مشاهدة النسخة كاملة : الكبت

فاطمة الزهراء كارم
18-04-2011, 01:17 AM
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
جميل منا ان نسكت عند الغضب ولكن احذر (الكبت)
يعتبر الكبت أساس الحيل الدفاعية جميعا, فكلنا نلجأ إليه بمقدار وعن وعى وإرادة, ولكن إذا أسرف الفرد في الالتجاء إلية كحل لمشكلاته ورغباته أنتقل به إلى حالة المرض ومن ثم الوقوع في سلوكيات غير طبيعية. قالكبت المتصل يمنع الفرد من مواجعة مشاكلة مواجهة موضوعية وبالتالى عدم حلها

و في كثير من الحالات تحاول الدوافع والحاجات المكبوتة التعبير عن نفسها بطرق ملتوية لا شعوربة قد توقع الأنسان في الخطا أو الجريمة أو الأمراض النفسية, كما قد يظهر الشيء المكبوت فجأه فيحطم سدود الكبد كالنهر الجارف ويصبح القشة التي قضمت ظهر البعير, فقد يرتكب الأنسان جريمة لأسباب تافهة بسيطة
انا لاادعو الى العنف ولكن ادعوا ان نكون عقلاء فى تصرفتنا ;)

Mr. Medhat Salah
22-04-2011, 11:49 AM
http://www.friendawy.com/file/sns_uploads/11140/images/%D8%B4%D9%83%D8%B1%D8%A7-%D9%84%D9%83.gif

HAGOOORA
28-04-2011, 11:04 AM
انا عن نفسي بعاني من المشكله دي ومش عارفه اخلص منها ازاي
يا ريت حد يساعدني

فاطمة الزهراء كارم
28-04-2011, 12:54 PM
انا عن نفسي بعاني من المشكله دي ومش عارفه اخلص منها ازاي
يا ريت حد يساعدني

هاجر العملية سهلة قووووى انت هاتى ورقة وقلم واكتبى اسماء الناس اللى فعلا تفرق فى حياتك واعمل فلترة للناس اللى مش تهم او بتاذيكى واعرف ان ناس معيبنة بس اللى نستحملها والباقى لازم يتحمل عاقبة تصرفه الخاطىء معاكى لازم تخليه يعرف ان ليكى حقوق لايمكن يتهاون فيها ومشاعر لا يمكن يجرحها وكرامة لا يمكن تنداس وردى وعرف لغيرك انك تعرفى كلمة (لا ) وكلمة( مش هقبل دا) وكلمة ( حاسب متتعداش حدودك ) صدقنى مش كل الناس تستاهل انت بس اختارى منهم اللى تكونى ملاك معهم واعرفى اللى لازم تكونى واعية وعارفة انتى بتتصرفى ازاى معاهم بس اوعى تختارى غلط لازم تختارى صح والا هتندمى انت بس قللى احتياجك للناس وخلى ربنا بس اللى تحتاجيله علشان ميبقاش املك فى الناس كبير وبالتالى هتحاولى انك متخسرهمش كلهم ولذلك انتى بتسكتى على اخطائهم من غير اى رد فعل .......... والف شكرك لمرورك الاكثر من راااااائع نورتينى

HAGOOORA
29-04-2011, 04:48 AM
هاجر العملية سهلة قووووى انت هاتى ورقة وقلم واكتبى اسماء الناس اللى فعلا تفرق فى حياتك واعمل فلترة للناس اللى مش تهم او بتاذيكى واعرف ان ناس معيبنة بس اللى نستحملها والباقى لازم يتحمل عاقبة تصرفه الخاطىء معاكى لازم تخليه يعرف ان ليكى حقوق لايمكن يتهاون فيها ومشاعر لا يمكن يجرحها وكرامة لا يمكن تنداس وردى وعرف لغيرك انك تعرفى كلمة (لا ) وكلمة( مش هقبل دا) وكلمة ( حاسب متتعداش حدودك ) صدقنى مش كل الناس تستاهل انت بس اختارى منهم اللى تكونى ملاك معهم واعرفى اللى لازم تكونى واعية وعارفة انتى بتتصرفى ازاى معاهم بس اوعى تختارى غلط لازم تختارى صح والا هتندمى انت بس قللى احتياجك للناس وخلى ربنا بس اللى تحتاجيله علشان ميبقاش املك فى الناس كبير وبالتالى هتحاولى انك متخسرهمش كلهم ولذلك انتى بتسكتى على اخطائهم من غير اى رد فعل .......... والف شكرك لمرورك الاكثر من راااااائع نورتينى
:(ماهو مش هينفع اعمل فلتره ليهم عشان هم كلهم من عيلتي مش اصحابي عشان انا اساسا مليش اصحاب يعني هم انا بعتبرهم اصحابي
وشكرا على ردك عليا:078111rg3:

aleman
30-04-2011, 12:31 AM
قريت باحد المواقع الطبية هذه النصيحة البسيطة

لكي تبوح بأسرارك وتكون
بأيد أمينة ...اتبع الآتي:
1- احضر قلما وورقة..!!
2- دون كل ما يشغل بالك..اسرارك..همومك..ذنوبك...إلخ
3- اقرأ ما كتبت..!!
4- حاول أن تكون طبيب نفسك(النفسي) وأكنب لنفسك كلام مطمئن
مثال: -رسوبك في الإمتحان..تكتب(طبيب نفسي): لكل جواد كبوة..فالخطأ يولد الصح فلو لم يجد الخطأ لم يكن الصواب...
5- الأهم الأهم الأهم...هو أن تمزق هذه الورقة قطعة قطعة لكي لا يطلع عليها أحد..

نفس الكلام لو حد زعلك ولا تستطيعى البوح له والاعتراف امامه انه ضايقك
مع انى افضل انك اول باول تصارحى من زعلك او اخطأ بحقك حتى لا تكبتى فى نفسك وبدون قصد هتلاقى نفسك بتشيلى من الشخصية دى مع الايام
او هيوصل الامر للنفاق فى الكلام او معاملتك لمثل هذه الشخصية
تقبلوا مرورى ومشكورة يافاطمة على موضوع الجميل

HAGOOORA
30-04-2011, 01:52 AM

لكي تبوح بأسرارك وتكون
1- احضر قلما وورقة..!!
3- اقرأ ما كتبت..!!
مثال: -رسوبك في الإمتحان..تكتب(طبيب نفسي): لكل جواد كبوة..فالخطأ يولد الصح فلو لم يجد الخطأ لم يكن الصواب...

مع انى افضل انك اول باول تصارحى من زعلك او اخطأ بحقك حتى لا تكبتى فى نفسك وبدون قصد هتلاقى نفسك بتشيلى من الشخصية دى مع الايام
جزاك الله خيرا

فاطمة الزهراء كارم
05-05-2011, 07:10 AM

لكي تبوح بأسرارك وتكون
1- احضر قلما وورقة..!!
3- اقرأ ما كتبت..!!

دا انا على كدا ابقا فاذة عبقريبة فى دراسة علم النفس اكتشفت حاجات بيعملوها دراسة من بعدى :p الف شكر على مرور حضرتك الاكثر من رائع