مشاهدة النسخة كاملة : كيفية التقديم وشروط التحويل فى تنسيق الثانوية

الصفحات : 1 2 3 [4] 5

eng.ahmed55
17-07-2010, 02:52 AM
تكون جايب ف الانجلش اعلى من 40

الأميـرمحمد
17-07-2010, 02:55 AM
هو هو نفس الشهاده ونفس المناهج بس ما فيش حاسبات ومعلومات فى التعليم المفتوح هو فيه تجاره وكليات تانيه كمان

مع احترامي ليك يا احمد ..
طبعاً مش هي هي الشهادة ..
شهادة النظامي غير المفتوح تماماً ..
لان شهادة النظامي ممنوحة مباشرةً من الجامعة
لكن شهادة المفتوح ممنوحة من مركز التعليم المفتوح
بس معتمدة من الجامعة
ويمكن المناهج متشابهه لحد ما
و عندنا المواد مختلفة .. ولكن في مواد متشابهة

bebo_93
17-07-2010, 02:56 AM
يا شباب محتاج حد يساعدنى

يكون عنده خبره

وطبعا فى مصر الخبراء كتير

فين الاجابه

makarus
17-07-2010, 03:00 AM
عايز راى لو بتحب العلوم كمل فيها بس خالى بالك انا واحد صحبى اقل من نصف فى المايه طيرته من هندسه السنه اللى فاتت يعنى مفيش لعب تذاكر وتعلم اقصى جهدك علشان ربنا يكرمك

bebo_93
17-07-2010, 03:06 AM
عايز راى لو بتحب العلوم كمل فيها بس خالى بالك انا واحد صحبى اقل من نصف فى المايه طيرته من هندسه السنه اللى فاتت يعنى مفيش لعب تذاكر وتعلم اقصى جهدك علشان ربنا يكرمك

شكرا لردك

انا بحب العلوم عن الرياضه فعلا

ان شاء الله هاعمل كل اللى اقدر عليه

علشان اعوض فى تالته

:friendsxs3::friendsxs3::friendsxs3:

الأميـرمحمد
17-07-2010, 03:10 AM
تسلملي ربنا يخليك انتا كدا مية مية

بس في حاجة

احط كام رغبه؟؟؟

يعني هيا بتاخد من 50 %

وانا مجموعي اعلي

يعني اكيد هاخد اول رغبه

اعمل رغبه واحدة ولا انتو شايفين ايه؟

لاء هو لازم تكتب الـ 48 رغبة
املي بقي اي حاجة
طيب هو مجموعك كام .. ادبي ولا علمي

eng.ahmed55
17-07-2010, 03:13 AM
على بركة الله كمل علوم....ورنا يوفقك

Mostafa Ahmad
17-07-2010, 03:16 AM
كان نفسى يكون الخبر دا صح
لكن
للأسف انا مش فاهم ازاى الحد الادنى لطب يكون 94 وف نفس الوقت يقبل 600 طالب بس
ليه ؟
عشان انا مجموعى 94.5
وترتيبى على علمى علوم 1991
بمعنى انهم عشان يقبلوا 94 يبقى هيوصلوا ل 1200 طال تقريبا مش 600

varios
17-07-2010, 03:21 AM
الطب البشرى 5 دراسه وسنه امتياز وبعدها التكليف
واللى مش كتير يعرفه ان التكليف اللى هوا تعيين الاطباء فى المستشفيات الحكومية سيتوقف من بداية العام 2013
وكمان معدش فيه نيابات اطفال و نساء وتوليد السنه دى
وده لان مصر عندها دكاتره تكفيها 20 سنه قدام حسب تصريحات نقيب الاطباء حمدى السيد
انا اخواتى التلاته دكاتره على اختلاف تخصصاتهم بس نصحونى انى ابعد عن المجال ده

اما الاسنان سنه اعدادى و4 سنين دراسه وبعدها امتياز ثم التكليف

والله اعلى واعلم
الطب 6 سنين + سنه امتياز......مش 5 سنين
طب الاسنان 5سنين +سنه امتياز...بس ممكن تفتح عيادة بعد التخرج علي طول عشان بتتخرج اخصائي اسنان
ودي اللي اعرفه والله اعلم

varios
17-07-2010, 03:23 AM
ان شاء الله مجموعك حلو......طب الاسنان احسن من الصيدله طبعا

Messii
17-07-2010, 03:44 AM
كان نفسى يكون الخبر دا صح
لكن
للأسف انا مش فاهم ازاى الحد الادنى لطب يكون 94 وف نفس الوقت يقبل 600 طالب بس
ليه ؟
عشان انا مجموعى 94.5
وترتيبى على علمى علوم 1991
بمعنى انهم عشان يقبلوا 94 يبقى هيوصلوا ل 1200 طال تقريبا مش 600

انت عرفت ترتيبك منين

هايدي عسكر
17-07-2010, 04:36 AM
يعنى لو مثلا خلصت تالته وجبت المجموع الكلى للسنتين

97% او 98%

الحق طب

ان شاء الله لو شديت حيلك هتجيب اكتر من كده

وكل الناس بيقولوا انك تكمل علمي علوم

وان شاء الله هاتدخل الطب
ان شاء الله :039uw8::039uw8:

Now Or Never
17-07-2010, 04:36 AM
يا عم انا عايز الحدود الادنى لكليات 2010 مش السنين الى فاتت

elmosskhmb
17-07-2010, 05:01 AM
بارك الله فيك

amrsaso
17-07-2010, 05:14 AM
انا بردو مجموعى 60 % علمى وحقوق مش راضيه تتحط في الرغبات مفيش غير زراعهمع ان السنه الى فاتت ناس دخله حقوق ب 60 %

bebo_93
17-07-2010, 05:36 AM
ان شاء الله لو شديت حيلك هتجيب اكتر من كده

وكل الناس بيقولوا انك تكمل علمي علوم

وان شاء الله هاتدخل الطب
ان شاء الله :039uw8::039uw8:

ميرسى ليكوا جدا على النصايح

وياريت تدعولى بالتوفيق

وان شاء الله ربنا يقدرنى وابذل اقصى جهدى

ربنا يوفقنى ويوفق كل الطلبه يارررررررررررب

:028ja7::028ja7::028ja7:

ramash
17-07-2010, 06:59 AM
لم يمكن كمبيوتر التنسيق الطلاب الحاصلين على مجموع 86% من ادخال كليات الهندسة كرغبات أو تعديل رغباتهم لتشتمل على كليات هندسة يوم الخميس 15يوليو
نرجو مراجعة الحدود الدنيا المسجلة في كمبيوتر التنسيق على وجه السرعة ليتمكن مثل هؤلاء الطلاب من تعديل رغباتهم بما يتناب مع المنشور في هذا الخبر

ابن بلد
17-07-2010, 07:12 AM
https://www.tansik.egypt.gov.eg/AApplication/DefaultAzhar.aspx

ramash
17-07-2010, 07:15 AM
http://www.ahram.org.eg/

http://www.ahram.org.eg/index.aspx

http://www.ahram.org.eg/SearchResults_.aspx?Search=التنسيق&most=1

غدا آخر فرصة لتسجيل رغبات القبول بالجامعات
القاهرة ـ محمد حبيب‏:‏

يغلق مكتب التنسيق الإلكتروني للجامعات الباب أمام طلبة الثانوية العامة في السابعة مساء غد‏(‏ الأحد‏),‏ وسوف يتم استبعاد من لم يتقدموا خلال الموعد المحدد‏,‏ وعدم ترشيحهم لأي كلية أو معهد عال‏.

وكان قد تقدم حتي أمس‏18‏ ألف طالب‏,‏ من بين‏35‏ ألفا سوف تستوعبهم مرحلة القبول المستقلة‏,‏ ويمكن للطلاب تعديل رغباتهم إلكترونيا طوال‏24‏ ساعة يوميا‏.‏
وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي‏,‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلي‏95%,‏ والصيدلة والأسنان‏93%,‏ والهندسة‏86%,‏ والاقتصاد والعلوم السياسية‏95%,‏ والإعلام‏94%,‏ والألسن‏93%,‏ بانخفاض يتراوح بين‏2%‏ و‏3%‏ عن الحد الأدني خلال السنوات الماضية‏.‏
وأكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي‏,‏ أن الطلبة الحاصلين علي مجاميع لا تسمح لهم بالقبول بهذه الكليات سوف يستبعدهم الحاسب الآلي لضعف مجاميعهم‏,‏ مشيرا إلي عدم السماح لمن حصل علي أقل من‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏,‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلي شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏
علي جانب آخر أكد الدكتور حاتم البلك الأمين العام لمجلس الجامعات الخاصة والأهلية‏,‏ أن المجلس أرسل للجامعات الخاصة جميع شروط وقواعد القبول‏,‏ متضمنة الحد الأدني لكل قطاع‏,‏ وأعداد المقبولين‏.‏

ايهاب بدره
17-07-2010, 07:29 AM
يا جما عه ما تصدقوش الكلام ده احنا عندنا في بلدنا طلبه جايبين في سنه تانيه ٩٧.٥%يعني اكيد التنسيق هيرفع جامد السنه الجايه وبلاش كتر ا لكلام

ramash
17-07-2010, 07:30 AM
مؤشرات الحد الأدني للقبول بكليات القمة

http://www.ahram.org.eg/index.aspx

غدا آخر فرصة لتسجيل رغبات القبول بالجامعات
القاهرة ـ محمد حبيب‏:‏

يغلق مكتب التنسيق الإلكتروني للجامعات الباب أمام طلبة الثانوية العامة في السابعة مساء غد‏(‏ الأحد‏),‏ وسوف يتم استبعاد من لم يتقدموا خلال الموعد المحدد‏,‏ وعدم ترشيحهم لأي كلية أو معهد عال‏.

وكان قد تقدم حتي أمس‏18‏ ألف طالب‏,‏ من بين‏35‏ ألفا سوف تستوعبهم مرحلة القبول المستقلة‏,‏ ويمكن للطلاب تعديل رغباتهم إلكترونيا طوال‏24‏ ساعة يوميا‏.‏
وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي‏,‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلي‏95%,‏ والصيدلة والأسنان‏93%,‏ والهندسة‏86%,‏ والاقتصاد والعلوم السياسية‏95%,‏ والإعلام‏94%,‏ والألسن‏93%,‏ بانخفاض يتراوح بين‏2%‏ و‏3%‏ عن الحد الأدني خلال السنوات الماضية‏:022yb4::022yb4::022yb4:

وأكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي‏,‏ أن الطلبة الحاصلين علي مجاميع لا تسمح لهم بالقبول بهذه الكليات سوف يستبعدهم الحاسب الآلي لضعف مجاميعهم‏,‏ مشيرا إلي عدم السماح لمن حصل علي أقل من‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏,‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلي شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏
علي جانب آخر أكد الدكتور حاتم البلك الأمين العام لمجلس الجامعات الخاصة والأهلية‏,‏ أن المجلس أرسل للجامعات الخاصة جميع شروط وقواعد القبول‏,‏ متضمنة الحد الأدني لكل قطاع‏,‏ وأعداد المقبولين‏.‏

ايهاب بدره
17-07-2010, 07:33 AM
وانا جايب ٩٠.٥% يعني مش هلحق معهد فني صناعي

maaw ayad
17-07-2010, 07:40 AM
السلام عليكم انا علمي رياضة وجبت مجموع 91.8% فهل اكتب في رغباتي كليات الهندسة او ابدا من الحاسبات و المعاهد ؟؟ ارجو الرد

LoveBarcelona
17-07-2010, 07:46 AM
والهندسة‏86%

عدم السماح لمن حصل علي أقل من‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏

ازاي و بيقول هندسه حد ادنى 86% !!!!!!!!! :confused:

mohsh
17-07-2010, 08:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا فى المعهد العالى للهندسة بكفر الشيخ بمجموع 86%
واريد التحويل لاى كلية هندسة حكومى لان التنسيق
انخفض السنة دى فهل يمكن التحويل من المعهد للكلية ؟؟؟؟؟
واذا كان ممكن فما هى الخطوات المطلوبة الرجاء الرد بسرعة

وشكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــرا

nagar3321
17-07-2010, 08:13 AM
انا مسجل هندسة 89 %

فيرجى التأكد من اأخبار قبل نشرها حفاظا على ابناؤنا الطلاب

حسام الصيفى
17-07-2010, 08:18 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة
يا جماعة معلش هتعبكم معاية بس الجملة دى بشوفها كتير اوووووووووووووووووى ومش عارف معناها
وهى
التنسيق هذا العام لطلاب سنة الفراغ سيكون الحد الادنى فيه للكليات وفقاً للحد الادنى المعلن فى السنوات الخمس الاخيرة
انا عايز اعرف باه يعنى اية الحد الادنى
والحد الادنى للسنوات الخمس الاخيرة
وارجو الرد السريع منحضراتكم
وعايز اعرف الحد الادنى لكلية الاداب اية
لطلاب ادبى
وشكرااااااااااا ااااااااااااا ااااااااا

nagar3321
17-07-2010, 08:18 AM
كل من يعرف اي طالب سجل فى اليوم الاول للتنسيق الثانوية العامة

ان يقوم بتسجيل رغباته مرة اخري

لان التسجيل فى اليوم الاول تم الغاؤه لجميع الطلاب

ومن لم يقم بالتسجيل فسوف تضيع عليه فرصة التسجيل

nagar3321
17-07-2010, 08:22 AM
لاننى فعلا كنت مسجل لطالب فى الثانوية العامة فى اليوم الاول

وعندما اردنا التعديل بعد يومين

وعند دخولنا على الصفحة الخاصة به

وجدنا الصفحة خالية وطلب منا كتابة رغبات جديدة

elham_hamdy
17-07-2010, 08:26 AM
ياريت نتاكد من الكلام دة لان البيسجل لازم يطبع رغباتة وبيان النجاح فازاى هتتلغى ياريت نتاكد بدل من اثارة القلق

elham_hamdy
17-07-2010, 08:39 AM
مشيرا إلي عدم السماح لمن حصل علي أقل من‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏,‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلي شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏

دة مؤشر خطير معنى كدة ان التنسيق اتوضع قبل التسجيل وعاوزة اعرف ليييييييييية نقيب الاطباء دخل كلية طب ب 80% يعنى اية نقفل المجاميع على 90% على فكرة انا برفع صوتى للوزير وبقولة لو انتوا بتتهربو من الاقل من 90% ياريت تلغوا المجاميع الجايب اقل من 90% بعد كدة مايقدمشى فى تنسيق

stoof
17-07-2010, 09:54 AM
انا مسجل في اليوم الأول و فتحت امبارح و الحمد لله لقيت رغباتي زي ما هي ............
بالنسبة لليوم الأول كان في طلبة مجاميعها قليلة ةفتحت معاها كل كليات القمة . و قدرت تختارها . اما اليوم التاني .. الوزارة دخلت الحدود الدنيا على موقع التنسيق ... و أنا أعرف إتنين أصحابي واحد سجل في أول يوم وكان جايب 82.5 أدبي و أختار كليات قمة زي اقتصاد وعلوم سياسة وإعلام و ألسن ... وواحد تاني سجل في اليوم التاني و مجموعه 83.4 بس مش فتحت معاه كليات القمة وقالوله : هذه الكلية لا تنساب مجموعك . وقد تتعرض لاستنفاذ رغباتك ....................
وبكدة الوزارة عملت الحدود الدنيا للكليات بس في الخفاء .. يعني الي مش تظهر له كليات معينة يبقى هو مش ينفع يدخلها ومكتوب في الجمهورية و الأهرام المسائي كدة والي عايز يتاكد يقراهم و يشوف ان الكلام ده صح

لكن اعذرني ... التنسيق مش اتلغي لجميع الطلبة ... بدليل ان في كتير من الطلبة مش اتلغت الرغبات عندهم ... ده كدة بيخلي كل الطلبة تقلق أكتر ما هي قلقانة

:):):)

mahmood1888
17-07-2010, 10:05 AM
اخى العزيز حرام عليك شد الاعصاب
انت اخطاءت ولم تسجل التسجيل الصحيح هل تعتبرده الغاء لكل الرغبات
اتحداك لو انت قمت بطباعه رغباتك بعد التسجيل
انت سجلت ولم يتم الحفظ او انت لم تقم بالحفظ او قمت بعمل حفظ والنت عندك ضعيف ولم يتم الحفظ
جميع الاخوه اطمنو اذا كنتم طبعتم الرغبات بهذا تكون اطمنت ان تسجيلك صحيح ومعك الدليل بالتسجيل
شكرا ومع دوام التوفيق

stoof
17-07-2010, 10:13 AM
يا جمااااااااااعة الي سجل رغباته أول يووووم .. كان لسة الوزارة مش مش دخلت الحدود الدنيا للكليات .. اما في اليوم التاني الحدود الدنيا تم إدخالها الى الكمبيوتر المركزي ... و عشان كدة الي بدا يسجل رغباته من تاني ييووووم الموقع قالوه ان الكلية ده مش تناسب مجموعك و قد تتعرض لاستنفاذ الرغبات ......... فنرجو من الطلبة الي مجموعها قليل و سجلت اليوم الأول تفتح تاني عشان تشوف ايه الي مش ينفع يدخله و يختار كليات بدلا منها

stoof
17-07-2010, 10:27 AM
يا جماعة معلش لازم نفهم حاجة .. يعني مثلا لو طالب جايب 55 % أدبي و سجل اول يوم و قدر يختار الرغبات الي عايزها ... هو كدة مش هيقدر يدخل ولا جامعة حكومة ممكن تعليم مفتوح أصل الوزارة عملت تعديل مفاجئ و حطت الحدود الدنيا لكل الكليات على الكمبيوتر المركزي و ممكن بس يقدر يدخل حقوق والله أعلم أنا مش عارف برضو
ده حاااجة غريبة جدا انهم يفتحوا كل الكليات اول يوووم وبعدين يعملوا الموضوع ده بشكل مفاجئ

يعني مش يجي يختار اقتصاد وعلوم سياسة إعلام ألسن أثار اداب ... ( ده مش سخرية والله لكن برضو كل واحد يعرف قدراته )
... فلازم برضو الواحد يتاكد ويفتح تاني ويشوف هل رغباته زي ما هي ولا الموقع بيقوله ان في رغبات معينة لا تناسب المجموع بتاعه ...
أرجو للجميع التوفيق والنجاح ووفقنا الله وإياكم

وشكرا للتنبيه من صاحب الموضوع :):)

نهى مندى
17-07-2010, 10:43 AM
صح كلامك سورى على غلطى

وفعلا الاسنان بيفتح عياده علطول لانه بيتخرج اخصائى

انا اخويا فاتح عياده ومركز ولسه محضرش حاجه

وربنا يوفق الكل

fuoozz
17-07-2010, 10:48 AM
للاسف معظم الجامعات اللى اتصلت بيها بتاخد من 62% بس الجامعه البريطانيه اتصلت بيهم قالوليلى قابله للتقريب
يعنى ممكن تنزل تانى بعد الدور التانى وهى دلوقتى بتاخد 62% مفيش غير جامعه النهضة اللى عرفت عنه بتاخد 57 % هاشوف اكتوبر وmsa وmti والمستقبل والاهرام الكنديه

ZIKA*STAR
17-07-2010, 11:00 AM
ازاي و بيقول هندسه حد ادنى 86% !!!!!!!!! :confused:

نفس الموضوع

مش فاهم

انا 89.88 % وكتبت هندسة شبرا بنها وهكذا

هقبل ولا لأ ؟؟؟؟

ربنا يستر...

(^_^)

Mostafa Gabriel
17-07-2010, 11:03 AM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=228582

وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي‏,‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلي‏95%,‏ والصيدلة والأسنان‏93%,‏ والهندسة‏86%,‏ والاقتصاد والعلوم السياسية‏95%,‏ والإعلام‏94%,‏ والألسن‏93%,‏ بانخفاض يتراوح بين‏2%‏ و‏3%‏ عن الحد الأدني خلال السنوات الماضية‏

ZIKA*STAR
17-07-2010, 11:07 AM
لما تكشف عن النتيجة بيكتبلك ترتيبك على الشعبة

انا جايب 89.88 % وكاتبلى ترتيبي 2400

وده على شعبة علمي (علوم ورياضة )

وبما ان كليات العلوم بتقبل من حاجة و90 ^^

يبقى ترتيبي بعد ال500 طب و 700 صيدلة وهلم جراا ، فى الالف وحاجة ^^

وهندسة عايزلها بتاع 2200 طالب ^^

يبقى هقبل ولا لأ (^_^)

eh2131987
17-07-2010, 11:10 AM
إذا الطالب لم يستخرج بطاقة الرقم حتى الأن كيف يحصل على الرقم السرى

علما بأن المشكله ليس فى الرقم القومى فهو موجود فى شهادة الميلاد الاليكترونية

بل المشكلة أن الموقع يطلب تاريخ صدور البطاقة

اكتب تاريج صدور شهادة الميلاد التى بها الرقم القومى

السويفى
17-07-2010, 11:26 AM
انا خريج ثانوى عام السنة دى 2010

و كونت عايز اعرف هل ينفع ادخل التعليم المفتوح الجامعى ؟

و ارجو معرفة الشروط لدخول التعليم المفتوح !

شكرا

egylovers
17-07-2010, 11:30 AM
عاااجل :استبعاد الحاصلين على 90 % من الطب

:049gc0:

فوجئ طلاب الثانوية العامة (http://www.egymoe.com/tag/%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%87/) برفض تسجيل رغباتهم في عدد من كليات القمة، بسبب تحديد مكتب التنسيق الحد الأدنى للمجاميع التى يستجيب البرنامج الإلكتروني لتسجيل الرغبات لقبولها، فيما هدد أولياء الأمور باللجوء إلى القضاء لاقامة دعاوي قضائية ضد وزير التعليم العالي، لعدم اجراء تنسيق القبول هذا العام وفقا للمعايير المعمول بها

.http://www.egymoe.com/wp-content/uploads/Untitletand-11.jpg (http://www.egymoe.com/wp-content/uploads/Untitletand-11.jpg)

ورفض البرنامج تسجيل رغبات الطلاب الحاصلين على أقل من 90% فى كلية الطب، وتسجيل رغبات الحاصلين على 85% بكلية الطب البيطرى، كما رفض قبول طلاب الأدبى الحاصلين على أقل من 62% فى الكليات النظرية ، وكان مكتب التنسيق فى الأعوام الماضية لا يتدخل فى تحديد النسبة، ويوزع الطلاب حسب رغباتهم والأماكن المحددة في كل كلية.
من جانبه، قال الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي، أن الطلبة الحاصلين علي مجاميع لا تسمح لهم بالقبول بهذه الكليات سوف يستبعدهم الحاسب الآلي لضعف مجاميعهم، بحسب صحف محلية السبت.
وأشار هلال إلى عدم السماح لمن حصل على أقل من ‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏،‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلى شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏
والتعديل الجديد يعني الغاء التنسيق بالأسلوب التقليدي وتحديد الحدود الدنيا للقبول بالكليات والمعاهد، حسب مجاميع حددها الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي، دون الاحتكام لرغبات الطلاب وأعداد الناجحين والتراجع عن الالتزام بقرارات المجلس الأعلي للجامعات.

اخر فرصه لتعديل الرغبات

في غضون ذلك، يغلق مكتب التنسيق الإلكتروني للجامعات الباب أمام طلبة الثانوية العامة (http://www.egymoe.com/tag/%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%87/)في السابعة مساء الأحد 18 يوليو/تموز 2010، وسوف يتم استبعاد من لم يتقدموا خلال الموعد المحدد‏،‏ وعدم ترشيحهم لأي كلية أو معهد عال‏.
وقد تقدم ‏18‏ ألف طالب حتى الجمعة، من بين ‏35‏ ألفا سوف تستوعبهم مرحلة القبول المستقلة، ويمكن للطلاب تعديل رغباتهم إلكترونيا طوال ‏24‏ ساعة يوميا‏.‏
وصرح عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي،‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلى‏95%، والصيدلة والأسنان‏93%، والهندسة‏86%، والاقتصاد والعلوم السياسية ‏95%،‏ والإعلام ‏94%، والألسن ‏93%، بانخفاض يتراوح بين‏2%‏ و‏3%‏ عن الحد الأدنى خلال السنوات الماضية‏.‏

المصدر

http://www.egymoe.com/2736/%D8%AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%87-2010-3/

ابن بلد
17-07-2010, 11:33 AM
يغلق مكتب التنسيق الإلكتروني للجامعات الباب أمام طلبة الثانوية العامة في السابعة مساء الأحد‏،‏ وسوف يتم استبعاد من لم يتقدموا خلال الموعد المحدد‏،‏ وعدم ترشيحهم لأي كلية أو معهد عال‏.
وكان قد تقدم حتي الجمعة ‏18‏ ألف طالب‏ من بين ‏35‏ ألفا سوف تستوعبهم مرحلة القبول المستقلة،‏ ويمكن للطلاب تعديل رغباتهم إلكترونيا طوال‏24‏ ساعة يوميا‏.‏
وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي‏,‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلي‏95%،‏ والصيدلة والأسنان ‏93%،‏ والهندسة ‏86%،‏ والاقتصاد والعلوم السياسية‏95%،‏ والإعلام‏94%،‏ والألسن‏93%،‏ بانخفاض يتراوح بين ‏2%‏ و‏3%‏ عن الحد الأدني خلال السنوات الماضية‏.
وفي خطوة مفاجئة تم تعديل برنامج الحاسب الآلي الخاص بتسجيل رغبات طلاب الثانوية وفقا لقطاعات الكليات المختلفة.
وتقرر عدم قبول تسجيل رغبة الطالب الأقل من 90% لكليات قطاع الطب و85% للهندسة و65% للكليات النظرية.
والتعديل الجديد يعني الغاء التنسيق بالأسلوب التقليدي وتحديد الحدود الدنيا للقبول بالكليات والمعاهد حسب مجاميع حددها الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي دون الاحتكام لرغبات الطلاب وأعداد الناجحين والتراجع عن الالتزام بقرارات المجلس الأعلي للجامعات.
وهدد أولياء الأمور باللجوء إلي القضاء لاقامة دعاوي قضائية ضد وزير التعليم العالي لعدم اجراء تنسيق القبول هذا العام وفقا للمعايير المعمول بها.تؤكد الدلائل علي تراجع الوزير عن قراره الذي اتخذه مع أعضاء المجلس الأعلي للجامعات حيث تتضح النية بقلة الاعداد المقبولة هذا العام بصورة واضحة بجميع الكليات رغبة في أن يصبح الحد الأدني للقبول بالطب 95% والهندسة 90%.

ومن جانبه أكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي‏,‏ أن الطلبة الحاصلين علي مجاميع لا تسمح لهم بالقبول بهذه الكليات سوف يستبعدهم الحاسب الآلي لضعف مجاميعهم‏.
وأشار إلى عدم السماح لمن حصل علي أقل من ‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏،‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلي شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏
علي جانب آخر أكد الدكتور حاتم البلك الأمين العام لمجلس الجامعات الخاصة والأهلية‏،‏ أن المجلس أرسل للجامعات الخاصة جميع شروط وقواعد القبول‏،‏ متضمنة الحد الأدني لكل قطاع‏،‏ وأعداد المقبولين‏.‏
المصدر: صحيفتا "الأهرام" و"الجمهورية

ahmed1957
17-07-2010, 11:49 AM
اه طبعا ينفع تدخل التعليم المفتوح الجامعى ومافيش اى شروط غير انك بتكتب الكليه اللى انت عايزها والجامعه اللى انت عايزها كرغبه اولى وبتجيلك ان شاء الله بس فيه بعض البرامج فيها امتحان قدرات زى كلية الاعلام او الاداب اما الحقوق او التجاره عادى واى استفسار تانى انا تحت امرك

rony33
17-07-2010, 11:54 AM
ممكن اعرف بتجيبو الترتيب على الشعبة من اي موقع؟؟؟؟

tomcruise_tito
17-07-2010, 11:57 AM
مشكوووووووور على مجهودك

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:05 PM
ممكن اعرف بتجيبو الترتيب على الشعبة من اي موقع؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

بص يا باشا ، من الموقع ده

هتلاقي ترتيبك على الشعبة ، تقريبا لسنه 3ث فقط

وربنا معاك

http://natiga.moe.gov.eg/

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:08 PM
يعني 89.88% مش داخل هندسة؟؟؟

alkateem12
17-07-2010, 12:08 PM
هناك كلية تربية جامعة الأسكندرية فرع دمهور وموجودة بالرغبات وهى تعليم مفتوح بس محدش عارف نظامها آية
ابوفياض

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:13 PM
يا جماعة مش فاهمين ....

الاول مكتوب كده ----
وأشار هلال إلى عدم السماح لمن حصل على أقل من ‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏،‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلى شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.‏

وبعدين مكتوب كده ----
وصرح عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي،‏ والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المؤشرات تؤكد أن الحد الأدني للقبول بكليات الطب سيصل إلى‏95%، والصيدلة والأسنان‏93%، والهندسة‏86%،

يبقى هندسة واخدة من كاام

وهل 89.8% يلحق هندسة؟؟

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 12:14 PM
مع قرب انتهاء أيام المرحلة الوحيدة للناجحين في الثانوية العامة هذا العام "سنة الفراغ".. حيث لم يتبق سوي غد الأحد وهو آخر يوم في المرحلة.. نجد معامل الكمبيوتر بالجامعات تبحث عن طلاب لدرجة أنه توجد معامل بلا طالب واحد طوال ساعات عديدة في اليوم.
اكتشفت "المساء" هذه الظاهرة خلال جولتها علي مجموعة من معامل الكمبيوتر - حيث توجد معامل تبحث عن طلاب في عدد من كليات جامعة عين شمس خاصة التجارة والحقوق وفي جامعة القاهرة توجد في كليات الحاسبات والزراعة والهندسة.. وبسؤال المسئولين عن المعامل عن ذلك أكدوا أن عدد طلاب المرحلة كان بسيطاً جداً ثم ان معظمهم هرب الي الجامعات الخاصة.
وخلال حديثنا مع بعض الطلاب أكدوا أن وضع كلية الإعلام أمام طلاب التعليم المفتوح بدون اختبارات قبول كارثة كبري.. وقال أحمد عيد طه 91% ونهي جميل 89% والسيد جمال الدين 90% كيف نتساوي مع زميلتنا أو زميلنا الحاصل علي 60% والذي سيدخل الكلية عن طريق التعليم المفتوح ويحصل علي شهادة مثلنا تماماً؟.
أما نورهان فرج 63% أدبي ومروة حسن 65% أدبي ومحمد يوسف 58% أدبي فأكدوا أن احلامهم تحطمت من خلال هذه السنة التي لم تشهد الثانوية العامة سنة سيئة مثلها في النتيجة بصفة عامة.
وأكد محمد علي 80% وزميله محمد علي أحمد 73% أن المستقبل غامض ولو كان معهما نقود لذهبا الي الجامعات الخاصة.
http://www.almessa.net.eg/

nagar3321
17-07-2010, 12:15 PM
ياجماعة احنا مش قصدنا اثارة القلاقل

احنا حبينا كل واحد يدخل على رغباته اذا كان سجل فى اليوم الاول ويطمأن فقط

nagar3321
17-07-2010, 12:16 PM
شكرا للاخ الفاضل stoof

على هذا التوضيح

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:19 PM
مفيش مشاكل يا كبير

وانت قلت كده من دافع خوفك على الكل

الف شكر

انا كاتبها امبارح (قلت اما اخش اشوفها ) ^^

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 12:24 PM

ينتهى غدا، الأحد، مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد الخاصة من قبول أوراق الطلاب الناجحين فى الثانوية العامة هذا العام (سنة الفراغ)، على أن تعلن النتيجة بحد أقصى يوم الأربعاء المقبل.

ويتم خلال هذه المرحلة من التنسيق قبول 35 ألفا و379 طالبا وطالبة هم الطلاب الناجحون فى المرحلة الثانية من الثانوية العامة، ومن المتوقع أن يتم قبول نحو ثلثى الطلاب بالجامعات الحكومية والباقى فى الجامعات الخاصة والكليات العسكرية والمعاهد التابعة للتعليم العالى.

ومن المقرر عمل مرحلة استثنائية لطلاب الثانوية العامة الذين لديهم امتحانات دور ثان والبالغ عددهم 29 ألفا و912 طالبا وطالبة وذلك عقب إعلان نتيجة الدور الثانى الذى تنتهى امتحاناته يوم يوم 12 أغسطس المقبل.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=254913

الأستاذة أم شاهندة
شكراً للجميع
وفعلا ليس هناك من ضرر للتأكد من ثبوت القائمة
إن وجدت خير وبركة وإن لم تكن مثبوتة وجب التعديل
لأنه حدث معى
عند الرغبة فى إجراء تعديل على رغبات أحد أقاربى
جاءت لى رسالة بضرورة إعداد قائمة جديدة لأن القديمة بها كليات أعلى من معدك
ووجدت أن ما كنت سجلته بالفعل مسح بالكامل
تأكدوا لن تتضرروا
والشكر لصاحب الموضوع على التنبيه

بالتوفيق للجميع

emma.x92
هو فعلا اللى بيقولوا صح لان انا سجلت اول يوم واتحط كله معايا وامبارح دخلت لاقيته قالى ان مسح كل رغباتى لان فى منعها مش مناسبه مجموعى ولازم ابدأ من جديد وهو قالكوا خوف عليكوا مش علشان تتهموا ان بيعمل قلق

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 12:33 PM
https://www.tansik.egypt.gov.eg/Application/Dalel/5-5.htm

أعتقد الرابط هذا ممكن يفيد حضرتك

stoof
17-07-2010, 12:34 PM
شكرا للاخ الفاضل stoof

على هذا التوضيح

انا متأسف لحضرتك لو ردي في خطأ او حاجة انا بس لما قريت ولقيت مكتوب ان التنسيق اتلغي لكل الطلبة قلقت لكن شكرا واعذرني للمرة التانية
و انا يمكن مش فمهت حضرتك كويس
:):):):)
شكرا

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 12:37 PM
هذا كله كان كلام جرائد
عليك الآن وقت كتابة التنسيق
حاول تختار كلية الآداب لو وافق وقبلها يبقى ممكن مجموعك يوصلك لها
لكن لو قالك ستعرض لإستفاذ الغبان ورفض إضافتها
يبقى لن تقبل مجموعك
وقتها حاول مع الأداب تعليم مفتوح لو عندك القدرة المالية

وبالتوفيق

ath_am
17-07-2010, 12:37 PM
عايزين الرد يا جماعة ضرورى
منتظر

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:38 PM
الف شكر على الافادة

emma.x92
17-07-2010, 12:43 PM
ازاي مش جايبة حقوق ؟؟؟

مع ان الحقوق من 55 %

اكيد خطأ برمجي في الموقع

الاحسن ليكي انك تروحي مكتب التنسيق وهتلاقي العطل اكيد من الموقع

وفي الحالة دي هتتدخلي اللى انتي عايزااه
مكن يكون المجموع ده فى ادبى لكن انا علمى رياضه وجربت تانى النهارده ونفس المشكله هو شكل كده مجموعى مش جايب حاجه

درويش الامام
17-07-2010, 12:43 PM
أين تنسيق التعليم الفنى م / درويش الامام

emma.x92
17-07-2010, 12:45 PM
انا بردو مجموعى 60 % علمى وحقوق مش راضيه تتحط في الرغبات مفيش غير زراعهمع ان السنه الى فاتت ناس دخله حقوق ب 60 %
ده انا حتى زراعه مش بتتحطلى خالص ولا اى حاجه غير تربيه ودار علوم مش عارفه ايه ده بجد

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 12:53 PM
عليك التوجه للكلية المراد التحويل لها
حيث أن هذه الأمور تحدد تبع لوائح كل كلية
بالتوفيق

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 12:54 PM
شكرا لمرور حضرتك الكريم

ZIKA*STAR
17-07-2010, 12:56 PM
الحل :

على مكتب التنسيق عدل ، مفيش حل من عندك خالص

الكمبيوتر متبرمج على حاجة ، وممكن يكون خطأ ، طيري على مكتب التنسيق وشوفي الاخبار هناك ، اخر فرصة اليوم متضيعيش وقت

stoof
17-07-2010, 12:57 PM
ازاي قبول أوراق الناجحين .. هو مش التنسيق الكتروني ... أرجو التوضيح اكتر بعد إذنكم

emma.x92
17-07-2010, 12:59 PM
الحل :

على مكتب التنسيق عدل ، مفيش حل من عندك خالص

الكمبيوتر متبرمج على حاجة ، وممكن يكون خطأ ، طيري على مكتب التنسيق وشوفي الاخبار هناك ، اخر فرصة اليوم متضيعيش وقت
ان شاء الله بس متعرفش مواعيد العمل من امتى ؟؟ بس انا خايفه بعد ما اروح الاقيه بيفولى مهما قالولك ان مجموعك مش جايبها هنعملك ايه احنا

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 01:03 PM
المواعيد للساعة خامسة
وفعلا ممكن يقول لك كدة بس برضه لازم تجرب لعل وعسى
وجرب تعليم مفتوح لو تقدر على المصرفات
أفضل من كلية لا تستطيع الاستمرار بها

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 01:10 PM
قبل يوم من انتهاء اعمال تنسيق السنة الفراغ من حملة الثانوية العامة بالجامعات والمعاهد تتواصل المفاجآت في كمبيوتر تنسيق الجامعات والذي سمح امس لطلاب العلمي المتأدب في اختيار رغبات خاصة بعلمي العلوم‏,‏ في الوقت الذي حرم فيه البرنامج طلاب العلوم من حرية اختيار الرغبات بسبب سياسة تحديد الحد الادني المسبق‏.‏

ومن ناحية اخري توافد علي مكتب التنسيق الرئيسي عشرات الطلاب الذين اجتازوا الدبلومات الفنية والتي ستدخل التنسيق الالكتروني لاول مرة ويواجه المسئولون صعوبات بسبب كثرة التخصصات في التعليم الفني‏.‏

وصرح عبد الحميد سلامة ـ رئيس قطاع التعليم بوزارة التعليم العالي ـ بانه تقرر فتح موقع التنسيق الالكتروني بعد اعلان نتائج تنسيق سنة الفراغ‏,‏ وذلك لاتاحة الفرصة للتحويلات في حدود النسبة التي يحددها المجلس الاعلي للجامعات‏,‏ وطبقا للقواعد لافتا الي انه سيتم اعلان نتيجة التحويل وتكون نهائية ويقوم الطالب باختبارات القدرات المؤهلة للقبول بكليات الفنون الجميلة والتطبيقية والسياحة والرياضية والموسيقية والفنية‏,‏ حيث اكتشف الطلاب وجود اخطاء في بياناتهم حرمتهم من تضمين رغبات كليات القدرات وهو ما اثار الطلاب خاصة وان التنسيق لن يتبقي منه سوي يوم واحد‏.‏
ويتوقع خبراء التنسيق ان اكثر من‏45%‏ من حملة الثانوية العامة لن يجدوا مكانا بالجامعات‏.‏

هذا ويواصل مكتب التنسيق جهوده للانتهاء من برنامج التنسيق بطبع بطاقة الترشيح للكلية او المعهد الذي تم ترشيحه اليه وعليه التقدم بأوراقه الي الكلية المرشح لها‏.‏

وصرح مصدر مسئول باللجنة العليا للتنسيق بان تنسيق الشهادات المعادلة يتم حاليا الاستعداد له ومن المقرر ان يبدأ التنسيق الخاص بهذه الشهادات في الاسبوع الاخير من يوليو الحالي ويستمر حتي اعلان جميع النتائج التي لم تعلن وفي مقدمتها الثانوية الانجليرية‏lgcse.‏
http://massai.ahram.org.eg/220/2010/07/17/30/14078.aspx

rony33
17-07-2010, 01:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

بص يا باشا ، من الموقع ده

هتلاقي ترتيبك على الشعبة ، تقريبا لسنه 3ث فقط

وربنا معاك

http://natiga.moe.gov.eg/
ملقتش ترتيبي بس على العموم شكرا (انا بنوتة على فكرة) (^_^)

السويفى
17-07-2010, 01:43 PM
اسف للاطالة

بس انا لما زرت موقع التعليم المفتوح على الانترنت

قال (
1. الحصول على الثانوية العامة أو ما يعادلها، أو الدبلومات الفنية، أو الحصول على مؤهل عالى دون التقيد بسنة الحصول عليه، وبشرط مضى فترة خمس سنوات على الأقل على تاريخ الحصول على الثانوية العامة أو الدبلوم المتوسط، وبشرط ألا يقل المجموع فيها عن نسبة 50%.)

كلمة مضى فترة خمس سنوات

تحمل الشك .. هل انى لازم انتظر 5 سنوات ام ماذا؟

سؤال اخر

صديق قال لى ان التعليم المفتوح يتعامل بالماده

لكن الرابط الذى اعطتينى اياها يا اخت ام شاهندة

يقول التعامل بالساعه

فهل من تفسير؟

الدكتور سنايبر
17-07-2010, 01:59 PM
يا عم انا عايز الحدود الادنى لكليات 2010 مش السنين الى فاتت

الأخ الفاضل .. يتم الإعلان عن الحدود الدنيا بعد ظهور نتيجة التنسيق ، وهذا ليس بجديد

نقاء الروح
17-07-2010, 02:00 PM
السلام عليكم ..

لو سمحتوو حبيت استشيركم

انا طالبة فثالثة ثانوي ..

و هقدم فالتنسيق ..

بس حبيت اعرف ايه ال ممكن يكون
مناسب ليا كبنت

صيدلة او طب او طب اسنان ..

لاني كتبت اول رغبة صيدلة ..
بعديها طب ..

فهل ده هيكون كويس او لا ..

لاني محتااااااارة و اجبها شمال و يمين لحد ما دماغي وقف ..

وشكرا لحضراتكم ..

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 02:05 PM
هناك جامعات تتعامل بالمقرر
وهناك من تتعامل بالساعة
وهذا موضح بالجدول المذكور بالموقع
لاحظ هناك كليات تتعامل بالمقرر
وأيضاً تم التنازل عن شرط مضى فترة على الثانوية العامة
تعويضاً عن إلغاء الإنتساب
والدليل هناك من ضمن الإختيارات المطروحة فى الرغبات فى تنسيق هذا العام كليات تعليم مفتوح
بالتوفيق

ZIKA*STAR
17-07-2010, 02:05 PM
الحق نفسك بكرة اخر معاد الساعة 7 مساء

املأ الرغبات النهارده

شوف انت عايز ايه

او شوف اي حد تعرفه في كلية

المهم الموضوع يخلص النهارده

2oday.com
17-07-2010, 02:07 PM
الاول مجموعك كام

ثانيا مكتب التنسيق اعتقد ان بيديلك رغبة من اول خمس ست رغبات

حاولي تظبطي اول خمس ست رغبات او اول عشرة تكون رغبات انتي محتاجاها بجد

و ان شاء الله ربنا هيوفقك

اخوكي احمد

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 02:10 PM
رغبتك لابد أن تكون هى المحرك الأصلى لك
وإن تساوت الأمور عندك
أعتقد الصيدلة أنسب للبنت
لأنه حتى بعد تخرجك يكون العمل مناسب أكتر لزوجة وأم
لأن الطبيبات كان الله فى عونهن
قد تضطر للعمل فى ورديات مسائية وعدم انتظام ظروف عملها
قد تؤثر على ظروف منزلها

وتذكرى أنا قلت لك لو تساوت لديك الرغبات
أنا عن نفسى بتمنى لشاهندة بنتى صيدلة
بس لسة بدرى شوية شاهندة لسة تالتة ابتدائى
بالتوفيق يا ابنتى

السويفى
17-07-2010, 02:17 PM
شكرا لك

جعلك الله زخرا لنا

الدكتور سنايبر
17-07-2010, 02:19 PM

لابد أن يظهر لكِ الترتيب إذا كنتِ من طلبة المرحلة الثانية،، وهو ترتيب على الشعبة فقط " علمي أو أدبي "
وبدون المستوى الرفيع ودرجات الحافز الرياضي

انظري حضرتك إلى الصورة

وجدان حنفي
17-07-2010, 02:21 PM
أنصح بطب يادكتورة انا عن نفسي عملت كدة

انا طبعا عارف الفرق بيني وبينك كولد وبنت

بس بردو انصح تكتبي طب الاول

لان 99.99% من الطبيبات بتتجوز اطباء يعني زيتهم في دقيقهم وغالبا بيكون متفهم لظروف العمل دي

ودي طبعا وجهة نظري المتواضعة

نقاء الروح
17-07-2010, 02:24 PM
الاول مجموعك كام

ثانيا مكتب التنسيق اعتقد ان بيديلك رغبة من اول خمس ست رغبات

حاولي تظبطي اول خمس ست رغبات او اول عشرة تكون رغبات انتي محتاجاها بجد

و ان شاء الله ربنا هيوفقك

اخوكي احمد

بالنسبة للمجموع الحمدلله مجموعي يدخلني الكلية ال انا عاوزها
سواء طب او صيدلة او ...

انا الحمدلله منظماهم بس الحيرة بين طب او صيدلة ..

و شكرا لحضرتك ..

نقاء الروح
17-07-2010, 02:29 PM
رغبتك لابد أن تكون هى المحرك الأصلى لك
وإن تساوت الأمور عندك
أعتقد الصيدلة أنسب للبنت
لأنه حتى بعد تخرجك يكون العمل مناسب أكتر لزوجة وأم
لأن الطبيبات كان الله فى عونهن
قد تضطر للعمل فى ورديات مسائية وعدم انتظام ظروف عملها
قد تؤثر على ظروف منزلها

وتذكرى أنا قلت لك لو تساوت لديك الرغبات
أنا عن نفسى بتمنى لشاهندة بنتى صيدلة
بس لسة بدرى شوية شاهندة لسة تالتة ابتدائى
بالتوفيق يا ابنتى

انا رغبتي للاثنين واحدة ..

انا بردوا فكرت فيها من نفس الناحية ..
و هو ده ال مشجعني لصيدلة بقوة ..

بس سبحان الله الحيرة مشوشاني ..
و فيه ال يقول اني انفع طب و بيشجعني عليه ..
بس متخوفة منه ..

وان شاء الله شاهندة تكون صيدلانية قد الدنيا ..
و ربنا يوفقها ..

وشكرا لحضرتك عالرد ال ريحني ..

NeVeR CoMe BacK
17-07-2010, 02:29 PM
المفروض ان انتى تكتبى الطب الاول علا الاقل لو عايزة تحولى بعد كده صيدلة تعملى كده عادى علا اساس ان الصيدلة اقل من الطب وفى الاول وفى الاخر دى حريتك انتى وربنا يوفقك

نقاء الروح
17-07-2010, 02:30 PM
أنصح بطب يادكتورة انا عن نفسي عملت كدة

انا طبعا عارف الفرق بيني وبينك كولد وبنت

بس بردو انصح تكتبي طب الاول

لان 99.99% من الطبيبات بتتجوز اطباء يعني زيتهم في دقيقهم وغالبا بيكون متفهم لظروف العمل دي

ودي طبعا وجهة نظري المتواضعة

شكرا لحضرتك ..
وربنا يوفقنا كلنا ..

Amr_LorD
17-07-2010, 02:32 PM
الترتيب بيظهر للمرحله الاولى والتانيه
عن طريق الموقع ده

http://elostaz.com/than2010.php

ZIKA*STAR
17-07-2010, 02:36 PM
يا دكتور متضايقيش نفسك

من وجهة نظري طب قيمتها اعلى من صيدلة واسنان (من وجهة نظري)

مع ان سنواتها اكتر .

لو عندك طموح انك تبقى حاجة في طب مش مجرد دكتوره اتخرجت وخلاص (هدفك استاذة جامعة وماجيستير ودكتوراه)

ومش هبالغ لو قلت انك في مكان لما تكون جانب صيدلانية او طبيبة اسنان (هتلاقى الفرق) مكانتك اعلى بكتير .

متقوليش انسب للبنت ، طالما وصلتي للمكان اللى يدخلك طب ونجحتي في الوصول ليه ، متسيبهوش.

الحكاية لو بالانسب يبقى مفيش طموح لكن لو بالتفوق مش هتفرق ساعتها اسنان من صيدلة من غيره لانك هتحققي اللي عايزاه.

لكن لو مكانة اكبر (طب) . وبعديها اختاري التخصص اللي يريحك. واتمنالك كل التوفيق ^_^ .

الدكتور سنايبر
17-07-2010, 02:37 PM
الترتيب بيظهر للمرحله الاولى والتانيه
عن طريق الموقع ده

http://elostaz.com/than2010.php

الأخ الفاضل .. موقع الأستاذ وضع ترتيب للمرحلة الأولى " الصف الثاني الثانوي " فقط
ولا يوجد به ترتيب للمرحلة الثانية " الصف الثالث الثانوي " حتى الآن

hippara
17-07-2010, 02:39 PM
بصي ونصيحه اخويه
ابعدي نهائيا عن الصيدله لأاني اخرك هتبقي بياعه في صيدليه
..
اختاري مابين طب بشري واسنان
والافضله لاسنان بسبب انها دراستها اقل من الطب بس يمكن اصعب شوي من الطب البشري
اما الصيدله فصعبه وملهاش مستقبل

ZIKA*STAR
17-07-2010, 02:41 PM

حقك عليا ^^
المرة الجاية هاخد بالي ^_^

وربنا معاكي

ومعايا انا كمااااااااان:frown:

hippara
17-07-2010, 02:42 PM
يا دكتور متضايقيش نفسك

من وجهة نظري طب قيمتها اعلى من صيدلة واسنان (من وجهة نظري)

مع ان سنواتها اكتر .

لو عندك طموح انك تبقى حاجة في طب مش مجرد دكتوره اتخرجت وخلاص (هدفك استاذة جامعة وماجيستير ودكتوراه)

ومش هبالغ لو قلت انك في مكان لما تكون جانب صيدلانية او طبيبة اسنان (هتلاقى الفرق) مكانتك اعلى بكتير .

متقوليش انسب للبنت ، طالما وصلتي للمكان اللى يدخلك طب ونجحتي في الوصول ليه ، متسيبهوش.

الحكاية لو بالانسب يبقى مفيش طموح لكن لو بالتفوق مش هتفرق ساعتها اسنان من صيدلة من غيره لانك هتحققي اللي عايزاه.

لكن لو مكانة اكبر (طب) . وبعديها اختاري التخصص اللي يريحك. واتمنالك كل التوفيق ^_^ .

هي ايه الي مكانه الطب اكبر ؟؟؟
:o
ليه عندهم حسنات كتير
مافيش حاجه اسمها مكانه وبرتقانه

بصي يابنتي زي ماقلت ليكي استاذه شاهنده الي تستريحيلوه
وماتسمعيش كلام انك تدخلي كليتك عشان مجموعك
الي حباه وتمشي فيه ادخليه
في بنات دخلت طب وماقدرتش تبص لأي جثث ولا عرفت تنيل حاجه في العملي وفشلوا فيها " قلبهم خفيف "
الي يريحك
لو حساسه اوي ادخلي اسنان احسنلك :av4056bb7jp3:

ahmed1957
17-07-2010, 02:44 PM
فعلا لحسب الجامعه اللى انت حتقدم فيها لان فيه جامعات بتكون بالمقرر وفى جامعات بالساعات المعتمده يعنى لو المقرر 3 ساعات والساعه ب50 يبقى المقرر ب150 وهكذا المهم ان المصاريف فى السنه كلها بتكون حوالى 2000 جنيه

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 02:47 PM
تقديم الناجحين

وتسجيل رغباتهم

وشكرا لمروركم الكريم

NeVeR CoMe BacK
17-07-2010, 02:47 PM
بصى انا من رايى ادخلى بيطرى وخلاص والله انا شايفة ان مستقبله عاد احسن من طب واسنان وصيدلة بجد وفيه اكتر من مجال عليكى تشتغلى وفلوسه كتير صدقينى بس انتى طبعا عشان مجموعك حرام يعنى تضيعيه بس انتى عارفة انا اختى فى بيطرى وبتقول والله بتوع بشرى وصيدلة واسنان بيحقدو عليهم
وبرده اللى يريحك

prof_medhat
17-07-2010, 02:49 PM
المجموعة الأدبية (http://www.ahram.org.eg/228/2010/7/15/49/29512.aspx#Adaby)

المجموعة العلمية (http://www.ahram.org.eg/228/2010/7/15/49/29512.aspx#Elmy)

الكليات بترتيب الحروف الأبجدية

* بيانات غير متوفرة

الرقم باللون الأحمر يدل على الحد الأدنى خلال الأعوام السابقة

prof_medhat
17-07-2010, 02:51 PM
المجموعة الأدبية
الكلية الحد الأدنى 2004 الحد الأدنى 2005 الحد الأدنى 2006 الحد الأدنى 2007 الحد الأدنى 2008 الحد الأدنى 2009 اثار الفيـوم 372.5 372 377 381 376 371.5 اثار القاهره 374.5 373.5 379.5 383 378.5 374 اثار قنا جنوب الوادى * * 369 377.5 372.5 368 اداب ا.موجه ع.ا.اسماعليه * * * 328.5 307 300 اداب اسوان جنوب الوادى 326 320 336 344.5 335.5 318.5 اداب اسيوط 329.5 328 337 346 336.5 330 اداب الاسكندريه 333.5 326 334.5 343.5 335 328 اداب الزقازيق 334 330.5 336 345.5 334 324 اداب الفيوم * * 338 351.5 338 324 اداب القاهره 334.5 328.5 335 345 332.5 325.5 اداب المنصوره 330 327 334 343.5 332 324.5 اداب المنيا 324.5 314 327 336.5 324.5 315 اداب انتساب م. الاسكندريه 316.5 313 317.5 326.5 * * اداب انتساب م. الزقازيق 317 310.5 312.5 323.5 * * اداب انتساب م. الفيوم * * * 332.5 315 300.5 اداب انتساب م. المنصوره 312.5 307.5 309 320.5 * * اداب انتساب م. بنهـــــا 315.5 309 309.5 322.5 302.5 296 اداب انتساب م. بنى سويف 311 305 311.5 323 304.5 292.5 اداب انتساب م. كفر الشيخ 317 310.5 314 324 307.5 299.5 اداب انتساب م.شبين الكوم 312 311 308.5 321 303.5 296.5 اداب انتساب موجه اسوان 314 308.5 322.5 331 320 297.5 اداب انتساب موجه اسيوط 310.5 307.5 316.5 325 310.5 305.5 اداب انتساب موجه الزقازيق * * * * 302 294.5 اداب انتساب موجه القاهره 314 311 313.5 324 308 302 اداب انتساب موجه المنصوره * * * * 301 295 اداب انتساب موجه المنيا 306 297.5 305.5 317.5 298 290 اداب انتساب موجه حلوان 312 308 309 321.5 303 296 اداب انتساب موجه دمنهور 320 316.5 320.5 331 318 308 اداب انتساب موجه دمياط ج المنصورة * * * * 299 293.5 اداب انتساب موجه سوهاج 305 299.5 310 320 304 294 اداب انتساب موجه طنطا 314 311 314 324 308 300.5 اداب انتساب موجه عين شمس 313 310 311 325.5 306.5 298.5 اداب انتساب موجه قنا 309 303 313 323.5 308 295.5 اداب بنهـــــا 335 326.5 332 344 331.5 322 اداب بنى سويف 329 323 335 344 334 320.5 اداب حلوان 330.5 323 328.5 341 326 318 اداب دمنهور 336.5 333 340.5 350.5 341 330.5 اداب سوهاج جنوب الوادى 322.5 316 332 341.5 333.5 319 اداب شبين الكوم 328 326 331 341 331.5 323.5 اداب طنطا 332.5 332.5 340.5 348.5 337.5 328 اداب ع.انسانيه اسماعيليه * * * 354 * * اداب عين شمس 334.5 327.5 332.5 348 335.5 328 اداب فرع دمياط ج المنصورة * * * * 327 322 اداب قنا جنوب الوادى 330.5 323.5 337.5 345 336 326 اداب كفر الشيخ 330 326.5 333 342.5 332 324 اداب وعلوم إنسانية بالإسماعيلية * * * * 342.5 328.5 اداره اعمال القطاميه 205 207 * * 205 * اداره ومحاسبه قليوبيه * * * * 250 * اعـلام القاهره 386 385 390.5 393.5 390 386 اقتصاد وسياسه القاهره 388 387 391.5 394 391 388.5 اكاديمية المعادى اداره 234.5 232 206 * 261.5 * اكاديميةمعادىنظم معلومات 221 216.5 221 * 228.5 * الألسن عالي حاسب الــــى 217.5 211 * * * * الألسن عالي سياحه وفنادق 213.5 213.5 205 * * * الألسن عالى نظم اداريه * * * * 207.5 * التجارة بسوهاج فرع قنا 333.5 338.5 * * * * التجارة قنا جنوب الوادى * * 348.5 357 * * الســــــن المنيا 379 378 382.5 386 382 378 السن عين شمس 380 379 384 387.5 384 380 العباسيه للحاسبات الاليـه 276.5 263 * * * * بنات اداب ا.موجه عين شمس 307 301.5 302.5 317.5 * * بنات اداب عين شمس 326 318.5 321.5 337.5 * * بنات اساسى عين شمس 344 345 354.5 367.5 * * بنات تربيه عين شمس 354 354 362.5 372.5 * * بنات شعبه طفوله عين شمس 335 335.5 348 362 * * بنات قبطيه عباسيه اداره 230 219.5 212 * 205 * بنات قبطيه عباسيه حاسبات 236.5 220 210 * * * ت.زراعىش.تسويق ش.الخيمه * 253.5 245 * * * ت.زراعىش.نظم ش.الخيمه * 250 237 * * * تجارة ا.م بسوهاج فرع قنا 299.5 297.5 * * * * تجارة ا.م قنا ج. الوادى * * 308 321 * * تجارة السادات المنوفية 329 330 335 348.5 * * تجارة انتساب موجه بقنا جامعة جنوب الوادي * * * * 307.5 303 تجارة قنا ج جنوب الوادي * * * * 356 348.5 تجارة م. السادات ج المنوفية * * * * 341.5 336.5 تجارةا.موجة السادات 305.5 305.5 310.5 323 309.5 306.5 تجاره ا.موجه كفر الشيخ 308.5 307 312 325 * * تجاره اسيوط 326 326 337 347.5 340 334 تجاره الاسكندريه 350.5 345.5 351.5 358 351.5 346 تجاره الاسماعيليه 332 334 339 350 343 337 تجاره الزقازيق 337.5 339.5 346.5 355 349 342.5 تجاره السويـــس 330 332.5 336.5 346.5 338.5 331.5 تجاره القاهره 346.5 345.5 351 358 352.5 347 تجاره المنصوره 340 342.5 348 354.5 349.5 347.5 تجاره انتساب م. الزقازيق 313.5 312.5 319.5 330 * * تجاره انتساب م. القاهره 322 322 327.5 336.5 * * تجاره انتساب م. المنصوره 309 309.5 315 326.5 * * تجاره انتساب م. بنها * * * * 318 313.5 تجاره انتساب م. بنى سويف 313 * * * * * تجاره انتساب م. دمياط 314.5 318.5 320 328.5 * * تجاره انتساب م. شبين كوم 307.5 307 312.5 324 * * تجاره انتساب م. عين شمس 319 319 324 337 * * تجاره انتساب م.الاسكندريه 309 308.5 315.5 324.5 * * تجاره انتساب م.بنهـــــا 314.5 313.5 319 331 * * تجاره انتساب م.بنى سويف * 312 322.5 333.5 * * تجاره انتساب م.بور سعيد 306.5 306.5 311 322.5 * * تجاره انتساب موجةالسويـس 306.5 306 312.5 322.5 308.5 305 تجاره انتساب موجه اسماعيليه ج قناة السويس * * * * 311.5 306.5 تجاره انتساب موجه اسيوط 299.5 298 306.5 320 305.5 302 تجاره انتساب موجه الاسكندريه * * * * 324.5 316.5 تجاره انتساب موجه الزقازيق * * * * 317 311.5 تجاره انتساب موجه المنصوره * * * * 314.5 313.5 تجاره انتساب موجه بنى سويف * * * * 327 320 تجاره انتساب موجه بور سعيد ج قناة السويس * * * * 307.5 305.5 تجاره انتساب موجه حلوان 317 316 321 332.5 319.5 314.5 تجاره انتساب موجه دمنهور 314.5 314 322 334.5 * * تجاره انتساب موجه دمنهور ج اسكندرية * * * * 323 315.5 تجاره انتساب موجه دمياط ج المنصورة * * * * 312 313.5 تجاره انتساب موجه سوهاج 299.5 298 309 320 307 302 تجاره انتساب موجه شبين كوم ج المنوفية * * * * 311 308 تجاره انتساب موجه طنطا 309.5 309 315.5 328 315 310 تجاره انتساب موجه عين شمس * * * * 324.5 319 تجاره انتساب موجه قاهره * * * * 327 321.5 تجاره انتساب موجه كفر الشيخ * * * * 312.5 308.5 تجاره بريد ا.موجه حلوان 365 369.5 373.5 373.5 * * تجاره بريد حلوان 375.5 377 380.5 382.5 * * تجاره بنهـــــا 337 336.5 341.5 353.5 346 340.5 تجاره بنى سويف 342 339.5 351 360 356.5 349.5 تجاره بور سعيد 335 333.5 340 347 * * تجاره بور سعيد ج قناة السويس * * * * 339.5 337.5 تجاره حلوان 344 341.5 346.5 354.5 * * تجاره دمنهور 346 342 349 360.5 351 346 تجاره دمياط 351.5 353 357 357.5 349 351 تجاره سوهاج جنوب الوادى 325.5 328.5 340 350.5 345 336.5 تجاره شبين الكوم 333 334 339.5 350 343.5 338.5 تجاره طنطا 336.5 338.5 345 353.5 346 341 تجاره عين شمس 342.5 342.5 347 360 351 346.5 تجاره كفر الشيخ 336 336 344 351 344 339.5 تجاره وإدارة أعمال ج حلوان * * * * 348 341.5 تربية أساسي اسكندرية * * * * 359.5 354 تربية ابتدائي اسوان * * * * 366.5 347.5 تربية ابتدائي اسيوط * * * * 359.5 357 تربية ابتدائي الاسماعيليه * * * * 348.5 339.5 تربية ابتدائي الزقازيق * * * * 370 363.5 تربية ابتدائي السويس * * * * 333 322.5 تربية ابتدائي العريش * * * * 365 336 تربية ابتدائي الغردقه جنوب الوادي * * * * 326.5 313.5 تربية ابتدائي الفيوم * * * * 344.5 334.5 تربية ابتدائي المنصوره * * * * 364.5 361 تربية ابتدائي المنيا * * * * 371 366 تربية ابتدائي بنها * * * * 361.5 354 تربية ابتدائي بنى سويف * * * * 372.5 365 تربية ابتدائي دمنهور * * * * 370 363.5 تربية ابتدائي دمياط * * * * 293.5 300.5 تربية ابتدائي سوهاج * * * * 367 357.5 تربية ابتدائي شبين الكوم * * * * 366.5 363 تربية ابتدائي طنطا * * * * 372.5 366 تربية ابتدائي عين شمس * * * * 353 327.5 تربية ابتدائي قنا ج الوادي * * * * 368.5 361.5 تربية ابتدائي كفر الشيخ * * * * 361.5 356.5 تربية ابتدائي مرسى مطروح * * * * 295.5 291.5 تربية ابتدائى وادى جديد * * * * 325 339.5 تربية اساسى السادات 341.5 350 359 367 * * تربية اساسى بورسعيد 350 350 364.5 372.5 370.5 362.5 تربية اسكندرية * * * * 373.5 367.5 تربية اسوان ج جنوب الوادى * * * * 376.5 364 تربية اسيوط * * * * 367.5 364.5 تربية الاسماعيليه * * * * 365 356.5 تربية الزقازيق * * * * 377.5 372 تربية السويس * * * * 359.5 349 تربية العريش * * * * 367.5 * تربية العريش * * * * * 348.5 تربية الغردقة جنوب الوادي * * * * 338.5 331 تربية الفيوم * * * * 361 353 تربية المنصوره * * * * 373.5 369.5 تربية المنيا * * * * 376.5 371.5 تربية الوادى الجديد * * * * 377.5 369.5 تربية بنها * * * * 375.5 369.5 تربية بنى سويف * * * * 381 373.5 تربية بورسعيد 364.5 365 376.5 381 379.5 370 تربية تعليم أساسي حلقة ابتدائية م.السادات * * * * 355 328 تربية حلوان * * * * 366 361 تربية دمنهور * * * * 380 376 تربية دمياط * * * * 337 344 تربية رياضية /بنات قنا * * * * 306.5 308.5 تربية رياضية بنات المنصورة * * * * 296 289.5 تربية رياضية بنين بنها * * * * 292.5 290.5 تربية رياضية بنين وبنات قنا ج.الوادى * * * * 311.5 286 تربية رياضيه / بنات اسيوط * * * * 301 297.5 تربية رياضيه / بنات المنيا * * * * 322 304.5 تربية رياضيه / بنات بني سويف * * * * * 298.5 تربية رياضيه / بنات بورسعيد * * * * 290 282.5 تربية رياضيه / بنات طنطا * * * * 314 309.5 تربية رياضيه / بنات كفر الشيخ * * * * 305.5 297.5 تربية رياضيه / بنات م السادات ج المنوفية * * * * 308.5 299.5 تربية رياضيه بنات الاسكندريه * * * * 295.5 288 تربية رياضيه بنات بالجزيرة ج حلوان * * * * 285.5 275.5 تربية رياضيه بنين المنصوره * * * * 302 292.5 تربية رياضيه بنين فرع دمياط ج المنصورة * * * * 291.5 284 تربية رياضيه بنين وبنات اسيوط * * * * 288 * تربية رياضيه بنين وبنات المنيا * * * * 294 279.5 تربية رياضيه بنين وبنات بني سويف * * * * 315 311 تربية رياضيه بنين وبنات بور سعيد * * * * 302.5 295.5 تربية رياضيه بنين وبنات طنطا * * * * 302.5 302 تربية رياضيه بنين وبنات كفر الشيخ * * * * 294 288.5 تربية رياضيه م السادات ج المنوفية * * * * 291.5 283 تربية سوهاج * * * * 378 370 تربية ش.رياض اطفال ج حلوان طالبات * * * * 343 324.5 تربية ش.طفولة العريش * * * * 348 314 تربية ش.طفولة بنى سويف * 338 361 371.5 369.5 364.5 تربية شبين الكوم * * * * 377 374 تربية شعبة تربية خاصة بالاسماعيلية * * * * * 311 تربية شعبه طفوله م. السادات طالبات * * * * 357.5 * تربية طفولة أسوان ج جنوب الوادي طالبات * * * * 360.5 344.5 تربية طفولة اسيوط * * * * 355 354 تربية طفولة الغردقة * * * * * 310.5 تربية طفولة الوادى جديد * * * * 335 335 تربية طفولة قنا ج جنوب الوادي طالبات * * * * 363 359.5 تربية طفوله الإسكندرية * * * * 341.5 340.5 تربية طفوله الاسماعيليه * * * * 342 335.5 تربية طفوله الزقازيق * * * * 364.5 362.5 تربية طفوله السويس * * * * 326 320.5 تربية طفوله المنيا * * * * 366 362 تربية طفوله دمنهور * * * * 365 358 تربية طفوله دمياط * * * * 329 332.5 تربية طفوله سوهاج طالبات * * * * 364 356 تربية طفوله شبين الكوم * * * * 360 357.5 تربية طفوله طنطا * * * * 365 358.5 تربية طفوله كفر الشيخ * * * * 359.5 354.5 تربية طفوله م. السادات طالبات * * * * * 355.5 تربية طنطا * * * * 379 373.5 تربية عين شمس * * * * 369.5 364.5 تربية فنيه المنيا * * * * 339.5 * تربية فنيه بالزمالك جامعة حلوان * * * * 289 282 تربية قنا ج جنوب الوادى * * * * 378.5 375 تربية كفر الشيخ * * * * 372.5 367.5 تربية مكتبات ووسائل تعليمية حلوان * * * * 340 * تربية نوعية شعبة فنيه ميت غمر ج المنصورة * * * * 292.5 287 تربية نوعية منيه النصر ج المنصورة * * * * 346.5 338.5 تربية نوعية موسيقية اسكندرية * * * * 293.5 292 تربية نوعية ميت غمر ج المنصورة * * * * 353.5 349 تربيةرياضية بنات بورسعيد * * * 316.5 * * تربيةرياضية بنات قنا * * * 315 * * تربيه اساسى اسوان 337 339.5 355.5 366.5 * * تربيه اساسى اسيوط 332.5 339.5 352 362 * * تربيه اساسى الاسكندريه 330 335.5 349 362.5 * * تربيه اساسى الاسماعيليه 321.5 327.5 346 358.5 * * تربيه اساسى الزقازيق 350.5 357 364.5 374.5 * * تربيه اساسى السويس 305.5 316 328 344.5 * * تربيه اساسى العريش 304.5 316.5 336 353 * * تربيه اساسى الغردقه * * 305.5 328 * * تربيه اساسى الفيوم 318.5 323 334 350.5 * * تربيه اساسى المنصوره 342.5 349 359.5 367 * * تربيه اساسى المنيا 349 347.5 361 372.5 * * تربيه اساسى بحر احمــر 276 291.5 * * * * تربيه اساسى بنهـــــا 344 342.5 354 365.5 * * تربيه اساسى بنى سويف 347.5 347 366.5 374.5 * * تربيه اساسى حلوان 326.5 334 345.5 359.5 * * تربيه اساسى دمنهور 350.5 352.5 363 374.5 * * تربيه اساسى دمياط 294 290.5 300 314.5 * * تربيه اساسى سوهاج 330.5 338 357 369 * * تربيه اساسى شبين الكوم 343.5 353 362.5 369 * * تربيه اساسى طنطا 354 360 370 376 * * تربيه اساسى عين شمس 325.5 335 346 359.5 * * تربيه اساسى قنا 337.5 344 359.5 367.5 * * تربيه اساسى كفر الشيخ 342 344 356.5 364.5 * * تربيه اساسى مرسى مطروح 225 260.5 272 297 * * تربيه اساسى وادى جديد 242 270.5 289 322.5 * * تربيه اسوان جنوب الوادى 352 354 370 377.5 * * تربيه اسيوط 347.5 353 362 369.5 * * تربيه الاسكندريه 357.5 359.5 367 374.5 * * تربيه الاسماعيليه 344 349.5 361.5 372 * * تربيه البحر الاحمــــر 312.5 316 * * * * تربيه الزقازيق 364 369 373 380.5 * * تربيه السويس 341 351.5 358.5 367 * * تربيه العريش 328 335 361 367 * * تربيه الغردقه * * 325.5 344.5 * * تربيه الفيوم 334.5 336 348 364 * * تربيه المنصوره 360.5 365 371.5 375.5 * * تربيه المنيا 357.5 357 369 378.5 * * تربيه الوادى الجديد 300.5 310.5 333 346 * * تربيه بنهـــــا 366.5 366.5 372.5 377.5 * * تربيه بنى سويف 364 364.5 377 381.5 * * تربيه حلوان 345.5 353.5 361 371.5 * * تربيه دمنهور 369.5 370 376.5 384 * * تربيه دمياط 331.5 336.5 345 351.5 * * تربيه رياض اطفال حلوان 320.5 * * * * * تربيه رياضيه بنين قنا * * * 317.5 * * تربيه رياضيه قنا ج.الواد 312.5 310 326 * * * تربيه سوهاج جنوب الوادى 353 359 371 379 * * تربيه ش.طفوله بنى سويف 338.5 * * * * * تربيــــــه شبين الكوم 361 367.5 373.5 379.5 * * تربيه شعبة تربية فنيه الاسماعيلية * * * * * 304 تربيه شعبه طفوله السادات 324 338.5 351 360.5 * * تربيه شعبه طفوله العريش * * 333 352 * * تربيه شعبه طفوله حلوان * 318.5 327.5 346.5 * * تربيه طفولــة اسوان 324.5 327.5 349 362.5 * * تربيه طفولــة اسيوط 323.5 328.5 344.5 358.5 * * تربيه طفولــة سوهاج 320.5 326.5 * * * * تربيه طفولــة قنــا 325.5 331.5 351.5 363 * * تربيه طفولــة وادى جديد 279 288 311.5 334 * * تربيه طفوله الاسكندريه * * * 341 * * تربيه طفوله الاسماعيليه 317.5 324 342.5 355.5 * * تربيه طفوله المنصوره 338 346.5 357 365 * * تربيه طفوله المنيا 343.5 342.5 357 369.5 * * تربيه طفولــــه دمنهور 333 339 353 369.5 * * تربيه طفوله دمياط 321 327 334 342.5 * * تربيه طفوله سوهاج * * 352 366 * * تربيه طفوله شبين الكوم 328 342 353 363 * * تربيه طفوله طنطا 341 348.5 361.5 370.5 * * تربيه طفوله كفر الشيخ 339 341 355 363 * * تربيه طنطا 364.5 368.5 376 381.5 * * تربيه عين شمس 353 360.5 367 375 * * تربيه فنيه المنيا 317.5 306.5 315.5 339.5 * * تربيه فنيه حلوان 302.5 287 281 292.5 * * تربيه قنا جنوب الوادى 358.5 360.5 373.5 377.5 * * تربيه كفر الشيخ 358 360 368.5 375 * * تربيه موسيقيه حلوان 248.5 239.5 212 * 252 * تربيه وثائق مكتبات حلوان 323 319.5 338.5 351.5 * * جزيرة حاسب شعبه نظم مقطم * * 205.5 * 216 * جزيرة حاسب ونظــم المقطم 246.5 222.5 * * * * جميله فنون الاسكندريه 359 364 370 377.5 * * جميله فنون الاقصرج.الوادى 335.5 330 334 353.5 * * جميله فنون المنيا 343.5 341.5 345 359 * * جميله فنون حلــوان 353.5 352.5 354.5 368 * * حاسب ادارةتجارةراس البر 205.5 228.5 260 * * * حاسب اداره نظم تجمع اول 205 * * * 230.5 * حاسب اداره نظم تجمع خامس 217 205 * * 217 * حاسب اداره نظم راس البر 234 241 268 * * * حاسب اداره نظم كنج مريوط * * 226 * 206 * حاسب ع.اداريه تجمع اول 221 209.5 * * * * حاسب ع.اداريه تجمع خامس 205 * * * * * حاسبات شعبه ماليه عباسيه 252.5 246.5 267.5 * * * حاسبات نوعيه مصر الجديده 218 * * * * * حاسبات ونظم شبرا الخيمه * * 231.5 * 221 * حقوق ا.موجه السادات * 283 284.5 294.5 269.5 * حقوق ا.موجه قنا ج.الوادى * * 297.5 308.5 * * حقوق اسيوط 300.5 293.5 300.5 312 294.5 286 حقوق الاسكندريه 300.5 298 301.5 312 294.5 285 حقوق الزقازيق 298.5 292.5 295 307 * 280.5 حقــوق السادات المنوفية 294.5 289 290 304 283 * حقوق القاهره 304 299 301 310 293 289.5 حقوق المنصوره 301.5 296.5 298 310 289.5 284.5 حقوق انتساب م حلوان * * * * 274 * حقوق انتساب م. الاسكندريه 288.5 287 291.5 301.5 281 * حقوق انتساب م. الزقازيق 289.5 284 286.5 296.5 271.5 * حقوق انتساب م. المنصوره 289.5 284.5 287 297 272 * حقوق انتساب م. بنى سويف 292 284 291 301 282 * حقوق انتساب م.شبين الكوم 287.5 283 285 295 269.5 * حقوق انتساب م0 بنهــــا 289 283.5 286 296.5 273 * حقوق انتساب م0 حلوان 289.5 284 286 297 * * حقوق انتساب موجه اسيوط 289 282.5 287 298.5 275 * حقوق انتساب موجه القاهره 292.5 287 289 298 277 * حقوق انتساب موجه طنطا 288.5 286 289 298 276 * حقوق انتساب موجه عين شمس 291 285.5 287.5 298.5 275.5 * حقوق انتساب موجه قنا ج. الوادي * * * * 285.5 278.5 حقوق بنهــــا 302.5 295.5 297.5 308.5 287.5 283 حقوق بنى سويف 305.5 297 305 315.5 299.5 289.5 حقوق حلوان 298.5 292 294.5 307.5 287 282.5 حقوق شبين الكوم 297 292 293 305 284 * حقوق شبين الكوم ج منوفية * * * * * 277.5 حقوق طنطا 302 299 303 311 292 285 حقوق عين شمس 301 296 298 311 291.5 288.5 حقوق قنا جنوب الوادى * * 328 340.5 328 318.5 حقوق م.السادات ج المنوفية * * * * * 276.5 خ. اجتماعيه ا.موجه حلوان 288.5 281.5 282.5 294 268 * خ.اجتماعية ا.موجه اسوان 287 279.5 281 * 263 * خ.اجتماعية ا.موجه اسيوط 290.5 281.5 284 295 267.5 * خ.اجتماعية ا.موجه الفيوم 287 280 281.5 292.5 265 * خدمه اجتماعيه اسوان 295.5 283 284.5 297.5 269.5 * خدمه اجتماعيه اسيوط 303.5 291.5 295.5 308 288 279.5 خدمه اجتماعيه الفيوم 294 282.5 284 299 271.5 * خدمه اجتماعيه حلوان 298.5 288 287 302 278 * دار العلــوم ا.موجه منيا 295.5 283.5 283.5 296 268 * دار العلوم ا0موجه الفيوم * * 289.5 303 * * دار العلوم ا0موجه قاهره * * 297.5 311 * * دار العلوم الفيوم 302 290 300.5 312 286.5 275.5 دار العلوم القاهره 312.5 303 304 315.5 * * دار العلـــوم المنيا 299.5 287.5 291.5 305.5 282.5 * دار العلوم اموجه الفيوم * * * * 274.5 * دار العلوم انتساب موجه ج القاهره * * * * 286 275.5 دار العلوم ج القاهره * * * * 293.5 283 رياض اطفال الاسكندريه 328.5 326 338 352 * * رياض اطفال الاسكندريه طالبات * * * * 346.5 346 رياض اطفال الفيوم * * * 341.5 340 346.5 رياض اطفال القاهره 325 322.5 331.5 346.5 * * رياض اطفال القاهره طالبات * * * * 343.5 340 رياض اطفال المنصوره * * * * * 351.5 رياض اطفال بورسعيد * * * * * 344.5 رياضية بنين بنــــها * 297 295 308.5 * * رياضيه بنات اسيوط 292.5 288 291 301 * * رياضيه بنات الاسكندريه 299 298 297.5 306 * * رياضيه بنات الزقازيق 303.5 297 298 309 294.5 287 رياضيه بنات السادات * 297.5 296 308 * * رياضيه بنات المنصوره 296 298 299 308.5 * * رياضيه بنات المنيا 294 295.5 299 315.5 * * رياضيه بنات بنى سويف * * * * 307 * رياضيه بنات حلــوان 290.5 286 286.5 297 * * رياضيه بنات شبين الكوم 300 * * * * * رياضيه بنات طنطا 306 303 309.5 321 * * رياضيه بنات كفر الشيخ * * 299.5 315.6 * * رياضيه بنين اسيوط 295 283 290.5 299 * * رياضيه بنين الاسكندريه 290 282.5 280.5 * 275 * رياضيه بنين الزقازيق 294.5 282 282.5 293 276.5 * رياضيه بنين السادات * 295.5 295 298.5 * * رياضيه بنين المنصوره 305.5 300 303 312.5 * * رياضيه بنين المنيا 300 287.5 293 307 * * رياضيه بنين بور سعيد 291.5 279.5 282.5 294.5 * * رياضيه بنين حلــوان 287.5 277 277.5 * 268 * رياضيه بنين دمياط 298.5 291.5 292.5 306 * * رياضيه بنين شبين الكوم 302.5 * * * * * رياضيه بنين طنطا 307.5 300.5 310.5 319.5 * * رياضيه بنين فرع بنهــــا 304 * * * * * رياضيه بنين كفر الشيخ * * 297.5 310 * * سكرتاريه رمسيس 241 232.5 217.5 * * * سكرتاريه مصر القديمـه 256.5 249 237.5 * * * سياحة وفنادق ابى قير * * 205 * * * سياحة وفنادق المنيا * * * * 359.5 347.5 سياحة وفنادق م. السادات ج المنوفية * * * * 354.5 345.5 سياحـــه نوعيه مصر جديده 244 218 213.5 * * * سياحه وفنادق الاسكندريه 358 358 365 367 362 355 سياحه وفنادق الاسماعيليه 350 351.5 357.5 362.5 355.5 345 سياحه وفنادق الاقصر * * * * * 346 سياحه وفنادق الفيـوم 349.5 349.5 355 359.5 354.5 345 سياحه وفنادق المنصوره * * * 372 368 360.5 سياحه وفنادق المنيا 350.5 351.5 359.5 365.5 * * سياحه وفنادق حلوان 356 356 361.5 372 366.5 361.5 سياحه وفنادق م. السادات 349.5 351 357.5 360.5 * * سيناء عالي سياحه وفنادق 218.5 * * * * * ش.علوم اداريه اخباراليوم 243 227.5 255.5 * * * شعبةادارةومحاسبةم.شروق 252.5 226.5 205 * * * شعبةنظم م ادارية شروق 233.5 241 * * 219.5 * صحافةاخباراليوم 6اكتوبر 289.5 287 286.5 295 281.5 * طيبة اداره ومحاسبه معادى 229 215 * * 213.5 * طيبة نظم م.ادارية سـقاره 205.5 * * * 217 * طيبة نظم معلومات معادى 237 206 * * 230 * طيبةاداره ومحاسبه سـقاره 205 * * * * * ع 0سياحه وفنادق اسكندريه 210.5 224.5 206 * * * ع.ادارةوحاسب الى بورسعيد 297.5 290.5 298 346 * * ع.اداره ش.نظم كفر الشيخ * 211 * * 217 * ع.اداره وحاسب كنج مريوط 205 * * * * * ع.ادارية ت.خ.تجمع خامس 215.5 207 207 * 209 * ع.اعلام وفنون 6 اكتوبر 244 261 265 * 251 * ع.اقتصاد وبيئه 6 اكتوبر * 207 * * * * ع.الدلتا حاسبات المنصورة 251.5 241 * * * * ع.انتاجيه تجارى الزقازيق 287 280.5 284.5 294 * * ع.بصريات حاسب الي م.ج. 207 206.5 * * * * ع.تجاره ش.محاسبة منصوره * 248 * * * * ع.تجاره ش.نظم المنصوره * 236.5 * * * * ع.ترميم اثار ابى قير * * * * 235 * ع.تسويق ش.تسويق ت.اول * * 222 * * * ع.تسويق ش.محاسبة ت.اول * * 212.5 * * * ع.تكنولوجيا نظم شبرامنت 205 * * * * * ع.جزيرة ش.تجارة المقطم * 229 205 * * * ع.حاسب ش.اعمال دوليةطنطا * 255.5 237.5 * * * ع.حاسب ش.نظم طنطا * 248.5 206.5 * 247 * ع.حاسب شعبه نظم ابوقير * * 205 * 243.5 * ع.حاسب وادارة دمياط 238 219 * * * * ع.حاسب ونظم 6 اكتوبر 205 217.5 210 * 220.5 * ع.حاسبات ونظم ت.اول * 231 216 * * * ع.خدمه إجتماعيه اسوان 207.5 205 * * * * ع.خدمه إجتماعيه القاهره 265.5 262.5 250.5 * 227.5 * ع.خدمه إجتماعيه بنهــــا 278 273.5 273.5 * 234 * ع.خدمه إجتماعيه بور سعيد 261.5 252.5 244 * * * ع.خدمه إجتماعيه دمنهور 255 254.5 275 * 264 * ع.خدمه إجتماعيه سكندريه 257 256 261.5 * 231 * ع.خدمه إجتماعيه سوهـــاج 247 239 237 * * * ع.خدمه إجتماعيه قنـــــا 232.5 228 232 * * * ع.خدمه إجتماعيه كفرالشيخ 257 256 248.5 * * * ع.خدمه إجتماعيه منصوره 269.5 271 261.5 * * * ع.خدمه اجتماعيه 6 اكتوبر 250.5 257 248 * 225 * ع.خدمه اجتماعيه الشرقيه * * 256.5 * * * ع.د.نوعية وحاسب راس البر 216 * * * * * ع.دراسات ادبية كنج مريوط 232 235 230 * * * ع.دراسات متطوره تجارةهرم 205 * * * * * ع.دراسات متطوره حاسب هرم 212 * * * * * ع.دلتا حاسبات نظم منصورة * * 237 * 227.5 * ع.دولى لغات وترجمة خامس 205 * * * * * ع.سياحة ايجوث اسكندريه * * 225 * 208.5 * ع.سياحةوفنادق ايجوث اقصر * * 208.5 * 225 * ع.سياحه ش.نظم الاسكندريه * * * * 224.5 * ع.سياحه وفنادق اسماعيليه * * 215 * * * ع.سياحه وفنادق كنج مريوط 206.5 207 216 * * * ع.صناعية ج.عمالية اسوان * * 213.5 * 223 * ع.صناعية ج.عمالية اسيوط 208.5 * 251 * 246 * ع.صناعية ج.عمالية طنطـا 205 * 219 * 244 * ع.صناعية ج.عمالية قاهرة 241 233 233.5 * 255.5 * ع.صناعية ج.عماليةبنىسويف 224.5 * 253 * 249 * ع.صناعية ج.عماليةراس بر * * 222.5 * 232.5 * ع.صناعية ج.عماليةزقازيق 238.5 228.5 247 * 250 * ع.صناعية ج.عماليةكفرشيخ 207.5 * 233.5 * 229 * ع.صناعية ج.عماليةمنصوره 205 * 225 * 236 * ع.صناعيةج.عماليةاسكندريه * * 226 * 229.5 * ع.طيبه تسويق وتجارةمعادى * * 243 * 208 * ع.طيبه تكنولوجيا بنوك * * 254.5 * * * ع.عبور اداره ك21 بلبيس * * 251.5 * * * ع.عبور نظم معلومات بلبيس * * 222.5 * * * ع.علوم اداريه 6 اكتوبر * 207.5 * * 210.5 * ع.فندقى الاسكندريه * 219 * * * * ع.فندقـى الاقصــر 209.5 216 * * * * ع.قاهرة ترجمةادارة مقطم 215 * * * * * ع.قاهرة ترجمه حاسب مقطم 252 237 * * * * ع.قاهرة ترجمه ش.نظم مقطم * * 205 * 206.5 * ع.قاهرةادارة مصرالجديده 245.5 254 273 * * * ع.قاهرةترجمة ولغات مقطم 242 230.5 205 * 218.5 * ع.قاهرةسياحةوفنادق مقطم 218 206.5 * * 207.5 * ع.كمبيوتروتكنولوجياسوهاج 231 * * * * * ع.كندى تكنو.اداره ت.خامس 245.5 * * * * * ع.لغات 6 اكتوبر * 225.5 * * * * ع.متطوره نظم القطاميه * * * * 205 * ع.مدينه لغات دوليةشبرمنت 208 * 222.5 * * * ع.نوعيه اداره اعمال جيزه 224 220 * * * * ع.نوعيه ع.تجاريه جيزه * * 238.5 * 222.5 * ع.هندسه ش. اداره 6اكتوبر 215 * 218.5 * * * عالى دراســـــات تعاونيه 286.5 276 281 292.5 272.5 * عالي لغات مصر الجديده 236.5 230 217.5 * * * عالى مدينه نظم شبرامنت * 205 205 * * * عالى معارف لغات الزيتون 209 210 205.5 * * * عالى نوعيه حاسب جيزه 268 250.5 * * * * عالى نوعيه سياحه جيزه 232.5 240 251 * 246.5 * عالى نوعيه لغات جيزه 206.5 * 248.5 * 224 * عالى نوعيه نظم جيزه * * 258 * 263.5 * عباسية حاسبات شعبة نظم * * 277.5 * * * علوم اداريةتسويق ق.جديده * * 267.5 * 254 * علوم اداريه شبرا الخيمه * * 221.5 * * * فراعنةاداره اعمال مريوطي 220.5 205 * * * * فراعنةنظم معلومات مريوطي 231.5 209.5 * * * * فراعنه سياحه المريوطيه 205 * * * * * فصول اداب انتساب دمياط * 289.5 301 * * * فصول كليه الاداب دمياط * 302.5 321.5 * * * فنون جميله فنون الاقصر * * * * 353 342 فنون جميله فنون المنيا * * * * 357 349 فنون جميله فنون ج الاسكندريه * * * * 374 368.5 فنون جميله فنون حلوان * * * * 363 358.5 فنى تجارى اسوان * * * * 212.5 * فنى تجارى اسيوط 264 239 245 * 235 * فنى تجارى الاسكندريه 219.5 263 244 * 222 * فنى تجارى الروضه 238 272.5 257 * 255 * فنى تجارى الزقازيق 237.5 233.5 219.5 * * * فنى تجارى المطريه 221.5 239.5 228.5 * 228 * فنى تجارى المنصوره 224 236 210 * * * فنى تجارى بنها 218 235 224.5 * 225.5 * فنى تجارى بنى سويف 246.5 209 233 * 207.5 * فنى تجارى بور سعيد * 207 * * * * فنى تجارى دمنهور 230.5 249.5 239 * 227 * فنى تجارى دمياط * 205.5 * * * * فنى تجارى سوهاج 222 209.5 227 * 223.5 * فنى تجارى شبرا 226.5 241 231 * 241 * فنى تجارى طنطا 205 221 205 * * * فنى تجارى قنا 217 * * * * * فنى تجارى قويسنا * 207.5 * * * * فنى ترميم اثار الاقصـــر 283 276.5 279 298 265.5 * فنى حاسبات السويس 253.5 263.5 251 * * * فنى فنادق الاسكندريه * 266.5 242 * * * فنى فنادق المطريه 250 254 245 * * * فنى فنادق بور سعيد * 205 * * * * فنى فنادق قنا * 230.5 * * * * كلية البنات آداب انتساب موجه عين شمس * * * * 298.5 289 كلية البنات تربية عين شمس * * * * 326 314.5 كلية بنات تربية حلقة ابتدائية عين شمس * * * * 363 359.5 كلية بنات شعبه طفوله عين شمس * * * * 359 354 كلية تربيةالسادات منوفية 358 365 371 377 * * كلية تربيةم.السادات جامعة المنوفية * * * * 374 370.5 كليه اداب انتساب دمياط * * * 319 * * كليه الاداب دمياط * * * 340 * * متخصصةادارةطريق اسماعيلي 207 * * * * * متخصصةن.معلومات اسماعيلي 206 * * * * * متوسط خدمه الاسكندريه 205 234 221.5 * * * متوسط خدمه جاردن سيتى 221 221.5 * * * * متوسط خدمه سوهاج 221 205 212 * * * متوسط خدمه قنا 253 260.5 249 * 232 * متوسط خدمه كفر الشيـخ 242 246 220 * * * مصر ع.ادارةومحاسبةمنصوره * * 253 * 235 * مصرالعالى ش0نظم المنصوره * * 212.5 * 232 * مصرىاكادميةاسكندريةادارة * * 233 * * * مصرىاكاديميةاسكندريةحاسب * 205 * * * * معهد عالي إدارة وحاسب الي بورسعيد * * * * 337.5 330 نظم معلومات اداريةالسويس * * * * 241.5 * نظم معلومات اداريةقطاميه * 205 * * 223.5 * نوعية اشمون * * * * 350.5 348 نوعية الزقازيق * * * * 365.5 358 نوعية المنصوره * * * * 359 352 نوعية المنيا * * * * 366.5 362.5 نوعية بنها * * * * 370 362 نوعية بور سعيد * * * * 362 348.5 نوعية جيزه * * * * 318 313.5 نوعية دمياط * * * * 311.5 308.5 نوعية طنطا * * * * 371 368 نوعية عباسيه * * * * 338 313 نوعية فنيه اسيوط * * * * 295 297.5 نوعية فنيه اشمون * * * * 295.5 308 نوعية فنيه الاسكندريه * * * * 316.5 313.5 نوعية فنيه الدقي * * * * * 282.5 نوعية فنيه الزقازيق * * * * 325.5 324 نوعية فنيه المنصوره * * * * 305 312.5 نوعية فنيه بورسعيد * * * * 325 305.5 نوعية فنيه طنطا * * * * 334.5 328.5 نوعية فنيه عباسيه * * * * 288.5 288 نوعية فنيه قنا * * * * 303 293.5 نوعية فنيه كفر الشيخ * * * * 331 324 نوعية كفر الشيخ * * * * 364 356 نوعية موسيقيه اشمون * * * * 324.5 323.5 نوعية موسيقيه الزقازيق * * * * 330.5 320 نوعية موسيقيه المنصوره * * * * 308 288.5 نوعية موسيقيه المنيا * * * * 336 317.5 نوعية موسيقيه بور سعيد * * * * 320.5 324 نوعية موسيقيه طنطا * * * * 322.5 324.5 نوعية موسيقيه قنا * * * * 304.5 318.5 نوعية موسيقيه كفر الشيخ * * * * 330.5 325 نوعيه اشمون 334 336.5 341.5 356.5 * * نوعيه الزقازيق 349.5 352.5 359.5 371 * * نوعيه الفيوم 322 316.5 331 344 * * نوعيه المنصوره * * 352 * * * نوعيه المنصوره 338 341.5 * 361.5 * * نوعيه المنيا 353.5 347 360 371.5 * * نوعيه بنها 340.5 334.5 340.5 375 * * نوعيه بور سعيد 345.5 341 358.5 366 * * نوعيه تربيةرياضيةبورسعيد 307 301.5 317.5 * * * نوعيه جيزه 311.5 307 310 337 * * نوعيه دمياط 318.5 310.5 310.5 324 * * نوعيه طنطا 360.5 361 368 375.5 * * نوعيه عباسيه 309.5 304 312.5 342.5 * * نوعيه فنيه اسيوط 288 278.5 284.5 300 * * نوعيه فنيه اشمون 304 296.5 295 304.5 * * نوعيه فنيه الاسكندريه 296 293 309.5 324.5 * * نوعيه فنيه الزقازيق 325.5 310.5 321.5 335.5 * * نوعيه فنيه الفيوم 295.5 274 285.5 299 * * نوعيه فنيه المنصوره 312 301 312.5 320 * * نوعيه فنيه بنها 310 307 311.5 * 273.5 * نوعيه فنيه بور سعيد 322 312.5 330 334.5 * * نوعيه فنيه جيزه 286.5 279 280 292.5 276 * نوعيه فنيه دمياط 279 266.5 273 * 236 * نوعيه فنيه طنطا 317.5 318 331.5 340 * * نوعيه فنيه عباسيه 292 279 284.5 292 * * نوعيه فنيه قنا 307 298 307.5 297.5 * * نوعيه فنيه كفر الشيخ 333.5 327 334 * * * نوعيه فنيه منيه النصر 297.5 279.5 291.5 307.5 * * نوعيه فنيه ميت غمر 296 279.5 296.5 306 * * نوعيه كفر الشيخ 353 348.5 360.5 367 * * نوعيه منيه النصر 331.5 327.5 338 350.5 * * نوعيه موسيقيه اسيوط 276.5 272.5 277 294.5 269 * نوعيه موسيقيه اشمون 313 296 298.5 315.5 * * نوعيه موسيقيه الاسكندريه 293.5 273.5 286 303.5 * * نوعيه موسيقيه الزقازيق 320.5 306 319.5 339 * * نوعيه موسيقيه المنصوره 297 282 284.5 303.5 * * نوعيه موسيقيه المنيا 322.5 307.5 321 335 * * نوعيه موسيقيه بنها 277 266 275 * 270 * نوعيه موسيقيه بور سعيد 326 320.5 333 340.5 * * نوعيه موسيقيه جيزه 254.5 249.5 239 * 228.5 * نوعيه موسيقيه دمياط * * * * 263.5 * نوعيه موسيقيه طنطا 310.5 309.5 299 334.5 * * نوعيه موسيقيه عباسيه 252.5 242 * * 224.5 * نوعيه موسيقيه قنا 303.5 299 296.5 309 * * نوعيه موسيقيه كفر الشيخ 333 319.5 339 340 * * نوعيه ميت غمر 335.5 334 345 358.5 * * نيل تجارةش.محاسبة منصوره * 254 205 * * * نيل ع.تجارةش.نظم منصوره * 234 * * * *

prof_medhat
17-07-2010, 02:52 PM
الأفضل اضغط على المجموعة الأدبية أو المجموعة العلمية من المشاركة الأولى

ZIKA*STAR
17-07-2010, 02:52 PM
هي ايه الي مكانه الطب اكبر ؟؟؟
:o
ليه عندهم حسنات كتير
مافيش حاجه اسمها مكانه وبرتقانه

بصي يابنتي زي ماقلت ليكي استاذه شاهنده الي تستريحيلوه
وماتسمعيش كلام انك تدخلي كليتك عشان مجموعك
الي حباه وتمشي فيه ادخليه
في بنات دخلت طب وماقدرتش تبص لأي جثث ولا عرفت تنيل حاجه في العملي وفشلوا فيها " قلبهم خفيف "
الي يريحك
لو حساسه اوي ادخلي اسنان احسنلك :av4056bb7jp3:

بص يا باشا

ملكش انك تاخد اقتباس لمشاركتي وتتكلم عليه
وجهة نظرك تكتبها فى مشاركة خاصة بيك

وبعدين اللى انا كاتبه وجهة نظري وتوضيح لبعض النقات اللى هي ممكن تاخد بالها ، وايوه مكانة كلية الطب اعلى من غيرها من صيدلة واسنان ، واسأل اى حد

وانا كاتب المشاركة ليها مش لحضرتك تخش تاخدها وتتكلم من خلالها عشان تبين ان وجهة نظرك صحيحة .

في الاول والاخر دي وجهة نظري وده قرارها

انا كتبت رأي اللي انا عارفه ، وهي اصلا محتاره بين طب وصيدلة وانا كتبتلها طب احسن ليه .

اما اللى انت قلته احترمه جدا بس من غير اقتباس مشاركتي وهي اللي تفاضل بين رأيك ورايي

حسام الصيفى
17-07-2010, 03:03 PM
شكرا يا ام شاهندة ربنا يخليكى لينا وللمنتدى كلة
انا كنت من الصبح مستنى حد يرد

ZIKA*STAR
17-07-2010, 03:05 PM
والله مجهود رائع وخبر مهم جدا

الف شكر على مجهودك استاذنا العزيز

حسام الصيفى
17-07-2010, 03:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا كنت عايز استفسر عن حاجة
انا سمعت ان موقع التنسيق بيفتح فى فترة كدة لتقليل الاغتراب
ممكن فى الفترة احول من كلية لكلية تانية
يعنى مثلا انا من بنى سويف
لو مقبلتش اداب بنى سويف وقبلت اداب حلوان
ممكن فى فترة تقليل الاغتراب احول حقوق بنى سويف ويكون مجموعى جايبها (مجموعى يعنى قابل حقوق بنى سويف )
بالله عليكم جاوبونى وساعدونى
وجزاكم الله خيرا

الرؤية
17-07-2010, 03:23 PM
انا شايفة انك تعملى استخارة وراى ربنا سحانه وتعالى هو الى هتستريحيله وربنا يوفقك فى اى كلية تدخليها

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 03:31 PM
شكرا لمرور حضرتك الكريم

hippara
17-07-2010, 03:43 PM
بص يا باشا

ملكش انك تاخد اقتباس لمشاركتي وتتكلم عليه
وجهة نظرك تكتبها فى مشاركة خاصة بيك

وبعدين اللى انا كاتبه وجهة نظري وتوضيح لبعض النقات اللى هي ممكن تاخد بالها ، وايوه مكانة كلية الطب اعلى من غيرها من صيدلة واسنان ، واسأل اى حد

وانا كاتب المشاركة ليها مش لحضرتك تخش تاخدها وتتكلم من خلالها عشان تبين ان وجهة نظرك صحيحة .

في الاول والاخر دي وجهة نظري وده قرارها

انا كتبت رأي اللي انا عارفه ، وهي اصلا محتاره بين طب وصيدلة وانا كتبتلها طب احسن ليه .

اما اللى انت قلته احترمه جدا بس من غير اقتباس مشاركتي وهي اللي تفاضل بين رأيك ورايي

:006et4::006et4::006et4::006et4:

ZIKA*STAR
17-07-2010, 03:46 PM
ما انا كنت هقولها كده

بس بكره اخر يوم تنسيق وهى لازم تصلي من 3 او 5 او 7 او ..

ممكن تصلي استخارة 3 مرات في يوم واحد ؟؟؟ (الله اعلم)

ZIKA*STAR
17-07-2010, 03:48 PM
:006et4::006et4::006et4::006et4:

ردك يعكس اخلاقك ^^

انا دلوقتي مش زعلان من ردك الاولاني لاني عرفت شخصيتك

شكرا ههههههههههه

واظن انها عرفت هتاخد برأي مين دلوقتي

hippara
17-07-2010, 03:49 PM
ردك يعكس اخلاقك ^^

انا دلوقتي مش زعلان من ردك الاولاني لاني عرفت شخصيتك

شكرا ههههههههههه

واظن انها عرفت هتاخد برأي مين دلوقتي

:friendsxs3:
ليه قولت كلام عيب ولا حاجه

محمد البوتلي
17-07-2010, 03:50 PM
مشكوريييييييييييين
وجزاكم الله خيراً

ثسا ثسا
17-07-2010, 03:51 PM
يا جماعة انا ثانوية ازهرية ولما بدخل رقم الجلوس وبدخل الرقم السري بالكيبورد والرقم التاكيدي بيقولي رقم جلوس غير صحيح طيب! وبحاول ادخل من اللوحة اللي هم حاطينها مش بيكتب حاجة اصلا
اية العمل ارجوكم؟

makarus
17-07-2010, 03:52 PM
هل الدبلومات هتندا مع المرحله التانيه للثانوى العام

محمد البوتلي
17-07-2010, 03:52 PM
الاتنين واحد

reem_n
17-07-2010, 03:53 PM
طلب ارجو الرد عليه

هي هندسة الحاسبات والمعلومات لطلاب علمي رياضة بس ولا ممكن لا علمي علوم

CaStLeS In ThE AiR
17-07-2010, 03:59 PM
السلام عليكم
وصلتني معلومه عايزه أتأكد منها
سمعت ان اللي ياخد شهاده icdl ياخد درجات زياده في الثانويه العامه حوالي 2% أو 4% مش عارفه
حد يرد ضروري

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 04:03 PM
أكد مصدر بوزارة التعليم العالى أنه تقرر تحديد نسبة فى حدود 7% فى كل كلية بالتناسب مع أعداد الطلاب التى تم قبولهم السنوات الماضية.

وبوضع مقارنة بين أعداد القبول بالجامعات فى الكليات العام الماضى، ونسبة الـ7% التى تم تحديدها كما أكدت مصادر بالوزارة، توضح المؤشرات أنه سيتم قبول ما بين 370 إلى 450 طالبا لكلية الطب التى تم قبول 6125 طالبا بها العام الماضى، أما طب أسنان الذى استوعب 1575 طالبا العام الماضى فيتوقع قبول ما بين 100 إلى 150 طالبا.

وفى كلية الصيدلة يتوقع قبول من 520 إلى 570 طالبا فى مقابل "7611 طالبا تم قبولهم العام الماضى"، وفى العلاج الطبيعى نحو 50 طالبا، وفى الهندسة من 950 إلى 1100 طالب.

وبقياس نفس النسبة على باقى الكليات يتوقع قبول 70 طالبا فى كلية الإعلام منهم 10 من القسم العلمى، و200 طالب بكلية الألسن منهم 110 من القسم العلمى و100 طالب فى سياسة واقتصاد.

وفى ذات السياق تواصل تكرار الأخطاء فى مكاتب التنسيق الإلكترونى ، حيث رفض موقع الحاسب الآلى قبول تسجيل رغبة الطالبة يسرى على والحاصلة على 377 درجة فى كليات الصيدلة مع ظهور رسالة "هذه الكلية لا تتناسب مع مجموعك وستتعرض لاستنفاذ الرغبات"، فى الوقت التى أتيح للطالبة آلاء مجدى ومجموعها 374.5 تسجيل رغباتها فى كلية الصيدلة.

كما أبدى الطالب أحمد شريف "74 %" أدبى استغرابه من عدم تسجيل رغباته فى كليتى التجارة والآداب رغم السماح لزملاء أقل منه فى المجموع بالتسجيل، وأيضا سمح التنسيق الإلكترونى للطالب أحمد محمد رشاد 266 درجة بتسجيل رغبة حقوق، رغم رفضها لزملاء له حاصلين على 281 درجة.

ورصد "اليوم السابع" أن نسبة كبيرة من الطلاب الحاصلين على أقل من 60 % يتجهون إلى التعليم المفتوح، وعلى الأخص كلية الإعلام جامعة القاهرة .

كما انتشر بكثرة خارج الحرم الجامعى بكلية الهندسة سماسرة المعاهد الخاصة، والذين يقومون بإقناع بعض الطلاب بإمكانية التنسيق لهم بسهولة، والحصول على الرقم السرى ورقم الجلوس منهم، وبالتالى الدخول على موقع التنسيق الإلكترونى بدون معرفة الطالب وكتابة معاهدهم الخاصة أولا.

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=255012&SecID=97&IssueID=0

NeVeR CoMe BacK
17-07-2010, 04:04 PM
لو سمحتم يا جماعة ده مش موضوع للخناق والا هيتقفل ارجو الهدوء

محمد البوتلي
17-07-2010, 04:05 PM
ولســــــــــــــــه

شكرا علي الموضوع الرائع

hippara
17-07-2010, 04:07 PM
تسلم استاذ

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 04:12 PM
جزاكم الله خيرا

وشكرا لمروركم الكريم

mai fathei
17-07-2010, 04:14 PM
علمي رياضة بس طبعا

samar saad
17-07-2010, 04:14 PM
لا اله الا الله كوسة فعلا ولسة البلاوى اكتر السنة الجايه ربنا يستر

studing law in alex unvi
17-07-2010, 04:15 PM
شور علمى رياضة بسسسس

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 04:16 PM
شكرا لحضرتك

وجزاك الله خيرا

ZIKA*STAR
17-07-2010, 04:20 PM
يعني نظام الكليات مش مفهوم

شويه اه وشوية لأ

محدش فاهم حاجة

شوية هندسة 2200طالب وشوية 1100

انا شايف ان كل الكلام ده تهجيس والله

والواحد يعمل اللي عليه ويقدم وخلاص

الف شكر استاذنا على اتياننا بكل ما هو جديد

محمد البوتلي
17-07-2010, 04:22 PM
بعد ثلاث سنوات من البحث والتصميم، استطاع أحمد وصفى طالب بكالوريوس التصميم والإنتاج بكلية الهندسة جامعة عين شمس من التوصل لابتكار ميكانيكى متطور يحل مشكلة كبيرة، وهى مشكلة الأمان والحفاظ على حياة الركاب بالسيارات الحديثة السريعة، وذلك بعد فشل بعض عوامل الأمان المعروفة مثل حزام الأمان، والوسائد الهوائية (الأيرباجس) على المحافظة على حياة الركاب.

واعتمد التصميم على فكرتين أساسيتين، الأولى عبارة عن وحدة تعمل برد فعل الصدمة وتقوم برفع كابينة الركاب بميكانيزم آلى للحفاظ على أرواح الركاب وإبعادهم عن الخطر خلال الحوادث، أما الفكرة الثانية هى استخدام جزء كبير من الطاقة المولدة من التصادم وتحويلها إلى طاقة مفيدة تساعد فى رفع الكابينة، وبالتالى إهدارها كطاقة مضرة فى تشكيل المعدن، وبالتالى تقليل الخطر بجانب فاعلية الوحدة الموجودة فى الفكرة الأولى المبنية على رد الفعل.

كما يمتاز ذلك الابتكار بأنه يحتوى على وحدة تقنية تقوم بالعمل فى اللحظات القليلة وقت حدوث الاصطدام وتعمل بـرد الفعل الذاتى لتكون كافية السرعة لإنقاذ الركاب، وبالتالى كلما زادت قوة الصدمة كلما ارتفعت الكابينة، وبالتالى يكون الركاب دائما بأمان، وليس فقط تحفظ الوحدة على حياة الركاب، ولكن أيضًا تحفظ على أكبر نسبة ممكنة من السيارة بحيث يسهل إعادة استخدامها بأقل تكلفة إصلاح ممكنة.

تعد المواد والأوزان المستخدمة فى الابتكار هى مواد وأوزان اقتصادية بحيث لا تزيد الكثير من سعر السيارة، وبالتالى لا تكون للسيارات الفارهة فقط، بل يمكن استخدام الوحدة فى كل السيارات.

فيما أكد وصفى أن أحد أكبر الشركات فى العالم فى دراسة الحوادث وعوامل الأمان، والتى تتعامل معها شركتان من أكبر الشركات المنتجة للسيارات فى العالم قامت بالاتصال به، وحاولت تقديم المساعدة له وأعطاه رخصة مجانية لاستخدام أحد برامجها مجاناً للمساعدة فى تطوير التصميم وجزء منها فى تبنى الاختراع، إلا أنه أراد أن يكمل مشروعه.

وقال وصفى إن الدكتور أحمد بدر الدين الحماقى بكلية هندسة جامعة عين شمس هو المشرف على مشروع تخرجه، وهو الذى شجعه على أن يكون مشروعاً لتخرجه وقدم له كل وسائل الدعم إلى أن أتم التصميم بالكامل.

كما أن وصفى حصل على براءة اختراع وملكية فكرية على التصميم من مكتب البراءة، حيث إن التصميم أصبح جاهزا وينتظر التنفيذ.

ثسا ثسا
17-07-2010, 04:34 PM
الاول انا في ثانوية ازهرية قسم علمي ولما باجي ادخل رقم الجلوس والرقم السري وكدا بيجي يقولي رقم الجلوس غير صحيح
افيدوني بالله عليكم

nagar3321
17-07-2010, 04:36 PM
ممكن تكتبى الرقم مرة تانية وتحاولى تانى

انا كنت رغبات الصبح لاحد الطلبات وعمل معايا الموقع كده

nadaaaa
17-07-2010, 04:36 PM
متعرفش هندسة بترول اخده من كام السنه دي ؟؟

Messii
17-07-2010, 04:39 PM
هو فى السن خاااااااااااااااص وفيييين وبياخد من كاااااااااااااام

nagar3321
17-07-2010, 04:39 PM
ممكن اعرف انت من اي محافظة لكى احدد لك المكان الذي تتوجه اليه لحل المشكلة

Retaa
17-07-2010, 04:44 PM
انا اللي عارفاه اني اللي ياخد بطولة جمهورية 5% والي بياخد بطولة عالم بياخد 10% بالنسبة للرياضة

اما بالنسبة للicdl ما عرفش الصراحة و هسأل واقولك

Faris881
17-07-2010, 04:48 PM
شكرا يا باشا على المعلومات الجميلة ديه

روح الشفاء
17-07-2010, 04:49 PM
على ما اعتقد فيه في جامعة مصر الدولية اللي هي في القاهرة الجديدة او التجمع الخامس حاجة زي كده وبياخد من 60 او 70 % تقريبا

وفيه كمان معهد السن في التنسيق وهو معهد خاص بالقاهرة الجديدة كمان .

ارجو اكون افدتك .

Faris881
17-07-2010, 04:50 PM
الف شكر على الافادة

ابن بلد
17-07-2010, 05:02 PM
ما شاء الله ربنا يزيد ويبارك فى امثاله

Basant2010
17-07-2010, 05:21 PM
ممكن يدخل جامعة بعد كده , بالعلم ان المعهد معادل بدرجة بكالوريوس ؟

khaledzeama
17-07-2010, 05:35 PM
ممكن اللى عارف الحد الادنى للقبول بالكليات كام يقول ياريت

نقاء الروح
17-07-2010, 05:41 PM
شكرا لكل من رد ..
و اشكركم جدا على اراءكم المفيدة ..

و هيبرا و زيكو ستار .. الموضوع مش مستاهل المشادة ديه ..
واشكر كل واحد فيكم على ابداء الرأي ..

انا عملت الموضوع بغرض الاستفادة و الافادة لو فيه حد زيي محتاار ..

و في النهاية شكلي هدخل صيدلة
بس هدخل قسم صيدلة اكلينيكية ..

وبكدة اكوون جمعت رغبتين محببتين لنفسي ..
لحبي لكوني طبيبة و صيدلانية في نفس الوقت ..

و اشكركم مرة اخرى ..

و بالتوفيق للجميع ..

ALLALL
17-07-2010, 05:42 PM
انا فى2 ثانوى وجبت190.5يعنى 93 وانا علمى علوم وكان نفسى التحق بكلية الصيدلة بس ده صعب وممكن بمجموعى ادخل كلية العلوم قسم تحاليل بس انا نفسى اكمل
وفى مدرسين نصحونى وقالولىادخلى علمى رياضة بس نفسى اعرف قبل الالتحاق بكلية الهندسة لازم امتحان الرسم للمبانى ولا لا
ولو فشلت مينفعش اخش كلية الهندسة
بس لو بذلت اقصى مجهود والتوفيق من عند الله طبعا ممكن ادخل كلية الصيدلة
وانا بحب مواد العلوم من صغرى بس الرياضة 2 بتنقص كثيير علشان كدة خايفة اخش علمى علوم حتى كلية العلوم عن طريق العلمى رياضة مفهاش القسم الى انا بحبة ونفسى ادخل علمى علوم وان الله لم يريد لى كلية الصيدلة ان شاء الله كلية العلوم قسم تحاليل
وياما نصحونى وقالولى ادخلى حسب ميولكم وفى يقولولكملىعلمى علوم وفى يقول كملى علمى رياضة وانا والله صليت صلاة استخارة
يعنى اعمل ايه اكمل علمى علوم ولا لا
الهندسة قبل الالتحاق بها يوجد امتحان
اريد الرد فورااااااااااااااااااااااااااااااااااا

max20051234
17-07-2010, 05:49 PM
اولا انا كنت فى ثانوية عامة السنة اللى فاتت ودخلت هندسة وعمرى مسمعت عن الامتحان اللى انت بتقول عليه
واعتقد ان علمى رياضة افضل لمجموعك بس انت لو مبتحبش الرياضة 2 يبقى بلاش لان عتنقص فيها كتير ممكن تجرب كام حصة وبعدها تحدد

السويفى
17-07-2010, 05:52 PM
بس انا لما شوفت لقيت

5000 الاف جنية فى الاربع سنين او 5 سنين على حسب الكلية

يبقى اازاى؟

lovely-girl5100
17-07-2010, 05:52 PM
لو سمحت حد يجيب النسبة لسنة 2008 و 2007 و2006

ALLALL
17-07-2010, 05:56 PM
اولا انا كنت فى ثانوية عامة السنة اللى فاتت ودخلت هندسة وعمرى مسمعت عن الامتحان اللى انت بتقول عليه
واعتقد ان علمى رياضة افضل لمجموعك بس انت لو مبتحبش الرياضة 2 يبقى بلاش لان عتنقص فيها كتير ممكن تجرب كام حصة وبعدها تحدد
شكرا على الرد
بس لو ربنا كرمنى اخش هندسة كنت سمعة عن امتحان فنون وعمارة ونفسى اخش كلية العلوم قسم تحاليل مش موجود لو حولت علمى رياضة
ولو سمحت ممكن اعرف مجموعك فى 2 و3 ثانوى انا جبت 48 رياضة و25 عربى و47 كيمياءو22 انجليزى و48.5 فرنساوى

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 06:00 PM
لا يظهر الحد الأدنى للقبول المؤكد والمعتمد
إلا بظهور نتيجة التنسيق
أما الباقى فكلها اجتهادات وأخبار جرائد
بالتوفيق

myegy10
17-07-2010, 06:02 PM
اا نا مدرسة فنية خمس سنين الرغبات لسة ما فتحتش على الموقع محدش عارف ها تفتح امتى

max20051234
17-07-2010, 06:02 PM
امتحان الفنون والعماره ده عشان الفنون الجميلة لكن الهندسة ملهاش اى امتحان
و 48 درجة فى امتحان الرياضة بتاع السنادى كويس جدا يعنى ممكن تمشى فى الرياضة 2
انا كنت جايب فى تانية تقريبا ذيك كنت جايب 192 لكن فى تالتة زدت وجبت مجموع كلى 396.5 من 410 بالمستوى

حسام الصيفى
17-07-2010, 06:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا كنت عايز استفسر عن حاجة
انا سمعت ان موقع التنسيق بيفتح فى فترة كدة لتقليل الاغتراب
ممكن فى الفترة احول من كلية لكلية تانية
يعنى مثلا انا من بنى سويف
لو مقبلتش اداب بنى سويف وقبلت اداب حلوان
ممكن فى فترة تقليل الاغتراب احول حقوق بنى سويف ويكون مجموعى جايبها (مجموعى يعنى قابل حقوق بنى سويف )
بالله عليكم جاوبونى وساعدونى
وجزاكم الله خيرا

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 06:07 PM
وبما أن الغرض من الموضوع انتهى إذن نغلق الموضوع
وبالتوفيق للجميع

حاولوا تتعلموا أن أهم طرق النقاش المحترم عدم تسفيه أراء الآخرين
ربنا يهديكم

نقاء الروح
17-07-2010, 06:16 PM
ايووة ممكن تحول ..

و بالتوفيق ان شاءء الله ..

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 06:19 PM
لا شكر على واجب بالتوفيق إن شاء الله

Messii
17-07-2010, 06:26 PM
ااااااااااااايه رايكوا اكتب اخر رغبتين علوم ولا اقتصاد والسن

Messii
17-07-2010, 06:33 PM
ياااااااااااااريت تقولوى نتيجه التنسيق امتى بالضبط وكمان فى سوال هو هل ممكن احول لكليه تانيه وانا مكنتش كاتبها فى الرغبات وجايب مجموعها

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 06:42 PM
نتيجة التنسيق يوم الاتنين إن شاء الله
وممكن تحول لكن بيكون من الكلية وليس من مكتب التنسيق
بالتوفيق

امل هشام
17-07-2010, 06:50 PM
ما شاء الله طبعا الصيدلة افضل بكتيييييييييييير ربنا يوعدنا ذيك ممكن تكتب فى الاخر علوم وربنا يوفقك ويوفقنى السنة الجاية فى تالتة وادخل صيدلة

حسن عسلة
17-07-2010, 06:52 PM
لية موقع نتائج جامعة الازهر( الرابطة العالمية لخريجى الازهر ) مش عايز يفتح لو حد عندة معلومة يقول

حسن عسلة
17-07-2010, 06:53 PM
نتائج جامعة الازهر ( الرابطة العالمية لخريجى الازهر )

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 07:00 PM
فعلا الموقع لا يفتح

مروه
17-07-2010, 07:00 PM
السلام عليكم
وصلتني معلومه عايزه أتأكد منها
سمعت ان اللي ياخد شهاده icdl ياخد درجات زياده في الثانويه العامه حوالي 2% أو 4% مش عارفه
حد يرد ضروري
ياريت بس مظنش انه يكون فيه حاجه زى كده

يارب يطلع كلامك ده صح

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 07:02 PM
لا الكلام هذا غير صحيح
كلها كانت إشاعات واتضح كذبها

توتة احلى بنوتة
17-07-2010, 07:04 PM
جزاك الله كل خير
وشكرا جزييييلا

توتة احلى بنوتة
17-07-2010, 07:09 PM
والله كتر خييييييييييييرك ادتنى بعض من الامل
بالله عليك ادعييييييلى

Mesho mysterious
17-07-2010, 07:30 PM
يا جماعة انا دلوقتي كتبت الرغبات وخلصت وكلة تمام
وفتحت مرة بعد كدا ودي كانت اخر مرة كل اما افتح بعد كدا يقولي رقم جلوس خطأ المشكلة دي من اية لو سمحتم .؟.؟؟

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 07:33 PM
ربنا يسهل الأمور

وشكرا لمروركم الكريم

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 07:36 PM
ألف شكر لحضرتك

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 07:38 PM
شكرا لمرور حضراتكم الكريم

amen memes
17-07-2010, 07:44 PM
لو دخلت امتحانات الدور الثانى أنا معايا مادتين نجحت فى مادة ورسبت فى مادة الاخرى هل أعيد السنة ام أخدها معايا فى سنة ثالثة أرجو الرد سريعا

مصراوى22
17-07-2010, 07:45 PM
التعليم علي نفقة الدولة http://www.******.com/news/templates/sportline/images/pdf_button.png (http://www.******.com/news/index.php?view=article&catid=8%3A2009-03-24-13-38-42&id=5604%3A2010-07-16-14-04-00&format=pdf&option=com_content&Itemid=36) http://www.******.com/news/templates/sportline/images/printButton.png (http://www.******.com/news/index.php?view=article&catid=8%3A2009-03-24-13-38-42&id=5604%3A2010-07-16-14-04-00&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=36) http://www.******.com/news/templates/sportline/images/emailButton.png (http://www.******.com/news/index.php?option=com_mailto&tmpl=component&link=aHR0cDovL3d3dy5lZ3llZHUuY29tL25ld3MvaW5kZXguc GhwP29wdGlvbj1jb21fY29udGVudCZ2aWV3PWFydGljbGUmaWQ 9NTYwNDoyMDEwLTA3LTE2LTE0LTA0LTAwJmNhdGlkPTg6MjAwO S0wMy0yNC0xMy0zOC00MiZJdGVtaWQ9MzY=) كتبها أ محمد عباس محمد الجمعة, 16 يوليو 2010 15:52 http://www.upperegypt.net/wp-content/uploads/2010/02/Helal-Zaki.jpgيظل الدكتور محمد عامر ـ رئيس جامعة الزقازيق سابقا ـ أحد أهم الرموز العلمية التي تساهم بصورة صادقة وصادمة ولكنها دائما
موضوعية في قضايا الوطن‏,‏ وفي مقدمتها هموم التعليم

‏ ولفترة ليست قصيرة ابتعد الدكتور محمد عامرـ مختارا ـ عن قضايا التعليم ربما لمشاعر إحباط خلاصتها أنه مفيش فايدة‏.‏
غير أنه عاد اليوم من جديد معلقا ومحللا ومناقشا بنفس الصدق لأهم قضايا مصر وهي قضية التعليم‏..‏ يقول الدكتور محمد عامر في رسالته‏:‏
كنت قد آليت علي نفسي ألا أعلق ولا أبدي رأيا علي ما يجري في التعليم الجامعي أو ما قبله ولا ما بعده حيث إنه وعلي ما يبدو لا فائدة من إبداء الآراء لبقاء حال التعليم علي ما هو عليه‏..‏ وعملا أيضا بالحكمة القائلة‏:‏
لا تبدين الرأي لمن لا يريده فلا أنت محمود ولا الرأي نافعه
ورغم كل ما حدث في السنوات العشر الأخيرة من أمور عجيبة وغريبة أقرب إلي مسرح اللامعقول أو العبثي كما يطلق عليه وعلي سبيل المثال حكاية سنة سادسة والتي هي أشبه بشعرة سي لطفي اللي ساعة تروح وساعة تيجي وكل المتاعب الأخري والمخالفات والخلافات والسرقات العلمية وغير العلمية وفضائح المدرسين والمدرسات والخناقات في الجامعات والمحاضر في الشرطة والنيابات وكذلك معضلة الثانوية العامة والتي مازالت تترنح‏(‏ وعلي رأي الموسيقار فريد الأطرش‏)‏ بين سنة وسنتين والتي جاء موسمها الذي يبدأ عادة مع موسم البطيخ الذي يسبب‏(‏ أي البطيخ‏)‏ إسهالا معويا لكثير من الناس كذلك الثانوية التي تسبب الإسهال المعوي والنفسي للطلبة وأهاليهم علي حد سواء‏..‏وهم الذين لا يعانون فقط الضغط النفسي الناتج عن تحملهم ما لا يطيقون من دروس خصوصية باهظة التكاليف وأيضا تكاليف علاجهم من الأمراض التي تحتاج إلي نفقات أخري لأنه كما نعلم جميعا فإن وزارة الصحة أوقفت العلاج علي نفقة الدولة بقرار لا يوجد له مثيل في العالم‏..‏ فالناس جميعا في كل بلاد خلق الله تعالج من خلال تأمين صحي لا علي نفقتهم الخاصة ولا علي نفقة الدولة ولكن امتد هذا المفهوم أيضا للتعليم في مصر الذي أصبح فيه كل أنواع التعليم الخاص والعام علي نفقة الدولة والأخير يطبق في حالة الثانوية العامة والذي تدعمه الدولة ليس ماديا ولا علميا ولكن في تصليح الأوراق وفي رفع نتائج الامتحانات وهو دعم شكلي لإرضاء الناس علي حساب العملية التعليمية خصوصا التي علي نفقة الدولة والتي نعرف جميعا مدي القصور الذي تعانيه وما ينتج عنه من مانشيتات متكررة في الصحف علي لسان السيد الوزير ـ أي وزيرـ مثل إعادة تصحيح أوراق إجابات اللغة العربية أو الإنجليزية أو التفاضل والتكامل‏..‏ الخ‏,‏ وهو أمر لا مثيل له في دول العالم بكل أنواعها النامي أو النائم ولذلك لا غرابة في أن تكون هناك نسبة كبيرة من حملة الشهادة الإعدادية لا يستطيعون كتابة أسمائهم صحيحة ويكون هناك من خريجي الجامعات الذين تقدموا لامتحان في وزارة الخارجية من اجابوا عن سؤال من فتح قناة السويس بأنه خالد بن الوليد‏.‏
ويضيف الدكتور محمد عامر أنه ما خفي كان أعظم وأخطر ويدعو إلي أن نبدي الآراء رغم كل الإحباط الذي يعانيه كل من له اهتمام بالشأن العام وخاصة لو كان هذا الاهتمام متعلقا بالعملية التعليمية علي كل مستوياتها لأنها في المقام الأول هي الطريق الأهم في مجال تقدم الأمم أو في بناء ونمو المجتمعات وتطويرها‏.‏
ولأن الساكت عن الحق هو شيطان أخرس‏,‏ ولعن الله قوما ضاع الحق بينهم‏.‏
لذا أكرر ما طلبته هنا وعلي هذه الصفحة منذ عشر سنوات تقريبا والذي أثار غضب بعض المسئولين في حينه أنه لابد من إنشاء مجلس أعلي للتعليم وهو مجلس غير حكومي ـ وأكرر غير حكومي ـ يعني لا يتبع وزيري التعليم‏,‏ ويجب أن يكونا عضوين فيه ويتبع هذا المجلس رئاسة الجمهورية مباشرة علي غرار ما يحدث في دول العالم المتقدم ويضم خبراء متخصصين ـ وأكرر خبراء وليس وزراء ـ ويضعون سياسات محددة تتعلق بالعملية التعليمية ككل في كل مستوياتها ومجالاتها المختلفة ذات منهاج تطبيقي وسياسات تنفيذية بتوقيتات معروفة وتضع في اعتبارها احتياجات وظروف المجتمع ولا تتغير بتغير الوزير ـ أي وزير ـ مستخدمة دراسات أظن أنها موجودة في أدراج المكاتب نتيجة مؤتمرات عقدت علي مدي عشرات السنين منها ما يندرج تحت ما يسمي بالتطوير وهو ذلك التطوير الذي لا يجد أساسا ما يطوره ومنها ما يتغير بتغير الوزير‏.‏
ويقول الدكتور عامر إنني أعرض هذا‏(‏ وقد سبق عرضه‏)‏ وليس لي أي مأرب أو هدف شخصي وأقول قولي هذا حتي لا يشك أي من المغرضين أو الذين في قلوبهم مرض أنني أرمي علي أي هدف آخر إلا لإحساس بما يحدثه إهدار العملية التعليمية وما يصاحبها من إهدار للمال العام بدون مردود يذكر ولأني لا أريد إلا الإصلاح ما استطعت‏
:040vk0::040vk0:

كونان باشا
17-07-2010, 07:54 PM
ان شاء الله مجموعك حلو......طب الاسنان احسن من الصيدله طبعا
مع الاعتذار صيدله احسن بكتيييير من طب اسنان يكفى المجالات الكتير لطاب الصيدله وتقبل مرورى
وانصحك انك تدخل صيدله انا صيدله على فكره ومش بقول كده لانى فيها بس لان ده الاصح دلوقتى

Mostafa Ahmad
17-07-2010, 08:14 PM
يا جماعه انا علمى علوم و ترتيبى ف موقع الوزاره 1991
ومكتوب ان دا هو (( الترتيب بالنسبه للشعبه ))
ياترى كلمة الشعبه دى معناها ايه :

شعبة علمى كله (( علوم ورياضه يعنى )) ، ولا شعبة علمى (( علوم وبس ))

أرجو الرد بكل دقه وبسرعه

وربنا يوفقنا كلنا

elham_hamdy
17-07-2010, 08:15 PM
الف شكر على هذا العطاء المستمر

elham_hamdy
17-07-2010, 08:16 PM
والهى عندك حق شىء محير بس اعتقد علوم بس

mai fathei
17-07-2010, 08:19 PM
ماشاء الله كلام فعلا جميـــــــــــــــــــــــــل جداااااااااا
وهو دا الصح والمفروض يحصل
بس احنا بأيدنا ايه نعمله غير ان اننا نشكلي لربنا
شكرا ليك عالموضوع الجميل دا
تقبل مروري

مصراوى22
17-07-2010, 08:22 PM
http://shabab.ahram.org.eg/Inner.aspx?ContentID=1586&typeid=18&year=2010&month=04&day=04&issueid=6

mai fathei
17-07-2010, 08:25 PM
هههههههههههههههههههه
فعلا والله دا اللي ناقص يحصل
تسلم عالموضوع

ايمان هارون
17-07-2010, 08:31 PM
بجد تحفة
مشكورررررررررررررررررررررررر انالو جانى هنجح بم انى فاشلة ثانوية نوي اغير اسم عضويتى واكتب ساقطة الثانوية العامية

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 08:50 PM
يا جماعة انا ثانوية ازهرية ولما بدخل رقم الجلوس وبدخل الرقم السري بالكيبورد والرقم التاكيدي بيقولي رقم جلوس غير صحيح طيب! وبحاول ادخل من اللوحة اللي هم حاطينها مش بيكتب حاجة اصلا
اية العمل ارجوكم؟

لازم تدخل الموفع عن طريق انترنت اكسبلولر
مش فاير فوكس
جرب وإن شاء الله يفتح معاك

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 09:02 PM
شكرا لمرور حضرتك العطر

الاستاذ عوض على
17-07-2010, 09:18 PM
فوجئ طلاب الثانوية العامة برفض تسجيل رغباتهم في عدد من كليات القمة، بسبب تحديد مكتب التنسيق الحد الأدنى للمجاميع التى يستجيب البرنامج الإلكتروني لتسجيل الرغبات لقبولها، فيما هدد أولياء الأمور باللجوء إلى القضاء لاقامة دعاوي قضائية ضد وزير التعليم العالي، لعدم اجراء تنسيق القبول هذا العام وفقا للمعايير المعمول بها.

ورفض البرنامج تسجيل رغبات الطلاب الحاصلين على أقل من 90% فى كلية الطب، وتسجيل رغبات الحاصلين على 85% بكلية الطب البيطرى، كما رفض قبول طلاب الأدبى الحاصلين على أقل من 62% فى الكليات النظرية ، وكان مكتب التنسيق فى الأعوام الماضية لا يتدخل فى تحديد النسبة، ويوزع الطلاب حسب رغباتهم والأماكن المحددة في كل كلية.
من جانبه، قال الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي، أن الطلبة الحاصلين علي مجاميع لا تسمح لهم بالقبول بهذه الكليات سوف يستبعدهم الحاسب الآلي لضعف مجاميعهم، بحسب صحف محلية السبت.
وأشار هلال إلى عدم السماح لمن حصل على أقل من ‏90%‏ بتسجيل رغبته في القطاع الطبي أو الهندسي مثلا‏،‏ فالحاسب الآلي مقسم داخليا إلى شرائح لا يسمح معها بتسجيل الرغبات إلا في حدود المجاميع المرتفعة المعلن عنها من قبل‏.

والتعديل الجديد يعني الغاء التنسيق بالأسلوب التقليدي وتحديد الحدود الدنيا للقبول بالكليات والمعاهد، حسب مجاميع حددها الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي، دون الاحتكام لرغبات الطلاب وأعداد الناجحين والتراجع عن الالتزام بقرارات المجلس الأعلي للجامعات.

آخر فرصة لتسجيل الرغبات
في غضون ذلك، يغلق مكتب التنسيق الإلكتروني للجامعات الباب أمام طلبة الثانوية العامة في السابعة مساء الأحد 18 يوليو/تموز 2010، وسوف يتم استبعاد من لم يتقدموا خلال الموعد المحدد‏،‏ وعدم ترشيحهم لأي كلية أو معهد عال‏، على ان يتم اعلان النتيجة بحد اقصى الاربعاء 21 يوليو/تموز 2010.
وقد تقدم ‏18‏ ألف طالب حتى الجمعة، من بين ‏35‏ ألفا سوف تستوعبهم مرحلة القبول المستقلة، ويمكن للطلاب تعديل رغباتهم إلكترونيا طوال ‏24‏ ساعة يوميا‏.‏

ويتم خلال هذه المرحلة من التنسيق قبول 35 ألفا و379 طالبا وطالبة هم الطلاب الناجحون في المرحلة الثانية من الثانوية العامة، ومن المتوقع أن يتم قبول نحو ثلثى الطلاب بالجامعات الحكومية والباقى فى الجامعات الخاصة والكليات العسكرية والمعاهد التابعة للتعليم العالى.

ومن المقرر عمل مرحلة استثنائية لطلاب الثانوية العامة الذين لديهم امتحانات دور ثان والبالغ عددهم 29 ألفا و912 طالبا وطالبة، عقب إعلان نتيجة الدور الثانى التى تنتهى امتحاناته 12 أغسطس/آب 2010.
http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=96197

*يارب نور دربي*
17-07-2010, 09:40 PM
اقعدو ف بيوتكو يابنات بيوتنا اولي بينا من المدراس

stoof
17-07-2010, 09:41 PM
أخي شعبة تعني علمي او ادبي لأنك لو شفت فوقها هتلاقي مكتوب الشعبة وجنبها ( علمي )
و تحت كاتبين الترتيب بالنسبة للشعبة مثلا 1212 يعني ده معناه أنك ترتيبك مثلا 1212 على(علمي علوم وعلمي رياضة ) مع بعض
والله أعلم برضو ..........

أحمد ياسين محمد
17-07-2010, 09:47 PM
شكرا على اهتمام حضرتك ولكن ألفت الانتباه إلى خطأ مطبعي وهو :ـ على ان يتم اعلان النتيجة بحد اقصى الاربعاء 21 يوليو/تموز 2010.شكرا مرة أخرى

مسلم موحد
17-07-2010, 10:12 PM
بالنسبة للشعبة علمي أو أدبي ، وليس علمي علوم أو رياضة .

n4pst3r
17-07-2010, 10:25 PM
استفسار من فضلك

كنت عايز اعرف معلومات عن كلية التخطيط العمراني ... وايه الفرق بينها وبين هندسة عمارة

وفرصها في سوق العمل

وجزاكم الله خيرا

امل هشام
17-07-2010, 10:36 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
الله جميل قوى ما هو فعلا الاسئلة تعجيزية ومملة ربنا يتر

gamalramadan
17-07-2010, 10:45 PM
هناك كلية تربية جامعة الأسكندرية فرع دمهور وموجودة بالرغبات وهى تعليم مفتوح بس محدش عارف نظامها آية
ابوفياض
ابدأ طبعا بكليات الهندسة الا اذا انت كنت بتفضل حاسبات

gamalramadan
17-07-2010, 10:50 PM
لوسمحتو حد يعرف ممكن التحويل لطلاب السنة اللى فاتت
بمعنى اصح لو حد كان السنة اللى فاتت مجموعه92 % ممكن يقدم السنة دى فى التنسيق

الأستاذة أم شاهندة
17-07-2010, 10:56 PM
لوسمحتو حد يعرف ممكن التحويل لطلاب السنة اللى فاتت
بمعنى اصح لو حد كان السنة اللى فاتت مجموعه92 % ممكن يقدم السنة دى فى التنسيق

لا لا يجوز
علاقة حضرتك بالتنسيق انتهت
إسأل فى الكلية المراد التحويل لها
قد تقبل التحويلات لعلاج قلة عدد الطلاب
لكن التنسيق لا يصح
بالتوفيق

beh000
17-07-2010, 11:55 PM
ياجماعه حد يعرف معهد فنى صحى واخد من قد ايه
ضرورى

Dr Fatma
18-07-2010, 12:08 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
مش قادره خلاص
موضووع جميييل
شكراا

Mesho mysterious
18-07-2010, 12:18 AM
فعلا المشكلة كانت من الفير فوكس.
شكراااااااااااااااااااااااااااا

love .. is my msg
18-07-2010, 12:19 AM
دلوقتى انا كل ما ادخل على صفحه التنسيق فى موقع التربيه والتعليم .. علشان ادخل الرغبات .. اجى ادخل البيانات ( رقم الجلوس والرقم السرى ) يقولى رقم الجلوس غلط

...................

عايز اعرف حاجه .. هوه لو حد فى حقوق بس تعليم مفتوح ,, وجاب تقدير ممتاز .. ينفع يدخل نيابه .. ولا لا

وشكــراًً

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 12:36 AM
نعم جزاك الله خيرا

وتم التعديل

والرجوع إلى الحق

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 12:44 AM
اليوم انتهاء تنسيق القبول بالجامعات والنتيجة خلال 72 ساعة
45٪ من الناجحين ليس لهم أماگن في الجامعات الحگومية
بـــدء تنســيق الأزهــــــــر و 37ألف طالــب بالمرحلــــة الأولي

تنتهي اليوم الفرصة الاخيرة لطلاب الثانوية العامة لتسجيل وتعديل رغباتهم علي موقع التنسيق الالكتروني وعددهم حوالي 5 الاف طالب وطالبة للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا بعد ان تقدم لموقع التنسيق حتي امس 30 الف طالب .. وصرح عبد الحميد سلامة انه سيستمر فتح الموقع امام الطلاب حتي السابعة من مساء اليوم .. من ناحية اخري تبدأ اللجنة العليا للتنسيق برئاسة د.هاني هلال وزير التعليم العالي مساء اليوم في توزيع الطلاب علي الجامعات والمعاهد من خلال الحاسب الالي بجامعة القاهرة علي ان يتم اعلان نتيجة التنسيق خلال 72 ساعة ..

كما سيتم فتح باب التحويلات لتقليل الاغتراب عقب اعلان النتيجة ب48 ساعة .. وصرح مصدر مسئول بالتعليم العالي انه تقرر خفض اعداد المقبولين بكليات القمة الي حوالي 2650 طالبا فقط حتي لا ينخفض الحد الادني للقبول بهذه الكليات عن 90٪ ليصل الحد الادني للقبول بالطب الي 94 . 8٪ .. كما اصبح من المؤكد عدم وجود اماكن بالجامعات الحكومية لأكثر من 45 ٪ من الطلاب الناجحين في الثانوية العامة وعددهم يصل الي 16 الف طالب وطالبة ولن يصبح امامهم سوي التعليم المفتوح او المعاهد الخاصة .. وعلمت الاخبار ان 5 آلاف طالب وطالبة تقدموا بأوراقهم للالتحاق بالجامعات الخاصة وهم يمثلون 14٪ من الناجحين في الثانوية العامة ..

وبذلك تكون نسبة المقبولين في الجامعات الحكومية لاتتجاوز 40٪ من الناجحين هذا العام .
وقد تصاعدت شكاوي أولياء الأمور والطلاب لتوجيه الطلاب إلي كتابة كليات بعينها وحرمان شريحة كبيرة من اختيار الكليات التي يرغبونها في اطار مبدأ التنافس وقصرها علي التعليم المفتوح والمعاهد الخاصة .. واشتكي اولياء الامور من تحديد الحد الأدني بشكل مسبق قبل اجراء عملية التنسيق وهو ما يعد مخالف للقانون .

وأكدوا أنهم بصدد تحريك دعاوي قضائية ضد وزير التعليم العالي والمجلس الأعلي للجامعات بإجراء تنسيق يتعارض مع مفهوم السباق والتنافس ويضع حدا أدني إجباريا لشرائح المجاميع قبل تسجيل الطلاب لرغباتهم مؤكدين أن ابسط قواعد العدالة كانت تقتضي ترك ساحة المنافسة مفتوحة أمام الطلاب في ظل الانخفاض الحاد في المجاميع مع إعلان الأعداد المحددة للقبول بكل قطاع كليات قبل بدء التنسيق كمايطبق في كل عام .. اضافة الي المعاناة التي شهدها الطلاب عند تسجيل الرغبات نتيجة الأخطاء في الرقم القومي .

http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=11071&num=%C7%E1%D1%C6%ED%D3%ED%C9

ميدو مواسم
18-07-2010, 12:51 AM
ماهو ده اللى ناقص كده كملت .....مشكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــور على الخبر استاذ عوض

varios
18-07-2010, 01:15 AM
مع الاعتذار صيدله احسن بكتيييير من طب اسنان يكفى المجالات الكتير لطاب الصيدله وتقبل مرورى
وانصحك انك تدخل صيدله انا صيدله على فكره ومش بقول كده لانى فيها بس لان ده الاصح دلوقتى
صيدله احسن من طب اسنان طاب ازاي يعني..........

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 01:17 AM
تنسيق الكليات في الفترة من 2004 إلى 2009

المجموعة الأدبية - المجموعة العلمية

بالمرفقات

lolydody
18-07-2010, 01:31 AM
بجد حرام عليهم ازاي يحطوا الحد الادنى كده مع نفسهم

مش المفروض نكتب اللي احنا عايزينه و يحصل التنسيق زي اي سنة حسب تقبل الكليات بعدد الطلبة

محمد حسين محمد حسين
18-07-2010, 01:39 AM
السلام عليكم عندي استفسار ضروري ياريت لو حد موجود يرد بسرعة

محمد حسين محمد حسين
18-07-2010, 01:52 AM
السلام عليكم انا جايب 87.5 وفتح معايا في التنسيق هندسة المنوفية وتخطيط عمراني القاهرة وحاسبات ومعلومات ايه هي الكلية اللي ممكن الحقها ان شاء الله

aah2006
18-07-2010, 01:59 AM
ممكن نموذج اجابة الوزارة السمى لاختبار اللغة الالمانية او اى حد جاب 50 يكتب الاجابات او اى مدرس يكتب الاجابات ؟؟

انا جايب 96.5 ممكن الحق طب ولا لأ

التائبة الى ربها
18-07-2010, 02:06 AM
يابنتى والله التظلمات كتير وانا حاسة ان الوزارة عملت موضوع التظلمات مخصوص علشان تلم فلوس مجموعك بسم الله ما شاء الله ممكن تدخلى بيه واى حد يقولك حاجة عن تنسيق السنة الجاية ما تصدقهوش لا التنيسق بتاع السنة الجاية ما يعلمهوش الا الله

النسر المصرى
18-07-2010, 02:11 AM
جزاك الله خيرا

love .. is my msg
18-07-2010, 02:18 AM
حقوق ايه اللى من 55%

بجد الكلام ده ؟؟

طب انا خلصت خلاص ومليت الرغبات
..

ايه اللى المفروض اعمله تانى ؟؟

بيقولى اطبع الاستماره وايصال التسليم

اعمل ايه ؟؟

Dr mo7mad ashraf
18-07-2010, 03:19 AM
http://www.boswtol.com/politics/egypt-pictures/10/july/14/16999
والله حلوة و هى قصة 17 صورة و الصورة التالية من السهم أيمن الصورة

JASSY
18-07-2010, 03:39 AM
حلوة جداااااااا بجد.....

وديه اقل حاجة للوزير.....

شكرا ليك.....

الرحمة باقيه
18-07-2010, 03:43 AM
السلام عليكم

حصريا ((( منتدى قناه الرحمه الفضائيه
حصريا ((( منتدى قناه الرحمه الفضائيه
تم بحمد الله وعونه
افتتاح
منتدى لقناه الرحمة الفضائيه
وندعوكم لتشرفونا الى هذا الصرح العظيم
الذى سوف يكون فى ميزان حسناتكم
ان شاء الله
وندعوكوم باذن الله لتشرفونا الى هذا المنتدى الاسلامى لتنورونا بمشاراتكوم وتشرفونا بارائائكم والانضمام الي هذا المنتدى الاسلامى
الذى ينبى بيه جميع من انضم اليه

وهذا رابط المنتدى تفضلو يا اخوانى
الرابط فى الصوره

دادو الزملكاوى
18-07-2010, 04:14 AM
يا جماعه ف واحد صاحبى عنده دور تانى ف المجموع وداخل دور تانى الايام ال جايه.... وهوا عاوز يدخل معهد :av4056bb7jp3:اعلام:av4056bb7jp3: خااااص
ممكن يلحق ولا لا
ول ف حد يعرف اى اسم معهد خاص يقول وله جزيل الشكر

lina m7md
18-07-2010, 04:35 AM
اية بقا دا تنسيق ثانوية عامة مصدقش طبعا

مصراوى22
18-07-2010, 05:20 AM
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs174.snc4/38044_134744219890927_100000660488003_221763_21364 66_n.jpg (http://ar-ar.facebook.com/photo.php?op=1&view=all&subj=215450236732&aid=-1&pid=217602&id=100000660488003&oid=215450236732)

kamel51
18-07-2010, 05:27 AM
لا حول ولا قوة الا بالله
ونعم التربية

مصراوى22
18-07-2010, 05:58 AM
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs091.snc4/35907_125410027497084_100000842624249_121282_38193 32_n.jpg (http://ar-ar.facebook.com/photo.php?op=1&view=all&subj=215450236732&aid=-1&pid=211852&id=100000660488003&oid=215450236732)

صوره جميله لطلبه فرحانين داخل مدرستهم بس فيها حاجه مش حلوه

حد ممكن يطلعها

مصراوى22
18-07-2010, 06:00 AM
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs091.snc4/35907_125409727497114_100000842624249_121275_82111 57_n.jpg (http://ar-ar.facebook.com/photo.php?op=1&view=all&subj=215450236732&aid=-1&pid=211852&id=100000660488003&oid=215450236732)

مصراوى22
18-07-2010, 06:04 AM
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs071.ash2/36932_131882323510450_100000660488003_209700_50908 8_n.jpg (http://ar-ar.facebook.com/photo.php?op=1&view=all&subj=215450236732&aid=-1&pid=211852&id=100000660488003&oid=215450236732)

وجدان حنفي
18-07-2010, 06:10 AM
السيجااارة يا بوب

بس دة بقى عادي دلوقتي

انا بشوف ناااس بحشييش في مدرستي عالسطح

خفت ابلغ الادارة احسن اترفد

alnjm33
18-07-2010, 06:12 AM
دول من 2007 انا شوفتها وانا فى تالته اعدادى الصوره ديه

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 06:27 AM
السابعة مساء اليوم.. آخر موعد لتسجيل الرغبات:
التنسيق الالكتروني.. في انتظار 13 ألف طالب
22.5 طالب فقط في كل كلية طب.. و10.5 في الأسنان

يغلق مكتب التنسيق أبوابه الالكترونية في السابعة من مساء اليوم أمام الطلاب الناجحين في الثانوية العامة هذا العام.
تقدم حتي الساعة الخامسة مساء أمس السبت حوالي 22 ألف طالب وطالبة سجلوا رغباتهم في الالتحاق بالكليات والمعاهد عبر معامل التنسيق الالكتروني والحاسبات الشخصية بالمنازل.. ويتبقي حوالي 13 ألف طالب وطالبة لم تعد أمامهم فرصة للحاق بقطار الجامعات الحكومية إلا الساعات المتبقية من عمل التنسيق الالكتروني علي مدار اليوم الأحد. من يتخلف من هؤلاء لن يلقي إلا اثم اللجوء إلي الجامعات الخاصة وما يترتب عليه من جحيم المصروفات وأسعار الدراسة والكتب والمراجع بل والدروس الخصوصية.

المؤشرات تؤكد ان معظم الذين لم يتقدموا لتسجيل رغباتهم حتي اليوم ذهبوا برغبتهم إلي الجامعات الخاصة التي فتحت أبوابها مرحبة بهم وبأولياء أمورهم القادرين علي مواجهة احتياجات تلك الجامعات.
حتي الذين حصلوا علي درجات عالية تؤهلهم للالتحاق بكليات الطب والهندسة بالجامعات الحكومية فضلوا الهرولة نحو منح الجامعات الخاصة التي قدمت إليهم علي أطباق من ذهب رافضين "تراب الجامعات الميري".
صدق أو لا تصدق!!

هل يصدق أحد ان الاجتماعات السرية للدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي تمخضت فولدت اعداداً قليلة من الطلاب المستهدف قبولهم بالكليات المختلفة هذا العام.. لايخطر علي بال أحد ان هذه الأعداد هي فعلاً التي تحددت للقبول بصرف النظر عن أعداد الناجحين؟!
هل يصدق أحد ان اللجنة التي شكلها الوزير علي هواه وتضم جهابذة وأساتذة الهندسة المقربين وبعض رؤساء الجامعات من حوارييه قد أقنعته بالاكتفاء بقبول 300 طالب وطالبة فقط بجميع كليات الطب و120 في الأسنان و300 بالصيدلة.

وبحسبة بسيطة نجد انه بقسمة العدد المحدد علي عدد الكليات المتاحة فإن نصيب الكلية الواحدة يصل إلي 22.5 طالب وطالبة في الطب و10.5 في الأسنان و19 في الصيدلة!!!
التساؤل المطروح كيف يتعامل الوزير ومكتب التنسيق مع "الكسر".. هل سنضحي بنصف طالب.. أم سنجبره إلي طالب صحيح!!
تؤكد المؤشرات والدلائل انه سيتم استيعاب جميع الناجحين الذين اختاروا الجامعات "الميري" في الكليات وخاصة النظرية مثل الإعلام والاقتصاد والعلوم السياسية والألسن والتجارة والحقوق والاداب سواء ضمن برامج الانتظام أو التعليم المفتوح علي مصراعيه لكل من هب ودب!!!

وكما يؤكد مصدر مسئول بمركز الحاسب العلمي بجامعة القاهرة فإن توزيع الطلاب المتقدمين حتي مساء أمس وضع المسئولين عن التعليم العالي في مأزق شديد خاصة ان كل الطلاب الحاصلين علي أكثر من 90% اختاروا الطب والصيدلة والأسنان في جميع المحافظات مما يؤكد استنفاد رغبات العدد الأكبر منهم والذين سوف يتم دعوتهم مرة أخري للحضور إلي مقر المكتب الرئيسي بجامعة القاهرة عقب إعلان نتيجة التنسيق لاختيار رغبة أخري تتفق والحد الأدني الذي سيتم إعلانه.

ويعلن غداً الاثنين نتيجة أسرع تنسيق لطلاب الثانوية عبر التاريخ ليبدأ من بعد غد الثلاثاء فتح الموقع الالكتروني للراغبين في التحويل بهدف تقليل الاغتراب بنسبة لا تتجاوز 10% من الأعداد المقبولة بكل كلية والتي تصل إلي 3.5 طالب قد يجبروا إلي 4 طلاب!!!

أوضح المصدر ان الحد الأدني لكليات التجارة في ظل التوجيهات الجديدة لوزير التعليم العالي سوف يقف عند 73% والاداب 70% والحقوق 68% والخدمة الاجتماعية والزراعة 65%.
الدراسة بالساعة

الطريف ان الدكتور هاني هلال شعر بمأساة ما نتج عن قراره المفاجئ الذي اتخذه العام الماضي بقبول الطلاب الناجحين في الثانوية العامة ببرامج التعليم المفتوح دون شرط مرور 5 سنوات علي سنة الحصول علي الثانوية. وقام بوضع هذه البرامج تحت اسم الساعات المعتمدة علي موقع التنسيق بواقع 140 ساعة لكل برنامج قيمة الساعة 40 جنيها ليصبح تكلفة الطالب الراغب في الالتحاق بالتعليم المفتوح 5600 جنيه وهو ضعف ما يسدده الطالب في المعاهد الخاصة مما حدا بطلاب العام الحالي برفض التعليم المفتوح والعودة إلي أحضان تلك المعاهد.
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/brains/detail01.asp

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 06:41 AM
هذا هو المفروض

لكن نقول لمن

Ghareeb-Al7la
18-07-2010, 06:43 AM
مش فاهمك وضح؟

Raed_elsolya
18-07-2010, 06:44 AM
شكرا لصاحب الموضوع

ياريت حد يرد عليا
أنا جايب 75%
من رأى حضراتكم أحول ولا لأ
وانا كان نفسى ادخل كلية حاسبات ومعلومات

fuoozz
18-07-2010, 07:57 AM
ارجو المساعده ياجماعه انا سالت على جامعه الاهرام الكنديه قالت انها بتاخد 62% وقابلة للتقريب بعد الدور التانى
انتظر لنتيجه الدورالتانى وقدم ولا ايه

Dr mo7mad ashraf
18-07-2010, 08:19 AM
حلوة جداااااااا بجد.....

وديه اقل حاجة للوزير.....

شكرا ليك.....

شكرا على المرور

محمد(o)
18-07-2010, 08:28 AM
لا حول ولا قوه الا بالله

ZIKA*STAR
18-07-2010, 08:56 AM
شئ عادي جدا

انا مش منهم اوعى تفهم غلط

انا قصدي ان السيجارة بقت شئ طبيعي وكانوا بيستأذنوا فى لجنة الامتحان عشان يشربوا

khaledzeama
18-07-2010, 09:00 AM
شكرااااااااا

أزهار الخريف
18-07-2010, 09:48 AM
اللهم احفظ قناة الرحمة واجزى اهلها عنا خيرا

عبدالله عيسى
18-07-2010, 09:50 AM
ياريت اللى عارف حاجه يقولها بخصوص المصاريف بتاعت الكلية عموما
غير مصاريف المقرر

عبدالله عيسى
18-07-2010, 10:05 AM
ازاي يحطوا الحد الادنى كده بدون التقدم ---- ومنع للعدالة والمساواة

مش المفروض نكتب اللي احنا عايزينه و يحصل التنسيق زي اي سنة حسب تقبل الكليات بعدد الطلبة

البرهان الرياضى
18-07-2010, 10:42 AM
http://www.alrahm.****.com/vb/

ميدو مواسم
18-07-2010, 10:55 AM
اعمل كده فى اللى يقول اى كلمة وحشة على وزير التعليم....ههههههههههههه

ZIKA*STAR
18-07-2010, 10:59 AM
اعمل كده فيك

توتة احلى بنوتة
18-07-2010, 11:16 AM
يا سلام لو التنسيق يبقى كدة السنة الجاية

نقاء الروح
18-07-2010, 11:37 AM
انا لم يظهر لي ترتيبي ؟!!

و مش عارفة ليه !!!

وجدان حنفي
18-07-2010, 11:43 AM
يا دكتوورة نقاااء الرووح
الترتيب لا يظهر الا في موقع الوزارة وطبعا سيبك من الترتيب بتاعك لانك معفية فرنساوي

ولان الحاسب الابي هو اللي بيرتب فترتيبك مش صحيح

اما بالنسبة لموقع الاستاذ فلم يرتب بعد المرحلة التانية

وبالتوفيق يا دكتور
وابقي ادعيلنا معاكي

ZIKA*STAR
18-07-2010, 11:46 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

http://akhbarelyom.org.eg/elakhbar/admin/news_pic/17072010082036.jpg

تنتهي اليوم* ‬الفرصة الاخيرة لطلاب الثانوية العامة* ‬لتسجيل وتعديل رغباتهم علي موقع التنسيق الالكتروني* ‬وعددهم حوالي* ‬5* ‬آلاف طالب وطالبة للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا بعد ان تقدم لموقع التنسيق حتي امس* ‬30* ‬الف طالب كما صرح عبد الحميد سلامة المشرف العام علي التنسيق* .. ‬وقال ان معامل الحاسبات بالجامعات مستقبل الطلاب من التاسعة صباحا حتي الخامسة مساء ويستمر فتح الموقع امام الطلاب حتي السابعة من مساء اليوم* .. ‬من ناحية أخري تبدأ اللجنة العليا للتنسيق برئاسة د*. ‬هاني هلال وزير التعليم العالي مساء اليوم في توزيع الطلاب علي الجامعات والمعاهد من خلال الحاسب الالي بجامعة القاهرة* ‬علي* ‬ان يتم اعلان نتيجة التنسيق خلال* ‬72* ‬ساعة*.. ‬كما* ‬سيتم فتح باب التحويلات* ‬لتقليل الاغتراب عقب اعلان النتيجة ب48* ‬ساعة*.. ‬وصرح مصدر مسئول بالتعليم العالي* ‬انه* ‬تقرر خفض اعداد المقبولين بكليات القمة الي حوالي* ‬2650* ‬طالبا فقط حتي لا ينخفض الحد الادني للقبول بهذه الكليات عن* ‬90٪* ‬ليصل الحد الادني للقبول بالطب الي*94.8* ‬٪*.. ‬كما اصبح من المؤكد عدم وجود اماكن بالجامعات الحكومية لأكثر من* ‬45٪* ‬من الطلاب الناجحين في الثانوية العامة* ‬وعددهم يصل الي* ‬16* ‬الف طالب وطالبة ولن يصبح امامهم سوي التعليم المفتوح او المعاهد الخاصة وذلك بعد تصميم* ‬برنامج التنسيق الالكتروني بحيث لايستطيع الطلاب الحاصلون علي* ‬65* ‬٪* ‬فاقل وهم الذين يمثلون هذه الشريحة من اختيار اي كلية* ‬لانها لاتناسب مجموعهم وهو مااعتبره خبراء التعليم إخلال بمدأ عملية التنسيق* ‬التي* ‬تقوم علي ترتيب الطلاب وفقا لرغباتهم ومجموعهم في ضوء العدالة وتحقيق تكافؤ الفرص*.. ‬وعلمت الاخبار ان* ‬5* ‬آلاف طالب وطالبة تقدموا بأوراقهم للالتحاق بالجامعات الخاصة وهم يمثلون* ‬14٪* ‬من الناجحين في الثانوية العامة*.. ‬وبذلك تكون نسبة المقبولين في الجامعات الحكومية لاتتجاوز* ‬40٪* ‬من الناجحين هذا العام*..‬

وقد تصاعدت شكاوي أولياء الأمور والطلاب لتوجيه الطلاب إلي كتابة كليات بعينها وحرمان شريحة كبيرة من اختيار الكليات التي يرغبونها في اطار مبدأ التنافس وقصرها علي التعليم المفتوح والمعاهد الخاصة*.. ‬واشتكي اولياء الامور من تحديد الحد الأدني بشكل مسبق قبل اجراء عملية التنسيق وهو ما يعد مخالف للقانون*.‬

وأكدوا أنهم بصدد تحريك دعاوي قضائية ضد* ‬وزير التعليم العالي والمجلس الأعلي للجامعات* ‬بإجراء تنسيق* ‬يتعارض مع مفهوم السباق والتنافس ويضع حدا أدني إجباريا* ‬لشرائح المجاميع قبل تسجيل الطلاب لرغباتهم مؤكدين* ‬أن ابسط قواعد العدالة كانت تقتضي ترك ساحة المنافسة مفتوحة أمام الطلاب في ظل الانخفاض الحاد في المجاميع مع إعلان الأعداد المحددة للقبول بكل قطاع كليات* ‬قبل بدء التنسيق* ‬كمايطبق في كل عام*.. ‬اضافة الي المعاناة التي شهدها الطلاب عند تسجيل الرغبات نتيجة الأخطاء في الرقم القومي*.‬

*1400 ‬طالب استقبلتهم معامل
التنسيق الالكتروني بعين شمس
كتب بهاء الدين محمد*:‬
تنتهي معامل التنسيق الالكتروني بجامعة عين شمس اليوم من استقبال طلاب الثانوية العامة لتقديم رغبتهم في الجامعات والمعاهد حيث استقبلت حتي الان *1400 ‬طالب وطالبة صرح بذلك د*. ‬ماجد الديب رئيس الجامعة*. ‬واشار د*. ‬عاطف العوام نائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب انه تم تخصيص ثلاثة معامل الكترونية بكلية الحاسبات والمعلومات وكلية البنات وكلية الزراعة*. ‬واكد صلاح عبدالعظيم امين الجامعة المساعد ان المعامل تحتوي علي *140 ‬جهاز كمبيوتر تم تزويدهما بخط* ‬A.D.S.L* ‬وتدعيمهم بمهندسين وفني ومعيد وعدد من طلاب الفرقة الثالثة والرابعة من كل كلية فيها معامل وذلك لمساعدة الطلاب وارشادهم في كيفية ادخال بياناتهم* ‬واختيار الرغبات*.‬

رابط الموضوع الاصلي (هنا) (http://akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10993&num=%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%20%D9%85%D8%AD% D9%84%D9%8A%D8%A9)

حسن عسلة
18-07-2010, 11:47 AM
مفيش حد عندة اخبار عن موقع لية مش عايز يفتح لية

وجدان حنفي
18-07-2010, 11:48 AM
يا سلام لو التنسيق يبقى كدة السنة الجاية

على فكرة وارد جدا ان التنسيق يبقى اقل من كدة كمان

بس دة طبعا لو قصدك في الحلم

:d:d:d:d:d:d

طبعا انا بهزر عشان افك عن نفسي شوية قلق التنسيق

اوعي تزعلى

وادعيلنا بالتوفيق

مسلم موحد
18-07-2010, 11:51 AM
قد أقنعته بالاكتفاء بقبول 300 طالب وطالبة فقط بجميع كليات الطب و120 في الأسنان و300 بالصيدلة.

وبحسبة بسيطة نجد انه بقسمة العدد المحدد علي عدد الكليات المتاحة فإن نصيب الكلية الواحدة يصل إلي 22.5 طالب وطالبة في الطب و10.5 في الأسنان و19 في الصيدلة!!!
كلام فيه تناقض !
إن سلمنا بالكلام الأول وجدنا أن عدد المقبولين سيكون 720 !

وإن سلمنا بالكلام الثاني سنجد أن عدد المقبولين في الطب 22.5*14=315
وفي الصيدلة 19.5*11=209
وفي الأسنان 10.5*7=73.5

يعني المجموع 597.5 !!!

عامةً الإحصائيات والتوقعات دلوقتي ليس لها فائدة ،،
ولا يبقى إلا الدعاء فلا يرد القضاء إلا الدعاء ،،

أسأل الله أن يكتب لأخي الصيدلة ، ولكل مُسلم ما يحبه ويتمناه .

نقاء الروح
18-07-2010, 11:53 AM
يا دكتوورة نقاااء الرووح
الترتيب لا يظهر الا في موقع الوزارة وطبعا سيبك من الترتيب بتاعك لانك معفية فرنساوي

ولان الحاسب الابي هو اللي بيرتب فترتيبك مش صحيح

اما بالنسبة لموقع الاستاذ فلم يرتب بعد المرحلة التانية

وبالتوفيق يا دكتور
وابقي ادعيلنا معاكي

انا دخلت على موقع الوزارة ..

بس فعلا الترتيب مش ظاهر اصلا ..
عشان اقول خطأ او صح ..

الظاهر عشاني معفية فعلا ..

المهم ربنا يحقق ال فبالنا و ندخل الكليات ال نتمناها ..

و بالتوفيق للجميع ..

asmaa2
18-07-2010, 11:54 AM
لو سمحتو الكلام ده للجامعات الحكومية ولا الجامعات الخاصة

ياريت الافادة بسرعة

mai fathei
18-07-2010, 11:55 AM
شكلاا لحضرتك علي الخبر

asmaa2
18-07-2010, 12:01 PM
لو سمحت هي طب واخدة السنة دي فعلا من 85%

وجدان حنفي
18-07-2010, 12:12 PM
من بقك لباب السما
الواحد خلااااااااص تعب

الاستاذ عوض على
18-07-2010, 12:25 PM
آمين يارب

وشكرا لمرور حضرتك الكريم

ZIKA*STAR
18-07-2010, 12:32 PM
امين
والموضوع لسه مكتوب من العضو وجدان حنفي وفعلا كان في مشكلة

بس حسبناها ولقيناها غلط

وهنا اخر خبر ان شاء الله

من هنا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=228976)

™ Ī ДӍ ҊǾŦ ДLΣǤΣҊÐ
18-07-2010, 12:38 PM
لييييييييه؟؟؟؟هيا خربت ولا ايه...يوم ما تنزل عمرها ما هتقل عن 85 /100
المهم
السلاب 5000
والدلتا نفس الكلام

انا بأتكلم عن الخاص يا باشمهندس

مش الحكومى

grger
18-07-2010, 12:52 PM
في اي شخص ظلم طالب

ميدو مواسم
18-07-2010, 01:13 PM
ياجماعة الراجل اللى هيوقع ده مربوط من رجله فى العمود يعنى مش هيجراله حاجة.....ههههههههههههههه

فمش هتفرق كتيــــــــــــــر

medoha3
18-07-2010, 01:56 PM
أولا : تذاكر وتكون عملت اللى عليك . وبعد كده تفكر وتختار بس طبعا الهندسه كويسه والهندسه الخاصه بتاخد فلوس وبمجموع برضه مش فلوس وخلاص . وربنا يوفق الجميع .