ياا استاذي الفاضل

فالمادة مهملة جدااا جداااا في كثير من المحافظات واخص بالذكر محافظتي دمياط وانا عليها من الشاهدين ..

مع تفاهة وسذاجة الامتحانات
اخص معك بالذكر استهتار الموجهين بامادة والذي اقسم برب الكعبة عليه ان هناك موجهين في محافظتي لا تستطيع ان تتعامل مع منهج الصف الثالث الاعادي
ناهيك عن تسريب الامتحانات الي بعض المدرسين حتي يتم ابلاغ الطلبة به حتي اذا ظهرت النتيجة تكون وهمية طلبه ناجحوووون ومدرسين اكفاااااء وموجهون مجتهدوووون
وكما يقولون " كله بيضحك علي كله " وحسبي الله ونعم الوكيل
اقسم بالذي رفع السماء بلااا عمد ان هذا حدث في محافظة دمياااااط ابلغ الموجه المسئول عن وضع الامتحان بعض المدرسين والمدرسات الامتحان قبل الامتحان بثلاث ايام .. اما ان كان هذا بعلم الموجه العام ام لاااا فهذا في علم الغيب
صادق يا مستر زكريا بدون ان تقسم وهذا يعلمه الجميع
ويحدث في كل مكان وسبب ذلك هو النظام البائد الذي كان يجبر مديري المدارس ان ترفع النتيجة بالرغم من سوء حال الطلاب والنتيجة نجد الكثير ناجحين في المرحلة الإعدادية وهم في الحقيقة أميون يجهلون القراءة والكتابة

21-03-2012, 02:56 PM
يا سادة لو عاوزين تعرفوا مدى المهانة فى مادة الكمبيوتر

تابعو نتائج الطلبة فى الشهادة الاعدادية

هتلاقوا ان الطالب راسب فى كل المواد لدرجة إنه من الممكن أن يحصل على 7 من 50 مثلا فى مادة الانجليزى وهكذا سائر المواد

أما مادة الكمبيوتر

فتلاقيه جايب كااااااااااااااااااااااااااااام

9 من 10

قمة الكوميديا

والحزن

صدقت استاذي ابو مريم
والحكاية دي منتشرة عندنا في الشرقية لتفاهة الامتحان طبعا
وللسبب الذي ذكره مستر زكريا وعلقت عليه في مشاركتي السابقة
نتمنى ان تنتهي هذه السلبية ونجد مسئولين قد المسئولية حريصين على تطور المادة

mohammoud kamal
21-03-2012, 03:10 PM
ارى ان كل ما تم عرضة هو من الاسباب الهامة و من المهازل ايضا المناهج نفسها هل من المعقول ان منهج المرحلة الابتدائية الصف الخامس يدرس MS_expression يكون اصعب من المرحلة الاعدادية و الصف الانى يدرس excel

أبو مريم2008
22-03-2012, 10:56 AM
يجب تطهير العقول قبل ما نطهر المناهج

22-03-2012, 05:45 PM
ارى ان كل ما تم عرضة هو من الاسباب الهامة و من المهازل ايضا المناهج نفسها هل من المعقول ان منهج المرحلة الابتدائية الصف الخامس يدرس MS_expression يكون اصعب من المرحلة الاعدادية و الصف الانى يدرس excel

عندك حق يا محمود
وبالفعل هذه المناهج مستحدثة في الابتدائي وكان واجب على من قام بهذه التعديلات ان يوفق بينها
وهذا حدث من قبل حينما كان الطالب يدرس بوربوينت في الصف السادس وينتقل اولى اعدادي ليدرس ويندوز قبل ان يتعدل للوورد
فالأولى على هذا الوضع ان يكون الوورد في الصف الخامس وينزل اكسيل للصف الأول الإعدادي ويصعد MS_expression للصف الثاني الإعدادي

Technology
23-03-2012, 09:30 PM
السبب الرئيسى هو ضعف مستوى مدرس الحاسب الالى وضعف مستوى موجهى المادة لأن أغلبهم غير متخصص .

Technology
23-03-2012, 09:35 PM
لو عايزين مادة الحاسب الالى تبقى فى المرتبة الأولى تخلصوا من موجهى المادة و 99% من مدرسى المادة كما حدث فى ثورة 25 يناير حيت يتم تطهير البلاد وتطهير مادة الحاسب الآلى .

Technology
23-03-2012, 09:39 PM
وأكبر مثال على كلامى موجهى ومدرسى الحاسب الالى فى إدارة منية النصر التعليمية - محافظة الدقهلية .

24-03-2012, 10:36 AM
السبب الرئيسى هو ضعف مستوى مدرس الحاسب الالى وضعف مستوى موجهى المادة لأن أغلبهم غير متخصص .
يا سيدي الفاضل في مدرسين كتير أكفاء وليس المدرس هو السبب الرئيسي من وجهة نظري

لو عايزين مادة الحاسب الالى تبقى فى المرتبة الأولى تخلصوا من موجهى المادة و 99% من مدرسى المادة كما حدث فى ثورة 25 يناير حيت يتم تطهير البلاد وتطهير مادة الحاسب الآلى .
لما نتخلص من ال 99% من المدرسين والموجهين فمن أين نأتي ببدائلهم اذا كان هناك عجز في المادة من الأساس .. فهذا الرقم مبالغ فيه .. أليس كذلك ؟؟!!

وأكبر مثال على كلامى موجهى ومدرسى الحاسب الالى فى إدارة منية النصر التعليمية - محافظة الدقهلية .

طبعا مش هنعرف قصدك ايه بكلامك عن موجهي المادة في منية النصر
فبعد اذنك توضح بعض ما تشكوه منهم

alshymaa hafez
24-03-2012, 02:54 PM
هو امتحانات الغربيه السنادى كانت رخمه شويه بس الحمد لله انا جبت الدرسجه النهائيه
بس انا اعتقد ان سبب الاستهتار فعلا بيبقى من جهه المدرس والاطالب يعنى فى المدارس محدش بيعقد يجرب على الفجول بيزك ويحاول والطالب بردك بيستهتر بالماده واهم حاجه عنده يعديها وخلاص

سيف سالم
25-03-2012, 12:32 AM
بلاش زس ثورة 25 يناير
اصل يجي البعض من العسكر في مادة الحاسب سواء موجه او مدرس ويمسك المادة ويبقى يسقط حكم العسكر لأ ميسقطش وابدا بالدستور لا البرلمان ولا الخروج الامن ولا الخروج العادل

ابعدنا عن القصة دي

اهلاوى حر
31-01-2013, 06:29 PM
كلامك كله صحيح بالاضافة الى متابعة التوجيه الواهية ولن تجد موجه يدخل الحصة ويسمع شرح المدرس وينبه على اخطائه انما ما يحدث يكون على الورق فقط وان حدث متابعة للمدرس المشرف بالمدرسة لمدرس يلومه التوجيه ويقول انه متقصده وطبعا منهم اولاد زملاء فى الادارات ومحدش يقدر يلوم اى مدرس على تقصيره غير الحبايب وهذا ما نعانى منه زد على ذلك اسلوب الكمبيوتر التعليمى فى التدريبات لا تكون للناس كافة ولكن عن طريق الموجهين وبالتالى الموجه يبعث الراضى عنه او الحبايب فقط بحجة السن

يوسف محمود عبد المنعم
31-01-2013, 11:30 PM
بجد كلامك جميل جدا وامتحانات الحاسب السنة ديه كانت سهلة جدا بما فيهم امتحان الدقهلية عن الأعوام السابقة

يوسف محمود عبد المنعم
31-01-2013, 11:34 PM
فين امتحان الدقهلية ده ال كان صعب

monas_2007
02-02-2013, 01:54 PM
امتحان الدقهلية هذا العام كان اسهل بكثير من الأعوام السابقة
بالاضافة الى ان عدد الأسئلة هذا العام 3 اسئلة فقط بالمقارنة
بالأعوام السابقة كانت4 اسئلة

زياد_عاطف
03-02-2013, 02:39 AM
======================
رأيى الشخصى أن إمتحان الدقهلية من أفضل الإمتجانات على الإطلاق
قد يعيبه الذهاب لمنطقة الطالب المتميز بعض الشىء لكنه الأفضل
المشكلة أن الطالب لا يعطى اى الاهتمام المطلوب لمادة الكمبيوتر أساسا لقلة درجاتها و الطالب المتميز بيهتم بالمادة عشان يبقى الأول و مش عايز يفقد درجات - فيه 3 محاور مهمين عشان نبقى بعد سنتين او تلاته نقول ان الامتحان ده ضعيف و هم
1- اهتمام المدرس بأدائه !!!!!!!
2- رفع درجة المادة لتكون 40 درجة بواقع 20 درجة لكل تيرم
3- وجود امتحان عملى يضاف للدرجات ضمن ال 40 درجة على سياق امتحانات ال icdl
عاطف حسان

عبدالخالق بدر
03-02-2013, 09:17 PM
أنا أخوك عبدالخالق بدر مدرس كمبيوتر من المنوفية أنا معاك في كل اللي ذكرته لكن في رأيي أنت نسيت أهم سبب وهو استهتار المراقبين في امتحانات الحاسب وكل مراقب ربنا يسمحه بيجي في الامتحان ويقول للطلبة كمبيوتر ايه خلص يا بني انتا وهو غشوا خلينا نروح

hebapussy
06-02-2013, 03:27 PM
انا من رأيى حاجة كمان صعوبة المادة وان الادارة مش بتعمل دورات تدريبية لتعريف المعلمين اكثر بالمادة العلمية وكيفية شرحها وتبسيطها

hebapussy
06-02-2013, 03:29 PM
وبعدين المفروض ان الكمبيوتر يكون عملى بس مش نظرى لأن بيبقى تقيل جدا على الطلاب

mahmoudbeso
06-02-2013, 11:19 PM
======================
رأيى الشخصى أن إمتحان الدقهلية من أفضل الإمتجانات على الإطلاق
قد يعيبه الذهاب لمنطقة الطالب المتميز بعض الشىء لكنه الأفضل
المشكلة أن الطالب لا يعطى اى الاهتمام المطلوب لمادة الكمبيوتر أساسا لقلة درجاتها و الطالب المتميز بيهتم بالمادة عشان يبقى الأول و مش عايز يفقد درجات - فيه 3 محاور مهمين عشان نبقى بعد سنتين او تلاته نقول ان الامتحان ده ضعيف و هم
1- اهتمام المدرس بأدائه !!!!!!!
2- رفع درجة المادة لتكون 40 درجة بواقع 20 درجة لكل تيرم
3- وجود امتحان عملى يضاف للدرجات ضمن ال 40 درجة على سياق امتحانات ال icdl
عاطف حسان

كلام حضرتك اقرب للواقع ولكن ينقصه شئ مهم جداااااااا
مادة الحاسب في الاساس تعتمد علي التطبيق العملي والغير موجود الا نادرا في بعض المدارس وان وجدت المعامل تجد كثافة عالية جدا من الطلاب وان وجدت هذا وذاك تجد عجز في مدرسين الحاسب في المدارس يعني الموضوع صعب جدا يا جماعه
ومحدش يقدر يقول لتلميذ عنده مثلا اعملي برنامج كذا في البيت وتعالا ناقشني فيه لانه ببساطه هيقول معنديش جهاز يا استاذ طيب ايه الحل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وللاسف العملية التعليمية عندنا بتعتمد في النهاية علي ضمير المدرس في الفصل (بيشرح ولا .....)

هبة عادل1111
08-02-2013, 09:08 PM
فعلا الاهتمام بالمادة قليل جدا مع انها مادة مهمة جدا انا مدرسة كمبيوتر ودايما بدايق من رد فعل الولاد للمادة

هبة عادل1111
08-02-2013, 09:09 PM
على فكرة انا مدرسة فى مدرسة خاصة ونفس المشكلة موجودة مع العلم ان كل الامكانيات موجودة

ذكر الله
09-02-2013, 05:50 PM
3 حاجات فعلا هما ال جايبين المادة للخلف واهم شئ سهولة الامتحانات لانها بتحقر من قيمتها

toubaaa
10-02-2013, 08:09 PM
انا مع حضرتك لكن ضيف لدول ضعف الامكانيات ماهو مش معقول تدى المدرس اجهزة مهلوكه بتشتغل يوم وعشره لا وتقوله طور نفسك طيب فين اللى هيساعده ع التطوير كمان قله الدورات التدريبيه للمعلمين المفروض الادارات توفر دورات تدريبيه للمعلم على مستوى عالى بس ده مش هيحصل طبعا لان التعليم اخر حاجه بيفكروا فيها اللى بيحكموا البلد دى

mohamed1819
11-02-2013, 05:02 PM
على فكرة امتحان محافظة الفيوم كمان صعب جداً

محمد ايهاب شهاب
13-02-2013, 11:02 AM
كلام صح والله 100% وارجو من الجميع التطور من نفسه اولا وارجو الاهتمام بالمادة اكثر من هذا وكل الحلول التى اقترحها الاستاذ صح لو فعلا اخذت المادة حقها سوف تكون بمشيئة الله ممتازة ولو اعطيت لها درجات اكثر والامتحان اذا تنوعت الاسئلة وحل الاختبار يبقي فى ورقة خارجية شانها مثل باقي المواد الاخري انا شايفة المنهج تقيل والاولاد حسين بصعوبته فلماذا بقي ياتى الامتحان سهل ومن 20 درجة فقط على اد الكتاب وصعوبته ياتى الامتحان دسم ومليان مثل باقي المواد وعليه درجة كبيرة . والله المستعان

توته حداد
15-02-2013, 04:58 AM
واحنا عندنا مش بنطبق عملي كلنا لان البرنامج على جهاز واحد بس

shasah
20-02-2013, 10:06 PM
السلام عليكم
طبعا استاذى االفاضل اتفق معك
1- بالنسبة للمدرس الضعيف المستوى اللى مابيطورش من نفسه دى غلطة بيقع فيه كتير من المدرسين اللى بيكتفوا بتدريس الاوفيس ويسيبوا الفى بى لمدرس اخر زميلهم
اتمنى ان مشروع التدريب اللى سمعته انه هيتعمل علشان المدرسين يتدربوا على الفى بي يتحققه
2- الدرجات فعلا فعلا يجرى ايه لو تبقى المادة من عشرين عشره قليله جدا نفسي اعمل حاجة بس ايه مش عارفه
3- الامتحانات عند حق والف حق اذا كان الطلبة شايفين الدقهلية صعب واللى بيحطة فزلكة هو امتحاناتها حلوه بس مش صعبه يعتبر امتحان محترم والترم الاول سهل
وسهولة الامتحانات فعلا بتنرفزنى وخصو صا انك تشرح اجزاء صعبة ومتحيش منها حاجة
واخر كلامي واسف للتطويل المدرس فعلا اساسى ومهم ولو الطالب مستهتر ياما العيب فيها ياما فى مدرسها واتمنى يكون فييبقى ها مش فيه لانه لازم يكون قدو ة

sab tiger
21-02-2013, 08:21 PM
المشكلة في السياسة العامة للتعليم بمصر
حيث انها لا تملك - اى سياسة التعليم - رؤية مستقبلية ترتقي بالتعليم الجيد للاسف
فهم لا يهتمون بالحاسب الآلي كمادة علمية تبنى اجيالا ترتقى بمصر
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

سيف سالم
21-02-2013, 08:46 PM
المشكلة في السياسة العامة للتعليم بمصر
حيث انها لا تملك - اى سياسة التعليم - رؤية مستقبلية ترتقي بالتعليم الجيد للاسف
فهم لا يهتمون بالحاسب الآلي كمادة علمية تبنى اجيالا ترتقى بمصر
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
مين بس قال انه في مصر لا يهتموا بالحاسب الالي
ارايت مادة غير الحاسب الالي كتابها الكتروني على موقع الوزارة من الصف الاول الابتدائي حتى السادس الابتدائي ومن الصف الاول الثانوي حتى الثاني الثانوي سوى الكمبيوتر وفي الطريق المرحلة الاعدادية
اليس هذا تميز للحاسب الالي ومادته
ارايت مادة غير الحاسب الالي في الابتدائي نشاط وفي الاعدادي اساسية وتضاف للمجموع والثانوي اساسية ولا تضاف للمجموع سوى الكمبيوتر
اليس هذا تميز
ارايت مادة غير الحاسب يتم نشر اجابات الكتاب خطأ ويعدل بعض الخطأ ويعاد نشره ولا يعدل الاخطأ الاخري واللي مش عاجبه يضرب راسه في الحيط سوى الكمبيوتر
اليس هذا تميزا وليس تميز فقط

winter4444
26-04-2013, 09:32 PM
قرأت كل مشاركات هذا الموضوع ( كلها تقريبا )
وأطلب من سيادتكم قراءتها مرة أخرى على عجالة ( إن سمح وقتكم بذلك )
وقارن بين ما ذكر من سلبيات ومنها على ما أذكر مشاركتي في هذا الموضوع
وبين الإشاعة الأخير حول طبع الكتاب من عدمه أو الإبقاء على المادة من عدمه
هل تستنتج شئ ؟
إن منتدانا هذا بكل قوته يضرب بمشاركاته في أنحاء مصر جميعا ً.
هل تريد توضيحا ً أكثر ؟؟!!

02-05-2013, 08:37 AM
قرأت كل مشاركات هذا الموضوع ( كلها تقريبا )
وأطلب من سيادتكم قراءتها مرة أخرى على عجالة ( إن سمح وقتكم بذلك )
وقارن بين ما ذكر من سلبيات ومنها على ما أذكر مشاركتي في هذا الموضوع
وبين الإشاعة الأخير حول طبع الكتاب من عدمه أو الإبقاء على المادة من عدمه
هل تستنتج شئ ؟
إن منتدانا هذا بكل قوته يضرب بمشاركاته في أنحاء مصر جميعا ً.
هل تريد توضيحا ً أكثر ؟؟!!

صدقت أخي الحبيب
وكما يقولون في المثل
لا حياة لمن تنادي
لله الأمر من قبل ومن بعد

social_worker
14-06-2013, 08:29 AM
سيدى الفاضل

اولا معلمى مادة الحاسب الالى غير مؤهلين لتدريس المادة بدليل ان هناك على سبيل المثال بمدرستى معلم رياضيات حاصل على شهادة icdl وبارع فى التعامل مع الحاسب الالى اليس من الاجدر ان يكون معلم الحاسب ابرع من معلم مادة اخرى

ثانيا كابسط مثال فى مدرستى بدون ذكر اسماء معلمة حاسب الى خريجة كلية اداب فكيف نتوقع النهوض بالمادة

toubaaa
16-09-2013, 10:51 PM
لو اتوفرت اجهزة كافيه فى المدارس - واتوفرت تدريبات محترمه لمدرسي الحاسب الالى مش هنحتاج نتكلم فى كل ده لكن مش معقول المدارس كل سنه بتزيد فى الطلبه وتفضل ثابته فى الامكانيات المتوفره وعايزين المدرس يبدع كلام فارغ ازاى 3 طلبه يقعدوا على جهاز واحد والمفروض يستعبوا بنفس القدرة وهم مش واخدين حقهم فى الماده ومش معقول المدرس يصرف مرتبه اللى فاتح بيته على تدريبات بره يدفع فيها دم قلبه عشان الوزارة مش قادره توفره تدريبات ترفع من كفاءته طيب ادوهم حقهم الاول وباعدين حاسبوهم

ahmedrsh
02-11-2013, 10:19 PM
انا معا فعلاً هو دا الحاصل للأسف الشديد
الواحد لابد وان يطور من نفسه خالص

طه حبيب
09-02-2014, 11:27 PM
سبب رابع أستهانة الطلبة و مدرسين المواد الأخر بها على الرغم أنهم مش عرفنها

hassantawfic
19-01-2015, 01:21 AM
انت عندك حق بس الاساس هو الدرجات من الاخر يعنى لو بالنسبة والتناسب لازم على كل المجهود من المدرس والنتهج الصعب ده لازم الدرجات تزيد وبالتالى الطالب غصب عنه هيهتم بيها ولما بيعرف انهم 10 درجات وكمان بيدخل الامتحان الاول وف الاخر يلاقى نفسه جايب 9 من 10 بالغش طبعا لان الاسئلة موضوعية بيستهتر اكتر \

محمدبدران
15-02-2015, 10:08 PM