مشاهدة النسخة كاملة : كيفية التقديم وشروط التحويل فى تنسيق الثانوية


الصفحات : [1] 2 3 4 5

كامل على
11-07-2010, 05:08 PM
اللى عاوز اى استفسار او كيفية التقديم او التحويل او اى مساعدة فى التقديم الالكترونى لهذا العام
بالنسبة للثانوية العامة او الازهرية تحت امركم فى الرد على استفسارتكم او مساعدتكم
وان شاء الله سأضع دليل التنسيق وكل المعلومات ابتداء من اليوم

كامل على
11-07-2010, 05:11 PM
أولا: الكليات والمعاهد التي تقبل طلاب الشعبة العلمية (الناجحين في مواد الفيزياء والكيمياء والأحياء ومادة رابعة أدبية)
1- قائمة بالجامعات والكليات التابعة لها
م
الجامعة
الكلية / المعهد
1
القاهرة
الطب - طب الفم والأسنان – الصيدلة - العلاج الطبيعي - الطب البيطري - الزراعة – التمريض (طلبة – طالبات) - المعهد الفني للتمريض بالقصر العيني (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض بالمعهد القومي للأورام (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض (مبارك كول) "طالبات فقط" بالقصر العيني
2
الإسكندرية
الطب - طب الأسنان - الصيدلة - الطب البيطري – الطب البيطري بالبستان بدمنهور - التربية النوعية (اقتصاد منزلي) طالبات فقط - التمريض (طلبة وطالبات) - التمريض بدمنهور (طلبة وطالبات) - الزراعة - الزراعة بسابا باشا - الزراعة بالبستان فرع دمنهور- الزراعة بفوكه بمرسى مطروح - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
3
عين شمس
الطب – الصيدلة - طب الأسنان – الزراعة - البنات للآداب والعلوم والتربية (اقتصاد منزلي) – التمريض (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض (طلبه طالبات) - المعهد الفني للتمريض بالمستشفي التخصصي (طالبات فقط)
4
أسيوط
الطب – الصيدلة - الطب البيطري - التربية النوعية (شعبة اقتصاد منزلي) طالبات فقط - الزراعة – التمريض (طالبات فقط) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
5
طنــطا
الطب - طب الأسنان – الصيدلة – الزراعة – التمريض (طالبات فقط) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
6
المنصــورة
الطب - طب الأسنان – الصيدلة – الزراعة - الطب البيطري – التمريض (طالبات فقط) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط) - الزراعة بدمياط
7
الزقازيـق
الطب – الصيدلة - الطب البيطري – الزراعة – التمريض (طلبة وطالبات) - المعهد العالي للكفاية الإنتاجية (الشعبة الزراعية) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
8
حلــوان
الصيدلة – التمريض (طلبة وطالبات)
9
المنيــا
الطب - طب الأسنان – الصيدلة – الزراعة – التمريض (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
10
المنوفيــة
الطب - الطب البيطري بمدينة السادات – الزراعة – التمريض (طالبات فقط) - المعهد الفني للتمريض (طلبة وطالبات)
11
قنـاة السويـس
الطب بالإسماعيلية - الصيدلة بالإسماعيلية - الطب البيطري بالإسماعيلية - العلوم الزراعية البيئية بالعريش - الزراعة بالإسماعيلية - التمريض بالإسماعيلية (طلبة وطالبات) - طب الأسنان بالإسماعيلية - التربية بالإسماعيلية (شعبة الاقتصاد المنزلي) طالبات فقط - التمريض ببورسعيد (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض بالإسماعيلية (طالبات فقط)
12
جنـوب الوادي
الطب البيطري بقنا - الزراعة بقنا – الطب بقنا.
13
بنهــا
الطب - الزراعة بمشتهر - الزراعة بمشتهر (شعبة الزراعة والتربية) - الطب البيطري – التمريض (طالبات فقط) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
14
الفيــوم
الطب – الزراعة - المعهد الفني للتمريض (طلبة وطالبات)
15
بنـي سويـف
الطب – الصيدلة - الطب البيطري – التمريض (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)
16
كفـر الشيـخ
الطب البيطري – الزراعة
17
ســوهاج
الطب – الزراعة – التمريض (طلبة وطالبات) - المعهد الفني للتمريض (طالبات فقط)

كامل على
11-07-2010, 05:12 PM
تعريف قاعدة القبول الإقليمي:
· هي اقتصار القبول في بعض الكليات والمعاهد علي الطلاب الحاصلين علي شهادة الثانوية العامة من المنطقة التي تقع بها هذه الكليات والمعاهد، ويسري ذلك علي كليات التربية وشعبها، والتربية النوعية وشعبها، والمعاهد الفنية الصحية (أنظر جداول المعاهد الفنية الصحية المرفقة).
· ولا يمكن للطالب الحاصل علي شهادة الثانوية العامة من خارج الإقليم أن يبدي رغبته للالتحاق بالكلية أو المعهد، حيث يكون القبول فيها مقصوراً علي الحاصلين علي شهادة الثانوية العامة من هذا الإقليم فقط.

كامل على
11-07-2010, 05:14 PM
قواعد القبول الجغرافي
أسس تحديد الحيز الجغرافي
· تعتبر الإدارة التعليمية أكثر دقة في التعبير عن موقع سكن الطالب.
· تتبع الإدارة التعليمية الجامعة الأقرب لها وتدخل ضمن الحيز الجغرافي لهذه الجامعة.
· يتم تجميع الجامعات (بالنسبة للإدارات التعليمية) في عدة مجموعات على النحو التالي ويلزم أن يختار الطالب جميع الكليات الممكنة في قطاع ما من المجموعة (أ) قبل البدء في اختيار كليات من هذا القطاع من المجموعة (ب) كما يلزم أن يختار كل الاختيارات الممكنة للكليات من القطاع من المجموعة (ب) قبل بدء أي اختيار من القطاع في المجموعة (ج) كما يلي:
ü مجموعة (أ) إجبارية: وهي الجامعة أو الجامعات الأقرب لإدارته التعليمية، وفى بعض الحالات تكون أكثر من جامعة لأن إدارته التعليمية تقع في حيز متساوي المسافة من الجامعتين.
ü مجموعة (ب) إجبارية بعد استكمال الاختيارات في المنطقة (أ): عدة جامعات تقع ضمن حيز الإدارة التعليمية للطالب ولا يوجد فرق في اختيار أي منها قبل الأخرى.
ü مجموعة (جـ): باقي الجامعات التي بها كليات لهذا القطاع، يسمح للطالب باختيار أي منها وتعتبر متساوية، حيث أنها جميعا تبعد عن محل سكنه وإدارته التعليمية.

كامل على
11-07-2010, 05:15 PM
قواعد تقليل الاغتراب:
الغرض الأساسي من تحويل الطالب، بعد ترشيحه عن طريق مكتب التنسيق، هو تقليل اغتراب الطالب بحيث يلتحق بكلية في المنطقة (أ)، وليس الغرض من التحويل تغيير رأى الطالب وإعادة ترشيحه في موقع أخر، وتنقسم عملية التحويل إلى نوعين:
أولا: تحويل إلى كلية غير مناظرة:
· يسمح للطالب الذي تم ترشيحه في عملية التنسيق في كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذي قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقي قواعد القبول بالكلية مثل النجاح في اختبارات القدرات إن وجدت. ومثال لذلك طالب قبل بكلية الهندسة جامعة أسيوط وهو من محافظة الغربية يمكنه التقدم للتحويل إلى كلية غير كلية الهندسة (العلوم {رياضة} - الآداب – التجارة ... الخ) في جامعة طنطا حيث تقع جامعة طنطا في النطاق الجغرافي (أ)، وبشرط أن يكون مجموعه مستوفى للحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها.
ثانيا : تحويل إلى كلية مناظرة:
· يتم قبول تحويلات في حدود نسبة مئوية يحددها المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات.
· يسمح للطالب الذي رشح في كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة في منطقته الجغرافية (أ) فقط.
· فى حالة وجود أكثر من كلية مناظرة في النطاق الجغرافي (أ)، يسمح للطالب الذى رشح لكلية داخل أو خارج النطاق الجغرافى (أ)، باختيار أى عدد من الكليات فى نطاق منطقته الجغرافية (أ) طبقا لرغباته. وعلى الطالب الراغب فى الحصول على أعلى فرصة للتحويل كتابة أكبر عدد من الرغبات.
· فى الكليات التى بها انتساب موجه، يسمح للطالب المرشح كطالب انتظام، بالتحويل لكلية مناظرة بمنطقته الجغرافية (أ) ولكن بنظام الانتساب الموجه فقط.
· يتم ترتيب الطلاب طبقا لرغباتهم فى كل كلية بالنطاق (أ)، وتحويل العدد الذى حدده المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات. .
ملحوظة هامة:
تعتبر الكليات والمعاهد التالية هي كليات فريدة ليس لها مناظر، والتحويل منها أو إليها يخضع لنظام التحويل لكليات غير مناظرة، وهذه الكليات هي:
1. كلية الطب بالإسماعيلية.
2. كلية الهندسة الإلكترونية بمنوف.
3. كلية البترول والتعدين بالسويس.
4. المعهد العالي للتكنولوجيا ببنها.
5. المعهد العالي للطاقة بأسوان.



ملحوظات هامة
· طلاب مناطق (الخانكة - شبرا الخيمة – شبين القناطر- القناطر الخيرية- قليوب) التابعة لمحافظة القليوبية يكون قبولهم أولا بجميع كليات جامعة عين شمس أو جامعة بنها، ماعدا كلية الهندسة فيقتصر قبولهم أولاً علي كلية الهندسة بشبرا جامعة بنها.
· التوزيع الوارد بالجداول السابقة لا ينطبق علي كليات التربية وشعبها المختلفة والتربية النوعية وشعبها المختلفة والمعاهد الفنية الصحية حيث إن القبول بهذه الكليات والمعاهد يخضع لقاعدة التوزيع الإقليمي، (انظر جداول القبول الإقليمي لكليات التربية).
· القبول بالكليات غير المتناظرة (كليات لا يوجد لها مثيل بالجامعات مثل كلية الاقتصاد والعلوم السياسية أو كلية الإعلام أو كلية هندسة البترول والتعدين بالسويس ... الخ) متاح أمام جميع الطلاب من جميع محافظات الجمهورية دون التقيد بشروط التوزيع الجغرافي أو الإقليمي.
· القبول بالمعاهد الفنية التابعة للكليات التكنولوجية له توزيع جغرافي خاص بها ولا يخضع للتوزيع الوارد بهذه الجداول.
· القبول بالمعاهد الخاصة متاح أمام جميع الطلاب، ولا يطبق عليه نظام التوزيع الجغرافي والإقليمي.
· طلاب المدارس ذات الطبيعة الخاصة (المتفوقين – المكفوفين – الحربية – الثانوية العسكرية – الداخلية – البالية – الثانوية الرياضية) يتم ترشيحهم طبقا للقواعد التي تنطبق على عنوان السكن المدون باستمارة البيانات الأولية المقدمة للحاسب وبذلك إذا كان سكن أسرة الطالب المثبت باستمارة البيانات الأولية المقدمة للحاسب في أحد محافظات القاهرة الكبرى يرشح الطالب طبقا لقواعد التوزيع الجغرافي للقاهرة الكبرى وإذا كان عنوان سكن أسرة الطالب المثبت باستمارة البيانات الأولية المقدمة للحاسب في محافظة أسيوط مثلا يتم توزيعه طبقا لقواعد التوزيع الجغرافي لطلاب محافظة أسيوط.
· القبول بكلية الطب بالإسماعيلية جامعة قناة السويس (اختيار حر) ولا يجوز التحويل منها إلى أي من كليات الطب الأخرى طوال فترة الدراسة.
· بالنسبة لكليات التمريض (طلبة وطالبات) يطبق عليها التوزيع الجغرافي الوارد بالجداول.
مثال توضيحي لكيفية اختيار الطالب للكليات وفقا لجداول التوزيع الجغرافي المتدرج
بفرض أن هناك طالبا حاصلا علي الثانوية العامة (شعبة رياضيات) وهذا الطالب تابع للإدارة التعليمية بالسيدة زينب بمحافظة القاهرة، ويرغب اختيار كليات الهندسة فيكون الاختيار كما يلي:
· بالنسبة لكليات الهندسة يجب أن تكون اختياراته كالآتي:
ï أولا: يختار كليات النطاق الجغرافي (أ): كلية الهندسة جامعة القاهرة – كلية الهندسة جامعة عين شمس – كلية الهندسة بحلوان جامعة حلوان - كلية الهندسة بالمطرية جامعة حلوان – كلية الهندسة بشبرا جامعة بنها، وبالترتيب الذي يراه الطالب وحسب رغبته. ولا يستطيع البدء في اختيار كليات النطاق الجغرافي (ب)، قبل أن يستكمل اختيار جميع كليات النطاق الجغرافي (أ).
ï ثانيا: كليات النطاق الجغرافي (ب): كلية الهندسة جامعة الفيوم، وهى كلية وحيدة في هذا النطاق لهذا الطالب. ولا يمكن البدء في الاختيار الحر لباقي الكليات قبل أن يستكمل اختيار جميع كليات النطاق الجغرافي (ب).
ï ثالثا: الاختيار الحر: أي عدد من كليات الهندسة في باقي الجامعات وبالترتيب الذي يراه الطالب.
مع ملاحظة الآتي:
1. إذا اختار هذا الطالب أي كلية من كليات الهندسة قبل هندسة القاهرة أو هندسة عين شمس أو هندسة حلوان أو هندسة بالمطرية أو هندسة شبرا، سيظهر له رسالة تخبره أن هذا الاختيار لا يتفق مع التوزيع الجغرافي (خطأ توزيع جغرافي).
2. بالنسبة لكليات الاختيار الثاني، إذا اختار الطالب أي كلية هندسة (هندسة طنطا مثلاً) قبل هندسة الفيوم فستظهر له نفس الرسالة التي تخبره أن هذا اختيار جغرافي خاطئ.
3. بالنسبة للاختيار من باقي كليات الهندسة يكون الاختيار متاح للطالب من باقي الكليات وفقا لرغبته ودون النظر للترتيب.
القبول الجغرافي بالمعاهد العليا والكليات التكنولوجية
(أ) القبول بالمعاهد العليا التابعة للجامعات
· يتم القبول بالمعهد العـالي للتكنولوجيا جـامعة بنـها والمعهد العالي للحاســب الآلي بفرع جامعة قنـاة الســويس ببور سعيد، حسب رغبة الطالب ولا يخضع لنظام التوزيع الجغرافي والإقليمي.
· يتم القبول بالمعهد العالي للطاقة بأسوان جامعة جنوب الوادي إقليمياً من الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة من محافظات سوهاج وقنا وأسوان والبحر الأحمر والوادي الجديد فقط.
(ب) القبول بالكليات التكنولوجية (المعاهد الفنية المتوسطة) التابعة لوزارة التعليم العالي
· المعاهد الفنية التجارية والمعاهد الفنية الصناعية المتناظرة: يتم القبول بها جغرافيا من الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة حيث يبدي الطالب الرغبة أولا في المعهد الكائن في المحافظة الحاصل منها علي الثانوية العامة ثم باقي المعاهد في المحافظات الأخرى.
· المعاهد الفنية للخدمة الاجتماعية والمعاهد الفنية للآثار والمعاهد الفنية للسياحة والفنادق والمعاهد الفنية الصناعية غير المتناظرة (المتخصصة): يتم القبول بهذه المعاهد حسب رغبة الطالب خارج قاعدتي القبول الجغرافي والإقليمي.
الجامعة العمالية والمعهد الفني للصناعات المتطورة
· يتم القبول بهما حسب رغبة الطالب وخارج قاعدتي القبول الجغرافي والإقليمي.
القبول بالمعاهد الخاصة العليا والمتوسطة
· يتم القبول بهذه المعاهد حسب رغبة الطالب خارج قاعدتي القبول الجغرافي والإقليمي.

كامل على
11-07-2010, 05:17 PM
تابعونا ان شاء الله معكم

أحمد ياسين محمد
13-07-2010, 07:00 AM
تحية وإحترام وتقدير لمجهوداتك الرائعة في المنتدى فعلا نشعر بحبك للجميع وحرصك على مصلحتهم وهذا يدل على نقاء سريرتك فجزاك الله كل الخير.
بخصوص التظلمات هل من المحتمل أن يأتي بنتيجة عكسية يعني ممكن تنقص درجتي عن الدرجة التي حصلت عليه هذا بالرغم من ثقتي في أحقيتي بدرجات زيادة ولكن الجميع يعلم أننا في عصر المفاجآت ومافيش حاجة مضمونة في البلد دي فأنا أخاف من المثل القائل (( كتبت التظلم بإيديك وبدل ما يطلع لك طلع عليك )) هذا مثل من خيالي أنا وغير معترف به رسميا وشكرا أستاذتنا أم شاهندة

الأستاذة أم شاهندة
13-07-2010, 02:24 PM
لالالالالالالا مش ممكن
ولا شكر على واجب هذه مهمة محببة إلى قلوبنا
وهى تقديم يد العون والمساعدة لمن يطلب
تقبل الله منا ومنك صالح العمل
وأسفة على التأخر فى الرد
بس حضرتك شايف
نتيجة الأزهر كانت عاملة فينا إيه
ربنا يطمن قلوب الجميع

stoof
13-07-2010, 02:36 PM
أضم صوتي إلى صوتك فالاستاذة ام شاهندة لها بصمة في كل شيء في المنتدى شكرا لها و وقفنا الله وإياها إلى مافيه الخير
^__^

AMAR ELLYALY
13-07-2010, 03:21 PM
[
شكرا على هذا التوبيك الرائع

AMAR ELLYALY
13-07-2010, 03:22 PM
أضم صوتي إلى صوتك فالاستاذة ام شاهندة لها بصمة في كل شيء في المنتدى شكرا لها و وقفنا الله وإياها إلى مافيه الخير
^__^

وأنا كمان معاكوا ياشباب والله انا بحس فعلا انها فعلا أم محترمة جدا وذكية جدا مع خالص شكرى لحضرتك على المجهود الرائع لحضرتك فى هذا المنتدى العظيم

الأستاذة أم شاهندة
13-07-2010, 03:28 PM
أكرمكم الله
كلنا هنا نسعى لعمل الخير
وتقديم يد المساعدة لوجه الله
خالص تحياتى لكم جميعاً وطمنونا عليكم
وأعتقد نفوق بقى من النتيجة وصدمتها
ونبدأ نفكر نبدأ الاستعداد للجديد
ربنا معاكم ويجعلكم دائماً مصدر فرحة لأسركم
بالتوفيق

وجدان حنفي
13-07-2010, 04:45 PM
بدء التنسيق الإلكتروني للقبول بالجامعات مساء اليوم وإدخال الرغبات غدا

يتم مساء اليوم فتح موقع التنسيق الالكتروني امام الطلاب الناجحين في الثانوية العامة للتأكد من صحة بياناتهم واضافة درجات المستوي الرفيع ونتائج اختبارات القدرات والحافز الرياضي ان وجد .. علي أن يقوم الطلاب بادخال الرغبات غدا . وصرح د.هاني هلال وزير التعليم العالي ان الطالب يمكنه الدخول لموقع التنسيق من خلال رقم جلوسه في الثانوية العامة والرقم القومي الذي سيكون بديلا للرقم السري هذا العام .
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhb...C6%ED%D3%ED%C9 (http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10681&num=%C7%E1%D1%C6%ED%D3%ED%C9)





هل معنى الكلام دة ان احنا اللي هنضبف درجات المستوى ام انها ستضاف بمعرفة الوزارة؟؟:confused::confused::confused::confused:

أنا طبعا عارف الوزارة هي اللي بتقوم بالاجراء دة بس ليا صاحب ربنا يهديه موسوس ودايما بيقلقني

:blush:أرجو الإفادة على وجه السرعة:blush:

الأميـرمحمد
13-07-2010, 05:06 PM
بدء التنسيق الإلكتروني للقبول بالجامعات مساء اليوم وإدخال الرغبات غدا


يتم مساء اليوم فتح موقع التنسيق الالكتروني امام الطلاب الناجحين في الثانوية العامة للتأكد من صحة بياناتهم واضافة درجات المستوي الرفيع ونتائج اختبارات القدرات والحافز الرياضي ان وجد .. علي أن يقوم الطلاب بادخال الرغبات غدا . وصرح د.هاني هلال وزير التعليم العالي ان الطالب يمكنه الدخول لموقع التنسيق من خلال رقم جلوسه في الثانوية العامة والرقم القومي الذي سيكون بديلا للرقم السري هذا العام .
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhb...c6%ed%d3%ed%c9 (http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10681&num=%c7%e1%d1%c6%ed%d3%ed%c9)





هل معنى الكلام دة ان احنا اللي هنضبف درجات المستوى ام انها ستضاف بمعرفة الوزارة؟؟:confused::confused::confused::confused:

أنا طبعا عارف الوزارة هي اللي بتقوم بالاجراء دة بس ليا صاحب ربنا يهديه موسوس ودايما بيقلقني

:blush:أرجو الإفادة على وجه السرعة:blush:



لاء ...
هي بتبقي مضافة من قبل الوزارة
وعليك التأكد من بياناتك ورجات اللغات الثلاثة

و ملحوظة ..
درجات المستوي الرفيع بتتحسب من بعد 5
يعني لو انت جايب 9 .. يبقي هتاخد 4
ولو جايب 10 .. هتاخد 5 فقط

والله اعلم

وجدان حنفي
13-07-2010, 05:09 PM
شكرا اخي الأمير أحمد
بس اشمعنا اللغات هي اللي اتاكد من درجاتها

DoDyShebL
13-07-2010, 05:13 PM
صح يا امير كان زمان لو المستوى 8 تاخدهم كلهم دلوقتى بقا تاخد من بعد ال 5

الأميـرمحمد
13-07-2010, 05:15 PM
شكرا اخي الأمير أحمد
بس اشمعنا اللغات هي اللي اتاكد من درجاتها

محمد ..
ولا يهمك
علشان دوول اللي بيظهروو لما بتسجل رغباتك
كما في الشكل التالي





http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/Dalel/8_files/image010.jpg (http://www.as7ab3rb.com/vb)


لو لا قدر الله في اي خطأ في بياناتك
بتصل برقم التنسيق و تبلغهم
وداا الرقم 19468

وجدان حنفي
13-07-2010, 05:16 PM
با أف خسااارة انا جايب 9.5 كانت هتفرق جدا معايا

وجدان حنفي
13-07-2010, 05:18 PM
محمد ..
ولا يهمك
علشان دوول اللي بيظهروو لما بتسجل رغباتك
كما في الشكل التالي





http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/dalel/8_files/image010.jpg (http://www.as7ab3rb.com/vb)




يا أخي والله الواحد مش عارف يشكرك ازاي
ربنا يكرمك
انت اسرع واحد بترد

الأميـرمحمد
13-07-2010, 05:19 PM
با أف خسااارة انا جايب 9.5 كانت هتفرق جدا معايا

الحمد لله .. حصل خير
يبقي كدا هتاخد 4.5

الأميـرمحمد
13-07-2010, 05:21 PM
يا أخي والله الواحد مش عارف يشكرك ازاي
ربنا يكرمك
انت اسرع واحد بترد
الشكر لله ..
داا واجبي
وتحت امرك ف اي استفسار اخر

وجدان حنفي
13-07-2010, 05:26 PM
انا مجموعى الكلي 394.5 يعني 96.2 وعلمي علووم
في رأيك ايه ترتيب الرغبات الأمثل بالنسبة ليا
علما بأني من الفيوم وعاوز ادخل طب

مستر محمد سلامه
13-07-2010, 08:05 PM
بصراحة الاستاذة ام شاهندة تستاهل و جزاها الله كل خير

stoof
13-07-2010, 08:30 PM
انا جايب 394علمي علوووم يعني 96.1 و كمان مرعوووب ونفسي ادخل طب عين شمس

ربنا معانا كلنا

الاستاذ عوض على
13-07-2010, 10:57 PM
اليوم بدء التنسيق الالكتروني للثانوية العامة بحد أدني 205درجات
قبول 2250 طالبا بالقطاع الطبي و 2700بالهندسي .. وصعوبات أمام الحاصلين علي أقل من 60٪


يبدأ الطلاب الناجحون في الثانوية العامة وعددهم 53ألفا و 379طالبا وطالبة اليوم تسجيل رغباتهم الكترونيا للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا .. تستقبل معامل الحاسبات بالجامعات الطلاب الحاصلين بحد أدني علي 205درجات من التاسعة صباحا وحتي الخامسة مساء .

استعانت المعامل بالهيئة المعاونة لأعضاء هيئة التدريس لمساعدة الطلاب في تدوين رغباتهم . وصرح د.هاني هلال وزير التعليم العالي أن موقع التنسيق مفتوح أمام الطلاب طوال ال 24ساعة لتسجيل وتعديل رغباتهم حتي السابعة من مساء الأحد القادم .. مشيرا إلي أنه بعد اغلاق الموقع سيبدأ الحاسب الآلي بجامعة القاهرة في توزيع الطلاب علي الكليات والمعاهد .

وفقا للمؤشرات أصبح من المؤكد حدوث انخفاض في الحد الأدني للقبول بالقطاع الطبي بنسبة 2 ٪ إلي 3 ٪ مع قبول 2250طالبا في هذا القطاع بالنسبة والتناسب مع المقبولين العام الماضي .
كذلك القطاع الهندسي الذي يتوقع قبول 0072 طالب به وقد سجل أقل حد أدني للقبول بالطب خلال الأعوام ال 5 الأخيرة 96.8٪ والهندسة 90,09٪ .

ويواجه 52 ٪ من الطلاب الناجحين ويصل عددهم إلي 10 آلاف طالب صعوبة كبيرة في الحصول علي مكان داخل الجامعات وأنهم يمثلون شريحة الحاصلين علي مجموعة أقل من 60٪ . خاصة أن أقل حد أدني قبلته كليات الآداب خلال ال 5 سنوات الأخيرة سجل 314درجة بنسبة 76.5٪ والتجارة 326 درجة بنسبة 79.5٪ والحقوق 276.5 درجة بنسبة 67.4 ٪ ..

ويستثني من هؤلاء الطلاب الراغبون في الالتحاق بكليات الزراعة التي يصل الحد الأدني لها إلي 50٪ .
ويحسم مجلس الجامعات الخاصة برئاسة د.هاني هلال خفض الحد الأدني للقبول بكليات هذه الجامعات الأسبوع القادم في ضوء مطالبة رؤساء هذه الجامعات لمواجهة سنة الفراغ .

من ناحية أخري تلقت مديرية التربية والتعليم بالقاهرة 640 تظلما من نتائج الثانوية العامة في اليوم الأول لفتح باب التظلمات . واعتمد د . أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم أمس مواعيد امتحانات الدور الثاني للثانوية العامة الذي يبدأ 31يوليو الحالي وحتي الخميس 12أغسطس .

الاستاذ عوض على
13-07-2010, 11:17 PM
طلاب سنة الفراغ يبدأون اليوم تسجيل رغباتهم الكترونيا بحد أدني 50٪
حسم خفض الحد الأدني للقبول بالجامعات الخاصة الأسبوع القادم

تبدأ معامل الحاسبات بالجامعات اليوم استقبال الطلاب الناجحين في الثانوية العامة البالغ عددهم 35الفا و 376طالبا وطالبة بحد ادني 50٪ من التاسعة صباحا لبدء تسجيل رغباتهم الكترونيا للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا ..

انهت المعامل استعداداتها وتم الاستعانة بعدد من الهيئة المعاونة لاعضاء هيئة التدريس لمساعدة الطلاب في تدوين رغباتهم كما تم تخصيص معامل للطلاب واخري للطالبات . وصرح د . هاني هلال وزير التعليم العالي ان المعامل ستستمر في استقبال الطلاب يوميا حتي الخامسة مساء دون التقيد بشرائح المجاميع . وتواجه اللجنة العليا للتنسيق عوبة في تحديد الصورة النهائية لقبول طلاب هذه الدفعة في ضوء القواعد التي حددها المجلس الاعلي للجامعات العام الماضي ..

خاصة وان اكثر من 40٪ من الطلاب الناجحين حصلوا علي اقل من 65٪ ويمثلون حوالي 51 الف طالب وطالبة .. بينما يصل عدد الحاصلين علي 90٪ فاكثر الي حوالي 3 آلاف طالب .. وتكمن الصعوبة في انه في حالة تحديد اعداد المقبولين وفقا للنسبة والتناسب بين المقبولين في كل قطاع العام الماضي واعداد الناجحين هذا العام فستضطر اللجنة العليا للتنسيق الي

الانخفاض بالحد الادني للقبول بصورة كبيرة خاصة في كليات التجارة والحقوق والاداب مقارنة بأقل حد ادني سجلته هذه الكليات خلال الاعوام ال 5 الماضية .. وكان 314درجة للاداب بنسبة 76.5 ٪ والتجارة 326درجة بنسبة 79.5 ٪ والحقوق 276.5 درجة بنسبة 67.4 ٪ .

بينما اصبح من المؤكد حدوث انخفاض يتراوح مابين 2 ٪ و 3 ٪ بكليات القطاع الطبي والهندسي عن اقل حد ادني شهدته الاعوام ال 5 الاخيرة من ناحية اخري يحسم مجلس الجامعات الخاصة برئاسة الوزير خفض الحد الادني للقبول بهذه الجامعات خاصة بعد المطالبات الكثيرة لرؤساء هذه الجامعات لمواجهة سنة الفراغ .

وكان الحد الادني للقبول بالطب العام الماضي بالجامعات الخاصة 85 ٪ والصيدلة وطب الاسنان 75 ٪ والهندسة 67 ٪ والحاسبات 62٪ .
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10746&num=%C7%E1%D1%C6%ED%D3%ED%C9

الدكتور سنايبر
13-07-2010, 11:24 PM
جزاكم الله خير الجزاء أستاذ / عوض على المتابعة المستمرة

بدر منصور
13-07-2010, 11:25 PM
جزاك الله كل خير يا استاذ عوض

حسن عسلة
13-07-2010, 11:25 PM
ممكن لينك الموقع وهل بدء التسجيل

الاستاذ عوض على
13-07-2010, 11:49 PM
أرسلته إلى حضرتك

كامل على
13-07-2010, 11:50 PM
اى استفسار تحت امركم خبرة 4 ستنوات فى التنسيق

كامل على
14-07-2010, 12:04 AM
التنسيق بداية من صباح الاربعاء ان شاء الله تحت امركم

الأميـرمحمد
14-07-2010, 03:47 AM
انا مجموعى الكلي 394.5 يعني 96.2 وعلمي علووم
في رأيك ايه ترتيب الرغبات الأمثل بالنسبة ليا
علما بأني من الفيوم وعاوز ادخل طب

ان شاء الله تلحق اللي انت عاوزه ..
لما تيجي تسجل الرغبات ..
تكتب ..
طب الفيوم
طب ( اقرب المحافظات ثم ابعد ثم ابعد ...)
ونصيحة اكتب طب الاسماعلية (اخر رغبة في كليات الطب )
علشان لو جاتلك طب الاسماعلية مش هينفع تحول ابداااااا لاي طب في اي جامعة !!
و تنوع ( ماتكتبش كل الرغبات طب حتي لا تستنفذ الرغبات )
وبعدين صيدلة ..
وبعدين علاج طبيعي .. بيطري
علوم
وحسب ترتيبك الي انت عاوزه

الأميـرمحمد
14-07-2010, 03:55 AM
و عليكم السلام ..

موقع التنسيق فتـــــــــــح
للدخول وتسجيل الرغبات .. من هناااااااااااااا (http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/)

( والصفحة الي حضرتك تقصدها بتاعت تنسيق 2009 )
ولو عاوز تعرف ازاي تسجل رغباتك و كل حاجة ع التنسيق

ادخل هنااااااااااااااااااا (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=226572)

الأميـرمحمد
14-07-2010, 04:16 AM
بيـــان هااااااااااام جداااااااااااااااا

اولاً : موقع التنسيق فتح ..
و الدخول من هنااااااا (http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/)

مهم جدا يا جماعة ,,
طبعا انت قدامك كام يوم هتسجل فيهم رغباتك إن شاء الله
و كمان خلال المدة دي ممكن تعدل رغباتك ،،
فبناءً علي كلام معالي وزير التعليم العالي
لازم تطبع اخر رغبات استقريت عليهااااااا
ولو عدلت فيها ..//
ابقي اطبعهااااااااااااااااا

اللهم بلغت اللهم فأشهد
والله الموفق

والله الأمر

الأميـرمحمد
14-07-2010, 04:17 AM
بيـــان هااااااااااام جداااااااااااااااا

اولاً : موقع التنسيق فتح ..
و الدخول من هنااااااا (http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/)

مهم جدا يا جماعة ,,
طبعا انت قدامك كام يوم هتسجل فيهم رغباتك إن شاء الله
و كمان خلال المدة دي ممكن تعدل رغباتك ،،
فبناءً علي كلام معالي وزير التعليم العالي
لازم تطبع اخر رغبات استقريت عليهااااااا
ولو عدلت فيها ..//
ابقي اطبعهااااااااااااااااا

اللهم بلغت اللهم فأشهد
والله الموفق

والله الأمر

perfect-girl
14-07-2010, 04:17 AM
دلوفتى يا جماعه لو حد فى اولى كليه وعايز يحول

هل بيقدم فى التنسيق الجديد ينفع ولا لا!!

الأميـرمحمد
14-07-2010, 04:24 AM
لاء مش هيقدم فـ التنسيق
هيروح يسأل في الشئون بتاعت كليته ..
و شئون الكلية اللي عاوز يحول ليها

( انتي عاوزة تحولي ولا آيه ؟؟ )

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 04:48 AM
هذه بعض المشكلات التى قابلت الطلاب وحلولها
جمعتها من موضوعات متعددة وجمعتها فى موضوع واحد
كمرجع لأى مشكلة تقابلك فى التنسيق

اقرأ المشاركات كلها مش الأولى بس


1- فيه ضغط على الموقع عشان كدة أحيانا تظل الصفحة فترة طويلة قبل ما تحمل
فالأفضل تجرب فى وقت أقل ضغط
2- يفضل أن تكون كاتب رغباتك فى ورقة خارجية قبل ما تبدأ على الموقع لسرعة الإنجاز
لأنه أحياناً بيتظهر لك رسالة استخدمت الوقت المخصص ويروح كل اللى كتبته
3- إختلاف الإدارة التعليمية مش مقلق
المهم الاسم والمجموع ودرجات اللغات


باقى المشاركات فيها حلول لباقى المشكلات
بالتوفيق

وجدان حنفي
14-07-2010, 05:05 AM
انا كمان طلعلي نفس الكلام وانا في 2010 مش 2009

Marcusx9
14-07-2010, 05:20 AM
جربو بعد الساعة تسعة الصبح

economical90
14-07-2010, 05:26 AM
للمساعدة فى التسجيل اضغط على اللينك التالى

http://haya.msnyou.com/montada-f53/topic-t357.htm#483

elham_hamdy
14-07-2010, 07:34 AM
الف شكر استاذ عوض جزاك الله خير اختى حاصلة على 94.2% اتمنى من الله عزوجل ان تلتحق باحدى كليات القطاع الطبى

علي رفعت
14-07-2010, 08:51 AM
انا من رايي تحول رياضة علشان تبقى ضامنة هندسة ان شاء الله

كامل على
14-07-2010, 11:03 AM
شوف الرقم القومى اللى كنت كتبة فى المدرسة ادخل بة ممكن يكون مكتوب فى الاستمارة غلط
او شوف الارقام بتمتب اتجليزى وممكن انت بتكتب عربى
حاول تانى وانا معاك

محمود عادل ابوالخير
14-07-2010, 11:04 AM
ممكن اعرف ازاي اجل في التنيق ممكن اللينك عشان انا تايه بجد شكراااااااااااااااا

lolydody
14-07-2010, 11:06 AM
الرقم القومي بتاعي صح انا داخلة بيه على الايميل اللي أخدته من المدرسة

بس بيقول غلط حاولت كتير

كامل على
14-07-2010, 11:16 AM
راجع من تانى
يعنى انت جبت الرقم السرى ولا لسة

lolydody
14-07-2010, 11:26 AM
هو اللي معايا كان غلط عشان ظرف المدرسة مكتوب فيه الرقم القومي مش السري

انا جبته دلوقتي مرسي ليك كتير عالمتابعة

شكرا

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 11:42 AM
انا دلوقتى دخلت على الموقع

وبكتب رقم الجلوس والرقم السرى والرقم التأكيدي
لكن الموقع كل مرة يقولى حاجة غلط


وانا متاكد انهم صح

لا أعلم ما هي المشكلة ؟

طبعاً حضرتك حصلت على الرقم السري من الموقع

فتأكد من كتابته تماماً

كما توجد ملاحظة مكتوبة اعمل بها
"يُنصح دائماً بإدخال الرقم السري من خلال أزرار الأرقام الموضحة بدلا من لوحة المفاتيح "

وتأكج أيضاً أن الرقم التأكيدي الذي يظهر في الصورة مكتوب بشكل صحيح

وحاول تكرار الدخول أكثر مرة

وإذا استمر الأمر اتصل بالخط الساخن واستفسر منهم عن سبب ذلك

موفق إن شاء الله

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 11:54 AM
مش الرقم السرى هو الرقم القومى

لو مش هوة

اجيب الرقم السرى ازاى




لا طبعاً أخي / hema nasr


الرقم السري ليس هو الرقم القومي


يمكنك الحصول على الرقم السري من الرابط التالي :


https://www.tansik.egypt.gov.eg/SecretNumber/Default.aspx (https://www.tansik.egypt.gov.eg/SecretNumber/Default.aspx)




http://www7.0zz0.com/2010/07/14/09/367695447.jpg



وأعتقد أن المشكلة قد حلت بذلك

HAWAI
14-07-2010, 11:57 AM
لو سمحت يا أخ عوض انا جبت 89.46 ممكن اخش هندسه ولا طب اسنان ؟

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 12:02 PM
نفس المشكلة بدخل كل البيانات ويقولي في خطا في بيانات الدرجات و مرة يقولي خطأ في الرقم التأكيدي و مرة يقولي البريد الاليكتروني غلط زز مش عارفة ايه المشكلة

هل حصلت على الرقم السري من الموقع أم لا ؟

هل هذه المشاكل ظهرت لك عند التسجيل للحصول على الرقم السري ؟

إذا كان كذلك

أولاً بالنسبة للدرجات تأكد من كتابة المحموع الكلي بدون المستوى الرفيع

وتأكد من كتابة درجة اللغة العربية كاملة " مجموع الدرجة في المرحلتين "

ثانياً الرقم التأكيدي اكتبه بشكل صحيح ولن توجد أي مشكلة

وثالثاً البريد الإلكتروني هو الذي تسلمته من المدرسة مع رقم الجلوس

وجرب مرة أخرى

eh2131987
14-07-2010, 12:22 PM
تكمل علمى علوم لانه لسه المستوى ربنا يكرمها فيه

كابو البرنس
14-07-2010, 12:51 PM
طيب انا جايب 75 % وعلمي رياضة اعمل اية امشي علي كلام الوزير ااية الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 01:26 PM
الأخوة الذين يشكون من ظهور رسالة " خطأ في بيانات الدرجات "

عليهم التأكد من كتابة المجموع الكلي بدون المستوى الرفيع

وكتاب درجة اللغة العربية " من 60 درجة وليس من 30 درجة "

وإذا استمرت المشكلة عليهم الاتصال بالرقم الساخن أو مكتب التنسيق الرئيسي

top_lebro
14-07-2010, 01:52 PM
طيب يا جماعه ممكن حد يقولى كليات التربية الرياضية بتقبل من حد ادنى قد ايه للمجموع

maru20002000
14-07-2010, 02:12 PM
انا من رايي تحول رياضة علشان تبقى ضامنة هندسة ان شاء الله

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 02:22 PM
كما ذكر الأخ / نجار

بعد ظهور نتيجة التنسيق يفتح موقع التنسيق باب التحويل للتقليل من الاغتراب

يستمر لمدة يومين على الأكثر

وفي الأعوام الماضية كانت تقبل نسبة 10% فقط من تحويلات الطلاب

omda7600
14-07-2010, 03:15 PM
السلام عليكم اخوانى

لدى اختى ان شاء الله ستدخل ثانوية عامة العام الدراسى القادم واتمنى من حضراتكم النصيحة والمشورة من حضراتكم بافادتى بمدرسة ثانوية بنات تكون محترمة وسلوك استاذتها وطالبتها محترمين حيث اننا عائلة محافظة

بعد اذنكم ارجو الافادة واكون شاكر لحضراتكم

اختى تابعة لادارة الدقى التعليمية والتنسيق مرشح لها مدرسة الاورمان الثانوية بنات بجوار الشيراتون ولكنى لا اوافق على هذه المدرسة

tomcruise_tito
14-07-2010, 03:48 PM
الرقم السري ليس هو الرقم القومي

يمكنك الحصول على الرقم السري من الرابط التالي

https://www.tansik.egypt.gov.eg/SecretNumber/Default.aspx (https://www.tansik.egypt.gov.eg/SecretNumber/Default.aspx)

اكتب البيانات ثم اضغط تسجيل

سيظهر لك الرقم السري مباشرة

ولكن انتبه الرقم السري لن يظهر لك إلا مرة واحدة فقط

أي عليك بكتابته وحفظه

حتى يمكنك الدخول على الموقع عدة مرات إذا رغبت في تعديل الرغبات

tomcruise_tito
14-07-2010, 04:06 PM
والله وانا فى نفس المشكله حد يلحقنا

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 04:09 PM
مش مشكلة
خطوة غير هامة
ولا فائدة منها
واتكررت فى نموذج قمت أنا بالتنسيق له
أعتقد إنها غير لازمة
المهم بيان درجات اللغات والمجموع صحيحة

meme gorab
14-07-2010, 04:19 PM
مشكلة كبيرة في التنسيق اليوم

انا علمي علوم وحصلت على مجموع 391 درجة
وعندما دخلت لاسجل الرغبات لم اجد سوى الكليات ا لادبية فقط

افيدوني ماذا ا فعل ؟؟

منتوو
14-07-2010, 04:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



أدخلت البيانات كاملة في موقع التنسيق عشان أجيب الرقم السري

جالي خطأ في بيانات الدرجات ..

مش فاهم إيه المُشكلة ؟


أنا معفي يعني اللغة التانية عندي مش محسوبة فمجموعي من 360 درجة ، مش من 410

ممكن تبقى هنا المشكلة ؟

لأن كل البيانات التانية متأكّد منها ومفيهاش أغلاط !

ولو غلط ، اني اكتب مجموعي من 360

مش المجموع الاعتباري بيتحسب من

مجموعي * 410 / 360 ؟؟

ولا أنا غلطان ؟؟


أرجوكم الردّ سريعاً ..

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 04:25 PM
أكتب البيانات كما حصلت عليها من موقع نتائج الوزارة

منتوو
14-07-2010, 04:28 PM
أكتب البيانات كما حصلت عليها من موقع نتائج الوزارة

عملت كده ،

وجابلي خطأ في بيانات الدرجات



هل المشكلة ديه عند كُلّ الي ماعندهمش لغة تانية ولا أنا بس ؟؟؟



...

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 04:29 PM
اتصل على خط التليفون المذكور لك بالموقع وإسالهم ايه الحل بالنسبة لك
وبالتوفيق إن شاء الله

منتوو
14-07-2010, 04:32 PM
اتصل على خط التليفون المذكور لك بالموقع وإسالهم ايه الحل بالنسبة لك
وبالتوفيق إن شاء الله

اتصلت قالولي استنى 48 ساعة !!



ده كلام ؟!!!!

يعني التّنسيق كله خمس أيام لو استنيت يومين ومع النهردة


يبقى باقي يومين بس أكتب فيهم ولا أعدّل ولا ايه بالزّبط ؟


ايه ضغطة الأعصاب ديه !!!؟؟؟


مش المفروض يبقى عندهم حلّ سريع عشان وقت التنسيق !!!!

:(

الأميـرمحمد
14-07-2010, 04:42 PM
اتصلت قالولي استنى 48 ساعة !!




ده كلام ؟!!!!

يعني التّنسيق كله خمس أيام لو استنيت يومين ومع النهردة


يبقى باقي يومين بس أكتب فيهم ولا أعدّل ولا ايه بالزّبط ؟


ايه ضغطة الأعصاب ديه !!!؟؟؟


مش المفروض يبقى عندهم حلّ سريع عشان وقت التنسيق !!!!

:(


ماتقلقش يومين للتسجيل حلو اوي
انت بتسجل في نص ساعة و بعدين تطبع الرغبات
و تقعد تراجع تاني و تاني
ولو في اي تعديل بتعمله في 10 دقائق و تطبع الرغبات الاخيرة
وربنا معاك و تجيلك الكلية اللي عاوزهاااا

محمود0000
14-07-2010, 04:43 PM
ارجو حل مشكلتي وهي عدم ظهور الكليات في التخصص الا الكليات الادبي فقط


مع العلم اني علمي رياضة بجموع 96%

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 04:46 PM
هل كتبت المجموع الكلي الموجود في استمارة النجاح التي تسلمتها ؟

ولماذا لم تجرب كتابة المجموع الاعتباري ؟

الطالب المعفى من اللغة الثانية، يحسب له مجموع اعتباري =
المجموع الكلى × 410 / 360

على أي حال انتظر حتى يخف الضغط قليلاً مع أني أرى أنه ليس المشكلة

أو انتظر كما أخبروك في مكتب التنسيق الرئيسي

وإن شاء الله تحل المشكلة

الأميـرمحمد
14-07-2010, 04:48 PM
جزاكي الله خير يا ام شاهندة
الموضوع جاء في وقته

مجهود عظيم يا دكتور سنايبر
وانا موجود في اي خدمة

mr_shrefamen2
14-07-2010, 04:56 PM
ارجو الرد بسرعة
علي فكرة انا اتصلت بالرقم اللي كاتبينه وردوا عليا الحمد لله ولكن يا ريتهم ما ردوا تفتكروا الاستاذ اللي المفروض يحل المشكلة طلع مش فاهم حاجة قالي استخدم متصفح انترنت اكسبلورر 4 زززززز هو في حد فيكم سمع عن متصفح بالاصدار دا لما راجعته في الكلام قالي انتظر شوية وراح وسابني اسمع موسيقي ورجع قالي نزل الاصدار 7 وانا طبعا مش مقتنع بالكلام دا
المفروض حتي اما يخلوا حد يرد علي مشاكل الناس يكون فاهم مش يزيد الطينة بلة
كدا فعلا احنا بنتشعبط في التكنولوجيا شعبطة دا حتي موقع الازهر اللي مستنينه ال ما ظهرت النتيجة سقط ولا حد سمي عليه لتاني يوم بعد ما جالنا الضغط ونفس الموضوع بيتكرر مع موقع التنسيق بالله عليكم ساعدونا بحل
السلام عليكم

منتوو
14-07-2010, 05:00 PM
هل كتبت المجموع الكلي الموجود في استمارة النجاح التي تسلمتها ؟

ولماذا لم تجرب كتابة المجموع الاعتباري ؟



على أي حال انتظر حتى يخف الضغط قليلاً مع أني أرى أنه ليس المشكلة

أو انتظر كما أخبروك في مكتب التنسيق الرئيسي

وإن شاء الله تحل المشكلة




أيوة كتبته زي ما هو مكتوب في الإستمارة بالزّبط ،

وجرّبت كتابة المجموع الاعتباري ونفس المشكلة خطأ في بيانات الدرجات ...



يا رب

تتحل في أسرع وقت

SuperNova
14-07-2010, 05:00 PM
عندي مشكلة في التسيق وهي عندما اصل لهذه المرحلة تظل هكذا دون ظهور شيء اخر والعبارة هي

انتظر قليلا، يتم الآن تحميل البيانات اللازمة لبرنامج تعديل الرغبات

المشكلة دى عندى برده
اللى يعرف حل ليها يقولنا علية لو سمحتو

منتوو
14-07-2010, 05:01 PM
ماتقلقش يومين للتسجيل حلو اوي
انت بتسجل في نص ساعة و بعدين تطبع الرغبات
و تقعد تراجع تاني و تاني
ولو في اي تعديل بتعمله في 10 دقائق و تطبع الرغبات الاخيرة
وربنا معاك و تجيلك الكلية اللي عاوزهاااا



يا رب

يا رب يسهّل وأدخل يا رب



جزاكَ الله خيراً

ايهاب الليثي
14-07-2010, 05:09 PM
اختي الفاضله.....السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميع المدارس الثانويه تقريبا سواسيه ولكن لابد من متابعة البنت بعد دخولها المرحله الثانويه ومتابعة اصدقائهاوسلوكها...الخ
والمدارس بالترتيب
1-الاورمان الاعداديه الثانويه بالعجوزة(اورمان طنطا)
2- اورمان( شيراتون)
3-جمال عبد الناصر الثانويه

الأميـرمحمد
14-07-2010, 05:23 PM
ايه الاخبار

احمد اسماعيل نوفل
14-07-2010, 05:46 PM
طيب انا جايب 84.6% وعلمى رياضة وعاوز ادخل هندسة معمارى اكمل ولا اه سعدونى من فضلكم

الدكتور سنايبر
14-07-2010, 06:00 PM
للأسف هذه المشكلة حدثت مع أكثر من طالب على مستوى الجمهورية

وربما يتم تداركها قريباً

انظروا إلى
هذا الخبر من جريدة اليوم السابع (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=253979&SecID=97&IssueID=117)


عضو محلى بالمنيا يكشف عن مغالطات فى تنسيق الثانوية

تقدم محمد فضل، عضو مجلس محلى مدينة مطاى بالمنيا، بشكوى إلى الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم اليوم، الأربعاء، بسبب المغالطات التى تحدث فى مكتب التنسيق، مؤكدا أن ابنته إسراء حصلت على مجموع 89 %علمى رياضة 2، وعندما ذهب إلى الإنترنت للتقديم لها فى مكتب التنسيق وكلما أدخل البيانات الخاصة بنجلته تظهر له الكليات الأدبية الخالية، رغم أنها كتبت رغباتها على كليات العلمى.

وأشار إلى أنه قام بالاتصال بالخط الساخن وتقدم بشكوى إلى الدكتور أحمد زكى بدر وزير التعليم، إلا أنه عاد إلى المنزل دون أن يجيبه أحد.

بينما أكدت إسراء أنها تخرجت من القسم العلمى وقامت بملء الاستمارة الخاصة بها، وأنها لا تشير إلى الكليات الأدبية، مطلقا مضيفة أن الوضع شمل أكثر من طالب، وأن المغالطات التى تحدث قد تصيب الطلاب بالإحباط.

ahmed yay
14-07-2010, 06:06 PM
شكرا لحضرتكم على الرد وجزاكم الله خيرا

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:09 PM
ما الحل مع هذه المشكلة لطالب ثانويه عامه رقم الجلوس غير صحيح أو سبق الحصول على رقمه السري
عزيزي الطالب اذا لم تتمكن من الحصول علي رقمك السري يرجي التوجه بأصل استمارة النجاح و أصل بطاقة الرقم القومي إلي معمل حاسبات تنسيق الطلاب بأقرب جامعة في محافظتك لتحصل علي الرقم السري




شكرا لحضرتك
بارك الله فيك

عـــادل
14-07-2010, 06:12 PM
السلام عليكم

هو سوال اكيد هيظهر بعد ظهور التنسيق وهو هل يمكن اختيار كليه لم اختارها ضمن مجموعة 48 رغبة اذا كان مجموعى يدخلها ولا الامر محصور بما تم تحديده فقط

شكرا

عـــادل
14-07-2010, 06:15 PM
بوص لما تواجه مشكله وتتصل بيهم ويقولك يومين يبقى معندوش اجابة وعاوز يريح دماغة منك متصبرش يومين اتصل بيهم كل شوية لحد مايحله المشكله او روح مكتب التنسيق يبقى لحقت نفس من الاول بدل متكون مشكله كبيرة وتضيع يومين فى الانتظار على قلة فايدة

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:16 PM
طيب انا جايب 84.6% وعلمى رياضة وعاوز ادخل هندسة معمارى اكمل ولا اه سعدونى من فضلكم




يا أستاذ احمد تفتكر مين ممكن يقدر يحمل نفسه أمانة إجابتك على السؤال ده ؟
لا نملك أن نحدد لك قبول أو رفض
كون الهندسة ستأخد تنسيق كام ؟هذا فى علم الغيب
استخر الله سبحانه وتعالى
واستفتى قلبك
وحضرتك أدرى الناس بنفسك
المهم اعمل ما عليك من مذاكرة وإجتهاد
وتأكد أن الله لن يضيع تعبك
بالتوفيق

ابن بلد
14-07-2010, 06:19 PM
تتجه المؤشرات الأولية لتنسيق القبول بالجامعات والمعاهد المصرية من واقع نتائج الثانوية العامة إلى إنخفاض الحد الأدنى للقبول بكليات القمة.
وتشير التوقعات الاولية إلى أن يتراوح الحد الأدنى لكلية الطب بين 94% و95%، والصيدلة 93.5%، بينما سيتراوح طب الأسنان 93.3%، ويصل الحد الأدنى للعلاج الطبيعي والطب البيطري إلى 91% و92%.
ووفقًا للمؤشرات الاولية، من المتوقع أن يقل الحد الأدني لكليات الهندسة والحاسبات عن 90% ليصل في كلية الهندسة إلى 89%، والحاسبات والمعلومات 88%، حسبما ذكرت بعض الصحف المحلية الأربعاء.
يذكر أن مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد العليا فتح تسجيل الرغبات لطلاب الدور الأول والأخير الناجحين فى امتحانات الثانوية العامة، والبالغ عددهم ?53 ?ألفًا و?973 طالبًا وطالبة، بدءًا من الأربعاء 14 يوليو ويستمر حتى الأحد 18 يوليو، ويأتي ذلك تيسيرًا على الطلاب.
وتستقبل معامل الحاسبات بالجامعات الطلاب الحاصلين بحد أدنى 205، ?درجات من التاسعة صباحا وحتى الخامسة مساء، فيما استعانت المعامل بالهيئة المعاونة لأعضاء هيئة التدريس لمساعدة الطلاب في تدوين رغباتهم.
وصرح الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي أن موقع التنسيق مفتوح أمام الطلاب طوال الـ 24 ساعة، لتسجيل وتعديل رغباتهم حتى السابعة من مساء الأحد 21 يوليو، مشيرا إلى أنه بعد اغلاق الموقع سيبدأ الحاسب الآلي بجامعة القاهرة في توزيع الطلاب على الكليات والمعاهد.

ابن بلد
14-07-2010, 06:21 PM
:av4056bb7jp3:با التوفيق للجميع:av4056bb7jp3:

:078111rg3:

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:23 PM
شكرا لك يا ابن بلد
لكن تبقى كل هذه توقعات صحف ليس إلا
بالتوفيق للجميع

hellow
14-07-2010, 06:24 PM
بالتوفيق للجميع بإذن الله ...

عمر المختار الغرابلى
14-07-2010, 06:26 PM
انا فى كليه تجاره

بس كنت عايز اسأل سؤال عن التعليم المفتوح


هل كليه التجاره جامعه مفتوحه معتمده ام لا


وهل هى ايضا تساوينا فى الدرجه العلميه

يعنى تساوى طلبه الانتظام

ارجو منكم الاجابه

ابن بلد
14-07-2010, 06:28 PM
العفو ام شاهندة

ان شاء الله خير للجميع

با التوفيق ان شاء الله

هنا إبراهيم
14-07-2010, 06:33 PM
طيب انا جايب 84.6% وعلمى رياضة وعاوز ادخل هندسة معمارى اكمل ولا اه سعدونى من فضلكم



السلام عليكم

اولا الف مبرووووووووك على النتيجة

ثانيا نصيحتى ليك

لو انت واثق ان شاء الله انك هتذاكر جامد السنه دى

وترفع مجموعك

كمل علمى رياضة خاصة ان تنسيقها السنه دى قليل خالص

و كمان درجات سنه تانيه السنه دى مش حلو برده

يعنى فى حاله لو ارتفع التنسيق مش هيكون جامد اوى يعنى

المهم انك تذاكر حلو خااالص ان شاء الله وان شاء الله هتدخل الكليه اللى انت عايزها

هنا إبراهيم
14-07-2010, 06:38 PM
:av4056bb7jp3:بنتى حصلت على 95.1/ مرحلة اولى علمى هل تكمل علوم ولا تحول رياضة ****** وتتوقعوا تنسيق الطب او الهندسة يكون كام فى العام القادم باءذن اللة ******* والحمد للة على كل حال **** وألف مبروك لجمع الناجحين ****ولكم جزيل الشكر *****واللة الموفق


الف مبروووووووووووووك خالص لبنت حضرتك

انا من رايي انها تكمل علوم لو هى بتحب احياء اكتر من رياضة

ده بالاضافة ان طب السنه دى خدت من 95% يعنى قدامها فرصة كبيره انها تدخلها

وكمان عادة الحمد لله الدرجات بتزيد خالص فى سنه تالته

وكمان لسه المستوى الرفيع معاها

وقدامها فرصة اكبر فى علمى علوم

كل كليات طب

وصيدله كمان جميله خالص( انا فى صيدله)

ربنا يوفقها ان شاء الله

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:42 PM
انا فى كليه تجاره

بس كنت عايز اسأل سؤال عن التعليم المفتوح


هل كليه التجاره جامعه مفتوحه معتمده ام لا


وهل هى ايضا تساوينا فى الدرجه العلميه

يعنى تساوى طلبه الانتظام

ارجو منكم الاجابه


هى معتمدة
وعرفت اليوم فقط أن خريجيها ممكن ينضموا لنقابة التجاريين
لكن موضوع المساواة فى الدرجة العلمية مع طلبة اٌلإنتظام أعتقد لا
تحياتى

احمد اسماعيل نوفل
14-07-2010, 06:43 PM
ممكن اعرف الهندسة وخدة من كام السنة

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:45 PM
أعتقد والعلم عند الله
الموضوع وقتها بيتحول لتحويل بين كليات
وإذا وافقت الكلية التى ترغب بالتحويل لها على قبول طلاب جدد أعتقد ممكن وقتها تحول
بالتوفيق

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 06:52 PM
بص يا عمدة
البنت المحترمة تقدر تكون محترمة لو هى فين
بس برضوا ضرورى المتابعة
مش غلط
افرض إنك اعترضت على المدرسة واخترت انت أو الوالدين مدرسة تانية
واتضح بعد دخولها أن الطالبات أو أحد أفراد أسرة المدرسة
هناك ما يشوبهم هل ستحول لها من المدرسة ؟
وناوى تعمل معاها إيه فى الجامعة ؟
حتختار جامعة برضه ؟
ما دامت التربية صح وهناك متابعة
إستودعها الله وهو الحافظ إن شاء الله
ربنا يحفظكم جميعاً

عمر المختار الغرابلى
14-07-2010, 06:53 PM
هى معتمدة
وعرفت اليوم فقط أن خريجيها ممكن ينضموا لنقابة التجاريين
لكن موضوع المساواة فى الدرجة العلمية مع طلبة اٌلإنتظام أعتقد لا
تحياتى


اولاااا شكراااااا كتيير على افاده حضرتك
ومجهود حضرتك الرائع ده

بس ليه سؤال كمان

هل توجد كليه تربيه جامعه مفتوحه

tarekbbb
14-07-2010, 06:59 PM
اللهم وفقنا

ابراهيمamen
14-07-2010, 06:59 PM
عندي مشكلة في التسيق وهي عندما اصل لهذه المرحلة تظل هكذا دون ظهور شيء اخر والعبارة هي
انتظر قليلا، يتم الآن تحميل البيانات اللازمة لبرنامج تعديل الرغبات

ابراهيم شنيدر
14-07-2010, 07:02 PM
عايز النتيجة للاسم دة ضحى محمد زين الصف الثالث ثانوية عامة علمى ضروروى والنبى

ابراهيم شنيدر
14-07-2010, 07:04 PM
يا ريت فغلا ضروى وللاهمية وجزاة اللة كل خير من ياتى بة

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 07:08 PM
اولاااا شكراااااا كتيير على افاده حضرتك
ومجهود حضرتك الرائع ده

بس ليه سؤال كمان

هل توجد كليه تربيه جامعه مفتوحه


لا لم اسمع عن تخصص التربية فى الجامعات المفتوحة
حتى الآن
لأنه يقال أنه سيتم التوسع فى التعليم المفتوح
وقد يخرجوا علينا فيها بالجديد الله أعلم
بالتوفيق
ولا شكر على واجب

محمد على عبد المجيد بدران
14-07-2010, 07:12 PM
ممكن اعرف تنسيق الثانوية العامة المصرية لهذا العام 2010 ولكم جزيل الشكر

HARD_WAY
14-07-2010, 07:21 PM
عندي مشكلة في التسيق وهي عندما اصل لهذه المرحلة تظل هكذا دون ظهور شيء اخر والعبارة هي

انتظر قليلا، يتم الآن تحميل البيانات اللازمة لبرنامج تعديل الرغبات



نفس المشكلة اللى عندى وهى من الصبح على كده

Salma Pharma
14-07-2010, 07:25 PM
يا جماعة عاوزة أعرف الفرق بين علوم حاسب وحاسبات ومعلومات ، وأي كلية الأفضل ؟؟؟؟

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 07:26 PM
نفس المشكلة اللى عندى وهى من الصبح على كده

عندي مشكلة في التسيق وهي عندما اصل لهذه المرحلة تظل هكذا دون ظهور شيء اخر والعبارة هي
انتظر قليلا، يتم الآن تحميل البيانات اللازمة لبرنامج تعديل الرغبات



المشكلة جماعية يا إخوانى
ننتظر حتى يخف الضغط ونحاول فى وقت أخر
إن شاء الله يوفق الجميع

Salma Pharma
14-07-2010, 07:28 PM
يا ريت حد يرد عليا من فضلكم

clinical chemist0
14-07-2010, 07:30 PM
يا جماعة عاوزة أعرف الفرق بين علوم حاسب وحاسبات ومعلومات ، وأي كلية الأفضل ؟؟؟؟


قسم علوم حاسب من كليه علوم وقسم علوم حاسب من كليه حاسبات ومعلومات يتبعوا لنقابه العلميين وبيدرسوا السوفت وير والبرمجه

اما هندسه حاسب من كليه هندسه يدرس الهارد وير

اماباقي اقسام حاسبات ومعلومات مثل قسم نظم ومعلومات يتبع نقابه التجاريين

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 07:31 PM
يا ريت الاسم رباعى أو أكتر
لأن معظم مواقع الأسماء لا ترضى بالثلاثى منعاً للتشابه

Salma Pharma
14-07-2010, 07:34 PM
يعني اللي يدخل حاسبات ومعلومات يطلع مدرس ولا إيه ؟؟؟؟

Salma Pharma
14-07-2010, 07:35 PM
ايه المزايا اللي في كل كلية

Salma Pharma
14-07-2010, 07:37 PM
طيب يعني علوم رياضة هي علوم حاسب

solidsnake
14-07-2010, 07:38 PM
السلام عليكم ز رحمة الله
يا جماعة انا كنت عايز أعرف ترتيبي و ترتيب اصحابي بالنسبة لأدبي في المدرسة و الجمهورية ........... في طريقة عشان أعرف ده ولا لأ ؟؟؟
أرجو الرد
و أكون شاكر

clinical chemist0
14-07-2010, 07:38 PM
يعني اللي يدخل حاسبات ومعلومات يطلع مدرس ولا إيه ؟؟؟؟

علوم حاسب ملوش علاقه بالتدريس
علوم حاسب ليه علاقه بالبرمجه ويتبع لنقابه العلميين وليس المعلميين

نقابه العلميين اي نقابه خريجى كليات العلوم وتشمل اخصائي التحاليل الطبيه والكميائيين في المصانع والمبرمجيين الخ
ونقابه العلميين تضم كليات العلوم والعلوم الطبيه والحاسبات والمعلومات

.................................................. ...........

غير نقابه المعلميين وهى نقابه خريجى كليات التربيه او اي خريج يريد ان يعمل في التدريس

clinical chemist0
14-07-2010, 07:40 PM
ايه المزايا اللي في كل كلية

قسم علوم حاسب سواء في كليه علوم او كليه حاسبات ومعلومات بيقي شغله في السوفت وير اي البرمجه والويب ديسينر وكدة اي انه يعمل برامج للكمبيوتر ودة تابع لنقابه العلميين


اما قسم هندسه حاسب من كليه هندسه بيبقي شغله في الهارد وير اي تنصيع الكمبيوتر في المصانع وكدة ودة تابع لنقابه المهندسيين

clinical chemist0
14-07-2010, 07:43 PM
طيب يعني علوم رياضة هي علوم حاسب

لا طبعا
فيه بكالوريوس اسمه علوم رياضه في كليه العلوم وهو يختلف تماما عن بكالوريوس علوم الحاسب

ابراهيم شنيدر
14-07-2010, 07:47 PM
انا مش عارف الا الثلاثى لانهم كانوا جيرانا وعزلوا وعايز اعرف النتيجة بتاعتها لو ممكن بس تحاولى معلش والله هتعبك معايا وجزاك الله كل خير على المجهود اللى انتى بتعملية

clinical chemist0
14-07-2010, 07:48 PM
وموضوع علوم الحاسب وهندسه الحاسب

نفس اللعبه دى في قسم البترول

بكالوريوس علوم البترول والغاز الطبيعى تابع لنقابه العلميين

اما بكالوريوس هندسه البترول تابعه لنقابه المهندسيين

clinical chemist0
14-07-2010, 07:50 PM
وزيها زى بكالوريوس كميا صيدليه ودة تابع لنقابه العلميين
اما بكالوريوس صيدله تابع لنقابه الصيادله

الأميـرمحمد
14-07-2010, 07:50 PM
في الحقيقة الرغبات لا يطلبوها عند التقديم للجامعة ..
بيطلبواا فقط بطاقة الترشيح اللي هي نتيجة التنسيق

زحكاية طباعة الرغبات دي .. جاءت علي لسان وزير التعليم العالي
و يجب الاحتفاظ بأخر رغبات استقريت عليها

rony33
14-07-2010, 07:50 PM
انا بردو معفية من اللغة التانية وحصلت معاية نفس المشكلة واتصلت وقالولي قعدي جربي ولو منفعش روحي معامل الكومبيوتر اللي في الجامعة.

clinical chemist0
14-07-2010, 07:51 PM
وزيها زى اخصائي التحاليل الطبيه للي تبع كليه علوم يتبعو لنقابه العلميين

اما اخصائي التحاليل الطبيه للي تبع كليه الطب يتبعو لنقابه الاطباء

كامل على
14-07-2010, 07:52 PM
ممكن تحولى بعد نتيجة التنسيق لو الفرق بين الكليتين اقل من درجتان

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 07:55 PM
ولا يهمك لا مجهود ولا حاجة بس مفيش موقع ممكن يعرفك النتيجة بالاسم الثلاثى
لا مصراوى ولا الأستاذ
وانكش واقع من زمان
كان نفسى أساعدك بس مش ممكن

Dr/ master2011
14-07-2010, 07:56 PM
أنا حاولت والله أكتر من مرة بس مش بيجيب النتيجة لو تعرف رقم الجلوس أو الاسم رباعى أجيبهالك فورا

mo0on1
14-07-2010, 08:03 PM
ياريت حد يفيدنا يا جماعة

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 08:03 PM
ممكن تنزل أى سيبر وتدخل على الموقع تانى (من غير ما تغير الرغبات كأنك حتعمل تعديل )
وتوصل لأخر حاجة وتطبعها فى السيبر
بالتوفيق

علاء الدين حسام
14-07-2010, 08:06 PM
يا جماعة ارجوكم انا ثانويه ازهريه هل ينفع ادخل كليات جامعه القاهرة

varios
14-07-2010, 08:10 PM
هي ممتحنه ادارة ايه

mody7_7
14-07-2010, 08:21 PM
لو سمحت الي يعرف حاجة عن التعليم المفتوح يقولي
وهل ينفع التحويل من تعليم مفتوح الى تعليم عام .. لان في نظام الانتساب كان ينفع التحويل من انتساب الى انتظام بعد سنة .. وهما بيقولو السنادي هيبقا التعليم المفتوح بدل الانتساب .
وهل ليه طابع تنسيق وحد ادنى لممجموع ؟

solidsnake
14-07-2010, 08:23 PM
موقع الأستاذ هيضيف الترتيب بالنسبة للجمهورية بالنسبة للشعبتين مع بعض لكن محتاجين نعرف الترتيب بالنسبة للشعبة الأدبية أو العلمية

blackcat.13
14-07-2010, 08:24 PM
انا جبت فى تانيه 80% وانا فى علمى علوم وندمت و بس تنصحونى احول ادبى ولا علمى رياضه وانا هذاكر السنه الجايه بجدبجد يعنى ان شاء الله وباذن الله
ياريت تنصحونى ولا خلاص الحكايه باظت:(؟



استفسار اخير هو اتلغت حكاية اعادة السنه عشان تحسين المجموع؟

طبيبة ان شاء الله
14-07-2010, 08:33 PM
لا انا اللي اعرفه ان حوار التحسين ده اتلغى خلاص
اما انك تحولي ادبي ده على حسب رغبتك يعني انتي شوفي اصلا هتمشي في ادبي ولا ايه النظام وبعدين شوفي انتي ايه الكلية اللي انت عاوزاها مش اللي اهلك عاوزنها فكري كويس وبعدين الحياة مش هتقف عند مجموع الثانوية
الثانوية مش نهاية الحياة انتي ذاكري السنة اللي جاية واللي ربنا كاتبهولك هتشوفيهبس اوعي تحبطي

bedo man
14-07-2010, 08:33 PM
بص انا هديك معلمات و انت ع اساسها تحدد اولا علمي رياضه هتاخد رياضه 2 و فيزياء و بجد بجد رياضه 2 دي غير اي رياضه ممكن تكون شفتها قبل كده في مسائل في كتاب الدليل مدرسين المدرسه مبيعرفوش يحلوها وانا مش بقلك كده علشان احبطك بس انا شايف انك تحول ادبي احسن ده رأيي الشخصي وانت حر في أختيارك

Messii
14-07-2010, 08:34 PM
من الاحسن ليك تحول ادبى لانك ممكن تجيبى كلى 91 وتلحق السن
وكمان مش ينفع تحول علمى رياضه طالما كنت واخد احياء فى 2ث .

الاستاذ محمد سعيد ابراهيم
14-07-2010, 08:45 PM
مشكــــــــــــــــ علي المجهود ـــــــــــــــــــورين

مسـتر حسين
14-07-2010, 08:46 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


اخر يوم فى التسيق الالكترونى على الكمبيوتر امتى

هل فيه معاد لأنتهاء وضع الرغبات ولا لسه بدرى

علمآ بأن الطالب اللى بستفسر عنه جايب 59%


ارجو الرد المؤكد ضرورى جدآ

bedo man
14-07-2010, 08:52 PM
التنسيق الاكتروني بدأ من انهارده و لمده 5 ايام فقط يعني ينتهي يوم الاحد

**منوش**
14-07-2010, 08:53 PM
انا كمان نفس المشكلة ومش لاقية لها حل وجربت كل الطرق دي
عموما انا هحاول اروح للبتاع اللي جنبنا
حرام والله

مسـتر حسين
14-07-2010, 08:55 PM
يعنى لو ملحقش التنسيق الالكترونى هيقدم فى مكاتب التنسيق

ولا التنسيق عمتا كله هيقفل يوم الاحد


واستفسار تانى مش السنين اللى فاتت كان كل مرحله ليها ميعاد ولا ايه

جمال2000000
14-07-2010, 08:57 PM
يا جماعه كل ما بدخل الرقم السرى بيقولى خطاء حاول مره اخرى .............. ومش عارف اعمل ايه...


ساعدونى يا جماعه...

bedo man
14-07-2010, 09:10 PM
تقريبا والله اعلم كله هيقفل يوم الاحد

بالنسبه لموضوع المراحل السنه دي سنه فراغ الطلاب فيها قليلين جدا و نسبه النجاح 50% فهيبقي مرحله واحده بس و عتبقي في مرحله تانيه بس بعد امتحانات الدور التاني للمتحانوها

engi11
14-07-2010, 09:14 PM
بجد الاستازه ام شاهنده احلى حد لاقيته هنا ربنا يخليها

مسـتر حسين
14-07-2010, 09:15 PM
طبعآ الف شكر ليك على سرعه ردك


بس انت متأكد من الكلام ده ولا ايه

لان الشخص ده مش هنا وفى اسكندريه وكل اهله معاه

يعنى مينفعش حد يسحب الورق

وهو جى يوم الاحد بليل

فعايز اتأكد عشان لو الكلام ده صح اخليه ينزل القاهره ويسحب ورقه

لان متهيألى الرقم السرى بيبقا مع الورق .. صح ولا ايه ؟؟

bedo man
14-07-2010, 09:17 PM
محدش لحد دلوقتي يعرف اي كليه تقبل من كام ليه مش عارف بصراحه حاجه غلب

منة الله بلات
14-07-2010, 09:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا فى ثانية ثانوى وجبت 80% وانا علمى رياضة وما اتخيلش نفسى فى الادبى وفى بيقولولى احول وفى

بيقولولى اكمل وانا عايزة اكمل على امل ان التنسيق ينزل لان المجاميع السنة دى وحشة اوى بس يا ترى فى

فرصة انى ادخل الهندسة ولا لا ولو لا هل يبقى ليا كليات الادبى كلها بخلاف النظر انى علمى علوم او رياضة

وكمان سالت مدرسين كتيير اوى لو دخلت اى كلية ادبى وانا اصلا علمى ادخلها من مجموع اقل من ادبى ولا

اعلى نصهم قالوا اعلى من ادبى والباقى قال اقل

بجد انا محتارة ارجو الافادة لان ده مستقبل كامل وبنام بصعوبة والله من االتفكير فى الموضوع ده

solidsnake
14-07-2010, 09:20 PM
يارب المجماميع تنزل

bedo man
14-07-2010, 09:21 PM
الرقم السري بتجيبه من موقع التنسيق

http://www.tansik.egypt.gov.eg/application/


اول ما تدخل بيقولك (خدمه الحصول ع الرقم السري) بتكتب شويه بيانات وبيكتبهولك ولو عرفت تعملهوله

bedo man
14-07-2010, 09:32 PM
أولا بما انك مش متخليله نفسك في ادبي و مش حباه يبقي كملي و شوفي اللي تحبيه و تالته سنه رخمه شويه رياضيات 2 و فيزياء (علمي رياضه) واحياء و فيزياء (علمي علوم) و مستوي رياضه 1 غير رياضه 2 خالص بجد مسائل غير عاديه و افكار و 6 فروع جبر و هندسه فراغيه ده أسهلهم و ديناميكا و استاتيكا يعني متوسط الصعوبه و تفاضل و تكامل و ده اصعبهم واكتر امتحان بيجي فيه افكار انا بقلك كده بس علشان تخدي بالك لانه فعلا مستقبل و بالنسبه لموضوع انك علمي و تدخلي كليه ادبيه بتخليها بمجموع اعلي من الادبي و بالتوفيق انشاء الله السنه الجايه

ayooooosh
14-07-2010, 09:34 PM
السلام عليكم ممكن اعرف كليه علوم هتاخد من كام السنه دى ؟

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 09:36 PM
يا مستر حسين
الموضوع كله ممكن يخلص من على النت
من أى مكان فى مصر
أخر موعد للتنسيق يوم الأحد إن شاء الله
وكل سنة تالتة (ما عدا الدور التانى ) سوى
بالتوفيق

meme gorab
14-07-2010, 09:38 PM
حصلت على مجموع 95% علمي علوم (احياء) وعندما دخلت موقع التنسيق لتسجيل رغباتي وجدت المتاح هي كليات المجموعة الادبية فقط
واتصلت بالخط الساخن رقم 19468 الساعة الواحدة ظهرا ولم اجد حلا للمشكلة
وذهبت لمركز التنسيق بكلية التربية وواجهت نفس المشكلة واخبرني المسؤول عن المركز انه سيتصل بمركز التنسيق الرئيسي بالقاهره
فنرجو الافادة ممن يستطيع الافادة بالحل
والان ومنذ ساعتين تظهر عبارة جاري تحميل البيانات ولا يتم التحميل

meme gorab
14-07-2010, 09:40 PM
من ظهرت عنده نفس المشكلة كيف حلها
نرجو الافادة

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 09:41 PM
السلام عليكم ممكن اعرف كليه علوم هتاخد من كام السنه دى ؟
محدش يعرف
كل ده فى علم الغيب
اكتب وربنا يحقق لك ما تتمنى

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 09:53 PM
يا أيها الطلبة هو عمره حد عرف الكلية حتاخد كام قبل التنسيق ؟
مش عشان سنة فراغ ولا سنة مزدوجة
طوا عمر الطلبة تمتب رغبات الأول وبعدين نعرف الكليات حتاخد كام
ده النظام الطبيعى
ربنا معاكم

sara fayed
14-07-2010, 09:53 PM
ممكن حد يساعدني

انا جايبة 55% ادبي ممكن حد يقلي احط ايه يناسب مجموعي السيئ ده عشان انا نفسيتي تعبت بجد

أرجوكم حد يساعدني ويرد عليا

deena khaled
14-07-2010, 09:59 PM
لو سمحت ضرورى اية الفرق بين التخصص الجامعات وجامعات الجفرافية وايهما افضل وبعدين مثلا فى كليات مش بتنزل عشان اعلى من مجموعى مش المفروض اكتب اللى عايزاة وبعدين هما يختاروا يعنى ازاى هاملا 48 رغبةوازاى بيقولو اكتب كل حاجة وياريت لو سمحت لو سمحت قواعد الرغبات ازاى لو سمحت حد يرد علينا

أحمد الزنارى
14-07-2010, 10:02 PM
اماباقي اقسام حاسبات ومعلومات مثل قسم نظم ومعلومات يتبع نقابه التجاريين

هذة معلومة خاطئة
حتى الان لا توجد نقابة لخريجى حاسبات و معلومات لصغر عددهم و جارى انشاء النقابة
لكن طلبة حاسبات و معلومات لا يتبعوا نقطعة التجاريين مطلقا
لا علاقة بين نقابة التجاريين و حاسبات و معلومات باى شكل من الاشكال

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:05 PM
لو سمحت ضرورى اية الفرق بين التخصص الجامعات وجامعات الجفرافية وايهما افضل
وضحى السؤال أكرمك الله


وبعدين مثلا فى كليات مش بتنزل عشان اعلى من مجموعى مش المفروض اكتب اللى عايزاة وبعدين هما يختاروا يعنى ازاى هاملا 48 رغبةوازاى بيقولو اكتب كل حاجة
مين قال مفيش كليات حتظهر لك حيظهر لك كل الكليات
بس هما بيقولوا أوعوا تكتبوا كل كليات القمة فى كل فروعها وتنسوا ما هو فى مستواكم يعنى لو حد جايب 75% مثلاُ تفتكرى يكتب طب وصيدلة وعلوم فى كل الجامعات وخلاص ؟

وياريت لو سمحت لو سمحت قواعد الرغبات
ما معنى قواعد الرغبات ؟

ازاى لو سمحت حد يرد علينا


طيب بس أفهم وأنا مستعدة أرد
بالتوفيق
وفى الانتظار

ندى المطر
14-07-2010, 10:09 PM
اناجبت 94و4 ومش عارفة اعمل اية من فضلكم ردوا عليا

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:11 PM
انا كمان بدخل بيانات صح ومش راضى يجبلى الرقم السرى وبيكتبلى

خطأ في البيانات برجاء المحاولة مرة اخرى
عزيزي الطالب اذا لم تتمكن من الحصول علي رقمك السري يرجي التوجه بأصل استمارة النجاح و أصل بطاقة الرقم القومي إلي معمل حاسبات تنسيق الطلاب بأقرب جامعة في محافظتك لتحصل علي الرقم السري


وهل لو راح المدرسه بتاعته وجاب الورق هيلاقى الرقم السرى ولا ايه ؟؟

ولو التنسيق فاته ممكنيعمل ايه ؟؟




ما دام بيقول خطأ فى البيانات يبقى فيه حاجة غلط
راجح تاريخ الميلاد درجات العربى محل الميلاد كل ده لو مخالف لا يعطى لك الرقم
والمدرسة لا دخل لها عليه التوجه بشهادة الثانوية ومعها البطاقة لأقرب معمل حاسبات تاسيق فى الجامعة التابعة لمحافظته
وليه بس التنسيق يفوته ؟
وإحتمال يطولوا مدة التنسيق أو يعملوا يوم للمتخلفين عن الموعد لو بقى حال الموقع بالشكل المخجل ده

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:14 PM
شكراً يا أحمد على إجابتك على الأسئلة
خالص تحياتى
بالتوفيق للجميع

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:18 PM
ممكن حد يساعدني

انا جايبة 55% ادبي ممكن حد يقلي احط ايه يناسب مجموعي السيئ ده عشان انا نفسيتي تعبت بجد

أرجوكم حد يساعدني ويرد عليا
حطى حقوق
وخدمة إجتماعية 4 سنوات
وبعدين خدمة إجتماعية سنتين
وأنا أسفة أنى بقولك كدة بس على حسب المجموع
سامحينى

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:18 PM
اناجبت 94و4 ومش عارفة اعمل اية من فضلكم ردوا عليا

فى تانية ولا تالتة
أدبى ولا علمى وضحى

deena khaled
14-07-2010, 10:19 PM
يعنى مثلا فوق فى استمارة الرغبات
اختيار بتخصص الكليات وجميع المعاهد
و الثانية الاختيار بالجامعات والمعاهد الجغرافية ايهما افضل

يعنى انا مثلا ادبى جايبة 83 وكل اما اختار مثلا السن اعلام يقولى هذا لا يتناسب مع مجموعك وتتعرض لاستنقاذ الرغبات مش اختار اللى عايزة وهما بقى يقرروا تيجى ولا لا والمفروض املا 48 رغبة ولا عادى واقصد بالقواعد يعنى اعمل اية بس و شكرا

bedo man
14-07-2010, 10:21 PM
المفرود يا استاذه ام شاهنده ان الواحد يعر الكليات بتقبل من كام الاول بتنزل في الجرايد و المواقع الاول ده اللي اعرفه

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:22 PM
طبعآ الف شكر ليك على سرعه ردك


بس انت متأكد من الكلام ده ولا ايه

لان الشخص ده مش هنا وفى اسكندريه وكل اهله معاه

يعنى مينفعش حد يسحب الورق

وهو جى يوم الاحد بليل

فعايز اتأكد عشان لو الكلام ده صح اخليه ينزل القاهره ويسحب ورقه

لان متهيألى الرقم السرى بيبقا مع الورق .. صح ولا ايه ؟؟


مستر حسين حضرتك ذكرت أنه فى اسكندرية
ممكن يروح كلية الآداب أو العلوم أو الحقوق هناك
ويسأل فى قسم الحاسب الألى
هناك مكتب تنسيق إلكترونى وممكن يعطوه الرقم السرى لو تعذر على الموقع الحصول عليه


بالتوفيق

اسلام كريم
14-07-2010, 10:23 PM
طب انا اول رغبتين كاتهبم تعليم مفتوح الاولي جامعة القاهرة والتانية عين شمس
تفتكر هيرشحولي الاولي ولا التانية

مسـتر حسين
14-07-2010, 10:26 PM
الف شكر يااستاذه ام شاهنده وربنا يباركلك

انا هحاول بكل الطرق ولو تعثرت هرجع واسألكوا تانى

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:26 PM
خلى الورقة عندك احتفظ بها عشان تثبت الترتيب المذكور فيها لو تخطوا احدى رغباتك بأخرى




يعنى لو كنت كاتب كلية طب اسكندرية مثلاُ الغبة الأولى ومجموعك يدخلك وأدخلك مكتب التنسيق رغبة تانية
لك الحق فى إظهار أنه خطأهم وأنك كتبت كذا قبل كذا
أتمنى أكون وضحت الفكرة
أما عن نتيجته الله أعلم
بس يخلص على خير الأول
بالتوفيق

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:28 PM
بالتوفيق
ربنا معاك

الاستاذ عوض على
14-07-2010, 10:31 PM
انقسام لجنة هاني هلال لتحديد أعداد المقبولين بالجامعات
الأعضاء اختلفوا حول كسر حاجز ال 90% للطب والهندسة
20 ألف طالب سجلوا رغباتهم إليكترونياً في اليوم الأول للتنسيق
كمبيوتر المنوفية لايعترف بالعلمي علوم .. والرقم القومي بدلا من السري لأول مرة

شهدت اللجنة التي شكلها الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي لتحديد أعداد المقبولين من الناجحين في الثانوية العامة للقبول بالجامعات انقساماً حيث رفض فريق كسر حاجز الحد الأدني وهو 90% للقبول بكليات الطب والهندسة مستندين إلي أن هذا الحاجز لم يتم كسره خلال ال 15 عاماً الأخيرة.. بينما أيد الفريق الثاني النزول بمجموع القبول للالتحاق بكليات الطب والهندسة ليقل عن ال 90 وحتي 70% مستندين إلي انخفاض نسبة المجاميع المرتفعة في هذا العام.. واعتبر البعض أن "السنة الفراغ" مرحلة انتقالية أو راحة لتحسين وتطوير المناهج.

وشهدت معامل التنسيق الإليكترونية في اليوم الأول اقبالاً متوسطاً في جامعات القاهرة وعين شمس وحلوان بينما شهدت إقبالاً كبيراً في الإسكندرية ووصل عدد الذين تقدموا للتنسيق الالكتروني في اليوم الأول 20 ألف طالب سجلوا رغباتهم إليكترونياً.

علي جانب آخر رفضت أجهزة الحواسب في المنوفية الاعتراف بقسم العلمي علوم واقتصرت عمليات الفتح علي الأدبي.. وتم استبدال الرقم السري للدخول علي الموقع الإليكتروني بالرقم القومي ووقعت بعض الأخطاء في هذا الصدد حيث رفضت بعض الحواسب الفتح بالرقم القومي وطالبت بالرقم السري علي عكس القرار.
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/detail01.asp

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:34 PM
يعنى مثلا فوق فى استمارة الرغبات
اختيار بتخصص الكليات وجميع المعاهد
و الثانية الاختيار بالجامعات والمعاهد الجغرافية ايهما افضل
الأولى

يعنى انا مثلا ادبى جايبة 83 وكل اما اختار مثلا السن اعلام يقولى هذا لا يتناسب مع مجموعك وتتعرض لاستنقاذ الرغبات مش اختار اللى عايزة وهما بقى يقرروا تيجى ولا لا والمفروض املا 48 رغبة ولا عادى
اكتبى ما ترغبين مهما ظهر لك
ثم اكتبى المتاح زى تربيةو تجارة وأداب وحقوق بكل الأقاليم لك وحتلاقى أنهم كفوا الرغبات إن شاء الله
واقصد بالقواعد يعنى اعمل اية بس و شكرا



الموضوع محتاج صبر وتفكير
معلش
وممكن تعدلى رغباتك بعد ما تكتبى عادى
والأفضل لا تقومى بهذا اليوم
نظراً لكمية الأخطاء التى ظهرت على الموقع
ثانياً جهزى رغباتك فى ورقة خارجية لسهولة الترتيب على الموقع
وربنا معاك

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 10:37 PM
شكراً يا أستاذنا
يا رب تنزل المجاميع
بصراحة أخطاء الموقع فوق الحصر
كان الله فى عون الطلبة
مع تمنياتى للجميع بالنجاح

الاستاذ عوض على
14-07-2010, 10:40 PM
إقبال متوسط .. علي معامل التنسيق بجامعات القاهرة وعين شمس وحلوان
لأول مرة الرقم القومي بدلاً من السري للدخول علي الموقع الالكتروني

استقبلت معامل التنسيق بجامعات القاهرة وعين شمس وحلوان طلاب الثانوية العامة لتدوين رغباتهم للالتحاق بالكليات.. وشهد هذا العام لأول مرة دخول الطلاب مواقع التنسيق بالرقم القومي وليس بالسري الموجود علي استثمارات النجاح.

في جامعة القاهرة بدأ مكتب التنسيق بكلية الهندسة استقبال الطلاب.. وقد شهد اليوم بعض المواقف الصعبة حيث تم تعليق جداول بأسماء الكليات علي حوائط الكلية حتي يدونها الطلاب في رغباتهم الا انها اشتملت علي كليات الانتساب الموجه.. وهذا العام تم إلغاؤه واقتصر التدوين علي معمل واحد بدلاً من معملين في الأعوام السابقة.
ولأول مرة يدخل الطلاب إلي مواقع التنسيق بالرقم القومي.. وليس السري المدون علي شهادات النجاح لحدوث بعض المشاكل منه العام الماضي.

لذا شهد معمل التنسيق دخول الطلاب ومعهم شهادات الميلاد أو البطاقات الشخصية.
أوضح الطلاب ان سبب حرصهم علي الحضور إلي معامل التنسيق هو خوفهم من سقوطهم في اخطاء أثناء التدوين بالاضافة لسقوط النت.

كتب ــ فتحي أبوالحمد:
وفي عين شمس شهدت معامل التنسيق الالكتروني بجامعة عين شمس إقبالاً متوسطاً من الطلاب الناجحين في الثانوية العامة لملء استمارة الرغبات من خلال أجهزة الكمبيوتر بكلية الحاسبات والمعلومات.
اشتكي عدد من الطلاب من وجود مشكلة علي الموقع الالكتروني لعدم الاستجابة لرغباتهم عند إدخال الرقم القومي وظهور رسالة تحوي حصول الطالب علي رقمه السري الذي لم يحصل عليه.
أكد الطلاب ان التنسيق الالكتروني أفضل من الورقي لادخال تغيير في الرغبات أكثر من مرة خلال مرحلة القبول أما التنسيق الورقي فلا يمكن تغيير الرغبات بعد لصق الطوابع في الاستمارة.

أكد صلاح عبدالعظيم أمين الجامعة المساعد لشئون التعليم والطلاب انه تم إحصاء 20 حالة من الطلاب الذين لهم مشكلة عند ملء الاستثمارة علي الموقع الالكتروني وتم إرسال بيانات الطلاب إلي المكتب التنسيق لمساعدة الطلاب في الحصول علي أرقامهم السرية لتسجيل الرغبات.
أشار أمين الجامعة المساعد إلي انه تم تسجيل رغبات 85 طالباً وطالبة من خلال أجهزة المعامل الالكترونية بالجامعة في كليتي الحاسبات والمعلومات والبنات. أما كلية الزراعة لم يتقدم أي طالب لتسجيل رغباته رغم وجود 20 جهاز كمبيوتر في المعمل الالكتروني بالكلية.

كتبت ــ منال سعيد:
في جامعة حلوان قال مصطفي هشام - الصف الثالث "أدبي" حصلت علي مجموع 55% وحضرت إلي كلية الهندسة لتسجيل رغباتي مشيراً إلي ان مجموعه لن يؤهله بالالتحاق إلا بكليات محدودة أو معاهد خاصة مؤكداً انه قام بتسجيل 48 رغبة.

أما محمد عاطف - علمي بمجموع 80.12% حلمي ان التحق بكلية العلوم وقد قمت بتسجيل رغباتي بدءاً من كليات الطب والهندسة مشيراً إلي ان المشكلة التي تواجهه هي عدم وجود شرائح حتي يعرف ما هي الكلية المناسبة لمجموعه إنما كل الكليات متاحة فلا يوجد تحديد وهذه عملية صعبة جداً علي الطالب وولي الأمر مؤكداً علي انه يخشي ان لا تأتي الرغبة من الرغبات التي قمت بتسجيلها.
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/tahkeek/detail03.asp

الاستاذ عوض على
14-07-2010, 10:41 PM
النبيلة / أم شاهندة

ألف شكر لحضرتك

clinical chemist0
14-07-2010, 10:56 PM
هذة معلومة خاطئة
حتى الان لا توجد نقابة لخريجى حاسبات و معلومات لصغر عددهم و جارى انشاء النقابة
لكن طلبة حاسبات و معلومات لا يتبعوا نقطعة التجاريين مطلقا
لا علاقة بين نقابة التجاريين و حاسبات و معلومات باى شكل من الاشكال

اقسام علوم الحاسب من حاسبات ومعلومات تتبع نقابه العلميين
وهناك مشروع قانون نقابه جديد للعلميين لمنع اي خريج للعمل في علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات الا عضو نقابه العلميين



........................
اما قسم نظم ومعلومات من حاسبات فمنها نظم المعلومات فهو تابع لنقابه التجاريين


ودة لينك نقابه التجاريين وتقيد قسم نظم ومعلومات في نقابه التجاريين

http://www.togareen-egypt.com/tog/gam3at-ma3ahed.html

mm83m
14-07-2010, 11:00 PM
طب انا جبت66.3 مجموعي يناسب كلية ايه انا ادبي 3

menakimo
14-07-2010, 11:02 PM
انا مجموعي 240.5 يعني 60 %
عايز اعرف كليه حقوق هتاخد من كام السنه دي
لان موقع التنسيق عارف تنسيق عام2099
يعني انا مش عارف اقدم ازاي علي درجات السنه اللي فاتت
لاني اللي انا عرفتو اني السنه دي التنسيق هينزل مجموعه
ف انا عايز اعرف كل كليه هتاخد من مجموع اد ايه وايه للي هيناسبني
لاني لغيت دلوقتي مش عارف اقدم ولا احط رغبات
لان ممكن احط مثلا كليه حقوق او اي كليه انا عاوزها وتكون مش مناسبه لمجموعي اصلا
ارجو من الجميع ان يفيدني ويساعدني اعمل ايه واتصرف ازاي


وشكرااااا

menakimo
14-07-2010, 11:04 PM
موقع التنسيق عارض تنسيق عام 2009

الاستاذ عوض على
14-07-2010, 11:06 PM
http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/admin/news_pic/14072010115413.jpg

في اليوم الأول للتنسيق الالكتروني للقبول بالجامعات
الحاصلون علي 85٪ اختاروا كليات القمة بالرغم من صعوبة الوصول إليها فتح موقع التنسيق حتي مساء الأحد القادم .. وأخطاء الرقم القومي تصححها التنمية الإدارية

شهدت معامل الحاسبات بالجامعات أمس إقبالاً كبيراً من طلاب سنة الفراغ بالثانوية العامة لتسجيل رغباتهم الكترونياً للالتحاق بالجامعات والمعاهد العليا .. فضل معظم الطلاب البالغ عددهم 35 ألفاً و 379 طالباً وطالبة تدوين رغباتهم في اليوم الأول للتنسيق في ظل عدم التقيد بشرائح المجاميع . استقبلت المعامل الطلاب من التاسعة صباحاً حتي الخامسة مساء ..

قامت » الأخبار « بجولة في معامل كلية الهندسة بجامعة القاهرة والتي شهدت ارتباكاً بين الطلاب في بداية نتيجة عدم قدرتهم علي اختيار رغباتهم وزاد الارتباك وضع الكلية لدليل القبول بالكليات الخاص بالعام الماضي المدون به كليات الانتساب الموجه الذي تم إلغاؤه .. كما خلا الدليل من برامج التعليم المفتوح وشعب اللغات .. وبادرت » الأخبار « بالاتصال بمحمد طه مدير مكتب التنسيق الذي أنهي علي الفور هذه المشكلة وتم تغيير الدليل وزيادة عدد المرشدين الذين يساعدون الطلاب في تدوين الرغبات .. وقد واجه بعض الطلاب صعوبات علي مستوي المحافظات نتيجة وجود أخطاء في الرقم القومي الخاص بهم المدون علي موقع التنسيق الالكتروني .. وتقوم وزارة التنمية الإدارية بتصحيح هذه الأخطاء بالتعاون مع مكتب التنسيق الرئيسي الذي يتلقي الشكاوي من جميع المحافظات .

وقد أصر الطلاب الحاصلون علي 85٪ من الشعب العلمية بتسجيل كليات الطب وطب الأسنان والصيدلة والعلاج الطبيعي والهندسة والحاسبات في مقدمة رغباتهم علي الرغم من صعوبة الوصول إليها .. في ضوء الانخفاض الحاد في مجاميع الطلاب .. وقد اختار عدد كبير من الحاصلين علي 60٪ فأقل برامج التعليم المفتوح خاصة الإعلام باعتباره بديلاً مناسباً للالتحاق بالتعليم النظامي .
وصرح عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي المشرف العام علي التنسيق بأن موقع التنسيق الالكتروني سيستمر في استقبال رغبات الطلاب وتعديلها حتي السابعة من مساء الأحد القادم .. وأضاف أنه سيتم فتح باب تقليل الاغتراب عقب إعلان نتيجة التنسيق .

وصرح مصدر مسئول بالتعليم العالي بأنه في ضوء المجمع التكراري للطلاب الناجحين المشتركين في نفس الدرجة الذي حصل فيه حوالي 3200طالب فقط علي 90٪ فأكثر يؤكد أن الانخفاض في الحد الأدني بكليات القمة » الطب الأسنان والصيدلة والعلاج الطبيعي والهندسة والحاسبات والاعلام والاقتصاد « لن يتجاوز ال 3 ٪ عن أقل حد أدني شهدته الأعوام ال 5 الأخيرة .
وبذلك أصبح من المتوقع أن يسجل الحد الأدني للطب 94.6٪ والهندسة 88 ٪ .

http://www.akhbarelyom.org.eg/elakhbar/detailze.asp?field=news&id=10874&num=%C7%E1%D1%C6%ED%D3%ED%C9

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 11:08 PM
موقع التنسيق عارض تنسيق عام 2009


يا مينا
طبيعى يعرض نتائج تنسيق 2009
لأن نتائج 2010 لم تعرف بعد
أكتب على جوجل بوابة الحكومة المصرية
ومنها ادخل خدمات تنسيق
وهات رقمك السرى وبعدين ادخل سجل بياناتك
أمامك 5 أيام أو بمعنى أدق حتى يوم الأحد القادم إن شاء الله
طبعاً مسموح لك تكتب حقوق أو أداب أو تجارة لأنك لازم تملآ كل الرغبات ال48 وبالتوفيق

de7kt 2lb
14-07-2010, 11:11 PM
كلام جميل بس في الاخر الحد الادنى برضو توقعات يا جماعة و الله احنا خلاص اعصابنا بااااظت انا عاوزة اعرف الحد الادنى الحقيقي من غير توقعات

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 11:12 PM
طب انا جبت66.3 مجموعي يناسب كلية ايه انا ادبي 3
الله أعلم
اكتب تجارة أداب حقوق
وبعدين معاهد 4 سنين
وهكذا لأن لازه الرغبات ال48 كلهم
يمكن ربنا يكرمك بواحدة من الكليات التى ترغبها
ونتمنى للجميع التوفيق إن شاء الله

solidsnake
14-07-2010, 11:18 PM
شكراَ.......

الاستاذ عوض على
14-07-2010, 11:21 PM
http://www.egynews.net/wps/wcm/connect/d7ea53804335f7849aa49b8dd4e30491/Thumbmail2010-07-14+21%3A03%3A40.306X.jpg?MOD=AJPERES


شهد أول أيام التنسيق الالكترونى " لسنة الفراغ "شكاوى وصراخ من الطلاب الذين تقدموا للتنسيق وسط حالة من التخبط بين المتقدمين ، بسبب حدوث مشاكل وأخطاء فى اجراءات التسجيل الالكترونى للرغبات، وفقدان الرقم السرى الخاص بكل منهم .

كما اشتكى الطلاب من رفض الكمبيوتر تسجيل وحفظ البيانات نتيجة خطأ فى تحديد نطاق الموقع الجغرافى أو انفصال مفاجىء لشبكة الانترنت وتكرارالتدوين عدة مرات ،وغيرها من أعطال طارئة .
وأدت هذه المشاكل لانهيار بعض الطلاب الذين فوجئوا بضياع رقمهم السرى،وأعرب الطلاب عن خوفهم الا يتمكنوا من تسجيل رغباتهم بمكتب التنسيق ، الذى سينتهى عمله الاحد القادم. خاصة حينما طلب منهم المسئولون ترك بياناتهم وصورة من شهادة الميلاد أو بطاقة الرقم القومى وشهادة النجاح لدى المكتب يومين للبحث عن رقمهم أو برمجة النظام المركزى للتنسيق الالكترونى لمنحهم رقما جديداً .

وكان من ابرز الشكاوى عدم وجود كلية صيدلة بنى سويف فى الأوراق المطبوعة المعلقة على جدران مقر التنسيق بالكليات والمعاهد القائمة ، بينما تتواجد هذه الكلية فى الاختيارات الالكترونية على موقع التنسيق مما سبب لبساً للمسجلين وربما أفقدهم فرصة كتابتها ؟!. ووجه الطلاب وأولياء الأمور الاتهامات الى المتخصصين بمعامل الحاسبات من المرشدين للطلاب أثناء تدوين بياناتهم بأنهم مسئولون عن وقوع هذه المشاكل الاليكترونية ، واخذوا يتساءلون عن امكانية التسجيل الالكترونى من شبكات الانترنت بالمنازل أو مقاهى الانترنت ؟!.

و حاول الدكتور سمير شاهين المشرف على البرنامج الرئيسى للتنسيق الالكترونى تهدئة الأهالى والطلاب بأنه يضمن لهم ألا يضار أحد ، وأن المختصين سيتولون حل كل المشاكل خلال يومين على أقصى تقدير مشيراً الى أن التسجيل بمواقع التنسيق الالكترونية الحكومية أكثر أماناً ، لأن مثل هذه الأعطال قد تحدث من الطالب أو داخل " السيبر "، ويصعب حينئذ التدخل لحلها قبل انتهاء الميعاد.. مؤكداً على ضرورة مراجعة البيانات بدقة قبل ادخالها الموقع .
http://www.egynews.net/wps/portal/news?params=96027


شهدت أول أيام التنسيق لطلاب الثانوية العامة اليوم، الأربعاء، بالدقهلية زحاما شديدا على مركز التنسيق الإلكترونى بجامعة المنصورة نتيجة الأخطاء المتعددة فى بيانات الطلاب والتى جعلت عددا كبيرا من الطلاب لم يتمكن من تقديم أوراق تنسيقه اليوم.

ووصلت الشكوى إلى القائمين على أمور التنسيق، حيث اشتكوا من وجود أخطاء فى أرقام الرقم القومى للطلاب، وأخطاء فى أرقام الجلوس، وهذا هو العام الأول الذى تظهر فيه هذه المشاكل، نتيجة للإلغاء الرقم السرى والتعامل مع الرقم القومى ورقم الجلوس فقط.

وتدفقت أعداد كبيرة من أولياء الأمور والطلاب على المركز الوحيد بالمنصورة، نتيجة وجود الأخطاء وعدم تمكنهم من إدخال البيانات من خلال أجهزة الكمبيوتر بالمنازل.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=254094&SecID=97&IssueID=0

king 99
14-07-2010, 11:44 PM
ممكن ارد انا لو سمحت

لأن الوزير قال اللى جايبين درجات قليله ما تضيعش رغباتها فى كليات من المستحيل انهم يدخلوها وبالتحديد قال 75

ahmed1957
14-07-2010, 11:44 PM
بص يا اسلام هو تقريبا هى بتقبل من 50% يعنى ممكن يجيلك اللى انت كتبتها الرغبه الاولى اللى هى جامعة القاهره

mahmoud215
14-07-2010, 11:45 PM
انا جبت 85% هل ممكن الحق علوم والا لأ؟؟؟؟ ارجو الرد السريع وهل ممكن التحويل لو خارج المنطقه الجغرافيه؟

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 11:46 PM
لو ينفع تتحط سيبها بس كمل برغبات فى حدود مجموعك أفضل
لأنه حتى الآن لا نعلم إلى أين ستصل الدرجات
بالتوفيق

osamafans
14-07-2010, 11:46 PM
ممكن ارد انا لو سمحت

لأن الوزير قال اللى جايبين درجات قليله ما تضيعش رغباتها فى كليات من المستحيل انهم يدخلوها وبالتحديد قال 75



انا محموعي 87.56%

الأستاذة أم شاهندة
14-07-2010, 11:51 PM
انا محموعي 87.56%


حطها وإن شاء الله تقبل
بالتوفيق

MatreX50
14-07-2010, 11:55 PM
انا طالب في المرحلة الثانية علمي رياضة,مجموعي 86.5% انا كتبت الصبح في الرغبات جميع كليات الهندسة وكذلك حاسبات ومعلومات وهندسة الكترونية ....الخ ومكمكملتهاش للاخر(48رغبة) المهم بعد كدة جيت اكتب الرغبات تاني لقيت اني كل اما اجي اجتب اي كلية للهندسة يقلي هذة الكلية لا تتناسب مع مجموعك وكذلك بعض كليت القمة الاخري زي الالسن واقتصاد وعلوم سياسية,وفي نفس الوقت بيسمحلي اني اكتب كليات الحاسبات والمعلومات وكليات اخري مثل هندسة الكترونية وبعض الكليات اللي اقل من الحاسبات سؤالي دلوقت هل معني انه يكتبلي رسالة (هذه الكلية لا تتناسب مع مجموعك)مع بعض الكليات مثل الهندسة وفي نفس الوقت يسمحلي اكتب بعض الكليات الاخري هل معني ذلك ان الكليات الاولي الحد الادني اتحدد ليها وخلاص مش هينفع ادخلها(الهندسة)وان الكليا ت الاخري كحاسبات ومعلومات هي اللي فعلا مناسبة لمجموعي وان شاء الله ادخلها لو فيه نصيب,ده كان سؤالي الاول ومعلش في خدمة تانية انا طالبها من الاساتذة والمشرفات الافاضل مثل (ام شاهندة)ممكن بعد اذنكم حد يكتبلي تصور بسيط كدة للكليات المناسبة لي ولمجموعي واللي ممكن اكتبها في الرغبات مع العلم اني من محافظة كفر الشيخ ,اسف للاطالة وشكرا.

جعلوص
15-07-2010, 12:08 AM
أنا مجموعي خمسين في المية بالضبط شعبة أدبي وخايف جميع الرغبات إللي أكتبها في التنسيق ما يجيليش منها شئ ويضيع علي التقديم في التنسيق وأصيح في مشكلة ليس لها حل ماذا أفعل ؟

ميدو مواسم
15-07-2010, 12:09 AM
جزاك الله كل خير استاذ عوض حضرتك تنقل لنا اخبار رائع...شكرا جزيلا على المجهود المتميز

mahmoud215
15-07-2010, 12:13 AM
يا جماعه حد يرد عليا

عـــادل
15-07-2010, 12:26 AM
وكمان فى مشكله فى التعديل بيعلق وبيظهر ان فى مشكله فى ملف data.js فى الموقع

MatreX50
15-07-2010, 12:27 AM
المشكلة ان اصلا مبينفعش تتكتب اصلا يحطها ازاي بقى!!!!!!!!!!!!!!!!!

زمردة
15-07-2010, 12:30 AM
ربنا معاكم يا جماعة انا بس حبيت اقولكم انا من اربع سنين قدمت رغباتى بالنت زيكم وكان الموقع تقيل جدا فقدمت فى اليوم التانى الساعة خمسة صباحا كان الموقع سريع جدا

عـــادل
15-07-2010, 12:30 AM
وكمان فى مشكله فى التعديل بيعلق وبيظهر ان فى مشكله فى ملف data.js فى الموقع

muslem14
15-07-2010, 12:42 AM
انا برضو نفس المشكلة والله مش عارف اعمل ايه الصبح كان ينفع اكتب الاقتصاد والعوم السياسية ودلوقتي بيقولي نفس الرساله

amrsaso
15-07-2010, 12:43 AM
اولاااا شكراااااا كتيير على افاده حضرتك
ومجهود حضرتك الرائع ده

بس ليه سؤال كمان

هل توجد كليه تربيه جامعه مفتوحه

نعم ,ياباشا تم اضافه كليه تربيه وكليه فنون جميله الى التعليم المفتوح السنه دى
وانا متاكد لانى وانا بحط الرغبات بتاحتى كان قدامى كليه تربيه تعليم مفتوح ولو ان الموقع بتاع التنسيق بايظ دلوقتى منهم لله كنت اخذتلك صوره من اسم الكليه

yousri_2000
15-07-2010, 12:51 AM
:av4056bb7jp3:مشكورررررررررررررررررررررررررررررررر رر

amrsaso
15-07-2010, 12:51 AM
شكرا على مساعدتك للجميع والى يواجهون مشكله رقم الجلوس خطا او الرقم السري او ميلاقيش الشعبه او القسم او اي بيانات في علامات التبويب
المشكله دى من متصفح firefox
ارجو من الجميع استخدام متصفح internet explorer وهو المتصفح الاساسى لويندوز xp

SuperNova
15-07-2010, 12:54 AM
السلام عليكم

انا مجموعى 72.2% ادبى ورتبت رغباتى كالاتى:

-تجارة (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)
-اداب (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)
-حقوق (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)

وبس هما دول 48 رغبة رتبتهم كما ذكرت.

ارجو من اصحاب الخبرة واللى بيفهموا فى امور التنسيق يقولولى اذا كان دا كويس ولا سىء لانى محتار ومش متأكد اللى عملته دا هو الصح واللى فى مصلحتى ولا اية. قولوا اى ملاحظات عندكم لو سمحتوا.


شكرا مقدما!

-مــصــطــفــى

tomcruise_tito
15-07-2010, 01:02 AM
لا كده هو الصح تمام

بوريو
15-07-2010, 01:12 AM
ياترى شفته ولا لسة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:040vk0:

tomcruise_tito
15-07-2010, 01:21 AM
كلنا نفس المشكل حسبى الله فى اللى كان السبب

Ghareeb-Al7la
15-07-2010, 01:22 AM
انت قصدك

تجارة مفتوح؟

محمدعمار
15-07-2010, 01:25 AM
حسبنا الله ونعم الوكيل

tomcruise_tito
15-07-2010, 01:29 AM
والله كل الموضوع مشكلة بسبب الوزير

prof.ahmed4d
15-07-2010, 01:31 AM
عاوز اعرف ترتيبى على مستوى الجمهورية علمى رياضة

شهرزاد الحزن
15-07-2010, 01:36 AM
لو سمحت ممكن طالب خريج ثانوى ازهرى لهذا العام ومجموعه 70% ممكن يلتحق بالمعاهد العامه عن طريق عمل معادله

ولو ممكن اى من هذه المعاهد

لو سمحت لاهميه

SuperNova
15-07-2010, 01:41 AM
انت قصدك

تجارة مفتوح؟
لا انتظام..................

basmet el rabi3
15-07-2010, 01:54 AM
هل فكرت انك تكتب بالترتيب اللى يبعدك عن الاغتراب ... كما يلى :
اولا : كليات التجارة اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثانيا : كليات الآداب اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثالثا : كليات الحقوق اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
رابعا : كليات التجارة فى المحافظات البعيدة عن سكنك
خامسا : كليات الآداب فى المحافظات البعيدة عن سكنك
اخيرا : كليات الحقوق فى المحافظات البعيدة عن سكنك
و هكذا تضمن تقليل فرصة اغترابك عن بيتك الى اقصى حد

omar hassan
15-07-2010, 01:55 AM
جزاك الله خيراً على مجهودك الرائع.....من فضلك ياأم شاهندة اريد ألإجابات النموذجية لإمتحانات المرحلة الأولى .... لقد رأيتها منذ يومين لكننى لاأجدها الآن ...أرجو إضأفة اللينكات مرة اخرى إذا تكرمت فأنا محتاجها قبل الكشف على أوراقى فى التظلماتز شكراً مقدماً

solidsnake
15-07-2010, 02:12 AM
أرجو الافادة

eng.ahmed55
15-07-2010, 02:17 AM
فرق علوم حاسب و حاسبات ومعلومات فرق السما من الارض
اولا كان الاول بياخدوا مهندسين البرمجة من هندسة ومن علوم بعد ما حاسبات اتنشات بقوا بياخدوا من حاسبات وممكن هندسة
اما علوم شغلهم قليل جدا جدا ف المجال ده
وبعدين هما بيدرسوا برمجة بدائية خالص
اوتو ران وحجات من دى ودى حجات عفا عليها الزمن ومش بياخدوا كومبيلر او اوبجيكت اوريانتد
علوم لا تقارن بحاسبات ومعلومات
ومعظم اللى ف علوم بيشتغلوا مدرسين
وبعدين حاسبات مش تبع اى نقابة تقدر تدخل على موقع جمعية مهندسى البرمجيات وانت تعرف
نقابة التجاريين عرضت عليها تتبع النقابة ولكنها رفضت
ودلوقت ف اللجنة البرلمانية لدراسة انشاء النقابة

M.BASYOUNI
15-07-2010, 02:26 AM
السلام عليكم يا منه
انا محمود ومشكلتي نفس مشكلتك بظبط والله وجايب80.5 يا ريت بلله عليكي اول متوصلي لحل تعرفيني لاني بجد محتااااار؟؟؟؟
او ممكن ندردش شويه الايميل بتاعي moody_moody984***********

SuperNova
15-07-2010, 02:28 AM
هل فكرت انك تكتب بالترتيب اللى يبعدك عن الاغتراب ... كما يلى :
اولا : كليات التجارة اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثانيا : كليات الآداب اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثالثا : كليات الحقوق اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
رابعا : كليات التجارة فى المحافظات البعيدة عن سكنك
خامسا : كليات الآداب فى المحافظات البعيدة عن سكنك
اخيرا : كليات الحقوق فى المحافظات البعيدة عن سكنك
و هكذا تضمن تقليل فرصة اغترابك عن بيتك الى اقصى حد
فكرة جامدة! شكرا يا باشمهندسة :)

الأميـرمحمد
15-07-2010, 02:29 AM
السلام عليكم

انا مجموعى 72.2% ادبى ورتبت رغباتى كالاتى:

-تجارة (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)
-اداب (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)
-حقوق (بجميع فروعها فى المحافظات. عين شمس, بنها. القاهرة الخ...)

وبس هما دول 48 رغبة رتبتهم كما ذكرت.

ارجو من اصحاب الخبرة واللى بيفهموا فى امور التنسيق يقولولى اذا كان دا كويس ولا سىء لانى محتار ومش متأكد اللى عملته دا هو الصح واللى فى مصلحتى ولا اية. قولوا اى ملاحظات عندكم لو سمحتوا.


شكرا مقدما!

-مــصــطــفــى


انت لو نفسك اوي في تجارة .. اداب
يبقي كده صح

اما بقي لو عاوز اي واحدة من الثلاثة

يبقي زي ما قالت البشمهندسة

هل فكرت انك تكتب بالترتيب اللى يبعدك عن الاغتراب ... كما يلى :
اولا : كليات التجارة اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثانيا : كليات الآداب اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
ثالثا : كليات الحقوق اللى فى محيطك الجغرافى اى القريبة من سكنك
رابعا : كليات التجارة فى المحافظات البعيدة عن سكنك
خامسا : كليات الآداب فى المحافظات البعيدة عن سكنك
اخيرا : كليات الحقوق فى المحافظات البعيدة عن سكنك
و هكذا تضمن تقليل فرصة اغترابك عن بيتك الى اقصى حد

وربنا يوفقك

utrexx
15-07-2010, 02:37 AM
لسه اصبر يومين كده والترتيب هيطلع

SuperNova
15-07-2010, 02:40 AM
شكرا يا استاذ محمد على مشاركتك

SuperNova
15-07-2010, 02:44 AM
دى قائمة رغباتى بعد اخر تعديل:

1- تجاره عين شمس 2- تجاره القاهره 3- تجاره بنها 4- تجاره وإدارة أعمال ج حلوان 5- اداب عين شمس 6- اداب القاهره 7- اداب بنها 8- اداب حلوان 9- حقوق عين شمس 10- حقوق القاهره 11- حقوق بنها 12- حقوق حلوان 13- تجاره الزقازيق 14- تجاره دمنهور جامعة الإسكندرية 15- تجاره الاسكندريه 16- تجاره سوهاج 17- تجارة قنا ج جنوب الوادي 18- تجاره اسيوط 19- تجاره بور سعيد 20- تجاره السويس ج قناة السويس 21- تجاره طنطا 22- تجارة م. السادات ج المنوفية 23- تجاره دمياط جامعة المنصورة 24- تجاره المنصوره 25- تجاره الاسماعيليه ج قناة السويس 26- تجاره كفر الشيخ 27- تجاره شبين الكوم ج المنوفية 28- تجاره بنى سويف 29- اداب الزقازيق 30- اداب قنا ج جنوب الوادى 31- اداب فرع دمنهور ج الإسكندرية 32- اداب الاسكندريه 33- اداب سوهاج 34- اداب الفيوم 35- اداب اسيوط 36- اداب فرع دمياط ج المنصورة 37- اداب اسوان ج جنوب الوادي 38- اداب طنطا 39- اداب المنصوره 40- اداب كفر الشيخ 41- اداب شبين الكوم ج المنوفية 42- اداب وعلوم إنسانية بالإسماعيلية 43- اداب بنى سويف 44- اداب المنيا 45- حقوق الزقازيق 46- حقوق الاسكندريه 47- حقوق قنا جنوب الوادي 48- حقوق اسيوط


لو حضراتكم عندكم اى ملحوظة اتفضلوا قولوها

طالبه ازهر
15-07-2010, 02:54 AM
السلام عليكم انا طالبه فى الازهر ممكن اقدم على تنسيق العااااااااام ينفع ولا لاافيدونى من فضلكم:bosyht9:

الأميـرمحمد
15-07-2010, 03:03 AM
دى قائمة رغباتى بعد اخر تعديل:

1- تجاره عين شمس 2- تجاره القاهره 3- تجاره بنها 4- تجاره وإدارة أعمال ج حلوان 5- اداب عين شمس 6- اداب القاهره 7- اداب بنها 8- اداب حلوان 9- حقوق عين شمس 10- حقوق القاهره 11- حقوق بنها 12- حقوق حلوان 13- تجاره الزقازيق 14- تجاره دمنهور جامعة الإسكندرية 15- تجاره الاسكندريه 16- تجاره سوهاج 17- تجارة قنا ج جنوب الوادي 18- تجاره اسيوط 19- تجاره بور سعيد 20- تجاره السويس ج قناة السويس 21- تجاره طنطا 22- تجارة م. السادات ج المنوفية 23- تجاره دمياط جامعة المنصورة 24- تجاره المنصوره 25- تجاره الاسماعيليه ج قناة السويس 26- تجاره كفر الشيخ 27- تجاره شبين الكوم ج المنوفية 28- تجاره بنى سويف 29- اداب الزقازيق 30- اداب قنا ج جنوب الوادى 31- اداب فرع دمنهور ج الإسكندرية 32- اداب الاسكندريه 33- اداب سوهاج 34- اداب الفيوم 35- اداب اسيوط 36- اداب فرع دمياط ج المنصورة 37- اداب اسوان ج جنوب الوادي 38- اداب طنطا 39- اداب المنصوره 40- اداب كفر الشيخ 41- اداب شبين الكوم ج المنوفية 42- اداب وعلوم إنسانية بالإسماعيلية 43- اداب بنى سويف 44- اداب المنيا 45- حقوق الزقازيق 46- حقوق الاسكندريه 47- حقوق قنا جنوب الوادي 48- حقوق اسيوط


لو حضراتكم عندكم اى ملحوظة اتفضلوا قولوها


طيب حضرتك ساكن فين ؟؟

طالبه ازهر
15-07-2010, 03:04 AM
السلام عليكم انا طالبه فى الازهر اقدم على تنسيق العام ولا لا افيدونى

Ghareeb-Al7la
15-07-2010, 03:28 AM
للرفع للاهمية

SuperNova
15-07-2010, 03:33 AM
انا من شبرا الخيمة

menakimo
15-07-2010, 03:34 AM
انا مجموعي 240.5 يعني 60 %
عاوز اعرف تجاره وسياحه وفنادق واخده من كام السنه دي لاني مش عارف اي حاجه
واللي عارفو اني التنسيق النسه دي اقل من السنين السابقه
ومش عارف اعمل ايه في التنسيق لاني ممكن اختار كليات ومش تكون مناسبه لمجموعي
ارجو معرفه درجات تنسيق الكليات لهذا العام
وشكراااااااااااااا

SuperNova
15-07-2010, 03:56 AM
موضوعك اتمسح لان الحد الادنى للقبول بالكليات لم يعلن بعد لذا لن تحصل على معلومات مفيده فى هذا الموضوع

prof.ahmed4d
15-07-2010, 04:17 AM
طيب سؤال يا باشا

انا بكتب الرغبات لقيت علوم رياضة

هل علوم رياضة بداخلها قسم علوم حاسب لما ادخل الكلية يعنى ولا ايه

بالنسبة للفرق الى حضرتك قلته eng.ahmed55 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=281726) انا شوفت مقررات الكليتين ولقيت نفس المواد بالظبط بس بتفرق في ان حاسبات ليها مادة مهنية وتجارية اما باقى المواد متشابهة تماما

يعنى في علوم لقيت مادة اسمها لغات حاسب وقواعد بيانات ولقيتهم هما هما في حاسبات

يبقى ايه الفرق بينهم بقى

شكرا لحضرتك

menakimo
15-07-2010, 04:47 AM
موضوعك اتمسح لان الحد الادنى للقبول بالكليات لم يعلن بعد لذا لن تحصل على معلومات مفيده فى هذا الموضوع


طب كده انا اكتب ازاي الرغبات من غير تنسيق 2010
لان هم عارضين تنسيق 2009 وبيقولو احط الرغبات علي حسب تنسيق 2009 ازاي

SuperNova
15-07-2010, 05:26 AM
انتى طالبة ازهر ازاى تقدمى فى عام؟!؟! استنى تنسيق الازهر لما يفتح يوم السبت ان شاء الله

منة الله بلات
15-07-2010, 05:46 AM
أولا بما انك مش متخليله نفسك في ادبي و مش حباه يبقي كملي و شوفي اللي تحبيه و تالته سنه رخمه شويه رياضيات 2 و فيزياء (علمي رياضه) واحياء و فيزياء (علمي علوم) و مستوي رياضه 1 غير رياضه 2 خالص بجد مسائل غير عاديه و افكار و 6 فروع جبر و هندسه فراغيه ده أسهلهم و ديناميكا و استاتيكا يعني متوسط الصعوبه و تفاضل و تكامل و ده اصعبهم واكتر امتحان بيجي فيه افكار انا بقلك كده بس علشان تخدي بالك لانه فعلا مستقبل و بالنسبه لموضوع انك علمي و تدخلي كليه ادبيه بتخليها بمجموع اعلي من الادبي و بالتوفيق انشاء الله السنه الجايه



انا متشكرة اوى بس ياريت لو تطمنى اذا كنت ينفع ادخل علمى رياضة بالمجموع ده ولا لا وربنا يقدرنى على

للى فيه الخير

الدويرات
15-07-2010, 05:51 AM
طيب انا جايبه 69% علمى ممكن ادخل اي كليه عاديه ولا مفيش امل خالص

yoyolove
15-07-2010, 05:55 AM
انا كمان وجهتنى نفس مشكلة دينا خالد ومش عارفه اعمل ايه
وخايفه المشكله ما تتحلش ويضيع التنسيق عليا
ممكن حد يعرفنى اتصرف ازاى

matrix.nader
15-07-2010, 06:12 AM
مشكله كبيررررررررررررررررررره التعديل مش شغال قولولي اعمل ااااااااااااااااااااااااااايه

bedo man
15-07-2010, 06:17 AM
هو ينفع بمجموعك ده تكملي عادي انا السنه اللي فاتت في تانيه كنت جايب 85% و كملت علمي رياضه و الحمدلله جبت مجموع كويس السنه دي بصي قبل اي حاجه انتي لازم تشوفي نفسك حبا ايه بجد لو عايزه هندسه قاهره او عين شمس مش هضحك عليكي فرصتك صعبه شويه و مفتكرش ان السنه الجايه المجاميع هتنزل هيا نزلت السنه دي بس علشان نسبه نجاح سنه تالته 50% ده غير ان الاغلبيه منهم جايبين تحت ال65% انا شايف ان فرصتك في هندسه خاص لو انتي حابه الهندسه او حاسبات ومعلومات و الكليه دي ليها مستقبل حلو جدااا ع فكره و ربنا يعينك

مسلم موحد
15-07-2010, 06:19 AM
تحدث هذه المشكلة بسبب الضغط على الموقع ،،
حاول مرة أخرى ، وإن استمرت المشكلة ، حاول في وقت أقل ضغطا .

matrix.nader
15-07-2010, 06:27 AM
مفيش فااااااااااااااااايده:(:(

مسلم موحد
15-07-2010, 06:32 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،
نريد أن نعرف الترتيب على مستوى الشعبة فقط بعد إضافة المستوى .

semsema2008
15-07-2010, 08:38 AM
ياريت فعلا يجيبوا الترتيب لادبى عايزه اعرف انا الكام على الجمهوريه

البرهان الرياضى
15-07-2010, 08:48 AM
http://img257.imageshack.us/img257/9594/63022551.png
http://img706.imageshack.us/img706/7442/25717486.png
http://img6.imageshack.us/img6/981/93508606.png
http://img13.imageshack.us/img13/3502/97548774.png

2oday.com
15-07-2010, 09:51 AM
هوة ليه يا جماعه التنسيق مش منزل اي كليه انتساب السنة دي و منزل كليات كتير قوي على نظام التعليم المفتوح ؟؟؟



حد يقولي الدنيا فيها ايه ؟؟؟

Salma Pharma
15-07-2010, 09:56 AM
يا جماعه هل علوم رياضة لما اكتبها في الرغبات هي علومحاسب ولا لأ ؟؟؟
لو حد عاوز يدخل علوم حاسب يخنار علوم رياضة في الرغبات
أرجو الرد سريعاً من فضلكم

Salma Pharma
15-07-2010, 09:59 AM
يا ريت حد يرد عليا

Salma Pharma
15-07-2010, 10:00 AM
ازاي نعرف الترتيب على الشعبة من فضلكم