مشاهدة النسخة كاملة : مشــــــــــــاريع بزنــــــــــــــــس

مهداب
17-03-2011, 09:01 PM
الســـلام عليـــكم ورحمـــــــــــه اللــــــــــــه وبركـــاتـــــــــه
لو سمحتوا انا طالبه في كليه حاسبات ومعلومات
وعندنا مادة البزنس والدكتور طالبه مننا مشاريع عشان نعملها
ياريت تفيدونى يعنى عاوزاكوا تقولولي افكار لمشاؤيع اتعملت قيبل كده او متعملتش مش مشكله بس ياريت بسرعه
وشكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا جزيــــــــــــلا لـــــــــــــــكم

ananoo
21-03-2011, 12:32 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشروع عشان مادة البزنس........في كتير اويييييييييي
انا في السنة بتاعتي كان مشروعنا عن صناعة الورق باستخدام قش الارز :)
اهم حاجة انك تختاري مشروع تقدري تجيبي عنه معلومات بسهووولة
ومش لازم يبقى حاجة رهيبة اوي لانك بتتعلمي عليه مش اكتر
هقولك مشروع جيه في بالي مرة (شركة نظافة)
المفروض الشركة دي -في تخيلي طبعا- انها بتتفق مع المؤسسات الكبيرة زي الكليات او المدارس او الشركات بانها بتبدأ شغلها بعد انتهاء الموظفين من عملهم يعني مثلا 11 بالليل وتنظف المكان بحيث تاني يوم الصبح المكان يبقى نظيف :) وبكدة هنتخلى عن فكرة الدادات وعاملوا النظافة اللي مش بيعملوا شعلهم كويس :)

وممكن حاجة تانية زي (شركة توظيف ) بتربط اللي عاوزين يشتغلوا بالشركات
ممكن يبقى موقع زي امزون وغيره بس مخصوص لمصر

في حاجات كتير اوي بس زي ما قولتلك اهم حاجة يبقى مشروع تقدري تجيبي عنه معلومات لو احتجتي او تقدري تتخيلي هوة شغال ازاي
وربنا معاكم ان شاء الله

بالمناسبة انت حاسبات عين شمس؟؟

مهداب
28-03-2011, 09:28 PM
thnx kteeeer as yareet afkar tany bas m3 el fkra :) ana 3rfa eny mot3eba bas m3lesh :)
aywa ana f 7asbat 3in shmas

ananoo
30-03-2011, 09:51 PM
لا طبعا مش متعبة ولا حاجة
ده انا اخيرا لقيت حد من دفعة اولى معانا في الكلية:)

بصي انا هقولك حاجة مش عارفة هتبقى مهمة بالنسبالك ولا لا
بس مادة البزنس دي ملهاش لازمة اوي غير لو حد مقرر يبدأ شغله لوحده يعني بعد ما يتخرج يفتح هوة شركة او مكتب
بس انا شخصيا حاسة اني مستفدتش منها نهائي والمشروع بتعها رغم اني كنت متحمسة ليه جدا-على اساس انه اول مشروع في حياتي- ,لحد دلوقتي مش عارفة ايه لزمته :) (مش عارفة اصلا هل في حاسبات غيرنا بتاخد المادة دي ولا لا)

بس عموما الموضوع هنستفيد منه في الاخر ازاي نشتغل فتيم ودي من اكبر المشاكل اللي بتقابل الناس

كنت عاوزة اسالك ليه معملتيش موضوع زي ده على الcis club ??!!
هتلاقي ناس اكتر تساعدك وفي ناس كتير من دفعتك والدفعات اللي جاية تستفيد ان شاء الله.
مش عارفة ليه دفعة اولى مش معترفة بالسايت ده؟
:)

وهحاول اجيب افكار تانية ان شاء الله بس دماغي قافلة دلوقتي ومش قادرة اجيب حاجة :)