مشاهدة النسخة كاملة : فوائد الاشتراك في نقابه المعلمين,,,,,

mena gerges123456
09-07-2010, 01:39 PM
خدمات النقابة للمعلمين

كــارنيــة العضــويـــه

يعتبر كارنيه العضويه من أهم المستندات لحصول العضو على جميع الخدمات النقابية و المستحقات المادية و الإجتماعية و جميع الانشطة التى تقدمها النقابة الفرعية و النقابة الغامة بالقاهرة لذا بادر زميلى المعلم زميلتى المعلمة بإستخراج كارنيه العضوية لحصولك على امتيازت

كيفية استخراج كارنيه

تسحب الاستمارات المعدة لذلك من النقابة الفرعية عدد

تملأ الاستمارات بمعرفة العضو و تعتمد من الرئيس المباشر بجهة العمل

تعتمد بخاتم شعار الجمهورية من الادارة التعليمية أو ديوان المديرية التابع لها العضو " حسابات
-
يرفق الاستمارات ما يفيد بخصم رسم قيد النقابة و قدره 18.00 ثمانية عشر جنيهات
>رسم استخراج الكارنيه 11.00 + طابع مهن المعلمين 3صورة شخصية

المستندات المطلوبة لإعانة الوفاة كالآتى

أولا : اعانة الوفاة اثناء الخدمة

صورة من شهادة الوفاة معتمدة " صورة طبق الاصل "
ما يفيد سداد الاشتراكات اعتبارا من تاريخ قيد اسم العضو فى جدول النقابة حتى تاريخ تحقيق الواقعة المنشئة لاستحقاق المعاش

صورة من بطاقة عضوية النقابة

شهادة رسمية بالقائم بالصرف على مصاريفالجنازة بالاضافة الى صورة من بطاقة تحقيق الشخصية الخاصة به

ملء الاستمارة المغدة لهذا الغرض و اعتمادها من النقابة الفرغية

ثانيا : اعانةالوفاة بعد المعاش
صورة من شهادة الوفاة معتمدة " صورة طبق الاصل"
شهادة رسمية بالقائم بالصرف على مصاريف الجنازة بالاضافة الى صورة من بطاقة تحقيق الشخصية به
رقم صرف المعاش النقابى
ملء الاستمارة المعدة لهذا لبغرض و اعتمادها من النقابة الفرعية
هذا و قد قررت النقابة اسقاط كافة الديون المستحقة على المعلم للنقابة عند وفاته
المستندات المطلوبة لصرف المعاشات للمعلمين اعضاء وورثة

بالنسبة للأعضاء

اصل قرار انهاء الخدمة معتمد و مختوم
اصل اخلاءالطرف معتمد و مختوم
صورة الكرنيه
بيان بالاجازات بدون مرتب اثناء الخدمة و كذلك الانقطاعات عن الع

بالنسبة للورثة

صورة من شهادة الوفاة
اصلبيان المعاش الحكومى معتمد و مختوم من الهيئة القومية للتأمين و المعاشات يوضح الورثة المستحقين
اصل قرار انهاء الخدمة للمتوفى من الادارة التعليمية
المستندات المطلوبة لصرف مستحقات صندوق الزمالة للاعضاء

بيان بمفرادات المرتب الاخير و معتمد من الادارة
بداية و نهاية الخصم بالصندوق
صورة قرار انهاء الخدمة
اخلاء الطرف
بيان بالاجازات بدون مرتب أو مدة الانقطاع عن العمل أو الاعارة الخارجية أو الداخلية اعتبارا من 1992 حتى نهاية الخدمة
صورة البطاقة و صورة كارنيه النقابة

صندوق الزمالة للورثة

بيان بمفردات المرتب الاخير معتمد من الادارة + بيان بداية نهاية الخصم للصندوق
أصل الاعلام الشرعى + أصل قرار الوصاية
قرار رفع الاسم " للوفاة " من الادارة التعليمية
مستخرج رسمى من شهادة الوفاة
صورة البطاقة - كارنية النقابة"للعضو المتوفى - صورة البطاقة لكل عضو مستحق من الورثة عدا القصر
صورة من البطاقة الشخصية

ملاحظات على استخراج الكارنية

أولا

هناك بعض الزملاء عند استخراجهم الكارنية يتم إبلاغهم بإدارتهم التعليمية بأنه لم يتم خصم رسم القيد لأنهم عند التعيين لم يكونوا في تلك الإدارة
ولحل تلك النقطة هناك حلان
الأول: أن يتوجه الزميل الى أول إدارة عمل بها وتسجيل خصم رسم القيد عند التعيين واعتمادها بخاتم الشعار

ثانيا: يقوم الزميل بتوريد مبلغ 44 جنيها على حساب النقابة العامة رقم (6401)بنك مصر

ثانيا
يفاجأ بعض الزملاء عند تسليم استمارات الكارنية بأنه عليهم مبالغ متأخرة يجب تسديدها قبل تسليم أوراق الكارنية هذه المبالغ كا التالي

أولا

لابد للزميل أن يكون عند التعيين سنه 25 سنه إذا كان مؤهل عالي و22 سنه إذا كان مؤهل متوسط مثل دبلوم المعلمين ويحسب عن كل سنه فوق هذا السن 44 جنيها عن كل عام ويقوم بتوريد المبلغ على الحساب رقمحساب النقابة العامة رقم (6401)بنك مصر ويقوم بإرفاق الإيصال مع الاستمارات وينصح بتصوير الإيصال والاحتفاظ به حتى يكون مستند في حالة فقد الإيصال
مثال
زميل مؤهل عالي عند تعينه كان سنه 28 سنه فهو عليه مبلغ 44فى ثلاث سنوات = 132 جنيها وهكذا عن كل سنه فوق 25 سنه

ثانيا

عند حصول الزميل أو الزميلة عن أجازة سنه يقوم بتوريد مبلغ 44 جنيها للحساب السابق عن كل سنه أجازة

أخيرا

بعد استكمال الاستمارات وبها 3 صور شخصية يرفق بها مبلغ 11 جنيها رسم استخراج الكارنية وتسلم الى النقابة الفرعية التابع لها الزميل ومتابعة وصول الكارنية لديهم بعد استخراجه

ملحوظة هامة

يمكن للإخوة المعلمين في المدارس الخاصة الاشتراك في نقابة المعلمين وعليهم اتخاذ نفس الخطوات السابقة ولكن عليهم باعتماد الاستمارات من التعليم الخاص بالإدارة التعليمية وتسديد الاشتراك سنويا على الحساب السابق وتوريده الى النقابة العامة واستلام إيصال سداد من النقابة

biowstar2
09-07-2010, 01:50 PM
شكرا أستاذ مينا على مجهودك الرائع و أنا حاليا معلم مساعد لغة عربية أنا قمت باستخراج كارنيه النقابة في شهر 11 الماضي بس مكتوب فيه وظيفة معلم مساعد و أنا اطلب من حضرتك إذا كان عندك معلومات عن دورة الثينك كويست تفيدني أعمل معلم مساعد لغة عربية و أرجو من السادة الأعضاء الافاضل أي معلومات عن دورة إل ثينك كويست لأن المدرسة قامت بترشيحي لها بناء عن طلب من مركز التطوير التكنولوجي و عندي ميعاد تدريب و معرفش حاجة عنها حتى مركز التطوير بيقول ما فيش حاجة عندنا بخصوصها أرجو الرد ضروري

محمدطعيمة
09-07-2010, 01:52 PM
الأخ الفاضل
موضوعك مفيد ،وهذا ما نحن مقدمون عليه بعد التثبيت إن شاء الله
ولي طلب صغير من حضرتك ممكن تقولي ما هو المبلغ الذي ينبغي علي دفعه علما بأن سني 35 سنة الآن وشكرا

Mr.AI
09-07-2010, 02:01 PM
10 * 44 = 440جنية يا استاذ محمد

Mr.AI
09-07-2010, 02:03 PM
لي سؤال لو أحد منا بعدما أصبح عضو في النقابة وقرر أن يترك التربية والتعليم بالكلية هل يظل عضوا بالنقابة ؟ وكيف يدفع الرسوم ؟

ghoneem84
09-07-2010, 02:21 PM
شكرااااااااااااااااااااااا

ابو رفيده وترنيم
09-07-2010, 02:24 PM
انا اعتقد ان المبلغ الذى يدفع فى العام قبل 2005 هو 44 جنيها
اما بعد ذلك 90 جنيه عن السنة
واحسن من يفيد فى ذلك مسئول النقابة
وذلك قبت ان يقوم اى احد بالسداد
لان هنال حسابات للسنة واعتبار كسر السنه ( سنة كاملة )

محمد بيولوجى5
09-07-2010, 02:34 PM
اضغف نقابه وزىقلتها بل قلتها احسن

mena gerges123456
09-07-2010, 02:44 PM
شكرا أستاذ مينا على مجهودك الرائع و أنا حاليا معلم مساعد لغة عربية أنا قمت باستخراج كارنيه النقابة في شهر 11 الماضي بس مكتوب فيه وظيفة معلم مساعد و أنا اطلب من حضرتك إذا كان عندك معلومات عن دورة الثينك كويست تفيدني أعمل معلم مساعد لغة عربية و أرجو من السادة الأعضاء الافاضل أي معلومات عن دورة إل ثينك كويست لأن المدرسة قامت بترشيحي لها بناء عن طلب من مركز التطوير التكنولوجي و عندي ميعاد تدريب و معرفش حاجة عنها حتى مركز التطوير بيقول ما فيش حاجة عندنا بخصوصها أرجو الرد ضروري

للاسف ماعنديش معلومات عنيها

mena gerges123456
09-07-2010, 02:45 PM
10 * 44 = 440جنية يا استاذ محمد

بالفعل كدة شكرا لك

biowstar2
09-07-2010, 03:00 PM
أنا من محافظة كفر الشيخ مسؤول النقابة عندنا طالب من كل مدرس عن كل سنة زيادة عن سن 25 سنة 90 ج عاوزين نعرف المطلوب 90 ج و لا 44 ج أرجو الرد أنا تابع لادارة بلطيم التعليمية

خبير التقنيه
09-07-2010, 04:43 PM
هل هذه زيادة شهر 7

hmh_hmh
09-07-2010, 06:57 PM
انا دفعت عن كل سنة بعد سن 25 سنة مبلغ 90 ج
المسئول قالى منهم اشتراك نقابة وصندوق الزمالة

modym2020
10-07-2010, 06:36 PM
شكرا على الافادة

شريف حسن .
11-07-2010, 02:11 PM
شكرا شكرا شكرا:022yb4::022yb4::022yb4:

eva2010
11-07-2010, 02:48 PM
هو سؤال غبى شوية بس يعنى ايه اعانه وفاة اثناء الخدمه وبعد المعاش ؟؟؟؟؟

saracat92
11-07-2010, 07:42 PM
هل من حق المشرف الاجتماعى الاشتراك فى نقابه المعلمين

mena gerges123456
11-07-2010, 07:46 PM
هل من حق المشرف الاجتماعى الاشتراك فى نقابه المعلمين

لك نقابه خاصة بك ليست المعلمين

احمدالصبراوى
12-07-2010, 01:07 AM
اللهم وفق عبيدك الى ما تراه لهم اصلح

ihnawbas
12-07-2010, 05:39 PM
انتم مش واخدين بالكم من حاجه عن نقابه المعلمين .. ولا يمكن النعلمين كلهم فى غيبويه وشم حاسين
ان النقابه دى ملهاش ريحه اللزمه واهم وظيفه كانت لازم تتوفر فيها واللى هى اكيد مش بتعملها ولا عمرها قدرت تعملها وهى :
(((((((( الدفـــــــــــع عــــــــن المدرسين ))))))))))))) --- وبالذات اللى زينا احنا (((((((( من ايام العقد ابو 60 و 70 و 80 لحد 105 ولحد العقد الهزيل اللى طالع من جلد الحكومه وهيموتونا عليه 300 وما زاد عن ال 300 على حسب مايسيع فيه جيب كل محافظ ))))))))))
بذمتكم (((( حد عبرنا من اللى اسمها نقابه المعلمين او طالب بحقوقنا الضايعه واللى هتفضل ضايعه ؟؟؟؟؟؟؟ )))) ............ ابقو جاوبو انتم
مع ان من اهم مهام ووظائف واهداف اى نقابه انها تدافع عن اعضائها وتجيب حقوقهم ((((( فهل حد من النقابه عبر اى مدرس تم الاعتداء عليه او ضياع حقوقه ))))))))) وانتم اكيد عندكم خلفيه عن كتييييييير من الحقوق دى ومجربينها .......
آخر دليل على تخلفها وعدم اتباع الديموقراطيه فيها (((( انهم خلو استراك المدرسين فيها اجبارى وليس اختيارى )))))))) .. وانا عن نفسى لو كانت ليا الحريه انى ارفض فهرفض الاشتراك فيها ..... واسف على الاطاله

ahmed nagah
12-07-2010, 07:40 PM
جزاك الله خيرا

ashdod
22-06-2011, 12:12 AM
عمرى 47سنة واعمل أخصائى إجتماعى بمدرسة ثانوى تعين 15/7/1994 فكيف يتم احتساب اشتراك نقابة المعلمين وصندوق الزمالة
ولك جزيل الشكر والثناء

ashdod
22-06-2011, 12:24 AM
كيف استلم الرد على المشاركة

pink life
22-06-2011, 06:17 PM
دا المفروض همه ال يدفعولنا عن كل سنه زياده
مش همه السبب فى عدم تعيينا طول السنين دى.

معلم الاجياال
14-06-2012, 01:31 AM
خدمات النقابة للمعلمين

كــارنيــة العضــويـــه

يعتبر كارنيه العضويه من أهم المستندات لحصول العضو على جميع الخدمات النقابية و المستحقات المادية و الإجتماعية و جميع الانشطة التى تقدمها النقابة الفرعية و النقابة الغامة بالقاهرة لذا بادر زميلى المعلم زميلتى المعلمة بإستخراج كارنيه العضوية لحصولك على امتيازت

كيفية استخراج كارنيه

تسحب الاستمارات المعدة لذلك من النقابة الفرعية عدد

تملأ الاستمارات بمعرفة العضو و تعتمد من الرئيس المباشر بجهة العمل

تعتمد بخاتم شعار الجمهورية من الادارة التعليمية أو ديوان المديرية التابع لها العضو " حسابات
-
يرفق الاستمارات ما يفيد بخصم رسم قيد النقابة و قدره 18.00 ثمانية عشر جنيهات
>رسم استخراج الكارنيه 11.00 + طابع مهن المعلمين 3صورة شخصية

المستندات المطلوبة لإعانة الوفاة كالآتى

أولا : اعانة الوفاة اثناء الخدمة

صورة من شهادة الوفاة معتمدة " صورة طبق الاصل "
ما يفيد سداد الاشتراكات اعتبارا من تاريخ قيد اسم العضو فى جدول النقابة حتى تاريخ تحقيق الواقعة المنشئة لاستحقاق المعاش

صورة من بطاقة عضوية النقابة

شهادة رسمية بالقائم بالصرف على مصاريفالجنازة بالاضافة الى صورة من بطاقة تحقيق الشخصية الخاصة به

ملء الاستمارة المغدة لهذا الغرض و اعتمادها من النقابة الفرغية

ثانيا : اعانةالوفاة بعد المعاش
صورة من شهادة الوفاة معتمدة " صورة طبق الاصل"
شهادة رسمية بالقائم بالصرف على مصاريف الجنازة بالاضافة الى صورة من بطاقة تحقيق الشخصية به
رقم صرف المعاش النقابى
ملء الاستمارة المعدة لهذا لبغرض و اعتمادها من النقابة الفرعية
هذا و قد قررت النقابة اسقاط كافة الديون المستحقة على المعلم للنقابة عند وفاته
المستندات المطلوبة لصرف المعاشات للمعلمين اعضاء وورثة

بالنسبة للأعضاء

اصل قرار انهاء الخدمة معتمد و مختوم
اصل اخلاءالطرف معتمد و مختوم
صورة الكرنيه
بيان بالاجازات بدون مرتب اثناء الخدمة و كذلك الانقطاعات عن الع

بالنسبة للورثة

صورة من شهادة الوفاة
اصلبيان المعاش الحكومى معتمد و مختوم من الهيئة القومية للتأمين و المعاشات يوضح الورثة المستحقين
اصل قرار انهاء الخدمة للمتوفى من الادارة التعليمية
المستندات المطلوبة لصرف مستحقات صندوق الزمالة للاعضاء

بيان بمفرادات المرتب الاخير و معتمد من الادارة
بداية و نهاية الخصم بالصندوق
صورة قرار انهاء الخدمة
اخلاء الطرف
بيان بالاجازات بدون مرتب أو مدة الانقطاع عن العمل أو الاعارة الخارجية أو الداخلية اعتبارا من 1992 حتى نهاية الخدمة
صورة البطاقة و صورة كارنيه النقابة

صندوق الزمالة للورثة

بيان بمفردات المرتب الاخير معتمد من الادارة + بيان بداية نهاية الخصم للصندوق
أصل الاعلام الشرعى + أصل قرار الوصاية
قرار رفع الاسم " للوفاة " من الادارة التعليمية
مستخرج رسمى من شهادة الوفاة
صورة البطاقة - كارنية النقابة"للعضو المتوفى - صورة البطاقة لكل عضو مستحق من الورثة عدا القصر
صورة من البطاقة الشخصية

ملاحظات على استخراج الكارنية

أولا

هناك بعض الزملاء عند استخراجهم الكارنية يتم إبلاغهم بإدارتهم التعليمية بأنه لم يتم خصم رسم القيد لأنهم عند التعيين لم يكونوا في تلك الإدارة
ولحل تلك النقطة هناك حلان
الأول: أن يتوجه الزميل الى أول إدارة عمل بها وتسجيل خصم رسم القيد عند التعيين واعتمادها بخاتم الشعار

ثانيا: يقوم الزميل بتوريد مبلغ 44 جنيها على حساب النقابة العامة رقم (6401)بنك مصر

ثانيا
يفاجأ بعض الزملاء عند تسليم استمارات الكارنية بأنه عليهم مبالغ متأخرة يجب تسديدها قبل تسليم أوراق الكارنية هذه المبالغ كا التالي

أولا

لابد للزميل أن يكون عند التعيين سنه 25 سنه إذا كان مؤهل عالي و22 سنه إذا كان مؤهل متوسط مثل دبلوم المعلمين ويحسب عن كل سنه فوق هذا السن 44 جنيها عن كل عام ويقوم بتوريد المبلغ على الحساب رقمحساب النقابة العامة رقم (6401)بنك مصر ويقوم بإرفاق الإيصال مع الاستمارات وينصح بتصوير الإيصال والاحتفاظ به حتى يكون مستند في حالة فقد الإيصال
مثال
زميل مؤهل عالي عند تعينه كان سنه 28 سنه فهو عليه مبلغ 44فى ثلاث سنوات = 132 جنيها وهكذا عن كل سنه فوق 25 سنه

ثانيا

عند حصول الزميل أو الزميلة عن أجازة سنه يقوم بتوريد مبلغ 44 جنيها للحساب السابق عن كل سنه أجازة

أخيرا

بعد استكمال الاستمارات وبها 3 صور شخصية يرفق بها مبلغ 11 جنيها رسم استخراج الكارنية وتسلم الى النقابة الفرعية التابع لها الزميل ومتابعة وصول الكارنية لديهم بعد استخراجه

ملحوظة هامة

يمكن للإخوة المعلمين في المدارس الخاصة الاشتراك في نقابة المعلمين وعليهم اتخاذ نفس الخطوات السابقة ولكن عليهم باعتماد الاستمارات من التعليم الخاص بالإدارة التعليمية وتسديد الاشتراك سنويا على الحساب السابق وتوريده الى النقابة العامة واستلام إيصال سداد من النقابة

استاذ مينا انا عندى سوال
انا متخرج من كليه تربيه نوعيه سنه 2004
مشتغلتش فى مهنه التعليم خاااااااااااالص
هل هينفع اشترك فى النقابه ولا لاءه؟؟؟؟

elbass
14-06-2012, 04:25 AM
المطلوب 90 بعد سن 25 كلام نهائى من قلب النقابة

الحريف2
14-06-2012, 10:41 AM
فى المنيا بندفع 90 ج عن كل سنة

نزيهة على
14-06-2012, 12:58 PM
حضرتك فعلا بيدفععن السنة 99ج ان مردتش اشترك فى النقابة علشان كده حاسة انهم بيسرقونا يعنى 99/12=7,50 فى الشهر فى حين ان زميلى بيتخصم منهم 22,50 فى الشهر ال15 جنيه الفرق دول بتوع ايه وبيروحوا فين دا غير الخص من المكأفاة 44ج محدش عرف ليه وعلشان مفهمتش ليه رفضه اشترك لحد ما افهم اويعدلوا فى قوانين النقابة وكل واحد يدفع لنفسه عن كل سنه

يوسف ا
14-06-2012, 11:25 PM
احنا فى اسيوط 90 جنبه فى السنة

hesham1975
15-06-2012, 12:34 AM
هل المعلمين المساعدين والذين هم اكثر من 25 ولم يسددوا الي الان سوف تزاد الرسوم عليهم اعتبارا من شهر 7 القادم للضعف الرجاء الرد لمن يعرف لان هذا مايشاع في سوهاج

Nabila
15-06-2012, 01:13 AM
نقابة المنصورة من 25 سنة كانت بجد رائعة تقيم معارض اجهزة وتقسط مبالغ مع اصحاب الشركات ............ياة كانفية حاجة حلوة بجد ... دلوقتى الحسنة الوحيدة بطاقة الاطباء

عابد صعوه
15-06-2012, 09:04 AM
:022yb4:المبلغ عن السنه الواحده اصبح 90 جنيها

معلمه حاسب الي مصريه
27-08-2013, 01:22 AM
شكرررررررررا ع الموضوع

abu ragab
27-08-2013, 08:41 AM
يا ريت يكون هناك عدل بالنسبه الانشطه الصيفيه والرحلات بدل مهيا بتروح لناس معينه ليهم وسايط وعارف بالنقابه والباقي ينتظر الفرج............

nice time
28-08-2013, 02:36 PM
دا نقابة ملهاش اي لازمة
لو اقدر ارفع عليها قضية علشان ما تخصمش من مرتبي ارفع
احسب معايا كده
كل معلم بيتخصم منه في الشهر 4.5 جنيه نقابة + 1 جنيه نادي + 1جنيه مستشفي ،ودا زاد من شهرين
شوف كده كام معلم على مستوي الجمهورية حوالي مليون معلم
6500000 جنيه دي بتروح فين
ومحدش يقولي ان دي بتطلع معاشات
دي فوايدها اللي بتطلع معاشات
والباقي رحلات ومصايف وما خفي كان اعظم
حسبي الله ونعم الوكيل:slap1qk6:

queen84
26-01-2014, 01:58 AM
طيب الخريجين اللي ما اشتغلوش
يطلعوا كارنيه النقابة ازاي؟؟
وسمعت إن المبلغ وصل لـ135 :(

وسيم البرنس
26-01-2014, 01:31 PM
هل من تجاوز سن الاربعين عاما لا يحق له الاشتراك فى النقابة ؟

عصام رزق خالد
26-01-2014, 01:56 PM
120 جنيه حاليا

الفيروزة
26-01-2014, 02:37 PM
:p:p:p:bosyht9::friendsxs3:شكرا

أ/صبري البحيري
27-01-2014, 03:12 AM
علي فكره يا جماعه المبلغ 90 جنيه عن كل سنه بعد سن25 وانا من بني سويف وعملت الكارنيه
من السنه اللي فاتت ودفعت 90 عن كل سنه زياده

دينا و محمد
27-01-2014, 05:08 AM
اتا بدفع 90كل سته بس مش عارفه تفاصيلها

zeinabeladawy012
28-03-2017, 10:22 AM
لو سمحتم ازاى استفيد من إعانة الوفاة وانا معلمة ومشتركة بالنقابة وتوفى والدى

حمو حشيش
07-03-2020, 11:05 AM
السلام عليكم ورحمة وبركاته
تحياتى للجميع
اننى كنت اعمل ادارى ثم حصلت على مؤهل عالى اثناء الخدمة عام ٢٠٠٠٠
وهو بكالوريوس تربية مجال تجارى وتم التسوية لاعمل معلم رياضيات ابتدائي من عام ٢٠٠٥ وقمت بدفع مبلغ ٩٦٨ جنيها عن فرق مده وهو ٢٢ عام وتم تسليم المستندات للنقابة العامة بالقاهرة ٢٢/٢/٢٠٠٧ وسجل رقم القيد لى برقم ١٣٧٥٢٠١ وقلوا لى حينها بان الكارنيهات لم تستخرج منذ عام
وانا خارج للمعاش هذا العام فى ١٢/٦/٢٠٢٠ وحتى الان لم احصل على الكارنيه ليتسنى لى صرف مستحقاتى
لذا ارجوا منكم بعين العطف ان تعلموننى اين اجد الكارنية وللعلم انا من العزازازى التابع لادارة فاقوس التعلبمية التابعة لمحافظة الشرقية
لانهم بنقابة فاقوس يقولون لى لابد من سداد مبلغ حوالى ٧٠٠٠ جنية
ارجو الرد افادكم الله وجزاكم الله تعالى عنا خيرا
منتظر ردكم وتليفونى هو برقم ٠١٠٦٣١٧٦٨٦٧ او ٠١٠٠٤٨١٩٤٨١

تحيا مصر 1
20-06-2021, 01:53 PM
جزاك الله خيرا

ريهام محمود صبحي
23-09-2021, 02:38 PM
شكرا لك على هذه المعلومات القيمة :)