مشاهدة النسخة كاملة : مش فاهم حاجه

MEDO+
04-09-2010, 10:04 PM
انا يا جماعه والله مش قادر افهم حاجه فى الباب التانى بليز بعد اذنكوا حد يشور عليا بحل كويس
:078111rg3:

سارةالنودى
04-09-2010, 10:18 PM
الباب التاني دا الي بيتكلم عن الرابطة الايونية دا لو انا لسه فاكرة او التالت لكن لو مش هو دي طريقة لمذاكرة المنهج كله بص ياسيدي الباب دا غلس علي الي مش بيحب الحفظ لكن انا هقولك حاجة انت تجيب دفتر ومن اول السنة كدا تكتب فيه التعاريف بالورقة والقلم دا بالنسبة للمنهج كله والباب التاني بالخصوص لان تعريفه كتير هو والعضوية والباب الثالث وبعدين تقوم في نفس الدفتر وبالمقلوب (( برحتك يعني )) وتقوم عامل مقارنة بين كل انواع الروابط وتقوم عامل الملاحظات الي في الباب ودي هتجمعها من كتاب المدرسة ومن مذكرة الاستاذ كدا المشوار نصه خلص هتعمل انك تحل لان مع الحل في حجات هتعرفها جديدة وتثبت القديم اه وقبل الحل اقرا المذكرة كدا وشوف كدا هيحصل ايه
بالتوفيق بأذن الله

MEDO+
05-09-2010, 10:52 AM
على فكره يا ساره انا بشكرك جدا على الرد الجميل بجد ميرسى ليكى وان شاء الله هعمل اللى[انتى قولتى عليه

أ/ احمد عبد الوارث
10-11-2010, 11:37 PM
معااك استاذ احمد مدرس كيمياء الباب الثانى وهو تدرج خواص العناصر فى الجدول الدورى
اول حاجة عرف موقع وخصائص العناصر الممثلة والخاملة واحفظ بالورقة والقلم العناصر الخاملة كويس علشان التوزيع وبعدين العناصر الانتقالية الرئيسية والعناصر الانتقالية الداخلية
من اهم خواص العناصر نصف القطر والذى يقل فى الدورات ويزداد فى المموعات والباقى عكس من ( السالبية الكهربي - وجهد التاين - والميل الالكترونى)

اهم حاجة فى المشوار حل الاسئلة لانها هى اللى بتثبت المعلومة وبالتوفيق ان شاء الله