مشاهدة النسخة كاملة : ساعدونى في الاختيار

yonan tiger
31-07-2010, 04:03 PM
بسم الله الرحمن الرحيم:)

انا ياجماعة لسة في تانية ثانوى بس نفسى ادخل كليات للحاسبات وانا عارف انى لو اخدت في تانية و تالتة ادبى مش هعرف ادخل كليات حاسب او هندسة كمبيوتر:( فسؤالى هو لو اخدت في تانية علمي (كيمياء) وتالتة ادبى يا تري في كليات هندسة او حاسب او حتي كليات خاصة تكون شهادتها اقدر اشتغل بيها مكن تقبلنى ولا لأ ؟:blush:

طبعا انا مش عايز اخد علمى في تالتة لانى لو جايب في تانية درجة كويسة الفيزياء والاحياء في تالتة هيخلو درجتى قليلة جدا:stickjo4: واكيد في ناس كتير معايا في دة

(ملحوظة: انا لسة جديد في المنتدي فمعرفش لو دة القسم الصحيح لعرض الموضوع دة ولا لأ :d)

eng.ahmed55
31-07-2010, 04:33 PM
بسم الله الرحمن الرحيم:)

انا ياجماعة لسة في تانية ثانوى بس نفسى ادخل كليات للحاسبات وانا عارف انى لو اخدت في تانية و تالتة ادبى مش هعرف ادخل كليات حاسب او هندسة كمبيوتر:( فسؤالى هو لو اخدت في تانية علمي (كيمياء) وتالتة ادبى يا تري في كليات هندسة او حاسب او حتي كليات خاصة تكون شهادتها اقدر اشتغل بيها مكن تقبلنى ولا لأ ؟:blush:

طبعا انا مش عايز اخد علمى في تالتة لانى لو جايب في تانية درجة كويسة الفيزياء والاحياء في تالتة هيخلو درجتى قليلة جدا:stickjo4: واكيد في ناس كتير معايا في دة

(ملحوظة: انا لسة جديد في المنتدي فمعرفش لو دة القسم الصحيح لعرض الموضوع دة ولا لأ :d)
طب ليه متقدرش تجيب ...هم اللى بيجيبوا احسن منك..لازم تحط فى دماغك انك تجيب درجة عالية
ولو لقدر الله مجبتش ادخل جامعة خاصة بس لازم رياضة
فى معاهد كمبيوتر بس دى اى كلام يدوب سنتيت وتعدى
الفيزياء مش زى مانت فاهم ....زاكر واعمل اللى عليك وادخل علمى
وربنا يوفقك

yonan tiger
31-07-2010, 06:11 PM
طب ليه متقدرش تجيب ...هم اللى بيجيبوا احسن منك..لازم تحط فى دماغك انك تجيب درجة عالية
ولو لقدر الله مجبتش ادخل جامعة خاصة بس لازم رياضة
فى معاهد كمبيوتر بس دى اى كلام يدوب سنتيت وتعدى
الفيزياء مش زى مانت فاهم ....زاكر واعمل اللى عليك وادخل علمى
وربنا يوفقك

كلامك صح لكن انا مش عايز اسيب حاجة للحظ وغير انى مش بحب الفيزياء ونجحت فيها بربع الدرجة في اولى انا بس عايز اعرف الفكرة الي انا قلتها صح ولا غلط لانى شفتها في كام منتدي تانى بس انا عايز اتاكد تاكيد تام عشان ابقي عارف انا بعمل اية

yonan tiger
31-07-2010, 08:39 PM
يا جماعة لسة محدش جاوبنى ينفع ولا لأ؟

yonan tiger
31-07-2010, 08:51 PM
طب ينفع ادخل معهد الدلتا العالى للهندسة والتكنولوجيا بالمنصورة من الادبي؟ حد يرد عليه انا دخت والله

ahmed abobakr
31-07-2010, 11:07 PM
اولا منفعش تدخل الكلية غير من الشعبة الهندسية .

يعنى كيمياء فى تانية
فيزياء + رياضة 2 فى تالتة

بالنسبة للمعاهد الخاصة ففى معاهد عالية بتقبل فعلا من الادبى ...> صديق ليا دخل معهد فى ابوقير بالاسكندرية

اما المعهد اللى بتسأل علية ده معنديش فكرة عنه ممكن تدخل على الموقع بتاع اى معهد على النت وتعرف شروط الالتحاق ايه

yonan tiger
01-08-2010, 07:45 AM
اولا منفعش تدخل الكلية غير من الشعبة الهندسية .

يعنى كيمياء فى تانية
فيزياء + رياضة 2 فى تالتة

بالنسبة للمعاهد الخاصة ففى معاهد عالية بتقبل فعلا من الادبى ...> صديق ليا دخل معهد فى ابوقير بالاسكندرية

اما المعهد اللى بتسأل علية ده معنديش فكرة عنه ممكن تدخل على الموقع بتاع اى معهد على النت وتعرف شروط الالتحاق ايه
طب لو سمحت لو المعهد الي صاحبك دخله معهد للكمبيوتر وفيه نظم ومعلومات وممكن يشغلنى في البرمجة مكن اسم المعهد او موقعه ؟

ahmed abobakr
01-08-2010, 09:40 PM
المعهد العالى للحاسبات ونظم المعلومات بابى قير بالاسكندرية