مشاهدة النسخة كاملة : هل نرد الظلم بظم أكبر منه ؟

المياة
04-05-2011, 10:45 PM
خبر سمعته وأحزنني كثيرا
فصل عمر علاء مبارك من المدرسة ومنعه من خوض الامتحانات
بسبب تغيبه المستمر
قد لا يتفق الكثيرون معي في هذا الرأي
ولكني أحزنني كثيرا أن يؤخذ الطفل بذنب أبيه وجده
فهل هذا هو العدل الذي نرجوه؟
ألم يرفع الغياب من المدارس وأعيد قيد الطلاب المفصولين؟
فلماذا نظلم طفلا بريئا لادخل له بالموضوع ولا يد له فيما يجري
فقط ولأنه حفيد الرئيس المخلوع
قد يكون لهذا القرار تأثيره في مبارك
أو قد يعتبره البعض انتقام لما حدث لأبنائنا خلال 30 سنة ماضية
ولكن هل يكون هذا بظلم طفل برئ لا ذنب له؟!
رجاء أجيبوني

Academy of the Face
04-05-2011, 11:03 PM
:frown::confused::confused::confused::confused:

LoOoLy El Treikawya
04-05-2011, 11:06 PM
طبعا لاء وحرام اننا نعاقب الطفل على ذنب ابيه دة شاب المستقبل ومين عارف يمكن يرفع لواء مصر بشرفه لو اتربى صح

الولد ملوش ذنب نهائى طبعا

بس انتى متأكدة من الخبر؟؟

على العموم اتمنى ان يأخذ كل ذى حق حقه

شكرا على التوبيك يا قمر

المياة
04-05-2011, 11:24 PM
:frown::confused::confused::confused::confused:
إجابة مفهومة على العموم شكرا على مرورك

المياة
04-05-2011, 11:25 PM
طبعا لاء وحرام اننا نعاقب الطفل على ذنب ابيه دة شاب المستقبل ومين عارف يمكن يرفع لواء مصر بشرفه لو اتربى صح

الولد ملوش ذنب نهائى طبعا

بس انتى متأكدة من الخبر؟؟

على العموم اتمنى ان يأخذ كل ذى حق حقه

شكرا على التوبيك يا قمر

الخبر أنا سمعته في الطبعة الأولى
شكرا على مرورك

LoOoLy El Treikawya
04-05-2011, 11:35 PM
دة خبر مؤسف اتمنى مش يتنفذ

ومتزعليش ان شاء الله الولد مش هيتظلم

المياة
04-05-2011, 11:38 PM
دة خبر مؤسف اتمنى مش يتنفذ

ومتزعليش ان شاء الله الولد مش هيتظلم

أتمنى ذلك
شكرا مرة ثانية على مرورك

عاشق البلانكو الابيض
05-05-2011, 12:39 AM
اكيد مدرسة خااصة وليهااا نظامهاااا
وممكن الخبر يكون غير صحيح والطفل اكيد ملوش ذنب
شكرررا على الموضوع

king 99
05-05-2011, 12:46 AM
طيب حضرتك كملى الخبر للأعضاء

وان سبب فصله انه لم يحضر ولا يوم من بداية التيرم الثانى وارسل له انذارين الأول لمحل اقامتة بالقاهرة والثانى الى شرم الشيخ ؟؟!!

ولو تفتكرى حضرتك لما حصل نفس الموقف مع طالب ووالده ووالدته راحوا امام مجلس الشعب علشان ابنهم يوافقوا له يرجع المدرسة ويمتحن ولكن ولا حياة لمن تنادى ؟
ولما اتغيرت اللائحة العام الماضى بدون علم اى شخص بخصوص امتحانات المستوى للثانوية العامة وضاعت دراجاتهم على الطلاب اللى كانوا هيغيروها امام اللجنة كما يحدث كل عام ولم يتحرك لهم احد

المبتسم الحزين
05-05-2011, 02:00 AM
الظلم لا بظم .....و لا بظلم مثله ********** وإنما يرد بالحق الذي امر الله به تعالي

قال تعالي : (( ولا تزر وازرة وزر أخري ))

وجزاكم الله خيرا ،،،،،،،،، وتذكروا ان الظلم ظلمات

aymaan noor
05-05-2011, 02:17 AM
لا يقبل أحد أن يحاسب طفل على ما فعله أبوه او جده ، بل لا يجب أن يحاسب اى شخص حتى لو كبير على فعل أرتكبه أحد أفراد أسرته مادام غير متورط فيها ، و أنا على حد علمى أن أولياء أمور الطلاب الآخرين فى هذه المدرسة الانجليزية استنكروا ماحدث وطالبوا المدرسة بالغاء هذا القرار نظرا لأن غياب الطفل مبررا و هو حبس ابوه و جده و أنه مقيم اقامة جبرية فى شرم الشيخ مع أسرته ، و آخر الأخبار أن المدرسة اعلنت وفقا لرواية أحد أولياء الأمور فى المدرسة أن المدرسة تراجعت عن قرارها و ستسمح للطفل بأداء الامتحان ، وشكرا على هذا الخبر وشكرا لتعاطفك مع الطفل ، و هذا هو العهد دائما بشعب مصر ، فعظمتنا و حضارتنا نابعة فى المقام الأول من اخلاق الشعب المصرى التى لاترضى بالظلم أبدا ، كما أنها تراعى حق الطفل فى أن لا يحمل أكثر مما تحتمله طفولته .

المياة
05-05-2011, 02:21 PM
اكيد مدرسة خااصة وليهااا نظامهاااا

وممكن الخبر يكون غير صحيح والطفل اكيد ملوش ذنب

شكرررا على الموضوع

يمكن
شكرا على ردك الجميل

المياة
05-05-2011, 02:23 PM
طيب حضرتك كملى الخبر للأعضاء

وان سبب فصله انه لم يحضر ولا يوم من بداية التيرم الثانى وارسل له انذارين الأول لمحل اقامتة بالقاهرة والثانى الى شرم الشيخ ؟؟!!

ولو تفتكرى حضرتك لما حصل نفس الموقف مع طالب ووالده ووالدته راحوا امام مجلس الشعب علشان ابنهم يوافقوا له يرجع المدرسة ويمتحن ولكن ولا حياة لمن تنادى ؟
ولما اتغيرت اللائحة العام الماضى بدون علم اى شخص بخصوص امتحانات المستوى للثانوية العامة وضاعت دراجاتهم على الطلاب اللى كانوا هيغيروها امام اللجنة كما يحدث كل عام ولم يتحرك لهم احد

هل كان هو من فعل ذلك هل نحاسب الظالم بالانتقام من طفل برئ هل هذا هو العدل الذي نرجوه؟
شكرا على مرورك

المياة
05-05-2011, 02:24 PM
الظلم لا بظم .....و لا بظلم مثله ********** وإنما يرد بالحق الذي امر الله به تعالي

قال تعالي : (( ولا تزر وازرة وزر أخري ))

وجزاكم الله خيرا ،،،،،،،،، وتذكروا ان الظلم ظلمات

صدقت
وجزكم مثله
شكرا على مرورك العطر وكلماتك الرائعة

المياة
05-05-2011, 02:25 PM
لا يقبل أحد أن يحاسب طفل على ما فعله أبوه او جده ، بل لا يجب أن يحاسب اى شخص حتى لو كبير على فعل أرتكبه أحد أفراد أسرته مادام غير متورط فيها ، و أنا على حد علمى أن أولياء أمور الطلاب الآخرين فى هذه المدرسة الانجليزية استنكروا ماحدث وطالبوا المدرسة بالغاء هذا القرار نظرا لأن غياب الطفل مبررا و هو حبس ابوه و جده و أنه مقيم اقامة جبرية فى شرم الشيخ مع أسرته ، و آخر الأخبار أن المدرسة اعلنت وفقا لرواية أحد أولياء الأمور فى المدرسة أن المدرسة تراجعت عن قرارها و ستسمح للطفل بأداء الامتحان ، وشكرا على هذا الخبر وشكرا لتعاطفك مع الطفل ، و هذا هو العهد دائما بشعب مصر ، فعظمتنا و حضارتنا نابعة فى المقام الأول من اخلاق الشعب المصرى التى لاترضى بالظلم أبدا ، كما أنها تراعى حق الطفل فى أن لا يحمل أكثر مما تحتمله طفولته .

أتمنى ذلك
أسعدني مرورك وزدت شرفا بردك الكريم

هانى الشرقاوى
05-05-2011, 02:33 PM
خبر مزعج الحقيقة
ولا أتقبله

المياة
05-05-2011, 04:01 PM
خبر مزعج الحقيقة
ولا أتقبله

شكرا لمرورك

T!to
05-05-2011, 04:05 PM
ما ينفعش مهما كان خطاه
ده طفل مهما كان
جزاك الله خيرا

نقاء الروح
05-05-2011, 04:24 PM
انا بردو سمعتها على الطبعة الاولى
وزعلت اوي عليه
مهما كان دا طفل ولا تزر وازرة وزر اخرى
واتمنى فعلا مايتمش حرمانه من الامتحان
وينتظم عادي زي باقي الطلاب
جزاك الله خيرا ياقمر

Heartbeat
05-05-2011, 06:09 PM
لاحول ولا قوة الا بالله
اكيد الطفل ده مش ليه ذنب
علشان يعاقب على خطأ اهله ارتكبوه
ان شاء الله يعود مرة اخرى
لان ده اكيد ظلم

شكرا عالموضوع حبيبتى

المياة
05-05-2011, 06:53 PM
شكرا لمروركم جميعا
أتمنى أن يعطى كل ذي حق حقه
نورتوا الموضوع

صوت الامة
05-05-2011, 09:31 PM
حزنت جحدا بعد مسمعت الخبر دة
لان الطفل ملوش ذنب
وسبب تغيبة دة لازم واكيد
عايزين ام تودى ابنها المدرسة وابوة وجدة والعائلة كلها
بيحصلها الى بيحصل دة؟؟
كان لازم ولابد ان المدرسة تراعى غيابة لانة لة ظروف
واسرتة كلها فى مشاكل
لالالالالالالالالا قرار غير موفق
وانا شخصيا حزين علية جدا
لا حول ولا قوة الا بالله

المياة
05-05-2011, 10:13 PM
حزنت جحدا بعد مسمعت الخبر دة
لان الطفل ملوش ذنب
وسبب تغيبة دة لازم واكيد
عايزين ام تودى ابنها المدرسة وابوة وجدة والعائلة كلها
بيحصلها الى بيحصل دة؟؟
كان لازم ولابد ان المدرسة تراعى غيابة لانة لة ظروف
واسرتة كلها فى مشاكل
لالالالالالالالالا قرار غير موفق
وانا شخصيا حزين علية جدا
لا حول ولا قوة الا بالله

شكرا على مرورك وردك الجميل

LoOoLy El Treikawya
05-05-2011, 10:40 PM
ز ما قال عاشق البلانكو لسة كنت بفكر انها اصلا مدرسة خاصة ولو اتقدم بلاغ ضدها الولد هياخد حقه

المياة
05-05-2011, 10:55 PM
ز ما قال عاشق البلانكو لسة كنت بفكر انها اصلا مدرسة خاصة ولو اتقدم بلاغ ضدها الولد هياخد حقه

صراحة لا تهمني الوسيلة لكنيهمني ألا يظلم الطفل
بس أكيد ما تكنش الوسيلة رشوة
شكرا مرة ثانية على مرورك

LoOoLy El Treikawya
05-05-2011, 11:00 PM
لالالالالا رشوة اى

انا بقول يتقدم بلاغ ضد المدرسة .. لان مش من حقها تفصله خصوصا ان طلبة مصر جميعا حاليا بيراعو الظروف ومش بيتعاقبوا على التغيب دة غير انه تعليم اساسى يعنى ميتفصلش حتى لو غاب بدون عذر

لكن هو عذره تعرفه الجمهورية كلها بل العالم

بس انا اعتقد ان مامته اصلا مش فاضية تشوف تعليمه بباها هرب وجوزها مسجون وحماها مخلوع بجد ربنا يتولاه الطفل دة ملوش ذنب

usernamo
06-05-2011, 01:45 AM
فى الاول مقدرش اعدى موضوع للمياة من غير ما ارد ... ^^ .. ردى : لا إله إلا الله ... ذنب الواد ايه ؟؟ يخى يلعن دى مدرسة لو هتعامل الولد كده ... حرام ده طفل .. لا يعلم حتى ما معنى حبس او إقامة جبرية مش كفاية انه مدمر نفسياً .. ارحموه و ارحموا عزيز قوماً ذل .. فليس من الشطارة عقاب من ليس لهم ذنب .. فالله موجود .. و يحب عمر .. و الله بيحب عمر لانه من اطفال المسلمين ... و قسماً بالله العلى العظيم الولد ده لو مرجع المدرسة انا اول واحد هسيب امتحاناتى .. و ابات فى التحرير عشان الولد يرجع .. حسبى الله و نعم الوكيل ..

المياة
06-05-2011, 11:49 AM
لالالالالا رشوة اى

انا بقول يتقدم بلاغ ضد المدرسة .. لان مش من حقها تفصله خصوصا ان طلبة مصر جميعا حاليا بيراعو الظروف ومش بيتعاقبوا على التغيب دة غير انه تعليم اساسى يعنى ميتفصلش حتى لو غاب بدون عذر

لكن هو عذره تعرفه الجمهورية كلها بل العالم

بس انا اعتقد ان مامته اصلا مش فاضية تشوف تعليمه بباها هرب وجوزها مسجون وحماها مخلوع بجد ربنا يتولاه الطفل دة ملوش ذنب

فعلا معكي حق
شكرا مرة ثالثة على مرورك
وشكرا مرة عاشرة علشان المرات القادمة :d

المياة
06-05-2011, 11:53 AM
فى الاول مقدرش اعدى موضوع للمياة من غير ما ارد ... ^^ .. ردى : لا إله إلا الله ... ذنب الواد ايه ؟؟ يخى يلعن دى مدرسة لو هتعامل الولد كده ... حرام ده طفل .. لا يعلم حتى ما معنى حبس او إقامة جبرية مش كفاية انه مدمر نفسياً .. ارحموه و ارحموا عزيز قوماً ذل .. فليس من الشطارة عقاب من ليس لهم ذنب .. فالله موجود .. و يحب عمر .. و الله بيحب عمر لانه من اطفال المسلمين ... و قسماً بالله العلى العظيم الولد ده لو مرجع المدرسة انا اول واحد هسيب امتحاناتى .. و ابات فى التحرير عشان الولد يرجع .. حسبى الله و نعم الوكيل ..

أمجد بحاله مرة واحدة ياهلا ياهلا ياهلا :022yb4::av4056bb7jp3:
كل واحد أصبح يتعامل بمدأ أنه طالما في يده السلطة فيفعل ما يريد
بس الله يخليك بلاش تهور أوعى تسيب الامتحان هي مش ناقصة أحنا أصلا دفعة منحوسة :(