مشاهدة النسخة كاملة : عايز اجتاز التوفل

داود احمد
16-08-2010, 05:13 PM
:friendsxs3: يا جماعة انا فى الماجستير وعايز اجتاز امتحان التوفل ساعدونى من فضلكم وشكرا للجميع

أستاذ/شفيق الأخضر
25-08-2010, 12:08 PM
بالتوفيق ان شاء الله

أستاذ/شفيق الأخضر
25-08-2010, 12:10 PM
اخي الفاضل تم تعديل المشاركة لأنها تحتوى على الايميل
برجاء اعادة قراءة قوانين المنتدى
بارك الله فيكم
ووفقكم الله لكل خير

faten forever
25-08-2010, 12:28 PM
:friendsxs3: يا جماعة انا فى الماجستير وعايز اجتاز امتحان التوفل ساعدونى من فضلكم وشكرا للجميع

تصفح حضرتك هذا الموضوع لعله يفيدك فى شئ

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=242494 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=242494)

أستاذ/شفيق الأخضر
25-08-2010, 11:10 PM
تصفح حضرتك هذا الموضوع لعله يفيدك فى شئ

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=242494 (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=242494)
شكرا جزيلا لاهتمامك أستاذة فاتن
وهذا ما ننتظره منكم دائما
بارك الله فيكم

منة2011
04-09-2010, 03:02 AM
شكرا استاذة فاتن
موقع ممتاز جدا
جزاكى الله خيرا

Eng..LiNa
04-09-2010, 02:53 PM
ربنا يوفق حضرتك ان شاء الله
والموقع جميل ومفيد
جزاكم الله خيرا

أستاذ/شفيق الأخضر
11-09-2010, 02:05 AM
بالتوفيق ان شاء الله

abdukhatab
17-09-2010, 11:23 AM
فيه امتحانات فى معهد الاميد ايست فى الدقى وفى جامعة القاهرة و عين شمس امتحانات القاهرة وعين شمس من كتاب long manوعدين الموضوع سهل أنا امتحنت فى عين شمس وجبت 400

داود احمد
22-09-2010, 05:55 PM
شكراً جزيلاً يا جماعة على أهتمامكم والحمد لله رب العالمين لقد نجحت فى إختبار التوفل وتجاوزت نسبة الماجستير والحمد لله رب العالمين والشكر لرب العالمين

.................................... تحية معطره بالريحان والورود الى كل أعضاء المنتدى وكل من دعى لى بالنجاح .............. واطلب منكم أن تدعوا لى بالهدايه لأنها بالدنيا وما فيها اللهم اهدنى وأهدى كل من طلب الهدى فأنك تهدى من تشاء

mr karim ali
26-09-2010, 02:09 AM
لو سمحت عاوز افهم موضوع نسبة التوفل وصحيح ان لة ميعاد وتلغى النتيجة؟

داود احمد
27-09-2010, 08:19 PM
ايوه امتحان التوفل صلاحية الشهاده عامين فقط ويطلب فى الماجستير بدرجة450والدكتوراه بدرجة500 وربنا يوفقنا جميعا
توفيق الله +دعاء الوالدين +مهاره + ذكاء+مساعدة أعضاء المنتدى +مذاكرة = التوفل

magdymahrousw
25-01-2011, 01:43 AM
طيب يا جماعة في اي امكانية ان حد يقدم لي مساعدة في الكتب او المذكرات الخاصة بالتوفيل
او مصادر المذاكرة بمعني اصح
وشكرااااااااااااااا مقدما

نياوو
05-08-2011, 09:49 PM
طيب يا جماعه شرط الخبره عامين ده اجيبه منين وانا لا اعمل

داود احمد
09-08-2011, 04:41 AM

التوفل مدة صلاحية الشهادة التى يمنحها عاميين ولا يتطلب الامتحان شهادة خبرة إطلاقاً (مش محتاح شهادة خبرة )

داود احمد
09-08-2011, 05:10 AM
يا جماعة عايز أعلق على نتيجة الاستطلاع هل هناك عملاء ل*** البحث العلمى فى مصر ................. النسبة الساحقة نعم طيب وبعديين احنا شايفيين كل التعقيدات اللى بتحصل لطلبة العلم فى كافة جامعات مصر سواء فى الاندر أو الماجستير والدكتوراة .......... مع ان بره فى مرونة كبيرة جداً فى الدراسة احنا ليه يتحكم فينا مجموعة معقدة من الناس ترتبط بالروتين وليه الروتيين ده مبيكونش على الطلبة الوافديين من الخارج وليه ليهم الافضلية فى التسجيل ......... وليه نتقييد بالأبحاث الروتينية وليه مينفعش نعمل أبحاث فى مجال معين قبل ما دكتور فى الجامعة هو اللى يقوم بيها وبعد كده احنا نقلده ......... ليه الناس دى عاوزينا نكون قوالب نسخة ممسوخة منسوخة من بعض

ليه لما تكون طالب ماجستير تحث انك مذلول للجميع وتحث ان كل الناس ليها فضل عليك فى التسجيل يعنى بينهم وبين نفسهم بيقولوا ( وهو انت كنت تطول ولا تفهم يعنى ايه ماجستير)

علشان منعممش ::: القاعدة لها شواذ:::: فى اساتذة عظماء بيتيحوا للباحث حرية البحث و يمحوا كل العوائق اللى الباحث ممكن يقابلها ويمدوا له يد العون حتى المراجع و كل شيئ وهؤلاء غالبا بيكونوا مكروهيين من ناس كتير لأنهم برضوا غالبا مش من نفس البلد اللى بيعملوا فيها كأساتذه وبيكونوا مدركيين يعنى ايه طالب يلف فى الجامعات علشان يلاقى جملة أو سطر فى كتاب أو دورية مثلاً

أما إأعدائنا أعداء النجاح ::: ابحاثهم عبارة عن كوبى بست من الكتب والانترنت فبيعمموا معايرهم على الباحث بقى مننا يعنى ده حق ليهم وشطارة وذكاء منهم لكن سرقة من الباحث وغش ويبقى حرام فيه الماجستير ولا يستحقه دا غير أبحاثهم التقليديه

احنا قولنا لكم كتير اتقوا ربنا وبرضوا مفيش فايدة -

واذا كان محمد منير قال (إزاى)
فا إحنا بنقول (لألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألأل ألألألألألألألألألألألألأ)
والله لن نصمت بعد اليوم ............ ولا صبر بعد اليوم .............. ولا ذل بعد اليوم

wmwmwm
17-08-2011, 05:37 PM
معهد اللغات الاجنبية - جامعة القاهرة بجانب كلية الاداب

نور سيناء
06-10-2011, 12:05 PM

للاسف اضطر الكثيرون ممن لا يعملو الي استخراجها من مدارس خاصه وطبعا الختم من مكان اخر يوجد به الختم
وللعلم الاصح ان يكون لديك خبره مدتها عامين حتي تستطيع تحديد موضوع الماجستير بصوره دقيقه وحتي لا تنتهي الي طريق مسدود وان كان الاشتراط فيه ظلم كبير لان اغلب الناس لاتعمل وترغب رغبه ملحه في استكمال رحله العلم مما لاستخراج تلك الشهاده رغم عدم عملهم بها .( اعتقد سؤالكم لا يتعلق بالتويفل بل بالالتحاق بالماجستير وان كنت تتحدث عن التمهيدي فلا يشترط التمهيدي ماجستير التويفل ولا تسمع لا فرد يقول ان التمهيدي يشترط التويفل لانها لا تشترط الا في الماجستير فقط اما التويفل لا يشترط خبره عامان نهائيا )
بالتوفيق لكم جميعا

نادية الماظ
23-10-2011, 06:48 PM
ربنا يوفقك

meslmat
07-11-2011, 07:30 PM
انا حصلت على 400 ثم تم تعديل شرط التويفل الى 450

مستر حمدي سلطان
22-01-2012, 09:18 PM
هذا الرابط لموقع به نماذج من الامتحان و لتنزيل كل ما يخص التويفل اكتب في جوجل " تحميل كتب تويفل" ستجد ما تريد ان شاء الله

http://i-courses.org/?p=sample_tests&rmsg=1