مشاهدة النسخة كاملة : التعريف بالسنة الاولى للجدد فى كليه حقوق

mohamed_body_gamal
11-08-2010, 05:01 PM
انا اول لما عرفت انا نتيجة التنسيق ظهرت قولت اعمل الموضوع ده لطلبه كليه الحقوق الجدد طبعا فى ناس هتكون زعلانة عشان دخلت حقوق وفى ناس اختارت الحقوق بارداتها وحباها (على فكرة اللى يحب الكليه الكليه تحبه ههههههههه) وسيبك من الكلام المنتشر ان الكليه صعبة والناس مش بتنجح الكلام ده مش صح (ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ) اهم حاجة فى الكليه محاضراتك ومذاكرتك وبردو تعيش حياتك فى نفس الوقت
انا عارف ان كل اللى داخل الكليه والجامعة اخر حاجة بيفكر فيها المذاكرة وعايز يتعرف على بنات كتير طبعا ويعيش الحياة اللى رسمها فى خياله
المهم انك تعيش حياتك وفى نفس الوقت متاثرش على مذاكرتك هتقولى ازاى يا ناصح ؟
انا اقولك ازاى
اول حاجة المفروض انك تحضر كل محاضرتك بغض النظر عن اسم الدكتور او الدكتور رخم او لذلذ وكمان وقت المحاضرة كلها ساعة واحدة او ساعة ونصف بالكتير اوووووى وبعدين اليوم بيقى فيه محاضرة واحدة ماعد يومين فى الاسبوع بيبقى فيهم محاضرتين يعنى وقتهم مش هيفرق معاك فى الجامعة وبعد المحاضرة اعمل اللى انت عايزه فى الجامعة واول لما تروح بليل اقرا المحاضرة قبل ماتنام ونام وكل اسبوع اقرا محاضراتك اللى كتبتها ومذكرتش الا قبل الامتحانات بشهر اوك دى ازاى تعيش فى الجامعة
التعريف بقا بالسنة الاولى
اول حاجة مواد الترم الاول
مدخل العلو القانونيه
المنظمات الــــدوليه
اجــــــــرام وعقــاب
تــــــــاريخ قـــــانون
الشريعة الاسلاميه (ودى مادة ممتدة يعنى ايه مادة ممتدة يعنى هتدرسها طول السنة ومش هتمتنحنها فى الترم الاول بس هتمتحنها فى الترم التانى بس )
النظم السياسيه والقانون الدستورى (ودى مادة ممتدة بردو)
المواد دى من اسهل المواد بس بتطلب التركيز شويه ولازم تهتم اوى بالمدخل والمنظمات عشان دول اصعب المواد فى الترم الاول مش معنى كدا انك تهمل باقى المواد بس التاريخ مادة لذيذة اوى والاجرام والعقاب مادة سهلة
تقسيم مواد الترم الاول
اول حاجة المدخل بتكون من جزين (نظريه الحق - نظريه القانو ن)
ثانى حاجة المنظمات الدوليه ودى جزى واحد بس طويل شويه
طبعا الاجرام والعقاب باين من اسمها انها جزين ( علم اجرام - علم عقاب ) والشريعية بتتكون من جزين (المدخل للشريعيه - العقود)
والنظم السياسيه والقانون الدستورى بتتكون من جزئين (نظم سياسية - وقانون دستورى )والتاريخ دى اكتر مادة هتحبها فى الترم الاول
عندنا مواد الترم التانى
الشريعية الاسلاميه (مادة ممتـــــــــــــــــــــــــــدة)
النظم السياسيه والقانون الدستورى (مادة ممتـــــــــــــــــــــــدة)
الاقتـــــــــــــــــــــــصاد
احوال شخصيه لغير المسلمين
لغة
وهتكلم عن المواد اللى بتزيد فى الترم التانى
الاقتصاد مادة محتاجة تركيز بس والاحوال دى اسهل مادة انتى هتقبلها فى الكليه واللغة دى مش بتضاف للمجموع وانما فيها نجوح وسقوط وهيه سهلة اوووووووووى وممتعة
وطبعا كل واحد هيحتار يذاكر منين كتب ولا ملازم
بصوا ده موضوع سهل اوووووووى
بصوا طبعا محدش فى الكليه كلها بيذاكر من الكتب وكلة بيذاكر من ملازم بس اللى هيذاكر من ملازم هما مكتبتين بس ( مكتبة المتحـــــــــدة - مكتبه القبــــــــــــــــة)
والاتنين زى بعض مفيش بينهم فرق
بس اهم حاجة قبل الملازم انك تكون معاك محاضراتك وعارف فيها ايه
انا نفسى مشيت بالنظام ده فى الكليه وطالع بتقدير جيد جدا والله الموافق وارجو تثبيت الموضوع عشان كل اللى الطلبه الجدد تتعرف على الكليه

كل وسنة وانتم طيبين ............. اسال الله العظيم رب العرش العظيم ........... ان يجلعنا فى شهره من عتقاءه من النيران ............ ومن الفائزين الابرار .......... اللهم امين اللهم امين اللهم امينBookmark

mohamed_body_gamal
11-08-2010, 07:53 PM
اللى ادخل سنة اولى ومحتاج يعرف معلومات عن اى حاجة انا ممكن اساعده لو طلب مساعدتى والتوفيق لينا كلنا

ميار الشيشينى
16-08-2010, 04:06 PM
السلام عليكم
انا ميار ولسه سنة اولى جامعة مفتوحة بصراحة انا دخلت حقوق علشان انا بحب المحاماة وللاسف محدش كان راضى انى ادخلها بس الحمد لله تحت اصرار رخم منى دخلتها وان شاء الله هحقق حلمى وابقى محامية بس انا خايفة جدا خصوصا انى مش هاقدر احضر محاضرات وحاسة انى المواد هتكون تقيلة اوى عليا ومش عارفة اعمل ايه فلو فى حد ممكن يساعدنى فى الموضوع ده يبقى ليه جزيل الشكر

a7med_sale7
17-08-2010, 12:12 PM
السلام عليكم
انا ميار ولسه سنة اولى جامعة مفتوحة بصراحة انا دخلت حقوق علشان انا بحب المحاماة وللاسف محدش كان راضى انى ادخلها بس الحمد لله تحت اصرار رخم منى دخلتها وان شاء الله هحقق حلمى وابقى محامية بس انا خايفة جدا خصوصا انى مش هاقدر احضر محاضرات وحاسة انى المواد هتكون تقيلة اوى عليا ومش عارفة اعمل ايه فلو فى حد ممكن يساعدنى فى الموضوع ده يبقى ليه جزيل الشكر

وعليكم السلام
اكتبى اى استفسار او اى معلومه عايزه تعرفيها واحنا هنرد عليكى ان شاء الله

ميار الشيشينى
17-08-2010, 03:44 PM
السلام عليكم
اولا شكرا على ردك يا أ\محمد ثانيا بصراحة عايزة اعرف كل حاجة عن مرحلة اولى حقوق جامعة مفتوحة وهل فى محاضرات على النت لينا ولا لا

ีundertaker_2000
18-08-2010, 01:32 AM
السلام عليكم
اولا شكرا على ردك يا أ\محمد ثانيا بصراحة عايزة اعرف كل حاجة عن مرحلة اولى حقوق جامعة مفتوحة وهل فى محاضرات على النت لينا ولا لا

انتى جامعه ايه طيب ؟؟

هو انا هتكلم عن الى اعرفه عن مفتوح جامعه القاهره هناك بيكون ف محاضرات بس بتكون يوم الجمعه بس هى نفس المواد الى احنا بناخدها ونفس الدكاتره الى بيدونا بس الامتحان بيكون مختلف وامتحانتكو بتكون بعد ماامتحانات الجامعه تخلص

دا تقريبا اهم حاجه لو ف حاجه تانيه عايزه تعرفيها اكتبيها وهارد عليكى اول ماشوفها ان شاء الله

mohamed_body_gamal
19-08-2010, 05:17 AM
السلام عليكم
ميار اولا اهلا بيكى فى كليه الحقوق
بعد كدة لو انتى داخلة الكليه عشان بتحبيها يبقى تتاكدى انك هتحبى موادها والمواد مش هتبقى صعبه بالنسبة ليكى والمحضرات مهمة بس المحضرات مش كل حاجة فى الكليه بس مهمة اهم حاجة المذاكرة (محاضرات من غير مذاكرة يبقى مضيعيش وقتك) ومع ذالك لازم تعيشى حياة الجامعة انا مش داخلة عشان تذكرى من جديد بس لازم توفقى لو عايزة تعرفى ازاى توفقى ابقى قوليلى
انا اولا فى كليه الحقوق جامعة القاهرة يعنى مش هعرف افيدك الا فيما يخص كليه الحقوق جامعة القاهرة ولو انتى فيها ممكن اساعدك فى حاجة تطلبيها ويارب التوفيق ليكى فى اجمل كليه ( الحقوق طبعا)

mohamed_body_gamal
19-08-2010, 05:23 AM
نسيت اقولك صح اول حاجة محاضراتك مش يوم الجمعة انتى حقوق مفتوح مش حقوق انتساب
محضرات حقوق انتساب هيه اللى يوم الجمعة
وبعدين انتى بتحضرى طول الاسبوع حسب الجدول بتاعك (بس بيبقى من 3 الى 4 ايام فى الاسبوع) وهما فعلا نفس الدكترة بتوعنا بس وبعدين انتى مش ليكو محاضرات على النت لانهم بيدوكو cd شرح المنهج مع الكتاب وبعدين المذاكرة ازاى وازاى تعرفى التقدير من غير مذاكرة وتعب كتير انا ممكن اعرفك

ีundertaker_2000
19-08-2010, 10:49 AM
وبعدين انتى بتحضرى طول الاسبوع حسب الجدول بتاعك (بس بيبقى من 3 الى 4 ايام فى الاسبوع) وهما فعلا نفس الدكترة بتوعنا بس وبعدين انتى مش ليكو محاضرات على النت لانهم بيدوكو cd شرح المنهج مع الكتاب وبعدين المذاكرة ازاى وازاى تعرفى التقدير من غير مذاكرة وتعب كتير انا ممكن اعرفك

محمد عايز اقولك ان مفتوح يوم الجمعه بس الكلام دا انا كنت سالت ف مركز التعليم المفتوح لواحد صاحبى السنه الى فاتت وانا بقدم قالولى محاضراتك يوم الجمعه بس حتى ساعتها قولتلهم يعنى المحاضرات مش هتحضر عادى ف الجامعه قالولى هتحضر ف الجامعه اه لكن يوم الجمعه بس لكن بالنسبه لاانتساب كان يوم الحمعه مع مفتوح لكن مكنوش بيحضروا مع مفتوح كان انتساب بتحضر ف مدرجات حقوق ومفتوح كانو بيحضرو ف مدرجات دار علوم انا نزلت يوم الجمعه مع ناس اصحابى ودا الى حصل ساعتها لسبب انفلونزا الخنازير الترم الاول وبعدين جه بعد كدا الدكاتره قالت تعالو عادى محدش هيمنعكو واحضرو وبعدها اتلغت محاضرات الجمعه لانتساب حتى لو تلاحظ بدايه من الترم التانى واخر الترم الاول كان عادى خالص حضور انتساب وانتظام مع بعض مفيش مشكله

ميار الشيشينى
19-08-2010, 01:49 PM

طيب لو مش هاقدر احضر محاضرات ودا امر مفروغ منه اعمل ايه وياريت لو فى حد جامعة مفتوحة اسيوط ممكن اتعرف عليه جايز نقدر نساعد بعضنا وخصوصا انا ماليش فى الحفظ قوى

mohamed_body_gamal
19-08-2010, 05:06 PM
ميار كليتنا ملهاش علاقة بالحفظ اللى يقول كدة هتلاقيه بيشيل مواد هو اكيد فى نسبه حفظ بس نسبه الفهم فيها اكبر

mohamed_body_gamal
20-08-2010, 06:28 AM
محمد عايز اقولك ان مفتوح يوم الجمعه بس الكلام دا انا كنت سالت ف مركز التعليم المفتوح لواحد صاحبى السنه الى فاتت وانا بقدم قالولى محاضراتك يوم الجمعه بس حتى ساعتها قولتلهم يعنى المحاضرات مش هتحضر عادى ف الجامعه قالولى هتحضر ف الجامعه اه لكن يوم الجمعه بس لكن بالنسبه لاانتساب كان يوم الحمعه مع مفتوح لكن مكنوش بيحضروا مع مفتوح كان انتساب بتحضر ف مدرجات حقوق ومفتوح كانو بيحضرو ف مدرجات دار علوم انا نزلت يوم الجمعه مع ناس اصحابى ودا الى حصل ساعتها لسبب انفلونزا الخنازير الترم الاول وبعدين جه بعد كدا الدكاتره قالت تعالو عادى محدش هيمنعكو واحضرو وبعدها اتلغت محاضرات الجمعه لانتساب حتى لو تلاحظ بدايه من الترم التانى واخر الترم الاول كان عادى خالص حضور انتساب وانتظام مع بعض مفيش مشكله
محمد ميار كانت بتتكلم على تعليم مفتوح جامعة اسيوط مش تعليم مفتوح جامعة القاهرة وايه عملت ايه فى النتيجة ...........؟

ีundertaker_2000
21-08-2010, 12:31 AM
محمد ميار كانت بتتكلم على تعليم مفتوح جامعة اسيوط مش تعليم مفتوح جامعة القاهرة وايه عملت ايه فى النتيجة ...........؟

محمد انا اسمى عمرو انا الحمد لله جبت جيد بقولك مش عارف ارد ع رسايلك انت قافل خاضيه استقبال الرسايل

mohamed_body_gamal
21-08-2010, 05:01 AM
ماشى يا عمرو انا فتحت استقبال الرسايل ممكن تبعت عادى او تكتب رايك عادى ومبروك على النجاح عقبال السنة اللى جايه ويارب الناس اللى لسه نتيجتها مطلعتش نتجح وتطلع بتقدير كمان يارب

ีundertaker_2000
21-08-2010, 07:42 PM
ماشى يا عمرو انا فتحت استقبال الرسايل ممكن تبعت عادى او تكتب رايك عادى ومبروك على النجاح عقبال السنة اللى جايه ويارب الناس اللى لسه نتيجتها مطلعتش نتجح وتطلع بتقدير كمان يارب

الله يبارك فيك يجميل عقبالنا كلنا يارب ان شاء الله

محمد خليفة 6
23-08-2010, 08:10 AM
طيب لو مش هاقدر احضر محاضرات ودا امر مفروغ منه اعمل ايه وياريت لو فى حد جامعة مفتوحة اسيوط ممكن اتعرف عليه جايز نقدر نساعد بعضنا وخصوصا انا ماليش فى الحفظ قوى

بصى ياميار لو انتى مش هتقدرى تحضرى

محاضرات ممكن تذاكرى وانتى فى البيت

من الكتب وهتجيبى تقدير كمان بس لازم

تكونى متابعة مع حد بيحضر من خلال التلفون

علشان يقولك المهم والمحذوف وكدا وكمان

لو انتى ملكيش اصحاب فى تعليم مفتوح ممكن

تحضرى اول محاضرات وتعملى اصدقاء جدد

انا كنت زيك كدا وانا فى اولة مكنتش اعرف حد

بس مفيش تانى يوم كنت عامل اصدقاء

وجدعان كمان مش اى اصدقاء فانا سعيد

انى عملت صداقة جديدة من خلال كليتى

اتمنى لكى التوفيق وان تجدى الاصدقاء

الاوفياء الذين يحبون مساعدة الغير شكرا لك

Ahmed3afroto
26-08-2010, 03:14 PM
سلام عليكم ورحمة الله

اولا انا طالب فى كلية الحقوق اسيوط الفرقه التالته

وجاى عشان ارد على استاذه ميار

لازم حضور المحاضرات لان الدكاتره بيدو اسألة الامتحانات فى المحاضرات عن تجربه شخصيه بجد

لازم الحضور الدائم للمحاضرات لازم وتسجيل كل شىء من المحاضرات وخاصه الاسئله لانها اسئلة امتحانات كمان التعليم المفتوح بيحضر ادى جدا كأى طالب معانا وامتحاناته بتبقى ترمين او ترم واحد حسب رغبة المتقدم فيها والكتب بتتاخد مره واحده

بس اهم شىء حضور المحاضرات ديه اهم شىء

وربنا يوفق الجميع

ميار الشيشينى
27-08-2010, 03:42 PM
سلام عليكم ورحمة الله

اولا انا طالب فى كلية الحقوق اسيوط الفرقه التالته

وجاى عشان ارد على استاذه ميار

لازم حضور المحاضرات لان الدكاتره بيدو اسألة الامتحانات فى المحاضرات عن تجربه شخصيه بجد

لازم الحضور الدائم للمحاضرات لازم وتسجيل كل شىء من المحاضرات وخاصه الاسئله لانها اسئلة امتحانات كمان التعليم المفتوح بيحضر ادى جدا كأى طالب معانا وامتحاناته بتبقى ترمين او ترم واحد حسب رغبة المتقدم فيها والكتب بتتاخد مره واحده

بس اهم شىء حضور المحاضرات ديه اهم شىء

وربنا يوفق الجميع

شكر ا على اهتمامك بمشكلتى بس للاسف انا مش هاقدر احضر المحاضرات لانى بشتغل وعلشان كده محتاجة حد يساعدنى وياريت يكون جامعة مفتوحة

Ahmed3afroto
28-08-2010, 07:20 PM
شكر ا على اهتمامك بمشكلتى بس للاسف انا مش هاقدر احضر المحاضرات لانى بشتغل وعلشان كده محتاجة حد يساعدنى وياريت يكون جامعة مفتوحة

يبقى لازم متابعه يوميه فعليا بجد ضرورى ومهم جدا جدا خاصه ان الدفعه قليله فى سنه اولى لانها سنة الفراغ وعلى فكره اسئلة الامتحنات بتبقى مع طلبة المدينه ليلة الامتحان وربنا يوفق ان شاء الله

اهم شىء المتابعه الدائمه بجد

ربنا يوفقك يا فندم

mahmoudshow
05-10-2010, 11:00 AM
الحب : كالبحر حين تكون على شاطئه يقذفك بأمواجه بكرم فائق يستدرجك بلونه وصفائه

mahmoudshow
05-10-2010, 11:09 AM
الحب : كالبحر حين تكون على شاطئه يقذفك بأمواجه بكرم فائق يستدرجك بلونه وصفائه

خالد عبد العال
07-11-2010, 10:49 PM
اخى محمد اشكر جدا لو سمحت انا فى الفرقة الاولى السنة دى عايز من خدمة هى الامتحانات الاعوام السابقة فى الترم الاولى و الثانى وجزاءك الله الف خير و فى مبزان حسناتك

medoha3
08-11-2010, 12:21 AM
أولا / السلام عليكم .

أنا يا جماعه فى انتظار أى أسئله عن الحقوق وعن نظام الكليه & وأنا فى الخدمه على طول .
الكليه جميله جداا .
وجميع الدراسات والاستفسارات أنا معاكم مش فى الحقوق وبس فى جميع المجالات والحمد لله.
وعايز أسمع الردود والأسئله والمشاركات .
وشكرااا.

صموئيل نصر
21-11-2010, 03:40 AM
ياجماعة ملخص الكلام دة لو حد يخدمنا وينزلنا اسئلة الامتحانات السوات السابقة كلة بيقول مش هيطل براها الامتحان ياريت وبكدة تخدموا كل واحد او وحدة مش بتروح ولازم الامتحانات تكون امتحانات جامعة اسيوط التعليم المفتوح اولى حقوق وشكرا ودة يوفرمجهود وخدمة لجمع الاصدقاء

Smsma Mohsen Amin
15-08-2011, 04:38 AM
انا كلية رايحه اولى حقوق حلوان

وكتير خوفونى من جامعة حلوان نفسها

ممكن تقولى نصايح عشان اطلع بتقدير جيد جدا فيها

وهل احنا هنتقسم لجروبات ولا لا

lolo1993
13-09-2011, 05:19 PM
ياجماعه انا داخله اولى حقوق بس تعليم مفتوح جامعه اسكندريه لانى كنت علمى بس دخلت الكليه لانى حباها بس طبعا لانى كنت علمى مدرستش تاريخ كنت عاوزة اعرف دة هيأثر معايا فى الكليه ولا لا يعنى انا هحتاج للتاريخ الى درسوة فى الثانويه العامه ولا مالوش علاقه ياريت حد ييفيدنى فى الموضوع دة

a7mad 3abdo
15-09-2011, 12:52 PM
موضوع رائع
عندي سؤال : ما الفرق بين التعليم المفتوح والانتساب العادي والانتساب الموجه وهل يمكن التحويل من اي منهم الي انتظام بعد السنه الاولي ؟ وشكرا

romyo999
23-09-2011, 12:50 PM
السلام عليكم
انا عايز اعرف نظام تدوين المحاضرات هل بنكتب كله ورا الدكتور ولا نسجلها ولا ايه بالظبط
انا حقوق انجليزي
و شكرا علي الموضوع الجامد

Amr SaYeD 94
05-10-2011, 03:02 AM
بجد موضوع جامد تسلم ايدك

Eye Lighting
24-10-2011, 11:15 PM
انا نفسى اعرف النتيجة النهائية للكلية الحربية امتى

بالله عليكم حد يفيدنى عشان انا مش مركز خالص ف كليتى بسبب الزفته دى

... انا ف حقوق انجليزى جامعة الاسكندرية

ياريت لو حد عنده اى معلومه عن النتيجة يقول.................؟

wahoo
20-11-2011, 04:25 AM
لو سمحتم في استفسار بسيط انا من السعودية واحاب ادرس حقوق بس ايه هيا اسهل جامعة او اقل تعقيد سمعت انو حلوان هي مافيها تعقيد ولا رايكم ايه

ليااان
04-08-2012, 10:40 PM
لو سمحتوا انا جايبه 90 % علمى ممكن الحق حقوق انجليزى ودرجة الانجليزى 44

semsemh_2001
14-09-2012, 11:30 AM
لو سمحتم هى حقوق سوهاج هتفتح السنة دى ولا اية افيدونى بارك الله فيكم

The king Boy
20-09-2012, 02:34 AM
يعني ايه هتفتح هي سنة فاتحة وسنة قافلة ولا ايه قصدك ايه

مملكه الحب
21-09-2012, 05:40 PM
انا ملك دخلت حقوق جامعه اسكندريه وكنت عايزه اعرف ازاى اقدر اجيب تقدير لانى اتعقدت من كلام نااااس كتير بصعوبه الكليه والطلبه اللى بيفشلوا فيها وبالنسبه للدكاتره بيشرحوا كويس ولا بيقروا من الكتب وبالنسبه للمزاكره هزاكر من الكتب ولا من المحاضرات انا حابه الكليه وعايزه اثبت وجودى فيها بس محتاجه مسانده وكمان اازاى اذاكر عشان اقدر اجيب تقدير امتياز او جيد جدا مش انجح بس ارجو الرد ...................

semsemh_2001
24-09-2012, 09:33 PM
[QUOTE=The king Boy;4859818]يعني ايه هتفتح هي سنة فاتحة وسنة قافلة ولا ايه قصدك ايه[
سوهاج فيها المبنى جاهز لكلية حقوق ولم يفتتح بعد وبسال هل تفتح السنة دى ولا لسة مش هتفتح بتمنى تفتح عشان نحول سوهاج بدل اسيوط عشان الاغتراب

مستر مصطفى شافعي
05-10-2012, 11:05 AM
ياريت لو رقم تليفونك محتاج اكلمك محمد

سيد ابو احمد
10-10-2012, 07:23 AM
اللى ادخل سنة اولى ومحتاج يعرف معلومات عن اى حاجة انا ممكن اساعده لو طلب مساعدتى والتوفيق لينا كلنا
سيد ابو احمد

نارنيا
13-08-2013, 06:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

شكراً جزيلاً أخى الكريم على الشرح الوافى..

أنا دخلت كلية الحقوق برغبتى والحمد لله..

وأسأل الله تعالى أن يوفقنا جميعاً لما يحبه ويرضاه..

أكرر شكرى مرة تانية ..

zezo_1202007
19-08-2013, 02:42 PM
ا جماعه انا عايز اعرف هوا مواد حقوق سهله ولا صعبه ؟؟ و هل كلها حفظ ولا فهم ؟؟؟ ياريت حد يرد عليا لانى خلاص بفكر انى احول من اداب و ادخل حقوق .... بالمناسبه انا دلوقتى محتار بين اداب قسم علم اجتماع و بين حقوق ياريت حد ينصحنى اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

zezo_1202007
19-08-2013, 02:47 PM
ا جماعه انا عايز اعرف هوا مواد حقوق سهله ولا صعبه ؟؟ و هل كلها حفظ ولا فهم ؟؟؟ ياريت حد يرد عليا لانى خلاص بفكر انى احول من اداب و ادخل حقوق .... بالمناسبه انا دلوقتى محتار بين اداب قسم علم اجتماع و بين حقوق ياريت حد ينصحنى اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

ام احلام
24-08-2013, 05:39 PM
بالنسبة لاولى حقوق انجليزى عين شمس ..ما هى المواد التى تدرس وهل كل المواد باللغة الانجليزية؟
شكرا وتحياتى

mido esam55
30-08-2013, 09:41 PM
انا عايز اعرف ايه اسماء الملازم اللي ممكن اشتريها وفين المكتبات اللي هشتري منها
وايه هي الكتب اللي المفروض اقراها جنب الكتب الدراسيه علي شان ابقي ضليع في القانون
وياتري في تخصص في الكليه ولا لا ولو في ايه هي التخصصات وايه افضل تخصص
شكرا للمجهود :d

banota sha3nona
27-09-2013, 12:33 PM
انا طالبه ف سنه اولي عربي جامعه القاهره وبصراحه محتاجه مساعده لو حد فيكم ف جامعه القاهره يقدر يفيدني بشترية كتاب المرشد منين بالظبط والكتب بتتجاب من انهي مكتبه واذاكر ازاي ومنين وانظم وقتي ازاي

Mahmoud Messi 74
20-06-2016, 10:56 AM
انا بس عايز اعرف ازاي اكتب محاضره .. هو ممكن يبقي سؤال اهبل شويه بس مهم جدا بالنسبالي 🙋

السيد احم
30-05-2017, 08:48 AM
جهد رائع وأفكار قيمة شكرا جزيلا جزاكم الله خيرا