مشاهدة النسخة كاملة : ملتقى طلبه اولي طب 2011/2010

Magic Sword
29-08-2010, 09:59 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه لهذا المنتدي الرائع وجميع القائمين عليه وفقهم الله لما يحبه ويرضاه وبعد
انا محمود اولي طب المنيا ان شاء الله هذا العام 2010/2011
وقد قرات الكثير والكثير عن هذة الكليه الجميله وقد ذاد شوقي اليها بعد ما كانت بالنسبه لي اضغاث احلام لكن الحمد لله الذي رزقني اياها
ولكن بعد ما سعدت بنعمه الله تحولت هذه السعادة الي قلق وتوتر وربما خوف لا تتعجبوا لماذا ؟؟؟ ساخبركم
بعد قيل لي ان هذة الكليه صعبه وربما من اصعب الكليات وتحتاج الي جد وكد لا متناهي ((خاصه ونحن ما صدقنا اننا خلصنا ثانوي عام بعنائه وتعبه))قلقت كثيرا خاصه وبعدما قيل لي انها لا تعتمد علي الفهم مطلقا وانها حفظ في حفظ وعلي لسان احدهم ((تحفظهم صم وتدخل تكبهم في الامتحان)) وانا لا استطيع الحفظ الا بعدما افهم ورغم اني مرتفع الذكاء والفهم الا اني سئ الحفظ)) فقد قررت في انشاء هذا الموضوع لاخذ خبرات سابقة من حضراتكم اعزكم الله كما انها فرصه للتعرف علي طلبه اولي طب 2010/2011 لا طب المنيا فقط بل من جميع كليات الطب ((خاصه وانهم الطلبه وانا معهم الذين تعرضنا لهجوم شديد من الكل باننا الدفعه ((للاسف المتخلفه)) وكيف نثبت للكل اننا ليسوا كذلك وربما يخرج الله من بيننا علماء :022yb4::022yb4::022yb4:لنتشاطر الافكار التي تدور ببالهم ولنتحدث عن استعداد كل منهم للكليه ومخاوفه ونتناقش حولها ويطرح كل منا اسألته واستفساراته وان شاء الله ربنا يرزقنا باحد الزملاء الاكبر ممن لديهم الخبره ليجيبوا عنها ونعرف طموحات كل منا واي تخصص يطمح اليه ولماذا ما هو سبب اختيارة وسأبدا بنفسي انا حقيقه لا اعرف اي تخصص اريده لكني متحير بين بعض التخصصات وهي الباطنه والاطفال والمخ والاعصاب والقلب والجراحه (بس شوفتوا انا قنوع ازاي:022yb4::022yb4::022yb4:) خصوصا وان هناك تخصصات انا بميل اليها جدا مثل المخ والاعصاب الا ان بعض الاطباء حذروني من ندرا مجال العمل فيها
بصراحه محتار جدا (( والغريبه رغم ان هذا التخصص بعد عمر طويل اووووووووووي 7 سنين:(:( الا اني شغوف جدا باختيارة من الان))
وعن استفساراتي التي اتمني ان احد الاخوة الطيبين ان يجيبوني عليها هيا
العلماء الاجانب ممن يدرسون الامراض الحديثه مثلا كانفلونزا الخنازير ويكتشفوا لها علاج وامصال وادوية ولاي امراض اخري هل ايضا يتخرجوا من كليه الطب وما هو الطريق لنصبح مثلهم ان شاء الله ؟؟
واما عن استعداداتي للكليه لاول مرة في حياتي كالعادة اشتريت لبس جديد كتير اووووي وموبايل جديد ولاب توب:):):):) ((ما هو طب يا اخونا )):022yb4::022yb4:
وجهاز الضغط الالماني وسماعة امريكي مش فاكر اسمها فيه حروف التي والان كدا تيتان او حاجه زي كدا(( بالرغم من ان بائع شركه الادوات الطبيه قال لي -ما هي الاجهزة بتبقي اصليه لكن الدكتور بيبقي صيني-))؟؟!! ولم اعرف ارد عليه:p:p وجهاز السكر علشان تكتمل العده:):):):):) كدا ما ناقص غير حاجه واحده المريض فين ؟؟؟
ده انا كمان اتعلمت اشتغل ع الاجهزة دي ومسافر اشتغل في السعوديه ((ببطاقه الترشيح)):):):):) حد عاوز يجي معايا اللي عاوز يجيب بطاقه الترشيح فقط :022yb4::022yb4:
شكرا وجزاكم الله خيرا ونتمني مشاركتكم وتواصلكم
شكرا وجزاكم الله خيرا

stoof
29-08-2010, 09:59 PM
أهلا وسهلا ً أخويا دكتور محمود أنا داخل سنة اولى ان شاء الله طب عين شمس

طبعا كلنا تعبنا في ثانوية عامة و عانينا عناء كبير جدا عشان نوصل لكلية الطلب ....
اعذرني ... كذب من قال إن الطب كله حفظ ... بكل بساطة العقل البشري لا يستطيع أن يحفظ شيء وهو غريب عليه و غير مفهوم ..لذلك من قال لك ان دراسة الطب كلها حفظ فهو مخطئ ...... وعشان تطلع دكتور ناجح يبقى لازم تكون جايب تقدير حلو ولو انت عايز تجيب تقدير حلو يبقى لازم تذاكر صح .. والي قالك إنك هتحفظ وتكب في الامتحان ده غلطاان جدا حرااام .. ده انت دكتور .. يعني مفيش حاجة اسمها ثانوية عامة لما اخلص الامتحان يبقى خلاص انسي كل حاجة متعلقة بالمادة الي امتحنتها .. لالا ده معلومات هتستمر معانا طوال ايام حياتنا ...... ^^

الطب لعبة جميلة جدا وممتعة والله لو احنا شوفنها كدة هيا هتبقى كدة وطبعا ساعات هنتعب ونتوتر و تسود الدنيا في وشنا ونلاقي نفسنا مش فاهمين لكن بالهدوء و اخد راي الأكبر منا كل حاجة هتبقى تمام خالص ان شاء الله .....

... كل الطلبة اولى الدراسة هيلاقوا نفسهم ضايعين وده شعور عادي وطبيعي كل الطلبة اتعرضوا ليه واحنا كمان هنتعرض له يعني مفيش قلق خالص .. والشعور ده ممكن يستمر لمدة شهر أو أكتر لكن بعد كدة هنلاقي نفسنا أحسن إن شاء الله ...

بالنسبة لأننا الدفعة الفاضية و المتخلفة كما قيل عنا ... فاكبر دليل .. على اننا عكس ذلك هو ان هناك طلبة كثيرون دخلوا كليات قمة ... والحمد لله يعني الامر ده مفروغ منه وان شاء الله المتميز منا هيثبت نفسه للناس ...........

بالنسبة للمواد الي هندرسها سنة اولى ان شاء الله :

anatomy انتومي يعني تشريح
histoligy هيستولوجي وده علم الانسجه
physiology فيسيولوجي علم وظائف الأعضاء
biochemistry بيو كميستري وده الكيمياء الحيوية و فيها كل التفاعلات الكيمياية الي بتحصل في الجسم و التركيب الكيميائي لمواد الجسم وكدة

... طبعا انت هتقولي انا جبت المعلومات ده منين ^^ أنا أخويا في سنة رابعة طب وهو قالي الكلام ده ..... ^^

نصيحة لوجه الله .. لا تستمع لقول أي شخص يقلقك او ما شابه ذلك توكل على الله ووان شاء الله ربنا يوفقنا ............

أنا نفسي بجد كل طلبة سنة اولى الي معانا يدخلوا هنا وكله يقول هو قلقان من ايه و كلنا نساعد بعض ^ __^ ويكون ده ملتقى لينا هنا والموضوع ده يتثبت عشان يكون امام عيون الكل .....

dr\villa
29-08-2010, 10:35 PM
كان نفسي افيدكوا بس للاسف انا بدرس american system
احنا معندناش حفظ خالص بنشتغل problem solving
مش عارف بقي انتوا ايه نظامكوا ؟؟!!

do it
30-08-2010, 04:45 AM
اولا كل سنة وانتم طيبين
احب اعرفكم بنفسى انا زميل ليكم من كلية طب القصر العينى اول سنة
وكان عندى سوال ياريت الاقى الجواب عند حضراتكم
ما هو الامريكان سيستم ؟

dr\villa
30-08-2010, 07:21 AM
اولا كل سنة وانتم طيبين
ما هو الامريكان سيستم ؟

حضرتك انا في تانيه بشري اسماعيليه وبدرس بالنظام ده واقدر افيدك

اولااا النظام ده بيطبق في العالم كله ...بالنسبه لمصر بيطبق في اسماعيليه بطريقه رائعه زي اي كليه بره مصر

السنه دي بدأوا يطبقوه في اليكس ..مش عارف نجحو يطبقوه ولا لأ

المهم ده نظام بيعتمد علي problem solving بمعني ان احنا معندناش كتب بنذاكر فيها ....الدكاتره عندنا مش بينزلوا كتب

فيه حاجه اسمها classes
كل كلاس 8 طلاب

يوم الاربع كنا بناخد بروبلم ...ونتناقش فيها ونحاول نحلها ومعانا معيد ..دوره ان يدير الجلسه بس ومش بيدينا اي معلومات الا لو لقانا بنبعد.. المهم في الاخر بنحدد اهداف معينه نشتغل عليها عشان نحل المشكله

طول الاسبوع بنحاول نجمع في الاهداف دي ..والكليه بتبقي منظمه الاسبوع حسب المشكله يعني هتلاقي محاضرات بتساعد في حل المشكله (بمعني انك لو غطيت الهدف اللي الدكتور هيتكلم عنه في المحاضره مش لازم تحضر )
وفي خلال الاسبوع بيبقي عندنا يوم في الوحدات الصحيه ..بنتوزع ..كل وحده 8 طلاب ..والدكاتره بتوع الوحده بيبقوا عارفين المشكله ..بيحاولوا يساعدوك ..يعني يوروك حالات ليها علاقه بالمشكله..ده غير معامل الكليه اللي بيبقي ليها علاقه بالمشكله بردو

من الاخر تغطي اهدافك من اي مكان انت ترتاح ليه ..في ناس بتذاكر من كتب اجنبي (تيكست بوك) بس حد الله بيني وبينها يا جدع :p ساعات بشتري كتب مصري ..بفتحها احيانا :p

وبعد كده بأسبوع بنروح الكلاس ونحل المشكله وكده يبقي تمام ..والمعيد يقيم شغل كل واحد في الاسبوع

كل بلوك بيبقي خمس مشاكل ...مثلا زي بلوك الاطفال ..بيبقي 5 اسابيع وبلوك المراهقه وكده يعني

والمشكله بيبقي فيها كل المواد ..يعني بندرس حاجه واحده من وجهه نظر جميع المواد ..يعني كل المواد ماشيه مع بعضها مش كل حاجه لوحدها

وفيه كل اسبوعين حاجه في الكليه اسمها معمل مهارات ..بتتعلم كل مره مهاره جديده ...زي قياس الضغط والحقن وhearing test و cpr

والامتحان بيبقي علي هيئه مشاكل

يعني بنمتحن كل المواد في ورقه واحده ...بمعني ان لكل بلوك امتحان :022yb4:
وعلي فكره معندناش كورسات لأن صعب اوي عشان النظام بتاعنا

غير عندكو اللي هو نظام عادي ..كتب ومواد وكده وامتحانات لوحدها لكل ماده

Magic Sword
30-08-2010, 10:56 AM
أهلا وسهلا ً أخويا دكتور محمود أنا داخل سنة اولى ان شاء الله طب عين شمس

طبعا كلنا تعبنا في ثانوية عامة و عانينا عناء كبير جدا عشان نوصل لكلية الطلب ....
اعذرني ... كذب من قال إن الطب كله حفظ ... بكل بساطة العقل البشري لا يستطيع أن يحفظ شيء وهو غريب عليه و غير مفهوم ..لذلك من قال لك ان دراسة الطب كلها حفظ فهو مخطئ ...... وعشان تطلع دكتور ناجح يبقى لازم تكون جايب تقدير حلو ولو انت عايز تجيب تقدير حلو يبقى لازم تذاكر صح .. والي قالك إنك هتحفظ وتكب في الامتحان ده غلطاان جدا حرااام .. ده انت دكتور .. يعني مفيش حاجة اسمها ثانوية عامة لما اخلص الامتحان يبقى خلاص انسي كل حاجة متعلقة بالمادة الي امتحنتها .. لالا ده معلومات هتستمر معانا طوال ايام حياتنا ...... ^^

الطب لعبة جميلة جدا وممتعة والله لو احنا شوفنها كدة هيا هتبقى كدة وطبعا ساعات هنتعب ونتوتر و تسود الدنيا في وشنا ونلاقي نفسنا مش فاهمين لكن بالهدوء و اخد راي الأكبر منا كل حاجة هتبقى تمام خالص ان شاء الله .....

... كل الطلبة اولى الدراسة هيلاقوا نفسهم ضايعين وده شعور عادي وطبيعي كل الطلبة اتعرضوا ليه واحنا كمان هنتعرض له يعني مفيش قلق خالص .. والشعور ده ممكن يستمر لمدة شهر أو أكتر لكن بعد كدة هنلاقي نفسنا أحسن إن شاء الله ...

بالنسبة لأننا الدفعة الفاضية و المتخلفة كما قيل عنا ... فاكبر دليل .. على اننا عكس ذلك هو ان هناك طلبة كثيرون دخلوا كليات قمة ... والحمد لله يعني الامر ده مفروغ منه وان شاء الله المتميز منا هيثبت نفسه للناس ...........

بالنسبة للمواد الي هندرسها سنة اولى ان شاء الله :

anatomy انتومي يعني تشريح
histoligy هيستولوجي وده علم الانسجه
physiology فيسيولوجي علم وظائف الأعضاء
biochemistry بيو كميستري وده الكيمياء الحيوية و فيها كل التفاعلات الكيمياية الي بتحصل في الجسم و التركيب الكيميائي لمواد الجسم وكدة

... طبعا انت هتقولي انا جبت المعلومات ده منين ^^ أنا أخويا في سنة رابعة طب وهو قالي الكلام ده ..... ^^

نصيحة لوجه الله .. لا تستمع لقول أي شخص يقلقك او ما شابه ذلك توكل على الله ووان شاء الله ربنا يوفقنا ............

أنا نفسي بجد كل طلبة سنة اولى الي معانا يدخلوا هنا وكله يقول هو قلقان من ايه و كلنا نساعد بعض ^ __^ ويكون ده ملتقى لينا هنا والموضوع ده يتثبت عشان يكون امام عيون الكل .....
اولا شكرا لحضرتك علي مشاركتك الجميله دي واهلا بيك دايما
ثانيا والله اللي قالي ان الطب حفظ جامد دول كذا واحد وفيهم دكاتره متخرجين وفيهم في 5 طب ما علينا
ع فكره كمان مش كل حاجه المزاكره والتقديرات لان صدقني والله والله انا بن عمتي متخرج من طب من سنتين تقريبا وكان جايب تقدير عام جيد جدا وما كان بيعرف يركب محلول ومش هتصدق اتعلمه منين من ممرض كبير في السن الدكتور بيتعلم من الممرض
كمان خالي والله قالي ان فيه دكتور مشهور اوي عندنا في المنيا وعيادته ماشاء الله مليانه ع الاخر وشاطر جدا وقال انه كان معاه في الدفعه وعلي لسانه ((كان ابلد الدفعه)) الطب برده العملي فيه مهم جدا مش كل حاجه نظري وحفظ ده ما يمنع برده ان المزاكره مهمه
نصيحه كمان انا زمايلي الاكبر مني في طب قالولي لازم تجيب عظم لان كل حاجه بتشوفها قي المشرحه كتير لحد ما تزهق منها الا العظم بتشوفه مرة واحده وبيجي في الامتحان العملي في الاناتومي غالبا العظم علشان كدا ممكن تشتريه او تاجره من الكليه او لو عندك اخوك او اي حد كبير في طب ممكن تاخده منه المهم تجيب عظم ضروري وطبعا لازم تجيب فورسبس وعده تشريح انت اول ما تدخل الكليه هيقولولك كدا وممكن لو عاوز تجيب مش لازم جهاز ضغط وسماعه ان اجبتهم (فرحان بقي) (ههههههه:):)) وطبعا ما ننسي علامه الطب الرئيسيه ( البالطو الابيض:d:d)
ربنا يارب يوفقنا جميعا ويعدي اول سنه علي خير
شكرا علي مشاركتك ونتمني المزيد والمزيد من الكل

Magic Sword
30-08-2010, 11:09 AM
اولا كل سنة وانتم طيبين
ما هو الامريكان سيستم ؟
U Are Welcome Doctor
مبروك علينا جميعا
شكرا علي مرورك
ونتمني مشاركتك دائما

Magic Sword
30-08-2010, 11:10 AM
كان نفسي افيدكوا بس للاسف انا بدرس american system
احنا معندناش حفظ خالص بنشتغل problem solving
مش عارف بقي انتوا ايه نظامكوا ؟؟!!
اهلا بحضرتك يا دكتور
فعلا انتوا نظامك جميل جدا وهوا علي ما اعتقد مطبق في جامعه قناه السويس والمنصوره
شكرا علي مرورك الكريم وكل عام وانت بخير

فرعونة مصر
30-08-2010, 05:16 PM
السلام عليكمم ورحمة الله وبركاتة

يا دكاترة
لو سمحت حد يقولى الجامعات هتبدأ امتة

سمبل سمايل^_^
30-08-2010, 06:39 PM
السلام عليكم
اهلا بكم يا دكترة اليوم وعلماء المستقبل
ان نتيجة تنسيقي لسا مظهرتش لاني من المغتربي...ادعولي اني ادخل طب وانضم ليكم
وبهنيكم على دخولكم كلية الطب وعقبالي ياااارب
انا كنت عايزا اسال عن حكاية الامركان سيستم ده ...صراحه انا اول مره اسمع عنه بس شكله جميل ..زلاني برده مش بحب الحفظ خالص
عيزا اعرف هوا موجوده في كلية قناة السويس بس ولا ايه؟؟؟ وده ادخله ازاي؟؟ لازم شروط معينه ولا عادي...؟؟
ربنا يوفقكم يارب

dr\villa
30-08-2010, 07:23 PM
اهلا بحضرتك يا دكتور
فعلا انتوا نظامك جميل جدا وهوا علي ما اعتقد مطبق في جامعه قناه السويس والمنصوره
شكرا علي مرورك الكريم وكل عام وانت بخير

هو بيطبق في قناه السويس من سنه 1978 يعني من وقت انشاء الكليه ...وحاولوا يطبقوه في اسكندريه السنه اللي فاتت علي دفعه سنه اولي (مش عارف نجحوا في التطبيق ولا لأ )

وطب المنصوره نظام عادي زي اي كليه في مصر ...هما بس عندهم حاجه اسمها طب مانشستر وده قسم خاص يعني بيدفعوا مصاريف فيه وبيبقي اختياري مش اجباري

السلام عليكم
انا كنت عايزا اسال عن حكاية الامركان سيستم ده ...صراحه انا اول مره اسمع عنه بس شكله جميل ..زلاني برده مش بحب الحفظ خالص
عيزا اعرف هوا موجوده في كلية قناة السويس بس ولا ايه؟؟؟ وده ادخله ازاي؟؟ لازم شروط معينه ولا عادي...؟؟
ربنا يوفقكم يارب

اقرا مشاركاتي السابقه فيها كل حاجه عن الامريكان وموجود فين

dr\villa
30-08-2010, 07:26 PM

يا دكاترة

17\9
.............................

stoof
30-08-2010, 10:15 PM
احنا الدراسة هتبدا عندنا 18 - 9 .. واول اسبوع هيكون تمهيدي .. يعني هيعرفونا على كل حاجة وايه هو النظام وكدة يعني ده طبعا في طب عين شمس وجدولنا نزل وانا نزلته في مشاركة هنا ..... ....

_________________________________-

أخويا : magic sword طبعا العملي ده أهم حاجة ولازم طالب الطب انه مش يلتزم بمنهج أو كتاب .. ع فكرة انا الحمد لله بقيت ادي حقن واتعلمت ازاي بيركبوا الكانيولا .... و لازم الواحد منا يعمل الحاجة بإيده عشان النظري ده لا يسوى شيء بدون العملي ^^
الحمد لله انا عندي السكيليتون كامل .. ( طبعا بتاع اخويا ) وعندي جهاز الضغط والبالطو ^__^ ..... وكل الي ناقص اني ادخل الكلية بقا ^^

أهلا بيكم كلكم في الموضوع ده وعايزين ناس أكتر تدخل هنا وتتفاعل .... وليا رجاء نفسي بجد المنتدي بتاع طب بشري إنه يكون فعال ومش ميت لان هنا الواحد بيعمل مشاركة وممكن يدخل بعد اسبوعين ومش يلاقي ولا حتى مشاهدة واحدة للموضوع ^^

د/اسراء
31-08-2010, 06:17 AM
الف الف مبرووووووووووووووووووووووووك
ربنا يكمل فرحتكوا وتتبسطوا كمان فى الكليه اكتر واكتر
والله انا حاسه بفرحتكم دى كانت فرحه حلوه اوى
انا داخله تانيه طب بنى سويف الحمد لله
نصيحتى ليكم يا جماعه ذاكروا كل محاضره فى يومها ومتأجلوش حاجه ابدا ابدا
والله بجد عن تجربه دى اهم حاجه
انتو ان شاء الله عندكم الاناتومى ده جميل ومش صعب خالص كله حفظ اهم حاجه انك تذاكره كتيييير وتعيد وتزيد فيه علشان مش تنساه بس من ناحية الصعوبه هو مش صعب خالص مشكلتنا فى الكليه دى الحفظ كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير جدا انما والله مفيش حاجه صعب تتفهم
وكمان البيو ده اوله صعب انا فى اول السنه كنت تعبانه اوى منه لانه اول فصلين دول صعبين شويه انما بعد كده كنت بقول عليه اسهل المواد اللى عندنا وفعلا هو اسهل المواد اللى عندنا والعملى بتاعه جمييييييييييل جدا وسهل اوى اوى
والفسيولوجى هو الماده اللى ينفع يكون فيها فهم شويه وهيبقى جمييييل بس لو حبيتوا من اول السنه وما أجلتش اى محاضره
بس انا بئه مش كنت بحب العملى بتاعه خالص
والهستولوجى حفظ كتييييييييييييييييييييييير اوى
بس والله كل حاجه ان شاء الله هتبقى سهله مع الوقت
انت هتفضل حاسس انك تايه طول الترم الاول ده ومش عارف تذاكر ازاى
يا جماعه نظام الكليه غير نظام ثانوى خالص
انا السنه اللى فاتت كنت بذاكر كتييييييير بس كنت بذاكر بطريقه غلط ومش كنت بسأل حد اكبر منى فعلشان كده ما حققتش نتيجه كويسه
اهم حاجه انك تذاكر بطريقه صح لو ليك اخ كبير هيفهمك واسأل اصحابك ومتكسلش لأن المذاكره بطريقه صحيحه اهم من الدح لساعات طويله وخلاص
ربنا يوفقكم
ونسيت اقولكم كل سنه وانتم طيبين

Magic Sword
31-08-2010, 10:57 AM

يا دكاترة

الدراسه في جميع الجامعات والمدارس السبت 18/9 ان شاء الله
وفقنا الله واياكم لما يحبه ويرضاه

Magic Sword
31-08-2010, 11:00 AM
السلام عليكم
ربنا يوفقكم يارب
يا رب ان شاء الله يوفقك ربنا وتنالي ما تتمني واكثر
ومين سمعك انا اكره الحفظ موووت
اما بالنسه للامريكان سيستم نظام حلو جدا واظن الدكتوره افادتك
وفقك الله لما يحبه ويرضاه

Magic Sword
31-08-2010, 11:04 AM
احنا الدراسة هتبدا عندنا 18 - 9 .. واول اسبوع هيكون تمهيدي .. يعني هيعرفونا على كل حاجة وايه هو النظام وكدة يعني ده طبعا في طب عين شمس وجدولنا نزل وانا نزلته في مشاركة هنا ..... ....

_________________________________-

أخويا : magic sword طبعا العملي ده أهم حاجة ولازم طالب الطب انه مش يلتزم بمنهج أو كتاب .. ع فكرة انا الحمد لله بقيت ادي حقن واتعلمت ازاي بيركبوا الكانيولا .... و لازم الواحد منا يعمل الحاجة بإيده عشان النظري ده لا يسوى شيء بدون العملي ^^
الحمد لله انا عندي السكيليتون كامل .. ( طبعا بتاع اخويا ) وعندي جهاز الضغط والبالطو ^__^ ..... وكل الي ناقص اني ادخل الكلية بقا ^^

أهلا بيكم كلكم في الموضوع ده وعايزين ناس أكتر تدخل هنا وتتفاعل .... وليا رجاء نفسي بجد المنتدي بتاع طب بشري إنه يكون فعال ومش ميت لان هنا الواحد بيعمل مشاركة وممكن يدخل بعد اسبوعين ومش يلاقي ولا حتى مشاهدة واحدة للموضوع ^^
ما تستعجل ع رزقك هتدخلها ان شاء الله بس ما تنسي تدخلها برجلك اليمين يا دكتور
انا برده شفت خالي وهوا بيركب الكانيولا واتعلمتها بس مش حابب حكايه الحقن دي عادي المهم اني اتعلمت الكانيولا
هبقا اركبها واتصرف في حد يجي يدي الحقن للمريض :d:d
وفقك الله لما يحبه ويرضاه

Magic Sword
31-08-2010, 11:10 AM
الف الف مبرووووووووووووووووووووووووك
ربنا يكمل فرحتكوا وتتبسطوا كمان فى الكليه اكتر واكتر
والله انا حاسه بفرحتكم دى كانت فرحه حلوه اوى
انا داخله تانيه طب بنى سويف الحمد لله
نصيحتى ليكم يا جماعه ذاكروا كل محاضره فى يومها ومتأجلوش حاجه ابدا ابدا
والله بجد عن تجربه دى اهم حاجه
انتو ان شاء الله عندكم الاناتومى ده جميل ومش صعب خالص كله حفظ اهم حاجه انك تذاكره كتيييير وتعيد وتزيد فيه علشان مش تنساه بس من ناحية الصعوبه هو مش صعب خالص مشكلتنا فى الكليه دى الحفظ كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير جدا انما والله مفيش حاجه صعب تتفهم
وكمان البيو ده اوله صعب انا فى اول السنه كنت تعبانه اوى منه لانه اول فصلين دول صعبين شويه انما بعد كده كنت بقول عليه اسهل المواد اللى عندنا وفعلا هو اسهل المواد اللى عندنا والعملى بتاعه جمييييييييييل جدا وسهل اوى اوى
والفسيولوجى هو الماده اللى ينفع يكون فيها فهم شويه وهيبقى جمييييل بس لو حبيتوا من اول السنه وما أجلتش اى محاضره
بس انا بئه مش كنت بحب العملى بتاعه خالص
والهستولوجى حفظ كتييييييييييييييييييييييير اوى
بس والله كل حاجه ان شاء الله هتبقى سهله مع الوقت
انت هتفضل حاسس انك تايه طول الترم الاول ده ومش عارف تذاكر ازاى
يا جماعه نظام الكليه غير نظام ثانوى خالص
انا السنه اللى فاتت كنت بذاكر كتييييييير بس كنت بذاكر بطريقه غلط ومش كنت بسأل حد اكبر منى فعلشان كده ما حققتش نتيجه كويسه
اهم حاجه انك تذاكر بطريقه صح لو ليك اخ كبير هيفهمك واسأل اصحابك ومتكسلش لأن المذاكره بطريقه صحيحه اهم من الدح لساعات طويله وخلاص
ربنا يوفقكم
ونسيت اقولكم كل سنه وانتم طيبين
اولا شكرا كتير ليكي يا دكتوره علي مشاركتك معانا واحنا سعداء جدا بيها ونتمني المذيد ان شاء الله
ثانيا شكرا لحضرتك علي مشاعرك الطيبه ومشاركتك فرحتنا يا رب يكرمك يا رب
ثالتا شكرا لحضرتك علي النصيحه الغاليه دي بس انا بقي مشكلتي الحفظ وما ادراك ما الحفظ انا اموت في العملي في طب(قياس الضغط والكانيولا وعلاج المرضي والحركات دي) :d:d لكن الحفظ;);) ربنا يسهلها ان شاء الله
وكل عام وانتي طيبه

د/اسراء
31-08-2010, 08:15 PM
اولا شكرا كتير ليكي يا دكتوره علي مشاركتك معانا واحنا سعداء جدا بيها ونتمني المذيد ان شاء الله
ثانيا شكرا لحضرتك علي مشاعرك الطيبه ومشاركتك فرحتنا يا رب يكرمك يا رب
ثالتا شكرا لحضرتك علي النصيحه الغاليه دي بس انا بقي مشكلتي الحفظ وما ادراك ما الحفظ انا اموت في العملي في طب(قياس الضغط والكانيولا وعلاج المرضي والحركات دي) :d:d لكن الحفظ;);) ربنا يسهلها ان شاء الله
وكل عام وانتي طيبه

وانتم بالصحه والسلامه دايما
ما انا برضه مش بعرف احفظ بسهوله خالص وتقريبا معظم اصحابى كده
بس للاسف هى دى الحقيقه المره
ان طب 90%منها حفظ
ع العموم مع الوقت هتتعودوا ع الحفظ يعنى انا دلوقتى احسن من زمان فى موضوع الحفظ ده بقيت بعرف احفظ احسن م الاول
يعنى هى مهاره مع الوقت هتكتسبها وهتلاقى نفسك كويس فى الحفظ
ربنا يوفقكم جميعا

Magic Sword
01-09-2010, 05:15 AM
وانتم بالصحه والسلامه دايما
ما انا برضه مش بعرف احفظ بسهوله خالص وتقريبا معظم اصحابى كده
بس للاسف هى دى الحقيقه المره
ان طب 90%منها حفظ
ع العموم مع الوقت هتتعودوا ع الحفظ يعنى انا دلوقتى احسن من زمان فى موضوع الحفظ ده بقيت بعرف احفظ احسن م الاول
يعنى هى مهاره مع الوقت هتكتسبها وهتلاقى نفسك كويس فى الحفظ
ربنا يوفقكم جميعا
شكرا لحضرتك يا دكتوره ع نصايحك الجميله دي والله انتي والوحيده اللي بطمنينا انا مش عارف كل ما اشوف حد واقوله دخلت طب يفضل يكرهني فيها انا مش عارف الناس كرهانا كدا ليه:):) الحمد لله ان لسه في ناس بطمنا و مش اي ناس دول دكاتره :022yb4::022yb4:ربنا يكثر من امثالهم
بس رجاء لكل الدكاتره اللي اكبر مننا يبقوا متابعين قدر الاستطاعه اثناء السنه الدراسيه لاننا اكيد مش هنفنهم حاجات (كتييييييييييييييييير) ويتكرموا ان شاء الله ويساعدونا قدر الاستطاعه
جزاكم الله خيرا وكل عام وانتم بخير

stoof
02-09-2010, 02:10 PM
ربنا يجيزيك خير يا دكتور ماجيك ومنتظرين منك حاجات زي العسل زيك كدة ههههههه
تسلم إيدك

Magic Sword
03-09-2010, 04:13 AM
ربنا يجيزيك خير يا دكتور ماجيك ومنتظرين منك حاجات زي العسل زيك كدة ههههههه
تسلم إيدك

سلمك الله من كل سوء يا دوك
وعندي طلب من حضرتك اذا سمحت ممكن تضع مشاركاتك الجميله زي القاموس الطبي الناطق والاطلس وكل مشاركاتك الحلوه هنا في ملتقي طلبه اولي طب 2010/2011 لان اغلب الحاجات دي بيحتاجها الطلبه اوووي وكمان علشان تنشط الملتقى بموضوعاتك الجميله الموضوع موضوعك يا باشا
جزاك الله خيرا وكل عام وانت بخير

فرعونة مصر
03-09-2010, 07:32 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكراا جزيلاا يا دكتور انا اول مرة اعرف ترتيبى على طب المنصورة شكراا مرة تانية

Magic Sword
03-09-2010, 08:44 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكراا جزيلاا يا دكتور انا اول مرة اعرف ترتيبى على طب المنصورة شكراا مرة تانية

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
العفو يا دكتوره حضرتك نورتي الموضوع والله ونتمنى مشاركتك معنا دائما ان شاء الله
وكل عام وحضرتك بخير

stoof
03-09-2010, 01:02 PM
طبعا يا دكتور محمود إن شاء الله هيكون فيه مواضيع أفضل بإذن الله .....

^___^

فرعونة مصر
06-09-2010, 12:33 AM
بسم الله لرحمن الرحيم

ازيكم يا دكاترة؟:078111rg3:؟ يارب كلكم تكونو بخير ..

االصراحة انا لما بفتح الملفات اللى بحملها ..مش بفهم حاجة:confused: ..بحس انى فى متاهة ..:(

وبما ان دا ملتقى الدكاترة فياريت حد يقدم الخدمة دى يعنى...

احنا طبعاا عندنا الاربع مواد دول

anatomy
histoligy
physiology
biochemistry

كنت عايزة اول محاضرة بس من كل مادة:redface:

عشان اعرف من المحاضر استعراض سريع للمادة

وفانتظار الرد

اختكم : اسماء :078111rg3:

Magic Sword
06-09-2010, 06:50 AM
بسم الله لرحمن الرحيم

ازيكم يا دكاترة؟:078111rg3:؟ يارب كلكم تكونو بخير ..

االصراحة انا لما بفتح الملفات اللى بحملها ..مش بفهم حاجة:confused: ..بحس انى فى متاهة ..:(

وبما ان دا ملتقى الدكاترة فياريت حد يقدم الخدمة دى يعنى...

احنا طبعاا عندنا الاربع مواد دول

anatomy
histoligy
physiology
biochemistry

كنت عايزة اول محاضرة بس من كل مادة:redface:

عشان اعرف من المحاضر استعراض سريع للمادة

وفانتظار الرد

اختكم : اسماء :078111rg3:

اولا اهلا بحضرتك معانا يا دكتوره اسماء نورتي الملتقى ونتمنى المذيد من مشاركات حضرتك معانا
ثانيا مش تقلقي خالص انا برده مش فاهم حاجه خالص في الطب غير قياس الضغط (علشان اتنطط بيه:022yb4: )لان الطب مش زي ثانوي تفتحي اي كتاب في الاجازه وتزاكري وتفهمي لوحدك وكله تمام لا وخصوصا اننا في بدايه مرحله جديده بس كله هيبقي تمام ان شاء الله بعد ما تبدا الدراسه وتدخلي الكليه وان شاء الله تفهمي كل حاجه من الدكاتره وان شاء الله خير
واستجابه لحضرتك انا نقلت الموضوع هذا اتمنى انه ينول اعجاب حضراتكم جميعا وممكن اجيب المحاضره الاولى في باقي المواد ان شاء الله لو عجبكم الموضوع ان شاء الله والان اتركم مع المحاضره الاولى في الاناتومي (التشريح)
بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه لعلم التشريح( (http://allteb.maktoobblog.com/6/%d9%85%d9%82%d8%af%d9%85%d9%87-%d9%84%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b4%d8%b1%d9%8a%d8%ad%d8%a7%d 9%88%d9%84-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b6%d8%b1%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d9%85%d9%89/)اول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) محاضرة انا تومى…..)The Anatomical position

الأناتومي مادة لذيذة جدابداية

بتعتمد على الحفظ و الصور في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) المقام الأول
ودا طبعا بعد الفهم الجيد والخيال العميق لانك اكيد مش هتعرف تحفظ حاجه طبعا من غير ماتفهمها وتتخيلها كويس وبعد كده بتأكد المعلومه بدخولك المشرحه فى العملى..
أهم حاجة في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) مذاكرتها هي التكرااااار .. و مرة على مرة ان شاء الله المعلومة بتثبت
وبمرور الوقت ستجد نفسك ان شاء الله تستطيع الاجابه عن بعض الجزئيات بواقع فهمك لها
قبل ما ندخل فى موضوعنا النهارده احب اعطيكم فكره عامه عن التشريح

يعني ايه تشريح؟

يعني معرفة جميع أجزاء الجسم من عضلات وعظام وأعصاب وأوعية دموية وأعضاء داخلية

كل حاجة من دول تدرسوها بالتفصيل ( مكانها وعلاقاتها بالأجزاء الأخرى المجاورة ليها…..إلخ

) "ده طبعا تعريف باختصار شديد".

طيب في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) سنة أولى هندرس إيه؟

-

في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) الأول هتبدأوا بbiologyHumanكمقدمه للتشريحIntroductionيعنى الفرع ده هتدرسوا في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه مبادئ التشريح عامة يعني مش جزء محدد في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) الجسم .
- والفرع التانيUpper Limb يعني إيه؟ يعني الطرف العلوي هتدرسوا في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه تشريح الذراع وأجزاء من الرقبة والظهر والصدر.
-بعد كده فىLower Limbيعني إيه؟ يعني الطرف السفلى هتدرسوا في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه تشريح الفخذ والساق والقدم

-

بعد كده فى فرع تالت اسمهEmbryologyوده بيدرس مراحل تطور الجنين من لحظة الاخصاب ويمكن من قبلها حتى لغاية الولادة ويمكن كمان لبعدهاشوية. - أما بقى بعد ما تخلصواUpper Limb هتاخدوا الفرع الرابع اللي هوThoraxيعني إيه؟ يعني الصدر وهتدرسوا في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه تشريح الصدر وأهم حاجة في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه طبعا القلبHeartوالرئتينLungs .

وممكن بدل ال

Thoraxتاخدوا Abdomen من غير ما تسألوا يعني البطن بما في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)هامن معدةStomachوأمعاء IntestineوكبدLiverوطحالSpleenوكلىKidneyوبنكرياسPan crease. - وبعدAbdomen هتدرسوا Pelvis اللي هو الحوض بما في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه طبعا

دا بيختلف تبعا لكل كليه فمثلا عندنا فى طب الازهر اخدنا

Abdomen فى سنه اول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ى بدلا من الThorax.

لا زم تعرفوا إنUpper LimbوLower LimbوThoraxوPelvisلما تيجوا تبدأوا كل فرع منهم بتبدأوا تاخدوا العضم الأول وبعد كده الأعضاء والأنسجة الأخرى.

طيب بالنسبة لمحاضرات التشريح بتبقى كلها نظري ما في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)هاش عملي خالص وبتدرسوا في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ها كل الفروع اللي فاتت

.

أما بقى السكاشن بتبقى معظمها نظري بس بتشوفوا عملي على طول و

biology Human و Embryology ما بيتشرحوش في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) السكاشن.

التشريح من أمتع المواد والله بشرط المزاكره اول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ا بأول
فعلا هتدرس ابداع الخالق عز وجل وعظمته فى خلق الانسان
وهتجد نفسك لااراديا بتقول سبحان الخالق

طبعا حاجة تخوف فى الأول أنك تتعامل مع الجثث
بس مع الوقت بتتحول الجثة الىcadiver
و العظم الىbones
و أرجوك
تذكر أنك تتعامل مع جثة انسان
و أن له حرمته التى ننتهكها بغرض التعلم الذى ليس له بديل
أيضا لازم تعرفوا ان فى موضوعات رئيسيه موجوده فى كل البرانشات تقريبا مع اختلاف المضمون طبعا
يعنى ايه الكلام ده ؟؟
يعنى انك هتدرس بالتفصيل الاتى

1 muscles
عضلات
و بتدرس في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ها بشكل أساسى4 نقاط_
* originمصدر العضلة العضلة دى ابتدت ازاى
* insirtionالعضلة دى انتهت بأنها مسكت فى ايه
* nerve supplyايه هو العصب اللى بيغذى العضلة
* action العضلة دى بتعمل ايه
و مع الوقت هتلاقى نفسك مش محتاج تحفظ اخر واحده
هتجيبها بالذكاء ان شاء الله

&

2 bones
* بتحدد الجانب بتاع العضمة يمين ولا شمال
* attachmentايه هى العضلات و الأربطة اللى ماسكة فى العضمة
علشان كدة بنصحك تذاكر الmuscles مع ال bones
* structures related الحاجات اللى ماشية جنب العضمة زى الأعصاب و الشرايين

فى امتحان النظرى مش بيسأل على العضم و غالبا مش بيسأل على العضلات
لكن هما شىْ أساسى فى العملى
واول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) سؤال شفوى بيكون على العضم

&

3 joints
المفاصل أنا بعتبرها جزء مبنبزلش جهد كبير فى مزاكرتها
فى سنة أولى
حضرتك هتكون ذكى ان شاء الله وهتعرف تجمع معلومات الmuscles مع الbonesو تحط عليهم شوية معلومات زيادة
وقبل كده بتكون اخذت انواع المفاصل فى الIntroductioun
وبكده تبقى اظن انك بتكون عرفت كل حاجة عن المفاصل وتقدر بأذن الله تتكلم عنها اذا جيت فى الامتحان
&

4 arteries and veins
الشرايين و الأوردة من الأجزاء المهمه
النقط اللى بتذاكرها هى
* begining
ازاى الشريان ابتدى و في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ن
* termination
انتهى في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ن و ازاى
*branches and trebuitaries
ايه هى الشرايين اللى هتتطلع منه أو ايه هى الأوردة التى هتصب فى الوريد
*course
بتوصف المسار بتاعه
هو طلع منين و بعد كدة مشى ازاى علشان يوصل في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ن
* relation
ايه علاقته باللى حواليه طول ما هو ماشى
يعنى ايه قدامه و ايه وراه
كده يعنى

&

5 nerves
و كل عصب بيختلف عن التانى لان فى حاجات رايحة للجلد و حاجات رايحة للعضلات
هتكتشفوا كل دا و أكثر لما تدخلوا الكلية

المهم ان أصعب حاجة فى الحاجات دى كلها هو الcourse و الrelation
لأى عصب أو شريان
وياريت تعتمد على الصور و تحاول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) ترسم كل حاجة فى دماغك
و متحاول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ش أنك تذاكر كل التفاصيل بتاعة كل الشرايين و الأعصاب
اهتم بالحاجات الكبيرة

&

6 spaces
يعنى يا اما تكون فتحة
أو منطقة معينة
أو أى حاجة
بتدرس في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ها
* boundary
ايه هى حدود الحاجة دى
* floor and roof
ايه هو سقفها و ايه اللى بيعمل الأرضية!!
* contents
المحتويات بتاعتها

&

7 organs
الأعضاء
* site
بتدرس مكان العضو بالنسبة للعضم و بالنسبة لغيره من الأعضاء
* relation
علاقته مع باقى الأعضاء
* blood supply
ايه اللى بيديه الدم و ايه اللى باخد منه
* lymphatic drainage
أنا بصراحة مش عارف معناها بالعربى بس دى من الحاجات الصعبه فى التشريح
الا لو فهمت القاعدة
فى أماكن الليمف بتاعها بيمشى مع الشريان
و فى بيمشى مع الوريد
هتستنتج الحاجات دى بنفسك
*nerve supply
ايه الأعصاب اللى بتغذيه

طبعا دى الحاجات الأساسية المشتركة بين كل المواضيع
وهتجد فى كل موضوع نقط زيادة
لكن مستحيل ماتلاقيش دول
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

نبدأ دلوقتى موضعنا عن اول (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) محاضرة اناتومى
هتكون ان شاء الله عن ال
Anatomical position
الأوضاع التشريحية
http://4upz.almsloob.com/uploads/images/www.almsloob.com-ec0587002a.jpg (http://4upz.almsloob.com/)
الاوضاع التشريحية دى اهم حاجة يا دكاتره لازم تعرفها قبل ما تبدأ فى دراسة اى جزء فى الاناتومى
وحتفضل معاك وتستخدمها فى الدراسة طول ما تذاكر او بتشرح الاناتومى
وهى سهلة جدا ولكن لازم تستوعبها كويس علشان تفهم بعد كده
موضع اى جزء بيتم شرحه فى الاناتومى..

أول حاجة طيب ايه هو اصلا الوضع التشريحى الصحيح
او الطبيعى
الوضع التشريحىوده متفق عليه عالميا
يعنى فى اى كتاب فى اى دولة لما يقولك فى الموضع التشريحى
اوThe anatomical position
يقصد ان الشخص واقف ووجهه مقابل لقدام
وذراعه الاتنين جنبه وكف ايده مواجه لقدام
يعنى نقدر نعرفه ونقول

The anatomical position:
, the body is assumed to be standing, the feet together, the arms to the side, and the head and eyes and palms of the hands facing forwards
يعنى بيبقى زى كده ما فى الصور
http://4upz.almsloob.com/uploads/images/www.almsloob.com-316c7ed544.gif (http://4upz.almsloob.com/)

http://4upz.almsloob.com/uploads/images/www.almsloob.com-18c0e8d6d8.jpg (http://4upz.almsloob.com/)

بعض المصطلحات المهمه فى التشريح
Other Anatomical terms…

1- Anterior…or (ventral)

وده يعنى امامى او بطنى يعنى الاقرب للجزء الامامى من الجسم
يعنى نقدر نقول

Closer to the anterior surface (the front) of the body

2- Posterior…or(dorsal)

يعنى خلفى او ظهرى يعنى الاقرب لظهر الجسم

Closer to the posterior(the back) of the body

3- Superior.= upper

يعنى فوق او الاعلى يعنى اقرب لرأس الجسم

Nearer to the head of the body

4- Inferior = lower

يعنى تحت او االاسفل واقرب للرجل

Nearer to the feet
5- Medial …

يعنى الاقرب لخط المنتصف

Nearer to the midline

ويقصد بيها مش انها الاقرب مطلقا ولكن الاقرب بالنسبة لنقطة تانية
7- Superficial…

سطحى يعنى

Nearer to the Skin

8- Deep..

وديه معانها الاعمق او عميقة او لو مقارنة بين نقطتين حتبقى ال Deeper
الاكثر عمقا يعنى او الابعد من السطح

Away from the skin
9- Proximal…

يعنى الاقرب لمنشئ الشئ معلش معناه مش واضح اوى
بس لما تمشى فىا لاناتومى شوية حتفهم يعنى ايه المنشئ وكده
يعنى نقدر نقول مؤقتتا

Closer to the origin of the structure

10- Distal..

وده عكس المصطلح السابق يعنى الابعد من منشئ الشئ

Further away from the origin of the structure

معلش ممكن المصطلحين الاخرنين دول مش واضحين اوى
بس ممكن نعرفهم كده اسم حاليا لحد ما نمشى شوية فى ا لمنهج ونعرف العضلات ومنشأها وكده وساعتها حتفهموها على طول

11- Median…

واخدين بالكم ديهMedianوليستmedial
وده يعنى فى النصف بالظبط ومش شرط فى النصف بالظبط يبقى فى خط المنتصف عموما ولكن خط المنتصف بالنسبة للجزء اللى بنتكلم في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)ه
يعنى لو بتكلم فى الذراع مثلا وقلتmedian يبقى قصدى فى نصف الذراع بالظبط..
وان شاء الله هتفهموها كويس لما تدخلوا الكليه وتشوفو الامثله على كده

12- Intermediate…

ومعناها يعنى حاجة وسط بين حاجتين تانين يعنى لو عندنا مثلا 3 طبقات فوق بعض
اقدر اقول ان الطبقة اللى فى النصف intermediate
بالنسبة للطبقتين الاخرتين

يعنى

Between 2 other structures

13- External…

يعنى من بره او من الخارج يعنىoutside

14- Internal…

يعنى من الداخل من جوه يعنى inside
حتى تلاقى عندنا تخخص الباطنة بيسموه
Internal medicine
على اساس ان معناها باطنى يعنى

14- Supine…

يعنى كف اليدthe palm of the hand مواجه للامام
زى كده فى الوضع التشريحى بالظبط
ده بيسموهSupine

15- Prone

ده بقه العكس لو كف اليد مواجه للخلف
يعنى عكس عن ما فى الوضع التشريحى
ده بيسموهProne

16- Cephaled…

وده يعنى الاقرب لرأس الانسان

المقطعCephal ده اصلا يعنى بيشير للhead
Toward the head
وبنستخدم المصطلح دا اكتر فى الEmbryology17- cuadad..

وده عكسه ومعناها الاقرب لنهاية الجسم
Toward the tail or the feet.
وايضا بنستخدم المصطلح دا كتير فى ال

Embryology .

_________ و يلا معايا كده ممكن نعمل تلخيص لكل الى قلناه
Anterior ..

أمامي

Posterior..

خلفي (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)

——-
Distal..بعيد عن
Proximal..

قريب من

——-
Dorsal .. خلفي (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)
Ventral..

بطني

——-
Superior..علوي
Inferior..

سفلي

——-
Lateral.. جانبيا ( بعيد عن الخط الذي ينصف الجسم طوليا)
Medial..

داخليا ( بالقرب من الخط الذي ينصف الجسم طوليا )

——-
superficial.. سطحي
deep.. في (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) العمق
——-
external.. خارجي
internal.. داخلي
اخر حاجه قبل ما نختم المحاضره (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search) دى عاوزين نلقى نظره سريعه على حاجه هامه
لتقسيم الجسم تشريحيا اسمها
Anatomical Planes
ودى عباره عن اربع أنواع
#FRONTAL

و ده بيقسم الجسم لجزء أماميAnteriorو جزء خلفي (http://www.maktoobblog.com/search?s=%D8%A7%D9%88%D9%84+%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8% B6%D8%B1%D9%87+%D9%81%D9%8A+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9% 86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%8A&button=&gsearch=2&utm_source=related-search-blog-2010-09-06&utm_medium=body-click&utm_campaign=related-search)Posterior ……..

#(MEDIAN (midsagittal

و ده بيقسم الجسم لجزء Rightو جزءLeftمتساويين

……. #HORIZONTAL

و ده بيقسم الجسم لجزء علويSuperiorو جزء سفليInferior

………. #SAGITTAL

و ده أيplaneموازي للـmedianplane …..

و دي صور لتوضيح الـ
Anatomical planes
http://4upz.almsloob.com/uploads/images/www.almsloob.com-ef0ecaf34a.jpg (http://www.maktoobblog.com/redirectLink.php?link=http%3A%2F%2F4upz.almsloob.c om%2F)
http://4upz.almsloob.com/uploads/images/www.almsloob.com-d0e85de145.jpg (http://4upz.almsloob.com/)
ارجوا من الله تعالى ان تكونوا قد استفدتم من هذا الموضوع وربنا يوفقكم وينفع بكم يارب ويهديكم الى طريق الفلاح والنجاح

وختاما:
استودعكم الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عيد سعيد عليكم جميعا وكل عام وانتم بخير

stoof
06-09-2010, 02:43 PM
حلو الكلام ده يا دكتور .... ربنا يجازيك خير وفعلا هو ده اول درس هناخده في الاناتومي في بداية الدراسة ^^

وياريت من كل الطلبة الي داخلين أولى يقروه عشان ده اول حاجة هناخدها اهوه يكون عندهم فكرة ^__^

فرعونة مصر
09-09-2010, 10:01 PM
جزاك الله كل خير
بصراحة مش عارفة اقولك اية
شرح فوق الوصف
ايواا انا عايزة حاجة بالعربى كدا عشان نفهم
لان الملفات كلها كانت بالانجلش ومفهمتش حاجة

بس كدا سهلتها عليا ربنا ينورلك طريقك وف انتظار المزيد:d

وكل عام وانتم بخير:av4056bb7jp3:

aya assar
17-09-2010, 12:48 AM
السلام عليكم يا جماعه انا داخله اولي طب عين شمس وانا خاااااااااايف جدا من الانجلش:(انا حاسه اني نسيت كل حاجه خدتها فيه:confused:امال هعمل اي اما تبقي الدراسه كلها بيه لا ومش اي دراسه دي مصطلحات وحركات :eek:شكلنا هنتحرم من كل وسائل المتعه......هنتظبط يا دكتره:049gc0:

وجدان حنفي
17-09-2010, 01:11 AM
والله أجمل شرح قريته للمقدمة

ربنا يكرمك يا فندم

الدمعة الحزينة2
17-09-2010, 02:21 AM
جزاك الله خيرا
على المقدمه الرائعه ديه
اهى اى حاجة تطلعنا من الخوف اللى احنا فيه

Magic Sword
17-09-2010, 07:47 AM
حلو الكلام ده يا دكتور .... ربنا يجازيك خير وفعلا هو ده اول درس هناخده في الاناتومي في بداية الدراسة ^^

وياريت من كل الطلبة الي داخلين أولى يقروه عشان ده اول حاجة هناخدها اهوه يكون عندهم فكرة ^__^
مرور طيب من حضرتك
شكرا كتير الك يا دكتور
جزاك الله خيرا

Magic Sword
17-09-2010, 07:50 AM
جزاك الله كل خير
بصراحة مش عارفة اقولك اية
شرح فوق الوصف
ايواا انا عايزة حاجة بالعربى كدا عشان نفهم
لان الملفات كلها كانت بالانجلش ومفهمتش حاجة

بس كدا سهلتها عليا ربنا ينورلك طريقك وف انتظار المزيد:d

وكل عام وانتم بخير:av4056bb7jp3:

شكرا لحضرتك وفقنا الله واياكم لما يحبه ويرضاه
واوعدك ان شاء الله بشرح بسيط لمقدمه باقي المواد بالعربي ((بس نصيحه ما تتعودي ع العربي لان الانجليزي لابد منه)) يعني خلي العربي مؤقتا بس علشان تعرفي هما هيتكلموا عن ايه
وانتظري موضوع صغير عن مشكله الانجليزي مع طلبه اولى طب وازاي هيتغلبوا عليها ان شاء الله
جزاك الله خيرا

Magic Sword
17-09-2010, 07:55 AM
السلام عليكم يا جماعه انا داخله اولي طب عين شمس وانا خاااااااااايف جدا من الانجلش:(انا حاسه اني نسيت كل حاجه خدتها فيه:confused:امال هعمل اي اما تبقي الدراسه كلها بيه لا ومش اي دراسه دي مصطلحات وحركات :eek:شكلنا هنتحرم من كل وسائل المتعه......هنتظبط يا دكتره:049gc0:
لا لا ما تقلقي من الانجلش خيرا ان شاء الله حضرتك بس ممكن تقرأي مقدمه كل ماده بالعربي بس علشان تفهمي المواد بتتكلم عن ايه وبعدين هتتعودي على الانجلش وانتظري موضوع عن مشكله اللغه الانجليزيه مع طلبه اولى طب وازاي ان شاء الله نتغلب عليها

Magic Sword
17-09-2010, 07:57 AM
والله أجمل شرح قريته للمقدمة

ربنا يكرمك يا فندم
شكرا كتير لحضرتك وانتظر باقي المواد ان شاء الله
نسال الله ان يوفقنا واياكم لما يحبه ويرضاه

Magic Sword
17-09-2010, 07:58 AM
جزاك الله خيرا
على المقدمه الرائعه ديه
اهى اى حاجة تطلعنا من الخوف اللى احنا فيه
شكرا على مرورك الطيب ولا تقلقوا خيرا ان شاء الله

Magic Sword
17-09-2010, 08:17 AM
اليكم هذا المقال وهو يتناول ان شاء الله ما يفكر به معظم طليه اولى طب ان شاء الله ينال اعجابكم
بتحتاج ايه وانتا داخل سنة اولى؟

بالطو ابيض.
انابيب اختبار. علشان ال BIOCHEMISTRY أو الكمياء الحيوية و غالبا هم هيدوهالك في القسم
قفازات طبية. علشان ال ANATOMY
جهاز ضغط. (مش مهم اوي ممكن تجيبه بعدين).
هيكل عظمي.

اجيب الهيكل العظمي منين ؟

الهيكل العظمي ممكن تشتريه من اسره في الكلية (ب 150 لهيكل سنة اولي و 150 لهيكل سنة تانية)، او من المشرحة ( بيبقى اغلي)
او ممكن تأجره من اسرة لمده سنة وبيكون في حدود 30 او 40 جنيه التأجير.
علشان ميدحكش عليك حاول تاخد حد كبير في الكلية معاك وانتا بتشتري .. علشان متشتريش هيكل قديم اوي او ناقص .. لأن دوول بيبقى سعرهم اقل

هيكل سنه اولى

الطرف العلوى upper limb
1) عظمة العضد ... humerus
2) عظمة الساعد ( الزند ) ... ulna
3) عظمة الساعد ( الكعبرة ) ... radius
4) عظمة لوح الكتف ... scapula
5) عظمة الترقوة ... clavicle
4 و5 تسمى عظام ال shoulder girdle
الطرف السفلى lower limb
1) عظمة الفخذ ... femur
2) عظمة الساق ( القصبة ) ... tibia
3) عظمة الساق ( الشظية ) ... fibula
4)عظمة الحوض ... hip

عظام القفص الصدرى :
1) عظمة القص ... sternum " قد تكون ملتحمة و قد تكون قطعتين "
2) الضلوع

الضلع الأول
الضلع الثانى
الضلع الأنموذجى ... Typical rib
الضلع العاشر
الضلع ضلوع العائمة ... floating ribs " قليلة الأهمية "

3) الفقرات الظهرية Thoracic vertebrae

الفقرة الظهرية الأولى
الفقرة الظهرية الثانية
الفقرة الأنموذجية
الفقرة الظهرية الحادية عشرة
الفقرة الظهرية الثانية عشرة

ملاحظة هامة : طالب الفرقة الأولى غير مطالب بدراسة عظام اليد و القدم و الأصابع ، ولكن يتعرف عليها فى صور الآشعة X-rays

N.B:يفضل لو هتجيب ناحية واحدة تجيبها كلها من نفس الناحية if you will have right humerus it will be better to have right ulna and right radius also & if you will have left hip bone it will be better to have left femur, tibia and fibula also so you could connect each bone with others to get a right upper limb or left lower limb or whatever
هيكل سنه تانيه:

عظام الرأس و العنق :
1) الجمجمة ... Skull " قد تكون بكامل حالتها أو منشورة أفقياً لدراسة التجويف الداخلى "
2) فقرات العنق ... cervical vertebra

الفقرة العنقية الأولى .. C1
الفقرة العنقية الثانية .. C2
الفقرة الأنموذجية
الفقرة العنقية السابعة .. C7

الحوض pelvis
1) عظمة الحوض ... Hip

الفقرات vertebrae
1) الفقرات القطنية ... lumber vertebrae

فقرة أنموذجية ... Typical vertedrae
فقرة استثنائية ... Atypical aertebrae ... L5

2) الفقرات العجزية الملتحمة ... Sacrum " عظمة واحدة فقط "
السنين الدراسية وتقسيمة الاقسام

3 سنين دراسة اكاديمية

اول سنتين (سنه اولى وسنه تانيه ) بيدرس الطالب فيها جسم الانسان وهو سليم من ناحية التركيب و الوظيفة

التركيب بيتقسم:

المستوى الصغير او على مستوى الخلية او ال microscopic وده في مادة الانسجة او ال Histology
المستوى الكبير او الاجهزة او ال macro وده في مادة التشريح او ال Anatomy

الوظيفة بردو بتتقسم لقسمين

على المستوى الكبير وده علم وظائف الاعضاء او Physiolgy
او المستوى الصغير او على مستوى الخلية وده الكيمياء الحيوية او ال biochemistry

وبعدين في الفرقه الثالثه بيشرح الخلل اللي ممكن يحصل في جسم الانسان في صورة microscopic او Grossوده في مادة علم الامراض او ال Pathology

وازاي بتحصل وتأثير البيئة الخارجية علي الانسان في ال bacteriology وParasitology وازاي تعرف تتصرف مع المرض او الخلل ده او ال tool اللي في ايد الدكتور وده في مادة ال PHARMACOLOGY

بعد كده في 3 سنين اكلينيكية

بتدرس فيهم التعامل مع الامراض بصورة عملية وازاي تعمل diagnosis او تشخيص للمرض ده وكمان treatment او علاج المرض ده بحيث الانسان يوصل للحالة اللي كان عليها قبل المرض واللي اتشرحت بالتفصيل في اول سنتين في الكلية
النتائج والتقديرات

ممتاز 85% فاكثر
جيد جدا من 75% الي 85%
جيد من 65%الى 75%
مقبول من 60% الي 65%
ضعيف من 30% الي 60%
ضعيف جدا اقل من 30%

في حالتين ضعيف وضعيف جدا يعتبر الطالب راسبا

يمنح طلاب الفرقة الاولي على مكافئة تفوق ثانوية عامة ومقداره 84 جنيه
يمنح الطلاب الناجحين بتقدير امتياز مكافئة ومقدارها 120 جنيه
يمنح الطلاب الناجحين بتقدير جيد جدا مكافئة ومقدارها 84 جنيه
نظام المذاكرة
نظام المذاكرة في الكلية يختلف عن نظام المذاكرة في ثانوي
وكل طالب محتاج يعمل نقلة ما بين انظامين
في الكلية مينفعش تحفظ الموضوع كلمة كلمة
في الكلية لازم تفهم كويس قبل ما تحفظ علشان تحفظ كويس
في الكلية يستحسن تسمع الكلام ولو مرة قبل ما تذاكرة علشان بيفرق جامد في المذاكرة
في الكلية برضو يستحسن انك تقرى الكلام ولو مرة يوم المحاضرة قبل متذاكرة للامتحان لانه بيفرق في التذكر
في الكلية محدش هيقولك تذاكر ايه ومتزاكرش ايه انتا هتعرف وحدك لما تفتح المادة اكتر من مرة وتعرف الحاجات المهمة من الدروس والمحاضرات
حل الامتحانات وكتب الاسئلة بيفرق كتير بين طالب وطالب .. الحل الكتير هيساعدك في الامتحان ويمرنك ويخليك تجيب درجات اعلى علشان كده ملزمة الامتحانات مهمة جدا

مشاكل الترجمة((كما وعدتكم))

اول مشكلة بتقابل طالب سنة اولي هي الترجمة واللغة المعظم بيكون مش داخل في مود الكلية خالص ولا عارف يتابع الكلام مع الدكاترة في المحاضرات وحوارات من دي الموضوع من الاخر محتاج شوية وقت وحبة ذكاء في المذاكرة يعني ايه ذكاء في المذاكرة يعني انت مش فاهم الكلام اللي مكتوب بالانجليزي واللاتيني ما تنشفش دماغك بقى وتقول الله مش سايب كلمة الا لما اترجمها وتقعد سايب الدنيا وفاتح القاموس وبتشوف كلمة كلمة لا كدة مش هاتنجز وغالبا هاتقعد تذاكر اليوم كله في صفحة واحدة وكمان انتا مش محتاج المعنى الحرفي انتا محتاج تفهم الموضوع انت تكبر دماغك شوية ترجم حبة كلام وسيب الباقى والمهم حاول تمشي في المنهج يعني تقرا في الكتاب او الملزمة اللي هتذاكر منها وتمشي حبة صفح فيها علشان في سنة اولي غالبا الفصل الاول بيكون كله كلام بيتقال تاني بقية المنهج وبتفهم بعد كدة مع الشرح يعني في حاجات مش هاتعرف تفهمها غير لما توصل لنهاية الChapter وهكذا يبقى تترجم الكملام المهم وتطنش للباقي وهو هايتفهم بعد كدة من السياق حول تركز شوية في الكلام بتاع المحاضرة او السيكشن وحاول تلقط منه اي حاجة معلش الموضوع بيبقى صعب في الاول بس علشان التعود ومتقلقش المحاضرات مش كلها إنجليزى زى ما انت فاكر بالعكس معظم الدكاترة بيتكلموا عربى عادى والانجليزى بس للمصطلحات الطبية
وهناك بعض المواقع التي توفر خدمه الترجمه الطبيه بدون تحميل اي برامج او قواميس ان شاء الله تنال اعجابكم وبعد اذن الاداره هذه ليست روابط دعائيه او ما شابهه وانها فقط للمساعده في الترجمه وهي جميعها مواقع اجنبيه
الموقع الاولhyperdictionary.com/medical (http://www.hyperdictionary.com/medical)

الموقع الثاني medical-dictionary.thefreedictionary.com (http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/)
الموقع الثالث emro.who.int/umd

لاحظوا انه يجب اضافه www. قبل اسم اي موقع
كما اني افضل الموقع الثالث لانه خاص بمنظمه الصحع العالميه وهو معجم طبي موحد سائلين الله ان يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه

مصادر المذاكرة:

طيب تاني مشكلة بتقابل سنة اولى هي مصدر المذاكرة والواحد فاكر والله انه كان بتضحك عليه بشكل في سنة اولى وكان بيجيب للمادة الواحدة يجي 3 او 4 كتب غير طبعا الورق والملخصات والكلام ده بصراحة ماينفعش خالص من الاخر اختار مصدر واحد شوف فيه حبة شروط مهمة

يكون مبسط كدة ولغته سهلة ( بلاش كلكعة والنبي وماتعملش فيها رامبو لحسن تشرب في اخر السنة)
يكون مشروح على هيئة نقط ( يعني مش سايح كدة على بعضه ما تعرفش تجيب راس الموضوع من رجليه)
يكون قصير ومختصر وفي نفس الوقت مغطي النقط الاساسية (وانا عارفة اللي بتفكروا فيه قصير ايه وبعدين يجي الامتحان من براه لا يا جماعة ما تقلقوش الامتحان بيجي غالبا من الحاجات البيزك مش بيدورو على الحاجات الرفيعة المتطرفة والمنهج طويل وحدة لو انت ذاكرت من مصدر طويل عمرك ما هتخلص المنهج حتى قراية يعني تذاكر فرعين بس في المادة 100% وتسيب الباقي ولا تذاكر كل فروع المادة 80% بالعقل كدة احسبها)
اوعي اوعي اوعي - 3 اوعى - تجيب مصدرين لنفس المادة وتقعد تذاكر في كل واحد شوية او تيجي في نص السنة كدة وتقول انا هاغير مصدري للمذاكرة وتيجي تهد من الاول وتبدا تذاكر الكلام تاني بس من المصدر الجديد لا لا لا

وبلاش تقعدوا تيجيبوا كل شوية ورق ورق ورق علشان بيلخبطكوا جدا جدا جدا وبتقعدوا كدة قدام الورق تقولوه اكلك منين يا بطة وكمان في الاخر بيتنصب عليكوا والورق بعد كدة بيترمي

احسن مصدر مذاكرة هو المصدر العام .. يعني لو في كتاب قسم الدفعة كلها والقسم ملتزم بيه ده بيبقى حلو جدا ومناسب

وفي النهايه ما كان من توفيق فمن الله وما كان من ذلل او نسيان فمني ومن الشيطان اسال الله لنا جميعا التوفيق والسداد وفقنا الله واياكم لما يحبه ويرضاه ولا تحرمونا من صالح دعوه بظهر الغيب
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Magic Sword
17-09-2010, 08:36 AM
نتناول ان شاء الله في هذا المقال ايضا اعذروني شرح اخر للاناتومي ولكن مختلفه لان ماده الاناتومي تعتبر من اغتتت المواد اللي علينا والله الموفق
نبدا باسم الله
Anatomy 1

Anatomy , تشريح او تركيب الجسم .. مش هتاخد وظيفة الاعضاء .. هتاخد تركيب الاعضاء .. وعلاقتها ببعضيتها ايه
المادة دي بتدرسها في سنه اولى وبتكملها في سنه تانيه
هنا بنتكلم خصيصا عن منهج سنه اولى

الأدوات

بالطو ابيض
قفازات gloves
ملقاط أو فورسيبس _مش مهم قوي
العظم

بتشتري رقم 1 و 2 و 3 من المحلات اللي قدام اللكلية و جامع النور العظم من اسر الكلية زي ما ذكرنا في المقاله السابقه او تأجره من المشرحه فى الكليه
مصادر المذاكرة((للاناتومي فقط))

-هنذاكر منين؟؟

كتاب د سامح دوس : احسن كتاب تقريبا في الاناتومي بالنسبة للرسومات .. رسوماته واضحة جدا وملونة

شرحه جميل جدا ومغطي المنهج بس ممكن تلاقيه مزود شوية تفاصيل ممكن تتعبك وانت بتذاكر ...

كتاب د كاريمان : كويس بس صوره مش واضحة قوي هتحتاج تلونها او ترسم صور بنفسك، طريقة العرض سردية شوية

بس هتلاقي فيه cases applied anatomy بعد كل جزئية تقريبا ... خلي بالك منها مهمة جدا ,كمان هو كان مهم انك تزاكر منه قبل كدا لانه كان كتاب رئيسه القسم لكن السنه دي ممكن دكتور محب ينزل كتاب تانى او لا لو نزل كتاب تانى للقسم يبقى مهم يتزاكر منه جدا

أطلس د.غازي : أطلس فيه صور بالالوان للبون والفليش و دياجرامز كتير حلو قوي وبيفيد في المذاكرة

كتاب د كمال اسعد :

ممكن الرسومات اللي فيه مش تعجبك او مش تفهمك اوي عشان كدا ممكن تستعين برسومات كتاب دكتور سامح دوس ( ممكن تصورها ) شبه كتب د.كاريمان لحد كبير

ورق د عباس اناتومي : راااائع جدا للناس اللي بتاخد معاه درس وهيساعد في الحفظ والتذكر في الامتحان .. بس يفضل للناس اللي مش بتاخد معاه درس تذاكر من اي مصدر تاني علشان غالبا مش هتعرف تفهم الورق من غير الدرس.

ورق د اسامة : اكتر مصدر ورق ملخص وصغير جدا للناس المزنوقين ومعندهاش وقت تذاكر من كتب الشرح التانية ...

نصيحة متعتمدش عليه اعتماد اساسي لو عندك وقت

في العملي ورق د.شريف تحفة وهيساعدك كتييير في العضم

Chapters

introduction: كتاب صغير بيتاخد اول السنة خالص .. بيشرح في المصطلحات التشريحية علشان تعرف تذاكر وتتعامل مع المادة بعد كده .. اول السنة خالص بيبقى صعب جدا بس بعد كده بيبقى سهل لدرجة انه يتراجع في ساعة مثلا ... مش لازم تضايق نفسك علشان تحفظه كلمة كلمة .. هتلاقي أسماء كتير فيه لعضلات و حاجات متعرفهاش هتاخد منها حاجات كتير على مدار السنه .. متتعبش نفسك فيها..افهم بس هو عاوزك تعرف ايه ومع الوقت هتلاقي الكلام ده سهل وبديهي بالنسبة لك..بس اهم حاجه انك متستهترش بيه اخر السنه زى ما معظمنا بيعمل لانه عليه درجه مش قليله فى الامتحان و درجاته مضمونه يعنى حرام عليك تضيعها من ايدك ...
Upper limb: بيشرح الطرف العلوي في جسم الانسان .. العظم والعضلات والاوعية الدموية والاعصاب وعلاقة كل حاجة بالتانية
Lower Limb : نفس نظام الupper بس على الطرف السفلي في الانسان بس هتحس انه اسهل لانك هتكون اتعودت على النظام
Thorax : هتاخد ال thoracic wall و الرئتين و القلب و المنطقة اللي ببين الرئتين و الحاجات اللي فيها
Embryology :بيشرح التطور الجنيني مش هتاخده كله في اولى ... هتاخد ال general بس يعني حوالي 20 صفحة من الكتاب بالاضافة لل special بتاع cvs & respiratory system

السيناريو الدراسي

الاول طبعا الانترودكشن في اسبوع او اسبوعين كدة هتخلص
السكاشن بتبدأ من تانى اسبوع او تالت اسبوع و بتبتدوا بحاجات خفيفه على العضم و كده
نبدأ بقى السنة ب UPPER LIMB او الأطراف العلوية زى متفقنا ياتاخد درس يا تذاكر من كتاب القسم
انت بتمشى كده

axilla ---> arm ----> forearm----->hand
تيجي تاخد axilla تاخد كل بقى bone و muscles و arteries و nerves و هكذا فى كله
هتخلص اكيد هتمتحن introduction و Upper و غالباً هيبعدوا عن الhand بس كون برده مستعد الأسئلة من كتاب MCQ بتاع القسم
من 15 درجة حلوين

فى وقت نفسه هتاخد جزأ general EMBRYOLOGY و ده جزأ مهم

عن التطور الجنيني الكتاب بتاع القسم حلو فيه و غالبا هتاخد anomalies بتكون مهمة في امتحان العملي

نيجى بقى لل Lower limb او الأطراف السفلية

هتبدأوة الترم التاني او آخر الترم الأول
الترتيب كده و انت نازل من thigh بعده gluteal بعد leg و بعد كده foot

و بعد ماتخلص Lower limb فى امتحان تاني من 15

بعدها هتخش على Thorax وبعده في امتحان تالت من 15 درجات

بيتاخد أعلى امتحانين من التلاتة وكمان بيكون في احد الامتحانات صور سبوت تحدد اسم المطلوب فى الرسم

هتمتحن عملى بس قبل امتحان العملى اياك تجهد نفسك نظرى ده خطأ ركز في حاجات العملي

بالنسبة طبعاً للعملى انت طول السنة هتحضر سكاشن سبوتنج احضرها حلو مش وحشة اما بالنسبة ل امتحان عملى هتخش هتلاقى ستين عينة دور على السلك بسرعة و اعرف ايه المطلوب فى السؤال و ملاحظة بلاش نضر بعض و تحرك السلك راعى ان فى زميل وراك برده

بعد كده هتخش على اخر السنة MCQ و ال Essay و clinical cases

دي هتاخدوها في السكاشن و بتكون موجودة في الكتب
كتاب MCQ ده كتاب اساسى معاك و لازم تكون متابع فيه كويس
ممكن الكلام ده كله و نظام الامتحانات يتغير من حيث توزيعه درجاتها عشان فى رئيس قسم جديد

حضور محاضرات الاناتومي له اهمية خاصة مهما كان الدكتور اللي بيشرح

لانهم بيجيبوا صور كتير ملونة للحاجة اللي بيشرحوها
الصور دي بتوضح المعلومة كتييير و تساعد على التخيل وبالتالي الحفظ
العملي / sections

السكشن بيتقسم ساعتين

ساعة بتبقى شرحْ prelab في مدرج التشريح :ودي مهمة جدا جدا والشرح فيها بيبقى مفيد جدا جدا وممكن لو اعتمدت عليه بذمة متحتاجش درس اناتومي بيعيد على شرح المحاضرة والمجموعة بتبقى عددها اصغر من المحاضرات فالفهم بيبقى احسن
الساعة التانية بتبقى عملي في المشرحة و دي اللي بتحتاج فيها البالطو و الجوانتيات أو ال Gloves

بيجي معيد او مدرس بيشرح لمجموعة طلبة على الجثة الجزء اللي مفروض يتشرح .. وغالبا بيبقى ماشي ورا المحاضرات وال prelab المشرحة مهمة جدا علشان بتثبت المعلومة بجانب اهميتها لامتحان العملي اخر السنة.

امتحان العملي بيكون 60 حاجة عليك تعرفهم يا اما تتعرف على حاجة ممسوكة في جثة او تلاقي علامة على عضمة بيسالك attached او related او تلاقي صورة او x-ray و بيسالك على اسم حاجة فيها

المذاكرة

مذاكرة الاناتومي بتعتبر مبنية اساسا على الحفظ .. وعلى فهم العلاقة بين الحاجات اللي جنب بعضها في جسم الانسان.
علشان تعرف تحفظ وبعد كده تفتكر اللي حفظته محتاج رسومات تخليك تتخيل الصورة في مخك .. ممكن رسومات زي اللي في الكتب زي كتاب د سامح دوس .. او اطلس سواء كان غالي او اطلس بسيط زي اطلس د فوزي جاب الله

المشرحة كمان بتساعد في الحفظ وفهم العلاقة بين الحاجات وبعضها في جسم البني ادم

و لازم كمان تدخل المشرحه تراجع على الجثه بايدك

لو رسمت انتا الحاجات بايدك وانتا بتذاكر هتفرق معاك جامد في ال

recall في الامتحان و خصوصا فى الثوراكس لان فى حاجات كتيره جدا هتبقى عاوز تعرف علاقتها باللى جنبها و مش هتدخل دماغك غير بالرسمه

امتحانات التشريح جزء كبير منها بيتكرر وبالتالي مهم انك تذاكر امتحانات السنين اللي فاتت
كتاب القسم بتاع ال Mcq مهم جدا

البحث

بحث الاناتومي ب10 درجات
بتتقسم الدفعة الى مجموعات حسب الارقام
بيتقدم في صورة بريزنتيشن بالباور بوينت من 30 سلايد تقريبا
كل مجموعة بتكون مع دكتور بيتابعوا معاه الشغل و بيعملوا البريزينتيشن قدامه

توزيع الدرجات و الامتحانات

250 درجة بيتقسمواا:

60 درجة عملى على 30 عينه كل عينه فيها سؤالين
10 درجات على البحث
30 على اعلى درجتين فى الامتحانات التلاته اللى بتمتحنهم كل واحد ب 15 درجات بياخدوا اعلى اتنين
4 درجات على حضور السكاشن
15 درجه شفوى على لجنه واحده
125 درجه نظرى 50 mcq

75 نظرى

الامتياز من 212.5
جيد جدا من 187.5
جيد من 162.5
مقبول150
النجاح أكتر من 150

نظام الدرجات ممكن يتغير السنه دى لان رئيس القسم اتغير

نظام الامتحان:

نظام امتحان mcq عباره عن
ورقه فيها الاسئله وورقه تانيه هنحل فيها هى عامله زى ورقه المربعات الفرق ان دى دواير مش مربعات
والفرق التانى ودا الاهم انها بتتصخخ يالكمبيوتر
ازاى ؟؟؟
كل سؤال له رقم مثلا 1 قدامه خمس دواير صغيره كل دايره فيها حرف a b c d e بالترتيب
سيادتك هتمسك القلم وتظلل الدايره الصح
خد بالك لازم التظليل يكون غامق وميتفعش تعمل اى علامه مثلا تعمل علا مه صح او شرطه لان الكمبيوتر مش هيفهم الكلام ده الكمبيوتر مبيشوفش غير يا ابيض مش متظلل يا اسود متظلل
ممكن تظلل بقلم ازرق او اسود بس نصيحه اعملوها بقلم رصاص غامق 2B مثلا عشان لو عايز ترجع فى الاجابه تقدر تمسح انما لو كنت عاملها بجاف ورجعت شطبت الكمبيوتر هيلغى الاجابه
لو الكمبيوتر لقى علامتين في نفس السؤال مش بيحسب حاجة لازم يتعرف على علامة واحدة بس
وهتكتب رقم الجلوس بتاعك بنفس الطريقه ازاى؟؟؟
فى اول الورقه مستطيل متقسم 5 خانات هتكتب الرقم بترتيب الاحاد والعشرات والمئات وبعدين الخانات الفاضيه تكتب صفر مثلا 00779
تحت كل خانه من الخانات الصغيره هتلاقى الارقام مكتوبه فى دواير بالطول من 0 ل9 هتعلم على الرقم اللى انت كتبته بتظليل غامق
مثلا انت كتبت 9 تعلم على 9 كنبت 0 تعلم على 0 وهكذا
بالنسبه لبقيه الامتحان الدكتوره قالت ان اهم ما يميز الاسئله انه ما فيش حاجه اسمها Give an account on الصيغه دى مش موجوده
لكن هييجى يقول مثلا describe او discuss
وشرط اساسى يقولك هو عايز منك ايه فى السؤال يعنى مثلا يقولك

عن Ulnar Artery

How and where it begin
How and where it end
Its branches
يعنى ميسيبكش لايص فى السؤال مش عارف تبتدى منين
وكده بيبقى احسن فى التصحيح يعنى لو استوفيت النقط دى الدكتور يديك الدرجه مش راجعه لتقييمه الشخصى للاجابة
بالنسبه للحاجات المهمه

قالت ان كل الحتت اللى ليها Clinical Importance هى من اهم الاسئله
اهم حاجه فى الnerves الاصابه بتاعته
نادرا لو سال عن relations بتاعت artery فيما عدا الحاجات المهمه

مثلا علاقه Axillary artery ب Brachial blexus

صعب يجيى يقول علاقات Aorta مثلا لكن يقول تفرعات ماشى
وقالت ان اهم حاجه فى الثواركس ان اى حاجه تتكلم عنها لازم تقول level بتاعها
كمان Surface anatomy of Lungs and Plura and Pericardium and heart valves
فى مواضيع بتبقى اقل اهميه لكن بيبقى ليها اهميه اذا كان ليه Clinical Importance زى lymph of the breast دا مهم جدا

varicose vein نفس الحكايه

و كده يبقى خلصنا اناتومى 250 درجة غالين جداً ممكن ينقلوك فى التقدير لو عاكك شوية فى المواد التانية و كمان يفرقوا ترتيب

يتبع ....... ان شاء الله

Magic Sword
17-09-2010, 08:46 AM
هذه ان شاء الله ستكون اخر مقاله عن ماده الاناتومي لنتركها ونذهب لماده اخري من المواد ان شاء الله وهذه المقاله عباره عن اول اربعه محاضرات عن الاناتومي في الكليه ان شاء الله سائلين الله التوفيق والسداد
مقدمة بسيطة في منهج الاناتومي

دي مقدمة لمنهج أناتومي سنة أولى
المقدمة دي عبارة عن جزء من منهج ال introduction of anatomy الكتاب الازرق الصغير ..
المقدمة دي هتعرفكم بالمادة وايه طبيعتها وازاي هتذاكورها .. يللا نبدأ
المحاضرة الأولى

المحاضرة كلها كانت بتشمل اربع مجموعات من المفاهيم اللي بيعتمد عليها منهج التشريح كله وحتى منهج الجراجة في سنة سادسة ان شاء الله ... يعني الكلام ده عمر ما طالب طب مايبقاش عارفه ..
المفاهيم والمصطلحات دي هتلاقيها معاك طول مسيرتك في منهج الاناتومي لحد ماتبقى حاجة لا تذكر
الاربع مجموعات من المفاهيم هي ..

Anatomical position
Anatomical planes
Anatomical adjectives
Anatomical movements

هنبدأ مع بعض واحدة واحدة نفهم كل مجموعة بنوع من التفصيل أكتر ...

أول مجموعة أو أول مفهوم هو ال Anatomical positionنص عريض ...

العلماء في كافة انحاء العالم اتفقوا على وضع محدد للجسم يقدروا عليه يوصفوا أماكن الاعضاء وكمان أماكن الاصابات زي الحروق وغيره انا مقدرش احدد المكان بالضبط اذا مكنتش محدد وضع معين للجسم وصف الوضع اللي كل العلماء اتفقوا عليه يتلخص في اربع نقط :

the person is standing erect : يعني الجسم لازم يكون منتصب او مستقيم (erect = منتصب)
the arms are straight by sides : يعني الذراعين مفرودين بجانب الجسم
Palms and eyes facing forwards : يعني الكفين والعينين بيتجهوا الى الامام
the legs are closed together : والارجل تبقى مقفولة ع بعض

وفي النهاية هيبقى شكل الجسم كده ..
كده هنكون خلصنا أول مجموعة ..

تاني مجموعة هي Anatomical Planes

plane = مستوى من الفراغ الموضوع محتاج تخيل شوية انا هتخيل ان جسم الانسان عبارة عن اسطوانة المستوى ده هنعتبره لوح زجاجي بيقسم الاسطوانة دي الى اجزاء متساوية أو غير متساوية على حسب المستوى ده
-أول مستوى هو ال sagittal plane وده مستوى بيقسم الجسم الى نصفين يمين وشمال ومتساويين .. هكذا
-تاني مستوى هو ال Parasagittal plane ... لو جيت تفصفص الكلمة هتلقيها كالتالي para = بجوار sagittal =المستوى اللي اتكلمنا عليه من شوية وده معناه ايه ؟؟ .. معناه ان المستوى الجديد ده برضه بيقسم الجسم الي جزئين يمين وشمال بس غير متساويين ... هكذا
- تالت مستوى .. هو ال Coronal plane وده مستوى بيقسم الجسم الى جزأين امامي وخلفي بس مش شرط يبقوا متساوين
-رابع مستوى اسمه Mid-coronal plane وده مستوى بيقسم الجسم الى نصفين امامي وخلفي متساويين

-خامس مستوى هو ال transverse plane وده بيقسم الجسم لجزأين فوقي وتحتي

يبقى كده احنا خلصنا المجموعة التانية ..

المجموعة التالتة ..بتتكلم عن ال Anatomical adjectives

احنا اتفقنا اننا لما نيجي نوصف مكان عضو في الجسم أو مكان حرق .. لازم نوصف مكانه بدقة تامة ..

هتقولي ليه ؟؟
هقولك مثلا لما الجراح ييجي يفتح على عضو داخل الجسم .. مش هيفتح فتحة كبيرة ويقعد يستكشف وينقب عن العضو ده جو الجسم .. لا ده بيكون عارف بالظبط مكانه من قبل ما يفتح عشان نحدد بقى مكان العضو ده .. هنحدده بالعلاقة باللي حوليه من الاعضاء وعشان يكون كلامنا كلام علمي .. فيه مجموعة من الصفات ممكن نستعملها لوصف مكان العضو ده .. زي الصفات دي

- Proximal يعني قريب .. طب قريب من ايه ؟؟ .. قريب من الجذع وعكسها distal يعني بعيد عن الجذع برضه مثلا : افرد ذراعك في الاناتوميكال بوزيشن ..عبن نقطة أ على مفصل الرسغ wrist joint وعين النقطة ب على مفصل الكوع elbow joint لو طبقنا الصفتين دول ع النقطتين هنقول :
the point a is distal to the piont b
the point b is proximal to the point a

- superficial يعني سطحي وعكسها deep يعني عمييييق طب ازاي ؟؟ .. سهلة .. عين نقطة أ على سطح الجلد ونقطة ب على سطح القلب يبقى ..
the point a is superficial to the piont b
the point b is deep to the point a

- palmer يعني بطن اليد أو الكف و planter هو بطن القدم
- prone يعني الشخص مستلقى على بطنه و supine يعني الشخص مستلقي ع ظهره
- anterior يعني امامي وعكسها posterior يعني خلفي
- Superior عني فوقى وعكسها inferior يعني تحتي

- نيجي ل Medial و Lateral medial يعني انها النقطة الاقرب الى الخط الذي يقسم الجسم الى نصفين متساويين يمين وشمال وهو mid-line lateral يعني انها النقطة الابعد عن خط المنتصف اللي قولنا عليه
مثلا .. حط ذراعك في الاناتوميكال بوزيشن .. عين النقطة أ على صباعك الصغير اللي بيقولو عليه الخنصر the little finger وعين النقطة ب على الابهام thumb ولو جينا طبقنا الصفتين دول على النقطتين أ و ب هنقول .. the point a is medial to the piont b
the point b is lateral to the point a

كده نبقى خلصنا المجموعة التالتة ..

يتبقى المجموعة الرابعة والاخيرة .. وهو ال Anatomical movements

احنا طول الوقت بنتحرك .. الجهاز الحركي بتاعنا بيتكون من العظم والعضلات وشوية حاجات هتعرفوها بعدين .. طبعا انتم عارفين ان انقباض العضلات بينتج عنه تحرك العظم وانتاج حركة معينة الحركات دي لها اسماء معينة .. الحركات دي زي
- Flexion : حط ايدك في الاناتوميكال بوزيشن واتني ذراعك Extention : افرد دراعك اللي ثنيته من شوية
ولو طبقت الحركتين دول على مفصل الركبة هتبقى كده
- Abduction : ابعد الاطراف عن الجذع
Adduction : قرب الاطراف اللي بعدتها من شوية
- Supination : لف كف ايدك بحيث راحة اليد تبقى لفوق Pronation : لف كف اليد بحيث راحة اليد تبقى لتحت
- Medial rotation : حط ايدك في الاناتوميكال بوزيشن وبعدين لف ايدك بحيث ان الابهام يلف للداخل Lateral rotation : لف ايدك تاني بحيث الابهام يلف للخارج كانك بترجع للاناتوميكال بوزيشن تاني
- Elevation : ارفع كتفك لفوق Depression : نزل كتفك المرفوع
- Protraction : مد ذراعاتك الاتنين كانك بتزق الحيطة retraction : رجع كتافك لورا (الوقفة العسكرية)
- Opposition : حركة العد ع الأصابع أو التسبيح
- Circumduction : حركة مركبة من الفليكشن والاكستنشن والابدكشن والادكشن .. وبتبقى كده ..
المحاضرة الثانية

هنتكلم في المحاضرة دي عن خمس مواضيع:

الجلد Skin
ال fascia وهنعرف يعني ايه وهي فين وفايدتها ايه
الهيكل العظمي The skeleton واجزاؤه واسماء العظم

أول حاجة هنتكلم عنها هي ال Skin

احنا عارفين من ثانوي ان Systems ----> Organs -----> Tissues ----> Cells
الجلد بنعتبره من ال Organs اللي في جسمنا
الجلد لو فردناه بتوصل مساحته لحوالي 2 متر مربع تقريبا .. عشان كده بنعتبره اكبر عضو في جسم الانسان
لو جينا لتركيب الجلد اللي هو organ هنلاقيه بيتكون من مجموعة من الانسجة tissues ..
الانسجة دي رتبناها في طبقات كالتالي من الخارج للداخل

Epidermis اللي بقة البشرة .. الطبقة دي بتتكون من نسيج اسمه Epithelium tissue اللي هو النسيج الطلائي اللي سمعته عنه في ثانوي ..
Dermis اللي هي طبقة الادمة .. الطبقة دي بقى بتتكون من نسيج تاني اسمه Connective tissue اللي هو بالعربي النسيج الضام

طبقة الادمة دي بتحتوي على شوية حاجات زي hair follicle و sweat glands و nerve endings اللي هي النهايات العصبية
تركيب الجلد يا جماعة هتاخدوه بالتفصيل ان شاء الله في الهستولوجي .. فيه شابتر كامل عن الskin .. دي بس كلمة بسيطة أوى عن تركيبة
وظايف الجلد Function of skin بتبقى

Protection .. حماية للاعضاء الداخلية
Barrier .. يعني حاجز بيمنع دخول الميكروبات للجسم وبيمنع خروج بعض الحاجات زي بخار المية .. بخار الميه لما يخرج من الجسم بكميات كمية هيعمل حاجة اسمها dehydration يعني جفاف
Sensation يعني احساس .. عن طريق ال nerve endings الموجودة في طبقة ال Dermis
Secretion يعني افراز .. زي افراز العرق من ال sweat glands

بكده احنا خلصنا اول موضوع من المواضيع اللي اتشرحت النهاردة

تاني موضوع هو ال Fascia

قبل ما نتكلم عن الفاشيا .. عايزن نتكلم شوية عن ال Connective tissue بيتكون من ايه وايه هي وضيفته وموجود فين ..
ال connective tissue عبارة عن نسيج بيربط كل حاجة ببعضها في الجسم .. بيربط الانسجة التانية ببعضها .. في جملة بيقولها د حجازي دكتور الهستولوجي .. بيقول ان ال organs في الجسم عايمة في بحر من ال connective tissue
النسيج ده بيتكون من تلت مكونات اساسية .. matrix بعني ارضيه و الياف fibers وبين الالياف موجود عدد كبير من الخلايا cells بأنواع مختلفة
على حسب نوع Cells و fibers و matrix .. ال connective tissue بيتقسم الى انواع كتيره.. منها ال Cartilage وBone و غيرهم .. احنا بس دلوقتي علينا نعرف ان الكارتلج والبون اصلهم connective tissue ..

نرجع بقى لموضوعنا الاساسي .. اللي هو ال fascia
احنا قولنا ان الجلد بيتكون من epidermis بعدين dermis .. تحد الجلد وبينه وبين العضلات فيه حاجة اسمها fascia ترجمتها بالعربي اسمها لفافة أو لفيفة الفاشيا دي بتتكون من connective tissue برضه .. يعني برضه ارضيه والياف وخلايا..
الفاشيا بتتقسم الى
- Superficial fascia
- Deep fascia
ال Superficial fascia عباره عن loose connective tissue يعني كونيكتف تيشو ضعيف عدد ال fibers فيه قليلة ونوع الخلايا اللي فيه Fatty cells يعني خلايا دهنية
وظيفة ال superficial fascia اربع حاجات ..

connects between thr skin and the underlying deep fascia بتربط بين الجلد وال deep fascia
Heat insulator .. بتعزل الجسم حراريا عن الوسط المحيط عشان ميتأثرش بدرجات الحرارة العالية أوي أو المنخفضة أوي
Energy stores .. بتخزن الطاقة وقت ما الجسم يحتاجها
Gives the body its rounded contour .. الفاشيا دي بتدي الجسم شكله الطبيعي ودي اللي بتفرق من الواحد الرفيع أوي اللي عظمه باين وبين الواحد التخين اللي عظمه مش باين

http://www.bala6y.org/wiki/images/b/b6/A3.jpg ده مقطع عرضي في البطن
نيجي ع ال deep fascia ..
الديب فاشيا دي عبارة عن dense connective tissue يعني كونكتف تيشو كثيف وجامد جدا .. ليه ؟؟ .. عشان ال fibers اللي فيه كتيرة أوي والحكايه دي بتدي النسيج قوة تحمل كبيرة جدا
طب الفاشيا دي موجودة فين ؟؟
جسمنا كله ملفوف في ديب فاشيا .. بمعنى..
العضلات كلها ملفوفة في ديب فاشيا وكمان بين العضلات وبعضها في ديب فاشيا عشان تفصل بين العضلات المختلفة في الوظائف عن طريق حواجز اسمها septa
طب الفاشيا دي ماسكة فين .. ؟؟
هقولك انها ماسكة في العظم والمفاصل وساعات في العضلات نفسها
الفاشيا دي ممكن تتخن أوي في اماكن معينة عشان تحمي الاماكن دي من الاصابة زي حاجة اسمها ال palmer aponeurosis ..
وفي نفس الوقت ممكن تبقى موجودة في أماكن عشان تثبت اوتار العضلات في اماكنها وتمنعها انها تتحرك زي حاجة اسمها flexor retenaculum الفاشيا دي بتبقى مش موجودة في اماكن معينة زي ال anterior abdominal wall اللي هو جدار البطن الامامي .. طب ليه مش موجودة ؟
عشان في حالة الfemales في الحمل pregnancy ممكن الفاشيا دي تمنعان البطن تكبر لان احنا قولنا انها جامدة وكثيفة
كمان مش موجودة في الوجه عشان تقدر تعبيرات الوجه تظهر بسهولة
الفاشيا دي بتتسمى باسم العضلة اللي هيا عليها أو اسم المنطقة اللي هي موجودة فيها زي ال pectoral fascia اللي حولين عضلة اسمها pectoralis major .. و ال axillary fascia في منطقة ال axilla
http://www.bala6y.org/wiki/images/d/de/A5.jpg ودي الديب فاشيا وهيا بتلف العضلات وتفصل ما بينها
http://www.bala6y.org/wiki/images/e/e6/A7.jpg axilla

http://www.bala6y.org/wiki/images/6/64/A8.png flexor retinaculum
http://www.bala6y.org/wiki/images/d/d0/A9.jpg palmer aponeurosis
كده احنا خلصنا تاني موضوع ..

تالت موضوع بيتكلم عن ال skeleton بتاع الجسم كله واجزاءه

ببساطة السكيليتون بيتكون من :
- Skull الجمجمة اللي بتتكون من جزئين :
- Cranium
- mandible الفك السفلي
- Shoulder girdle الحزام الكتفي .. اللي بيتكون من:
- Clavicle
- Scapula
- Upper limb الطرف العلوي .. بيتكون من
- humerus
- radius
- Ulna
- carpal bones
- metacarpal bones
- Phalanges
- Pelvic girdle الحزام الحوضي .. بيتكون من ال hip bones
- Lower limb الطرف العلوي .. بيتكون من
- Femur
- Tibia
- Fibula
- Tarsal bones
- metatarsal bones
- Phalanges
- Vertebral column .. بيتكون من فقرات vertebrae بتتقسم
- 7 cervical .. عنقية
- 12 thoracic .. صدرية
- 5 lumbar .. قطنية
- 5 sacral .. عجزية
- 3-5 coccygeal .. عصعصية
- القفص الصدري thoracic cage .. بيتكون من:
- 12 pairs of ribs
- sternum
المحاضرة الثالثة

هنتكلم دلوقتي عن ال cartilage (الغضاريف)

كنا اتفقنا قبل كده ان ال cartilage و bone كانوا في الاصل connective tissue بس حصل تغيير في نوع ال cells وال matrix وال fibers
لو جينا بقى لموضوعنا اللي هو ال cartilage ..
الغضاريف نوع من انواع النسيج الضام connective tissue بيبقى موجود بين العظم وبعضه عشان يعمل مفاصل أو يشارك في تكوين مفاصل
لو جينا لتركيب ال cartilage هنلاقيه هو هو تركيب ال connective tissue يعني .. cells, fibers, matrix
ال cartilage ليه 3 انواع :
اول نوع .. Hyaline carilage .. طب يعني ايه hyaline ..؟؟
دي كلمة لاتينية معناها زجاجي .. يعني نقى .. يعني متجانس Homogenous .. يعني مافهوش شوائب .. يبقى النوع ده من الغضاريف شفاف ومتجانس transparent & homogenous
في كل نوع من انواع ال cartilage هنمسك العناصر التلاتة اللي بتكون ال cartilage عموما ونقول انواعها Cells .. الخلايا اسمها condrocytes .. لو جينا نفسر الاسم
condro = غضروفي جايا من cartilage cyte = cell يبقى اسمها الخلايا الغضروفية .. مش عليكم انكم تعرفوا عنها اكتر من كده .. هتخدوها بالتفصيل في الهستولوجي طب ال fibers ؟؟ .. في الهيالاين بتبقى collagen fibers كولاجين
وال matrix مش عليك تعرف التركيب دلوقتي بس لازم تعرف انها متجانسة مافيهاش شوائب عشان كده النوع ده شفاف طب بيبقى فين ال hyaline cartilage .. ؟؟ في ال fetal skeleton هيكل الجنين - نوع من المفاصل اسمه synovial joint انسوه دلوقتي
تاني نوع هو ال White fibro-cartilage
تقسم الاسم ونعرف معناه .. white = ابيض .. يبقى لونه ابيض fibro = فيه الياف كتير عشان تديه قوه تحمل كبيره جدا cartilage = غضروف
التركيب بيقى كالتالي .. ال cells اسمها برضه condrocytes ال fibers .. نوعها collagen fibers وكميتها كبيرة جدا ال matrix .. مش عليكم التركيب دلوقتي .. في الهستو ان شاء الله
النوع ده بيتميز بوجود كميات كبيرة من ال fibers عشان تديله قوة وقدرة على التحمل
موجود فين .. ؟؟ في ال symphysis pubis اللي هو الارتفاق العاني و ال intervertebral disc ... وهو عضوف موجود بين الفقرات وبعضها
النوع التالت والاخير هو .. Yellow elastic cartilage برضه هنفصص الاسم Yellow = يعني لونه اصفر elastic = مرن زي الاستك كده بالظبط cartilage = غضروف
التركيب بتاع النوع ده بيبقى كالتالي .. الخلايا برضه اسمها condrocyte الfibers نوعها حاجة تانية اسمها elastic fibers ال matrix مش عليكم تعرفوا تركيبها دلوقتي هتاخدوه في الهستولوجي
النوع ده موجود في بيتميز بالمرونة elasticity وموجود في الاماكن دي Ear pina .. الغضروف اللي موجود في الاذن tip of nose .. الغضروف في قمة الانف
كده احنا خلصنا ال cartilage
المحاضرة الرابعة

المحاضرة دي عن ال bones ...

هنتكلم عن ايه في البون ؟؟ ..
هنتكلم عن تركيب البون .. وانواعه .. وتركيب نوع منه اسمه ال long bone .. وهنتكلم عن طبقاته ووظايفها ..
أول حاجة .. تركيب البون بشكل عام .. احنا اتفقنا قبل كده اننا هنقول فكرة بسيطة والتفصيل في الهستولوجي ان شاء الله
احنا قلنا قبل كده ان ال cartilage و bone كانوا في الاصل عبارة عن connective tissue .. اللي هو اصلا بيتكون من matrix, cells, fibers
زي كل مرة ..
ال cells ليها اسم .. اسمها osteocyte ..
osteo = related to the bone يعني متعلق بالعظم
cyte = cell
ال matrix مش عليكم التركيب الكامل ليها دلوقتي بس لازم نعرف فيها حاجة مهمة .. انها بتحتوي على كالسيوم .. وهو ده اللي بيديها الصلابة اللي احنا بنحسها في العظم
تاني حاجة هنتكلم عليها هي انواع ال bones ..
انواع البونز كالتالي ..

Long bones .. النوع المألوف من العظام له رأسين وساق two ends and shaft .. ومش شرط يبقى طويل .. في برضه عظام قصيرة لها راسين وساق وينعتبرها long bones بس احنا ممكن نسميها 'short 'long bones زي ال metacarpal bones

الlong bones زي ال humerus وال femur
http://www.bala6y.org/wiki/images/7/77/B1.jpg humerus

Short bones .. زي ال carpal bones و ال tarsal bones

http://www.bala6y.org/wiki/images/0/01/B2.jpg carpal bones
3- Flat bones .. عظم شكله مسطح زي ال skull و عظمة ال scapula
http://www.bala6y.org/wiki/images/1/12/B3.jpg skull
http://www.bala6y.org/wiki/images/b/b3/B4.jpg Scapula
4- Irregular ... عظم غير منتظم في شكله زي ال vertebrae الفقرات
5- Pneumatic bone ... ببساطه هة عظم بيحتوي على تجويف هوائي زي ال maxilla وال frontal bone عظام الجبهة
طب ايه فايده الهوا جوه العظم ؟؟
اولا بيعادل الضغط بين داخل الجمجمة وخارجها .. ثانيا بيشتغل على انه يمتص الصدمات اللي يتتلقاها الجمجمة ويقلل احتمال انها تتكسر
http://www.bala6y.org/wiki/images/f/fa/B6.jpg maxilla
http://www.bala6y.org/wiki/images/2/26/B7.gif frontal bone
6- Sesamoid bone .. دي عبارة عن عظمة صغيرة .. ال tendon أو الوتر بتاع العضلة لف حوليها ودخلها جواه .. طب زي ايه ؟؟ .. زي عظمة الرضفة Patella أو صابونة الرجل زي ما بيقولوا عليها

http://www.bala6y.org/wiki/images/6/68/B8.jpg patella
دلوقتي هنتكلم عن تركيب نوع من البون .. اسمه ال long bone ..
قولنا ان ال long bone بتبقى عباره عن راسين وساق 'two ends and a shaft' بس كل جزء من العظمة ليها اسم ..
هنمسك اي عظمة long bone .. ولتكن ال humerus ..
هنلاقيها بتتكون من الاتي ..
- two ends .. اللي هما الراسين بتوع العظمة وبنسمي كل راس epiphysis
- Shaft .. اللي هو الساق وده بنسميه Diaphysis
جوه ال diaphysis هنلاقي تجويف اسمه medullary cavity أو التجويف النخاعي اللي موجود جواه نخاع العظام bone marrow اللي مسئول عن تكون خلايا الدم blood cells بأنواعها
بيفصل بين ال epiphysis وال diaphysis شريحة من الغضاريف اسمها epiphyseal cartilage (line ودي المسئولة عن تحول النسيج الغضروفي ألى نسيج عضمي وان العظمة تزيد في الطول
المنطقة من ال diaphysis الموجودة مباشرة تحت ال epiphyseal cartilage اسمها ال metaphysis .. والمنطقة دي هي اللي بتستقبل خلايا العظم osteocytes الجديدة المتكونة في ال epiphyseal cartilage
هنيجي نسأل هنا سؤال .. ازاي العظم بيزيد في الطول ؟؟
الحكاية وما فيها ..
ان ال cartilage الموجود في ال epiphyseal cartilage بيتحول الى bone و osteocytes ..
البون الجديد المتكون بينزل في منطقة ال metaphysis ويتراكم فيها ويزول طول العظمة
يعني نفهم من كده ان ال diaphysis هو اللي بيطول وال epiphysis طوله ثابت
طب حد هييجي يسأل ..
احنا عندنا اتنين epiphysis يعني العظمة ممكن تطول من النحيتين ؟؟
هقوله اها ممكن تطول من الناحيتين .. بس مش بنفس المعدل .. يعني العظمة بتطول من ناحية بمعدل اسرع من الناحية التانية
طب احنا نفرض ان احنا قدامنا عظمة اهي .. نعرف منين انهي ناحية فيها بتطول اسرع ؟؟
قبل ما نعرف اجابة السؤال ده لازم نعرف حاجة مهمة ..
كل عظمة في جسمنا يغذيها شريان artery اسمه nutrient artery .. بيدخل العظمة تقريبا من منتصفها وبشكل عمودي عليها .. وبعد ما يدخلها بيتجه الي احد الناحيتين بتوع العظمة ..
اتجاه مسار الشريان داخل العظمة بيتحدد بالمقولة دي .. وكأن الشريان بيتحدث عن نفسه وبيقول 'To the elbow I go, from the knee I flee' وكلمة flee يعني يهرب ..
طب يعني ايه الكلام ده .. ؟؟
يعني مثلا ال nutrient artery of humerus بيتجه جوا ال humerus ناحية ال lower end .. وان مثلا ال nutrient artery of femur بيتجه جوا ال femur ناحية ال upper end .. وهكذا
طب بعد ما عرفنا الحكاية دي .. عايزين برضه نعرف هنعرف ازاي انهي ناحية بتطول اسرع ؟؟
هقولك انها الناحية اللي مش بيتجهلها ال nutrient artery بعد ما يدخل ال bone
لو جينا طبقنا الكلام ده على ال humerus .. تبقى ال upper end هي الناحية اللي بتطول اسرع .. وال lower end في ال femur هي اللي بتطول بشكل اسرع
سؤال اخير بقى .. هنفضل لحد امتى العظمة تتطول ؟؟ وبيحصل ايه عشان العظمة تبطل تطول ؟؟
العظمة بتفضل تطول لحدسن البلوغ 18-22 وبيقبي في الfelmales بدري عن ال males بحوالي سنتين ..
لما الشخص يوصل للسن ده .. ال epiphysis بيبتدي يلحم مع ال diaphysis ويختفي ال epiphyseal plate of cartilage وتتوقف العظمة عن الزيادة في الطول
في نقطة كمان عايزين نعرفها ..
لو خدنا مقطع عرضي cross section في ال shaft هلاقي ان العظم بيتكون من طبقة خارجية صلبة جدا اسمها periosteum ودي اللي بتدي الصلابة للعظمة
peri = حول .. osteum = عظم
ال periosteum ده ليه وظائف زي ..

Gives attachments to muscles
Blood supply to the bone
Helps in healing of fructures

يعني بيساعد في التئام الكسور
وبيكون من طبقة داخليه اسمها endosteum
endo = داخلي .. osteum = عظم
ودي طبقة هشة بتحتوي على ال bone marrow
نقطة اخيرة .. وهي ان العظم اما اصله cartilage اللي هو اصله connective tissue ..
والعظم ده هو معظم العظم الموجود في جسمنا زي ال humerus
وممكن يبقى اصله غشائي membranous .. يعني العظمة كانت عبارة عن نسيج غشائي وبعدين بقت نسيج عظمي.. والنوع ده من العظم زي ال scapula

وبهذا نكون قد انتهينا بفضل الله من ماده الاناتومي وما كان من توفيق فمن الله وما كان من خطا او ذلل او نسيان فمني ومن الشيطان والكمال لله وحده
الى اللقاء مع ماده اخري وهي الفسيولوجي ان شاء الله
راجين الله تعالى ان ينفع بهذا جميع الطلاب والمسلمين ولا تحرمونا من صادق دعوه بظهر الغيب جزاكم الله خيرا

stoof
17-09-2010, 03:18 PM
مجهود جبار .. تسلم ايدك .. ووفقت في نقل الموضوع من المكان المناسب .. ( خلينا ساكتين أحسن ههههههه ^__^ )

شكرا جزيلا ..... ننتظر منك الأفضل و الأفضل .... يا دكتور ماجيك ...... بارك الله فيك ....

دكتورة ياسمين
17-09-2010, 05:36 PM
السلام عليكم
انا د/ياسمين سنه اولى طب الاسكندرية
ممكن اسال سؤال ؟؟ انا سمعت انهم نزلوا جداول السكشنس والحصص على النت
هل الكلام ده صحيح ومن فين ممكن اخدهم؟؟؟؟

Magic Sword
18-09-2010, 09:38 AM
مجهود جبار .. تسلم ايدك .. ووفقت في نقل الموضوع من المكان المناسب .. ( خلينا ساكتين أحسن ههههههه ^__^ )

شكرا جزيلا ..... ننتظر منك الأفضل و الأفضل .... يا دكتور ماجيك ...... بارك الله فيك ....
شكرا الك يا دكتور جزاك الله خيرا
وبعدين طبعا لازم تعرف ما هو كله من عندكوا ولا ايه يا دوك :)
مشكور يا دكتور وجزاك الله خيرا

Magic Sword
18-09-2010, 09:42 AM
السلام عليكم
انا د/ياسمين سنه اولى طب الاسكندرية
ممكن اسال سؤال ؟؟ انا سمعت انهم نزلوا جداول السكشنس والحصص على النت
هل الكلام ده صحيح ومن فين ممكن اخدهم؟؟؟؟
هلا بيكي يا دكتوره معانا ونتمني مشاركتك الطيبه معانا
اما بالنسبه للجدول اكيد اكيد نزل ممكن حضرتك تروحي الكليه واكيد هتلاقيه متعلق في الكليه احنا جدولنا نزل واخدناه ونزل في الكليات والجامعات كلها
اما بالنسبه لموضوع النت ده ما اعرف والله غير بعض الاخوه نزلوا جداول طب عين شمس والقصر العيني لكن اسكندريه والله ما اعرف
وفقنا الله جميعا لما يحبه ويرضاه

طالبة الجنة 2012
22-09-2010, 08:56 AM
مبروك عليكوا الطب وربنا يوفقكوا
وادعولى بقا انا فى تالته ثانوى السنه دىواكون هنا السنه الجاية باذن الله

Magic Sword
22-09-2010, 05:44 PM
مبروك عليكوا الطب وربنا يوفقكوا
وادعولى بقا انا فى تالته ثانوى السنه دىواكون هنا السنه الجاية باذن الله
جزاك الله خيرا
وفقك الله لما يحبه ويرضاه وبلغكي ما تتمني ان شاء الله

Magic Sword
22-09-2010, 05:55 PM
ان شاء الله تعالى موعدنا اليوم مع ماده الفسيولوجي وسنلقى نظره عامه عليها اولا ومن ثم نورد لحضراتكم اولى المحاضرات في هذا الماده في المقال التالى باذن الله اتركم الان مع الفسيولوجي بسم الله

Physiology

هو علم وظائف الاعضاء شبه الأحياء كده بتاعت الثانوية بس بدون لا اميبا و حشرة ذبابة فاكهة و لا الحاجات دي كلها.

بتدرسها في سنه اولى و بتكملها في سنه تانيه
هنا بنتكلم عن منهج سنه اولى فقط

بيشرحلك كل جهاز في جسم الانسان بيشتغل ازاي.
اكتر مادة هتحسسك انك دكتور بجد علشان هتفهم فيها اوي.
الماده حجمها كبير و معلوماتها كتير .

السيناريو الدراسي

اكبر مادة هتعيشوا فيه و نصيحة هى حلوة و شيقة.... بس و حياتك متغرقش فيها فى مواد تانية مهمة برد هى عليها 250 بس معلش برده تعرف تجيب درجات فيه بإذن الله
المذاكرة المفروض تبقى في الأساس من كتاب القسم الموجود .. لكن ده ميمنعش من الاستعانة بملازم أي دكتور بترتاحله لأنه أحيانا بيكون منظم أكتر . نجى نقسمها بقى
Blood

هتاخد Blood أول حاجة
في الاول هيكونوا ماشيين ببطء حاول تقرا معاهم او تزود شوية و متضايقش لو في حاجات مفهمتهاش استنى لاخر الجزء ده هتلاقي الحاجات بتتعاد كتير ..
يمكن تحس انه صعب شوية ده بس لأنك في الأول .. لكن بعد ما تمشي شوية في المنهج هتحس انه سهل جدا و هتستغرب انك كنت شايفه صعب

nerve & muscle

و المفاجئة الكبري انك هتفاجئ برده مش هتاخد Blood بس هيفتحوا عليك باب نار جديد nerve & muscle

و اهم جزأ هو حاجة اسمها ACTION POTENTIAL و LOCAL POTENTIAL افهمهم صح فى ال NERVE بعد كده عندك كمان FRANK STARLING LAW على قد ماتقدر افهمه جامد و القوانين التانية فى(muscle)

أهم حاجة انك تحضر الشرح في الجزء ده مع الدكتور اللي تقدر تفهم منه كويس .. لأن الجزء ده بيعتمد على الفهم في المقام الأول .. و لو مفهمتوش هتحس انه صعب عليك .. لكن لو فهمته كويس هيبقى سهل جدا

Autonomic

أول م ال Blood يخلص هتفاجئ انهم فتحوا عليك باب و هو ال Autonomic

مع ال
nerve & muscle

و هو جزأ جميل جداً و يعنى الجهاز العصبى الذاتى و سهل هتظبطه بسهوله و مهم جداً انك تبقى عارف اهم جزأ هو الجزأ الأخير بتاع ال receptors فى الأتونوميك و المقارنات..
المصطلحات فيه هتبقى صعبة في الأول بس بعد كده هتتعود عليها

CVS

المفاجئة الصارخة هنفتح عليك النار بمفاجئة من العيار الثقيل CVS و احذر منه ال CVS اهم جزأ فى الفسيولوجى مع Blood الإثنين مهمين جداً

CVS" cardiovascular" يعنى الجهاز الدورى " قلب و اوعية دموية" يهمك قوي انك تعرف التفاصيل الدقيقة ( فاهم يعني ايه دقيقة) طبعا مش هيخلص في الترم الأول بس على حسب متخلصوا منوا هيدخل في امتحان الترم

ممكن وانت بتستعد لإمتحان نصف السنة تفاجأ ان الكلية مستمرة محضرات بالرغم من أنه هيبقى فاضل 3 ايام على امتحان لانهم هيدخلوا في منهج التيرم التاني قبل امتحانات التيرم الاول .... عادي جدا

ومكن يدوكوا الاسبوع اللي قبل الامتحانات على طول أجازة
Respiration

اللي هو الجهاز التنفسي ظريف و نوعا ما قصير بس محتاج يتفهم واهم حاجة النقل بتاع الغازات و ال surfactant و الكرفات وحاجات كدة هم هيركزوا عليها كتير

ملحوظة:- Respiration

مش معنى إنه إتاخد فى الآخر يعنى مش مهم ده مهم جداً( مفيش حاجة مش مهمة).. و انت ممكن تلاقيهم بدأوا فيه من الترم الأول اصلا

===biophysics ===
زبطه من اى مذكرة فى المكاتب لو د. عبد الحميد موجودة حلو
كتاب القسم بتاعها برضو حلو و ظريف

بتبقى محاضرة في الاسبوع لحد متخلص

هتلاقيها مليانة معادلات و اثباتات الكلام ده كلة مش بيجي، بيجي بس الحاجات اللي ليها علاقة بمنهج الفسيولوجي نفسه

===biostaticts===
احسن لك ظبطها مع المحاضرتين بتوعهم وسهل جداً هم 6 أو 7 ورقات هتحفظهم حيجيلك سؤال ب 3-4 درجات essay ودمتم.. مضمونين
بينزلولها ورق في اوسكار مش احصا زي ثانوي هي كلها مميزات و عيوب شوية حاجات كدة كلمتين و بس

الأدوات

غالبا مش هتحتاج تشتريلة حاجة بتاخد كل حاجة في السكشن
ممكن تشتري جهاز ضغط و سماعة من المحلات اللي برة
يوم سكشن الضغط هم هيدوك اجهزة بس لو عاوز تجرب كتير براحتك علشان تتعود في البيت و على اصحابك جيبلك واحد
ولازم تتعود انك تسمع بالسماعات اللي ب 10 جنية لان دي هي اللي موجودة في القسم و هتمتحن عليها..

الكتب

هنذاكر منين؟؟

كتاب القسم

المذاكرة من كتاب القسم مهمة جدا ... متستهترش بيه

في كتاب mcq القسم بينزله مهم جدا برضو و هتلاقي فيه اسئلة essay كمان بعد اغلب البرانشات

المنهج - chapters

Blood

Autonomic nervous system
nerve & muscles.
respiratory system.
cardiovascular system, CVS.
biophysics & bio statics.

امتحان العملي:
بيبقى في اخر شهر 4 تقريبا
بيعملوا قبله مراجعة للعملي ركز فيها جدا لانهم هيقولولك النقط اللي بيعلقوا عليها في الامتحان والثغرات اللي بتقع فيها ..
بتدخل فيه عند دكتور بيخليك تعمل تجربة معينة قصادة و يسال حاجات معينة في كل تجربة بتتعمل ليه مثلا او تتعمل ازاي او ايه استخدامات دي حاجات كدة يعني
في دكاترة كتير بيحبوا يخشوا على النظري اللي مرتبط بالجزء ده

مثلا لو بتقيس الضغط يبقى يسالك ايه العوامل اللي بتاثر عليه و ازاي نعملة regulation وحاجات كدة من النظري اللي ليه علاقة بضغط الد
او مثلا بتحسب كمية الهيموجلوبين يبقى هيخش معاك في انواع الانيميا و اسبابا و الهيموجلوبين بيتكون من ايه و ايه وظيفته وكدة برضو
المذاكرة

اهم حاجة في الفيسيولوجي الفهم.
وانتك تشوف الحاجات بنفسك زي الفلاشات والانيميشن والفديوهات
مينفعش تحفط حاجة مش فاهمها لأنك ثقة مش هتعرف تفتكرها في الامتحان.
يبقى اكيد لازم تحضر المحاضرات..
وكل مهتخلصوا برانش او نص برانش على حسب حجمة هيتعملوه توتوريال في السكاشن بيدخل معيد و يشرح لكوا اهم اجزاء فيه تاني و بتحلوا اسئلة علية ساعتها احسن فرصةانك تسال على اي حاجة مش فاهمها
مهم جدا تذاكر الحاجة اكتر من مرة وتراجعها اكتر من مرة
بلاش تراكم عليك حاجات كتير لان الفسولوجي كبير و كروتة مش هتريحك نفسيا اقراه اول باول ورا الدكاترة هتلاقيه بقى احسن كتير
ملزمة الامتحانات بيجي منها اسئلة كتير اخر السنة ..الامتحانات بتتكرر تاني تقريبا مهم تبقى معاك الملزمة وتبدأ تحلها من نص السنة كده
الملزمة بتاخدها من الاسر ..اسر كتير بتعملها

المذاكرة لامتحانات الMCQ

هتمتحنوا كدا كذا مرة .. في السكاشن وفي نص السنة واخر السنة

مصدر المذاكرة عشان الامتحان ده اولا كتاب الشرح بتاع القسم وبعده حل كتاب الMCQ بتاع القسم .. لو خلصت مذاكرة من كتاب الشرح و ملحقتش تحل ال MCQ مش مشكلة ..هتحل كويس بردو ان شاء الله
لو لقيت نفسك اتزنقت ومش لاحق تخلص كتاب الشرح في جزئية معينة احفظ ال MCQ بتاعها

بس ... احم ... متتوقعش ساعتها انك تجيب درجة ترضيك فيها ..

ميزة مذاكرة ال MCQ انك محتاج تكون بس عارف الحاجات مش لازم تحفظ كل حاجة مجرد القراية ممكن تساعدك .. بس قراية بتركيز

المذاكرة لامتحانات التحريري

متفكرش و تشغل بالك هعرف أكتب و لا لأ فى آخر السنة، هتكتب بس المهم تذاكر كويس والاهم انك تفهم و شوف اسألة من أول السنة
الامتحانات

امتحانات مفاجئة في السكشن طول السنة و امتحان على النظري بتاع العملي في شهر 10 او 11 وبعدين امتحان نص السنة وبعدين امتحان تاني على نظري العملي بعدين العملي ثم التحريري فالشفوي

البحث

اول مرة يطبق كان على دفعة سنة 2009-2010
كل طلاب room في السكشن بيتقسموا 3 مجاميع وبيتوزع عليهم 3 مواضيع
البحث بيتقدم على ورق مكتوب بخط الايد وفي بريزنتيشن بالباوربوينت

توزيع الدرجات و الإمتحانات

250درجة

25 درجه شفوي علي لجنتين كل لجنة 25 درجه وبعدين بيتجمعو ويتقسمو علي 2
135 امتحان اخر السنة

80 written 10 منهم للبيوفيزيكس و الاحصا
55 MCQ

40 درجة امتحان اعمال سنةMCQ او true.false أو أكمل
30 عملي واللي هو شبه الشفوي لانك بتعمل التجربة "على البلود أو الcvs " قدام الدكتور و هو بيقعد يسالك اسئلة
10 درجات اعمال سنة على 2 QUIZESكل واحد 5 درجات وكل واحد في تيرم في سيكشن و بيكون على العملي
5 درجات على الحضور بتاع السكاشن
5 درجات للامتحانات المفاجاة اللي في السكاشن

الامتياز من 212.5
جيد جدا من 187.5
جيد من 162.5
مقبول150
النجاح أكتر من 150

وبهذ نكون قد انتهينا من القاء نظره عامه على ماده الفسيولوجي وانتظروا ان شاء الله اول 3 محاضرات في الفسيولوجي

المحاضرة الاولى

عنhomeosatsis او الحفاظ على البيئة الداخلية

و المحاضرة التانية

measurement of body fluid او قياس كمية سوائل الجسم و cell membrane او غشاء الخلية

و المحاضرة الثالثة

عن ال blood او الدم
هذا وما كان من توفيق فمن الله وما كان من ذلل او خطأ او نسيان فمني ومن الشيطان والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Magic Sword
22-09-2010, 06:08 PM
والان وكما وعدناكم سنورد لحضراتكم اول ثلاثه محاضرات في ماده الفسيولوجي راجين الله ان تنال اعجابكم والان اتركم مع محاضرات الفسيولوجي ونقول بسم الله
المحاضرة الاولى

المحاضرة دي هتكون ان شاء الله عن حاجه اسمها ال homeosatsis
الموضوع بيعتمد على قرايته و فهمه بس مش اكتر
هنتكلم فيه عن اربع نقط :

تعريفه
اهميته
اجهزه الجسم المختلفه و دورها فى ال homeostasis
ازاى كل جهاز بيقوم بعمله عشان يحقق ال homeostasis

نبدأ واحده واحده
اول حاجه ايه معنى الكلمه دى
homeo = the same = نفس الشئ
stasis=staying =الوضع
بمعنى انها بقاء حاله الجسم زى ماهو على حالته السليمه عشان يقدر يقوم بالوظائف المختلفه
طب لو رجعنا شويه للجسم هنلاقى انه بيتكون من
cell....>tissue....>organs....>systems
خدنا فى ثانوى ان الخليه هيا وحده البناء و كل مجموعه خلايا بتكون نسيج زى

النسيج العضلى ......muscular tissue
النسيج العصبى.....nervous tissue
النسيج الطلائى ....epithelial tissue

و كل مجموعه انسجه بتكون عضو زى
stomach.....المعده
lung......الرئه

و الاعضاء بتكون الاجهزه
respiratory system ..........الجهاز التنفسى
digestive........الهضمى
.nervous........العصبى
muscular........العضلى
endocrine......جهاز الغدد الصماء
immune.........الجهاز المناعى
reproductive.....الجهاز التناسلى
skeletal............الجهاز الهيكلى
نرجع تانى لاول نقطه
اننا بنحافظ على حاله الجسم زى ماهيا عشان تقوم بالوظائف المختلفه
خلايا الجسم موجوده اصلا فى حاجه اسمها fluid mediam
و اللى من خلاله بيتم نقل الاكسجين و المواد الغذائيه الى الخلايا دى
و ال fluid دا بيتقسم كالتالى :
body fluid = intracellular fluid(ICF)+ extracellular fluid(ECF)
كلمه intra يعنى داخل
extra=خارج
cellular =خلوى
بمعنى ان سوائل الجسم بتنقسم الى جزء داخل الخليه و دا اللى هو السيتوبلازم و جزء اخر خارجها اللى هوا extra cellular fluid
او اللى بنقول عليه internal environment of the body يعنى البيئه الداخليه للجسم

و ال extracellular fluid ده بيتكون من جزئين هوا كمان
1-interstitial و دا السوائل اللى موجوده بين الخلايا و بعضها
كلمةinter يعني بين
2-intravascular و دا السوائل اللى موجوده فى الblood vessels ( الأوعية الدموية ) و هو ال blood

لحد دلوقتى احنا اتكلمنا على ان الجسم بيتكون من خلايا و انسجه و ....
و اتكلمنا على تقسيمه ال body fluid

ايه بقى علاقه الكلام ده بالعنوان بتاعنا اللى هوا ال homeostasis ؟
الاجابه فى الجمله دى
body fluid has o2 & nutrients & ions that are important for the cells to maintain their life
معنى كده ان انا مهم جدا احافظ على تركيب المواد فى body fluid
زى ماهيا عشان اضمن ان نفس الظروف هتكون موجوده فى ال internal environment or ECF
و بالتالى المواد اللى بتتنقل للخلايا و الانسجه تفضل نسبتها ثابته و من خلال كده تكون وظيفه الخلايا و الانسجه دى زى ماهيا
و هوا دا اللى عاوزين نحققه
عاوزين نحقق ال homeostasis
so
it's important to maintain constant conditions in the internal environment as normal cell function depends upon this constancy the maintainance of static or constant conditions in the internal environment is called homeostasis
كده وصلنا لمعنى كلمه homeostais بشكل اوضح
اهميته advantages of homeostasis
1 increased chances for survival allows freedom to work and live in a great variety of climatic conditions
3-permit proper functioning of the brain
و تالت حاجه دى هيا الاهم لان المخ هوا اهم الاعضاء على الاطلاق هوا اللى بينظم شغل باقى الاعضاء فى الجسم
طب فى سوال
لما هوا الhomeostasis دا بينظم الجسم و بيحافظ على كل حاجه زى ماهيا ليه بيحصل اختلال فى وظائف الاعضاء و بالتالى ليه بيظهر المرض ؟

اقولك
homeostasis isn't unlimited meaning that the body can resist changes in the internal environment but to variable range and time
يعنى الموضوع مش مطلق و الا مكانش ظهرت الامراض
so, almost all diseases are failures of homeostasis
بكده عرفنا معنى ال homeostasis و ايه اهميتها

بيتبقى لنا نعرف ازاى بنحقق ال homeostasis بمعنى
homeostatic mechanisms of the major functional systems
بعنى ان كل جهاز من اجهزه الجسم بيقوم بايه عشان اقدر احقق و اوصل لل homeostasis
1- circulatory system tere is contineous movement of blood in the circulatory system between blood capillaries and interstitial spaces
بعنى ان المواد بتتنقل بين الدم اللى فى الاوعيه الدموعيه و السائل اللى بين الخلايا يعنى مثلا بنطرد co2 , و نستيدل مكانه o2 عن طريق ال diffusion الانتشار
2 _respiratory system movement of the air into and out of the alveoli الحويلات الهوائيه renews the air in them بعنى انى باطرد co2 و لكن المره دى بره الجسم و باخد مكانه اوكسجين و بكده باحافظ على نسبتهم ثابته فى الجسم
3- digestive system nutrients are absorbed into the blood from the gastrointestinal tract
بمعنى ان المواد الغذائيه بيقوم الدم بامتصاصها من القناه الهضميه و بينقله الى باقى الجسم عن طريق الجهاز الدورى زى ماقلنا اول حاجه
4 -(الجهاز العضلي الهيكلي ) the musculoskeletal system help movement
هوا اللى بيساعد على الحركه
5-nervous system send impulses to muscles to control movements
6-endocrine system regulates cellular functions by hormones
الجهازين دول هما اللى بيتحكمو فى عمل باقى الاجهزه عن طريق النبضات العصبيه و الهرمونات
7- immune system defends against foreign bodies

بكده يبقى عرفنا معنى ال homeostasis و اهميته و ايه ال mechanism بتاعته
يتبقى لنا اخر حاجه اللى هيا ال components of homeostatic mechanism
بمعنى ازاى كل جهاز بيقوم بعمله عشان يحقق ال homeostasis
عندنا دايره مكونه من تلات حاجات
1 receptors = sensors او المستقبلات detect changes environment inside and outside the body send information to the controllers
2 controller المتحكم
receive information from receptors and compare between it and the set point if there is changes it send signals for correction these changes
بمعنى انها بتستبقل النبضات من المستقبلات و تقارنها بالمستوى الطبيعى النقطه اللى عندها الجسم بيأدى شغله طبيعى اللى هيا set point لو فى تغيير
يبقى هترسل نبضات للمكون التالت اللى عندنا اللى هوا ال effectors
3- effectors
و دى اللى بتستقبل النبضات من ال controller و بتتحرك من خلالها
و شغل التلات مكونات دول بيتم من خلال حاجتين
ياما حاجه اسمها negative feed back
و اللى بيتلخص عملها فى الجمله دى
it opposes changes and maintain stability
بمعنى انه حصل تغيير فى بيئه الجسم و اتنبه له المستقبلات و اتنقل التنبيه للمتحكم التأثير الناتج هيكون عكس التغير ده
زى مثلا لما واحد درجه حرارته تعلى الجسم بيتحرك عشان يقلل درجه الحراره من خلال ال Mechanism اللى اتكلمنا عليها فوق دي
تانى حاجه ال positive feed back
the response is in the same direction as the stimulus
زى مثلا فى حالات الولاده و انقباض الرحم اثناء الولاده اللى هوا uterine contraction during childbirth
انقباض الرحم فى البدايه هو نفسه بيزود الانقباض اكتر و اكتر عشان يساعد فى نزول الجنين و دا بيتم عن طريق هرمونات بتتحرك من خلال الmechanisme اللى اتكلمنا عليها فوق

بكده يكون تقريبا دا كل حاجه عن ال homeostasis

المحاضرة التانية

اتشرح فى المحاضره حاجتين رئيسيتين

measurement of body fluids قياس السوائل اللى فى الجسم
تركيب ال cell membrane و وظائف اجزاءه المختلفه

اول حاجه

measurement of body fluid

عندنا حاجه اسمها مبدأ التخفيف

بتقول :
the volume of each body fluid compartements can be measured by injecting a substance that will stay only in one compartement* and calculate the volume of the fluid in which the substance is distributed
- يعنى ايه بقى دا كله ؟

انا عاوز اقيس حجم fluid عندى مثلا فى جزء معين من الجسم
فهقيسه بطريقه التخفيف دى اللى فيها بنحقن الجزء ده بكميه معروفه من ماده معينه متخصصه انها تبقى موجوده فى الجزء ده من الجسم

و بعدين ؟

و بعدين بنقيس تركيز الماده دى فى ال fluid اللى فى الجزء دا من الجسم
يبقى كده عندنا كميه الماده ده و حجمها اصلا قبل ما نضيفها فى الجسم
غالبا الماده دى ممكن تبقى صبغه dye
هنعوض فى المعادله دى اللى هيا بتقول

volume of fluid in ml = the amount of dye injected \ concetration ofdye per ml of fluid

و دى صور جابها كريم عشان توضح القانون ده

بمعنى

حجم الفليود ده بالمليليتر بيساوى كميه الصبغه اللى تم حقنها مقسومه على تركيز الصبغه دى لكك ملليلتر من الفليود

فحاجه مثلا زى extracellular volume بنحسبها ازاى

اننا بنسختدم ماده معينه بتفضل موجوده فى ال extracellular fluid بس زى مثلا sucroseو inulin و mannitol و بنرجع نعوض فى المعادله اللى فوق

حاجه تانيه زى plasma volume

بنقيسها باستخدام صبغه بتمسك فى البروتينات اللى موجوده فى البلازما اللى اسمها (plasma proteins) زى مثلا صبغه اسمها evan's blue ( هيا اسمها كده على السم العالم اللى الى عملها ,,مش لازم ترجمه )

نيحى لل interstitial fluid

دى مش بتتقاس بطريقه مباشره زى الاتنين اللى فوق دول لكن بنقيسها بطريقه تانيه اننا نحيب حجم ال extracellular fluid volume و نطرح منه حجم البلازما
so
ISF volume = ECF volume - plasma volume
لاحظ اننا قلنا قبل كده ان ال ECF بيتقسم لحاجتين -اول حاجه ISf اللى هوا السائل بين الخلايا و بعضها
-و تانى حاجه intravasular fluid اللى هوا موجود فى الاوعيه الدمويه و دا اللى هوا البلازما و خلايا الدم
فعشان اجيب حجم ال ISF بنطرح حجم البلازما من حجم ال ECF )

كمان ال intracellular fluid

اللى هوا جوه الخلايا مش بنقدر نقيسه بطريقه مباشره
و لكن بنطرح حجم ال ECF من حجم الfluid اللى موجود فى الجسم كله
ICF volume = TBW - ECF volume
( لاجظ بردو اننا اتفقنا ان ال fluid اللى فى الجسم بينقسم حاجتين ICF و ECF )

اخر حاجه عشان نقيش ال TBW او كل كميه ال fluid

دى بنقسها بأننا بنستخدم ماده بتتوزع بطريقه مباشره فى الجسم كله فى ECF زى ال ICF زى ماده اسمها deuterium oxide
تاني حاجة هو
cell membrane

هنتكلم عن تعريفه اولا

it's a lipid, bilayer, thin , elastic, and very selective membrane
lipid *دهنى
bilayer* ذو طبقتين
thin* رفيع
elastic* مرن
selective* اختيارى

بيتكون اساسا من حاجتين

protein and lipid
هنتكلم الاول عن ال lipid

بنقسمها لتلات حاجات

phospholipid و cholesterol و glycolipid
*اول حاجه ال phosopholipid

نسبتها 75% من نسبه ال lipid
و من اسمها بتتكون من جزء فوسفات و جزء دهنى
و كل جزئ من جزيئات ال phospholipid دى بيتكون من head و tail
زى ماحنا شايفين فى الصوره لو ركزنا على جزئ ال phospholipid

a) posphate part =head
و دا اللى بيكون ال head و من مميزاته انه soluble in water او hydrophilic يعنى محب للماء او بيدوب فى الميه و دا بيكون مواجه للماء او من الناحيتين بتوع غشاء الخليه
b) lipid part = tail
و دا بيكون ال tail و من مميزاته انه insoluble in water او hydrophobic يعنى غير محب للماء و مش بيدوب فيها و دا بيكون اتجاهه لمركز الغشاء لانه بيبعه عن الماء الموجود داخل الخليه نفسها و كمان موجود خارجها
طبعا مفيش حد فاهم حاجه نركز شويه فى الصوره دى يا شباب

هنلاقى على اليمين من تحت جزئ ال pospholipid و بيتكون من جزئين
جزء لونه احمر و دا ال head و جزء عامل زى الخيط و دا ال tail
لو ركزنا فى اتجاه كل جزء منهم بالنسبه لاتحاه غشاء الخليه
هنلاقى ان الغشاء عباره عن طبقتين

طبقه منهم ملاصقه لداخل الخليه و طبقه بتواجه خارج الخليه و فى بينهم مسافه

ال tail بتاع كل جزيئين من ال phospholipid هنلاقيهم بيواجهوا بعض فى ال مركز المسافه بين الطبقتين و هنلاقى ان ال head بيبعدوا عن بعض و بيتجهوا للماء الموجود داخل الخليه و حول الخليه كمان

*تانى حاجه الcholesterol
و دا نسبته عشرين فى الميه من ال lipids
located between the phospholipid molecules and is needed for normal flexibility of the membrane and making it less fluid*
يعنى ايــــــــــــــه ؟

يعنى بيكون موجود بين جزيئات ال phospholipid و دوره بتلخص فى انه بيخلى الغشاء مؤن شويه او بيديله درجه من الصلابه عشان ميتحولش لسائل

و لو رجعنا للصوره اللى فوق هنلاقيها لونها اصفر و بين الجزيئات فعلا
*تالت ومكون من مكونات ال lipidsال glycolipids

و دا من اسمه بيتكون من جزء دهنى و هوا عباره عن phospholipid و دا بيمسك فى جزء تانى هوا oligosaccharide chain او سلسله عديد السكر
و دى بتكون موجوده فى ال ECF بس

نيجى لتانى جزء من مكونات ال cell membrane و دا اللى هوا ال protein
و دا بيتكون من جزئين integral protein و peripheral protein
1-integral protein

و دا بيخترق الغشان كله بالطلبقتين اللى فيه كأنه بيمر من الطبقه الداخليه للغشاء الى الطبقه الخارجيه
زى مثلا انبوبه فى الغشاء بتوصل بين داخل الخليه و خارجها
لو رجعنا للصوره هنلاحظها اكتر

طب و دا ايه وظيفته ؟
اقولك a- act as channels
لمرور الايونات مثلا
b- act as receptors
مستقبلات للهرمونات
c- act as pumps
مضخات للايونات اللى بتتنقل بحاجه اسمه active transport هنعرفها دلوقتى
2-peripheral protein
it's loosely attached to intracelular face of the membrane*

و دى بتكون ماسكه بحريه فى الطبقه الداخليه الواجهه لداخل الخليه

حاجه اخيره بالنسبه لتركيب ال cell membrane

عندنا حاجه اسمها glycoprotein
و دى بتكون عباره عن integral preotein ماسكه فى short oligosaccharide chains
و بتكون موجوده فى ال ECF بس زى ال glycolipid

كده احنا عندنا ال glycolipid و glycoprotein فى بينهم حاجه مشتركه انهم موجودين فى ال ECF بس
الاتنين دول بيكونو حاجه اسمها glycocalyx
و دا زى غطاء حول الخليه نفسها له الوظائف التاليه

1-cellular recognition and identification بنتعرف على الخليه من خلاله
2- cellular attachement بيربط بين الخلايا و بعضها
3-act as receptors substances for binding hormones مستقبلات للهرمونات
المحاضرة التالتة

عن ال blood

الدم بيتكون من حاجتين

1.plasma و هى عبارة عن ميه water و بروتين protein و املاحsalts
2. خلايا cells وهى

الRBC كرات الدم الحمراء ...
و ال WBC... الكرات البيضاء
و الplatlets ,, و هى الصفائح

function of blood

لما هنتكلم عن وظائف الدم هنتكلم عن وضيفه كل جزء منه و بعدين نتكلم على وظيفته ككل

اول حاجه ال RBCs

-وظيفتها هيا oxygen and carbon dioxide transfusion
بمعنى ان من خلال ال RBCs بننقل الO2 و CO2 و بيمرو الى داخل RBC من خلال ال membrane بتاعها

تانى حاجه ال WBCs

دورها فى الدفاع عن الجسم فى ال immune system (جهاز المناعة )
دورها بيتلخص فى الاتى

بتحيط الاجسام الغريبه و بت*** الطفيليات

engulfing of foreign bodies and killing parasites

و كمان formation of antibodies against invading organisms

بتكون الاجسام المضاده ضد الاجسام الغريبه

و فى عندنا شابتر كامل لل immunity هنفهم فيه اكتر دور ال antibodies

تالت حاجه ال plateletes

ليها دور مهم جدا فى blood clotting تجلط الدم بعد الجرح

رابع حاجه ال plasma

ليها ادور كتير ممكن نقول منها

أولا maintain viscosity of the blood

يعني بتظبط لزوجة الدم
و دا بيتم عن طريق البروتينات اللى فى البلازما و دا بيساعد ان ضغط الدم يفضل ثابت فى الاوعيه الدمويه

و كمان transporting of substances by acting as carriers

بتنقل بعض المواد زى الهرمونات و الايونات

و كمان عندنا حاجه اسمها immunoglobulines و دى لها دور فى الدفاع عن الجسم بردو

فى وظائف تانيه ليها علاقه بال blood ككل زى مثلا:

regulation of body temperature تنظيم درجه حراره الجسم

ازاااااى ؟
-انه بيوزع الحراره اللى بتنتج من عمليه التمثيل الغذائى على كل اجزاء الجسم
كمان فى حاجه تانيه بتساعد فى كده
-فى الجو الحار مثلا الدم بيروح لل blood vessels اللى فى ال skin كتير فدا بيساعد على التعرق و بتفقد الحراره من الجسم
و كمان فى الجو البارد بيحصل العكس و لما الدم يقل فى ال blood vessels in skin دا بيساعد فى حفظ الحراره فى الجسم

حاجت تانيه من وظائف الدم ككل ال homeostasis

ازاى؟
blood maintain internal environment of the body constant by maintainance of PH balance and water balance in the body-
انه بيساعد فى الحفاظ على درجه الحموضه و كميه الماء فى الجسم ثابته على المستوى الطبيعى ليهم
origin of blood

يعنى مكونات الدم دى اصلها جى منيين

اولا الproteins جايه من الliver اللى هى الكبد

خلايا الكبد بتصنعها

الimmunoglobulins و هى بروتينات موجودة فى البلازما و مسئوله عن جهاز المناعه و تحارب الاجسام الغريبه اللى بتدخل الجسم ....

دى بتنتجها الlymphoid tissue اللى هو زى الspleen الطحال..,,و ال lymph nodes و اللى هتدرسوها بالتفصيل بعدين

اما الخلايا نفسها RBC و ال WBC و ال platlets بييجو من الstem cells

-ايه stem cell دى

دى خلايا موجودة فى ال bonemarrow اللى هو نخاع العظم بينتج عنه خلايا الدم

only mature cells leave bone marrow and enter the blood stream
يعنى

خلايا الbone marrow اللى هى الstem cells لما تكبر و تبقى صالحه كخليه دم ...تسيب الbone marrow و تمشى مع الدم

hemostasis

و دة موضوع لوحده
عبارة عن ايه؟

هى قدرة الدم انه يحافظ على كميته فى حاله حدوث جرح او ما شابه

و دة بيتم عن طريق تلات خطوات
1- vasoconstriction
2- platelet plug formation
3- formation of blood clot
و دول هاكلمكم عنهم واحدة واحدة
اولا vasoconstriction

اول ما يحصل جرح فى اى حته فى الblood vessel اللى هو شريان او وريد
بينقبض على طول

يعنى بيضيق نفسه بيـ contract

و دة لاسباب

1- pain reflex ....و دة رد فعل للألم - الوجع يعنى -
2- local spasm caused by chemical substances secreted by platlets
يعنى ايه الكلام دة

لما الجرح يحصل

الplatlets بتفرز مواد كيميائيه بتؤدى الى تضييق الشريان local spasm http://www.bala6y.org/wiki/images/7/7d/Blod.jpg
ثانيا platlet plug formation

و دى معناها ان الصفائح الدمويه بتتجمع و تسد الجرح اللى حصل

و دة بيحصل ازاى

when collagen is exposed to the blood due to the damage of endothilium*

الcollagen دى مادة موجودة جوة طبقات ال blood vessel

لما ال endothilium اللى هى خلايا المبطنة ال blood vessels من جواه تتقطع بتتعرض ال platelets لل الcollagen

الplatelets بتتجمع على بعضها و تفرز ADP و دى مادة بتخليهم يتجمعوا فوق بعض و يلزقو على بعض

platelets starts to aggregate and secrete ADP that causes platlets surface to become sticky & adhere to each other

و فيه مادة تانيه اسمها von willebrand factor

و دة بيساعد تجمع الصفايح مع ال collagen أللى حوالين الvessel بيربط بين ال collagen و ال platlets
plateletes contract to close the break by making the 2 edges nearer*
-يعنى الplatelets دى لما تتتجمع ..بتنقبض و تضيق عشان تقرب الناحيتين بتوع الفتحة اللى حصلت تنيجت الجره .. و تضيق الجرح
ثالثا Formationn of blood clot

A cascade of reactions leads to the formation of thrombin that converts fibrinogen into fibrin threads

cascade = سلسله من التفاعلات ورا بعض
leads to = يؤدى الى

و دة معناه ان ال thrombin اللى بينتج عن سلسله تفاعلات بيؤدى الى ان مادة اسمها fibrinogen تتحول لfibrin و هو عباره عن threads او خيط ..حبل ..كدة يعنى

fibrin threads are stabilized by crosslinkage*
-يعنى ..الfibrin بيبقى ثابت و مستقر stable عن طريق cross linkage و دى عبارة عن روابط بينها و بين بعض
activation of prothrombin to thrombin depends on the presence of calcium ions*

الprothrombin دة المادة اللى قبل الthrombin فى سلسله التفاعلات cascade ...
و دة بيتحول ل thrombin فى وجود ايونات الكالسيوم

formation of prothrombin depends on absorption of vitamin k*

يعنى الprothrombin بيتكون فى وجود ال vitamin k

هاتاخدو الخطوات و الcascade دة بعد كدة بالتفصيل ان شاء الله

كدة خلصو ال 3 خطوات بتاعت الhemostasis نيجى بعد كدة لحاجة اسمها ال
fibrinolytic system

lytic = تكسير

و دة معناه تكسير الfibrin بعد ما يتعمل

ال blood clot اللى هى الجلطه اللى اتكونت و الfibrin ..مش معموله لانها تفضل موجودة على طول
بتتشال ..او بتتكسر .. بعد ال tissue healing يعنى بعد لما النسيج اللى اتجرح - او اتقطع - دة يتعالج و يرجع زى ما كان

plasmin breaks down fibrin strans and digest certain clotting factors*

فيه مادة اسمها ال plasmin و دى اللى بتكسر الfibrin و عناصر التجلط التانيه other clotting factors
الfibrin اللى اتكسر دة ..بيتدخل فى التفاعل اللى بين thrombin و fibrinogen عشان يمنع اى جلطة تانيه تتعمل
و كمان بيمنع تجمع ال platelets

inhibit platlet plug formation

ف بكدة مافيش clot زيادة هاتتعمل و القديمه تتشال بعد ما الحرج اتصلح

فيه بقى بعد كدة الادويه اللى بتمنع التجلط
اللى فات دة fibrinolytic system موجود اساسا فى الجسم اما anticlotting drugs دول بيتتاخدو من برة الجسم
anticlotting drugs

زى ايه؟

أول حاجة aspirin دة بيخلى الplatelets ماتأديش وظيفتها و مايحصلش platelets plug
حاجة تانيه اسمها heparin
و coumarin دة anti vitamin k بيعطل وظيفه الvit k اللى مهم فى تكوين ال prothrombin
و حاجة كمان اسمها steptokinase

دول اسماء مواد كيميائيه ...مالهاش ترجمه
تم بحمد الله وفضله وما كان من توفيق فمن الله وما كان من ذلل او خطأ او نسيان فمني ومن الشيطان راجين الله ان تنال اعجابكم ونشهد الله انها لوجهه الكريم ولا تحرمونا من صالح دعائكم وان شاء الله لقائنا القادم باذن الله مع ماده الهستولوجي

Dr. Hoda Ahmed
22-09-2010, 06:23 PM
جزاكم الله كل خير وجعله بميزان حساناتكم

انا استفدت كتير من الموضوع ده

بس الموضوع شكله كبير اوى فى طب

ربنا معاكم ومعانا باذن الله

Magic Sword
22-09-2010, 07:09 PM
جزاكم الله كل خير وجعله بميزان حساناتكم

انا استفدت كتير من الموضوع ده

بس الموضوع شكله كبير اوى فى طب

ربنا معاكم ومعانا باذن الله
ولكي مثله ان شاء الله

بصراحه هوا مش كبير اوي بس ده كبير اوي اوي اوي
انا اخدت اول محاضره تشريح مع دكتور (ربنا ي...يسامحه) عقدنا من الطب كله والله
المهم ربنا يوفقك ويوفق الجميع
جزاكي الله خيرا على مرورك الطيب

المبتسم الحزين
23-09-2010, 03:03 AM
بارك الله فيكم

مجهودات جبارة جدا

استفدت كتير

جزاكم الله كل خير

فرعونة مصر
23-09-2010, 01:50 PM
شـــــــــــــــــــــــــكررررررررررررااااااااااا ااا
الف شكر يا دكتور محمود
..فى انتظار البقية^^

Magic Sword
23-09-2010, 01:52 PM
بارك الله فيكم

مجهودات جبارة جدا

استفدت كتير

جزاكم الله كل خير
جزاك الله خيرا على مرورك العطر بارك الله فيك

Magic Sword
23-09-2010, 01:58 PM
شـــــــــــــــــــــــــكررررررررررررااااااااااا ااا
الف شكر يا دكتور محمود
..فى انتظار البقية^^

العفو يا دكتوره اسماء
ان شاء الله قريبا جدا ماده الهستولوجي
جزاك الله خيرا على مرورك الطيب

Magic Sword
23-09-2010, 03:09 PM
اليوم ان شاء الله نتناول ماده الهستولوجي ونبدا سريعا على بركه الله
ونقول بسم الله الرحمن الرحيم
Histology
وهو علم دراسه الانسجه
اولا سنلقي نظره عامه على الماده ومن ثم نتناول اول محاضره في هذه الماده ان شاء الله
الادوات المستخدمه في هذه الماده

قلمين هستولوجي ألوان ازرق و احمر من المكاتب اللي جوة الكلية ورا التندة بالاضافة لالوان تانية بردو فهتحتاج علبة ألوان عادية كمان
كراسة عملي من القسم او كراسة صماء من اي مكتبة
أطلس ملون مثلا اطلس د. م حسان اللي لونة ازرق أو أطلس د. ألفت

الكتب

هنذاكر منين؟؟

كتاب د.محمد عصام حلو جدا فيه كل حاجة بس طويل شوية بس لو بدات فيه من اول السنة هيظبط ممكن توقعت شوية معلومات صغيرين وانت بتزاكر عادي
كتاب د. ماهر عمارة كويس بس مختصر قوي لازم تحفظ كل كلمة في الكتاب متنقصش حاجة غالبا اللي بياخدوا مع د.ماهر بيزود لهم حاجات على الكتاب

الاحسن انك تذاكر جمبة كتاب ال essay و ال MCQ بتوع د.عصام

كتاب د.عادل زهدي هو كبير برضو بس ميزتة انه بيعمل مخططات و بيمشي على سكيمة ثابتة في وصف الحاجات فبتبقى أسهل
كتاب د. إبتهاج هو تجميع لل notes اللي هي المحاضرات بتاعتهااللي كانت بتنزلها سنة مكانت رئيسة القسم

عامة شوف الكتب مع صحابك او في المكاتب اللي بتبيعهم ..
المشكلة ان كل كتاب فيه حاجات زيادة وحاجات ناقصة .. فحاول تشوف العناوين مع صحابك كل فترة و لو في حاجة ناقصة عندك صورها
بس برضو الاختلافات بتكون في حدود حاجات بسيطة مش خطيرة قوي يعني
اختار الكتاب اللى هترتاح معاه حسب طريقه مزاكرتك انت يعنى مفيش فيهم كتاب كويس و كتاب وحش

العملي

المجموعة هتتقسم نصفين على معملين

في المعمل هتتعرض صور انسجة وخلايا تحت المكروسكوب الطالب هيتعلم ازاي يتعرف عليها
و المعيدين هيشرحوا كل رسمة وازاي تترسم وهيرسموها على السبورة و هيقولوا لكوا ازاي تميزوها تحت الميكروسكوب
بعدين هتلفوا تتفرجواعلى الشرايح تحت الميكروسكوبات
حضور السكشن مهم هيريحك قبل امتحان العملي

الطالب بيبقى معاه كراسة عملي بيرسم فيها العملي واطلس يشوف منه الرسومات وبعدين الدكتور في المعمل بيصححها
في كراسة القسم بينزلها و ممكن تشتري كراسة د.عصام و ممكن تجيب كراسة بيضاء من أي مكتبة بيسموها "كراسة صماء"
اهتم برسم الشرايح اللى بتاخدها أول بأول عشان ميتراكمش عليك فى آخر السنة
في الرسم الشرايح اللي لها special stain بترسمها بالوان عادية زي البني والبرتقالي و الازرق علشان درجات تصحيح الكشكول بس الرسومات دي مبتجيش في الامتحان اللي بيجي رسومات ال H&E بس
كل فترة بيلموا كراسات العملى ويصححوها وبيبقى عليها درجات خليك دايما جاهز و ارسم كل رسمه اول بأول لان لما بيتراكموا عليك هيبقوا تقال اوى
امتحان العملي بكون قدامك عدد معين من الشرايح بتقف عند كل شريحة دقيقة بعدين تتنقل على اللي جمبك
المفروض تعرف اسم الشريحة ايه و اسم الصبغة لو كانت special stain
بلاش تبوظ ظبط الميكروسكوب علشان حرام تعطل زميلك اللي هيقف عليها بعدك
عملى الهستولوجى سهل جدااااااااااااو هتحبوه اوى
المذاكرة

الهيستولوجي مادة شبيهة بالاناتومي من حيث انها بتعتمد على الحفظ والرسومات في تثبيت الحفظ
باختصار انت ممكن تخلى الهستولوجى ماده خفيفه و بسيطه جدا عليك و تجيب فيها امتياز لو زاكرتها اول لأول خصوصا انها ماده بتتنسى بسرعه جدا لكن لو اهملتها هتحس انها تقيله عليك اوى فى المزاكره اخر السنه و هتحس انك مش عارف تحفظ حاجه و لا تزاكر حاجه
بس عموما الهستولوجى تقديراتها بتبقى كويسه دايما

توزيع الدرجات

150 درجة بتتقسم:

75 درجة امتحان التحرير اخر السنة
35 درجة عملى
15 درجة أعمال نص السنة
10 درجات شفوي
10 درجات 2quizes في السكاشن
5 درجات حضور السكشن

الامتياز من 127.5
جيد جدا من 112.5
جيد من 97.5
مقبول90
النجاح أكتر من 90

محاضرة مقدمة الهستولوجي

هنكلم مع بعض يا جماعة في المحاضرة اللي خدوها الطلبة اللي حضروا مجموعة الشرح
أول حاجة الهستو دي اقل مادة هتذاكرها طووووول السنة .. مع انها لازم تتذاكر باستمرار لان طبيعة المادة انها بتتنسي بسرعة جدا
وكمان مفيهاش فهم خالص .. فا ياريت يا جماعة بلاش تهملوها طول السنة وتقولوا هتذاكروها اخر السنة ..
احنا عملنا كده وازنقنا زنقة سودة ..
بس احنا ما سيبناهاش بمزاجنا .. احنا اتشغلنا بالمواد الكبيرة زي الفسيولوجي والاناتومي واجلنا الهستو في المذاكرة .. ودي كانت
غلطة كبيرة
الهستو بشكل عام مادة بسيطة ممكن تحصل منها درجات كتيره أوي بس لازم نتعامل معاها صح ..
هنبدأ مع بعض مقدمة بسيطة أوي .. هنتكلم عن تاني شابتر في المنهج وهو شابتر ال cell واللي في الكليات التانية بيسموه ال cytology ..
احنا عارفين من ثانوي ان فيه نوعين من الخلايا .. حيوانية ونباتية
الخلية النباتية مش موضوعنا خااااالص في كليتنا دي ... يبقى كل كلامنها هيبقى عن الخلية الحيوانية ..
كنا قلنا قبل كده ان
system -----> organs -----> tissues -----> cells
الخلايا وانواعها ومكوناتها

في الشابتر ده هنتكلم عن السلز
ال cells يتختلف في شكلها حسب اختلاف الوظيفة واختلاف النسيج اللي هي فيه يعني ال cells اللي في epithelial tissue (النسيج الطلائي) غير ال cells اللي في ال connective tissue (النسيج الضام) ...
بس احنا في الشابتر ده هنتكلم على التركيب العام لكل الخلايا على اختلاف انواعها واشكالها .. وهنتكلم على المكونات اللي موجودة جوا السل .. عن تركيبها ووظيفتها
هنبدأ نتكلم عن ال cell ...
بتتكون من ايه ال cell .. ؟؟
لو جينا نقسم مكونات السل هنلاقيها بتحتوي على :
1- (Cell membrane (plasma membrane .. وده يعتبر السور اللي بيحوط مكونات الخلية ويحميها من البيئة المحيطة بالخلية .. وكمان بيحافظ على ثبات تركيز الايونات جوا الخلية وبراها وهنشوف ازاي كمان شوية
2- Nucleus .. ودي هي زي بالظبط غرفة العمليات للخلية بتتحكم في نشاط الخلية وتراقب العمليات الحيوية اللي بتحصل جواها
3- Cytoplasm & its components .. السيتوبلازم ومكوناته بالمناسبة .. ممكن نسمي السيتوبلازم اسم تاني هو cytosole السيتوسول .. كان الاسم ده موجود في الاحياء في فصل التنفس لو فاكرين
طب ال cytoplasm وفهمناه .. طب ايه ال components of cytoplasm .. ؟؟
هنقسم ال components دي الي حاجتين :
1- Organils .. دي تضغير organ اللي معناها عضو .. يبقى اسمها عضيات
2- Inclusions .. يعني النواتج اللي بتفرزها ال organils في الخلية زي الجلايكوجين glycogen وصبغات وغيرها هتاخدوها بالتفصيل بعد كده
عايزين بقى نتكلم عن ال cell membrane بالتفصيل اكتر شوية ..
بس قبل اي حاجة .. اي حاجة هتدرسها في الهستو لازم تعرف عنها خمس نقط ..

تعريفها Definition
وصفها تحت الميكرسكوب الضوئي (By LM (light microscope
وصفها بالميكرسكوب الالكتروني (By EM (Electron microscope
نوع الصبغة stain
الوظيفة function

الغشاء البلازمي

يلا بقى نتكلم بقى عن ال cell membrane ..
تعريفه

اول حاجة ال definition ..
it is the outer most part of the cell that surrounds the cell and its components يعني الجزء الخارجي من الخلية اللي بيحيط بيها وبمكوناتها
وصفه بالمجهر الضوئي

تاني حاجة وصفه بال LM
ال cell membrane لا يرى بال light microscope واللي بيتشاف هو بس حاجة اسمها ال cell coat وده بيحيط السل ممبرين من بره .. ولما تدرسوا ال Cell coat في الهستو والبيو هتعدرفوا بعدبن انه عباره عن glycoproteins هي مس يتترجم حرفي بس ممكن نقول عليها سكريات بروتينية .. و glycolipids يعني سكريات دهنية
انسوا انسوا بلاش الكلام ده دلوقتي
وصفه بالمجهر الالكتروني

تالت حاجة .. وصفة بال EM
لما نيجي نوصف السل ممبرين تحت ال electron misroscope هنقول عليه tri-laminar
طب يعني ايه البتاعة دي .. ؟؟
tri = ثلاثي ... laminar = طبقي
يعني ثلاثي الطبقات .. طب ليه سميناه كده ؟؟ .. عشان بيظهر كده ..
طب هنيجي بقة نفصل ونقول هو بيتكون من ايه عشان يبان تحت الميكرسكوب تلت طبقات .. اتنين غامقين وبينهم واحدة فاتحة ..
ال cell membrane بيتكون من مكونين اساسيين :
اول حاجة lipid molecules .. يعني جزيئات دهنية ..
الجزئ الواحد بيبقى شكله كده
ويترص منه كتير جنب بعض وتحت بعض عشان يدونا الشكل ده

هنلاقي الجزئ الواحد بيتكون من

Head .. رأس بيتجه الي الخارج وبيكون محب للماء hydro-philic ..

طبعا احنا عارفين ان فيه ميه جوه وبره الخليه .. عشان كده الجزء ده من الجزئ بيتجه الى الماء سواء الى جوه أو بره الخليه

Tail .. ذيل بيتجه الي داخل السل ممبرين عشان هو كاره للماء hydro-phobic

تاني حاجة مكونة لل cell membrane ..
البروتين Proteins ..
ودي عبارة عن بوابات بتسمح بدخول بعض الجزيئات زي ال sugar و ال amino acids وكمان بتسمح بدخول الايونات وخروج ايونات تانية البوابات دي بتبقى شكلها كده
تالت مكون هو حاجة اسمها collesterol ..
ودي مركبات دهنية بتربط ال lipid molecules مع بعضها عشان تحافظ على ترابط مكونات السل ممبرين
كده احنا خلصنا مكونات السل ممبرين ببساطة ..
الصبغة

رابع نقطة بنتكلم عنها هي ال stain ..
هنأجل النقطة دي لحد ما تدرسوا انواع ال stains
وظائفه

خامس نقطة هي ال function
وظايف السل ممبرين كتيرة منها ..

Protection for the components of the cell

حماية لمكونات الخلية

Helps the body in recognition its own cell

بيعرف الجسم الخلايا بتاعته ويخليه يقدر يفرق بين الخلايا بتاعته والخلايا الغريبة زي البكتيريا

Transport of substances to or from the cell

بيساعد في نقل المواد من أو الى الخلية عن طريق بوابات البروتين اللي قولنا عليها قبل كده

وبهذا نكون قد انتهينا من ماده الهستولوجي وان كنت اسف على صغر المحاضر وذلك لعدم تمكني من احضار المذيد ولكن اعدكم بان اي شئ ساجده ساكتبه هنا ان شاء الله

تم بفضل الله وما كان من توفيق فمن الله وما كان من خطأ او ذلل او نسيان فمني ومن الشيطان واسال الله العلي القدير ان ينفع بهذا جميع طلاب المسلمين واسال الله التوفيق لي ولكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Magic Sword
25-09-2010, 01:41 PM
بعد اول اسبوع في كليه الطب ما رايك فيها ؟؟ وما هي السلبيات التي واجهتها في الاسبوع الاول؟؟ياريت الكل يشارك بالآراء ويحكيلنا عن تجربته اول اسبوع في الجامعه عامه وكليه الطب خاصه
في انتظار اسمع رايكم جميعا

فرعونة مصر
28-09-2010, 12:38 AM
شكرااااااااااااا جزيلاا يا د/محمود
وفى انتظار البايو ..لانى فاشلة فية
اما بالنسبة لسوال حضرتك.
.الكلية ..مجتمع بس على صغير ..بصراحة كنت رسماها فى دماغى اكبر من كدا..بس ممكن تقول عليها حلوة برضو.
سليبياتها..انها مختلطة..احيانا حسيت انها..عنصرية
الى حد ما الدكاترة مقدرين اننا اولى ,,وبيحاولو يسهلو المادة العلمية ..لكن برضو ..للاسف ..مش قادرين انا وزمايلى نستوعب الا حوالى.. 85%
ودى تتعتبر معقولة اوى
بس بالنسبة ليا بتختلف منمادة للتانية

بس باذن الله باذن الله

علىالاسبوع التالت كدا او الرابع بكتير اوى هتلاقى نفسك ماشي مية مية
بس اهم حاجة زاكر المحاضرة اول لماتاخدها
وشكراا

Magic Sword
30-09-2010, 02:02 PM
شكرااااااااااااا جزيلاا يا د/محمود
وفى انتظار البايو ..لانى فاشلة فية
اما بالنسبة لسوال حضرتك.
.الكلية ..مجتمع بس على صغير ..بصراحة كنت رسماها فى دماغى اكبر من كدا..بس ممكن تقول عليها حلوة برضو.
سليبياتها..انها مختلطة..احيانا حسيت انها..عنصرية
الى حد ما الدكاترة مقدرين اننا اولى ,,وبيحاولو يسهلو المادة العلمية ..لكن برضو ..للاسف ..مش قادرين انا وزمايلى نستوعب الا حوالى.. 85%
ودى تتعتبر معقولة اوى
بس بالنسبة ليا بتختلف منمادة للتانية

بس باذن الله باذن الله

علىالاسبوع التالت كدا او الرابع بكتير اوى هتلاقى نفسك ماشي مية مية
بس اهم حاجة زاكر المحاضرة اول لماتاخدها
وشكراا
جزاك الله خيرا يا دكتوره
وانا والله اكتر ماده مش فاهم فيها حاجه هيا البيوكمستري وللاسف مش لاقلها محاضرات ع النت بس ان شاء الله لو لقيت هنقلها في المنتدى هنا على طول وان شاء الله قريب اوي
اما بالنسبه للكليه انا برده كنت فاكرها اكبر واحلى من كدا بس اتصدمت شويتين بس هيا برده يعني حلوه
شكرا ليكي يا دكتوره اسماء ع نصايحك الجميله دي
وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

stoof
08-10-2010, 06:02 PM
السلام عليكم يا دكاترة ^_^

اخباركم ايه ..؟؟
أكيد سنة أولى عملت فيكم االي ما يتعمل :)

انا بس حيب اطمن واشوف اخبار الدراسة معاكم ... عاملين ايه مبسوطين ولا ؟؟؟
انا عن نفسي الحمد لله ماشي حالي ...... المواد طبعا في الاول بتكون في وجهة نظرنا كلنا صعبة لكن ده فترة واكيد خلاص قربت تخلص وممكن يكون كتير مننا عداها .. وبقا عادي جدا بقا اي حاجة بياخدها ... انا عن نفسي كنت مصدوم حبتين اول السنة بس الحمد لله دلوقت انا بدأت اتحسن ان شاء الله قريب جدا هرجع زي الاول

بجد نفسي النشاط بتاع المنتدى يرجع زي الاول .. ولو حد عنده حاجة أسئلة ممكن نساعد بعض والي يعرف يساعد الي مش عارف .. اي حاجة ..ممكن يفيد بيها الباقي يبقى كتر خيره وربنا يوفقه ....
عايزين نفضل على طوول متواصلين هنا في المنتدى و ترجع ايام العز بتاعت زمان .. لما كانت فيه مشاركات جديدة ... ^^

Magic Sword
09-10-2010, 11:57 AM
السلام عليكم يا دكاترة ^_^

اخباركم ايه ..؟؟
أكيد سنة أولى عملت فيكم االي ما يتعمل :)

انا بس حيب اطمن واشوف اخبار الدراسة معاكم ... عاملين ايه مبسوطين ولا ؟؟؟
انا عن نفسي الحمد لله ماشي حالي ...... المواد طبعا في الاول بتكون في وجهة نظرنا كلنا صعبة لكن ده فترة واكيد خلاص قربت تخلص وممكن يكون كتير مننا عداها .. وبقا عادي جدا بقا اي حاجة بياخدها ... انا عن نفسي كنت مصدوم حبتين اول السنة بس الحمد لله دلوقت انا بدأت اتحسن ان شاء الله قريب جدا هرجع زي الاول

بجد نفسي النشاط بتاع المنتدى يرجع زي الاول .. ولو حد عنده حاجة أسئلة ممكن نساعد بعض والي يعرف يساعد الي مش عارف .. اي حاجة ..ممكن يفيد بيها الباقي يبقى كتر خيره وربنا يوفقه ....
عايزين نفضل على طوول متواصلين هنا في المنتدى و ترجع ايام العز بتاعت زمان .. لما كانت فيه مشاركات جديدة ... ^^
الحمد لله تمام يا دكتور
انا برده الحمد لله كنت اول السنه ضايع خالص والله ومكتئب من الكليه وكنت وصلت لاخري منها بس الحمد لله دلوقتي بعد ما قعد معايا بن عمتي( مخلص طب من سنه) زاكر معايا حوالي تلت blood وعرفني ازاي ازاكر وكدا والنظام يعني بس الحمد لله اتحسنت كتير وبدات ابقى تمام عقبالكم يارب
ان شاء الله يا دكتور المشاركات ترجع زي ايام العز بس انت ايدك معانا عاوزينك يا دكتور تضع مواضيعك الجميله المعتاده هنا وهتلاقي الكل اشتغل زي زمان وانا معاك ان شاء الله والكل
منورنا يا دكتور والله

Magic Sword
25-10-2010, 05:07 PM
كيف الحال يا اطباء المستقبل ؟؟ كيف الحال مع اول سنه طب ومع الاناتومي والبايو والفسيولوجي والهستولوجي؟؟ والكليه عموما ؟؟ فيه حد اتخنق زيي؟؟ انا مخنووووووووووووووووووووووووووووق والله من الكليه دي ؟؟ تدروا والله ايش اللي مصبرني حاجه واحده كل ما اشوف طالب ثانوي اقول يا عيني نفسه في طب اقول لنفسي احمد ربك واسكت غيرك بيحلموا بيها الحمد لله طبعا ع كل حال واكتر حاجه كلمه دكتور دي بتخفف كتيييييييييييييييييييييير من الالام والمتاعب ع العموم الحمد لله وربنا يوفقنا كلنا بس انا عاوز اسال سؤال انا دلوقتي في كليه طب المنيا ينفع احول طب القاهره في اي سنه عادي ولا لازم لحد سنه معينه وبعدين مش ينفع احول ؟؟ وهل لازم يكون تقدير معين ولا ايه وهل لما اجي اكتب رغباتي في التعيين مثلا ينفع اكتب المنيا ولا ايه ارجوا الافاده ضروري؟؟
جزاكم الله خيرا

fulla201055
11-11-2010, 09:45 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: انا فى اولى طب المنيا ممكن اشترك معاكم:028ja7::028ja7::028ja7::028ja7:

**نغم**
11-11-2010, 11:32 PM
السلام عليكم
اولا انا لسة 2 ثانوى...بس بما انى دخلت هنا يبقي اكيد نفسي ادخل طب
ثانيا: بسم الله ماشاء الله كلكم في طب ربنا يوفقكم( عشان بس انا عيني مدورة ) :p
ثالثا:هو طب صعب ان الواحد يوصلها؟ اصل بصراحة خايفة اكون بحلم حلم انا مش قده...
اخيرا: ربنا يعينكم كلكم ويوفقكم وامة الاسلام تتقدم بيكم وبينا :)
وادعولي بأة ....:)

fulla201055
12-11-2010, 04:39 PM
لالا يا حبيبتى ربنا يوفقك:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av 4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7j p3:

Magic Sword
15-11-2010, 12:01 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3: انا فى اولى طب المنيا ممكن اشترك معاكم:028ja7::028ja7::028ja7::028ja7:
وعليكم سلام الله ورحمته وبركاته
اهلا ومرحبا بحضرتك معنا دوما ذدنا نورا بتشريفكم لنا ونتمنى مشاركتكم دوما
:):):)

Magic Sword
15-11-2010, 12:17 AM
السلام عليكم
اولا انا لسة 2 ثانوى...بس بما انى دخلت هنا يبقي اكيد نفسي ادخل طب
ثانيا: بسم الله ماشاء الله كلكم في طب ربنا يوفقكم( عشان بس انا عيني مدورة ) :p
ثالثا:هو طب صعب ان الواحد يوصلها؟ اصل بصراحة خايفة اكون بحلم حلم انا مش قده...
اخيرا: ربنا يعينكم كلكم ويوفقكم وامة الاسلام تتقدم بيكم وبينا :)
وادعولي بأة ....:)
اولا اهلا ومرحبا بكم معنا
ثانيا هههههههههههههههههههه حلوه جدا(( عيني مدوره ))دي:d:d:d بس ع ايه ع طب يعني:excl::excl: والله الناس كلها مخدوعه في كليه الطب دي الناس فاكراها الجنه ولما حد يدخلها خلاص يبقى دخل الجنه لكن والله بجد اللي هيدخلها هيتصدم بجد ومش هيعرف كلامي ده الا اللي دخل طب بنفسه مش سمع عنها بس وع العموم ربنا يوفقك
ثالثا والله ما فيه شئ صعب كل حاجه بتوفيق ربنا والله ورضاه ورضا الوالدين ثم الدعاء والتوكل ع الله والمزاكره بس المزاكره اللي ترضي ربنا يعني مش زي ما انا كنت بعمل ازاكرهم قبل الدرس وكدا اكيد كل عارف الاسلوب ده وربنا يكرمك وكل حاجه اولا واخيرا ربنا بيبقى كاتبها يعني لو ربنا ماتبلك انك تدخلي كليه ما هتدخليها وهيوفقك ليها وده لا يعني التواكل ع الله ولكن يعني التوكل ع الله والاخذ بالاسباب ونعمل اللي علينا ونزاكر ونسيبها ع الله واهم شئ قوي صلتك بالله(بالصلاه) ليحقق لك ما تتمني واكثر ووالله والله انه كريم جواد ع نفسي انا مزاكرتي ما كانت لتحصل حتى صيدله ووالله اكرمني والحمد لله بطب بشري
ثم صدمت وعرفت الكليه ع حقيقتها بعد ما كنت مثلك كطالب ثانوي يعتقد انه بدخوله كليه الطب خلاص انتهت كل مشاكله والحياه حلوه زي ما بيقولوا:d:dانا مش هحبطك اكتر من كدا ربنا يوفقك يارب
وفي النهايه ادعيلك ان ربنا يوفقك يارب ويكرمك وتدخلي طب دي وتجربي بنفسك اللي بحكيلك عليه

Magic Sword
15-11-2010, 12:37 AM
ايه ده حضرتك طب المنيا ؟؟؟ واولى كمان ؟؟؟:o:o سوري والله لسه ملاحظ دلوقتي انا كمان اولى طب المنيا واسمي محمود اسامه ما تستغرب لانك مش هتعرفني :d:dاكيد اكيد لاتي مش معروف اطلاقا لاني مش بشارك كتير :d مع الدكاتره وكدا هوا بصراحه مش مش كتير لا مش بشارك خالص:022yb4::022yb4:
مين حضرتك بقى ؟؟؟

Magic Sword
15-11-2010, 03:14 AM
احبتي في الله اداره ومشرفين واعضاء
بمناسبه عيد الاضحى المبارك اقول لكم تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال وكل عام وانتم بالف خير
اعاده الله عليكم بالصحه والسلامه وقلوب مليئه بالتقوى والايمان
اسال الله ان يعيده على امه المصطفى صلى الله عليه وسلم بالخير واليمن والبركات
لكم ترق احلا الكلمات
وتتهادي اصدق الدعوات
ولكم يهتف الفؤاد
كل عام وانتم بخير

**نغم**
15-11-2010, 01:00 PM
اولا اهلا ومرحبا بكم معنا
ثانيا هههههههههههههههههههه حلوه جدا(( عيني مدوره ))دي:d:d:d بس ع ايه ع طب يعني:excl::excl: والله الناس كلها مخدوعه في كليه الطب دي الناس فاكراها الجنه ولما حد يدخلها خلاص يبقى دخل الجنه لكن والله بجد اللي هيدخلها هيتصدم بجد ومش هيعرف كلامي ده الا اللي دخل طب بنفسه مش سمع عنها بس وع العموم ربنا يوفقك
ثالثا والله ما فيه شئ صعب كل حاجه بتوفيق ربنا والله ورضاه ورضا الوالدين ثم الدعاء والتوكل ع الله والمزاكره بس المزاكره اللي ترضي ربنا يعني مش زي ما انا كنت بعمل ازاكرهم قبل الدرس وكدا اكيد كل عارف الاسلوب ده وربنا يكرمك وكل حاجه اولا واخيرا ربنا بيبقى كاتبها يعني لو ربنا ماتبلك انك تدخلي كليه ما هتدخليها وهيوفقك ليها وده لا يعني التواكل ع الله ولكن يعني التوكل ع الله والاخذ بالاسباب ونعمل اللي علينا ونزاكر ونسيبها ع الله واهم شئ قوي صلتك بالله(بالصلاه) ليحقق لك ما تتمني واكثر ووالله والله انه كريم جواد ع نفسي انا مزاكرتي ما كانت لتحصل حتى صيدله ووالله اكرمني والحمد لله بطب بشري
ثم صدمت وعرفت الكليه ع حقيقتها بعد ما كنت مثلك كطالب ثانوي يعتقد انه بدخوله كليه الطب خلاص انتهت كل مشاكله والحياه حلوه زي ما بيقولوا:d:dانا مش هحبطك اكتر من كدا ربنا يوفقك يارب
وفي النهايه ادعيلك ان ربنا يوفقك يارب ويكرمك وتدخلي طب دي وتجربي بنفسك اللي بحكيلك عليه

لا بجد حضرتك بتديني امل جاامد خلاص انا هحول صنايع كدة :p
بس بالله عليك هو الي داخل طب زي الي داخل تجارة ولا اداب؟ اكييد طب صعبة يعنى والي داخلها عارف انها صعبة
وبيكون مستعد انه يدوق التعب دا عشان يحقق حلمه...وبعدين احساسك يكون اية لو ربنا اراد انك تدخل اي كلية تانية! متهيألي طالب الطب بيبقي ليه مكانه راقية شوية والله اعلم انتم ادري بأة :d

وجزاك الله خيرا علي النصايح الحلوة دى بأذن الله اعمل بيها..وكل سنة وحضرتك طييييب :)

fulla201055
18-11-2010, 01:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :):):):):)كل عام انتم بخير :):):)كل عام انتم الى الله اقرب:):):):)عيدمبارك علينا وعليكم:):):):)

fulla201055
18-11-2010, 01:54 PM
السلام عليكم :d:d:dاولا انا طالبة ولست طالب :d:dثانيا لايجوز ان اعرف بنفسى معلش:d:d:d

Magic Sword
18-11-2010, 05:57 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :):):):):)كل عام انتم بخير :):):)كل عام انتم الى الله اقرب:):):):)عيدمبارك علينا وعليكم:):):):)
وحضرتك بخير والامه الاسلاميه جميعا وجعل الله ايامنا اعياد

Magic Sword
18-11-2010, 06:03 PM
السلام عليكم :d:d:dاولا انا طالبة ولست طالب :d:dثانيا لايجوز ان اعرف بنفسى معلش:d:d:d
اسف جدا انا اعتقدت ان حضرتك طالب وزميل لنا يعني ع العموم اهلا ومرحبا بحضرتك معنا وكل عام وانتم بخير

Magic Sword
18-11-2010, 06:27 PM
لا بجد حضرتك بتديني امل جاامد خلاص انا هحول صنايع كدة :p
بس بالله عليك هو الي داخل طب زي الي داخل تجارة ولا اداب؟ اكييد طب صعبة يعنى والي داخلها عارف انها صعبة
وبيكون مستعد انه يدوق التعب دا عشان يحقق حلمه...وبعدين احساسك يكون اية لو ربنا اراد انك تدخل اي كلية تانية! متهيألي طالب الطب بيبقي ليه مكانه راقية شوية والله اعلم انتم ادري بأة :d

وجزاك الله خيرا علي النصايح الحلوة دى بأذن الله اعمل بيها..وكل سنة وحضرتك طييييب :)
وحضرتك طيبه
انا بس حبيت اتوقف عند قول حضرتك ((طالب الطب بيبقي ليه مكانه راقيه شويه)) ده فين وامتى الكلام ده
احنا مرمين ع السلالام في الكليه طول النهار واطباء الامتياز مرمين في المستشفيات ليل نهار دول بقوا اكتر من المرضى ومناظرهم تصعب على الكافر حضرتك مش شفتي الاطباء في المستشفيات الجامعيه او مستشفيات الاميري بيبقوا عاملين ازاي دول يجوز عليهم الصدقه:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4: اعتقد ان حضرتك برده مازلتي تريدي كليه الطب احنا وكل طلبه الثانويه العامه مش بيصدقوا غير لما يشوفوا بنفسهم ويجربوا قعده السلالم
ع العموم ربنا يوفقك يارب وتقعدي ع السلالم :):)ااقصد تدخلي كليه طب وكل سنه وحضرتك طيبه

abo ashry
15-03-2011, 02:32 PM
انا فى 3 ثانوى وكل الناس قاوا لى ان الهندسة دلوقتى هى المستقب وانا كنت نفسى اخش طب بس انا دلوقتى علم رياضة وفى امل للتحويل انا جايب 97

medosand
29-07-2011, 06:12 AM
انا كمان فى اولى طب ان شاء الله .. عندى سؤال .. حد يعرف حاجة عن طب المنصورة مانشستر ؟؟ و هل هى افضل و لا طب المنصورة العادية ؟؟ ارجو الافادة . شكرا