مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لابد منه ,,, من طالب حائر

Coptic Emperor
18-01-2011, 04:12 PM
ما هي سعة كليات المجموعة الطبية في مصر ؟؟؟

كم عدد طلبة الدفعات التي تقبلها كليات الطب البشري - طب الاسنان - الصيدلة - العلاج الطبيعي - البيطري في كل جامعات الجمهورية

Coptic Emperor
22-01-2011, 04:27 PM
Heyy

هو السؤال صعب اوي كدا

يا جماعة ان عايز اعرف

احنا السنة دي مثلا 400 الف طالب في المرحلة الثانية
السنة الجاية - ان شاء الله - هيتقبل منا , كام واحد في الكليات الحكومية الطبية ( طب بشري - اسنان - علاج طبيعي - بيطري - صيدلة ) في كل الجامعات المصرية ؟؟؟

ارجووووووووو الافادة و شكراً

Dr. Hoda Ahmed
24-01-2011, 06:29 PM
يا ريت انا كمان عايزة اعرف وحد يفيدنا فى الموضوع ده وهل لازم كام فى 3ث علشان ندخلها ان شاء الله

Coptic Emperor
25-01-2011, 03:33 PM
بصراحة , محدش يقدر يتوقع تنسيق الكليات دلوقتي , ممكن المجاميع تزيد عن السنة اللي فاتت و ممكن تقل , و دا كله مرتبط بمدي صعوبة او سهولة الامتحانات

بس كل واحد فينا يقدر يعمل توقع و يشوف هل مجموعه بتاع تانية يقدر يساعده السنة دي و لا مهما حاولنا مش هينفع

elostaz.com/than2010.php
دا موقع الاستاذ
بتقدر تشوف فيه نتيجتك مع ترتيبك ع مستوي الشعبة ع الجمهورية و ترتيبك ع مستوي المحافظة
و دا الاهم و بناء عليه بتشوف هل عندك فرصة و لا لاء
و ممكن برضة تشوف كم الloading المطلوب السنة دي لازم متقلش عن كام و كدا

انا مثلا جايب السنة اللي فاتت 199/205 يعني تقريباً 97%
و ترتيبي ع المحافظة 653 ,,, و كلية الطب في المدينة اللي انا فيها بتاخد اكتر من 1000 في السنة فدا معناه انه نظريا في امل كبير , خاصة انه ترتيبي دا ع مستوي العلمي كله ( علمي رياضة + علمي علوم ) دا بالاضافة الي ان عدد كبير جدا من اللي جايبين اعلي مني داخلين رياضة سواء في المدرسة او باقي المدارس في المدينة

بس برضة عايز اعرف عدد الطلبة في كل كليات المجموعة الطبية ع مستوي الجمهورية اللي بيتقبلوا كل سنة

عشان انا سمعت هنا في المنتدي رقم بس عايز اتاكد منه خاصة ان اللي قاله كان واحد من الطلبة اللي قدنا
18 الف

شكراً

Dr. Hoda Ahmed
25-01-2011, 08:09 PM
بصراحة , محدش يقدر يتوقع تنسيق الكليات دلوقتي , ممكن المجاميع تزيد عن السنة اللي فاتت و ممكن تقل , و دا كله مرتبط بمدي صعوبة او سهولة الامتحانات

بس كل واحد فينا يقدر يعمل توقع و يشوف هل مجموعه بتاع تانية يقدر يساعده السنة دي و لا مهما حاولنا مش هينفع

elostaz.com/than2010.php
دا موقع الاستاذ
بتقدر تشوف فيه نتيجتك مع ترتيبك ع مستوي الشعبة ع الجمهورية و ترتيبك ع مستوي المحافظة

و ترتيبي ع المحافظة 653 ,,, و كلية الطب في المدينة اللي انا فيها بتاخد اكتر من 1000 في السنة فدا معناه انه نظريا في امل كبير , خاصة انه ترتيبي دا ع مستوي العلمي كله ( علمي رياضة + علمي علوم ) دا بالاضافة الي ان عدد كبير جدا من اللي جايبين اعلي مني داخلين رياضة سواء في المدرسة او باقي المدارس في المدينة

بس برضة عايز اعرف عدد الطلبة في كل كليات المجموعة الطبية ع مستوي الجمهورية اللي بيتقبلوا كل سنة

عشان انا سمعت هنا في المنتدي رقم بس عايز اتاكد منه خاصة ان اللي قاله كان واحد من الطلبة اللي قدنا
18 الف

شكراً

شكرا لحضرتك انا مجموعى كويس الحمد لله وتقريبا وياهلنى بفضل الله لو جبت زية السنة دى يااااااااا رب

بس انا عايزة اعرف هو لازم زيه ولا ايه خوفا من الظروف دى حاجة

وان اكيد مفيش شئ مضمون
وبس اعرف العدد المتوسط لكل الكليات هنا المجاميع مرتفعه فمش عارفه ده هيقصر على العدد ولا ايه ؟؟

Coptic Emperor
27-01-2011, 09:25 PM
طب معلش هو سؤال رخم شوية ,,, بس اهه شوية فضول معلش

انت بتقول :
انا مجموعى كويس الحمد لله وتقريبا وياهلنى بفضل الله لو جبت زية السنة دى يااااااااا رب

هو انت كنت جايبة كام ؟ و كنت ناوية ع اية بالضبط ؟
انا عن نفسي كنت و لا زلت ناوي - باذن الله - ع الاسنان

هنا إبراهيم
02-02-2011, 05:04 PM
يا جماعه ماتقلقوش ان شاء الله خييييييييييييييييير

وكلكم تدخلو الكليات اللى بتتمنوها

بس على فكره الكليات بتاخد على حسب الدرجات حلوة ولا ؟؟؟

يعنى مثلا على سنتى الدرجات كانت عاليه شويه

صيدله 1500 دى صدله القاهرة دهغيرالاقاليم كمان
يعنى ماحدش يقلق ان شاء الله

Hamsa_1
03-02-2011, 09:19 AM

elostaz.com/than2010.php
دا موقع الاستاذ

18 الف

شكراً

طب بنها ؟؟ بياخد من كام كل سنه ؟؟ وعدد الدفعه بيبقى كام لو سمحتووووووووووووووا ؟؟:022yb4:

وعدد طلبه الطب او طب اسنان كام كل سنه ؟؟؟ على مستوى الجمهوريه ؟؟؟

Coptic Emperor
05-02-2011, 02:02 PM
هنا إبراهيم (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=229681) :

صيدلة عين شمس , كام ؟

اظن اقل ,

بس اللي اعرفه ان الاقاليم ( اسكندرية - منصورة - زقازيق - طنطا ) ( وجه بحري ) بياخدوا في نفس الرينج بتاع القاهرة دا برضة و يمكن اكتر شوية , يعني طنطا 1600 تقريبا و هكذا

بس احنا عايزين نعرف الباقي سواء طب بشري او طب اسنان او علاج طبيعي او بيطري ع مستوي الجمهورية عشان يبئا عندنا خلفية اشمل بالموضوع و نطمن اكتر

Hamsa_1
09-02-2011, 10:05 PM
الى من بنها هنا يقولى طب بنها بياخد كام طالب كل سنه حوالى كام ؟؟ تفتكرو هيزيدوا ولا هيقلو ؟؟؟؟ وكمان فى عين شمس و القاهره وكده ؟؟؟؟ ضرووووورى

وكمان اسنان ؟؟

Hamsa_1
09-02-2011, 10:06 PM
قوللللللللللى كام واحد رياضه فوق 96 % فى بنها كده تقريبا ؟؟ انا اعرف 20

sandred
10-02-2011, 01:19 AM
انا اخويا فى طب بنها سنه تانيه عدد الدفعه 280 وهما بيأخدو حوالى 7800 طالب طب بشرى فى الجمهوريه كلها

Hamsa_1
10-02-2011, 11:26 PM
280 بس ؟؟؟ اوكى شكررررا بس انا كنت فاكر اكتر ؟؟ طب هو اخوك كان ترتيبه كام على الجمهوريه ساعتها والمحافظه ؟؟؟

Coptic Emperor
12-02-2011, 04:31 PM
Sandred

انت متاكد من انهم 280 بس ؟؟؟

اصل انا سمعت رقم تاني خااااااالص اعلي من دا

و ع العموم ,, الاسنان ع مستوي الجمهورية كام ؟ و الصيدلة كام ؟؟؟

Thnx So Much ya man

Hamsa_1
12-02-2011, 10:59 PM
الصيدله 9000 والاسنان 1200 ودا حسب التنسيق

بس انا هجن نفسى اعرف كام واحد فوق 96 رياااااااااضه يا جدعان فى القليوبيه مثلا ومصر كلها كده ؟؟؟

وتفتكرو بترول بتاخد كام واحد فى الدفعه ؟؟؟

وطب بردو ؟؟؟؟؟

Coptic Emperor
13-02-2011, 05:02 PM
Hamsa

ممكن اعرف المصدر بس معلش ؟؟؟

عشان اتاكد من باقي الكليات بليز

Coptic Emperor
13-02-2011, 05:08 PM
انا عندي موقع كدا حاسس انه ممكن يفيد

موقع الجهاز المركزي للاحصاء و التعبئة

دي بيانات سنة 2008 عن الخريجين

بلغ عدد خريجى مجموعة العلوم الطبية 28973 خريجاً بنسبة 7 %من إجمالى الخريجين عام 2008 ( منهم 11864 ذكور بنسبة 40.9% والإناث 17109 بنسبة 59.1 %) بينما بلغ 10412 خريجاً عام 1999 بزيادة قدرها 18561 خريجاً بنسبة زيادة 178.3 %.

تقريبا الخريجين بيساوي عدد الملتحقين كل سنة

بس في ملحوظة صغيرة ,
file:///C:/DOCUME%7E1/pc3/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.pngالرقم 28973 دا بتاع جامعات حكومية و خاصة