مشاهدة النسخة كاملة : كلية العلاج الطبيعى

dr.loai
23-07-2010, 10:29 PM
كلية العلاج الطبيعى فى سطور

بدأت الدولة فى إدخال العلاج الطبيعي كنوع من أنواع العلاجات الغير تقليدية الحديثة والمؤثرة والتى تساعد كثيراً من المرضى على اجتياز فترة مرضهم دون اللجوء إلى العقاقير الطبية إيماناً منها فى مسايرة ركب التقدم والحضارة و لذلك أوفدت مجموعة من أبنائها إلى ألمانيا لدراسة هذا النوع من التخصص تمهيداً لتكوين نواة لأعضاء هيئة تقوم بتدريس هذا العلم الجديد فى مصر وقد أنشئت الكلية فى عام 1962.

وكلية العلاج الطبيعى تنفرد بتخصصها بين سائر كليات الجامعات المصرية حيث تعد نموذجاً للمنشأة الجامعية الحديثة التي استطاعت خلال سنوات قليلة أن تثبت مكانتها العلمية فى مصر والوطن العربى بل وعلى مستوى العالم كله الأمر الذي دفع كثير من البلاد المتقدمة ومن بينها الولايات المتحدة الأمريكية إلى الإقبال الشديد على طلب خريجي الكلية للعمل لديها نظراً لما حققوه في الميدان العملي من كفاءة وإتقان.

وقد افتتح الصرح الحديث للكلية فى أخر ديسمبر من عام 1998 والذي أقيم على مساحة ثلاثة آلاف وخمسمائة متر مربع تقريباً مكوناً من دور أرضى وأربعة طوابق وتم تجهيزه على مستوى عالى يليق بكون كلية العلاج الطبيعية فريدة من نوعها على مستوى الشرق الأوسط كله.

وتتكون الكلية من الأقسام العلمية الآتية:
·العلوم الأساسية للعلاج الطبيعى
·العلاج الطبيعى لإضطرابات الجهاز الدورى والتنفسى والمسنين
·العلاج الطبيعى لإضطرابات الجهاز العصبى العضلى وجراحتها
·العلاج الطبيعى لإضطرابات مراحل النمو والتطور وجراحتها عند الأطفال
·العلاج الطبيعى لإضطرابات الجهاز العضلى والحركى وجراحتها
·العلاج الطبيعى للجراحة
·الميكانيكا الحيوية
·العلاج الطبيعى لأمراض النساء والتوليد وجراحتها

وقد ازداد الإقبال من قبل الطلبة على التخصص فى مجال العلاج الطبيعي والتقدم للدراسة بالكلية منذ إنشاء الكلية وحتي تاريخه

مميزات كلية العلاج الطبيعى :
1. مجال جديد فى مجتمعنا المصرى .
2. الاهتمام الكبير به و لجوء شرائح كبيرة من المجتمعات له تظرا لدوره الكبير فى تقديم الخدمات العلاجية ذات التأثير الكبير على المرضى .
3. فرص عمل متوفرة جدا نظرا لقلة عدد الخرجيين حيث يوجد 4 كليات فقط : كلية العلاج الطبيعى ( جامعة القاهرة -حكومية ) و كلية العلاج الطبيعى ( جامعات 6 أكتوبر و جامعة مصر و جامعة فاروس - خاصة ) .
4. الدراسة سهلة و من السهل تقبل الطالب لها و الاستفادة منها .
5. امكانية التدريب فى مراحل مبكرة اثناء دراستك .
6. زيادة الطلب على العلاج الطبيعى فى البلدان العربية و كذلك أوروبا و الولايات المتحدة الأمريكية .

* ملحوظة :
مميزات كلية العلاج الطبيعى اكثر من ذلك بكثير لكنى فضلت أن أعدد المميزات التى يحتاجها طالب المرحلة الثانوية لمساعدته على اختيار الأفضل له .

سياسات قبول الطلاب:
بعد إرسال مكتب التنسيق كشوف الطلاب المقبولين إلي الكلية يتم وضع الرقم الموحد لكل طالب علي المظروف الخاص به:-

يتم إستلام الملفات من الطلاب ومراجعتها وتفريغها علي النحو التالي:-
·يتم إستلام الملفات من الطلاب ومراجعتها وتفريغها علي النحو التالي:-
·تملأ إستمارة الكشف الطبي من واقع ملف الطالب ثم يتم إرسالها إلي الإدارة الطبية لتوقيع الكشف الطبي علي المقبولين بالكلية.
·إستمارة اللياقة تملأ كذلك من واقع ملف الطالب لإجراء أختبار القبول بالكلية هن طريق اللجان المكونة من أعضاء هيئة التدريس.
·بعد إظهار نتيجة الكشف الطبي وإختبار اللياقة يسدد الطالب الرسوم الدراسية المقررة عليه وبذلك يكون الطالب مقيد بالكلية.

يمكن الاستفسار عن أى معلومة عن العلاج الطبيعى و دوره و طبيعة دراسته
داخل هذا الموضوع

طالب بالخارج
28-07-2010, 02:58 PM
سلآمـو عليـكـو ....

بالنسبـة لكليـة العلآج الطبيـعـي ...

انا عآيـز أعرف ايه المواد اللي فيها .. يعني نبذة مختصرة كدا عنها .. هناخد ايه في اول سنة وتاني سنة وكدا

وإيـ؟ـه الاقسآم اللي فيها وايه احسنهآ وكدآ يعني

وع العموم انا جي من الامارات ونسبتـي 90.4 هل ممكن الحقـهـآ ؟؟ :d

dr.loai
29-07-2010, 08:03 PM
بالنسبة لمجموع حضرتك مش عارف بصراحة تقدر تلحق و لا لا .. بس طبعا أتمنى ليك التوفيق ان شاء الله

dr.loai
29-07-2010, 08:14 PM
مواد كلية العلاج الطبيعى

مقررات الفرقة الأولى:

الفصل الدراسى الأول:

التشريح – علم وظائف الأعضاء – الكيمياء الحيوية – الطبيعة الحيوية – لغة إنجليزية – وسائل العلاج الطبيعى – علم الأنسجة – دراسة الحركة.

الفصل الدراسى الثانى:

التشريح – علم وظائف الأعضاء – الكيمياء الحيوية – الطبيعة الحيوية – لغة إنجليزية – وسائل العلاج الطبيعى – علم الأنسجة – دراسة الحركة.

مقررات الفرقة الثانية:

الفصل الدراسى الأول:

التشريح – علم وظائف الأعضاء – الكيمياء الحيوية – علم الأمراض – وسائل العلاج الطبيعى – إختبارات ومقاييس – الميكانيكا الحيوية - علم النفس للمعوقين – مبادئ العلاج الوظيفى – مبادئ التأهيل.

الفصل الدراسى الثانى:

أسس العلوم العصبية – الكيمياء الحيوية – علم الأمراض – علم الأدوية - وسائل العلاج الطبيعى –الميكانيكا الحيوية – إختبارات ومقاييس - مبادئ العلاج الوظيفى – مبادئ التأهيل – الصحة العامة.

ثانياً: المقررات الإكلينيكية

مقررات الفرقة الثالثة:

(ثلاث فصول دراسية بنظام الدورى)

أولاً:

نظريات أمراض الباطنة والمسنين – ع.ط. لأمراض الباطنة والمسنين – التدريب العلمى على حالات الأمراض الباطنة والمسنين – نظريات أمراض القلب والصدر وجراحتها والعناية المركزة – ع.ط. لأمراض القلب والصدر وجراحتها والعناية المركزة – التدريب العملى على حالات أمراض القلب والصدر وجراحتها والعناية المركزة – قوانين وأدآب المهنة.

ثانياً:

نظريات أمراض النساء والتوليد – ع.ط. أمراض النساء والتوليد – التدريب العلمى لحالات أمراض النساء والتوليد – نظريات الجراحة العامة والحروق والتجميل - ع.ط. للجراحة العامة – ع.ط. لحالات الحروق والتجميل - التدريب العملى لحالات الجراحة والحروق والتجميل – مبادئ علم ميكانيكا العمل (الأرجونوميك).

ثالثاً:

نظريات إصابة العظام وجراحتها – ع.ط. لإضطرابات الجهاز العصبى العضلى الحركى – نظريات أمراض العظام العظام – الأشعة – التدريب العملى على إضطرابات الجهاز العضلى الحركى – الجبائر والأطراف الصناعية.

مقررات الفرقة الرابعة:

(فصلان دراسيان بنظام الدورى)

أولاً:

نظريات أمراض الأطفال – ع.ط. لأمراض الأطفال وجراحتها – نظريات جراحة الأطفال – سيكولوجيا الطفل المعاق ومبادئ التعليم الخاص – علاج عيوب النطق والكلام – التدريب العملى لحالات أمراض الأطفال وجراحتها – بحث علمى وإحصاء وكمبيوتر.

ثانياً:

نظريات الأمراض العصبية – ع.ط. للأمراض العصبية وجراحتها – نظريات جراحة الجهاز العصبى – نظريات الأمراض النفسية – ع.ط. للأمراض النفسية – التدريب العملى لحالات الأمراض العصبية وجراحتها والأمراض النفسية

dr.loai
29-07-2010, 08:31 PM
سياسات قبول الطلاب

بعد إرسال مكتب التنسيق كشوف الطلاب المقبولين إلي الكلية يتم وضع الرقم الموحد لكل طالب علي المظروف الخاص به:-

يتم إستلام الملفات من الطلاب ومراجعتها وتفريغها علي النحو التالي:-
· تملأ إستمارة الكشف الطبي من واقع ملف الطالب ثم يتم إرسالها إلي الإدارة الطبية لتوقيع الكشف الطبي علي المقبولين بالكلية.
· إستمارة اللياقة تملأ كذلك من واقع ملف الطالب لإجراء أختبار القبول بالكلية هن طريق اللجان المكونة من أعضاء هيئة التدريس.
· بعد إظهار نتيجة الكشف الطبي وإختبار اللياقة يسدد الطالب الرسوم الدراسية المقررة عليه وبذلك يكون الطالب مقيد بالكلية.

Dr-Mahmoud Ehab
29-07-2010, 09:09 PM
جزاك الله خير يا دكتور علي الموضوع
وتم تثبيته

طالب بالخارج
30-07-2010, 02:00 AM
اختبار اللياقة
لياقة ايه هي حربية ولا علاج طبيعي
انا مش فاهم حاجة ممكن بعد ازنك توضحلي

بالنسبة للمعلومات اللي فوق ربنا يكرمك استفدت من حضرتك جامد

فرج الله فرج
28-12-2010, 04:17 AM
http://i.imagehost.org/0411/A0Oyy-f88Y_204978167.gif (http://www.facebook.com/video/video.php?v=478557895885&oid=352166674309&comments#%21/profile.php?id=100000994669727)

علاء تايب
05-02-2011, 05:00 PM
السلام عليكم يسرنى وجود ذكر لكليتنا على الصفحة رغم اسفى الشديد لعدم وجود ركن خاص بها بين الكليات الطبية رغم انتمائنا اليها
والعلاقة الوثيقة بين دراستنا ودراسة الطب البشرى...حيث مجموع كليتنا فى السنة التى دخلت فيها كان 97.2 %
عموما بالنسبة لسؤال اخينا الفاضل عن اختبار اللياقة...فانها ليست كلية عسكرية ولاحاجة..والاختبار ليس بهذه الصعوبة التى يتخيلها..
فهو مجرد لقاء مع بعض اعضاء هيئة التدريس لايتراوح خمس دقائق للتاكد من ان مظهرك واسلوبك وشكلك العام يليق بدكتور العلاج الطبيعى وغالبا الكل يجتازه بسهولة فلا توجد تعقيدات من اى نوع

تفاحة نيوتن
16-03-2011, 12:28 PM
هو فى كام كلية للعلاج الطبيعى فى مصر كلها وفى اى محافظات

Hobelnaby
17-07-2011, 08:40 AM
ياجماعة انا جايبةالسنادي 2011 مجموع 94.5 هل ممكن الحقها ارجوكم ردوا بسرعة

Hobelnaby
17-07-2011, 12:11 PM
محدش رد عليا ليه انا قاعدة منهارة وخايفة جدا

أحمد19931993
18-07-2011, 08:53 AM
ان شاء الله تلحقيها والاحسن لك على ما اعتقد صيدلة ممكن تنزل السنة دى 1.5 % عن 2009
ان شاء الله ادعى ربنا وخلى املك كبير

Hobelnaby
18-07-2011, 01:38 PM
ان شاء الله تلحقيها والاحسن لك على ما اعتقد صيدلة ممكن تنزل السنة دى 1.5 % عن 2009
ان شاء الله ادعى ربنا وخلى املك كبير

ماشي يارب يكون كلامك صح وانا فعلا نفسي ادخل صيدلة اصلا

doc_toto
20-07-2011, 05:40 PM
يا جماعة التنسييق نااااار ده انا جايبة 96.5 وبقول يا رب الحق علاج طبيعى وعموما ربنا يفرحنا كلنا

bolamaher
21-07-2011, 03:05 AM
التنسيق عالى جدا
دا الصيدله حتاخد من 97.6 و اسنان 98.1
والمجاميع التكرارية كتير ررررررررررررررررررررررررررررررررر

محمد ميزو
23-07-2011, 01:02 PM
هو فى كام كلية للعلاج الطبيعى فى مصر كلها وفى اى محافظات

هو مفيش غير كلية حكومية واحدة موجودة في القاهرة
و 3 كليات خاصة

محمد ميزو
23-07-2011, 01:03 PM
يا جماعة التنسييق نااااار ده انا جايبة 96.5 وبقول يا رب الحق علاج طبيعى وعموما ربنا يفرحنا كلنا

ان شاء الله تلحقيها
و بجد هي كلية جميلة جدا و سوق العمل بتاعها ممتاز

hamdymath
23-07-2011, 07:23 PM
يجب المطالبة بفتح افر ع لكلية العلاج الطبيعي في المنصورة والاسماعيلية واسيوط لاستيعاب رغبات طلاب علمي علوم هذا مطلب مهم

محمد ميزو
24-07-2011, 01:30 AM
يجب المطالبة بفتح افر ع لكلية العلاج الطبيعي في المنصورة والاسماعيلية واسيوط لاستيعاب رغبات طلاب علمي علوم هذا مطلب مهم

هو كده افضل بكتير عشان لو اتفتحت كلية تانية نسبة القبول هتقل غير كده مفيش غير 44 الف واحد بس اتخرجوا من الكلية دي من ساعت ما اتعملت كام واحد منهم مات و كام و احد مش في مصر
ف هيبقى صعب عشان لسه صعب ان في حد يدرس في كليات تانية

CineDeRella
24-07-2011, 07:02 PM
ربنا يستر والحق علاج طبيعي

zidan2011
29-07-2011, 07:15 PM
ياجماعة انا جايبةالسنادي 2011 مجموع 94.5 هل ممكن الحقها ارجوكم ردوا بسرعة
الطب البشري 98الصيدلة 97 والعلاج الطبيعي 96,7% يعني 94,5 علوم الطب البيطري 95,5

zidan2011
29-07-2011, 07:19 PM
بالنسبة لمجموع حضرتك مش عارف بصراحة تقدر تلحق و لا لا .. بس طبعا أتمنى ليك التوفيق ان شاء الله
من الأمارات العلاج الطبيعي يقبل من 96%

noooura
02-08-2011, 10:19 PM
ميرسى كتير ع الموضوع

بس عندى استفسار

ف الفرقه التالته يعنى ايه 3 فصول دراسيه ؟؟؟؟؟؟

و هى 5 سنين و لا 4 ؟؟؟

يعنى ايه ع.ط ؟؟؟؟

و اسفه ع الاطاله

RedPhoenix
05-08-2011, 11:43 AM
أنا الحمد لله دخلت علاج طبيعى
أنا بس عندى أستفسار
هو التخصص خلال الدراسة ولا بعد ما نتخرج ولا إحنا مفيش تخصص بنشتغل فى كل الأقسام؟؟؟

و ألف مبروك للجميع أى كانت الكليو اللى داخلها وربنا يوفقنا كلنا فى مجالاتنا

XmanX
05-08-2011, 09:04 PM
دي حاجة ترجعلك ممكن اه او لأ بس انا شخصيا افضل التخصص

dr.loai
06-08-2011, 11:00 PM
يا اهلا بكل الدكاترة الجداد اللى هيشرفونا فى الكلية باذن الله

اولا بعتذر عن عدم التواصل بانتظام الفترة اللى فاتت لكن ان شاء الله نوعدكم نتواصل اكتر الفترة الجاية

انا هرد سريعا على اخر سؤالين شفتهم

بالنسبة للكلية فهى فعلا الكلية الحكومية الوحيدة على مستوى الجمهورية بجانب 3 كليات خاصة

و بالنسبة لعدد السوات الدراسية فهم 4 سنوات و سنة امتياز

كل سنة فصلين داسيين ما عدا سنة تالته بتبقى 3 ترمات او روندات

بالنسبة لموضوع التخصص فهو بيبقى بعد الدراسة لكن اثناء الدراسة فنت بتتدرس جميع التخصصات

اتمنى اكون جاوبت سريعا على بعض اسئلتكم و فى انتظار المزيد من اسئلتكم للاجابة عليها باذن الله

ممنوع وضع روابط فيس بوك2

dr.loai
06-08-2011, 11:43 PM
الكلية 4 سنوات + سنة امتياز

ع.ط اختصار علاج طبيعى لان المواد اللى عندنا بندرسها من شقين شق طبى بس و شق تانى خاص بالعلاج الطبيعى بس

DR.NANCY
13-08-2011, 08:31 PM
هو لية العلاج الطبيعى مش موجود اسمهااا زى الكليات التانية مكتوب طب صيدلة اسنان بيطرى طب احنا فييين؟

dr.loai
13-08-2011, 09:05 PM
مش فاهم قصد حضرتك على ايه؟

جاردينيا
29-09-2011, 09:56 PM
طيب بما ان احنا جداد و لسة ثانوية و مالناش في المجال اوي انا ثانوية الكويت و عاوزة اعرف 2011 العلاج الطبيعي خد من كم من المغتربين من الكويت ؟؟ ضروري الاجابة بليز

mamaduh
25-11-2011, 08:18 PM
ياجماعة انا دخلت علاج طبيعى متأخر بسبب التنسيق وعايز اعرف اعمل ايه فى المحاضرات والسكاشن اللى فاتتنى

mamaduh
25-11-2011, 08:21 PM
عايز اعرف اجيب المحاضرات منين وهل هى موجودة فى المكتبة الموجودة امام الكلية وهل توجد كورسات متصورة

د.سموره جمال
12-09-2012, 11:28 AM
انا متفائله بالكليه ان شاء الله يكون ربنا كاتيبلي فيها كل خير