مشاهدة النسخة كاملة : كيفية التقديم وشروط التحويل فى تنسيق الثانوية

الصفحات : 1 2 [3] 4 5

الاستاذ عوض على
15-07-2010, 10:39 PM
85٪ الحد الأدني للطب و 75٪ للصيدلة و 67٪ للهندسة بالجامعات الخاصة
22 ألف طالب سجلوا رغباتهم .. واتاحة تعديل الرغبات حتي بعد غد

أعلن د.هاني هلال وزير التعليم العالي أمس الحدود الدنيا لقبول الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة أو ما يعادلها بالجامعات الخاصة في العام الجامعي القادم ..

بلغ الحد الأدني لقبول الطلاب في كليات الطب 85٪ والصيدلة وطب الاسنان 75 ٪ والعلاج الطبيعي 73٪ والهندسة 67٪ والحاسبات 62٪ والفنون التطبيقية والاقتصاد والإدارة والاعلام واللغات والاقتصاد والعلوم السياسية 60 ٪

والعلوم الاجتماعية والسياحة والتربية والحقوق والتمريض والعلوم الطبية التطبيقية والمساعدة 55 ٪ . وصرح عبدالحميد سلامة المشرف العام علي التنسيق ان عدد الذين سجلوا رغباتهم علي موقع التنسيق الالكتروني حتي أمس 22 ألف طالب وطالبة .. ويستمر الطلاب في تدوين وتعديل رغباتهم حتي بعد غد الأحد .
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10895&num=%C7%E1%D1%C6%ED%D3%ED%C9

الاستاذ عوض على
15-07-2010, 10:46 PM
واصل الطلاب الناجحون في الثانوية العامة وعددهم 35 الفا و 379 طالبا وطالبة تسجيل رغباتهم الكترونيا للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا .
وصرح عبدالحميد سلامة المشرف العام علي التنسيق بأن عدد الذين سجلوا رغباتهم علي موقع التنسيق الالكتروني حتي أمس 22 بلغ الف طالب وطالبة .

ويستمر الطلاب في تدوين وتعديل رغباتهم حتي مساء الأحد القادم حيث يوجد 13 الف طالب امامهم فرصة لتسجيل رغباتهم قبل انتهاء التنسيق بعد غد .
حيث تبدأ اللجنة العليا للتنسيق بعد إغلاق الموقع مباشرة في توزيع الطلاب علي الكليات . أنه سيتم فتح الباب امام الطلاب الناجحين في الدور الثاني للثانوية العامة عقب اعلان نتائجهم لتجسيل رغباتهم وفقا لنتيجة هذه المرحلة .

وأضاف انه سيتم عقد اختبارات القبول ببرنامج التعليم المفتوح للطلاب المرشحين للبرنامج عقب اعلان نتيجة التنسيق موضحاً أن الطالب الذي سيرسب في هذه الاختبارات سيتم إعادة ترشيحه الي كلية أو معهد يناسب رغبته ومجموعة .
ووفقا للمؤشرات اصبح التعليم المفتوح في مقدمة رغبات الطلاب الحاصلين علي اقل من 65 ٪ بعد الغاء الانتساب الموجه . وصرح محمد طه مدير مكتب التنسيق بأن معامل الحاسبات بالجامعات ستواصل استقبال الطلاب من التاسعة صباحاً حتي الخامسة مساء .
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10939&num=%C3%CE%C8%C7%D1%20%E3%CD%E1%ED%C9

samar saad
15-07-2010, 11:05 PM
انا اه الحمد لله

king 99
15-07-2010, 11:09 PM
اخى انا جايب 80 اوك

ومن قبل النتيجة ومن بداية الدراسة وانا باخد دورات علشان احترف اكتر من برنامج وباخد فى التنمية البشرية قريبا علشان لما اخلص اقدر اكون مدرب او اصمم مواقع واشياء تانية كتيير فياريت تكلمنى على الخاص

بالنسبة للدراسة ادخل اعادة فى المادتين فى شهر 8 وريح دماغك وصدقنى مهما خلصنى هو المكان واحد وانا مش متشائم ولكنها الحقيقة

وشوف اللى فى تالته حاصل فيهم ايه فى التنسيق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اخى حاول تقعد مع اهلك وتفهمهم مشاريعك وطموحك ولو قرأت فى حياة اغلب العباقرة هتلاقيهم اطردوا من المدرسة لانهم كما اطلقوا عليهم حين خروجهم من المدرسة او طردهم بمعنى اصح فشلة

فياريت تقعد مع اهلك وتتفاهم معاهم هيكون احسن

MatreX50
15-07-2010, 11:17 PM
الموضوع مش كده

تقديم الرغبات اول مانزل كان اي واحد بيكتب اللي هو عايزوا ومفيش اي تحذير بيظهرلوا عشان مكنش لسه التنسيق نزل لكن من امبارح بالليل التنسيق نزل وعلي حسب مجموعك بيخلوك تكتب الكليه المناسبه ليك ومفيش حاجه اسمها اللي قبلك لحق الأول

انا علمي رياضه وجايب 92 و امبارح كنت بكتب بترول وتعدين عادي بس النهارده جيت اكتب بترول وتعدين جابلي مجموعك ميسمحش بالكليه دي ولما كتبت الهندسه قبلها عادي

شكرا يا مصطفى ,انا كدة ابتديت افهم:frown:
الحمد لله على كل شىء

1232020
15-07-2010, 11:28 PM
وبكده يبقى عندك السنه الجايه 6 مواد ادخل منهم 3 مواد وأجل 3 مواد واعتقد 3 مواد فى السنه حلو جدا ويسهل عليك انك تجيب مجموع فيهم وياريت لو حولت ادبى مش فاهم يعنى ايه أأجل 3 مواد , هو لو حولت ادبي هيبقى فى عائق بالنسبه للكليات ؟

king 99 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=348858) ممكن نتكلم على الخاص معنديش مانع

Mostafa Ahmad
15-07-2010, 11:35 PM
اتربينا حق التربيه

Mostafa Ahmad
15-07-2010, 11:37 PM
اللهم آمين

samar saad
15-07-2010, 11:38 PM
ههههههههههههههه لا حلوة والله الخيبة دلوقتى اللى يدخل ثانوية عامة

العمييد
15-07-2010, 11:50 PM
kاسم الطالب ( والله لنطلعك ناسي اسمك) : الامتحان مدته ساعة

الفرع: علمي علمك مادة اللغة العربية

* هذا الامتحان برعاية كوكاكولا *
-------------------------------------------
اجب عن الأسئلة التعجيزية التالية و عددها ( 6 ) إجباري و ( 1 ) اختياري على أن يكون مجموع الأسئلة (7).

هذه الأسئلة لا علاقة لها بمسابقة مـن سيـربـح المـلـيـون لذلك تمنع مساعدة الصديق أو أي وسيلة أخرى (بضم الهمزة).
السؤال الأول

قال المتنبى واصفا إحدى غزوات قبيلته :

1- حبيبى أنتح فى الحب ظاظا أنا قلبى عفن و قلبه طاظا
2- حبيبى كلبظ زى البطــاطــا وكل ما يتخن يزيد لظاظة

الأسئلة:

1- اشرح الآبيات الأخيرة من النص بما لا يقل عن 90 سطرا باختصار شديد وبين لماذا أكد الشاعر على القصد الشريف و النية الصادقة وعلام يدل سكوت المحبوبة وما هي صفات العروس التي تريدها ام الشاعر أصلا و استخرج من البيت الثالث صورتين مبينا نوع الكاميرا
وأعرب ما ليس تحته خط واستخرج ست كنايات و تسعة مجاز واستعارة ملوخية وشوية محسنات وألوان بيانية على أد ما تقدر
إبقى خلى مراجعات أ /على ابو السيد تنفعك
----------------------------------------------------------------------
مساحة خالية للإعلان- ت : إتـنـيـن .. صفر ... وتلاتة خضر
-------------------------------------------------------------------------
السؤال الثاني

أعط أسباب ما يلي مع شرح وافي (إذا لم تجد وافي، سمير ماشي حاله) :

- أسباب اندلاع الحرب بين ..... ما فيش فرق، اختر أي حرب، ماهو انت ساقط ساقط ؟
- إثبات ان عند وصول اى جسم لسرعة الضوء فأن الحجم يزداد إلى ما لا نهاية و الكتلة تنعدم و الزمن يستطيل
- قليل البخت يلاقى الفيروس فى النورتون

إبقى خلى الفرجة على روبى طول السنة تنفعك
----------------------------------------------------------------------------------------------
تمهل قبل تسليم ورقة الاجابة لان طالب قبلك من استعجاله سلم المراقب البرشام بدل ورقة الاجابة وتم جلده 190 جلدة
----------------------------------------------------------------------------------------------
السؤال الثالث
( أ ) إللى ماعندوش firewallمايحدفش الناس trojan
إكشف عن ماتحته خط فى القاموس الغويط
( ب ) قال النابغة الذبياني: أديرى على الراح ساقية البيبسى لا تسألينى وأسالى الماج الهدية عن أمرى
المطلوب منك تجميع ست غطيان بيبسى تكسب علبتين بامبارز و العرض ساري حتى نهاية الامتحان
---------------------------------------------------------------------------
عزيزى الطالب .. انما الامم الاخلاق ما بقيت ... فان هم ذهبت بالسلامة
ونحن عندنا الأخلاق
كنت عايز أطمئن قلبك إلى انك اذا لم تستطع حل الامتحان خلال الساعة متاح لك ثلاثين ثانية إضافية
السؤال الرابع

قال المتنبى فى اشهر بيت شعر له: الوورد و الإكسيل و الفوتوشوب تعرفنى .. و الأوتلوك و GTA و كوماندوز..
- ملاحظة تحتاج GTA 4 إلا كارت VGA64 او اعلى وانا عندى 32 فقط -
السؤال
- كيف نتخطى الالغام المائية فى مستوى كوماندوز بتاع المركبة
- مطلوب احضار كارت VGA 128
------------------------------------------------------------------------------------
الأستاذ سأل التلميذ هات اسم حيوان بيطير ..الواد قاله الفيل.. الأستاذ قاله ايه الغباء ده ابوك بيشتغل ايه ..الواد قاله ظابط
الاستاذ قاله وماله ممكن يطير لو شد حيله..
السؤال الخامس
من برأيك أقوى وأفضل بوكيمون هل هو بيكاتشو
اذكر أسماء أبطال كابتن ماجد، مع بيان فريق كل منهم
وما عدد الأهداف التي سجلها الكابتن ماجد في كأس العالم الأخيرة 2002 فى كوريا و حلوان
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عرض فاست لينك 07770777 الجديد أخرج من الامتحان بكامل قواك النفسية ولك عندى امتحان مجانى
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
السؤال السادس
موضوع التعبير
أكتب فى هذا الموضوع:
أمتنا العربية فى خطر يتهددها من جميع الجوانب فوق وتحت وبالورب ومن اهم عوامل الصداقة الأمانة فمكتبات القراءة للجميع الآن متوفرة بكل مكان لأن مقاومة الاستعمار واجب وطنى وقال مصطفى كامل قديما لو لم أكن بسبوسة لوددت أن أكون كنافة وكما نعلم فإن الإمبرالية من الأمبرة وأشرح فى كتابتك ان معمر القذافى كان فكره فى البداية ممتزجا دونما قصد بالطبيعة اللاإرادية شأنه شان الوعى التجريبى ثم ينهض بتحديده فيمضى سريعا فى تطور متصل و يتضح بعدها ان خطته بشان ترك الجامعة كانت سليمة 100%
ولكن حسنى مبارك كان يرى ان الخطة الصحيحة هى 4 .4 .2
انتهت الاسئلة
مع تمنياتى باختيار موفق بين سيكلم اقاليم أو حقوق انتساب النوبة

studing law in alex unvi
15-07-2010, 11:55 PM
انا من وجهة نظرى انك لو عايز تكمل فى البرمجيات كمل ازاى يعنى تاخد كورسات فيها اكتر عشان تشتغل بيها وانا اهوة فى كلية و لسة مخلصتهاش بس مش معنى كدة ان الشهادة ملهاش لازمة بص انت لو على الشغل الاساسى التمام
لازم شهادة عليا
و انجلش
و كمبيوتر بجميع برامجة
و لازم كمان فرنساوى او ايطالى و هكذا
او فى حل تانى ان تيعد تانية و يمكن ربنا يوقفك المرة دة
و خدها نصحية من اختك بجد عشان تشتغل لازم يكون عندك شهادات كتير عشان تلاقى نفسك فى الشغلانة اللى عايزها

Mostafa Ahmad
15-07-2010, 11:55 PM
لا
ان شاء الرحمن لا
انا بيتهيألى قريت حاجه ع الحكايه دى بتقول ان مسموح للطلبه بتوع علوم يكتبوا كليات القطاع الطبى لحد 90 %
اما طلبه الهندسى فمسموحلهم يكتبوا لحد 88او 87
مش فاكر بالظبط بصراحه
بس المهم انه اقل من 90 للهندسى

والله اعلم

Bent 3bdo
15-07-2010, 11:59 PM
لو مجموعك يجبها و الشروط منطبقه عليك اه
بس بيبقى فيه نسبه معينه
و بيبقى بعد نتيجه المرحله التانيه التحويل وم النت بردو

tomcruise_tito
16-07-2010, 12:00 AM
هايل يا بوتلى ايه اخبار انت من فين

makarus
16-07-2010, 12:07 AM
وحضرتك الهندسه مشتركه مجموع بين الدبلوم الفنى الصناعى نظام 3 سنوات نفس المجموع ولا ايه ارجو التوضيح من فضلكم

1232020
16-07-2010, 12:08 AM
انا من وجهة نظرى انك لو عايز تكمل فى البرمجيات كمل ازاى يعنى تاخد كورسات فيها اكتر عشان تشتغل بيها وانا اهوة فى كلية و لسة مخلصتهاش بس مش معنى كدة ان الشهادة ملهاش لازمة بص انت لو على الشغل الاساسى التمام
لازم شهادة عليا
و انجلش
و كمبيوتر بجميع برامجة
و لازم كمان فرنساوى او ايطالى و هكذا
او فى حل تانى ان تيعد تانية و يمكن ربنا يوقفك المرة دة
و خدها نصحية من اختك بجد عشان تشتغل لازم يكون عندك شهادات كتير عشان تلاقى نفسك فى الشغلانة اللى عايزها
بجد انا مش عارف اشكرك ازاى لانك ربما تكونى مسجلة عشانى , او ربما انتى مسجلة قبلى كده وانا اول واحد تردى عليه شكرا بجد ليكي

لازم شهادة عليا : هو دا اللى بدور على طريق له
و انجلش : مفيش مشاكل (بعرف اتكلم انجلش مع اى حد "انما دراسه اممممم")
و كمبيوتر بجميع برامجة : دى مفيهاش اي مشاكل انا بعرف الكثير من برامج ادوب (ps ai dw) وبرامج ميكروسوفت او معظمها كـ فرونت بيج واخوانه (اكسل ورد والحاجات دى) وبرامج اللغات (فيجوال , وغيرها)
و لازم كمان فرنساوى او ايطالى و هكذا : ممكن اتعلمهم بعدين

makarus
16-07-2010, 12:10 AM
وهل سيتم برضو تنسيق الدبلومات الفنيه معاهم

DoDyShebL
16-07-2010, 12:11 AM
123 كلمنى على ايميلى ممكن افيدك وشكرا انسان طموح ahmed_dody6

dr/amera
16-07-2010, 12:12 AM
كنا بنهتم اووى بالكلام دا السنه اللى فاتت

مع انه معظمه بيبقى غلط فى الاخررررر

اعتقد ان دا تهريييج ... ربنا معاكو بجد

DoDyShebL
16-07-2010, 12:12 AM
شكلك انسان طموح *

heba hany
16-07-2010, 12:25 AM
نصيحتي ليك انك تعيد ثانية و تشد حيلك و تجيب مجموع كويس و في ثالثة ان شاء الله تدخل علمي رياضة و تحاول تجيب مجموع يدخلك حاسبات و معلومات و اكيد هتتفوق فيها خلي دة هدفك و اتكل على الله و سيبك من اللعب دلوقتي

1232020
16-07-2010, 12:27 AM
123 كلمنى على ايميلى ممكن افيدك وشكرا انسان طموح ahmed_dody6
اسف , مش هقدر دلوقتى ممكن بعدين

DoDyShebL
16-07-2010, 12:29 AM
خش ملحق فى المادتين وحتاخد 25 درجة حتى لو جبت 50 من خمسين و انشاء الله تجيب 48 فى المية وتالتة تذاكر وتجيب مجموع كويس عشان لما يضيف 2 وتالتة متنزلش عن 60 فى المية وتدخل كلية زراعة بدام انت علمى ومع كلية الزراعة ادرس كورسات واللى انت بتحبو وحتشتغل بيه لان والله يابنى الشهادة مش بتشغل كمبيوتر ولغات تشغلك فى احسن حتة ودا رأى

1232020
16-07-2010, 12:29 AM
نصيحتي ليك انك تعيد ثانية و تشد حيلك و تجيب مجموع كويس و في ثالثة ان شاء الله تدخل علمي رياضة و تحاول تجيب مجموع يدخلك حاسبات و معلومات و اكيد هتتفوق فيها خلي دة هدفك و اتكل على الله و سيبك من اللعب دلوقتي
اعادة السنه مش هتفيدني اوى لانى هعيدها فى المادتين بس لذا فدا مستبعد , شكرا أ/ هبه على الرد

DoDyShebL
16-07-2010, 12:31 AM
وربنا يكرمك

باجز بني
16-07-2010, 12:41 AM
المشكله انا شهاده معادله من السعوديه
والقدرات دي منها لله
مش سايبانا في حالنا
والكلام ده بقلقني
الله يرحم المستوي الرفيع

1232020
16-07-2010, 12:58 AM
خش ملحق فى المادتين وحتاخد 25 درجة حتى لو جبت 50 من خمسين و انشاء الله تجيب 48 فى المية وتالتة تذاكر وتجيب مجموع كويس عشان لما يضيف 2 وتالتة متنزلش عن 60 فى المية وتدخل كلية زراعة بدام انت علمى ومع كلية الزراعة ادرس كورسات واللى انت بتحبو وحتشتغل بيه لان والله يابنى الشهادة مش بتشغل كمبيوتر ولغات تشغلك فى احسن حتة ودا رأى
شكرا ليك على النصيحه , وعلى وجودك

1232020
16-07-2010, 01:26 AM
يا جماعه هو لو حولت ادبي دا هيقلل حاجه ؟ او هيزود حاجه ؟ بالنسبه لامكانية دخولى للكليات او المعاهد اللى انا عايزها ؟

king 99
16-07-2010, 01:36 AM
اخى نصيحتى انك اولا تخلص امتحانك فى شهر تمانية اوك

ثانيا تكمل السنة الجاية بجد وبدون لعب

ثالثا الفلوس ممكن تجيبها من عملك اوك ولكن ياريت تاخدها كده واحده واحده

العميل السرى
16-07-2010, 01:49 AM
بص يا نجم

انت متأكد انك مش هتقعد علي الكمبيوتر طول فترة الدراسة الجاية ؟؟

لو نعم يبقي تكمل في ثانوي عام

اما لو مش قادر تبعد وحاسس بنسبة خمسين في المية انك ممكن متتغيرش عن السنة الي قبلها فأنصحك بلاش ثانوي عام و تغير مسار لثانوي فني صنايع يعني نظام 3 سنين او النظام ال 5 سنين في اقسام حلوة جدا ً زي قسم الالكترونيات وقسم الاجهزة الدقيقة تقريبا ً

وعموماً لو كملت في اي نظام تعليمي لو حالتك المادية كويسة هتقدر تدخل اي معهد او كلية خاصة تتعلق بالنظم ومعلومات الحاسب او هندسة علي حسب ما انت عايز

وعموما ً اسئل اكتر واستخير الله وما شاء الله عليك دارس مجالات عديدة في الكمبيوتر والويب

انا اسف اني اجابتك بلسان حالي واتمني ان تكون افضل مني وان تترك الكمبيوتر بالكامل وان تنساة وتكمل تعليمك الثانوي العام

لاني كنت تقريبا ً زيك وقعد ارسب سنة ورا سنة لغاية ما غيرت مسار وقلت ياريتني دخلت صنايع من الاول فأتمني انك تكون افضل مني ويكون عندك عزيمة قوية وتترك هذه المجالات الي ذكرتها لحين تنتهي من الثانوية وترجعلها وهي في مجال دراستك ان شاء الله

1232020
16-07-2010, 01:53 AM
اخى نصيحتى انك اولا تخلص امتحانك فى شهر تمانية اوك

ثانيا تكمل السنة الجاية بجد وبدون لعب

ثالثا الفلوس ممكن تجيبها من عملك اوك ولكن ياريت تاخدها كده واحده واحده
الفلوس هجيبها امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ , على ما اعتقد انى مش هعرف اجيب فلوس تانى لانى هبقى مشغول بالدراسه

ياريت اللى عارف الاسعار يبلغنى , وشكرا يا محمد على ردك

king 99
16-07-2010, 01:57 AM
اخى اولا انت هتخلص الأمتحانات وهتبدأ الدراسة فى شهر 10 فهتلاقى وقت وكمان

انت كونت فلوس فى الوقت اللى ذاكر فيه الناس واتى الوقت لتغيير الأدوار

وحاااول وربنا معاك

ath_am
16-07-2010, 02:00 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
هو المجاميع السنة دي عالية و لا تعتبر زي كل سنة؟
يعني تقريبا لو حسبناها كدة اللي جايبين 97% فيما فوف 12000 طالب من 400000 طالب
حوالي 3%
واللى جايب فوق 95%
تقريبا 10%
فدي تعتبر نسبة عالية و لا عادية؟
ممكن أي حد خبرة في المنتدي يفيدنا
و مش عارف ليه حاسس انها مش عادية
يعني انا بحاول اعرف النسبة كان شكلها إيه في سنة 2006 و 2007 و مش عارف أجيبها المفروض الحاجات دي متوفرة علي موقع الوزارة
عشان نقدر نقرر
و ياريت لو حد يقدر يجيبلنا النسب دي يبقي الف شكر

ارجوا الرد

ahmed2000005
16-07-2010, 02:04 AM
انا حاصل على مجموع 50% ينفع ادخل كلية الحقوق تعليم مفتوح او جامعة خاصة

ارجو ان تفيدونى فى هذا الموضوع

1232020
16-07-2010, 02:04 AM
انت متأكد انك مش هتقعد علي الكمبيوتر طول فترة الدراسة الجاية ؟؟
ايوة وهوقف التعامل مع مواقعى ومع الشركات اللى كنت بتعامل معاها لو مليقتش ادمنس ليها لحد ما ارجع

ali elsaied
16-07-2010, 02:11 AM
بص يا عبقرينوا العميل السرى قال احلى كلام هضيف عليه بس انك ممكن من الصنايع تدخل كليه الهندسه اللى بتاع الثانوى مبيعرفش يدخلها انت تشد حيلك وتحول صنايع وتدخل معهد فنى صناعى سنتين وتركز فيهم وتجيب تقديرات عاليه ومنه على كليه الهندسه فكر كويس فى الحل ده لان بجد درجاتك مش كويسه خالص ومعتقدش ان الكمبيوتر وكل الكلام اللى انت بتقول عليه ده ياثر فيك بالشكل ده يلا سلام يا برنس

azmoka
16-07-2010, 02:14 AM
علي فكرة المجاميع بتختلف كتير في سنة ثالثة خصوصا علمي رياضه بسبب الفيزياء والرياضيات 2
ولو لاحظت هتلاقي ان معظم الاوائل السنة دي كيمياء
وتوكل علي الله وان شاء الله هيوفقك

saraaaaaaa
16-07-2010, 02:27 AM
بص انا هقولك رأى انت تغش دور تانى عادى وتجيب المجموع اللى فيه النصيب وبعد كده فى سنه 3 هيكون فى وضع تانى فى المذاكرة ممكن تستخدم حكمه فى توزيع الوقت بين الجهاز والبرمجمه وكل حاجه فى حياتك ومذكرتك بس لازم متجبش اقل من النص فى الدور التانى انت دلوقتىى عرفت دماغك فيها ايه وفى سنه 3 تكمل علمى رياضه وطبعا متجبش ان شاء الله السنه الجايه اقل من 100 % علشان تجيب معهد حاسبات بس نصحتى ليك متسيبش الجهاز ولا شغلك بس اوى تنسى مذكرتك انت كل اللى قلته كلام جميل انك تعمل شغل بالحجم ده وانت لسه فى ثانى كمل اوك بس اوووووووىىىىىىىىىىىى تنسى الذاكره اكيد انت دماغك ان شاء الله تبقى حلوه فى الرياضه ومهعد حاسبات مش وحش خالللصصص لانك كده ممكن متلحقش حاجه والشهاده برده مهمه

1232020
16-07-2010, 02:34 AM
بص يا عبقرينوا العميل السرى قال احلى كلام هضيف عليه بس انك ممكن من الصنايع تدخل كليه الهندسه اللى بتاع الثانوى مبيعرفش يدخلها انت تشد حيلك وتحول صنايع وتدخل معهد فنى صناعى سنتين وتركز فيهم وتجيب تقديرات عاليه ومنه على كليه الهندسه فكر كويس فى الحل ده لان بجد درجاتك مش كويسه خالص ومعتقدش ان الكمبيوتر وكل الكلام اللى انت بتقول عليه ده ياثر فيك بالشكل ده يلا سلام يا برنس
بص يا عبقرينوا
من حقك تتريق اصلها نقصاك :angry2:
على العموم شكرا ليك على جهدك فى توصيل المعلومه والافاده

1232020
16-07-2010, 02:38 AM
بص انا هقولك رأى انت تغش دور تانى عادى وتجيب المجموع اللى فيه النصيب وبعد كده فى سنه 3 هيكون فى وضع تانى فى المذاكرة ممكن تستخدم حكمه فى توزيع الوقت بين الجهاز والبرمجمه وكل حاجه فى حياتك ومذكرتك بس لازم متجبش اقل من النص فى الدور التانى انت دلوقتىى عرفت دماغك فيها ايه وفى سنه 3 تكمل علمى رياضه وطبعا متجبش ان شاء الله السنه الجايه اقل من 100 % علشان تجيب معهد حاسبات بس نصحتى ليك متسيبش الجهاز ولا شغلك بس اوى تنسى مذكرتك انت كل اللى قلته كلام جميل انك تعمل شغل بالحجم ده وانت لسه فى ثانى كمل اوك بس اوووووووىىىىىىىىىىىى تنسى الذاكره اكيد انت دماغك ان شاء الله تبقى حلوه فى الرياضه ومهعد حاسبات مش وحش خالللصصص لانك كده ممكن متلحقش حاجه والشهاده برده مهمه
والله انت عايز بووووسه كبيرة بس لو اطولك ؟!!!
شكرا لك على التشجيع والتفائل :blush:

foreverhobe
16-07-2010, 02:41 AM
ممكن حد يرد عليا انا جايبه 69%علمى رياضه ممكن ادخل اى كليه ان شاالله حقوق ولا مفيش امل خالص
ان شاء الله هتدخلى كلية كويسة انا جايبة 78%وهكمل علمى علوم

saraaaaaaa
16-07-2010, 02:41 AM
بجد والله سيبك من كلام اللى حواليك انا قولتلك انت عرفت دماغك اسأل حد فى كلية حاسبات على المعهد اللى بقول لحضرتك عليه هما ممكن يفيدوك اكتر منى لانى فى ثانويه زيك يعنى مش عارفه اوى او ممكن تتجدعن السنه الجايه وتغش دور تانى السنه دى وتخش كليه حاسبات خاصة فكر والقرار بجد فى ايدك

saraaaaaaa
16-07-2010, 02:50 AM
والله ياجماعه شوفوا فى كام مدرسه ثانوى في مصر بحالها من كل مدرسه هتلاقى 10 20 30 جايبين فوق 90 بس ودى طبعا نسبه مش مطمئنه بس سنه 3 وامتحناتها هى اللى بتحدد فبلاش تفكر فى التنسيق من دلوقتى علشان متتعنش منه ومن التفكير فيه فممكن تكون امتحنات السنه دى جت متوسطه فمحدش عارف ايه اللى ممكن يحصل بكره اصبح ربنا يوفقنا جميعا

1232020
16-07-2010, 02:55 AM
يعنى مش عارفه اوى
اسف جدا والله يا ساره مخدتش بالى إنك بنت الواحد معدش بيشوف , وشكرا على المساعده الجميلة , وان شاء الله اعمل بنصيحتك

الأميـرمحمد
16-07-2010, 02:58 AM
بإذن الله
ينفـــع ..

osamafans
16-07-2010, 03:00 AM
???????????????????? فين الردووووود

king 99
16-07-2010, 03:01 AM
اخى دى اجدد حاجه فى الموضوع ده ومن نفس الجريدة الجمهورية

http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/detail04.asp

varios
16-07-2010, 03:03 AM
دي نبذة عن كليه الاثار جايبها من موقع تاني
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
إن كلية الآثار تمثل أحد أهم المؤسسات الأكاديمية التي تتناول مناهجها بالدراسة ملامح تاريخ وحضارة مصرنا الغالية عبر عصور حضاراتها المتعددة : الفرعونية ، اليونانية – الرومانية والبيزنطية والقبطيـــــة وبدون شك الإسلامية، ويتلقى الطالب بها العديد من أوجه تراث مصر بجوانبه التاريخية والآثارية واللغوية وبعض الملامح الدينية المبكرة لإنسان حضارات وادي النيل وصولا إلي الوحدانية المطلقة . وعكست الآثار الباقية علي ضفاف وادي النيل سواء في دلتا مصر أو صعيدها وبالمثل في صحراواتها العديد من ملامح التقدم الفني والعمراني ومدي قدرة المصري القديم علي التكيف مع البيئة المحيطة به واستغلاله الأقصى لها ومدي قدرة إنسان تلك الحضارة علي التفاعل مع الحضارات المجاورة له سواء تلك إلي الجنوب منه علي امتداد وادي النيل (النوبـة ) أو مع تلك المراكز المتعددة في شرق حوض البحر المتوسط خاصة مع السواحل اللبنانية والسورية وبالمثل مع مناطق الداخل خاصة مع حضارات بلاد الرافدين (العراق ).

تاريخ كلية الاثار

نشأة الكلية

كانت الدراسات الأثرية فى بادئ الأمر تابعة لمدرسة المعلمين العليا . ثم أصبحت النواة الأولى لكلية الآداب بالجامعة المصرية التي أنشاتها الحكومة فى أكتوبر عام 1925 م وهكذا أصبح قسم الآثار بكلية الآداب دعامة من الدعامات الأولى للجامعة منذ إنشائها. وظل قسم الآثار تابعاً لكلية الآداب من عام 1925 حتى 1970.

وقد أنشئت كلية الآثار الحالية بقرار من مجلس الجامعة للدراسات العليا وبالقرار الجمهوري رقم 1803 لسنة 1970 وذلك استجابة للرغبة التى تقدمت بها هيئة الآثار بأنها فى حاجة ماسة إلى جميع التخصصات الجامعية بعد الحصول على قدر كافٍ من الدراسات الأثرية . ومن ثم وافق مجلس الجامعة على إنشاء كلية قائمة بذاتها للدراسات الأثرية تضم طلاباً من الحاصلين على الثانوية العامة يقضون بها أريع سنوات , يحصلون بعدها على درجة الليسانس فى الآثار . كما تضم طلاباً من خريجى الكليات الجامعية يقضون بها سنتين يحصلون بعدها على دبلوم الدراسات العليا الذى يؤهلهم للتحضير لدرجتى الماجستير والدكتوراه فى الآثار .

وقد بدأت الكلية بقسمين فقط هما قسم الآثار المصرية القديمة وقسم الآثار الإسلامية ثم أنشأت الكلية فى العام الدراسى1974/1975 قسماً للترميم .

ولا شك أن الآثار بفروعها المتعددة هى التاريخ الحى لكل أمة وهى الشاهد القائم على ما بدأت به حضارة أهلها . فعلم الآثار هو علم البحث عن أصول الحضارات حيث الجذور وتشكيل الذات , وميدانه هو ما أنتجته يد الإنسان فى العصور السابقة وأنه كلما زاد الكشف عن أثار أمة ما كلما زادت الحصيلة التى يستنتج منها تاريخها وحضارتها . ومصر دون شك هى من أغنى الأمم بآثارها التى مثلت سلسلة متصلة الحلقات من تجارب الإنسان المصرى فى وادى النيل منذ عصور ما قبل التاريخ وحتى الماضى القريب , ومن أجل هذا تعددت مراكز دراسة الآثار فى أغلب الجامعات والمعاهد والمتاحف العالمية .وكان التعمق فى دراستها على أرض الوطن ضرورة علمية وملحة لتفتح كلية الآثار أبوابها العلمية لطلابها مرحبة ومشجعة.

اقسام الكلية

تنقسم كلية الاثار الى 3 اقسام

1/ قسم الاثار المصرية
2/ قسم الاثار الاسلامية
3/ قسم ترميم الاثار
ويتم التخصص بهذه الاقسام ابتدءا من الترم الثانى فى السنة الدراسية الاولى اى ان الترم الاول فى السنة الدراسية الاولى يكون عام عل الدفعة قبل التخصص
ويتم التخصص بكل قسم طبقا لبعض الشروط البسيطة
فمثلا قسم الاثار المصرية يتم التخصص به طبقا لمجموع اللغة الانجليزية فى الثانوية العامة ويتم تحديد مجموع معين كل عام لدخول القسم وهو فى الغالب ما بين 42 الى 45 درجة
اما بالنسبة لقسم ترميم الاثار فيتم عمل اختبار شفوى بسيط عبارة عن سؤال فى المنهج الذى ستاخدة فى ترميم الاثار فى الترم الاول وامتحان رسم تقوم بة بتوضيح الظل والنور وما خلافة فى رسمك وتظهر النتيجة فى نهاية الترم الاول
اما قسم الاثار الاسلامية فلايوجد به اختبارات وهو متاح لاى طالب الدخول بة بدون شروط
المواااااد الدراسية
الفرقة الأولى عام الفصل الدراسي الأول
1/آثار وحضارة إسلامية
2/تاريخ مصر القديم
3/تاريخ مصر الإسلامية
4/مبادئ ترميم الآثار
5/لغة أوربية حديثة
6/أعمال السنة
7/تدريبات ميدانية
الفصل الدراسي الثاني
آثار مصرية قديمة /1
2/تاريخ الفن (مصري وإسلامي)
3/قراءات أثرية بلغة الأوروبية
4/أعمال السنة
5/تدريبات ميدانية
مواد التخصص
مادتي تخصص قسم الآثار المصرية
1/لغة مصرية قديمة (هيروغليفي )
2/تاريخ الشرق الأدنى القديم
مادتي تخصص قسم الآثار الإسلامية
1/تاريخ الدولة العربية
2/عمارة و فنون إسلامية
مادتي تخصص قسم ترميم الآثار
1/المعدنيات والصخور والأحجار ومواد البناء
2/أعمال جص (ونماذج واستنساخ )
هذا ككل ما يخص الطلبة الجدد (الفرقة الاولى فى كلية الاثار )
وسوف اتناول ان شاء الله عن قريب باقى المواد الدراسية لباقى الفرق بمختلف اقسامها
ونتمنى لكم دوام التوفيق

prof.ahmed4d
16-07-2010, 03:04 AM
انا عارف ان دى احدث حاجة بس الخبر ده نزل الصبح واتشال دلوقتى

وانا قربت اتشل اساسا

varios
16-07-2010, 03:07 AM
هذا ما اقصدة فقط
عبارة ( الباقي على الله ) لا تصح

السؤال :

ما مدى صحة عبارة بذلت ( قصارى جهدي والباقي على الله ) ؟

الجواب :

الحمد لله

هذا القول لا يصلح لأنه يعني أن الفاعل اعتمد على نفسه أولاً .

لكن القول : ( بذلت جهدي واسأل الله المعونة ) هذا الصواب ،

وهذه العبارة : ( بذلت جهدي والباقي على الله )

ربما يريد بها الإنسان هذا المعنى الذي ذكرت

أي ما استطعته فعلته وما لا أستطيعه فعلى الله ،

ولكن أصل العبارة غلط ،

بل يقول : ( بذلت جهدي واسأل الله المعونة )

فتوى الشيخ محمد بن عثيمين رحمه الله في مجلة الحسبة العدد 50

amrsaso
16-07-2010, 03:08 AM
انا عايز اققولك حاجه
اول حاجه احنا تعلمنا فاشل وبيقيس قدارت الطالب بالحفظ يعنى لو ذكرت كتيير وحفظت كتيير تجيب مجموه لاكن لو على الفهم بس تبقي فاشل تعليم تلقينى سئ لا يقيس قدرات الطلاب المهم تحفظ وبس ومش معنى ان واحد فشل في الثانويه يبقي طالب فاشل غبى لا العيب على التعليم الغبى ده المف6روض الواحد يدخل اي كليه بامتحنات فيها وامتحخان لقياس القدرات الى تناسب الكليه دى زى دول اوربا يعنى واحد زيك لو سابو من الكيمياء والاحياء والقرف ده وادوك مواد خاصه بالكمبيوتر وبعدين امتحونك في الكمبيوتر هتنجح نجاح كبيييييييييييير وساعتها تدخل كليه حاسبات ومعلومات وهتكون ناجح فيها جدا لانك ميولك
تتجه للكمبيوتر وهتبقي حاببها لانها هوايتك وهتبقي دراستك مصدرمتعتك وساعتها هتبدع فيها وهتبدع في شغلك وهتحب شغلك ويبقي مجتمع ناجح لكن احنا دلوقتى لازم تقعدتذاكر عربي ورياضه ورياضه 2 وكيمياء ووجع قلب وتجيب درجات نهائيه فيها عشان تدخل حاسبات ومعلومات وفي الاخر مش هتجبهوم عشان انت مبتحبهومش وتروح عليك الكليه الى بتحبها وتدخل اي كليه تانيه كارها وتسقط سنه وتنجح سنه ويعدين تتخرج تشتغل شغل مش بتحبه تروح الشغل وانت قرفان ميبقاش في ابداع
يسقط المجتمع ويسقط الانتاجونبقي دول ناميه ههههههههههههه
احسن نصيحه ليك انك تعيد السنه على المادتيتين دلو وتحاول ترفع مجموعك وتدخل اي كليه تانيه عشان مش هينفع طبعا تجيب مجموع حاسبات ومعلومات وبعدين تحافظ على هويتك عنطريق كورسات وتبقي اخدشهاده جامعيه من اي كليه مبتحبهاش وخلاص واهيه شهاده
وتكمل شغلك في الكمبيوتر
ومتقلقش الكمبيوتر شغله بيعتمد على الكفائه ولو انت كمفائتك تمام يبقي مش مهم متقلقش
ربنا يخلصنا من وجع القلب ده نسيت اققولك
ان زيك تمام بس انا بعد ما سقط كتيير اخيرا خلصت ثانويه عامه وبموت في الكمبيوتر بس شكلها كده زراعه ان شاء الله
اهوه اي كليه تملنا ويبقي تعبى مرحش على معهد يارب الحق كليه زراعه حتى يااااااااااارب

Amr_LorD
16-07-2010, 03:13 AM
هذا ما اقصدة فقط
عبارة ( الباقي على الله ) لا تصح

السؤال :

ما مدى صحة عبارة بذلت ( قصارى جهدي والباقي على الله ) ؟

الجواب :

الحمد لله

هذا القول لا يصلح لأنه يعني أن الفاعل اعتمد على نفسه أولاً .

لكن القول : ( بذلت جهدي واسأل الله المعونة ) هذا الصواب ،

وهذه العبارة : ( بذلت جهدي والباقي على الله )

ربما يريد بها الإنسان هذا المعنى الذي ذكرت

أي ما استطعته فعلته وما لا أستطيعه فعلى الله ،

ولكن أصل العبارة غلط ،

بل يقول : ( بذلت جهدي واسأل الله المعونة )

فتوى الشيخ محمد بن عثيمين رحمه الله في مجلة الحسبة العدد 50

شكراّ على المعلومه
جزاك الله خيرا

1232020
16-07-2010, 03:33 AM
انا عايز اققولك حاجه
اول حاجه احنا تعلمنا فاشل وبيقيس قدارت الطالب بالحفظ يعنى لو ذكرت كتيير وحفظت كتيير تجيب مجموه لاكن لو على الفهم بس تبقي فاشل تعليم تلقينى سئ لا يقيس قدرات الطلاب المهم تحفظ وبس ومش معنى ان واحد فشل في الثانويه يبقي طالب فاشل غبى لا العيب على التعليم الغبى ده المف6روض الواحد يدخل اي كليه بامتحنات فيها وامتحخان لقياس القدرات الى تناسب الكليه دى زى دول اوربا يعنى واحد زيك لو سابو من الكيمياء والاحياء والقرف ده وادوك مواد خاصه بالكمبيوتر وبعدين امتحونك في الكمبيوتر هتنجح نجاح كبيييييييييييير وساعتها تدخل كليه حاسبات ومعلومات وهتكون ناجح فيها جدا لانك ميولك
تتجه للكمبيوتر وهتبقي حاببها لانها هوايتك وهتبقي دراستك مصدرمتعتك وساعتها هتبدع فيها وهتبدع في شغلك وهتحب شغلك ويبقي مجتمع ناجح لكن احنا دلوقتى لازم تقعدتذاكر عربي ورياضه ورياضه 2 وكيمياء ووجع قلب وتجيب درجات نهائيه فيها عشان تدخل حاسبات ومعلومات وفي الاخر مش هتجبهوم عشان انت مبتحبهومش وتروح عليك الكليه الى بتحبها وتدخل اي كليه تانيه كارها وتسقط سنه وتنجح سنه ويعدين تتخرج تشتغل شغل مش بتحبه تروح الشغل وانت قرفان ميبقاش في ابداع
يسقط المجتمع ويسقط الانتاجونبقي دول ناميه ههههههههههههه
احسن نصيحه ليك انك تعيد السنه على المادتيتين دلو وتحاول ترفع مجموعك وتدخل اي كليه تانيه عشان مش هينفع طبعا تجيب مجموع حاسبات ومعلومات وبعدين تحافظ على هويتك عنطريق كورسات وتبقي اخدشهاده جامعيه من اي كليه مبتحبهاش وخلاص واهيه شهاده
وتكمل شغلك في الكمبيوتر
ومتقلقش الكمبيوتر شغله بيعتمد على الكفائه ولو انت كمفائتك تمام يبقي مش مهم متقلقش
ربنا يخلصنا من وجع القلب ده نسيت اققولك
ان زيك تمام بس انا بعد ما سقط كتيير اخيرا خلصت ثانويه عامه وبموت في الكمبيوتر بس شكلها كده زراعه ان شاء الله
اهوه اي كليه تملنا ويبقي تعبى مرحش على معهد يارب الحق كليه زراعه حتى يااااااااااارب
ربنا يوفقك يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااارب وتلحق الكلية اللى تتمناها
كلامك فى السليم , وزي احمد زويل ما قال بالظبط من يوم او اتنين , لكن الوزير عارف ان التعليم لازم يكون فيه قوة وضغط عشان يشتهر ويبقى كل يوم فى الفضائيات وعشان كمان يكون الطالب عارف هو عمل ايه عشان يجيب النتيجه دى , وكمان يشجع الكليات الخاصه لانها افضل بكتير وكل الشعب يقدر يدخلها بصوباع رجله الصغير :040vk0:
لو احد القائمين على التعليم فى مصر طلبوا نصيحه (ودا عمره ما هيحصل) منى هقول :
فكر من جديد

دول ناس تمام والله بس احنا مش عارفين قيمتهم هما مقصدهم روتيني مبيتغيرش ماشي على اللى قبلهم , والاستاذ الدكتور الوزير / احمد زكي بدر امنيته ان يكون فى تعليم كويس فى مصر , يارب امنيته تتحق بالايجاب , لان الظاهر انه بدأت تدمحور على السلب , وايه الجديد العيب فينا , احنا جيل التغيير , سنه 6 اول من اخدها احنا و .. و ..

الأميـرمحمد
16-07-2010, 03:35 AM
عفواً ..
اقصد التعليم المفتــــــــــوح

الأميـرمحمد
16-07-2010, 03:39 AM
انا شايف ان في كليات كتير افضل منها

1232020
16-07-2010, 03:43 AM
واحد بيقولى فى رساله خاصه :
انت قلت كلام كده فى اخر مشاركه ليك , عدله احسن لك , مش عايز اقولك ابن عمى حصله ايه , المهم انه إتأذى جااامد
وكلام كتير مش هينفع اكتبه هنا
اولا انا مقلتش حاجه غلط
ثانيا محدش هيشوف حاجه انت شايفهم متابعين قوى الاساسيات اما هيتابعوا الحاجات دى
إن شاء الله احنا الجيل القادم , احنا زمنا احلى بإذن الله بس ننوى كلنا فى وقت واحد ونعمل اجتماع للجمهورية كلها عن طريق الاعلام ونقف وقفه واحده بنية احلا بمصر احلا , ولا هي الصين احلى مننا فى حاجه ؟

لورد حسان
16-07-2010, 03:44 AM
تعرف حاجه يا zeco max

amrsaso
16-07-2010, 03:45 AM
انا نفسي بس كل حاجه فيها تقليد اعمى للغرب كل ليه بقي في الحجات الايجابيه مفيش تقليد اتظاهر اننا مكتوب علينا نفضل كده طول عمرنا

محمد مجدى عرفات
16-07-2010, 03:50 AM
انا جايب 58 % ولما بحثت فى النت قالو ان كلية الحقوق بتاخد من 55% ولما بضيف كلية الحقوق فى الرغبات يقولى كدة هذه الكلية لا تتناسب مع مجموعك وستتعرض لاستنفاد الرغبات

1232020
16-07-2010, 03:51 AM
انا نفسي بس كل حاجه فيها تقليد اعمى للغرب كل ليه بقي في الحجات الايجابيه مفيش تقليد اتظاهر اننا مكتوب علينا نفضل كده طول عمرنا
ششششششش غرب مين يا عم اللى بنقلدهم , اها فهمت قصدك انت قصدك على مساوئهم اه هو دا اللى ربنا قدرنا عليه , والله الواحد بينقهر ساعات ,وابسط مثال : انا اهو عايش فى قرية وبشوف شباب ماشية والبنطلون خلاص هيقع ببقى عايز اروح ارفعهوله , والمصيبه ساعات بشوفهم رايحيين يصلوا , وياسلام بقى لو واحد صلى قدامك , الحل انك تصلى وانت مغمض

اكيد فى مساوئ اكبر بتحصل فى المدن !

1232020
16-07-2010, 03:52 AM
إن شاء الله

محمد مجدى عرفات
16-07-2010, 03:53 AM
ودة الى لقيتو على النت

النسبه المئويه للكليات 2010

حدد المجلس الاعلى للجامعات الخاصة والأهلية برئاسة د هانى هلال وزير التعليم العالى والدولة للبحث العلمى نسب القبول بالكليات الخاصة للعام الجامعى "2010-2011"

قد تم تحديد النسب على النحو التالى : الطب البشرى 85 %
، والصيدلة وطب الأسنان 75%
والعلاج الطبيعى 73 %
، والهندسة 67 %
، والحاسبات 62 %
والفنون التطبيقية والاقتصادوالإدارة والإعلام واللغات والاقتصاد والعلوم السياسية60 %
والعلوم الاجتماعية والسياحة والتربية والحقوق والتمريض والعلوم الطبية التطبيقية والمساعدة 55% وقال أمين مجلس الجامعات الخاصة والأهلية الدكتورحاتم البلك "إن الأعداد المقررة للقبول بالجامعات الخاصة هذا العام ستكون 26 ألفا و 152 طالبا وطالبة من المستوفين لشروط القبول من الحاصلين على الثانوية العامة أو ما يعادلها،

tal3t93
16-07-2010, 03:55 AM
انتا بتعرف ترتيبك ازاى؟

ahmed2000005
16-07-2010, 04:07 AM
اية الفرق بين التعليم المفتوح والكلية الخاصة والجامعة الحكومية

والتعليم المفتوح موجود فى كلية اية

معلش هتعبك معايا شوية

amrsaso
16-07-2010, 04:08 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه
طبعا مساوء بكتيير اكتر حاجه صح بضايقنى تسقيط البنطلون وكمان تقفيز البنطلونات للبنات مش عارف ازاى بيلبسو البنطلونات دى بتبقى يدوب هيه والجلد واحد :d

عـــادل
16-07-2010, 04:15 AM
ينفع بس تعليم مفتوح

ريم قورة
16-07-2010, 04:46 AM
يا جماعه انا جيبت 95.2 ومش عارفه اكمل احياء ولا رياضه ارجو الافادة وهل التنسيق هينزل ولا لاء

ريم قورة
16-07-2010, 04:51 AM
هيا كليه الفنون التطبيقيه بندخلها من علمى علوم ولا علمى رياضه

مصراوى22
16-07-2010, 06:09 AM
اخى المحترم اكثر حاجه الكلام بس الوزير يقول الفهم هو الاساس بس اللى بيصحح ملزم بالنموذج

ثانيا هل اللى بيصحح بتاع الماده وعارفها ولا

ثالثا ده الاهم المراجع ( الهاى توبيل ) دورهم ايه عرفت ان الوزير كلام والفعل كلام تانى

مصراوى22
16-07-2010, 06:20 AM
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=254497&SecID=65&IssueID=121

مصراوى22
16-07-2010, 06:29 AM
أرسلت طالبة متفوقة بالمرحلة الأولي لشهادة* ‬الثانوية العامة مخاطبة عن طريق الفاكس إلي الدكتور أحمد
زكي* ‬بدر وزير التربية والتعليم* ‬،* ‬أكدت فيها أنها اكتشفت لدي مراجعتها صور أوراق الإجابة الخاصة بمادة الكيمياء و التي* ‬سمح لها بمناظرتها إثر تظلمها بعد إعلان النتيجة التي* ‬حصلت فيها علي صفر أن أوراق الإجابة ليست لها و أن الخط المكتوب بها ليس خطها*.. ‬الطالبة و أسمها دينا صبيح محمود من مدرسة أبوصوير الثانوية* ‬،* ‬لجأت ووالدها إلي الأخبار* ‬،* ‬وقالت أن كل ما تأمل فيه هو أن* ‬يشكل الوزير لجنة محايدة لفحص كل أوراق الامتحان الذي* ‬أدته* ‬،* ‬خاصة بعد اكتشافها الواقعة الغريبة التي* ‬أكدت شكوكها في* ‬مجمل الدرجات التي* ‬حصلت عليها في* ‬كل المواد* .. ‬وقالت أن ما* ‬يدعوها لطلب لجنة محايدة* ‬هو أن واقعة تبديل الأوراق جرت في* ‬كنترول الثانوية بالإسماعيلية و هو نفس الكنترول الذي* ‬يفترض بالمسئولين عنه فحص أوراقها* ‬،* ‬مشيرة إلي أن المسئولين الذين التقتهم* ‬يوم الاثنين الماضي* ‬لمناظرة أوراق الكيمياء عطلوا تقديم صور الأوراق لها لأكثر من* ‬3* ‬ساعات علي العكس من أقرانها* ‬،* ‬وأبدوا عصبية* ‬غير طبيعية في* ‬التعامل معها* ‬،* ‬و إثر تأكيدها أن الأوراق ليست لها قاموا باستكتابها بالإنجليزية والعربية بكلتا من* ‬يديها اليمني و اليسري* ‬،* ‬و عند سؤالهم عن الموقف أخبروها بأن عليها الانتظار* ‬15* ‬يوما و أنه سيتم إخطارها بعدها بما تم التوصل إليه*.. ‬والطالبة وفق ما أكده أشرف عدسة أستاذ اللغة العربية بمدرستها كانت الأولي علي مدرستها في* ‬الصف الأول الثانوي* ‬والثانية علي مستوي إدارة أبوصوير التعليمية في* ‬الصف الثالث الإعدادي* ‬،* ‬غير تفوقها في* ‬الأنشطة* .‬

ليست اخر مره

tomcruise_tito
16-07-2010, 07:31 AM
حقوق السنة الل فاتت قبلت من 65% ادبى ودايما العلى اعلى طبعا

tomcruise_tito
16-07-2010, 07:35 AM
مفيش اى خبر يفرح كله مصيبة

tomcruise_tito
16-07-2010, 07:37 AM
كتر خير اولياء الامور ربنا يكون فى عونهم

tomcruise_tito
16-07-2010, 07:39 AM
لا ينزل بعد نتيجة التنسيق واتقوع السنة الجاية ارتفاع فى التنسيق وليس انخفاض كما يتوقع الاخرين لان الدوله اكتفت من كل حاجة ومش عايزه طلبة وبتحد من العدد

tomcruise_tito
16-07-2010, 07:40 AM
وانا مش لاقيها زيك

مصراوى22
16-07-2010, 08:01 AM
http://www.el-wasat.com/portal/News-55590225.html (http://www.el-wasat.com/portal/News-55590225.html)

الطالبه اسمها زينب ابراهيم ابراهيم الغمرى الطالبه اسراء محمد كمال

المدرسه التجاره المتقدمه 5 سنوات بالزقازيق

الطالبه الاولى حاصله على 91 % تقريبا الطالبه الثانيه 90% تقريبا

وسيادتكم كل عام تكرم اوائل المدرسه ماذا حدث هل التربيه والتعليم بالشرقيه لم تقدم لكم الطلاب

ام اعتقدت ان الدبلوم كلهم راسبون ام لايحق لهم التكريم

الطالبتان مثال للتفوق من الصف الاول للخامس الاخلاق النجاح بالمجهود دون الغش

اشهد الله على صحه الكلام

ارجو من اولى الامر تدارك الامر لان الطالبتان لو عرفوا هيموتوا فيها

ايهاب بدره
16-07-2010, 08:02 AM
اناجبت ٩٠.٥%هل ينفع اكمل علمي رياضه انا في مرحله اولي

مصراوى22
16-07-2010, 08:37 AM
هل فعلا الدموع تغسل وتنظف العين هل دموع الفرح ام دموع الحزن

الأستاذة أم شاهندة
16-07-2010, 09:33 AM
الأخبار دى جديدة طبعاً ومن جريدة الجمهورية بتاريخ اليوم ولكنها تخص الجامعات الخاصة
لا مش اتشال ولا حاجة موجود فى الجريدة أهو

يا جماعة اهدوا ووحدوا الله
نفترض أن نظام التنسيق الالكترونى (وهو فعلاً ما حدث)
لا يسمح بكتابة بعض الكليات على النت
إذا ظهرت نتيجة التنسيق والمتوقع لها يوم الاثين ألأو الثلاثاء على الأكثر
واتضح أن هناك كلية كنت ترغب بها وقبلت مجموع تيح لك دخولها
حول للكلية المطلوبة
لأن فيه أخطاء كتير فى التنسيق وفى الموقع كل شوية يعدلوا حاجة
وربنا يستر
بالتوفيق للجميع

HARD_WAY
16-07-2010, 09:38 AM
يا شباب الموضوع ده للتنسيق وبس بلاش الاسئلة الجانبية :::

الأستاذة أم شاهندة
16-07-2010, 09:56 AM
يا جماعة يا ريت لو حد يجاوبنى على شوية الاسئلة دى :
اولا : النسب اللى هيا نازلة دى فى الكليات الخاصة ولا فى الكليات الحكومية (النسب اللى فى المشاركة اللى فوق)
ثانيا:انا جايب 88% علمى رياضة وكل ما ادخل رغبة الهندسة يقوللى مجموعك اقل من الكلية دى وهتتعرض لاستنفاذ الرغبات وبعدين اضغط اوك ما بيضيفش حاجة فى الرغبات وحضراتكم قلتو فوق هنا انه انا اختار اللى انا عايزه طيب ازاى اذا كان انا بضغط اوك والبرنامج ما بيضيفش الرغبة . هلى ان فيه نسب لبعض الكليات ولا ايه ولو حتى فيه كده هو انا مش من حقى اكتب اللى انا عايزه وبعدين تجيلى اول رغبة يجيبها مجموعى ولا ايه ؟ يا ريت حد يفيدنى؟ والف شكر يا جماعة.

هذه المعدلات للكليات الخاصة
لللأسف برنامج التنسيق لا يقبل كل الرغبات كما كان يفترض
ويعترض على بعض الاختيارات
عليك أن تختار ما هو مسموح لك
ولو ظهرت نتيجة التنسيق بقبول كليات كنت تطلبها لمجموعك
عليك وقتها التحويل للكلية االتى تريدها
والأمر لله

ahmed yay
16-07-2010, 10:58 AM
يعنى مثلا لو واحد عامل الرغبة الاولى كلية بترول وتعدين السويس وجات له وبعدين حب يحول الى الكلية اللى هى فى الرغبة ثانية ولتكن هندسة اسيوط هل هذا ينفع.

basmet el rabi3
16-07-2010, 11:02 AM
دى قائمة رغباتى بعد اخر تعديل:

1- تجاره عين شمس 2- تجاره القاهره 3- تجاره بنها 4- تجاره وإدارة أعمال ج حلوان 5- اداب عين شمس 6- اداب القاهره 7- اداب بنها 8- اداب حلوان 9- حقوق عين شمس 10- حقوق القاهره 11- حقوق بنها 12- حقوق حلوان 13- تجاره الزقازيق 14- تجاره دمنهور جامعة الإسكندرية 15- تجاره الاسكندريه 16- تجاره سوهاج 17- تجارة قنا ج جنوب الوادي 18- تجاره اسيوط 19- تجاره بور سعيد 20- تجاره السويس ج قناة السويس 21- تجاره طنطا 22- تجارة م. السادات ج المنوفية 23- تجاره دمياط جامعة المنصورة 24- تجاره المنصوره 25- تجاره الاسماعيليه ج قناة السويس 26- تجاره كفر الشيخ 27- تجاره شبين الكوم ج المنوفية 28- تجاره بنى سويف 29- اداب الزقازيق 30- اداب قنا ج جنوب الوادى 31- اداب فرع دمنهور ج الإسكندرية 32- اداب الاسكندريه 33- اداب سوهاج 34- اداب الفيوم 35- اداب اسيوط 36- اداب فرع دمياط ج المنصورة 37- اداب اسوان ج جنوب الوادي 38- اداب طنطا 39- اداب المنصوره 40- اداب كفر الشيخ 41- اداب شبين الكوم ج المنوفية 42- اداب وعلوم إنسانية بالإسماعيلية 43- اداب بنى سويف 44- اداب المنيا 45- حقوق الزقازيق 46- حقوق الاسكندريه 47- حقوق قنا جنوب الوادي 48- حقوق اسيوط

لو حضراتكم عندكم اى ملحوظة اتفضلوا قولوها

الأخ الكريم : حتى بالنسبة للكليات اللى فى محافظات بعيدة عن سكنك .. فكر أن تختار المحافظات الأقرب لك أولا ثم الأبعد , إلا فى حالة إنه يكون لك أقارب فى المحافظة الأبعد فيكون لها الأولوية طبعا .
على سبيل المثال : الرغبات من 16 الى 28 : محافظات دمياط و بورسعيد و السويس و الإسماعيلة و كفر الشيخ أقرب لك من قنا و أسيوط و جنوب الوادى .
أرجو تكون فهمت قصدى ... بالتوفيق إن شاء الله

http://www.myegyptsun.com/forum/attachment.php?attachmentid=2200&stc=1&d=1231090908

يمكن الخريطة دى تساعد شوية ؟!!

احمدسيف الاسلام
16-07-2010, 11:08 AM
انا مش فاهم دلؤتى الجامعات الاهليه بتقبل من كام يعنى تنسيقهم من كام

سميه عياد
16-07-2010, 11:15 AM
ازاى الطب ياخذ من 85 انا مش مصدقة

mody7_7
16-07-2010, 12:27 PM
ياريت حد يرد علينا يا جماعة

amrsaso
16-07-2010, 12:36 PM
شكرا ليكو كلكو ويبقي كده مقداميش غير زراعه يارب اطولها حتى

**اية
16-07-2010, 12:42 PM
ربنا يوفقك

™ Ī ДӍ ҊǾŦ ДLΣǤΣҊÐ
16-07-2010, 01:05 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

بص يا سيدى

صدقنى ونصيحه من مجرب حط الكمبيوتر على جمب وركز فى الدراسه

انا عملت زيك والحمد لله لحقت نفسى بالعافيه

بالنسبه للمواد الى شايلها ادخل مثلا مادتين وسيب ماده للسنه الجايه

وادخل حاسبات لو اهتمامك اﻷكبر سوفت وير ﻷن هندسه قسم حاسبات مش زى حاسبات ومعلومات خالص

والحاسبات هتاخد السنه دى من 62 فى الميه

يعنى لو اتجدعنت السنه الجايه هتدخلها بس حاول تقلل خالص من الكمبيوتر السنه الجايه

بدل ما تضيع كل حاجه علشان السنه دى

ما تفتكرش ان تعلم الكمبيوتر عباره عن سباق او صراع مع الزمن

يعنى لو ما اتعلمتش فى السنه الجايه هتبقى فاشل

مهما تتعلم السنه الجايه فى الكمبيوتر هتبقى تحت ضغط بسبب الدراسه وقلق بسبب ياترى هأخش كليه ولا ﻷ

طب وليه؟

لو جيت تتعلم بقى فى الكليه وانت فاضى ودماغك رايقه ومفيش ضغط ولا فى اى عتاب من حد ساعتها هتتعلم الأضعاف من الى هتتعمله السنه الجايه

وانت اتعملت حجات كويسه اهو حاليا

وقف بقى دلوقتى وكمل لما تخلص امتحانات 3

سنه توقف فيها التعليم احسن من طول حياتك تفضل ندمان على الى حصل

بالتوفيق يا غالى

™ Ī ДӍ ҊǾŦ ДLΣǤΣҊÐ
16-07-2010, 01:06 PM
السلاب حاسبات الى فى المنصوره ب 3.6K فى السنه

السلاب هندسه تقريبا 5k فى السنه

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 01:07 PM
http://massai.ahram.org.eg/MediaFiles/454565_11m_16_7_2010_11_46.jpg

تكشفت مفاجأة صادمة لطلاب الثانوية العامة وأولياء أمورهم أمس وهي تحديد الحد الأدني للقبول بكل كلية قبل بدء تنسيق القبول بالجامعات لـ السنة الفراغ‏.‏
واتضحت ملامح المفاجأة بالمصادفة عندما حاول كثير من الطلاب ادخال رغباتهم علي الكمبيوتر للالتحاق ببعض الكليات لتظهر لهم عبارة هذه الكلية لاتناسب مجموعك واحذر التعرض لاستنفاد الرغبات‏.‏
وكشف مصدر مسئول عن أن الحد الأدني للقبول تم تحديده قبل انطلاق تنسيق المرحلة الواحدة وأنه تم تحديد الحد الأدني للقبول بالكليات سلفا وأن أي طالب يحصل علي أقل من‏381‏ درجة لن يتمكن من دخول أو تسجيل رغبة دخول كليات الطب‏,‏ أما الهندسة فيتوقف الحد الأدني للقبول باحدي كلياتها عند‏372‏ درجة والفنون التطبيقية عند‏341‏ درجة‏.‏
ورفض المصدر الكشف عن المجمع التكراري لنتيجة الثانوية العامة لأول مرة كما تعمدت وزارة التعليم العالي اخفاء الأعداد المقرر قبولها في كل كلية‏.‏ وفي الوقت الذي هدد فيه أولياء الأمور بملاحقة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي قضائيا وتقديم بلاغات للنائب العام فقد أغلق جميع المسئولين بالتنسيق تليفوناتهم المحمولة لعدم التورط في تعليق قد يغضب الوزير‏.‏ وكشف الدكتور نعيم كمال مرسي من طنطا أن ابنته حصلت علي مجموع درجات بلغ‏88,3%‏ وأنه حاول ترتيب الرغبات بحرية كما كان يفعل مع أبنائه من قبل وفوجئ بالكمبيوتر يحرمه من اختيار‏38‏ رغبة هي لجميع كليات الطب والصيدلة وطب الأسنان والعلاج الطبيعي‏.‏ وأوضح أن قيام الوزير لتحديد الحد الأدني قبل إعلان نتائج التنسيق أمر في غاية الغرابة ويخالف القانون‏.‏
وقال ابنتي كانت متفوقة وكان ترتيبها علي مستوي الجمهورية العام الماضي‏992‏ وهذا العام‏3180‏ بسبب الطلاب المؤجلين واضطرت لاختيار كلية الطب البيطري بعد أن تم تحديد الحد الأدني‏.‏ وعبر غاضبا عن أنه سوف يقاضي وزير التعليم العالي ويقدم بلاغا للنائب العام وتابع هذه أول مرة في تاريخ تنسيق الجامعات يتم تحديد الحد الأدني قبل بدء التنسيق‏.‏
وصرح مصدر مسئول بالتعليم العالي بان شكاوي الطلاب صحيحة لأننا هذا العام بصدد مرحلة واحدة وبالتالي قمنا بتقسيم الكليات لشرائح محددة حسب المجمع التكراري لمجاميع الطلاب وحسب الاماكن المتاحة‏.‏
وقال ان هذه الطريقة مهمة للغاية والا فإن مكتب التنسيق سيتحول للعبة بين الطلاب وتفسد عملية التنسيق‏.‏

http://massai.ahram.org.eg/219/2010/07/16/33/14000.aspx

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 01:16 PM
أولياء أمور يتهمون مكاتب التنسيق بالتلاعب فى رغبات أبنائهم

تقدم العشرات من أولياء أمور طلاب الثانوية العامة عصر اليوم، الخميس، بشكاوى رسمية لوزير التعليم العالى الدكتور هانى هلال بسبب تلاعب مكاتب التنسيق فى رغبات أبنائهم حسب قولهم.

وقال أولياء الأمور، إنهم فوجئوا عند كتابة بطاقات الرغبات على الحاسب الآلى بعدم قبول رغباتهم، حيث لا يتاح للطلاب الحاصلين على أقل من مجموع 65 % كتابة رغبات باسم معظم الكليات الجامعية، ويسمح مكتب التنسيق الإلكترونى لهم برغبات التعليم المفتوح والمعاهد فقط.

وأكد أحد أولياء الأمور أنه فوجئ عند كتابة رغبة كلية طب بيطرى باسم ابنه، الحاصل على 85 %، برفض مكتب التنسيق اعتماد هذه الرغبة، وتساءل: كيف لا تسمح الوزارة للطلاب بكتابة رغباتهم التى يتمنونها كما كان يحدث فى السنوات الماضية؟

واعتبر أولياء الأمور أن هذا يعنى تحديد مجموع معين لكل كلية، وهو ما يخالف القانون الذى ينص على إتاحة جميع الكليات أمام جميع الطلاب على أن يحدد مكتب التنسيق أعداد المقبولين بكل كليه بناء على عدد المقاعد.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=254497&SecID=65&IssueID=122

beh000
16-07-2010, 01:21 PM
محدش يعرف معهد فنى صحى بياخد من كام السنه دى

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:25 PM
ليه الوزير بيعمل كده انا بحس انه الوزره ما لهمش ابناء ولا ايه

H_Dody
16-07-2010, 01:26 PM
ممكن اعرف هندسة وصيدلة وطب واخدين من كام السنة دى

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:27 PM
كده بيجبر الطلبه على انهم يدخلوا الخاص ................. تروح فين يا غلبان!

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:30 PM
خاص ولا عام ولو عام لسه ميظهرش

™ Ī ДӍ ҊǾŦ ДLΣǤΣҊÐ
16-07-2010, 01:31 PM
لسه ما حدش يعرف

كلها توقعات

يوم اﻷتنين أو الحد تقريبا هتظهر نتيجه التنسيق

بس اﻷكيد تنسيق الخاص من هنا

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=228323

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:31 PM
وادى الخاص 85% طب. والصيدلة وطب الأسنان 75%. والعلاج الطبيعي 73% والهندسة 67% والحاسبات 62% والفنون التطبيقية والاقتصاد والادارة والاعلام واللغات والاقتصاد والعلوم السياسية 60% والعلوم الاجتماعية والسياحة والتربية والحقوق والتمريض والعلوم الطبيعة التطبيقية والمساعدة 55%

fuoozz
16-07-2010, 01:32 PM
السلام عليكم ياشباب
انا مجموعى 61 % ينفع ادخل اى جامعه خاصه ادرس حاسبات ومعلومات واحول من سنة اولى لو جبت تقدير
للاكاديميه البحريه او الجامعه البريطانيه ارجوالرد سريعا عشان مخنوق فعلا

king 99
16-07-2010, 01:35 PM
شكرا اخى على المعلومة واعذرنى ولكنى لم اقصد ذلك بالتاكيد

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:36 PM
هل الاكادميه قابل مجموعك لو ما قبلتش يبقى مينفعش

ali elsaied
16-07-2010, 01:38 PM
انا مبتريقش عليك انت فعلا بكل اللى قولته انت عبقرى ماشاء الله
وربنا يوفقك ان شاء الله
وبص اكتر حدد ممكن يفيدك هوه قربك لربك والاستخاره
سلام

الكنددراتواه
16-07-2010, 01:40 PM
عايز اعرف من اخوانى الكرام التنسيق هيقفل امتةى والنتيجة امتى

ونا كتنب الرغبات الكليات مفيش كليات عايزة تجيب مجموعى كل شوية يقولى ان مجموعك ميجبش الكلية دى والاستنفذ الرغبات انا جايب 70 %علمى وكتبت كليات التجارة الحقوق مرضيش رحت كاتب علوم قبل معرفش لية

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:42 PM
هما الطلبة كلهم اتظلموا

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 01:43 PM
ربنا يستر

وشكرا لحضرتك

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:44 PM
هيقفل يوم 17/7 الاحد وهيظهر خلال اربعة ايام

king 99
16-07-2010, 01:44 PM
اولا اعذرنى حضرتك بتتكلم على اى اساس واعتقد انه بوجود مثل هذه العناوين العجيبة والغير مفهومه فسنظل محلك سر

لانه لو حضرتك اعترضت على موقع بايظ وتنسيق خربان

ورغبات ومستقبل وتعب ضااع ولكن حضرتك وبكل برود اعصاب تعاتب اولياء الأمور

وعجبى

tomcruise_tito
16-07-2010, 01:46 PM
ربنا يكرمك ويوفقك

makarus
16-07-2010, 02:17 PM
وحضرتك الهندسه مشتركه مجموع بين الدبلوم الفنى الصناعى نظام 3 سنوات نفس المجموع ولا ايه ارجو التوضيح من فضلكم

bedo man
16-07-2010, 02:20 PM
حاسبات و معلومات خاص تقبل السنه دي من 62%

Abo3abdo
يا جدعان هو التعليم المفتوح ده مين الي بيدخله ولو انا عاوز ادخ تعليم مفتوح في جامعه.. اعمل ايه؟

مسلم موحد
للرفـــــــــــــــــــع .

solidsnake
16-07-2010, 02:31 PM
على فكرة الترتيب ظهر على موقع الاستاذ

أه شفتو ....... انا ال 6900 علي الادبي كويس ده؟ 86.6% منه لله الmath ده

ahmed1957
16-07-2010, 02:42 PM
التعليم المفتوح هو نفس التعليم الانتظام بس ده نظام زى الانتساب كده يعنى بالمصاريف واى حد ممكن يدخله مدام غاوى المجال ده مثلا كلية تجاره او حقوق وفى كليات تانيه كتير

akimo
16-07-2010, 02:48 PM
لللأسف برنامج التنسيق لا يقبل كل الرغبات كما كان يفترض
ويعترض على بعض الاختيارات
عليك أن تختار ما هو مسموح لك
ولو ظهرت نتيجة التنسيق بقبول كليات كنت تطلبها لمجموعك
عليك وقتها التحويل للكلية االتى تريدها
والأمر لله

هل يمكن بعد ما تجيلى كلية تجارة مثلا والاقى مجموعى جايب هندسة احول ليها طيب ما هما هيكونو اخدو العدد اللازم ليهم؟ يا ريت لو تفيدينى يا استاذتنا الفاضلة؟

Mostafa Gabriel
16-07-2010, 02:55 PM
العفو يا MatreX50 وربنا يوفقك :)

وبالنسبه للهندسه انا في اصحابي جايبيين 88.9 وبيكتبوا هندسه عادي لكن علمي العلوم انا معرفش فيه والله D:

engi11
16-07-2010, 03:14 PM
ربنا يوفققك ويكرمك

elham_hamdy
16-07-2010, 03:23 PM
التنسيق هيقفل يوم الاحد الساعة السابعة مساء والنتيجة هتبان بعد 24 ساعة

samar saad
16-07-2010, 03:37 PM
kاسم الطالب ( والله لنطلعك ناسي اسمك) : الامتحان مدته ساعة

الفرع: علمي علمك مادة اللغة العربية

* هذا الامتحان برعاية كوكاكولا *
اجب عن الأسئلة التعجيزية التالية و عددها ( 6 ) إجباري و ( 1 ) اختياري على أن يكون مجموع الأسئلة (7).

هذه الأسئلة لا علاقة لها بمسابقة مـن سيـربـح المـلـيـون لذلك تمنع مساعدة الصديق أو أي وسيلة أخرى (بضم الهمزة).
السؤال الأول

قال المتنبى واصفا إحدى غزوات قبيلته :

1- حبيبى أنتح فى الحب ظاظا أنا قلبى عفن و قلبه طاظا
2- حبيبى كلبظ زى البطــاطــا وكل ما يتخن يزيد لظاظة

الأسئلة:

1- اشرح الآبيات الأخيرة من النص بما لا يقل عن 90 سطرا باختصار شديد وبين لماذا أكد الشاعر على القصد الشريف و النية الصادقة وعلام يدل سكوت المحبوبة وما هي صفات العروس التي تريدها ام الشاعر أصلا و استخرج من البيت الثالث صورتين مبينا نوع الكاميرا
وأعرب ما ليس تحته خط واستخرج ست كنايات و تسعة مجاز واستعارة ملوخية وشوية محسنات وألوان بيانية على أد ما تقدر
إبقى خلى مراجعات أ /على ابو السيد تنفعك
----------------------------------------------------------------------
مساحة خالية للإعلان- ت : إتـنـيـن .. صفر ... وتلاتة خضر
-------------------------------------------------------------------------
السؤال الثاني

أعط أسباب ما يلي مع شرح وافي (إذا لم تجد وافي، سمير ماشي حاله) :

- أسباب اندلاع الحرب بين ..... ما فيش فرق، اختر أي حرب، ماهو انت ساقط ساقط ؟
- إثبات ان عند وصول اى جسم لسرعة الضوء فأن الحجم يزداد إلى ما لا نهاية و الكتلة تنعدم و الزمن يستطيل
- قليل البخت يلاقى الفيروس فى النورتون

إبقى خلى الفرجة على روبى طول السنة تنفعك
تمهل قبل تسليم ورقة الاجابة لان طالب قبلك من استعجاله سلم المراقب البرشام بدل ورقة الاجابة وتم جلده 190 جلدة
السؤال الثالث
( أ ) إللى ماعندوش firewallمايحدفش الناس trojan
إكشف عن ماتحته خط فى القاموس الغويط
( ب ) قال النابغة الذبياني: أديرى على الراح ساقية البيبسى لا تسألينى وأسالى الماج الهدية عن أمرى
المطلوب منك تجميع ست غطيان بيبسى تكسب علبتين بامبارز و العرض ساري حتى نهاية الامتحان
---------------------------------------------------------------------------
عزيزى الطالب .. انما الامم الاخلاق ما بقيت ... فان هم ذهبت بالسلامة
ونحن عندنا الأخلاق
كنت عايز أطمئن قلبك إلى انك اذا لم تستطع حل الامتحان خلال الساعة متاح لك ثلاثين ثانية إضافية
السؤال الرابع

قال المتنبى فى اشهر بيت شعر له: الوورد و الإكسيل و الفوتوشوب تعرفنى .. و الأوتلوك و gta و كوماندوز..
- ملاحظة تحتاج gta 4 إلا كارت vga64 او اعلى وانا عندى 32 فقط -
السؤال
- كيف نتخطى الالغام المائية فى مستوى كوماندوز بتاع المركبة
- مطلوب احضار كارت vga 128
------------------------------------------------------------------------------------
الأستاذ سأل التلميذ هات اسم حيوان بيطير ..الواد قاله الفيل.. الأستاذ قاله ايه الغباء ده ابوك بيشتغل ايه ..الواد قاله ظابط
الاستاذ قاله وماله ممكن يطير لو شد حيله..
السؤال الخامس
من برأيك أقوى وأفضل بوكيمون هل هو بيكاتشو
اذكر أسماء أبطال كابتن ماجد، مع بيان فريق كل منهم
وما عدد الأهداف التي سجلها الكابتن ماجد في كأس العالم الأخيرة 2002 فى كوريا و حلوان
عرض فاست لينك 07770777 الجديد أخرج من الامتحان بكامل قواك النفسية ولك عندى امتحان مجانى
السؤال السادس
موضوع التعبير
أكتب فى هذا الموضوع:
أمتنا العربية فى خطر يتهددها من جميع الجوانب فوق وتحت وبالورب ومن اهم عوامل الصداقة الأمانة فمكتبات القراءة للجميع الآن متوفرة بكل مكان لأن مقاومة الاستعمار واجب وطنى وقال مصطفى كامل قديما لو لم أكن بسبوسة لوددت أن أكون كنافة وكما نعلم فإن الإمبرالية من الأمبرة وأشرح فى كتابتك ان معمر القذافى كان فكره فى البداية ممتزجا دونما قصد بالطبيعة اللاإرادية شأنه شان الوعى التجريبى ثم ينهض بتحديده فيمضى سريعا فى تطور متصل و يتضح بعدها ان خطته بشان ترك الجامعة كانت سليمة 100%
ولكن حسنى مبارك كان يرى ان الخطة الصحيحة هى 4 .4 .2
انتهت الاسئلة
مع تمنياتى باختيار موفق بين سيكلم اقاليم أو حقوق انتساب النوبة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه لا الكلام ده جامد اخر حاجه والله العظيم تحفه

mahmoud.elkady
16-07-2010, 03:40 PM
ارسل رسائل مجانيه لجميع انحاء العالم يوميا
ادخل من
هنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا (http://www.talksms.com/cat/1.aspx/K7X3G)
الشرح بالصور

ادخل من هنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا (http://www.talksms.com/cat/1.aspx/K7X3G)

الموضوع حصري & الصور حصريه للمنتدي من انشائي

تحياتي لكم
MaHmOuD.AdEl.ELkAdY

flowra
16-07-2010, 03:42 PM
يا جماعه لو سمحتم انا عايزه اعرف مستوى مجاميع سنه تانيه ثانوى علشان حواليا المجاميع مرتفعه جداااااااااا ياريت تفيدونى بالله عليكم

Ghareeb-Al7la
16-07-2010, 03:44 PM
معدل المجاميع متوسط

يعني 60-75 %

elham_hamdy
16-07-2010, 03:57 PM
ان شاء الله مش هتخسر حاجة انت فى ايدك نعمة مش نقمة اجتهادك ومعرفتك بالكمبيوتر هيقتحلك ابواب كتيرة بس بشرط لازم تدعم موهبتك بكلية كويسة نرفع من شانك انا راى تعيد السنة واعتبرها عقاب لنفسك عن لعبك واستهتارك ودايما ضع امامك هدفك واقنع نفسك انك موهوب فى الكمبيوتر وبتذاكر وتجتهد علشان تدعم موهبتك وربنا يوفقك

flowra
16-07-2010, 04:00 PM
شكرا اطمنت شويه عشان انا جايبه 80 بس ظلم منهم لله وعلمى علوم ومش عارفه احول ادبى ولا رياضه مع انى الحمد لله شاطره فى المواد العلميه

tuserhasn
16-07-2010, 04:03 PM
يا ابنى انت لازم تعيد السنه علشان ترفع مجموعك وفى سنة 3 تتجدعن وتجيب مجموع كويس وبكده ممكن تدخل كلية كويسه هو يعنى الشغل مستنى السنه مش مهمه لما تروح ذى ماتروح منك كلية كويسه الكلية اهم لان لو دخلت الملحق مجموعك هيبقى وحش جدا ومهما تعمل مش ممكن ترفعه للدرجه اللى انت عايزها فى سنة 3 وربنا يوفقك

Ghareeb-Al7la
16-07-2010, 04:05 PM
يا امير عشان خاطري قولي بالظبط كام

وانا عارف انا متقل عليك بس ياريت تجبلي بسرعه بكام

كلية تجارة التعليم المفتوح جامعه الزقازيق

اصل في واحد بيقولي من 6000

flowra
16-07-2010, 04:07 PM
استريحوا كده منهم لله حسبى لله ونعم الوكييييييييييييييل

emma.x92
16-07-2010, 04:15 PM
مش فاهم يعنى ايه أأجل 3 مواد , هو لو حولت ادبي هيبقى فى عائق بالنسبه للكليات ؟

king 99 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=348858) ممكن نتكلم على الخاص معنديش مانع
اوك ممكن وانا هفهمك كل حاجه لما تبقى اون ان شاء الله

Ghareeb-Al7la
16-07-2010, 04:19 PM
امال اللي قال 6000 قال علي اساس ايه

بس بجد انا متشكر ليكم جدا

طيب هيا مميزاتها ايه

اصل انا هدخل كلية تجارة تعليم مفتوح

فعايز اعرف ايه الامكانيات

وهل هكون مع كلية تجارة العادية يعني اللي هيه في الجامعه؟؟

وهكون معهم ولكن بمسمي تعليم مفتوح ولا هكون لوحدي ولا ايه ههههههه

اسف بجد ع الازعاج

مصراوى22
16-07-2010, 04:21 PM
دول من حقهم التكريم مع الثانويه العامه والازهريه وكل الشهادات

التعليم الفنى مش كله وحش

emma.x92
16-07-2010, 04:25 PM
معتقدش ان فى حاجه تناسبه لان كان فى قرار بيقول مش هيدخل اى طالب اقل من 60% جامعه حكوميه فا احسن حا لاما حاجه خاصه لاما المفتوح

emma.x92
16-07-2010, 04:30 PM
على حسب فى ب 6 وفى 8 وفى 11 وفى اكتر على حسب الكليه

ميدو مواسم
16-07-2010, 04:35 PM
ما انا زيك عملت انبارح وقبلت فى اقتصاد من 79 فى المية ورحت انهاردة قالولى اعملو من جديد عشان انبارح كان بيخرف وكدة حتضيع عملتو من جديد

قبلت يعنى ايه هوا نتيجة التنسيق ظهرت

SuperNova
16-07-2010, 04:58 PM
اقتراح جميل لكن مستر التاريخ سبقك وقالهولى امبارح :)

emma.x92
16-07-2010, 05:27 PM
بعد ما مليت الرغبات كلها اول يوم دخلت دلوقتى براجع لاقيته بيقولى ان مسحها علشان فى منها مش مناسبه الحد الادنى لمجموعى مع العلم انى 67% وان لازم ابدأ من جديد ولما جيت ابدأ من تانى لاقيته مش سامحلى بأى حاجه ولا حتى الحقوق ولا المحافظات ومش سامح غير بتربيه ودار علوم بس وانا كا رهه الاتنين اوى ومش عارفه اعمل ايه؟؟ ولا اكمل باقى الرغبات بـأيه؟؟؟:confused:

مصراوى22
16-07-2010, 05:27 PM
تكشفت مفاجأة صادمة لطلاب الثانوية العامة وأولياء أمورهم أمس وهي تحديد الحد الأدني للقبول بكل كلية قبل بدء تنسيق القبول بالجامعات
لـ السنة الفراغ‏
واتضحت ملامح المفاجأة بالمصادفة عندما حاول كثير من الطلاب ادخال رغباتهم علي الكمبيوتر للالتحاق ببعض الكليات لتظهر لهم عبارة هذه الكلية لاتناسب مجموعك واحذر التعرض لاستنفاد الرغبات‏.‏
وكشف مصدر مسئول عن أن الحد الأدني للقبول تم تحديده قبل انطلاق تنسيق المرحلة الواحدة وأنه تم تحديد الحد الأدني للقبول بالكليات سلفا وأن أي طالب يحصل علي أقل من‏381‏ درجة لن يتمكن من دخول أو تسجيل رغبة دخول كليات الطب‏,‏ أما الهندسة فيتوقف الحد الأدني للقبول باحدي كلياتها عند‏372‏ درجة والفنون التطبيقية عند‏341‏ درجة‏ورفض المصدر الكشف عن المجمع التكراري لنتيجة الثانوية العامة لأول مرة كما تعمدت وزارة التعليم العالي اخفاء الأعداد المقرر قبولها في كل كلية‏.‏ وفي الوقت الذي هدد فيه أولياء الأمور بملاحقة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي قضائيا وتقديم بلاغات للنائب العام فقد أغلق جميع المسئولين بالتنسيق تليفوناتهم المحمولة لعدم التورط في تعليق قد يغضب الوزير‏.‏ وكشف الدكتور نعيم كمال مرسي من طنطا أن ابنته حصلت علي مجموع درجات بلغ‏88,3%‏ وأنه حاول ترتيب الرغبات بحرية كما كان يفعل مع أبنائه من قبل وفوجئ بالكمبيوتر يحرمه من اختيار‏38‏ رغبة هي لجميع كليات الطب والصيدلة وطب الأسنان والعلاج الطبيعي‏.‏ وأوضح أن قيام الوزير لتحديد الحد الأدني قبل إعلان نتائج التنسيق أمر في غاية الغرابة ويخالف القانون
وقال ابنتي كانت متفوقة وكان ترتيبها علي مستوي الجمهورية العام الماضي‏992‏ وهذا العام‏3180‏ بسبب الطلاب المؤجلين واضطرت لاختيار كلية الطب البيطري بعد أن تم تحديد الحد الأدني‏.‏ وعبر غاضبا عن أنه سوف يقاضي وزير التعليم العالي ويقدم بلاغا للنائب العام وتابع هذه أول مرة في تاريخ تنسيق الجامعات يتم تحديد الحد الأدني قبل بدء التنسيق‏.‏
وصرح مصدر مسئول بالتعليم العالي بان شكاوي الطلاب صحيحة لأننا هذا العام بصدد مرحلة واحدة وبالتالي قمنا بتقسيم الكليات لشرائح محددة حسب المجمع التكراري لمجاميع الطلاب وحسب الاماكن المتاحة‏.‏
وقال ان هذه الطريقة مهمة للغاية والا فإن مكتب التنسيق سيتحول للعبة بين الطلاب وتفسد عملية التنسيق‏

http://www.******.com/news/components/com_jomcomment/templates/minimal/images/comment_add.gif

nora2000
16-07-2010, 05:28 PM
توكل وكمل

وطول ما انت عندك هدف

ومؤمن ان التوفيق من عند ربنا

ربنا ان شاء الله هيكرمك

اهم حاجة اخلاص النية لله وتجديدها

وانك تعمل الي عليك وتتوكل علي الله

وان شاء الله نشوفك طبيب زميل

الأميـرمحمد
16-07-2010, 05:35 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل ‘‘

king 99
16-07-2010, 05:55 PM
اولا كل شخص يتكلم بمقدار عقلة وفهمة

ثانيا حضرتك بتتكلم عن الثانوى واعتقد بانك لا تعرف اى شى عنه لان حضرتك مدرس ثانوى تجارى وليس ثانوى عام ولست بحاجه لمعرفة تاريخك اى كان

ثالثا دى اسمها رغبات يعنى اناجايب 50 فى المية وعايز اكتب اول رغبة طب طيب هو ماله انا اكتب اللى انا عايزه وانت تحطنى فى المكان الصحيح بالنسبة لمجموعى وما هو رأيك فى الطلاب اللى لا يقبل لهم اى شيىء وهما جايبين فى التمانين ودول ماليين المقسم هنا موضوعات

رابعا انا لسه لم اكتب رغبات لانى لسه رايح ثالثه ولكن دعنى اقول لك كلمة قالها النائب مصطفى شردى على ما اتذكر اسمة وهو بيظهر ما عمرو اديب دائما فى الفتره الأخيرة ان الأهالى بيعيطوا لأنهم شحتوا على الطلاب دول علشان ينجحوا

وايه رأيك فى اللى ورقتها اتبدلت واللى الأسئلة ما اتصححتش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كل اناء ينضح بما فيه

لا اتمنى ان اجد ردا لسيادتك واتمنى ان ينتهى النقاش عند هذا الحد لأن زيادة النقاش سيؤدى لخروجى عن كل الأداب المتعارفة وانا ما زلت احترم عمر حضرتك وكبرك

emma.x92
16-07-2010, 06:09 PM
هيا كليه الفنون التطبيقيه بندخلها من علمى علوم ولا علمى رياضه
علمى رياضه

tito man 1
16-07-2010, 06:20 PM
الله يخربيت التعليم اللى بسببه ضاع ناس كتير عباقرة فى مصر والله

king 99
16-07-2010, 06:54 PM
انا جايب 80 برضة على فكرة وربنا يسهل السنة الجاية

روءة عبدة
16-07-2010, 07:06 PM
و انا كمان جايبة 80

و ناقصة درجات كتير مش فاهمة لية ؟

هويدا على
16-07-2010, 07:15 PM
الاستاذ الفاضل مصراوى22
معلومات حضرتك عن الكنترول صحيحة ودقيقة جدا
المشكلة ان لوالى بيرصد الدرجات ساب رقم وكمل الشيت
طبعا كل الارقام والدرجات بالتالى خطاء
بس المفروض فية مراجعين مش مراجع واحد
ولايتم نزع بيانات الطالب الا مطابقة الرقم السرى الى فى الورقة نفسها

العلوم والدراسات
16-07-2010, 07:28 PM
:giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::gilj otiiniug3: :friendsxs3: :friendsxs3: :friendsxs3: :friendsxs3:

1232020
16-07-2010, 07:33 PM
اوك ممكن وانا هفهمك كل حاجه لما تبقى اون ان شاء الله
انا هنا , ,,,,,

mustafamm80
16-07-2010, 07:36 PM
وانا جايب 82% ومش عارف اعمل ايه اكمل رياضة ولا احول ادبى

بصراحة انا مش عايز ااخد تاريخ لانى مش بحبه

ياجماعة لو حد يقدر يفدنى ياريت بسرعة انا محتاج اى مساعدة وانا بدعى ربنا انى الاقى اى درجة من التظلم

اللى انا عمله فى الرياضة وانا رايح بكرة :040vk0:

emo.katkota
16-07-2010, 07:43 PM
فعلا بدون احباط يعنى المجاميع مرتفعه كتيييييييييييييييييير مش زى اللى اتوقعناه
بس هنقول ايه الحمد لله انا برضه جايبه 90 مش عارفه اعمل ايه

مصراوى22
16-07-2010, 08:00 PM
الاخت الفاضله المراجعه مهمه جدا بس عاوزه الكلمه الاولى والاخيره الكنترولات سبو به فهمتى كلامى

التصحيح نفسه مراجعين افاضل تزريق الورق بعد اللون الاحمر

الهاى تيبل كام واحد بيراجع المنظومه محتاجه رعايه وتطهير

OShee
16-07-2010, 08:06 PM
منقدرش نقول غير حسبنا الله ونعم اوكيل

hippara
16-07-2010, 08:22 PM
هذه احصائية بشرائح المجاميع
من 95% الى 100% حوالى 27129 طالب بنسبة 7% من طلاب المرحلة الاولى
من 90% الى 95% 45312 طالب اى ان من حصل على اكثر من 90 % 72441 طالب بنسبة 18% من طلاب المرحلة الاولى
من 80% الى 90% 73044 طالب اى ان من حصل على اكثر من 80% من الطلاب حولى 37%
من 70%الى 80% حوالى 66963 طالب اى من حصل على اكثر من 70% من الطلاب 53%
من 60% الى 70% حوالى 612857 طالب اى من حصل على اكثر من 60% من الطلاب 68%

في حاجه بسيطه توضيح
انا شوفت ترتيب شخص جايب
66%
ترتيبه 3230 الف
بمعني ان 200حوالي الف جايبيين تحت 66%

hippara
16-07-2010, 08:23 PM
هديك نصيحه كمل عليهم واشتري فلاشه

hippara
16-07-2010, 08:26 PM
مافيش حل
.........

hippara
16-07-2010, 08:28 PM
2000
بس مايبمشيش فيها كتير
بص
الانتظام بينجحوا بسهوله بس بيدوهم مقبول لو جايبيين امتياز او جيد
الانتساب بيشيلوهم السنه لو حاليين حل ينجحهم
التعليم المفتوح بيسقطوهم
يعني ممكن يتقدم 2000 ينجحوا 100 الي هما تبعهم وبالوسايط

semsema2008
16-07-2010, 08:28 PM
حلو بس ده بيعتمد على انك عايزه كلية ايه؟

tomcruise_tito
16-07-2010, 08:39 PM
تربية حلوه احلى من حقوق وهتعرفى قيمتها على العموم المقدر هيكون

أحمد الزنارى
16-07-2010, 08:46 PM
ادخل عالاستاذ
اكتب رقم الجلوس عادى
هيجى النتيجة و من ضمنها الترتيب عالأدبى
و عالجمهورية

tomcruise_tito
16-07-2010, 08:46 PM
نعم فى تجارة انجليزى تعليم مفتوح

tomcruise_tito
16-07-2010, 08:48 PM
ربنا يسهل السنة الجاية

ehabsanad
16-07-2010, 09:00 PM
انا رايى و الله انك تاخد احياء وتشد حيلك لانك ات شاء الله حاتلحق حتى ولو علاج طبيعى لا قدر الله قصدى انك كل المجاميع قربك يعنى ان شاء الله حاتلحق حاجة .......... على فكرة انا لسة حادخل تانية ثانوى

الأستاذ نادي ربيع
16-07-2010, 09:13 PM
متصفح firefox فيه مشاكل مثل الرقم القومي غير صحيح - رقم الجلوس غير صحيح
انصح باستخدام internet explorer عن تجربة

solidsnake
16-07-2010, 09:20 PM
*semsema2008 , تجارة انجليزي . . . .
س1: هو في بنت ممكن تسمي نفسها solid snake ؟؟؟

dr_mohsen
16-07-2010, 09:33 PM
قولى حسبي الله ونعم الوكيل

semsema2008
16-07-2010, 09:35 PM
ج1 سورى انا افتكرتها بنت
و تجارة انجليزى كليه حلوه

Messii
16-07-2010, 09:38 PM
انا جبت 96% وكتبت كل كليات الصيدله والاسنان والطب والعلاج الطبيعى بالترتيب .................. وبعديهم كتبت الطب البيطرى

وفاضل رغبتين مش عاااااااااااااااارف اكتب فيهم ااااااااااااايه .................................

ياااااااااااريت تقولوى رايكواااااااا فى الترتيب ده وكمان رايكوا اكتب الرغبتين الفاضلين دول ااااااااااااايه .

وكمان رايكوا اهنى احسن الاسنان والصيدله ..................

والرغبتين الاخيرتين اكتبهم علوم ولا اكتبهم ااااااااااااايه ولا اكتبهم السن مثلا و تجاره انجلش مثلا ..............

1232020
16-07-2010, 09:38 PM
شكرا ع النصيحه من انسان لطيف جدا , وعارف شعور الغير وبيقدره , وربنا يكرمك وتجيب احسن منى

alnjm33
16-07-2010, 09:41 PM
فعلا بدون احباط يعنى المجاميع مرتفعه كتيييييييييييييييييير مش زى اللى اتوقعناه
بس هنقول ايه الحمد لله انا برضه جايبه 90 مش عارفه اعمل ايه

انا جايب 89 % وهكمل رياضه كملى بس موتى نفسك علشان تجيبى على الاقل 96 ومش صعبه طبعا
علم نفس + رياضه2 + فيزياء كلهم معتمدين على الفهم + الحل الكتير يعنى ان شاء الله نقفلهم
ودرجه عربى ودرجه انجليزى كده 99% المستوى الرفيع قولى هتاخدى 1 % مع ان سهل اوى تاخدى اكتر
من 1% كده قفلتى 100 % وان شاء الله ربنا يسهل :)

1232020
16-07-2010, 09:43 PM
على فكره ؛ ردودك كلها بنفس الطريقه الجميلة دى , مش عارف اقولك ايه والله :mad:

gamal187
16-07-2010, 09:48 PM
لا ممكن تكملى انا جايبة 196 وهكمل وانشاء الله خير

Asa7be Wawa
16-07-2010, 10:02 PM
بسم الله ما شاء الله

انا من رأى المتواض جدا تكتب علوم

و من رأى بردو ان الصيدله افضل و اعمل استخاره و شوف انت حابب ايه اكتر

H_Dody
16-07-2010, 10:14 PM
لا تنسيق العام

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:15 PM
ما تقلقش خالص
اكتب اى حاجه
لأنك بكل ثقه ان شاء الرحمن هتجيلك حاجه م ال انتا كاتبهم ف الأول عشان مجموعك عالى ف السنه دى
بس ركز كويس ف ترتيبهم الكليات ال قولت عليها وبعدين اكتب اى حاجه

hamoda1992
16-07-2010, 10:15 PM
ممكن اعرف ترتيبى على المرحله التانيه ( تالته ثانوى) منيين 384 ارجوكم افيدونى

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:16 PM
فعلا مقدامكيش حل تانى

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:18 PM
لا العام ما تنيهوش خاااااااااااااالص
عشان بكل بساطه وزير التعليم العالى نفسه مش عارف يعمل معانا ايه
اهه كل يوم اجتماعين تلاته ومفيش حل
وف الآخر قالوا يأجلو الاجتماع لحد اما يشوفوا رغبات الطلاب رايحه ازاى وبعدين يحددوا
والله اعلم

Asa7be Wawa
16-07-2010, 10:20 PM
كملى و توكلى على الله و خلى عندك ثقه بنفسك و حتحقق مرادك باذن الله

elmosskhmb
16-07-2010, 10:21 PM
الف شكر علي سرعة الرد

مروه
16-07-2010, 10:22 PM
ياجماعه حد يرد فين تنسيق الجامعات الحكوميه

مش معقوله يكون التنسيق نزل اوي كدا

الرد بسرعه

أنا مش عارفه أجيبه لحد دلوقتى

بس اللى قرأته ان طب 95

وأسنان وصيدله 93

ألسن وسياسه واقتصاد 95

وهندسه 86

لو حد عنده التنسيق الصح ياريت ينزله

الدكتور سنايبر
16-07-2010, 10:24 PM
ممكن اعرف هندسة وصيدلة وطب واخدين من كام السنة دى

لا العام ما تنيهوش خاااااااااااااالص
عشان بكل بساطه وزير التعليم العالى نفسه مش عارف يعمل معانا ايه
اهه كل يوم اجتماعين تلاته ومفيش حل
وف الآخر قالوا يأجلو الاجتماع لحد اما يشوفوا رغبات الطلاب رايحه ازاى وبعدين يحددوا
والله اعلم

أضيف إلى كلام أخي / عزت

أن الحدود الدنيا للكليات دائماً تظهر مع نتيجة التنسيق

و المرحلة الأولى من التنسيق هذا العام ستنتهي يوم الأحد القادم

//

كما أنني أنصح بعدم المقارنة بين تنسيق هذا العام وتنسيق العام المقبل إذا كنتِ من طلبة المرحلة الأولى

Messii
الطب البشرى كام سنه والاسنان كام سنه
يااااااااااااريت تردوا عليا بسرعه علشان التنسيق ....... ودراسه الطب البشرى كام سنه بالضبط وليه ازيد .

توتة احلى بنوتة
بالنسبة اثانية ثانوى
لو حد جاب السنة الجاية 96% علمى علوم
ممكن يلحق حاجة من القطاع الطبى
معلش اللى يعرف حاجة عن النسب السنة دى
وبالنسبة لنسبة المجاميع السنة دى واللى قبلها
هى عالية ولا منخفضة
طمنونى بالله عليكم علشان انا محبطة:040vk0::040vk0:
وهى الامتحانات السنة دى اصعب ولا اسهل من السنين اللى فاتت

dr_mohsen
16-07-2010, 10:27 PM
5 سنين طب الاسنان

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:28 PM
5 والله اعلم ........................

max20051234
انا لسا سامع الكلام ده من شوية على قناة الحياه
طلاب الدور التانى ليهم مكان فى الجامعات والتنسيق بتعهم عيبقى بعد النتيجة ب 48 ساعة
ده كلام موثوق منه متقلقش وبالتوفيق انشاء الله

حازم 93
شكرااااااااااااا ليكم كلكم ياجماعة
وانا ولد على فكرة مش بنت عشان اللى ردوا عليا بكملى وتوكلى وكدة, وشكرا ليهم طبعا
وانا فكرت كويس وان شاء الله هكمل احياء وربنا يسهل

توتة احلى بنوتة
ما شاء اللة ربنا يوفقك

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:30 PM
يا جماعه انا محتار
يعنى كل المؤشرات بتقول ان الطب هينزل و حاجات كتير كده
انا بقا محتار ف انى اكتب طب بيطرى الاول ولا علاج طبيعى ؟
انا مجموعى 94.5 %
انا عارف طبعا انى احتمال ما ادخلش لا دى ولا دى
لكن اهه لسه فى امل بردو
وربنا معانا جميعا

فاطمة عبدالرحيم
16-07-2010, 10:35 PM
انا من راي المتواضع انه علاج طبيعي افيد

اينور
16-07-2010, 10:36 PM
نعم هناك كليه تربيه جامعه مفتوحه
والله الموفق

dr_mohsen
16-07-2010, 10:37 PM
الهندسة فى اوكرانيا والحاسبات بتبدأ من 1800دولار فى السنة مع الكتب و متوسط السعر 2000دولار

NeVeR CoMe BacK
16-07-2010, 10:37 PM
ايه ده ايه ده ايه ده انت بتقول ايه 94.5% ماشاء الله يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك بيطرى ايه وعلاج طبيعى ايه انت ان شاء الله بمجموعك ده هتدخل طب بشرى بازن الله انت تكتب طب بشرى الاول وبعدين اسنان وبعدين صيدلة وبعدين بيطرى وبعدين علاج طبيعى او علاج طبيعى الاول وبعدين بيطرى لان العلاج الطبيعى بياخد اعلا من البيطرى بس انا براى ان البيطرى افضل بكتيير بس انت بازن الله هتجيب بشرى ادعى ربنا وشوف وبعدين دول بيقولو ان الحد الادنى للبيطرى هيبقا فى حدود 88% لحد 93% يعنى انت فى فرصة انك تلحق صيدلة او اسنان بازن الله او ممكن لو مقدرك انك تدخل بشرى هتدخل بس بجد مجموعك جميل جدا والف مبروك مرة تانية
بس كنت عايزة اسأل انت مأجل من السنة اللى فاتت ولا ايه؟1

max20051234
16-07-2010, 10:41 PM
انا لسا متفرج من شوية على قناه الحياه كانوا جيبين المشرف عن التنسيق وجاوب تقريبا على كل شىء اى حد عنده استفسار ممكن يقوله

لورد حسان
16-07-2010, 10:42 PM
أجيبه لحد دلوقتى

بس اللى قرأته ان طب 95

وأسنان وصيدله 93

ألسن وسياسه واقتصاد 95

وهندسه 86

لو حد عنده التنسيق الصح ياريت ينزله

NeVeR CoMe BacK
16-07-2010, 10:42 PM
بص انت احسنلك تكتب بيطرى الاول انا سامعة ان العلاج الطبيعى ده هيحولوه زى معهد كده لكن البيطرى والله مستقبله احسن وخصوصا انى اختى فى بيطرى بس انت فى الحالتين بازن الله مش هتقل عن الصيدلة ان شاء الله وانا متأكدة وربنا يوفقك

لورد حسان
16-07-2010, 10:44 PM
انا برضو قريت نفس الكلام بس يا ريت يكون الكلام ده صحيح

Dr NoOda
16-07-2010, 10:44 PM
ربنا يوفق الجميع يااااااااارب وكمل احياء ان شاء الله

وجدان حنفي
16-07-2010, 10:46 PM
انتا ليه مش كتبت طب بشري الاول
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 10:46 PM
الناجحون في الثانوية العامة.. في مأزق
تعديل مفاجيء لبرنامج الحاسب الآلي لتسجيل الرغبات

في خطوة مفاجئة تم تعديل برنامج الحاسب الآلي الخاص بتسجيل رغبات طلاب الثانوية وفقا لقطاعات الكليات المختلفة.
تقرر عدم قبول تسجيل رغبة الطالب الأقل من 90% لكليات قطاع الطب و85% للهندسة و65% للكليات النظرية. والتعديل الجديد يعني الغاء التنسيق بالأسلوب التقليدي وتحديد الحدود الدنيا للقبول بالكليات والمعاهد حسب مجاميع حددها الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي دون الاحتكام لرغبات الطلاب وأعداد الناجحين والتراجع عن الالتزام بقرارات المجلس الأعلي للجامعات. هدد أولياء الأمور باللجوء إلي القضاء لاقامة دعاوي قضائية ضد وزير التعليم العالي لعدم اجراء تنسيق القبول هذا العام وفقا للمعايير المعمول بها.تؤكد الدلائل علي تراجع الوزير عن قراره الذي اتخذه مع أعضاء المجلس الأعلي للجامعات حيث تتضح النية بقلة الاعداد المقبولة هذا العام بصورة واضحة بجميع الكليات رغبة في أن يصبح الحد الأدني للقبول بالطب 95% والهندسة 90%.
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/detail08.asp

وجدان حنفي
16-07-2010, 10:48 PM
:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
انا كمان جايب 96.1 وحسبي الله ونعم الوكيييل في المحافظ بتاعنا كرم التاني والتالت وانا لأ وانا الاول على مدرستي وادارتي التعليمية والرابع عالفيوم
ورحت ديوان المحافظة اطالب بحقي في التكرييم قاللي في وشي:
انت صاقط يا ابني عاوزني اكرم واحد صاقط

مع اني مش صاقط أوي يعني
انا حصلتلي ظرووف خارجة عن الارادة اثناء امتحانات العام الماضي اضطرييت اقسم السنة:040vk0::040vk0::040vk0::040vk0::040vk0::040v k0::040vk0::040vk0::040vk0::040vk0::040vk0:

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:50 PM
معنى عدم العمل بالقرارات السابقه ان الحد الادنى مش هيكون متوسط ال5 سنين ال فاتت ؟

studing law in alex unvi
16-07-2010, 10:52 PM
بجد انا مش عارف اشكرك ازاى لانك ربما تكونى مسجلة عشانى , او ربما انتى مسجلة قبلى كده وانا اول واحد تردى عليه شكرا بجد ليكي

لازم شهادة عليا : هو دا اللى بدور على طريق له
و انجلش : مفيش مشاكل (بعرف اتكلم انجلش مع اى حد "انما دراسه اممممم")
و كمبيوتر بجميع برامجة : دى مفيهاش اي مشاكل انا بعرف الكثير من برامج ادوب (ps ai dw) وبرامج ميكروسوفت او معظمها كـ فرونت بيج واخوانه (اكسل ورد والحاجات دى) وبرامج اللغات (فيجوال , وغيرها)
و لازم كمان فرنساوى او ايطالى و هكذا : ممكن اتعلمهم بعدين

لا يا جميل ولا يهمك مافيش مشاكل اهم حاجة انك توصل للهدف اللى انت واصلة بمزاجك ميكنش اجبار
و ربنا معاك لو عايز اى حاجة انا فى الخدمة
بتمنالك كل التوقيق

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 10:56 PM
ياااااااااااه
ألف ألف شكر ليكم كلكم
بجد انتوا جددتو الأمل عندى
just imagine (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=410513)
انا كنت 96.5 ف 2 ثانوى بس مادخلتش غير ماده السنه ال فاتت عشان كان فى ظروف عندى
وادينى بقيت كده السنه
يلا الف حمد وشكر لله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــ
شكرا ليكم كلكم
وربنا يوفقنا ميعا لما يحبه ويرضاه

NeVeR CoMe BacK
16-07-2010, 10:58 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههه صاقط 96,1% وصاقط ايه الغباء ده سيبك منهم انت ممتاز والف مبرووووووك ان شاء طب :022yb4:

NeVeR CoMe BacK
16-07-2010, 11:10 PM
ياااااااااااه
ألف ألف شكر ليكم كلكم
بجد انتوا جددتو الأمل عندى
just imagine (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=410513)
انا كنت 96.5 ف 2 ثانوى بس مادخلتش غير ماده السنه ال فاتت عشان كان فى ظروف عندى
وادينى بقيت كده السنه
يلا الف حمد وشكر لله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــ
شكرا ليكم كلكم
وربنا يوفقنا ميعا لما يحبه ويرضاه

والله هى دى الحقيقة انا مش بجامل علا فكرة انا اخويا برده جاب 92% السنة دى هو كان مأجل برده بس هو الحمد لله جاب فى تالتة لودحدها حوالى 98% كده يعنى كلكم ممتازين برده انا عارفة ان كلكم كان عندكم ظروف
ربنا يوفقك:)

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 11:17 PM
شكرا لمرور حضرتك الكريم

Mostafa Ahmad
16-07-2010, 11:18 PM
والله هى دى الحقيقة انا مش بجامل علا فكرة انا اخويا برده جاب 92% السنة دى هو كان مأجل برده بس هو الحمد لله جاب فى تالتة لودحدها حوالى 98% كده يعنى كلكم ممتازين برده انا عارفة ان كلكم كان عندكم ظروف
ربنا يوفقك:)

هههههههههههههه
فعلا كانت ظروف اهمال مش اكتر (بالنسبالى انا طبعا )

شكرا

انتى ف كلية ايه ؟

Misho_om
16-07-2010, 11:19 PM
الطب البشري 6 سنين وفي سنة كمان تخصص يعنى كله 7 سنين
والاسنان زي الصيدلة 5 سنين

NeVeR CoMe BacK
16-07-2010, 11:21 PM
هههههههههههههه
فعلا كانت ظروف اهمال مش اكتر (بالنسبالى انا طبعا )

شكرا

انتى ف كلية ايه ؟

لا انا لسة فى اولى ثانوى يعنى داخلة علا ايام :slap1qk6::stickjo4:ههههههههه ادعيلى بقا

MatreX50
16-07-2010, 11:28 PM
هل ممكن حد يتحرك ضد الوزير ده؟اشك

باجز بني
16-07-2010, 11:35 PM
حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااامـــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باجز بني
16-07-2010, 11:39 PM
شوف علي حسب ما سمعت ان البشري سنة الامتياز طويل شويه
يعني يمكن 7 سنين ونص
بس مش متأكد

الاستاذ عوض على
16-07-2010, 11:39 PM
لقد أشاد رئيس الوزراء

ومجلس الوزراء

بالوزير

Ghareeb-Al7la
16-07-2010, 11:40 PM
ازاي هيبرا كلامك خوفني

وتسلم يا امير ع الرد

يعني انا هكون في مكان غير الجامعه نفسها

اصل انا مش عارف اى حاجة خالص

فارسة صغيرة
16-07-2010, 11:45 PM
والله ياجماعة انا جايبة 80% بس مع انى بجيب فى الدروس ومستواى حتى الاستاذه مش مصدقين اكتر من كده الف مليون مرة
ومش عارفة ايه الحل الان انا بموت فى حاجة اسمها رياضة
ولا احب الاحياء
وانا فاشلة بدرجة امتياز مع مرتبة الشرف فى الحفظ يعنى الادبى

يعنى ما وراى الا الرياضة
بس ياترى هيكون ليا امل فيها بالمجموع ده
مع انى باذن الله هذاكر احسن مذاكره

بس لو حسبتم معاى انا لو جبت حتى 100% + الدرجة النهائية فى المستوى الرفيع
هجيب 91% بس
بمعنى ممكن ما اخش حاسبات ومعلومات كما كنت اتمنى
والله نفسى فى حل وما عارفة اعمل ايه

mahmoud.elkady
16-07-2010, 11:46 PM
الردود فين يا نااااااااااااااااس

محمودالغزالى
16-07-2010, 11:47 PM
انا والحمد لله جبت 197 باقل مجهود وهكمل علمى رياضة لانى مش غاوى مذاكرة وتعب

نهى مندى
16-07-2010, 11:49 PM
الطب البشرى 5 دراسه وسنه امتياز وبعدها التكليف
واللى مش كتير يعرفه ان التكليف اللى هوا تعيين الاطباء فى المستشفيات الحكومية سيتوقف من بداية العام 2013
وكمان معدش فيه نيابات اطفال و نساء وتوليد السنه دى
وده لان مصر عندها دكاتره تكفيها 20 سنه قدام حسب تصريحات نقيب الاطباء حمدى السيد
انا اخواتى التلاته دكاتره على اختلاف تخصصاتهم بس نصحونى انى ابعد عن المجال ده

اما الاسنان سنه اعدادى و4 سنين دراسه وبعدها امتياز ثم التكليف

والله اعلى واعلم

فارسة صغيرة
16-07-2010, 11:53 PM
والله ما اعرف انت شو قصدك
يعنى انتى دخلتى علمى علوم وجبت 96 % لو كده باذن الله ادعنى كمان فى تالته وكملى وهتجيبى باذن الله من كليات الطب
ولو لسة مدخلتيش لسة تانية ثانوى فلا تفكرى فى مثل هذه الاشياء نهائيا لا تفكرى الا فى الحصول على اعلى مجموع وخلاص

وبالنسبة للامتحانات الامتحانات سهلة على المذاكر وكل واحد حسب مذاكرته
اهم حاجة لا تعملى مثلى كل شوية تقراى المنهج كذا مرة ونسيتى تحلى امتحانات كتييرة وده هو الى ضيعنى صراحة ان كل شوية اقرا المنهج وقللت من حل امتحانات وبكده بتحسى ان اسئلة الامتحان غريبة عليكى فتتربكى وبكدا بتجيبى مجموع وحش

واتمنى انك تحصلى على الكلية الى تحبيها كما اتمنى انك ترجوا وتدعوا لى بذلك ايضا
وربنا يوفقك

ahmed1957
16-07-2010, 11:54 PM
على فكره طلبه التعليم المفتوح بينجحوا عادى وبيجيبوا تقديرات عاليه كمان بس اهم حاجه انك تذاكر كويس وانا اعرف طلبه فى تجاره تعليم مفتوح جابوا امتيازات وبالنجاح للجميع ان شاء الله

de7kt 2lb
16-07-2010, 11:55 PM
بالنسبة للشهادات المعادلة تنسيقهم ازاي ؟؟؟ مرتبط بتنسيق مصر ؟؟ و لا ممكن يكون اعلى منو ؟؟ يعني ممكن الطب مثلا تقبل من نسبة اعلى من 94%؟؟

solidsnake
16-07-2010, 11:56 PM
ممكن اعرف ترتيبى على المرحله التانيه ( تالته ثانوى) منيين 384 ارجوكم افيدونى

بص ....... روح www.elostaz.com واكتب رقم جلوسك و شوف ترتيبك

فارسة صغيرة
17-07-2010, 12:07 AM
اسفة السؤال مش فى محله بس عايزة اسال

يعنى ايه تعليم مفتوح؟
ايه الفرق بين التعليم المنفتوح والمنتظم ؟
بعض ما بتخلص التعليم المفتوح بتاخد شهادة زى الجامعة الى انت واخد ليها تعليم مفتوح ولا لا؟

وهل لحاسبات ومعلومات هذا التعليم ؟
واسفة بس ارجوزا الرد

MISS _ VIP
17-07-2010, 12:07 AM
امتى معاد تنسيق الشهادات المعادلة اللي جايين من الامارت بس ياريت معاد اكيد لان كل شوية يقولوا معاد ؟؟؟؟؟

MatreX50
17-07-2010, 12:11 AM
اخبار الحد الادني للتنسيق ايه القطاع الهندسي والطبي

de7kt 2lb
17-07-2010, 12:15 AM
طب 94% و طب اسنان 93% و صيدلة 92% و هندسة 90%

MISS _ VIP
17-07-2010, 12:16 AM
تنسيق الشهادات المعادلة اللي جايين من الامارات امتى بس ياريت معاد اكيد ؟؟؟؟؟

ahmed1957
17-07-2010, 12:20 AM
هو هو نفس الشهاده ونفس المناهج بس ما فيش حاسبات ومعلومات فى التعليم المفتوح هو فيه تجاره وكليات تانيه كمان

MatreX50
17-07-2010, 12:30 AM
ده اكيد ولا ايه طب مفيش اخبار عن حاسبات ومعلومات

rony33
17-07-2010, 12:36 AM
يا رب اعلام تبقى من 91 فعلا يااااااااااااااااااااارب

rony33
17-07-2010, 12:37 AM
قطاع كليات الحاسبات 88%

Ghareeb-Al7la
17-07-2010, 12:39 AM
طيب المحاضرات بتاعتها بتكون فين؟

يعني في الحرم الجامعي نفسه ولا في مكان تاني

اصل انا هدخل كلية تجارة زقازيق تعليم مفتوح

Ghareeb-Al7la
17-07-2010, 12:42 AM
طيب قولنا عن التعليم المفتوح

المصاريف وكدا

قول اللى تعرفه !

ahmed1957
17-07-2010, 12:43 AM
ايوه طبعا بتكون فى الحرم الجامعى فى كلية التجاره بس بيكون ليكم مواعيد مختلفه عن محاضرات انتظام
وبالنجاح ان شاء الله للجميع

medo_ali
17-07-2010, 12:45 AM
طيب انتى مسحتيهم ليه بس كنتى ممكن تسيبى شويه منهم وتكملى الباقى عادى للى هما مش متوافقين مع المجموع عموما ممكن تروحى مكتب التنسيق وهما هيساعدوكى ان شاء الله ربنا يوفقك

Ghareeb-Al7la
17-07-2010, 12:58 AM
تسلملي ربنا يخليك انتا كدا مية مية

بس في حاجة

احط كام رغبه؟؟؟

يعني هيا بتاخد من 50 %

وانا مجموعي اعلي

يعني اكيد هاخد اول رغبه

اعمل رغبه واحدة ولا انتو شايفين ايه؟

Ghareeb-Al7la
17-07-2010, 01:11 AM
ازاي مش جايبة حقوق ؟؟؟

مع ان الحقوق من 55 %

اكيد خطأ برمجي في الموقع

الاحسن ليكي انك تروحي مكتب التنسيق وهتلاقي العطل اكيد من الموقع

وفي الحالة دي هتتدخلي اللى انتي عايزااه

medo_ali
17-07-2010, 01:15 AM
على فكره فى حد هنا فى الموقع عنده نفس المشكله وبيقول انه لما راح مكتب التنسيق المشكله اتحلت عادى جدا فالافضل ان انتى تروحى مكتب التنسيق وربنا يقدملك اللى فيه الخير

Bent 3bdo
17-07-2010, 01:34 AM
بدام الممجموع يجبها اعتقد عادى اه

1232020
17-07-2010, 01:36 AM
الهندسة فى اوكرانيا والحاسبات بتبدأ من 1800دولار فى السنة مع الكتب و متوسط السعر 2000دولار
خلينا فى مصر والنبي دلوقتى

عباس نور الابيض
17-07-2010, 02:13 AM
جميل منك

يانهي

MatreX50
17-07-2010, 02:15 AM
ما شروط الالتحاق بكلية تجارة انجليزي من شعبة علمي رياضة

bahaaeldeen
17-07-2010, 02:34 AM
على فكرة الهندسة من 86 والطب من 93

وطبعا علشان العدد 35 الف بس لكن احنا اللى رايحين تالتة عددنا 400 الف واكثر

وعلشان كدة تنسيقنا مش هينزل

bebo_93
17-07-2010, 02:35 AM
انا جبت السنه دى 95.6 %

علمى علوم بس مش كنت بذاكر اوى يعنى

ممكن اكمل علمى علوم ولا احول رياضه

عموما انا فى تالته ان شاء الله هاذاكر اكتر وهاجيب اعلى من كده

ارجو الرد اكمل علوم ولا احول رياضه

:):):):)

هايدي عسكر
17-07-2010, 02:44 AM
انا من راى تكمل علمى علوم وعلى فكر ة انا في

مدرستى اللي طالع الا ول على علمي جايب 6ز96

وعلى فكره انا جايبة 96

وهكمل علمي علوم ان شاء الله وخليك واثق في ربنا وشد حيلك :):):):)

الأميـرمحمد
17-07-2010, 02:45 AM
2000
بس مايبمشيش فيها كتير
بص
الانتظام بينجحوا بسهوله بس بيدوهم مقبول لو جايبيين امتياز او جيد
الانتساب بيشيلوهم السنه لو حاليين حل ينجحهم
التعليم المفتوح بيسقطوهم
يعني ممكن يتقدم 2000 ينجحوا 100 الي هما تبعهم وبالوسايط

طبعاً كلام كله غير صيحيح ..
طيب ما انا انتساب و مفيش اي حاجة من دي بتحصل
و كذلك ليه اصحاب انتظام واصحاب تعليم مفتوح .. و كلهم ماشين عادي