مشاهدة النسخة كاملة : ارجو المساعدة

مريومة2
18-03-2011, 07:29 AM
انا حاصلة على ليسانس اداب فرنسى 99يعنى من زمان والان امامى فرصة للعمل وسوف اتقدم لامتحان تحريرى وايضا اقوم بشرح درس امام ادارة المدرسة المشكلة انى حاسة انى ناسية كل حاجة فيا ريت تساعدونى وتقولولى ايه الخطوات اللى اقوم بها الان علشان اقدر استرجع تانى وايضا فى الامتحان العملى ده المفروض اعمل ايه انا طمعانة فى كرمكم انى الاقى مساعدة عاجلة وجزاكم الله خيرا

مسيو منتصر الجميلي
18-03-2011, 09:25 AM
أعتقد ان أي امتحان حيركز على قواعد اللغة فيمكن لحضرتك مراجعة قواعد اللغة جيدا من أجل الامتحان التحريري
وحضرتك ممكن تستعيني بأعمال اخواننا معلمي قسم اللغة الفرنسية الموجودة في المنتدى بقسم اللغة الفرنسية
وممكن تحضري من تلك العمال جيدا وتحاولي تتدربي على شرحه في المنزل وأهم شيئ الثقة لأن الطالب يشعر بالمعلم الذي أمامه اذا كان واثقا ام متخوف ولا تتعرضي في البداية لأسئلة الطلاب واذا قدم أحد الطلاب سؤلا يمكن الخروج منه بطريقة لائقة كأن تقولي له ده حيجي في مرحلة بعد كده وحنشرحه بالتفصيل او ما شابه ذلك وربنا يوفقك ان شاء الله

midoo353
22-03-2011, 05:56 PM
ماتخفيش ان شاء الله خير وصدقينى اهم حاجه الثقه بالنفس مع التحضير الجيد

مريومة2
05-04-2011, 10:24 PM
جزاكم الله خيرا ولكن اعتقد ان الموضوع محتاج مذاكرة كتير للاسترجاع

البروفسير اسامة قمبرة
11-04-2011, 01:21 AM
اسمعى ايتها الفاضلة
من الطبيعى فى البداية ان تشعرى بالخوف والارتباك كما شعرنا به كلنا فى البداية فاول سلالم الاجادة والتالق الخوف المحمود الذى يدفع صاحبه الى الهمة وكثرة العمل والمراجعة
واعلمى انه من الضرورى جدا ان ينقسم الامتحان القادم الى فرعين
1- الفرع التحريرى القائم على اسئلة اما فى القواعد او طلب كتابة مقالا عن موضوع معين وما عليك فى هذا الفرع هو مراجعة من تستطعين من كلمات وقواعد وخصوصا كلمات وقواعد المرحلة التى سوف تعملين بها ثم التوسع فى الحفظ والقراءة فى المجالات الاخرى ان امكن
2- الفرع الشفوى القائم على لقاء شخصى بينك وبين الممتحن والذى سوف يركز فيه على النطق الصحيح اولا واخيرا وبعض القواعد ان التى قمت بحلها فى الفرع السابق او يطلب منك قراءة اح الصحف الفرنسية والسبب هو النطق فعليك بمراجعة قواعد النطق السليم جيدا ( والافضل ان نبدا الان لا غدا )
وانا اتوقع لك ان فعلت ذلك الخير الكثير باذن الله وفضله

مصطفي محمد الراوي
12-04-2011, 12:43 AM
التحضير الجيد للدرس هو اول خطوات التفوق