مشاهدة النسخة كاملة : انتوا مش بتردوا لية على

احمد حمدى عبدالله
22-08-2010, 11:55 AM
انا احمد من سوهاج وهدخل كلية تربية فانا كنت عاوذ استفسر عن الكلية صعبة ولا اية وبعدين انا من سوهاج يعنى هتبقى المصاريف جامدة على وانا مش عاوذ اصيع سنة من عمرى وانا كمان ضعيف فى الانجليزى عشان احنا كنا فى الاعدادى مخدناش انجليزى وانتوا عارفين مفيش اهتمام فى الازهر بالانجليزى وابوية صاحب مرض لذا انا مش عايذ اضرف فلوس كتير فة مصر فى السكن والاكل وفى الاخر مانجحش ارجوكم ردوا على انا محتار انا مستنى رددكم والله المستعان على ما تصفون

eng refa3y
22-08-2010, 10:44 PM
والله لو فى كليه اقربلك فى اى فرع من فروع الازهر ماشى
مفيش يبقى خش الكليه دى واتوكل على الله

وعايز اعرف ياعنى ايه متنججش
فين العزيمه والاصرار

ادخلها واهتم هتلاقى نفسك نجحت وعدين

اما بالنسبه للسكن انا الحقيقه مقدرش افيدك
بس انت هتلاقى ناس كتير واخده شقق سكن جامعى
اشترك مع اى حد فيهم ومشى حالك

وربنا يعينك

ليدر مان
31-08-2010, 05:49 PM
سلام عليكم أولا انا خريج كلية التربيه شعبة الكيمياء والطبيعه احب اعرف حضرتك حاجه ان الكليه فيها الكويس وفيها اللى مش كويس
وبرده انا عايز اعرفك مفيش حاجه اسمها كليه سهله وكليه صعبه لو ذاكرت ربنا هيكرمك وتوكل على الله وشوف الشعبه اللى انت عايز تدخلها وذاكر وربنا هيكرمك وتجيب تقدير ومنى السلام

Dr.Atropine
01-09-2010, 05:30 PM
انا احمد من سوهاج وهدخل كلية تربية فانا كنت عاوذ استفسر عن الكلية صعبة ولا اية وبعدين انا من سوهاج يعنى هتبقى المصاريف جامدة على وانا مش عاوذ اصيع سنة من عمرى وانا كمان ضعيف فى الانجليزى عشان احنا كنا فى الاعدادى مخدناش انجليزى وانتوا عارفين مفيش اهتمام فى الازهر بالانجليزى وابوية صاحب مرض لذا انا مش عايذ اضرف فلوس كتير فة مصر فى السكن والاكل وفى الاخر مانجحش ارجوكم ردوا على انا محتار انا مستنى رددكم والله المستعان على ما تصفون

اولا يا احمد زي ما قالولك مفيش كليه صعبه وكليه سهله
لو اهتميت شويه هتبقي سهله نفضت وريحت دماغك وعشت دور الشاب الروش هتبقي صعبه

ثانيا المصاريف ثابته علي كل الطلاب مفيش فرق هما منين وبتبقي كمان رمزيه جداا تقريبا متتعداش 50 جنيه
ولو مفيش اسنطاعه ممكن تقدم بحث في شؤن الطلاب وبتتعفي منها

ثالثا حكايه ضعيف في الاتجليزي دي تبع القسم اللي هتدخله ومفيش حاجه اسمها مفيش اهتمام بالاتجليزي في الازهر
اكيد المدرس مش هيجي يذاكرلك في الثانوي والاعداي يعني علشان يبقي في اهتمام الاهتمام ده يبقي من الازهري نفسه

رابعا بالنسبه للسكن لو انت مجموعك اعلي من الكليه
هتدخل المدينه الجامعيه وكل سنه لما تجيب تقدير هتفضل في المدينه
لو مش حابب المدينه ممكن تشترك مع زمايلك وتاخدو سكن وبيبقي قريب من الجامعه

المهم انت متقلقش من اي حاجه وارجو اكون قدرت افيدك