مشاهدة النسخة كاملة : مسالة مفيش زيها 2

الجمالwالباكي
09-05-2011, 09:25 AM
في البداية انا عارفة اني حعرض عليكم مسالة يمكن ملهاش حل عند كل اللي قولتلهم عليها
ولكن لازم اتاكد منكم
.....................
انا 2 ثانوي ومشكلة حياتي وعقدتي الرياضة طول السنة بزاكر فيها ولا نافع خالص وانا باخد عند احسن مدرسة في المادة دي ورغم كده درجاتي زي الزفت فيها كل المواد مشيا معايا الا المادة دي ولامتحانات كمان شهر وانا لسا على حالي
.........................
فالمطلوب انا عايزة اعرف في حل للمشكلة دي ولا خلاص فاااااااات الميعاد

عصام الفولي
12-05-2011, 07:15 PM
حب الرياضيات 000000 تحبك

marwa1985
13-05-2011, 08:45 PM
انا مدرسه وكنت زيك بكره الرياضيات
فى الثانويه,يمكن لان المادة دى بتكون تراكميه,وكان اغلب المدرسين مش مهتمين بيها ولا بيبسطوا المعلومه عشان كده مع الوقت اصبح عنده عقده منها,ممكن اى ماده تانى تحبيها وتبقى متمكنه منها حتى لو كنتى ضعيفه فيها السنين اللى عدت لكن صعب مع الرياضه,لكن هتلاحظى انك بتحبى حاجات معينه مثلا حساب المثلثات واجزاء معينه من التفاضل هتلاقيها مفهومه ومش مرتبطه بخبرات سابقه وافكارها جديده عشان كده هتعدى فى الرياضه و ربنا يوفقك.لكن اهم نقطه لازم تاخدى بالك منها هو ان عقل الانسان فيه مجموعه من القدرات تختلف من شخص لاخر وعدم تقبلك للرياضيات لا يعنى ان قدراتك العقليه اقل من زميلاتك وليس معناه انك بتحفظى وبس,دى كلها اوهام ياما عانيت واتعقدت منها فى ثانويه,ربنا اعطانا قدرات مختلفه.والدليل على كده ان الانجليزى كانت ابسط ماده عندى ومش بحتاج اذاكرها اطلاقا ومع كده كنت بجيب درجات نهائيه فيها و زميلتى نفس الحال كانت بتحب الرياضه وتكره الانجليزى وكنا بنتحدى بعض ,هى تعقدنى بسؤال رياضه وانا اسد نفسها بسؤال انجليزى.باختصار ركزى على الاجزاء اللى بتحبيها من المنهج و دى مش نهاية الكون ولا انتى اقل من حد فيهم لان من المفاهيم الخطأ التى تنتشر فى الثانويه هى مين اللى بيفهم ومين اللى بيحفظ , والصح ان كل انسان عنده قدرات مختلفه.اتمنى تكونى استفدتى من كلامى

abdelmabooda
22-05-2011, 12:43 PM
انا مدرس رياضبات واحب اقولكم لو مش بتحبوا الرياضيات عمركم ما هتنجحوا فيها
اهم حاجه مش كل شوية تقولى انا بكره الرياضه انا بكره الرياضه
ايه رايك لو تيجى فى يوم وتقولى انا بحب الرياض انا بحب الرياضه حتى لو كنتى بتكدبى
وتيجى تشجعى نفسك كده بحبك فى الرياضه وتيجى مذاكره درس يكون ساهل كده
متصعبيش على نفسك وتفهميه كويس
وبعد ما تفهميه تيجى قايله لنفسك انا بحب الرياضه دى ماده سهله
وتبدأى تصدقى الكدبه الى كنتى كدبتيها من شويه
وهيه انا بحب الرياضه

حمدين1
09-06-2011, 06:22 PM
حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب

msh835
17-06-2011, 09:00 AM
حب الرياضة تحبك

guner2011
17-06-2011, 09:44 PM
هو الوقت باين فات مش امتحنتوا جبر برضو

ا/طه طاحون
02-10-2011, 06:25 PM
علشان تحب الرياضيات وتجيب فيها درجه قبل ما تذاكر قول دعاء المذاكره ولما تفتح الماده اتعود تزاكر الباب كله على بعضه وابعد عن الامثله المعقده ثانيا قسم الدرس او الباب الى ثلاث اقسام قسم النظر ى الى هيه القاعدهواكتبها باى صيغه بالعربى تريحك وتفتكرها وقسم القواعدوده بتكتبه ايضا وقسم الملاحظات وده هتحصل عليه من خلال قرائه الدرس وتلخص الكلام ده كله فى ورقه عندك ويتزاكرو كويس الاهم كل درس بيكون فيه اكتر من فكره انت طبعا بتوه فى المسئله ومبتعرفش تتحل بانهى فكره او طريقه او تبدء الحل ازاى وانت بتزاكر الامثله المحلوله كل مثال له فكره مختلفه عن الى قابله سجلها فى نهايه الدرس هتحصل على خمس افكار او اكثر فى الدرسبعد ما تعرف افكار الدرس ابدء زاكر الامثله والتمارين الصعبه هتلائيها بنفس فكره الامثله السابقه ولكن فى بع ض الاحيان تكون مستنده على نظريه سابقهفى العداديه او وابتعد تماما عن الاسئله المعقد كل البعد