مشاهدة النسخة كاملة : إحقيه خريجي الكليات العمليه بمزواله مهنه التحاليل الطبيه


Dr-Mahmoud Ehab
30-06-2010, 01:48 AM
س / هل من حقي أن أفتح معمل ؟ وأكتب عليه اسمي ؟ وابقى دكتور تحاليل؟



هذا يقودنا إلى سؤال سؤال هام جدا : يعني قانونا هل المعمل ده من حقي ؟


* القانون المصري لسنة 54 لم يفرق في ممارسة مهنة التحاليل الطبية بين الكيميائي والصيدلي والطبيب .. إلخ بل هذا الحق يتساوى فيه جميع الخريجيين طالما قد استوفوا شهادات التخصص المطلوبة، واعتبره القانون المصري حق مكتسب ومشروع للجميع واعتبر مهنة التحاليل الطبية مهنة منفصلة عن باقي التخصصات الطبية الأخرى.

* هذا القانون معمول به في كثير من الدول العربية مثل تونس – سوريا وجميع دول العالم الأول مثل : أمريكا – كندا – فرنسا – ألمانيا – بريطانيا .. إلخ



* إن أقدر وأكفأ من يتعامل مع أجهزة التحليل الكيميائي كالأسبكتروفوتوميتر أو الفصل الكروموتوجرافي أو التحضير الكيميائي للعينات الكيميائية أو الإلمام بالتقنيات الكيميائية في التحليل الكيميائي أو العضوي مثل التحليل التربيديمتري أو الكلاريمتري أو الجرافيميتري هم الكيميائيون والبيطريون والصيادلة بحكم طبيعة الدراسة .

* المسألة تتلخص في تحليل عينة فقط فالجميع من أطباء أوغيرهم - رسميا - غير مطالبين : لا بتشخيص سريري – ولا بربط النتائج – ولا بكتابة علاج - أو تفسير نتيجة !!!

حتى سحب بعض العينات قد يخرج عن نطاق تخصصك!! مثل عينات الدم للمولودين حديثا (تعرض على أخصائي الأطفال) – عينات فحص الأورام ( أخصائي الباثولوجي) – عينات البذل النخاعي (التخدير أو الحميات)


* للأسف يروج بعض الأطباء في أحقيتهم وإلغاء أحقية الباقيين في ممارسة المهنة ويضعون العراقيل ويحاربون بشتى السبل من أجل ضع قصور على الباقيين في ممارسة المهنة، ويضغطون على وزير الصحة من أجل رفض إعطاء الترخيص والتحايل على القانون (الصريح)، ولي عنق الحقائق ، واتباع مبدأ "بروكر استيز" الذي كان يقطع أرجل ضيوفه لتناسب طول السرير الذي سينامون عليه !!! ويتفنون في وضع العراقيل لمنعنا من ممارسة المهنة مثل إجبارنا على رفع القضية وخلافه ؟؟؟ وكتابة عبارات في الصحف بغرض الإثارة : " تضافروا لقصر المهنة على الأطباء" أو من يكتب : " فوضى التحاليل الطبية"

سؤال فرعي / ما هي آخر صيحة في وضع القصور للمزاولة؟



(1) التصريح يكون بالماسترية لا بالدبلوم
(2) العمل في المستشفى مدة 3 سنوات
(3) ضرورة كتابة التخصص الحقيقي : صيدلي / بيطري / كيميائي .. إلخ على لافتة المعمل و على التقرير، كما تكتب بجواره : "الكيمياء الحيوية الصيدلية" أو "الميكروبيولجيا البيطرية".. إلخ
(4) إجبارك على ممارسة التحاليل التي قد تخصصت فيها ، وهذه قصة طويييييييييييييلة جدا




لكن هذه القصور غير معمول بها الآن ولله الحمد ، بل يريدون تنفيذها !!




* لقد خسرت نقابة الأطباء القضية المرفوعة ضدنا لمزاولة المهنة وأمام مجلس الشعب قوبل طلبهم بالرفض عام 94 بعد أن أستماتوا في تقديمه ومازالوا، هنا أعيد الحق لأصحابه ، لكن هناك من يعبثون بشد ذيل القط النائم من آن لآخر ، والذين يريدون الحصول على شعرة من شنب الغول الأسود وهو غافي !!

* الخلاصة .. التحاليل الطبية لا تعتمد على التشخيص السريري .. أنك - في المعمل - تتعامل مع عينة لا مع مريض ، وأنك الأكفأ والأجدر مقارنة بما هو مطلوب ، أنت تشخص فقط تشخيصا طبيا معمليا لا سريريا ولا تعتمد على الحالة الإكلينيكية في التحليل ، لكنها تؤخذ في الإعتبار ، وأكرر تؤخذ في الإعتبار.




* في دول العالم الأول يتساوى الصيادلة مع الكيميائيين مع الأطباء مع البيطريين في الحصول على المناصب ، ومعروف أن رئيس الإتحاد الدولي للتحاليل الطبية صيدلي ويتناوب على رئاسة المنصب بيطريين وأطباء وكيميائيين وصيادلة.كما يتولى إدارة بعض معامل البرج المصرية أوالعربية بجانب الأطباء .. صيادلة وكيميائيين أيضا.

* وجدير بالذكر - ومعلومة لمن لا يعلم - أن من أبرز مؤسسي بعض أقسام التحاليل الباثولوجيا الإكلينيكية بكليات الطب العريقة هم أساتذه صيادلة وبيطريين وكيميائيين في علوم الميكروبيولجي والبيوكمستري !!!

حاشية : أنا لا أتحامل على الأطباء .. حاشا !!! فكثير منهم الزميل والقريب والصديق والأخ والأب (والله)، وأنا مؤمن بدورهم الفعال في المجتمع تمام الإيمان ، ومتيقن من عظم وتفعيل دور الطبيب في النهوض بمستوى الطب وأنه ملقى على عاتقه يمكن أكثر من 90% من مجمل الخدمات الطبية التي تقدم للمجتمع والأبحاث والوعي الصحي .. إلخ ، وده لو كان موضوع تعبير كنت كتبت 6 ورقات فلوسكاب وش وضهر !!! وإن كنت قد جرحت مشاعر أو آذيت أي من أخوتي الأطباء فأنا على اتم أستعداد أن أقدم له اعتذاراً فقط لمجرد أن يبدي سبباً ، وحقيقي .. حينما يتعلق الأمر بحق شرعي ورسمي وقانوني فمن كل المشروعية أن أدفع عنه وأطالب به ... ارجو من الجميع مشاركتي الرأي وإبداء ملاحظتهم بالتواصل الإلكتروني معي ..




ركزوا معايا يا جماعة .. وفنجلوا عنيكوا و طرطقوا ودانكوا

عشان أنت كصيدلي تفتح معمل بإسمك لازم تعمل الخطوات الآتية:


(1) أن تحصل على أحد أو جميع شهادات الدبلوم في الآتي :



+ دبلوم الميكروبيولجي العامة أو التطبيقية أو الإكلينيكية أو الماسترية (ماجستير) في نفس التخصص برضه أو على :


+ دبلوم البكتيريولوجيا العامة أو الإكلينيكية أو على:

+ دبلوم الكيمياء الحيوية التحليلية أو الإكلينيكية أو الماسترية فيها

(2) ح تاخد من النقابة درجة : أخصائي تحاليل طبية



ثم تأخذ التصريح من وزارة الصحة ويستغرق أشهر حسب دورك و العدد .. إلخ بس ح يكتبولك في التصريح عبار ": مع عدم التشخيص الطبي المعملي" يعني المعمل ح تبقى أنت مديره لكن مش صاحبه ؟؟؟ هههههههه

، ولن يسمح لك بوضع لافتة عليه ؟؟؟؟ ههههههههه
ولن يسمح لك بكتابة اسمك على التقرير ؟؟؟؟ هههههههه
ولن يسمح لك بأن تمضي على نتائج التحليل ؟؟؟؟ ههههههههه
إذن فبهذا التصريح ح تبقى كوكتيل ومزيج فريد من دكتور التحاليل وفني المعمل !! http://1.1.1.5/bmi/sayadla.com/vb/images/smilies/smallsmiles/148.gif

(3) ح ترفع قضية وتقعد حوالي سنة ب 1000 ألف جنية بس عند محامي مشهور (تفاصيل الموضوع عندي .. ولما الوضوع يطق ف دماغ أي عضو يبقى يكلمني)
وح تكسبها .. ح تكسبها .. ومضمونة 100% (لأن ده حقك كصيدلي) .. المهم بعد لما تكسبها ح تبقى دكتور تحاليل فعلا .. وهنايسقط الفرق (عمليا) بينك وبين الطبيب الأخصائي !!

++ ملاحظة لا معنى لها ولابد منها !! : الفرق الرسمي (واخد بالك من الرسمي دي؟) بينك وبين الطبيب أنك لو خدت الدبلومتين الميكرو + البيو ح يبقى في سحب العينات فقط .. يعني لازم ح تجيب ورقة من دكتور طبيب أنه المسئول عن السحب في المعمل بتاعك ، وأنت اللي ح تسحب العينات برضه.. يعني عمليا مفيش فرق !!! وإحقاقا للحق .. ان هذا هو الفرق الرسمي الوحيد بين الطبيب وغيره في ممارسة المهنة

+ أسئلة ع السريع باختصار (مجاب عنها ) :
س 1 : إيه لزوم القضية طالما إن الموضوع من حقي وكده كده ح أكسبها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ج 1 / إحنا في مصر !

س 2 : لأ بجد .. عاوز أعرف إيه لزومها؟

ج 2 / عشان يخوفك ويوهمك إن دي حاجة مش بتاعتك فتقوم جاي مطنش وتقول لنفسك في سذاجة: طالما أنه مش مسموح لي تبقى مش بتاعتي؟؟؟؟؟ في حين أنه حقك ودي لعبة "الحق يغتصب" .. نقطة تانية هي نوع من أنواع كوابح السيارات والفرامل عشان متكترش المعامل زي الأجزاخانات http://1.1.1.5/bmi/sayadla.com/vb/images/smilies/smallsmiles/148.gif! ويبقى بين كل معمل ومعمل مختبر !!

س3: إيه أفضل وأسرع شهادة لفتح المعمل (يعني م الآخر .. عاوز أنجز )؟؟؟؟؟
ج 3 / دبلوم ميكروبيولجي أو بيوكمستري وأنا بفضل الأخير ومدته سنه بس لكني أنصحك بال 2 .

س 4 : الليلة دي ح تكلف كام؟
ج 4 / الدبلوما تمنها تبع المكان (متوسط كله 2000 + 1000 القضية)

س 5 : طيب أخدها من أي جامعة أو من أي كلية ؟
س 5 : صراحة .. اشهر ناس شغالين في الحكاية دي كليات العلوم ..
عندك في صيدلة : المنصورة - الزقازيق - الإسماعيلية - عين شمس (بيخرجوا أعداد قليلة
عندك في علوم : اسكندرية (أشهر دبلومة تحاليل في الجمهورية وبتخرج كل سنة 700 أخصائي) - شبين الكوم ( بدأت تشتهر برضه بتخرج حوالي 700 ) - الإسماعيلية ( بتخرج حوالي 1000 أخصائي

عندك بيطري : مشتهر / اللي جنب بنها ( تنافس الأسكندرية وبتخرج حوالي 1000 أخصائي على ما اسمع ) - المنصورة (مبتعديش ال 50 في أي كلية) بس (علوم بكتيريا ممكن تعدي ال 80)

والموضوع ده فيه تفاصيييل تانية كتيرة وممكن أجاوب بالتفصييييييييييييييل الممل للي عايز

س 6 : طيب إيه أرخصهم وأسهلهم؟ ويديلي الشهادة ع السربع ؟؟
ج 6 / * احذر هؤلاء : المنصورة (معقدين أوي ) - عين شمس (ناشفة؟)
* تحاشى هؤلاء : مشتهر لاناللي بيدخل ما بيطلعش إلا فيما ندر - شبين (مهرها غالي 2500 ) - طنطا( !بيقولوا صعبة ومش عاطفية
* ارشح لك دول : الزقازيق و الإسماعيلية (باشا !!) - اسكندرية (شغالة ومانجه) – شبين (مووووووووووز / بس غالية) - بنها ( وأنت واقف!!!)

س 7 : طيب لو أنا (بالي طويل) وعاوز أبقى كفاءة في التحاليل وافتح جنب معمل البرج؟ !!!!
ج 7 / دبلوم ميكرو + ماستر أو دكتوراه في البيو ( أو العكس لكني أفضل كده)

س 8 : طب و الليلة دي ح تستهلكني في كام سنة؟؟؟؟
ج 8 / لو أنت بيدعولك في البيت كويس ح تقعد من 8 -9 سنين http://1.1.1.3/bmi/sayadla.com/vb/images/smilies/smallsmiles/crying.gif

س 9 :( للمحترفين فقط) : طيب لو أنا عاوز آخد جايزة نوبل في التحاليل أو كأس العالم ؟!!!!!!!!
ج 9 / دبلوم ميكرو + دبلوم بيو + دكتوراه في المناعة
ملاحظة : اعرف دكتور معاه كل دول .. واعرف دكتور تاني معاه دكتوراه الفلسفة في الميكرو + دكتوراه البيوكمستري وكاتب على المعمل :" معمل الدكاتره فلان الفلاني " وع التقرير كاتب :" الدكتور الدكتور" - فعلا بتاعة شهادات !!

س 10: ممكن أعرف إيه حكاية المناعة دي بقى؟؟
ج 10 / معهد البحوث الطبية / اسكندرية بيدي ماسترية للصيادلة في المناعة لكن بيطلب تقدير وبياخد بالعدد (بيطلبوا 2 من صيدلة بس ) يعني الموضوع ممكن يفرقع منك – وبيطلب برضه 2 أطباء – و6 كيميائيين .. تحيز؟
أو عندك معهد بحوث الهندسة الورائية / السادات وده بياخد كله .. ورخيييييص 400 في السنة ومفيش تمهيدي ماجستير .. يعني رسالة على طول + كورسات / سنتين وده بيدي دبلوم أو ماسترية أو دكتوراه أو دكتوراه الفلسفة في المناعة الجزيئية

س 11 / مين تاني ممكن يفتح معمل ؟
الزراعيين – الكيميائيين – الصيادلة - البيطريين – الأطباء
وجميعهم لابد لممارسة المهنة من الحصول على دبلوم أو الماسترية أو الدكتوراه في التحاليل
وجميعهم يأخذ درجة : " أخصائي تحليل طبية"

بواسطه ميكانيزم

clinical chemist0
29-07-2010, 11:01 AM
لا حضرتك ما حدش قال كده هما قالوا أنهم إخصائيين علاج طبيعي وليس دكاتره
زي العلوم كده بالظبط كل الناس فاكره أنها بتطلع دكاتره التحاليل
ولكن هيا بتطلع إخصائيين تحاليل إما الدكاتره دول خريجي طب
لا طبعا معلومه خطا
خريج طب بيطلع اخصائي تحاليل طبيه هو كمان

والقانون المصري مافرقش بين اخصائي التحاليل الطبيه من طب وبين اخصائي التحاليل الطبيه من علوم
واخصائي التحاليل الطبيه زى اخصائي الجلديه واخصائي النسا
للي بيطلق عليهم لقب دكتور
بالاضافه الي ان امريكا تعطى رخصه دكتور التحاليل biomedoical doctor
لخريج علوم ولا تعطيها لخريج كليه طب لانه مش تخصصه
الا اذا اخد معادله لمساواته بخريج علوم

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 12:42 PM
أنا ما ليش دعوه بأمريكا
وطالما القانون المصري ما فرقش
مين إلي بيرخص معمل تحاليل ؟؟ !

clinical chemist0
29-07-2010, 01:10 PM
أنا ما ليش دعوه بأمريكا
وطالما القانون المصري ما فرقش
مين إلي بيرخص معمل تحاليل ؟؟ !

للي بيرخص معمل
الاتنين سواء كان اخصائي تحاليل من علوم او من طب
ولكن دة ظلم لان خريج طب مش بيدرس اساسيات وبينط علي التخصص
وعشان كدة مش معترف بيه في امريكا ولازم ياخد معادله

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 01:50 PM
حضرتك مفيش خريج علوم بيرخص معمل تحاليل حضرتك عندك حاجه تثبت ده
هو بيجيب طبيب مدير زي بالظبط واحد مش صيدلي عايز يفتح صيدليه بيجيب صيدلي
وحضرتك مصمم برده علي امريكا أنا مش هتكلم غير عن غلي بيحصل في مصر بس

clinical chemist0
29-07-2010, 02:12 PM
حضرتك مفيش خريج علوم بيرخص معمل تحاليل حضرتك عندك حاجه تثبت ده
هو بيجيب طبيب مدير زي بالظبط واحد مش صيدلي عايز يفتح صيدليه بيجيب صيدلي
وحضرتك مصمم برده علي امريكا أنا مش هتكلم غير عن غلي بيحصل في مصر بس

كلام كله غلط طبعا

يا ريت حضرتك تطلع علي القاانون وعلي تراخيص معامل التحاليل

مع احترامى مش كل واحد جاهل هيقعد يفتى بكلام هو مش عارفه


الصفحة الرئيسية (http://www.mohp.gov.eg/main.asp) > خدمات صحية > التراخيص الطبية
تراخيص مزاولة مهنة التحاليل

مستندات استخراج ترخيص مزاوله مهنه التحاليل الطبية(الباثولوجيين الإكلينيكيين ، الباثولوجي ، كيميائيين طبيين ، البكتريولوجيين )

1-شهادة البكالوريوس
2- شهادة التخصص ( دبلوم ، ماجستير ، دكتوراه
3-صحيفة الحالة الجنائية
4-الموقف من التجنيد ( للذكور )
5-شهادة قيد من النقابة كأخصائي
6-صورة البطاقة الشخصية
7- عدد 3 صور شخصيه

موقع وزارة الصحة

ادراة تراخيص معامل التحاليل

http://www.mohp.gov.eg/sec/services/Analysis.asp?x=1

clinical chemist0
29-07-2010, 02:16 PM
ويكفي انى معايا ترخيص لفتح معمليين وماجرهم وممكن اشغل اطباء تحت ايدى
وهو ما يرفضه الطبيب ولكن
انا ناوى اعملها في الخطه المستقبليه الجيه
لانى سايب التحاليل
وبشتغل في دعايا الادويه
للي بردو بتوجع الصيادله اوووى

اما خريجى طب لا يوجد اعتراف بهم في امريكا في تخصص التحاليل الا لما يعملو معادله

لمساواتهم بينا

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 03:35 PM
جميل بس دي حضرتك إجراءات مزواله المهنه مش إجراءات فتح المعامل
في حكم غير مسبوق في تاريخ القضاء المصري، قضت محكمة القضاء الاداري المصرية بمجلس الدولة في القاهرة بأحقية الأطباء البيطريين في الحصول على ترخيص بمزاولة مهنة التحاليل الطبية للانسان، كل في فرع تخصصه، ووقف والغاء قرار وزير الصحة المصري بقصر الترخيص لهم بمزاولة مهنة التحاليل الطبية البيطرية من دون البشرية، وذلك لمخالفة القرارين لقانون مزاولة مهنة الكيمياء الطبية وتنظيم معامل التشخيص الطبي ومعامل الابحاث العلمية ومعامل المستحضرات الحيوية الصادر عام 1954 . ويتشترط هذا القانون ويقصر مزاولة المهنة على الاشخاص المقيدة اسماؤهم في سجل وزارة الصحة. وحدد القرار الجديد للقيد في هذا السجل ان يكون الشخص حاصلا على بكالوريوس في الطب والجراحة من أحدى الجامعات المصرية أو بكالوريوس في الصيدلة أو في العلوم (الكيمياء) أو في الطب البيطري أو في الزراعة من احدى الجامعات المصرية.




واوضحت المحكمة في حيثيات حكمها ان قانون مزاولة المهنة لم ينص على أي قيد يحد من الاعمال التي يجوز لمن يقيد في هذه السجلات ان يباشرها في مجال الكيمياء الطبية البكترولوجية أو الباثولوجية ما دام قد حصل على شهادة التخصص المطلوبة، كما ان القانون لم يفرق بين ما يتعلق من هذه الاعمال بالانسان أو الحيوان بل جعل مناط مزاولة المهنة شهادة التخصص.



ووصفت المحكمة قرار وزير الصحة الصادر عام 1994 الذي قصر مزاولة مهنة التحاليل الطبية البشرية على الاطباء البشريين وحدهم بأنه قرار فاقد لمشروعيته ويهدر أي اجراء يتخذ استنادا اليه لكونه لم يلتزم بوضع الشروط والاجراءات اللازمة لوضع احكام القانون موضع التنفيذ، بل تضمن احكاما جديدة تضيف الى احكام القانون وتعدل وتحد منها وهو ما يعتبر تعديلا لقانون بأداة (قرار) ادنى من الاداه التي صدر بها (البرلمان) القانون


و الجدير بالذكر ان


أشتعال تلك الازمه هو النتائج* ‬غير الدقيقة لكثير من المعامل و الصراع بين الأطباء البشريون والصيادلة والبيطريون والكيميائيون،* ‬وتقول كل فئة أنها الأحق بمزاولة المهنة دون الآخرين* ‬غير الجديرين بذلك وهو ما فتح الطريق لدخول الدخلاء لهذه المهنة وبالتالي فالضحية هو المواطن،* ‬حيث التقارير المتضاربة وغير الصحيحة التي تخرج من هذه المعامل*.‬




بالنسبه لموقف لاطباء البشريين




يقول د.شوقي الحداد،* ‬وكيل نقابة الأطباء،* ‬إن النقابة تسعي لإعداد مشروع قانون لمزاولة مهنة التحاليل الطبية،* ‬بحيث يكون الأمر مقتصرًا علي الأطباء البشريين،* ‬لأنهم أكثر الفئات دراية بطبيعة المهنة،* ‬كذلك سيشمل تعظيمًا لدور الرقابة وحماية المهنة من الدخلاء والالتزام بمعايير الجودة،* ‬وستسعي لعرضه علي مجلس الشعب بالدورة البرلمانية المقبلة،* ‬وستبدأ ببنود قانونية لاستبعاد البيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة من مزاولة المهنة*.‬



ويشير إلي أن الحملات التفتيشية للصحة أثبتت أن أغلب المخالفات نتيجة لوجود أشخاص* ‬غير مؤهلين ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة،* ‬وبالتالي ليسوا علي دراية بآلية التعامل مع الأجهزة وبالطبع أغلبها منتشرة بالأقاليم والمحافظات البعيدة،* ‬مستغلين ضعف الرقابة من قبل وزارة الصحة وقلة أعداد المفتشين*.‬



وينتقد* "‬الحداد*" ‬الوضع الحالي مؤكدًا،* ‬بأن مزاولة مهنة التحاليل الطبية أصبحت* "‬مهنة من ليس له مهنة*" ‬ويرجع هذا لوجود قانون قديم،* ‬لم يعد يواكب تطورات المهنة،* ‬وأعطي الحق لأشخاص* ‬غير مؤهلين طالما حصلوا علي دبلوم الباثولوجيا أو البكترلوجيا أو الكيمياء الحيوية وهو الأمر الذي أدي لتضارب نتائج التحاليل الطبية وتواجد الآلاف من معامل* "‬بير السلم*"‬،* ‬ويدفع المريض الثمن في النهاية خاصة في ظل عدم إعلانهم عن تخصصاتهم الفعلية لمرضاهم*.‬



ويؤكد الحداد*: ‬الأطباء البشريون هم أصلح من يمارس تلك المهنة،* ‬فهي لا تعتمد فقط علي الكشف علي الأجهزة ولكن رجاحة خبرة الطبيب البشري في أخذ العينات ومعرفته بأنواع الأمراض وعلاجها،* ‬وتعدد الفئات يؤدي للعشوائية*.




وبالنسبة لموقف مسئولى الصيادلة



وبالنسبة لموقف مسئولى الصيادلة من إعلان نقابة الأطباء عرض قانون لمزاولة المهنة لاقتصار الأمر علي البشريين،* ‬يقول محمود عبدالمقصود* - ‬الأمين العام لنقابة الصيادلة* - ‬سعت نقابة الأطباء من قبل لذلك بالمخالفة لقانون* ‬1954،* ‬حيث أصدر وزير الصحة سابقًا* "‬علي عبدالفتاح*" ‬قرارًا وزاريا باقتصار المهنة علي الأطباء البشريين،* ‬ولكننا لجأنا للقضاء وتم إلغاء القرار الوزاري لهذا فنحن الصيادلة نتمسك بحقنا في مزاولة المهنة،* ‬خاصة أن* ‬20 ٪* ‬من الصيادلة يعملون في هذا المجال،* ‬والمعروف أن أقدم معامل التحاليل الطبية الشهيرة يمتلكها صيادلة*.‬



وينتقد* "‬عبدالمقصود*" ‬سياسة وزارة الصحة في محاباة الأطباء البشريين،* ‬معترضًا علي منع الصيادلة من فتح معامل تحاليل طبية،* ‬بل والإلزام بعملهم تحت إشراف* "‬طبيب بشري*" ‬وبالطبع فإن تلك القرارات مخالفة للقانون* ‬وكذلك تعسفهم في منح تراخيص مزاولة المهنة للصيادلة وتسهيل ذلك للبشريين*.‬



وبخصوص تقديم قانون جديد لمزاولة المهنة يقتصر علي البشريين،* ‬يؤكد أن التفكير في تعديل القانون لابد وأن يكون بحضور جميع الجهات المعنية وليس نقابة الأطباء وحدها،* ‬فالقانون محدد وصريح كما أن القانون متفق مع قوانين مزاولة المهن الدولية*.‬



ويعلن بأن سعي الأطباء البشريين لذلك ليس بسبب مهني وإنما* "‬مادي*" ‬فرغم أن* ‬90٪* ‬من العاملين بهذا المجال من الصيادلة،* ‬إلا أنهم بعد تشبع التخصصات الطبية بأعداد هائلة ومعرفتهم بأن معامل التحاليل مربحة ماديا،* ‬خاصة أن التشخيص لا يتم الآن إلا بعد إجراء التحاليل*.‬



ويوضح أن الصيادلة من أكثر الفئات التي مارست المهنة من أكثر من* ‬50* ‬عامًا،* ‬ونحن مع منع الأطباء البيطريين والزراعيين من مزاولة المهنة لعدم تخصصهم،* ‬ولسنا مع حرمان الكيميائيين أو الصيادلة وحول أسباب سوء الطب المعملي،* ‬أكد أن السبب ليس وجود أكثر من فئة تعمل في المجال،* ‬وإنما يعود لاستعانة بعض المعامل الصغيرة بمواد وكيماويات ومحاليل رخيصة الثمن وغير جيدة أو منتهية الصلاحية،* ‬كذلك وجود أجهزة قديمة ولا تجري عليها الصيانة الدورية*. ‬ولهذا نطالب بوضع معايير للجودة وتطبيقها علي المعامل الخاصة وليس فقط علي المعامل المركزية التابعة لوزارة الصحة،* ‬وهي المعايير التي وضعها الاتحاد الدولي لمزاولي المهنة*.


و بالنسبه لموقف مسئولى العلميين او الكيمائيين



فيما يشدد محمود محمدين* - ‬الأمين العام لنقابة العلميين* - ‬علي أنه من حق خريجي كليات العلوم،* ‬قسم الكيمياء الحيوية والحاصلين علي دبلومة التحاليل الطبية فتح ومزاولة العمل بمعامل التحاليل الطبية طبقًا للقانون*.‬


ويؤكد،* ‬رغم تعسف وزارة الصحة باشتراط العمل تحت إشراف طبيب بشري،* ‬إلا أن دور الكيميائي* "‬أساسي*" ‬في العمل،* ‬فالطبيب البشري مجرد* "‬ديكور*" ‬ومن يتولي العمل وسحب العينات والكشف عليها هم الكيميائيون فحوالي* ‬90 ٪* ‬من العاملين بالمعامل الخاصة من الكيميائيين،* ‬رغم أنهم* ‬غير حاصلين علي تراخيص مزاولة المهنة*.‬


ويطالب بفتح المجال أمام تراخيص مزاولة المهنة والسماح بامتلاك معامل لهم من أجل تقنين أوضاعهم*.‬


ويطالب محمدين بتفعيل آليات الرقابة وغلق المراكز* ‬غير المرخصة وعدم حرمان* ‬35* ‬ألف كيمائي يعتمدون علي تلك المهنة فيكفي القول أن* ‬1500* ‬كيمائي فقط حاصلون علي ترخيص مزاولة المهنة والبقية يعملون بدون ترخيص من الباطن*.


وزارة الصحة من جانبها لا تمنح تراخيص فتح معامل التحاليل إلا للأطباء البشريين بينما تعمل كل الفئات الأخري علي أرض الواقع في المعامل وربما تسيطر عليها بل ويتهمون الأطباء البشريين بأنهم مجرد ديكور يحصلون من خلاله علي التراخيص وليس لهم أي دور آخر*.‬



يقول د.صابر* ‬غنيم،* ‬عضو لجنة التراخيص الطبية بإدارة العلاج الحر بالوزارة،* ‬إن هناك حملات رقابية مرت علي حوالي* ‬200* ‬معمل للتحاليل الطبية بمحافظات القليوبية والجيزة والشرقية،* ‬فوجدت أغلبها* ‬غير مرخص ويديرها أشخاص* ‬غير مؤهلين،* ‬ولم يحصلوا علي تراخيص مزاولة المهنة*.‬ ويوضح* "‬غنيم*" ‬أن أغلب العاملين بها من البيطريين والزراعيين،* ‬وآخرين* ‬غير مصرح لهم بمزاولة المهنة طبقا لقرارات لجنة التراخيص بوزارة الصحة والتي يرأسها الدكتور سعد المغربي،* ‬والتي أقرت أن يكون المدير الفني* "‬طبيبًا بشريا*" ‬ولا يصرح للصيادلة أو الكيميائيين بالعمل إلا تحت إشراف طبيب بشري*.‬




ويعترض* ‬غنيم علي عدم تعديل قانون مزاولة المهنة رقم* ‬367* ‬لسنة* ‬1954* ‬والذي يسمح للبيطريين والزراعيين والكيميائيين والصيادلة والأطباء البشريين الحاصلين علي تخصص الكيمياء الحيوية بالحصول علي ترخيص مزاولة المهنة أو فتح معمل تحاليل،* ‬لافتًا إلي أن قرارات لجنة التراخيص بمنع التراخيص للبيطريين والزراعيين لم تمنعهم من ممارسة المهنة*.‬ وأكد* ‬غنيم مطالبته أكثر من مرة بتعديل القانون واقتصار مزاولة المهنة علي الأطباء البشريين خاصة أن المعامل المرخصة خمسة آلاف فقط والآلاف* ‬غير مرخص،* ‬كما لا يوجد حصر بإعداد المزاولين للمهنة أو المخالفات



و المشكله الكبرى ان سواء كان الخريج من طب او صيدله او علوم او بيطرى لا يعرف عند تخرجه



كيفيه عمل التحاليل او حتى سحب عينه و اللي بيدرسه في التحاليل هى مادتين او تلاته كميا حيوى في سنه اولي وتلات مود ميكروبيولوجى اى ان القشورعن التحاليل و بعدها لازم يعمل ماجستير في التحاليل عشان يتخصص تحاليل و يفتح معمل




في دول العالم الأول يتساوى الكيميائيين مع الصيادلة مع الأطباء مع البيطريين في الحصول على المناصب ، ومعروف أن رئيس الإتحاد الدولي للتحاليل الطبية صيدلي ويتناوب على رئاسة المنصب بيطريين وأطباء وكيميائيين وصيادلة. ما يتولى إدارة بعض معامل البرج المصرية أوالعربية بجانب الأطباء .. صيادلة وكيميائيين أيضا.



وجدير بالذكر - ومعلومة لمن لا يعلم- أن من أبرز مؤسسي بعض أقسام التحاليل الباثولوجيا الإكلينيكية بكليات الطب العريقة هم أساتذة صيادلة وكيميائيين وبيطريين في علوم الميكروبيولجي والبيوكمستري

clinical chemist0
29-07-2010, 03:46 PM
دة بقي اجراءات فتح معمل

شوف كدة مين للي بيشغل عنده مين

زى ما قلتلك انا ممكن اشغل طبيب تحت ايدى
فيه كتير بيرفضو
بس فيه
احنا ككميائيين او علميين بيشتغل تحت ايدينا اطباء
ودة المفروض يحصل لان مفيش اعتراف بيهم برة



طلب للحصول علي ترخيص بفتح وإدارة المعمل حسب النموذج المعد لذلك بالإدارة
اصل أو صورة رسمية من ترخيص مزاولة مهنة التحاليل الطبيةالتي يحملها طالب الترخيص بقيده بسجلات وزارة الصحة (الكيميائيين- البكتريولوجيين- الباثولوجيين الاكلينيكيين) وكذلك من المدير الفني المسئول.
حوالة بريدية حكومية بمبلغ 4,جم (أربعة جنيهات وخمسة وعشرون قرشا) برسم معامل وزارة الصحة (قيمة رسم معاينة المعمل)
صحيفة حالة جنائية حديثة لطالب الترخيص وكذلك بالنسبة للمدير المسئول, وإذا كان صاحب الطلب يشغل وظيفة حكومية فيكتفي في هذه الحالة بشهادة رسمية من شئون العاملين التابعة لجهة العمل تثبت وجود صحيفة الحالة الجنائية الخاصة به ضمن ملف خدمة



عدد 3 صور رسومات هندسية للمعمل معتمدة جميعها من مهندس نقابي ومستوفي الهندسية وبيين علي الرسم مايليعلي صورة بواقع 1جنيه :-

1- مسقط أفقي بمقياس رسم لا يقل عن 1% (وهو عبارة عن قطاع يبين المساحات الأفقية والوحدات )
2- مسقط راسي بنفس مقياس الرسم (وهو عبارة عن قطاع طولي يبين الارتفاع)
3- موارد المياه وطرق الصرف الصحي ( بعلامات مميزة علي المسقط الافقى)
4- الرسم الإرشادي( وهو رسم كروكي يبين موقع المعمل )





إقرار من المدير المسئول يقر فيه سيادته بأنه مسئول عن إدارة المعمل طبقا لتعليمات الوزارة ومعتمد من صاحب المعمل أو الجهة طالبة الترخيص.
شهادة التأمينات الاجتماعية الدالة علي اشتراك المعمل بمؤسسة التأمينات الاجتماعية (الشهادات الخضراء الأصلية) وتستخرج من مكتب التأمينات الاجتماعية الواقع في دائرة العمل للعاملين أو العمال الغير الحكوميين (وفي حالة عدم وجود عمال أو عاملين خاضعين لأحكام قان التامين الاجتماعي يؤخذ أقرار بما يفيد ذلك).
الشهادة الصحية الدالة علي خلو العاملين بالمعمل من الأمراض المعدية والجلدية وتستخرج من مكتب الصحة الواقع في دائرته المعمل للعاملين الذين لا يعملون بالحكومة أو القطاع العام ( في حالة عدم وجود عمال أو العاملين يستوجب الإقرار بذلك لإلغاء شرط تقديم شهادة صحية)
إقرار من السيد الدكتور / صاحب المعمل, وكذلك من المدير الفني المسئول يقر فيه سادته بأنه لم يسبق صدور حكم ضده ترتب عليه غلق عيادته أو معمله السابق.
صورة فوتوغرافية من عقد ملكية أو إيجار المعمل أو أي سند ملكية آخر مع أصل العقد الذي يتحتم توثيقة من الشهر العقاري وسيعاد الأصل بعد الإطلاع عليه, وتلصق الدمغة, علي كل صورة من ورق العقد
صورة البطاقة العائلية أو الشخصية (لكل من مدير المستشفي أو مدير المعمل)
عدد 15 طابع دمغة عادية فئة 1جنيه (90قرش دمغة + 10 قروش تنمية موارد)
ملف لحفظ الأوراق
صورة من ترخيص المنشأة الطبية في حالة المعمل الملحق بمنشأة طبية كخدمة مكملة
في حالة التقدم للترخيص من غير الأطباء البشريين يلزم تعيين طبيب بشرى لأخذ العينات من المرضى ويلزم لذلك:-




أ – صورة من ترخيص مزاولة المهنة للطب البشرى
ب- إقرار من صاحب المعمل بتعيين الطبيب البشرى مسئول عن أخذ العينات من المرضى.
ج – إقرار من الطبيب البشرى بقبوله أن يكون مسئولا عن أخذ العينات من المرضى


** الاشتراطات الصحية والفنية المطلوبة للترخيص بفتح معمل للتحاليل الطبية طبقا للقانون رقم 367 لسنة 1954 (http://www.mohp.gov.eg/sec/services/lab1.asp?x=1)

المصدر :الإدارة العامة للمعامل المركزية

http://www.mohp.gov.eg/sec/services/lab.asp?x=1

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 04:00 PM
إقرار من السيد الدكتور / صاحب المعمل, وكذلك من المدير الفني المسئول يقر فيه سادته بأنه لم يسبق صدور حكم ضده ترتب عليه غلق عيادته أو معمله السابق.


قصدهم علي مين يا إستاذ أحمد ولا علوم بيفتحوا عيادات دلوقتي









أ – صورة من ترخيص مزاولة المهنة للطب البشرى
ب- إقرار من صاحب المعمل بتعيين الطبيب البشرى مسئول عن أخذ العينات من المرضى.
ج – إقرار من الطبيب البشرى بقبوله أن يكون مسئولا عن أخذ العينات من المرضى








ما هو يا إستاذ أحمد الطبيب البشري مش العلوم
ما أنا بقول لحضرتك أوك تزاول المهنه أه بس تفتح معمل

ورجاء من حضرتك يا ريت حضرتك تنقل المعلومات المهمه بس حتي لايمل القارئ

clinical chemist0
29-07-2010, 04:08 PM
قصدهم علي مين يا إستاذ أحمد ولا علوم بيفتحوا عيادات دلوقتي



ما هو يا إستاذ أحمد الطبيب البشري مش العلوم
ما أنا بقول لحضرتك أوك تزاول المهنه أه بس تفتح معمل

ورجاء من حضرتك يا ريت حضرتك تنقل المعلومات المهمه بس حتي لايمل القارئ

لا يا استاذ محمد دة معمل تحاليل طبيه

وبعدين حضرتك يا استاذ محمد عارف كويس ان معظم معامل التحاليل هى لاخصائي التحاليل الطبيه من كليه لعلوم وليست لخريجى كليه طب

clinical chemist0
29-07-2010, 04:11 PM
وبكدة يتحول الطبيب البشري الي شبه ممرض لسحب العينات في معامل الدكاترة الكميائيين والميكروبيولوجيين
وهو ما يرفضه الطبيب
ولكنه موجود في الواقع

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 04:17 PM
حضرتك بتحور الكلام يا أستاذ أحمد لما يتفق مع رأيك وما يشبع هويتك
بس احب أوضحلك انا المعامل ما ينفعش الطبيب وحده ولا الكيميائي وحده ولا من له الحق إيضآ بمزاوله المهنه
وهو الصيدلي أن يعمل بها وحده
بس إلي موجود في الواقع يا أستاذ احمد انا من غير طبيب مفيش معمل .
إلا إذا كان معمل غير مرخص
أو نوع آخر من المعامل غير المعوفه لدي العامه ولكنها تكترث بتحليل أشياء أخري غير عينات الدم والبول وما إلا ذلك مما يتم فحصه بالبشر العاديين
وقانون سنه 1994 هو إلي أدي لإشتعال الأزمه زي ماوضحت لحضرتك مسبقآ
لا يا استاذ محمد دة معمل تحاليل طبيه



علي فكره إسمي محمود ومش إستاذ علي فكره

clinical chemist0
29-07-2010, 04:23 PM
حضرتك بتحور الكلام يا أستاذ أحمد لما يتفق مع رأيك وما يشبع هويتك
بس احب أوضحلك انا المعامل ما ينفعش الطبيب وحده ولا الكيميائي وحده ولا من له الحق إيضآ بمزاوله المهنه
وهو الصيدلي أن يعمل بها وحده
بس إلي موجود في الواقع يا أستاذ احمد انا من غير طبيب مفيش معمل .
إلا إذا كان معمل غير مرخص
أو نوع آخر من المعامل غير المعوفه لدي العامه ولكنها تكترث بتحليل أشياء أخري غير عينات الدم والبول وما إلا ذلك مما يتم فحصه بالبشر العاديين
وقانون سنه 1994 هو إلي أدي لإشتعال الأزمه زي ماوضحت لحضرتك مسبقآ

لا طبعا يا استاذ محمود

حضرتك خريج صيدله وعارف كويس اوى ان العكس هو للي بيحصل

ولو انت مش عارف حاول تنزل للشارع وتشوف معامل التحاليل تابعه لمين

وياريت حضرتك يا استاذ محمود تكون قاري كويس القوانين وكل حاجة قبل ما تتكلم
لان لو سيبناها كدة هتبقي مصيبه

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 04:33 PM
حضرتك من غير ما تخرج عن أدب الحوار وتقول " لو سيبنها كده تبقي مصيبه" انا كتبت لحضرتك القانون فوق
لو حضرتك عندك قانون واضح وصريح من غير ما يكون معاه كلام كتير مش مهم
إتفضل بإدراجه نصآ من غير مقدمات ولا شرح

clinical chemist0
29-07-2010, 04:47 PM
حضرتك من غير ما تخرج عن أدب الحوار وتقول " لو سيبنها كده تبقي مصيبه" انا كتبت لحضرتك القانون فوق
لو حضرتك عندك قانون واضح وصريح من غير ما يكون معاه كلام كتير مش مهم
إتفضل بإدراجه نصآ من غير مقدمات ولا شرح

انا حطيت بردو
تراخيص المعامل وحطيت كل المعلومات

بس حضرتك اتكلمت في الاول بدون علم ودة خطا كبير
من المفترض ان حضرتك تقرا الاول وبعديين تتكلم

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 04:54 PM
هقول لحضرتك علي حاجه انا مش هفرض رأيي ولا هقنعك
بس الناس إلي بتقرأ دي فيها عقل تقرا وتفهم مش هتتأثر لا بآرائي ولا آرائك
كل حاجه موجوده أدمهم وهما يفهموا بطريقتهم
دي حاجه
تاني حاجه حضرتك مش هتعلمني الخطأ والصواب الموضوع مش شخصي
حضرتك بتعرض معلومات وأنا بعرض معلومات كون أن حد فينا مش فاهمه كويس ده ما يحولهاش لقضيه شخصيه
ولازم الكل يلتزم بأدب الحوار
انا عايز حضرتك تخلي عندك عضويه لا أتوقفت قبل كده ولا فيها مخالفات

clinical chemist0
29-07-2010, 05:04 PM
هقول لحضرتك علي حاجه انا مش هفرض رأيي ولا هقنعك
بس الناس إلي بتقرأ دي فيها عقل تقرا وتفهم مش هتتأثر لا بآرائي ولا آرائك
كل حاجه موجوده أدمهم وهما يفهموا بطريقتهم
دي حاجه
تاني حاجه حضرتك مش هتعلمني الخطأ والصواب الموضوع مش شخصي
حضرتك بتعرض معلومات وأنا بعرض معلومات كون أن حد فينا مش فاهمه كويس ده ما يحولهاش لقضيه شخصيه
ولازم الكل يلتزم بأدب الحوار
انا عايز حضرتك تخلي عندك عضويه لا أتوقفت قبل كده ولا فيها مخالفات

معلش اصل مش كل واحد مش فاهم هيقعد يقول كلام هو مش فاهمه

انا مش بعلم حد يتكلم ازاى
بس لازم لما يجى يتكلم يتكلم عن حق
مش يقول اي كلام وخلاص

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 05:05 PM
الله ينور عليك هو ده بالظبط إلي عايز أقولهولك ومنورنا يا أستاذ أحمد

clinical chemist0
29-07-2010, 05:06 PM
اضيف لحضرتك بردو معلومات

كان يقيد البيطريين والزراعيين في سجل الكميائيين والميكروبيولوجيين حتى يصبح اخصائي تحاليل طبيه
لغايه ما جه مجلس الدوله ومنع قيد البيطريين والزراعيين في سجلاتنا


..................
ودة قرار منع البيطري

http://img101.herosh.com/2010/07/29/773999260.jpg (http://www.herosh.com)

clinical chemist0
29-07-2010, 05:13 PM
الله ينور عليك هو ده بالظبط إلي عايز أقولهولك ومنورنا يا أستاذ أحمد


دة نورك يا استاذ محمود
معلش ماتزعلشي منى يا استاذ محمود انا عايز بس
للي يتكلم يتكلم عن علم
مش جهل
فمش كل من هب ودب يتكلم
لازم يقرا الاول وبعديين يتكلم

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 06:38 PM
دة نورك يا استاذ محمود
معلش ماتزعلشي منى يا استاذ محمود انا عايز بس
للي يتكلم يتكلم عن علم
مش جهل
فمش كل من هب ودب يتكلم
لازم يقرا الاول وبعديين يتكلم
طيب أنا هعتبر إن الكلام ده مش ليا ولا عند حضرتك رأي تاني ياريت تقوله ؟!
أنا ممكن أحذف الرد ده بإعتبار أنه لغه بذيئه من حضرتك بس نخليه مؤقتآ
مع احترامى مش كل واحد جاهل هيقعد يفتى بكلام هو مش عارفه
صح فعلا
لان الكلام لما بيكون غلط او مُحرف او مش محااايد بيتعب العقل ف انه يستوعب الصح
:)
خريج طب بيطلع اخصائي تحاليل طبيه هو كمان
طب كلية الدكاترة ازاى يبقى طالب متخرج منها ومحضر كل حاجة فيها ويبقى اخصائى !؟ طب تعب نفسه ليه بال7سنين ؟ مكان قضاها ف اى معهد خاص وكان هيبقى اخصائى برضو
!!؟
والقانون المصري مافرقش بين اخصائي التحاليل الطبيه من طب وبين اخصائي التحاليل الطبيه من علوم
لاء فرّق اوى
فرق ان طالب طب ميمارسش المهنة ايا كان تخصصه قبل ميحضر ماجستير او دكتوراه والا بيتحرم من المهنة وبيُعاقب .. اما لو حضّر ماجستير و دكتوراه ف بيبقى (دوك) تحاليل
اما طالب علوم
بيكتفى بالدبلومة ف مجال التحاليل وبيشتغل بعدها (اخصائى) تحاليل
واخصائي التحاليل الطبيه زى اخصائي الجلديه واخصائي النسا
للي بيطلق عليهم لقب دكتور
لاء طبعا
الاخصائى دا زى خريج معاهد زمان او اللى دلوقت بقى اسمها كلية علاج طبيعى .. انما خريج كلية طب قسم علاج طبيعى دا دوك علاج طبيعى
لو خريج علوم قسم اشعة هنقول عليه اخصائى اشعة
:)
اى حاجة خارج كلية طب اخصاائى
بالاضافه الي ان امريكا تعطى رخصه دكتور التحاليل biomedoical doctor
لخريج علوم ولا تعطيها لخريج كليه طب لانه مش تخصصه
الا اذا اخد معادله لمساواته بخريج علوم
دا لان امريكا معندهاش اصلا كلية طب وعندهم كلية علوم فقط باقسامها المختلفة اللى من اول سنة بتتخصص ف مجال بيهتموا بكل تفاضيله واساسياته وبيطوروا من ذاتك ف المجال دا !

زى ما قلتلك انا ممكن اشغل طبيب تحت ايدى
فيه كتير بيرفضو
بس معادلة غريبة مش متزنة لما اكون طالب بدرس ف طب 7 سنين وبتعب واجتهد وف الاخر اشتغل عند طالب 4 سنين مخدش حاجات زى اللى باخدها !؟
ولو بصينا لمواد كلية علوم وقارناها بطب هنلاقى ان علوم شاملة كل حاجة مش مخصصة زى طب .. يعنى طالب علوم بيدرس رياضة بيدرس فيزيا بيدرس كيميا بيدرس تشريح بيدرس حاجات معممة .. منهجه مش مُعمق بدرجة مناهج كلية طب اللى من اول سنة كل مادة مستقلة بنفسها شاملة كل حاجة متشعبة بافكارها .. طالب طب بيكون داخل قواعد مواده اساسها تاسيس طالب كامل من جميع الافكار اللى هتكون خاصة بتخصصه انما طالب علوم بيدرس حاجات مش مكتملة الافكار وكل فكرة مستقلة عن التانية ودا مش كلامى دا كلام طلبة علوم نفسها اللى بتدرس المواد
:)

حاجة بس لفتت انتباهى ف رد منك
وبشتغل في دعايا الادويه
للي بردو بتوجع الصيادله اوووى
وهتوجعنا ليه

clinical chemist0
29-07-2010, 06:59 PM
طيب أنا هعتبر إن الكلام ده مش ليا ولا عند حضرتك رأي تاني ياريت تقوله ؟!
أنا ممكن أحذف الرد ده بإعتبار أنه لغه بذيئه من حضرتك بس نخليه مؤقتآ

صح فعلا
لان الكلام لما بيكون غلط او مُحرف او مش محااايد بيتعب العقل ف انه يستوعب الصح
:)

وهتوجعنا ليه

لا الكلام دة موجه لحضرتك يا استاذ محمود لانك اتكلمت عن جهل
وكنت اتمنى انك تتكلم عن علم افضل
لان للي هيشوف كلامك هيضحك

clinical chemist0
29-07-2010, 07:02 PM
طيب أنا هعتبر إن الكلام ده مش ليا ولا عند حضرتك رأي تاني ياريت تقوله ؟!
أنا ممكن أحذف الرد ده بإعتبار أنه لغه بذيئه من حضرتك بس نخليه مؤقتآ


طب كلية الدكاترة ازاى يبقى طالب متخرج منها ومحضر كل حاجة فيها ويبقى اخصائى !؟ طب تعب نفسه ليه بال7سنين ؟ مكان قضاها ف اى معهد خاص وكان هيبقى اخصائى برضو
!!؟

لاء فرّق اوى
فرق ان طالب طب ميمارسش المهنة ايا كان تخصصه قبل ميحضر ماجستير او دكتوراه والا بيتحرم من المهنة وبيُعاقب .. اما لو حضّر ماجستير و دكتوراه ف بيبقى (دوك) تحاليل
اما طالب علوم
بيكتفى بالدبلومة ف مجال التحاليل وبيشتغل بعدها (اخصائى) تحاليل

لاء طبعا
الاخصائى دا زى خريج معاهد زمان او اللى دلوقت بقى اسمها كلية علاج طبيعى .. انما خريج كلية طب قسم علاج طبيعى دا دوك علاج طبيعى
لو خريج علوم قسم اشعة هنقول عليه اخصائى اشعة
:)
اى حاجة خارج كلية طب اخصاائى







سبق وقلت لحضرتك ان اخصائي التحاليل الطبيه دة اما يكون من علوم واما ان يكون من طب

والقانون مافرقشي بين اخصائي التحاليل سواء من علوم او من طب

ولا يحصل خريج طب علي درجة اخصائي التحاليل الطبيه الا بالماجستير لان خريج طب بعيد كل البعد عن تخصص التحاليل

فلا يدرس مثلا الكمياء التحليليه ولا يدرس الاسبكترا ولا طرق التحليل الكميائي ولا يدرس ميكانزمات التفاعل ولا يدرس الكمياء الحيوى الا مادة في سنه اولي طب ولا يدرس الميكروبيولوجى الا مادة واحدة في سنه تالته طب
بالاضافه لافتقارة لحساسيه المعمل الخ
وبالتالي خريج طب في المعمل زيه زى الفنى فخريج طب مش عارف ليه بنحط دة علي دة وايه للي بيحصل وبالتالي يلزمه دراسه اكادميه لا تتعدى عن الماجستير حتى يحصل علي درجة اخصائي التحاليل الطبيه


اما خريج علوم فيحصل عل يدرجة اخصائي التحاليل بالدبلومه ولو عايز يكمل ماجستير يكمل ولو عايز يكمل دكتوراه
لانه الاقراب للتخصص
بالاضافه الي ان اخصائي التحاليل الطبيه من كليه علوم ياخد الرخصه الامريكه للتحاليل ولا
ياخدها خريج طب الا بعد معادله
المواد الفرق زى الكمياء التحليله وخلافه

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 07:26 PM
لا الكلام دة موجه لحضرتك يا استاذ محمود لانك اتكلمت عن جهل

دي انا مش هرد فيها وفي إنتظار رد مجلس الإداره


وكنت اتمنى انك تتكلم عن علم افضل
لان للي هيشوف كلامك هيضحك


بالعكس كنت اتمنى ان تكون انت اللى بتتكلم عن علم وبينّة
او تتكلم باسلوب نقاشى مفيد بين كليات مختلفة علوم / صيدلة / طب
بس عامة السخرية دايما ف صف الجاهل لما ينطق بلسان العقل الغير مدرك