مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن التقدم للنيابه العامه

jaxjax
02-09-2010, 12:54 AM
السلام عليكم
عندي سؤال مهم عن التقدم للنيابه العامه

هل يحق لخريج كليه الحقوق ( التعليم المفتوح ) التقدم للنيابه العامه ؟

ولا لازم يبقي جامعه عاديه ؟

ياريت إللي يريد عليا يكون متاكد مليون في الميه
او يقولي مكان النيابه العامه في القاهره وانا اروح اسال

وشكرا ليكم ..

ีundertaker_2000
02-09-2010, 05:09 AM
السلام عليكم

وشكرا ليكم ..

هو اولا بيكون شرط انه خريج الدفعه السنه يعنى مثلا دفعه 2010 دول الى هيقدمو السنه دى لما دفعه 2009 يتعينوا ان شاء الله وتخلص التقديمات وبتاعتهم وهما كمان بيحطو انه يكون شرط سنه ميزدش عن 27 سنه فمتهيئلى ان الشرط داة عشان الى بيقدم مفتوح وخلى بالك ان التقدير بيكون تقدير عام تراكمى جيد ع الاقل

عايز تتاكد اكتر تروح دار القضاء العالى ف الاسعاف وتسئل هناك هما اكيد هيفدوك اكتر منى بس دا الى انا اعرفه الصراحه ولو ف اى اسفسار تانى انا تحت امرك

jaxjax
02-09-2010, 01:16 PM
هو اولا بيكون شرط انه خريج الدفعه السنه يعنى مثلا دفعه 2010 دول الى هيقدمو السنه دى لما دفعه 2009 يتعينوا ان شاء الله وتخلص التقديمات وبتاعتهم وهما كمان بيحطو انه يكون شرط سنه ميزدش عن 27 سنه فمتهيئلى ان الشرط داة عشان الى بيقدم مفتوح وخلى بالك ان التقدير بيكون تقدير عام تراكمى جيد ع الاقل

عايز تتاكد اكتر تروح دار القضاء العالى ف الاسعاف وتسئل هناك هما اكيد هيفدوك اكتر منى بس دا الى انا اعرفه الصراحه ولو ف اى اسفسار تانى انا تحت امرك

تسلم يا جميل

انا عارف ان التقديم لازم يكون خريج السنه الحاليه

بس انا اعرف ان السن لا يزيد عن 30 سنه

لكن إللي عايز اتاكد منه هل خريج الجامعه المفتوحه ليه حق التقديم
وعلي فكره الجامعه المفتوحه نزلت السنه دي تنسيق

يعني بعد الثانويه العامه يقدم جامعه مفتوحه عادي
مش لازم يكون عدي 5 سنين علي الثانويه زي الاول

ีundertaker_2000
03-09-2010, 04:40 AM
تسلم يا جميل

انا عارف ان التقديم لازم يكون خريج السنه الحاليه

بس انا اعرف ان السن لا يزيد عن 30 سنه

لكن إللي عايز اتاكد منه هل خريج الجامعه المفتوحه ليه حق التقديم
وعلي فكره الجامعه المفتوحه نزلت السنه دي تنسيق

يعني بعد الثانويه العامه يقدم جامعه مفتوحه عادي
مش لازم يكون عدي 5 سنين علي الثانويه زي الاول

والله مفاكر 30 ولا 27 لان ف هيئه تانيه 27 وهيئه تالت اما عن موضوع مفتوح متهيئلى ان طالما خريج اخر دفعه سنك مش معدى ال 30 او ال 27 يبقى ينفع بس مش متاكد ممكن تروح دار القضاء العالى وتتاكد وانا هحاول اجبلك اعلان الى نزل ف الجرايد السنه الى فاتت ممكن يفيدك بحاجه

jaxjax
04-09-2010, 05:23 PM
والله مفاكر 30 ولا 27 لان ف هيئه تانيه 27 وهيئه تالت اما عن موضوع مفتوح متهيئلى ان طالما خريج اخر دفعه سنك مش معدى ال 30 او ال 27 يبقى ينفع بس مش متاكد ممكن تروح دار القضاء العالى وتتاكد وانا هحاول اجبلك اعلان الى نزل ف الجرايد السنه الى فاتت ممكن يفيدك بحاجه

تسلم يا غالي
وفي انتظار الاعلان بازن الله لو تقدر

ีundertaker_2000
06-09-2010, 02:36 AM
تسلم يا غالي
وفي انتظار الاعلان بازن الله لو تقدر

انا بعتلك اعلان دفعه 2009 ف رساله خاصه لانه مش عايز يظهر هنا ف الموضوع انا هحط هنا المستندات المطلوبه

المطلوب من اوراق كالتالي :-

1- شهادة التخرج المؤقتة .
2- بيان درجات الاربع سنوات لليسانس .
3- شهادة التجنيد اذا كنت تأجيل او اعفاء مؤقت او نهائي اما اذا دخلت الجيش فتجيب ما يثبت انك علي ذمة القوات المسلحة وبالنسبة للي جيشهم كان نص تاني ولسه مستلموش شهادات التاجيل يكتفوا بالنموذج 10 جند لحين تسلمهم الشهادة ويقدموها في مقابلة التفتيش القضائي
4- فيش جنائي للمتقدم ولوالده واذا كان الوالد في الخارج فهتجيب ما يفيد ذلك وعلي ما اعتقد تسمي بشهادة التحركات واذا كان الوالد متوفي فهتقدم شهادة الوفاة .
5- شهادة معتمدة من جهة عمل الوالد موضحا بها وظيفته الحالية ومؤهله والراتب الشهري واذا كان الوالد متوفي هتجيب بيان معاش من التأمينات التابع لها وشرحه اذا كانت الوالدة تعمل واذا كان تاجر او من اصحاب المهن الحرة او من اصحاب الحرف فهتجيب شهادة معتمدة من السجل التجاري او من النقابة التابع لها الوالد .
6- عدد 8 صور حديثة بالبدلة وتكون علي خلفية بيضاء .
7- صور من عقود الاملاك اذا كانت الاملاك منزل او ارض مباني او سيارة وبطاقة الحيازة الزراعية اذا كانت ارض زراعية وصور من البنك بالحساب الجاري او الودائع وكذلك يعد من الاملاك الاسهم والسندات وبوالص التأمين بشرط ان تكون الاملاك باسم الوالد او الوالدة او المرشح فقط .
8- صورة من البطاقة الشخصية .

وهناك ملاحظات عامة علي الشروط :-
1- التقدير العام جيد عالاقل .
2- السن لا يزيد عن 30 سنة .
3- الملف يشمل الاقارب حتي الدرجة الرابعة اي اولاد وبنات الاعمام والاخوال والعمات والخالات وازواجهم ان وجد والبيانات المطلوبة هي الاسم رباعي والمؤهل والوظيفة ومحل الميلاد وتاريخ الميلاد والعنوان ورقم التليفون ان وجد .
4- هناك اقرار بمحل الاقامة .
5- طلب تعيين باسم النائب العام .
6- لا يجوز الكشط او المحو في الملف والا لن يقبل من جانب الموظف المختص .
7- هناك استمارات خاصة بالكشف الطبي لا يجوز ملئها او الكتابة فيها الان .

راى الشخصى

ان طالما السن لا يزيد عن 30 يبقى حقوق مفتوح الى اصغر من 30 ودفعه السنه من حقه انه يرشح لو جايب تقدير تراكمى جيد ع ماعتقد انا مش متاكد من الكلام دا بس انا استنتجت الكلام دا ممكن تروح تسال ف دار القضاء انت دفعه كام او انت ف سنه كام دلوقتى ؟؟

عمرو سعد 2020
13-07-2011, 09:47 PM
السلام عليكم

وشكرا ليكم .. عفوا اخي الكريم انه لايحق لخريج التعليم المفتوح ان يعمل بالمحاماة فكيف يعمل بالقضاء؟؟؟ عفوا اخي الكريم انها الحقيقة ومن يدري من الممكن ان يتغير الوضع قريبا ولكن في الوقت الحالي لايجوز لخريج التعليم المفتوح شغل اي منصب قضائي