مشاهدة النسخة كاملة : تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد

kholio_
06-06-2010, 02:04 PM
بعد أن وفقنا الله واجتازنا إختبارات الاكاديمية وحصلنا علي ICDL أرسلت الاكديمية فرع التدريب عن طريق الإدارة التعليمية بكفر شكر اليا لحضور تدريب بعنوان "تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد" وكان لمدة 11 يوم وهذا هو البرنامج الذي تعلمانه خلال مدة التدريب

رابط التحميل وقد رفعته خصيصا لعيون منتدانا الجميل
هاهو
http://www.ziddu.com/download/10042120/.rar.html (http://www.ziddu.com/download/10042120/.rar.html)

نسألكم الدعاء بالتثبيت لنا وللجميع

محمدطعيمة
06-06-2010, 02:45 PM
جهد مشكور
ونرجوا منك دوام التواصل

fatema2004
06-06-2010, 02:57 PM
جزاكم اله خيرا

Mr. Medhat Salah
06-06-2010, 04:27 PM
جزاكم الله خيرا

ghoneem84
06-06-2010, 04:28 PM
جزاك الله كل خير

kholio_
06-06-2010, 04:57 PM
جهد مشكور
ونرجوا منك دوام التواصل

إن شاء الله ياأستاذ

مسترسمير إبراهيم
06-06-2010, 04:57 PM
بالتوفيق الدائم والتقدم فى حياتك
وربنا معاك

sally2009
06-06-2010, 05:06 PM
thank u too much

kholio_
06-06-2010, 05:06 PM
بقية الدورة :

يوجد جزء هام جدا من الدورة قد نسيت ارفاقه مسبقا
وهذا هو رابط تحميله :

http://www.ziddu.com/download/10054236/drsaedbarakat.rar.html (http://www.ziddu.com/download/10054236/drsaedbarakat.rar.html)

:028ja7::028ja7::028ja7::022yb4::028ja7::028ja7::0 28ja7:

sayed ahmed ali
06-06-2010, 07:23 PM
ما فائدة هذه الدورة

Eslam Farouk
06-06-2010, 07:27 PM
احنا حضرنا فعلا الدورة دى فى شمال سيناء..
وانا سمعت ان شهادتها من متطلبات التعيين التى تطلبها الاكاديمية..
والشهادات بتكون بتقديرات..

AlaaElden
06-06-2010, 07:45 PM
الدورة دية لكل المعلم المساعد ولا اللى لسة مش دخلوا الامتحان؟

the keng
06-06-2010, 07:53 PM

ادعوا الله ان يكون كلامك غير صحيح
لاننا لو دخلنا في دوامت الدورات يبقي مش هنطلع منها غير بعد 50 سنه

AlaaElden
06-06-2010, 07:58 PM

عبارة عن اية الدورة دية ؟ وتقدير اية ؟ هو فيها امتحانات ولا اية ؟ ومين اللى لحضرتك ان الشهادة دية من متطلبات التعيين ؟ انا اول مرة اسمع الكلام الغريب دة
ياريت يا جماعة توضحوا

AlaaElden
06-06-2010, 08:04 PM
بعد أن وفقنا الله واجتازنا إختبارات الاكاديمية وحصلنا علي icdl أرسلت الاكديمية فرع التدريب عن طريق الإدارة التعليمية بكفر شكر اليا لحضور تدريب بعنوان "تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد" وكان لمدة 11 يوم وهذا هو البرنامج الذي تعلمانه خلال مدة التدريب

رابط التحميل وقد رفعته خصيصا لعيون منتدانا الجميل
هاهو
http://www.ziddu.com/download/10042120/.rar.html (http://www.ziddu.com/download/10042120/.rar.html)

نسألكم الدعاء بالتثبيت لنا وللجميع

يا استاذى الكريم انا حملت الملف اللى حضرتك نزلته وهو بعنوان (دورة فى طرق التدريس ) ودة اخدناها قبل الامتحان من زمااااااااااااااااااااان وخبر قديم

AlaaElden
06-06-2010, 08:18 PM
يا جماعة دة مقدمة فى طرق التدريس اللى احنا اخدناها قبل الامتحان ومفهاش تقدير ولا حاجة احنا اخدنا شهادة باننا اجتزناها بنجاح فقط ياريت اللى بيكتب الموضوع يبقى يوضح لاننا اعصابنا مش مستحملة وياريت اللى كاتب الموضع يفتح الملف اللى هو منزله على الموقع ويقرا بنفسه (مقدمة فى طرق التدريس)

Eslam Farouk
06-06-2010, 08:51 PM
فى بداية الدورة اخذنا امتحان قبلى وبعد انتهاء الدورة اخذنا امتحان بعدى.. وطلعت لنا الشهادات بتقديرات ( ممتاز - جيد جدا - جيد )..
وحاليا فى مديرية التربية والتعليم بشمال سيناء طالبين هذه الشهادة مع بيان النجاح فى اختبارات الكادر وشهادة ال ICDl

وان شاء الله هانزلكم صورة الشهادة قريب..

** انا اعتقد ان اللى طالبة الشهادة هى المديرية وليس الاكاديمية لعمل قاعدة بيانات للمتعاقدين بالمحافظة لمعرفة من اخذ الدورة ومن لم يأخذها بعد.. والله اعلم

AlaaElden
06-06-2010, 09:03 PM
اسم الدورة اية طيب؟

Eslam Farouk
06-06-2010, 09:06 PM
اسم الدورة اية طيب؟

هما كانوا بيقولوا اسمها ( مقدمة فى طرق التدريس )..
بس لما حضرنا الدورة سلمونا اسطوانات بعنوان :

"تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد"

mmagdy_81
06-06-2010, 09:06 PM
والله انتوا مش عارفين حاجة دة شهادة طرق التدريس للمعلم المساعد وفية ناس عملت امتحان وفية ناس لا

طاهر الشاعر
06-06-2010, 09:10 PM
دي احد مكونات فرع التربوي اللي امتحنا فيه ومن ضمن التقرير بتاع الموجه اللي اتقدم قبل الامتحان ومش كله اخدها تقريبا 5%

AlaaElden
06-06-2010, 09:12 PM
هما كانوا بيقولوا اسمها ( مقدمة فى طرق التدريس )..
بس لما حضرنا الدورة سلمونا اسطوانات بعنوان :

"تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد"

طيب الشهادة مكتوب فيها تدريب اية؟

AlaaElden
06-06-2010, 09:16 PM
دية صورة شهادتنا

AlaaElden
06-06-2010, 10:10 PM
فى بداية الدورة اخذنا امتحان قبلى وبعد انتهاء الدورة اخذنا امتحان بعدى.. وطلعت لنا الشهادات بتقديرات ( ممتاز - جيد جدا - جيد )..
وحاليا فى مديرية التربية والتعليم بشمال سيناء طالبين هذه الشهادة مع بيان النجاح فى اختبارات الكادر وشهادة ال icdl

وان شاء الله هانزلكم صورة الشهادة قريب..

** انا اعتقد ان اللى طالبة الشهادة هى المديرية وليس الاكاديمية لعمل قاعدة بيانات للمتعاقدين بالمحافظة لمعرفة من اخذ الدورة ومن لم يأخذها بعد.. والله اعلم

وهما عايزين الشهادة الدورة الاصلية ولا صورة منها
ارجو الرد؟

kholio_
06-06-2010, 11:23 PM
يا جماعة دة مقدمة فى طرق التدريس اللى احنا اخدناها قبل الامتحان ومفهاش تقدير ولا حاجة احنا اخدنا شهادة باننا اجتزناها بنجاح فقط ياريت اللى بيكتب الموضوع يبقى يوضح لاننا اعصابنا مش مستحملة وياريت اللى كاتب الموضع يفتح الملف اللى هو منزله على الموقع ويقرا بنفسه (مقدمة فى طرق التدريس)

ياسيد علاء خليك زي اسمك ماهو مش معقولة أني هانزل حاجة ملهاش فايدة أنت يظهر ماتعرفش مين ا/ خالد عبد الله

kholio_
06-06-2010, 11:35 PM
هذه الدورة خاصة بالمعلمين المتعاقدين فقط
وطبعا كان المفروض اننا كنا خدناها قبل الاختبار أساسا ولاني مافيش نظام زي ماحضراتكم عارفين خدناها بعد الامتحان ولكن كل المدرسين المتعاقدن هايخدوها ان شاء الله بس علي دفعات

وكمان دي شهادة لها أهمية كبيرة علي حد قولهم "السادة المدربين"
وكان عنوان الشهادة "تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد" وعلي فكرة هما سلمونا أخلاء طرف مش شهادة ولكن وفقنا الله لكي نكتب صيغة اخلاء الطرف علي الكمبيوتر ونطبعه ثم ختمناه من المديرية ببنها وقد شكرونا علي هذه الفكرة

وطبعا هذه الشهادة مش مطلوبة خالص دلوقتي لاننا كلنا عارفين ايه اللي هما عايزينه

وكمان أنا منزل هذه الدورة لعموم الاستفادة مش كلام وخلاص زي مابعض الاساتذة الكويسين بيقول

"إنما أجري علي الله "

يارب أكون قد وفقت غي توضيح الفكرة من القصة دية وياريت نتواصل برده

MISS.DINA
07-06-2010, 12:13 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احنا فى كفر الشيخ حضرنا التدريب دة من زمان وهو فعلا مقدمة فى طرق التدريس واخدنا افادة بحضورنا التدريب واجتيازنا بنجاح وكان المفروض ناخد شهادة بس بعد كدة قالو ملهاش لزوم لكن انا سمعت بردة ات الدورة دى لازم ان كل معلم مساعد ياخدها لانها مهمة مع شهادة الصلاحية دة حتى لغاية دلوقتى لسة بيبعتو للناس عشان ياخدوها

Eslam Farouk
07-06-2010, 12:52 AM
وهما عايزين الشهادة الدورة الاصلية ولا صورة منها
ارجو الرد؟

انا ذاهب غدا ان شاء الله للمديرية وهاستفسر منهم اكتر عن الموضوع

AlaaElden
07-06-2010, 01:05 AM
هذه الدورة خاصة بالمعلمين المتعاقدين فقط
وطبعا كان المفروض اننا كنا خدناها قبل الاختبار أساسا ولاني مافيش نظام زي ماحضراتكم عارفين خدناها بعد الامتحان ولكن كل المدرسين المتعاقدن هايخدوها ان شاء الله بس علي دفعات

وكمان دي شهادة لها أهمية كبيرة علي حد قولهم "السادة المدربين"
وكان عنوان الشهادة "تطبيقات مهنية وعملية للمعلم المساعد" وعلي فكرة هما سلمونا أخلاء طرف مش شهادة ولكن وفقنا الله لكي نكتب صيغة اخلاء الطرف علي الكمبيوتر ونطبعه ثم ختمناه من المديرية ببنها وقد شكرونا علي هذه الفكرة

وطبعا هذه الشهادة مش مطلوبة خالص دلوقتي لاننا كلنا عارفين ايه اللي هما عايزينه

وكمان أنا منزل هذه الدورة لعموم الاستفادة مش كلام وخلاص زي مابعض الاساتذة الكويسين بيقول

"إنما أجري علي الله "

يارب أكون قد وفقت غي توضيح الفكرة من القصة دية وياريت نتواصل برده

يمكن كل محافظة تختلف عن التانية بس المحتويات اللى حضرتك منزلها مع الموضوع احنا فعلا اتشرحت لينا بس كان التدريب اسمه (مقدمة فى طرق التدريس ) واخدنا الشهادة اللى موجودة فى ردى السابق ومكنش فيها امتحانات ولا تقدير لان المحتويات مقدمة فى طرق التدريس احنا امتحنا فيها فعلا فى امتحانات الكادر وهى اسئلة الخاص بالتربوى ممكن يكون فى محافظات التانية شهادات بتقديرات امتياز وجيد وجيد جدا ومقبول بس فعلا اللى انت منزله دة احنا اخدناها بس كانت اسمها (تدريب مقدمة فى طرق التدريس )زى ما هو مكتوب فى الشهادة اللى انا نزلتها فى ردى السابق لهذا الموضوع

وعلى فكرة احنا عندنا فى محافظة الشرقية كل الناس اخدتها بس احنا الاول وبعدين بعد ما امتحنا وخلصنا الامتحان الدفعة التانية اللى لسة مش امتحنوا اخدوها وخلصوها يعنى مفيش حد عندنا لحد دلو قتى مش اخدها كلنا اخدناها سواء اللى امتحنوا او اللى مش امتحنوا (كل معلم مساعد الشرقية اخدوها)

رحاب2
07-06-2010, 08:38 AM
احنا فى مغاغة اول مرة نسمع كلام عن الدورة

kholio_
07-06-2010, 01:13 PM
يمكن كل محافظة تختلف عن التانية بس المحتويات اللى حضرتك منزلها مع الموضوع احنا فعلا اتشرحت لينا بس كان التدريب اسمه (مقدمة فى طرق التدريس ) واخدنا الشهادة اللى موجودة فى ردى السابق ومكنش فيها امتحانات ولا تقدير لان المحتويات مقدمة فى طرق التدريس احنا امتحنا فيها فعلا فى امتحانات الكادر وهى اسئلة الخاص بالتربوى ممكن يكون فى محافظات التانية شهادات بتقديرات امتياز وجيد وجيد جدا ومقبول بس فعلا اللى انت منزله دة احنا اخدناها بس كانت اسمها (تدريب مقدمة فى طرق التدريس )زى ما هو مكتوب فى الشهادة اللى انا نزلتها فى ردى السابق لهذا الموضوع

وعلى فكرة احنا عندنا فى محافظة الشرقية كل الناس اخدتها بس احنا الاول وبعدين بعد ما امتحنا وخلصنا الامتحان الدفعة التانية اللى لسة مش امتحنوا اخدوها وخلصوها يعنى مفيش حد عندنا لحد دلو قتى مش اخدها كلنا اخدناها سواء اللى امتحنوا او اللى مش امتحنوا (كل معلم مساعد الشرقية اخدوها)
ياستاذ بعد السلام عليكم

انتف في الشرقية خدتوا هذه الدورة جميل بس هل أخذتم إخلاء طرف بيها ؟
لان أخلاء الطرف يعتبر كشهادة أنك خدت الدورة
غير كدة يبقي مش دورة تدريبية ممكن يكون قاصدك اليومين اللي كانوا قبل الامتحان بخصوص التربوي والكلام دون دي مش اللي أقصدها تماما

كمان أنا حاسس أنك مانزلتش باقي الدورة وانا حاططها برده هما من ضمن مشاركاتي في هذه الصفحة

وعلي العموم أسعي ياعم وأسال في المديرية عندكوا في قسم التدريب وطمنا برده

AlaaElden
07-06-2010, 01:50 PM
ياستاذ بعد السلام عليكم

انتف في الشرقية خدتوا هذه الدورة جميل بس هل أخذتم إخلاء طرف بيها ؟
لان أخلاء الطرف يعتبر كشهادة أنك خدت الدورة
غير كدة يبقي مش دورة تدريبية ممكن يكون قاصدك اليومين اللي كانوا قبل الامتحان بخصوص التربوي والكلام دون دي مش اللي أقصدها تماما

كمان أنا حاسس أنك مانزلتش باقي الدورة وانا حاططها برده هما من ضمن مشاركاتي في هذه الصفحة

وعلي العموم أسعي ياعم وأسال في المديرية عندكوا في قسم التدريب وطمنا برده

الشهادة اللى انا منزلها دية استعملت كاخلاء طرف حضرتك ياريت شوف الصورة اللى انا منزلها واقراءها كويس وشوف المدة اللى احنا قضناهافى الدورة اللى و من تاريخ 27/4/2009 الى 7/5/2009 بعديها مكتوب ماعدا ................
اة مكتوب فى الشهادة من على اعلى يمين الشهادة(محافظة الشرقية /مديرية التربية والتعليم /ادارة التدريب)

وحنا برضك روحنا دورة يومين فى الكونفرانس فى المديرية واخدنا بيها اخلاء

انا حملت الاتنين الى حضرتك نزلتهم وقريتها كلها واحنا فعلا اخدناها تحت اسم (مقدمة فى طرق التدريس ) اللى هما 11 يوم وانا كنت بكتب وراء المحاضرين

kholio_
08-06-2010, 03:02 PM
الشهادة اللى انا منزلها دية استعملت كاخلاء طرف حضرتك ياريت شوف الصورة اللى انا منزلها واقراءها كويس وشوف المدة اللى احنا قضناهافى الدورة اللى و من تاريخ 27/4/2009 الى 7/5/2009 بعديها مكتوب ماعدا ................
اة مكتوب فى الشهادة من على اعلى يمين الشهادة(محافظة الشرقية /مديرية التربية والتعليم /ادارة التدريب)

وحنا برضك روحنا دورة يومين فى الكونفرانس فى المديرية واخدنا بيها اخلاء

انا حملت الاتنين الى حضرتك نزلتهم وقريتها كلها واحنا فعلا اخدناها تحت اسم (مقدمة فى طرق التدريس ) اللى هما 11 يوم وانا كنت بكتب وراء المحاضرين

طيب جمييييييييييييييل أو كدة ياعلاء

أمال يابني أنت واجع دماغك ودماغنا معاك ليييييييييييييه؟

انت كدة في السليم ان شاء الله

بس نائصك حاجة مهمة جدا
هتلائيها في المرفقات :

amrmedhat
08-06-2010, 04:27 PM
شكرا علي هذا الجهد

بارعة
10-06-2010, 09:01 AM
شكرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر را

Mr.Trueman
11-06-2010, 10:44 AM
جزاكم الله خيرا

kholio_
12-06-2010, 12:15 AM
وجزاكم الله خيرا مثله وعشرة أمثاله

إيهاب النجار
15-06-2010, 11:26 AM
التدريب ده كان قبل اختبارات الأكاديمية وكان من خلال المديريات ومش مطلوب ه الشهادة فى الاكاديمية
وشكرا

أ/محمد على عاشور
15-06-2010, 06:17 PM
جزاك الله خيرا

meslmat
31-05-2011, 05:56 PM
الكلام القديم

mohamed alkholany
02-06-2011, 10:37 AM
انافعلا اخذت دورة تدريبية قبل الامتحان اسمها (تطبيقات تربوية وعملية للمعلم المساعد) وكان فيها امتحان قبلى وبعدى بس مأخدتش غير اخلاء طرف مكتوب فيه ان انااجتزت الدورة بنجاح وشهادة تقدير انا اللى جيبها وهمة بس اللى مضوها وختموها